Inderdaad...
- Het hexagon eruit slopen, dat was echt de ideale manier om te zien wat voor stats een speler of team had. Nu zie je bij het selecteren van het team al die letters als A, B, C. D etc...
Heel spijtig vind ik ook. Ze hadden dan minimaal in plaats van A, B, C, D enz. de rating kunnen geven voor de desbetreffende stats-groep, dat zou iets meer zeggen. Nu zegt die letter nauwelijks iets binnen een team of club, aangezien binnen een team het verschil vaak niet zodanig groot is dat dit echt veel zeggend is. Of ze hadden alle stats op 1 pagina moeten zetten. Dat laatste zou ik altijd goed vinden, maar helaas is het alleen maar meer, meer en meer geworden. Waarom moeten er 4 pagina's stats zijn + 1 pagina waar zijn positie en speciale stats... Kortom ik zou het liefste de spelers hexagon willen om snel even de stats van de speler te bekijken met gezamenlijke alle stats op één pagina.
Edit: bijvoorbeeld zo dus (klik voor een vergroting):

- Links staan al je spelers, hiermee kan je dus makkelijker vergelijken tussen spelers
- A, B, C, D enz. vervangen voor nummers betreffende de stats groep, imho veel meer zeggend.
- De spelers hexagon met het bovengenoemde en meer en dan nog net iets makkelijker weergegeven imho. Dus dit maakt die die Rating per groep eigenlijk overbodig. Bovendien staat hier de PHY en STA weer aan de goede kant en niet omgedraaid zoals bij PES 2011 het geval was...
- Het veld waar ik eigenlijk alleen visueel zou willen zien op welke posities de momenteel geselecteerde speler kan spelen. (Had geen zin meer om de rest allemaal weg te werken).
- Alle andere stats.
Dit past allemaal makkelijk dus op 1 scherm / pagina. Waarom ze de opstelling van de tegenstander continue moeten blijven laten zien is me niet echt duidelijk als ik een speler selecteer wil ik de gegeven van de speler zien en dan hoef ik niet te zien wat de opstelling van de tegenstander is.
/edit
- De PES shop had vroeger ook veel leukere dingen die je kon kopen als nu
Ik ben al blij dat die shop terug is, dan hoef ik niet alle huidige nationale teams een of andere beker te winnen om dan eindelijk de classic team te unlocken. Maar kan ik leker spelen wat ik wel en ondertussen punten verzamelen om de classic team spelers enz. te unlocken.
- Master League kan je nu ook doen met de spelers die in het team zitten dat je kiest, dan is het voor mij ook geen ML meer
Daar heb ik niet van gehoord, maar dit klinkt wel erg vreemd ja.
- Stadions in de nieuwste generatie consoles zijn veel minder als PES 6, daar had je 37 stadions in zitten die nog echt bestonden ook. Gewoon die modellen overzetten en opfrissen naar next gen en je bent klaar.
Inderdaad vreemd. Ze moeten waarschijnlijk ook licenties betalen voor de stadions, die ze niet hebben verlengd / kunnen verlengen?
- Vroeger kon je de offense / defense levels aanpassen met L2 ingedrukt en vervolgens R1 / R2 om de slider aan te passen. Nu moet je weer select ingedrukt houden en dan weer R1 / R2. Blijf daar met je tengels vanaf Konami

Zie Command list: Als je instelt dat je alleen de analoge linker stick gebruikt om je speler te bewegen kan je LT / L2 + D-pad omhoog en omlaag gebruiken. Heb inderdaad nooit begrepen waarom ze het met select hebben gedaan, dat was echt 10x niks. Maar wederom inderdaad het was goed dus waarom veranderen...
- Vroeger had je onderin het scherm ook een aanduiding wat de positie was van de speler die op dat moment in balbezit was. Dat hebben ze er ook al uitgesloopt. Het attack level van die speler stond daar ook aangegeven, zie onderstaand screenshot:
[
afbeelding]
De naam van de speler staat toch boven de speler zelf nu? Dit vind ik wel beter eigenlijk. Dat de attack level niet altijd staat aangegeven vind ik wel inderdaad een achteruitgang. Soms moet ik even de attack level veranderen om te zien in welke niveau ik zit, zeer onhandig ja.
- Penalties moesten ze ook met hun jatten vanaf blijven, wat een drama is dat zeg. Als ik eens een EK/WK of EL/CL speel en gelijk speel na de verlenging dan weet ik al hoe laat het is. Ik schiet gewoon alles mis omdat ik maar niet aan die achterlijke controls kan wennen --> Gewoon hoekje kiezen met je linker stick en schieten maar. Je zou er eventueel nog een duidelijke shot power bar bij kunnen doen zodat je kunt kiezen voor een geplaatst schot of een keihard schot.
Het is nu terug veranderd zoals in PES 20010 waar je met de schiet knop de kracht bepaald: hoe langer ingedrukt hoe harder de bal. En met de analoge stick / D-pad de hoek kan kiezen, hoe langer je in een bepaalde richting houd, hoe verder in die gaat. Dit vind ik eigenlijk best een goed systeem. Veel beter dan het systeem van PES 2011 waar het met de analoge stick / D-pad zowel de hoek als de kracht bepaalde. Maar met meer variatie dan het systeem voor PES 2010.
En zo zijn er nog wel heel wat dingetjes, denk dat dit wel punten zijn die jullie in ieder geval niet zijn ontgaan.
Zijn er inderdaad nog wel meer. Degene waar ik me nog aan erger:
- Enkel verdedigers kunnen selecteren om bij dode spel momenten naar voren te komen. Waarom mag ik mijn kopsterke middenvelders of aanvallers selecteren?
- Muurtje bij vrije trap tegen. Je kan nu helemaal niemand meer weghalen uit de muur? Handig dat muurtje als een vrije trap van > 50 meter is...
Ik heb de PES demo's nog niet veel gespeeld, maar wat ik toe nu toe heb ervaren is dat het wel een stuk soepeler loopt dan de vorige PES, alleen die irritatie punten zoals hierboven genoemd blijven wel erg vervelend.
[
Voor 10% gewijzigd door
Regeneration op 24-09-2011 00:27
]