FastFred schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:49:
• Zakelijk gebruiken wij alleen maar iPhones, en de meeste users de mail app van iOS. Die past zich niet automatisch aan van webmail.bedrijf.nl naar outlook.office.com, dus mail moet opnieuw ingesteld worden.
Waar en niet waar
Het ligt eraan wanneer de iPhone Mail ingesteld is. Als het een oudere instelling is (en die gaat mee van iPhone naar iPhone, dus aan de leeftijd van de iPhone kan je het niet zien!) dan moet je inderdaad opnieuw configureren. Is het een wat recenter ingestelde mail dan gaat het wel gewoon goed.
Dit heeft te maken met authenticatie die in de Apple Mail app zit. Vroeger ondersteunde Mail geen Modern Authentication, tegenwoordig wel. Accounts die voor die implementatie ingesteld zijn werken niet mee, blijkbaar is dat onder motorkap van Apple een dingetje.
Was iets waar ik tegenaan liep. In mijn testomgeving met Ex2016 en een recent ingesteld iPhone ging alles prima. In het uiteindelijke echte scenario niet.
• Voor het benaderen van webmail moeten gebruikers nu ook naar outlook.office.com
Correct. Er zijn opties om dit automatisch te laten gebeuren als men inlogt op de OnPrem. Zelf heb ik hier niets mee gedaan omdat ik binnen een werkweek gemigreerd ben en mensen simpelweg de instructie heb gegeven na de migratie om voortaan naar Outlook.com te gaan.
• Shared mailboxen moeten mee naar EO als users die die mailbox gebruiken over gaan omdat anders
send as mogelijk niet meer functioneert.
Zelf niet getest omdat hier gedeelde mailboxen niet gebruikt worden om te mailen. Maar ik heb de Shared Mailboxen als laatste gedaan. Mijn ervaring was dat OnPrem Users wel problemen hadden met M365 boxen, maar M365 users niet met OnPrem boxen.
• Outlook houd nu uit zichzelf mail tegen die toch door de anti-spam komt en zet dat in de map 'Ongewenste mail'
Als je een ander spamfilter gebruikt dan die van Microsoft dan kan je een header meegeven en die door M365 altijd doorlaten.
• Voor migratie moet er gekeken worden of er nog oude aliassen met niet meer gebruikte domeinen aan de mailbox gekoppeld zitten die niet in EO zijn toegevoegd. Zoja dan moeten die aliassen verwijderd worden
[/list]
Of je voegt de domeinen en aliassen toe aan M365. Zoiets geeft veel stress voor niks, want wat als die oude alias ineens toch het belangrijkste mailtje van het bedrijf ontvangt? Dan kan je onder druk de boel gaan rechtbreien.
Zelf heb ik alles een maand of 2 van te voren geïnventariseerd en oude meuk opgeruimd. Was zo ongeveer stap 1 in het proces, nog voor ik ging testen. Op die manier wist ik al zeker dat het echt niet meer gebruikt zou worden en zo wel dat het zo onbelangrijk was dat het wel even kon wachten.
Hebben jullie uberhaubt de gebruikers van te voren geinformeerd? En zoja, welke informatie geef je ze mee?
Ja, uitgebreid geïnformeerd. Vooral de MFA was een grote verandering en behalve uitleg ook verzocht om de app vast te installeren. De rest van de info was vooral dat ze op een bepaald moment even geen mail konden gebruiken.
Ik heb elke keer batches overgezet. Einde dag de migratie aanslingeren zodat mailbox voor 95% in sync kwam. Daarna gebruiker contacten dat ze over gingen, Finalize Migration geven en als deze succesvol was na 15 minuten de gebruiker Outlook laten starten en iPhone samen opnieuw ingesteld. In de praktijk was ik per gebruiker rond de 30 minuten bezig, inclusief configuratie van MFA.