• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Compizfox schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:04:
[...]

Ja, dat kan met OpenWRT.

Je kunt per poort dan een VLAN toewijzen. Standaard staan poort 1 t/m 4 in het VLAN eth0.1 (wat dan je LAN is) en poort 5 in eth0.2 (wat dan je WAN is)
Als je dan poort 5 gewoon toevoegt aan eth0.1 is je probleem opgelost.
Bedankt dat gaan we morgen even proberen.

• axe77
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, ik ga even verder proberen.

De TP-LINK is ondertussen al een keer of 4 spontaan gereboot na wat simpel rondklikken in de web interface van de router. Soms pas na een aantal minuten na de laatste interactie in de web-interface.

Wat betreft de huidige keuze van configuratie met de TPLINK als access point. Simpelweg omdat het altijd prima gewerkt heeft en:
  • de Ubee is stabiel maar de WR1043ND niet (met stock firmware). De router wil nogal eens vastlopen nadat er in korte tijd veel verkeer over het WLAN gedeelte gaat
  • de Ubee staat in de woonkamer waarbij alle UTP poorten worden benut alsmede het WLAN gedeelte
  • de TP-LINK staat op de tweede etage om daar ook WIFI te kunnen benutten. Ook hiervan worden alle UTP poorten weer gebruikt
  • In deze configuratie zitten alle apparaten in hetzelfde (sub)netwerk.
Ik neem aan dat wanneer de Ubee in bridge mode staat, alleen poort 1 nog te gebruiken is en WLAN op de Ubee niet meer beschikbaar is. Semi-bridge mode heb ik ook voorbij zien komen middels instellen van pass-trough MAC in de modem, maar dit levert weer problemen om met onderlinge communicatie tussen apparaten aangesloten op modem en die op de router

Het kan allemaal vast beter geconfigureerd worden, maar daarvoor moet ik meer tijd investeren en dat heb ik nog niet kunnen doen. En wat ik al zei, de huidige configuratie voldoet eigenlijk prima

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

axe77 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:44:
Ik neem aan dat wanneer de Ubee in bridge mode staat, alleen poort 1 nog te gebruiken is en WLAN op de Ubee niet meer beschikbaar is.
Als je de Ubee in bridge-mode zet, betekent dat dat de router op je Ubee uitstaat.

Dan zul je dus je TL-WR1043ND als router moeten gebruiken (en dus ook de WAN-poort gebruiken)

Als je dat niet doet, is zelfs poort 1 niet meer beschikbaar. De modem geeft namelijk maar 1 IP-adres uit en die zal wss voor de TL-WR1043ND zelf zijn.
Semi-bridge mode heb ik ook voorbij zien komen middels instellen van pass-trough MAC in de modem, maar dit levert weer problemen om met onderlinge communicatie tussen apparaten aangesloten op modem en die op de router
Wat je hiermee bedoelt begrijp ik niet precies.
Het kan allemaal vast beter geconfigureerd worden, maar daarvoor moet ik meer tijd investeren en dat heb ik nog niet kunnen doen. En wat ik al zei, de huidige configuratie voldoet eigenlijk prima
Het werkt ook wel, maar ik prefereer zelf om de TL-WR1043ND 'full-blown' te gebruiken, en hem niet tot dure switch/AP te degraderen.

Op jouw manier moet je bijvoorbeeld dingen als firewall config en port forwards allemaal in je Ubee doen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• axe77
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:20:
[...]
Als je de Ubee in bridge-mode zet, betekent dat dat de router op je Ubee uitstaat.

Dan zul je dus je TL-WR1043ND als router moeten gebruiken (en dus ook de WAN-poort gebruiken)

Als je dat niet doet, is zelfs poort 1 niet meer beschikbaar. De modem geeft namelijk maar 1 IP-adres uit en die zal wss voor de TL-WR1043ND zelf zijn.
Idd. Het gevolg zou zijn dat ik in de TPLINK als router in de woonkamer moet plaatsen om de 3 apparaten die op de modem waren aangesloten weer te kunnen aansluiten en weer WIFI te hebben daar. Vervolgens zou ik op de tweede etage een extra AP met WLAN nodig hebben (of een router als AP configureren) om de TPLINK die daar nu voor dient, te vervangen
[...]
Wat je hiermee bedoelt begrijp ik niet precies.
Ik las dat wanneer je je router MAC als passtrough MAC in de instellingen van de Ubee opgeeft. Je router een eigen (tweede) WAN ip toebedeeld zou krijgen. De router functionaliteit voor de op de ubee aangesloten apparaten blijft dan bestaan, maar je zou je TPLINK als tweede router gebruiken voor de daarop aangesloten apparaten. Communicatie tussen de apparaten onderling zou dan wel problemen geven.

Ik moet je bekennen dat ik het verder niet getest heb en na de Ubee instellingen net even te hebben bekeken, zie ik die optie ook niet. Mogelijk was de post verouderd en is de firmware van de Ubee inmiddels vernieuwd waardoor die mogelijkheid niet meer bestaat.
Het werkt ook wel, maar ik prefereer zelf om de TL-WR1043ND 'full-blown' te gebruiken, en hem niet tot dure switch/AP te degraderen.

Op jouw manier moet je bijvoorbeeld dingen als firewall config en port forwards allemaal in je Ubee doen.
Klopt, maar duur kan ik de TPLINK niet noemen, en aangezien hij in mijn geval nooit echt stabiel is geweest (vandaar dat ik nu met OpenWRT aan het testen ben) zie ik er momenteel liever vanaf dit ding als router te gebruiken. Als ik hem stabiel krijg dan koop ik een tweede, waarvan er dan 1 weer als AP gebruikt gaat worden. ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

axe77 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 23:03:
[...]

Idd. Het gevolg zou zijn dat ik in de TPLINK als router in de woonkamer moet plaatsen om de 3 apparaten die op de modem waren aangesloten weer te kunnen aansluiten en weer WIFI te hebben daar. Vervolgens zou ik op de tweede etage een extra AP met WLAN nodig hebben (of een router als AP configureren) om de TPLINK die daar nu voor dient, te vervangen
Ah OK, je hebt de Ubee ook nodig als switch en AP. Dan is dit makkelijker idd.
[...]

Ik las dat wanneer je je router MAC als passtrough MAC in de instellingen van de Ubee opgeeft. Je router een eigen (tweede) WAN ip toebedeeld zou krijgen. De router functionaliteit voor de op de ubee aangesloten apparaten blijft dan bestaan, maar je zou je TPLINK als tweede router gebruiken voor de daarop aangesloten apparaten. Communicatie tussen de apparaten onderling zou dan wel problemen geven.
Beetje vreemd verhaal, dat zou betekenen dat je gratis een extra IP van je ISP krijgt. Dat lijkt me sterk...

Wat je trouwens wel gewoon kunt doen is je TL-WR1043ND als DMZ instellen op je Ubee. Dat geeft in de praktijk ongeveer hetzelfde effect als bridge mode, alleen staat NAT eigenlijk nog wel aan, maar merk je er niets meer van.

• axe77
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 23:12:
Beetje vreemd verhaal, dat zou betekenen dat je gratis een extra IP van je ISP krijgt. Dat lijkt me sterk...
Leek mij ook, maar volgens diverse fora was het inderdaad mogelijk op deze manier twee publieke ipv4 adressen te krijgen. Vast ook de reden waardoor de optie in de huidige firmware niet meer beschikbaar is.
Wat je trouwens wel gewoon kunt doen is je TL-WR1043ND als DMZ instellen op je Ubee. Dat geeft in de praktijk ongeveer hetzelfde effect als bridge mode, alleen staat NAT eigenlijk nog wel aan, maar merk je er niets meer van.
Klopt maar dan zit je volgens mij weer met subnet problemen als je een netwerk share wil benaderen op een apparaat dat rechtstreeks op de Ubee is aangesloten. Ook dit is vast op te lossen, maar heb me daar niet in verdiept.

Kortom de hoofdreden voor het installeren van OpenWRT is, om te kijken of ik het WLAN gedeelte van de TPLINK wat stabieler kan krijgen. Daarbij wilde ik het WLAN gedeelte nachtelijks herstarten zoals Ultraman had aanbevolen, maar dat is vrij lastig als de systeemtijd van dat ding helemaal uit de pas loopt.

Ik heb het inmiddels nog niet voor elkaar gekregen, morgen maar weer wat verder inlezen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

axe77 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 23:40:
[...]
Leek mij ook, maar volgens diverse fora was het inderdaad mogelijk op deze manier twee publieke ipv4 adressen te krijgen. Vast ook de reden waardoor de optie in de huidige firmware niet meer beschikbaar is.
Klinkt aannemelijk.
Klopt maar dan zit je volgens mij weer met subnet problemen als je een netwerk share wil benaderen op een apparaat dat rechtstreeks op de Ubee is aangesloten. Ook dit is vast op te lossen, maar heb me daar niet in verdiept.
Klopt, en dit is niet makkelijk op te lossen (tja, misschien met een paar smerige workarounds)
Ik zag het eigenlijk ook als alternatief voor bridge mode, en ging er dus ook vanuit dat je geen andere clients op de Ubee aansluit dan de TL-WR1043ND.

Als je dat wel wilt, is de situatie die je nu ook gebruikt het makkelijkst.
Kortom de hoofdreden voor het installeren van OpenWRT is, om te kijken of ik het WLAN gedeelte van de TPLINK wat stabieler kan krijgen. Daarbij wilde ik het WLAN gedeelte nachtelijks herstarten zoals Ultraman had aanbevolen, maar dat is vrij lastig als de systeemtijd van dat ding helemaal uit de pas loopt.

Ik heb het inmiddels nog niet voor elkaar gekregen, morgen maar weer wat verder inlezen.
Heb je al geprobeerd bij de instellingen onder Interfaces --> LAN een gateway (het IP van je Ubee) en een DNS-server in te stellen?
Ik vermoed dat hier het probleem ligt omdat je dat normaal gesproken instelt bij WAN, omdat je router ook via het WAN met het internet verbonden is. In jouw geval is hij dat echter via het LAN, en moet je daar dus ook die gateway/DNS-configuratie doen.
Je kunt natuurlijk ook DHCP gebruiken, dan krijgt je TL-WR1043ND van je Ubee een IP toegewezen.

De oorzaak van je probleem zit er in dat de TP-Link geen toegang heeft tot internet. Default verwacht deze namelijk internettoegang via diens WAN poort. Wat OpenWRT op de TP-Link betreft stuurt hij nu allerlei verkeer heen weer over je LAN en daar blijft het bij. Netwerktechnisch is dat namelijk ook wat er nu gebeurd. NTP verwacht de tijd op te kunnen halen van tijdservers op het internet, en wat OpenWRT betreft is het "internet" de WAN zone, daar hangt echter niks aan.

Je zult ten minste de gateway handmatig moeten instellen naar het IP van je Ubee. En bij voorkeur ook de DNS. Kijk eens of het dan mogelijk al werkt.

Eigenlijk is het hele voor elkaar krijgen dat NTP naar het internet kan volgens mij redelijk irrelevent. Want zodra jij de tijd een keer goed instelt blijft die wel door tikken. Het is pas bij een reset dat je de boel kwijt raakt. Zolang je de TP-Link dus voorziet van stroom is er weinig wat de "klok" zal dwarsbomen.

Natuurlijk is het wel makkelijker als hij het helemaal automatisch regelt, maar dan zul je dus met de netwerkconfiguratie aan de slag moeten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 14-03-2013 23:55 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 13:09
Ik ben ook maar eens aan het compilen geslagen.

Deze build bevat alle functies van de Ultraman chunky build, maar dan gecompiled in de laatste Barrier Breaker trunk!
Deze trunk (r36033) bevat een hoop nieuwe fixes voor onze ar71xx gebaseerde tl-wr1043nd.
Ik heb hem nog niet langdurig kunnen testen, maar naar alle waarschijnlijkheid heb je geen disable_ani fix of nachtelijke reboots meer nodig voor de stabiliteit.

Lijkt het je wat? Hier zijn de images!

Van Tp-link firmware naar Openwrt: http://goo.gl/AWkX1

Van Openwrt naar Openwrt (upgrade): http://goo.gl/OER2Y

Graag feedback over je bevindingen! :)

[ Voor 17% gewijzigd door mk13139 op 15-03-2013 15:55 ]

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 11:49

immetjes

HIER is BERN-E

mk13139 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:58:
[...]

Deze build bevat alle functies van de Ultraman chunky build, maar dan gecompiled in de laatste Braking Barrier trunk!
[..]
Ik wil me altijd al wat verdiepen in het OpenWRT gebeuren. Heb zelf de laatste van Ultraman draaien. En dacht "Braking Barrier trunk"? Even opzoeken. Niet te vinden. Het gaat waarschijnlijk om de "Barrier Breaker" built, een nightly.

Ok, weer wat geleerd (Zie http://wiki.openwrt.org/about/latest). reboot m'n router trouwens elke nacht en tot nu toe geen problemen met de laatste built van Ultraman (thanks!)

• mk13139
immetjes schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:39:
[...]

Ik wil me altijd al wat verdiepen in het OpenWRT gebeuren. Heb zelf de laatste van Ultraman draaien. En dacht "Braking Barrier trunk"? Even opzoeken. Niet te vinden. Het gaat waarschijnlijk om de "Barrier Breaker" built, een nightly.

Ok, weer wat geleerd (Zie http://wiki.openwrt.org/about/latest). reboot m'n router trouwens elke nacht en tot nu toe geen problemen met de laatste built van Ultraman (thanks!)
Oeps schoonheidsfoutje :P
Het gaat inderdaad om de nightly build ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mk13139 op 15-03-2013 15:57 ]

De codenaam van de huidige "trunk" branch is Barrier Breaker. (dan hebben we dat even duidelijk ;) )
Leuk om te zien dat er weer een enthousiasteling bij is!
immetjes schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:39:
reboot m'n router trouwens elke nacht en tot nu toe geen problemen met de laatste built van Ultraman (thanks!)
De hele router rebooten is niet nodig he, enkel het WiFi herstarten middels cronjob is goed genoeg.

Wat betreft de noodzaak er van: het is niet noodzakelijk. Maar het is een goede workaround als je problemen hebt en om problemen te voorkomen. Dus vandaar dat het aan te raden is.

Ik test op dit moment een recentere AA build waar verschillende fixes uit trunk naar zijn gebackport. Deze loopt echter pas 1 dag en 2 uur, dus daar valt nog weinig over te zeggen. Vorige test build was een verbetering t.o.v. mijn recentste release, benieuwd of deze nog wat beter is. De tijd zal het aantonen.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb nu dit in schedule gezet:
0 4 * * * /sbin/wifi down
1 4 * * * /sbin/wifi up

WiFi gaat om 4:00h uit en om 4:01 in aan. Kan dat ook sneller? Gewoon wifi down wifi up ofzo?

Edit: Dank je Compizfox!

[ Voor 7% gewijzigd door immetjes op 15-03-2013 17:10 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

/sbin/wifi down && /sbin/wifi up

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06
immetjes schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:48:
Ik heb nu dit in schedule gezet:
0 4 * * * /sbin/wifi down
1 4 * * * /sbin/wifi up

WiFi gaat om 4:00h uit en om 4:01 in aan. Kan dat ook sneller? Gewoon wifi down wifi up ofzo?

Edit: Dank je Compizfox!
Bang dat je een minuutje van je natuurfilmpjes mist :9 .
Heb hem zelf op 5 minuutjes staan, zit niemand op de wifi, en anders heeft diegeen pech. Als er niet meer hier hadden gewoond, had ik hem zelfs de halve nacht rust gegeven.

Ultraman, hoe stabiel is je eigen versie die je nu draait?
Gerbuik je laatste build, ht mode 40+ was daarin geen succes, ht mode 20 ging al beter maar plots was hij er toch uitgeklapt. Draai nu een dag op andere kanaal, eens zien of deze beter gaat (routers op dit kanaal zitten verder weg).

schedule is wel weer een uitvinding hoor, laat hem nu de pc's wake up call(wol) sturen. Zal nog veel meer inkunnen maar kan niet bedenken wat hij nog meer moet doen op het moment :P.
DoeEensGek schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 18:46:
Ultraman, hoe stabiel is je eigen versie die je nu draait?
Gerbuik je laatste build, ht mode 40+ was daarin geen succes, ht mode 20 ging al beter maar plots was hij er toch uitgeklapt. Draai nu een dag op andere kanaal, eens zien of deze beter gaat (routers op dit kanaal zitten verder weg).
De omgeving is hier dermate druk en mijn router draait in princiepe "productie" waardoor HT40 over een langere periode testen er hier niet in zit, sorry.
Heb je het nachtelijk herstarten in gebruik op moment? Want het helpt wel.

Huidige build kan ik met een uptime van 1 dag nog geen echte uitspraken over doen anders dan "so far so good". WiFi in HT20 met de vorige test build ging redelijk goed zonder nachtelijks WiFi herstarten. Voor het moment ben ik nog steeds van mening dat een nachtelijke herstart stabieler is. Maar daarom test ik nu zonder en houd ik het vrij actief in de gaten.
schedule is wel weer een uitvinding hoor, laat hem nu de pc's wake up call(wol) sturen. Zal nog veel meer inkunnen maar kan niet bedenken wat hij nog meer moet doen op het moment :P.
Als je van die leuke stekkers hebt die met een IP aan te spreken zijn zou je hem je lamp aan kunnen laten zetten op een gezette tijd in de ochtend. Koffiemachine en broodrooster ook op een dergelijke stekker aansluiten en schedulen, hoppa ochtendritme!
Niet dat ik het doe, maar er zijn er vast die het hebben. Wie weet ooit? :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Ja ik weet het, ik moet die arduino die mijn lampen bedient eraan hangen! :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb recent glasvezel gekregen (50 mbit up/down, wil ruimte hebben om het evt in de toekomst te upgraden), en ik vraag me af of de TP-link 1043 snel genoeg is hiervoor. Mijn huidige fritz box in ieder geval niet.

als ik http://wiki.openwrt.org/doc/hardware/performance lees:
Bridged: 100 MByte/s
Routed: 23 Mbyte/s
Routed without Firewall and Conntrack: 29MB/s
Ik neem even aan dat in een standaard NAT omgeving die ik ga draaien routed van toepassing is, dus dan zou de modem een beperking zijn. (NAT ~= routed, verkeer via CPU?). Het gaat mij met name om de bedrade snelheid.

echter,

in deze uitstekende review productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

denk standaard firmware:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tVdyeudsXcQq9lZoKJw1XVWZ/full.png
lijkt het geen probleem.

Moet ik dit lezen dat als je feature van openwrt gebruikt de router boven de 25 mbit wellicht begrenst is door de CPU, en dat ik beter een duurdere asus ofzo(moet ik nog uitzoeken) kan kopen? Ik zit liever immers voor een 1043 prijs op de eerste rang... ;)

@ hieronder dank. :X *O* er staat echt M, niet m, lijkt me ook meer overeen te komen met andere testen, quoten kan ik wel, begrijpend lezen..... :X

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 16-03-2013 14:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:20
leuk_he schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:27:
Ik heb recent glasvezel gekregen (50 mbit up/down, wil ruimte hebben om het evt in de toekomst te upgraden), en ik vraag me af of de TP-link 1043 snel genoeg is hiervoor. Mijn huidige fritz box in ieder geval niet.

als ik http://wiki.openwrt.org/doc/hardware/performance lees:

[...]

Ik neem even aan dat in een standaard NAT omgeving die ik ga draaien routed van toepassing is, dus dan zou de modem een beperking zijn. (NAT ~= routed, verkeer via CPU?). Het gaat mij met name om de bedrade snelheid.

echter,

in deze uitstekende review productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

denk standaard firmware:

[...]

lijkt het geen probleem.

Moet ik dit lezen dat als je feature van openwrt gebruikt de router boven de 25 mbit wellicht begrenst is door de CPU, en dat ik beter een duurdere asus ofzo(moet ik nog uitzoeken) kan kopen? Ik zit liever immers voor een 1043 prijs op de eerste rang... ;)
Hmm, ik lees toch echt 23MByte/s en niet 23Mbit/s WAN>LAN througput, grofweg dus 184Mbit/s.
Als dit klopt en geen fout van de auteur is zou 50/50 dus prima haalbaar moeten zijn :)

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:12
Precies, ik gebruik m nu ca. een jaar op 50/50 Mbit/s glasvezel en dat trekt ie zonder problemen.
Ik draai op Openwrt ultraman build backfire 10.03.1 (8 maart 2012). Deze is bij mij het stabielst, ik test btw ook niet telkens elke nieuwe build. (If it ain't broke don't fix it)

[ Voor 4% gewijzigd door mountainbiker op 16-03-2013 17:00 ]

mountainbiker

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Compizfox schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:04:
[...]

Ja, dat kan met OpenWRT.

Je kunt per poort dan een VLAN toewijzen. Standaard staan poort 1 t/m 4 in het VLAN eth0.1 (wat dan je LAN is) en poort 5 in eth0.2 (wat dan je WAN is)
Als je dan poort 5 gewoon toevoegt aan eth0.1 is je probleem opgelost.
Ik heb enkele dingen geprobeerd om de WAN poort als LAN poort te doen werken maar het lukt me niet.
Iemand een idee wat er fout loopt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
root@TL-WR1043ND-2:~# cat /etc/config/network

config interface 'loopback'
        option ifname 'lo'
        option proto 'static'
        option ipaddr '127.0.0.1'
        option netmask '255.0.0.0'

config interface 'lan'
        option ifname 'eth0.1'
        option type 'bridge'
        option proto 'static'
        option netmask '255.255.255.0'
        option ipaddr '192.168.20.2'
        option gateway '192.168.20.1'
        option dns '208.67.222.222 208.67.222.220'

config interface 'wan'
        option ifname 'eth0.2'
        option proto 'dhcp'

config switch
        option name 'rtl8366rb'
        option reset '1'
        option enable_vlan '1'

config switch_vlan
        option device 'rtl8366rb'
        option vlan '1'
        option ports '0 1 2 3 4 5t'

config switch_vlan
        option vlan '2'
        option ports '5t'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
root@TL-WR1043ND-2:~# cat /etc/config/network

option ifname 'lo'
        option proto 'static'

config interface 'lan'
        option ifname 'eth0.1 eth0.2'
        option type 'bridge'
        option proto 'static'

#config interface 'wan'
#        option ifname 'eth0.2'
#        option proto 'dhcp'

config switch
        option name 'rtl8366rb'
        option reset '1'
        option enable_vlan '1'

config switch_vlan
        option vlan '1'
        option ports '1 2 3 4 5t'

config switch_vlan
        option vlan '2'
        option ports '0 5t'

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Poort 0 is de WAN-poort die je nu bij het LAN wilt hebben. Poort 5 is de router zelf, en 1 t/m 4 zijn de LAN-poorten.

Beide configs die je post zouden ongeveer hetzelfde effect moeten hebben. Twee opmerkingen:
- In je bovenste config definieer je een VLAN met enkel de router zelf erin. Dit is onnodig en doet niets. Daarnaast heb je nog de interface "wan" met geen VLANs erin. Hier geldt hetzelfde.
- In je onderste config verdeel je eerst de poorten over 2 VLANs, en bridge je ze dan weer samen in 1 interface. Ook een beetje vreemd.

Maar zou wel moeten werken. "Beste config" vind ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
        option ifname 'lo'
        option proto 'static'

config interface 'lan'
        option ifname 'eth0.1'
        option type 'bridge'
        option proto 'static'

config switch
        option name 'rtl8366rb'
        option reset '1'
        option enable_vlan '1'

config switch_vlan
        option vlan '1'
        option ports '0 1 2 3 4 5t'

Wat misschien ook zou kunnen werken is om helemaal geen gebruik te maken van VLANs, aangezien je er toch maar 1 hebt. Ik denk dat het dan zo wordt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        option ifname 'lo'
        option proto 'static'

config interface 'lan'
        option ifname 'eth0'
        option type 'bridge'
        option proto 'static'

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Bedankt Compizfox, werkt prima nu met config 1.

Vreemd dat mijn eerste config niet werkte, wat die is nochtans hetzelfde?
(Behalve de overbodige meuk, maar dat zou toch geen effect mogen hebben)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Obscurax schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 17:51:
Bedankt Compizfox, werkt prima nu met config 1.
Mooi :)
Vreemd dat mijn eerste config niet werkte, wat die is nochtans hetzelfde?
(Behalve de overbodige meuk, maar dat zou toch geen effect mogen hebben)
Ja klopt, zou ook met overbodige meuk gewoon moeten werken. Wel router gereboot de eerste keer?

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Compizfox schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 17:55:
[...]
Mooi :)

[...]

Ja klopt, zou ook met overbodige meuk gewoon moeten werken. Wel router gereboot de eerste keer?
Obscurax moet de vrijdagavond wat minder drinken, want dat zou het wel eens kunnen zijn 8)7

• mk13139
Gezien het aantal downloads van mijn build merk ik op dat er nogal wat belangstelling is voor trunk builds.
Graag zou ik willen weten hoeveel mensen hier behoefte hebben aan maandelijkse (of frequentere) trunkbuilds.

B.v.d.! :)

• cODAR
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 18:51
Ik heb hem geprobeerd, maar ben weer terug gegaan omdat mijn Ultraman-based config niet echt compatible bleek, na upgrade had ik een wlan6 interface die blijkbaar opgenomen is in het image?

Het zou prettig zijn als het een trunk build is van de originele config.

• mk13139
Het zou inderdaad kunnen dat ultraman's configuratie niet geheel compatible is, dit omdat ik op een nieuwere branche zit en nieuwere pakketten gebruik dan hij.

Er is inderdaad een wan6 interface bij gekomen omdat deze build voorbereid is op het nieuwe ipv6.
Deze interface is standaard uitgeschakeld, maar wordt automatisch geactiveerd wanneer er een ipv6 verbinding wordt geconstateerd.
Dat bij mijn build deze interface zichtbaar is komt waarschijnlijk omdat ik nieuwere ipv6 pakketten heb.

Verder gebruik ik exact dezelfde pakketten als Ultraman en heb niets aan de inhoud hiervan gewijzigd.

De voorkeur ligt bij het behoud van de huidige configuratie, omdat ik een zo compleet mogelijke image wil afleveren waarbij ik alle functies van deze router benut.

[ Voor 12% gewijzigd door mk13139 op 17-03-2013 14:53 ]

• enohpi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11 08:19
Top. Graag wekelijks met het liefst zoveel mogelijk opgeloste stabiliteitsissues. Gisteren jouw build (OpenWrt Barrier Breaker r36033) erop gezet maar de wifi heeft het jammergenoeg nog geen 24 uur uitgehouden. Vanochtend maar een harde reset gedaan. Ben error-log kwijt. Volgende keer zal ik hem posten.

M.vr.gr.
mk13139 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 18:02:
Gezien het aantal downloads van mijn build merk ik op dat er nogal wat belangstelling is voor trunk builds.
Graag zou ik willen weten hoeveel mensen hier behoefte hebben aan maandelijkse (of frequentere) trunkbuilds.

B.v.d.! :)

• mk13139
Oké vreemd hier draait hij al een paar dagen stabiel. Ben je met een nieuwe configuratie begonnen of een backup hersteld?
De manier hoe IPv6 geregeld wordt is op de schop gegaan in trunk t.o.v. AA. Het is nu meer geïntegreerd en configuratie is daardoor ook wat anders geworden.
Als je overstap tussen AA en trunk zul je daar dus rekening mee moeten houden. Ik denk dat het verstandig kan zijn om je configuratie te backuppen (wie weet kan het nog van pas komen) en vervolgens het vakje voor het behouden van de configuratie uit te zetten, zodat je met een schone lei begint.
Dan kun je de boel weer configureren zoals je wilt.

Mocht je later terug willen naar AA, dan kun je die op dezelfde manier flashen en dan zet je je backup terug.

• Quad
  • Laatst online: 19:36

Quad

Doof

Hm, ik draai nog stock maar is het normaal dat WiFi soms weg valt?

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• mk13139
Probeer eens een oudere firmware versie. Staat wel in de OP hier.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:29

Sherlock

No Shit

Zou iemand eens kunnen proberen om een externe harde schijf groter dan 2TB aan de USB poort te hangen? Ik heb die 3TB schijf nog steeds niet aan de praat.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• mk13139
Vers van de pers: trunkbuild r36095!

Zelfde links als vorige keer:

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
mk13139 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 01:37:
Vers van de pers: trunkbuild r36095!

Zelfde links als vorige keer:

Misschien handig om ook te vermelden wat er anders is tov de vorige versie.

• mk13139
Veranderingen sinds mijn laatste build (r36033):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
         @36095     21 uur  cyrus    netifd: Fix adding IPv6 DNS-servers to resolv.conf In some cases IPv6 …
         @36094     26 uur  cyrus    odhcp6c: Fix metric for on-link prefix routes
         @36092     43 uur  jow  firewall3: update to git head * fixes reload handling of zones and …
         @36091     45 uur  florian  kernel: make SND_COMPRESS_OFFLOAD symbol visible for selection (#13193) …
         @36090     45 uur  jow  firewall3: update to git head - support network names in per-zone …
         @36085     3 dagen nbd  hostapd: fix build errors on supplicant-only builds
         @36083     3 dagen cyrus    odhcp6c: fix preference handling, custom client-ID * thanks to mbidewell …
         @36082     4 dagen nbd  build: make the color of the 'configuration out of sync' warning red to …
         @36081     4 dagen nbd  hostapd: initial prototype of an ubus binding Supports listing, removing …
         @36080     4 dagen florian  uml: remove 3.6 kernel patches Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36079     4 dagen florian  uml: remove 3.3. kernel patches Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36078     4 dagen florian  uml: switch to 3.8 kernel Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36077     4 dagen florian  uml: add support for 3.8 kernel Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36076     4 dagen florian  uml: remove 3.2 patches Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36075     4 dagen florian  ep93xx: switch to 3.8 kernel Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36074     4 dagen florian  kernel: refresh 3.9 patches Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36073     4 dagen florian  ep93xx: add support for 3.8 kernel Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36072     4 dagen florian  kernel: enable SND_COMPRESS_OFFLOAD for kernels >= 3.3 Most sound SoC …
         @36071     4 dagen florian  ep93xx: account for sound soc directory rename in 3.7 sound/soc/ep93xx -> …
         @36070     4 dagen florian  kernel: set regmap-core module license Fixes the following issues: [ …
         @36069     4 dagen florian  kernel: load regmap modules after kmod-lib-lzo Otherwise regmap-core will …
         @36068     4 dagen nbd  ubus: update to latest version, fixes a bug in notify return code handling
         @36067     4 dagen florian  au1000: remove support for 3.3. kernel Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36066     4 dagen florian  au1000: switch to 3.6 kernel Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36065     4 dagen florian  au1000: keep the MTX-1 watchdog pin low during boot Do this until the …
         @36064     4 dagen florian  ep93xx: remove 3.3 kernel support Signed-off-by: Florian Fainelli …
         @36063     4 dagen florian  mcs814x: use devm_request_and_ioremap in mcs814x-rng driver …
         @36062     4 dagen florian  mcs814x: use devm_request_and_ioremap helper for nuport_mac driver …
         @36061     4 dagen florian  mcs814x: remove PCI code None of the boards we support are using it nor …
         @36060     5 dagen florian  mcs814x: implement MULTI_IRQ_HANDLER Allows us to get rid of the IRQ …
         @36059     5 dagen florian  mcs814x: use the standard device tree binding to represent a PHY node …
         @36056     5 dagen nbd  mac80211: merge a few minstrel_ht performance improvements
         @36054     5 dagen nbd  busybox: fix disabling /sbin/init and logread if procd is used as init
         @36053     6 dagen nbd  mac80211: merge a fix for a race condition on station removal
         @36051     6 dagen juhosg   mpc85xx: add profile and build image for the TL-WDR4900 v1 board Now that …
         @36050     6 dagen juhosg   generic: ar8216: start AR8327 switch from the probe routine The AR8327 …
         @36049     6 dagen juhosg   generic: ar8216: add ar8xxx_start helper Move switch starting code into a …
         @36048     6 dagen juhosg   mpc85xx: add AR8327 initvals to the TL-WDR4900 devicetree Signed-off-by: …
         @36047     6 dagen juhosg   generic: ar8216: add OF configuration support for AR8327 Signed-off-by: …
         @36046     6 dagen juhosg   generic: ar8216: separate platform_data based AR8327 code Move …
         @36045     6 dagen juhosg   generic: ar8216: don't use platform_data in ar8327_init_port Fetch the …
         @36044     6 dagen juhosg   generic: ar8216: move the ar8327_get_port_init_status function It will be …
         @36043     6 dagen juhosg   generic: ar8216: simplify and rename ar8327_config_port Return with the …
         @36042     6 dagen juhosg   generic: ar8216: remove superfluous pdata checks The presence of the …
         @36040     6 dagen nbd  ath9k: add a fix to reduce the number of spurious tx hang detections
         @36039     6 dagen juhosg   kernel: update linux 3.8 to 3.8.3 Also refresh the related …
         @36038     6 dagen juhosg   ar71xx: build images for the TL-MR11U v2 [juhosg: use different profile …
         @36037     6 dagen juhosg   ar71xx: rw2458n - Use eeprom (art) from wifi card Use eeprom (art) from …
         @36036     6 dagen juhosg   ar71xx: Error fix in Kernel for MR3420v2 Ethernet Switch configuration …
         @36035     6 dagen nbd  ath9k: fix issues with disabling rx/tx antennas
         @36034     6 dagen nbd  uhttpd: update to latest version, fixes an occasional crash on CGI scripts
         @36033     6 dagen luka     [package] uboot-envtools: upgrade to version 2013.01.01 Signed-off-by: …

[ Voor 98% gewijzigd door mk13139 op 21-03-2013 12:22 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb op mijn spiksplinternieuwe 1043 openwrt (attitute beta 2) gezet.

Nu gebruikt mijn wireless mediaplayer graag af en toe uPnP om video te streamen vanaf mijn bedraade windows "server". Echter de wireless mediaplayer ziet de windows server niet via upnp (wel via samba, maar dat is nu niet het issue, maar er is wel verbinding dus. ). Dus blijkbaar komt mijn broadcast verkeer vanaf wireless niet aan op het bedrade netwerk. De wireless draait in "AP" mode.

Waar moet ik dat zoeken?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• mk13139
leuk_he schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:21:
Ik heb op mijn spiksplinternieuwe 1043 openwrt (attitute beta 2) gezet.

Nu gebruikt mijn wireless mediaplayer graag af en toe uPnP om video te streamen vanaf mijn bedraade windows "server". Echter de wireless mediaplayer ziet de windows server niet via upnp (wel via samba, maar dat is nu niet het issue, maar er is wel verbinding dus. ). Dus blijkbaar komt mijn broadcast verkeer vanaf wireless niet aan op het bedrade netwerk. De wireless draait in "AP" mode.

Waar moet ik dat zoeken?
Heb je een reden om voor attitude beta 2 te gaan, i.p.v. de nieuwere rc1?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Enkel omdat die in de wiki gelinked werd. Is broadcast gedrag dan veranderd tussen die versies?

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 21-03-2013 12:43 ]

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06
Ik probeer luci-ssl te gebruiken. Dit lukt niet helemaal.

luci-ssl geinstalleerd, commando /etc/init.d/uhttpd restart gegeven...
maar luci is nu bereikbaar op :80 / :443 maar niet met https ervoor. Alleen met http. Dit vanuit lan zone,
Vanuit wan zone is via een eigen ingestelde poort, verwijzend naar zowel 80 als 443 http bereikbaar, https ervoor en dan is hij niet bereikbaar.

Iemand tips?

/etc/init.d/uhttpd stop
/etc/init.d/uhttpd disable
/etc/init.d/uhttpd enable
/etc/init.d/uhttpd start

ook al geprobeerd, tussendoor is hij niet bereikbaar zoals het hoort, daarna gewoon via http bereikbaar.

Error die firefox uitpoept:
  • SSL ontving een record die de maximaal toegestane lengte overschreed.
  • (Foutcode: ssl_error_rx_record_too_long)
Inmiddels luci verwijdert via putty, luci-ssl verwijdert
luci-ssl weer geinstalleerd.
/etc/init.d/uhttpd enable
/etc/init.d/uhttpd start

en via http://192.168.0.1 te bereiken... https niet.

[ Voor 23% gewijzigd door DoeEensGek op 21-03-2013 19:42 ]

mk13139 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:00:
Veranderingen sinds mijn laatste build (r36033):
[..knip..]
Dit zijn de verschillen tussen de revisies. Een volledig en concreet antwoord. :)
Een suggestie: Is het misschien een idee om het beter leesbaar, en/of overzichtelijker te maken door enkel de wijzigingen die betrekking hebben op ons weer te geven? Dan kan deze lijst, ruwe schating, 75% korter zijn volgens mij.
En dan zou voor het volledige overzicht een directe link naar de dev.openwrt.org diff x:y gebruikt kunnen worden.

Wat mijn ervaringen met de huidige AA branch:
Ik heb vandaag de lopende test build (AA r36052) als onstabiel bestempeld. Het WiFi werd onder belasting traag en onstabiel, alleen te verhelpen met een restart.
Ik heb een downgrade gedaan naar een eerdere test build (AA r35817) omdat deze het beter deed. Die test ik nu voor de tweede maal. Als die daadwerkelijk beter blijkt, dan overweeg ik om die te releasen, hopelijk met een repo van kmod's zodat er geen dependency problemen meer zijn.

[ Voor 111% gewijzigd door Ultraman op 21-03-2013 19:28 . Reden: lijst uit de quote gehaald ]

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 18:39
Ik draai tegenwoordig weer DD-wrt (build: 02-11-2013-r20675). En bevalt me eigenlijk prima. Dus ik zie nog geen noodzaak om over te schakelen naar Open-wrt.
Alleen nu ben ik benieuwd welke Optware packages interessant zijn om te installeren. Wat zijn jullie favoriete Optwarepackages?

edit @
donald_dick schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:42:
[...]

is het wireless nu stabiel dan? Want de laatste keer dat ik het gebruikte was het wireless niet vooruit te branden
Heb ik zelf nog niet voldoende kunnen testen. Ik gebruik zelf namelijk een utpkabel. Maar ik heb nog weinig klachten gehad van m'n huisgenoeten :9 . Op het G netwerk, lijkt alles prima te werken. Het N netwerk moet ik nog even goed testen.

[ Voor 46% gewijzigd door Bliksem B op 23-03-2013 16:45 ]

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
Bliksem B schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:21:
Ik draai tegenwoordig weer DD-wrt (build: 02-11-2013-r20675). En bevalt me eigenlijk prima. Dus ik zie nog geen noodzaak om over te schakelen naar Open-wrt.
Alleen nu ben ik benieuwd welke Optware packages interessant zijn om te installeren. Wat zijn jullie favoriete Optwarepackages?
is het wireless nu stabiel dan? Want de laatste keer dat ik het gebruikte was het wireless niet vooruit te branden

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• mro95
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 22:03
Hallo tweakers,

Een tijdje geleden heb ik mijn TP-Link router gebricked, ik was een firmware update (originele) aan het doen en toen hij opnieuw gestart was stond de oude versie er op. Na een half uur werkte de hele router niet meer en brand er alleen nog maar een power ledje.

Nu ben ik zeer creatief geweest en heb hem open gehaald op de TX en RX een jump wire gesoldeerd(http://wiki.openwrt.org/_media/inbox/wr1043ndserial.jpg) en een UARD USB dingetje gekocht (http://dx.com/p/usb-to-ua...le-serial-converter-81872).

Als ik deze tutorial volg: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=38424 . gebeurt er niets.
ik heb geen idee hoe ik nu veder moet.

Kan iemand me op weg helpen?

Groeten Maarten :)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Krijg je helemaal niks?
http://wiki.openwrt.org/t...e.kermit.and.rs232.method

Regel 1: check de kabel.

Maar het kan uiteraard dat hij gewoon stuk is, met name omdat hij langzaam kapot ging.
Uiteindelijk , met een recente trunk, werkt het wel, maar onbetrouwbaar. Soms wel, en soms niet. Met mijn el-slomo wireless dat ik hiervoor had werkte upnp altijd.

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:56
Sinds kort ben ik ook in het bezit van deze router, over de prestaties ben ik zeer tevreden. Echter heb ik hem nu in 2 dagen tijd al drie keer moeten resetten omdat ik geen verbinding meer kon maken met de router via WIFI. Ook werkte de webinterface niet meer, pingen en tracert naar het IP-adres van de router was wel mogelijk. De router gebruik is als access point en de firmware versie is 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n. Heeft er iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Ik heb al het een en het ander gelezen op internet waar sommige mensen zeggen dat OpenWRT of DD-WRT de oplossing zou bieden. Ook heb ik iets gelezen over brakke exemplaren.

• mk13139
De laatste firmware van TP-Link die jij nu gebruikt is erg instabiel.
Het is aan te raden oude firmware te gebruiken, zoals beschreven is in de OP.
Probeer deze eens: http://www.tp-link.com/en/support/download/?productcategoryid=201&model=TL-WR1043ND&version=V1

Je kunt uiteraard ook nog op OpenWRT overstappen. Met deze firmware heb je volledige controle over je router, maar vraagt wel meer kennis van zaken.

• Quad

Quad

Doof

3.13.4 Build 110429 Rel.36959n is de firmware die ik heb, en ook deze is relatief instabiel blijkbaar.
Afgelopen zaterdagochtend heeft mijn vader hem zelfs moeten resetten nadat niets meer deed.

Tijd om uit te zoeken wat wél instabiel is dus. ;)

Edit: De firmware 100820 staat zo te zien niet meer op de TPlink pagina?

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 26-03-2013 11:32 ]

nggyu nglyd

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Weinig van instabiliteit van de laatste stockversie meegekregen, draai hier al tijden 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n op een v1.8 en ben er erg tevreden over. Eens in de 1 of 2 maanden eens gereboot voor een aanpassing van een instelling door mijzelf en wifi is stabiel en goed te noemen.

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 13:00
Ik zie dat de meeste hier OpenWRT gebruiken maar hoe zit het met DD-WRT?
Is dat nou zoveel slechter?

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
2 jaar geleden een Netgear WNDR3700 v1 router gekocht en dat was een erg prettige router welke zelden tot nooit problemen gaf.Ik denk dat ik hem maar 1 of 2 keer hem moeten herstarten vanwege een vastloper. En het Wifi signaal was ook super stabiel, op mijn 50MB UPC verbinding haalde ik ook daadwerkelijk 50MB, en alle opties welke ik nodig had werkten (Harddisk, gastnetwerk, WiFi-N, verbindingen individueel regelen etc).
Tot opeens de antenne's kapot gingen ("doorbrandden") weg wifi signaal.....

Omdat ik zo enthousiast was over deze WNDR3700 meteen weer een nieuwe besteld, waren al weer een stukje goedkoper. En in eerste instantie was ik nog blij dat het een nieuwere versie, de WNDR3700v3....... :(
Wat een rotding. Ja nog meer instellingen.... maar dual channel was niet meer mogelijk en erger het signaal is heel veel slechter. Router staat op dezelfde plek (1e verdieping) Van de nu 60MB verbinding haal ik 5 meter verder met alleen een betonnen vloer ertussen (begane grond) nog hooguit 20MB. Mijn dochters PC (1e verdieping) die maar 4 meter van de router staat met 2 gipsen muurtjes ertussen haalt hooguit 30MB, en mijn zoon's PC op de 2e verdieping haalt hooguit 15MB.
na wat onderzoek op Internet, blijkt de WNDR3700v3 inderdaad een veel minder bereik te hebben doordat ze andere chips zijn gaan gebruiken. Mijn inziens pure oplichterij dus, gebruikmaken van de goede naam van de WNDR3700 en dan stiekem een paar cent goedkopere chip erin plakken.

Nu 3 maand later geeft ik het op.... Netgear gaat in de prullenbak.
Gisteren de TP-Link WR1043ND besteld. Hopenlijk heeft ie wel een goed bereik. De recensies welke ik overal lees zijn positief. Daarnaast de stille hoop, dat de stock firmware voldoende is, geen zin me te verdiepen in alternatieve firmwares.

Don't rely on their truth alone

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:56
mk13139 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:28:
De laatste firmware van TP-Link die jij nu gebruikt is erg instabiel.
Het is aan te raden oude firmware te gebruiken, zoals beschreven is in de OP.
Probeer deze eens: http://www.tp-link.com/en/support/download/?productcategoryid=201&model=TL-WR1043ND&version=V1

Je kunt uiteraard ook nog op OpenWRT overstappen. Met deze firmware heb je volledige controle over je router, maar vraagt wel meer kennis van zaken.
Bedankt voor de tip, had het topic grotendeels doorgenomen maar had de OP niet goed gelezen. Dit heb ik dus gemist. Ik heb zojuist het apparaat voorzien van een oude firmware. Hopelijk blijft het goed werken.

• mk13139
DVR123 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:59:
Ik zie dat de meeste hier OpenWRT gebruiken maar hoe zit het met DD-WRT?
Is dat nou zoveel slechter?
DD-WRT ondersteund Atheros chipsets niet zo goed als OpenWRT

• DVR123
Is het probleem met de snelheid en stabiliteit van het draadloze netwerk ook al opgelost met OpenWRT?

• mk13139
Zowel met Ultramans laatste build als mijn build heb ik nog geen stabiliteitsproblemen ondervonden.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat de NAT loopback soms niet werkt na een reboot.
De NAT loopback zorgt er bijvoorbeeld voor wanneer je een server thuis hebt staan met een publiek adres en je deze probeert te bereiken, de router rechtstreeks binnen je LAN verbinding maakt met de server in plaats van via WAN.

Desalniettemin draaien de builds stabiel en is dit probleem enkel op jou van toepassing als je gebruik maakt van publieke adressen.
Ik heb voor dit probleem al een 'ticket' aangemaakt en zodra dit probleem is opgelost maak ik een nieuwe build.

• sygys
  • Laatst online: 28-11 11:37
Ik heb nu een week deze router en hem gelijk naar de nieuwste firmware geupdate en een factory reset gedaan.

Echter zowat iedere 24 uur knalt de router er onherstelbaar uit en kan zich niet meer herstellen. als ik ping naar de router vanaf een andere verbinding krijg ik 95% time outs. de andere 5% is een nette ping van 30ms

resetten helpt niet... want na elke zoveel uur knalt hij er toch weer uit. ik ben ten einde raad... Ik lees overal op internet dat het de beste router is in zijn prijs. ik heb er alleen nog maar ellende mee gehad.... het ding is nog niet 1 keer langer dan 24 uur online geweest zonder eruit te knallen.

iemand een tip? Torrents downloaden een probleem voor dat ding, had ik ergens gelezen? en is het op te lossen? of hoe zorg ik dat ie er niet uit vliegt?

Mijn UPC knalt er ook een zo'n 5 keer per dag uit. kan dit het probleem veroorzaken?

Alvast bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door sygys op 26-03-2013 16:23 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Als torrents downloaden het probleem is, dan in je torrentprogramma het maximale aantal verbindingen even drastisch verlagen.

Anders gewoon RMA sturen.

• sygys
  • Laatst online: 28-11 11:37
ik vraag me af of dat het probleem is. mijn vorige routers werden ook instabiel, daarom heb ik juist deze gekocht. Kan een modem van UPC een router zo danig ontregelen dat deze crashed en zich niet meer hersteld tot de stroom eraf geweest is?

Ik heb behoorlijk klote internet met vlagen. misschien dat de modem defect is? of zou een router gewoon weer verbinding moeten krijgen als deze is weg gevallen?

[ Voor 25% gewijzigd door sygys op 26-03-2013 16:28 ]

• CrazyTurk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:17
Ben sinds vandaag eigenaar van een TL-WR1043ND 1.7.

Heb veel reviews gelezen over de snelheid e.d. maar nu ik heb apparaat zelf heb ben ik wel teleurgesteld.

Er zit dd-wrt build 14896 op. Maar ik heb overal rondgekeken en kom er maar niet uit wat de beste instellingen zijn voor snelheid en bereik

heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/tr3e26g0n/Untitled_1_copy.jpg

Ik kan trouwens geen turbo modus 40MHz oid vinden?

• mk13139
Waarom heb je zo'n oude versie van DD-WRT?
Je kunt beter hier kijken voor de meest recente versie.

40mhz kun je trouwens vinden onder 'channel width' (3e van boven in jouw plaatje).

DD-WRT is trouwens niet de beste keuze qua firmware voor deze router.

• CrazyTurk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:17
mk13139 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 18:38:
Waarom heb je zo'n oude versie van DD-WRT?
Je kunt beter hier kijken voor de meest recente versie.

40mhz kun je trouwens vinden onder 'channel width' (3e van boven in jouw plaatje).

DD-WRT is trouwens niet de beste keuze qua firmware voor deze router.
Ik heb de router overgekocht van een mede tweaker dus dit stond er al op.

Ik zal kijken. Het is kwestie van downloaden en flashen via web neem ik aan?

40mhz staat niet tussen helaas. Waarom weet ik ook niet. Misschien door de oude versie?

Ben trouwens nog nieuw in de router wereld :P

[ Voor 3% gewijzigd door CrazyTurk op 26-03-2013 18:43 ]

• DVR123
mk13139 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:52:
Zowel met Ultramans laatste build als mijn build heb ik nog geen stabiliteitsproblemen ondervonden.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat de NAT loopback soms niet werkt na een reboot.
De NAT loopback zorgt er bijvoorbeeld voor wanneer je een server thuis hebt staan met een publiek adres en je deze probeert te bereiken, de router rechtstreeks binnen je LAN verbinding maakt met de server in plaats van via WAN.

Desalniettemin draaien de builds stabiel en is dit probleem enkel op jou van toepassing als je gebruik maakt van publieke adressen.
Ik heb voor dit probleem al een 'ticket' aangemaakt en zodra dit probleem is opgelost maak ik een nieuwe build.
Dus wat is nu de beste build en wat is het verschil tussen een normale versie en een chunky versie?
Sorry voor de vragen maar krijg morgen de router binnen en wil het gelijk goed doen zonder hem te bricken...

• mk13139
DVR123 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:04:
[...]

Dus wat is nu de beste build en wat is het verschil tussen een normale versie en een chunky versie?
Sorry voor de vragen maar krijg morgen de router binnen en wil het gelijk goed doen zonder hem te bricken...
Ultramans build is van de laatste stable Attitude Ajustment rc1 branche, en heeft een normale en chucky build.
De normale build is een minimal build, met toevoeging van o.a. IPv6 en QoS.
De chunky build is een meer completere build, met USB support, 3G, Samba, UPnP ect.

Mijn build is een trunkbuild gebaseerd op de nieuwste Barrier Breaker brance, wat betekend dat deze build de nieuwste fixes bevat. Maar let op: Een trunkbuild is een 'nightly' build, dus experimenteel. Dit hoeft niet te betekenen dat deze onstabiel is, maar geeft enkel aan dat hij nog niet uitgebreid getest is.
Bij mij draait hij in elk geval stabiel.

Als je OpenWRT voor het eerst gaat flashen, let er dan op dat je een factory image gebruikt en niet de sysupgrade!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21
Ik ben net verhuisd en mijn G router had niet echt lekker bereik door t hele huis

Gezien de populariteit van dit topic icm de prijs deze router aangeschaft. Hij krijgt wel wifi door t hele huis en het is nog rap ook, dus ik ben tevreden :)
DVR123 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:04:
[...]

Zie voorlopig: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
mk13139 legt het verschil verder ook al goed uit. De normale build blijft dicht bij wat OpenWRT zelf aanbied (kaal), weinig toevoegingen, en de "chunky" is een build die meer out-of-the-box bied qua features.

En je krijgt hem morgen binnen? Goede timing... ;)
Ik heb namelijk zojuist een nieuwe build geupload en wat nieuws geprepareerd. Klein moment nog, moet hier nog even een post tikken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2013 00:12 . Reden: link post ]

Ik heb mijn builds weer bijgewerkt, en dit keer naar:

OpenWRT 12.09-rc1 Attitude Adjustment r35864

Naast een nieuwe versie heb ik het "podium" een beetje verplaatst, namelijk naar een vers opgezet blog van mijzelf. De uitgebreidere release notes zullen voortaan daar te vinden zijn en ik zal er vanaf hier naar linken. Want updates aankondigen en het hier blijven discussiëren over deze router en OpenWRT wil ik zo houden :)

Naast deze verhuizing heb ik de "minimal" build hernoemt naar smaakje "Regular" en de "Chunky" blijft herkenbaar als "Chunky", want die vond ik wel passend.
Ook host ik de builds nu zelf en staat er een package repository met kernel modules klaar, inclusief benodigde Packages[.gz] voor de opkg package manager zodat je deze nieuwe modules gemakkelijk kunt installeren als je ze nodig hebt. Dat zou nu zelfs vanuit LuCI moeten werken.
Ik de "Regular" build hier zelf in gebruik en een installatie via de command line getest, dat ging prima. Ben benieuwd hoe de resultaten voor jullie zijn.

Regular build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/03/openwrt-aa-r35864-regular-nl.html

Chunky build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/03/openwrt-aa-r35864-chunky-nl.html

Mocht mijn server onverhoopt de mist in gaan, de daadwerkelijke images zijn ook beschikbaar op FTP van eymey.

Voor algemene info over OpenWRT, mijn builds, e.d. zie dit verhaaltje.
Die is wel in het Engels, vertaal ik mogelijk later nog...
Wat de release posts betreft heb ik die zowel in het Nederlands als in het Engels getypt. Ik weet nog niet of ik dat zo blijf doen, maar op zich staan de templates er nu dus dat scheelt voor een volgende keer...

En ik hoor graag wat jullie er van vinden :D

Ben ook benieuwd of ik alles goed heb gedaan qua links en typwerk op de website.
Ik maak me geen zorgen over de builds, die zijn gemaakt volgens de bekende weg. Al is de config van Chunky herdaan omdat ik deze opnieuw op Regular heb gebaseerd ivm het selecteren van de vele kernel modules. Daarna natuurlijk controle gedaan of alles goed stond ivm de vorige. Mocht er toch iets ontbreken, informeer me dan zodat ik het kan oplossen. Maar voor zover ik hier kan zien staat alles goed. :)

[Edit]
Bedenk me zojuist dat ik nergens op mijn blog vermeldt dat deze builds specifiek voor de TP-Link TL-WR1043ND zijn. Dat zal ik er later nog eens bij moeten zetten, nu eerst naar bed :Z

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2013 00:43 . Reden: eymey FTP als mirror toegevoegd ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:23
Bedankt Ultraman, heb de TS weer ff bijgewerkt. :*)

My favorite programming language is solder.

• LessRam
had me voorgenomen eerst de stock firmware te gebruiken op mijn vandaag te ontvangen WR1043ND, maar als je dan meteen zo'n nieuwe OpenWRT voorgeschoteld krijgt, zal die er vermoedelijk meteen op komen.

Paar kleine vraagjes die overblijven na 95% van alle 135 pagina's gelezen te hebben gisteren (kost wat uurtjes :) maar dan heb je ook wat);

Vraagjes mbt Ultraman's firmware:
1) Eerst de Duitse firmware is niet meer nodig begrijp ik
2) bij de firmwarenaam het .bin eraf knippen ook niet meer nodig? Dit staat nl. ergens voorin het topic nog wel benoemd.
3) Stel de firmware bevalt niet, wat is dan de gemakkelijkste originele TP-Link firmware om te gebruiken of moet er dan nog een tussenstap gedaan worden?
4) Er wordt op veel plaatsen gezegd dat de recentste TP-Link firmware (120405) niet echt stabiel is, en je beter een oudere kunt gebruiken. In de OP staat 100820, maar die is niet te vinden op de pagina van TP-Link. Wel 110429 / 120210 / 120405 (en een beta 110523) Welke van dezen is de meeste stabiele om te gebruiken bij "terug naar stock"?
5) Vooral in het begin wordt nog veel aangegeven dat Ultraman's firmware een langzamere WiFi verbinding heeft als stock firmware? Is dit nog steeds zo? Ik heb een 60MB verbinding met UPC, hoop die toch zo snel mogelijk te houden.
6) Stock firmware verbinding blijkt zo te lezen ook nu nog, af en toe weg te vallen waarbij een reset de oplossing is. Is dit opgelost bij Ultraman's firmware?
7) gastnetwerk, en namen aan MAC adressen koppelen is niet mogelijk in stock maar wel in Ultraman?

En dan de domste vraag;
Kan ik in Ultraman's f/w specifieke verbindingen er los uit knikkeren? M.a.w. bijv. dochter zit stiekem snachts Habbo Hotel te spelen. Kan ik dan standepede in de config schermen die specifieke verbinding ontkoppelen?

• mk13139
LessRam schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:50:
had me voorgenomen eerst de stock firmware te gebruiken op mijn vandaag te ontvangen WR1043ND, maar als je dan meteen zo'n nieuwe OpenWRT voorgeschoteld krijgt, zal die er vermoedelijk meteen op komen.

Paar kleine vraagjes die overblijven na 95% van alle 135 pagina's gelezen te hebben gisteren (kost wat uurtjes :) maar dan heb je ook wat);

2) bij de firmwarenaam het .bin eraf knippen ook niet meer nodig? Dit staat nl. ergens voorin het topic nog wel benoemd.
3) Stel de firmware bevalt niet, wat is dan de gemakkelijkste originele TP-Link firmware om te gebruiken of moet er dan nog een tussenstap gedaan worden?
4) Er wordt op veel plaatsen gezegd dat de recentste TP-Link firmware (120405) niet echt stabiel is, en je beter een oudere kunt gebruiken. In de OP staat 100820, maar die is niet te vinden op de pagina van TP-Link. Wel 110429 / 120210 / 120405 (en een beta 110523) Welke van dezen is de meeste stabiele om te gebruiken bij "terug naar stock"?
5) Vooral in het begin wordt nog veel aangegeven dat Ultraman's firmware een langzamere WiFi verbinding heeft als stock firmware? Is dit nog steeds zo? Ik heb een 60MB verbinding met UPC, hoop die toch zo snel mogelijk te houden.
6) Stock firmware verbinding blijkt zo te lezen ook nu nog, af en toe weg te vallen waarbij een reset de oplossing is. Is dit opgelost bij Ultraman's firmware?
7) gastnetwerk, en namen aan MAC adressen koppelen is niet mogelijk in stock maar wel in Ultraman?

En dan de domste vraag;
Kan ik in Ultraman's f/w specifieke verbindingen er los uit knikkeren? M.a.w. bijv. dochter zit stiekem snachts Habbo Hotel te spelen. Kan ik dan standepede in de config schermen die specifieke verbinding ontkoppelen?
1. Nee
2. Nee
3. Ja dat kan met de revertfiles van DD-WRT
4.110429 is de stabielste van de drie
5. Nee hij is (bijna) even snel als de stock.
6. Wegvallen heeft te maken met de Tx errors, dit is nog niet opgelost maar is een heel stuk minder geworden.
7. Ja met Openwrt is dit mogelijk, maar daar moet je je even voor inlezen

Dat laaste over websites blokkeren is lastiger dan het lijkt in OpenWRT, je zou je dan even in moeten lezen (nu je toch bezig bent ;) ) hier en hier.

Wil je geen gedoe moet de command line, maar toch OpenWRT gebruiken? Kijk dan even naar Gargoyle. Deze firmware is hier helaas nooit echt ter sprake gekomen, maar is voor beginners uitstekende firmware. Stabiliteit van OpenWRT met een easy (maar wel lelijke) interface en veel features voor complete functionaliteit.
LessRam schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:50:
Het kan geen kwaad om de stock firmware eerst even te proberen. Zodat je controleert dat de router goed werkt alvorens met alternatieve firmware te spelen. Hij moet out-of-the-box namelijk gewoon goed werken. :)
:o :X _/-\o_
Aangezien ik met een Duitse firmware en een v1.6 begon heb ik hier geen hands-on ervaring mee. Volgens mij is de downgrade inderdaad niet meer nodig. Maar het kan geen kwaad even te downgraden naar de Duitse firmware alvorens OpenWRT te flashen. Zo voorkom je het issue zeker weten. Misschien is er hier iemand met een v1.9/v1.10 die dit iets kan toelichten.
Aangezien ik geen idee heb waar je het over hebt: Nee, dat mag je als "oude kennis" beschouwen.
http://wiki.openwrt.org/t...back.to.original.firmwareKwestie van een originele firmware flashen zonder bootloader er in.
Aangezien ik voor het laatst in 2011 stock firmware gebruikte op dit apparaat kan ik deze vraag niet beantwoorden.
Kort antwoord: Bij mijn weten is dit geen probleem meer.

Langer antwoord:
Voor zover ik weet is dit een heel eind bijgetrokken. Zoals je zelf al aangeeft is dit een discussie van al even geleden. Dat was waarschijnlijk ten tijde van de eerdere Backfire builds, want met de laatste Backfire build werkte het WiFi al veel beter dan in het begin.

En je hebt een 60MB (!) verbinding? Die ga je met deze router niet vol kunnen trekken, ik denk met maar weinig consumenten routers. Of bedoel je 60 Mb? Het hoofdletter en kleine letter gebruik is in deze context nogal belangrijk namelijk.

Bekabeld is die 60Mbit geen enkel probleem. Het snelste waar ik ervaring mee heb is 100/100Mbit glasvezel en 11MB/s downloaden is daarover geen probleem met dit doosje.

Wireless is iets genuanceerder, en dat ligt meestal niet eens aan de gebruikte router. Veel moderne apparaten die zijn voorzien van WiFi, gebruiken WiFi-N adapters met een enkele antenna, waardoor de maximale verbindingssnelheid 65Mbit is als je 20MHz van de band gebruikt. In theorie klinkt dat als voldoende om je verbinding vol te gooien, maar in praktijk haal je vaak maar net wat meer dan de helft omdat WiFi een half-duplex verbinding is. Met een dergelijk (goedkoop) kaartje in mijn laptop kan ik in een drukke 2.4GHz omgeving zo'n 4MB/s download halen, wat volgens mij een prima resultaat is.
Heb je een betere WiFi adapter, welke wel 2 of meer antenne's heeft en MIMO ondersteunt, dan kun je tot 130Mbit halen over 20MHz bandbreedte en kom je er wellicht boven.
Je kunt ook 40MHz modus gebruiken, dan bezet je 2 kanalen in de 2.4GHz band, en kun je tot 270Mbit halen in theorie. Daarvoor dienen de omstandigheden wel goed te zijn (rustige 2.4GHz band en goed bereik) en je WiFi adapter moet het aan kunnen. Gebruik je 40MHz in een drukke omgeving, dan kan het zijn dat je nog steeds hoge link speed haalt, maar je er in de praktijk wegens interferentie maar weinig mee op schiet.
Bij mij blinkt OpenWRT uit als het op stabiliteit aan komt. Ik hoef eigenlijk nooit mijn router te power-cyclen.
Lopend record hier: 193 dagen zonder reset. Die staat bij mijn ouders, voorzien van mijn laatste Backfire en verstookt maandelijks ~1TB aan data (server, torrents, broertje, zusje). Maar dat verschilt natuurlijk per situatie.
Een extra WiFi SSID is op deze router geen probleem met OpenWRT. Daar kun je zelfs een apart netwerk van maken als je dat wilt.
Namen aan MAC adressen koppelen... Je bedoelt dat je in plaats van een IP adres een hostname kunt gebruiken om een lokale machine te bereiken? Ja, dat werkt. En als je wilt kun je dat ook configureren.
En dan de domste vraag;
In de config schermen? Als je daarmee doelt op de LuCI grafische interface: Nee, niet zo "makkelijk" als jij volgens mij denkt.
Bovendien zou dat ook niet helpen, want zodra jij een connectie uit de tabel zou gooien, legt het apparaat van je dochter gewoon een nieuwe verbinding en gaat het spel verder ;)

Er zijn wel manieren hoe je dit zou kunnen oplossen:
- Toegang tot Habbo Hotel ontzeggen door diens adressen te blokkeren in de firewall. Als je weet welke IP adressen gebruikt worden, dan kun je die blokkeren. Dit zou je tussen bepaalde tijden kunnen doen door de benodigde commando's door cron te laten uitvoeren op gezette tijden (of het in een scriptje te steken en cron het script laten uitvoeren).
[edit2] Nog wat beter gekeken: http://wiki.openwrt.org/d...cific.ip.on.certain.times
En iptables-mod-ipopt en kmod-ipt-ipopt zijn standaard aanwezig in mijn builds als ik de configuratie file bekijk. Zou dus best eens out-of-the-box kunnen werken :)
Ik bedenk me wel dat het framework deze regel mogelijk onder het accepteren van bestaande verbindingen plaatst. Waardoor een bestaande verbinding mogelijk niet afgebroken wordt. Test dit dus goed!
Anders moet je mogelijk ervoor zorgen dat deze regel hoger komt te staan dan het accepteren van bestaande verbindingen.

- Of laat de URL van Habbo Hotel verwijzen naar IP 0.0.0.0 (of iets leuks wat te bedenkt) door deze op te nemen in de /etc/hosts file. Ook dit zou je weer aan een script kunnen overlaten die je op gezette tijden aanroept.

- Ook is er een pakket genaamd "Mom's Internet Access Helper", ontwikkeld voor OpenWRT. Zie http://www.avidz.net/mia/. Ik zou verwachten dat het pakket voor Backfire ook wel zal werken op Attitude Adjustment, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ook heb ik geen ervaring met dat pakket dus vertellen hoe het op te zetten kan ik je niet bij helpen. Neem contact op met de ontwikkelaar?

Natuurlijk zul je hier wat tijd in moeten steken om het goed te krijgen. Maar als je hulp nodig hebt, dan zijn wij er natuurlijk ook nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2013 11:34 . Reden: time-based iptables ]

• LessRam
Dank dank dank !! :) Weer wat leesvoer!

Even voor de zekerheid mbt vraag 3;
met de revertfiles van DD-WRT kun je ook OpenWRT terugdraaien?

• LessRam
Ultraman schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:12:
[...]
http://wiki.openwrt.org/t...back.to.original.firmwareKwestie van een originele firmware flashen zonder bootloader er in.
Okee... zo 1,2,3 te zien staan die niet op de TP-Link site. Dus dat wordt zelf knutselen? Of heeft iemand die al er ergens neergezet ter download?
En je hebt een 60MB (!) verbinding? Die ga je met deze router niet vol kunnen trekken, ik denk met maar weinig consumenten routers. Of bedoel je 60 Mb? Het hoofdletter en kleine letter gebruik is in deze context nogal belangrijk namelijk.
Inderdaad, Megabit inplaats van megaByte.
Wireless is iets genuanceerder, en dat ligt meestal niet eens aan de gebruikte router. Veel moderne apparaten die zijn voorzien van WiFi, gebruiken WiFi-N adapters met een enkele antenna, waardoor de maximale verbindingssnelheid 65Mbit is als je 20MHz van de band gebruikt. In theorie klinkt dat als voldoende om je verbinding vol te gooien, maar in praktijk haal je vaak maar net wat meer dan de helft omdat WiFi een half-duplex verbinding is......
Je kunt ook 40MHz modus gebruiken, dan bezet je 2 kanalen in de 2.4GHz band....
Dat gaat dan een tegenvaller worden, want op mijn (eerste) Netgear WNDR3700v1 (dus niet v3) haalde ik probleemloos de 6MB (nu wel MB dus) op usenet/grabit. Maar dat router had inderdaad Dualchannel, 8 interne antennes, en de 300Mbps bleef gewoon staan, hoe druk het ook in de buurt is. (Dat hebben ze er bij de v3 versie uitgehaald).
Namen aan MAC adressen koppelen... Je bedoelt dat je in plaats van een IP adres een hostname kunt gebruiken om een lokale machine te bereiken? Ja, dat werkt. En als je wilt kun je dat ook configureren
nee, ik bedoel het nog gemakkelijker (denk ik). In mijn huidige router kan ik een lijst zien met gekoppelde apparaten. Deze staan in een lijst met hijn MAC adres. Aan dit MAC adres kan ik een naam koppelen, zodat ik makkelijker zie welk apparaat het is. Dus ipv "01:23:45:67:89:AB" zie ik dan "PC Woonkamer".
In de config schermen? Als je daarmee doelt op de LuCI grafische interface: Nee, niet zo "makkelijk" als jij volgens mij denkt.
Bovendien zou dat ook niet helpen, want zodra jij een connectie uit de tabel zou gooien, legt het apparaat van je dochter gewoon een nieuwe verbinding en gaat het spel verder ;)
Oeps nee, dank voor de uitegbreidde uitleg maar dat bedoelde ik ook niet, excuses voor mijn verkeerde vraagstelling. Ik doelde op MAC adres blokkeren.
Momenteel heb ik een lijst met toegestane MAC adressen die gebruik mogen maken van het router. Wanneer ik bijv. mijn dochters PC van het internet af wil hebben verwijder ik het MAC adres van haar PC en desnoods telefoon (al heeft ze tethering nog niet ontdekt even als MAC cloning/spoofing om het evt te omzeilen).

• mk13139
LessRam schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:13:
Dank dank dank !! :) Weer wat leesvoer!

Even voor de zekerheid mbt vraag 3;
met de revertfiles van DD-WRT kun je ook OpenWRT terugdraaien?
Ja ;)
LessRam schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:42:
Okee... zo 1,2,3 te zien staan die niet op de TP-Link site. Dus dat wordt zelf knutselen? Of heeft iemand die al er ergens neergezet ter download?
:? Wat staat er niet?
Zie: http://www.tplink.com/en/...el=TL-WR1043ND&version=V1
Zowel TL-WR1043ND_V1_120210 als TL-WR1043ND_V1_110429 bevatten een originele firmware file zonder "boot" en daar hoef je dus niets van te strippen. Die kun je zo flashen vanuit OpenWRT om terug te gaan naar de originele firmware.
Geen reden om de DD-WRT revertfiles te gebruiken als het ook met de originele firmware kan zou ik zeggen.
Dat gaat dan een tegenvaller worden, want op mijn (eerste) Netgear WNDR3700v1 (dus niet v3) haalde ik probleemloos de 6MB (nu wel MB dus) op usenet/grabit. Maar dat router had inderdaad Dualchannel, 8 interne antennes, en de 300Mbps bleef gewoon staan, hoe druk het ook in de buurt is. (Dat hebben ze er bij de v3 versie uitgehaald).
Hoe kun je nu al zeggen dat het een tegenvaller gaat worden?
Ik haal op een adapter die dergelijke snelheden simpelweg niet aan kan 4MB/s. Zo'n adapter is de meest voorkomende soort, daar wilde ik je voor waarschuwen.
Als je een betere kwaliteit adapter hebt, en die lijk je te hebben, dan is 130Mbit op 20MHz haalbaar. En blijkbaar heeft jouw Netgear destijds 40MHz modus gedraaid als je 300Mbit hebt weten te halen. Daar is deze TP-Link ook op in te stellen. De stabiliteit op die modus kan ik echter niet zoveel over zeggen. Ik gebruik namelijk overal 20MHz modus omdat de 2.4GHz band gewoon te druk is.

Bedenk ook dat de WNDR3700 een apparaat is uit een hogere prijsklasse (kost nagenoeg het dubbele!). Ook is dat een dual-band apparaat (dat is iets anders dan dual-channel) welke zowel op 2.4GHz als de 5GHz band werkt. De TL-WR1043ND werkt enkel op de 2.4GHz band.
nee, ik bedoel het nog gemakkelijker (denk ik). In mijn huidige router kan ik een lijst zien met gekoppelde apparaten. Deze staan in een lijst met hijn MAC adres. Aan dit MAC adres kan ik een naam koppelen, zodat ik makkelijker zie welk apparaat het is. Dus ipv "01:23:45:67:89:AB" zie ik dan "PC Woonkamer".
Aah op die manier.
Ja die heb je. Staat standaard op de Status -> Overview pagina :).
Oeps nee, dank voor de uitegbreidde uitleg maar dat bedoelde ik ook niet, excuses voor mijn verkeerde vraagstelling. Ik doelde op MAC adres blokkeren.
Momenteel heb ik een lijst met toegestane MAC adressen die gebruik mogen maken van het router. Wanneer ik bijv. mijn dochters PC van het internet af wil hebben verwijder ik het MAC adres van haar PC en desnoods telefoon (al heeft ze tethering nog niet ontdekt even als MAC cloning/spoofing om het evt te omzeilen).
Een MAC filter is aanwezig. Daarmee ontzeg je volledige toegang tot het netwerk, in plaats van enkel Habbo Hotel.
Ook dit is wel te automatiseren als het moet.

• LessRam
Ultraman schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:11:
[...]
Zowel TL-WR1043ND_V1_120210 als TL-WR1043ND_V1_110429 bevatten een originele firmware file zonder "boot" en daar hoef je dus niets van te strippen.
En laat ik van de 3 aanwezige firmware nu net die ene geopend te hebben waar WEL boot in staat. Excuses, I stand corrected.
Bedenk ook dat de WNDR3700 een apparaat is uit een hogere prijsklasse (kost nagenoeg het dubbele!). Ook is dat een dual-band apparaat (dat is iets anders dan dual-channel) welke zowel op 2.4GHz als de 5GHz band werkt. De TL-WR1043ND werkt enkel op de 2.4GHz band.
Wil je mijn WNDR3700v3 overnemen? ;)
In tegenstelling tot de WNDR3700v1 (welke ik eerst had) en de v2 is de v3 echt een rotding qua bereik en snelheid. Dual band heb ik weinig tot niets aan, a) moet je er dan veel dichter op zitten, en b) heb ik in huis van alle apparatuur niet één ding dat op 5Ghz werkt.
Dat dualchannel/channelbonding is wel ideaal, dus hopenlijk blijft ie hier ook staan.
Een MAC filter is aanwezig. Daarmee ontzeg je volledige toegang tot het netwerk, in plaats van enkel Habbo Hotel.
Thanx!! Jouw firmware klinkt perfect in mijn situatie. Ik hoef niet veel dingen extra op de stock, maar de paar dingetjes die ik erbij wil zitten blijkbaar in jouw versie. Mooi....

En terwijl ik typ krijg ik de email dat ik bij het DHL punt mijn router kan ophalen. :9~

• DVR123
Ultraman schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:11:
[...]
Zowel TL-WR1043ND_V1_120210 als TL-WR1043ND_V1_110429 bevatten een originele firmware file zonder "boot" en daar hoef je dus niets van te strippen. Die kun je zo flashen vanuit OpenWRT om terug te gaan naar de originele firmware.
Geen reden om de DD-WRT revertfiles te gebruiken als het ook met de originele firmware kan zou ik zeggen.

[...]
Hoe kun je nu al zeggen dat het een tegenvaller gaat worden?
Ik haal op een adapter die dergelijke snelheden simpelweg niet aan kan 4MB/s. Zo'n adapter is de meest voorkomende soort, daar wilde ik je voor waarschuwen.
Als je een betere kwaliteit adapter hebt, en die lijk je te hebben, dan is 130Mbit op 20MHz haalbaar. En blijkbaar heeft jouw Netgear destijds 40MHz modus gedraaid als je 300Mbit hebt weten te halen. Daar is deze TP-Link ook op in te stellen. De stabiliteit op die modus kan ik echter niet zoveel over zeggen. Ik gebruik namelijk overal 20MHz modus omdat de 2.4GHz band gewoon te druk is.

[...]
Aah op die manier.
Ja die heb je. Staat standaard op de Status -> Overview pagina :).

[...]
Als ik op je site op de factory image download krijg ik de sysupgrade en als ik de sysupgrade download krijg ik de factory..
Welke moet ik nu hebben
DVR123 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:10:
[...]

Als ik op je site op de factory image download krijg ik de sysupgrade en als ik de sysupgrade download krijg ik de factory..
Welke moet ik nu hebben
Oe dat is een stomme fout. De links precies omgedraaid.
Ik heb het probleem verholpen, refresh je pagina om de verbeterde versie te krijgen.

Vertrouw op de file names, die kloppen. Dus de daadwerkelijk link, in plaats van de lin-tekst.
Als extra controle kun je op de file sizes letten. Een factory image is doorgaans zo groot als het flash geheugen van het apparaat waarvoor hij geschikt is, in ons geval: 8MB.
Een sysupgrade bevat enkel een squashfs met de software. Voor Regular betrof dat volgens mij ongeveer 3MB en chunky 5MB.

Bedankt voor het melden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2013 13:33 ]

• DVR123
Heb hem geflashed en het werkt!
Maar wat is de toegestane transmit power hier? en de standaard voor een wifi router?
In Nederland maximaal 20 dBm.

Als je echt meer nodig hebt kun je kijken of de Nieuw Zeeland setting wat voor je kan betekenen. Volgens mij mogen die ook kanaal 12 en 13 gebruiken, en tot 23dBm uitzenden. US mag ook sterker uitzenden, alleen mogen kanaal 12 en 13 daar niet.Maar volgens mij gaat het apparaat niet hoger dan 20dBm.

Dit is echter geen wondermiddel om bereik te vergroten. Waar het wel voor kan helpen is als je eerder wel een verbinding kreeg maar met moeite data er door kreeg, dan kan dit opkrikken mogelijk helpen om het toch net werkend te krijgen.
Voor echt een beter bereik kun je beter gaan kijken naar betere antenne's. Voor zowel ontvangende als zendende zijde. Of plaats een extra Access Point, dan heb je wat meer garanties.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2013 13:52 ]

• DVR123
Bedankt!
Was meer om te kijken of hij standaard niet veel te hoog stond!
Nog aanbevelingen voor een andere interface?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ultraman schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:41:
In Nederland maximaal 20 dBm.

Als je echt meer nodig hebt kun je kijken of de Nieuw Zeeland setting wat voor je kan betekenen. Volgens mij mogen die ook kanaal 12 en 13 gebruiken, en tot 23dBm uitzenden. US mag ook sterker uitzenden, alleen mogen kanaal 12 en 13 daar niet.Maar volgens mij gaat het apparaat niet hoger dan 20dBm.

Dit is echter geen wondermiddel om bereik te vergroten. Waar het wel voor kan helpen is als je eerder wel een verbinding kreeg maar met moeite data er door kreeg, dan kan dit opkrikken mogelijk helpen om het toch net werkend te krijgen.
Voor echt een beter bereik kun je beter gaan kijken naar betere antenne's. Voor zowel ontvangende als zendende zijde. Of plaats een extra Access Point, dan heb je wat meer garanties.
Ik merk duidelijk verschil tussen 20 en 21dB in de wifi analyzer, dus het apparaat gaat idd hoger dan dat.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 18:39
sygys schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:27:
ik vraag me af of dat het probleem is. mijn vorige routers werden ook instabiel, daarom heb ik juist deze gekocht. Kan een modem van UPC een router zo danig ontregelen dat deze crashed en zich niet meer hersteld tot de stroom eraf geweest is?

Ik heb behoorlijk klote internet met vlagen. misschien dat de modem defect is? of zou een router gewoon weer verbinding moeten krijgen als deze is weg gevallen?
Ja dat kan inderdaad. Hier in huis hebben we hetzelfde probleem. Minimaal 1x per weer knalt het internet eruit. Bij de nieuwste stock firmware kun je dan ook niet in je router komen. Bij het uitschakelen van het modem, kun je de router weer bereiken, maar bij inschakelen van het modem crasht de router weer.
Bij DD-wrt kan ik nog wel in de router komen, alleen kan ik de DNS (soms) niet vernieuwen. Bij een reboot van de router, werktie weer.
Ik heb UPC gebeld en ze zeiden, dat het signaal van de modem te zwak kan zijn om voldoende gegevens te versturen/ontvangen. Maar het kon ook aan de modem liggen.
Kort samen gevat: Ja het modem/signaal van UPC kan je router van slag maken
CrazyTurk schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 18:26:
Ben sinds vandaag eigenaar van een TL-WR1043ND 1.7.

Heb veel reviews gelezen over de snelheid e.d. maar nu ik heb apparaat zelf heb ben ik wel teleurgesteld.

Er zit dd-wrt build 14896 op. Maar ik heb overal rondgekeken en kom er maar niet uit wat de beste instellingen zijn voor snelheid en bereik

heb nu dit:
[afbeelding]

Ik kan trouwens geen turbo modus 40MHz oid vinden?
40 mhz is alleen mogelijk wanneer je Nederland kiest. Om het volledige snelheid te benutten moet je 40mhz icm ALLEEn AES beveliging gebruiken. Voor de beste instellingen van DD-wrt voor Atheros chips zie deze link. of deze link voor wat meer info over wireless setttings.

Edit: Volgens mij is het niet toegestaan in Amerika om de 40mhz optie te gebruiken. Ook heb ik hem altijd op N + G staan ipv mixed. Daarnaast altijd ff op Save en apply drukken, anders komt de 40mhz optie ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Bliksem B op 27-03-2013 15:22 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Bliksem B schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:51:
[...]
40 mhz is alleen mogelijk wanneer je Nederland kiest. Om het volledige snelheid te benutten moet je 40mhz icm ALLEEn AES beveliging gebruiken.
Is dat een beperking van DD-WRT? Nederland is toch niet het enige land wat 40mHz bandbreedte accepteert? Dat is gewoon onderdeel van de IEEE 802.11n spec?

Je moet inderdaad wel AES-CCMP (WPA2) of geen encryptie hebben om 40mHz bandbreedte te gebruiken.

• DVR123
Waarom is er eigenlijk nog geen OpenWRT topic?
Aangezien de meeste vragen hier toch over OpenWRT gaan en ze toch voor alle routers gelden

[ Voor 1% gewijzigd door DVR123 op 27-03-2013 15:40 . Reden: Typo ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DVR123 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:28:
Waarom is er eigenlijk nog geen OpenWRT topic?
Aangezien de meeste vragen hier toch over OpenWRT gaan en het toch voor alle routers gelden
Specifieke openwrt dingen zijn toch goed gedocumenteerd op openwrt. Verder zijn just de trunk dingetjes weer heel router afhankelijk lijkt me.

Overigens bleken mijn broadcast problemen bij de mede8ter speler te liggen. Die bleek niet zo goed met het 802.11n protocol of snelheid overweg te kunnen(langzaam, tot spontane reboots) . Dus de radio maar op 80211g gezet en toen werkte het grotendeel weer vanouds.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ultraman schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 00:31:
[..]
Ik de "Regular" build hier zelf in gebruik en een installatie via de command line getest, dat ging prima. Ben benieuwd hoe de resultaten voor jullie zijn.

Regular build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/03/openwrt-aa-r35864-regular-nl.html

Chunky build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/03/openwrt-aa-r35864-chunky-nl.html
Ultraman, je schrijft op je site dit:

Installatie van de nieuwe kernel modules is ook makkelijker gemaakt: ze zijn direct met opkg te installeren. Dat is gedaan door een regel toe te voegen aan /etc/opkg.conf welke naar mijn repository verwijst. Ben je een upgrader, dan zul je deze regel wellicht handmatig moeten toevoegen om er gebruik van te maken, want sysupgrade zal de configuratie file waarschijnlijk niet overschrijven. Voeg dan op de tweede regel, dus onder de verwijzing naar de officiële repository, van /etc/opkg.conf de volgende regel toe:

src/gz ultrawrt-chunky  http://openwrt.sjoosten.nl/files/attitude_adjustment/12.09-rc1/r35864/ultrawrt-chunky/ar71xx/packages

Voor andere pakketten kun je gebruik blijven maken van de officiële OpenWRT repository.

Kun je de link naar jouw repository ook in LuCI toevoegen en wel bij System/Software/Configuration?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aFdtuuh.png

Dus hier tussen regel 1 en 2:
code:
1
2
3
4
5
src/gz attitude_adjustment http://downloads.openwrt.org/attitude_adjustment/12.09-rc1/ar71xx/generic/packages
dest root /
dest ram /tmp
lists_dir ext /var/opkg-lists
option overlay_root /overlay

[ Voor 7% gewijzigd door immetjes op 27-03-2013 17:01 . Reden: typo ]

Ja, dat is dezelfde file :)

• DVR123
Hoe moet ik instellen dat de router van de router vanaf internet beschikbaar is? Bijv. "THUIS-IP:8080"

• mk13139
DVR123 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:50:
Hoe moet ik instellen dat de router van de router vanaf internet beschikbaar is? Bijv. "THUIS-IP:8080"
Wil je de router webGUI publiekelijk maken? Lijkt je dat wel zo verstandig?

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Thanks! Net geflashed upgrade en die regel staat er idd vanzelf bij. Hoef niets zelf te typen

• DVR123
mk13139 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 21:20:
[...]

Wil je de router webGUI publiekelijk maken? Lijkt je dat wel zo verstandig?
Eigenlijk niet maar ik het is toch handig als ik een port moet forwarden om even in te loggen..
Ideeën om het anders te doen?

• Quad

Quad

Doof

DVR123 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:59:
[...]

Eigenlijk niet maar ik het is toch handig als ik een port moet forwarden om even in te loggen..
Teamviewer oid.

Ik zal zelf mijn router niet graag de mogelijkheid geven om publiekelijk in te kunnen loggen. Als ik dat zou willen stuur ik mijn ma wel een whatsapp of ze even de PC aan kan doen en dan neem ik die even over via TeamViewer en is het ook zo geregeld.

nggyu nglyd

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon password protected maken?

@DVR123 In OpenWRT kun je onder Firewall een Incoming traffic rule aanmaken.

[ Voor 123% gewijzigd door Compizfox op 27-03-2013 23:26 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

DVR123 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:59:
[...]

Ja, router alleen toegankelijk maken met SSH Access (system/administration) en dan alleen access met SSH key op poort 443. Als je dan niet thuis bent start je Putty op en zorg je dat in SSH Auth je private key staat van je public key die je in OpenWRT hebt ingevoerd. In Putty maak je verder een tunnel aan onder SSH tunnels. destination port maak je dan 8080 en destination dynamic "localhost".

Als je zo met putty remote bent ingelogd op je router. Stel je je browser in mbv manual proxy onder verbindingen op HTTP proxy localhost op poort 8080. Nu gaat al je internet verkeer encrypted over poort 443 door je router thuis. Je kunt je router nu gewoon benaderen of dat ie lokaal staat (dus met 192.168.1.1 bv).

Hier staat het nog eens (duidelijker?) uitgelegd.

• LessRam
Router aangesloten. Met veel ge-emmer.... Normaliter lukt me dit in een paar minuten maar nu wilde het maar niet zoals ik het wil. Eerst maar even met Stock firmware aangesloten, omgezet naar New Zealand, 300 Mbps, 40Mhz, 11bgn. resultaat;
- Prima verbinding met het router (1e verdieping)
- Ondoenlijke verbinding met internet via WiFi 0,3 MB, grrrrr ik wil minstens 4MB

300Mbps/40Mhz (dual channel) blijft mooi staan continue, maar vreemd steeds als ik van channel wissel wisselt het router van de buren mee op exact dezelfde channels. WPA/WPA2 security op AES.
antenne's een beetje bij gedraait, maar een signaal van -44 lijkt me sterk zat.

Een paar keer vliegt de router er compleet uit, router resetten en weer opnieuw. Nogmaals modem herstarten helpt ook niet echt.
Op een gegeven moment ziet mijn laptop helemaal geen routers meer.... alles weg ook die van de buren e.d. Dus netwerkkaart drivers verwijderen en weer opnieuw laten installeren.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2604746485.png

Na dit 5x gedaan te hebben lukt het opeens.... WiFi: 54Mb/s. Gelukkig. Het is nog geen 60 Mb/s maar 54 kan ik mee leven :)
Dit op stock firmware, maar moet zich de aankomende uren, dagen, weken nog gaan bewijzen.

Anything can happen.

• DVR123
immetjes schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:24:
[...]

Ja, router alleen toegankelijk maken met SSH Access (system/administration) en dan alleen access met SSH key op poort 443. Als je dan niet thuis bent start je Putty op en zorg je dat in SSH Auth je private key staat van je public key die je in OpenWRT hebt ingevoerd. In Putty maak je verder een tunnel aan onder SSH tunnels. destination port maak je dan 8080 en destination dynamic "localhost".

Als je zo met putty remote bent ingelogd op je router. Stel je je browser in mbv manual proxy onder verbindingen op HTTP proxy localhost op poort 8080. Nu gaat al je internet verkeer encrypted over poort 443 door je router thuis. Je kunt je router nu gewoon benaderen of dat ie lokaal staat (dus met 192.168.1.1 bv).

Hier staat het nog eens (duidelijker?) uitgelegd.
Thanks ga het even proberen!
Daarnet stopte de wifi op mijn laptop er wel mee, na een ipconfig /release /renew deed ie het weer maar dit is niet de 1e keer..

Weet iemand hier de oorzaak van?

Dit is een stukje uit de logs:
Mar 27 22:26:15 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA "MAC ADRES" IEEE 802.11: disconnected due to excessive missing ACKs
Mar 27 22:26:45 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA "MAC ADRES" IEEE 802.11: deauthenticated due to inactivity (timer DEAUTH/REMOVE)
Mar 27 22:29:06 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA "MAC ADRES" IEEE 802.11: authenticated
Mar 27 22:29:06 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA "MAC ADRES" IEEE 802.11: associated (aid 1)

Heb even het eea opgezocht maar dit zou dus verholpen kunnen worden door WMM uit te zetten maar dan haal je lage snelheden.. ben ik de enige met dit probleem?

EDIT: nu ook disconnects met mijn nexus 7 om de 5-10 min en een film streamen over de bekabeld stopt soms ook even... Heb ik nu echt een bad flash?

EDIT2: Router gaat retour , heeft hetzelfde gedrag met de factory firmware

[ Voor 28% gewijzigd door DVR123 op 28-03-2013 14:05 ]

Als het ook bekabeld mis gaat lijkt mij ook dat er iets met het apparaat niet in orde is. Vervelend.

• MooiNietDus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Mijn router (1043ND) met OpenWRT erop heeft last van random WiFi TX drops naar 1 MBps (dit word door de router gerapporteerd - de daadwerkelijke snelheid is nog trager). Dit is een al lang bekende issue (#12372 - https://dev.openwrt.org/ticket/12372). Geen van de voorgestelde oplossing werkt en ik voel mij genoodzaakt om TP-link of DD-WRT firmware erop te zetten. Mijn vraag aan jullie is of iemand weet of DD-WRT ook last heeft van deze issue.

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:39
Ik heb een vraagje, voorheen had ik een Linksys WRT54G modem, met Ziggo Internet en een Ubee modem van hun. Ik heb nu een WR1043ND aangekocht en inmiddels aangesloten, alleen als ik nu inlog op 192.168.1.1 dan krijg ik dus een Modem pagina van de Ubee Modem.

Waarom kwam ik er met mijn Linksys wel gewoon door, maar pakt hij nu dus de Ubee modem als router op ipv mijn nieuwe WR1043ND?
Pagina: 1 ... 34 ... 56 Laatste