"TANK"
Aangezien ik regelmatig uit de vrije diskruimte liep in mijn normale PC (diverse interne 1,5TB en externe USB schijven) wilde ik een NAS aanschaffen of storage server bouwen.
Mijn PC stond altijd 24/7 aan i.v.m. torrent en Usenet downloads. Ik heb een tijdje een NAS overwogen maar aangezien ik veel gebruik maak van private trackers met RSS streams en strenge eisen wat betreft de gebruikte Bittorrent client ben ik daar al snel vanaf gestapt, ik wilde het liefst gewoon uTorrent blijven gebruiken. Ook overwoog ik een 6 of meer disk systeem en dan is zelf bouwen vaak aantrekkelijker. Ik heb niet echt rekening gehouden met energieverbruik*. Kennis van Linux heb ik niet en daar wilde ik me ook niet in verdiepen.
Verder had ik nog de volgende wensen / eisen:
-snel genoeg om met gemak full Blu-ray's te kunnen streamen
-mogelijkheid om door te kunnen groeien naar meer dan 8 disks
Uiteindelijk is het het volgende geworden:
(dit is nog een oudere foto met 6x 2TB schijven, inmiddels zitten alle brackets vol)

-Fractal Design behuizing (5 casefans)
-Intel S3210SHLC server moederboard
-Intel E7600 processor, passieve koeling (staat in de airflow van de casefan)
-2GB ECC geheugen
-HP Smart Array P410 RAID controller met BBU
-8 stuks 2TB Seagate LP SATA disks in RAID5 (1 hot spare):
10,8TB
-WD 2.5" 320GB SATA disk (zit in een 51/4" slot) voor OS en RAR/PAR temp. space
-Corsair HX650W modulaire voeding
-DVD-RW drive
-Windows Server 2008 R2
Ik overwoog lang een Norco 4220 19" behuizing maar heb uiteindelijk gekozen voor een mooie, stille PC kast met 8 3,5" schijfposities en voldoende koelmogelijkheden. Als ik meer dan 8 schijven nodig heb verhuis ik de ingewanden alsnog naar een Norco 4220.
Ik heb gekozen voor een HP RAID controller omdat ik daar al veel ervaring mee had, deze 100% compatible is met de HP SAS expander (waarmee je >8 disks op deze controller kunt aansluiten) en ik er op dat moment ook voor een redelijk gunstige prijs aan kon komen. Op deze wijze kan ik ook de investering splitsen, beginnen met een 8 poort controller en later een expander aanschaffen.
Het Intel board heeft meerdere PCIe aansluitingen zodat ik later eventueel een HP SAS expander kaart kwijt kan om meer dan 8 disks aan de Smart Array controller te kunnen hangen.Verder heeft het board 2 Gbit Ethernet aansluitingen en onboard video.
Consumenten mainboards hebben soms ook wel eens een probleem met het draaien van een RAID card in het PCIe slot, vaak draaien alleen grafische kaarten op 8x of 16x en RAID kaarten vallen terug naar 1x.
Het systeem loopt al ruim anderhalf jaar erg stabiel. Ik heb ondertussen twee maal een RAID expansie gedaan, dat duurt op de HP controller echter wel enkele dagen. Tot nu toe heb ik 1 maal problemen gehad met een disk, deze viel uit het array en werd direct daarna gezien als de vervangende schijf waardoor de controller een RAID rebuild startte op de defecte schijf. Vandaar dat ik er nu een hot spare in heb zitten.
Achteraf gezien had ik het wat anders kunnen aanpakken. Ik denk niet dat ik er ooit nog schijven bij ga plaatsen dus had ik een eenvoudiger moederboard (met slechts 1 PCIe slot) kunnen nemen.
Achteraf gezien had ik ook beter de bekende 2TB Hitachi schijven kunnen nemen aangezien deze zeer betrouwbaar zijn gebleken.
Ook had ik veel beter een Areca controller kunnen nemen. De HP controller werkt goed maar is niet de snelste en de software is zeer beperkt. Weinig tweak mogelijkheden en een belangrijk nadeel; je kunt niet de individuele S.M.A.R.T. waarden van je schijven uitlezen.
*) Edit: voor een update over energieverbruik zie drie posts hieronder.
[
Voor 8% gewijzigd door
PeterPan op 20-07-2011 09:05
]