+ en - op een speaker, maakt het nu eigenlijk echt iets uit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 23:16
In al de jaren dat ik interesse in audio heb blijft + en - op een speaker een beetje vaag.

Helemaal in het begin leerde ik dat het om wiselspanning ging en dat het daarom niet uitmaakt hoe je ze aansluit. Een jaar later kwam ik erachter dat het wel uitmaakt:

Als je ze '' verkeerd om'' doet klapt de conus niet als eerst naar achter en dan naar voor, maar als eerst naar voor en dan naar achter (of was het nou andersom?)

En dat het verkeerd aansluiten slecht voor je speaker kan zijn.

Echter ben ik me de laatste tijd aan het inlezen over subwoofers, en kom daar vaak de term phase 180 graden draaien tegen. Dan doe je toch eigenlijk hetzelfde als + en - omwisselen op een speaker?

Maar dit kan dan weer geen kwaad?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Het maakt 100% geen enkele klap uit, als je maar consequent bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

de uitslag naar binnen toe heeft minder ruimte dan de uitslag naar buiten, dus het maakt wel degelijk uit.. Je kan je speakers slopen!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:18
Het naar achter of voren gaan hangt maar af van het signaal. Wat je kan krijgen is demping of phase-shifting. Als je een speaker "recht" en de ander "over-kruis" aansluit en ze staan naast elkaar dan dempen ze elkaar. Dit komt omdat op het moment dat speaker A een hoger drukgebied maakt (conus naar voren) de andere speaker eenzelfde, lager drukgebied maakt (conus naar achteren). Zo gaan ze heen en weer. Verder schijnt phase-shifting invloed te hebben op de ruimtelijke plaatsen,maar het hoe en wat daarvan ben ik kwijt.

@millman, en wat als je een sinus (welke even hard "trekt" als "duwt") nu omdraait? dan krijg je dezeflde golf, maar dan als -edit- -sinus. Ik begrijp niet hoe dit de speakers zou kunnen (of mogen) slopen.

dank voor de correcties :) is weer een paar jaartjes geleden dat ik trig gedaan heb

[ Voor 24% gewijzigd door Aragnut op 28-07-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:38
knipje.... onderbouw het eens :)

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 28-07-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

voor zo ver ik weet kijg je geen geluid als je de polariteit wisseld, de 2 kleuren zitten er niet voor niets op :)
dat je de speaker mee kan sloopen lijkt me onzin

edit: en met consequent: bedoelen jullie zeker alle speakers op de zelfde manier aansluiten?

[ Voor 41% gewijzigd door mrc4nl op 27-07-2011 16:47 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mace schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:37:
Eens.
millman schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:39:
de uitslag naar binnen toe heeft minder ruimte dan de uitslag naar buiten, dus het maakt wel degelijk uit.. Je kan je speakers slopen!
Onzin.

Als je speakers consequent verkeerd om aansluit in dezelfde ruimte, maakt het voor de kwaliteit van het geluid niets uit.
Ook technisch gezien is daar niets mis mee.
Als je dit niet consequent doet, gaat het geluid kwalitatief heel hard achteruit wat je in de ruimte hoort, door de fase verschillen. Lage tonen kunnen potentieel geheel wegvallen (mengproduct van beide speakers is 0 in het midden). Midden- en hoge tonen gaan raar klinken
Maar technisch gezien maakt het voor de speaker nog steeds niets uit.
Ze zullen er nooit stuk van gaan of beschadigen.

Je kan er dus prima even thuis mee experimenteren, door b.v. 1 speaker verkeerd om aan te sluiten. Geen enkel probleem voor die speaker. Ga dan weer rustig op je stoel of bank zitten -bij voorkeur in het midden- en merk dan op wat ik bedoel met het wegvallen van de lage tonen.
(en daarvoor moet je dan niet ergens een sub hebben staan hé ;) ).
Beweeg eens heen en weer met je hoofd en je snapt dan ook wat ik bedoel met fase verschillen.

Kortom: alles verkeerd aansluiten is geen enkel probleem, klinkt net zo goed.
niet alles verkeerd aansluitein is nog steeds geen enkel probleem maar klinkt brak.

[ Voor 29% gewijzigd door remco_k op 27-07-2011 16:50 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Ehh... , lijkt mij onzin, heb je daar een bron van?
mace schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:37:
Hij heeft volgens mij gelijk. Als je maar consequent bent. Anders krijg je interferentie effecten, buiken/knopen op de normaal optimale luister posities.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 18:22
Alles goed en wel, maar waarom zou je ze niet gewoon goed aansluiten. :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Geen onzin verkopen maat. ;)
mrc4nl schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:43:
voor zo ver ik weet kijg je geen geluid als je de polariteit wisseld, de 2 kleuren zitten er niet voor niets op :)
Ook onzin.

[ Voor 53% gewijzigd door mace op 27-07-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

HarmoniousVibe schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:50:
Omdat elke zichzelf respecterende tweaker iets verder wil kijken dan rood op rood en zwart op zwart.
Misschien gaat het wel harder als je het andersom doet. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:37
De markering is alleen een hulpmiddel om er voor te zorgen dat je beide speakers in fase aansluit. Staat beide 1 box in tegenfase zullen de tonen elkaar uitdoven.

[ Voor 3% gewijzigd door jeronimo op 27-07-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
op een wat simplistische wijze is een speaker niets anders dan een spoel van koper en een magneet. Door stroom door de spoel te laten lopen gaat het magnetisch veld zich van de magneet toetrekken of juist afstoten. Doordat er "wisselstroom" op staat gaat het magnetisch veld telkens duwen en dan weer trekken. Doordat de spoel vastzit aan de conus gaat deze heen en weer bewegen, waardoor de luchtdruk eromheen (voor EN achter) wisselend toe- en afneemt. Deze toe- en afname van luchtdruk is geluid. Hoe harder je duwt en trekt, hoe meer verschil en hoe harder het geluid, hoe sneller je duwt en trekt, hoe meer wisselingen per seconde en dus hoe hoger het geluid. Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid en kan men inzien dat het omdraaien geen directe invloed op de speaker zelf heeft (maw, hij doet het gewoon en gaat niet kapot).

edit: uiteraard zitten er in de speakers vaak ook nog filters e.d. maar die zorgen alleen voor dat bepaalde frequentie bereiken bij bepaalde conussen uitkomen om de zaak optimaler te laten werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Aragnut op 27-07-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09

GaMeOvEr

Is een hork.

Zoals al meermaals herhaald, het maakt niet uit, als je ze maar allemaal hetzelfde hebt. Dus als je bij allemaal de "+" en de "-" hebt omgedraaid, boeit het niet. Heb je dat bij een aantal wel en aantal niet, klinkt het nergens meer naar.

Het gaat niet stuk, het is ook niet zo dat er geen geluid komt, etc, het klinkt alleen voor geen meter omdat de speakers elkaar "uitdoven".

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 06:44
Aragnut schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:40:
@millman, en wat als je een sinus (welke even hard "trekt" als "duwt") nu omdraait? dan krijg je dezeflde golf, maar dan als cosinus. Ik begrijp niet hoe dit de speakers zou kunnen (of mogen) slopen.
offtopic: als je 180 graden faseverschijving toepast op een sinus (hem dus omdraait) krijg je zeker geen cosinus, maar een -sinus. Cosinus is in het geval van 90 graden faseverschuiving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22

Pos

Ik heb bijvoorbeeld op mijn speakers in de auto ook een plus en min aansluiting (duh) maar vanaf die + aansluiting, de draad die de speaker zelf in gaat, zit nog een kleine capacitor (2 mF als ik me niet vergis), maakt het dan wel verschil of ik de - aan de + hang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Mwah, een volledig enkelkleurige speakerkabel bijvoorbeeld. :+

Handig website om te checken of je speakers wil in fase zijn, als je net zulke mooie speakerkabels hebt als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:19
Of je bent kleurenblind :P Heb er zelf ook last van...
Dan is het knap lastig om die kleine kleur markering in mijn kabel te zien :'(
Vraag dus altijd even iemand erbij, zodat ik zeker weet dat het goed is.
En als ik het dan toch nog verkeerd heb gedaan, dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KooolaNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 23:33

KooolaNL

Hurry up noob microwave

in de auto heb ik 2 boxen met 4 plugjes aangesloten
als ik de plugjes verkeerd er in steek blijven alle 2 de boxen werken als ik balance naar links of rechts draait
kwam ik later pas achter mischien is dat somewat related met - en +

[ Voor 10% gewijzigd door KooolaNL op 27-07-2011 22:19 ]

hier kon u advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Het correct aansluiten van plus en min heeft te maken met de magnetische demping van de luidspreker, vooral bij zware bassen en groot volume.
De slag die het luidsprekermembraan kan maken is naar voren toe minder begrensd dan naar achteren toe, ook is de spreekspoel-zelfinductie in de slag naar voren toe anders dan naar achteren toe omdat dan de spoel om een ijzer (magneet) kern zit en als hij ver naar voren uitslaat minder of zelfs niet.
Dat heeft effect op oa. de werking van het scheidingsfilter.
Die gedraagt zich dan anders bij de slag naar voren als de slag naar achteren.
Bij de slag naar achteren wordt de spreekspoel BETER elektromagnetisch gedempt als bij de slag naar voren , als de spoel het homogeen magnetisch veld (deels) verlaten heeft. Bij zeer kleine volumes echter blijft de spoel zowel in de voor- als in de achterwaardse beweging wel volledig in het magnetisch veld en speelt de polariteit geen echter rol van betekenis.
Vooral bij zware (P.A.) installaties is verkeerde poling dus zeer af te raden !.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Just me ! schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:34:
Het correct aansluiten van plus en min heeft te maken met de magnetische demping van de luidspreker, vooral bij zware bassen en groot volume.
De slag die het luidsprekermembraan kan maken is naar voren toe minder begrensd dan naar achteren toe, ook is de spreekspoel-zelfinductie in de slag naar voren toe anders dan naar achteren toe omdat dan de spoel om een ijzer (magneet) kern zit en als hij ver naar voren uitslaat minder of zelfs niet.
Dat heeft effect op oa. de werking van het scheidingsfilter.
Die gedraagt zich dan anders bij de slag naar voren als de slag naar achteren.
Bij de slag naar achteren wordt de spreekspoel BETER elektromagnetisch gedempt als bij de slag naar voren , als de spoel het homogeen magnetisch veld (deels) verlaten heeft. Bij zeer kleine volumes echter blijft de spoel zowel in de voor- als in de achterwaardse beweging wel volledig in het magnetisch veld en speelt de polariteit geen echter rol van betekenis.
Vooral bij zware (P.A.) installaties is verkeerde poling dus zeer af te raden !.
Ga jij me nu eens even uitleggen waarom een sinus op 100Hz meer naar de pluskant uitslaat dan de minkant of andersom....

VVVV edit: Juist :) VVVV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237999

Normaal gesproken is het signaal dat naar de speaker gaat symmetrisch, d.w.z. het gaat gemiddeld gezien even veel de ene kant op als de andere kant. M.a.w. ik zie niet in hoe het verkeerd om aansluiten van een speaker schadelijk zou kunnen zijn; de speaker ziet het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
mace schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:53:
[...]

Ga jij me nu eens even uitleggen waarom een sinus op 100Hz meer naar de pluskant uitslaat dan de minkant of andersom....
Dat zegt 'ie niet. Hij zegt alleen dat de slag die de conus naar voren kan maken minder begrensd is. In theorie klopt dat. Aan de achterkant zit een spoel en aan de voorkant niets, of speakerdoek. En als hij naar voren verder zou slaan dan hij naar achteren kan, dan gaat het slecht klinken of kapot. Maar de bewering an sich, die klopt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

dreamscape schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:02:
[...]

Dat zegt 'ie niet. Hij zegt alleen dat de slag die de conus naar voren kan maken minder begrensd is. In theorie klopt dat. Aan de achterkant zit een spoel en aan de voorkant niets, of speakerdoek. En als hij naar voren verder zou slaan dan hij naar achteren kan, dan gaat het slecht klinken of kapot. Maar de bewering an sich, die klopt. ;)
Ja, dat ontken ik ook niet, maar hij zegt ook:
En dat is gewoon larie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144811

En dan te bedenken dat sommige (voor)versterkers de fase zelf al 180 graden draaien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
dus het enige verschil is dat als je ze allebij omdraait dan wanneer de conus anders eerst naar buiten was gegaan, hij nu eerst naar binnengaat. (want de sinus draait om)

Wat dus verder niet schadelijk is.

Wat ik me wel afvraag is als je inderdaad een condensator oid op je kabel hebt zitten als scheidingsfilter ofzo, maakt het dan nog niets uit?
Ik dacht namelijk dat een condensator altijd op de + moest zitten (of in dit geval de fase dan)

Dat het aan de speaker kant niets uitmaakt dat je ze omdraait snap ik nu wel, maar aan de versterkerkant maakt dit dan toch wel uit? Dat die condensator niet meer aan de ''fase''(+) hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Speeddragon schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:50:
dus het enige verschil is dat als je ze allebij omdraait dan wanneer de conus anders eerst naar buiten was gegaan, hij nu eerst naar binnengaat. (want de sinus draait om)

Wat dus verder niet schadelijk is.

Wat ik me wel afvraag is als je inderdaad een condensator oid op je kabel hebt zitten als scheidingsfilter ofzo, maakt het dan nog niets uit?
Ik dacht namelijk dat een condensator altijd op de + moest zitten (of in dit geval de fase dan)

Dat het aan de speaker kant niets uitmaakt dat je ze omdraait snap ik nu wel, maar aan de versterkerkant maakt dit dan toch wel uit? Dat die condensator niet meer aan de ''fase''(+) hangt
Er is geen +fase aan een speaker uitgang. je hebt neutraal en een pool die continu hoog of laag is.
+&- tekens op speakers zijn maar herkenningstekens.
Uitgaande van een ideale kabel maakt het ook niet uit of dat ding tegen de versterker, de speaker, of ergens in het midden hangt, is allemaal hetzelfde electrisch gezien.
Dus nee dat maakt ook niet uit (al weet ik eigenlijk niet wat dat ding zou moeten doen? )

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 28-07-2011 01:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Je gehoor is niet symmetrisch. Hierbij zou je zeggen dat het voor de meeste realisme bij geluiden als paukenslagen en dergelijke het meest "juist" is als de originele polariteit behouden blijft. Uiteraard weten de meeste mensen niet wat hun speaker doet als er een positieve puls wordt aangeboden (want je zou ook kunnen uitgaan van een hoge frequentie, en aangezien een speaker op zichzelf al een tweede-orde systeem is hebben we daar al te maken met een 180 graden faseverschuiving, maargoed) en je weet al net zo min hoe het is opgenomen. Daarbij moet nog in acht worden genomen of je het ook werkelijk opvalt als alles "andersom" klinkt in een huissituatie.

Kortom: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 14:12
De filtercondensatoren die in een circuit tussen versterker en luidspreker zitten zijn niet van het type dat gevoelig is voor polariteit. Tenzij ze door middel van dioden worden 'beschermd'. Nogmaals: het signaal is een wisselspanning. En polariteitsgevoelige onderdelen ofwel maken geluid (de luidspreker) ofwel zijn ervoor afgeschermd.

close/no sigar. Oftewel klok en klepel ;)

* wheez50 is van de slag polariteit maakt geen fluit uit, zolang je het maar consequent doet. Inclusief in auto's waar de faseverschillen juist prettig zijn: Wie zit er nu wel precies tussen de twee boxen? Maar zelfs in de auto regelt je versterker dat en is het simpelweg consequent zijn.

Om lekker dwars te zijn: Ook bij twee boxen die goed zijn aangesloten heb je een veld met punten waar het geluid minder is. Alleen zijn deze veel kleiner wegens de relatief kleine onderlinge afstand in relatie tot de golflengte (golflengte weer afhankelijk van frequentie en snelheid van geluid, laatste weer afhankelijk van druk, temperatuur en volgens mij zelfs luchtvochtigheid :) )

edit: over de paukenslag: het is afhankelijk van de plaatsing en je positie of je eerst een piek hoort of een dal. Maar voor wat je hoort maakt het idd niet uit: dus idd nee.

edit twee: In mijn auto zitten er in de compocrossoverfilters (galgje anyone?) electrolytische condensatoren. En dioden. En die dien je consequent aan te sluiten, anders is het geen gehoor. Die standaard pioneerdingetjes klinken trouwens prima. Voor hun prijs dan...

[ Voor 13% gewijzigd door wheez50 op 28-07-2011 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 144811 schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:18:
En dan te bedenken dat sommige (voor)versterkers de fase zelf al 180 graden draaien. :P
Idd. En zoals gezegd weet je niet eens in welke fase het opgenomen is, of je bron/voorversterker/versterker/whatever de uitgang inverteert dus.

Aangezien een audiosignaal geen DC is* maar AC is een condensator in principe transparant voor het signaal. DWZ, een condensator laat AC-signalen door, maar DC niet.
(Kort gezegd, er komt nog meer bij kijken met fasedraaiing enzo maar daar ga ik even niet op in.)

*(kan wel DC-componenten hebben en dat is wél schadelijk maar dat is een ander verhaal, en dat houdt zich ook niet aan een arbitraire plus of min. DC-offset noemen we dat en daarom zitten er op de ingangen van de meeste apparatuur ook een condensatortje om dat te blokkeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Just me ! schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:34:Vooral bij zware (P.A.) installaties is verkeerde poling dus zeer af te raden !.
Waarmee je dus impliciet ook zegt dat ik de 180 graden fase draai knop op een kanaal van de mixer ook niet mag indrukken... Omdat dat kennelijk, volgens jouw, schadelijk kan zijn.
Of als ik een XLR kabel verkeerd heb gesoldeerd en + en - heb verdraait. Of vanaf de achterkant in een mic praat, of een digitaal sound processing apparaat met allerlei fase draai en invert functies.

Ik bedoel te zeggen: in een beetje PA installatie wordt juist met opzet heel veel gebruik gemaakt van omgekeerde fases of kleine verschuivingen. Niets schadelijks aan.

Het komt allemaal inderdaad terug op die 100 Hz sinus, die als we die op de kop zetten gewoon 'andersom' uit wordt gevoerd. Ook door PA installaties. Niets mis mee.

Je verhaal klopt verder wel trouwens, alleen je conclusie niet.
Je conclusie zou wél gelden als de sinus een behoorlijke offset van gelijkspanning heeft naar boven of naar beneden. Maar dat is iets wat in de audio wereld een absolute no-go is (en op een storing duidt) - meestal op zichzelf al genoeg om een speaker te frituren, daarvoor hoef je 'm niet andersom aan te sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 28-07-2011 09:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Ik ga straks toch maar even 1 van mijn Focals omdraaien en zien wat het geeft. Destijds toen ik de speakers de eerste maal aangesloten had , kwam mijn Marantz zelf zeggen dat er iets mis wat met de polariteit. Ik heb tot hiertoe mijn installatie gewoon nog eens goed gecontroleerd of ik mij in die "spaghetti" toch niet vergist had tussen de plus en de min kabels. Alles liep/loopt perfect , maar nu dat ik weet dat het geen kwaad kan om er eens eentje om te draaien , ga ik het toch maar doen en eens horen wat het verschil is. Thx

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Is er uberhaupt wel een garantie dat elke luidspreker naar voren danwel naar achteren gaat bij een bepaald signaal? Is dat niet iets dat in theorie per luidsprekertype verschillend kan zijn en dus heel onverstandig om een aanname in te doen?
MPAnnihilator schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:41:
Destijds toen ik de speakers de eerste maal aangesloten had , kwam mijn Marantz zelf zeggen dat er iets mis wat met de polariteit.
Wellicht dacht ie te herkennen dat je een van de luidsprekers niet consequent met de rest had aangesloten, vziw is dat het enige wat ie meldt (heb de handleiding al een tijdje niet meer doorgenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 12:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Hou toch op met die onzin. Je hangt een verhaal op alsof je er veel verstand van hebt, maar je praat poep. Als het klopte wat jij zegt dan zou een eindversterker op de uitgang een DC-offset moeten hebben en zou de nuldoorgang niet op 0V zitten. Als je versterker zich zo gedraagt dan moet je 'm weggooien of op z'n minst repareren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Exirion schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:34:
[...]

Hou toch op met die onzin. Je hangt een verhaal op alsof je er veel verstand van hebt, maar je praat poep. Als het klopte wat jij zegt dan zou een eindversterker op de uitgang een DC-offset moeten hebben en zou de nuldoorgang niet op 0V zitten. Als je versterker zich zo gedraagt dan moet je 'm weggooien of op z'n minst repareren.
^ Precies. En Aragnut (met Tha Ra 's correctie in acht genomen) legt 't ook mooi uit.
offtopic:
Voor een mooie visualisatie van sinus/cosinus etc. zie hier

Afbeeldingslocatie: http://www.anl.gov/Media_Center/News/2007/photo/070914_wakefield_signal-200.jpg
De uitslag is (gemiddeld genomen) beide richtingen evenveel; als dat niet zo is klopt je nulpunt niet. Het maakt dus, werkelijk, geen ruk uit wat de plus of min is. Net zo min als het boeit of je een stekker "linksom" danwel "rechtsom" in 't stopcontact steekt.

Als je de speakers in 180 graden fase zet heffen ze elkaar (zo goed als) op; in de praktijk is een (zeg) linker signaal zelden identiek aan een (zeg) rechter signaal en 100% opheffen zullen ze niet gauw doen.

Afbeeldingslocatie: http://ffden-2.phys.uaf.edu/212_spring2011.web.dir/michael_hirte/waveinterference.jpeg
En deze:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Interference_of_two_waves.svg/365px-Interference_of_two_waves.svg.png
De amplitude van de sinus is "exact" wat je speaker doet. Hoe hoger de amplitude hoe hoger de uitslag van je conus.
Sound is a pressure wave, which consists of a compression phase and a rarefaction phase. A noise-cancellation speaker emits a sound wave with the same amplitude but with inverted phase (also known as antiphase) to the original sound. The waves combine to form a new wave, in a process called interference, and effectively cancel each other out - an effect which is called phase cancellation. Depending on the circumstances and the method used, the resulting soundwave may be so faint as to be inaudible to human ears.
Nu een leuk proefje: Pak een willekeurig geluidssignaal en laat het signaal (in soft/hardware) inverteren. No way in hell dat je 't verschil hoort. En dat is toch echt precies wat 't verschil in aansluiten van +/- en -/+ doet. Geluid is het waargenomen verschil tussen frequenties/amplitudes, niet fase.

Makkelijker: Stel je hebt 't volgende (repeterende) signaal (50ms) van 20hz (1 / 0.050 = 20):
Afbeeldingslocatie: http://people.sinclair.edu/nickreeder/eet114/PageArt/wavesine.gif
Als je nu 25ms later "begint met luisteren". Dan heb je een exact omgekeerde sinus en toch hoor je 'tzelfde.

[ Voor 48% gewijzigd door RobIII op 28-07-2011 11:07 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Seers schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 01:27:
Je gehoor is niet symmetrisch.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Wel , voor wat het waard is ;

ik heb zonet eens gaan experimenteren met omwisselen van beide speakers , één voor één en ik hoor ook 0.0 verschil. Ik heb uiteindelijk alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd en van opheffing was ook geen sprake. Misschien mocht ik gaan testen met een frequentie generator in stereo en vervolgens slechts 1 speaker verkeerd aansluiten , dan misschien wel, maar daar neem ik jullie woord maar voor waarheid , heb geen zin om dat te gaan testen :)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Voor als je nog eens test:
Gebruik 2 front speakers, geen sub en geen surrounds.
Draai 1 front speaker om en luister een stuk muziek, focus op het laag.

[ Voor 66% gewijzigd door remco_k op 28-07-2011 16:17 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

MPAnnihilator schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 15:45:
ik heb zonet eens gaan experimenteren met omwisselen van beide speakers , één voor één en ik hoor ook 0.0 verschil. Ik heb uiteindelijk alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd en van opheffing was ook geen sprake.
RobIII schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:41:
Als je de speakers in 180 graden fase zet heffen ze elkaar (zo goed als) op; in de praktijk is een (zeg) linker signaal zelden identiek aan een (zeg) rechter signaal en 100% opheffen zullen ze niet gauw doen.
In de praktijk speelt er nogal wat mee wil 't elkaar (goed hoorbaar) opheffen:

a) de speakers stel je 't best precies tegenoverelkaar op (dus het geluid gaat van de ene speaker naar de andere)
b) beide signalen moeten identiek zijn (en dus beide speakers 180 graden uit fase)
c) beide signalen moeten exact gelijk aankomen/afgespeeld worden (dus niet teveel verschil in lengte van kabel) en dat soort zaken

Dan heb je nog gewoon het natuurlijk "verlies" van de lucht die op-en-neer gaat; 100% zul je dus, zoals ik zei, niet halen maar het moet wel hoorbaar/merkbaar worden als je netjes aan de voorwaarden voldoet.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 21:10

Sharky

Skamn Dippy!

RobIII schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:23:
c) beide signalen moeten exact gelijk aankomen/afgespeeld worden (dus niet teveel verschil in lengte van kabel) en dat soort zaken
Want als de ene kabel een meter langer is dan de andere dan komt dat signaal 1/299.792.458ste van een seconde later aan, hoor jij dat? ;)

edit: Je hebt je op zich goed ingedekt met je formulering, je hebt het over 'te veel verschil'. Als de ene kabel een paar duizend kilometer lang is heeft het misschien wat effect :+

[ Voor 19% gewijzigd door Sharky op 28-07-2011 16:37 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 12:19

Exirion

Gadgetfetisjist

RobIII schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:23:
In de praktijk speelt er nogal wat mee wil 't elkaar (goed hoorbaar) opheffen:
Neuh hoor :) Zet een willekeurig muziekje op en ik hoor het zo als 2 speakers in tegenfase staan te spelen.
a) de speakers stel je 't best precies tegenoverelkaar op (dus het geluid gaat van de ene speaker naar de andere)
Niet belangrijk. Als de ene speaker maar goed op je ene oor gericht is en de andere speaker op het andere oor. Je hoort het heel snel als links en rechts in tegenfase zijn.
b) beide signalen moeten identiek zijn (en dus beide speakers 180 graden uit fase)
Ook al niet. Vrijwel alles tot ver in het middengebied is heel gevoelig voor fasefouten. Of je er nou een beat op zet, een bassline, spraak, of wat dan ook... je hoort het.
Laten we deze maar even vergeten :+ Enig idee hoe snel een signaal door een koperkabel gaat? De invloed van kabellengteverschil is op de schaal van een audioinstallatie onmeetbaar/onhoorbaar :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Exirion schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 17:00:
Neuh hoor :) Zet een willekeurig muziekje op en ik hoor het zo als 2 speakers in tegenfase staan te spelen.
[...]
Niet belangrijk. Als de ene speaker maar goed op je ene oor gericht is en de andere speaker op het andere oor. Je hoort het heel snel als links en rechts in tegenfase zijn.
[...]
Ook al niet. Vrijwel alles tot ver in het middengebied is heel gevoelig voor fasefouten. Of je er nou een beat op zet, een bassline, spraak, of wat dan ook... je hoort het.
Ik heb 't over (bijna) 100% opheffing; a.k.a. noise/audio cancellation. Hoe dichter je daar bij komt hoe beter je het hoort. Ik zeg nergens dat je 't anders niet hoort; ik zeg alleen dat 't met die voorwaarden steeds beter(!) hoorbaar wordt (tot 't stil is en je 100% bereikt hebt :P ).
Laten we deze maar even vergeten :+ Enig idee hoe snel een signaal door een koperkabel gaat? De invloed van kabellengteverschil is op de schaal van een audioinstallatie onmeetbaar/onhoorbaar :)
Dat was voor de mierenneukers die altijd met dat soort geintjes op de proppen komen :P (En ik had 't over "dat soort zaken" als "etc."; als je ergens apparatuur in die kabel hebt zitten die voor een vertraging zorgt heb je hetzelfde probleem natuurlijk (hoewel je dat meestal aan beide kanten zult doen dan :P ))

[ot]
Vroeger had je in, ik meen, 't Evoluon een ruimte waar je (zo goed als) niets hoorde. Heel raar als je daar in praatte of andere geluiden maakte. Daar hing gewoon een bult mic's en speakers die de opgenomen audio van de mics in tegenfase afspeelden waardoor men een (bijna) compleet stille ruimte had gecreeërd. Dit principe wordt ook gebruikt op industriële schaal om bepaalde schokken van boren/hamers te dempen of om andere overlast van bepaalde apparatuur te beperken tot een minimum.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 28-07-2011 17:28 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 22:58

M2M

medicijnman

[ot]
Vroeger had je in, ik meen, 't Evoluon een ruimte waar je (zo goed als) niets hoorde. Heel raar als je daar in praatte of andere geluiden maakte. Daar hing gewoon een bult mic's en speakers die de opgenomen audio van de mics in tegenfase afspeelden waardoor men een (bijna) compleet stille ruimte had gecreeërd. Dit principe wordt ook gebruikt op industriële schaal om bepaalde schokken van boren/hamers te dempen of om andere overlast van bepaalde apparatuur te beperken tot een minimum.
En als ik me niet vergis vliegtuigherrie op schiphol. Een stel speakers en een microfoontje of twee en je kunt heerlijk rustig BBQ-en als een gigantisch vliegtuig opstijgt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
RobIII schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 17:20:
... Dit principe wordt ook gebruikt op industriële schaal om bepaalde schokken van boren/hamers te dempen of om andere overlast van bepaalde apparatuur te beperken tot een minimum.
Meest bekende publieke toepassing is de noise cancelling headphone: het omgevingslawaai van een vliegtuig of trein te filteren uit de muziek van een (portable) speler. Soms zet ik de mijne zelfs op in het vliegtuig zonder muziek te spelen - zeker op een lange vlucht scheelt het in vermoeidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 21:10

Sharky

Skamn Dippy!

Tegenwoordig zijn vliegtuigen daar zelf toch ook steeds vaker mee uitgerust?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Sharky schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:32:
Mij staat bij dat (de ene keer in business class) ze koptelefoons beschikbaar stelde met ANC. de techniek werkt het best als je de noise control uitvoert in de buurt van de bron of het doel (je oren). Dit waarschijnlijk omdat je dan kan afvlakken zonder ergens anders de piek juist te vergroten (maar dat is mijn theorie, die niet door enige vorm van vakkennis wordt gehinderd). Zie ook Wikipedia: Active noise control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sharky schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:32:
Nee. Maar sommige maatschappijen geven je wel noise-cancelling headphones te leen. Het algemeen toepassen is te kostbaar en bovendien te ineffectief. Ze steken wel moeite in he zo zacht mogelijk maken van het achtergrondgeluid overigens.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 29-07-2011 03:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:10
Polariteit bepaalt of de speaker vooruit of achteruit gaat, verschil hoor je niet en maakt voor de speaker weinig uit. Zodra je echter meerdere speakers hebt verandert het hele verhaal, dan krijg je namelijk interferentie, heb je daarnaast ook nog te maken met filters dan kan er spake zijn van faseverschuiving. Het gaat een beetje ver om alles uit te leggen maar in het kort komt het er op neer dat het weinig uitmaakt of je speakers "omgekeerd" aansluit zolang je dat met alle speakers doet, zoals eerder genoemd. Los daarvan zijn er ontwerpen waarbij de afzonderlijke drivers in een speaker wel in tegenfase van elkaar moeten werken (door afstand, frequentie, filter en speakeropbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan op wikipedia werk vinden dat mensen geen fase kunnen horen dus dit lijkt mij een nutteloze discussie. Ook al zou het fysiek iets uitmaken, we kunnen het toch niet waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij moet je door je kamer lopen om het verschil te horen,

Afbeeldingslocatie: http://fys.kuleuven.be/pradem/golven/picture/gol_e_02t1.gif

Werkt het dan niet zo? Afgewisseld constructief en destructief zodat je een soort van aan uit krijgt als je door de kamer loopt.
analog_ schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 03:54:
Je kan op wikipedia werk vinden dat mensen geen fase kunnen horen dus dit lijkt mij een nutteloze discussie. Ook al zou het fysiek iets uitmaken, we kunnen het toch niet waarnemen.
Dit aan/uit effect kan je sowieso horen, 10 jaar geleden nog eens gedaan met een natuurkunde practicum :)
(dit is ook niet een fase die je kan horen maar het faseverschil)

[ Voor 45% gewijzigd door Pikoe op 29-07-2011 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Pikoe schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 04:38:
Volgens mij moet je door je kamer lopen om het verschil te horen,

......

Dit aan/uit effect kan je sowieso horen, 10 jaar geleden nog eens gedaan met een natuurkunde practicum :)
(dit is ook niet een fase die je kan horen maar het faseverschil)
Je hoort dan niet zozeer het faseverschil maar de versterking cq. demping van het totale geluid (luchtdruk verschil). De demping is het sterkst wanneer de fase van beide bronnen 180 graden t.o.v. elkaar staan. Probleem is alleen dat als je een andere frequentie pakt, dit op andere plaatsen gebeurt.

edit: in het plaatje wat je toont komen bij een hogere frequentie de zwarte lijnen dichter bij elkaar, waarmee de blauwe en rode lijnen ook naar elkaar toe schuiven.

[ Voor 11% gewijzigd door Aragnut op 29-07-2011 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Maar de grap is toch gewoon dat je dit fenomeen (afwisselend constructief en destructief), altijd hebt... ook als je speakers beide goed in fase aangesloten staan?

Als je één speaker in tegenfase aansluit, dan vreet ie alleen een hoop power rechtstreeks tussen de twee speakers en dat scheelt je in totaal een hoop vermogen.

Of....zie ik wat over het hoofd? :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Boek van John Watkinson wat ik niet meer hier heb liggen. The Art of Sound Reproduction heet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

In de versie die ik in scribd vond kwam 't woord symmetric / symmetrical niet voor i.c.m. het menselijk gehoor of in die context (voor zover ik zag).

[ Voor 215% gewijzigd door RobIII op 29-07-2011 09:48 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

analog_ schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 03:54:
... maar mensen kunnen wel fase verschil horen. Heel goed zelfs.
Daarom is het handig dat je alle speakers hetzelfde aansluit, waarbij het dan niet uitmaakt of ze allemaal omgepoold zijn.
Ja, dat geldt ook voor mij. Ik heb nog geen 2 seconden nodig om dat vast te stellen bij het juiste stuk muziek.
Je wilt niet weten in hoeveel van die kleine "muziek cafe's" de boel in tegenfase hangt te schreeuwen... Maar dat probleem ken jij ook wel denk ik. :+
Ik was laatst op een catamaran. Stond een DJ op te draaien, vaste set op die boot.
Spul in tegenfase. Diverse collega's hadden het ook gehoord, dus we gingen even eigenwijs aan die DJ vertellen wat er mis was. Bleek dat die set al 10 jaar op die boot hing en al 10 jaar in tegenfase speelde... Even speakertje omgepoold en DJ dacht "WTF!? wat een dik geluid ineens"... Whaha.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
remco_k schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:17:
Voor als je nog eens test:
Gebruik 2 front speakers, geen sub en geen surrounds.
Draai 1 front speaker om en luister een stuk muziek, focus op het laag.
Ik heb getest zonder sub , en kon bij geen van de songs verschil horen , ik heb wat met mijn hoofd links en rechts bewogen in een poging het verschil te kunnen lokaliseren , maar ik heb er helemaal niets van gemerkt. Ik denk dat de plaatsing van de speakers ook veel uitmaakt willen ze elkaar kunnen opheffen...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

MPAnnihilator schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:17:
Ik denk dat de plaatsing van de speakers ook veel uitmaakt willen ze elkaar kunnen opheffen...
Natuurlijk wel. Als je ze lijnrecht tegenoverelkaar zet is 't effect (ertussen) natuurlijk vele malen erger dan wanneer je ze allebei naar dezelfde muur wijst en je daar tussen gaat zitten.

Stel je even voor: 2 conussen tegenover elkaar die tegelijkertijd (uit fase dus) dezelfde richting op bewegen; effectief blijft het luchtdrukverschil tussen die twee conussen 0; de lucht beweegt alleen van links naar rechts en terug tussen die 2 conussen.

Draai ze allebei een kwartslag naar dezelfde muur: het effect is er nu ook nog maar minder wegens de bepaalde "hotspots" in het interferentiepatroon (het plaatje toont de speakers in fase, maar bij omgekeerde fase van 1 van de speakers geldt het principe van de hotspots net zo goed).

offtopic:
Als het niet zoveel werk zou zijn was ik er even voor gaan zitten om een geanimeerde illustratie te maken om 't duidelijk te maken. Het is zo simpel... Maar ik heb er de tijd niet voor en 't is me teveel werk :P

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 29-07-2011 13:32 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een tijdje terug was ik bij een vriend, en we zaten wat te luisteren maar het klonk wat raar. Hol, extreem ruimtelijk. Dus conclusie, er staat een speaker in tegenfase. Gefixed en inderdaad, het geluid was gelijk een stuk beter. Maar lang niet iedereen herkent dit. Ik hoorde het samen met een andere vriend en we zijn beiden wat serieuzer bezig met audio dan de andere vrienden.

Maar het boeit totaal niet hoe om de speakers aangesloten zijn, zolang alles maar gelijk aangesloten is (dus inc. sub, surrounds, center, etc). Dat een sub een knopje heeft voor 180 graden fase verdraaiing, is logisch. Een sub heeft meestal een eigen versterker, die met een lijnsignaal gevoed wordt. Je kan dan niet meer de polariteit omdraaien door 2 draadjes om te wisselen. Dus heb je het knopje nodig als het fout staat.

Bij PA heb je vaak het punt dat er veel speakers in een ruimte hangen die ook nog eens op groot volume hetzelfde geluid produceren. Onderlinge fase verschillen kunnen daardoor een hele groot rol gaan spelen en moeten dan per stuk bij geregeld worden. Maar dit heeft alleen te maken met hoe de geluidsgolf zich door de ruimte beweegt, en niks met de technische werking van de speaker zelf.

Van tegenfase wordt bij de betere speakers ook bewust gebruik gemaakt. Niet bij weergave van muziek, maar bij het inspelen (een bepaalde tijd de speakers belasten om de conus ophanging soepel te krijgen). De standaard tip is dan om de speakers zo dicht mogelijk tegen elkaar aan te zetten, met de conussen naar elkaar toe. Één speaker zet je in tegenfase en je gooit er een zware doek of slaapzak over. Op die manier kan je een zogenaamde burn-in track rustig de hele nacht op hoog volume laten spelen, zonder dat je last hebt van het geluid. Het doek of deken is om de laatste restjes geluid te dempen, maar bijna alles zal al door de tegenfase uitgedempt worden.
Als de fase opdraaien zo slecht zou zijn, zouden zeker de betere speakermerken het bovenstaande zeker niet aanraden om de beste resultaten te krijgen na het inspelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"Aansluiten luidsprekers

5. Het aansluiten van uw luidsprekers

Sluit de speakers aan volgens de instructies in de handleiding voor uw apparatuur. Controleer vooraf of u de juiste stekkers, pluggen en/of connectoren heeft om alles op de juiste manier aan te sluiten.

Als alle speakers geplaatst zijn, kunnen we beginnen met aansluiten. Gebruik bij voorkeur gemerkte luidsprekerkabels zodat u eenvoudig kunt zien of u de + of de – op de juiste manier aansluit, oftewel, zorg ervoor dat uw speakers “In FASE” zijn aangesloten. Speakers die uit fase zijn aangesloten, zullen niet kapot gaan, maar gaan toch anders klinken. Met name de laagweergave wordt verzwakt en er is geen duidelijke plaatsing van instrumenten/stemmen in het stereobeeld."

http://www.hifi.nl/artike...sluiten_luidsprekers.html

+ en - op speakers, hoe zit dat nu eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 29-07-2011 14:29 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
mace schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:15:
[...]

Idd. En zoals gezegd weet je niet eens in welke fase het opgenomen is, of je bron/voorversterker/versterker/whatever de uitgang inverteert dus.

[...]

Aangezien een audiosignaal geen DC is* maar AC is een condensator in principe transparant voor het signaal. DWZ, een condensator laat AC-signalen door, maar DC niet.
(Kort gezegd, er komt nog meer bij kijken met fasedraaiing enzo maar daar ga ik even niet op in.)

*(kan wel DC-componenten hebben en dat is wél schadelijk maar dat is een ander verhaal, en dat houdt zich ook niet aan een arbitraire plus of min. DC-offset noemen we dat en daarom zitten er op de ingangen van de meeste apparatuur ook een condensatortje om dat te blokkeren.)
even tussendoor( moet de laatste 2 pagina's nog even goed lezen al denk ik dat mijn vraag beantwoord is),

Dus een condensator heeft bij ac spanning geen effect, maar alleen bij DC spanning (en daar maakt het wel uit of je hem voor of na de verbruiker zet (in de car audio moet je hem namelijk tussen de +draad zetten)

En de polariteit van een condensator geeft toch alleen aan waar de stroom ingaat en waar die uitkomt na het opladen van de condensator (een condensator staat altijd in serie namelijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Speeddragon schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:07:Dus een condensator heeft bij ac spanning geen effect, maar alleen bij DC spanning (en daar maakt het wel uit of je hem voor of na de verbruiker zet (in de car audio moet je hem namelijk tussen de +draad zetten)
De condensator bij car audio is om pieken in stroomverbruik van de versterker op te vangen (zoals je misschien wel weet). Nu weet ik niet zo veel van car audio maar het lijkt me niet dat deze in serie wordt aangesloten of hij moet intern doorgelust zijn waardoor hij effectief alsnog parallel staat.
En de polariteit van een condensator geeft toch alleen aan waar de stroom ingaat en waar die uitkomt na het opladen van de condensator (een condensator staat altijd in serie namelijk?)
Nee, de polariteit geeft aan hoe je hem moet aansluiten en een condensator staat zeker niet altijd in serie, eerder andersom, condensatoren staan bijna altijd parallel over een last/voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 18:05

Fordox

00101010

even voor een kleine duidelijkheid (ik heb niet het hele topic gelezen dus ik roep maar wat ervaring rond :))
mijn audio apparatuur hebben draden zonder kleur. ik heb ze maar gewoon even aangesloten aan mijn oude versterker, en alle speakers deden het en doet het nu nog steeds (staat al een jaar tot anderhalf jaar zo) en mijn speakers zijn nog steeds intact :) en kraakhelder. ik heb ook wel zo mijn oren voor toonvervormingen en pitchdrops etc.

ik weet zelf ook dat ik toeval gehad kan hebben en alles goed heb aangesloten.

p.s. is het niet zo dat elko's (waar + en - belangrijk bij zijn) spanning vasthouden en dus gelijkspanning maken van wisselspanning. en als dat zo is, is het in de audio dus niet echt handig lijkt me. dan zou je dus van die gewone condensatoren hebben. maar daar maakt het helemaal niet van uit waar je de + en - aansluit. correct me if im wrong :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Fordox schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 19:23:
p.s. is het niet zo dat elko's (waar + en - belangrijk bij zijn) spanning vasthouden
Ja.
Nouja spanning kan je niet opslaan hij slaat energie op.
en dus gelijkspanning maken van wisselspanning.
Nee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

maar de elko slaat die energie op en ontlaad gelijk zodra er geen spanning meer over zit. dan slaat het iig niet zo fijn meer over van + naar -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:10
Fordox schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:24:
maar de elko slaat die energie op en ontlaad gelijk zodra er geen spanning meer over zit. dan slaat het iig niet zo fijn meer over van + naar -
Geen idee wat je bedoeld, energieopslag wordt door zowel condensators als spoelen gedaan, aangezien dit met een bepaalde snelheid gaat kunnen deze gebruikt worden om filters te maken (om bijvoorbeeld het laag en hoog te scheiden). Je kunt de condensator een beetje beschouwen als een variabele weerstand die een lage weerstand voor hoge frequenties heeft (en een spoel omgekeerd). Om e.e.a. hier in detail uit te leggen gaat veel te ver maar het is in ieder geval een heel andere toepassing als de condensatoren die in voedingen gelijkspanning (na gelijkrichter) afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Fordox schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:24:
Je denkt er goed over na maar het klopt niet echt. Ik kan je aanraden een pdfje te scoren van "The Art of Electronics" en daar het hoofdstuk over condensators eens van te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hm enige kennis die ik tot nu toe heb geleerd is idd icm gelijkrichten in voedingsplaten.
ik leer het wel, heb net mijn eerste jaar electronica mbo afgerond.
tot dan houd ik mijn mond wel verder :P

Pagina: 1