Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

nou de kast is bestelt bij ri-vier.nl een echte [url="http://http://cybershop.ri-vier.nl/4u-server-case-w-24-hotswappable-satasas-drive-bay-rpc4224-p-67.html"]norco 4224[/url]
heb nog getwijfeld tussen de 20 en 24 bay versie maar toch maar een 4224 besteld.

nu de rest van de hardware nog:

- harddisken
- raid kaart of hba's (ben nog zoekende wat te doen, ik neig toch voor een areca 1880ix-24 te gaan)
- mobo + cpu + geheugen heb ik al liggen (asus p5n-t deluxe + q9550s + 8 gig geheugen)
- videokaart (simpele)
- misschien nog een aparte netwerkkaart ipv onboard.
- voeding (denk dat 700watt genoeg moet zijn)
- ventilatoren van de norco vervangen voor stilleren (iemand een tip hierin? )

ik heb nog de tijd want de kast komt 21 oktober bij ri-vier binnen

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:52:
Mooi bakje, maar 130W vind ik best veel. Geen spindown geconfigureerd?
Ik heb met 8 disks actief nog geen 100W, en heb maar 2 disks minder...
Klopt, spindown moet ook nog op de ToDo list, de idle nu is inderdaad spinning hdd idle, een beetje een fail als je op 10-10 je best hebt gedaan om een paar watt-jes te sparen. 8)7
En ik heb een bruin vermoeden dat de 2 Raptors negatief bijdragen aan het verbruik.

Inmiddels de HDD's vanuit de ZFSGuru oppervlakte een spindown laten doen, komt neer op ca. 68 W idle (de 12 drives verbruiken gezamelijk dus ca 60 W, zegge 5W/stuk).
Nu even uit vinden welk rc ik straffeloos mag aanpassen zodat hdparm de schijven bij de volgende keer opstarten na x minuten laat inslapen.

[ Voor 30% gewijzigd door Pantagruel op 12-10-2011 20:41 . Reden: idle verbruik ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

@thalantis vergeet de BBU voor de Areca niet of gebruik je een UPS?

[ Voor 117% gewijzigd door tHe_BiNk op 12-10-2011 16:23 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:46
thalantis schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:56:
- ventilatoren van de norco vervangen voor stilleren (iemand een tip hierin? )
Ri-vier had eerst ook een fan-wall voor een tientje ofzo. Daar 3x 120mm fans opzetten scheelt al hardstikke veel.

Edit: deze

[ Voor 12% gewijzigd door zzattack op 12-10-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

heb nu ook geen BBU en geen UPS

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

zzattack schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:19:
[...]

Ri-vier had eerst ook een fan-wall voor een tientje ofzo. Daar 3x 120mm fans opzetten scheelt al hardstikke veel.

Edit: deze
oh bedankt voor de tip en besteld :)

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

@thalantis zonder BBU kan dus wel je GEHELE raid naar de k*t gaan bij een power failure. Ik heb 2GB cache op mijn 1261, dus in theorie kan er een helehoop verloren gaan bij stroomuitval (gelukkig heb ik wel een BBU). Die 700 Watt voeding is wel erg veel. Die Areca kan ook "Stagger Power On Control " waardoor het piek vermogen natuurlijk een stuk lager komt te liggen.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Echt respect voor al deze grote storage solutions / arrays! :)

Maar ik zit al een poos te dubben over aan aantal dingen hieraan gerelateerd.
Hebben jullie ook het gevoel dat we langzaamaan, aan het afwijken zijn van Kryder's law?
Of (daarmee samenhangend) dat de markt behoefte heeft aan een spurt?

Ik loop al tijden met het idee om mezelf ook een storage server aan te meten, maar ik kan het niet verantwoorden voor mezelf om 24/7 een 4, 8 of zelfs meer disk(s) grote array + systeem draaiend te hebben thuis. Ik wil op zijn minst (Jaja... het is geen schokkende grootte) een 4 of 8 TB RAID1 array kunnen draaien bestaande uit slechts 2 disks.
Het enige product wat daar maar lichtelijk aan lijkt te voldoen zijn de door OCZ aangekondigde Ibis XL drives welke nog steeds niet beschikbaar zijn.....

Dit topic (en ja, natuurlijk heb je overal extremen) laat denk ik wel zien dat een snellere groei in deze sector op zijn plaats zou zijn. Maar de markt wordt gewoon zo "goed" mogelijk; leeggezogen door producenten imo.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Volgens mij is het nochtans redelijk te verantwoorden. Vroeger verbruikte één enkele computer evenveel als twee of drie moderne pc's. Dus waarom zou je niet voor meer 'comfort' gaan met de huidige technologie en technieken is het perfect mogelijk toch nog 'groen' te zijn:
-Idle verbruikt een modern systeem echt niet meer zoveel. Je moet zeker al alle toestellen vervangen door A++ gelabelde zaken als je daarover gaat klagen
-Je zet je systeem aan als je het nodig hebt, supereenvoudig via WOL.
-Je disks kan je in spindown laten gaan

Verder denk ik dat die Ibis XL drives onbetaalbaar zullen zijn voor de gemiddelde concument, ik kan me natuurlijk niet uitspreken over je financiële situatie maar als je het voor jezelf niet kan verantwoorden om 8 schijven 24/7 te laten draaien denk ik dat die Ibis XL ook niet echt te verantwoorden zal zijn...(tenzij je het enkel over verbruik had en niet over centjes, en dan nog volgens mij verbruikt 4TB aan SSD chipjes ongeveer evenveel of zelfs meer dan een 3TB schijf )

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter.S op 12-10-2011 20:18 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Da_maniaC schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:04:
Echt respect voor al deze grote storage solutions / arrays! :)

.. aan het afwijken zijn van Kryder's law?...

Ik loop al tijden met het idee om mezelf ook een storage server aan te meten, maar ik kan het niet verantwoorden voor mezelf om 24/7 een 4, 8 of zelfs meer disk(s) grote array + systeem draaiend te hebben thuis. Ik wil op zijn minst (Jaja... het is geen schokkende grootte) een 4 of 8 TB RAID1 array kunnen draaien bestaande uit slechts 2 disks.

Het enige product wat daar maar lichtelijk aan lijkt te voldoen zijn de door OCZ aangekondigde Ibis XL drives welke nog steeds niet beschikbaar zijn.....

Dit topic (en ja, natuurlijk heb je overal extremen) laat denk ik wel zien dat een snellere groei in deze sector op zijn plaats zou zijn. Maar de markt wordt gewoon zo "goed" mogelijk; leeggezogen door producenten imo.
Ach, uitspraken en observaties dit tot wetmatigheid zijn verheven horen nu eenmaal gebroken te worden.

Relatief simpel te bereiken, zie dat je 2 stuks 4Tib externe drives van Seagate kunt bemachtigen, sloop ze uit de externe behuizing en doe ze in RAID-1 in je bakkie, kosten ca $500,-.

Mijn vraag is waarom je het wel verantwoord zou vinden om een Ibis XL drive te bekostigen maar niet de kosten voor een het draaien van een array op basis van hdd's wilt ophoesten. Als je bekijkt wat een 1 TiB SSD nu kost dan vrees ik dat je zelfs die aanschafprijs met behulp van de behaalde bezuiniging op de energie rekening er voorlopig niet uit haalt.

Het uitmelken van de markt is al veel langer aan de gang en zie op 't moment dat een concurrent niet mee in de strijd om groter/sneller/meer rekenkracht. De CPU wedloop van Intel en AMD is daar en mooi voorbeeld van.
Tja, en zeg nu eerlijk, dat zou jij toch ook doen als je aan t roer stond van Seagate,Samsung,WD of Hitachi. Er is dan nog wel enige sprake van concurrentie maar ik heb nu niet echt de indruk dat ze knoert hard werken om overmorgen elkaar de capaciteitskroon af te steken.

Voor mij is het heel simpel, ik heb de beslissing voor een flinke storage genomen, maar ook op basis van 't feit dat deze eerder 2 a 3 uur er dag aan staat dan 24h/dag;365d/jaar.
Voor 24h/7;365/jaar heb ik een relatief zuinige meterkast machine die t vuile werk doet. Dit alles om te leuk en betaalbaar te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pantagruel op 12-10-2011 21:19 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Hmm, ik kan me voorstellen dat het vreemd overkomt om een aanschaf van een storage array niet te kunnen verantwoorden en die van dure (exclusieve) hardware wel.
Ik woon nog niet op mezelf, maar heb wel een goede baan (die situatie past dus precies in het plaatje, haha).
Ik kan het goed verantwoorden om eenmalig een aanschaf te doen in dure hardware, maar wil inderdaad het ophogen van de stroomrekening vermijden.
Alle apparaten hier staan ook enkel aan wanneer dat nodig is etc. Dat scheelt verrassend veel op jaarbasis.

Een tweede argument is trouwens dat ik het erg jammer vind dat de SSD markt gefocussed is op snelheid en totaal niet meer op capaciteit. Er moet vast een mogelijkheid zijn om omhoog te gaan in capaciteit maar drive te maken met een snelheid welke de helft is van bijv. een Intel 320 SSD (dan houd je nog steeds 130/110 MB/s over, wat zeer zeker genoeg is voor data opslag).

@ Wouter.S:
Bedankt voor de tip mbt de 4TB Seagate external drives. Daar ga ik serieus naar kijken!
Om even in te gaan op je punten:
- Hoe snel is je storage available als je via WOL werkt (opstarttijd)?
- Hoe zorg je dat het apparaat automatisch wordt getriggered via WOL?

@ Pantagruel:
Ik snap inderdaad zeer zeker wat die grote fabrikanten doen en misschien ben ik wel te idealistisch om te denken dat men daar dagelijks bezig is om te innoveren en vooruitgang te boeken.
Ik wil verdomme dat 8 TB een gangbare maat wordt. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Da_maniaC op 12-10-2011 21:52 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Da_maniaC schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:50:
Hmm, ik kan me voorstellen dat het vreemd overkomt om een aanschaf van een storage array niet te kunnen verantwoorden en die van dure (exclusieve) hardware wel.
Ik woon nog niet op mezelf, maar heb wel een goede baan (die situatie past dus precies in het plaatje, haha).
Ik kan het goed verantwoorden om eenmalig een aanschaf te doen in dure hardware, maar wil inderdaad het ophogen van de stroomrekening vermijden.
Alle apparaten hier staan ook enkel aan wanneer dat nodig is etc. Dat scheelt verrassend veel op jaarbasis.
Waarom ben je bereid om duizenden euro's uit te geven voor solid state storage voor een besparing in energiekosten die vele malen kleiner is dan dat?

Op dit moment is de simpelste oplossing voor 8TB storage gewoon een paar low power harde schijven (als het niet snel hoeft te zijn). Als je die storage niet continu nodig hebt zal het verschil in energieverbruik met een ssd niet zo groot zijn. Je laat je disks gewoon downspinnen als ze niks doen.

Als je energiezuinige storage nodig hebt kunnen notebookdrives ook een oplossing zijn.
Een tweede argument is trouwens dat ik het erg jammer vind dat de SSD markt gefocussed is op snelheid en totaal niet meer op capaciteit. Er moet vast een mogelijkheid zijn om omhoog te gaan in capaciteit maar drive te maken met een snelheid welke de helft is van bijv. een Intel 320 SSD (dan houd je nog steeds 130/110 MB/s over, wat zeer zeker genoeg is voor data opslag).
Een langzame flashchip zal fysiek niet veel kleiner zijn dan een grote en in de oppervlakte zitten de kosten. Het verkleinen van de productieprocédés gaat niet zo snel. Wat er hooguit nog gedaan kan worden is bijv. drie ipv twee bits per cel opslaan maar dat zal behoorlijk ten koste gaan van de levensduur van de cellen (en die wordt al minder door kleine productieprocédés).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Laatst online: 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Echt getimed heb ik het nog niet maar ik schat dat het ongeveer 1-1,5 min zit bij mijn systeem (ZFSGuru).
WOL vergde eigenlijk niets speciaals. Bij mij werkte het direct, het kan zijn dat je wel ergens een instelling hebt in het bios waar je het kan in/uitschakelen.
Ik gebruik zelf Wake On Lan Sender http://www.yarovy.com/wol/ om het magic packet te versturen.
Gewoon je het MAC adres van je server/nas + broadcast adres van je router instellen en je bent klaar.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Femme schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:38:
[...]

Waarom ben je bereid om duizenden euro's uit te geven voor solid state storage voor een besparing in energiekosten die vele malen kleiner is dan dat?

Op dit moment is de simpelste oplossing voor 8TB storage gewoon een paar low power harde schijven (als het niet snel hoeft te zijn). Als je die storage niet continu nodig hebt zal het verschil in energieverbruik met een ssd niet zo groot zijn. Je laat je disks gewoon downspinnen als ze niks doen.

Als je energiezuinige storage nodig hebt kunnen notebookdrives ook een oplossing zijn.
Zoals ik al aangaf heeft dat te maken met de thuissituatie. Ik ging er in dit opzicht ook niet echt vanuit dat iedereen dat zou begrijpen, maar op gebied van energiegebruik heb ik gewoon te veel te verantwoorden.
En ondanks dat de aankoop marge bij mij nogal hoog is wat goeie hardware betreft zal een setje Ibis XL SSD's waarschijnlijk alsnog te duur zijn, ja (zal ws een enterprise prijskaartje aan vast zitten).

Ik heb er al eens over na gedacht om een setje 2,5" HDD's in RAID te zetten voor storage, maar deze zijn vandaag de dag nog enkel in 1TB te vinden.
Hetzelfde zou eigenlijk gelden voor 4 x een 3,5" 2 of 3 TB HDD's. Echter vind ik dat je met meer dan 2 3,5" HDD's ook een bak extra lawaai in je kast krijgt (jaja, alles valt te isoleren natuurlijk).
Wouter.S schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:54:
Echt getimed heb ik het nog niet maar ik schat dat het ongeveer 1-1,5 min zit bij mijn systeem (ZFSGuru).
WOL vergde eigenlijk niets speciaals. Bij mij werkte het direct, het kan zijn dat je wel ergens een instelling hebt in het bios waar je het kan in/uitschakelen.
Ik gebruik zelf Wake On Lan Sender http://www.yarovy.com/wol/ om het magic packet te versturen.
Gewoon je het MAC adres van je server/nas + broadcast adres van je router instellen en je bent klaar.
Dank voor de info. :)
Een systeem wat na een 10 of 30 min. idle vanzelf in slaapstand gaat maar ook vanzelf resumed als het wordt aangesproken is natuurlijk wel interessant.
Overigens lijkt ZFSGuru me wel interessant, echter zou het ook fijn zijn om een multi purpose server te hebben om zo de aanschaf van de machine meer nut te geven (maarja, dan is vaak 24/7 uptime weer vereist).

Misschien wil ik gewoon te veel, te vroeg voor te weinig........

[ Voor 26% gewijzigd door Da_maniaC op 12-10-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

Perkouw

Moderator General Chat
Waarom leg je gewoon niet een ''x'' bedrag bij de energie rekening, per maand of dat je gelijk voor 1 jaar betaald. Lijkt me nogal een makkelijke en vooral directe oplossing van je probleem ? :X Of denk ik nu te simpel....

Dan zorgen dat je een zuinige systeempje bouwt of niet net waar je behoefte aan hebt, gezien je dan toch al mee betaald aan het stroom verbruik.....

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 13-10-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Wouter.S schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:54:
Gevoelsmatig zeg ik dat mijn ZFS server ook zo'n 1 a 1 1/2 minuut nodig heeft, 't Supermicro bordje heeft nogal wat tijd nodig om wakker te worden voordat er eindelijk aan de POST word begonnen (geen idee wat t bordje doet aangezien er tijdens deze wachttijd geen beeld word weergegeven). Als dat eenmaal is afgerond is FreeBSD/ZFSGuru zo geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Perkouw schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 13:34:
Waarom leg je gewoon niet een ''x'' bedrag bij de energie rekening, per maand of dat je gelijk voor 1 jaar betaald. Lijkt me nogal een makkelijke en vooral directe oplossing van je probleem ? :X Of denk ik nu te simpel....
Ik zal het nogmaals zeggen zonder in detail te treden. Niet iedereen zijn thuissituatie is hetzelfde.
En zoals ik al aan gaf.. zullen sommige mensen zich niet eens in kunnen beelden wat daar mee wordt bedoeld. :)
Maar toch bedankt voor het meedenken.
Pantagruel schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 16:12:
[...]
Gevoelsmatig zeg ik dat mijn ZFS server ook zo'n 1 a 1 1/2 minuut nodig heeft, 't Supermicro bordje heeft nogal wat tijd nodig om wakker te worden voordat er eindelijk aan de POST word begonnen (geen idee wat t bordje doet aangezien er tijdens deze wachttijd geen beeld word weergegeven). Als dat eenmaal is afgerond is FreeBSD/ZFSGuru zo geladen.
Als de volledige POST nog aan bod komt dan praten we dus niet over het 'resumen' van een systeem, maar een complete boot?
Ik kan overigens heel goed de voordelen zien van zoiets als ZFSGuru, echter zou ik in mijn geval toch voor een Windows server OS gaan denk ik (ivm het kunnen draaien van verschiedene apps).
Ik ga maar eens rekenen waar ik op uit kom qua verbruik met een i3 of een i5/i7 mobile en 2, 3,5" 4TB drives...

[ Voor 46% gewijzigd door Da_maniaC op 13-10-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Da_maniaC schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:44:

Als de volledige POST nog aan bod komt dan praten we dus niet over het 'resumen' van een systeem, maar een complete boot?
Ik kan overigens heel goed de voordelen zien van zoiets als ZFSGuru, echter zou ik in mijn geval toch voor een Windows server OS gaan denk ik (ivm het kunnen draaien van verschiedene apps).
Ik ga maar eens rekenen waar ik op uit kom qua verbruik met een i3 of een i5/i7 mobile en 2, 3,5" 4TB drives...
Aha, ik had begrepen dat je een opstart bedoelde vanuit de volledig uit situatie en dus niet dat het om een resume ging. Ik heb nog niet getest of de config vanuit een S3 situatie wakker wil worden.

Op zich heb ik er geen probleem mee dat 't 1 a 1 1/2 minuut duurt; server een zwengel geven via t netwerk, koffie zetten,flatscreen aan zetten, Denon AVR aan zetten, netwerk enabled blu-ray player aan zetten, verse koffie pakken, kaakje d'erbij en filmpje uitzoeken. Klaar voor de avond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

Perkouw

Moderator General Chat
Da_maniaC schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:44:
[...]

Ik zal het nogmaals zeggen zonder in detail te treden. Niet iedereen zijn thuissituatie is hetzelfde.
En zoals ik al aan gaf.. zullen sommige mensen zich niet eens in kunnen beelden wat daar mee wordt bedoeld. :)
Maar toch bedankt voor het meedenken.

[...]
Ah sorry kon niet verwachten dat het zo ingewikkeld lag, ook een beetje moeilijk inschatten als het zo vaag (niet lullig bedoeld!) blijft natuurlijk.

Is het anders een idee dat je een indicatie geeft van wat het systeem ongeveer mag verbruiken ? en of dit dan 24/7 is of ....?
Op die manier kunnen we je denk ik al wat beter helpen. De eerder aangegeven opties als staggered spinup, en spindown gaan we dan ook rekening mee houden bij het voortellen van wat opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

En dan ook graag in het Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 topic! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33
@Pantagruel je staat in de lijst, tabel iets aangepast, ik ga er vanuit dat je met 10 disk RAIDZ2 met 2 TB disks je dus in 'normale' TB een capaciteit hebt van 16 TB netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:16:
@Pantagruel je staat in de lijst, tabel iets aangepast, ik ga er vanuit dat je met 10 disk RAIDZ2 met 2 TB disks je dus in 'normale' TB een capaciteit hebt van 16 TB netto.
Thanks, ik had inderdaad geformatteerde capaciteit vermeldt.

[ Voor 10% gewijzigd door Pantagruel op 15-10-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zijn er SFF8087 kabels naar 4x SATA, waarbij de SATA connector in een 90 gradenhoek staat?
Ik weet dat SATA > SATA (90 graden) er wel is, maar de versie die ik zoek kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch3men schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:12:
Zijn er SFF8087 kabels naar 4x SATA, waarbij de SATA connector in een 90 gradenhoek staat?
Ik weet dat SATA > SATA (90 graden) er wel is, maar de versie die ik zoek kan ik nergens vinden.
Heb ook even gezocht, maar kon zo 1, 2, 3 ook niets vinden, behalve dan dit :

http://www.kleinspul.nl/i...p?productID=2951&cat=2277

Misschien kan je eens kijken voor Sata-verlengkabels met haakse aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:21
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wimbo schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 11:49:
[...]

Zoiets als deze? http://www.ebay.nl/itm/MI...10721688150#ht_2433wt_905

Ik heb bij deze Ebay verkoper de "gewone" versie gekocht, en deze werken perfect op mijn IBM M1015.

Kabeltjes zijn wat dun, maar doen hun werk goed.
Perfect :) Ik dacht even dat ik wat zocht wat niet bestond, maar gelukkig hebben we de mensen uit Hongkong nog :p
Maar meteen 4 stuks van besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door FabiandJ op 16-10-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04
Dutch3men schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:12:
Bestaan

http://www.span.com/product_info.php?products_id=22403

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dj-Visto 15 TB 2x RAID 5 11 Linux1x RAID 5 (8*2TB) + 1x RAID5 (3*1TB)

Me zelf er gewoon maar ff bijgezet!

[ Voor 35% gewijzigd door DJ-Visto op 27-10-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
8*2 in RAID 5 = 14TB
3*1 in RAID 5 = 2TB
14 + 2 = 16?

Of bedoel je TiB ? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arg wou vorige week nog een 3TB Diskje bijzetten, maar had dat ff uitgesteld ivm andere aankoop.
Wou ik er gister 1 bestellen, zijn die dingen opeens van 115 naar 145 gegaan !

BAH :(

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=281295
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=270188

[ Voor 27% gewijzigd door heuveltje op 27-10-2011 08:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

ja word volgens mij ook aan prijsopdrijving gedaan heb gelukkig mijn 2TB schijven net op tijd besteld (hitachi)

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
in de Antwerpse mediamarkt zijn er nog wat sata en usb-schijfjes ruim onder de verhoogde prijzen.
gisteren 2TB USB-schijf gekocht voor 90 euro, onbekend welk merk/type SATA-schijf erin zit, en ze hebben er nog wel een berg op voorraad. Dus in nood kan je daar altijd eens kijken ;-)
Ik vermoed dat dat ook nog zo is in de Nederlandse winkels van die keten (Mediamarkt en Saturn)

[ Voor 23% gewijzigd door soulrider op 27-10-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

thalantis schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:05:
ja word volgens mij ook aan prijsopdrijving gedaan heb gelukkig mijn 2TB schijven net op tijd besteld (hitachi)
Prijsopdrijving kun je wel zeggen.
Ik heb 4~6 weken geleden alles bij elkaar 10 stuks 2 TiB WD EARS gekocht voor zo'n €65,- 't stuk (incl. verzending), als ik dan nu zie dat de goedkoopste €109,-/stuk vraagt dan word de overstroming in Thailand wel behoorlijk gebruikt om de prijs omhoog te schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet voor niets dat de aandelen van overige hardeschijffabrikanten omhoog gingen na de overstroming. :)

Aanbod zoekt vraag. Als de aanbod van fabrikant X wegvalt, en de vraag blijft ongeveer gelijk, dan kunnen andere fabrikanten hun prijzen verhogen = meer winst. Kassa! ;)

Ofwel: de één zijn brood is de ander zijn brood. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2011 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De een z'n dood is de ander z'n brood...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

ik heb nog hitachi kunnen bestellen voor 70 euries en nu zijn ze 139 euries

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Hoi iedereen,

Ik zat eraan te denken om zelf een NAS te gaan kopen, zodat ik films en tvseries op blu-ray kwaliteit daarop kan storen ipv fysieke schijfjes elke keer te kopen in de winkel. Ik heb gerekend dat ik al snel aan de 10 tbdus zit. Heeft iemand een idee hoeveel zoiets kost? Dus lekker je downloaden met je NAS om vervolgens op je tv af te kunnen spelen.

Groetjes,
Mij

[ Voor 11% gewijzigd door Squishie op 28-10-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Goed om te horen dat ook jij aan de NAS gaat :)

Dit is echter een Show-off topic. Voor algemen NAS discussie zie Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 voor algemene NAS info, daar is meer te vinden.

Als je een NAS wilt kopen, neem dan een A-Merk (Q-Nap, Synology etc..). Voor een 10 TB NAS zit je al gauw aan de 1000+ euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Hoi Lampie,

Ik weet dat dit de showoff topic is voor 10+tb , maar ik dacht dat iik hier mijn vraag neer kon leggen, omdat jullie ervaring hebben met zulke grote volumes. Maargoed ik stel mijn vraag in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Je kunt natuurlijk wel kijken naar de verschillende builds op de eerste pagina. Heel veel van de mensen hebben hun post aangepast naar het gewenste formaat, zoals voorgesteld door Q eerder in dit topic, zodat je goed kunt zien wat voor onderdelen en software gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Squishie schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:43:
Hoi Lampie,

Ik weet dat dit de showoff topic is voor 10+tb , maar ik dacht dat iik hier mijn vraag neer kon leggen, omdat jullie ervaring hebben met zulke grote volumes. Maargoed ik stel mijn vraag in het andere topic.
Wij zitten daar ook gewoon allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:40
DJ-Visto schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:27:
Dj-Visto 15 TB 2x RAID 5 11 Linux1x RAID 5 (8*2TB) + 1x RAID5 (3*1TB)

Me zelf er gewoon maar ff bijgezet!
Pics or it didn't happen

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Er staan pics bij de post druk maar op mijn naam dan kom je bij de post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:40
DJ-Visto schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:14:
[...]

Er staan pics bij de post druk maar op mijn naam dan kom je bij de post ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.thesavvydomainer.com/wp-content/uploads/2011/06/approved.jpg

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

nog steeds niet bekend wanneer de schijven binnenkomen bij freezinghardware, heb ondertussen wel de areca 1880ix-24 besteld bij azerty plus voeding plus ssd schijfje van 60gb van ocz

pricewatch: Areca ARC-1880ix-24
pricewatch: Corsair HX850W
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB

deze 2de hands via ebay voor 60 euries inc verzendkosten pricewatch: HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)

moederbord, cpu, geheugen en videokaart had ik nog liggen

dit alles in een norcotek 4224

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:46
Wordt mooi. Ik hoop voor je dat je je schijven krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die Dual Port NIC had ik ook nog wel voor je liggen :+

Vind 60,- best prijzig voor een netwerkkaartje :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

ja kan ik ook niet ruiken

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
:+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Met de huidige prijs stijgingen van harde schijven vrees ik dat we voorlopig niet meer zulke brute builds gaan tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Ik heb de expansie ook maar even de halt toe geroepen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

lampie1979 schreef op zondag 06 november 2011 @ 04:50:
Ik heb de expansie ook maar even de halt toe geroepen :D
Yep, het digitale hoarden zal met deze hdd prijzen onder controle gebrachten moeten worden.

Je kunt er natuurlijk ook je slaatje uit slaan en je recent gekochte array verpatsen met een lekkere winst, redelijk ongehoord in computer hardware land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pantagruel schreef op zondag 06 november 2011 @ 10:04:
[...]

Je kunt er natuurlijk ook je slaatje uit slaan en je recent gekochte array verpatsen met een lekkere winst, redelijk ongehoord in computer hardware land.
En dat zie je inderdaad in V&A. Maar ook 2TB schijven van meer dan 1,5 jaar oud waar men met droge ogen 75 euro per stuk voor wil hebben. Ik mag er dan misschien wel gek uitzien, maar dat wil nog niet per definitie zeggen dat ik het ook ben. Gelukkig kan ik nog wel even vooruit met mijn opslag, maar einde Q1 2012 zullen er toch echt schijven moeten komen en hoop ik dat de prijs dan al weer wat normaler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik zal vragen aan mijn oom als hij weer terug in Thailand is om de pompen is op te starten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Hij kan beter een kistje 3 TB disks uit de fabriek harvesten + ff droog föhnen en opsturen naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op maandag 07 november 2011 @ 00:17:
Hij kan beter een kistje 3 TB disks uit de fabriek harvesten + ff droog föhnen en opsturen naar NL.
Ook een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoe groot moet de steekpenning zijn? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
ik ben ook bijzonder blij dat ik anderhalve maand geleden nog een 32 2 TB disks heb gekocht.. dat was toen nog te overzien maar nu zijn de prijzen echt bizar...

60 TB can not be enough

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 16:15

jjwa

CZ3 tentmuis

freak1 schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:08:
ik ben ook bijzonder blij dat ik anderhalve maand geleden nog een 32 2 TB disks heb gekocht.. dat was toen nog te overzien maar nu zijn de prijzen echt bizar...
Welk type schijven? En draaien ze in hardware RAID? Zulke aantallen maken informatie over schijf-uitval wel extra interessant :).

• KorneelB
jjwa schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:54:
[...]

Welk type schijven? En draaien ze in hardware RAID? Zulke aantallen maken informatie over schijf-uitval wel extra interessant :).
ik sta al tijden in de OP :)

wel op de verkeerde plaats, 48 TB, dit hoort ondertussen 72 TB RAW te zijn met 60 TB netto.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 20:08
freak1 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:39:
[...]

ik sta al tijden in de OP :)

wel op de verkeerde plaats, 48 TB, dit hoort ondertussen 72 TB RAW te zijn met 60 TB netto.
LOL ben je internet aan het backuppen ofzo? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Hell-Slave schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:48:
[...]

LOL ben je internet aan het backuppen ofzo? _/-\o_
Daar heb je niet zoveel voor nodig, een flinke aardbei is voldoende ;)

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Inmiddels heb ik ook mijn 2e ZFS server zover af (maar er moet nog heel wat software matig gebeuren). Het systeem gaat waarschijnlijk niet 24/7 aan staan dus voldoet niet aan de eisen voor de "lijst" waar wil het toch nog ff delen (want het is toch zo rustig hier).

Fractal Design R3 case. Bovenin de 2x5,25" ruimte een Nexus twinding zodat ik nog 2 hdd's kon plaatsen.
X3 415e/2.5 GHz auto-OC 3Ghz
4x2GB Kingston ECC (KVR1333D3E9SK3/6G trippleset + 1x2GB)
Asus M4A88TD-M EVO/USB3
OpenIndiana 151a met napp-it staat op een oudere 120GB sata disk
M1015 flashed to IT
10x 2TB EARS
Raidz2
Standaard 1Gbit LAN
IDLE (no spindown ± 130W) als ie bezig is 150W. Spindown met de M1015 is iets lastiger dus heb ik nog niet gedaan.

Totaal dus 18TB en netto 14TB

Er staan films, series en iso's etc op. Momenteel draait ook een XP virtual machine voor het downloaden omdat ik ff geen HTPC heb op het moment en ik wilde snel weer iets kunnen downloaden :)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1y3kv7.jpg

De 140mm fan onder ligt schuin omdat de PSU iets groter is en ik wilde nog een beetje airflow op de M1015 en de PSU.

De snelheid valt nog tegen, daar moet ik nog naar kijken. Schrijven is ok met 100MB/s maar lezen is maar iets van 50/60MB/s (SMB, windows7). Dat is iets voor het ZFS topic :) Verder nog te doen; WOL, spindown, remote access naar de desktop, mail notification.

Waarschijnlijk laat ik de HTPC 24/7 draaien met 2 of 3 disks en flexraid ofzo. Dan heb ik 1 ZFS server voor de complete series en films etc en nog 1 ZFS server met nog wat films en backups.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

• Q
iRReeL schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:48:
Inmiddels heb ik ook mijn 2e ZFS server zover af (maar er moet nog heel wat software matig gebeuren). Het systeem gaat waarschijnlijk niet 24/7 aan staan dus voldoet niet aan de eisen voor de "lijst" waar wil het toch nog ff delen (want het is toch zo rustig hier).
24/7 is geen eis. Die van mij draait hooguit een paar uur per week na wekken met WOL. 95% van de tijd staat hij uit.
Fractal Design R3 case. Bovenin de 2x5,25" ruimte een Nexus twinding zodat ik nog 2 hdd's kon plaatsen.
Mooie case, tip voor iedereen die een leuk NAS wil bouwen.

Als je de template in de start post gebruikt kun je in de lijst.

[ Voor 46% gewijzigd door Q op 17-11-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Ja ik ben me alweer aan het bedenken.. 2 PC's met ieder 10 disks .. waarvan 1 goedkoper zonder extra raid kaart maar ook zonder ECC ram. Eentje staat vaak aan en de 2e is backup/archief dus zelden aan.

Misschien beter 1 PC en dan 'n rebel12 kast waar ik 20 disks in prop (2x hotswap 5-in3, 1x 4-in3 module en dan nog 6 disks intern). Dan kan ik de 10 hotswap disks lostrekken als ik ze niet nodig heb (die pool kan ik dan exporteren en dan de disks lostrekken?) Norco kastje is mooi maar erg duur..

Rebel12 kast €75,-
Supermicro 5-in-3 van MP €55,- (heb ik al)
Nieuwe 5-in-3 van ri-vier €101,- (hopelijk kan ik nog eentje gebruikt vinden)
Coolermaster 4-in-3 van MP €10,- (heb ik al)
€241,-

Asus M4A89GTD PRO/USB3 -> Heb dan 2 PCI-E slots nodig voor 2 M1015 kaarten
Athlon x3 405e (heb ik al)
2x4GB ECC Kingston
2 M1015 kaarten (heb ik al)

Ik heb nog 'n 850W Nexus liggen, ik neem aan dat de piek met 20 disks rond de 250W zal liggen? Misschien lukt het dan ook nog met de Nexus 430W, kan ik dan wel nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:25
@ iRReel; ik heb nog een Rebel12 staan die je voor een zacht prijsje kan overnemen.
Ik heb 10 Samsungs F4 in mijn systeem zitten; tijdens booten kom ik niet boven de 170 Watt uit.
Ik ben geen expert qua voedingen, maar volgens mij moet je zelfs met 20 disks aan die Nexus 430 Watt genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 18:11
Je moet er wel op letten of de voeding één of meerdere rails heeft en hoeveel ampere elke 12v rail kan leveren. Bij meerdere rails doe je er verstandig aan de schijven te verdelen over de rails, ook al is er gewoon marge.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:25
Helaas zie ik dat niet meteen terug in de specs op de site van Nexus.
Hetzelfde overigens op de site van Seasonic, want zelf ben ik wel gecharmeerd van de 400 Watt fanless voeding om mijn systeem in te bouwen; mijn huidige Zalman ZM500-HP is noch stil, noch erg efficient; die mag in de GamePC voor de kids terecht komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Dadona schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:37:
Je moet er wel op letten of de voeding één of meerdere rails heeft en hoeveel ampere elke 12v rail kan leveren. Bij meerdere rails doe je er verstandig aan de schijven te verdelen over de rails, ook al is er gewoon marge.
Bij dit artikel staat dat er 4 12V rails zijn. Ik weet niet of je uit deze lijst nog wijs kunt worden? Ik zie er +12V1 en +12V2 staan.

Het moet idd wel kunnen met de 430W PSU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dadona schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:37:
Theoretisch gzien een goeie tip.
Maar in de praktijk zul je zien dat bij 99% van alle voedingen, alle molex en sata op dezelfde rails zullen zitten.
Meestal is het 1 rail voor mobo en molex, 1a2 rails voor de pci-e stekkers al dan niet gecombineerd met die extra 12v aansluiting op het mobo
Tenminste zo was de situatie toen ik een jaar geleden opzoek was naar een nieuwe psu voor mijn server.

Ook moet je uitkijken met overbelasting beveiliging.
Mijn server gebuikt nog geen 300W aan stroom als alles in gebruik is. Maar toch kan ik mijn 450W voeding er niet voor gebruiken, vanwege de aanloopstroom van 14 schijven die het overbelastingcircuit triggerd

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Ik was aan het kijken voor kabels voor de IBM M1015 kaart maar ik zie nu bij de specs dat je 16 apparaten kunt aansluiten??

Dus als ik 2x SFF-8087 naar 8x sata koop kan ik 16 disks aansluiten? Ik dacht dat het maximum 8 was (daarom dat ik hier ff wil dubbelchecken).

@Heuveltje
Ik heb wel een SFF-8087 naar 8x sata gevonden maar in een handleiding van IBM staat dat er '8 internal 6Gbps SAS/SATA ports' zijn en 'Connects up to 16 SAS or Sata drives etc". Wellicht idd met een port multiplier dan ofzo, want er zijn maar 8 kanalen, toch?

[ Voor 33% gewijzigd door iRReeL op 29-11-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

iRReeL schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:52:
Ik was aan het kijken voor kabels voor de IBM M1015 kaart maar ik zie nu bij de specs dat je 16 apparaten kunt aansluiten??

Dus als ik 2x SFF-8087 naar 8x sata koop kan ik 16 disks aansluiten? Ik dacht dat het maximum 8 was (daarom dat ik hier ff wil dubbelchecken).
Ze hebben het dan weer over 8 en dan weer over 16 in dat linkje.
Ernstig verwarrend, denk dat die 16 alleen opgaat als je ofwel sas-schijven gebruikt, of port mulitpliers.

Ik ken iig geen 8087 naar 8xsata aansluit kabels

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 29-11-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
heuveltje schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:13:
[...]

Ze hebben het dan weer over 8 en dan weer over 16 in dat linkje.
Ernstig verwarrend, denk dat die 16 alleen opgaat als je ofwel sas-schijven gebruikt, of port mulitpliers.

Ik ken iig geen 8087 naar 8xsata aansluit kabels
Ik kan de verwarring tussen 8 of 16 disks niet vinden in die link, er wordt alleen aangegeven dat er 16 disks ondersteund worden.. of ben ik moe en heb ik het niet goed gelezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

brederodekater schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 21:36:
[...]

Ik kan de verwarring tussen 8 of 16 disks niet vinden in die link, er wordt alleen aangegeven dat er 16 disks ondersteund worden.. of ben ik moe en heb ik het niet goed gelezen :?
met 2 stuks SFF8087 -> 4x SATA kun je 8 drives direct op de M1015 aansluiten, met een HP SAS expander (dual linked) tot 24 drives. Pech is wel dat zo'n SAS expander redelijk kostbaar is tov een reclaimed/refurb M1015 kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 09:36
Tabel met systeem info
System specifications
ComponentValue
CaseNORCO 4020 (Oude versie, met 120mm fan mod)
CPU2X Intel Xeon E5160
RAM6x1GB FB-DIMM
MotherboardAsus DSBV-DX
Operating systemNu: Ubuntu 10.04.3 LTS;
Wordt Debian 6.0
Controller2X Areca Arc1231ML (BBU, 1x 2GB ECC, 1x 1 GB ECC)
Hard drive 250GB array: 3x Samsung GB0250EAFJF, 3x Samsung GB0250EAFYK, 2x WD WD2500YS-01SHB1
1TB array: 5x WDC WD10EACS-00ZJB0 (Caviar Green 1TB), 3x Hitachi HDS721010CLA332 (Deskstar 1TB 7k3000)
2TB array: 3x Hitachi HDS723020BLA642 (Deskstar 2TB 7k3000, SATA-600), 1x Hitachi HDS722020ALA330 (Deskstar 2TB 7k3000, SATA-300)
RAID array configuration 2x RAID 6, 1x RAID 5
Netto storage capacity12.4 TB (2x 5.5 + 1x 1.4) (Raw: 13.5 (2x 6 + 1x 1.5))
NetworkGigabit op 2 fysieke netwerken;
Dadelijk gigabit op 1 netwerk, 4x 1 Gbit (Trunk) op ander netwerk
UPSNee, BBU.
FilesystemXFS
Idle power usageIk zou het echt niet weten.
Extra 4x SATA backplane, 1x SAS ML backplane

De 250GB array staat op het "te vervangen lijstje" (+8x 2 TB), helaas waren de prijzen gestegen voordat mijn salaris was bijgestort. :(

De trunk komt erbij, omdat er binnenkort een ESXi server bij gaat komen die deze bak ook gaat gebruiken als datastore en er nog wat andere servers (en personen) gebruik van maken die de gigabit lijnen nu al voltrekken.

Ubuntu gaat er binnenkort vanaf, en Debian 6 gaat erop. Dit is puur omdat mijn voorkeur uitgaat naar Debian en de server ook nog een van taak gaat wisselen (Hij deed dienst als NAS, VM host en rekenbak. Dit wordt dadelijk alleen nog maar NAS).

FS is XFS puur verwege het feit dat er vooral grote datasets en mediabestanden opstaan.

2X ARC1231ML, omdat dit goedkoper was dan het aanschaffen van een 24 poorts ARC1280ML. Ik kon in totaal 3x een ARC1231 kopen voor de prijs van 1 ARC1280, dus was de keuze snel gemaakt. Bovendien dwingt dit mij om een array op max 12 disks te houden, dit maakt het eventuele vergroten van een array makkelijker, sneller en beheersbaar qua kosten (12 nieuwe schijven zijn goedkoper dan 24). De BBUs zaten bij 2 van de ARC1231s, en omdat ik deze machine niet op een UPS heb staan waren ze een aangename additie. Ik heb bewust gekozen voor kaarten met 12+ poorten, omdat bij de 12xx serie van Areca deze kaarten een eigen netwerkaansluiting hebben. Dit maakt het beheren van de arrays zoveel makkelijker.

De kast heb ik gekocht na lang zoeken naar een goedkope kast met hotswap trays en een serverbehuizing. Bovendien is dit enorm makkelijk als er een schijf uitvalt en die vervangen moet worden. Of wanneer iemand even data wil kopiëren, even een tray leegmaken en dan die schijf gelijk aan de controller hangen. Op het verlanglijstje staat trouwens nog een migratie naar een Norco 4224, zodat ik alle 24 poorten kan gebruiken.

Hieronder enkele pics. Helaas geen (recente) foto's van de buitenkant, die was ik vergeten te maken, dus als goedmakertje (?) foto's van hoe het was toen ipv 2x een ARC1231ML er een ARC1231ML en een ARC1230 inzaten. Ik hoop dat dit wordt geaccepteerd (Sorry voor de belabberde kwaliteit, zijn foto's genomen met mijn telefoon).

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/8288/imag0313q.th.jpg

Een goed voorbeeld van cable mismanagement. De bovenste backplane ontbreekt, omdat die ter reparatie is. De grote hoeveel satakabels en de herrie van de stockfans waren een reden voor de verbouwing.

Raidkaarten (ARC1230 in het midden):
Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/8646/imag0315e.th.jpg

Ik had net een paar weken geleden 2 ARC1231MLs erbij aangeschaft, dus werd het tijd voor de ARC1230 om het chasis te verlaten.

De oude fan partition:
Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/5116/imag0317o.th.jpg

Ik had geen zin om alle kabels los te halen en heb dus maar de fan partition met de kabels eruit gehaald. Zo als het op de foto staat ligt het nu nog steeds op mijn werktafel.

Na lang prutsen met de mod van de kast om de 120mm fan parition erin te krijgen, konden de kabels worden ge(mis)managed:
Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/4037/imag0321g.th.jpg

De mod kostte veel tijd, veel gedoe met hoekjes wegzagen en nieuwe gaten boren.

Vooraanzicht van de 120mm fans, vanaf het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/8797/imag0323bn.th.jpg

Links is te zien dat ik niet goed heb opgelet tijdens het monteren van de fan partition. Sommige powercables zitten heerlijk de linker fan te blokkeren. Dit is later wel verholpen, maar ik had beter moeten opletten.

Oude foto van de buitenkant.
Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/4562/imag0294f.th.jpg

De HD containers bovenop staan er, samen met een extra voeding, omdat ik toen een array van een oude raidkaart (3Ware 9550-S) aan het overzetten was naar mijn nieuwe Areca arrays.

-----

Ik hoop dat deze post een beetje conform de standaarden zijn in dit topic. Mochten mensen nog interesse hebben, dan ga ik binnenkort eens foto's maken van de buitenkant.

[ Voor 11% gewijzigd door Diabolus op 30-11-2011 11:11 . Reden: Extra informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Weet niet goed of ik het hier moet posten. Maar goed, ik probeer het toch even.

Ik heb overal al gezocht. Ik heb geen idee of het bestaat. Ik ben op zoek naar een behuizing waar minimaal 24 3,5" schijven en minimaal 24 2,5" schijven in kunnen. Uiteraard allemaal hot swappable.

Weet iemand of zoiets bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Diabolus schreef op woensdag 30 november 2011 @ 01:32:
Tabel met systeem info
...snipzz..

De 250GB array staat op het "te vervangen lijstje" (+8x 2 TB), helaas waren de prijzen gestegen voordat mijn salaris was bijgestort. :(

De trunk komt erbij, omdat er binnenkort een ESXi server bij gaat komen die deze bak ook gaat gebruiken als datastore en er nog wat andere servers (en personen) gebruik van maken die de gigabit lijnen nu al voltrekken.

Ubuntu gaat er binnenkort vanaf, en Debian 6 gaat erop. Dit is puur omdat mijn voorkeur uitgaat naar Debian en de server ook nog een van taak gaat wisselen (Hij deed dienst als NAS, VM host en rekenbak. Dit wordt dadelijk alleen nog maar NAS).

FS is XFS puur verwege het feit dat er vooral grote datasets en mediabestanden opstaan.

2X ARC1231ML, omdat dit goedkoper was dan het aanschaffen van een 24 poorts ARC1280ML. Ik kon in totaal 3x een ARC1231 kopen voor de prijs van 1 ARC1280, dus was de keuze snel gemaakt. Bovendien dwingt dit mij om een array op max 12 disks te houden, dit maakt het eventuele vergroten van een array makkelijker, sneller en beheersbaar qua kosten (12 nieuwe schijven zijn goedkoper dan 24). De BBUs zaten bij 2 van de ARC1231s, en omdat ik deze machine niet op een UPS heb staan waren ze een aangename additie. Ik heb bewust gekozen voor kaarten met 12+ poorten, omdat bij de 12xx serie van Areca deze kaarten een eigen netwerkaansluiting hebben. Dit maakt het beheren van de arrays zoveel makkelijker.

De kast heb ik gekocht na lang zoeken naar een goedkope kast met hotswap trays en een serverbehuizing. Bovendien is dit enorm makkelijk als er een schijf uitvalt en die vervangen moet worden. Of wanneer iemand even data wil kopiëren, even een tray leegmaken en dan die schijf gelijk aan de controller hangen. Op het verlanglijstje staat trouwens nog een migratie naar een Norco 4224, zodat ik alle 24 poorten kan gebruiken.

Hieronder enkele pics. Helaas geen (recente) foto's van de buitenkant, die was ik vergeten te maken, dus als goedmakertje (?) foto's van hoe het was toen ipv 2x een ARC1231ML er een ARC1231ML en een ARC1230 inzaten. Ik hoop dat dit wordt geaccepteerd (Sorry voor de belabberde kwaliteit, zijn foto's genomen met mijn telefoon).

Oude situatie:
[afbeelding]

Een goed voorbeeld van cable mismanagement. De bovenste backplane ontbreekt, omdat die ter reparatie is. De grote hoeveel satakabels en de herrie van de stockfans waren een reden voor de verbouwing.

Raidkaarten (ARC1230 in het midden):
[afbeelding]

Ik had net een paar weken geleden 2 ARC1231MLs erbij aangeschaft, dus werd het tijd voor de ARC1230 om het chasis te verlaten.

De oude fan partition:
[afbeelding]

Ik had geen zin om alle kabels los te halen en heb dus maar de fan partition met de kabels eruit gehaald. Zo als het op de foto staat ligt het nu nog steeds op mijn werktafel.

Na lang prutsen met de mod van de kast om de 120mm fan parition erin te krijgen, konden de kabels worden ge(mis)managed:
[afbeelding]

De mod kostte veel tijd, veel gedoe met hoekjes wegzagen en nieuwe gaten boren.

Vooraanzicht van de 120mm fans, vanaf het moederbord:
[afbeelding]

Links is te zien dat ik niet goed heb opgelet tijdens het monteren van de fan partition. Sommige powercables zitten heerlijk de linker fan te blokkeren. Dit is later wel verholpen, maar ik had beter moeten opletten.

Oude foto van de buitenkant.
[afbeelding]

De HD containers bovenop staan er, samen met een extra voeding, omdat ik toen een array van een oude raidkaart (3Ware 9550-S) aan het overzetten was naar mijn nieuwe Areca arrays.

-----

Ik hoop dat deze post een beetje conform de standaarden zijn in dit topic. Mochten mensen nog interesse hebben, dan ga ik binnenkort eens foto's maken van de buitenkant.
Nice.

Misschien ligt het aan mij, maar was je lens beslagen tijdens de foto-shoot? (of een zeer lokaal mist bankje ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 30-11-2011 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolus
Nadat de foto's op mijn PC stonden zag ik het en ben ik de lens gaan controleren. Helaas kwam ik er toen achter dat de lens beschadigd is (Krassen en een wolkachtig iets boven de ingang van de camera, dus een zeer lokaal mistbankje :P). Ik baal er zelf ook van, dus zodra ik mijn digitale camera weer heb gevonden zal ik wat betere foto's gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolus
pizzaboertje schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:38:
Weet niet goed of ik het hier moet posten. Maar goed, ik probeer het toch even.

Ik heb overal al gezocht. Ik heb geen idee of het bestaat. Ik ben op zoek naar een behuizing waar minimaal 24 3,5" schijven en minimaal 24 2,5" schijven in kunnen. Uiteraard allemaal hot swappable.

Weet iemand of zoiets bestaat?
Ik kan alleen kasten vinden met 24x 3.5" of 24+x 2.5". Ik denk dat je het beste zo'n enorme 24+x 2.5" kast kunt halen en dan een SAS expander gebruikt voor kasten met 24x 3.5". Qua ruimte lijkt mij dat het meest gunstig. (Ik kom uit op 8u voor 64x 2.5" en 24x 3.5")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kun je niet beter losse Harddisk cabinets kopen dan? Als je op internet een beetje zoekt, zie je veel 3U kasten met een SAS expander poort achterop met een redundante voeding. Dan krijg je een soort NetApp opstelling :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.k
  • Laatst online: 01-03-2015
Ik dacht ook maar eens mijn nas build posten.
Ooit begonnen met p3 en 128mb ram 200gb heb nu al 3 in me bezit.
Een Synology dj 211j met 2x WD Green 1 Tb + Extern WD 1,5Tb wordt gebruikt voor foto's en time machine.
De tweede is Cherbo M-itx Amd +5000 AM2 2Gb ram 2x 750 gb Samsung f1 + 2x 500 Gb WD os open-e wordt gebruikt voor backup's voor off site backup van ander personen.

http://dev.goldpc.nl/PB290091.JPG

Switch
Dell 5324 24 port gigabit
Tp-link 24 port gigabit
8 port netgear gigabit
Wifi wrt320n

Internet
Ziggo 120/10
Adsl 8/1

http://dev.goldpc.nl/IMG_20111202_211917.jpg

Als Vm server gebruik ik xenserver loop van alles op.

Intel Q9550
8gb kingston
asus
4 nic's realtek gigabit
1 Tb storage
350Watt

Firewall

Wordt pfsense voor gebruikt is redundancy uit gevoerd dient alles dhcp/dns/vpn/carptive portal

Web server ubuntu 11.10

Spotweb Sabnzdb ubuntu 11.10

Nas storage systeem

System specifications
Component Value
Case Norco 2008 2U 8 bay servercase;
CPU Intel C2D E6300
RAM 4 GB DDR3 Kingston Valueram;
Motherboard Asus motherboard
Operating system Freenas 7
Controller Areca 1222
Hard drive 80 WD, 320GB Seagte
RAID array configuration Array 1: 8x2TB Samsung f4eg Raid 5
Netto storage capacity 14 TB
Network Intel pro/1000, Realtek 2 nic’s in trunk
UPS Nee
Filesystem Ufs
Idle power usage 120 Watt
Extra Hippy 2u voeding 550Watt

Heeft aardig wat tijd in dit project gezeten maar nu is het af en werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:17
Mooi spul hoor :) Netjes opgehangen en weggewerkt ook.

Is het geheel ook een beetje doable qua herrie ?

[ Voor 32% gewijzigd door Axelfoley007 op 02-12-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
j.w.k schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:37:
Ik dacht ook maar eens mijn nas build posten.
Ooit begonnen met p3 en 128mb ram 200gb heb nu al 3 in me bezit.
Een Synology dj 211j met 2x WD Green 1 Tb + Extern WD 1,5Tb wordt gebruikt voor foto's en time machine.
De tweede is Cherbo M-itx Amd +5000 AM2 2Gb ram 2x 750 gb Samsung f1 + 2x 500 Gb WD os open-e wordt gebruikt voor backup's voor off site backup van ander personen.

http://dev.goldpc.nl/PB290091.JPG

Switch
Dell 5324 24 port gigabit
Tp-link 24 port gigabit
8 port netgear gigabit
Wifi wrt320n

Internet
Ziggo 120/10
Adsl 8/1

http://dev.goldpc.nl/IMG_20111202_211917.jpg

Als Vm server gebruik ik xenserver loop van alles op.

Intel Q9550
8gb kingston
asus
4 nic's realtek gigabit
1 Tb storage
350Watt

Firewall

Wordt pfsense voor gebruikt is redundancy uit gevoerd dient alles dhcp/dns/vpn/carptive portal

Web server ubuntu 11.10

Spotweb Sabnzdb ubuntu 11.10

Nas storage systeem

System specifications
Component Value
Case Norco 2008 2U 8 bay servercase;
CPU Intel C2D E6300
RAM 4 GB DDR3 Kingston Valueram;
Motherboard Asus motherboard
Operating system Freenas 7
Controller Areca 1222
Hard drive 80 WD, 320GB Seagte
RAID array configuration Array 1: 8x2TB Samsung f4eg Raid 5
Netto storage capacity 14 TB
Network Intel pro/1000, Realtek 2 nic’s in trunk
UPS Nee
Filesystem Ufs
Idle power usage 120 Watt
Extra Hippy 2u voeding 550Watt

Heeft aardig wat tijd in dit project gezeten maar nu is het af en werkt als een trein.
Volgens mij is je host offline? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.k
  • Laatst online: 01-03-2015
@Axelfoley007 dankje geluid val wel mee staat in de kelder dus geen last van:p

@brndst host is gewoon online hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Laatst online: 14-09 18:11

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
brndst schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 13:28:
[...]

Volgens mij is je host offline? :|
Kijk! Het betere werk :) Netjes afgewerkt hoor. Chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
//OFFTOPIC//
Voor de liefhebbers heb ik een zgan Norco 4220 behuizing te koop staan vanwege de aanschaf kleiner model :)
V&A aangeboden: Norco RPC-4220 19" File server behuizing
//ONTOPIC//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
als we toch gaan pluggen :P

ik heb weer 13 schijven te koop ( enterprise class, WD Raid Edition 4 schijven, 2 TB met ongeveer 3 jaar garantie resterend) voor een normale prijs.. ook heb ik nog een 4tal 5 in 3 modules voor de geinteresseerde.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
nieuws: Hitachi verkoopt 4TB-harddisk in Japan

Ok.

Wie gaat er 24 x 4 TB in een chasis stoppen ?

96 TB ruwe storage capaciteit.

Als je daar 1 vette RAID 6 van maakt heb je nog 88 TB.

:)

Valt eigenlijk wel tegen. Eigenlijk wil je met 1 chasis door de 100 TB grens gaan. Voor 88 TB netto storage doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:39:
nieuws: Hitachi verkoopt 4TB-harddisk in Japan

Ok.

Wie gaat er 24 x 4 TB in een chasis stoppen ?

96 TB ruwe storage capaciteit.

Als je daar 1 vette RAID 6 van maakt heb je nog 88 TB.

:)

Valt eigenlijk wel tegen. Eigenlijk wil je met 1 chasis door de 100 TB grens gaan. Voor 88 TB netto storage doe ik het niet.
IK!!
Ik wil volgend jaar zelf een case gaan bouwen waar 3 a 4 servermobo's in komen te zitten. Volgens de bouwtekeningen is daar nu voor 96 schijven plaats in, maar de kans is groot dat het aantal nog omhoog zal gaan. Volgens de huidige planning krijgt ieder mobo 24 schijven, maar of ik het daar bij ga houden, is nog maar de vraag! aangezien de tekeningen nog iedere week aangepast worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Awesome! _/-\o_ waarvoor ga je dat maken?

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 12-12-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze case ga ik voor mezelf maken, zodat niet me hele computerruimte met mobo's, voedingen en harddisks vol staat. ;)
Maten voor zover bekend zijn +/- 2 meter hoog, 1 meter breed en 1,2 meter diep, een aardig formaatje dus. :D Maar zoals eerder vermeld, de bouwtekeningen veranderen iedere keer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Alhoewel ik naar een update aan het kijken ben (120+TB) zal dit niet snel zijn, kosten van HDD's zijn nu en gedurende het komende half jaar te hoog om voor +35 nieuwe hd''s te gaan. Zodra de prijs zakt tot een 65 eu/3TB wordt het weer intressant om ladingen storage in te kopen. Tegen die tijd verwacht ik dan ook wel de eerste 100+TB in 1 chassis te zien.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij zal het ook niet snel zijn. Net zoals je zegt zijn de prijzen voor HDD's nu gewoonweg te hoog om te realiseren. Maar volgend jaar rond deze tijd wil ik toch wel tussen de 150 tot 200TB zitten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:55:
Deze case ga ik voor mezelf maken, zodat niet me hele computerruimte met mobo's, voedingen en harddisks vol staat. ;)
Maten voor zover bekend zijn +/- 2 meter hoog, 1 meter breed en 1,2 meter diep, een aardig formaatje dus. :D Maar zoals eerder vermeld, de bouwtekeningen veranderen iedere keer weer.
Voor 3 pc's en 90HD's :?
Das grofweg de ruimte van 2a3 19" racks wat je daar beschrijft !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan de rest nog....
De bedoeling is ook dat er 1 of 2 monitoren in komen, toetsenbord, muis, switches, KVM, etc etc.
Afijn, je ziet het wel als het project van start gaat. Nogmaals, de maten staan (nog) niet vast, maar dat het deze kant op gaat, kan je wel van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 00:07:
En dan de rest nog....
De bedoeling is ook dat er 1 of 2 monitoren in komen, toetsenbord, muis, switches, KVM, etc etc.
Afijn, je ziet het wel als het project van start gaat. Nogmaals, de maten staan (nog) niet vast, maar dat het deze kant op gaat, kan je wel van uit gaan.
is het niet veel makkelijker om dan 4 keer een Norcotek 4220 te kopen?
dan ben je erg weinig ruimte kwijt, kun je fluisterstil maken, en kun je dan in een 16U kwijt ?

de reden dat de meeste hier aan zelfbouw beginnen is dat ze een shitload aan schijven kwijtmoetenj in 1 chassis...

en ontopic:

wanneer de 4TB schijven onder de 150 euro/schijf gaan ga ik er iig 12 kopen.. doe nu 36 maal 2 TB, dan gaan we voor 36 maal 4 TB , dat schiet tenminste op...

[ Voor 11% gewijzigd door KorneelB op 13-12-2011 07:14 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus juist het punt, ik wil van de "standaard" kasten af. Dat is ook de redenen dat ik nu een kast ga bouwen, naar mijn indeling enz. Daarnaast hoeft het van mij niet in een zo klein mogelijke ruimte, sterker nog, dat is iets wat ik wil voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
freak1 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 07:13:
[...]

is het niet veel makkelijker om dan 4 keer een Norcotek 4220 te kopen?
dan ben je erg weinig ruimte kwijt, kun je fluisterstil maken, en kun je dan in een 16U kwijt ?

de reden dat de meeste hier aan zelfbouw beginnen is dat ze een shitload aan schijven kwijtmoetenj in 1 chassis...

en ontopic:

wanneer de 4TB schijven onder de 150 euro/schijf gaan ga ik er iig 12 kopen.. doe nu 36 maal 2 TB, dan gaan we voor 36 maal 4 TB , dat schiet tenminste op...
Verkoop je je oude schijven weer, of ga je nog een disk extender aansluiten? :)

Even niets...

Pagina: 1 ... 15 ... 38 Laatste

Let op:
Om heftige discussies te voorkomen in het topic, lees eerst goed de start post om te weten waar aan het systeem moet voldoen. Ben je van mening dat jouw systeem toch in dit topic hoort maar valt hij niet binnen de gestelde eisen, neem dan contact op met een van de auteurs van dit topic zij zullen open staan voor goede argumenten, zoals ook vermeld in de start post.

Gebruik de in de TS geplaatste tabel om dit topic leesbaar te houden!