Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Web-Brielle schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:59:
[...]

Dit klopt toch wel zo?
Alle dingen die je dagelijks gebruikt (ex energie kosten e.d., dat is een ander topic :P).
Als ik het zo snel lees, ik zie niet iets wat ik kan toevoegen hieraan.
Op het eerste gezicht heb je gelijk, denk ik. Maar omdat supermarkten meer verkopen dan alleen de genoemde produkten, ga je soms de mist in.

In de winkelwagen ligt vaak ook een fles met plantenvoeding, een paar nieuwe gloeilampen/spaarlampen, een paar handige tuinspulletjes van de Aldi of Lidl, etc, etc.
Die moet je niet onder de maandelijkse boodschappen laten vallen, maar onder de noemer Onderhoud (tuin/huis, etc.) of onder de noemer Duurzame goederen.

Wij splitsen dit sinds jaar en dag uit. Dan heb je een wat meer realistischer beeld over je maandelijkse kosten.
Zo maken we ook een verschil tussen "een Griek pikken als maaltijdvervanger" en "een Griek pikken voor de fun met vrienden vanwege verjaardag ofzo".
Zo'n post hakt er bij ons meteen voor zo'n 80,- in per maand.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:08:
[...]

In de winkelwagen ligt vaak ook een fles met plantenvoeding, een paar nieuwe gloeilampen/spaarlampen, een paar handige tuinspulletjes van de Aldi of Lidl, etc, etc.
Die moet je niet onder de maandelijkse boodschappen laten vallen, maar onder de noemer Onderhoud (tuin/huis, etc.) of onder de noemer Duurzame goederen.
Klopt ja, maar dit valt dan ook onder de incidentele uitgaven i.p.v. vaste lasten.
Sommige spullen zal je elke maand misschien kopen (zoals plantenvoeding o.i.d.), dan valt dit wel weer onder de maandelijke boodschappen (je koopt ook geen wc rol per dag, maar een pak per maand o.i.d.).
Wij splitsen dit sinds jaar en dag uit. Dan heb je een wat meer realistischer beeld over je maandelijkse kosten.
Zo maken we ook een verschil tussen "een Griek pikken als maaltijdvervanger" en "een Griek pikken voor de fun met vrienden vanwege verjaardag ofzo".
Zo'n post hakt er bij ons meteen voor zo'n 80,- in per maand.
Een keer met vriendin uit eten om bij te praten e.d. is natuurlijk meer een post voor uitgaan ipv maaltijd vervanger (ookal is het dat dan wel die dag :P)
Maar ik snap de logica ;)

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sarinsarin schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:03:
Oei, dit is even schrikken. Situatie:
1 man, 1 vrouw, 3 katten.
Gemiddeld per maand kwijt: 900.

Dat is inclusief 150 aan sigaretten (voor 1 persoon, er rookt er 'maar' 1)
Dit zijn uitgaven aan supermarkt, markt, drogisterijen.
En voor de katten inbegrepen Carnibest, rauw voer. Dierenarts en inentingen etc zit er niet bij, dan komt er zo''n 100-150 per maand bij.

Met uit eten (waar ook visje op de markt bij hoort dan bv) komt er nog zo'n 100-150 per maand bij.
Boodschappen worden gedaan 1x in de week bij Jumbo, en wat kleine doordeweekse dingen bij meestal C1000. Af en toe dan wat bulk-zaken bij Aldi/Lidl.

Verder wordt er veel op aanbiedingen gelet, vooral bij drogisterijen wordt er eigenlijk alleen maar in de aanbieding gekocht.

Heb dan het idee dat wij wel heel veel uitgeven, maar snap niet echt waaraan. Bv vers brood wordt niet gekocht maar gewoon uit diepvries, ook geen echt dure gerechten/specerijen.... Bijvoorbeeld vaak aardappels met groente, en ook geregeld een Knorr-pakket.
Wel meestal biologisch vlees, dat scheelt wel een slok op een borrel. En qua eieren/melk is het alleen maar biologisch 3*, of hoe dat dan ook heet.
Verder wel A-merken qua bier, cola, chips etc. Op chips/snacks valt wel te bezuinigen.
Ja wij komen op ongeveer 1100 p/m. En snappen het ook niet dat andere mensen het bijvoorbeeld
met 200 euro doen de hele maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

sarinsarin schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:03:
Dat is inclusief 150 aan sigaretten (voor 1 persoon, er rookt er 'maar' 1)
Dit zijn uitgaven aan supermarkt, markt, drogisterijen.
En voor de katten inbegrepen Carnibest, rauw voer. Dierenarts en inentingen etc zit er niet bij, dan komt er zo''n 100-150 per maand bij.
Als ik in dat programma alles meeneem, niet alleen boodschappen, maar al het "huishouden" dus ook dingen als drogist en cash geld opnemen (waar dat heen gaat weet ik niet; kroeg, eten, uitjes... denk ik) kom ik ook hier op (schrok ik ook eigenlijk wel van):

(2 personen en 2 katten)

Afbeeldingslocatie: http://zoijar.homelinux.org/pub/huishouden.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zoijar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:25:
[...]

Als ik in dat programma alles meeneem, niet alleen boodschappen, maar al het "huishouden" dus ook dingen als drogist en cash geld opnemen (waar dat heen gaat weet ik niet; kroeg, eten, uitjes... denk ik) kom ik ook hier op (schrok ik ook eigenlijk wel van):

(2 personen en 2 katten)

[afbeelding]
Dat is precies waarom wij alles uitsplitsen, via de bonnetjes.
Er zitten vaak uitgaven bij die je onbewust meetelt als maandelijkse uitgaven. Sigaretten en drank moet je eigenlijk apart zetten. Tenminste als je echt wilt weten waar al dat geld per maand aan wordt besteed.

Dat is best een stukje werk, maar geeft je wel een heel goed beeld van je bestedingspatroon.

Sinds mijn jaren als (zeer arme) student heb ik een papieren huishoudboekje. Hierin noteerde (en nog steeds) ik alle uitgaven.
Aan het einde van de maand maakte ik in een spreadsheet het maandoverzicht op. Dan krijg je heel snel een overzicht waar het meeste geld naar "weglekt".

Een gewoonte die ik nog steeds volhoud. Zeer verhelderend (en ook een beetje een hobby ;) ).

Meten is weten. :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 15:54

sjaakaq

It might get loud

BiLLY_daKid schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:42:
[...]

Ik weet wel hoe jij kan besparen .. :P
O...derp ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:57
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:23:
[...]

Ja wij komen op ongeveer 1100 p/m. En snappen het ook niet dat andere mensen het bijvoorbeeld
met 200 euro doen de hele maand.
Hier 'een 220 euro voor 2'. Hiervoor ga ik dus wel van hop naar her en de markt op op de mooiste meest verse groenten eruit te pikken, fatsoenlijke aardappelen op mijn bord te hebben en eetrijpe fruit in de schaal te hebben.
In de supermarkt kost dit een veelvoud en de kwaliteit soms bedroevend.

Bij mij vallen koffie, plamuur, het flesje wijn en uit eten onder de categorie luxe, dit komt uit een ander 'potje'.
Tel ik deze mee zitten we al snel over de 700 euro.
Gemiddeld zo'n 4x 75 euro (2 couv.) uit eten, 60 euro koffie (Illy MIE/verse shizzle), 80 euro wijn in de maand moeten we zuinig doen.
En dan schat ik heel voorzichtig 75+ euro voor de cremes, zalfjes, anti-rimpel meuk etc.

We kunnen alles in de rubriek luxe laten vallen en misschien 50 euro per maand meer kwijt aan boodschappen. (Tot vorig jaar rookte ik ook nog, 5 euro per dag.)
Die 50/60 euro per week aan boodschappen is ook een richtlijn voor ons. Er zitten weekjes tussen dat het dubbele eruit gaat, bijvoorbeeld als ik geen tijd heb gehad om boodschappen te doen.

Misschien dat je nu wat perspectief hebt?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Raymond P schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:54:
Misschien dat je nu wat perspectief hebt?
Tsja, als je echt wilt vergelijken dan moet je natuurlijk alle normale "maandelijkse" kosten meenemen. Voor mij valt daar dan onder alles dat geen huur/hyoptheek/verzekering/auto/vaste lasten is, maar alles dat je op vrij regelmatige basis koopt in normale winkels. Koffie en wijn vallen daar dus zeker onder, evenals shampoo, zeep en zalf en kattenvoer. Dus, wat geef je uit als je normaal leeft zonder extra "eenmalige"/onvoorzienen kosten zoals een TV vervangen een computer of nieuw kastje/bed kopen of op vakantie gaan. Dat zijn de maandelijkse boodschappen imho. (uit eten, naar de kroeg en uitstapjes zou ik daar niet meerekenen)

Als ik alleen brood en vlees reken zal ik het ook wel redden met ~200 euro p/m; als ik daar dan ook snoep en koffie en wijn enzo bij reken kom ik op zeg ~400-500; als ik daar ook alle overige uitgaven bij reken kom ik op ~800-900.

[ Voor 3% gewijzigd door Zoijar op 22-10-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een voorbeeld van een kostenuitsplitsing:

VASTE UITGAVEN:
H ANW premie verzekering
S Rente hypotheek, incl. extra aflossing
S Opstalverzekering
S Inboedelverzekering + WA
S Gemeentelijke heffingen
S water en waterschap
S Diftar
S Gas+Electra
S TV-gids
S Telefoon, TV, internet
S Belasting auto's
S Verzekering auto's
S Overig auto's
S Ziekenfonds, incl. nabetalingen
H Abonnementen
H Inkomstenbelasting heffingen
S Levensverzekering
TOTAAL VASTE UITGAVEN .....................................................................

VARIABELE UITGAVEN:

S Diversen (uit eten,café, honden, etc.)
S Boodschappen, (zonder Rookwaar)
S Benzine auto's + parkeergelden
S Onderhoud huis en tuin
S Duurzame goederen
S Verjaardagen + collectes
S videotheek, lectuur
S Gereedschap
H Café, incl. Snacks
H Huisarts, apotheek, tandarts, etc.
H Kleding
S Lijfrentes
S Loterijen
H Diversen (rookw. e.d.)
S Storting op paarrekening
TOTAAL VARIABELE UITGAVEN .................................

Dit rammelt natuurlijk, als je het legt naast je eigen uitgavenpatroon. Elk mens/gezin leeft of een eigen manier.
Maar wat let je om een eigen indeling te maken?

Het grote voordeel van het bijhouden van bovenstaande (per maand bijvoorbeeld) is, dat je snel een beslissing kunt maken op welke posten er bespaard kan worden, indien nodig.

Op het einde van een kalenderjaar kan je een gemiddelde per maand berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond P schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:54:
[...]

Hier 'een 220 euro voor 2'. Hiervoor ga ik dus wel van hop naar her en de markt op op de mooiste meest verse groenten eruit te pikken, fatsoenlijke aardappelen op mijn bord te hebben en eetrijpe fruit in de schaal te hebben.
In de supermarkt kost dit een veelvoud en de kwaliteit soms bedroevend.
Laatst naar de markt geweest bij wijze van experiment. Markt in Haarlem is duur... in vergelijking
met de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ik heb nog ff gekeken naar prijsverschillen tussen deen en lidl. Erg weinig prijsverschil volgens mij. Bovendien smaakt sommige groente uit de lidl vies, alsof het een tijd in een muffe doos heeft gelegen of zo. Deen is duidelijk beter qua groente.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zoijar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:12:
[...]

Als ik alleen brood en vlees reken zal ik het ook wel redden met ~200 euro p/m; als ik daar dan ook snoep en koffie en wijn enzo bij reken kom ik op zeg ~400-500; als ik daar ook alle overige uitgaven bij reken kom ik op ~800-900.
Echt vergelijken gaat natuurlijk nooit mede om de reden die Schinnen-groen geeft.
Wat me wel gelijk opvalt is dat jij en ik anders met geld omgaan en dat daardoor al verschillen ontstaan.
Als ik niet wekelijks (fictieve) potjes en boodschappenlijstjes voor mezelf maak dan rol in de supermarkt uit met 300 euro aan ossenhaas en Mango Dream bij wijze van spreken.

@Stellarc: kan je misschien wat voorbeelden geven? Dat het veel scheelt op die paar kilometer (Rotterdam) verbaast me een beetje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond P schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:33:
[...]

Echt vergelijken gaat natuurlijk nooit mede om de reden die Schinnen-groen geeft.
Wat me wel gelijk opvalt is dat jij en ik anders met geld omgaan en dat daardoor al verschillen ontstaan.
Als ik niet wekelijks (fictieve) potjes en boodschappenlijstjes voor mezelf maak dan rol in de supermarkt uit met 300 euro aan ossenhaas en Mango Dream bij wijze van spreken.

@Stellarc: kan je misschien wat voorbeelden geven? Dat het veel scheelt op die paar kilometer (Rotterdam) verbaast me een beetje.
Ok een klein voorbeeldje: 1 bloemkool op de markt 1,50 bij de DEKA -"markt" 1 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die was inderdaad duur vorige week en heb ik ook laten liggen hehehe. Dat heeft ook een reden, het is zo'n beetje einde seizoen voor bloemkool.

Volgende keer een groentekalenderapp mee dus ;).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond P schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:00:

Volgende keer een groentekalenderapp mee dus ;).
Is alleen jammergenoeg voor Apple fanboys. Ik android-gebruikert 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Blijkbaar was mijn post niet helemaal lekker doorgekomen.

5 euro per dag gemiddelt is ontbijt + lunch + avondeten.
Veel verse groente ( niet voorgesneden ) en altijd wel stukje vlees erbij.
Brood haal ik bij de bakker, vlees bij de supermarkt omdat er gewoon geen slager in de buurt is.

En jaar daar zit ook gewoon snoep en drinken bij eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Dan heb ik toch de indruk dat België een flink stuk duurder is dan NL qua levensmiddelen.

Als ik voor mezelf (man, alleenwonend) even uitreken:
- ontbijt: is doorgaans vlug ergens een koffiekoek in het station (wegens chronisch tijdsgebrek 's ochtends)
- lunch: een pak kaas / ham kost algauw EUR 3 / pak, doe je dan 3 dagen mee => 1,- dag. Broodjes (het supermarktbrood is niet te vreten): +/- 0.90, blikje Pepsi 0,50. Kom je op 2,50 per lunch
- avondmaal: glaasje wijn als aperitief (1 euro), 2 glaasjes bij eten (2 euro), stukje vlees (2 - 3 euro), aardappelen & groenten (2 euro?): ongeveer 8 euro
- dessert of tussendoortje, pak 'em beet 1 euro

Totaal zonder al te gek te doen: 10-12 euro per dag.
Tel hierbij nog wat frisdrank, wasproducten, shampoo, zeep, etc. en 2-3x per maand uit eten met vrienden

Ik zit dan toch gauw aan 400-500 euro per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:15
ok

[ Voor 99% gewijzigd door Het Fantoom op 22-10-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

2 volwassenen, 2 kinderen (beginnende pubers) : 120-130 per week --> 500 per maand, doe 1 keer per week boodschappen.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voorheen zaten wij (2 pers. "huishouden" met een kat) op zo'n 500e per maand aan boodschappen van de AH. Omdat we nou ineens ruim 3000 euro aan zorg- en huurtoeslag moeten terugbetalen van afgelopen 3 jaar zijn we iets zuiniger gaan leven, ook de boodschappen moesten eraan geloven :P. Bleek wel dat we flink konden besparen, nu zitten we qua boodschappen op 30-40 euro per week, zo'n 150euro per maand. Voorheen deden we dagelijks boodschappen, nu doen halen we wekelijks boodschappen en houden we een beetje rekening met dagen dat een van ons alleen eet (= dag ervoor iets extra;s koken). Ook ligt de vriezer vol vlees en groente, en liggen er altijd pizza's in (ipv een frietje/domino's).
Daarnaast eten we minder buiten de deur, scheelt ook zo 200e per maand ;).

Paar dingen zijn onveranderd gebleven, zoals het brood halen we nog steeds vers bij de bakker, maar het brood van de supermarkt vind ik niet lekker (meer). Elke week 2 broden en die gaan gelijk de vriezer in :7

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2012 23:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kleine spaartip straks voor Sport_Life: als je straks klaar bent met het terugbetalen van jullie toeslagen, kun je dit bestedingspatroon nog even volhouden: op die manier kun je straks per maand sparen, wat je nu per maand aflost :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Matthis schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:02:
Dan heb ik toch de indruk dat België een flink stuk duurder is dan NL qua levensmiddelen.
Niet voor alles, wel voor veel ja. Waarom denk je dat de parkeerterrein van de Nederlandse supermarkten in de grensstreek vaak volstaan met auto's met Belgische kentekens? ;)

Zie ik bij "mijn" supermarkt ook: als ik zaterdagochtend boodschappen ga doen is toch zeker 40-50 procent, en soms nog wel meer, van de auto's Belgisch. En die kopen ook direct groot in, ik zie ze soms wel 25-30 flessen frisdrank en flinke hoeveelheden brood, beleg etc tegelijk inladen...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 23-10-2012 05:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Lethalis schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:44:
[...]
Wat eten jullie dan? :P

Even heel simpel:

Er gaat bij ons altijd wel een halfje brood doorheen op een dag. Dat is 30 euro per maand aan brood ongeveer (vaak volkorenbrood).
Als je geen halfjes koopt maar hele broden dan bespaart dat ook geld. Een heel brood kost bij de Aldi bv net iets meer dan een euro en daar doe ik 2 a 3 dagen mee. (8 boterhammen per dag) . Gemiddeld gaan er 3 broden per week doorheen dus dat kost ons 3,5 euro per week.
Daar eten we dan vaak plakken kaas en ham op. Met een pak kaas en een pak ham doen we ongeveer 3 dagen. Laat die pakken eens 2,50 euro per stuk kosten.. dan komen we op 50 euro per maand aan beleg.
Een pak kaas is vaak wel duur, pak wat ik vaak heb kost 3,70 maar daar doe ik 3 dagen mee. Daarnaast eet ik ook regelmatig appelstroop ( :9 ) , pindakaas of gekookte gelderse worst op brood. Dat kost dan weer geen drol (appelstroop kost nog geen euro en doe je rustig anderhalve week mee, pindakaas idem en gelderse worst kost iets van 80 cent en daar doe ik 3 dagen mee.
Wissel ik eea wat af dan ben ik voor beleg zo'n 3,69 + ongeveer een euro kwijt per week = 5 euro
Avond eten bestaat meestaal uit vlees, groente en aardappeltjes. Of bijvoorbeeld pasta met gehakt, groente en saus. Of kip met rijst. Hoe dan ook, meestal kost een avondmaaltijd wel 8 euro ofzo. Dat is dan 240 euro per maand aan avondeten.
Aardappels kosten per zak van een kilo 1,5 euro en daar doe je rustig 5 keer mee (niet bij de AH of plus, wel bij alle andere supermarkten) . Groenten kan je net zo duur maken als je zelf wilt maar als je voor 2 euro groente hebt is het veel. Vlees is het duurst, kip kost bv al snel 1,5 euro per stuk dus 3 euro per maaltijd. Totaal voor een groente + aardappel + vlees maaltijd ben je 6 euro kwijt
Maak je spaghetti dan ben je voor veel minder klaar, spaghetti kost ongeveer niks , 50 cent , saus kost je ook iets in die richting en gehakt kost ook niet veel. Meer dan 3 euro ben je niet kwijt. Tenzij je er zelf allerlei groente ed door gaat doen. Je eet misschien eens een dag soep met brood, pizza ed. Dat kost allemaal niet heel veel. Gemiddeld ben je zo'n 5 euro per dag kwijt voor avondeten voor 2 personen ofwel 35 euro per week.

Tel daar nog zo'n 5 euro bij op voor brood en beleg en voor zaken als chips, tandpasta en badschuim eens in de zoveel tijd, wc papier, kattenvoer en frisdrank (wij hebben vaak blikjes sinas van aldi en cassis) reken je 10 euro per week extra. Kom je op 5 tientjes in de week.
Dan zitten we al aan 320 euro per maand.. puur aan brood en beleg + avondeten. Dan hebben we nog geen frisdrank, chips, toetjes, etc. Laat staan schoonmaakmiddelen, handzeep, toiletpapier en meer van dat soort meuk die je bij de supermarkt haalt.

Aan 500 euro per maand zitten we met z'n 2-en al vrij snel.

Eten wij dan meer dan jullie? Of hoe zit dat? :P
Wij zitten gemiddeld op 150 tot 200 euro per maand, afhankelijk van of er dure dingen zoals schoonmaakmiddelen ed op zijn of niet.
Goed rondshoppen, meerdere supermarkten afgaan, huismerk produkten gewoon eens proberen, kliekjes eten, een grote vriezer hebben zodat je alles in 1 keer mee kan nemen (scheelt extra verleiding als je niet dagelijks in een supermarkt bent) en vooral de albert heijn en plusmarkt zoveel mogelijk vermijden want die zijn stervensduur.
HellPunk schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:31:
Wat ik me bij dit topic afvraag: elke week steken tienduizenden Belgen de grens over om goedkoop boodschappen te doen, maar hebben Nederlanders ook dat idee? Schrikken jullie van de prijzen als jullie toevallig in het buitenland in een winkel terechtkomen?

Die besparing kan overigens redelijk fors zijn, op de producten die wij het vaakst kopen loopt het verschil op tot wel 20%.
Ik schrik vaak van de prijzen in Frankrijk. Dan pakken we wel vaak een grote marché maar regelmatig ben je dan voor 1 a 2 dagen zomaar 40 of 50 euro kwijt. Daar doen we in Nederland rustig een week mee :o

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 23-10-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

- mag weg-

[ Voor 98% gewijzigd door Metro2002 op 23-10-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WTF@beleg: appelstroop anderhalve week? Pindakaas ook? Doe je het centimeters dik op je brood ofzo? ;) Ik doe met een pot appelstroop rustig 3 maanden, met een pot pindakaas rustig 'n half jaar of langer. Heb overigens ook wel 'ns 'n pot Calvé pindakaas weg moeten gooien, omdat de bovenkant veel stroperiger was dan de onderkant (en al ruim 2 jaar over datum was ;)

Ik eet 2 dubbele boterhammen per dag, smeer er 1 met (dunne laag) appelstroop, 1 met iets hartigs, en dat 4 tot 6 dagen per week. Zo verbruik ik 'n half tot heel pak hartig (osseworst, tapenade, kaas, etc.) in de week en 1 pot appelstroop in de 3+ maanden.
Overigens liggen onze kosten voor maandelijkse boodschappen wel rond de € 400 pm, 2 personen, 1 kat. Dit is excl. specialistisch kattenvoer (€ 60 per 2 mnd?) en katten-medicijnen (€ 60 pm). We doen 2x per week boodschappen, iedere keer meestal voor rond zo'n € 30-40, 1x op zaterdag voor 't weekend, 1x op maandag voor de rest van de week, weekend is dus significant duurder, hoewel we bijna nooit koken in 't weekend ;). Daarnaast iedere week (minimaal) 1x gemaks-voer (patat, pizza, etc.), en dat dan altijd halen, dus dat loopt ook in de papieren. Incidenteel duurdere boodschappen die meestal binnen die € 400 passen, maar soms ook niet (flesje whiskey, bloemen, wat meer/luxer fruit, persoonlijke verzorgingsproducten etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Raymond P schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:33:
Dit snap ik dus niet hè. Wanneer je geen fictieve potjes maakt heb je niet door dat ossenhaas heel duur is dat je dat niet te vaak moet kopen?

Ik hou zelf helemaal geen lijstjes bij maar ben me heel bewust van wat ik koop. Ondanks dat ik niet kan zeggen hoeveel geld ik waar aan uit geef weet ik wel zeker dat ik elke keer dat ik iets koop de overweging maak of het niet te duur is (voornamelijk luxe producten natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Metro2002 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:44:
Ik schrik vaak van de prijzen in Frankrijk. Dan pakken we wel vaak een grote marché maar regelmatig ben je dan voor 1 a 2 dagen zomaar 40 of 50 euro kwijt. Daar doen we in Nederland rustig een week mee :o
Ik heb twee weken geleden nog 'ns de vergelijking gemaakt. Door omstandigheden konden we niet naar AH, dus maar even bij de lokale Carrefour gestopt. Ik kwam buiten met een rekening van 35 euro. Die avond even op Appie gezocht, bij AH zou ik voor hetzelfde boodschappenlijstje liefst negen euro minder kwijt geweest zijn. De Belgische economie zal dus niet op ons moeten rekenen om erbovenop te geraken :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matthis schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:02:

Als ik voor mezelf (man, alleenwonend) even uitreken:
- ontbijt: is doorgaans vlug ergens een koffiekoek in het station (wegens chronisch tijdsgebrek 's ochtends)
- lunch: een pak kaas / ham kost algauw EUR 3 / pak, doe je dan 3 dagen mee => 1,- dag. Broodjes (het supermarktbrood is niet te vreten): +/- 0.90, blikje Pepsi 0,50. Kom je op 2,50 per lunch
- avondmaal: glaasje wijn als aperitief (1 euro), 2 glaasjes bij eten (2 euro), stukje vlees (2 - 3 euro), aardappelen & groenten (2 euro?): ongeveer 8 euro
- dessert of tussendoortje, pak 'em beet 1 euro

Totaal zonder al te gek te doen: 10-12 euro per dag.
Tel hierbij nog wat frisdrank, wasproducten, shampoo, zeep, etc. en 2-3x per maand uit eten met vrienden

Ik zit dan toch gauw aan 400-500 euro per maand...
Denk dat dit niet abnormaal hoog is als je niet op je uitgaven let. Als ik niet oplet geef ik makkelijk 700 euro uit voor 2 personen. Als ik even mag opmerken uit je lijstje:

Koffiekoek iedere dag is makkelijk uitgespaard imo. Zelfs met chronisch tijdgebrek. Een zak sandwiches in de supermarkt kost minder dan een euro.

Om tijdens de lunch te besparen koop ik een groot brood in het begin van de week (2,20) met 2 pakken goedkoop beleg (5 euro). Komt me uitgerekend op 1,44 per dag.

Alcohol is een zeer grote kost, en dan zeker wijn. Ik drink bvb. zelf graag eens rode wijn, een deftige fles kost makkelijk 10 euro en dan heb je nog niet echt gek gedaan. Enkele dagen in de week nuchter blijven scheelt bij mij een flinke slok op de borrel ;) .

Frisdrank is ook duur als je het uitrekent, als je een halve liter per dag drinkt is dat al 20 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
thejoker80 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:18:
[...]

Dit snap ik dus niet hè. Wanneer je geen fictieve potjes maakt heb je niet door dat ossenhaas heel duur is dat je dat niet te vaak moet kopen?

Ik hou zelf helemaal geen lijstjes bij maar ben me heel bewust van wat ik koop. Ondanks dat ik niet kan zeggen hoeveel geld ik waar aan uit geef weet ik wel zeker dat ik elke keer dat ik iets koop de overweging maak of het niet te duur is (voornamelijk luxe producten natuurlijk).
Ossenhaas is niet heel duur. Het kost veel. En dat maakt een groot verschil, thans voor mij.
Een stukje ossenhaas is hier pas duur als het verkeerd gesneden is of van een oude koe af komt oid.

Of natuurlijk als het in winkel {B} {i} procent goedkoper is dan in winkel {F} voor dezelfde {st} kwaliteit met daarbij {U} reistijd en {K} comfort meegerekend.

Prijs en koop bewust ben ik verder absoluut wel. Het achterliggende probleem is dat het geld er wel is en ook uitgegeven kan worden. Daadwerkelijk merken gebeurt dan pas aan het einde van de maand.
En ja, geen lijstje betekent voor mij dat ik dan toch koop wat ik lekker vind.
Het lijstje helpt me de chaos van milfs, aanbiedingen en lekkernijen die ik niet nodig heb door. Niets mis mee als dat werkt voor mij, lijkt me.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Er is gewoon ook een stukje kwaliteit (en ethiek?) die daar om de hoek komt kijken. Wij eten regelmatig vegetarisch, maar als we dan vlees eten, dan wel biologisch vlees. En dat red je echt niet met 2€ p.p., want het kost algauw 20€ per kg (voor een stukje kip bijvoorbeeld). Maar ja, principes he. Een plofkip van 2€/kg komt er in ieder geval niet in, ook al zou het de spaarpot helpen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Garyu schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:51:
Er is gewoon ook een stukje kwaliteit (en ethiek?) die daar om de hoek komt kijken. Wij eten regelmatig vegetarisch, maar als we dan vlees eten, dan wel biologisch vlees. En dat red je echt niet met 2€ p.p., want het kost algauw 20€ per kg (voor een stukje kip bijvoorbeeld). Maar ja, principes he. Een plofkip van 2€/kg komt er in ieder geval niet in, ook al zou het de spaarpot helpen.
waarom geen scharrelvlees? plofkip komt er bij mij ook niet in (principes) maar scharrelkip kan wel vind ik.
Maar ja, vlees is vaak sowieso niet erg lekker imo.
Ardana schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:12:
WTF@beleg: appelstroop anderhalve week? Pindakaas ook? Doe je het centimeters dik op je brood ofzo? ;) Ik doe met een pot appelstroop rustig 3 maanden, met een pot pindakaas rustig 'n half jaar of langer. Heb overigens ook wel 'ns 'n pot Calvé pindakaas weg moeten gooien, omdat de bovenkant veel stroperiger was dan de onderkant (en al ruim 2 jaar over datum was ;)
anderhalve week met appelstroop is wel weinig maar bij mij ging er een of 2 pakken appelstroop per maand doorheen schat ik. Totdat ik er achter kwam dat ik er maagzuur of zo van kreeg, in ieder geval krijg ik er een naar gevoel van. Heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Daar gaan we hier 100% in mee!!!

We hebben jaren geleden de zaak zodanig aangepast dat we financieel neutraal kopen:

Vroeger elke dag vlees op tafel, gewoon wat het goedkoopste was.

Nu 1 à 2 keer per week vlees, maar dan alleen met een driesterren keurmerk van de Dierenbescherming.
Dan kan best, als je het echt wilt.

Gewoon een kwestie van anders koken.

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-10-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

vlees wat beter is voor dieren kost trouwens niet per definitie veel meer. Dit hangt af van het vlees wat je koopt. Soms is het veel duurder maar vaak genoeg niet. Zo is scharrelkip maar een klein beetje duurder dan de standaardkip en als je niet zoveel kip eet loont het zich niet om de standaardkip te pakken. Hetzelfde geldt voor ander vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alleen is een scharrelkip nauwelijks beter af dan een legbatterij-kip. Ja, hij heeft iets meer ruimte dan een legkip, ongeveer 2x zoveel. Maar dat is nog steeds een klein hokje, ze zitten nog altijd met tot 9 kippen per vierkante meter.

Pas echt diervriendelijk is vlees van kippen die een vrije uitloop hebben, die hebben tenminste de ruimte (4 m2 per kip als verplicht minimum)

Zie Wikipedia: Scharrelpluimveehouderij

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 23-10-2012 16:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helemaal mee eens. En dan ook even vrije uitloop eieren kopen.

Eigenlijk is die hele vleesindustrie hartstikke verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52
Garyu schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:51:
En dat red je echt niet met 2€ p.p., want het kost algauw 20€ per kg (voor een stukje kip bijvoorbeeld). Maar ja, principes he. Een plofkip van 2€/kg komt er in ieder geval niet in, ook al zou het de spaarpot helpen.
Voor €2 heb je dan een ons vlees p.p., laat je iets meer willen dan valt het nog mee. Je hoeft toch geen kilo vlees op je bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Depressieve kip smaakt anders best.
Stress kreeft is dan wel weer wat minder.

4 m2 per kip, volgens mij is dat meer dan de gemiddelde Japanner aan woonoppervlakte heeft. :P
Ik eet niet veel kip, en voor 20 euro de kilo zou ik het helemaal niet meer eten.
Geef mij maar plofkoe/klapvarken dan ofzo.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:33:
Helemaal mee eens. En dan ook even vrije uitloop eieren kopen.
Zijn ook de enige eieren die ik nog koop ;)
Eigenlijk is die hele vleesindustrie hartstikke verziekt.
Nogal.... ze hebben mensen al zover dat men denkt dat scharrelkippen diervriendelijk is. Maar ze doen nog wel meer onfrisse zaken hoor, zoals het vee volpompen met antibiotica (met alle nadelen vandien, zoals resistente bacterien enzo). Dat wordt gelukkig wel steeds beter de laatste jaren, maar het komt nog steeds wel voor...

Om over afschuwelijke zaken als plofkippen etc nog maar niet te beginnen. Dat zou bij wet mogen worden verboden, want het is niet meer dan pure dierenmishandeling.
timag schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:37:
[...]

Voor €2 heb je dan een ons vlees p.p., laat je iets meer willen dan valt het nog mee. Je hoeft toch geen kilo vlees op je bord?
Meer dan een ons lijkt me idd ook niet gezond om dat elke dag te eten. Teveel vlees is sowieso niet gezond.

De maximaal aanbevolen portie vlees per dag is toch ongeveer 75-80 gram? Althans, meen zoiets wel eens gelezen te hebben. Geen idee in hoeverre het klopt.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 23-10-2012 16:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:41:
De maximaal aanbevolen portie vlees per dag is toch ongeveer 75-80 gram? Althans, meen zoiets wel eens gelezen te hebben. Geen idee in hoeverre het klopt.
80 gram??? Zoveel vlees leg ik al op één boterham. ;)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

demichel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:50:
[...]

80 gram??? Zoveel vlees leg ik al op één boterham. ;)
Dan heb je dus daarmee al bijna genoeg voor je dagelijkse hoeveelheid.

Sowieso is het een goed idee om niet elke dag vlees te eten, dan eet je al snel te veel over een hele week.

Overigens blijkt het iets meer te zijn, de aanbevolen maximum hoevelheid vlees per dag is voor volwassenen 100-125 gram per dag. Zie http://www.kiesbeter.nl/z...eden-per-dag/default.aspx :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:25

boesOne

meuh

Ik vind biologisch vlees ook echt beter smaken. Wij halen altijd bio karbonaadjes bij de slager en man, wat smaakt dat lekker. Het smaakt echt naar varken.. :)
Liever 1 a 2 x per week een echt goed en smaakvol stukje vlees dan elke dag kiloknaller rotzooi..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als wij 'n keer wat kip willen roerbakken, dan zijn we aan vlees voor 2 personen al snel € 7,50 kwijt: 2 kipfiletjes. Biologische kip is belachelijk duur, maar goed, vriendje heeft een zacht hart (en daar profiteer ik van mee ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[b]wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:41:
Meer dan een ons lijkt me idd ook niet gezond om dat elke dag te eten. Teveel vlees is sowieso niet gezond.
Dat vind ik een apparte stelling, waarom zou vlees niet gezond zijn? Ik bedoel het zijn dierlijke eiwitten, een beetje waar je lichaam uit bestaat, het is misschien niet zo milieubewust maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Koeien bestaan ook een beetje uit dierlijke eiwitten. Zullen we die ook maar vlees voeren?

Niet dat ik het (al dan) niet met je eens ben, ik vind je argument gewoon niet zo zinnig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

10 biologische eieren kosten 2.70 euro
12 scharreleieren iets van 2.20 euro
Niet zo'n groot prijsverschil dus

en biologische volle yoghurt kost 1.04 euro

Dus biologische zaken zijn niet per definitie duur.

Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre biologische landbouw/veeteelt genoeg oplevert voor de hele wereldbevolking. Ook is het de vraag in hoeverre de term "biologisch" marketing is, commercieel inspelen op de goedaardigheid van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

geen vinger schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:17:

Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre biologische landbouw/veeteelt genoeg oplevert voor de hele wereldbevolking. Ook is het de vraag in hoeverre de term "biologisch" marketing is, commercieel inspelen op de goedaardigheid van mensen.
Echt? Hier kosten 10 biologische eieren € 3,99 :(.

En bij 100 gram kip pp, nouja, ik denk dat er meestal een half pond in zo'n verpakking zit ofzo, want die kosten iets van 5 euro meestal.

Overigens is het met vis ongeveer net zo triest gesteld, met de enorme hoeveelheden antibiotica en veel vis op weinig water in de aquacultuur en dergelijke. Bwah :(.

Nee, gewoon vegetarisch eten en 1-2 keer per week beetje kwaliteitsvlees. Dikke prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:17:
[...]

Is alleen jammergenoeg voor Apple fanboys. Ik android-gebruikert 8)
Niet die, das meer gericht op de milieufreaks.
Wel raar om te zien dat de Play Store er nog geen heeft inderdaad.
Misschien zo wat aan doen.

Deze vind ik wel mooi, ook op de mobiele browser.

edit: opt-in voor de plofvis.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 23-10-2012 22:23 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Ik koop waar ik zin in heb en wij kopen waar we zin in hebben, als het van gezond tot ongezond tot vlees tot pasta's tot salades, ik ga echt niet kijken waar het vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik snap niet dat er mensen zijn die elke dag een blikje (Pepsi) cola kopen à EUR 0,50. Koop dan een fles en deel het door 0,33 en dan heb je 4,5 blikjes voor tweemaal (of driemaal voor merk) het geld van een blikje. Tenminste... als je wilt besparen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic798
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:01

Een doos scharreleieren (10 stuks) kost hier Eur 1,25 (Aldi/Lidl). Een pak magere yoghurt kost ongeveer Eur 0,55...volle zal een paar cent duurder zijn. Dus het is maar een beetje hoe je het vergelijkt. Ik juich biologisch voedsel toe, maar het kan helaas niet concurreren op prijs vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Magic798 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:59:
[...]

Een doos scharreleieren (10 stuks) kost hier Eur 1,25 (Aldi/Lidl). Een pak magere yoghurt kost ongeveer Eur 0,55...volle zal een paar cent duurder zijn. Dus het is maar een beetje hoe je het vergelijkt. Ik juich biologisch voedsel toe, maar het kan helaas niet concurreren op prijs vooralsnog.
Lidl heeft inderdaad goedkopere volle yoghurt (65 cent of zo), echter vind ik die minder lekker.

En hoe klein zijn de eieren? 40 kleine eieren kosten hier iets van 2.25-2.50 euro (deen), maar dan heb je dus wel kleine scharreleieren.

[ Voor 10% gewijzigd door Salvatron op 24-10-2012 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd, gewichtsklasse van de eieren maken ook veel uit voor de prijs. MIDDEL-eieren (meest gangbaar) zijn bijvoorbeeld stukken goedkoper dan GROOT-eieren.

Maar scharreleieren zijn ook niet allemaal gelijk. Er zit ook nog prijsverschil tussen scharreleieren gebaseerd op het voedsel van de kip (volkoren-ei, meergranen, mais etc). De een is (soms fors) duurder dan de ander. Geld uiteraard ook voor niet-scharreleieren.

Je moet dus wel het juiste type scharrelei vergelijken met het juiste type biologische ei. Want een vergelijking tussen een mais-scharrelei en een volkoren-biologische ei gaat dus mank, nog even los van de gewichtsklasse van het ei in kwestie.

"10 eieren X zijn duurder dan 10 eieren Y" zegt dus precies niets zonder meer details :)
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:09:
[...]

Dat vind ik een apparte stelling, waarom zou vlees niet gezond zijn? Ik bedoel het zijn dierlijke eiwitten, een beetje waar je lichaam uit bestaat, het is misschien niet zo milieubewust maar dat is een ander verhaal.
Je hebt vast wel eens van "cholesterol" gehoord? Dat is iets wat vlees veel bevat (ene soort vlees meer dan de andere, dat wel) ;)

Het is niet voor niets dat één van de meest gegeven tips om gezonder te gaan leven, of om de cholesterol te verlagen, is "eet minder vlees!" ;)

[ Voor 30% gewijzigd door wildhagen op 24-10-2012 05:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik vergeleek gewone scharreleieren met gewone biologische, dus niks speciaals zoals mais, omega3, weetikveelwat.
wildhagen schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 04:56:
Je hebt vast wel eens van "cholesterol" gehoord? Dat is iets wat vlees veel bevat (ene soort vlees meer dan de andere, dat wel) ;)

Het is niet voor niets dat één van de meest gegeven tips om gezonder te gaan leven, of om de cholesterol te verlagen, is "eet minder vlees!" ;)
Cholesterol in voedsel heeft weinig effect dus de tip lijkt me niet heel relevant.

[ Voor 68% gewijzigd door Salvatron op 24-10-2012 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 01:54

Erikie

www.erikie.nl

Ben er laatste tijd een sport van aan't maken om zo goedkoop mogelijk te eten. Het lukt in principe met een tientje ( pasta / zak aardappels / eieren / kruiden bij de turk enzo ) en heb een aantal recepten wat geen drol kost. Bijvoorbeeld stampot, aardappels / klontje boter / spekjes / jus + stampotgroente = 3 euro , en daar kun je dan 3 dagen mee doen ;) . Drinken doe ik uit de kraan, en eventueel een beetje limonade of thee. Pasta carbonara en andere pasta's ( pasta kip / aglio olio etc ) kost ook geen hol, net zoals rijst + kip van bij de turk.. ( vlees bij de turk kost sowieso niks, laatst 300gr vollop lekkere biefstuk voor 5 euro).

Overdag eet ik op mn werk. gemiddeld geef ik 30 euro per week uit aan eten, maar het kan dus met minder. Niet dat ik weinig verdien ofzo, maar ik heb nogal veel onkosten ( alleenstaand / koophuis /auto en noem maar op ). Daarnaast geef ik ook bakken met geld uit aan uitgaan / leuke dingen doen en (dj) apparatuur . Uiteten ben ik ook niet vies van, maar dat valt de laatste tijd ook heel erg mee.

Verder boeit het me echt niet of ik plofkip of niet biologische eten eet, allemaal onzin, daarnaast lijkt mij plofkip nog t meest ecologisch verantwoord. Kiloknallers knal ik in de diepvries, maar als ik lekker vlees wil loop ik naar de turk, hebben ze tenminste fatsoenlijke kippedijen, goed rundvlees en lamsvlees. Daarnaast kun je gewoon je groenten per stuk halen, dus een ui kost 10 cent, rode peper idem en andere dingen zijn meestal ook goedkoop. ! Ik heb laatst trouwens ook groente uit de diepvries ontdekt, sommige groentes (boonsoorten) zijn zeer goed te eten, net zoals de rode kool etc.

Waar wel veel geld in gaat zitten zijn schoonmaakmiddelen zoals waspoeder en kattenvoer etc. Daar ga ik echt niet op bezuinigen.

ps, alcohol staat hierbuiten ;)

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Uh? Waarom zou je dure schoonmaakmiddelen kopen? Als er iets is waar je op kan besparen, is dat het wel, lijkt me, dus ik snap je niet. Care om uitleg te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een paar flessen met schoonmaakzazijn kost helemaal niets. Daar kan je ongeveer je hele huis mee poetsen. Als die verschillende soorten en merken zijn het product van marketing en onnodig.

Waar ik wel op let is dat ik goed afwasmiddel koop. Iets duurder, maar was beter af en gaat langer mee.
We hebben bewust geen vaatwasser in de nieuwe keuken opgenomen.

Afwassen is een sociaal gebeuren (lekker bijkletsen), milieuvriendelijk en is zo gebeurd.

Waspoeder van de Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Schinnen-groen schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:57:
Een paar flessen met schoonmaakzazijn kost helemaal niets. Daar kan je ongeveer je hele huis mee poetsen. Als die verschillende soorten en merken zijn het product van marketing en onnodig.

Waar ik wel op let is dat ik goed afwasmiddel koop. Iets duurder, maar was beter af en gaat langer mee.
We hebben bewust geen vaatwasser in de nieuwe keuken opgenomen.

Afwassen is een sociaal gebeuren (lekker bijkletsen), milieuvriendelijk en is zo gebeurd.

Waspoeder van de Lidl.
Wat betreft de schoonmaakazijn (of simpele zeep) helemaal eensch.
Afwasmiddel gaat hier in een zeeppompje. Dat scheelt me voor m'n gevoel een fles per week.

Ik sta overigens vaak verbaasd te kijken naar de hordes mensen die totaal niet weten hoe ze zeep moeten gebruiken. |:(

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor ik het geval ik het mijn hele leven al verkeerd doe: Hoe moet je zeep gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 24-10-2012 14:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik denk dat Raymond P bedoelt dat veel mensen teveel schoonmaakmiddel (zeep) gebruiken per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Inderdaad, veel te veel per keer.
Ook lijkt iedereen te snappen dat zeep eenmaal in de riolering niet echt functioneel meer is, en toch lijkt het doel dat spul zo snel mogelijk door het gootje te krijgen.

Ik heb geen zwarte band zeep gebruik, maar hoe mijn scheikunde leraar het uit heeft gelegd was ongeveer zo:
Breng zeep aan op het vochtige oppervlak, boen de zeep over het oppervlak.
Voeg een beetje water toe, boen het water door de zeep.
Spoel het al boenend af.

Een hoop mensen vergeten het boenen of voegen direct veel spoelwater toe waardoor de zeep geen kans krijgt om z'n werk te doen.

Edit:
Er is nog hoop. Youtube voorbeeld handen wassen

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 24-10-2012 15:12 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 01:54

Erikie

www.erikie.nl

Ardana schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:40:
Uh? Waarom zou je dure schoonmaakmiddelen kopen? Als er iets is waar je op kan besparen, is dat het wel, lijkt me, dus ik snap je niet. Care om uitleg te geven?
Qua afwas gebruik ik gewoon dreft, andere afwasmiddel zijn beduidend minder en t ruikt lekker en je krijgt er zachte handen van ;). Waspoeders / wasverzachters ook gewoon a-merken, heb wat slechte ervaringen met b-merken, maar dat kan ook aan mijn wasonkunde liggen. Schoonmaakazijn is inderdaad fijn, kost inderdaad nagenoeg niets.

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waspoeders / wasverzachters ook gewoon a-merken, heb wat slechte ervaringen met b-merken, maar dat kan ook aan mijn wasonkunde liggen.
Denk het laatste, volgens mij ontlopen al die middelen elkaar niet zo gek veel namelijk. En A-merken zijn ook niet altijd even denderend. Denk aan OMO Power (destijds toch een A-merk). Loste de vlekken idd goed op. Jammer dat-ie de stof eronder óók goed oploste, waardoor er gaten overbleven :P :P

Ik koop zelf gewoon de goedkoopste wasmiddelen (wel vloeibaar, houd niet van poeder), en die krijgt alles gewoon prima schoon, hoe vuil het ook is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het vloeibare wasmiddel van de Lidl is als beste getest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:25

boesOne

meuh

Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre biologische landbouw/veeteelt genoeg oplevert voor de hele wereldbevolking.
Zeker niet genoeg als iedereen denkt dat elke dag vlees eten normaal is.

We eten trouwens pas sinds enkele decennia zo achterlijk veel vlees. Men is ook nogeens bereid kwaliteit voor kwantiteit te ruilen als het vlees gaat.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Magic798 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:59:
nog ff gekeken in de super (deen) hoeveel het kost:
biologisch volle yoghurt: 1.04 euro
biologisch magere yoghurt: 0.89 euro
gewone magere yoghurt (goedkoopste merk): circa 0.55 euro
20 kleine scharreleieren (formaat S): 2.50 euro
10 biologische eieren (formaten s/m/l door elkaar): 2.67 euro
10 gewone scharreleieren: circa 2.20 euro
10 vrije uitloop mais-eieren: circa 2.20-2.40 euro

Biologisch slaat volgens mij niet alleen op diervriendelijkheid maar ook op duurzaamheid (milieu). Dus vrije uitloop is niet perse biologisch. Verder zitten er ook nog smaakverschillen en kwaliteitverschillen tussen de producten, hier moet je dus ook naar kijken, en niet alleen naar de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ardana schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 01:08:
Kleine spaartip straks voor Sport_Life: als je straks klaar bent met het terugbetalen van jullie toeslagen, kun je dit bestedingspatroon nog even volhouden: op die manier kun je straks per maand sparen, wat je nu per maand aflost :)
We proberen straks een buffer van zo'n 2000 pp aan te maken, voor dit soort ongein dus. Maarja moet af en toe ook ontspannen he ;).
Het uitgavenpatroon van de afgelopen maanden houden we niet meer vol, dus zijn we weer 'iets' meer gaan uitgeven aan ontspanning :).

Trouwens wat betreft vaatwastabletjes, die dingen zijn altijd bij de blokker en/of AH in de aanbieding 50% korting of 2e gratis van een A-merk. Heb die dingen zelden voor de volle prijs gekocht.

Oh ja en we zijn voor de kat overgegaan van Royal Canin naar een ander A merk (weet ff niet precies welke), dat scheelt ook een hoop. We hebben ook goedkoop spul van de AH geprobeerd, maar dat ging er niet in bij dat decadente beest.

[ Voor 53% gewijzigd door Sport_Life op 24-10-2012 20:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zag dit topic en was ook wel benieuwd naar mijn uitgaven, dus even opgezocht in het boekhoudprogramma.

Blijkt zo'n 350 tot 400 euro te zijn voor een tweepersoonshuishouden zonder huisdieren.
exclusief uit eten gaan, maar inclusief wijn en drank (tikt bij verjaardagen en feestjes wel aan).

Vind het acceptabel. Het kan nog wel wat goedkoper door eenmaal per week boodschappen te doen, en een maal per maand naar de Aldi te gaan o.i.d. (daar hebben ze zat acceptabele producten).

Het kan natuurlijk nog goedkoper door niet naar de kaasboer, visboer, bakker of dure slager te gaan en niet elke week 20 perssinaasappelen te halen, maar goed, vind het wel lovenswaardig om de middenstand hier in de wijk te ondersteunen, en het smaakt een stuk beter dan supermarktvoer. Dan maar een wat kleiner stukje vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar misschien ook niet onbelangrijk:

Maak gedurende de week een boodschappenbriefje en houd je hieraan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 14:59:

O-)
Ik ben daar heel slecht in, ik wil toch redelijk spontaan besluiten wat ik eet. Maar inderdaad qua snoepgoed/chips/etc is dat wel een erg goed idee. Verder maakt het wat mij betreft niet zoveel uit, we hebben op zich een vrij vast ritme, tenminste, sinds we kinderen hebben, en dat uitgavenpatroon is redelijk stabiel. Misschien 700-800 euro voor de dagelijkse boodschappen excl uit eten gaan. Maar daar zitten dan wel de luiers en alles bij in. Dat is dus voor 2 volwassenen + 2 kinderen. Wel bovengemiddeld qua uitgaven voor biologische producten (vrijwel alles), maar daar staat tegenover dat we eigenlijk weinig wijn en co drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waar kopen jullie die biologische producten?
De turkse groenteboer heeft hele mooie producten en een goede prijs.

Voor de luiers-wcpapier-macaroni-spaghetti-yoghurt-blikvoer-frisdrank-etc. eens de Lidl/Aldi binnenlopen.
Scheelt behoorlijk. De Lidl heeft prima groenten, al drie jaar in de prijzen en niet duur.

Bij de Aldi en Lidl komen ook steeds meer producten met bio-keurmerk (ook vis). Vrije uitloop-eieren kopen we al sinds jaar en dag bij de Aldi. De knabbels zijn er niet duur en even ongezond als bij de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:24

Vrijdag

De Zwarte

Gezin: 2 volwassenen en sinds kort 1 kat.

Budget: Ieder pint aan het begin van de maand twee briefjes van 50. Dit doen we in de speciale boodschappenportemonnee en daar doen we het dan een maand mee.

Wat kopen we:
- Verse groente zoals broccoli, spruitjes, bloemkool, prei, paprika, winterkost, sperziebonen, witlof maar ook wel eens diepvries, zoals sperziebonen. Die zijn ingevroren vaak goedkoper dan verse.
- Vlees, voor mij want mijn vriendin is vegetariër. Ik ben geen kieskeurige vleeseter en heb de afgelopen maand vrijwel alleen maar Euroshopper hamburgers gegeten. Het maakt mij verder geen moer uit of het goedkope kifilet of gerookte zalm is, zolang ik maar een stuk dood beest (of iets wat daar voor door moet gaan :P ) op mijn bord heb.
- Vegetarische producten of tofu.
- Rijst, grote baal basmatirijst
- Grote zak aardappels.
- Pasta
- Fruit, elke dag minimaal een kiwi en één of twee appels.
- Eieren
- Stuk kaas
- Vleeswaren
- Donker of grof volkorenbrood (heel)
- Havermout
- Magere yoghurt
- Melk (2 liter flacon)
- Champignons
- Uien
- Winterpenen
- Koffiepads

En sinds kort voer voor de kat en kattenbak korrels maar die betaald mijn vriendin zelf, want het is haar kat. Deze dingen gaan dus niet van het boodschappengeld.

Daarnaast dingen die wat langer meegaan:
- Toiletpapier
- Afwasmiddel
- Zeep
- Limonadesiroop
- Honing
- Boter
- Kruiden, zowel uit een potje als plantjes. Bijv. dille, tijm, basilicum etc.
- Kleine medicatie zoals paracetamol, hoestsiroop etc.
- Thee
- Olijf- of zonnebloemolie
- Wasmiddel

Wat halen we bijna nooit:
- Chips
- Frisdrank
- Luxemerken en luxeproducten
- Frituurhapjes
- Alcohol (ik heb al bijna een jaar een krat Heineken staan, inmiddels net op de helft dankzij af en toe bezoek. En wijn drinken we ook niet, laat staan sterker spul)
- Desserts (daar is die yoghurt en limonade/honing voor)

Waar doen we boodschappen:
- Voornamelijk Appie
- Soms Haagsche Markt
- Soms de Aldi of Lidl

Komen we uit met 200,- per maand?
Ja, vrijwel altijd. We zijn geen luxepaardjes. Wat we kopen in de appie is bijna altijd euroshopper of gewoon goedkoop/bonus/korting. Voor veel mensen is het blijkbaar (wat ik heb gemerkt in mijn directe omgeving/vrienden/familie/collegas) erg vreemd dat wij weinig tot geen "lekkere trek" dingen in huis hebben zoals chips, frisdrank en snoep maar dat is iets wat we gewoon ook niet missen.
Ook eten we voldoende gevarieerd met veel groente (alles in een wok donderen, wokken en daarna rijst erbij en roeren) en als je een grote pan maakt kan je daar prima nog een dag langer van eten.

Daarbij is het ook een kwestie van een beetje creatief zijn. Ik doe veel roerbakken want dat is snel, lekker en ook gezond en omdat je maar twee pannen nodig hebt scheelt dat weer afwas :P
Ook pasta maken is vreselijk goedkoop, en die dure saus kan je ook weglaten en in plaats daarvan een paar blikjes tomatenpuree gebruiken en wat blaadjes van je basilicumplant erbij versnipperen. In deze tijd kan je weer met de winterkost aan de gang en aangezien dat meestal niet duur is kan je voor weinig een grote hoeveelheid maken waarvan je weer een paar dagen kan eten.

Al sinds dat ik op mezelf woon doe ik voor heel weinig per week voor mezelf boodschappen, tussen de 15 en 25 euro en gelukkig is mijn vriendin net zo praktisch.
Heb nooit echt begrepen waarom je zo ontzettend veel geld kwijt moet zijn aan boodschappen, maargoed, ik koop bijna nooit luxedingen.

De reden dat we een aparte portemonnee met contant geld hebben is vrij eenvoudig: Zo kan je letterlijk zien hoeveel je nog overhebt en als je geen pinpas bij je hebt kom je ook niet in de gelegenheid om "even makkelijk te pinnen". En ik interesseer me niet voor de rekenproblemen van het kassameisje :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij de Aldi kosten scharreleieren hier (BE) nog geen euro. Bio-eieren hebben ze niet, maar bij de Carrefeur 300 meter verderop kosten ze 4.29 euro. Ik vind het nogal een verschil. Ik moet zeggen dat ik weinig in de Carrefeur kom, ik schrok me rot als Nederlander van de prijzen daar. Meestal ga ik naar de Aldi of de Lidl al vind ik het ook nog wel leuk om af en toe naar Baarle Nassau te gaan voor boodschappen omdat Belgen ook een andere smaak hebben als Nederlanders (Belgen houden meer van zoet, Nederlanders meer van Hartig denk ik).
Raymond P schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:39:
[...]

Wat betreft de schoonmaakazijn (of simpele zeep) helemaal eensch.
Afwasmiddel gaat hier in een zeeppompje. Dat scheelt me voor m'n gevoel een fles per week.

Ik sta overigens vaak verbaasd te kijken naar de hordes mensen die totaal niet weten hoe ze zeep moeten gebruiken. |:(
Dat scheelt inderdaad veel, Wij doen ook hardstikke lang met wasmiddel sinds mijn vriendin het in zo'n pompje gestopt heeft. ik denk dat ik hetzelfde ga doen met doucheschuim (voornamelijk voor mezelf, ik gebruik al mijn hele leven overdreven veel. Koop ook meestal badschuim voor de douche, maar door die grote opening gebruik je dan nog meer ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 28-10-2012 19:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Marzman schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:34:
[...]

Bij de Aldi kosten scharreleieren hier (BE) nog geen euro.
welke maat? s/m/l?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat doen sommige dat hier toch netjes. Al heb ik wel het idee dat als je een kleine koelkast hebt en alleen woont, de uitgaven voor boodschappen stukken hoger zijn dan dat je een gezinsverpakking er bij pakt.

Meestal kook ik voor 2x, gemiddeld kost het 10 euro dus 5 euro per avondmaal. Daarnaast ben ik ongeveer 3 euro kwijt aan eten op mijn werk(soep, boterhammen, beleg en glaasje sinaasappelsap). Met brood voor in het weekend er bij kom je dan per maand op ongeveer 240 euro uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ze hebben maar 1 maat....ik heb ze nu toevallig van de Lidl (1,30 euro, klasse A), die hebben ook maar een maat. Er staat verder geen s/m of l op. Maar die van Carrefeur zijn niet 4 x zo groot als je dat denkt ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

je moet toch echt weten hoe groot de eieren zijn om ze te kunnen vergelijken met andere eieren.

Overigens zitten er volgens mij in normale produkten (koeken, gebak, kant&klaar-maaltijden) ook eieren en kip maar daar staat niet op dat het scharrelkippen of -eieren zijn, dus dan eet je alsnog dieronvriendelijke eieren en kippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
Raymond P schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:39:
Dat is vast een typo, anders ben ik benieuwd hoeveel flessen je per week gebruikt :P Bij mij gaat zo'n fles (in zo'n handig pompje inderdaad) wel 3 maanden mee als het geen halfjaar is.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Vrije uitloop-eieren kosten in deen trouwens maar iets van 2.20 euro of zo. Is niet biologisch maar wel graan of zo. Valt wel mee qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik zit op ongeveer 10 tot 15 euro per week als ik voor mezelf haal.

Hier moet ik wel bij zeggen dat ik somber eet. Geen snacks, snoep, toetjes, tussendoortjes, koffie, alcohol, frisdrank. Alleen ontbijt (crackers met kaas), lunch (krentenbollen) en avondeten (meestal rijst + wokgroente, soep, iets makkelijks).

Als je goed shopt hoeft het allemaal niet zo duur te zijn. Zo heb ik 1600ml soep voor €1,50 gehaald. Dat vertaald zich naar €0,37 per avondmaal. Of 34 ontbijtcrackers voor €0,79. Komt nog wel de kaas bij, 10 plakjes voor €2,19. €0,17 per ontbijt. En de lunch komt op €0,99 voor 6 krentenbollen. Dat is €0,33 per lunch. Meestal pak ik nog wel een appel, +/- 150 gram bij €1,89 per kilo komt op €0,28 uit. Zo kom ik op €1,15 per dag aan eten.

Bovenstaand voorbeeld valt wat laag uit omdat de soep in de aanbieding was, meestal zit ik op €1,50 tot €2,00 per dag aan eten.

Drinken zit in mijn huurprijs inbegrepen, daar betaal ik niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
2 volwassenen: 200 - 250 p.m.
Methode: boodschappenrekening die gevuld wordt door een autom. afboeking. a 250,- p.m. En dan houden we over. Heb een vriendin die het leuk vindt te struinen naar boodschappen in de aanbieding; dat scheelt wel. Hebben ook 4-5 supermarkten om de hoek, dus aanbiedingen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
2 volwassenen, 2 katten en 1 hond
€50 per week. dus omgerekend iets van €220 per maand
Door elke week €50 te pinnen en in een aparte boodschappen portemonnee te doen, houden we regelmatig over waar we van sparen voor goede aanbiedingen.
Veel aanbiedingen bij diverse supermakten, maar toch het meeste bij de Aldi, Dekamarkt en AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:24

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:49:
Komt nog wel de kaas bij, 10 plakjes voor €2,19.
Kan je niet beter een groot stuk kaas kopen en dan met de kaasschaaf? Da's veel goedkoper :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
Vrijdag schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:44:
[...]
Kan je niet beter een groot stuk kaas kopen en dan met de kaasschaaf? Da's veel goedkoper :)
Is dat zo? Op yenom.nl zie ik dat een blok Deens jong belegen van 500g €3,45 kost. Ik heb 400g aan plakjes voor €2,19.

Het kan zijn dat mijn plakjes tijdelijk in de aanbieding zijn, daar heb ik niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:50
Gemiddeld 50euro per 2 week.

2 volwassenen
1 baby
1 kat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 19:08

St@m

@ Your Service

G.Scholtens schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:31:
Gemiddeld 50euro per 2 week.

2 volwassenen
1 baby
1 kat
Dat doe je knap! Eet je net zoals die persoon boven je alleen kaas en crackers?
Heb het even nagekeken, inclusief shampoo en zut ~300 p/m, 2 volwassenen 2 katten

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
St@m schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:47:
[...]

Dat doe je knap! Eet je net zoals die persoon boven je alleen kaas en crackers?
Heb het even nagekeken, inclusief shampoo en zut ~300 p/m, 2 volwassenen 2 katten
Misschien iets meer, maar veel zal het niet zijn qua bedrag.

Netjes boodschappen doen bij de aldi.
En vooral letten op aanbiedingen.

Je moet ook niet teveel snacks als chocolade, frituursnacks etc. kopen.
Heb het nu over de normale boodschappen, geen luxe producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ik vraag me af hoeveel die aanbiedingen schelen. Zoveel schelen ze volgens mij niet. Bovendien zijn er maar weinig aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

€ 25 per week voor 2 personen én een baby en 'n kat? Dat komt neer op € 0,44 per persoon voor lunch en ontbijt, en € 0,88 per diner, en dan heb ik nog geen rekening gehouden met tussendoortjes (bijv. fruit of bezoek), drinken, de baby, de kat, vuilniszakken, shampoo of schoonmaakmiddelen etc. Kortom, het lijkt me schier onmogelijk.
Vlees zal er dan nooit in zitten, en hoe je je fruit moet binnenkrijgen snap ik al helemaal niet.

Ik wil je heel graag geloven, maar zou je 'n keertje je bonnen van 1 week kunnen inscannen? Ik wil nl. graag weten waarop ik kan besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:49:
Alleen ontbijt (crackers met kaas), lunch (krentenbollen) en avondeten (meestal rijst + wokgroente, soep, iets makkelijks).

Als je goed shopt hoeft het allemaal niet zo duur te zijn. Zo heb ik 1600ml soep voor €1,50 gehaald. Dat vertaald zich naar €0,37 per avondmaal. Of 34 ontbijtcrackers voor €0,79. Komt nog wel de kaas bij, 10 plakjes voor €2,19. €0,17 per ontbijt. En de lunch komt op €0,99 voor 6 krentenbollen. Dat is €0,33 per lunch. Meestal pak ik nog wel een appel, +/- 150 gram bij €1,89 per kilo komt op €0,28 uit. Zo kom ik op €1,15 per dag aan eten.

Bovenstaand voorbeeld valt wat laag uit omdat de soep in de aanbieding was, meestal zit ik op €1,50 tot €2,00 per dag aan eten.
Ergens heb ik sterk het vermoeden dat jij e.e.a. aan essentiele voedingsstoffen mist op deze manier! 3 Crackers en een half plakje kaas is geen ontbijt! 2 Krentenbollen is geen lunch, en een kopje soep is geen avondmaal!
Qua energie wat je binnenkrijgt zou ik schatten dat je 1 meter lang bent en 30 kg weegt o.i.d. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:34:
[...]

Ergens heb ik sterk het vermoeden dat jij e.e.a. aan essentiele voedingsstoffen mist op deze manier! 3 Crackers en een half plakje kaas is geen ontbijt! 2 Krentenbollen is geen lunch, en een kopje soep is geen avondmaal!
Qua energie wat je binnenkrijgt zou ik schatten dat je 1 meter lang bent en 30 kg weegt o.i.d. ...
Ik zit wat gewicht, BMI, vetpercentage en spierpercentage nog helemaal goed. Nu zit ik qua BMR wel behoorlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Zal het vanaf deze maand eens bijhouden, maar dan puur de boodschappen eten en drinken.

Geen dingen als shampoo, gel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 14:59:

Ons boodschappenlijstje bevat alleen het essentiële, het is meer een 'dit moeten we zeker hebben'-lijstje, ik schat dat we daarbovenop nog 10% extra in de kar mikken. Het zijn dan wel altijd dingen die we sowieso wel gebruiken, uiteindelijk kan je het dan ook geen verspilling noemen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
PcDealer schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:30:
Ik snap niet dat er mensen zijn die elke dag een blikje (Pepsi) cola kopen à EUR 0,50. Koop dan een fles en deel het door 0,33 en dan heb je 4,5 blikjes voor tweemaal (of driemaal voor merk) het geld van een blikje. Tenminste... als je wilt besparen.
Puur mathematisch klopt dat, maar een grote fles cola is na drie dagen meestal niet meer te drinken, tenzij je iemand bent zoals mijn vrouw die cola zonder prik ook wel lekker vindt :). Je betaalt dus niet alleen voor de hoeveelheid drank, maar ook voor de 'versheid' die je met de kleinere hoeveelheid elke keer weer krijgt. Ik snapte eerst ook niet wie die ienie-mienie-blikjes van 15 cl koopt, maar sommige mensen krijgen écht niet meer dan die hoeveelheid in één keer op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
geen vinger schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:07:
ik vraag me af hoeveel die aanbiedingen schelen. Zoveel schelen ze volgens mij niet. Bovendien zijn er maar weinig aanbiedingen.
Korting is korting - als Appie mij de tweede bak gehakt voor 3 euro verkoopt als ik voor de eerste de volle prijs van 5 euro betaal, dan neem ik 2 euro mee naar huis. Die tweede bak gaat dan gewoon de diepvries in. En het hoeft zelfs niet altijd om hele euro's te gaan: tien keer een halve euro korting tikt op het eind ook lekker aan.

Ik krijg regelmatig kortingsbonnen bij mijn maaltijdcheques, maar die mik ik meestal rechtstreeks in de papierbak. Ten eerste moet ik ervoor naar een Belgische supermarkt en ten tweede gaat het meestal om duurdere varianten van hetgeen ik normaal koop. Vaak ben ik dan met de korting nog duurder uit omdat ik een uitgave doe die niet in mijn normale patroon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyazzin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:19
2 volwassenen
Maandelijks 300 euro aan boodschappen. Altijd alles vers. Daarnaast hebben we een 3 V's potje (VeelViesVet) van 100 euro voor 4 zaterdagen (patat of pizza etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:17

EektheMan

DPC

Bij toeval op dit draadje gestuit. Ik was al wat langer nieuwsgierig naar onze uitgaven en nu dan maar snel even de bankrekening van de vorige maan doorgespit.

Als ik kijk naar de meeste posts boven mij kan ik niets anders concluderen dan dat wij ons diep moeten schamen. Ik en mijn vrouw (geen andere afhankelijken). Onbewust weet je het, maar de bankrekening drukt het gevoel in cijfers uit. Ik kan hier dus weinig anders bijdragen dan te zeggen hoe je het niet moet doen.

De laatste maand gaven wij in supermarkten Euro 603,72 uit. Dat is nog exclusief uitgaven in drogisterijen en andere persooonlijke verzorgingsuitgaven. en 6 dagen vakantie :$

Omdat ik al een tijdje het gevoel had dat het best een stukje minder kon doordat we nogal veel weggooiden uit de koelkast en veel producten hebben achter in de kast die flink over de datum zitten heb ik het volgende gedaan:

Koelkast (kleiner type met 3 plankjes, 2 groente bakken en 1 vriesvak van 25 cm hoog):

- 1 plankje verwijderd. Zo houdt ik het overzicht en gooien wij al heel wat minder ongebruikt weg. Ook is er nu minder ruimte om producten te plaatsen en kopen we dus minder.

Kasten:

- Opgeruimd en alles geordend. De achterste helft van de plankje alleen in gebruik voor potten en blikjes waar zaken in zitten die minder bederflijk zijn zoals rijst en linzen, maar de potten zijn nu allemaal groot (en raken dus niet in de vergetelheid) en zijn gelabeled met inhoud/exp datum.

Eetpatroon:

Dit is iets voor de komende maand. Nu eten we max 4 dagen per week thuis. En dan eten we 98% van de tijd magnetron/kant en klaar maaltijden. We zullen dus meer moeten gaan koken. Ik weet alleen niet of dat goedkoper is. Het komt zelden voor dat we samen eten. Ik ben meestal rond 21:00 thuis en mijn vrouw met geluk tussen 23:00 en 24:00. Misschien 1 grote pot koken en daar 2 dagen van eten?

Lunch halen we grotendeels bij bv de EXKI of andere gezondere keuze ketens. Wel duur. Daar moet dus een alternatief voor bedacht worden.

Misschien heeft iemand nog simpele tips om het boodschappenkostenniveau wat lager te krijgen? En dan bedoel ik niet naar een goedkopere super/producten, maar dingetjes in het huis zoals bv mijn koelkast idee.

[ Voor 1% gewijzigd door EektheMan op 12-11-2012 16:27 . Reden: extra zinnetje bij de koelkast geplaatst ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nyazzin schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:46:
2 volwassenen
Maandelijks 300 euro aan boodschappen. Altijd alles vers. Daarnaast hebben we een 3 V's potje (VeelViesVet) van 100 euro voor 4 zaterdagen (patat of pizza etc).
Lol, dat noemen wij P-eten: al het eten dat je met je vingers mag eten: pizza, patat, poffertjes, pkip ;)

@EekTheMan: beter plannen en met eenvoudig eten genoegen nemen lijkt bij jullie de oplossing te zijn. Als je maar 4x per week thuis eet, dan is het helemaal vreemd dat jullie € 600 in 'n supermarkt uit weten te geven.

Wij eten gemiddeld 2-4x per week samen thuis, maar wij zijn niet meer dan € 40-60 per week kwijt, dat scheelt nogal 'n slok op 'n borrel. Wel alles biologisch, dus dat maakt het duur.

Jullie lijken voor iedere situatie wat in huis te willen hebben, en je trek te overschatten, klopt dat? "Ow, dit lijkt me lekker! En dat lijkt me leuk om 'n keer te proberen!" Dat gaat dan in 't mandje, en vervolgens gaat het in de kast over datum.

Als je plant: dinsdag eten we kip madras, woensdag niets (vergadering en overwerk), donderdag nasi, vrijdag iets makkelijks (omelet met van verse, voorgesneden groenten), etc., kun je veel goedkoper boodschappen doen. Ik heb het idee dat jullie vooral impulsaankopen doen en dat is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:17

EektheMan

DPC

@ardana, wij eten ook vrijwel alleen Bio en we wonen in Brussel wat het al een stuk duurder maakt ivm Nederland. Toen ik nog in Amsterdam woonde gaven we slechts de helft uit.
Wij eten gemiddeld 2-4x per week samen thuis
Wij eten dan wel 4 dagen in de week thuis, maar helaas nooit samen. Ook hebben wij elk een ander eetpatroon. Eigenlijk consumeren wij voedsel also we in 2 eenpersoonshuishoudens leven. Ik weet niet 1-2-3 hoe hier een kostenbesparing te behalen.
Jullie lijken voor iedere situatie wat in huis te willen hebben, en je trek te overschatten, klopt dat?
Vroeger inderdaad. Maar nu met een plank minder in de koelkast is dat al voor een stuk opgelost. Waarschijnlijk koopt mijn vrouw te veel dure chocola en andere lekkernijen.
Als je plant: dinsdag eten we.....
Doen we eigenlijk nooit. Is ons leven iets te onregelmatig voor. Vaak genoeg dat we de gehele inhoud van de koelkast weggooien omdat we een paar dagen onverwacht niet thuis waren. Maar dat wil niet zeggen dat we er niet tegen kunnen plannen. Hoewel we eigenlijk vooral Bio eten zou ik nu bv kunnen overschakelen naar producten die lang houdbaar zijn. Dus bv melk die je minimaal 3 weken goed kan bewaren, meer groenten uit de pot. Vlees eten we zelf nooit. Alleen op restaurant. Dus dat maakt het gemakkelijker.

Thanks.

Heb ik er dus nu bij:

- Plan naar je eetgewoontes.
- Minder luxe voedsel kopen als chocolade (in Belgie....chocolade en vrouwen....wishfull thinking)
- Nadenken of het een (impuls) aankoop is die enige kans heeft om daadwerkelijk geconsumeerd te worden.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij plannen meestal een "misschien"-dagje: we halen dan wel wat te eten, maar zorgen dat dat minstens een week of 2 houdbaar is. Als dan blijkt dat we die avond toch niet thuis eten, kunnen we het rustig alsnog volgende week eten.
Een aantal groenten is daar erg geschikt voor (wortel, courgette), zelfs vers. Meeste vlees kan de vriezer in en vleesvervangers zijn meestal erg lang houdbaar.
Ook eieren, soya-room en kaas zijn lang houdbaar en dus erg geschikt voor misschien-dagjes. Favoriet recept is voor mij dan ook quiche: eieren mengen met soya-room en mengen met wat je maar wil, met of zonder bladerdeeg in de oven en smullen maar. Verveelt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 13:19

Goverman

not loaded

Ik zit al ruim vijf jaar lang zo rond de 200 euro per maand aan boodschappen. Dat is inclusief schoonmaakspul en (incidenteel) nieuw keukengerei. Een vriezer heeft bij niet echt tot besparing geleid, maar ook niet tot verhoging van kosten. Wel ben ik ietsje luxere producten gaan kopen. Af en toe koop ik groot in en als ik kook, dan veelal grotere porties die daarna in bakjes de vriezer in gaan.

Ik woon trouwens alleen. Mijn relatie van zo'n twee jaar (geen samenwonen, wel heel veel bij elkaar eten etc.) heeft nauwelijks invloed op de boodschappen gehad. Ik kocht wel meer spullen, maar was ook vaak bij mijn ex. Kennelijk middelde dat aardig uit...

[ Voor 25% gewijzigd door Goverman op 12-11-2012 20:01 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!