Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:22

Metro2002

Memento mori

hv08 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:07:
Nee we bewaren geen bonnetjes. We kijken wel Dubbeltje op zijn kant en dat komt altijd op hetzelde neer: inzicht. Dat is er bij mij wel, maar niet bij mijn vrouw. Die interesseert het ook verder niet, zolang ze maar kan pinnen. Eens per jaar neem ik wel alles met haar door en print ik de excel sheet uit met alle uitgaven/inkomsten (dan moet ze maar even half uurtje luisteren :)), maar verder weet ze niet eens hoe ze moet inloggen met online bankieren.

Aangezien ze zelf ook werkt, ga ik daar verder ook geen woorden aan vuil maken. Zo was ze al toen ik haar leerde kennen en ik heb geen behoefte om mijn ideeën aan haar op te dringen. Zolang er nog genoeg overblijft om te sparen/beleggen enz zie ik geen probleem. FO kan dan wel mijn doel zijn, maar ik ben liever wat later FO met een gelukkig gezin dan zielig en alleen FO. Als ik geen werk zou hebben zal het uitgavenpatroon ook drastisch anders moeten, maar daar ben ik niet zo bang voor. Dan pik ik de pinpas in en dan krijgt ze net als in Dubbeltje op zijn kant 100 euro per week en daar moet ze het mee doen :)

Ik ben nu trouwens met Afas bezig om dit jaar in te voeren, maar dat is best nog een klus :) Zodra ik dat klaar heb zal ik de bedragen nogmaals bekijken om te zien of mijn eigen Excel hier een beetje in de buurt komt.
1130 euro per maand. Dat is een compleet minimumloon wat er bij jullie alleen aan boodschappen uitgaat. :D ik vind het serieus bijna knap. Eet je elke dag biefstuk gevuld met kaviaar of ga je dagelijks uit eten? Want anders zou ik niet eens weten hoe ik zóveel geld aan boodschappen zou moeten uitgeven. Je hebt het over bijna 40 (!) euro per dag. Dat is 10 euro per persoon per dag 8)7 , ik ben er nu van overtuigd dat je allemaal elke dag minimaal een flinke lap biefstuk eet , anders krijg je dat niet op.

Geloof me, al halveer je dat bedrag dan leef je nog steeds niet als een armzalig gezin ofzo, verre van.

Echt dikke respect hoor maar dan wel vanwege het feit dat je uberhaupt zoveel geld over de balk kan smijten voor alleen boodschappen. Hele volksstammen in NL hebben dat als totaal inkomen en moeten daar alles van betalen :F

Je moet natuurlijk zelf lekker weten wat je met je geld doet maar het is echt extreem tot en met dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:19
Ligt natuurlijk een beetje aan de definitie. Zoals ik al aangaf is dat niet alleen eten. Ook persoonlijke verzorging, wijn, rookwaar valt hieronder. Hebben we hier een concrete definitie van "maandelijkse boodschappen"?

Zeker bij het stuk contant geld is het lastig. Op de markt wordt geld uitgegeven: aan eten (groente, viskraam, poelier, kaas enz.) maar ook aan bloemen (elke week inderdaad, vind ik altijd weer zonde van het geld) bijvoorbeeld. Is dat dan ook boodschappen? Dat vind ik een lastig punt, daarom ook mijn uitsplitsing naar puur supermarkt e.d. waarvan ik zeker weet dat het naar de boodschappen gaat en de andere categorieen. Ik ga niet op microniveau bonnetjes bijhouden en dat al zeker niet van mijn vrouw verlangen.

[ Voor 5% gewijzigd door hv08 op 06-11-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

hv08 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:05:
Ligt natuurlijk een beetje aan de definitie. Zoals ik al aangaf is dat niet alleen eten. Ook persoonlijke verzorging, wijn, rookwaar valt hieronder. Hebben we hier een concrete definitie van "maandelijkse boodschappen"?

Zeker bij het stuk contant geld is het lastig. Op de markt wordt geld uitgegeven: aan eten (groente, viskraam, poelier, kaas enz.) maar ook aan bloemen (elke week inderdaad, vind ik altijd weer zonde van het geld) bijvoorbeeld. Is dat dan ook boodschappen? Dat vind ik een lastig punt, daarom ook mijn uitsplitsing naar puur supermarkt e.d. waarvan ik zeker weet dat het naar de boodschappen gaat en de andere categorieen. Ik ga niet op microniveau bonnetjes bijhouden en dat al zeker niet van mijn vrouw verlangen.
Als er bij ons elke maand zo'n enorme smak geld uitging dan zou ik niet van mijn vrouw verlangen dat ze het bijhield maar eisen dat ze het bij ging houden.

En of het veel is of niet is niet eens een vraag, plaats het in perspectief met de gemiddelde salarissen in dit land en je ziet dat er een compleet maandsalaris doorheen gejaagd wordt bij jullie. Dat is gewoon objectief gezien véél ;) Nogmaals; Als je het hebt en jij hebt er geen problemen mee dan good for you natuurlijk maar het is en blijft extreem. Zelfs al tel je allerhande bloemen en rookwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Lijkt het SP forum wel hier, je moet je blijkbaar verdedigen als je meer uitgeeft dan hier de norm is.

Ik weet niet zo precies hoeveel ik uitgeef aan boodschappen maar dat zal makkelijk richting de 200 per week gaan met zijn 2en. Rondje markt in het weekend gaat al heel hard (2 stukjes kaas 20e, beetje vis om te bakken + haring + broodje paling 25e, slager 20e, groenteboer 15e). En dat eten is maandag alweer op natuurlijk. Daarnaast nog langs de supermarkt voor lekkere hapjes, langs de sligro voor goed vlees etc. Door de week ook makkelijk 20-25 euro per dag (inclusief 5-7 euro eten op kantoor).

Aangezien ik echt een vlees en bbq liefhebber ben bestel ook regelmatig vlees online. Bij vlees geldt wat mij betreft wel dat beter duurder is, natuurlijk niet altijd maar een duidelijke correlatie. Mijn kookkunsten deel ik dan ook graag met vrienden en familie en dan gaat er makkelijk 100 euro vlees in een weekend doorheen in de zomer.

Sja en dan nog af en toe een doosje wijn en hier en daar een goede fles whiskey en voor je het weet kan jeje hier niet meer vertonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Malt007 op 06-11-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Malt007 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:24:
Lijkt het SP forum wel hier, je moet je blijkbaar verdedigen als je meer uitgeeft dan hier de norm is.
Lol, ik ben allesbehalve links en niemand hoeft zich hier te verdedigen maar als je een compleet salaris per maand erdoorheen jaagt alleen aan boodschappen roept dat wel vreemde blikken op ja :+

Ik lig er verder niet wakker van ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Hoezo een compleet salaris? Bij mijn eerste baantje op mijn 18e voor 4 dagen in de week verdiende ik al meer dan dat. Ik snap dat er mensen zijn die stukken minder te besteden hebben en heb er respect voor daar niet van.

Eten is nou eenmaal duur en als je een beetje kwaliteit wil en van lekker eten houdt dan redt je dat gewoon niet voor 50 euro in de week mijns inziens.

Gisteren gewoon boerenkool met een lekker rookworstje + gehaktballetje gegeten. Dan ben ik al gauw minimaal 10 euro kwijt. Dan tel ik nog niet eens alle kruiden, bakboters, toetje etc mee. En dan zie ik hier mensen die 11 euro in de week uitgeven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Malt007 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:24:
Hmm overdrijven is ook een vak... ik ben wel links :+ maar hoeveel je uitgeeft aan boodschappen heeft volgens mij weinig met links/rechts te maken. :D

Denk dat het rare blikken oproept, omdat boodschappen een relatief makkelijke uitgave is om op te besparen. en als je 4x meer uitgeeft dan wat de meeste mensen uitgeven... tja dat roept vragen op. en vragen mag... toch?

De meeste mensen vragen gewoon waar ze het geld aan uitgeven dat ze op bijna 1200 euro komen. Zeker gezien dat bijna 40 euro per dag is. Daarvan kun je om de dag uit eten samen, en nog geld genoeg hebben voor dure shampoo en een paar pakken peuken per week.

En niemand hoeft zicht natuurlijk te verdedigen. Het topic is (denk ik) volgens mij bedoeld om te kijken wat anderen uitgeven, om voor jezelf een referentiekader te scheppen. Zelf heb ik laatst alle folders doorgespit om de koopjes eruit te pakken. Achteraf had ik maar 3 dingen goedkoper gevonden als bij de lidl... dat zou me nog geen euro besparen... tja, daarvoor omrijden naar 2 andere winkels is duurder in dat geval.

Maar voor een ander is dat anders en die rijd wel overal langs en bespaard daar heel veel mee. Vooral de tip van de Turkse slager vond ik een goede, al hebben we er hier volgens mij maar een halve... maar toch ga ik even kijken!

En de rekenmethodes om "duur" eten te rechtvaardigen zijn soms wat krom IMHO. boerenkool + rookworst + balletje gehakt hoeft je, ook bij de slager, niet 10 euro te kosten....

Nog los van de discussie of 2 stuks vlees nodig zijn bij een maaltijd, maar dat is meer voor een ander topic ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 06-11-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:48:
Eten is nou eenmaal duur en als je een beetje kwaliteit wil en van lekker eten houdt dan redt je dat gewoon niet voor 50 euro in de week mijns inziens.
Dat jij dat denkt maakt het nog niet waar. Goed eten hoeft niet duur te zijn, daar gaat het de hele tijd over.
Gisteren gewoon boerenkool met een lekker rookworstje + gehaktballetje gegeten. Dan ben ik al gauw minimaal 10 euro kwijt. Dan tel ik nog niet eens alle kruiden, bakboters, toetje etc mee. En dan zie ik hier mensen die 11 euro in de week uitgeven :-)
Minimaal 10 euro voor een zak boerenkool, een paar aardappels en een vleesje, laat je t bezorgen? Ik denk dat ik misschien 3 euro kwijt zou zijn voor 2 personen.

Als jij zoveel geld wil uitgeven aan boodschappen moet je lekker zelf weten. Helaas heb ik die luxe niet meer en moet ik nu zuinig aan doen om nog iets te kunnen sparen. Als jij wel leert zuinig te doen kun je snel een vermogen opbouwen blijkbaar. Als ik nu weer veel meer te besteden krijg zou ik het liever sparen dan alles opeten want ik eet echt uitstekend.

[ Voor 18% gewijzigd door Cartman! op 06-11-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Een fatsoenlijke rookworst bij de slager kost al richting de 3 euro....

Sja je kan vast ook goed eten voor minder geld maar als je bijvoorbeeld kaas van de kaasboer gewend bent dan wil je echt geen kaas van de supermarkt meer. Je kan een diepvrieszak pangasiusfilet kopen of verse kabeljauw bij de visboer, de een neem genoegen met de waterige tomaten van de aanbieding de ander wil smaakvolle italiaanse tomaten, je kan verse kruiden gebruiken of uit potjes etc.

Mensen in mijn omgeving besparen ook graag op boodschappen (al dan niet gedwongen) maar het kwaliteitsverschil is er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Malt007 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:48:

Flauwekul natuurlijk. Ik geef aanzienlijk minder dan dat uit, en heb prima kwaliteit en prima smakelijk eten.
Als je daar 10 euro voor kwijt bent, doe je gewoon op de verkeerde plek boodschappen...

Rookworst (ja, ook merk en bij de slager), heb je voor prijzen van 1.20 (supermarkt) tot 2.00 (slager). Rundergehakt is 1.80 euro per 400 gram (toevallig net gezien in de supermarkt). Een stronk boerenkool koop je voor minder dan 1 euro bij de boer/groentenboer. Kom je op 4 euro.

Die kruiden, boters etc kosten geen 6 euro mag ik hopen (of heb je ze gemengd met goud oid?).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Malt007 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:58:
Een fatsoenlijke rookworst bij de slager kost al richting de 3 euro....

Sja je kan vast ook goed eten voor minder geld maar als je bijvoorbeeld kaas van de kaasboer gewend bent dan wil je echt geen kaas van de supermarkt meer. Je kan een diepvrieszak pangasiusfilet kopen of verse kabeljauw bij de visboer, de een neem genoegen met de waterige tomaten van de aanbieding de ander wil smaakvolle italiaanse tomaten, je kan verse kruiden gebruiken of uit potjes etc.

Mensen in mijn omgeving besparen ook graag op boodschappen (al dan niet gedwongen) maar het kwaliteitsverschil is er wel degelijk.
Klopt natuurlijk maar deels.

Die "maakvolle" italiaanse tomaten komen mogelijk gewoon uit de Nederlandse kassen. Alleen een stempeltje zorgt voor de extra prijs.

Je vergelijkt de meest goedkope vis, met een dure vis van de visboer (welke ook pangafilet verkoopt).

Je vergelijkt extremen, maar je kan ook prima de verse vis van de supermarkt nemen, ook duurder, maar al stukken beter dan die uit het vriesvak. Daarnaast seizoensproducten maken het geheel ook veel goedkoper. Iets wat we eigenlijk sowieso meer moeten doen.

Verse seizoensproducten eten, minder ruimte/stroom nodig om het langdurig goed te houden, EN goed voor de centjes.

Verder zit er veel tussen de oren, dure producten smaken vaak lekkerder, als je weet dat ze duur zijn. Op vakantie is eten ook vaak lekkerder, waarom weet ik veel, maar het is wel zo.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ik overdrijf wellicht wat maar de tendens hier is duidelijk dat je zo ongeveer voor gek wordt versleten als je meer uitgeeft dan iemand die vindt dat hij goed eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat iemand uitgeeft moet ie lekker zelf weten. Als je salaris het toelaat waarom niet? Als dat jouw eigen keuze is, is het toch prima? Je moet jezelf geen idee laten aanpraten omdat menigeen zoveel niet kan of wil uitgeven ;) Ik zou best wel veel geld willen uitgeven aan eten, maar dat kan ik niet, want stufi als student brengt je niet ver. Als ik later een flink salaris zou krijgen elke maand zou ik het wel overwegen omdat het dan kan. Maar dan nog vind ik het 'zonde' van mijn geld omdat ik gewend ben aan met weinig geld creatief zijn met de etensmiddelen wat je hebt. Dus ik hoef al die extra's niet, scheelt weer want dat geld wat ik niet extra uitgeef aan eten kan ik goed inzetten om van te sparen, zodat ik spullen kan vervangen, onverwachte kosten kan opvangen e.d. Dat vind ik een nuttigere besteding van het geld dan dat geld indirect gewoon opeten omdat het kan. Maar ieder zo zijn eigen meug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:05:
Ik overdrijf wellicht wat maar de tendens hier is duidelijk dat je zo ongeveer voor gek wordt versleten als je meer uitgeeft dan iemand die vindt dat hij goed eet.
Ik vind enkel dat jouw opmerking "goed eten kost veel geld" nergens op slaat. Als jij je geld uitgeeft graag allemaal uitgeeft aan de middenstand is dat natuurlijk helemaal prima. Persoonlijk vind ik dat zonde en zou ik liever het geld opsparen voor meer zinnige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 10:34
Tijdje geleden mijn huidige situatie hier gedeeld alsook de kosten van wat men verstaat onder "health / fitness food"
Eet zelf heel veel Bio & Raw food en maak zelf veel fruit shakes (geen smoothies met ongezonde suiker houdende troep!). 10 euro per dag / per persoon is dan niets.
Tevens denk ik dat sommige mensen ook hun huisdier kosten meerekenen en dan kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat 1000 euro / maand makkelijk gehaald wordt door een single man met soms een weekend relatie en zijn grote Leonberger reu die op BARF food leeft.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Cartman! schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:31:
[...]

Ik vind enkel dat jouw opmerking "goed eten kost veel geld" nergens op slaat. Als jij je geld uitgeeft graag allemaal uitgeeft aan de middenstand is dat natuurlijk helemaal prima. Persoonlijk vind ik dat zonde en zou ik liever het geld opsparen voor meer zinnige dingen.
Maar ik denk dat de definittie van GOED eten nogal wat verwarring kan veroorzaken.
Dat kan namelijk zijn:
- Veel (voor weinig) eten
- Meeste bang for bucks
- Goed als in goede kwaliteit, dus A keuze
- Goed als in Biologisch / EKO
- Goed als op restaurant nivo
- Goed als in, goed voor de (locale) economie
- Goed als in verantwoordelijke keten (fair trade)
- Goed als in met weinig toevoegingen en conserveringsmiddelen
- Goed als merk product.
- Goed als in Healty Food

Maar je bent redelijk stellig tov posters die de andere GOED eten definities hanteren. Wat een beetje stekelig werkt.

Maar wij geven ongeveer 10% van ons netto inkomen uit aan de supermarkt. Dat vindt ik redelijk laag. En we hanteren alle bovenstaande definities, alleen per dag kan het eten een andere definitie van GOED zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik heb voor de gein eens bijgehouden hoeveel ik deze week heb uitgegeven aan enkel eten: 30,-

Mijn weekmenu:
Ma: Zalm/Haricot verts/Aardappel
Di: Cordon Blue/Harircot vert/Aardappel
Wo: Maceroni - gehakt/spek ( 3 porties -rest invriezen)
Do: Maceroni (geen zin om te koken)
Vr: Pizza (vers)
Za: Pasta/Zalm/Pesto/Broccoli
Zo: Zuurkool ( 3 porties - rest invriezen)

Algemeen: 3 broden - 1 fles karvan cevitam
Nog wat los grut - crackers, pinda's etc

Dit is gewoon even een normale week, niet gebalanceerd op voedingstoffen of whatever. Makkelijke gerechtjes die "gewoon" lekker zijn. Ik drink ook alleen water, af en toe een glaasje met carvan cevitam

Ik heb deze week voor mij alleen gekookt, met mijn vriendin erbij zou ik waarschijnlijk op 45,- uitkomen.
Zoals je kan zien heb ik voor volgende week al 3 avondgerechten in de vriezer liggen, dus dat betekend weer minder kosten volgende week.

Leef ik nu echt goedkoop? Tja, je zou zeggen dat er wat vanaf kan of zelfs heel makkelijk bij. Het ligt er maar net aan waar je de grens voor jezelf trekt. Ik kan deze gerechten makkelijk uitbouwen door bijvoorbeeld garnalen, pijnboompitten etc bij de pasta te doen. Dat is direct 3,- extra bij een gerecht met de huidige basisprijs van 3,-. Wil je ook een voorgerechtje, of toetje? Reken maar er direct 3 tot 5 euro bij.

Over het algemeen wil ik na een dag werken, gewoon een groot, goed bord eten. Het zou zonde zijn van de mooie ingrediënten wanneer ik écht honger heb en het bord binnen no-time leeg is.

Uiteten daarentegen vind ik kwaliteit/smaak leidend en geef daar graag mijn geld aan uit.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het is toch logisch dat de extreme bedragen - aan beide kanten - de sterkste reacties zullen uitlokken? 1100+ euro per maand is extreem veel, 100 euro per maand is extreem weinig. De meeste mensen in het midden zullen dan bijzonder geïnteresseerd zijn hoe je aan zo'n bedrag komt, en afhankelijk van aan welke kant van het spectrum je zelf leeft kun je het je waarschijnlijk moeilijk voorstellen dat je voor het andere extreme bedrag kúnt leven.

Ontopic: deze week waren we op vakantie en hebben we €31 aan eten uitgegeven voor 6 dagen. Maar het was vakantie, dus het mocht zo duur zijn ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:10:
[...]
Maar je bent redelijk stellig tov posters die de andere GOED eten definities hanteren. Wat een beetje stekelig werkt.
Als iemand beweert dat ie 1000 euro per maand nodig heeft voor eten omdat het dan pas goed kan zijn dan ben ik het daar niet mee eens, simpel. De kwaliteit van eten kun je imo niet uitdrukken in geld, de een kan voor 5 euro een topmaaltijd maken zonder toevoegingen terwijl een ander voor 5 euro een diepvriespizza koopt vol zout, vet en suiker. Zelfde geld maar anders in kwaliteit. Ik kook bijna alles vers zonder pakjes omdat ik het beter vind en het veel knaken scheelt.
mux schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:46:
Ontopic: deze week waren we op vakantie en hebben we €31 aan eten uitgegeven voor 6 dagen. Maar het was vakantie, dus het mocht zo duur zijn ;)
oOo

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 06-11-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:26
Maar wat heb je dan gegeten? Water en brood? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb net de pin transacties van de Lidl en AH bij elkaar opgeteld van afgelopen jaar, die zitten op 1767 bij de AH en 549 bij de Lidl.
Mijn lokale Turk heb ik dit jaar kennelijk 157 Euro gegeven, en de McD maar 44 Euro.

Denk dat dat het merendeel van de uitgave is. Kom ik rond de 230 per 28 dagen uit, laten we zeggen 60 Euro per week. Wij hebben geen gezamenlijke rekening, dus ik zal mijn vriendin eens pesten om ook wat bij elkaar op te tellen.

Ik vind voor dit bedrag inspraak mag hebben in wat de AH verkoopt, brood zou bijvoorbeeld leuk zijn. Ik kan meerdere mensen noemen die brood willen kopen. (Er is wel ruimte voor brood in de winkel, maar het is er nooit. Kennelijk flikkeren ze alles gewoon weg, voordat ik het mag kopen. Bizar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Cartman! schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:31:
[...]

Jou opmerking is minstens zo erg. (Uwuhuhuh..;) )
Eten ís zinnig...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Het is toch logisch dat de extreme bedragen - aan beide kanten - de sterkste reacties zullen uitlokken? 1100+ euro per maand is extreem veel, 100 euro per maand is extreem weinig. De meeste mensen in het midden zullen dan bijzonder geïnteresseerd zijn hoe je aan zo'n bedrag komt, en afhankelijk van aan welke kant van het spectrum je zelf leeft kun je het je waarschijnlijk moeilijk voorstellen dat je voor het andere extreme bedrag kúnt leven.

Denk dat jij/jullie de tijd van je leven zullen hebben als je met ons op vakantie zou gaan .... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

oohh schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:06:
[...]

Maar wat heb je dan gegeten? Water en brood? _/-\o_
Dag 1: aardappelpuree (ik)/ribbelfrites (vriendin), gehaktballen, doperwten/wortelen. Vriendin is geen fan van aardappelpuree. Gek mens.
Dag 2: eh, ook iets in die richting... weet niet meer precies. De winkels waren om een of andere reden op zaterdag gesloten in Duitsland dus we waren beperkt tot wat er in huis was.
Dag 3: zelfgebouwde hamburgers
Dag 4: pizza!
Dag 5: weer zelfgebouwde hamburgers, want ze waren zo lekker
Vandaag: zelfgebouwde lasagne.

's ochtends en tussen de middag afbakbroodjes met ei, spekjes, tomaat, sla, augurk... the works :D

's avonds ook nog chips/chocola/wat we lekker vinden
Lasteraar schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:32:
Denk dat jij/jullie de tijd van je leven zullen hebben als je met ons op vakantie zou gaan .... :-)
Eigenlijk vraagt dit topic wel om een life-swap (à la 'jouw vrouw, mijn vrouw', maar dan met boodschappen). Gegarandeerde hit op de frontpage als je daar een beetje een pakkend filmpje van maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik als student geeft ongeveer een 160-170 euro per maand uit aan eten. Dat varieert van zelf koken tot studentenrestaurant (3.20-5.90 per maaltijd), tot hier eens een broodje en de dag er op gewoon brood met wat beleg.
Vrij veel dingen zijn huismerk van de supermarkt, maar de duurdere "geprepareerde" maaltijden tikken aan.
Dat is dan meestal wel maar voor een 22-23 dagen in de week (weekends niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Lasteraar schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:30:
[...]

Jouw opmerking is minstens zo erg. (Uwuhuhuh..;) )
Eten ís zinnig...!
Eten is zeker zinnig maar waarom zou je het onnodig veel geld laten kosten als het niet perse nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
mux schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:57:
[...]
Dag 2: eh, ook iets in die richting... weet niet meer precies. De winkels waren om een of andere reden op zaterdag gesloten in Duitsland dus we waren beperkt tot wat er in huis was.
De eerste november is Allerheiligen. Het was wel ideaal geweest als de Duitse winkels open waren geweest, want die Duitsers hingen er hier in Nederland met de benen uit.
Eigenlijk vraagt dit topic wel om een life-swap (à la 'jouw vrouw, mijn vrouw', maar dan met boodschappen). Gegarandeerde hit op de frontpage als je daar een beetje een pakkend filmpje van maakt ;)
Nou...Geen life-swap maar wel het verschil tussen goed en goedkoop, of niet:

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Slap filmpje vind ik dat, standhouders en promomeisjes... ga eens naar een paar chefkoks toe en je komt er denk ik niet mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem met bijv. McDonald's is niet dat het niet lekker is - het is voer dat gemaakt is om lekker te smaken. McDonalds overleeft niet als ze voedsel maken dat een structurele meerderheid niet lekker vindt. Maar het is ook geen topvoedsel, want:
- Het moet voldoen aan superstrenge eisen v.w.b. voedselveiligheid, dus de helft van de ingrediënten is gesteriliseerd/gevriesdroogd en heeft geen 'verse' smaak/textuur
- Het moet door de domst mogelijke idioten kunnen worden klaargemaakt, dus je krijgt spul wat gewoon niet mis kan gaan op de grillplaat
- Het moet door een grote meerderheid van mensen lekker gevonden worden, dus weinig uitgesproken smaken en texturen

En zo geldt het voor het meeste kant&klaar/afhaal/etc.-voedsel. Het is vrijwel altijd lekker, maar zelden iets speciaals.

daarnaast vind ik McDonald's in Nederland eigenlijk best duur voor wat je krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat je ziet is de kracht van marketing.
Dus zo slap vind ik het filmpje niet. Je kan volgens mij het ook omgekeerd doen: op een slowfood beurs met biologische hapjes gaan staan en verkondigen dat het fastfood is en dan de omgekeerde reactie krijgen.

Je kent het stukje van Keuringsdienst van Waarde waar de presentator (redelijk onhandig) een biefstukje bakt in de Croma en in een blinde test nét na een 2 sterrenkok eindigde? Edit punt vergeten te maken. Dus zo slecht zijn blijkbaar de producten van de A merken niet.

@ Mux: zat er ook iets qua verse groenten en vezels in je vakantie menu?
En fruit? Sorry ik zou echt afhaken na 7 dagen fastfood (en verstoppen btw).

[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 06-11-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:49
Cartman! schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:52:
[...]

Als iemand beweert dat ie 1000 euro per maand nodig heeft voor eten omdat het dan pas goed kan zijn dan ben ik het daar niet mee eens, simpel. De kwaliteit van eten kun je imo niet uitdrukken in geld..
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, maar toch merk en proef ik wel verschil tussen voedsel hoor. Neem nu bijvoorbeeld een lekker stuk vlees (ik ben een vleesliefhebber). Kogelbiefstuk kun je in de supermarkt kopen, 6-7 euro voor 2 stukken, maar ook bij de slager. Bij de slager betaal je dan al gauw 11-12 euro. Maar de smaak, de malsheid, de 'looks' van het vlees vind ik dan over het algemeen echt wel beter. Duurder, maar dus beter/lekkerder.
Een pakje kaas bijvoorbeeld heb je ook voor een euro in de supermarkt, maar kwalitatief goed? Zeker niet altijd. Old Amsterdam in de supermarkt kost 3x zoveel bijvoorbeeld, maar ik vind dat wel lekkerder en proef wel degelijk verschil. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld navelsinaasappelen. Bij de groenteboer: heerlijk sappig, groot. Maar wel bijna 1 euro per stuk. In de supermarkt: vaak wat droger, kleiner, minder sappig. Maar wel de helft goedkoper. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Kookkunsten doen veel en voor veel producten die je in de keuken hebt staan maakt het misschien niet heel veel uit, maar in vrij veel gevallen verkies ik toch het duurdere product boven het goedkopere product. Als ik wat wil besparen op de boodschappen of het de spuigaten uit vind lopen dan nemen wij ook niet het duurste hoor, zeker niet. Zoals eerder gezegd geven wij denk ik rond de 300-350 euro per maand uit aan boodschappen (excl. uit eten/eten bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Barrycade schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:55:
@ Mux: zat er ook iets qua verse groenten en vezels in je vakantie menu?
En fruit? Sorry ik zou echt afhaken na 7 dagen fastfood (en verstoppen btw).
Hm, ik denk niet dat je kennis hebt gemaakt met onze keuken ;) we hebben een kilo of 3-4 aan groente en fruit erdoorheen gejaagd in die periode. En onze hamburgers zijn nou niet bepaald fast-food te noemen...

[ Voor 35% gewijzigd door mux op 06-11-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
nog een korte opmerking met betrekking tot "duur eten is goed eten".

ALS je een punt probeert te maken, ga dan niet zodanig overdrijven dat niemand het meer serieus neemt. (10 euro voor boerenkool met worst). Op die manier haal je zelf je eigen standpunt onderuit. Wij tweakers zijn nu eenmaal van de feiten volgens mij. Overdrijven werkt misschien beter op het FOK! forum :)

Zelf heb ik de luxe, dat ik het verschil tussen de kipfilet uit de koeling van de LIDL, en de diepvrieskip van de LIDL niet proef. De juiste kruiden zorgen voor mij voor de smaak, en de textuur is na bakken ongeveer gelijk.

Ik ben absoluut geen fijnproever, en kan net zo genieten van uit eten, als van de McDrive. Eigenlijk is het alleen maar een handicap om geraffineerd voedsel lekkerder te vinden. Kost je alleen maar meer geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
Ik ben ook geen fijn proever en geniet dus vaak van eten bij goedkoepere restaurants.

Echter is het echt geen handicap om wel fijnproever te zijn hoor. Ja je merkt eerder dat iets van mindere kwaliteit is, maar je kan ook extra genieten van ECHT lekker eten.

Heeft allebei zijn voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
remzor schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:59:
[...]
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, maar toch merk en proef ik wel verschil tussen voedsel hoor. Neem nu bijvoorbeeld een lekker stuk vlees (ik ben een vleesliefhebber). Kogelbiefstuk kun je in de supermarkt kopen, 6-7 euro voor 2 stukken, maar ook bij de slager. Bij de slager betaal je dan al gauw 11-12 euro. Maar de smaak, de malsheid, de 'looks' van het vlees vind ik dan over het algemeen echt wel beter. Duurder, maar dus beter/lekkerder.
Over t algemeen gaat het met dingen als biefstuk wel op dat duurder ook wel beter is ja, eens. Vis koop ik tegenwoordig vaker uit de diepvries, veel goedkoper. Bij KVW een aflevering gezien over hoe de meeste vis maanden bevroren ligt op schepen, het wordt ontdooit en gaat naar de visboer waar ze het als dagverse vis verkopen. Diepvries heeft een negatieve smaak bij velen maar dat is niet altijd terecht.
Een pakje kaas bijvoorbeeld heb je ook voor een euro in de supermarkt, maar kwalitatief goed? Zeker niet altijd. Old Amsterdam in de supermarkt kost 3x zoveel bijvoorbeeld, maar ik vind dat wel lekkerder en proef wel degelijk verschil.
Ik heb nu Extra Oud van Lidl en dat smaakt voor mij nog lekkerder dan Old Amsterdam terwijl het veel goedkoper is. Zelfde met pindakaas, ik moest eerst perse Calve tot ik 1 keer Lidl op m'n brood kreeg bij m'n schoonouders. Een keer goedkoper proberen kan zeker geen kwaad en soms kom je op interessante bevindingen.

Ik vind vooral pastasaus een extreem voorbeeld, zak/pot saus kost je zo 2,50 terwijl je voor een derde met eigen ingredienten een saus kan maken die je helemaal kan tunen naar je eigen smaak. Zo'n blikje tomatenpuree heb je al voor 8ct terwijl A-merk al gauw 40ct kost. Gaat nog steeds om kleine bedragen in dit geval maar een factor 5 duurder is echt veel.
Dit geldt ook voor bijvoorbeeld navelsinaasappelen. Bij de groenteboer: heerlijk sappig, groot. Maar wel bijna 1 euro per stuk. In de supermarkt: vaak wat droger, kleiner, minder sappig. Maar wel de helft goedkoper. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Citrus koop ik bij AH, ook wat duurder dan andere supermarkten maar voor mij de enige plek waar het niet droog is.
Kookkunsten doen veel en voor veel producten die je in de keuken hebt staan maakt het misschien niet heel veel uit, maar in vrij veel gevallen verkies ik toch het duurdere product boven het goedkopere product. Als ik wat wil besparen op de boodschappen of het de spuigaten uit vind lopen dan nemen wij ook niet het duurste hoor, zeker niet. Zoals eerder gezegd geven wij denk ik rond de 300-350 euro per maand uit aan boodschappen (excl. uit eten/eten bestellen).
Lijkt me een vrij gemiddeld bedrag, als ik het had zou ik voor sommige producten ook duurdere varianten kiezen en dan met name vlees en vis zoals in jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 08:17:
nog een korte opmerking met betrekking tot "duur eten is goed eten".

ALS je een punt probeert te maken, ga dan niet zodanig overdrijven dat niemand het meer serieus neemt. (10 euro voor boerenkool met worst). Op die manier haal je zelf je eigen standpunt onderuit. Wij tweakers zijn nu eenmaal van de feiten volgens mij. Overdrijven werkt misschien beter op het FOK! forum :)
Rookworst 2.79
Zak boerenkool AH 1.19
Half zakjes aardappelen 1.00 (gokje, maar ik haal altijd van die kleine zakjes dus die zijn relatief duur)
Pond gehakt 2.50
subtotaal 7.50

Pak melk 1.00
Dessert 1.00

2 nespresso 0.84
2 verse gevulde koeken AH 2.00

Bakje pistache nootjes AH 3.00

Een standaard avondje zonder ook maar iets luxe kost me dus al snel 15 euro. Sja je kan ook een week met een pak koekjes doen en een zakje chips van een euro eten maar zo gek vind ik het niet om dagelijks 25 euro aan eten uit te geven dus. Echt gekke dingen zie ik hierboven niet staan namelijk. Maar toch wordt je weer voor gek verklaard/ niet meer serieus genomen...

In het weekend eet ik al graag een stuk vlees van 40 euro met zijn vieren bijvoorbeeld. Dat is dan ook van een kwailiteit waar 90% van de slagers niet aan kan tippen.

[ Voor 8% gewijzigd door Malt007 op 07-11-2014 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Onlangs bij het eethoekje in de Piet Klerkx zo'n beetje het lekkerste biefstukje sinds een hele lange tijd op !
En dat voor 12,50 ( met salade en frietjes ! )

<3 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:01:
[...]
Echt gekke dingen zie ik hierboven niet staan namelijk.
Naast een rookworst ook een pond gehakt, grote verse koeken en een hele bak noten vind ik persoonlijk wel luxe.
Maar toch wordt je weer voor gek verklaard/ niet meer serieus genomen...
Dat roep je steeds maar wie verklaren je allemaal precies voor gek dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49

CeesKees

I rest my Kees

Naast een rookworst ook een pond gehakt, grote verse koeken en een hele bak noten vind ik persoonlijk wel luxe.
Nespresso is ook zo lekker basic.

[ Voor 7% gewijzigd door CeesKees op 07-11-2014 10:13 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Zie quote, er staat letterlijk dat ik niet serieus kan worden genomen. Daarnaast bestaan de laatste 2 pagina's alleen maar over commentaar op mensen die meer uitgeven dan hier de norm is.

Als je gehakt al een luxe vindt naast een rookworstje dan weet ik het ook niet meer.

En nespresso vind ik ook niet echt special eerlijk gezegd. In mijn kennissenkring drinken zelfs de mensen die ruim onder modaal verdienen geen filterkoffie.

[ Voor 22% gewijzigd door Malt007 op 07-11-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CeesKees schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:13:
[...]

Nespresso is ook zo lekker basic.
Ik drink geen koffie dus kan niet oordelen of dat wel of geen luxe is eigenlijk.
Malt007 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:13:
Zie quote, er staat letterlijk dat ik niet serieus kan worden genomen. Daarnaast bestaan de laatste 2 pagina's alleen maar over commentaar op mensen die meer uitgeven dan hier de norm is.
Ik zie het staan inderdaad, niet goed voor de discussie opzich maar ik snap de opmerking ook wel.
Als je gehakt al een luxe vindt naast een rookworstje dan weet ik het ook niet meer.
125 gram vlees per persoon aan gehakt extra naast je gewone vlees is gewoon luxe voor 95+% van NL lijkt me. Als jij dat wil ontkennen is natuurlijk prima maar dan hou je jezelf meer voor de gek denk ik. Ik hoop dan vooral voor je dat je nooit met minder hoeft te doen want dan ga je het heel zwaar krijgen.

[ Voor 62% gewijzigd door Cartman! op 07-11-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Cartman! schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:17:
[...]

Ik drink geen koffie dus kan niet oordelen of dat wel of geen luxe is eigenlijk.
Ik weet wel dat het relatief duur is daar niet van maar ik drink dermate weinig koffie dat ik het de meerprijs waard vind.

Dat is eigenlijk ook het punt wat ik wil maken, de kwaliteitstoename van enkele procenten kost al snel tientallen procenten meer. Dit betekend dus niet dat ik zeg dat je voor minder niet goed kan eten maar ik vind het het simpelweg waard. Ik kan het me veroorloven naast sparen en beleggen en leuke dingen dus die opmerkingen zijn simpelweg ook ongepast wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
125 gram vlees per persoon aan gehakt extra naast je gewone vlees is gewoon luxe voor 95+% van NL lijkt me. Als jij dat wil ontkennen is natuurlijk prima maar dan hou je jezelf meer voor de gek denk ik. Ik hoop dan vooral voor je dat je nooit met minder hoeft te doen want dan ga je het heel zwaar krijgen.
Sja er liggen nu ngo 2 gehaktballetjes in de vriezer. Maar als je dat echt zo'n luxe vindt (2.50) dan weet ik het ook simpelweg niet meer.

Topicnaam kan beter aangepast worden naar "verantwoord hier je uitgaven aan boodschappen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:12
Malt007 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:34:
[...]

Sja er liggen nu ngo 2 gehaktballetjes in de vriezer. Maar als je dat echt zo'n luxe vindt (2.50) dan weet ik het ook simpelweg niet meer.

Topicnaam kan beter aangepast worden naar "verantwoord hier je uitgaven aan boodschappen"
Van mij hoef je het echt niet te verantwoorden! Fijn dat je lekker ruim te besteden hebt hoor.
Maar als je hier post dat je een x bedrag per maand aan eten uitgeeft terwijl gemiddeld het hier 5x lager is.
Kan je wel wat reacties verwachten ja, jij post het ook met een idee.

Ja er zijn mensen die het belachelijk vinden dat kan, het is ook niet normaal, het kan makkelijker voor minder. Maar dat betekent niet dat dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
[...]
Een standaard avondje zonder ook maar iets luxe kost me dus al snel 15 euro. Sja je kan ook een week met een pak koekjes doen en een zakje chips van een euro eten maar zo gek vind ik het niet om dagelijks 25 euro aan eten uit te geven dus. Echt gekke dingen zie ik hierboven niet staan namelijk. Maar toch wordt je weer voor gek verklaard/ niet meer serieus genomen...
Compleet mee eens! Ik red het nooit met 15 euro als mijn vriendin komt en we ook letten op Bio producten en lekker natafelen met Nespresso´s en iets lekkers erbij.

Tuurlijk kan het goedkoper, maar je leeft maar een keer, you better enjoy the good things in life!

Tip voor de Nespresso lovers, ze hebben een nieuwe limited edition, grote boon, exclusive 1,30 per cupje :X maar wat een smaak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
[...]
Begrijp je niet dat er mensen zijn die niet zoveel te besteden hebben als jij? Het ging niet alleen om gehakt maar ook om koeken en nootjes op een (aanname van mijn kant) doordeweekse avond.
Je bent niet verplicht hier te reageren hoor ;) Verder lijk jij niet in te zien dat jij vrij veel uitgeeft omdat jij het heel gewoon vindt. Toen ik nog wel veel uit kon geven aan boodschappen heb ik altijd beseft dat ik die luxe heb om gewoon te kiezen waar ik zin in had.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 07-11-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:03
[...]

Het punt is denk ik dat jij het misschien niet veel vind, maar 99% zou een aantal dingen die je hieronder noemt echt niet doen
[...]

Rookworst 2.79
Zak boerenkool AH 1.19
Half zakjes aardappelen 1.00
Pond gehakt 2.50
subtotaal 7.50

Pak melk 1.00
Dessert 1.00

2 nespresso 0.84

Bakje pistache nootjes AH 3.00
Je noemt dit niet luxe en dit is een normale avond voor jou. Maar de meesten zouden al niet extra gehakt erbij eten. Misschien als je met z'n 4en bent, maar niet met z'n 2en. En dan komt nog de 2 verse gevulde koeken én een bakje pistache nootjes erbij. Voor jou mag dat een normale avond zijn, maar realistisch gezien is dit voor 99% van de mensen niet een normale avond maar misschien een weekend. Persoonlijk kan ik me ook haast niet voorstellen dat je dit iedere avond nog na je avondeten zou eten, maar dat kan ik mis hebben

Dan de koffie, ik heb zelf ook een Nespresso thuis. Maar goedkoop is het zeker niet. Zodra die kapot is ga ik een bonenmachine aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar wellicht is het bedrag dat Malt007 procentueel gezien net zo veel als het bedrag wat de bespaar tijgers hier in dit topic posten?

Wij geven ongeveer 10% van ons netto inkomen uit aan supermarkt is dat veel? Relatief zal dat weer wel voor dit topic veel zijn omdat ik gemiddeld op 450 euro per maand uitkom.

Maar wij eten boerenkool ook met spekjes en een rookworst. Alleen eten we daarna geen nootjes én gevulde koeken. (we zijn al te dik ;) ) En wel met een dessert maar dat is een 1/2 pak yoghurt met een beetje stroop of suiker.

En qua koffie: ik drink het equivalent van 500 gram bonen per 1 1/2 -2 weken. Bonen kosten ongeveer 6-10 euro zonder aanbiedingsprijzen. Dat scheelt wel tov mijn Nespresso periode.

Edit: ja de machine reken ik maar niet mee: mijn Jura kostte iets van 800 euro ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 07-11-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Vergis je niet in de prijs van een bonenmachine, naast de aanschafprijs hebben ze ook nog onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Malt007 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:00:
Vergis je niet in de prijs van een bonenmachine, naast de aanschafprijs hebben ze ook nog onderhoud nodig.
Dat is peanuts als je het vergelijkt met de kosten voor Nespresso. Wij zijn geen grote koffiedrinkers (3 a 4 nespresso's per dag gemiddeld) en dat kost gewoon meer dan 500 euro per jaar aan alleen de koffie. Met bonenkoffie kom je daar niet eens in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woon in Vlaanderen, ongeveer even ver van de Franse als de Nederlandse grens. Nu doen we meestal onze maandelijkse inkopen in Auchan in Frankrijk, maar ik zit er over na te denken ook eens in Nederland te komen rondneuzen.

Nu hebben we hier in Vlaanderen sinds een paar jaar AH, waar alles stukken goedkoper is dan onze eigen lokale supermarkten, maar nu heb ik begrepen dat AH in Nederland zelf als "duur" wordt beschouwd... Dus mijn vraag: als we eens komen rondneuzen in Nederland, welke supermarkten zoeken we dan het beste op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik weet niet of er recent nog testen zijn gedaan, maar volgens mij is het al een tijdje zo dat de AH niet duurder is dan andere "A-supermarkten". Lidl en Aldi zijn sowieso wel goedkoper dan de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Sefyu schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:17:
Ik weet niet of er recent nog testen zijn gedaan, maar volgens mij is het al een tijdje zo dat de AH niet duurder is dan andere "A-supermarkten". Lidl en Aldi zijn sowieso wel goedkoper dan de AH.
Ja, en nee. Het ligt er ook nogal aan welke producten je koopt in de winkel. In de AH kan je ook naar de basic producten grijpen. Die zijn echt niet altijd duurder dan wat je bij de Aldi of Lidl kan vinden. Gewoon opletten dus.

Het probleem van testen is dat die gewoon heel lastig zijn. Als je zeker wil weten dat je producten vergelijkbaar zijn, dan richt je je op producten van A-merken. Daarmee kan je prima vergelijk of voor die producten supermarkt A, B, of C voordeliger is. Maar de discounters voeren vaak de A-merken niet (tegenwoordig wel cola geloof ik). Dan kom je op het terrein van het vergelijken van producten die misschien wel, misschien niet hetzelfde zijn. Prima dat de kip bij de Aldi goedkoper is dan bij de AH, maar hoe verhoudt zich dat tot de kwaliteit*? Dat is gewoon veel lastiger te meten.

*) Waarmee ik niet wil suggeren dat de kip bij de AH automatisch beter zou zijn dan bij de Aldi...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:15:
maar nu heb ik begrepen dat AH in Nederland zelf als "duur" wordt beschouwd... Dus mijn vraag: als we eens komen rondneuzen in Nederland, welke supermarkten zoeken we dan het beste op?
AH is voor A-merken wel vrij duur maar sommige huismerk-producten (AH Basic) zijn erg goedkoop en vaak prima kwaliteit. Voor A-merken zou je goed naar Jumbo kunnen. Huismerk is AH dus prima voor maar Lidl en Aldi hebben ook heel goed spul over t algemeen en ligt qua prijzen nog net iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Long time lurker, maar kan het niet laten:

Pakje gevulde koeken budget merk:

6 stks. €0.60

Eerlijk is eerlijk, de verse koeken zijn ca. 2x zo groot (dus tel 2 cheapo koeken voor 1 verse)

De verse koeken zijn ook lekkerder (subjectief, maar denk dat meesten hiermee eens zijn)

Maar zijn ze daarmee ook een prijsvervijfvoudiging (5x over de kop!!) waard? Het is per slot van rekening maar een koekje voor bij de koffie?

Het antwoord op deze vraag is voor mij persoonlijk keihard absoluut Nee, met mij het merendeel van de mensen in dit topic. Voor jou is het schijnbaar minder zwart wit, maar dit verschil in mindset verklaart waarom iedereen over je heen valt. Het lijkt misschien triviaal, maar uiteindelijk telt dit soort dingen hard op. Als je geen zin hebt om je over dit soort kleine dingen druk te maken, is dat je goed recht, maar geef je dus (veel) meer uit. Interessante discussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:26:
[...]
Pakje gevulde koeken budget merk:

6 stks. €0.60

Eerlijk is eerlijk, de verse koeken zijn ca. 2x zo groot (dus tel 2 cheapo koeken voor 1 verse)

De verse koeken zijn ook lekkerder (subjectief, maar denk dat meesten hiermee eens zijn)
Zulke koeken zijn wel duidelijk minder lekker ja maar nog steeds lekker. Ik bak vrijdagavond meestal zelf kokene. Kost dan ook rond de 2 euro maar dan heb ik er 6 koeken voor ipv. 2 en dan zijn ze naar onze mening nog veel lekkerder dan die van AH.
Maar zijn ze daarmee ook een prijsvervijfvoudiging (5x over de kop!!) waard? Het is per slot van rekening maar een koekje voor bij de koffie?
Doordeweeks is een koekje uit een pak van een euro met 20 stuks prima. Soms eten we niet eens een koekje en chips en nootjes 's avonds doen we doordeweeks zelden.
Als je geen zin hebt om je over dit soort kleine dingen druk te maken, is dat je goed recht, maar geef je dus (veel) meer uit. Interessante discussie!
Het is meer dat hij er zich blijkbaar niet om druk hoeft te maken terwijl sommigen van ons dat moeten omdat ze anders de maand niet doorkomen. Het "als je dubbel vlees al luxe vindt" steekt bij mij persoonlijk wel, bijna iedereen weet toch dat dit niet de norm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even een kleine knip:
Absurde prijs, kan bij een supermarkt voor minder dan de helft, bij de slager koop ik die ook voor 2 euro. Voorbeeld voor 1 euro.
Zak boerenkool AH 1.19
Geen zakjes met voorbereide groenten kopen, veel te duur. Bij de boer of groentenboer heb voor minder dan 1 euro een stronk. Die is dan én lekker vers (ipv voorbereid), én je hebt er nog 1.5-2x zoveel van ook, voor minder geld...
Half zakjes aardappelen 1.00 (gokje, maar ik haal altijd van die kleine zakjes dus die zijn relatief duur)
Niet 'relatief duur' maar 'extreem duur'. Als ze voorgeschild zijn wordt het overigens nóg duurder...

Bij een boer betaal je voor 10 kilo aardappelen tussen 4-7 euro per kilo (afhankelijk van ras, boer, seizoen etc), dus 0.40-0.70 cent per kilo.
Pond gehakt 2.50
Veel te duur, dat moet best onder de 2 euro kunnen. Zeker bij een Turkse slager, waarschijnlijk ook wel bij een gewone slager.

Voorbeeldje: deze site geeft 2.99 euro voor een volle kilo gehakt, dat is dus bijna net zoveel als jij voor een halve kilo uitgeeft.
Een standaard avondje zonder ook maar iets luxe kost me dus al snel 15 euro.
Als je veel te duur inkoopt wel ja. Met slimmer inkopen kan je er zeker één-derde van die prijs af krijgen. Zonder op kwaliteit in te leveren (en in het geval van de boerenkool ga jer nog op vooruit zelfs).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 07-11-2014 11:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:45
Blik1984 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:48:
[...]

Het punt is denk ik dat jij het misschien niet veel vind, maar 99% zou een aantal dingen die je hieronder noemt echt niet doen

[...]

Je noemt dit niet luxe en dit is een normale avond voor jou. Maar de meesten zouden al niet extra gehakt erbij eten. Misschien als je met z'n 4en bent, maar niet met z'n 2en. En dan komt nog de 2 verse gevulde koeken én een bakje pistache nootjes erbij. Voor jou mag dat een normale avond zijn, maar realistisch gezien is dit voor 99% van de mensen niet een normale avond maar misschien een weekend. Persoonlijk kan ik me ook haast niet voorstellen dat je dit iedere avond nog na je avondeten zou eten, maar dat kan ik mis hebben

Dan de koffie, ik heb zelf ook een Nespresso thuis. Maar goedkoop is het zeker niet. Zodra die kapot is ga ik een bonenmachine aanschaffen.
Hoe kun je nu stellen dat dit voor 99% van de mensen geen normale avond is? Ik ken echt genoeg mensen die (vrijwel) elke avond wat lekkers bij de koffie en bij de borrel hebben.

Sommigen hier vinden het absurd dat iemand twee stuks vlees bij de boerenkool neemt en geven daarbij ook nog aan dat dit voor vrijwel niemand de normale gang van zaken is. Is het misschien al eens bij ze opgekomen dat het ook zou kunnen dat de levensstijl die zij er op na houden misschien wel eens niet de normale gang van zaken is?

Tuurlijk, het is vervelend als iemand het zich niet kan veroorloven om een balletje gehakt en een stuk rookworst bij de boerenkool te nemen maar dat wil niet meteen zeggen dat 95% van de bevolking dit niet de normale gang van zaken vind. Ik ken er wederom genoeg die dat doen. Of mensen die warme en koude groenten bij het avondeten nemen. Zeker ook alleen voor de elite weggelegd?

Ik begrijp het prima dat mensen op boodschappen en eten enzo willen (of moeten vanwege beperkte inkomsten) besparen maar de personen hier die wat meer uitgeven dan gemiddeld worden hier soms weggezet als rijke elite die bijna een misdaad begaan door zoveel uit te geven.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:19
Ik haal meestal ook koekjes/koeken bij de bakker, veel lekkerder en misschien 5x duurder, maar dat moet ik toch zelf weten als ik dat ervoor over heb? Net zoals gesneden groente tegenover zelf snijden, dat moet iemand toch zelf weten? Als ik 19.30 thuis kom omdat ik laat ben en ik eet alleen, heb ik daar echt geen zin in. Dan koop ik een bak maaltijdsla van 5 euro oid. Gemak heeft zijn prijs en gelukkig leven we in een land waar dit soort dingen mogelijk zijn.

Ik denk dat we beter weer on topic kunnen gaan eigenlijk ipv elkaar proberen wijs te maken wat wel/niet duur/normaal is of wat iets zou moeten kosten naar de mening van de meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
IceM schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:52:
[...]

Hoe kun je nu stellen dat dit voor 99% van de mensen geen normale avond is? Ik ken echt genoeg mensen die (vrijwel) elke avond wat lekkers bij de koffie en bij de borrel hebben.

Sommigen hier vinden het absurd dat iemand twee stuks vlees bij de boerenkool neemt en geven daarbij ook nog aan dat dit voor vrijwel niemand de normale gang van zaken is. Is het misschien al eens bij ze opgekomen dat het ook zou kunnen dat de levensstijl die zij er op na houden misschien wel eens niet de normale gang van zaken is?

Tuurlijk, het is vervelend als iemand het zich niet kan veroorloven om een balletje gehakt en een stuk rookworst bij de boerenkool te nemen maar dat wil niet meteen zeggen dat 95% van de bevolking dit niet de normale gang van zaken vind. Ik ken er wederom genoeg die dat doen. Of mensen die warme en koude groenten bij het avondeten nemen. Zeker ook alleen voor de elite weggelegd?

Ik begrijp het prima dat mensen op boodschappen en eten enzo willen (of moeten vanwege beperkte inkomsten) besparen maar de personen hier die wat meer uitgeven dan gemiddeld worden hier soms weggezet als rijke elite die bijna een misdaad begaan door zoveel uit te geven.
Je hoort mij niet zeggen dat 99% van de mensen niet nog iets lekker neemt 's avonds. Ik heb het over de totaalcombinatie van 2 stukken vlees bij het avondeten (plusminus 250 gram vlees p.p.), dessert, dure gevulde koeken en 3 euro aan nootjes, én dat dan een "normale" avond noemen. Met een normale avond bedoel ik dus dat die dit eigenlijk iedere avond zo eet.

Daarvan durf ik best te stellen dat slechts heel weinig mensen dat zo doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hv08 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:58:

Ik denk dat we beter weer on topic kunnen gaan eigenlijk ipv elkaar proberen wijs te maken wat wel/niet duur/normaal is of wat iets zou moeten kosten naar de mening van de meerderheid.
Eens, het was ook nooit de bedoeling van dit topic om mensen die van de gemene deler afwijken zwart te maken. Dus laten we weer terug ontopic gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
[...]
Ik ben er heilig van overtuigd dat een gemiddeld gezin in Nederland op een doordeweekse dag gewoon 1 soort vlees op tafel heeft en daarna niet koeken van een euro per stuk en een bak met nootjes eet.

Ik zie dit topic als een plek waarin tips uitgewisseld kunnen worden over hoe je kunt zorgen dat je kosten omlaag kunnen en daar is discussie over kwaliteit en geld een onderdeel van. Lijstjes posten zonder onderbouwing kan in de Huiskamer. Wat mij betreft is deze discussie best on-topic dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De emoties lopen gauw hoog op, maar het wordt niet bedoeld als aanval op een levensstijl. Echt niet. Het is een opmerking over hoe het ook anders kan - met het oog op de vrij extreem hoge boodschappenkosten die eerder genoemd zijn. Het is logisch dat mensen gaan zoeken naar de afwijkende uitgaven, en dan kom je al gauw op dat soort dingen.

Normaal is niet subjectief; normaal is voor het CBS gedefinieerd als een normbedrag en een standaarddeviatie. Het normbedrag voor boodschappen is €15 per dag per huishouden, standaarddeviatie is iets minder dan 5 euro. Het is absoluut te stellen dat bijna 35 euro per dag - 4 standaarddeviaties boven de norm - extreem niet-normaal is.

En het is logisch dat eigenlijk op ieder aspect van de boodschappen door iemand dan wel iets aan te merken valt. En dát is waar dit topic voor is. Niet om alleen op te sommen wat er wordt uitgegeven, maar ook om te onderzoeken wát een bepaald uitgavenpatroon mogelijk maakt, waar de kosten zitten, waar te besparen valt.

Dat de discussie af en toe wat scherp gespeeld moet worden betekent niet dat iemand persoonlijk wordt aangevallen.

Ontopic:
Het is op vele manieren niet normaal te noemen als iemand vele honderden grammen vlees per dag normaal vindt. De norm is 60-120g per dag. Hiermee krijg je voldoende essentiële eiwitten binnen. Vlees is één van de milieutechnisch schadelijkste dingen die je kunt consumeren, en te veel vlees past ook niet binnen een gezond dieet. Daarnaast is het duur - zeker de betere soorten vlees. Alle reden om te matigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hv08 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:58:
Ik haal meestal ook koekjes/koeken bij de bakker, veel lekkerder en misschien 5x duurder, maar dat moet ik toch zelf weten als ik dat ervoor over heb? Net zoals gesneden groente tegenover zelf snijden, dat moet iemand toch zelf weten? Als ik 19.30 thuis kom omdat ik laat ben en ik eet alleen, heb ik daar echt geen zin in. Dan koop ik een bak maaltijdsla van 5 euro oid. Gemak heeft zijn prijs en gelukkig leven we in een land waar dit soort dingen mogelijk zijn.

Het gaat hier dan ook niet over goed of slecht, normaal of abnormaal. Er zit geen waardeoordeel aan iemands levensstijl (qua boodschappen dan :) )

Als je je afvraagt hoe het komt dat de verschillen tussen de uitgaven van sommige mensen zo groot zijn, heb je die vraag net zelf beantwoord: gemak, kopen van producten uit hogere segmenten, er niet bewust mee bezig zijn.
Daar is niets mis mee, persoonlijke keuze waar ik je zeker niet op afreken.

Als je je die vraag niet stelt, omdat het je niet uitmaakt of je geen zin hebt er mee bezig te zijn dan mag dat, maar wellicht zit je dan in dit topic verkeerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Gisteren had ik honger.
Was wat later thuis.. Eten stond mooi klaar voor me. Nog nét warm genoeg om zo op te eten.
Aardappeltjes. Verse snijbonen. En rundvlees. Veel rundvlees. Echt een braadpan vol.
Dat heb ik dus allemaal opgegeten.
En lekker dat het was.. !
Was zo'n kiloverpakking.. De kinderen eten er niet veel van. Mijn vriendin gewoon normaal.. Dus dan weet je wel wat er ongeveer in de pan lag.

Kost best wat zo'n pak.. Volgens mij bijna 10,- ?
Maar het moment van zaligheid om zo'n goed stuk vlees te verorberen.. priceless..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Goed punt om het CBS te noemen, ik heb even Nibud als bron nu: http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

Zij zouden voor mijn gezin (man, vrouw, kind onder 1) gemiddeld uitkomen op 12,22 per dag. Vooral het bedrag wat ze bij tussendoortjes rekenen vind ik persoonlijk erg hoog, de rest ga ik zeker in mee. Mijn bedragen komen dan ook best overeen met die lijst minus de tussendoortjes waardoor ik onder de streep op ongeveer 8 euro per dag uitkom voor 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wel apart dat ze het ontbijt zo goedkoop houden en de lunch meteen de lucht in schiet :?
man 14-65 jaar
0,58 ontbijt
1,42 lunch
2,42 avond
1,96 tussendoor
6,38 totaal
Mijn ontbijt/lunch is tweemaal hetzelfde, dus ik zou eerder aan 50/50 dus €1 per keer zitten. (en das nog ruim, want 14 euro elke week kwijt zijn aan brood + beleg kan wel, maar doe ik niet) Het geld voor tussendoor zou ik eerder opsparen x 7 om voor 13,75 euro meel, boter, eieren, suiker in huis te halen en zelf tussendoortjes te maken. (en dan nog hou je over: kilo bloem 40 cent, boter (gebruik roomboter) 99 cent, pak rietsuiker 86 cent / 750 gram, 6 biologische eieren 1,19 = 3,50 euro zo'n beetje) Dus met dat geld voor 1 week aan tussendoortjes volgens Nibud heb ik genoeg om een hele maand allerhande gebak zelf thuis te maken.

Verpakt gebak/koek is leuk en aardig, wel zo makkelijk misschien: maar ik vind het veel leuker om zelf gebak en koek te bakken thuis. Dat het goedkoper uitvalt bovendien is een leuke meevaller. Wat ik vooral prettig vind is om te weten wat er precies in je gebak/koekjes gaat. Je kiest zelf de ingrediënten uit, dus geen overbodige zooi. Ja, dat houdt in dat het vers niet lang houdbaar is, maar daarom meteen opsnijden in stukken, verdelen in zakjes en hup invriezen die hap. Wat geldt met voor meerdere dagen eten in 1 keer koken en dat per portie invriezen, geldt voor zoveel andere dingen. Het is vele malen eenvoudiger om gewoon veel in 1 keer te bereiden en dat zelf op te delen. Kost moeite, kost tijd, maar ach: welke hobby niet? De een vind tijd besteden aan koken leuk, ik vind het leuk om de bakker uit te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat is het kook-argument wat ik eerder gebruikte: als je zelf goed kunt koken kun je dingen veel goedkoper maken dan het kant-en-klaar kopen. Of het is gemak om niet zelf je groenten te snijden omdat je laat thuis komt. In het laatste geval kun je ook de dag ervoor al koken dat je zelfs niet eens meer naar de supermarkt hoeft, scheelt ook nog tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:12
Maar wat kook je dan voor 4.84 voor 2 personen? Als je volgens Nibud leeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Joostje123 op 07-11-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Joostje123 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:02:
Het kan natuurlijk best, met name als je grote hoeveelheden maakt en vervolgens invriest kun je vrij goedkoop en goed pastamaaltijden en lasagne maken bijvoorbeeld. Maar dat het aan de lage kant is ben ik helemaal met je eens, zeker gemiddeld gezien (1 keer een visje/biefstuk eten en dat gemiddelde wordt al heel lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Joostje123 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:02:
Nibud heeft voorbeeldberekeningen gemaakt: http://www.voedingscentru...n%20voorbeeldweekmenu.pdf

Hebben ze gedaan in een cyclus van 7 dagen.

Voorbeeld dag 1:
Warme maaltijd:
Geroerbakte blokjes kipfilet met kerriesaus (½ ui (30 g), 1 eetlepel vloeibare margarine (10 g), 2 theelepels kerrie (6 g), 1 eetlepel bloem (7 g), 1½ dl bouillon (van 1/3 tablet))
4 opscheplepels groene kool of andere seizoensgroente (200 g)
4 opscheplepels zilvervliesrijst (80 g rauw)
Schaaltje (1½ dl) magere yoghurt met 1 sinaasappel (125 g)
Dag 3:
Warme maaltijd:
Rundersaucijsje, groente, bijv. rode bietjes, 4 kleine aardappelen met 1 sauslepel jus
(75 gram rundersaucijs, 10 g vloeibare margarine, stukje ui (25 g), 200 gram rode biet, 5 gram suiker, azijn, specerijen, 200 gram aardappel)
1½ dl magere vla
Dag 4:
Aardappelomelet (200 gram aardappel, 200 gram prei, ½ ui (30 g), 10 g olie, 2 eieren)
Wortel-koolsalade (100 gram winterwortel, 100 gram witte kool, 15 g magere yoghurt, 15 g slasaus)
1½ dl magere yoghurt met appel (rest appel van de lunch) (60 g)
Etc

(is wel per persoon geloof ik)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Natuurlijk eet ik niet altijd zoveel vlees maar ik kan een gehaktbal + rookworst echt geen luxe noemen. Bij elkaar kost dat nog niet eens zoveel als een biefstukje van de supermarkt.

Dat je een goedkopere rookworst kan krijgen zal best. Maar zo'n unoxworst is extreem zout fijngemalen slachtafval (gecharcheerd) met rookextract en een bak vol E-nummers om hem lang houdbaar te maken. Als je dan voor een euro meer een goede versgemaakte worst kan kopen dan weet ik het wel.

Daarnaast is dit topic niet bedoeld om elkaar tips te geven hoe het goedkoper kan. Natuurlijk kan je daar ook over discusieren maar het lijkt me duidelijk dat niet iedereen naar deze tips op zoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:17:
Natuurlijk eet ik niet altijd zoveel vlees maar ik kan een gehaktbal + rookworst echt geen luxe noemen. Bij elkaar kost dat nog niet eens zoveel als een biefstukje van de supermarkt.
Ik vind een biefstuk ook luxe, ook al is het van de supermarkt. Jouw idee van luxe is heel anders dan de mijne alleen.
Dat je een goedkopere rookworst kan krijgen zal best. Maar zo'n unoxworst is extreem zout fijngemalen slachtafval (gecharcheerd) met rookextract en een bak vol E-nummers om hem lang houdbaar te maken. Als je dan voor een euro meer een goede versgemaakte worst kan kopen dan weet ik het wel.
Ik zou dan de goede worst kiezen maar niet nog een keer bak gehakt erbij.
Daarnaast is dit topic niet bedoeld om elkaar tips te geven hoe het goedkoper kan. Natuurlijk kan je daar ook over discusieren maar het lijkt me duidelijk dat niet iedereen naar deze tips op zoek is.
Als je alleen een bedrag noemt zonder discussie wordt het HK-niveau imo. Je bent met een reden naar dit topic gekomen toch? Jouw insteek komt nu erg over op mij als "kijk mij elitair veel geld uitgeven aan eten" zonder opening voor discussie. Nu je weet dat je meer dan gemiddeld uitgeeft, wordt je dan niet geprikkeld daar iets op te besparen zodat je (nog meer) kunt sparen voor andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik heb je avond even omgezet naar 2 personen. Om te laten zien hoeveel kCal je binnenkrijgt.

Rookworst
Zak boerenkool
Half zakjes aardappelen(gokje, maar ik haal altijd van die kleine zakjes dus die zijn relatief duur)
705 kCal per persoon volgens het AH recept (je rooktworst is al 300 kCal voor een halve)

Pond gehakt
600 kCal per persoon

Pak melk
250 kcal p.p.

Dessert (geen idee wat voor dessert, maar ga maar uit van vet en calorierijk)

2 verse gevulde koeken
405 kCal p.p.

Bakje pistache nootjes
476 kcal p.p

Zonder toetje, zit je dus al op 2400 kCal. Dat is voor een gemiddelde vrouw al teveel, en voor een man gemiddeld genoeg.
Voor de gemiddelde persoon is dit dus absoluut niet normaal, tenzij je een amerikaan bent. :+

Je hoeft je niet te verantwoorden, dat zegt niemand. Maar mensen mogen toch verbaasd zijn, en in twijfel trekken of het echt zoveel kost? Zonder onderbouwing iets roepen kunnen we allemaal :) maar als Tweakers zien we graag de feiten...

Ik heb ook wel avonden dat er misschien wel 10 euro doorheen gaat aan eten. of wel 20.... (roze koeken... can't get enough!) Maar of dat representatief is voor de hele week... nee. In mijn geval niet.

Buiten dat alles, als dit je normale eetpatroon is en je hebt ook nog ontbijt en lunch, hoop ik dat je A) sport of B ) een hoog metabolisme hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Dat is juist een van de essenties van dit topic, aangeven hoe het goedkoper kan zonder al teveel in te leveren op luxe en gemak. Ik vind dat je er wel heel defensief in zit eigenlijk, je geeft 4 maal zoveel uit als dat normaal is hier en mensen vragen zich af hoe dat komt.

e; Ik klap er trouwens ook weleens >25 euro op een avondje doorheen, maar dat is zeker niet normaal. Ik moet dan echt buitensporig luxe eten (en veel drinken). Als ik tegen dit soort bedragen aan ga zitten dan neem ik liever m'n vriendin mee uit eten, scheelt arbeid en afwas.

[ Voor 19% gewijzigd door MrAngry op 07-11-2014 13:35 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:23
Leuk dat er regelmatig geschermd wordt met het Nibud / voedingscentrum maar lees dan ook even de verantwoording en de conclusies voor enige nuance.
Een paar quotes uit de verantwoording en de conclusies:
Daarom is niet uitgegaan van prijzen die gelden op de markt, in de discountwinkel of buurtsuper op de hoek, maar van gemiddelde supermarkt prijzen.
De laatste actualisatie betreft de gemiddelde kosten voor juni 2011–mei 2012

Uitgangspunt in deze berekeningen is onder andere dat er ‘slim’ is ingekocht. Zo wordt bijvoorbeeld niet alleen ‘restjes’ opgemaakt, maar worden producten ook meerdere keren gebruikt, zoals fruit, broodbeleg,
etc.

De referentievoeding is een richtlijn, een volwaardige voeding waarin macro- en micronutriënten voldoende zijn vertegenwoordigd. Echter individuen verschillen: de één zal in werkelijkheid meer meerkosten hebben, de
ander misschien minder. De één is een grote eter, de ander juist een kleine. En des te hoger het inkomen, des te meer er
gemiddeld aan voeding wordt uitgegeven. Iedereen heeft zo zijn eigen eetgewoontes en keuzes die hij of zij daarin maakt. Niet iedereen zal daadwerkelijk eten volgens de richtlijn. De kosten uit dit onderzoek dienen, evenals de minimale kosten die Nibud voor eigen doeleinden berekent, dan ook niet op individueel niveau te worden gecommuniceerd, maar als algemene richtlijn geldend voor de gehele Nederlandse bevolking.
Wat meer ontopic, wij zijn met z'n tweeën en halen ieder weekend boodschappen voor de hele week. Grofweg betalen we dan tussen de 100-130 euro aan de kassa. Dat is inclusief persoonlijke verzorging, wasmiddelen en dergelijke, snacks voor de honden en katten (voer komt van zooplus)
Kijken naar prijzen doen we niet of nauwelijks (letten wel op acties voor bijv deodorant, wasmiddel en dergelijke maar alleen als het 'ons' merk is), waar we trek in hebben die week gaat gewoon in de kar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Luxe is natuurlijk niet alleen prijs, maar het feit dat je 2 (verschillende) stukken vlees dat in totaal optelt tot 250 gram p.p. is wel degelijk een luxe. Bij mijn vriendin thuis at haar moeder vroeger altijd 2 karbonades ipv 1 karbonade. Qua prijs valt het allemaal wel mee, maar het is wel degelijk een luxe om dat te doen.

Overigens vind ik 2,79 voor een rookworst ook helemaal niet gek, ik koop ook liever goede kwaliteit dan die van de Unox of de Hema (die van de Hema vind ik echt afschuwelijk vies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Blik1984 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:42:
[...]

2 (verschillende) stukken vlees dat in totaal optelt tot 250 gram p.p.
Volgens mij hebben ze met zijn 2'en een rookworst en een pond gehakt opgegeten. dus dat is volgens mij 250 gram gehakt + 125 gram rookworst :+

Verder is dat zijn goed recht natuurlijk :D

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 07-11-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
En nog 2 gehaktballetjes in de vriezer :-)

Desondanks was dat was wel een heftig avondje qua hoeveelheid eten inderdaad. Meestal doe ik een stukje rustiger aan want ben juist helemaal geen grote eter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Malt007 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:53:
En nog 2 gehaktballetjes in de vriezer :-)

Desondanks was dat was wel een heftig avondje qua hoeveelheid eten inderdaad. Meestal doe ik een stukje rustiger aan want ben juist helemaal geen grote eter.
Dus nu is het opeens geen normale avond meer en was het een heftige avond qua eten..

Ik begrijp het even niet meer, maar dat kan aan mij liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:49:
[...]

Volgens mij hebben ze met zijn 2'en een rookworst en een pond gehakt opgegeten. dus dat is volgens mij 250 gram gehakt + 125 gram rookworst :+

Verder is dat zijn goed recht natuurlijk :D
2 balletjes in de vriezer, dus 125 p.p. aan gehakt en 125 p.p. rookworst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:45
Blik1984 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:03:
[...]

Dus nu is het opeens geen normale avond meer en was het een heftige avond qua eten..

Edit:Ik weet dat het over iemand anders gaat maar toch even reageren

Als ik boerenkool eet dan is dat inclusief verse worst en rookworst. Voor mij zou dat dus normaal zijn. Dat hoeft dan toch niet te betekenen dat ik elke avond twee stukken vlees op mijn bord mik? Zelfde met stampot wortelen trouwens, daar gaat hier standaard hashee over (rundvlees) en er zit een rookworst bij. Ook dat bestempel ik als standaard.

Als ik een avond soep vooraf, een biefstuk van de haas met champignons, geb. ui etc, twee soorten groente + gebakken aardappels en ook nog een desert neem dan zou ik dat als eenluxe niet-standaard avond bestempelen.

Het lijkt er niet in te kunnen bij sommigen dat er mensen zijn die er een andere levensstijl op na houden en daarom misschien anders kijken naar eten en wat iemand wel/niet luxe vind.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 07-11-2014 14:41 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
IceM schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:31:
Het lijkt er niet in te kunnen bij sommigen dat er mensen zijn die er een andere levensstijl op na houden en daarom misschien anders kijken naar eten en wat iemand wel/niet luxe vind.
Het gaat volgens mij niet over het feit dat anderen een andere levensstijl hebben. Daar is niet zoveel mis mee. Het gaat er meer om dat mensen beweren dat je op een "normale" avond sowieso 15 euro kwijt bent. En ander heb je k*tkwaliteit blijkbaar. :+

al eet die 5 stukken vlees. who cares. maar 375 gram VLEES is niet normaal/gemiddeld. een gemiddelde avondmaaltijd weegt 500 gram. Vlees, aardappels en groente (om het hollands te houden :+ )

ik ga er van uit dat jij niet 250 gram aan hacheevlees er bij gooit. :+
Blik1984 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:04:
[...]

2 balletjes in de vriezer, dus 125 p.p. aan gehakt en 125 p.p. rookworst :)
Ik dacht dat ze samen al het gehakt opaten, gezien een kilo gehakt rond de 4 a 5 kg zit. En hij rekent 2,50 voor 500 gram (pond).

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 07-11-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
Blik1984 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:42:
[...]
Overigens vind ik 2,79 voor een rookworst ook helemaal niet gek, ik koop ook liever goede kwaliteit dan die van de Unox of de Hema (die van de Hema vind ik echt afschuwelijk vies).
Na het lezen van zoveel bespaar tips schaam ik me een beetje om het te zeggen maar complete Hema worsten gingen minimaal een keer per maand als traktatie naar mijn hond ..
Hij is er oud op geworden ! Dus zo slecht van kwaliteit zijn ze niet.

Fydo loves Hema sausages

Some experiences are just priceless.

[ Voor 16% gewijzigd door Luxurydiver op 09-11-2014 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Blik1984 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:03:
[...]

Normale avond qua kosten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
wildhagen schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:43:
Even een kleine knip:

[...]

Absurde prijs, kan bij een supermarkt voor minder dan de helft, bij de slager koop ik die ook voor 2 euro. Voorbeeld voor 1 euro.

[...]

Geen zakjes met voorbereide groenten kopen, veel te duur. Bij de boer of groentenboer heb voor minder dan 1 euro een stronk. Die is dan én lekker vers (ipv voorbereid), én je hebt er nog 1.5-2x zoveel van ook, voor minder geld...

[...]

Niet 'relatief duur' maar 'extreem duur'. Als ze voorgeschild zijn wordt het overigens nóg duurder...

Bij een boer betaal je voor 10 kilo aardappelen tussen 4-7 euro per kilo (afhankelijk van ras, boer, seizoen etc), dus 0.40-0.70 cent per kilo.

[...]

Veel te duur, dat moet best onder de 2 euro kunnen. Zeker bij een Turkse slager, waarschijnlijk ook wel bij een gewone slager.

Voorbeeldje: deze site geeft 2.99 euro voor een volle kilo gehakt, dat is dus bijna net zoveel als jij voor een halve kilo uitgeeft.

[...]

Als je veel te duur inkoopt wel ja. Met slimmer inkopen kan je er zeker één-derde van die prijs af krijgen. Zonder op kwaliteit in te leveren (en in het geval van de boerenkool ga jer nog op vooruit zelfs).
Toch nog even reageren. Even tussen ons hoor, dus sstt, maar wij kopen ook meestal voorverpakte verse groenten en (kriel) aardappeltjes. Maar dat mag iedereen hopelijk wel zelf weten? Zo klinkt het niet in ieder geval.
Dat zelf schillen en grote zakken kopen voordeliger is snappen wij ook, maar wij werken allebei fulltime en eten vaak pas tegen 19.00u. Wij willen dan ook wel gezond eten (aardappeltjes, rijst, pasta) en 1-2 keer in de week iets makkelijks (friet, pizza, wraps, afhaal, etc.). Misschien als een van beide niet (fulltime) zou werken dat je wat eerder andere groenten/aardappelen zou kopen omdat je dan ook gewoon zelf op tijd kan gaan koken en het ook niet zo vervelend vindt om er wat langer mee bezig te zijn. Wij gaan dus zeker niet naar een boer of een turkse slager.

Wij gaan 'gewoon' naar de AH (dichtbij) en kopen daar onze boodschappen. Wij kijken wel bewust naar bonus aanbiedingen en besparen daar wel wat op. We kopen vooral A-merken, maar niet voor alle producten. Af en toe gaan we naar de slager, de bakker of de slijter.
In de avond was het voor mij heel normaal om een pak koeken, een zak chips/nootjes, ijs en een smoothie te eten. De koffie die ik drink is Nespresso, ook andere geprobeerd maar vind die het lekkerst en het ijs was dan meestal Ben & Jerrys (2 bakken per week) en met al het ander lekkers tikte dat toch wel aardig aan denk ik.. Maar we zijn er nooit zo mee bezig geweest, hoewel ik wel meer dan mijn vriendin. Nu doe ik het rustiger aan en ga ik naar de sportschool om die 2-3 kilo er weer af te trainen :+

Maar ieder zijn ding vind ik, de een heeft het er niet voor over, de ander wel. Besparen kun je ook op autorijden, je bril, wasmachine of printpapier. Ik wil alleen maar zeggen: men geeft zijn of haar geld uit aan iets waar men zich prettig bij voelt, mits het mogelijk is natuurlijk. Maar als je met 2 mensen fulltime werkt kun je ook met het Nederlandse minimumloon elke maand 350,- aan boodschappen uitgeven hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dit topic is er toch vooral voor tips om te kunnen besparen, dan is wildhagen z'n reactie vrij waardevol. Dat jij er niks mee wil doen is je goed recht :)

Voor 11 dagen in deze maand zitten we deze maand nu op €61,99, tevreden tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Cartman! schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:02:
Dit topic is er toch vooral voor tips om te kunnen besparen, dan is wildhagen z'n reactie vrij waardevol. Dat jij er niks mee wil doen is je goed recht :)

Voor 11 dagen in deze maand zitten we deze maand nu op €61,99, tevreden tot nu toe :)
Uhm, nou nee. Niet helemaal althans. De titel van dit topic is 'Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?' En de TS schrijft: "Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is? En wellicht zijn er nog tips om gemak met minder geld uitgeven te kunnen combineren?".

Dus een topic om je eigen situatie te kunnen beschrijven. En wellicht dus om tips te geven.. Jij en anderen gaan er van uit dat dit een topic is om puur op besparen in te gaan en dat iedereen op dergelijke comments zit te wachten. Mij maakt het niet zo heel veel uit hoor, maar toen ik de laatste twee pagina's las zag ik wel dat er vooral in werd gegaan op het besparen en het feit dat sommigen meer uitgeven dan misschien 'normaal' gevonden wordt.

Maar in 11 dagen 61,99 uitgeven is erg netjes inderdaad. Dat zou ik nooit redden, toegegeven, we letten er dus ook niet zo op en houden het niet bij. Dus eigenlijk zou ik het misschien wel kunnen redden als wij het kooppatroon aan zouden passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:13:
Uhm, nou nee. Niet helemaal althans. De titel van dit topic is 'Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?' En de TS schrijft: "Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is? En wellicht zijn er nog tips om gemak met minder geld uitgeven te kunnen combineren?".
Daar lees ik in dat de TS ook erg geinteresseerd is in besparingen. Als iemand daar geen interesse heeft dan kan diegene dat toch negeren?
Dus een topic om je eigen situatie te kunnen beschrijven. En wellicht dus om tips te geven.. Jij en anderen gaan er van uit dat dit een topic is om puur op besparen in te gaan en dat iedereen op dergelijke comments zit te wachten. Mij maakt het niet zo heel veel uit hoor, maar toen ik de laatste twee pagina's las zag ik wel dat er vooral in werd gegaan op het besparen en het feit dat sommigen meer uitgeven dan misschien 'normaal' gevonden wordt.
Volgens mij ging die discussie vooral om of bepaalde dingen wel of geen luxe zijn, los van besparingen.
Maar in 11 dagen 61,99 uitgeven is erg netjes inderdaad. Dat zou ik nooit redden, toegegeven, we letten er dus ook niet zo op en houden het niet bij. Dus eigenlijk zou ik het misschien wel kunnen redden als wij het kooppatroon aan zouden passen ;)
Wat let je het te proberen? Ter info is dit wat we de afgelopen dagen gegeten hebben:

- Pesto-pasta met een moot zalm, champignons, courgette en doperwten
- Stampot rauwe andijvie met een bal gehakt
- Italiaanse runderstoof met runderlap, spek, champignons en tomaten
- Patat (ik woon boven de rivieren)

Elke dag verder (spelt)brood met beleg, yoghurt/honing/muesli, fruit, zelf gebakken "subway"-koeken met m&m's, chips en veel kruidnoten. Als m'n vrouw weer een eigen inkomen heeft houden we dit mooi aan, kunnen we dik sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Dit is een leuk topic, alleen sommige mensen geven iets te veel kritiek. Of je nou 200€ per week uitgeeft of per maand: ieder ze eigen keuze. Ik lees graag de tips van andere en uitgaven patroon van mensen. Er is geen goed of slecht alleen andere keuzen. We hebben geen inzicht in elkaars leven wat deze keuze bepaald dus een waardeoordeel is overbodig.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
[b]Cartman! schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:26

Wat let je het te proberen? Ter info is dit wat we de afgelopen dagen gegeten hebben:

- Pesto-pasta met een moot zalm, champignons, courgette en doperwten
- Stampot rauwe andijvie met een bal gehakt
- Italiaanse runderstoof met runderlap, spek, champignons en tomaten
- Patat (ik woon boven de rivieren)

Elke dag verder (spelt)brood met beleg, yoghurt/honing/muesli, fruit, zelf gebakken "subway"-koeken met m&m's, chips en veel kruidnoten. Als m'n vrouw weer een eigen inkomen heeft houden we dit mooi aan, kunnen we dik sparen :)
Klinkt best goed hoor.. Afgezien van het feit dat wij beide geen zalm en champignons lusten dan. Maar stamppot maak ik ook wel eens zelf, sinds het weer in de winkels ligt al een keer andijvie en een keer boerenkool met rookworst en gebakken spekjes er doorheen. Ohja, en jus; dat maakt het voor mij echt af. Overigens vind ik de Unox rookworsten ook gewoon prima te eten en die zijn ook elke maand weer in de aanbieding dus de stamppotten die ik maak kosten een euro of 6 vermoed ik, en dat voor twee personen.
Jammer aan stamp is dat we er altijd zoveel van hebben en het niet lekker is uit de diepvries vinden we.

Wat ik wel mis aan je maaltijden zijn de voor- en of nagerechten. Eet je die nooit of is dat gewoon toeval? Ik maak geregeld soep, gewoon een erg simpele (vanavond bijv. Kippensoep gemaakt) waar we dan 2/3 dagen van eten. Ook als tussendoortje want soep is redelijk gezond en bevat nauwelijks calorieën :P
Soms pak ik een nagerecht; tot voor kort altijd die Danio/Mona brownie toetjes o.i.d. maar de laatste tijd altijd yoghurt met muesli of een banaan bijv. Bevalt ook goed en is gezond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 22:02:
[...]
Wat ik wel mis aan je maaltijden zijn de voor- en of nagerechten. Eet je die nooit of is dat gewoon toeval? Ik maak geregeld soep, gewoon een erg simpele (vanavond bijv. Kippensoep gemaakt) waar we dan 2/3 dagen van eten. Ook als tussendoortje want soep is redelijk gezond en bevat nauwelijks calorieën :P
Soms pak ik een nagerecht; tot voor kort altijd die Danio/Mona brownie toetjes o.i.d. maar de laatste tijd altijd yoghurt met muesli of een banaan bijv. Bevalt ook goed en is gezond!
Voorgerecht doen we eigenlijk nooit, m'n vrouw is wel van toetjes varierend van vanille vla tot ijsjes. In t weekend maak ik af en toe tiramisu of creme brulee. Tussendoortjes voor onze baby van 10 maanden is vooral komkommer, tomaat, rijstewafel en iets wat maisboogjes heet (soort chipito maar dan zonder smaak en biologisch). M'n vrouw neemt ook wel eens cup-s-soup einde van de middag, maar mijne is gratis op t werk ;)

Ik ben ook gek op Unox rookworst overigens en veel jus, dat hartige moet er echt in voor mij in een stampot. We eten al weinig hollandse pot, veelal mediteraans en aziatisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 12-11-2014 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Koop sinds kort groente op de markt i.p.v. in de supermarkt. Ligt er aan waar we trek in hebben en/of wat het aanbod is, maar vorige week bijvoorbeeld een zak paprika's diverse kleuren, aubergine, en courgette gekocht voor 3,50. Meer dan genoeg voor de hele werkweek. Diezelfde middag alles in stukkies snijden en de vriezer in, netjes afgewogen op 400 gram per portie. Elke dag zo'n zakje de wok of de oven in met net een ander sausje, stukje vlees, beetje rijst erbij etc.

Zit (incl. die groente) rond de 55 euro p/w met huishouden van twee.

[ Voor 5% gewijzigd door yinx84 op 12-11-2014 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:29
Toch word hier veel gezegd zoals "we willen niet bezuinigen op eten" of "we hebben geen tijd en zijn daardoor duurder uit".

Doordat wij hier thuis hier wel wat tijd in hebben gestoken, en nu tot wel 200eur per maand besparen kunnen we minder werken.

We werken beide geen 40 uur meer en hebben nu erg veel vrije tijd over. We gaan een keer vaker uit eten nu, we zijn minder gestressed, we ondernemen meer.

Denk dat dit topic er niet over gaat hoeveel je uitgeeft en hoeveel jou dat wel of niet uitmaakt, maar juist door slim te besparen een stukje extra tijd en kwaliteit in je leven te kunnen krijgen.

Net zoals we met cv-tuning die kant van de uitgaven naar beneden gebracht hebben zonder in te leveren op comfort, kun je in dit topic je boodschapkosten naar beneden brengen.

En dat geld wat je bespaart hebben wij gedeeltelijk ingezet in minder werken en meer vrije tijd met elkaar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:20
Een mooi topic dit.

Onze gezinssamenstelling:
- 2 volwassenen (1 kostwinner)
- 1 kind (2 jaar)

Wij doen één keer per week boodschappen en doen dat bij de Lidl en de Jumbo. En voor bepaalde Turkse boodschappen (rijst, geitenkaas, Turkse bladerdeeg) gaan we naar de plaatselijke Turkse winkel. Maar dat hoeft niet iedere week. Lidl is vooral goedkoop bij groente en fruit, terwijl Jumbo de goedkoopste A-merken heeft. Uiteraard maken wij veel gebruik van aanbiedingen. Vooral bij luiers scheelt dat een boel. We komen zo wekelijks gemiddeld aan de €75. Boodschappen pinnen wij altijd. Deze uitgaven houden wij ook bij in een app (soort huishoudboekje). Wij koken overigens altijd ons eten. Dus nooit voorgesneden, voorgekookt iets uit een zakje of blikje opwarmen e.d. Daarnaast streven wij ernaar om geen eten weg te gooien. Dat scheelt ook behoorlijk in de boodschappen.

Wij reserveren ook nog eens €200,- per maand voor de rest, zoals luiers en kleding voor de kleine, cadeau's, parkeergeld etc. Dit pinnen wij niet, maar stoppen het vooraf in een potje, zodat deze uitgaven min of meer in de hand gehouden kan worden. Als er iets overblijft van die €200,-, doen we er leuke dingen mee of 'sparen' dat op voor de volgende maand. En in 9 van de 10 gevallen blijft er wel wat over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Devian schreef op woensdag 12 november 2014 @ 07:53:
We werken beide geen 40 uur meer en hebben nu erg veel vrije tijd over. We gaan een keer vaker uit eten nu, we zijn minder gestressed, we ondernemen meer.

Denk dat dit topic er niet over gaat hoeveel je uitgeeft en hoeveel jou dat wel of niet uitmaakt, maar juist door slim te besparen een stukje extra tijd en kwaliteit in je leven te kunnen krijgen.

En dat geld wat je bespaart hebben wij gedeeltelijk ingezet in minder werken en meer vrije tijd met elkaar.
Dat is natuurlijk erg mooi en fijn, ik zou straks ook het liefst bijvoorbeeld 32 uur werken. Ik snap dan ook wel wat je zegt en ermee bedoeld maar die vlieger gaat alleen niet voor iedereen op.
Sommige mensen kunnen met hun baan niet zomaar minder gaan werken dan 40 uur. Als je bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs werkt, of een administratieve baan hebt, kun je vaak denk ik wel parttime werken. Als je een commerciële baan hebt, nog wilt 'groeien' en 'afhankelijk' bent van targets (die afgesteld zijn op een 40-urige werkweek, die ieder personeelslid werkt) dan is het wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:27:
[...]

Dat is natuurlijk erg mooi en fijn, ik zou straks ook het liefst bijvoorbeeld 32 uur werken. Ik snap dan ook wel wat je zegt en ermee bedoeld maar die vlieger gaat alleen niet voor iedereen op.
Sommige mensen kunnen met hun baan niet zomaar minder gaan werken dan 40 uur. Als je bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs werkt, of een administratieve baan hebt, kun je vaak denk ik wel parttime werken. Als je een commerciële baan hebt, nog wilt 'groeien' en 'afhankelijk' bent van targets (die afgesteld zijn op een 40-urige werkweek, die ieder personeelslid werkt) dan is het wat lastiger.
Toevallig kwam ik er laatst wel achter dat je wettelijk het recht hebt om minder dan 40 uur per week te werken (na een bepaalde tijd in vaste dienst). Zie http://www.dezaak.nl/deel...-arbeidsduur-1708134.html. In de praktijk is het natuurlijk lastig, vanwege - zoals je zelf al zei - targets en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
MrAngry schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:32:
[...]

Dat is juist een van de essenties van dit topic, aangeven hoe het goedkoper kan zonder al teveel in te leveren op luxe en gemak. Ik vind dat je er wel heel defensief in zit eigenlijk, je geeft 4 maal zoveel uit als dat normaal is hier en mensen vragen zich af hoe dat komt.

e; Ik klap er trouwens ook weleens >25 euro op een avondje doorheen, maar dat is zeker niet normaal. Ik moet dan echt buitensporig luxe eten (en veel drinken). Als ik tegen dit soort bedragen aan ga zitten dan neem ik liever m'n vriendin mee uit eten, scheelt arbeid en afwas.
Hij wordt defensief omdat hij elitair wordt genoemd. Geef je in je dagelijkse leven ook ongevraagd tips? En als iemand vriendelijk bedankt maar aangeeft geen behoefte aan tips te hebben, noem je hem dan elitair en defensief?

Iemand die 15 Euro uitgeeft aan avondeten gaat echt niet 10 km omfietsen om een worst 1 Euro goedkoper te krijgen. Goedbedoelde tips hoor, maar hij heeft er duidelijk geen behoefte aan en dan moet je ook iemand in zijn waarde laten.

Voor sommigen is goed, uitgebreid en luxe eten nu eenmaal een belangrijk deel van geluk in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Soulfix schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:40:
[...]

Toevallig kwam ik er laatst wel achter dat je wettelijk het recht hebt om minder dan 40 uur per week te werken (na een bepaalde tijd in vaste dienst). Zie http://www.dezaak.nl/deel...-arbeidsduur-1708134.html. In de praktijk is het natuurlijk lastig, vanwege - zoals je zelf al zei - targets en dergelijke.
Klopt, betreft de WAA (Wet aanpassing arbeidsduur) waarbij een werknemer meer of minder uren kan vragen/eisen. Echter hoeft de werkgever niet altijd in te stemmen; vanwege zwaarwegende bedrijfs- en of dienstbelangen namelijk. Ook kan het zo zijn dat de WG je werktijden anders zal indelen, waardoor je alsnog bijvoorbeeld 5 dagen moet werken. Daarnaast is het zo dat het de sfeer vaak niet ten goede komt wanneer iedereen fulltime werkt en er voor één iemand (eigenlijk ook tegen de zin van WG in) een uitzondering gemaakt wordt. Het welbekende werknemertje pesten is dan begonnen.. :+

Maar goed, dat was wat offtopic en zoals je zelf al aangaf in de praktijk toch vaak moeilijk!

edit: oeps zie nu dat de naam van de wet ook al in je link staat. Had er niet op geklikt, mijn excuses. (Ik heb vrij recent nog arbeidsrecht gehad).

[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 12-11-2014 19:38 ]

• Cartman!
  • Niet online
Hbeez schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:04:
[...]
Hij wordt defensief omdat hij elitair wordt genoemd. Geef je in je dagelijkse leven ook ongevraagd tips? En als iemand vriendelijk bedankt maar aangeeft geen behoefte aan tips te hebben, noem je hem dan elitair en defensief?
Kromme vergelijking, dit is een forum waar discussie volgens mij wel het primaire doel is. Als je geen enkel commentaar wil hebben op jouw dingen dan moet je ze niet plaatsen imo.
Pagina: 1 ... 14 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!