- foutje
De rebuild tijd wordt bepaald door:
1. de snelheid van een schijf
2. de grootte van een schijf.
De rebuild tijd wordt niet bepaald door het aantal schijven.
Bij een rebuild moeten alle schijven zo'n beetje alle data inlezen. 1 schijf moet dan alles schrijven.
Als schijven dus op 1 kanaal zitten zoals bij die expanders, zullen de schijven de beschikbare bandbreedte moeten delen en zullen rebuild tijden fors toenemen.
Mijn 18 TB array met 1 TB disks rebuilt in 5 uur. Op dat moment trekt het systeem totaal 1 GB (gigabyte) per seconde. Van wat mensen hier hoor ik dat 2 TB disks inderdaad 10+ uur rebuilden.
Reken bij 3 TB disks op rebuild tijden van 15+ uur. RAID 6 en hotspares zijn wel gewenst dan. Dat geeft wat capaciteitsverlies maar ach, waar hebben we het over.
Het punt is wel dat bij grote arrays waarschijnlijk de controller op een gegeven moment het best zwaar heeft, maar ik heb daar geen getallen bij.
Voor een setup met port multipliers zou ik dus toch mijn trukje overwegen: maak 5 RAID 5 arrays aan van 9 disks. Iedere disk uit een RAID 5 set zit op een andere port multiplier, zodat je optimaal gebruik maakt van de beschikbare bandbreedte.
Het enige wat ik me afvraag is hoe port multipliers en raid controllers het met elkaar doen. Beetje kut als je een dure controller koopt die dan geen disks herkent.
Als je Linux kennis beperkt is zou ik er zeker niet aan beginnen want je moet ook vaardig genoeg zijn om iets op te kunnen lossen als het mis gaat.
Maar ik fantaseer graag over het idee dat je op basis van build 1 met allemaal losse sata controllertjes gewoon de boel aanstuurt. Dan zou je dus die 5x9 opzet prima kunnen maken en dan met LVM tot 1 enorme array aan elkaar knopen.
Met 9 port multipliers heb je 9x SATA II = 9x 300 MB/s aan bandbreedte. Dat is 2700 MB/s. Stel dat je effectief maar 250 MB/s over 1 kannaal haalt, dan kom je nog op 9x250 = 2250 MB/s.
Dat zou 50 MB/s per disk zijn. Dat gaat eigenlijk prima met software RAID onder Linux. Bij het rebuilden haal ik ook dat soort snelheden.
Reken maar mee: 50 MB/s is ongeveer 180 GB / uur, dus een rebuild kost dan 5.5 uur. Precies conform mijn verhaaltje. Met 3 TB disks wordt dat dus iets van 18 uur. Maak er max 20 van.
Maar dat is dan wel 15 tot 20 uur 100% belasting.
Maar port multipliers zijn helemaal niet zo gek, je haalt niet de prestatie die in de disk zit, maar die haal je meestal toch al niet in dit soort configs.
[
Voor 254% gewijzigd door
Q op 11-06-2011 00:06
]