Over dat stand-alone time-lapse idee van mij.
Deze meneer had met Model A een maximaal verbruik van zo'n 286mA. Dit is dus model A die normaal op 300mA. Dit was dus wanneer camera gebruikt werd, idle zat op zo'n 117mA.
Ik heb alleen de beschikking over een model B die volgens wiki's op zo'n 700mA zit.
Meestal zal het niets doen (slecht elk uur een foto bijvoorbeeld) maar laten we uitgaan van de piek.
Een eerder genoemde Lipo Rider Pro heeft een maximale output van 5 volt @ 1A.
In theorie dus genoeg hiervoor, maar een eventuele 3G-stick kan ik dus wel vergeten; deze zou sowieso op een powered usb-hub aangesloten moeten worden wat ook extra verbruik oplevert.
Bovendien vraag ik mij af of ik een 3G stick ooit aan de praat krijg en of het veel toevoegende waarde heeft.
Eventueel is nog
zoiets mogelijk, maar dat kost wat meer moeite (adapter naar 5 volt voor de Pi nodig).
Die 2 oplossingen moeten nog even vergeleken worden; zowel qua output voltage, ampere en laden van een accu.
Maar dan verbruik van de Pi + camera-module. Laten we het houden op 700mA doen, dat is @ 5 volt zo'n 3.5 watt. Zonnepaneel moet dat dus leveren. Maar dat geldt alleen wanneer er voldoende daglicht is.
's nachts hoeft de camera uiteraard niet te werken, dat scheelt. (alleen kijken hoe een eventueel script gaat werken als de Pi 's nachts uitgaat/valt.).
De gelinkte camera kon met een accu van 3600mAh de Pi zo'n 11-12 uur voeden, maar dat is een model A.
Een 5000mAh accu kan een Pi model B dus zo'n (5000mAh/700mA) 7 uur voeden. Waarschijnlijk dus wel langer want 700mA is alleen piekvermogen, maar laten we uitgaan van zo'n 7 uur.
In het ongunstigste geval hebben we in NL zo'n 8 uur daglicht. Ik heb dus dan een zonnepaneel nodig die zowel de Pi constant kan voeden als de accu volledig kan laden in die 8 uur.
Naast de Pi (700mA) moet dus nog (5000mAh/8 uur) 625mA geleverd worden.
Dus een zonnepaneel die @ 5 volt zo'n 1325mA/1.33A of zo'n 6.6 watt moet leveren. Dat is zeker nog wel te doen.
Hier staat een mooi voorbeeld van iemand die zelf een aantal panelen heeft gemaakt waaronder een die maximaal 15 watt levert in volle zon. Ik heb dus nog niet eens de helft nodig zodat ik dan een mooie overhead heb.
Die specifieke cellen kan ik niet meer vinden op Ebay, maar wel andere cellen die te gebruiken zijn.
Blijkbaar is dat nog best eenvoudig in elkaar te zetten en lijkt me wel leuk om te doen.
Maar....stel dat bovenstaand verhaal klopt; dan zit ik met een aantal zaken:
- Lipo Rider (Pro) of een andere Charge controller. Met een dergelijke verbruik lijkt de Lipo Rider niet voldoende; deze kan maximaal 1A @ 5 volt aan; dat is dus te weinig.
Bovendien moet een LiPo aangesloten worden met een aparte connector; zij bieden zelf maximaal
deze aan.
Snap alleen even niet wat het nou precies is. Ik heb zelf ook dergelijke accu's maar is dit nou een batterij die (3*3.7) 11.1 volt levert? Of is dit een battery die 3 van die cellen parallel heeft staan en dus nog steeds 3.7 volt levert? (Normaal gesproken namelijk in serie; zo geeft mijn 5000mAh 4 cell maximaal 14.8 Volt en weeg zo'n 500 gram terwijl deze maar rond de 100 gram weegt)
- Waarschijnlijk dus iets anders dan de Lipo Rider Pro nodig, een andere Charge controller. Een LiPo-lader doet ook niets anders dan een LiPo laden totdat deze een bepaald voltage heeft (en begint met laden boven een bepaalt voltage). Echter deze is dan zo slim om dit voor elke cel te doen en niet de accu als 1 geheel te beschouwen. Dus een
charge controller als deze is niet geschikt (nog afgezien van de voltages die deze aanhoudt).
- Is een LiPo eigenlijk wel geschikt voor langdurig (als in weken/maanden) voor dit gebruik?
Het programmeren van de Pi om dit te maken is al lastig genoeg voor mij maar dit alles is ook nog iets om over na te denken.