Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:29
PcDealer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:33:
[...]

Iedereen die een EVA of een 3PAR thuis heeft staan is sowieso een baas :p

Is het een idee om een minimaal aantal nodes of disks op te nemen voor de non-home built?
Ergens heb je wel gelijk, maar het is ook gewoon een kwestie van je portemonnee ff goed leegschudden, stekker in het stopcontact en dat is het dan.

Het is een storage showcase wat niet meer realistisch is voor de gewone tweaker. Ik vind dat de builds best duur mogen zijn, maar het moet ergens nog wel voelen alsof het iets is om na te streven voor een reguliere tweaker die van storage een hobby heeft gemaakt.

Dat soort enterprise gear valt daar echt buiten, je kunt er niet echt iets van leren. Van veel zelf-bouw oplossingen kun je daadwerkelijk iets nuttigs opsteken. Een SAS expander, een HBA, een Case, of software. Een bepaalde aanpak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kecin schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:23:
Soms wel ja. Vaak moet DTS ook omgezet worden naar een stereo/AAC protocol gezien mensen geen fatsoenlijke geluidsset hebben. Achja. Of de TV op wifi en dan op de slaapkamer, dat soort dingen. Dan haal je gewoon de bandbreedte niet.
Mooi he die brakke SoC's in al die dure TV's _O- :+

Echt... om te huilen gewoon! :X :'(
Ik zie soms 4k of 1080p content als minder dan 720 door de lijn gaan ;(

Die mensen merken niets en vinden de kwaliteit prachtig O-)

Ook veel iPhones en iPads in het OV enzo.
De horror... :X 8)7
Maar in de toekomst eens een Quadro in drukken voor dat soort zaken :). P4000 oid.
Je zal wel moeten, want non-Quadro via VT-D doorgeven mag niet van nVidia -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:40:
[...]

Mooi he die brakke SoC's in al die dure TV's _O- :+

Echt... om te huilen gewoon! :X :'(

[...]

De horror... :X 8)7

[...]

Je zal wel moeten, want non-Quadro via VT-D doorgeven mag niet van nVidia -O-
Ja, echt verschrikkelijk. Ik raad de meeste mensen een nVidia Shield aan, werkt fantastisch!

Op dat laatste, je zou kunnen kijken om een reguliere videokaart met aparte drivers in een Ubuntu machine te zetten: https://www.reddit.com/r/...m_limitation_on_gtx_gpus/

[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 21-01-2020 20:05 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Schopje, spulletjes draaien nu bij mij. Even een vertekend kostenplaatje....
#CategoryProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenHP 861754-B21, 6TB€ 400,51€ 1.602,04
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 7200rpm)€ 179,05€ 537,15
2ControllersHP Smart Array P420/1GB with FBWC€ 355,74€ 711,48
1ControllersHP Smart Array P420/2GB with FBWC - Storage controller (RAID) - 8€ 849,-€ 849,-
8Geheugen internHP J9P82AT€ 159,-€ 1.272,-
2Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 59,90€ 119,80
1ServersHP Proliant DL380p Gen8 (642107-421)€ 894,19€ 894,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.985,66

Heb alles in een 14U HP rack. De DL380P Gen8 is omgebouwd tot een 12bay LFF (2 slots vrij nog).
Bruto opslag: 7x6TB = 41,3 TB, in Raid6: +/- 30TB.
Verder 2 SSD's voor VM's van 480GB per stuk, in Raid 1.
En nog een losse Raid0 10TB schijf.
Dit alles maakt zo'n 40 tb netto.

Zal binnenkort even een foto schieten, of hieraan toevoegen maar het is nog een bende. Moet nog even kabels trekken gezien alles in de schuur staat.
Zit een Eaton UPS achter, en nog een 2 bay Synology met 2x2tb voor backups, verder nog 2 off-site backups van 1tb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KgnO71wegKTGQNBN6NtlxdEu/full.jpg

Ik draai op de server ESXI 6.7U3, verder met een Xpenology VM die de data regelt en Plex enzo.
Wat nog te doen? Goede 10gbit switch halen om in het rack te schroeven, cablemanagement, 2e en 3e Eaton toevoegen als backup (even zien of ik ze kan lussen...) En natuurlijk meer schijven aanschaffen in de vorm van een SAN denk ik. Wellicht die vullen met 12*10TB in Raid6. Afhankelijk van de prijzen...

Ik kan in iedergeval eerst weer vooruit!
De reden dat de kast zo staat is omdat er zo nu en dan nog een paneeltje en kabeltje bij in gedumpt wordt :P whehe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7zU5gMOepOCTqbl8c0Rm7RoF/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6OzMpVRqykA1MlwZZEg77xJ3/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 16-02-2020 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ah @Kecin jij bent die vuile hond die dat HP rack van mij heeft gejat!

;) :p

Ik was gewoon te druk om nog een bod uit te brengen op tijd. Veel plezier er mee :*

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

PcDealer schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:19:
Ah @Kecin jij bent die vuile hond die dat HP rack van mij heeft gejat!

;) :p

Ik was gewoon te druk om nog een bod uit te brengen op tijd. Veel plezier er mee :*
Haha yes. Klopt. 112 euro naar mijn verassing. Sorry!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Kecin schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Haha yes. Klopt. 112 euro naar mijn verassing. Sorry!
Ik heb er nog eentje in mijn favorieten staan. Helaas is die 24U niet in kleine stukken uit elkaar te halen.

Mocht je iets willen weten, ik heb het kleinere broertje uit jouw wenslijst: pricewatch: APC Back-UPS BX700U-GR

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 16-02-2020 20:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kecin schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:31:
Verder 2 SSD's voor VM's van 480GB per stuk, in Raid 1
SSD's in RAID1 achter een HP P420 in RAID mode, terwijl die geen T.R.I.M. commando's verstuurt... :X

Ik ben benieuwd hoe lang die arme Crucials het uit zullen houden, voordat je ze een keer eruit moet halen en in een PC met een HBA of SATA AHCI Controller moet "T.R.I.M.-en" :P

Je kan beter SSD's gebruiken met een fatsoenlijke Garbage Collector, zoals de Intel S3710 serie ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

nero355 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:10:
[...]

SSD's in RAID1 achter een HP P420 in RAID mode, terwijl die geen T.R.I.M. commando's verstuurt... :X

Ik ben benieuwd hoe lang die arme Crucials het uit zullen houden, voordat je ze een keer eruit moet halen en in een PC met een HBA of SATA AHCI Controller moet "T.R.I.M.-en" :P

Je kan beter SSD's gebruiken met een fatsoenlijke Garbage Collector, zoals de Intel S3710 serie ;)
Helemaal mee eens en goed advies.
Heb de P420 wel geupdate en hij herkend een SSD Smart array. Wat dat ook wil zeggen...
De Raid 1 staat er als "backup" (deze 2 volumes zijn ook extern en intern gebackuped). Als ze "op" zijn dan is het een kwestie van dan weer investeren. Momenteel is het huishoudpotje voor dingen met een stekker weer een maandje leeg, haha.
Thanks voor de tip!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:31:
Schopje, spulletjes draaien nu bij mij. Even een vertekend kostenplaatje....
4Interne harde schijvenHP 861754-B21, 6TB€ 400,51€ 1.602,04
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 7200rpm)€ 179,05€ 537,15
2ControllersHP Smart Array P420/1GB with FBWC€ 355,74€ 711,48
1ControllersHP Smart Array P420/2GB with FBWC - Storage controller (RAID) - 8€ 849,-€ 849,-
8Geheugen internHP J9P82AT€ 159,-€ 1.272,-
2Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 59,90€ 119,80
1ServersHP Proliant DL380p Gen8 (642107-421)€ 894,19€ 894,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.985,66

Heb alles in een 14U HP rack. De DL380P Gen8 is omgebouwd tot een 12bay LFF (2 slots vrij nog).
Bruto opslag: 7x6TB = 41,3 TB, in Raid6: +/- 30TB.
Verder 2 SSD's voor VM's van 480GB per stuk, in Raid 1.
En nog een losse Raid0 10TB schijf.
Dit alles maakt zo'n 40 tb netto.

Zal binnenkort even een foto schieten, of hieraan toevoegen maar het is nog een bende. Moet nog even kabels trekken gezien alles in de schuur staat.
Zit een Eaton UPS achter, en nog een 2 bay Synology met 2x2tb voor backups, verder nog 2 off-site backups van 1tb.

[Afbeelding]

Ik draai op de server ESXI 6.7U3, verder met een Xpenology VM die de data regelt en Plex enzo.
Wat nog te doen? Goede 10gbit switch halen om in het rack te schroeven, cablemanagement, 2e en 3e Eaton toevoegen als backup (even zien of ik ze kan lussen...) En natuurlijk meer schijven aanschaffen in de vorm van een SAN denk ik. Wellicht die vullen met 12*10TB in Raid6. Afhankelijk van de prijzen...

Ik kan in iedergeval eerst weer vooruit!
De reden dat de kast zo staat is omdat er zo nu en dan nog een paneeltje en kabeltje bij in gedumpt wordt :P whehe.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Binnenkort even updaten. Uitbreiding met 8U gedaan. HP backupsystemen over Fiber met elke U2 gevuld met 12x1tb :9 (dus snel rekenen is 40tb bruto erbij). Connectie over Fiber, SAS SCSI en Ethernet. Woopie!

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/va/3825116.jpg
Dat soort ongein, maar dan wel rechtop (gekke telefoon). In totaal 7 bays van die eerste twee machine's, rest staat dus op V&A. Ook nog 2 HP Backup machine's (D2D) kunnen kopen, maar nog niet mee gespeeld. Ook op V&A :o :'( :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Zoals eerder al aangegeven zou mijn thuis-server ook aan de eisen van dit topic voldoen, nadat alle hotswap-bays gevuld waren. Ook had ik ontdekt dat 1 sata-kabel niet helemaal goed zat, dus moest ik toch even graven in dit volgepakt machientje!

Als ik dat lees moet ik de volgende keer de schrijven van 14TB nemen om na mei 2020 nog in de lijst te kunnen staan. Prijstechnisch zou dat best gekund hebben, maar dan had al die rare IO andere er niet ingezeten!

Eerst begin in met de verplichte tabel:
System specifications
ComponentValue
CaseSilverstone Grandia GD06B
CPUIntel Core i3-8100 Boxed
RAM2 x Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK
MotherboardASRock B360M Pro4
Operating systemXCP-ng
ControllerSata controller op moederbord
Hard driveCrucial MX500 2,5" 500GB
Hard drive2 x Intel 760p 512GB
Hard drive5 x Seagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 7200rpm)
RAID array configuration Raid1 (2 x Intel 720 SSDs), RaidZ1 (5 x Seagate IronWolf, 6TB)
Netto storage capacity24 TB
Network1 x 1Gbit ethernet en 4 x 1Gbit ethernet LAG
UPSNee
FilesystemZFS
ExtraBevat ook 2 x FSO, 2 x FXO, 8 TV tuners, 2 CI-sloten en Wifi-6

Vervolgens post ik ook maar de inventaris RML, want er zit net iets meer in dan alleen een berg HDDs:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 119,40€ 119,40
1MoederbordenASRock B360M Pro4€ 89,30€ 89,30
5Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 7200rpm)€ 200,52€ 1.002,60
1BehuizingenSilverstone Grandia GD06B€ 119,90€ 119,90
1Digital Devices DD Max A8i TV Card - 8 Tuner TV Card DVB-C2/T2 ISDB-T----
1Tv-kaartenDigital Devices Octopus Twin CI Dubbele Common Interface Module (mét PCIe)€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersHP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 57,17€ 57,17
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (vPro)€ 22,95€ 22,95
2VentilatorenGelid Solutions Silent 8PWM, 80mm€ 5,55€ 11,10
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 77,90€ 77,90
2Solid state drivesIntel 760p 512GB€ 132,-€ 264,-
1Digium AEX410 (met 2FXO, 2FSO en VPMADT032)----
2Cam-Module AlphaCrypt Classic----
1Externe HDD/SSD behuizingenStartech.com 5,25" trayless hotswappable mobiel rekbackplane met dubbele bay voor 2,5" en 3,5" SATA-€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.854,17

Hoe kwam ik op deze hardware uit:
  • De machine staat (normaal gesproken) in een meterkast.
  • Ik hou niet van allemaal losse kastjes voor alle functie, die ik erin wou hebben.
  • Ziggo vraagt 2 euro/maand voor een extra stukje plastic en opnames kan ik niet vrij afspelen.
  • Ik wilde graag de oude vaste lijn ook thuis op mijn mobiel/tablet/computer hebben. Gesprekken goed kunnen opnemen is overigens ook wel een plusje tegenwoordig.
  • Ik wilde graag iets dat router kon spelen en dat iets meer kon dan dat Ziggo aanbied.
  • Ik wilde graag een NAS voor de opslag van foto's en video's, en ander thuis-nas gebruik.
  • Ik wilde graag iets om Domoticz op te draaien.
De case was de kleinste case waarin ik 4 pci-e kaarten kwijt kon en ook nog een paar HDDs.
Ik had namelijk de volgende PCI-e kaarten nodig:
  • 2 x Digital devices. Deze partij levert goede PCI-e TV-tuner kaarten en kunnen met de juiste opstellen zonder problemen Ziggo's versleutelde zenders begrijpen.
  • Digium AEX410 (met 2FXO, 2FSO en VPMADT032). Gewoon een goedkope (oude) analoge kaart, waar ik aan kon komen
  • HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter. Gewoon een goedkope netwerkkaart, die binnen PFsense zou werken
De rest was eigenlijk gewoon kijken hoe vol ik de case kon krijgen, nadat dit er in zat!

En dan nu een ander verplicht onderdeel: Foto's!
De voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mi3Sn9afLX7ur1bUnBlkGZs4Tk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/61VfFQgUDf9ZerWHcSdGzjSP.jpg?f=fotoalbum_large

De voorkant geopend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6hbPv8dh9nd_zV7bFiPoAbmM3k=/800x/filters:strip_icc()/f/image/sLquHyOZ175necdrOcOyRfDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Linksvoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-t8DuABvDeMG4H48xzEno9QdW8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/dzE9rx4KLovInBzId6z0cc4o.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsachter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIiotMyq6V5jkCUuei6Zk7jRLdw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/fWUGE0OOyVCxYM0DPWTvzmcL.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2OFBENnG9p-TAYe0G7fWO61DhE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ycYrnAh3RxNPgi6jaRggERf1.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant met open kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn_kdo_ZSJYjhXm-WfY1WZG2BRU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/eq6HrBJfywRjuIaq8ODluwQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Even die mooie PCI-e kaartjes op de foto vanuit binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXCFH3GNj6_C5ol9qQnrdn72BHk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/yaDOzyjnWgyWq2EbhidhTHlw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaZOTmxfZQ6kEkPMBrL8as1OC5k=/800x/filters:strip_icc()/f/image/AP1T8uamGUzpgM12J8CHOh4A.jpg?f=fotoalbum_large

Daaronder ergens zit een sata stekker los!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57D9kSt52x4-zmRtpQBcyejU96s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/eafTAlw344g1CPjlJV751Uxr.jpg?f=fotoalbum_large

Even plek maken voor mijn hand, want anders kan ik niet bij die losse sata-aansluiting! Dan kunnen jullie gelukkig ook nog iets zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSkHrhsjOmAfyLeXvYk69FV-S1s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/jsjkTjKfMWXV9suGswRMOztD.jpg?f=fotoalbum_large

En nu alles hopelijk wel vast zit kan ik een groot deel van deze achterkant weer vastmaken aan de kabeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gWAEaRXxJJOqylXtBoOXU9AaqI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UPDTOblYdWiVsXn3bHNLWl4m.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor alle stof dat nu op jullie bureau ligt. Had even geen zin om ook de linker hotswap-bay te verwijderen en de boel eens goed af te stoffen! En aangezien ik niet verwacht rond mei van 24 TB naar 56TB te gaan door de 6TB disks voor 14TB disks te vervangen zal ik misschien wel een van de laatste >20 TB maar < 50TB machine zijn die ook in de tabel zou kunnen komen staan.

Oh en even een mention: @iMars, hier is hij dan!

Edit: Nope, Sata kabeltje was gewoon klaar. 's Avonds heb ik de bovenste rode sata kabel vervangen met een andere rode sata kabel. Daarna weer even wat testjes gedaan en nu geen extra UDM CRC Errors meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 10-03-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 22:45

casemodder

--->

@Groentjuh

Dat is een heel mooi gevuld doosje, heb wel even zitten kijken hoe je alles er vakkundig in gevouwen hebt ;-)

Temps een beetje oke als hij aan de bak moet?

Gaaf gedaan!

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
casemodder schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:23:
Dat is een heel mooi gevuld doosje, heb wel even zitten kijken hoe je alles er vakkundig in gevouwen hebt ;-)

Temps een beetje oke als hij aan de bak moet?

Gaaf gedaan!
Ja, dit was een hele klus om dat in elkaar te vouwen. Daar heb ik best een aantal keer over gedaan om dat doosje goed te krijgen. Het doosje heeft een vrij specifieke build-order en kabelmanagement is vanaf het begin verplicht, want anders liggen de kabels in de weg om de linker en rechter bays te laten zakken of kun je niet bij de aansluitingen meer om iets aan te sluiten.

Onderop ligt links de PSU. Daarboven heb je links vooraan 2 x 3,5 inch hotswap bays met daarachter nog een 3,5 inch HDD, maar dan 90 graden gedraaid. Die hangt dus boven de voeding. Onder die hotswap bay komen alle kabels van de voeding, dus daar past niets meer.
In het midden heb ik vooraan best wel wat kabels lopen, want daar komt alles voor de linker en rechter bays naar boven. Daarachter zit onderop die AX200 in een M.2 slot met antennes in de PCI-e backets van 2 andere kaarten. De CI-interface kaart heeft daar plek voor een TV-tuner kaart module, dus dat gat zat er al. De netwerkkaart heeft een extra gaatje voor de tweede antenne. Oorspronkelijk wilde ik deze antennes in de pci-e bracket links boven de voeding, maar de kabels waren te kort |:( . Deze oplossing werkt ook maar maakt het wel een heel drama om de PCI-e kaarten te installeren en de antennes verbonden te houden!
Rechts heb je onderop het moederbord met daarboven 1 x 3,5 inch HDD (90 graden gedraaid) en 1 x 3,5 inch hotswap en 1 x 2,5 inch hotswap. Eigenlijk is het rechtsboven nog te veel plaats over! Misschien kan daar nog iets om de interne usb2.0 headers te gebruiken en de verschillende dongles voor domoticz daar te plaatsen?! De antennes daarvan kunnen nog wel in de PCI-e links achter :D !

Met 5 case fans, 1 fan aan de rechter hotswap bay, de standaard cpu koeler en fan in de psu is hij prima van temperatuur. Ik wist dat het een vol doosje ging worden, dus koeling moest dan ook aanwezig zijn! Alleen de hotswap-bays links zijn een beetje warmer. Doordat de hotswap bays vrij dicht zijn, is het lastig veel luchtstroming te realiseren langs de HDDs zelf. Met 45 en 46 graden celcius net een paar graden boven target. Dat is niets om mij zorgen over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-08 07:48
Mijn specs voor mijn Back-up server.

Total Storage 50TB
Netto storage 44.547TB
Total drives 97

System specifications
ComponentValue
BaseHP SE326M1
Extern3x NetApp DS2246
CPU2x Intel Xeon X5670 2.93GHZ 6 core 24 threads total
RAM32 GB, 8x4GB DDR3 EEC,
Operating systemFreenas 11.3
ControllerHP P822, LSI SAS9200-8e
Hard drive71 x 600GB SAS 6G 10.000 RPM Seagate ST9600105SS, HGST HUC109060CSS600
Hard drive24 x 300GB SAS 6G 10.000 RPM Seagate ST300MM0006
Hard drive2x 147GB HP SAS 6G 10.000 RPM
Pool 1RaidZ3 3 vDevs 71 Disks
Pool 2Stripe 24 Disks
Boot poolRaid 1 2 Disks
Netto storage capacity44,547 TB
Network1x Mellanox 56GB Infiniband adapter (40GB over glas)
Network management2x onboard gigabit
Idle power usage1200 W
Load power usage1350 W
Peak power usage+-1800 W (Koelvermogen volluit
Gebruik Backup/cold storage (ca 10uur per maand)

De opstelling staat in een 42u rack
De onderste disk shelf is onderdeel van mn SAN en hoort er dus niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wxcQ6m-oszMpt--ptFNdmTuRKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eG4xVrqmLgSkj55nfE2NvKR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tw-hqInqkpP7IXotN_ujDZA9DY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhRiCJG5ZIVbyuqNQjBlYBfk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi5WVNHN3nDPkUGhWYHuWKF49Z4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1lcmt23hqcKA9LBp9RYbHp7g.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door itcouldbeanyone op 11-10-2020 22:05 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit verklaart wel waarom mijn aandelen Vattenval zo goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
itcouldbeanyone schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:51:
Mijn specs voor me mijn Back-up server.
Dat is een ongebruikelijke build! :)

Als je in de lijst wilt, wil ik je vragen om de topic start instructies te volgen.

Hoeveel vermogen trekt dit rack?
Hoe ga je met de stroomkosten om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
jadjong schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:11:
Dit verklaart wel waarom mijn aandelen Vattenval zo goed gaan.
:) Lol, gelukkig staat hij niet vaak aan.
Q schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Dat is een ongebruikelijke build! :)

Als je in de lijst wilt, wil ik je vragen om de topic start instructies te volgen.

Hoeveel vermogen trekt dit rack?
Hoe ga je met de stroomkosten om?
Ik heb me post geupdate ;) zie er erg naar uit om in de lijst te komen.

me rack trekt meer vermogen dan dat de meterkast aankan 8)7 .
maar deze back-up server trekt 1350 watt onder normale omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@itcouldbeanyone super en bedankt voor het delen van deze informatie, wil je mij nog een DM sturen met die ingevulde template voor de tabel? Instructie is ook in de post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
wel te laat om aan de 50TB grens te voldoen maar nog wel voor het einde van 2020 de 50TB grens gehaald :+
Ik heb mijn bericht welke gekoppeld is aan de lijst in de TS aangepast:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59087106

@Q zou je in de tabel bij mij de netto en aantal disk kunnen aanpassen naar 52.6TB en 23 disks? O-)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
@geenwindows Ik heb de tabel aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Op verzoek de topictitel aangepast :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
br00ky schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:02:
Op verzoek de topictitel aangepast :Y)
Bedankt, de start-post is ook bijgewerkt.

- Systemen die niet aan de grens voldoen zijn verplaatst naar Q in "Storage showcase topic - 50+ TB storage systems"

De showcase-lijst is best kort geworden. Maar een ondergrens van 40TB had 4 systemen gescheeld.
Verder zijn er ook weinig toevoegingen geweest. Misschien is het bouwen van grote storage bakken niet meer zo populair.

Zo zal het zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 06-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Het boeit allemaal ook niet meer zo. Ik heb momenteel 6x5TB 2.5” schijfjes in raidz2, dus 30TB bruto, 20TB netto. Mocht mijn honger naar data weer toenemen, dan kan ik ze één voor één vervangen met 18TB schijven. Dan praat je al over 100TB+ rauwe opslag zonder dat ik een extreme setup heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:44
Q schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:15:
[...]

De showcase-lijst is best kort geworden. Maar een ondergrens van 40TB had 4 systemen gescheeld.
Verder zijn er ook weinig toevoegingen geweest. Misschien is het bouwen van grote storage bakken niet meer zo populair.

Zo zal het zijn. :)
Ik moet de uitbreiding (samvoeging van 2 systemen) nog altijd voltooien... Maar ik blijf het uitstellen :+

Dat zou mijn systeem nog wat boosten (20 -> 30 schijven van 4TB). Meeste materiaal ligt klaar, maar ik ben nog aan het twijfelen wat ik ga doen.

Er zitten nu 2 Dell PERC H200 kaarten in, beide slots van het mobo zijn in gebruik. Moet voor de nieuwe schijven aan te sluiten een nieuwe kaart in prikken omdat ik een externe chassis heb ervoor, dus moet ofwel de schijven versteken, een raid kaart kopen ter vervanging van de 2 perc's, of het mobo vervangen... Kan niet direct kiezen :X dus stel ik het uit... Tot mijn ZFS volumes vol zitten, that is :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Toevallig net mijn NAS geupgrade, 9x3TB Xpenology naar 8x8TB Ubuntu Server 20.04 + ZFS. Helaas mag deze net niet in het rijtje.

Toch leuk om al deze servers te zien!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
@Goshimaplonker298 @Hakker @cj1 @Chocola @BartNL @KorneelB @Perkouw @Switching Power @lampie1979 @azerty @thalantis @geenwindows

Hallo allemaal,

Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien een update zouden willen geven over jullie systemen, nu vele jaren later.

1. Is het systeem nog in gebruik?
2. Is het systeem aangepast?
3. heb je misschien iets te vertellen over je ervaring met het systeem?

Het is helemaal aan jou om te reageren of niet, maar ik zou het waarderen.

Ik zal in ieder geval iets vertellen over mijn systeem:

Ja :)

Nee, behalve dan de upgrade naar een infiniband kaart voor betere netwerk performance.

Geen disk uitval gehad. Het feit dat de machine meerstal uit staat tenzij nodig heeft niet tot failures geleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:15

Perkouw

Moderator General Chat
1) Nee, wel elders. M.a.w. heb de bak van de hand gedaan. :)
2) Nee, is hetzelfde gebleven.
3) Alleen maar positieve ervaringen, draaide als een tierelier. Met komst van 14TB en hoger is een dergelijk groot chassis voor mij niet meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switching Power
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-08 20:37
1) Ja, hij staat nog steeds op dezelfde plek zijn werk te doen
2) Buiten de gewone OS updates en een extra VM is alles het zelfde gebleven
3) Systeem draait netjes zoals de bedoeling is, alleen als Plex lange tijd bezig is met transcoding maken de fans wel wat herrie maar dat gebeurt niet zo vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
Q schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:57:
Ja, maar het ligt nooit permanent aan aangezien het echt als archief dienst doet.
Nog niet, maar zoals een post of 2 hierboven beschreven staat er nog een uitbreiding op het programma ;)
Het is een redelijk stabiel systeem gebleken, 1 of 2x een corrupte disk gehad, maar kon die altijd zonder data loss vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
ja :)

mah, hoogstens 1 GPU eruit, netwerk kaart is verhuist naar de OPNsense build. voor de rest zijn er enkel nog meer hardeschijven (en ssd') toegevoegd.

qua ervaring: it just works. ondanks de eerste generatie Threadripper draait ie stabiel genoeg, XMP werkt niet waardoor het geheugen blijft draait op 2666mhz, ik kan hem handmatig op 3000mhz zetten maar merk toch wel dat ie dan wat instabieler is (bijv. VM uitschakelen kan een system freeze veroorzaken.)
de waterloop houd de boel prima 'cool', heb er niks over te klagen.
unRAID en Plex media server heb ik de laatste tijd een beetje ruzie, ik merk dat Plex op unRAID v6.9 BETA toch stukke instabieler draait. Transcoderen gaat geregeld fout, metadata vernieuwen duurt soms uren dan wel niet (logboek staat vol met crash dumps) hier moet ik nog naar gaan kijken.
Voor de rest ben ik eigenlijk nog steeds helemaal tevreden :)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Q
1. Het systeem staat nog op het bureau weliswaar niet ingeschakeld en wordt waarschijnlijk binnenkort weer in gebruik genomen.
2. Geen hardware aanpassingen, wel Linux upgrade en misschien komt er dan een M.2 opstartschijf in

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 11:45

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

@Q
1. Het systeem is nog steeds in gebruik.

2. Qua systeem hardware heb ik het moederbord vervangen voor een moederbord met een E3-1585 v5 wat leuk is voor transcoding. Was niks mis met de oude Xeon D maar de E3 kruiste mijn pad en dus..........
Qua storage zit de boel vol met 44*8TB disks en 16*16TB disks. Als ik verder ga uitbreiden moet ik disks gaan vervangen.

3. Ervaringen zijn heel goed. De hardware is heel stabiel.
WD RED 8TB disks houden het goed uit. De 16TB disks zijn Seagate Exos die tot nu toe heel sterk zijn. Stuk sneller ook dan de WD RED.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
Goshimaplonker298 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:29:
@Q
1. Het systeem is nog steeds in gebruik.

2. Qua systeem hardware heb ik het moederbord vervangen voor een moederbord met een E3-1585 v5 wat leuk is voor transcoding. Was niks mis met de oude Xeon D maar de E3 kruiste mijn pad en dus..........
Qua storage zit de boel vol met 44*8TB disks en 16*16TB disks. Als ik verder ga uitbreiden moet ik disks gaan vervangen.

3. Ervaringen zijn heel goed. De hardware is heel stabiel.
WD RED 8TB disks houden het goed uit. De 16TB disks zijn Seagate Exos die tot nu toe heel sterk zijn. Stuk sneller ook dan de WD RED.
Dan gaat @Q de tabel wel moeten aanpassen als er daar nu effectief 60 disks in zitten... De tabel vermeld er "maar" 38 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
azerty schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Dan gaat @Q de tabel wel moeten aanpassen als er daar nu effectief 60 disks in zitten... De tabel vermeld er "maar" 38 :+
@Goshimaplonker298 done ;) 600+TB wow :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
Perkouw schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:48:
1) Nee, wel elders. M.a.w. heb de bak van de hand gedaan. :)
2) Nee, is hetzelfde gebleven.
3) Alleen maar positieve ervaringen, draaide als een tierelier. Met komst van 14TB en hoger is een dergelijk groot chassis voor mij niet meer nodig.
@Perkouw Bedankt voor je update - als je 'm niet meer hebt, dan moet ik 'm helaas uit de lijst halen. Ik heb 'm naar de lijst met kleinere builds verplaatst met aantekening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:15

Perkouw

Moderator General Chat
Q schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:25:
[...]

@Perkouw Bedankt voor je update - als je 'm niet meer hebt, dan moet ik 'm helaas uit de lijst halen. Ik heb 'm naar de lijst met kleinere builds verplaatst met aantekening. :)
Je mag hem er gewoon helemaal uithalen hoor. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
geenwindows schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:10:
ja :)

mah, hoogstens 1 GPU eruit, netwerk kaart is verhuist naar de OPNsense build. voor de rest zijn er enkel nog meer hardeschijven (en ssd') toegevoegd.

qua ervaring: it just works. ondanks de eerste generatie Threadripper draait ie stabiel genoeg, XMP werkt niet waardoor het geheugen blijft draait op 2666mhz, ik kan hem handmatig op 3000mhz zetten maar merk toch wel dat ie dan wat instabieler is (bijv. VM uitschakelen kan een system freeze veroorzaken.)
de waterloop houd de boel prima 'cool', heb er niks over te klagen.
unRAID en Plex media server heb ik de laatste tijd een beetje ruzie, ik merk dat Plex op unRAID v6.9 BETA toch stukke instabieler draait. Transcoderen gaat geregeld fout, metadata vernieuwen duurt soms uren dan wel niet (logboek staat vol met crash dumps) hier moet ik nog naar gaan kijken.
Voor de rest ben ik eigenlijk nog steeds helemaal tevreden :)
@geenwindows mag ik het huidige aantal schijven en hoeveel netto (minus 'parity') je nu aan capaciteit hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
Perkouw schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:27:
[...]

Je mag hem er gewoon helemaal uithalen hoor. (y)
Het was wel een mooie build, dus helemaal weg gooien is zonde ;)
Hoeveel mensen nog naar dit topic kijken is een andere vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Q schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:30:
[...]

@geenwindows mag ik het huidige aantal schijven en hoeveel netto (minus 'parity') je nu aan capaciteit hebt?
die heb ik je al gegeven ;)
23 disk total, 52.6TB netto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLAWYp2rmO5JRDx7_Vbsjbayr-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aF8XHcrW36Dx146ldhlqpkKC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
geenwindows schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:36:
[...]

die heb ik je al gegeven ;)
23 disk total, 52.6TB netto

[Afbeelding]
8)7 Oeps ja, sorry. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Q schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:32:
[...]

Het was wel een mooie build, dus helemaal weg gooien is zonde ;)
Hoeveel mensen nog naar dit topic kijken is een andere vraag.
Ik kijk al jaren zodra er een update is en ben een Unraid build aan het plannen.
Voor mij is dit een van de draadjes waarvoor ik nog naar Tweakers kom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Ja de orginele post is ook elke keer aangepast dus wat er staat klopt nog

Nee de desbetreffende build post klopt nog zie antwoord 1

Wat valt er te vertellen het is een fileserver en meer niet. Hij doet geen fancy dingen behalve files serveren met nog steeds FreeBSD 10 als basis. Hij heeft geen directe internet interactie dus ik zie ook weinig reden om van ZFSguru af te stappen naar een kale FreeBSD 12 om up to date te zijn met FreeBSD. Het enige wat ik kan zeggen is dat het jammer is dat het project is doodgebloed omdat de dev hoognodig het wiel opnieuw uit moest vinden in plaats van het voor hemzelf makkelijker te maken. Een paar mensen van GoT hebben nog willen meehelpen hiermee maar helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door Hakker op 07-01-2021 14:38 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Hakker schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:36:

Ja de orginele post is ook elke keer aangepast dus wat er staat klopt nog

Nee de desbetreffende build post klopt nog zie antwoord 1

Wat valt er te vertellen het is een fileserver en meer niet. Hij doet geen fancy dingen behalve files serveren met nog steeds FreeBSD 10 als basis. Hij heeft geen directe internet interactie dus ik zie ook weinig reden om van ZFSguru af te stappen naar een kale FreeBSD 12 om up to date te zijn met FreeBSD. Het enige wat ik kan zeggen is dat het jammer is dat het project is doodgebloed omdat de dev hoognodig het wiel opnieuw uit moest vinden in plaats van het voor hemzelf makkelijker te maken. Een paar mensen van GoT hebben nog willen meehelpen hiermee maar helaas.
offtopic:
Wat ZFSGuru betreft geef ik je volledig gelijk. De (nu ontmantelde) zelf-bouw die ik eerst had draaide ook op ZFSGuru en was een mooie manier voor mij om in te stappen. Toen ik wou upgraden was het echter al doodgebloed en ben ik overgestapt naar een kale Debian met ZFS, maar moest ZFSGuru nog onderhouden geweest zijn was ik hoogstwaarschijnlijk daarbij gebleven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Om er nog wat verder over te hebben de reden dat het enkel een fileserver is is omdat het gewoon een vorm van gemak is voor mij.

Ik heb een 2de bak die veel voor mij automatiseer. Je weet wel Linux ISO's enzo maar ook kijken naar domotica en als kleine webserver enzo. Dat is een ding die dus de apps draait. Met hier en daar dan een mount naar de fileserver maar een ander deel doe ik gewoon handmatig omdat het dan netter blijft.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
azerty schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:49:
[...]

offtopic:
Wat ZFSGuru betreft geef ik je volledig gelijk. De (nu ontmantelde) zelf-bouw die ik eerst had draaide ook op ZFSGuru en was een mooie manier voor mij om in te stappen. Toen ik wou upgraden was het echter al doodgebloed en ben ik overgestapt naar een kale Debian met ZFS, maar moest ZFSGuru nog onderhouden geweest zijn was ik hoogstwaarschijnlijk daarbij gebleven...
Was inderdaad een leuk project met potentie, wat is er eigenlijk met CiPher gebeurd? Die is van de 1 op het andere moment ineens verdwenen. Was altijd zo actief en op de hoogte in dit subgedeelte.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
rikadoo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Was inderdaad een leuk project met potentie, wat is er eigenlijk met CiPher gebeurd? Die is van de 1 op het andere moment ineens verdwenen. Was altijd zo actief en op de hoogte in dit subgedeelte.
Die is ergens in 2017 inderdaad van de aardbol verdwenen: CiPHER heeft de crew verlaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37

Shunt

Boe

System specifications
ComponentValue
CaseInter-Tech 19" IPC 4U-4424
CPUAMD Ryzen5 2400
RAM16 GB 2x 8 gb ddr4 3200
Operating systemUnraid 6.8.2
ControllerAdaptec PMC SAS SATA 6gb S PCI E 24 Port Gen3 RAID
Hard drive9x ST6000DM003 Seagate 6TB
Hard drive4x TOSHIBA_HDWN160 6TB
Hard drive2x HGST HDN724030ALE640 3TB
Hard drive1x ST3000DM001 3TB (de laatste gelukkig de rest is al dood)
Pool 1Unraid array met 2x parity 16 Disks
Netto storage capacity75 TB
Network1x 1tgb
Idle power usage50W
Load power usage152W
Peak power usage200W
GebruikMedia storage, docker

Onder de server ligt nog een mooie smart UPS X 1000
Deze is mooi aangesloten zodat als het een keer nodig is de server netjes uit gaat als hij onder de 50% komt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Ja 1 van de 2 is er nog de Backup server die als 50 TB in het lijstje staat is eigenlijk 66TB netto

De andere server is een Synology Nas geworden (3617xs) met 12x 10TB schijven (raid 6)

Nee het systeem is niet aangepast, alleen het OS is nu 2016 standaard en de server is verplaatst naar de garage,

Geen schijfuitval gehad

[ Voor 5% gewijzigd door thalantis op 07-01-2021 22:43 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@Shunt bedankt voor de post, zou je twee dingen willen doen?

1. misschien een foto toevoegen van het systeem? (misschien van de binnenkant als het kan)
2. Zou je de ingevulde template mij in een DM willen toesturen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
thalantis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:38:

Ja 1 van de 2 is er nog de Backup server die als 50 TB in het lijstje staat is eigenlijk 66TB netto

De andere server is een Synology Nas geworden (3617xs) met 12x 10TB schijven (raid 6)

Nee het systeem is niet aangepast, alleen het OS is nu 2016 standaard en de server is verplaatst naar de garage,

Geen schijfuitval gehad
Bedankt voor de update, helaas wordt de lijst zo steeds korter ;)
Het backup systeem staat er dus nog in, het andere systeem is naar de 'historische' lijst verplaatst.
Wel leuk een exact 100TB Usable doosje. Niets mis met Synology. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 07-01-2021 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
azerty schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Die is ergens in 2017 inderdaad van de aardbol verdwenen: CiPHER heeft de crew verlaten
@rikadoo @azerty Van @FireDrunk heb ik begrepen dat CipHer 'aan de vrouw' was destijds en blijkbaar heeft hij nu andere prioriteiten ;) Er is hem niets overkomen of iets van dien aard afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Q schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:45:
[...]

@rikadoo @azerty Van @FireDrunk heb ik begrepen dat CipHer 'aan de vrouw' was destijds en blijkbaar heeft hij nu andere prioriteiten ;) Er is hem niets overkomen of iets van dien aard afaik.
Als het maar dat is inderdaad.

Je link in je sign naar die ZFS installlatie is kaputt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
azerty schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:38:
[...]

Als het maar dat is inderdaad.

Je link in je sign naar die ZFS installlatie is kaputt
fixed, tnx!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q
mededeling

Ik heb besloten om dit topic en de topicstart niet langer te onderhouden.
Ik wil dank uitspreken jegens alle mensen die de moeite hebben genomen om hun build hier te posten. :)

Wat er met dit topic verder gaat gebeuren weet ik niet, dat is ook dan bij deze niet meer aan mij.

@lampie1979 en @FireDrunk zijn ook gemachtigd dit topic te onderhouden en/of anderen aan te wijzen om het stokje over te nemen.

Maar als het topic hier mee eindigt, zo zal het zijn, er was ook al niet meer zoveel nieuwe aanwas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azerty
Q schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:35:
mededeling

Ik heb besloten om dit topic en de topicstart niet langer te onderhouden.
Ik wil dank uitspreken jegens alle mensen die de moeite hebben genomen om hun build hier te posten. :)

Wat er met dit topic verder gaat gebeuren weet ik niet, dat is ook dan bij deze niet meer aan mij.

@lampie1979 en @FireDrunk zijn ook gemachtigd dit topic te onderhouden en/of anderen aan te wijzen om het stokje over te nemen.

Maar als het topic hier mee eindigt, zo zal het zijn, er was ook al niet meer zoveel nieuwe aanwas.
Jammer, maar zolang er anderen zijn die het topic verder willen onderhouden is er geen probleem :)

Dank voor het onderhouden de afgelopen jaren (inclusief de recente upgrade naar 50+TB)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:35:
mededeling
Tja, als je de grenzen gaat verleggen naar waardes die voor een op echte Tweakers leeglopend GoT niet interessant zijn dan krijg je dat hé! ;)

Daarom ook mijn eerdere voorstel om hier gewoon een leuk en gezellig "Show je DIY NAS Topic" van te maken, want dan blijven we tenminste nog een beetje leuk kletsen over DIY builds in allerlei soorten en maten! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
nero355 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:25:
[...]

Tja, als je de grenzen gaat verleggen naar waardes die voor een op echte Tweakers leeglopend GoT niet interessant zijn dan krijg je dat hé! ;)
Tja, ik ga ging voor kwaliteit niet voor kwantiteit. ;)
Daarom ook mijn eerdere voorstel om hier gewoon een leuk en gezellig "Show je DIY NAS Topic" van te maken, want dan blijven we tenminste nog een beetje leuk kletsen over DIY builds in allerlei soorten en maten! d:)b
Misschien was 'mijn' lat erg hoog, maar een lat + format zou ik dan wel aanraden om de boel netjes en dus interessant voor mensen te houden.

Echter, dat is puur consultancy van mijn kant, ik beschouw dit niet meer als 'mijn' topic dus wie zich geroepen voelt om auteur te worden en het topic om te vormen, ik vind alles prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:29:
Tja, ik ga ging voor kwaliteit niet voor kwantiteit. ;)
Tja, vroeger kon dat, terwijl nu men alleen maar SSD's wil in hun systeem en je raar aankijken als je zegt dat je een moederbord met meer dan 6 SATA poorten wilt... ;( _O-
Misschien was 'mijn' lat erg hoog, maar een lat + format zou ik dan wel aanraden om de boel netjes en dus interessant voor mensen te houden.

Echter, dat is puur consultancy van mijn kant, ik beschouw dit niet meer als 'mijn' topic dus wie zich geroepen voelt om auteur te worden en het topic om te vormen, ik vind alles prima.
Ik denk dat dit zo'n beetje einde verhaal is dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32
Wellicht nog iets breder dan 'alleen' DIY Nas Topic, en een HomeLab topic van maken. Zie dat op buitenlandse fora best interesse hiervoor is, op GOT kun je daar nog niet echt voor terecht, behalve als je het zuinig wilt doen.

Waar zijn de epische EPYC builds met veel te veel geheugen, enorme server-racks en oneindige bandbreedte?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb iets met 256GB ram, maar dat past tegenwoordig in een pizzadoos waardoor er weinig meer te showen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
jadjong schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:44:
Ik heb iets met 256GB ram, maar dat past tegenwoordig in een pizzadoos waardoor er weinig meer te showen is.
Dat vooral ja. Ik heb ook een 50+ TB systeem, maar heb het hier niet opgegeven omdat dat een simpele desktop case met een CPU, mobo en 6 schijven is zoals de een groot deel hier heeft staan. Alleen zitten er toevallig sinds vorig jaar 16TB schijven in. Maar er is niks spannends aan mijn systeem, het is een simpele TrueNAS bak, zelfs geen hypervisor of iets dergelijks. Dus waarom de mijne hier zou moeten komen en een speciale build met maar 15TB niet, dat zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
MasterMaceMichu schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:39:
Wellicht nog iets breder dan 'alleen' DIY Nas Topic, en een HomeLab topic van maken. Zie dat op buitenlandse fora best interesse hiervoor is, op GOT kun je daar nog niet echt voor terecht, behalve als je het zuinig wilt doen.

Waar zijn de epische EPYC builds met veel te veel geheugen, enorme server-racks en oneindige bandbreedte?
Afgezien van het zuinige server topic - hoe Nederlands - is er niet echt een showcase topic voor homelabs en homeservers. Daarvoor moet je inderdaad echt op Reddit zijn met /r/homelab en /r/homeserver.

Maar ik heb het gevoel dat er ook niet meer zoveel animo voor is op GoT.

Epische builds blijven lastig want wie doet dat nu werkelijk? Ik koop een dikker ouder kant-en-klaar-doosje wat uitstekend werkt en dat is het dan.

Ik lees van meerdere mensen dat ze ook het idee hebben dat de 'echte tweakers' ook van GoT verdwijnen, maar waar ze dan blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 08-09 15:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zelf een poos een DIY server gehad, toen gebaseerd op een AMD E350 moederbord, draai nu al jaren met een Synology, Mijn setup zou net voldoen voor dit topic (7x10TB in SHR2 = raid 6) = 50TB.....

Maargoed het tweaker gehalte hiervan is imo te laag om hem te vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 07-03-2021 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
Q schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:41:
[...]Epische builds blijven lastig want wie doet dat nu werkelijk?
voor mij persoonlijk geldt ook dat het saai wordt omdat de individuele schijven wellicht groter worden maar er verder geen ontwikkeling is. Mijn eigen storage systeem ben ik ooit mee begonnen met 500GB schijven. Dat systeem is in 10 jaar gegroeid tot een systeem met ruimte voor 120 schijven. Dat was met mijn Areca raid controller 10 jaar geleden al goed mogelijk. Wanneer ik in dat systeem nu schijven van 18TB zou drukken zou ik in theorie al een 2 Petabyte systeem kunnen bouwen.
Voorheen zette ik blu-ray films en FLAC muziek op de storage. Omdat daar nu streaming oplossingen voor zijn groeit dat niet meer. Mijn behoefte aan storage is daardoor minder geworden en het aantal schijven ook.
Heb al een tijd twee overbodig geworden 24 slot 4u cases ongebruikt staan die nodig in de V&A moeten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Jammer om te lezen dat het topic niet echt actief meer is. Ergens ook begrijpbaar. Waar grote storage arrays voorheen grotendeels zelfbouw waren is het tegenwoordig echt niet meer moeilijk om wat 16TB hd's in een case te gooien en enorme opslagcapaciteiten te halen met standaard hardware (waar je voorheen al richting enterprise spul moest gaan); Verklaart meteen het succes van het zuinige server topic. Stroom is duur en wordt steeds duurder dus logisch dat mensen eerder de focus daar leggen.

Zelf ook begonnen met 500GB samsung spinpoint disks... elke 5 jaar een upgrade (mobo+schijven) en nu op de laatste iteratie van 12 disks naar 6 gegaan (2x 6 disk raidz2 3TB naar 1 x 6 disk raidz2 14 TB). Minder disks , minder kans op uitval en stroom/ruimtebesparing.

De weinige ontwikkeling die er nog is zie ik meer in clustered systemen (ceph, gluster, S2D) maar daar zijn de requirements zo hoog dat het voor thuis haast onwerkbaar is ... (gluster valt nog mee maar S2d en ceph zit je al snel aan > 3 nodes + 10g/40g networking. Ook dat vreet natuurlijk weer stroom en met de capaciteiten van de huidige HD's gewoon niet nodig ...)

Ik merk thuis op dat upgrades vooral uit "standaard" hardware bestaan en vaak enterprise spul vervangen dezelfde of betere performance geeft met sterk verlaagde stroomfactuur. En met de staat van de 2dehands markt in enterprise spul (duur en weinig aanbod) is het prijsverschil nu ook niet meer zo enorm als vroeger :( Jammer ... altijd leuk om mee te spelen maar je moet keuzes maken he ...

[ Voor 14% gewijzigd door frv op 11-03-2021 13:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Laatst online: 10-09 21:39
Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:57:
Ik doe ook maar eens een post hier :)

Mijn specs:

System specifications
ComponentValue
CaseBackblaze
CPUIntel Xeon E3-1220V2 Boxed8
RAM8GB, 2x4GB DDR3 EEC, dual-channel
MotherboardIntel S1200BTL
Operating systemWindows server 2016 datacenter
ControllerSilicon image 3124
Hard drive15x WD Green HDD, 3TB
Hard drive10x HGST Ultrastar 4TB
Hard drive5x HGST Ultrastar 5TB
Hard driveSamsung 256GB ssd - OS
RAID array configuration 7x raid0 of 2 disks
Netto storage capacity110 TB (excl ssd)
Network2x onboard Intel Gigabit, Intel Quad adapter (nic teaming) + ILO
PSU2* 1000 watt coolermaster 80+ gold
UPSNog niet
Idle power usage idle (alle hdd`s uit) 70-100 watt, stress, zekering klapt eruit...

Kleine note*, is nog under construction.

Pics or didnt happen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ondertussen geupgrade:

System specifications
ComponentValue
CaseBackblaze
CPUAMD Opteron 6238
RAM32GB, 4* 8GB DDR3 EEC, quad-channel
MotherboardSupermicro H8SGL-F-O
Operating systemWindows server 2019 datacenter
ControllerSilicon image 3124
Hard drive14x WD Green HDD, 3TB
Hard drive16x variabele hardisken 10TB
Hard drive8x overige disken van 4 en 5TB
Hard driveCrucial 512GB ssd - OS
RAID array configuration Meerdere en verschillende RAID configs (1+0, 5 en n paar 0)
Netto storage capacity+-180 TB (excl ssd, ongeveer, ik speel wat heen soms)
Bruto storage capacity238,5TB
Network2x onboard Intel Gigabit, Intel Quad adapter (nic teaming) + ILO
PSU2* 1000 watt coolermaster 80+ gold
UPSAPC 750
Idle power usage idle (alle hdd`s uit) 150 watt, stress, zekering klapt eruit...

Pics or didnt happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSVZSPsria8qZ-1ONUZgC516xk8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyiWIwHnMJOUIqzTf4ceXkI0.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook wat eens heen speelt met raid 0 SSD`s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX0h-IsA6Sd7l_Fkns9h5lIA97w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixoqAi8rwfiNQmNprnRHY3b8.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd9PjIoiE2Hljd75xFDp0adQ-m4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7AaGHjRyAuAcj0aq7pCCgJ4.jpg?f=fotoalbum_small
Maar gaf het verwachte resultaat niet...
Soms wel leuk als je wat meer snelheid hebt als n hdd :)

Vragen, stel ze gerust.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Even een vraagje heb een Supermicro kast gekocht 2de hands met ruimte voor 36 disken (de oude backup server is overleden)maar de raid die erbij zit vind ik traag (lsi 3008) ik wil nu een Areca 1883i kopen of een Lsi 9361 8i of 16i
Zelf persoonlijk ben ik meer Areca gewend maar wellicht zijn er meer voordelen aan de lsi kaart?

Jsunnyreports

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

@thalantis
Dit is meer een Showcase Topic hé! ;)

Maar goed...

Waarom niet gewoon lekker met ZFS aan de slag gaan i.c.m. die LSI 3008 HBA in IT mode :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

thalantis schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:05:
Even een vraagje heb een Supermicro kast gekocht 2de hands met ruimte voor 36 disken (de oude backup server is overleden)maar de raid die erbij zit vind ik traag (lsi 3008) ik wil nu een Areca 1883i kopen of een Lsi 9361 8i of 16i
Zelf persoonlijk ben ik meer Areca gewend maar wellicht zijn er meer voordelen aan de lsi kaart?
https://www.servethehome....8-hba-e-g-ibm-m1215-mode/

unraid erop en je kan weer ff door.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Heb unraid geprobeerd maar ga toch windows server installeren, heb een 2de hands areca kaart op de kop getikt.

Jsunnyreports

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

thalantis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:53:
Heb unraid geprobeerd maar ga toch windows server installeren, heb een 2de hands areca kaart op de kop getikt.
En wat ga je dan voor software gebruiken?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:23
Ik heb na diverse omzwervingen ook gewoon weer windows geinstalleerd :)
Heb 8 x 16TB op een areca controller zitten en dat bevalt prima eigenlijk.
daarnaast nog 9TB aan SSD storage voor wat vm's en andere zaken.
Uiteindelijke keuze voor mij was het feit dat het met allemaal wel lukt met unraid en truenas maar dat het me simpelweg teveel uitzoek werk koste.
Vroegen vond ik dat gewelding, nu zoek ik gewoon een systeem wat werkt.
Mijn nieuwe server vervangt mij Synology met 12 x 8TB die overigens ook prima werkte maar waar ik tegen andere beperkingen aanliep mbt transcode en nog wat andere zaken.
Nu dus een Windows 2022 server met een paar vm's en een boel opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

thalantis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:53:
Dromer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:39:
Ik heb na diverse omzwervingen ook gewoon weer windows geinstalleerd :)
Heb 8 x 16TB op een areca controller zitten en dat bevalt prima eigenlijk.
Ik vind jullie heel moedig! :)

Mijn Server/NAS/DIY HTPC afhankelijk laten zijn van Windows is iets waar ik echt niet aan moet denken! :X :| :/

Wat betreft :
Uiteindelijke keuze voor mij was het feit dat het met allemaal wel lukt met unraid en truenas maar dat het me simpelweg teveel uitzoek werk koste.
Vroegen vond ik dat gewelding, nu zoek ik gewoon een systeem wat werkt.
- Debian installeren.
- ZFS Pool aanmaken.
- Samba configureren.

En daarna een systeem hebben dat gewoon werkt is echt niet zoveel werk... ;)

Vroeger in het WD Raptor tijdperk toen Femme allerlei leuke benchmarks deed met allerlei Raptor modellen vond ik Areca RAID Controllers ook geweldig, maar die tijd ligt nu echt al heeeel lang achter ons wat mij betreft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Waarom moet je er niet aan denken om het van Windows afhankelijk te laten zijn eigenlijk?
Is ook gewoon een OS toch, en word gewoon gebruikt in productie omgevingen.

Als dingen je standaard ding niet zijn dan kan je wel elke manual volgen die je vinden kan maar het is niet natuurlijk.
Als er wat mis gaat heb ik google nodig want mij kennis niveau is niet dermate hoog dat ik alles weet zo uit mijn hoofd.
Dat betekent dus dat bij eventuele storingen of nieuwe zaken ik dit niet zo snel implementeer als dat ik anders zal doen.
Ik ben zelf een Windows beheerder, doe uiteraard wel wat dingen met Linux maar hoofdzaak Windows.
Dan lijkt mij de keuze niet bepaald vreemd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Ik ben nog nooit data kwijtgeraakt onder Linux. Dat is onder Windows wel anders... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
GioStyle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:38:
Ik ben nog nooit data kwijtgeraakt onder Linux. Dat is onder Windows wel anders... :D
Bijzonder, ik raak namelijk meer kwijt onder linux dan onder windows.
Maar goed, laten we er geen windows vs linux topic van maken aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dromer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:34:
Waarom moet je er niet aan denken om het van Windows afhankelijk te laten zijn eigenlijk?
Is ook gewoon een OS toch, en word gewoon gebruikt in productie omgevingen.
Teveel overhead en daarnaast een hoop ellende met dat trage Windows Update die ik liever kwijt dan rijk ben! ;)

Op de Desktop PC ben ik ook afgehaakt na Windows 7 en gebruik ik het eigenlijk alleen nog maar als een Gaming OS en verder niks anders...

Maar als je elke dag met die ellende leeft op je werk dan kan ik me voorstellen dat je niet anders bent gewend :)

Trouwens ook een plek waar ik liever geen Windows meer beheer en alleen nog netwerk en Linux/BSD dingen doe en de mensen die Exchange en/of Sharepoint beheren zeer moedige mensen noem! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Zodra dit topic weer een nieuw bericht krijgt (gemiddeld eens per jaar?) kom ik altijd even kijken of een mede data-hoarder weer een overkill server in elkaar heeft gezet. Dit keer niet het geval maar ook leuk om weer eens een linux vs Windows discussie voorbij te zien komen. In mijn directe vriendenclubje hebben we ook die tweedeling, uiteraard met respect voor ieders eigen voorkeur.
Tot de volgende post, misschien dan weer 100+ TB in een Silverstone CS381.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Heb een Solaris SAN gebouwd based on Sparc.
Helaas vanwege de 30x 600GB fibre channel schijven mag die er niet tussen.
Ik zou nog een tape library willen, die met de SAN samen werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

@itcouldbeanyone

"This thread is worthless without pics!"

zoals we vroeger zeiden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:54
Niet de mijne, wel van een goede vriend en ik was nauw betrokken bij de samenstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E0tDCAcNcchUKP-CxUVp39TFZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIDHZAio427hCLTo6dqlJw4n.png?f=fotoalbum_large

Die pool is ook wel organisch gegroeid van die eerste VDEV naar een tweede erbij, dus de data is ook niet helemaal in balans (of zal dat ook nooit zijn omwille van de verschillende sizes devices).
Pool is oorspronkelijk gestart als 2 VDEV's van ieder 10 x 10TB, en daarna 1 VDEV aangepast.

Officieel hoort hij hier niet thuis, want gekocht op naam van een BV, en dat is "ander geld" dan van een private particulier die hobby't, maar toch, het gebruik is hetzelfde ergens.

Leuk detail is dat deze machine op basis is van een Epyc setup en tegelijk ESXi draait. Controllers staan in passthrough (2 of 3 dacht ik uit het hoofd) en daarnaast draaien nog heel wat VM's waaronder Plex enzo. Beefy machine 8)

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 26-01-2023 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 09:39
HyperBart schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:28:
Niet de mijne, wel van een goede vriend en ik was nauw betrokken bij de samenstelling:

[Afbeelding]

Die pool is ook wel organisch gegroeid van die eerste VDEV naar een tweede erbij, dus de data is ook niet helemaal in balans (of zal dat ook nooit zijn omwille van de verschillende sizes devices).
242TB netto waarvan 7,87TB in gebruik? Niet een beetje overkill? :P

Edit: whoops. Niet goed opgelet, ik dacht in het ZFS topic te zitten. Voor het showcase topic is die zeker noemenswaardig ja :)

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 26-01-2023 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Zal later nog eens wat foto's (laten) posten, kwestie van het topic levend te houden.
Officieel mag ik hier straks ook weer posten want ik ben aan het nadenken over 6 x 18TB ipv de huidige 12TB schijven, maar voorlopig nog geen nood aan. Komen we weer op het punt dat we de grens gaan moeten verschuiven want als ik met mijn zielig 6 spindles aan 50TB+ kom dan heeft de tijd ons weer ingehaald jongens...

NAME                         USED  AVAIL     REFER  MOUNTPOINT
shucks                      36.8T  6.08T      192K  /shucks

Ik lees en kijk nog wel eens mee met /r/datahoarder maar ik heb vaak de indruk dat die Amerikanen wel echt NIKS naar energieverbruik kijken, zit ik me hier zorgen te maken over mijn verbruik aan 60W voor 2 servers, draaien die jongens daar shelves en servers van het kan niet op 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 26-01-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
HyperBart schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:50:

Ik lees en kijk nog wel eens mee met /r/datahoarder maar ik heb vaak de indruk dat die Amerikanen wel echt NIKS naar energieverbruik kijken, zit ik me hier zorgen te maken over mijn verbruik aan 60W voor 2 servers, draaien die jongens daar shelves en servers van het kan niet op 8)7
Iemand zocht contact met mij via Twitter en die draait 3+PB en dat doet 4.5 Kilowatt idle. :o veel van de jbod sas drive chassis van netapp die hij gebruikte doen 40-50 watt idle zonder drives :X

Waren 3 racks vol. Deels voor Shia crypto, helaas want ik haat crypto. Maar door de lage energie kosten in Texas verdiende hij er toch aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 26-01-2023 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Iemand zocht contact met mij via Twitter en die draait 3+PB en dat doet 4.5 Kilowatt idle. :o

Waren 3 racks vol. Deels voor Shia crypto, helaas want ik haat crypto. Maar door de lage energie kosten in Texas verdiende hij er toch aan.
:X :+ :9~ 7(8)7

Om toch enigzins on topic te blijven, als je ziet wat een 16TB vandaag de dag kost:

https://diskprices.com/?l...external_hdd,internal_hdd

Is tot nog toe het lowest wat ik kan herinneren wat ik ooit heb gezien in de +12TB klasse.
Tijdje geleden stonden de 18TB's voor iets van een 16 EUR/TB denk ik.
Ja dan is het leuk, wel nog altijd 1000(en) EUR die je kwijt bent voor wat disks.

Zit soms nog wel eens te tobben om terug naar 10 x disks te gaan maar meer warmte, meer verbruik (ondanks spindown) maar wel meer flexibiliteit om een bepaalde netto capaciteit sneller te bereiken, ach ja.
Q schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Iemand zocht contact met mij via Twitter en die draait 3+PB en dat doet 4.5 Kilowatt idle. :o

Hey psssst :+ @Q , zou ie ZFS draaien om zijn crypto's niet silent te laten rotten? })
* HyperBart loopt weg

[ Voor 67% gewijzigd door HyperBart op 26-01-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Q draai jij nog steeds die 71TB server en die 20C/40T server?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
HyperBart schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:16:
[...]

:X :+ :9~ 7(8)7

Om toch enigzins on topic te blijven, als je ziet wat een 16TB vandaag de dag kost:

https://diskprices.com/?l...external_hdd,internal_hdd

Is tot nog toe het lowest wat ik kan herinneren wat ik ooit heb gezien in de +12TB klasse.
Tijdje geleden stonden de 18TB's voor iets van een 16 EUR/TB denk ik.
Ja dan is het leuk, wel nog altijd 1000(en) EUR die je kwijt bent voor wat disks.

Zit soms nog wel eens te tobben om terug naar 10 x disks te gaan maar meer warmte, meer verbruik (ondanks spindown) maar wel meer flexibiliteit om een bepaalde netto capaciteit sneller te bereiken, ach ja.

[...]

Hey psssst :+ @Q , zou ie ZFS draaien om zijn crypto's niet silent te laten rotten? })
* HyperBart loopt weg
Je maakt een grap maar hij nam contact met mij op om wat te praten over wat ZFS topics, zijn 3+ petabyte oplossing is 100% ZFS.

Ik zelf draai nog altijd de 71 TB machine die nu richting 9 jaar oud gaat. Ook de DL380 20/40 c/t heb ik nog al gebruik ik die niet zoveel.

Uiteindelijk geef ik wel om stroomgebruik, al voordat de stroom kosten waanzinnig werden. Zoals wel eerder gedeeld staan mijn servers daarom altijd uit. Maar ook helemaal uit dus ook geen IPMI. Als ik de machines wil gebruiken moet ik even wachten. Remote schakel ik de stroom eerst in, dan wachten todat IPMI werkt en dan inschakelen via IPMI. Dit gaat via een script, zelfde route omgekeerd voor uitschakelen.

Uiteindelijk is de vraag wat je werkelijk wil, nodig hebt, waar je blij van wordt, hoeveel het werkelijk mag kosten.

De 71 TB machine heeft al een nieuw moederbord mogen ontvangen die ik snel op Ebay heb gekocht omdat het onmogelijk was om nog in het BIOS te komen. Hardware gaat stuk en dat is het grootste risico voor deze machine, die verder prima werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
Hier gebeurt niet veel meer(?). Reddit is ook dood aan het gaan. Jim Salter is nu ook aan het uitwijken naar een eigen Discourse met de hele Reddit malaise.

Moeten we niet de grens hier weer gaan optrekken jongens? :+

root@nas:~# /root/showtools/show disk -msftHPrRCn
------------------------------------------------------------------------------------------------
| Dev     | Model               | GB    | Firmware | Temp | Hours | PS | RS | RSE | CRC | Park |
------------------------------------------------------------------------------------------------
| nvme0n1 |                     | 1000  |          | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| nvme1n1 |                     | 1000  |          | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| sda     | TOSHIBA MG10ACA20TE | 20001 | 0102     | 38   | 171   | 0  | 0  | 0   | 0   | 40   |
| sdb     | TOSHIBA MG10ACA20TE | 20001 | 0102     | 37   | 114   | 0  | 0  | 0   | 0   | 31   |
| sdc     | TOSHIBA MG10ACA20TE | 20001 | 0102     | 37   | 114   | 0  | 0  | 0   | 0   | 32   |
| sdd     | TOSHIBA MG10ACA20TE | 20001 | 0102     | 38   | 171   | 0  | 0  | 0   | 0   | 39   |
| sde     | TOSHIBA MG10ACA20TE | 20001 | 0102     | 35   | 217   | 0  | 0  | 0   | 0   | 47   |
| sdf     | TOSHIBA MG10ACA20TE | 20001 | 0102     | 37   | 217   | 0  | 0  | 0   | 0   | 44   |

Kom ik hier met mijn schamele 6 disks maar wel 120TB aan bruto capaciteit weer even voorbij :Y) . Recent overgestapt van 12TB WD's naar 20TB Toshiba's.

Moet de partities wel nog vergroten, had die wijselijk eerst even zo groot gemaakt als de vorige partities maar nu is de pool nog niet extended natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

HyperBart schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:14:
Hier gebeurt niet veel meer(?). Reddit is ook dood aan het gaan.
Gezien de prijzen van hardware op dit moment/de laatste jaren vind ik dat niet heel raar eerlijk gezegd... ;w

* nero355 vindt de hele DIY PC hobby eigenlijk totaal niet meer leuk... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 08-09 15:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Groot issue is ook dat HDD prijzen niet hard meer dalen. Eerder kon je na 2-3 jaar de dubbele capaciteit kopen voor hetzelfde geld, dit gaat gewoon niet hard meer helaas.

Denk dat ik nu na een jaar of 5,5 mijn 10TB hdd's voor hetzelfde geld zou kunnen vervangen voor 18 of 20TB hdd's. Behoefte heb ik alleen niet, eea draait ook probleemloos (en heb een spare disk). Kortom ik rammel lekker door met mijn 8x10TB @ SHR2 (raid 6).

[ Voor 43% gewijzigd door Tortelli op 01-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Tortelli schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:33:
Groot issue is ook dat HDD prijzen niet hard meer dalen. Eerder kon je na 2-3 jaar de dubbele capaciteit kopen voor hetzelfde geld, dit gaat gewoon niet hard meer helaas.

Denk dat ik nu na een jaar of 5,5 mijn 10TB hdd's voor hetzelfde geld zou kunnen vervangen voor 18 of 20TB hdd's. Behoefte heb ik alleen niet, eea draait ook probleemloos (en heb een spare disk). Kortom ik rammel lekker door met mijn 8x10TB @ SHR2 (raid 6).
Mwoah, de EUR/TB prijs lijkt toch al jaren rond hetzelfde te draaien? 15 à 16 EUR per TB.

Ik was nu voor 6 x 20TB Toshiba 1865 EUR kwijt, resulteert in 15.55 EUR/TB.

Mijn WD's heb ik indertijd november 2020 15.58 EUR/TB betaald met 12TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
nero355 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Gezien de prijzen van hardware op dit moment/de laatste jaren vind ik dat niet heel raar eerlijk gezegd... ;w

* nero355 vindt de hele DIY PC hobby eigenlijk totaal niet meer leuk... -O-
Is dat zo? (echte open vraag, ik volg de PC hw markt niet zo op, koop af en toe zuinige dingen zoals een i3 9100 of 12100 ofzo)

Ik heb al lang geen gaming hardware of zelf PC's gekocht maar ik heb niet het idee dat die (veel) duurder zijn geworden?

Ligt dat ook gewoon niet aan het ouder worden? Als ik naar mezelf kijk toch... Vroeger kon ik me uren verliezen daar in, nu is het gewoon "ah djee, werkt dit of dat nu weer niet }:| "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HyperBart schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:17:
Is dat zo? (echte open vraag, ik volg de PC hw markt niet zo op)

Ik heb al lang geen gaming hardware of zelf PC's gekocht maar ik heb niet het idee dat die (veel) duurder zijn geworden?
Helaas wel...

Ik heb op dit moment een HEDT systeem uit 2013 en als ik die wil vervangen voor een gelijk systeem dan kom ik daar niet meer aan voor minder dan het dubbele tot driedubbele zelfs! :'(

Nou zou je kunnen zeggen : "Maar dan koop je toch gewoon een Mainstream systeem voor de verandering ?!"
En ja, dat kan, maar daar betaal je ook grof geld voor, terwijl je amper wat boeiends ervoor terug krijgt! :/
Zo zijn de moederborden gewoon 100% of meer duurder geworden en zijn de CPU's eigenlijk alleen maar interessant als je de vorige generatie of zelfs die ervoor in de uitverkoop meepakt! :X

Om over de voedingen maar te zwijgen...
(koop af en toe zuinige dingen zoals een i3 9100 of 12100 ofzo)
Dat zijn dan ook de betere aankopen de laatste jaren! :)
Ligt dat ook gewoon niet aan het ouder worden?
Sowieso! Vroeger was alles beter! >:) O-) :+
Als ik naar mezelf kijk toch...

Vroeger kon ik me uren verliezen daar in, nu is het gewoon "ah djee, werkt dit of dat nu weer niet }:| "
Dat dan weer een beetje wel, maar ik heb ook weer best wel een hekel aan een OS dat denkt dat het wel handig is om zooi te installeren die ik helemaal niet geïnstalleerd wil hebben staan bijvoorbeeld dus :
- Ja, het is irritant als er wat stuk is, want het is alweer halverwege 2023 en tegenwoordig verwacht je toch wel dat alles gewoon werkt, maar...
- Ik wil alle eventuele problemen wel echt zelf oplossen en niet constant te maken te hebben met een OS dat het beter denkt te weten! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.mees
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-03 14:56
Weet niet echt of ik het hier mag posten *knip* nee dus. Dit hoort in V&A thuis

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 18-09-2023 14:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HyperBart
Ahem
@Q ik zag een foto op reddit en 71tb, ik dacht “het zal toch niet zeker” ja hoor 😅

https://www.tomshardware....s-to-assure-hdd-longevity

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 16-09-2024 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
@HyperBart Ja klopt, 45K bezoerers in 48H op mijn blog via Hacker News.

P.S. als je twee dagen later had gepost was het hier exact 1 jaar stil :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:22:
@HyperBart Ja klopt, 45K bezoerers in 48H op mijn blog via Hacker News.

P.S. als je twee dagen later had gepost was het hier exact 1 jaar stil :)
C-c-c-c-combobreaker. Nog niet eens bij stilgestaan. Het is hier inderdaad wel wat stil geworden.

Nu, het artikel of toch het stuk van de leeftijd van je disks vind ik wel wat bij de haren getrokken want je NAS draait een uurtje per dag gemiddeld ofzo? Ja dat scheelt natuurlijk. Aan de andere kant valt er disks in rust zonder power ook iets te zeggen dat die een hogere kans op failure hebben.

Hoe zijn ze eigenlijk bij jou terecht gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
HyperBart schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:11:
[...]

C-c-c-c-combobreaker. Nog niet eens bij stilgestaan. Het is hier inderdaad wel wat stil geworden.

Nu, het artikel of toch het stuk van de leeftijd van je disks vind ik wel wat bij de haren getrokken want je NAS draait een uurtje per dag gemiddeld ofzo? Ja dat scheelt natuurlijk. Aan de andere kant valt er disks in rust zonder power ook iets te zeggen dat die een hogere kans op failure hebben.
Mijn NAS staat hooguit 1 x per maand een paar uur aan voor wat data transfer.
Het is heel miniem, maar lagers slijten dus niet.
Hoe zijn ze eigenlijk bij jou terecht gekomen?
Wat bedoel je met 'ze', wie zijn bij mij terecht gekomen? Als je mijn blog bedoeld, ik had een artikeltje geschreven en op Hacker News gepubliceerd (hobby is om HN hitjes te schrijven), en dat is overgenomen door TomsHardware volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:03
Staat dit topic ineens bovenaan in 'mijn topics'. Trip down memory lane :)

Geen stroomslurpende multi-array builds meer voor mij, die hobby is al een poosje voorbij. Maar het kriebelt toch weer ergens. Facinerend om te zien hoe we ~13 jaar geleden (mijzelf inclusief) veel moeite moesten doen om 20+ TB te halen, terwijl je daar nu slechts een enkele disk voor nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Fauna schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:49:
Staat dit topic ineens bovenaan in 'mijn topics'. Trip down memory lane :)

Geen stroomslurpende multi-array builds meer voor mij, die hobby is al een poosje voorbij. Maar het kriebelt toch weer ergens. Facinerend om te zien hoe we ~13 jaar geleden (mijzelf inclusief) veel moeite moesten doen om 20+ TB te halen, terwijl je daar nu slechts een enkele disk voor nodig hebt.
Zo uitzonderlijk als 10+ disk arrays is het bij mij ook niet meer maar ik heb op zich nog wel een leuke setup met 6 disks van 20TB met ZFS er over. Ook backup is nu al een paar jaar in orde (is het een paar jaar @FireDrunk ?) waarbij ik van op een aparte locatie binnenbel via SSh en zfs snapshots receive.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Om heftige discussies te voorkomen in het topic, lees eerst goed de start post om te weten waar aan het systeem moet voldoen. Ben je van mening dat jouw systeem toch in dit topic hoort maar valt hij niet binnen de gestelde eisen, neem dan contact op met een van de auteurs van dit topic zij zullen open staan voor goede argumenten, zoals ook vermeld in de start post.

Gebruik de in de TS geplaatste tabel om dit topic leesbaar te houden!