Oké, dan is mijn vraag hoe regel je dat? Dat je dus voor elk array 1 disk pakt per multiplier ?
Zou je hierbij ook gebruik maken van 2 raid controllers of juist 1 ? En dan moet ik natuurlijk nog gaan kijken welke dit dan worden.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe om een raid controller te lenen en deze uitvoerig te testen eer ik er één aanschaf als ik het zo hoor.
[/quote]
Het is zeker verstandig om te onderzoeken welke RAID controllers werken met sata port multipliers. SAS expanders is nooit zo'n probleem, maar sata port multipliers, daar heb ik geen weet van. Ze werken zo te zien wel met eenvoudige SATA 2 poorts controllertjes.
Het grote probleem is dat jij moet bepalen welk device in je config menu van de RAID kaart overeenkomt met welk fysiek device. Ik weet niet of er leds op de multpliers zitten om te bepalen welke drive actief is.
Met Linux software RAID is het relatief makkelijk, omdat je individuele devices /dev/sda /dev/sdb, etc gewoon individueel kunt aanspreken en zo testen welke disk welk device is.
Zo heb ik een script gemaakt dat een fysieke representatie geeft van de drives in mijn Norco case en wat hun temperatuur is:
pagina
Het is een eenmalige klus, als je alles hebt uitgemapt kun je de drives in arrays gaan zetten.
Ik vraag me alleen af hoe je dit kunt gaan testen met een hardware raid kaart, zonder toegang tot het OS waarbij je individuele disks kunt aanspreken.
Wat dat aan gaat is het jammer dat je niet veel ervaring hebt met Linux, omdat je dan geen hardware RAID kaart nodig hebt, maar gewoon een grote 8 poorts HBA en je bent klaar. Scheelt ook geld, alhoewel dat hier niet zo'n issue zal zijn.
De uitzoekpunten zijn:
1. werken RAID controllers goed samen met SATA port multipliers? Liefst jouw model?
2. kan ik fysieke disks 'mappen' naar de devices zoals ze geidentificeerd worden door de RAID controller of het OS?