de reden dat ik vrij zeker ben dat het een scam is, is *juist* vanwege die regelmatige updates en "geloofwaardige foto's"
je moet het eens andersom bekijken, niet als consument of als eigenaar van een legit bedrijf, maar als oplichter
als je het zo bekijkt is BFL de perfecte scam (enorm aantrekkelijk, genoeg nieuwkomers, hoop mensen die al geld hebben verdiend en dus genoeg succesverhalen)
de foto's zijn niet echt geloofwaardig, er zit ondertussen voor tientallen miljoenen euro in dat bedrijf via pre-orders, ze kunnen voor minder dan duizend euro zo'n
PCB ontwerpen, maken en er wat chips op solderen zodat het professioneel lijkt, betekent niet dat die chips 60GH of zelfs maar 1GH kunnen, er zijn duizenden chips die er exact hetzelfde uitzien en geen drol (lees: een paar cent) kosten
zelfde met de foto's van het
productieproces en het
testen, ze kunnen met gemak een willekeurige fabriek een paar duizend euro betalen om wat foto's te maken van willekeurige chips (nog minder ook wel) niemand die kan zien of het een ASIC chip is of een of andere chip voor een zingende kerstkaart
zelfde met de inventory foto's: je ziet een paar dozen componenten die eigenlijk niks kosten (voor €100 kan je makkelijk een paar goede dozen vullen met indrukwekkend uitziende electronica onderdelen, laat staan voor €1000)
updates weer hetzelfde: het kost niet eens een half uur (€20 met een dik uurloon) om een geloofwaardig verhaal te tikken (customs/fabriek/whatever doet irritant en/of op dit moment zijn we bezig met X)
op die manier kan je dus met een paar duizend (<20k) een groep mensen up2date houden van iets wat helemaal niet bestaat en op die manier (veel!) geld binnen harken (makkelijk duizend keer (20mil) zoveel als ze hebben geinvesteerd en waarschijnlijk nog een veelvoud daarvan)
naast dat alles wat ze plaatsen eigenlijk niet echt heel veel zegt: het is allemaal té mooi om waard te zijn
hun asic's zijn op alle fronten stukken beter dan die van anderen:
-goedkoper
-zuiniger
-sneller
-kleiner
-stiller
ten eerste het standaard "if its too good to be true; it probably is" is imo zeer terecht
ten tweede, hoe komt het dat ze wél genoeg expertise hebben om
zóveel beter te zijn, maar tegelijkertijd zo weinig expertise dat ze zóveel langzamer zijn?
ik geloof best dat je een eerste deadline mist; er zijn gewoon moeilijkheden met zoiets maken en het missen van een deadline is heel normaal
een tweede vind ik ook nog kunnen, al word het wat vreemder natuurlijk
maar een 3de? dan doe je iets héél erg fout met het plannen, of je rekt de boel kunstmatig op, óf om de boel op te lichten, óf voor andere doelen (rente over de investering bijvoorbeeld)
mensen lezen "4 maanden" en dat heeft niet zoveel impact, maar 4 maanden is láng!
ze zijn al 17 weken te laat, 120 dagen, eenderde jáár!!
lang genoeg om een paar miljoen(!) binnen te halen als ze het geld op een spáárrekening hadden gezet, laat staan als ze het "goed" hadden geinvesteerd
als ik gelijk heb dan zijn ze héél slim bezig: alle schijn ophouden door zo eerlijk mogelijk te lijken met alle updates en excuses, refunds voor degenen die dat vragen en zelfs give-aways voor hun (nietbestaande) producten zodat ze nóg meer reclame en naamsbekendheid krijgen
hoe slim ze zij moet ik trouwens wel ff benadrukken: ik denk elke keer weer, over een week/maand is het voorbij: dan leveren ze of dan zijn ze bevestigd als oplichters
hoelang ze het nog vol kunnen (willen?) houden weet ik niet (ik gok dat ze wachten tot een keerpunt in de refunds/nieuwe orders ofzo)
ondertussen zijn namelijk nog steeds mensen die BTC leren kennen en denken "hey, BTC/BFL zorgt voor gratis geld als ik snel instap, snel een jalapeno bestellen"
genoeg mensen die in dit topic komen melden dat ze snel een jalapeno hebben besteld nadat ze net een beetje over
bitcoins hebben gelezen
trouwens, voor elke die het komt melden zijn er nog 10 die het níet melden
het verhaal rondom de CEO (oid) die ooit veroordeelt is is natuurlijk geen bewijs dat ze aan het scammen zijn, maar geen verhaal is zwart/wit: die gast is bijna zeker niet zo onschuldig als hun verhaal hem laat lijken, of zo schuldig als het andere verhaal
wat je wel aan kan nemen imo is dat ze dus zoiezo 1 gozer in het team hebben zitten die weet hoe het spelletje gespeeld word, en alle valkuilen die er zijn
ik hoop dat ik het fout heb, want als ik het goed heb dan gaat dit een énorme deuk voor
bitcoins opleveren
iedereen die nu BTC positief leert kennen en ff een asic bestelt gaat dan namelijk heel negatief afsluiten met BTC
als BFL een scam is dan verliest BTC gezicht en een groot gedeelte van zijn userbase: mensen willen namelijk niet toegeven dat ze dom waren en er vol in zijn gestonken en zullen dus BTC de schuld geven (BTC is te scamgevoelig ofzo)
TL;DR (want het het ís een lap text

)
- te mooi om waard te zijn (beter/goedkoper)
- te lang over deadlines (vééls te lang)
- makkelijk en goedkoop te fabriceren "bewijs"
- kennis van oplichterij is aanwezig
- alle kenmerken van een perfect opgezette scam
nogmaals: ik
hoop dat ik het fout heb. maar if its too good to be true...
@onder

ff serieus voor degenen die het niet zomaar snappen: als BFL een scam is en ze het allemaal zo goed hebben geregeld dan is het vrijwel zeker dat ze geen last gaan hebben van paypal kopersbescherming en je alsnog geen geld terug krijgt