15 min geleden gehad, gaat uds nog wat langer duren allemaal.Beste geïnteresseerden,
Allereerst willen wij u bedanken voor uw geduld. De interesse in de Raspberry Pi is overweldigend geweest en heeft op internet een ware hype ontketend.
Wij beseffen dat degenen die zich hebben ingeschreven de Raspberry Pi zo snel mogelijk in handen willen hebben. Helaas heeft de fabrikant van de Raspberry Pi ons gewezen op een kleine ontwerpfout die aan het licht is gekomen tijdens de testfase van de eerste productie. Gelukkig is de ontwerpfout eenvoudig te verhelpen en werken zij met man en macht om de levering weer op gang te brengen. Meer informatie hierover vindt u op de website van Raspberry Pi. Wij blijven nauw samenwerken met de fabrikant om de Raspberry Pi's zo spoedig mogelijk af te leveren bij de geïnteresseerden. Indien u nog vragen heeft, kunt u onze FAQ's raadplegen.
Een veelgehoorde vraag is hoe wij de Raspberry Pi's onder de inschrijvingen verdelen. Wij ontvangen de Raspberry Pi's in meerdere leveringen en sturen deze direct door op basis van het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Voordat wij de Raspberry Pi's verschepen zullen wij u daarover inlichten.
Nogmaals bedankt voor uw geduld en wij houden u op de hoogte over al het nieuws omtrent de Raspberry Pi.
RS Components
dit was natuurlijk al even bekend
wel goed dat ze de moeite nemen voor zoon mailing.
Je zit dan natuurlijk nog wel met de vraag: Waar laat je je dataCrazyanz schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:34:
Dat is nou net waarom het zo interessant is om te gebruiken als download station ipv een laptop. En dan het liefst zo instellen dat ie snachts automatisch aanspringt om zijn ding te doen.
Je kan wel films ed downloaden, maar wil je die allemaal op een USB stick opslaan dan?
Verder, downloaden zal wel gaan, maar ik ben bang dat uitpacken nog een zware taak gaat zijn voor het bordje.
Misschien op een externe harddisk middels USB ?Armageddon_2k schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:13:
[...]
Je zit dan natuurlijk nog wel met de vraag: Waar laat je je data
Je kan wel films ed downloaden, maar wil je die allemaal op een USB stick opslaan dan?
Verder, downloaden zal wel gaan, maar ik ben bang dat uitpacken nog een zware taak gaat zijn voor het bordje.
Morgenochtend gaat Farnell de verkoop starten voor particulieren. Zie http://www.raspberrypi.org/archives/871
Mijn popcornhour A210 draait Sickbeard + nzbget. nszbget Download, gecontroleerd, pakt uit. Het gaat niet snel, Maar het gebeurd welArmageddon_2k schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:13:
[...]
Je zit dan natuurlijk nog wel met de vraag: Waar laat je je data
£32,70 = €39,24 als ik het goed heb?
Da's dus wel ruim het dubbele van de beloofde $25 = €18,75 af.
Zelfs Amerika $40 = €30 is goedkoper...
Zelfs Amerika $40 = €30 is goedkoper...
[ Voor 19% gewijzigd door GeeBee op 27-03-2012 20:22 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Volgens mij hebben ze altijd het bedrag excl. VAT voorgehouden.GeeBee schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:20:
£32,70 = €39,24 als ik het goed heb?
Daarbij komt deze prijsverhoging doordat Farnell er ook flink aan wil verdienen.
Erg jammer; Whats next? cases voor 50 pond?
^ Post is hierboven!
Heb je ook weer gelijk in:
The Model A will cost $25 and the Model B $35, plus local taxes.
Ik kan overigens zo ff snel niet zien om welk model het bericht gaat.
Model B: $35 = €26,25 voor nu €39,24 is weer schappelijker natuurlijk.
En blijft staan dat het natuurlijk een heel net machinetje is. Veil voâh wènig
@Strunkie hieronder: ik kan het voor €7 niet hierheen halen...
Ik kan overigens zo ff snel niet zien om welk model het bericht gaat.
Model B: $35 = €26,25 voor nu €39,24 is weer schappelijker natuurlijk.
En blijft staan dat het natuurlijk een heel net machinetje is. Veil voâh wènig
@Strunkie hieronder: ik kan het voor €7 niet hierheen halen...
[ Voor 63% gewijzigd door GeeBee op 27-03-2012 20:30 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Die cases ben ik niet zo bang voor, die komen straks wel 3D open source beschikbaar, zodat je ze in je lokale fablab (http://www.fablab.nl/) zelf kunt printen op de 3d-printer voor weinig.
Maar inderdaad jammer dat de prijs net wat hoger is geworden, hopen dat de prijs daalt als er meer voorraad is en er hopelijk meer verkopers bij komen.
Maar inderdaad jammer dat de prijs net wat hoger is geworden, hopen dat de prijs daalt als er meer voorraad is en er hopelijk meer verkopers bij komen.
Maargoed even deze rekensom:GeeBee schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:24:
Heb je ook weer gelijk in:
35$ -> euro = 26.2723315 euro + 19% BTW = 31.2640745 euro
= 7 euro voor farnell
^ Post is hierboven!
7 Euro lijkt me een redelijke marge. Niet exorbitant hoog, iig.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Of het zijn gewoon de verzendkosten voor Internationaal?
Druist alleen behoorlijk tegen de opzet en winstoogmerk van dit project...ralpje schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:29:
7 Euro lijkt me een redelijke marge. Niet exorbitant hoog, iig.
Goed, het is niet vreselijk veel, maar WAAROM moeten dit soort projecten zo uitlopen?
Zelfde verhaal bij One Laptop Per Child (OLPC), moest $100 dollar kosten maar kost nog steeds twee keer zo veel....
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik ben al overgestapt op het Rhombus-tech concept. Dat is nog meer voor hezelfde.
(meer info + alle links : http://openelec.tv/forum/...0--arm-based-distribution)
De sources voor de videodecode zijn onde rtussen ook vrijgegeven.
https://github.com/amery/allwinner-a10-video
hardware decoding (MPEG1/2/4, JPEG, H.263, H.264, AVS, VC-1, WMV7/8 and VP-6) and encoding (h.264)
Ik heb de Mele1000 besteld voor $70,- Is inderdaad wel wat meer, daarvoor krij ik wel een stuk betere hardware + remote + HD-case (sata aansluiting)
De mele a1000 is als voer om te spelen. Het EOMA-68 concept heb ik mezelf ook voor ingeschreven en dat lijkt ook bijna te starten.
Ikzelf ben gewoon zeer terleur gesteld in de hele launch en uiteindelijke prijs-concept van de R-Pi. Daarbij opgeteld dat het "verouderde" hardware is en ik straks waarschijnlijk kan gaan bijbetalen voor extra codecs heeft mij doen besluiten om te keren en elders te kijken.
Misschien dat ik later nog wel eens terug kijk.
(meer info + alle links : http://openelec.tv/forum/...0--arm-based-distribution)
hardware decoding (MPEG1/2/4, JPEG, H.263, H.264, AVS, VC-1, WMV7/8 and VP-6) and encoding (h.264)
Ik heb de Mele1000 besteld voor $70,- Is inderdaad wel wat meer, daarvoor krij ik wel een stuk betere hardware + remote + HD-case (sata aansluiting)
De mele a1000 is als voer om te spelen. Het EOMA-68 concept heb ik mezelf ook voor ingeschreven en dat lijkt ook bijna te starten.
Ikzelf ben gewoon zeer terleur gesteld in de hele launch en uiteindelijke prijs-concept van de R-Pi. Daarbij opgeteld dat het "verouderde" hardware is en ik straks waarschijnlijk kan gaan bijbetalen voor extra codecs heeft mij doen besluiten om te keren en elders te kijken.
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Mja, nog meer beloftes, nog vagere prijsindicatie. Met de uitdrukkelijke mededeling dat de genoemde bedrageniig exclusief pacaging, verzendkosten, belastingen, enz. zijn. En daar verwacht je meer van?j1nx schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:45:
Ik ben al overgestapt op het Rhombus-tech concept. Dat is nog meer voor hezelfde.
Maar op basis van een email die jij krijgt ofzo? Ze hebben het erover dat ze eerst verkopen aan de mensen die pre registereden. Dus ik neem dat je dan een mail krijgt met een link naar de store?Ferret schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:08:
Morgenochtend gaat Farnell de verkoop starten voor particulieren. Zie http://www.raspberrypi.org/archives/871
1) Betere CPU + GPU + MemmcDavid schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:00:
[...]
Mja, nog meer beloftes, nog vagere prijsindicatie. Met de uitdrukkelijke mededeling dat de genoemde bedrageniig exclusief pacaging, verzendkosten, belastingen, enz. zijn. En daar verwacht je meer van?
2) Volledig opensource, dus ...
3) Linux kernel sources
4) geen binary GPU blob
5) Bewezen hardware, google maar eens op "Allwinner A10 tablet"
Ja, er is nog niets concreet, maar ze zijn wel volledig open en dus niet zoals de gesloten speeltuin van Broadcom met zijn speeltjes. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de news-pagina
http://rhombus-tech.net/allwinner_a10/news/
Daar kan je gewoon alle schema downloaden.
Het goedkope ARM board concept is goed, alleen volledig verpruts door de R-Pi foundation. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat over een jaar niemand meer praat over de R-Pi in deze vorm. Misschien dat ze nog een kans maken met R-Pi2 maar dan denk ik dat ze alweer achter de feiten aan lopen.
Maar buiten het hele EOMA-68 concept wat nog inderdaad niet klaar.
Een R-Pi voor ~$50 of een Mele A1000 voor $70,- (zoek de verschillen)
Maar ieder recht op zijn eigen mening natuurlijk. Ik ben in ieder geval weg van het R-Pi pad
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Als je er zo over denkt snap ik niet dat je uberhaupt ooit op het "R-Pi pad" gezeten hebt, want het is van begin af aan heel duidelijk geweest dat die 35 dollar ex. VAT en ex. verzendkosten zou zijn. Als je had verwacht voor 35 dollar zo'n ding in huis te hebben heb je alleen jezelf voor de gek gehouden.
Voor scholen zal het trouwens weinig uitmaken, die kunnen de VAT aftrekken en als je een grote partij bestelt zullen de verzendkosten ook wel meevallen.
Voor scholen zal het trouwens weinig uitmaken, die kunnen de VAT aftrekken en als je een grote partij bestelt zullen de verzendkosten ook wel meevallen.
[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 27-03-2012 23:52 ]
Geen idee. Ik las het bericht op raspberrypi.org en heb het hier gemeld. Hoe het nu verder gaat weet ik niet. Ik zie op de site van Farnell nog steeds alleen maar dat je je kunt registreren. Dat heb ik een hele tijd geleden al gedaan dus ik wacht wel gewoon af.Mr_gadget schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:13:
[...]
Maar op basis van een email die jij krijgt ofzo? Ze hebben het erover dat ze eerst verkopen aan de mensen die pre registereden. Dus ik neem dat je dan een mail krijgt met een link naar de store?
Wat betreft de RPi, mij zijn ze ook kwijt als geïnteresseerde. Probleem is echter dat je nu als consument weinig vergelijkende alternatieven hebtj1nx schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:15:
[...]
1) Betere CPU + GPU + Mem
2) Volledig opensource, dus ...
3) Linux kernel sources
4) geen binary GPU blob
5) Bewezen hardware, google maar eens op "Allwinner A10 tablet"
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 28-03-2012 10:30 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Tuurlijk heb ik altijd beseft dat het gaat om ex vat en ex shipment, maar;mcDavid schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:51:
Als je er zo over denkt snap ik niet dat je uberhaupt ooit op het "R-Pi pad" gezeten hebt, want het is van begin af aan heel duidelijk geweest dat die 35 dollar ex. VAT en ex. verzendkosten zou zijn. Als je had verwacht voor 35 dollar zo'n ding in huis te hebben heb je alleen jezelf voor de gek gehouden.
hij komt nu op ~39 euro
35$ -> euro = 26.2723315 euro + 19% BTW = 31.2640745 euro
Ik vind 8 euro voor verscheping en EXTRA profit voor farnell/RS te veel; dat is 25% !
Tel daarbij op dat eerder er ineens ten horen werd gebracht dat je alleen h.264 krijgt en je de rest eventueel later bij kan/mag kopen. Dat het zo bedoelde open platform om te leren programmeren en dergelijke ineens toch een gesloten binaire blob bevat. Het voelt voor mij als een gewassen neus.
Ik weet donders goed wat ik koop. Bij alles wat ik koop, onderzoek ik ten treuren of het product het waard is; Wat krijg ik voor welke prijs. De R-Pi, ondanks dat het er goed uit zag in het begin heeft zich zelf naar de andere kant van de weegschaal bewogen. Dat is jammer, maar kunnen we niets aan doen. Of je accepteerd het, slikt het door en besteld er als nog (dat doe jij) of je accepteerd het niet en kijkt elders. (dat doe ik).
Laten we elkaar over een aantal maandjes nog eens spreken, dan kunnen we evalueren wie de beste keuze heeft gemaakt.
Nou de R-Pi heb je ook morgen niet op de mat hoorWeaZuL schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:29:
Wat betreft de RPi, mij zijn ze ook kwijt als geïnteresseerde. Probleem is echter dat je nu als consument weinig vergelijkende alternatieven hebt(die je morgen op de mat hebt liggen)
Je kan nog altijd een beagleboard of soortgelijken kopen. Die heb je wel (bijna) morgen op de mat.WeaZuL schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:29:
[...]
Wat betreft de RPi, mij zijn ze ook kwijt als geïnteresseerde. Probleem is echter dat je nu als consument weinig vergelijkende alternatieven hebt(die je morgen op de mat hebt liggen)
Kost wel wat meer maarja, als je voor de lage prijs gaat (raspberry) moet je ook maar accepteren dat het wat minder soepel loopt. Met 39 euro is de raspberry nog steeds erg goedkoop
Inderdaad, want ik ben ook niet overtuigd dat hetgeen dat jij aandraagt wél de messiah zal zijn.j1nx schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:55:
Laten we elkaar over een aantal maandjes nog eens spreken, dan kunnen we evalueren wie de beste keuze heeft gemaakt.
Ik heb de breakdown van de kosten van de componenten en de constructie van RPi goed doorgenomen en het ziet er allemaal logisch en kloppend uit. Het is jammer dat Fernell et al. er bij betrokken moest worden, wat de kosten opdrijft maar in principe zijn de mensen achter het RPi project opener wat kosten betreft dan wat jij aanbiedt.
Ik weet al jaren dat de duurste SoC's $15 kosten om per 1000 te kopen, daar zit het geld dus niet. Het gaat om het totaalbeeld, en wie weet hoe dat gaat uitvallen bij jou aanbod.
Dus, ik zou zeggen, maak je eigen thread en ga daar lekker verder, niet hier. Over 2 maanden zal ik het checken en dan oordelen of het daadwerkelijk beter is dan RPi.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Oh, sorry voor het misverstand. Wilde niemand overtuigen verder van een andere messiah. Ik was altijd vol lof over de R-Pi, lees maar eens terug. Ik was zelf een beetje teleurgesteld, maar lees hier nog altijd de vorderingen.XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:48:
[...]
Inderdaad, want ik ben ook niet overtuigd dat hetgeen dat jij aandraagt wél de messiah zal zijn.
Dus, ik zou zeggen, maak je eigen thread en ga daar lekker verder, niet hier. Over 2 maanden zal ik het checken en dan oordelen of het daadwerkelijk beter is dan RPi.
Ik houd het project ook nog steeds in de gaten en hoop ook wel een beetje dat ik over twee maanden hier met hangende pootjes terug kom. Ondanks mijn gezichts verlies betekend het namelijk dat er wel leuk speelgoed is om mee te spelen
Ik zag alleen ineens heel veel mensen hier klagen over de prijs en wilde even ventileren dat er andere opties zijn, maar niets is zeker of sneller of beter. Iedereen moet zijn eigen pad kiezen.
We gaan inderdaad te ver offtopic in relatie tot R-Pi, laten we afsluiten met de gezamelijk conclusie dat 2012 in ieder geval het jaar word van de energie zuinige ARM / SoC architectuur (R-Pi / A1X / Cubox / FXi-Tech) Zelfs windows 8 zal wel komen met installs voor ARM in 2012
Ik lees op Raspberrypi.org dat er toch wat problemen zijn met de Pi.
Het blijkt dat de Pi moet voldoen aan bepaalde eisen ten aanzien van EMC uitstoot (zeg ik dat zo goed?) en nu niet direct het EC keurmerk krijgt.
Hierdoor weigeren Farnell en RS om over te gaan op uitlevering. Echter, omdat het een 'ontwikkelbordje' is en geen 'kant-en-klaar consumenten eindproduct' (in een casing dus) zou aan deze eis niet voldaan te hoeven worden. Maar Raspberrypi.org gaat met de leveranciers mee en laat nu de bordjes testen op uitstoot. En zoals het schijnt lijkt alles mee te vallen en zou het EC keurmerk er aan komen.
Op Raspberrypi.org staan ook de eerste foto't van de eerste 2000 exemplaren. Leuk om te zien zo'n stapel Pi's!
Het blijkt dat de Pi moet voldoen aan bepaalde eisen ten aanzien van EMC uitstoot (zeg ik dat zo goed?) en nu niet direct het EC keurmerk krijgt.
Hierdoor weigeren Farnell en RS om over te gaan op uitlevering. Echter, omdat het een 'ontwikkelbordje' is en geen 'kant-en-klaar consumenten eindproduct' (in een casing dus) zou aan deze eis niet voldaan te hoeven worden. Maar Raspberrypi.org gaat met de leveranciers mee en laat nu de bordjes testen op uitstoot. En zoals het schijnt lijkt alles mee te vallen en zou het EC keurmerk er aan komen.
Op Raspberrypi.org staan ook de eerste foto't van de eerste 2000 exemplaren. Leuk om te zien zo'n stapel Pi's!
Pre-order geplaatst bij Farnell (Met gratis Pi-t-shirt als ze nog in stock zijn). Afwachten nu.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
is dat mogelijk dan? ik kon me alleen aanmelden bij rs en farnell om een bericht te krijgen als ze beschikbaar waren
Ja, dat is mogelijk. De twee hier boven zullen wel mail van Farnell gehad hebben. Heb die mail ook, maar heb geen creditcard...
[ Voor 23% gewijzigd door Steffannnn op 31-03-2012 12:53 ]
Hier: http://export.farnell.com/rp/order/
/edit: link aangepast
/edit: link aangepast
[ Voor 40% gewijzigd door Ferret op 31-03-2012 13:25 ]
Kan/moet je die link wel delen? "verify=d02fecf05349736ecf1517ff892816ff" Ik heb daar een andere hash staan....
Geen idee. Ik kom op deze url als ik op de link in het mailtje klik. Misschien wel persoonsgebonden inderdaad...
Is persoonsgebonden verify-link inderdaad voor zover ik begrijp van FarnellFerret schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 13:04:
Geen idee. Ik kom op deze url als ik op de link in het mailtje klik. Misschien wel persoonsgebonden inderdaad...
Niemand in de buurt die je kent waar je ff CC-gegevens van kan lenen?Steffannnn schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:52:
Ja, dat is mogelijk. De twee hier boven zullen wel mail van Farnell gehad hebben. Heb die mail ook, maar heb geen creditcard...
[ Voor 34% gewijzigd door Firesphere op 31-03-2012 13:17 ]
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Die printjes die in al die goedkoper tablets zitten, cortex A8 1.2Ghz(A8 core is stuk beter dan de oude arm11) en 512MB ram zal toch ook niet duurder zijn dan 35 dollar, hele tablet kost 85 euro als je aanbieding kan vinden. Dan heb je wifi, 1.2Ghz cortex met Mali 400 gpu die met twee vingers in de neus hd (quad zelfs) kan afspelen.
Heb gisteren zo tablet uit elkaar gehaald en printjes zijn heel simpel en klein.
A10 allwinner cortex 1.2Ghz etc, etc kost 7 dollar ongeveer.
1.2ghz Cortex A8 ARM Core
MALI400MP OpenGL ES 2.0 GPU
DDR3 Controller 800MHz 1GB max
2160p Hardware-accelerated Video playback (4x the resolution of 1080p)
a NAND Flash Controller that is capable of 8-way concurrent DMA (8 NAND ICs)
4 SDIO interfaces (SD 3.0, UHI class)
USB 2.0 Host as well as a 2nd USB-OTG Interface (USB-OTG can be reconfigured as USB 2.0 Host, automatically)
24-pin RGB/TTL as well as simultaneous HDMI out
SATA-II 3gb/sec
10/100 Ethernet (MII compatible)
a 2nd 24-pin RGB/TTL interface that is multiplexed (shared) on the same pins for a standard IDE (PATA) interface.
GPIO, I2C, PWM, Keyboard Matrix (8x8), built-in Resistive Touchscreen Controller, and much more.
Edit/
Ik bedoel dit als alternatief voor de RPI die wat mijn betreft veel te veel hype is geworden, want zoveel krijg je er niet voor terug, 256MB ram is erg magertjes, zelfs voor andriod of andere moderne mobile OS.
Heb gisteren zo tablet uit elkaar gehaald en printjes zijn heel simpel en klein.
A10 allwinner cortex 1.2Ghz etc, etc kost 7 dollar ongeveer.
1.2ghz Cortex A8 ARM Core
MALI400MP OpenGL ES 2.0 GPU
DDR3 Controller 800MHz 1GB max
2160p Hardware-accelerated Video playback (4x the resolution of 1080p)
a NAND Flash Controller that is capable of 8-way concurrent DMA (8 NAND ICs)
4 SDIO interfaces (SD 3.0, UHI class)
USB 2.0 Host as well as a 2nd USB-OTG Interface (USB-OTG can be reconfigured as USB 2.0 Host, automatically)
24-pin RGB/TTL as well as simultaneous HDMI out
SATA-II 3gb/sec
10/100 Ethernet (MII compatible)
a 2nd 24-pin RGB/TTL interface that is multiplexed (shared) on the same pins for a standard IDE (PATA) interface.
GPIO, I2C, PWM, Keyboard Matrix (8x8), built-in Resistive Touchscreen Controller, and much more.
Edit/
Ik bedoel dit als alternatief voor de RPI die wat mijn betreft veel te veel hype is geworden, want zoveel krijg je er niet voor terug, 256MB ram is erg magertjes, zelfs voor andriod of andere moderne mobile OS.
[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 31-03-2012 13:55 ]
Ik heb ook maar meteen een bestelling geplaatst nadat ik een e-mail kreeg van Farnell. Erg benieuwd!
Was gister toevallig bezig met iemand om zijn Appel TV over te nemen.Wil deze in ons slaapkamer gebruiken met XBMC er op.
Tot ik vanmiddag een mail kreeg van Farnell. Gelijk een pre order gedaan.Ben erg benieuwd hoeveel maanden het gaat duren (aangezien de eerste batch nog niet eens geleverd is)
Ik zie trouwens een Pi model B en eentje zonder die B (die heb ik pre orded).Als ik naar de specs kijk zijn ze de zelfde.
Waar slaat die model b op?
Tot ik vanmiddag een mail kreeg van Farnell. Gelijk een pre order gedaan.Ben erg benieuwd hoeveel maanden het gaat duren (aangezien de eerste batch nog niet eens geleverd is)
Ik zie trouwens een Pi model B en eentje zonder die B (die heb ik pre orded).Als ik naar de specs kijk zijn ze de zelfde.
Waar slaat die model b op?
[ Voor 20% gewijzigd door seninha op 31-03-2012 15:28 ]
Klopt.Ben even verder gaan spitten en zag dat de Model B de meest uitgebreide versie is.
Wel raar dat bij de pagina waar je een pre order kan plaatsen, de Pi niet als model b wordt benoemd maar volgens de specs WEL is:
https://export.farnell.co...05349736ecf1517ff892816ff
Heb ze even een mail gestuurt, want ik moet ethernet hebben
Wel raar dat bij de pagina waar je een pre order kan plaatsen, de Pi niet als model b wordt benoemd maar volgens de specs WEL is:
Het is de B-versie voor zover ik weet, hun reactie was in mijn live-chat vraag "Yes, all orders concern the version B of the Raspberry, Version A is not yet in full production"seninha schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:04:
Klopt.Ben even verder gaan spitten en zag dat de Model B de meest uitgebreide versie is.
voor de mensen die een mail gekregen hebben van farnell en besteld hebben, zou je kunnen afleiden van het order nummer de hoeveelste je bent in de rij ??
mijn order nummer begon met ORP en dan een getal tussen 1000 en 1500 ( om men volledig order nummer niet te vermelden
)
mijn order nummer begon met ORP en dan een getal tussen 1000 en 1500 ( om men volledig order nummer niet te vermelden
Ik zit richting de 4000, hoop dat de productiesnelheid omhoog gaat...MorosMyrddin schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:53:
voor de mensen die een mail gekregen hebben van farnell en besteld hebben, zou je kunnen afleiden van het order nummer de hoeveelste je bent in de rij ??
mijn order nummer begon met ORP en dan een getal tussen 1000 en 1500 ( om men volledig order nummer niet te vermelden)
Ik heb ORP000095, dus... hopelijk sta ik vooraan?
Wie weet is het net zo goed gewoon domweg een serie van 1 t/m noem-een-getal, en is het een kwestie van verloten tussen de eerste 5000 ofzo, wie weet...
Ik hoop dat het op volgorde gaat, want dan heb ik'm in de volgende batch
Wie weet is het net zo goed gewoon domweg een serie van 1 t/m noem-een-getal, en is het een kwestie van verloten tussen de eerste 5000 ofzo, wie weet...
Ik heb ook zo een mail gekregen om te bestellen.
Alleen een dikke faal dat ik geen credietkaart heb en ook geen goesting om er daarvoor een aan te vragen.
En nog zeggen dat ik 50€ op men paypal acc had gezet.
Maandag toch maar eens een beletje doen naar Farnell dat ik niet anders kan betalen (zijn daar zelf altijd heel vriendelijke mensen aan de lijn)
Alleen een dikke faal dat ik geen credietkaart heb en ook geen goesting om er daarvoor een aan te vragen.
En nog zeggen dat ik 50€ op men paypal acc had gezet.
Maandag toch maar eens een beletje doen naar Farnell dat ik niet anders kan betalen (zijn daar zelf altijd heel vriendelijke mensen aan de lijn)
heb ergens gelezen dat het op first come first serve basis is, dus als die getallen zo zijn heb je geluk (denk ik)Firesphere schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:32:
Ik heb ORP000095, dus... hopelijk sta ik vooraan?
maar nu ook 1 bestellen... beetje laat...
[ Voor 5% gewijzigd door megadoom op 01-04-2012 11:50 ]
Heb hem ook besteld (dacht even van hm zal het een 1 april grap zijn maar aangezien er mensenzijn die het gister al besteld hebben hoop ik van niet
)
Mijn ordernummer is : 77xx
edit:
dit is het mailtje dat ik kreeg
Mattie112 in "Raspberry Pi: aankoop&levering"
Mijn ordernummer is : 77xx
edit:
dit is het mailtje dat ik kreeg
Mattie112 in "Raspberry Pi: aankoop&levering"
[ Voor 24% gewijzigd door Mattie112 op 01-04-2012 11:59 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
ik zit in de 21xx range.Ben erg benieuwd.
Mocht de XBMC tegen die tijd krijgen zijn voor de Raspberry, dan komt er naast eentje in de slaapkamer een tweede in de auto.
Mooi voor de kids als we op vakantie gaan.XBMC er op en een USB Stick vol met ISO's
Mocht de XBMC tegen die tijd krijgen zijn voor de Raspberry, dan komt er naast eentje in de slaapkamer een tweede in de auto.
Mooi voor de kids als we op vakantie gaan.XBMC er op en een USB Stick vol met ISO's
Ik heb helemaal geen mail ontvangen en me al 2-4 weken terug aangemeld bij Farnell dat ik intresse had. Of hebben jullie het al veel eerder gedaan?
Ik heb mij ook zo een 2 a 4 weken geleden aangemeld en heb wel mail ontvangen.tomk94 schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:35:
Ik heb helemaal geen mail ontvangen en me al 2-4 weken terug aangemeld bij Farnell dat ik intresse had. Of hebben jullie het al veel eerder gedaan?
Ik heb me 1 of 2 dagen nadat het kon ingeschreven omdat de site telkens down was 
Geen idee van de exacte datum maar max 1 week later om zo maar te zeggen.
Geen idee van de exacte datum maar max 1 week later om zo maar te zeggen.
Lol, 10 minuten na mijn bovenstaande bericht krijg ik mijn mailtje binnen. Hoe bedoel je toeval;p
Ik heb nu refference nummer ORP0103xx zo te zien redelijk achteraan dus. Zeker vergeleken met Mattie;p
Ik heb nu refference nummer ORP0103xx zo te zien redelijk achteraan dus. Zeker vergeleken met Mattie;p
Jup, ook vandaag dat ding ge-pre ordert. Zelfde range; 0103xx. Hopelijk heb ik dit binnen 2 maanden in huis >_>.
Ze sturen wel erg gefaseerd die mailtjes.... Of ze hebben een mailserver probleem of ze kijken gewoon hoe snel er besteld wordt
Maar als ik het goed begrijp draait het OS op een SD-kaart ? Gaan die dan niet snel kapot ? Draai linux vanaf een USB-stick en hij is stuk binnen no-time.
i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Je kan ook van een USB-harddisk draaien. Op zich gaat een SD niet zo snel stuk volgens mij. Als je hem maar niet naar die SD laat swappen.Cornelisjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:09:
Maar als ik het goed begrijp draait het OS op een SD-kaart ? Gaan die dan niet snel kapot ? Draai linux vanaf een USB-stick en hij is stuk binnen no-time.
[ Voor 6% gewijzigd door Firesphere op 02-04-2012 11:24 ]
Of een swap in het werkgeheugen, een ramdisk? Voor zover dat past in die 256 Mb ram..
Hm, swap is wel goed om overna te denken inderdaad, het schiet niet op als binnen een maand je SD kaart naar de *** is omdat hij telkens aan het swappen is....
Wat zal een betere optie zijn?
- swap uit
- swap naar externe hdd
Wat zal een betere optie zijn?
- swap uit
- swap naar externe hdd
Grapje hoop ik?Mr_gadget schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:45:
Of een swap in het werkgeheugen, een ramdisk? Voor zover dat past in die 256 Mb ram..
Maar je kan altijd een USB stick ofzo gebruiken als swap, beetje zelfde idee als Windows Readyboost?
Denk dat een USB stick net zo snel stuk gaat als een SD-kaart als er flink geswapt wordt.
Valt best tegen hoeveel "cycles" die dingen aan kunnen.
Valt best tegen hoeveel "cycles" die dingen aan kunnen.
Hoezo grapje? Zo'n gek idee is dat toch niet?citruspers schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:50:
[...]
Grapje hoop ik?
Maar je kan altijd een USB stick ofzo gebruiken als swap, beetje zelfde idee als Windows Readyboost?
Zojuist een orderbevestiging gehad, Farnell verwacht te leveren in week 33. Das de week van 13 augustus
Ik hoop dat ze eerder leveren
Ik hoop dat ze eerder leveren
Wat voor order nr heb je?
dat was sowieso een fout dacht ik... maar zou rbp niet vandaag kijken naar een CE keurmerk?
Je begrijpt dat de swap partitie gebruikt word als het werkgeheugen vol zit hoop ik, en als je als je 256MB werkgeheugen hebt en daar stop je 256MB swap in dan zit je werkgeheugen vol met de swap partitie.Mr_gadget schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:31:
[...]
Hoezo grapje? Zo'n gek idee is dat toch niet?Hier staat het bijvoorbeeld beschreven. Hier staan ook nog wat tips, die er feitelijk op neer komen dat je je werkgeheugen meer gebruikt.
Ordernr.: 17xxxxxxMr_gadget schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:34:
Wat voor order nr heb je?
Ik begrijp dat de bestellingen hierboven 4 cijfers hebben?! Zijn deze orders particulier besteld?
Ik heb de Raspberry gepre-orderd onder een zakelijk account.
Edit: Ik zie net dat opmerkingen over de levering in een ander topic moeten
[ Voor 11% gewijzigd door MissileHugger op 03-04-2012 18:34 ]
Ik weet niet of het al langsgekomen is, maar ik zou de Raspberry Pi willen inzetten als domotica systeem en dus aansluiten op een RS485 bus.
Zou dit makkelijk realiseerbaar zijn met die GPIO pinnen? Of zou ik toch aan de slag moeten gaan met een USB-RS485 converter?
Zou dit makkelijk realiseerbaar zijn met die GPIO pinnen? Of zou ik toch aan de slag moeten gaan met een USB-RS485 converter?
Denk dat je een converter ofzo moet hebben. RS485 gebruikt zo te zien -7 V tot +12 V voltage levels en de GPIO pinnen doen doen alleen 0 en 3.3 V (?)
Aha, dit is nuttig om weten. Met een convertertje zou ik makkelijk RS485-GPIO kunnen doen.
Maar mijn vraag is ook een beetje aan de software kant. Hoe makkelijk zijn die GPIO pennen dan aan te roepen in het OS?
Wat zou het best werken? Via USB of via GPIO?
Maar mijn vraag is ook een beetje aan de software kant. Hoe makkelijk zijn die GPIO pennen dan aan te roepen in het OS?
Wat zou het best werken? Via USB of via GPIO?
Precies mijn punt.revertive schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:01:
[...]
Je begrijpt dat de swap partitie gebruikt word als het werkgeheugen vol zit hoop ik, en als je als je 256MB werkgeheugen hebt en daar stop je 256MB swap in dan zit je werkgeheugen vol met de swap partitie.
Een USB stick zal inderdaad niet veel beter zijn qua betrouwbaarheid, maar is makkelijk te wisselen als hij stuk gaat. En je kan natuurlijk ook de swappiness van het OS aanpassen zodat er minder geswapt wordt.
Een USB stick zal opzich wel gaan, het ligt er alleen aan wat er met de raspberry gedaan gaat worden. Als hij continu meer als 256MB gebruikt dan gaat een USB stick niet voor veel snelheid zorgen. Maar als hij soms swapt is een USB stick gaan probleem.citruspers schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:34:
[...]
Precies mijn punt.
Een USB stick zal inderdaad niet veel beter zijn qua betrouwbaarheid, maar is makkelijk te wisselen als hij stuk gaat. En je kan natuurlijk ook de swappiness van het OS aanpassen zodat er minder geswapt wordt.
Maar als mensen hem als download bakje willen gebruiken kunnen ze beter een USB Schijf gebruiken en daar 2 partitie's op zetten 1 voor data en 1 voor swap.
Kreeg net via email een update. Op 31-3-2012 besteld met ordernr: ORP0043XX
There’s been plenty of positive developments in shipping and testing over the last week.
• 2,000 boards have now been shipped to the Raspberry Pi Foundation in Cambridge, UK (here’s some pictures)
• RS and Farnell are working together with the Foundation to accelerate testing, making sure that all Raspberry Pi’s meet the required safe-for-use standards, as many people will be using their Pi's as a finished product.
• As soon as certification has been achieved, we will receive our allocation of the first batch of boards. We’re hopeful that this will be very soon.
• Our dedicated Raspberry Pi store is getting ready to open to the first group of people in our queue. Once they have placed their orders, we’ll then start inviting the next-in-line into the store.
• More deliveries are expected shortly, so we can start fulfilling the extraordinary demand for Raspberry Pi. We’ll keep you up-to-date via our weekly email and online FAQs.
Meanwhile, our DesignSpark electronics design community is seeing many people discussing ideas and thoughts on Raspberry Pi A recent addition is a series of Pi Perspectives where leading UK academics and scientists share their perspective on Raspberry Pi. See what they think, and get information on a Raspberry Pi experimenters kit now being developed.
For developers, we’d also like to point you in the direction of our FREE schematic capture and PCB layout tool. DesignSpark PCB. It’s already won awards from across the globe, and we’re seeing more developers adopt this with some already creating prototyping boards to use with Raspberry Pi.
RS Components
There’s been plenty of positive developments in shipping and testing over the last week.
• 2,000 boards have now been shipped to the Raspberry Pi Foundation in Cambridge, UK (here’s some pictures)
• RS and Farnell are working together with the Foundation to accelerate testing, making sure that all Raspberry Pi’s meet the required safe-for-use standards, as many people will be using their Pi's as a finished product.
• As soon as certification has been achieved, we will receive our allocation of the first batch of boards. We’re hopeful that this will be very soon.
• Our dedicated Raspberry Pi store is getting ready to open to the first group of people in our queue. Once they have placed their orders, we’ll then start inviting the next-in-line into the store.
• More deliveries are expected shortly, so we can start fulfilling the extraordinary demand for Raspberry Pi. We’ll keep you up-to-date via our weekly email and online FAQs.
Meanwhile, our DesignSpark electronics design community is seeing many people discussing ideas and thoughts on Raspberry Pi A recent addition is a series of Pi Perspectives where leading UK academics and scientists share their perspective on Raspberry Pi. See what they think, and get information on a Raspberry Pi experimenters kit now being developed.
For developers, we’d also like to point you in the direction of our FREE schematic capture and PCB layout tool. DesignSpark PCB. It’s already won awards from across the globe, and we’re seeing more developers adopt this with some already creating prototyping boards to use with Raspberry Pi.
RS Components
Ik ben van plan om een "WIFI-USB" te kopen. En omdat ik morgen toch nog niet mijn Rasberry Pi zal hebben kan ik het evengoed bij dealextreme kopen.
Nu had ik deze op het oog: http://www.dealextreme.co...ess-network-adapter-48166
Iemand een idee of dit compatibiliteits problemen zal geven ?
Ook vind ik nergens terug wat de minimum grootte van je SD card moet zijn. Heb een 4GB SD-card liggen veronderstel dat dit groot genoeg zal zijn of ben ik verkeerd ?
Nu had ik deze op het oog: http://www.dealextreme.co...ess-network-adapter-48166
Ook vind ik nergens terug wat de minimum grootte van je SD card moet zijn. Heb een 4GB SD-card liggen veronderstel dat dit groot genoeg zal zijn of ben ik verkeerd ?
Een leuk alternatief voor de raspberry PI is de HDMI Dongle. Zeker als je hier linux/XBMC op kan draaien ipv/met Android. Check DIT YouTube filmpje maar eens, echt een mega cool concept!!
Full specifications (website)
TI Dual Cortex-A9 OMAP 4 (1.0 to 1.5GHz)
256MB to 1GB RAM memory
Storage: MicroSD card
HD 1080p H.264 profile 4 video decoding
Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth class 2.1
NXP NFC solution
Voice control
Accelerometer-based RF remote control
256MB to 1GB RAM memory
NXP NFC solution
Voice control
[ Voor 12% gewijzigd door JD_1971 op 05-04-2012 10:57 ]
Als die HDMI dongle eerder op de markt verkrijgbaar is dan de Raspberry Pi, dan koop ik die wel. Prachtig concept en bedacht door een enthousiast persoon gezien het interview. Was wel leuk om naar te kijken.
Die HDMI dongle is geweldig.
Jammer dat er alleen wifi op zit, een ethernet aansluiting was helemaal geweldig geweest.
Ondanks dat zou ik hem zo kopen
Jammer dat er alleen wifi op zit, een ethernet aansluiting was helemaal geweldig geweest.
Ondanks dat zou ik hem zo kopen
[ Voor 49% gewijzigd door seninha op 05-04-2012 13:25 ]
Dat is wel een zeer mooi projectje. Qua concept is het dan wel expliciet als mediaplayer bedoeld met minder aansluitingen mogelijk, maar qua hardware is het wel krachtiger. Vooral de remote erbij en de ingebouwde wifi maken het interessant als het te krijgen is voor diezelfde prijs als genoemd wordt.
Het enige probleem, en dat is bij de vele dergelijke projecten altijd hetzelfde geweest, is de ontwikkeling van software erop. Mensen willen 75% van de tijd gewoon XBMC erop draaien (desnoods gewoon ubuntu als start) en willen dit kunnen downloaden van een website, dubbelklik en inpluggen maar. Het voordeel van Raspberry is dat hun project zo'n hype rond zich had, dat er iemand begon met Xbmc erop te maken, en dit is voor een groot deel het begin van hun succes geweest en wat het nu net interessant maakt. Er moet een community zijn die iets doet met dergelijke projecten, want met hardware alleen sta je nergens.
Het enige probleem, en dat is bij de vele dergelijke projecten altijd hetzelfde geweest, is de ontwikkeling van software erop. Mensen willen 75% van de tijd gewoon XBMC erop draaien (desnoods gewoon ubuntu als start) en willen dit kunnen downloaden van een website, dubbelklik en inpluggen maar. Het voordeel van Raspberry is dat hun project zo'n hype rond zich had, dat er iemand begon met Xbmc erop te maken, en dit is voor een groot deel het begin van hun succes geweest en wat het nu net interessant maakt. Er moet een community zijn die iets doet met dergelijke projecten, want met hardware alleen sta je nergens.
wat des te meer zegt dat er toch ECHT een android versie van XBMC moet komen
android since G1.
Deze kende ik nog niet, ziet er wel heel veelbelovend uit! Als we het nou ook nog eens ergens konden kopen...:(JD_1971 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:54:
Een leuk alternatief voor de raspberry PI is de HDMI Dongle. Zeker als je hier linux/XBMC op kan draaien ipv/met Android. Check DIT YouTube filmpje maar eens, echt een mega cool concept!!
256MB to 1GB RAM memory
NXP NFC solution
Voice control
Nadeel vind ik wel dat er geen USB port aanwezig is dat zou het voor mij wel echt de ultieme Raspberri Pi vervanger maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 05-04-2012 17:28 ]
Ik koop wel een mediaspeler voor 80 euro. WD TV live of zo. Raspberry pi is niet veel goedkoper en moet je ook nog allemaal zelf doen. Dit duur te lang. Wat een flop zeg!
WD tv live: 80E
Pi: 40E + 15 euro aankabeltjes, laders en hubs + 15 E voo reen SD kaart = 70 euro.
Ik ben er klaar mee.
Pi: 40E + 15 euro aankabeltjes, laders en hubs + 15 E voo reen SD kaart = 70 euro.
Ik ben er klaar mee.
Je bent een tweaker of je bent het niet.Nikeo schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:18:
... en moet je ook nog allemaal zelf doen. Dit duur te lang. Wat een flop zeg!
Het orderen van een RPi en de levering is inderdaad wel een dikke flop.
Ik heb deze USB dongle: http://www.dealextreme.co...ess-network-adapter-35897Nactive schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:49:
Ik ben van plan om een "WIFI-USB" te kopen. En omdat ik morgen toch nog niet mijn Rasberry Pi zal hebben kan ik het evengoed bij dealextreme kopen.
Maar ik moet zeggen, echt fijn is het niet. Het streamen van een FullHD film loopt niet zo soepel op mijn Ubuntu XBMC media speler, terwijl met XBMC op mijn MacBook Pro via wifi wel prima gaat. Via bedraad gaat het op beide sowieso goed.
Ubuntu herkent de USB Wifi adapter meteen en werkt prima.
WD tv live voor 80Euro is wel een stuk beperkter en mijn ervaring met die goedkope mediaspelers is dat als er iets niet lekker loopt je een hele tijd kan wachten voordat de fabrikant er iets aan doetNikeo schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:18:
Ik koop wel een mediaspeler voor 80 euro. WD TV live of zo. Raspberry pi is niet veel goedkoper en moet je ook nog allemaal zelf doen. Dit duur te lang. Wat een flop zeg!
Ik ben er klaar mee.
Raspberry Pi heeft juist EMC testing gepasseerd.
Nu is de vraag hoe lang het duurt voor ze met al het papier werk in orde zijn en wat er nog allemaal moet gebeeuren.
Beetje informatie die ik van hun twitter heb gehaald:
Nu is de vraag hoe lang het duurt voor ze met al het papier werk in orde zijn en wat er nog allemaal moet gebeeuren.
Beetje informatie die ik van hun twitter heb gehaald:
@Raspberry_Pi does this mean they'll ship next week? So folks should have devices by the end of next week?
@Hexxeh Given the bank holiday, we think it may take them 7-10 days to start.
@Raspberry_Pi Now that the board passed testing, do you guys have any idea when the second manufacturing run will start?
@manis404 We expect it to be as soon as the paperwork has been approved.
[ Voor 59% gewijzigd door Nactive op 07-04-2012 09:20 ]
Leuk alternatief, die HDMI dongle. Alleen als ik op de website kijk, wordt hij daar niet verkocht. Afwachten of ze iemend kunnen vinden die hem onder licentie wil bouwen en of hij zowiezo op de markt komt.
Ook een mooi alternatief is de FXI Cotton Candy.
(die namen overigens! Raspberry Pi, Cotton Candy .. waar halen ze het vandaan?!)
Hier de website: http://www.fxitech.com/products/
Leuke van de Cotton Candy is dat, wanneer je hem in een pc plugt, je het besturingsysteem van de stick op de pc virtueel kunt draaien.
Nadeel is de hoge prijs, zeker vergeleken met de Raspberry Pi. ( € 189,- )
Ik hou het voorlopig bij de Raspberry.
Ook een mooi alternatief is de FXI Cotton Candy.
(die namen overigens! Raspberry Pi, Cotton Candy .. waar halen ze het vandaan?!)
Hier de website: http://www.fxitech.com/products/
Leuke van de Cotton Candy is dat, wanneer je hem in een pc plugt, je het besturingsysteem van de stick op de pc virtueel kunt draaien.
Nadeel is de hoge prijs, zeker vergeleken met de Raspberry Pi. ( € 189,- )
Ik hou het voorlopig bij de Raspberry.
Denk dat het groots gemist van zulke media spelers gewoon XBMC is.revertive schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:10:
[...]
WD tv live voor 80Euro is wel een stuk beperkter en mijn ervaring met die goedkope mediaspelers is dat als er iets niet lekker loopt je een hele tijd kan wachten voordat de fabrikant er iets aan doet
Heb thuis in de slaapkamer een ACRyan, maar die gaat gelijk de deur uit zodra er een vervanger voor is die XBMC kan draaien.
Denk verder dat je de Raspberry niet met een media player moet vergelijken maar meer met een HTPC a la Asrock ION330.
Dan heb je wel degelijk een prijsverschil.
Ik heb begrepen dat niet alle videoformaten ondersteund worden? Dus dat je bepaalde formaten eerst moet omzetten (heb hier verder geen verstand van).
Volgens mij kom je bedrogen uit als je een van de eerste Pi's hebt en dan denkt meteen een full fledged media speler te hebben. In algemene zin zal er nog behoorlijk aan de software gesleuteld moeten worden voordat de volle bruikbaarheid van het bordje een feit is.
Volgens mij kom je bedrogen uit als je een van de eerste Pi's hebt en dan denkt meteen een full fledged media speler te hebben. In algemene zin zal er nog behoorlijk aan de software gesleuteld moeten worden voordat de volle bruikbaarheid van het bordje een feit is.
De belangrijkste formaten worden ondersteund, nl. x264 en DivX. Nagenoeg alle content die je download (in HD) is x264 (mkv/mp4/m4v) of XviD, dus als media player heb je niet echt meer nodig. De hardware kan eveneens meer aan, maar sommige formaten zijn in licensie te nemen en zouden de prijs opdrijven voor functionlaiteit waar hij niet voor bedoeld is.
Van op hun site:
Van op hun site:
Dom adds: As an aside, the GPU can hardware decode H264, MPEG1/2/4, VC1, AVS, MJPG at 1080p30. It can software (but still vector accelerated) decode VP6, VP7, VP8, RV, Theora, WMV9 at DVD resolutions. We are restricted due to licensing what we can support. We should be able to support VP8, MJPG and Theora, as I believe they are license free.
Waarom bitchen zoveel mensen op de Pi? Het bordje is ontwikkeld door mensen die er gewoon voor gaan. Ze hadden zelf volgens mij ook niet het idee dat het zo populair zou gaan worden in korte tijd. Puur als 'consument' zijn er veel dingen een beetje verkeerd gegaan. Maar ik zelf vind het een goed project, dus ik vind het niet erg als het allemaal niet even vlekkeloos verloopt. Ik ben van mening dat als je nu al overstapt naar een ander bord, je een pi niet waard bent
Al je met 'bitchen' mij bedoelt heb je het mis; ik ben er erg enthousiast over en heb wel 10 projectjes in mijn hoofd met zo'n bordje. Het is alleen nog in ontwikkeling, inclusief XMBC. Ik denk dus dat degenen die alleen maar een goedkope media player willen en hem 'per sé nu' willen hebben het verloop van het project niet helemaal begerepen hebben en vooralsnog met beperkingen rekening moeten houden.
Het probleem is dat veel mensen denken een goedkope mediaspeler te scoren (en daar ook nog niet eens een paar weken op kunnen wachten). Helaas schiet dit het oorspronkelijke doel van educatie een beetje voorbij. Wat mij betreft worden de eerste 10K bordjes aan scholen (indien er interesse is) geleverd voordat de rest van de verwende consumenten er een krijgenDacuuu schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:20:
Waarom bitchen zoveel mensen op de Pi? Het bordje is ontwikkeld door mensen die er gewoon voor gaan. Ze hadden zelf volgens mij ook niet het idee dat het zo populair zou gaan worden in korte tijd. Puur als 'consument' zijn er veel dingen een beetje verkeerd gegaan. Maar ik zelf vind het een goed project, dus ik vind het niet erg als het allemaal niet even vlekkeloos verloopt. Ik ben van mening dat als je nu al overstapt naar een ander bord, je een pi niet waard bent
Beter eerst de ontwikkelaars die er verstand van hebben. Er moet nog een hoop gebeuren voordat hij breed inzetbaar is op scholen.
Ik bedoel niet jou, maar gewoon in het algemeen. Je leest veel. Hebben ze het bordje niet binnen een week in hun handen gaan ze er op bitchentheMob schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:26:
Al je met 'bitchen' mij bedoelt heb je het mis; ik ben er erg enthousiast over en heb wel 10 projectjes in mijn hoofd met zo'n bordje. Het is alleen nog in ontwikkeling, inclusief XMBC. Ik denk dus dat degenen die alleen maar een goedkope media player willen en hem 'per sé nu' willen hebben het verloop van het project niet helemaal begerepen hebben en vooralsnog met beperkingen rekening moeten houden.

Het is wel cool dat je hem in principe 's avonds met XMBC kan gebruiken en overdag gewoon een ander SD kaartje erin en gaan met die banaan.
Het is net de bedoeling om de eerste Pi's aan ontwikkelaars te geven opdat er software zou zijn die erop draait. Zo krijgen de scholieren (hopelijk) juist interesse erin. Anders heb je gewoon de zoveelste hardware die je 'overal' kan krijgen maar waar niets mee te doen valt. Nu zullen ze kunnen lezen op internet welke leukeprojecten er allemaal mogelijk zijn en doen ze er zelf wat meer mee. Het is allesbehalve leuk om op school met 'dode' producten te werken, je wilt het gevoel hebben dat je iets nuttigs doet, en die omgeving willen ze eerst opzetten.Sphere- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:26:
[...]
Wat mij betreft worden de eerste 10K bordjes aan scholen (indien er interesse is) geleverd voordat de rest van de verwende consumenten er een krijgen
Over de launch kan ik echter niet positief zijn. De release was begin (2?) februari, en ondertussen zijn we meer dan een maand verder en heeft niemand hier er eentje in zijn handen gehad. De problemen en klaagpunten zijn bekend, en ik kan ze geen ongelijk geven. De 'Foundation' zegt steeds opnieuw dat ze alles op eigen kracht aankunnen, maar als puntje bij paaltje komt hadden ze veel zaken beter kunnen aanpakken.
Tja, de release was op 29 februari. We zijn inderdaad een maand+ verder maar ze hebben wel de hardware tests doorstaan die ze voor de 'developers release' niet nodig dachten te hebben. Door oa alle 'XMBC' gebruikers is het bordje een groot succes maar dit heeft ook tot enige vertraging geleid.Mathieu_Hinder schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:22:
Over de launch kan ik echter niet positief zijn. De release was begin (2?) februari, en ondertussen zijn we meer dan een maand verder en heeft niemand hier er eentje in zijn handen gehad. De problemen en klaagpunten zijn bekend, en ik kan ze geen ongelijk geven. De 'Foundation' zegt steeds opnieuw dat ze alles op eigen kracht aankunnen, maar als puntje bij paaltje komt hadden ze veel zaken beter kunnen aanpakken.
Men is nu in record tijd door de (niet geplande) test fase gekomen hetgeen het voor RS en Farnell mogelijk maakt de productie op volle kracht te zetten. Voor zo'n eenvoudig bordje geproduceerd door twee hele grote distributeurs die een verzekerde afzet hebben betekent dat dat ze met duizenden per dag de fabriek uit gaan spuiten. De wachttijd zou dus nog wel eens mee kunnen vallen. Gezien het succes lijken ze bij de foundation dus de goede aanpak te hebben gekozen. Iedere andere manier zou niet gewerkt hebben.
Veel meer dan een linux distro en een build omgeving is er niet nodig om aan de slag te gaan.Mathieu_Hinder schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:22:
[...]
Het is net de bedoeling om de eerste Pi's aan ontwikkelaars te geven opdat er software zou zijn die erop draait. Zo krijgen de scholieren (hopelijk) juist interesse erin. Anders heb je gewoon de zoveelste hardware die je 'overal' kan krijgen maar waar niets mee te doen valt. Nu zullen ze kunnen lezen op internet welke leukeprojecten er allemaal mogelijk zijn en doen ze er zelf wat meer mee. Het is allesbehalve leuk om op school met 'dode' producten te werken, je wilt het gevoel hebben dat je iets nuttigs doet, en die omgeving willen ze eerst opzetten.
Het porten van grote software projecten zal niet echt bijdragen aan het educatieve aspect.
Wat er wel nodig is, is goede documentatie (in de vorm van een wiki bijvoorbeeeld) om gemakkelijk te starten.
That said, ben ik nooit overtuigd geweest dat dit project echt meer jongeren aan het programmeren krijgt of dat ze zich meer verdiepen in computers. Ik denk dat bijvoorbeeld Lego met programmeerbare blokjes (Mindstorms ofzo) en bijvoorbeeld het programma GameMaker om simpele games te creeeren veel meer interesse zal wekken bij jongeren. Of de arduino.
In the end is de Raspberry Pi als je niet gebruik maakt van de extension header(s) gewoon een PC, zij het in een kleiner formaat en met een ARM11-processor. Hoeveel van deze jongeren (zonder noembare ervaring) zullen gebruik maken van de extension headers om externe hardware aan te sturen of om een robot te maken. Daarvoor is toch een minimale kennis van elektronica nodig, en ik durf te wedden dat het merendeel van de posters in dit topic bijvoorbeeld de termen GPIO, UART en I2C-bus niet kennen. En voor deze toepassingen zijn low-end microcontrollers vaak nog meer geschikt.
Kijken we alleen al naar dit topic met mensen die al wel geinteresseerd zijn in programmeren etc dan lijkt 90% alleen geinteresseerd te zijn in XMBC en zou de interesse al flink dalen als XMBC niet of niet goed kan draaien op de Pi.
[ Voor 4% gewijzigd door Sphere- op 07-04-2012 19:22 ]
Ik weet het niet. Rond 2002 heb ik een artikel geschreven in een bekend populair computertijdschrift over hoe met Lego Mindstorms een CD wisselaar te maken. Een paar weken later ontmoette ik een student van een TU die hem nagemaakt had met de Lego van zijn buurjongen. Zijn commentaar: "Ik dacht, dat gaat nooit werken, maar ik heb het geprobeerd en het werkte!".
Ik heb inderdaad geen idee wat "de termen GPIO, UART en I2C-bus" betekenen, maar ik ben wel van plan het uit te gaan vinden met de Pi. Mogelijk dat de projectjes die ik in mijn hoofd heb beter uitgevoerd kunnen worden met een Arduino, maar de Pi helpt me wel over de drempel heen. Ik heb de hardware op zich liggen van Velleman, maar geen seriële poort meer aan mijn computer.
Verder is het grote voordeel van de Pi dat je hem zo breed in kan zetten. Stop er een andere SD kaart in en je kan er mee surfen etc, kantoorwerk, XMBC, robotics (icm Gertboard), NAS, TVHeadend, whatever. En hij kost bijna niets.
100% fan.
Ik ben wel bang dat je ook hier straks van die types krijgt die hem voor XBMC hebben gekocht en topics open als: "Help mijn raspberrry Pi doet het niet" en niet heel veel zin hebben zich er echt in te verdiepen. Maar er zal wel een deel zijn die zich er niet bij neerlegt en dingen gaat leren om het zelf op te lossen.
Een gemis is wel dat de Rpi geen goede I/O heeft zoals een arduino, dat heb je juist voor de doelgroep nodig. Die sluiten het de eerste keer fout aan en maken het stuk aangezien er geen overvoltage beveiliging op zit. De 3.3v I/O maakt het ook niet makkelijker. Van e-linux:
Met een arduino kan je blink a led doen zonder een led aan te hoeven sluiten, die zit er zelfs al op. Ze hadden eigenlijk het gertboard (of wat bescherming en levelshifters) al moeten inbouwen..
Een gemis is wel dat de Rpi geen goede I/O heeft zoals een arduino, dat heb je juist voor de doelgroep nodig. Die sluiten het de eerste keer fout aan en maken het stuk aangezien er geen overvoltage beveiliging op zit. De 3.3v I/O maakt het ook niet makkelijker. Van e-linux:
Voltage levels are 3v3. There is no over-voltage protection on the board - the intention is that people interested in serious interfacing will use an external board with buffers, level conversion and analog I/O rather than soldering directly onto the main board.

Met een arduino kan je blink a led doen zonder een led aan te hoeven sluiten, die zit er zelfs al op. Ze hadden eigenlijk het gertboard (of wat bescherming en levelshifters) al moeten inbouwen..
[ Voor 9% gewijzigd door Mr_gadget op 07-04-2012 21:39 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]