Pykow schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:49:
Singleplayer Battlefield 3 VS Call of duty: Modern warfare 3
Beste Tweakers,
Het zijn natuurlijk 2 verschillende games, maar beide gaan ze voor een ultieme Singleplayer met veel hollywood feeling erin. Nu heb ik beide games uit gespeeld en wil ik graag mijn mening delen met jullie.
Voordat ik verder ga, wil ik even zeggen dat ik geen Fanboy ben voor zowel BF3 als MW3 (maar een echte TF2 fanaat)
Hollywood de 1,5 tot 2 uur films.
Mini series zijn vaak minder maar stuk langer 3 uur tot 4.
Series lekker lang maar samen raapsel van korte sub plotjes en langdraadige hoofplot
Vaak is het verhaal kwaliteit ook met veel tijd ook bagger.
Dan oorlogs verhaal met nadruk op aktie de oorlog voering zelf.
Iets Epic vlot kan niet meer dan 2 uur duren 5 uur is critical ivm verhaal.
Kwantiteit en kwaliteit van story writing gaat niet hand in hand.
Een van de factoren is de tijd die de writer heefd staat redelijk vast maar als hij een 2 of 10voud moet verzinnen dan staat er hoge druk op.
Series met kwa zend tijd en writers druk is goed voorbeeld van afgeragde plotjes.
Daarnaast iets wat game verhaal beperkt is. verhaal locatie. Maximum wat je kwa verhaal kan maken is een soldaar volgen in WW2 van D-day tot berlijn. Houd in content creatie werk load van lineaire omgevingen van de beaches tot berlijn.
Het verhaal van MW3 is het vervolgs op MW2 en dat merk je echt aan alles in een niet positieve zin.
Je weet al heel snel wat je einddoel is en dan zit je pas op 20% van de singleplayer. Hierin was CoD:BO een stuk beter.
Ik verwacht van een shooter geen oscar waardig titanic drama gedoe of anti oorlogs drama. Maar meer aktie genre. Rambo Steven segal aktie. Of dichter bij het genre Black hawk down. Bruce willes oorlogs movie ergens in africa. Kwa writing geen toppers maar als Aktie genre liefhebber. Waar FPS shooter heel dicht bij staat. Met oorlogs thema.
Bij BF3 wordt het verhaal iets beter verteld, als is het wel sterk gejat van CoD:BO. ondervraging in een kamertje en vervolgens ga je uit het kamertje etc. etc.
Ik maak geen punt van diepte van verhaal in een aktie film. Zoals Rambo 4. Maar dat is wat een aktie film is. diepte is geen aktie. Dat maakt het langdradig en boring. Sommige moeten diepte hebben. maar daar zijn andere films voor. Bij games is de kern bezigheid gamen met back story die aktie flow bepaald.
In film kan verhaal opbouwen. In game begin je met makkelijke introductie aktie.
Dus singleplayer kijk ik bij beide uit naar de aktie. verhaal tja this oorlog.
Iedereen zal het met mij eens zijn dat het geluid van BF3 geweldig is, MW3 valt het geluid soms gewoon weg 5.1 instelling (headset Logitech G35)
Wel geluid is bij ons beperkt. Daarnaast reallife geluid en hollywood geluid klink neppe hollywood vaak impossanter dan het in reallife is maar de massa weet niet beter en daar waar reallife imposanter is is dat gehoor damage bij veteranen.
In open lucht kan zo'n echte M4 beetje zielig klinken.
maar wapen in een gang knallen dat wil je niet zonder silencer of oor bescherming.
En dat zelfde wapen heefd een vast geluid dat afhankelijk is van zijn omgeving. Dus houd eigenlijk in dat elke game de wapens het zelfde zou moeten klinken in dezelfde situatie.
De in game 3D sound bepaald het eindelijke resultaat.
Over de graphics kan ik kort zijn. Bf3 is vernieuwend en ziet er prachtig uit allah nieuwe games uit 2010/2011.
Ik heb al heel lang DX11 game PC en nu tweede PC al een tijdje game dus al langer DX11 shooters en dan is BF3 niks bijzonder behalve dat dit mijn enigste DX11 game is die ik online speel. En het zeer waardeer dat er weer een DX11 titel erbij is.
GFX door de grote omgeving is de GFx uitgesmeerd en door scripted destructability van structures zien die er eenvoudihg en saai en homogeen uit.
Dus kwa GFX op PC ja tov DX9 console port MW3 en de PS3 BF3 versie., veel beter tov andere DX11 titels nou nee.
MW3 daarin tegen ziet er een stuk minder uit, meer graphics uit 2008. Ze maken de game wat donkerder om het wat weg te drukken.
Speel MW3 en BF3 op console voornamelijk en die hardware is fixed sinds 2006 dus 2011 = 2006 GFX voor consoles. Men haald er door routine en optimalisatie ervaring wat meer uit maar dat geld voor elke doorgewinterde console game dev.
Crysis ziet in DX9 op XP ook vetter uit. Dit ligd aan de rauwe power wat PC bied en dus compexer content en veel effecten simultaan en met beter textures en 512 tot meer dan 1GB video mem kan benutten.
DX11 features zijn stuk subtieler die maken het meer af. Nog meer effecten simultaan.
Op consoles is het hardware gelimiteerd dus MW3 en BF3 hebben beide even veel reken kracht te besteden. Met 30 ipv 60 heefd BF3 iets meer te besteden. maar BF3 PS3 versie ziet er stuk minder uit dan PC.
maar bij PC moet je wel degelijke krachtige hardware hebben.
Beide singleplayers zijn helemaal gescript, Zo krijg je bij BF3 regelmatig een Quicktime event.
Maar dit krijg je ook bij MW3, maar een stuk minder.
Het grootste probleem zijn de bots in MW3, die omgekeerd staan te richten etc.
Daarnaast wordt ik persoonlijk gek van die opstoppingen!! Als je de melding krijgt Follow, dan kan je niet te ver vooruit lopen, want dan gebeurd er niks. Je moet dan perse naar de persoon toe lopen om verder te gaan.
Tja dat krijg je als je verhaal wilt, dat is al snel scripted. Films worden geleid door scrips. Onscripted vrijheid krijg erg loslopen onverbonden verhaal. Crysis is voorbeeld met relatief wat meer vrijheid. Daar ruil ik graag een goed verhaal voor in. Al stoord mij het lineaire mij niet zo zeer. Maar gehele vrijheid krijg ik een doelloos feel bij.
Er is zelfs een missie waarbij je echt je teammaat moet volgens, want anders ben je binnen 3 seconde dood, ook al zie je niemand meer op je scherm. zo zijn er nog wat punten waarbij je heel snel dood gaat als je niet de route loopt van je teammates.
BF3 laat je ook een lijn lopen en is ook beperkt in de ruimte waar je kan lopen, maar ze blokkeren het subtiel en dat is beter dan in 1x dood te zijn.
CoD4 had de beste sniper missie en in MW2 probeerde ze het ook, maar was minder geslaagd.
in MW3 heb je 5 missies die ongeveer het zelfde doen.sluipen,kruipen,verstoppen en stil mensen neer halen. Dit moet voor een spannende sfeer zorgen zoals bij CoD4. Maar ik heb eerder het gevoel dat ik heavy rain aan het spelen ben. Dan loop je even flink door en wordt je tegen gehouden door een onzichtbare muur.
BF3 heeft wat meer variatie in zijn missies. probleem is als je iemand moet redden in BF3, dat ze niet eens uitkijken en gewoon doorlopen en jij moet ze er maar vanaf schieten. ook wel irritant, maar maakt de gameplay wel wat sneller.
ik vondt BF3 al een vrij korte singleplayer hebben van 5/6 uur. heb sommige movies ook overgeslagen
maar MW3 deed ik er 3,5 uur over geen enkele movie overgeslagen, plus er zitten veel wacht/praat momenten in de game. Beter gezegd: bij MW3 speel je in totaal dus 2 uur eigenlijk en in BF3 zijn het ook echt 5 uren.
Ik denk dat dit een gamer probleem is, men gedraag zich niet als soldaat die orders volgt maar doet zijn eigen ding. In real als je niet volgt krijg je uitbrander van je meerdere en volgt men ook de pace van de squad. En dat is ook het probleem om Teammate AI te programmeren. Gamers zijn extreem onvoorspelbaar en doen hun eigen ding. Dit gamers mentaliteit en scripted bots al snel met elkaar.
Als ik in MW2 het gevool van spawn orgi kreeg dan weet ik dat ik te langzaam of te lang blijf hangen ipv terrein te winnen.
Conclusie:
CoD:MW3 is helemaal uitgemolken en ze moeten echt met iets nieuws komen.
Je speelt gewoon MW2 met nieuwe maps en missies. 60 euro voor deze game is zeer overdreven met wat je krijgt. Zoals ik begon ben ik een Team Fortress 2 player en heb ik 30 euro betaald in 2007 en in de tussentijd zijn er 10+ nieuwe maps toegevoegd en heel wat nieuwe wapens GRATIS.
Onzin. ooit licenceerbare game engines gehoord. Zoals UT3 Source engine. Beide die DX9 zijn blijven hangen. En heel veel genres gebruiken. Dus voor iets vernieuwend kan heel goed met dezelfde engine.
Ooit gehoord van total conversion. Dat is zelfs thema en genre verleggend.
Met de COD engine kan je ook cowboy en indianen doen in een arena setting.
De content is in de meest oorlogs games in dezelfde setting hetzelfde.
Dus de wapens uniformen.
Waar een moderne oorlogs game in verschil is de omgevingen dat maakt de game nieuw.
Game engine heefd daar niks mee te maken. eerder met wat voor effecten op content kan worden losgelaten
BF3 is een vernieuwing, nieuwe engine en de teamplay zit er goed in. een hele nieuwe ervaring die 10 euro goedkoper is dan zijn concurent.
Niks nieuws aan.
Destructie redfraction maakt GFX ook beperkt
annimatied deed EA sports games ook al.
Het is sequel van BF3 met de destructie van BC2.
Teamplay heefd COD ook.
Rock paper sissor gameplay dat is de kern gamemechanic verschil.
Wat BF3 eerder extreem teamplay afhankelijk maakt.
Dat is niet nieuw dat had BF2 ook al.
Tuurlijk zitten er ook groote nadelen aan BF3. Namelijk Origin die een spybot installeerd. waardoor als ik een game afsluit dat ik naar een origin site ga en dat mijn internet 1,5 uur super sloom is (me ping is wel goed)
Nou in COD gaat het om zeer fast pace aktie. En wapens kan je wat subtieler verbeteren.
En acog4x doet daar in die kleine mappen niet zo veel voor.
Op sniper eerder aan te raden dan een fullscope.
BF3 heb je rock paper sissor gameplay. Houd in je ben totaal afhankelijk van je team. Massa gamers zijn geen extreem team spelers.
Bij grote mappen zijn attatchment waar je veel vrijer in bent en er zeer veel toedoen in groot voordeel.
Een acog scope en frontgrip doen daar juist veel toe.
Dus hancicap is groot.
En daarmee onbalans. Zelfs voortuigen. levelen ook.
ja mijn favoriet de IRNV scopie op
Scar H
M249
M416
MK11 MD0
Level 25 op PS3.
maar op PC level 3 wordt ik gebushwookied door IRnV lieden level 25 tot 40+
Niet dat ik goed ben ben middelmatig maar met level 3 handicap en dat merk je.
In cod doet een kaal wapen zijn werk ook in CQC. In BF3 ook alleen is die situatie daar vaker medium tot longrange.
Nou 3 broertjes nog FPS noobs ook toegetreden. Level amper iets geen FPS ervaring. En dan gehandicapt door onbalans. Maar andere broer is level 16. En beide zijn we cod veteranen.
Alleen ik ook BF veteraan al is dat wel lang geleden.
Ons clubje is verdeeld over MW3 en BF3 en paar hebben beide.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K