Toon posts:

overleden schijf, data kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vorige week begon mn Samsung Spinpoint F3 1GB te tikken, hij deed het verder nog wel.
Naïef als ik ben had ik verwacht dat het weinig kwaad kon, maar inmiddels is gebleken dat ie overleden is.
(hij wordt in de bios en in windows niet meer herkent)
Gek genoeg heb ik meerdere schijven al 3-10 jaar in gebruik en die werken allemaal nog prima, en nota bene de nieuwste (14 maanden) gaat kapot...
Hoe lang zit er eigenlijk garantie op een samsung schijf?

Anyway, to the point.
Aangezien mn laatste backup ruim een half jaar oud is en er toch wel wat belangrijke dingen op staan vraag ik me af of er nog een manier is om bij de data te komen.

Ik ben eventueel bereid om dezelfde schijf nieuw te kopen en kapotte delen over te zetten.
Of staat de data juist op het overleden onderdeel van de schijf?
Of kun je zoiets niet zelf uit elkaar halen en weer in elkaar zetten?
(ik heb wel de beschikking over een clean room)

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:39
al de FAQ voor kapotte schijven doorgenomen ?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Lees dit eens door:

Thematopic: Datarecovery

En dit ook maar gelijk ;)

Thematopic: Backups

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het echt belangrijke data is, stuur het dan naar een recoverybedrijf.

• mitsumark
  • Nu online
Ah, over het hoofd gezien dat dit subforum een FAQ had :$
Excuses, als ik na het lezen nog vragen heb kom ik wel terug.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
Lees dit ook eens door Harde schijf stuk, na verkeerd aansluiten. ;)
Ik krijg mijn schijf volgende week terug. Geodkoop is het niet, maar geloof me, wat ik op google ben tegengekomen qua prijzen, dat zijn pas waanzinnige bedragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tja,

Mensen zeggen altijd dat data belangrijk is. Maar wat mensen zeggen is niet belangrijk. Wat mensen doen is belangrijk. Als je geen backups maakt van data is die data blijkbaar niet belangrijk. Dus recovery bedrijf is dan zonde van het geld. toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:15
heel simpel: is de data je veel waard niet zelf aan rommelen. Kan je er mee leven dat je je data kwijt raak dan kan je zelf gaan"prutsen"

How are you doing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Het meeste is gedownloadde zooi waarvan ik een groot deel ook op een extern 250gb schijfje had staan (backup 2010).
De belangrijke data zijn voornamelijk foto's en wat dingen van werk, ik zal op het werk mn computer en mail nog eens doorspitten om het meeste boven water te toveren.
Ik maak eigenlijk zelden backups omdat ik nog nooit een defecte harde schijf heb gehad.

200+ euro is het me in ieder geval niet waard.
Toevallig is de schijf nog steeds best buy, dus ik denk dat ik gewoon 2 nieuwe koop en deze dan in raid1 zet... Mocht ik nog enig teken van leven vinden kan ik eventueel onderdelen overzetten.
(of misschien gewoon 1 nieuwe en een grotere externe schijf, ik zie wel)

Bedankt voor de reacties, op naar het volgende dillema 8)7

[Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 01-07-2011 02:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

mitsumark schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 02:21:
Ik maak eigenlijk zelden backups omdat ik nog nooit een defecte harde schijf heb gehad.
Draag je ook geen gordel omdat je nooit een ongeluk gehad hebt? Je zult toch wat meer rekening moeten houden met dingen die kapot kunnen gaan. Of je moet zeggen dat je bestanden niet belangrijk zijn.

RAID1 is geen backup. Lees je in op wat backups zijn in Thematopic: Backups, want nu denk je er echt niet goed over na.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Dat thematopic had ik net gelezen, mijn level hoeft niet zo hoog te zijn, ik denk dat raid1 in ieder geval al veel meer veiligheid geeft dan een enkele schijf (het probleem wat ik nu heb had ik ermee voorkomen).
De kans dat beide schijven tegelijk kapot gaan acht ik niet zo groot, of vergis ik me hierin?
In het geval dat de controller op het moederbord kapot gaat blijft de data toch bestaan?

Bij een natuurramp heb ik in ieder geval wel ergere dingen aan mn hoofd dan mn data.
Als je het zo bekijkt had ik misschien het woord 'belangrijk' achterwege moeten laten, ik heb de data simpelweg heel graag terug, maar er hangen geen levens vanaf.

Maar jij zegt dus: beter 1 nieuwe interne schijf en 1 nieuwe externe schijf.
In totaal ben ik dan wel 120 euro kwijt in plaats van 80.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 40,50€ 40,50
1Samsung S2 Portable 1TB Zwart€ 82,93€ 82,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 123,43

Mn huidige (kleine) externe schijf neem ik wel altijd mee naar mn werk, dus wat dat betreft zit ik wel goed mocht het huis afbranden als ik er niet ben.

Ja, ik draag altijd een gordel, ook al voor mn ongelukje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

mitsumark schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 03:07:
De kans dat beide schijven tegelijk kapot gaan acht ik niet zo groot, of vergis ik me hierin?
Ja, je vergist je daarin. Een leuke stroomstoot en dag data, bijvoorbeeld. Het is als een kopie maken en die dan in een aparte ordner in dezelfde kast zetten.
Maar jij zegt dus: beter 1 nieuwe interne schijf en 1 nieuwe externe schijf.
In totaal ben ik dan wel 120 euro kwijt in plaats van 80.
Kijk uit voor verkeerde zuinigheid. Heb je uberhaupt 1 TB nodig? Wat is belangrijk, wat niet?

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Raid is geen veiligheid, maar continuiteit. Dat je kan doordraaien op 50% capaciteit, maar het draait. Met hot-swap kan je een schijf wisselen en de raid-set rebuilden on the fly.

Maar als jouw systeem lekker 2 jaar non-stop staat te draaien, en 1 van je schijven knalt er uit, en je moet je systeem uitzetten, schijf verwisselen, en weer aanzetten, kan je wel eens raar staan te kijken dat die andere disk niet eens meer wilt opspinnen. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt.

Dan ben je in 1 keer weer alles kwijt.

Wil je veiligheid, moet je backup'en... Dat is zo klaar als een klontje.

Edit: Als je een mirror-set met 2 schijven wil nemen, moet je er eigenlijk gelijk 3 kopen. Want je wil a-la minuut kunnen rebuilden, en dan heb je dus wel een reserve nodig. Niet dat je eerst nog een week moet wachten op een bestelling.

[Voor 16% gewijzigd door RaZ op 01-07-2011 03:22]

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Behalve het risico op een stroomstoot, is de gelijktijdige faalkans groter naarmate de schijven meer op elkaar lijken. Pak dus bijvoorbeeld een Hitachi of een WD als tweede schijf of als het dan persee een Samsung zou moeten zijn, dan toch een van een ander type of minstens een zo ver mogelijk van de andere liggende productiedatum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Okee, bedankt voor de input allen, dan haal ik gewoon weer 1 spinpoint.
Kwa extern moet ik nog even kijken, in principe hoeft die inderdaad niet zo groot als de interne, meeste dingen kunnen gewoon opnieuw gedownload worden.
(echter zo dacht ik 2 jaar geleden ook voor mn huidige externe schijf, en nu kom ik ruimte tekort omdat ik niet graag dingen weggooi)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 408099

mitsumark schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:16:
Hoe lang zit er eigenlijk garantie op een samsung schijf?
Beste Mitsumark,

Om deze vraag nog te beantwoorden: op harde schijven van Samsung zit 3 jaar garantie. Data-recovery valt hier echter niet onder. Om je harde schijf aan te melden voor reparatie, adviseren wij je om dit te doen via www.samsunghdd.com.

Alex
Samsung WebCare
www.samsungworld.nl
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee