Je kan het proberen maar ik denk dat de GPIO poorten niet snel genoeg zijn om je 3d printer aan te sturen.Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:28:
[...]
Ik zit te twijfelen of ik dit niet kan gebruiken voor m'n 3D-printer. Het ontbreken van een scherm maakt dat wel lastiger, maar ik vind het wel een erg tof idee om alle elektronica on-board te hebben in plaats van weer een losse computer.
Verwijderd
Waarom niet?justahuman schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:30:
Je kan het proberen maar ik denk dat de GPIO poorten niet snel genoeg zijn om je 3d printer aan te sturen.
Lijkt mij zeer sterk, ik bedoel zelfs met USB haal je ruime snelheden, waarom zouden die GPIO poorten traag zijn?
Verwijderd
Bovendien zou ik e.e.a. eerst maar eens even via USB aan elkaar knopen. Vieze oplossing, maar als het maar werkt. Die hele 3D-printerbende hangt van vieze oplossingen aan elkaar
Verwijderd
Moet je wel een real-time OS installeren. Ik heb ook een tijd lang geprobeerd om de stappenmotoren van een CNC freesbankje over een parallelle poort aan te sturen, en dat wou ook voor geen meter. Een microcontroller (zoals een Arduino) is daar veel geschikter voor, omdat die altijd een vast aantal kloktikken tussen de pulsen naar de stappenmotor heeft. De Arduino heeft dan een buffer voor de G-codes en rekent dan het aantal stappen uit om die G-code uit te voeren, en daarmee loopt de printer dan een stuk soepeler.
Misschien een Arduino met een Raspberry Pi aansturen; daar zit ik zelf ook aan te denken voor mijn 3D-printer. Klein touchscreen er op om het helemaal af te maken. Ik ben al een beetje in Qt begonnen om de aansturing te maken (G-codes naar de Arduino sturen, temperaturen van het heatbed en nozzle etc. uitlezen). Zoiets als repsnapper dus, maar dan met een interface voor touchscreen en geschikt voor de Rapberry Pi. Maar het Skeinforgen doe ik wel op een (vaste) PC.
Wat ik trouwens nu net vond, iets wat ik nog niet wist. Is dat x84 software niet zo maar draait op ARM, eigenlijk wel logisch maar beetje overheen gekeken.
Dus alles moet ook echt geport worden. Dan moeten denk ik de drivers en software van de Arduino ook wel geport worden.
Dus alles moet ook echt geport worden. Dan moeten denk ik de drivers en software van de Arduino ook wel geport worden.
Verwijderd
Qt zal voor de Raspberry Pi komen, dus alles wat je daar mee maakt zou wel makkelijk te porten moeten zijn. Net zoals voor een N900 bijvoorbeeld.Rivalo schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:36:
Wat ik trouwens nu net vond, iets wat ik nog niet wist. Is dat x84 software niet zo maar draait op ARM, eigenlijk wel logisch maar beetje overheen gekeken.
Arduino heeft niet echt drivers, hij maakt gebruik van een FTDI om een seriële poort te simuleren (nouja je hebt de FTDI driver dus nodig maar die zal er vast wel komen). Maar ik zat er zelf aan te denken om de communicatie tussen Raspberry PI en Arduino gewoon over I2C te doen. Hoeft alleen maar wat G-code overheen dus het hoeft ook niet verschrikkelijk snel te zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 19:47 ]
Jullie moeten zoeken op gertboard. Zodra de raspberry pi org website weer werkt
Verwijderd
Dit was inderdaad eigenlijk wat ik bedoelde en niet het direct aansturen via de Raspberry. Uiteraard is dat geen heel elegante oplossing, één systeem zou mooier zijn, maar een 3D-printer is en blijft een prototype.Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:35:
Misschien een Arduino met een Raspberry Pi aansturen; daar zit ik zelf ook aan te denken voor mijn 3D-printer. Klein touchscreen er op om het helemaal af te maken. Ik ben al een beetje in Qt begonnen om de aansturing te maken (G-codes naar de Arduino sturen, temperaturen van het heatbed en nozzle etc. uitlezen). Zoiets als repsnapper dus, maar dan met een interface voor touchscreen en geschikt voor de Rapberry Pi. Maar het Skeinforgen doe ik wel op een (vaste) PC.
Is dat nog moeilijk dan? Een programma van x84 porten naar ARM.
Ik heb bijvoorbeeld hier een source code liggen van een x84 programma. Is het dan een kwestie van recompilen?
En is daar ook nog wat van te lezen op het internet
?
Ik heb bijvoorbeeld hier een source code liggen van een x84 programma. Is het dan een kwestie van recompilen?
En is daar ook nog wat van te lezen op het internet
Verwijderd
Ik denk dat je X86 bedoeld, maar ja, dat is moeilijk. Aangezien je alle library's etc. ook mee moet nemen. En Windows programma's zijn natuurlijk sowieso onmogelijk, tenzij het met een high-level framework zoals Qt gemaakt is of in Python ofzo.Rivalo schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:16:
Is dat nog moeilijk dan? Een programma van x84 porten naar ARM.
En is daar ook nog wat van te lezen op het internet?
In je 5,25 inch bay bouwen?sebastius schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 17:45:
Hoewel ik het een leuk stuk speelgoed vind zie ik voor mezelf nog te weinig toepassingen om er eentje aan te schaffen. Heeft iemand briljante plannen met dat ding?
Wordt bij sommige programma's lastig dus.Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:24:
[...]
Ik denk dat je X86 bedoeld, maar ja, dat is moeilijk. Aangezien je alle library's etc. ook mee moet nemen. En Windows programma's zijn natuurlijk sowieso onmogelijk, tenzij het met een high-level framework zoals Qt gemaakt is of in Python ofzo.
Maar zo te zien is er via http://packages.debian.org/squeeze/ best wel aardig wat geport naar ARM.
PC-ception!dimako_ schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:29:
En dan? pc in pc:)
Nee, maar serieus, gewoon via de 5vsb lijn van je voeding laten draaien, en je hebt een internetpc'tje als je snel wil posten op GoT

Daar heb ik de telefoon vooriThinkSo schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:31:
[...]
PC-ception!
Nee, maar serieus, gewoon via de 5vsb lijn van je voeding laten draaien, en je hebt een internetpc'tje als je snel wil posten op GoT
Dan een mini-fileserver. Inloggen via SSL/Putty, en je hebt nog geen monitor nodigDacuuu schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:32:
[...]
Daar heb ik de telefoon voorMaar nu maar hopen dat mijn PI snel komt
Verwijderd
Ik wil mijn RPI gaan gebruiken als: - LTSP client en kijken wat hij doet met xbmc (of andere mediaplayer)
En natuurlijk een geprint kastje erom heen maken..
En natuurlijk een geprint kastje erom heen maken..
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 21:12 ]
Heeft er iemand trouwens al aan gedacht om MER op een Pi te draaien? MER is de Open source fork van het maemo/meego project. Ik vond Maemo een prachtig OS op mijn N900, en het is vanaf de grond af aan ontwikkeld voor ARM.
De Raspberry is denk ik krachtig genoeg om een compleet workstation voor zijn rekening te nemen, met lompe sounds (en soundbanks) zoals die van een Korg Triton, virtuele analoge synths zoals de Roland Gaia en allerlei andere rare en interessante effecten.Rivalo schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:14:
[...]
Nou ik ga hem in een goedkoop casio keyboard bouwen. Heb nog een 7 inc LCD scherm hier liggen, dus het wordt een goedkope arrangerkeyboard. Met VST applicaties en 8bit trackers.
Ik denk dat het sowiezo wel een interessant platform is voor dat soort 'on-stage' embedded applicaties. Ik heb boven al een concept DJ-draaitafel getekend, maar je kan natuurlijk ook een mengpaneel bedenken, een soort Ableton-achtig of APC40 apparaat of zelfs een compleet open-source lichttafel à la Avolites Pearl of GrandMA.
Misschien dat we dat eens bij elkaar kunnen gooien en het Raspberry Entertainment Platform op kunnen starten? Kwestie van softwarematig gelijk trekken van libraries en interfaces, dan hou je je setups ook mooi met elkaar compatibel.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik heb zin om die als domotica hoofdstation te gebruiken: webinterface, eventueel aan een tv hangen, connectie naar specifieke bus systemen, ...
Ik heb al een beetje gezocht naar OpenSource Linux distributies die op zich al een basis domotica systeem zijn, maar niet echt iets gevonden. (Zoek iets in de trend van FreeNAS maar dan voor domotica)
Ik heb al een beetje gezocht naar OpenSource Linux distributies die op zich al een basis domotica systeem zijn, maar niet echt iets gevonden. (Zoek iets in de trend van FreeNAS maar dan voor domotica)
Ik heb een power bank liggen van Philips, Power2go, en ik ben benieuwd hoe lang een Pi daar mee gaat kunnen. Ik heb gelezen dat de Pi goed kan draaien op 4x AA. Dat is toch prachtig
Een potentiele XBMC mediacenter op AA batterijen!
WANT!
WANT!
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
http://www.zdnet.be/news/...ersteunt-xbmc-en-airplay/LeVortex schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:35:
[...]
De Fedora versie komt als het goed is deze week nog op de Raspberry Pi site te staan. Ik hoorde dat er met Ubuntu nogal wat problemen waren met de packaging en dat die misschien niet direct beschikbaar zou zijn op de launch, maar dat stond ergens in de comments dus ik weet niet of dat waar is.
@bartbh: Bedankt, ik heb hem nu besteld (nouja mail eruit).
@Hierboven: Orderdatum: 10:35:27 29/02/2012
Artikelnummer Aantal besteld Productomschrijving Fabrikantnummer
2081185 1 SBC, RASPBERRY PI, MODEL B; Silicon Manu RASPBRRY-PCBA
Van Bartbh gekregen. Ik zou gewoon zelf dit nummer gebruiken en even goed erneer zetten Raspberry Pi model B en je adress en dat mailen naar hollandfinance@farnell.com
Ik ben benieuwd naar de xbmc versie of die ook alle plugins ondersteund. Dus youtube en NOS enzo. Of zou die niet krachtig genoeg zijn? Ik denk niet dat alle skins werken. De confluence skin had die in het filmpje ook een klein beetje moeite mee.
XBMC ondersteund als het goed is ook airplay, dus ik hoop dat dat een beetje werkt
Deze jongen heeft het toch werkend gekregen....
Keep it calm...en lek mig de zuk
Wat zijn jullie eigenlijk van plan met je raspberry? Is het gewoon een hebbe dingetje? Of gaan jullie heb gebruiken als xbmc media spelert/homeserver? Of misschien programeer project?
Ik ga hem gebruiken om mijn XBMC server te vervangen. Die bestaat uit een Zotac ION 330 bordje met 2x 500GB schijven. Ik weet niet of de raspberry krachtig genoeg is om films e.d. uit te pakken, maar ik wil mijn server eigenlijk zo zuinig als mogelijk maken. Qua storage ben ik er nog niet uit, aangezien de raspberry geen esata poort heeft, denk ik dat ik dat met een externe HDD ga doen.
Ik kan haast niet wachten!
Ik ga hem gebruiken om mijn XBMC server te vervangen. Die bestaat uit een Zotac ION 330 bordje met 2x 500GB schijven. Ik weet niet of de raspberry krachtig genoeg is om films e.d. uit te pakken, maar ik wil mijn server eigenlijk zo zuinig als mogelijk maken. Qua storage ben ik er nog niet uit, aangezien de raspberry geen esata poort heeft, denk ik dat ik dat met een externe HDD ga doen.
Mocht ik zo'n ding kunnen bemachtigen dan ga ik m'n linux kennis weer 's op frissen. Uiteindelijk doel wordt wel een interface tussen m'n synology en m'n philips TV.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Films uitpakken zal wel een flinke tijd duren, maar als je dat gewoon lekker 's nachts laat doen heb je er ook geen last van denk ik. Maar om 10 voor 8 beslissen dat je om 8 uur een filmpje wilt kijken, om het dan toch te downloaden en uit te pakken op de Pi lijkt me lastig worden.Mr.Jingles schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:47:
Wat zijn jullie eigenlijk van plan met je raspberry? Is het gewoon een hebbe dingetje? Of gaan jullie heb gebruiken als xbmc media spelert/homeserver? Of misschien programeer project?
Maar is hij wel krachtig genoeg voor een XBMC machine?Mr.Jingles schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:47:
Ja, ik heb het filmpje wel gezien, maar echt heel soepel ging dat nou ook weer niet in het menu.
En werken bijv. de plugins nog lekker voor xbmc?
Ik zit dus te dubben of ik een Zotac (voor gelikte interface en skins) wil of juist zo'n raspberry (de laatste scheelt veel geld
Ik wil gewoon zo'n raspberry om het te proberen als XBMC. Mocht het niet werken verzin ik wel iets anders om em te gebruiken 
Voor die 35 / 40 euro wil ik die gok wel nemen
Voor die 35 / 40 euro wil ik die gok wel nemen
Hier wordt het lekker spelen, maar voorlopige ideetjes van me:
XBMC mediacenter
OpenVPN server
Router on a stick
Thinclient
XBMC mediacenter
OpenVPN server
Router on a stick
Thinclient
Plus het feit dat je lekker veel RAM en CPU power hebt vergeleken met een router, en meer open hardware vergeleken met een telefoon
Wat is het nut van een router on a stick?citruspers schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:15:
Hier wordt het lekker spelen, maar voorlopige ideetjes van me:
XBMC mediacenter
OpenVPN server
Router on a stick
Thinclient
Router on a stick is in feite een techniek waarmee meerdere netwerken zijn aangesloten op 1 poort. De router routeert door meerdere VLANS (Virtual LANS). Het voordeel is dus dat jij je gastennetwerk helemaal kunt afsluiten van je thuisnetwerk en je medianetwerk, maar nog wel bepaald verkeer kunt doorlaten tussen die netwerken.
Omdat het kan?
Ik weet nog aan het begin van deze eeuw floppyfw. Een router met basis firewall functionaliteit. Was in die tijd met de eerste ADSL modems een uitkomst. Routers wat nog duur en een oude pc met 2 netwerkkaarten kon je voor een paar tientjes bemachtigen.
Ik weet nog aan het begin van deze eeuw floppyfw. Een router met basis firewall functionaliteit. Was in die tijd met de eerste ADSL modems een uitkomst. Routers wat nog duur en een oude pc met 2 netwerkkaarten kon je voor een paar tientjes bemachtigen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
http://www.electrocompone...ss-releases/2012/02/29th/Oxford, UK, 29 February 2012 - Following today's announcement on the launch of Raspberry Pi, the revolutionary credit card sized computer created as an educational tool to re-ignite interest in building and customising computers, RS Components (RS), has experienced an unprecedented demand for the product on its website.
Chris Page, General Manager, Electronics at RS Components, said: "With tens of thousands of customers looking to order on the RS website since the launch of Raspberry Pi earlier today, this is the greatest level of demand RS has ever received for a product at one time. We clearly understand how excited customers are about this ground-breaking product and we are working closely with Raspberry Pi to satisfy this unprecedented demand."
Customers can continue to register their interest in Raspberry Pi on www.rswww.com and www.designspark.com. RS expects to receive the first batch of boards into warehouses late next week, with the shipping of products on a first come, first served basis in line with customer registrations. As deliveries of the Raspberry Pi boards arrive at RS, registered customers will be kept up-to-date with the progress on availability.
The Raspberry Pi Foundation is a charity established to promote the development of computer development skills in education across the globe. Further information on the Raspberry Pi Foundation can be found at www.raspberrypi.org.
Dan heb ik er straks misschien 2
Had 's ochtends al geregistreerd bij RS, en later op de dag naar farnell gemaild (das dan pre-order)
Had 's ochtends al geregistreerd bij RS, en later op de dag naar farnell gemaild (das dan pre-order)
[ Voor 7% gewijzigd door Hoogie2004 op 01-03-2012 13:24 ]
Of je cancelt die bij Farnell, mij lijkt het dat RS sneller kan leveren.
Ik gok liever op beide, dan weet ik zeker dat ik er in elk geval 1 heb. Ik hoorde ook van iemand die bij RS zich geregistreerd heeft dat ze klanten aan het bellen zijn ivm hun registratie.Rivalo schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:31:
Of je cancelt die bij Farnell, mij lijkt het dat RS sneller kan leveren.
Feitelijk is er niet zoveel mis. Die verkoper zegt niet dat-ie ze nu heeft, enkel dat ze 'binnen 4 weken' verstuurd worden. Hij 'verkoopt' dus eigenlijk een order uit de 2e batch waarvan hij hoopt dat dit binnen een maand gerealiseerd wordt. Het is dom en redelijk opportunistisch, maar niet strafbaar of in strijd met regels lijkt me. Het zou wel handig zijn als hij een prijs zou noemen, 'bieden' zegt helemaal niets natuurlijk.dimako_ schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:29:
[...]
Ik heb net een melding gereport @ marktplaats, als meerdere mensen dit nu doen zullen ze dit sneller weghalen of iets mee doen.
Dat kan wel, of ik verkoop die door voor dezelfde prijs ofzo. Of hij is alvast voor de slaapkamer tv, daar wil ik ook wel XBMC hebben voor dat geld.
Ik hoop dat ik dus morgen ofzo van RS iets hoor over of ik er een krijg uit die eerste batch (verwacht eerlijk gezegd van niet...)
Ik hoop dat ik dus morgen ofzo van RS iets hoor over of ik er een krijg uit die eerste batch (verwacht eerlijk gezegd van niet...)
Oh crap! Nu baal ik nog meer, dat ik ernaast gevist heb.
http://openelec.tv/news/i...irst-arm-device-supported
http://openelec.tv/news/i...irst-arm-device-supported
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Verwijderd
Ik heb de boot gemist, maar vraag me af: hoeveel van jullie gaan nu werkelijk elektronica aansturen e.d. met 't apparaatje, en hoeveel van jullie hebben 'm gewoon als ordinaire goedkope pc gekocht?
Ik ga er zeker wel wat mee aansturen! Zeker zodra dat GertBoard er is, want de standaard mogelijkheden m.b.t. GPIO vind ik wel wat beperkt (geen DAC,ADC). Je kan er natuurlijk een PICje aan hangen ofzo maar dat doet dat GertBoard eigenlijk ook al, handiger als iemand anders dat bouwtVerwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:05:
Ik heb de boot gemist, maar vraag me af: hoeveel van jullie gaan nu werkelijk elektronica aansturen e.d. met 't apparaatje, en hoeveel van jullie hebben 'm gewoon als ordinaire goedkope pc gekocht?
Wat precies weet ik niet maar ik ben altijd wel met wat bezig op het gebied van de radio hobby.
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 01-03-2012 14:14 ]
Verwijderd
Voor mij is het een goedkope pc. Ik wil dan ook een paar 'pc' opties uitproberen: XMBC en Thin Client.Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:05:
Vooral in educatieve omgevignen zie ik grote mogelijkheden om gebruik te maken van de RPI als Thin Client.
met welke software wil je dit dan gaan doen?Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:28:
[...]
Voor mij is het een goedkope pc. Ik wil dan ook een paar 'pc' opties uitproberen: XMBC en Thin Client.
Vooral in educatieve omgevignen zie ik grote mogelijkheden om gebruik te maken van de RPI als Thin Client.
O.R.C. Black Bulls Rugby
ThinStation is misschien wel een leuke om aan de praat te krijgenpsyy138 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:29:
[...]
met welke software wil je dit dan gaan doen?
http://thinstation.org/
Gaat dat op een ARM processor draaien dan?SLipEdd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:34:
[...]
ThinStation is misschien wel een leuke om aan de praat te krijgen
http://thinstation.org/
Aan de andere kant, waarom zou je het bordje niet gewoon pxebooten, de hardware is op zich krachtig genoeg, en je hoeft dan geen dikke backend server te draaien (scheelt weer in de kosten).
Dan bouw je gewoon een Pi met een disk image, TFTP en DHCP server, en 30 Pi's die in een klaslokaal staan. Scriptje om ze via wake on lan op te starten, kleine timeout voor de PXEboot en multicasten maar. Zelfs over 100mbit gaat het dan nog wel redelijk snel.
Dan bouw je gewoon een Pi met een disk image, TFTP en DHCP server, en 30 Pi's die in een klaslokaal staan. Scriptje om ze via wake on lan op te starten, kleine timeout voor de PXEboot en multicasten maar. Zelfs over 100mbit gaat het dan nog wel redelijk snel.
My bad, zie net dat dat vrij moeilijk is. Aan de documentatie te zien supporten ze alleen x86.SoaDmaggot schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:36:
[...]
Gaat dat op een ARM processor draaien dan?
Jammerr, ik zag het wel als een leuke toevoegingSLipEdd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:51:
[...]
My bad, zie net dat dat vrij moeilijk is. Aan de documentatie te zien supporten ze alleen x86.

Moet PXE boot niet ondersteunt worden door iets als het BIOS? Weet niet precies hoe dat op het ARM platform werkt. Klinkt wel interessant trouwens voor een project waar ik in Afrika mee bezig ben.citruspers schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:37:
Aan de andere kant, waarom zou je het bordje niet gewoon pxebooten, de hardware is op zich krachtig genoeg, en je hoeft dan geen dikke backend server te draaien (scheelt weer in de kosten).
Dat is juist waar dit apparaatje voor bedoeld is lijkt me? Voor elektronica-aansturing bestaat al de Arduino. Ik denk dat de RasPi een soort tussenstap tussen Arduino en Computer wordt. Bijvoorbeeld voor apparaten die net even te complex zijn om met alleen een microcontroller af te kunnen, maar niet de power van een "echte" computer of laptop nodig hebben. En dan denk ik precies aan mediacenters, NAS, home-server, keyboards, en andere dingen die hier in het topic genoemd zijn. De wat handigere knutselaar zal er ongetwijfeld ook een robot of machine mee gaan aansturen.Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:05:
Meestal zit het in het BIOS/netwerkkaart, maar aangezien de PI zelf geen bootloader heeft (die moet je zelf op de SDkaart zetten dacht ik) zou het vrij simpel moeten zijn lijkt me?llevering schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:07:
[...]
Moet PXE boot niet ondersteunt worden door iets als het BIOS? Weet niet precies hoe dat op het ARM platform werkt. Klinkt wel interessant trouwens voor een project waar ik in Afrika mee bezig ben.
Weet je wat ik mij afvraag. Op dealextreme kun je al van die replacement touchscreens kopen van een iPhone voor 20/30 euro.
Kunnen die niet aangestuurd worden door de Raspberry of onmogelijk? Misschien met wat extra chips of zijn die LCD's totaal ongedocumenteerd?
Kunnen die niet aangestuurd worden door de Raspberry of onmogelijk? Misschien met wat extra chips of zijn die LCD's totaal ongedocumenteerd?
Misschien werkt Etherboot/gPXE? Zie hier: http://etherboot.org/wiki/index.phpllevering schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:07:
[...]
Moet PXE boot niet ondersteunt worden door iets als het BIOS? Weet niet precies hoe dat op het ARM platform werkt. Klinkt wel interessant trouwens voor een project waar ik in Afrika mee bezig ben.
Edit: werkt niet: http://www.mail-archive.com/gpxe@etherboot.org/msg01255.html
Edit2: ik was eigenlijk op zoek naar PXELINUX, zie hier http://www.syslinux.org/wiki/index.php/PXELINUX Misschien werkt dat wel.
[ Voor 21% gewijzigd door terual op 01-03-2012 15:27 ]
@Citrusper & Lauret, klinkt interessant. Sowieso heb ik er eentje besteld als basis voor XBMC en zodra ik die heb kan ik altijd even gaan testen hoe dit zal gaan werken.
Hier gaat ie waarschijnlijk als carpc gebruikt worden, mits ik een goede linuxondersteuning voor touchscreens kan vinden, iemand ervaringen/ ideeën?
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
Hier gaat'ie via HDMI en USB aan de versterker als mediacenter, alsnog 5.1 geluid én stroom
Ik weet dat de laatste ubuntu een prima touchscreen calibratie en ondersteuning heeft. Gebruik't zelf in m'n HTPC. Werkt hardstikke prima.BrammT schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:41:
Hier gaat ie waarschijnlijk als carpc gebruikt worden, mits ik een goede linuxondersteuning voor touchscreens kan vinden, iemand ervaringen/ ideeën?
Da's dan wel single-touch, multi-touch heb ik niet geprobeerd, maar lijkt me niet zo'n groot probleem.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Waarvoor gebruik je die USB dan? Afstandbediening?SoaDmaggot schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:51:
Hier gaat'ie via HDMI en USB aan de versterker als mediacenter, alsnog 5.1 geluid én stroom
http://www.beetronics.nl/p/2/7-inch-touchscreen-monitorBrammT schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:41:
Zo'n schermpje is wel leuk
Verwijderd
Moet er wel een ARM driver voor zijn (of de source en dan zelf rommelen)..SLipEdd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:58:
[...]
http://www.beetronics.nl/p/2/7-inch-touchscreen-monitor
Nog even mijn vorige bericht.
Die touchscreens op internet in een case met USB kosten vaak al snel boven de 200 euro. Mocht je er een iPhone of iPad replacement scherm er in krijgen bespaar je geld en je hebt gewoon een erg goed scherm aan je raspberry hangen
Zou dit niet gewoon mogelijk zijn? Mocht je het zelf niet voor mekaar krijgen er zijn altijd van die gasten die krijgen bijna alles voor mekaar.Rivalo schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:14:
Weet je wat ik mij afvraag. Op dealextreme kun je al van die replacement touchscreens kopen van een iPhone voor 20/30 euro.
Die touchscreens op internet in een case met USB kosten vaak al snel boven de 200 euro. Mocht je er een iPhone of iPad replacement scherm er in krijgen bespaar je geld en je hebt gewoon een erg goed scherm aan je raspberry hangen
Was ook net op die site aan het rondspeuren, 225 euro is wel duur, maar ik kan zo ook even geen vergelijkbaar schermpje vinden voor een lagere prijs..SLipEdd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:58:
[...]
http://www.beetronics.nl/p/2/7-inch-touchscreen-monitor
Ziet er wel prima uit. Heb ook nog een navigatiemodule liggen, met een tulp out, die zou hier ook heel mooi op kunnen
Edit: @ Krusher, denk je dat zoiets voor een "linuxnoob" een beetje doable is?.
[ Voor 7% gewijzigd door BrammT op 01-03-2012 16:06 ]
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
Er is op de site van Farnell echter wel voldoende te vinden om aan die prijs te komen. Wat ik alleen niet zo snel kan vinden op de site is wat de Raspberry Pi in de Nederlandse shop van Farnell kost?ralpje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:03:
Dat zou wat zijn, wel aan particulieren leveren maar met een ondergrens van €50, terwijl je er max 1 per persoon mag bestellen. Hoezo deathlock
Dat is inderdaad even een extra uitdaging bij de RPiVerwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:00:
[...]
Moet er wel een ARM driver voor zijn (of de source en dan zelf rommelen)..
Verwijderd
Als het out-of-the box niet werkt en zonder driver? Vergeet het maar.BrammT schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:04:
[...]
...
Edit: @ Krusher, denk je dat zoiets voor een "linuxnoob" een beetje doable is?.
De image(s) staan volgens mij nog niet online, maar volgens mij zijn ze er van verschillende kanten mee bezig. Rasbmc en openELEC zijn er mee bezig:Ferret schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:09:
Ik heb van beide bedrijven nog niets gehoord....
Weet iemand of er al een XBMC image is voor op een SD kaartje?
http://www.raspbmc.com/
http://www.openelec.tv/
Op de XBMC wiki zullen ze wel een link zetten als de images online zijn.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Raspberry_Pi
Daar had ik dus ook al zitten aan denken, heb toch al 2 7"-schermpjes achteraan zodat de kinderen filmpjes kunnen kijken, dan zouden ze het vanaf nu via XBMC kunnen doen.BrammT schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:41:
Maar hoe zit het met de stroom? Kan je zomaar het contact uitzetten en dus de stroom eraf halen?
Ik dacht dat Linux dat ook niet zo leuk vond?
Hoe krachtig is dit eigenlijk?
ik zou graag het volgende erop draaien (als ik er eentje te pakken krijg natuurlijk
)
- one wire systeem (via owfs rechtstreeks via de gpio of via een i2c interfact)
- eenvoudige website met wat grafiekjes gemaakt van info verzameld van de 1-wire (rrd grafieken en data uit mysql in grafiek zetten)
- mysql / php / phpmyadmin voor bovenstaande
- detectie van aanwezigheid van stroom 230V via een i2c interface
bijkomend eventueel:
- aansturen van een lcd om hierop een secundaire website te tonen die de domotica aanstuurt
- zoneminder op draaien (1 a 2 usb of ip cams)
zou dit alles hierop kunnen, of zoek ik beter een iets krachtiger systeem?
ik zou graag het volgende erop draaien (als ik er eentje te pakken krijg natuurlijk
- eenvoudige website met wat grafiekjes gemaakt van info verzameld van de 1-wire (rrd grafieken en data uit mysql in grafiek zetten)
bijkomend eventueel:
- aansturen van een lcd om hierop een secundaire website te tonen die de domotica aanstuurt
Makkelijk, bovenstaande draai ik zonder problemen ook op een nslu2 zonder de GPIO uiteraard, tis niet razend snel maar op een RPi zou het zonder problemen moeten draaien, eventueel lighttpd ipv apache ....
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
de bovenste lijst (zonder 230V detectie, moet ik nog bouwen) draai ik nu ook op m'n nslu2.
Maar ik merk toch dat hij fameus op z'n tandvlees zit voor die grafiekjes uit de mysql (60s laadtijd), dus dat mag zeker wat sneller.
van het tweede lijstejes lijkt me vooral die zoneminder een zwaardere belasting (motion detection)
Maar ik merk toch dat hij fameus op z'n tandvlees zit voor die grafiekjes uit de mysql (60s laadtijd), dus dat mag zeker wat sneller.
van het tweede lijstejes lijkt me vooral die zoneminder een zwaardere belasting (motion detection)
-verkeerde topic, beter opletten bij welke tab ik op reply druk...-
[ Voor 155% gewijzigd door lemming_nl op 02-03-2012 12:58 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Ik heb een mail gekregen van RS met weinig in, "Thank you for your registration" enzo. Hebben jullie iets speciaals gedaan bij RS of Farnell? Ik heb op beide sites mijn gegevens ingevuld op de interesse-pagina, maar verder niets van gehoord.
Daarnaast wil ik hem gebruiken als XBMC apparaat bij mijn ouders, simpelweg achter de tv leggen met een externe HDD aan usb, en ethernetkabeltje naar de router. Nu moet ik er een afstandsbediening bijhebben, ze hebben nl. geen smartphone of keyboard om te bedienen en het moet (heel erg) simpel blijven
Ik ben dan ook op zoek naar een goedkope, maar kleine remote, iets als deze, maar dan uiteraard compatibel met pc:
V&A aangeboden: Xbox360 Media Remote, kleine versie!
Heeft iemand enig idee waar ik iets dergelijks kan vinden, liefst goedkoop? De interface van XBMC is te bedienen met pijltjestoetsen, back en enter, en nog een viertal knoppen, dus ik heb absoluut geen behoefte aan zo'n gigantische remote met honderd knoppen waar er tien van gebruikt worden. Zo'n Apple remote concept lijkt mij ideaal voor hen, of die Xbox media remote bijvoorbeeld.
Daarnaast wil ik hem gebruiken als XBMC apparaat bij mijn ouders, simpelweg achter de tv leggen met een externe HDD aan usb, en ethernetkabeltje naar de router. Nu moet ik er een afstandsbediening bijhebben, ze hebben nl. geen smartphone of keyboard om te bedienen en het moet (heel erg) simpel blijven
V&A aangeboden: Xbox360 Media Remote, kleine versie!
Heeft iemand enig idee waar ik iets dergelijks kan vinden, liefst goedkoop? De interface van XBMC is te bedienen met pijltjestoetsen, back en enter, en nog een viertal knoppen, dus ik heb absoluut geen behoefte aan zo'n gigantische remote met honderd knoppen waar er tien van gebruikt worden. Zo'n Apple remote concept lijkt mij ideaal voor hen, of die Xbox media remote bijvoorbeeld.
Voila, alle afstandsbedieningen voor XBMC:
http://wiki.xbmc.org/inde...l_reviews#XBox_DVD_Remote. Maar als je een RPi hebt zal je zelf ook wat meer moeten gaan googlen
niet alles zal hier voor je worden uitgezocht
http://wiki.xbmc.org/inde...l_reviews#XBox_DVD_Remote. Maar als je een RPi hebt zal je zelf ook wat meer moeten gaan googlen
I know, als je voor het gemak wil, had ik beter een Zotacje gekocht
Ik had al ergens een workaround gevonden om elke generieke ab enigsinds te laten werken, maar het grootste probleem was een goed bakje vinden, nu zie ik dat je gewoon de Apple Remote kan gebruiken, kan ik die ergens opscharrelen. Maar bedankt! Nu helaas nog minstens een drietal maand wachten
Zoiets wil ik ook gaan doen,als ik 'm tzt kan bemachtigen.Promy schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:48:
Hoe krachtig is dit eigenlijk?
ik zou graag het volgende erop draaien (als ik er eentje te pakken krijg natuurlijk)
bijkomend eventueel:
Weet alleen nog niet of ik 'm ook grafieken ga laten generen of dat ik de logging op een andere doos doe en 'm als 1-wire-naar-snmp gateway ga gebruiken.
De allergoedkoopste aller tijden:Mathieu_Hinder schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:39:
Heeft iemand enig idee waar ik iets dergelijks kan vinden, liefst goedkoop?
http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Verwijderd
Via Android doet het het erg leuk in ieder geval, ik ben daar erg positief over. Het werkt zelfs beter dan betaalde alternatieven.Mr_gadget schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:48:
Voila, alle afstandsbedieningen voor XBMC:
http://wiki.xbmc.org/inde...l_reviews#XBox_DVD_Remote. Maar als je een RPi hebt zal je zelf ook wat meer moeten gaan googlenniet alles zal hier voor je worden uitgezocht
Werkt super, heb em zelf ookmcDavid schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:16:
[...]
De allergoedkoopste aller tijden:
http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Wat remote betreft hoop ik dat een van de IO poorten geschikt is om een simpele IR ontvanger aan de hangen. Als die poort dan in linux gewoon te benaderen is met Lirc oid, dan zou in principe iedere remote geschikt kunnen zijn.
@Eyec0nic @Raspberry_Pi The URL parser got to it. Put a www in front of raspberrypi.org
www.raspberrypi.org werkt wel
Hier niet, krijg de melding dat de pagina niet kan worden weergegeven....FrameWork. schreef op zondag 04 maart 2012 @ 05:38:
@Eyec0nic @Raspberry_Pi The URL parser got to it. Put a www in front of raspberrypi.org
Werkt hier primaFerret schreef op zondag 04 maart 2012 @ 09:12:
[...]
Hier niet, krijg de melding dat de pagina niet kan worden weergegeven....
Ik heb gister avond ook een bevestiging in het nederlands van RSonline gehad. (besteld via de nederlandse RS online)
Heb een paar minuten over 7 besteld --> bevstigings email ontvangen op 4-3-2012 00:29
Heb een paar minuten over 7 besteld --> bevstigings email ontvangen op 4-3-2012 00:29
Ik heb nu ook het mailtje van RS gehad (in het Engels).
Is er *iemand* bekend die een Raspberry PI ontvangt nog deze maand .. ? Ik heb zo het idee dat die hele 'first batch' die al in de UK had moeten zijn nooit bestaan heeft, en dat ze nu gewoon meteen allemaal build-to-order zijn namelijk.
Is er *iemand* bekend die een Raspberry PI ontvangt nog deze maand .. ? Ik heb zo het idee dat die hele 'first batch' die al in de UK had moeten zijn nooit bestaan heeft, en dat ze nu gewoon meteen allemaal build-to-order zijn namelijk.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Na de eerste teleurstelling verwerkt te hebben over de verkrijgbaarheid van deze boards denk ik dat uiteindelijk deze keuze van distributie (build to order) toch de beste is. Het blijft een stichting, die lui hebben naast dit project ook gewoon een baan. Dit neemt gewoon wel een heleboel werk voor ze weg. Ze zijn wel verantwoordelijk voor deze hele distributie, ik had het ook overgelaten aan een bedrijf dat hier ervaring mee heeft. Het enige jammere vind ik dat deze bedrijven niet erg toegankelijk zijn voor particulieren, maar dat is inmiddels aangepast voor dit specifieke product.
Ik was uiteindelijk zo laat met bestellen dat ik er vanuit ga dat ik wel meteen een stuk of 5 voor mijn vrienden kan bestellen
Scheelt ook weer in de verzendkosten...
Ik was uiteindelijk zo laat met bestellen dat ik er vanuit ga dat ik wel meteen een stuk of 5 voor mijn vrienden kan bestellen
Ik ben benieuwd of de smargo plus reader gaat werken bij de Raspberry Pi. Leuk als cardsharing apparaatje.
Ik hoop dat er snel een Linux versie komt met support voor Zwave USB stick. Zo'n Raspberry Pi lijkt me wel wat als domotica controller.
Ligt het nou aan mij? Ik krijg de laatste paar dagen telkens een http-500 melding als ik naar www.raspberrypi.org ga.....
Dat ligt helaas aan jou ben ik bang...Ferret schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:50:
Ligt het nou aan mij? Ik krijg de laatste paar dagen telkens een http-500 melding als ik naar www.raspberrypi.org ga.....
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]