Persoonlijk ga ik voor BF3, maar dat is omdat de Battlefield serie mij meer vermaakt dan de Call of Duty serie. Daarom zal mijn mening ook in het voordeel gaan voor BF3, maar onderbouwd.
Dit heeft te maken met een aantal punten:
Gameplay
De SP van beide series zijn tegenwoordig even "slecht"; gewoon lineair van punt A naar B en zoveel mogelijk knallen... Totaal geen tactisch inzicht nodig en een kind kan de was doen (of een 12-jarige kan de game spelen).
De MP zijn wel verschillend; CoD heeft naar mijn gevoel meer een Counter Strike gevoel, waarbij er maar één ding telt: de K/D ratio van de speler zelf. Realisme is ver te zoeken en de "PRO's" zijn te herkennen aan hun bijna aimbot achtige acties. Maar goed, het is dan ook een arcade shooter.
BF is een trager spel waarbij er maar één ding belangrijk is; teamwork. Hoe goed of slecht je ook bent, met een goed team win je en met een slecht team verlies je. Zonder tactisch inzicht heb je bij voorbaat al verloren, ook al gebruik je een aimbot/radar/hack/cheat/noem maar op.
Engine / Graphics
Iedereen zal het met me eens zijn dat de engine van CoD verouderd is en daardoor de graphics achterlopen op de huidige generatie games (Minecraft daargelaten). En wie dat niet snapt of (wil) ziet(/zien) valt wat mij betreft onder de zelfde groep als de
Apple vs Android fanboys... (wat er eigenlijk al is; "BF vs CoD" fanboys)
Gezien de alpha/beta tests van BF3 moet ik zeggen dat het er allemaal goed uitziet en redelijk vloeiend loopt, maar dat zegt niet dat het een goed spel is.
De filmpjes die ik heb gezien van MW3 (en dat waren voornamelijk trailers) zijn IMHO exact hetzelfde als de voorgaande CoD games (weliswaar wat opgepoetst), dus daar zal weinig aan veranderen.
Een oude engine betekend niet dat het slecht is, maar gezien 50% (uit de lucht gegrepen) een game alleen koopt omdat het "mooi" is (ipv een goede gameplay), zal CoD hier geen punten mee scoren.
Aan de andere kant; waarom vernieuwen als het werkt? Spelers weten wat ze kunnen verwachten, developers kunnen er mee werken en patches zijn al geschreven voor de vorige games... Het enige nadeel is dat er geen vooruitgang in zit en we gewoonweg dezelfde game zitten te spelen (maar wel opnieuw €60,- betalen).
BF3 heeft met de (ver)nieuw(d)e engine een hoog marketing gehalte, maar moet zich nog wel bewijzen. Als de meute het niks vindt (vanwege problemen) dan bloed het binnen de kortste keren dood (zie MoH), al lijkt het erop de een grote groep mensen hier al overheen zijn door de alpha/beta test.
Persoonlijk denk ik dat BF3 het goed gaat doen in de gamerswereld, en dat CoD:MW3 echt met iets "vernieuwends" moet gaan komen willen ze het overtreffen.
Maar wie ben ik... ik speel ARMA2