Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:18
@Aapenootjes: klopt, ik haal met de intel pro ook 1GB/s per TCP verbinding max. Zodra ik er 2 gebruik haal ik nog ong. 750mbit per stuk.

@vex4vex:
Je hebt gelijk, maar een moederbord zonder groto scala aan mogelijkheden vind je bijna nergens meer. Verder wil je, als je voor een groot storage systeem gaat, het liefst niet voor een mini-kastje. Je wilt veel schijven, en het liefst ruimte om nog uit te breiden. Dat ga je niet in een mini-itx kastje proberen te proppen maar liever in een tower.
Een moederbord met 12x sata ga je niet vinden, maar een extra PCI-e SATA controller met 8 poorten vind je wel voor 150 euro. Ik zou zeggen, kijk eens naar FreeNAS en ZFS. Lekker simpel en het kan erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:36

M2M

medicijnman

zzattack schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:04:
Je hebt gelijk, maar een moederbord zonder groto scala aan mogelijkheden vind je bijna nergens meer. Verder wil je, als je voor een groot storage systeem gaat, het liefst niet voor een mini-kastje. Je wilt veel schijven, en het liefst ruimte om nog uit te breiden. Dat ga je niet in een mini-itx kastje proberen te proppen maar liever in een tower.
Een moederbord met 12x sata ga je niet vinden, maar een extra PCI-e SATA controller met 8 poorten vind je wel voor 150 euro. Ik zou zeggen, kijk eens naar FreeNAS en ZFS. Lekker simpel en het kan erg goedkoop.
Mobo met 12x SATA? Asrock X58 extreme 6. Maar je zult niet alle poorten tegelijk vol kunnen belasten :D

Enfin, ik ben groot voorstander van de bouwmarktoplossing. Natuurlijk kun je een tower aanschaffen en daar alles in schroeven, maar eigenlijk heb je voor een storage server niet veel meer nodig dan een itx plank, schijfcontroller en een sloot schijven. En met wat plankjes triplex kun je snel een compact doosje in elkaar schroeven en vervolgens het doosje in de meterkast zetten. Of kruipruimte / kelder als het niet te vochtig is. Daar heb je geen grote kast voor nodig. Maar als je zo'n kast toch al hebt liggen maakt het natuurlijk niets meer uit :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 20:21
FireDrunk schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:33:
Hoe trek jij een '4 poorts gigabit adapter' vol met vm's? VMware ondersteund alleen LACP en 8021.AQ en geen EtherChannel... Dus singlepoint verbindingen zijn nog steeds 1Gbit ;)

Dus tenzij ze bij Xen (geen idee wat je draait) daar iets op gevonden hebben...
ik heb Hyper-V :)
plus, ik gebruik die bak om ook hyper-v machines op te draaien, mijn rauwe storage wordt gewoon rechtstreeks vanaf de host aangesproken..
Q schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:36:
Koel, jij hebt een trunk met een intelligente switch?

Haal jij dan ook 4gbs met 1 tcp verbinding?
niet dat ik weet, dan moet ik ook een cvlient vinden maar 4 nic's, die teamen en dat gekloot.. theoretisch ehb ik de spullen in huis om het te doen, maar nooit getest..

maar jullie denken allemaal te moeilijk :) mijn bak heeft meerdere NIC's (7 in totaal), waarvan er een NIC een 4 geteamde interfaces heeft, welke via mijn switch mijn sharing VLAN opgaan. daar hebben wat vrienden van me met hun 5en wel eens die complete team interface vol getrokken :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Meeste van deze info staat al in mijn sig:
12x1.5TB WD15EARS in RAID6 = 15TB netto.
Draait op een Areca 1231ML, welke op zijn beurt weer in mijn i7 systeem hangt.
Hangt allemaal in deze kast:
Mr Alfabet in "[CiP] HugeTower"
Thread is niet bijgehouden, maar zal binnenkort eens plaatjes schieten van hoe het er nu bij hangt.
2 van de HDD racks zijn in gebruik, SSD's hangen er los naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zal je zo toevoegen, leuk systeempje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:17
vex4vex schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:47:
Vergeef me als ik te off-topic post...
Ik heb nu zo'n kleine 10TB aan HD ruimte in mn 'gebruikers' PC. Ik wil echter een NAS hebben waarin dit komt maar dan bij voorkeur niet in een compleet systeem zoals ik in deze posts vaak terug zie.
Ik zou dit graag in een wat energie-vriendelijk systeem planten en meteen uitbreiden naar 12-16TB. Hoe zou dit in te richten zijn zonder:
- 500W voeding in een compleet systeem (wat net zo goed als een gebruikers-pc kan dienen)
- honderden euro's uit te geven aan dure pci-e kaarten om maar meer dan 6 HD's aan te kunnen sluiten.
Alle tips worden gewaardeerd! (.. wil natuurlijk ook in de tabel komen op de eerste pagina :P )
10+ TB gaat nooit energie vriendelijk worden. Ik vind 140watt idle voor 20disks nog steeds heel ok, maar zuinig is het niet. Ik zet de boel dan ook uit als ik het niet nodig heb.

500w voeding is niet gelijk aan energie onzuinig.

Serverboard met meerdere losse 8 poosrts kaarten, te vinden in DIY NAS topic en dan met linux mdadm of zfs aan elkaar geknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Ik hoop dat ik er ook bij mag :)

PC-Q08B met 6x2TB

6x2TB Samsung F4EG harde schijven
Zotac H55ITX-C-E
Intel Core i3 530 op 2GHz
8GB 1333MHz geheugen
Lian-Li PC-Q08B
OCZ Modstream 500W voeding

Komt ZFS op met RAIDZ dus dan net 10TB :)

Kleine Edit van mijn kant

Ik heb voor deze combinatie gekozen omdat ik zoek was naar 10TB aan opslag maar dan op een zo klein mogelijke manier. Dit zodat de NAS eigenlijk overal in mijn nieuwe huis kan staan. Deze zal dan ook in de meterkast worden geplaatst.

Verder volg ik het ZFS topic al een tijd en heb ik eerder een poging gedaan om het te gebruiken alleen is dit niet helemaal goed gegaan. Nu een tweede poging dus wil ik het gelijk goed aanpakken.

Aangezien alle 6 poorten bezet zullen zijn moest ik op zoek naar een andere mogelijkheid om FreeNAS te installeren. Dit zal dus gebeuren op een USB stick die aan de achterzijde is geplaatst.

Omdat ik naast mijn NAS ook nog een losse downloadserver wil omdat FreeNAS dit standaard niet kan, zal ik een losse Windhoos XP draaien waarop de juiste applicaties staan. Probleem is dat ik één systeem heb en er dus eigenlijk twee nodig heb; zit er maar één ding op: Virtualisatie :)

Ik ga dus Vmware ESXi draaien met daarop twee virtuele machines. Dit alles gaat hopelijk passen op een 8GB USB stick :P

Mocht ik in de toekomst wat meer snelheid willen dan zal ik er later nog een dual gbit NIC in zitten of wellicht een quad. Dit is zo'n beetje mijn verhaal in een nut shell :)

[ Voor 91% gewijzigd door YaaD op 13-05-2011 09:01 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ja dat mag, ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik draai geen RAID, maar dat FlexRAID lijkt voor mij de ideale oplossing. Deze ga ik binnenkort dan ook even installeren. Ik maak gebruik van de RocketRaid 2300 (4x sata) en de rest gaat onboard via EX58-UD5 (10x sata). Momenteel ziet mijn setup er zo uit:

2x 500GB Hitachi HDT725050VLA360
1x 750GB Samsung HD753LJ
2x 1TB Hitachi HDT721010SLA360
1x 1TB Hitachi HDS721010KLA330
4x 2TB Hitachi HDS722020ALA330
Effectief dus 12,75TB verdeeld over 10 schijven.
Daarnaast heb ik nog 1 SSD als systeemschijf en een externe schijf, maar deze tellen niet mee.

Ik ben momenteel enkele HD bays aan het maken waarmee ik maximaal 21 schijven kan plaatsen. Dit ter vervanging van mijn huidige max capaciteit van 11 stuks.

Verdere specs:
Windows 7 Professional
Core i7 920
24GB RAM
850 W Corsair

[ Voor 5% gewijzigd door Twazerty op 11-05-2011 22:42 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Klinkt cool, hoe ga je dan die 21 schijven aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb net 4x132TB (160TB inc. spares) besteld: 3x 11x 2TB + spares x 2 drawers; draait op ESXi. Maar als ik het goed begrijp is het enkel voor thuisgebruik en niet professioneel dat gepost mag worden? Of niet?

[ Voor 15% gewijzigd door YellowOnline op 11-05-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

Q schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:54:
Klinkt cool, hoe ga je dan die 21 schijven aansluiten?
Is bedoeld voor toekomstige doeleinden. Momenteel zullen daar maximaal 12 schijven in worden geplaatst. Wellicht dat ik later nog een keer een deftige controller ga aanschaffen. Ik gebruik no overigens ook sata kabels van 1 meter. Die standaard 50cm kabeltjes zijn allemaal te kort.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

YellowOnline schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:57:
Ik heb net 4x132TB (160TB inc. spares) besteld: 3x 11x 2TB + spares x 2 drawers; draait op ESXi. Maar als ik het goed begrijp is het enkel voor thuisgebruik en niet professioneel dat gepost mag worden? Of niet?
Nee, het word iniedergeval niet verwerkt in de startpost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

YellowOnline schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:57:
Niet echt de bedoeling nee, anders kan iedereen zijn werk data centrum wel posten :p

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Tsurany schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:04:
[...]

Niet echt de bedoeling nee, anders kan iedereen zijn werk data centrum wel posten :p
Spijtig, had wel een patspost geweest :p

Zelf heb ik 8x 1TB WD Caviar Green op RAID5 met een IBM Ultra Raid (ondersteunt wel SAS, maar die schijven zijn pokkeduur). Als ik naar 8x 2TB overschakel mag ik ook in de TS. Hmz, tempting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• systemworks
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik vind deze systemen die hier gepost worden helemaal top hoor, maar bij mijn komt de vraag naar boven van hoe willen jullie dit allemaal gaan back-uppen? Stel dat je een Storage systeem hebt van boven de 12 TB dan zou je eigenlijk een gelijkwaardig systeem er naast moeten bouwen met de zelfde hoeveelheid opslag, er van uit gaand dat die 12 TB ook volledig benut zijn dan kan dat een aardig kosten plaatje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

YellowOnline schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:10:
[...]

Spijtig, had wel een patspost geweest :p
Dat zeker, stiekem thuis even in elkaar zetten en voila?
systemworks schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:10:
Ik vind deze systemen die hier gepost worden helemaal top hoor, maar bij mijn komt de vraag naar boven van hoe willen jullie dit allemaal gaan back-uppen? Stel dat je een Storage systeem hebt van boven de 12 TB dan zou je eigenlijk een gelijkwaardig systeem er naast moeten bouwen met de zelfde hoeveelheid opslag, er van uit gaand dat die 12 TB ook volledig benut zijn dan kan dat een aardig kosten plaatje worden.
Als je RAID gebruikt hoef je een stuk minder aan backup werk te doen, immers je bent beschermt tegen diskuitval dus niet kritische data zoals films en series hoef je dan niet te backuppen. Natuurlijk kunnen er nog andere ongelukken gebeuren maar die kunnen grotendeels voorkomen worden met goed oppassen.

[ Voor 65% gewijzigd door Tsurany op 11-05-2011 23:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Toegevoegd, fouten? Opmerkingen stuur me een DM! Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif

Nogmaals oproep aan de mensen waar ergens een - staat graag ontvang ik een DM met de ontbrekende gegevens!

[ Voor 23% gewijzigd door DJ-Visto op 11-05-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-05 16:23
Even mijn thuis storage oplijsten (alle onderdelen geleidelijk aan overgenomen van mijn zaak voor persoonlijk gebruik)

2 maal een supermicro SC846 chassis met 24 WD RE3 1TB disks op een areca ARC-1680ix-24 controller als RAID 6 ingesteld en laptopschijfjes als bootdisks resulterend in twee systemen met elk 22 TB bruikbare ruimte.

Tijdens de zomer (of net erna afhankelijk van wanneer ik op verlof ga en voor hoe lang) worden alle disks vervangen door 2TB disks die ook weer vanuit mijn zaak afgeschreven zijn en zullen ingezet worden voor persoonlijke doeleinden. Dus dan laat ik dat hier wel weten en verdubbeld mijn storage thuis ook weer.

Gebruik : archief van foto's, eigen video's, films, emails van jaren ver, backups van de vele pc's en laptops hier in huis, een hoop foto,videomateriaal die online beschikbaar gezet zijn van en voor vrienden en familie, testjes draaien van allerhande op dat moment interessante dingen (er draait hier nog een hyper-v en een esxi server ook met als opslag de beide supermicro's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

systemworks schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:10:
Je kunt je ook gaan afvragen hoeveel van die data nu ECHT belangrijk is.
In welk geval de meeste (iig ik) er snel achter komen, dat we er niet aan zullen doodgaan mocht er eens een drive uitvallen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Mooie systemen Itsvalium, ik zal er eentje toevoegen en overleggen hoe we het meer dan een chassis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-05 16:23
DJ-Visto schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:23:
Mooie systemen Itsvalium, ik zal er eentje toevoegen en overleggen hoe we het meer dan een chassis doen.
Thanks, ben al langer aan het denken om beide chassis aan elkaar te knopen en er dus ééntje als diskshelf te gaan gebruiken, ben er echter nog niet aan toe gekomen. Eénmaal er een derde bijkomt zal dat zeker moeten gebeuren (zonde om drie cpu's, moederborden en geheugen zo goed als onbelast te laten enkel voor NAS/SAN gebruik). Dan kan je ze als één array gaan beschouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Als je drie systemen hebt kun je een cluster bouwen waarbij je verlies van 1 heel systeem inclusief disks kunt overleven ;) Welke technologie je daarvoor kunt inzetten weet ik eigen niet eens.

Het is vette shit 2 systemen elk 22 TB, maar het is wel 2x 'hetzelfde'. Daarom telt 1 systeem. In de startpost mag wel vermeld wordten dat poster er 2 heeft....

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 11-05-2011 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

LET OP: Nieuwe regels toegevoegd, nog even op een rijtje de nieuwe regels!
  1. Dedicated server systeem (niet in gebruik als werkstation / game systeem) dus NAS of Virtualisatie server.
  2. Een netto capaciteit van minimaal 10 TB.
  3. Deze storage moet in 1 systeem (chasis) zitten.
  4. Toepassing van redundancy, het systeem moet falen van minimaal 1 storage disk kunnen overleven.
  5. Er moet een post zijn met informatie over het systeem. Vertel iets meer over je systeem en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.
  6. Foto's van binnen en buitenkant zijn vanaf nu 'verplicht'. Pics or it didn't happen. ;)
Dit om de leuke builds toch te houden en de uitgekleden gamesystemen er buiten te houden (omdat anders het topic zo vol zit).

Morgen gaan de mensen die er met hun uitgekleden systemen instaan er uit.

Niet mee eens? Stuur me een DMAfbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif

[ Voor 9% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30
Aapenootjes schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:00:
[...]

Zelf heb ik ook 2 dual port intel nics, daar kan ik wel een 2Gbit verbinding mee op zetten en zo ziet windows het ook. Echter heb je dan volgens mij dan ook nog minimaal 2 TCP sessies nodig om 2Gbit te halen. Het is mij in ieder geval zo niet gelukt om over de 1Gbit te gaan.

Zijn die 4Gb en 8Gb glaskaartjes geen HBA/iSCSI adapters? Ook leuk spul trouwens :)
Alleen via iScsi Multipath mogelijk. Static or dynamic trunk trek je niet vol met 1 TCP sessie.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

DJ-Visto schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:09:
LET OP: Nieuwe regels toegevoegd, nog even op een rijtje de nieuwe regels!
  1. Toepassing van redundancy, het systeem moet falen van minimaal 1 storage disk kunnen overleven.
[afbeelding][/url]
Eigenlijk een beetje flauwe regel. Betekend dus automatisch dat je een vorm van RAID moet toepassen op je schijvencollectie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

M2M schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:13:
[...]

Eigenlijk een beetje flauwe regel. Betekend dus automatisch dat je een vorm van RAID moet toepassen op je schijvencollectie.
Ja, FLEXraid failover via programma's, er staan genoeg intressante dingen bij (zie o.a Quindor)

Oh en heren, beide heren!
Niet mee eens? Stuur me een DMAfbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif
Anders komt het topic zo vol ;)

[ Voor 27% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2011 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Idd nogal een vreemde eend in de bijt, mag iedereen niet zelf weten hoe belangrijk zijn data is ? :)
DJ-Visto schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:14:
[...]
intressante dingen bij (zie o.a Quindor)
Die je vervolgens zelf diskwalificeert van de lijst, vanwege geen failover :)

* heuveltje die drivebender ook in de gaten houd !

[ Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 12-05-2011 00:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
[...]

Zie het als een positieve motivatie om redundantie toe te passen in je NAS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
heuveltje schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:14:
[...]

Idd nogal een vreemde eend in de bijt, mag iedereen niet zelf weten hoe belangrijk zijn data is ? :)

[...]

Die je vervolgens zelf diskwalificeert van de lijst, vanwege geen failover :)

* heuveltje die drivebender ook in de gaten houd !
Er staat nergens dat niemand niet zelf mag bepalen hoe belangrijk zijn data is.

Er staat niemand iets in de weg om hier => Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 zijn NAS te posten.

Dit topic is in wording en ook de startpost word nog gepolijst. De intentie is niet om Het grote DIY RAID NAS topic in de weg te zitten, maar duidelijk onderscheid te maken.

Gaanderweg zullen de criteria verder worden aangescherpt om de meest interessante builds te tonen.

[ Voor 25% gewijzigd door lampie1979 op 12-05-2011 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

lampie1979 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:25:
[...]

Zie het als een positieve motivatie om redundantie toe te passen in je NAS ;)
ik wil geen redundancy toepassen. Het boeit mij namelijk vrij weinig of ik anderhalve TB meuk kwijt raak. Ik ben tot nu toe nog niets kwijt geraakt, behalve belangrijke documenten op cheap-ass USB sticks.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Same here, geen redundantie nodig wegens afdoende backups van de voor mij belangrijke data. Crashplan friends en externe lokale backups zijn voldoende.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
M2M schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:39:
[...]

ik wil geen redundancy toepassen. Het boeit mij namelijk vrij weinig of ik anderhalve TB meuk kwijt raak. Ik ben tot nu toe nog niets kwijt geraakt, behalve belangrijke documenten op cheap-ass USB sticks.
Er is niemand die je dit verplicht toe te passen, echter is dit als criteria gekozen om dit topic onderscheidend af te splitsen van Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

De RAID builds zijn technisch uitdagender (software/hardware) en vergen meer expertise/diepgang dan JBOD builds. JBOD builds staat je eveneens vrij om deze te posten in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. De kans op feedback en input is daar eveneens groter.
redfoxert schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:58:
Same here, geen redundantie nodig wegens afdoende backups van de voor mij belangrijke data. Crashplan friends en externe lokale backups zijn voldoende.
Redundantie != Backup (deze staan totaal los van elkaar), verder zie motivatie bovenstaand.

Nu gaarne weer ontopic and let the 10+ TB storage system showoff continue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
Eh heuveltje, wat moet je in hemelsnaam met 686GB aan XXX films??? Heb je eelt op je handen? Verder wel mooie setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:54
M2M schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:39:
[...]

Ach, dan zeg je toch gewwon dat je flexraid ofzo draait? Denk niet dat iemand het controleren ;)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jantje.vlaam schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:28:
Eh heuveltje, wat moet je in hemelsnaam met 686GB aan XXX films??? Heb je eelt op je handen? Verder wel mooie setup.
Grappig genoeg is die schijf (die dus nog geen 8% van mijn data bevat), in zijn eentje verantwoordelijk voor minstens de helft van mijn dataverkeer op de meeste lanparties :)
En dat word dan nog kunstmatig laag gehouden door dat het ding gewoon niet zo snel is als zijn grote broertjes :)

* heuveltje die alleen genoegen neemt met dagverse natuurproducten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 12:32
Ik zal even kijken of ik morgen wat foto's kan posten. Heb ze al wel op mn mobiel staan maar heb geen bluetooth op mn laptop. Daarnaast ben ik vanavond pas om 11 uur thuis dus dat gaat m ook niet worden.

Komend weekend maar eens een dode schijf eruit halen en na t weekend vervangen door een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 12:30
Volgens mij is het aantal gebruikers met een zelfbouw RAID NAS nogal schaars op dit forum. Zou het dan echt zoveel kwaad kunnen als users met bijvoorbeeld tussen de 4 en de 8 TB netto opslag hier ook hun systeem kunnen tonen?

De meeste tweakers met een indrukwekkend (10+ TB) RAID NAS systeem zijn hier volgens mij dan ook al de revue gepasseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 12-05-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 15:40
Puur persoonlijk dit. De reden om het hier niet in te plaatsen is omdat een 4TB systeem zo gehaald is, met drie schijven ben je er al. Dus aan de ene kant is het niet echt show-off, maar ook omdat bijna iedereen dat zo kan doen. Dit terwijl de mensen die met zes of meer schijven speciale builds moeten opstellen. (Met opzet vanaf zes omdat het a) in het topic past b) niet alle moederborden zes interne sata poorten hebben.) Ze zijn sowieso een controller verder (of je moet voor die spaarzame, zuipende, moederborden gaan die acht poorten hebben, of de servermoederborden kiezen). Daarnaast komen zaken als efficiëntie fysieke behuizingen, spindown of niet, koeling vs. geluidsproductie en custom cases langs. Je ziet unieke builds zoals die van Aapenootjes met zijn schijven onderin (die ik ook had bedacht voor mijn case), Lampje1979 (die iedere grote kast heeft geprobeerd en nu met een [strike]koelkast[/strike] xxl-koelkast werkt) en Fauna die de kast loopt aan te passen.
Dat soort dingen zijn in mijn ogen veel mooier en interessanter om te zien dan iemand die een Centurion 590 pakt en daar wat schijven inzet. (Hoewel je met die kast je wel in deze topic kunt laten zetten, 12x 2TB bijvoorbeeld.)

Máár, wat je wel kunt doen is om een mini NAS topic te starten. Één waarin het doel is om zoveel mogelijk opslagruimte in een zo klein mogelijk kastje te proppen. Belangrijkste kolom: GB/cm3 :P En als je je hier buiten gesloten voelt, dan voer je daar ook regels in, minimaal xx GB per cm3, waarbij het gaat om de complete computer. Inclusief moederbord en wat al niet meer. Mensen met een Norco liggen er dan vrijwel automatisch uit, of ze moeten ook schijven boven of onder hun mobo plaatsen. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Dadona op 12-05-2011 17:15 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SanderH_ schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:36:
Volgens mij is het aantal gebruikers met een zelfbouw RAID NAS nogal schaars op dit forum. Zou het dan echt zoveel kwaad kunnen als users met bijvoorbeeld tussen de 4 en de 8 TB netto opslag hier ook hun systeem kunnen tonen?
Koop vier schijfjes van 3TB en je zit aan de 9TB netto storage als je met RAID5 werkt, dat vind ik absoluut niet interessant om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

Dadona schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:13:
Puur persoonlijk dit. De reden om het hier niet in te plaatsen is omdat een 4TB systeem zo gehaald is, met drie schijven ben je er al. Dus aan de ene kant is het niet echt show-off, maar ook omdat bijna iedereen dat zo kan doen. Dit terwijl de mensen die met zes of meer schijven speciale builds moeten opstellen. (Met opzet vanaf zes omdat het a) in het topic past b) niet alle moederborden zes interne sata poorten hebben.) Ze zijn sowieso een controller verder (of je moet voor die spaarzame, zuipende, moederborden gaan die acht poorten hebben, of de servermoederborden kiezen). Daarnaast komen zaken als efficiëntie fysieke behuizingen, spindown of niet, koeling vs. geluidsproductie en custom cases langs. Je ziet unieke builds zoals die van Aapenootjes met zijn schijven onderin (die ik ook had bedacht voor mijn case), Lampje1979 (die iedere grote kast heeft geprobeerd en nu met een [strike]koelkast[/strike] xxl-koelkast werkt) en Fauna die de kast loopt aan te passen.
Dat soort dingen zijn in mijn ogen veel mooier en interessanter om te zien dan iemand die een Centurion 590 pakt en daar wat schijven inzet. (Hoewel je met die kast je wel in deze topic kunt laten zetten, 12x 2TB bijvoorbeeld.)

Máár, wat je wel kunt doen is om een mini NAS topic te starten. Één waarin het doel is om zoveel mogelijk opslagruimte in een zo klein mogelijk kastje te proppen. Belangrijkste kolom: GB/cm3 :P En als je je hier buiten gesloten voelt, dan voer je daar ook regels in, minimaal xx GB per cm3, waarbij het gaat om de complete computer. Inclusief moederbord en wat al niet meer. Mensen met een Norco liggen er dan vrijwel automatisch uit, of ze moeten ook schijven boven of onder hun mobo plaatsen. :D
leuk idee.. mininas topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Dadona schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:13:

Bedankt voor deze post. Dit vat goed de insteek van dit Topic samen. Het is niet onze bedoeling mensen te kleineren of af te schrikken, maar we moeten wel regels hanteren om het een ShowOff topic te laten zijn. Het is de bedoeling dat je in deze thread de uitschieters krijgt te zien en niet de massa. Een x sata poorten is een goede suggestie. Ik zal dit voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk alleen dat jullie niet zo strak met regeltjes moeten zijn. Bedoel dat hele RAID gebeuren is ook onzin, als iemand 50TB aan JBOD storage heeft is het niet interessant meer? Je kan alles wel met regels afbakenen maar je kan ook gewoon zeggen dat je geen simpele thuis pc'tjes wilt met wat storage maar dat het gewoon echt interessant moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
De migratie van een array is gestart, van 12 * 1TB (10TB) naar 7 * 3 TB (18TB):

[ Voor 89% gewijzigd door lampie1979 op 12-05-2011 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Tsurany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:56:
Ik denk alleen dat jullie niet zo strak met regeltjes moeten zijn. Bedoel dat hele RAID gebeuren is ook onzin, als iemand 50TB aan JBOD storage heeft is het niet interessant meer? Je kan alles wel met regels afbakenen maar je kan ook gewoon zeggen dat je geen simpele thuis pc'tjes wilt met wat storage maar dat het gewoon echt interessant moet zijn.
Ik denk dat als iemand 50 TB in jbod heeft die persoon zelf heel goed snapt dat dit wel eens een goede reden kan zijn dat 'gratie' wordt verleend.

De regels zijn een poging een mindset bij de posters hier te creëren over wat wel en niet in de tabel thuis hoort. Dadona heeft die mindset goed verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Lets begin and enjoy!

7 * 3TB 3000.6GB Hitachi HDS723030ALA640

Data gemigreerd naar 3 * 3 TB disks en gereed voor het hotswappen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3658/5713739494_a752e8ddd0_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2334/5713709448_e082157a36_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3598/5713148245_6886fc4d93_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3296/5713148237_24a1f29fb2_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2098/5713709442_0cda95886f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3481/5713709432_0a424d2827_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2559/5713709420_ce43b35a4a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2057/5713709436_a653b8a309_z.jpg

unSCREW ME ;-)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3525/5713709406_a9805ccbb8_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2402/5713707056_7d99791acc_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2249/5713707074_2320dde2f8_z.jpg

New vs Old

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3313/5713707062_2aca36ba40_z.jpg

De overige drie zijn inmiddels ook ingestoken

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2169/5713707048_33423d9953_z.jpg

For sale!

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3297/5713707044_175cfd8958_z.jpg

Done, I love Hardware RAID

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2041/5713177667_318b8124cb_z.jpg

Drie disks staan op Pass-through ivm overzetten data. Wanneer deze is gemigreerd zullen ze aan de array worden toegevoegd resulterende in 18 TB Netto Storage O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Erg netjes! en blijft een mooie kast om te zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 22:56
Vandaag dan eindelijk de server gekregen van het werk. Echter geen 24 poorts sata controller. Maar een 8 poorts controller. Zit wel 8x 1TB in maar dan zitten alle hot-swap bays vol.

Het is een Maxdata 500. Draait nu nog een ESXi op. Zitten 2x Xeon 3,2Ghz in, met 8GB DDR2 ECC-buffered geheugen. Ook 2 gigabit switches van 3com erbij gekregen en een KVM-switch voor max 5 pc's. Helaas niet echt wat ik wou, maar ben er toch zeer blij mee.

Morgen eens kijken of alles werkt, en eens kijken hoe ik het ga inrichten, alle schijven eruit, en mijn eigen 2TB's erin. Wat ik weet is ESXi een virualisatie OS, en kan ik er meerdere OS'en op virtualiseren zodat ik inprincipe een OS voor de RAID setup kan gebruiken, en nog een paar om te spelen? Voordeel is wel de 2 netwerkpoorten die erop zitten denk ik. Hoe ik daar alles uit kan halen weet ik nog niet.

Morgen eens even verdiepen in het Server gebeuren. Gooi mezelf nu echt even in het Diepe.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Q schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:15:
[...]

Ik denk dat als iemand 50 TB in jbod heeft die persoon zelf heel goed snapt dat dit wel eens een goede reden kan zijn dat 'gratie' wordt verleend.

De regels zijn een poging een mindset bij de posters hier te creëren over wat wel en niet in de tabel thuis hoort. Dadona heeft die mindset goed verwoord.
Beetje tegenstrijdig, een mindset willen creëren maar dan wel vol stampen met regels wat allemaal wel niet mag, dump dan gewoon die mindset in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ik snap de redundantie-eis niet echt. Ik neem aan dat de mensen die hier posten niet hun serverrek van werk even gaan showen; ze showen hun eigen creatie voor (semi)privégebruik. Wat boeit het als je wat downtime hebt voor je persoonlijke array omdat je een schijf moet verwisselen en je data uit de backup moet trekken? RAID is niet echt een integraal onderdeel van zulke arrays; het is puur een maatregel om downtime te minimaliseren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
ruitech schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:35:
Erg netjes! en blijft een mooie kast om te zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lampie1979 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:19:
[...]

zoefffffffff.. en daar ging je vakantiegeld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Laatst online: 06-06 09:14
lampie1979 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:31:
Lets begin and enjoy!

7 * 3TB 3000.6GB Hitachi HDS723030ALA640

Data gemigreerd naar 3 * 3 TB disks en gereed voor het hotswappen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

unSCREW ME ;-)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

New vs Old

[afbeelding]

De overige drie zijn inmiddels ook ingestoken

[afbeelding]

For sale!

[afbeelding]

Done, I love Hardware RAID

[afbeelding]

Drie disks staan op Pass-through ivm overzetten data. Wanneer deze is gemigreerd zullen ze aan de array worden toegevoegd resulterende in 18 TB Netto Storage O+
Dit zijn de posts die we hier graag zien. Erg leuk om te zien! Erg nice die 3Tb schrijven. Jammer dat je allemaal 1TB schijven hebt en niet 2TB anders had ik er wel een paar willen hebben :9 Erg mooie kast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
SgtElPotato schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:51:
Vandaag dan eindelijk de server gekregen van het werk. Echter geen 24 poorts sata controller. Maar een 8 poorts controller. Zit wel 8x 1TB in maar dan zitten alle hot-swap bays vol.

Het is een Maxdata 500. Draait nu nog een ESXi op. Zitten 2x Xeon 3,2Ghz in, met 8GB DDR2 ECC-buffered geheugen. Ook 2 gigabit switches van 3com erbij gekregen en een KVM-switch voor max 5 pc's. Helaas niet echt wat ik wou, maar ben er toch zeer blij mee.

Morgen eens kijken of alles werkt, en eens kijken hoe ik het ga inrichten, alle schijven eruit, en mijn eigen 2TB's erin. Wat ik weet is ESXi een virualisatie OS, en kan ik er meerdere OS'en op virtualiseren zodat ik inprincipe een OS voor de RAID setup kan gebruiken, en nog een paar om te spelen? Voordeel is wel de 2 netwerkpoorten die erop zitten denk ik. Hoe ik daar alles uit kan halen weet ik nog niet.

Morgen eens even verdiepen in het Server gebeuren. Gooi mezelf nu echt even in het Diepe.
Kijk dat is nog eens lekker! Mooie start om dit als basis te nemen. Bel je de NUON ook even => 2x Xeon 3,2Ghz ;)

Neem de tijd en verdiep je. Je basis is voldoende om lekker mee van start te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Anoniem: 187449 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:20:
[...]

zoefffffffff.. en daar ging je vakantiegeld :'(
Nehh valt wel mee, blijft genoeg over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Tsurany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:06:
[...]

Beetje tegenstrijdig, een mindset willen creëren maar dan wel vol stampen met regels wat allemaal wel niet mag, dump dan gewoon die mindset in de OP.
Mindset staat in de OP. Er is een NAS thread waar je zonder regels => Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 je NAS kunt tonen.

Dit is een Showoff thread waar wij het kaf van het koren scheiden gebaseerd op gestelde criteria.

Niet mee eens, prima, er staat je niks in de weg om een eigen Show-off thread te starten zonder criteria!
mux schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:11:
Ik snap de redundantie-eis niet echt. Ik neem aan dat de mensen die hier posten niet hun serverrek van werk even gaan showen; ze showen hun eigen creatie voor (semi)privégebruik. Wat boeit het als je wat downtime hebt voor je persoonlijke array omdat je een schijf moet verwisselen en je data uit de backup moet trekken? RAID is niet echt een integraal onderdeel van zulke arrays; het is puur een maatregel om downtime te minimaliseren.
Hier is al eerder op gereageerd: => De RAID builds zijn technisch uitdagender (software/hardware) en vergen meer expertise/diepgang dan JBOD builds. JBOD builds staat je eveneens vrij om deze te posten in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. De kans op feedback en input is daar eveneens groter.

Verder zie bovenstaand.

Kom op mensen laten we het On-Topic houden en niet blijven doorzagen over de thread criteria! Deze zullen zichzelf wel uitkristaliseren in de komende tijd. Ben je het niet eens stuur 1 van ons een constructief geformuleerde PM.

[ Voor 7% gewijzigd door lampie1979 op 12-05-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Splendid schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:20:
[...]

Dit zijn de posts die we hier graag zien. Erg leuk om te zien! Erg nice die 3Tb schrijven. Jammer dat je allemaal 1TB schijven hebt en niet 2TB anders had ik er wel een paar willen hebben :9 Erg mooie kast!
Thanks :) Sja idd jammer dat het geen 2TB schijven zijn ;) De schijven staan op Vraag & aanbod en heb inmiddels al wat geinteresseerden!

More == Better O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
Lampie hoelang duurt het nu om zo'n gekke array te rebuilden?
Mijn grootste angst is een extra uitval tijdens het rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Jormungandr schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:06:
Lampie hoelang duurt het nu om zo'n gekke array te rebuilden?
Mijn grootste angst is een extra uitval tijdens het rebuilden.
Goede vraag, geen idee. Even rekenen!

2011-05-12 15:28:23 ARC-1280-VOL#04 Start Initialize

Initializing(85.1%)

Het is nu 21:12.

21:12 - 15:28 = 6:16 uur == 376 minuten * 0,851 = 320 minuten

376 min - 320 min = 56 min

6:16 uur + 56 min = 7:12 uur

Dus om +/- 10:30 kan ik van start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

lampie1979 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:32:
[...]

Mindset staat in de OP. Er is een NAS thread waar je zonder regels => Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 je NAS kunt tonen.

Dit is een Showoff thread waar wij het kaf van het koren scheiden gebaseerd op gestelde criteria.

Niet mee eens, prima, er staat je niks in de weg om een eigen Show-off thread te starten zonder criteria!
Het zou je sieren als je normaal zou reageren zonder zo'n arrogant ondertoontje. Wat je met die regels van je namelijk zegt is dat een simpele RAID5 opstelling met 5x3TB in een desktopje interessanter is dan een opstelling met 50 schijven waarbij meerdere sata controllers gebruikt worden en waarbij een compleet eigen disk insteek systeem gemaakt is of waarbij voor een leuk 19" rack gekozen is waar de hardeschijven in steken. Dat is precies wat je met zulke strakke dictatoriale regels creëert. Wat maakt in godsnaam redundantie uit? RAID5 of RAID6 is ook niks meer dan even een optie aanzetten op een RAID controller of een instelling in het OS maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Tsurany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:19:
[...]

Het zou je sieren als je normaal zou reageren zonder zo'n arrogant ondertoontje. Wat je met die regels van je namelijk zegt is dat een simpele RAID5 opstelling met 5x3TB in een desktopje interessanter is dan een opstelling met 50 schijven waarbij meerdere sata controllers gebruikt worden en waarbij een compleet eigen disk insteek systeem gemaakt is of waarbij voor een leuk 19" rack gekozen is waar de hardeschijven in steken. Dat is precies wat je met zulke strakke dictatoriale regels creëert. Wat maakt in godsnaam redundantie uit? RAID5 of RAID6 is ook niks meer dan even een optie aanzetten op een RAID controller of een instelling in het OS maken.
Als jij dit als een arrogante ondertoon opvat dan zegt dat meer over jou en jouw houding dan mijn reactie. Mijn reactie is verreweg van arrogant, maar gewoon beknopt omdat er wordt doorgezaagd over criteria binnen een Storage showoff topic waarbij er al eerder is aangegeven dat mocht je het niet eens zijn met de criteria je ons een constructieve feedback kan sturen om dit te agenderen en te verbeteren. Deze reactie die je nu post is wederom niet constructief en draagt eveneens niet bij naar een oplossing.

Je moet nu niet de waarheid gaan manipuleren richting je eigen realiteit. Q heeft al eerder gemeld dat als mensen vinden dat hun build wel degelijk een showoff is dat zij dit mogen melden (degene met zo een opstelling weten dat heel goed). Vervolgens is dit zelfs in de startpost opgenomen: "Indien je niet aan een van de citeria voldoet maar van mening bent dat je toch een hele interessante build hebt gemaakt, leg het gerust voor. De criteria die altijd blijft staan is dat het systeem van jezelf moet zijn en in de privé sfeer gebruikt moet worden." Het zijn geen "dictatoriale regels" en dat weet jij net zo goed als ik.

Er is ook al eerder reeds gemeld dat de criteria nog moeten worden gepolijst (denk aan x aantal sata poorten/schijven). Zie de post dan Dadona die constructief meedenkt en bijdraagt.

De criteria zijn erop gericht dat dit topic zich ook daadwerkelijk afsplitst van Het DIY NAS topic.

Ik had het btw gewaardeerd als je mij over de PB had benaderd ipv het hier binnen het Topic te plaatsen.

Laten we nu niet gaan flamen en gewoon dit topic de tijd gunnen om zich te evolueren. De criteria komen allemaal wel goed, geef ons iig de tijd om het een beetje te polijsten, waarbij constructieve input uiteraard meer dan welkom is! We zitten hier allemaal voor een reden en dat is "extreme" STORAGE :)

[ Voor 24% gewijzigd door lampie1979 op 12-05-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er moet wel gezegt worden dat het uiteindelijk gaat om de build icm de nodige TB's. dat het systeem in de kelder staat ivm het lawaai van een setje 190cfm delta fans die de kast proberen uit een 19" rack te trekken of een "reguliere" desktop met 20 kilo aan seagate-aandelen in de bay's maakt in mijn ogen niet echt uit. hoewel het natuurlijk vrij simpel is vandaag de dag om een stapel 3TB schijven aan een moederbord te prikken om maar aan de 10+TB te komen is het natuurlijk nog steeds een vrij uniek iets om zoveel opslag in een systeem te hebben. helemaal als je richting de 20TB gaat en gewoon zoiets gebruikt als dagelijke gamebak en niet kapot gaat van het lawaai is dat natuurlijk net zo'n prestatie (dan al niet beter) dan gewoon een CM stacker te kopen en 30TB erin plempen en freenas op een usbstick te zetten. zulke "nieuwe" regels die in het leven worden geroepen om het gepeupel uit het lijstje te krijgen of te voorkomen dat ze hier posten is gewoon onzin. dan kan je net zo goed gewoon de minimum aantal TB's omhoog krikken want 10TB is kennlijk niet zo bijzonder meer en iemand met 20TB in een 19" rack en linux/ZFS erop is kennlijk "beter" dan iemand met 20TB in een gamebak als ik het zo lees hier gezien de mensen die hun opslagsystem dagelijks gebruiken niet gewenst zijn in zo'n lijst/topic.

het gaat hier om de storage, dat iemand videokaarten of bergen met lichtjes of een symbian voor mijn part in zijn kast propt moet hij helemaal zelf weten, het gaat om de storage en dat moet besproken worden, niet de rest van de meuk die eromheen hangt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SgtElPotato schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:51:

als die lang in gebruik is geweest zou ik de disks gaan vervangen .. verder natuurlijk een prima basis 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18
flippy.nl schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:12:
het gaat hier om de storage, dat iemand videokaarten of bergen met lichtjes of een symbian voor mijn part in zijn kast propt moet hij helemaal zelf weten, het gaat om de storage en dat moet besproken worden, niet de rest van de meuk die eromheen hangt.
Juist die meuk eromheen maakt het verhaal, dat is nou precies de boodschap die we willen uitdragen.
Vertel hier hoe je op je idee gekomen bent om het op jou manier te doen. Verhalen waarom mensen voor ESXi kizen om hun 20TB storage in hun huis te beheren zijn interresant. Iemand die 20TB aan porno heeft boeit mij ook geen zak. Wat jij 'beter' noemt, noem ik 'interresanter'.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tja, ik zit momenteel net niet aan de 10 TB. Kom een halfje te kort. Bovendien geen raid en het is mijn gewone pc. 8 schijven en 1 SSD in een CM690 samen met een dvd brander, creative soundblaster 5.25" doos en een fancontroller. Standaard plek in een CM690 voor 6 schijven. SSD ligt op de bodem en ik had 1 5.25" naar 3.5" bak waar ik twee schijven aan vast geknoopt heb, met gerefurbished (lees verknipt) instel socket 775 stock koeler als ventilator. Uiteraard op 5V. Het past allemaal nét en blijft prima koel, maar ik zal toch echt niet voldoen aan de (vernieuwde) voorwaarden van dit topic. Zelfs niet als ik de 500GB die ik nog heb liggen in mijn systeem stop (ik vind wel een plek, desnoods bovenop de CPU koeler :)).

Lampie: Ps. misschien is het een idee om de edit knop te gebruiken.

edit: @ hieronder: Verhaal is vrij logisch. Als de schijf nog niet kapot is, een SATA aansluiting heeft (al 1 schijf op IDE en een IDE dvd brander) blijft het gewoon in de pc zitten. Ik doe eerder moeite om plek te maken (zoals het ondersteboven monteren van een extra schijf op een 5.25" naar 3.5" blok) dan een te vervangen. En zo heb je dus een range van 250GB -> 2TB schijven in je pc. Zeker als student met gelimiteerd budget is het nuttig en handig om zoveel mogelijk, zo lang mogelijk te gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door M2M op 12-05-2011 22:56 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Bij de systemen zit vaak een verhaal over welke keuzes je hebt gemaakt en welke overwegingen daarbij een rol speelden. Dat is net zo interessant voor veel mensen als het resultaat, het systeem zelf.

Dit topic is voor storage freaks die ook informatie willen uitwisselen. De criteria voor de tabel zijn eigenlijk het minst interessantst. Het is leuk als je in de tabel kunt staan, maar het lijkt me erg stom om vandaag te besluiten om maar 20 nieuwe disks te kopen zodat je in de lijst kunt komen. Waar gaat het over. Die lijst is gewoon een leuk extratje wat mensen ook weer kan inspireren. Het lijstje is niet een doel.

Ik verwacht dat ik mogelijk zelf van de lijst drop met mijn systeem naar mate de criteria zelfs strenger worden. Maar die criteria zijn er juist voor om te voorkomen dat mensen weer 50+ systemen aflopen waarvan de helft gewoon niet zo speciaal is.

Mogelijk dat we de start post ook kunnen uitbreiden met een sectie over advies over bepaalde keuzes:

- veelgebruikte RAID kaarten?
- RAID vs. flexraid, weet ik het?
- behuizingen die geschikt zijn voor 20+ disks

Handig voor mensen die zelf ook een grote build willen gaan maken.

@M2M, je systeem is een werkstation met veel schijven en dat geef je zelf ook aan. Dit topic is bedoeld voor wat complexere builds. Zo is het nu eenmaal. Maar je bouwt dit ook niet om in een lijst te komen maar voor jezelf. Omdat je graag veel storage wil. Leuk als je op zo'n lijstje komt.

Maar dit topic gaat gek genoeg niet over lijstjes, maar over kick-ass storage builds ; )

Wie heeft er nog meer storage porno voor ons? Zijn er nog meer GoT mensen met een vette storage doos?

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 12-05-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Vroommm...

Initialisatie was idd gereed om 10:30.

Initiate transfer!

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3640/5714327200_b76f1c467e_z.jpg

Time for a drink and some relaxation }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Anoniem: 187449 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:35:
[...]

als die lang in gebruik is geweest zou ik de disks gaan vervangen .. verder natuurlijk een prima basis 8)
Gooi er mijn eigen disks in zodra ik weet wat ik ermee kan doen..
Heb nu overal wat Gigabit switches aangesloten. Gooi er nu Windows server 2003 R2 op. Kijken wat ik ermee kan.
Ik weet nog echt niet wat ik ermee moet, in de zin van welke software ik moet gebruiken. Morgen en overmorgen eens wat inlezen in dit gebeuren, heb het idee al veel langer in mijn hoofd, maar nog nooit echt in verdiept.

Dus als iemand tips heeft om er uit te halen wat er in zit hoor ik dat graag, leesvoer is ook altijd goed!!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
@ Antonyjeweet

Waarom geen Windows Server 2K8 R2? Of een leuke linux distro? WS 2003 lijkt me nogal outdated eerlijk gezegd.

[ Voor 23% gewijzigd door SanderH_ op 12-05-2011 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
SanderH_ schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:57:
@ Antonyjeweet

Waarom geen Windows Server 2K8 R2? Of een leuke linux distro? WS 2003 lijkt me nogal outdated eerlijk gezegd.
Ben nu Server 2003 R2 aan het installeren. Kijken of het iets is, weet ook nog niet wat ik wil :p
Gelukkig wel alle drivers op cd erbij.

Systeem draait nu even een self-test. Als die klaar is, ga ik even slapen en morgen weer verder als ik klaar ben met werken.

Wil een opslagsysteem maken, en wat experimenteren met Virtualisatie en misschien meer.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Q schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:54:
Wie heeft er nog meer storage porno voor ons? Zijn er nog meer GoT mensen met een vette storage doos?
Ik :) DJ-Visto trekt al regelmatig aan mijn mouw dat ik foto's moet maken en het verhaaltje moet typen, maar dat is er nog niet van gekomen.

Alvast een voorproefje van de info over het systeem:
Momenteel zit er een Areca 1880ix-24 in met 18x2TB in RAID6, deze gaan netjes naar spindown als ze lange tijd niet gebruikt worden. Daarnaast zit mijn oude Highpoint Rocketraid 3560 er nog in met 5x1,5 TB in RAID5, dit wordt gebruikt als tijdelijke download lokatie en voor de snelle opslag, hier vandaan wordt het gesorteerd naar de grote array. De bedoeling is om er binnekort nog 2 disks bij te doen en de 4 poorten vrij te houden voor een eventuele migratie naar grotere disks, maar dit is nog in overweging.

Anyway, pics komen er binnenkort aan zodat ik ook in het lijstje mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 00:09:
[...]

Ik :) DJ-Visto trekt al regelmatig aan mijn mouw dat ik foto's moet maken en het verhaaltje moet typen, maar dat is er nog niet van gekomen.

Momenteel zit er een Areca 1880ix-24 in met 18x2TB in RAID6, deze gaan netjes naar spindown als ze lange tijd niet gebruikt worden. Daarnaast zit mijn oude Highpoint Rocketraid 3560 er nog in met 5x1,5 TB in RAID5, dit wordt gebruikt als tijdelijke download lokatie en voor de snelle opslag, hier vandaan wordt het gesorteerd naar de grote array. De bedoeling is om er binnekort nog 2 disks bij te doen en de 4 poorten vrij te houden voor een eventuele migratie naar grotere disks, maar dit is nog in overweging.

Lekker!! Hoe ziet die webinterface eruit? Zijn daar nog interessante verschillen met de 1280ML?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 00:09:
[...]

We willen natuurlijk veel meer details over deze build, klinkt erg vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
SgtElPotato schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 00:08:
[...]

Ben nu Server 2003 R2 aan het installeren. Kijken of het iets is, weet ook nog niet wat ik wil :p
Gelukkig wel alle drivers op cd erbij.

Systeem draait nu even een self-test. Als die klaar is, ga ik even slapen en morgen weer verder als ik klaar ben met werken.

Wil een opslagsysteem maken, en wat experimenteren met Virtualisatie en misschien meer.
Geinstalleerd, maar snap er niks van. De 'Setup your Server Wizard' doorlopen, maar met weinig resultaat. Weet er iemand toevallig een goed document om een windows server 2003 op te zetten?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Q schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:54:
Bij de systemen zit vaak een verhaal over welke keuzes je hebt gemaakt en welke overwegingen daarbij een rol speelden. Dat is net zo interessant voor veel mensen als het resultaat, het systeem zelf.
dat is juist mijn punt, hierboven werd namelijk vrij duidelijk de stelling aangenomen dat iemand die iets anders met een 10+TB bak andere dingen deed dan zijn digicam raw bestanden op te slaan maar er ook nog eens CoD4 of the sims aan het spelen is (terwijl er voor 2500+ euries aan opslag inzit) ineens ongewenst is. dat beeld lijkt me niet helemaal "topicbevorderend" zullen we maar zeggen. het gaat natuurlijk om het hele systeem en hoe het is ontstaan tot wat het is, maar om mensen nou te weren omdat ze geen dikke chenbro 19" rack hebben staan lijkt me gewoon kort door de bocht. in mijn opinie is zelfs een persoon die 20TB in een semi-doorsnee huis+tuin pc prakt met een beetje nette raid config en ook nog eens zodat je geen orkaan naast je hebt staan een noemenswaardige prestatie.

afkraken is simpel, het beter doen is vaak stukken lastiger. de beste stuurlui staan aan wal enz, enz, enz.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Zie het commentaar van de Mod.

Mijn laatste opmerking:

mensen die een interessante build hebben zijn zich daar zelf ook van bewust en zullen zich niet geremd voelen door onze richtlijnen.

[ Voor 199% gewijzigd door Q op 13-05-2011 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
SgtElPotato schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 01:16:
[...]

Geinstalleerd, maar snap er niks van. De 'Setup your Server Wizard' doorlopen, maar met weinig resultaat. Weet er iemand toevallig een goed document om een windows server 2003 op te zetten?
Na de gebruikelijkje wizards hoef je gewoon nog triviale zaken zoals een statisch ip en hostname in te stellen. Daarna kan je bij Server Management zaken zoals een DC, IIS, Filesharing etc gaan installeren.

Moest je het toch nog niet werkende krijgen lijkt dit mij wel een goede guide :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Oke heren, Ik geloof dat het de bedoeling is om hier te discuseren over "belachelijke" ;) storage systemen voor thuis en niet over wat nu wel voldoet en wat niet. Volgens mij is de topic start daar heel duidelijk in. Wanneer jouw systeem niet voldoet aan de gestelde eisen in de topic start is er de mogelijkheid om een van de auteurs aan te spreken en te beargumenteren waarom jouw setup er wel bij hoort, zoals de auteurs al aangeboden hebben, dit gaan wij dus niet in het topic zelf doen.

Ik kan mij er iets bij voorstellen dat een werkstation waarin even een RAID controller is gestopt met een paar extra hardeschijfen niet geheel voldoet. Echt speciaal is dit ook niet, hier wordt echt om uitzonderlijke systemen gevraagd. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:30
"TANK"

Aangezien ik regelmatig uit de vrije diskruimte liep in mijn normale PC (diverse interne 1,5TB en externe USB schijven) wilde ik een NAS aanschaffen of storage server bouwen.
Mijn PC stond altijd 24/7 aan i.v.m. torrent en Usenet downloads. Ik heb een tijdje een NAS overwogen maar aangezien ik veel gebruik maak van private trackers met RSS streams en strenge eisen wat betreft de gebruikte Bittorrent client ben ik daar al snel vanaf gestapt, ik wilde het liefst gewoon uTorrent blijven gebruiken. Ook overwoog ik een 6 of meer disk systeem en dan is zelf bouwen vaak aantrekkelijker. Ik heb niet echt rekening gehouden met energieverbruik*. Kennis van Linux heb ik niet en daar wilde ik me ook niet in verdiepen.

Verder had ik nog de volgende wensen / eisen:
-snel genoeg om met gemak full Blu-ray's te kunnen streamen
-mogelijkheid om door te kunnen groeien naar meer dan 8 disks

Uiteindelijk is het het volgende geworden:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/23tqosn.jpg(dit is nog een oudere foto met 6x 2TB schijven, inmiddels zitten alle brackets vol)

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/9uam89.jpgAfbeeldingslocatie: http://oi54.tinypic.com/2jboa6a.jpg

-Fractal Design behuizing (5 casefans)
-Intel S3210SHLC server moederboard
-Intel E7600 processor, passieve koeling (staat in de airflow van de casefan)
-2GB ECC geheugen
-HP Smart Array P410 RAID controller met BBU
-8 stuks 2TB Seagate LP SATA disks in RAID5 (1 hot spare): 10,8TB
-WD 2.5" 320GB SATA disk (zit in een 51/4" slot) voor OS en RAR/PAR temp. space
-Corsair HX650W modulaire voeding
-DVD-RW drive
-Windows Server 2008 R2

Ik overwoog lang een Norco 4220 19" behuizing maar heb uiteindelijk gekozen voor een mooie, stille PC kast met 8 3,5" schijfposities en voldoende koelmogelijkheden. Als ik meer dan 8 schijven nodig heb verhuis ik de ingewanden alsnog naar een Norco 4220.

Ik heb gekozen voor een HP RAID controller omdat ik daar al veel ervaring mee had, deze 100% compatible is met de HP SAS expander (waarmee je >8 disks op deze controller kunt aansluiten) en ik er op dat moment ook voor een redelijk gunstige prijs aan kon komen. Op deze wijze kan ik ook de investering splitsen, beginnen met een 8 poort controller en later een expander aanschaffen.

Het Intel board heeft meerdere PCIe aansluitingen zodat ik later eventueel een HP SAS expander kaart kwijt kan om meer dan 8 disks aan de Smart Array controller te kunnen hangen.Verder heeft het board 2 Gbit Ethernet aansluitingen en onboard video.
Consumenten mainboards hebben soms ook wel eens een probleem met het draaien van een RAID card in het PCIe slot, vaak draaien alleen grafische kaarten op 8x of 16x en RAID kaarten vallen terug naar 1x.

Het systeem loopt al ruim anderhalf jaar erg stabiel. Ik heb ondertussen twee maal een RAID expansie gedaan, dat duurt op de HP controller echter wel enkele dagen. Tot nu toe heb ik 1 maal problemen gehad met een disk, deze viel uit het array en werd direct daarna gezien als de vervangende schijf waardoor de controller een RAID rebuild startte op de defecte schijf. Vandaar dat ik er nu een hot spare in heb zitten.

Achteraf gezien had ik het wat anders kunnen aanpakken. Ik denk niet dat ik er ooit nog schijven bij ga plaatsen dus had ik een eenvoudiger moederboard (met slechts 1 PCIe slot) kunnen nemen.
Achteraf gezien had ik ook beter de bekende 2TB Hitachi schijven kunnen nemen aangezien deze zeer betrouwbaar zijn gebleken.
Ook had ik veel beter een Areca controller kunnen nemen. De HP controller werkt goed maar is niet de snelste en de software is zeer beperkt. Weinig tweak mogelijkheden en een belangrijk nadeel; je kunt niet de individuele S.M.A.R.T. waarden van je schijven uitlezen.

*) Edit: voor een update over energieverbruik zie drie posts hieronder.

[ Voor 8% gewijzigd door PeterPan op 20-07-2011 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Ziet er goed uit maar wat ik me dan afvraag als die 1jaar lang 24/7 aan staat.
Zuipt dat dan niet gigantisch veel stroom vs een NAS met 8TB opslag ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik heb er nooit een energiemeter aan gehangen maar zuinig zal deze configuratie niet zijn. Op het mainboard zitten twee heatsinks die bloedheet worden (de CPU is echter wel relatief koel, deze heeft geen eigen fan en kan met de airflow van de case fans koel gehouden worden).
De disks spinnen ook niet down, die functie kent de HP RAID controller niet. Maar aangezien ik altijd uTorrent heb aan staan die altijd wel torrents aan het seeden is denk ik niet dat het array ooit de kans zou krijgen om te down spinnen.

Aan de andere kant, hiervoor had ik mijn normale werk/game PC met enkele interne en externe USB disks ook 24/7 aan staan i.v.m. torrents seeden en die staat nu nog maar een paar uur per dag aan (en heeft alleen nog een SSD en een 1,5TB aangesloten).

Als ik ooit nog eens een vervanger bouw wil ik wel rekening houden met energieverbruik.

Edit 2011-07-20:
Ik heb een energieverbruikmeter te leen gehad en ik zie een verbruik van ~110W in 'idle'. Idle wil in mijn geval zeggen; alle 8 disks spinnen en er is minimale disk en CPU activiteit van uTorrent (gemiddeld zo'n 8 torrents seeden). Bij wat meer activiteit, bijvoorbeeld het hash checken van een 10GB torrent zie ik het verbruik tijdelijk schommelen tussen de ~120W en ~145W.

[ Voor 21% gewijzigd door PeterPan op 20-07-2011 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Leuke setup, en een mooie omschrijving met "Lessons Learned". Zo zien we ze graag :)

[ Voor 89% gewijzigd door lampie1979 op 13-05-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
De data is gemigreerd, nu de Raid set migreren van 4 disks naar 7.

2011-05-13 15:24:42 ARC-1280-VOL#04 Start Migrating

Zal ook wel zon 17 uur in beslag gaan nemen.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lampie1979 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:29:
De data is gemigreerd, nu de Raid set migreren van 4 disks naar 7.

Zal ook wel zon 17 uur in beslag gaan nemen.... ;w
aangezien het vrijdag de dertiende is wel alle ledjes in de gaten blijven houden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hier even een bescheiden vraagje van een 2TB gebruiker ;) .
md6 : active raid1 sdb6[1] sda6[0]
      1846911533 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      [==>..................]  resync = 10.2% (189783104/1846911533) finish=332.4min speed=83063K/sec
Ik heb een array van ongeveer 1.8 TB dus. Alleen de build times vallen mij nogal tegen. Het gaat piek met 125 MB/sec. Bij deze software raid is het niet zo dat hij verder gaat met rebuilden na een reboot, dan start hij weer vanaf het begin...

Zoals lampie wel laat zien is hij met een paar acties to vele uren verder. En mijn ervaring is juist dat er tijdens dat rebuilden vanalles mis kan gaan. Het geheel staat op een UPS zag ik, maar controleer je deze ook of hij werkt?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
LauPro schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 16:37:
Hoi,

Voor deze vragen kun je beter hier zijn:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Maar een resync van 5/6 uur is normaal. Mijn array met 1 TB disks doet 5 uur over een resync van een gefaalde disk.

Een Grow van een array waar Lampie1979 mee bezig is duurt nog veel langer, soms wel 18 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 13-05-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 12:32
LauPro schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 16:37:
md6 : active raid1 sdb6[1] sda6[0]
      1846911533 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      [==>..................]  resync = 10.2% (189783104/1846911533) finish=332.4min speed=83063K/sec
Ik heb een array van ongeveer 1.8 TB dus. Alleen de build times vallen mij nogal tegen. Het gaat piek met 125 MB/sec. Bij deze software raid is het niet zo dat hij verder gaat met rebuilden na een reboot, dan start hij weer vanaf het begin...

Zoals lampie wel laat zien is hij met een paar acties to vele uren verder. En mijn ervaring is juist dat er tijdens dat rebuilden vanalles mis kan gaan. Het geheel staat op een UPS zag ik, maar controleer je deze ook of hij werkt?
Mijn snelheid zit rond die van jou als ik aan het rebuilden ben. Volgens mij is hier ook niet veel aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik doorbreek regels die ik zelf verzonnen heb maar kijk hier even:

http://arstechnica.com/bu...11/05/isilon-overview.ars

Leuk om te lezen, puur ter 'inspiratie'.

Ik mis dit soort artikelen op Tweakers. Op tweakers gaat het alleen over nieuwe spelletjes of tv tjes. Consumentenspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Q schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:23:

Ik mis dit soort artikelen op Tweakers. Op tweakers gaat het alleen over nieuwe spelletjes of tv tjes. Consumentenspul.
leuk artikel .. 8) (inspiratie van 12,300TB :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Q schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:23:

Ik heb niet het hele artikel gelezen maar de gebruikte techniek lijkt in de basis volgens mij een beetje op wat EqualLogic en Lefthand ook doen maar dan met snelle InfiniBand inter-communicatie (ipv iSCSI) en redundantie over de verschillende nodes (dat is echt heel mooi gedaan).

[ Voor 11% gewijzigd door PeterPan op 14-05-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
De nodes zelf bevatten een hoop disks maar doen niet aan RAID. Je moet de nodes zien als grote virtuele disks waarbij de data over de nodes gestriped wordt. Dat is hoe je een schaalbaar storage cluster maakt.

Zou vet zijn als er ergens een tweaker is die zoiets heeft gemaakt. Iedere node is ook meteen een file server dus er is niet een single point of failure.

Ik vraag me af met welke bestaande technologie, liefst open source, je dit zou na kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
Ben zelf werkzaam bij EMC² en kan dus niet wachten eer we zoiets in the field gaan tegenkomen :).

Kan je geen raid volumes maken van bv NFS of iSCSI shares? Dan maak je in principe gewoon 3 bakken met bv 10 schijven die stripen en die hele storage share je dan naar bv een 4e serving node die de shares dan in een RAID5 array gooit.

Elke node ook nog eens laten filesharen is dan weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Q schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:18:
Ik vraag me af met welke bestaande technologie, liefst open source, je dit zou na kunnen bouwen.
Er staan in de comments wat hints naar open source file systems die min of meer hetzelfde doen volgens mij.

Ook doet dit systeem me denken aan de Blackblaze storage pod (en de zelf ontwikkelde software die hierop draait).

[ Voor 6% gewijzigd door PeterPan op 14-05-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Finished

2011-05-14 07:11:25 ARC-1280-VOL#04 Complete Migrate
2011-05-13 15:24:40 Raid Set 3TB Expand RaidSet

Elapsed time 015:46:48

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3179/5718433433_4aced92527_z.jpg

Nu eens even de boel inrichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Tof, wat betekent die 10500 Free Raw Capacity, waarom verschilt dit zo van de 7 x 3 = 21 TB? Is dit RAID (?6)?

Oh btw: Lampie1979.

Rebuild tijden bij een failed disk hangen af van de individuele grootte van een disk. 1 TB is bij mij 5 uur. Ik denk dat 2 TB dan 10 uur wordt en 3 TB 15+ uur.

Kun je dat bevestigen, of heb je zin om dat eens proefondervindelijk vast te stellen?

[ Voor 55% gewijzigd door Q op 14-05-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Q schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:50:
Tof, wat betekent die 10500 Free Raw Capacity, waarom verschilt dit zo van de 7 x 3 = 21 TB? Is dit RAID (?6)?

Oh btw: Lampie1979.

Rebuild tijden bij een failed disk hangen af van de individuele grootte van een disk. 1 TB is bij mij 5 uur. Ik denk dat 2 TB dan 10 uur wordt en 3 TB 15+ uur.

Kun je dat bevestigen, of heb je zin om dat eens proefondervindelijk vast te stellen?
Deze array is RAID 5 (zijn tenslotte maar 7 disks). De 1 TB met 12 schijven is RAID 6.

Free Raw Capacity is de ruimte beschikbaar voor allocatie.

Stap 1 = Grow Array

Stap 2 = Grow Volume Size

Stap 3 = Extend windows Partition

Ik ga ervanuit dat dit inderdaad +/- 15 uur in beslag zal nemen, gezien ook deze grow 15 uur heeft gekost (waarbij hij ook 8TB aan data diende te processen). Als prijs zakt zal ik er 1 extra plaatsen en hem overzetten op RAID6 :)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2328/5718624253_e5746d6165_z.jpg

Hier het bewijs dat de capacity nog niet is gealloceerd.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3026/5718624349_23c9611f93_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Grappig dat de berekening dus klopt. 7/8 disks is wel het omslagpunt voor RAID6, maar dat zit in de pijplijn zie ik.

Ik heb mijn best gedaan om alles een beetje op te ruimen.

Afbeeldingslocatie: http://louwrentius.com/images/setup01-small.jpg

De server links bevat 2.5 TB in RAID 5 op basis van 6 disks als temporary download space.

@Hieronder, bedankt, de server past inderdaad redelijk precies tussen de pootjes. Ik zou zo gek kunnen zijn om hem er in te monteren, want dan zou ik 1 tafeltje kunnen lozen. Maar ach.

Die kabel moet nog eens weg gewerkt worden, die loopt dus gewoon naar mijn woonkamer door het halve huis.

[ Voor 40% gewijzigd door Q op 14-05-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Laatst online: 06-06 09:14
Q schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:35:
Grappig dat de berekening dus klopt. 7/8 disks is wel het omslagpunt voor RAID6, maar dat zit in de pijplijn zie ik.

Ik heb mijn best gedaan om alles een beetje op te ruimen.

[afbeelding]
Als het goed is past die 19" rack precies tussen de pootjes :9 Maar ziet er weer keurig uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
Netjes Q!

Pagina: 1 2 ... 38 Laatste

Let op:
Om heftige discussies te voorkomen in het topic, lees eerst goed de start post om te weten waar aan het systeem moet voldoen. Ben je van mening dat jouw systeem toch in dit topic hoort maar valt hij niet binnen de gestelde eisen, neem dan contact op met een van de auteurs van dit topic zij zullen open staan voor goede argumenten, zoals ook vermeld in de start post.

Gebruik de in de TS geplaatste tabel om dit topic leesbaar te houden!