Asgaro schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:48:
Het is maar tot dat je een game gehoord hebt met veel beter, realistischer en bombastischer geluid, dat je zult weten wat je mist.

Lettertype was inderdaad een wat onnozel argument van mij, maar het toont toch dat ze de game niet zo vernieuwend en verfrissend maken als ze zouden kunnen doen.
Zoals? BF:BC2 vind ik in ieder geval niet beter dan CoD. Ook prima, niks mis mee, maar 't is niet 'veel beter, realistischer en bombastischer'. Maar goed dat is deels ook je eigen mening natuurlijk.
Er is een gebrek aan innovatie. Ze spelen enkel met de gameplay en maken zo nieuwe modes. Maar de spelwereld blijft even statisch.
In BF3 kan je bv. je eigen loopgracht maken met C4, je LMG met bipod op de rand zetten, en surpressing fire geven.
Het absurde hieraan is dat de PC versie van MW3 hoogstwaarschijnlijk meer zal kosten dan PC versie van BF3.

Probleem is dat je maar zover kunt gaan met innovatie. Er zitten al zoveel elementen in BO, wat wil je er nog meer bji proppen? Classes met heel veel verschillende wapens, attachments, killstreaks, contracts, veel verschillende gamemodes (tegenover 3 of 4 in BF:BC2?), alles zit er gewoon al in. Het enige wat misschien nog wel kan is destructieve werelden, maar ook daar twijfel ik erg over. De maps zijn zo klein, in een gemiddeld potje staat er dan niks meer overeind op het eind en dat is natuurlijk ook niet leuk.
Een eigen loopgracht maken is allemaal leuk en aardig maar dat werkt in CoD toch niet, daar heb je toch geen tijd voor en in die kleine maps is het veel te makkelijk te flanken. Dus kunnen ze wel maanden eraan werken om dat voor elkaar te krijgen, niemand zal het gebruiken dus is dat allemaal voor niks.
Ja, sinds jaar en dag is er een 10 euro prijsverschil. Ik had is gelezen dat dit komt omdat de uitgever een deel aan Sony en MS moet betalen, dus ze vragen meer ter compensatie.
Maar het PC platform heeft zoiets niet. Erger nog: ze bieden de game aan op Steam, hierdoor moeten ze zelfs geen geld geven aan fysieke hoesjes en distributie. En toch, €59.99...

Steam is altijd duur, dat klopt. Maar je vind hem ook al voor 50, misschien straks nog goedkoper.
Moet ik je gelijk geven, CoD voelt meer polished aan. In BFBC2 zie nog eens graphische issues: stukjes hout dat door een muur steken ofzo. Ook het gamemenu is niet echt gepolijst.
Maar de gameplay op zich is perfect in orde, en er zit veel meer diepgang in dan bij de CoD serie.
Er zijn alleen veel mensen die er een negatieve dunk van hebben omdat de serie niet zo bekend is als CoD. Ze spelen CoD maar kijken niet verder dan hun neus lang is. Met BF3 komt hier eens verandering in zo te zien.
"Mijn vrienden spelen allen CoD? Ok dan blijf ik ook bij die game" Zo is de cirkel rond natuurlijk...
Ik doelde meer op BF3 die dus een nieuwe engine heeft. BF:BC2 had toch geen compleet nieuwe engine, of wel? Bij een compleet nieuwe engine ga je altijd problemen krijgen, je kunt zoiets gewoon niet testen op elk mogelijk systeem. Nu alleen maar hopen dat ze enige problemen snel kunnen oplossen en niet zoals in BO na maanden mensen nog steeds last hebben.
Verder zeg ik niet dat ik BF niet leuk vind omdat iedereen dat zegt. Het heeft me altijd heel leuk geleken, maar heb deze week voor het eerst de MP van BF:BC2 geprobeerd en ik vond het ronduit bagger. Dat komt voornamelijk om de teams gewoon niet meewerken, en ik had juist gehoopt dat je in BF wel eens voor de objective kon gaan. Dat zit er bljikbaar niet in, na een uur of 3 spelen in totaal ben ik nog geen server tegengekomen waar niet 38 snipers stil zaten en de rest op een helicopter staat te wachten. Leuk man!

Ja, doordat MW2 voornamelijk kleine maps heeft, kunnen de developers meer op details ingaan. Qua interieur enzo. Mij heeft het bij BC2 nooit gestoord, ik wou namelijk het epische gevoel dat je in een oorlog zit en dat heb je daar wel.
Over het maken van maps: zo eenvoudig is het niet. Ik weet zelf niets van de details maar Dice heeft gezegd dat het een dag of meer kan duren vooraleer een map gecompileerd is. Dit door de complexiteit met destruction, de volumetric smoke, de belichting, etc.
Maar qua interieur en bekleding is het inderdaad redelijk wat beter gedaan in MW2.

(BO nooit gespeeld)
Ik had het niet over de tijd die het kost om te compileren, al zou dat 3 dagen duren dan nog is het verwaarloosbaar. De maps in BF zijn gewoon veel groter en daardoor zijn de compileer stappen gewoon veel langer. Dingen als destruction en belichting worden niet in elke map opnieuw uitgevonden ofzo, dat zit gewoon in de engine en dat gaat allemaal vanzelf.
Ik weet natuurlijk ook niet hoeveel werk het is om een BF map te maken of een CoD map te maken, maar ik heb wel veel ervaring met maps maken bij Wolfenstein Enemy Territory, en dat is dezelfde basis engine en in principe dezelfde editor. Het kost echt veel tijd om een leuke kleine map te maken met veel details (CoD), maar het kost heel weinig tijd om een saaie grote map te maken met het terrein automatisch gegenereerd met 16 gekopieerde huisjes zonder interieur (zoals in BF). Ik maak het nu natuurlijk simpeler dan het daadwerkelijk is, maar het zou me erg verbazen als BF maps maken meer tijd in beslag neemt. Ik heb het dan wel vooral over de grotere lege buiten maps, er zijn ook wat kleinere maps die wel iets meer detail hebben (maar nog steeds erg minimaal...)