Tabel met systeem info
System specifications |
Component | Value |
---|
Case | NORCO 4020 (Oude versie, met 120mm fan mod) |
CPU | 2X Intel Xeon E5160 |
RAM | 6x1GB FB-DIMM |
Motherboard | Asus DSBV-DX |
Operating system | Nu: Ubuntu 10.04.3 LTS;
Wordt Debian 6.0 |
Controller | 2X Areca Arc1231ML (BBU, 1x 2GB ECC, 1x 1 GB ECC) |
Hard drive | 250GB array: 3x Samsung GB0250EAFJF, 3x Samsung GB0250EAFYK, 2x WD WD2500YS-01SHB1
1TB array: 5x WDC WD10EACS-00ZJB0 (Caviar Green 1TB), 3x Hitachi HDS721010CLA332 (Deskstar 1TB 7k3000)
2TB array: 3x Hitachi HDS723020BLA642 (Deskstar 2TB 7k3000, SATA-600), 1x Hitachi HDS722020ALA330 (Deskstar 2TB 7k3000, SATA-300) |
RAID array configuration | 2x RAID 6, 1x RAID 5 |
Netto storage capacity | 12.4 TB (2x 5.5 + 1x 1.4) (Raw: 13.5 (2x 6 + 1x 1.5)) |
Network | Gigabit op 2 fysieke netwerken;
Dadelijk gigabit op 1 netwerk, 4x 1 Gbit (Trunk) op ander netwerk |
UPS | Nee, BBU. |
Filesystem | XFS |
Idle power usage | Ik zou het echt niet weten. |
Extra | 4x SATA backplane, 1x SAS ML backplane |
De 250GB array staat op het "te vervangen lijstje" (+8x 2 TB), helaas waren de prijzen gestegen voordat mijn salaris was bijgestort.
De trunk komt erbij, omdat er binnenkort een ESXi server bij gaat komen die deze bak ook gaat gebruiken als datastore en er nog wat andere servers (en personen) gebruik van maken die de gigabit lijnen nu al voltrekken.
Ubuntu gaat er binnenkort vanaf, en Debian 6 gaat erop. Dit is puur omdat mijn voorkeur uitgaat naar Debian en de server ook nog een van taak gaat wisselen (Hij deed dienst als NAS, VM host en rekenbak. Dit wordt dadelijk alleen nog maar NAS).
FS is XFS puur verwege het feit dat er vooral grote datasets en mediabestanden opstaan.
2X ARC1231ML, omdat dit goedkoper was dan het aanschaffen van een 24 poorts ARC1280ML. Ik kon in totaal 3x een ARC1231 kopen voor de prijs van 1 ARC1280, dus was de keuze snel gemaakt. Bovendien dwingt dit mij om een array op max 12 disks te houden, dit maakt het eventuele vergroten van een array makkelijker, sneller en beheersbaar qua kosten (12 nieuwe schijven zijn goedkoper dan 24). De BBUs zaten bij 2 van de ARC1231s, en omdat ik deze machine niet op een UPS heb staan waren ze een aangename additie. Ik heb bewust gekozen voor kaarten met 12+ poorten, omdat bij de 12xx serie van Areca deze kaarten een eigen netwerkaansluiting hebben. Dit maakt het beheren van de arrays zoveel makkelijker.
De kast heb ik gekocht na lang zoeken naar een goedkope kast met hotswap trays en een serverbehuizing. Bovendien is dit enorm makkelijk als er een schijf uitvalt en die vervangen moet worden. Of wanneer iemand even data wil kopiëren, even een tray leegmaken en dan die schijf gelijk aan de controller hangen. Op het verlanglijstje staat trouwens nog een migratie naar een Norco 4224, zodat ik alle 24 poorten kan gebruiken.
Hieronder enkele pics. Helaas geen (recente) foto's van de buitenkant, die was ik vergeten te maken, dus als goedmakertje (?) foto's van hoe het was toen ipv 2x een ARC1231ML er een ARC1231ML en een ARC1230 inzaten. Ik hoop dat dit wordt geaccepteerd (Sorry voor de belabberde kwaliteit, zijn foto's genomen met mijn telefoon).
Oude situatie:
Een goed voorbeeld van cable mismanagement. De bovenste backplane ontbreekt, omdat die ter reparatie is. De grote hoeveel satakabels en de herrie van de stockfans waren een reden voor de verbouwing.
Raidkaarten (ARC1230 in het midden):
Ik had net een paar weken geleden 2 ARC1231MLs erbij aangeschaft, dus werd het tijd voor de ARC1230 om het chasis te verlaten.
De oude fan partition:
Ik had geen zin om alle kabels los te halen en heb dus maar de fan partition met de kabels eruit gehaald. Zo als het op de foto staat ligt het nu nog steeds op mijn werktafel.
Na lang prutsen met de mod van de kast om de 120mm fan parition erin te krijgen, konden de kabels worden ge(mis)managed:
De mod kostte veel tijd, veel gedoe met hoekjes wegzagen en nieuwe gaten boren.
Vooraanzicht van de 120mm fans, vanaf het moederbord:
Links is te zien dat ik niet goed heb opgelet tijdens het monteren van de fan partition. Sommige powercables zitten heerlijk de linker fan te blokkeren. Dit is later wel verholpen, maar ik had beter moeten opletten.
Oude foto van de buitenkant.
De HD containers bovenop staan er, samen met een extra voeding, omdat ik toen een array van een oude raidkaart (3Ware 9550-S) aan het overzetten was naar mijn nieuwe Areca arrays.
-----
Ik hoop dat deze post een beetje conform de standaarden zijn in dit topic. Mochten mensen nog interesse hebben, dan ga ik binnenkort eens foto's maken van de buitenkant.
[
Voor 11% gewijzigd door
Diabolus op 30-11-2011 11:11
. Reden: Extra informatie toegevoegd. ]