TS die 675 euro per maand uitgeeft aan eten...
Daar kan ik bijna een jaar van leven, als het om boodschappen gaat.
Zit de riolering nog niet verstopt met kaviaar, zalm en kreeft vraag ik mij dan af- alles wat erin gaat, komt er ook weer uit
Maar brood is gewoon brood, bruin en vers, af en toe krentenbollen erbij, lekkere bolletjes- maar verder geen gekkigheid. Geen zoete rotzooi (vroeger wel), af en toe een pak stroopwafels voor de lekker (omdat het kan) en een zak winegums zoet zuur (ben ik echt een sucker voor, net als cola-flesjes en anti-hoest snoepjes) maar geen uitspattingen verder.
Koffie, melk, vlees, pasta, groenten, soep- als alleenstaande kook ik altijd voor 2-3 dagen in één keer, de rest in bakjes, maar 1x afwas (echt de schijt aan) en zo kun je kwalitatief goede maaltijden (gezond!) neerzetten, zonder dat je uren in de keuken staat door de week.
's Weekends besteed ik soms meer aandacht aan eten, bijv. extra grote pan soep maken met veel groenten en ballen etc.- je moet jezelf toch een beetje kietelen, want als je het zelf niet doet, doet niemand het.
Bij echt geen zin om iets te doen, is het gewoon een pizza bij AH, broodje Gyros of wat dan ook. Dan kom je ook niet over de drie euro heen. Boodschappen worden gedaan bij voornamelijk de Aldi en de Digros, sommige dingetjes zijn bij de AH beter en goedkoper (en de aanbiedingen, al let ik daar pas in de winkel op.)
Lidl is ook een aardige supermarkt, voor zowel de maag als de portemonnee, dus als ik daar in de buurt ben dan wordt het vaak een gelegenheids-boodschapje.
Kijk, als je met b-merken genoeg hebt, dan kun je best redelijk uit zijn p/mnd voor wat je uitgeeft.
Zelf koop ik altijd koffie van het merk "Paco" (85 cent), dat is de eerste 10x niet te zuipen, maar daarna piest er een engeltje over je tong. Mijn buurman koopt altijd DE goudband ofzo en die betaald inmiddels 8 euro voor een ponds-pak ofzo, niet normaal meer. Ik voel mij bijna schuldig, als ik daar een kop koffie aanneem.
Daarnaast scheelt geen alcohol drinken, niet roken, verder geen koeken, chips en rotzooi halen gewoon tientallen euro's, net als gesneden vleeswaren (wat is er mis met smeerleverworst van 22 cent per bolletje?) en ga zo maar door. Toen ik zelf ooit eens schrok van mijn uitgaven (minder bewust kopen, gewoon maar los-raak, veel snacken), ben ik alle bonnetjes gaan bewaren en thuis gaan strepen wat er de volgende keer niet meer mee mocht- toch ook een beetje een kwestie van beheersen dan wel discipline.
Tot slot zit er in al snackzooi, afhaal-dingen, kant-en-klaar en de meeste lekkere dingen erg veel zout en suiker en dat zijn de stille killers van nu (nierschade en diabetes+alzheimer door suiker.)
Dus bij wat ik eet, zijn de totale inname van cal., zout en suiker eigenlijk nog het meest bepalend (gewoon grofweg uit de losse pols opgeteld, ik hou geen lijstjes bij ofzo.)