Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
mschol schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:37:
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen:

http://raspberrypicolocatie.nl/

Een jaar lang gratis 100Mbit uplink, 500GB traffic, stroom en plekje in een datacenter voor je Raspberry Pi
niet? :+
Zoeken op http://raspberrypicolocatie.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 02-05-2013 09:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24

Een jaar lang gratis 100Mbit uplink, 500GB traffic, stroom en plekje in een datacenter voor je Raspberry Pi
Het kost je wel geld als ze opnieuw een SD kaard moeten schrijven(€20).
Ja het is gratis. Maar niet zonder risico.

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 02-05-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dan zou ik de opticien gaan bezoeken, want die is toch al een aantal keer genoemd in het topic ;)

Gisteravond na weken de Pi weer eens opgegraven en voorzichtig een begin gemaakt voor een carputer. Archlinux er op geknald, nu eens kijken of ik een leuke GUI in elkaar geknoeid krijg. Heb al een RTL2832U stick liggen voor de radio (en free-to-air DVB-T, als het toch te ontvangen is..), bluetooth, wifi (zodat de auto zelf zijn muziek kan syncen als 'ie voor het huis staat) en een webcam voor op het dashboard of als achteruitrijcamera. De mogelijkheden zijn eindeloos! En hoewel ik geen reet begrijp van wat hij schrijft, zijn de screenshots en commando's in deze blog toch best wel handig als inspiratie :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ook zo'n ding gekocht, een A versie. Bedoeling is dat het buiten in een kas temperaturen van 2 vijvers gaat loggen.

Ik heb momenteel een DHT11 sensor aan de GPIO hangen welke door een script wordt uitgelezen en via SNMP beschikbaar wordt gemaakt. In cacti komen er dan leuke grafiekjes van.

Het is nogal een verhaal, ik heb het hier beschreven hoe het in elkaar steekt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben een project aan het uitdenken (of het in de praktijk gaat gebeuren is maar zeer de vraag en áls het al uitgevoerd gaat worden duurt dat helaas nog een hele tijd).

Maar...ik heb nu 2 Pi's in gebruik, beide voor XBMC. Nu wordt eentje hopelijk snel vervangen door de Ouya en kan deze dus óf verkocht worden of voor iets anders gebruikt worden.

Nu zat ik aan een soort van off-site camera te denken:
- Een camera-module of USB-webcam aansluiten.
- Time-lapse foto's maken, dit moet tussendoor instelbaar zijn. Als er op een dag wat meer gebeurd dat ik de frequentie kan verhogen, en wanneer er bijna niets gebeurd verlagen.
Origineel doel was om de bouw van een woning hiermee vast te leggen. Deze time-lapse kan dus enkele maanden in beslag nemen.
- Deze foto's lokaal op de SD-kaart opslaan
- Gevoed door zonnepaneeltje en accu. Zonnepaneeltje wordt geen probleem; zoiets is nog aardig eenvoudig en goedkoop te maken, inclusief 'charge controller' (die ervoor zorgt dat accu niet te ver op- of ontladen wordt). Accu is nog iets om over na te denken; niet elk type is geschikt voor zoiets.
- Eventueel nog een simcard gebruiken zodat ik thuis live kan meekijken. Dit is optioneel; afhankelijk van moeilijkheidsgraad en of ik die simcard kan regelen.

Nou zal ik zeker niet de eerste zijn die time-lapse foto's wil maken, maar het gegeven dat dit geheel off-site moet gebeuren over een periode van enkele maanden is wel wat unieker. Maar ik ga de komende tijd/maanden eens googlen en rondkijken of zoiets is te doen voor een gigantische leek zoals ik (totaal geen kennis van programmeren, script e.d. en eigenlijk ook geen tijd/zin om in dat onderdeel heel veel tijd te steken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11
Pak een Lipo Rider (Pro) voor je solar gebeuren.
Deze controller kan zowel 5v, solar én battery als voeding aan voor je Rpi. Als je battery leeg is, wordt deze automatisch bijgeladen door solar of 5v.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:37:
Pak een Lipo Rider (Pro) voor je solar gebeuren.
Deze controller kan zowel 5v, solar én battery als voeding aan voor je Rpi. Als je battery leeg is, wordt deze automatisch bijgeladen door solar of 5v.
Hé, dat is wel handig inderdaad. Op Ebay vond ik al iets vergelijkbaars gevonden, met als verschil dat die Lipo Rider board direct al een USB poort hebben die een Pi (of ander spul) kunnen voeden d.m.v. USB-kabeltje.
Bij dat spul van Ebay moet er nog een adapter tussen.

Gave site trouwens; ook zonnepaneeltjes e.d. Als het zover komt moet ik wel even een goeie mix maken tussen verbruik (boards, camera's e.d.), accu en zonnepaneeltjes. Zag op een site ook al gave DIY-panelen gemaakt van solar cells van Ebay. 40 van die cellen (zo'n $30-35 dollar totaal) gaf zo'n 18 volt en 0.8A.)
Puur voor het knutselen (ik wordt ook langzamerhand een 'tweaker' :P ) is dat ook een idee. Je hebt alleen die cellen en een paar diodes nodig. Lijkt me ook wel geinig om eens te maken/uitproberen.

Maar in theorie ben je met die LiPo rider ook haast niets nodig;
- Raspberry
- Camera(module; webcam lijkt niet zo'n slim idee)
- Lipo Rider
- Accu
- Zonnepaneeltje
- En eventueel dus 3G-dongle
- Script dat alles laat werken; het moeilijkste gedeelte.

Leuk om eens uit te zoeken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Is het mogelijk om de commando's

apt-get update
en
apt-get upgrade

In een cronjob te gooien? Of is dat te simpel gedacht? Aangezien je soms ook nog eens op "y/n" moet drukken om een package te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op maandag 06 mei 2013 @ 20:15:
Is het mogelijk om de commando's

apt-get update
en
apt-get upgrade

In een cronjob te gooien? Of is dat te simpel gedacht? Aangezien je soms ook nog eens op "y/n" moet drukken om een package te installeren.
Dat kan, de vraag is meer waarom je dat wil? Don't fix it if it aint broken. Als je geen features mist, dan heeft het weinig zin om automatisch te updaten en het risico op een falend systeem zonder dat je precies weet hoe het komt is groot.
code:
1
apt-get upgrade -y

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
CurlyMo schreef op maandag 06 mei 2013 @ 20:24:
[...]

Dat kan, de vraag is meer waarom je dat wil? Don't fix it if it aint broken. Als je geen features mist, dan heeft het weinig zin om automatisch te updaten en het risico op een falend systeem zonder dat je precies weet hoe het komt is groot.
code:
1
apt-get upgrade -y
Upgrade gebruik ik nu handmatig. Het ging me vooral om update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die update kan ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 06 mei 2013 @ 20:24:
[...]

code:
1
apt-get upgrade -y
Er is ook altijd nog unattended-upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Piet91 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 18:29:
[...]

Hé, dat is wel handig inderdaad. Op Ebay vond ik al iets vergelijkbaars gevonden, met als verschil dat die Lipo Rider board direct al een USB poort hebben die een Pi (of ander spul) kunnen voeden d.m.v. USB-kabeltje.
Bij dat spul van Ebay moet er nog een adapter tussen.

Gave site trouwens; ook zonnepaneeltjes e.d. Als het zover komt moet ik wel even een goeie mix maken tussen verbruik (boards, camera's e.d.), accu en zonnepaneeltjes. Zag op een site ook al gave DIY-panelen gemaakt van solar cells van Ebay. 40 van die cellen (zo'n $30-35 dollar totaal) gaf zo'n 18 volt en 0.8A.)
Puur voor het knutselen (ik wordt ook langzamerhand een 'tweaker' :P ) is dat ook een idee. Je hebt alleen die cellen en een paar diodes nodig. Lijkt me ook wel geinig om eens te maken/uitproberen.

Maar in theorie ben je met die LiPo rider ook haast niets nodig;
- Raspberry
- Camera(module; webcam lijkt niet zo'n slim idee)
- Lipo Rider
- Accu
- Zonnepaneeltje
- En eventueel dus 3G-dongle
- Script dat alles laat werken; het moeilijkste gedeelte.

Leuk om eens uit te zoeken. :Y
Bij de kijkshop hebben ze een oplader voor auto battrijen op zonne energie. Dan hoef je niet zelf een paneel samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dag mensen, ik ben een beetje aan 't kijken of een Ras-Pi wat voor mij is, ik zou graag namelijk video's/films willen streamen vanaf mijn netwerk, en gewoon om eens wat mee te prutsen. nou had ik even een paar vraagjes; kan ik mijn mobo/muis combinatie er gewoon op aansluiten mocht ik een Model B aanschaffen? ( pricewatch: Logitech MK260 Wireless Combo )
ook meende ik ergens gelezen te hebben dat ik 'm via m'n Android telefoon kan besturen, kan dat?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik ben nog geen mobo tegengekomen die niet werkte met mijn pi.

Je kan via SSH je pi besturen via de commandline. Of als je er xbmc op zet kan je inderdaad met een android of ios device de besturing doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-09 14:58
Misschien is er al iemand anders geweest die het heeft bedacht, maar gisteren kwam ik op een extreem low-tech oplossing om je raspi te 'mounten' op de achterkant van de televisie.

d.m.v. een strookje zelfklevend rubber (o.a. te koop bij de action voor nog geen 2 euro) en die tussen je Raspi en TV aanbrengen en het zit muur vast. Het laat geen resten achter, is zo weer te verwijderen en mocht hij z'n plakkracht verliezen. even afspoelen onder de kraan en hij zit weer.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7879365/raspimount.png

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

ik zat aan klitteband te denken, maar nu weer een goede reden eens langs de action te gaan!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed idee!

(maar jullie hebben geen last van SD kaart corruptie als je deze steeds aan/uit schakelt met de TV?)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 12-09 16:32
Mijn pi staat gewoon 24/7 aan tv levert niet genoeg vermogen helaas, en hij "hangt" aan de netwerkkabel ;) ding weegt toch geen drol :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:06
kraades schreef op zondag 12 mei 2013 @ 10:36:
(maar jullie hebben geen last van SD kaart corruptie als je deze steeds aan/uit schakelt met de TV?)
Daar was ik gisteren bang voor, mijn zusje wilde een Asterix DVD kijken die compleet bekrast was, gelukkig had ik dat zien aankomen en van tevoren een backup van die DVD gemaakt op mijn externe HDD, was een halfuur bezig om de SCART TV met analoge COAX ingang om te toveren in een smart tv met Rpi :P
(hoop gezoek voor een scart/rca converter :P)

Tot overmaat van ramp wou OpenElec geen ISO bestanden afspelen, toen heeft ze Toy_Story2.avi gekeken

Toen ze klaar was had ze abrupt alle stroom eraf gekoppeld, toen de aftiteling nog bezig was :X

Gelukkig werkt de HDD en de Rpi nog d:)b

<div>Q: How do you annoy a web developer?</span>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
wortelsoft schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:21:
Bij de kijkshop hebben ze een oplader voor auto battrijen op zonne energie. Dan hoef je niet zelf een paneel samen te stellen.
Mwah, ik weet niet in hoeverre zo'n ding daarvoor geschikt is; qua capaciteit en betrouwbaarheid. Plus het lijkt me sowieso wel geinig om eens zoiets in elkaar te zetten. ;)
Die van mij hangt gewoon aan de kabels, vooral aan de HDMI-kabel. Deze HDMI-kabel is kort (15cm) en erg dik/stug.

En nee, hier geen problemen met de SD-card terwijl hij aan de USB-poort van de TV hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Piet91 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 19:01:

Mwah, ik weet niet in hoeverre zo'n ding daarvoor geschikt is; qua capaciteit en betrouwbaarheid. Plus het lijkt me sowieso wel geinig om eens zoiets in elkaar te zetten.
Kwa capaciteit ik schreef batterij maar bedoelde een auto accu. Dus dat zou zeker genoeg moeten zijn voor een pi. Maar zelf knutselen is altijd een goede reden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb een klein scriptje geschreven die meer mensen misschien willen gebruiken. Mijn Raspberry Pi download mijn torrents automatisch mbv Flexget & Transmission (tutorials all over the web te vinden). Wat Flexget wel kan is een email sturen als een download wordt aangezet, maar niet of hij ook daadwerkelijk gedownload is. Bovendien wil ik liever een push notificatie op m'n iPhone ontvangen dan een mailtje krijgen.

Ik heb dus een PHP scriptje geschreven die elke minuut draait en checkt of er nieuwe bestanden in mijn download map zijn bijgekomen. Zo ja; dan krijg ik een pushberichtje met de namen van de downloads op m'n iPhone.

Scriptje is hier te vinden; https://gist.github.com/peterjaap/5542983
Notifier class for Raspberry notifications. Replace values on line 13, 34, 35, 46, 47, 108, 117 and 118 to your context. Current values line 46 and 47 are defaults for Ziggo modems (Dutch ISP).

You'll also need:
- A Raspberry Pi ;-)
- Simple HTML DOM class; http://simplehtmldom.sourceforge.net/
- Pushover account (http://www.pushover.net)
- Pushover app (available for iPhone & Android)
Je hebt wel een Pushover account nodig en de Pushover app op je telefoon. Ook zit er in het genoemde script een functie checkOnline() die checkt of mijn iPhone op mijn WLAN is aangesloten (door de DHCP client table van mijn Ziggo modem (type Ubee) te spideren).

De functie warnBridge() zal voor jullie niet interessant zijn, die stuurt mij 's ochtends een notificatie als ik van huis weg fiets tussen 8:50 en 9:05 dat ik niet over de brug moet fietsen (omdat die dan open staat voor waterverkeer).

[ Voor 14% gewijzigd door Peedy op 13-05-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Hmm .. dat pushover ziet er interessant uit. 'Helaas' betaald, maar ik ga er eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
@Peedy: Pushover werkt goed, ik heb het hier ook draaien. Sickbeard geeft me berichtjes.
Ik heb verder geen verstand van .php. Ik had zelf een scripje voor pushover bij elkaar geraapt in een bash scriptje. Hoe krijg je het voor elkaar door wel elke minuut het script te runnen. Maar alleen maar een berichtje te plaatsen als er iets nieuws is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 21:15
Voor Android en push messages is dit misschien een alternatief: http://www.notifymyandroid.com/

Stuur mail naar zelfverzinnen@notifymyandroid en nma zorgt ervoor dat er een push message op je droid binnen komt. Paar berichten zijn gratis, ga je 'groot verbruiken' moet je betalen.

Wat betreft die Lipo Rider, ik heb een Cubieboard die 5V nodig heeft, welke accu moet ik daar dan bij hebben? Kom geen 5V accu's tegen op http://www.seeedstudio.com.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

The Otherside schreef op zondag 12 mei 2013 @ 10:02:
Misschien is er al iemand anders geweest die het heeft bedacht, maar gisteren kwam ik op een extreem low-tech oplossing om je raspi te 'mounten' op de achterkant van de televisie.

d.m.v. een strookje zelfklevend rubber (o.a. te koop bij de action voor nog geen 2 euro) en die tussen je Raspi en TV aanbrengen en het zit muur vast. Het laat geen resten achter, is zo weer te verwijderen en mocht hij z'n plakkracht verliezen. even afspoelen onder de kraan en hij zit weer.

[afbeelding]
Handig! Lees op de ebay ads van grippy mats "avoid use on cars with hard or painted plastic dashes" maar dat zal misschien meer te maken hebben dat het niet plakt dan dat het schade aan richt denk ik?
Zit zelf nog denken om misschien een usb kabel met een dikke condensator te maken. Nu geeft mij tv wel een signaal aan de RPi door dat ie uit gaat maar dan wordt spanning op de usb ook er snel afgehaald. Zou handig zijn als de RPi nog even rusting kan afsluiten op spanning uit de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik betwijfel of je condensator een "shutdown -h now" commando doorstuurt, dus je zal meer moeten doen dan dat. Het helpt helemaal niet als de spanning langzaam afloopt. Best sluit je gewoon af in XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je TV al dat signaal stuurt zoals Mr_gadget zegt dan moet dat in principe geen probleem zijn. Met een supercap moet dit te realiseren zijn. De spanning loopt inderdaad wel af, maar zou lang genoeg hoog genoeg moeten zijn om het afsluiten te faciliteren (indien dit altijd binnen een beperkte tijd gerealiseerd kan worden).

Nadeel is dat het opstarten wel langer gaat duren, immers moet de cap dan eerst opladen. Hou er ook rekening mee dat er een stroombegrenzend component toegevoegd dient te worden (wellicht een weerstand) om te voorkomen dat je teveel uit de USB poort trekt waardoor je in het slechtste geval de TV om zeep helpt.

Edit:

Even een snelle krabbel op een kladpapiertje geeft aan dat je al snel minstens een 100F supercap nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen (afhankelijk van de discharge curve van de geselecteerde cap(s)). Hoewel dat technisch prima haalbaar is lijkt me dat niet haalbaar als we kijken naar de prijs van dergelijke caps. Gezien de prijs van de Pi zelf lijkt me dat 20 euro al teveel is om dit kleine ongemak op te lossen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wel vreemd dan, want de video output blijft toch werken totdat de Pi echt uit is ? Kan je dan niet beter het commando wat naar de TV gestuurd wordt uitschakelen en zo de TV het werk te laten doen ?
XBMC -> power off -> alles halt'en, shutdown -h now -> systeem sluit af, op het einde scherm uit -> power op USB weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat ik nu heb is dat als ik mijn tv aanzet de RPI vrolijk ook opstart. Echter als ik op de uitknop druk van de tv dan wordt de RPi afgesloten, alleen gooit de tv dan redelijk snel ook de spanning van de usb af.
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:47:
Even een snelle krabbel op een kladpapiertje geeft aan dat je al snel minstens een 100F supercap nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen (afhankelijk van de discharge curve van de geselecteerde cap(s)). Hoewel dat technisch prima haalbaar is lijkt me dat niet haalbaar als we kijken naar de prijs van dergelijke caps. Gezien de prijs van de Pi zelf lijkt me dat 20 euro al teveel is om dit kleine ongemak op te lossen.
Dank voor het meedenken, missschien is een externe voeding toch simpeler dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als het goed is komt de Raspberry Pi camera (de officiele, voor de onboard camera connector) morgen uit! Bron.

Op Farnell staat hij voor ongeveer 25 euro excl. BTW (en op de Engelse voor 16,50 pond, dat is veel goedkoper :S)

Ik neem aan dat er wel meer mensen op wachten dus ik dacht ik meld het hier even, las het net op het raspberry pi forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mr_gadget schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:58:
Wat ik nu heb is dat als ik mijn tv aanzet de RPI vrolijk ook opstart. Echter als ik op de uitknop druk van de tv dan wordt de RPi afgesloten, alleen gooit de tv dan redelijk snel ook de spanning van de usb af.

[...]

Dank voor het meedenken, missschien is een externe voeding toch simpeler dan ;)
Kan je niet het commando "shutdown -h now" als root doorsturen op een manier via XBMC ?
Zo meteen vind ik het niet op Google maar het zou me verwonderen als dit er niet in te forceren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die camera maakt het, zoals ook wel in reacties onder het nieuwsbericht staat, erg interessant om de Pi te transformeren naar IP cam. De ontbrekende factoren zijn het meganisch richten van de camera, en eventuele infraroodstralers.
Het zou leuk zijn als daarvoor een projectgroep op te zetten is. Dan zijn we ook eindelijk af van die domme Foscam troep.

Dit is ook een leuke, spin:
YouTube: Modified Trossen PhantomX to four degrees of freedom. (wip)

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 13-05-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
DeTjuk schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:15:
Voor Android en push messages is dit misschien een alternatief: http://www.notifymyandroid.com/

Stuur mail naar zelfverzinnen@notifymyandroid en nma zorgt ervoor dat er een push message op je droid binnen komt. Paar berichten zijn gratis, ga je 'groot verbruiken' moet je betalen.

Wat betreft die Lipo Rider, ik heb een Cubieboard die 5V nodig heeft, welke accu moet ik daar dan bij hebben? Kom geen 5V accu's tegen op http://www.seeedstudio.com.
Kijk, dat zier er ook goed uit.
En met het aantal notifications zit het wel goed:
Right now the limit is set to 800 API calls per hour from a given IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd naar de camera en hoop deze spoedig binnen te krijgen. Indien de kwaliteit voldoende is wil ik deze proberen te gebruiken om 360 graden foto's te maken. Dat wil zeggen een platform welke kan draaien op commando van de Pi met daaromheen een kooi en enkele LED lampen welke te regelen zijn via de Pi.

Over de kooi gooi ik dan bijvoorbeeld een witte doek of een zwarte doek, net wat handiger is bij het betreffende product (of een groene of blauwe doek en dan achteraf de achtergrond wegfilteren naar een gewenste kleur). Via een webinterface oid kan ik dan de Pi opdracht geven om de belichting in te stellen, een paar proef foto's te nemen, die beoordelen en dan op een knop drukken om een paar honderd foto's te nemen terwijl na iedere foto het platform een stukje draait.

Dit lijkt me een leuk project om in een relatief korte tijd in elkaar te zetten en kan ik bijvoorbeeld gebruiken om objecten die ik ontworpen en geprint heb met mijn 3D printer te fotograferen. Het is alleen even hopen dat de camera hier geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:06
--

Verkeerd topic, het is nog vroeg :F

[ Voor 118% gewijzigd door Eloy op 14-05-2013 09:53 ]

<div>Q: How do you annoy a web developer?</span>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:50:
Zoals iemand anders eerder al aangaf: Als je er meer dan 1 gaat bestellen komen deze simpelweg in backorder te staan.
Bij RS had ik geen problemen er 2 te bestellen vanmorgen, er stond nergens iets over 1 per klant en ik kreeg net een mailtje met 'despatch within 1 day'. Ik laat wel even weten of ik er 1 of 2 binnen krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 14-05-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
Peedy schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:43:
Ik heb een klein scriptje geschreven die meer mensen misschien willen gebruiken. Mijn Raspberry Pi download mijn torrents automatisch mbv Flexget & Transmission (tutorials all over the web te vinden). Wat Flexget wel kan is een email sturen als een download wordt aangezet, maar niet of hij ook daadwerkelijk gedownload is. Bovendien wil ik liever een push notificatie op m'n iPhone ontvangen dan een mailtje krijgen.

Ik heb dus een PHP scriptje geschreven die elke minuut draait en checkt of er nieuwe bestanden in mijn download map zijn bijgekomen. Zo ja; dan krijg ik een pushberichtje met de namen van de downloads op m'n iPhone.

Scriptje is hier te vinden; https://gist.github.com/peterjaap/5542983

[...]

Je hebt wel een Pushover account nodig en de Pushover app op je telefoon. Ook zit er in het genoemde script een functie checkOnline() die checkt of mijn iPhone op mijn WLAN is aangesloten (door de DHCP client table van mijn Ziggo modem (type Ubee) te spideren).

De functie warnBridge() zal voor jullie niet interessant zijn, die stuurt mij 's ochtends een notificatie als ik van huis weg fiets tussen 8:50 en 9:05 dat ik niet over de brug moet fietsen (omdat die dan open staat voor waterverkeer).
kun je een gedeelte (het kijken of hij klaar is met downloaden) niet makkelijker doen door transmission zelf? hij heeft toch een script-uitvoeren-na-downloaden actie? Tenminste, bij mijn Synology wel.
Zoiets was dat (gekopieerd uit synology forum):
"script-torrent-done-enabled": true,
"script-torrent-done-filename": "/volume1/transmission/milhouse.sh",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
elpino.rv schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:32:
[...]

kun je een gedeelte (het kijken of hij klaar is met downloaden) niet makkelijker doen door transmission zelf? hij heeft toch een script-uitvoeren-na-downloaden actie? Tenminste, bij mijn Synology wel.
Zoiets was dat (gekopieerd uit synology forum):
"script-torrent-done-enabled": true,
"script-torrent-done-filename": "/volume1/transmission/milhouse.sh",
Klopt, maar dan moest ik weer gaan uitzoeken hoe dat werkt. Een PHP scriptje in elkaar zetten kostte me 5 minuten.
Dacuuu schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:30:
@Peedy: Pushover werkt goed, ik heb het hier ook draaien. Sickbeard geeft me berichtjes.
Ik heb verder geen verstand van .php. Ik had zelf een scripje voor pushover bij elkaar geraapt in een bash scriptje. Hoe krijg je het voor elkaar door wel elke minuut het script te runnen. Maar alleen maar een berichtje te plaatsen als er iets nieuws is?
Ik zal de code even becommentarieren;
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
public function checkNewDownloads() {
        $blackListed = array('Thumbs.db'); // rare bestandjes die Windows/Mac achterlaten excluden uit de lijst
        @$lastDownloads = unserialize(file_get_contents('lastDownloads.dat')); // laatst opgeslagen inhoud van de download map uitlezen (de @ in het begin onderdrukt een error message als het .dat bestand niet bestaat de eerste keer)
        if(!$lastDownloads) $lastDownloads = array(); // als hij dus geen file heeft kunnen vinden maakt hij hier een lege array aan (beginstand = dus niets)
        $currentDownloads = array_slice(scandir('PUT_YOUR_DOWNLOAD_DIR_HERE'),2); // deze regel leest je downloadmap uit
        file_put_contents('lastDownloads.dat',serialize($currentDownloads)); // deze regel slaat de filelist van je downloadmap op in de file lastDownloads.dat
        $diff = array_diff($currentDownloads,$lastDownloads); // hier vergelijk ik de vorige file list met de huidige file list en retourneer de verschillen in een array
        $newDownloads = array(); // array maken waar nieuw gevonden items in geplaatst kunnen worden
        foreach($diff as $new) { // loop over elk verschil heen
            if(in_array($new,$blackListed)) continue; // sla alle blacklisted dingen over
            $new = str_ireplace(".mp4","",$new); // vervang '.mp4' met niets (verwijder mp4 dus van de string)
            $new = str_replace("."," ",$new); // zelfde met een punt
            $newDownloads[] = $new; // toevoegen aan de nieuw gevonden items lijst
        }
        if(count($newDownloads)>0) { // als de nieuw gevonden items lijst groter is dan 0
            $message = implode($newDownloads,"\n"); // even enters tussen de items zetten
            if(strlen($message) > (512-32)) {
                $message = substr($message,0,(512-32)).'.. and more'; // tekst inkorten als hij langer is (limitatie Pushover)
            }
            $this->sendPushover('You have new downloads',$message); // Pushover berichtje sturen
        }
    }

De array_diff functie vergelijkt de eerste array met de tweede en retourneert alleen elementen die wel in de 2e staan en niet in de eerste. Zo voorkom je berichtjes van verwijderde/verplaatste bestanden uit je downloaddir.

[ Voor 68% gewijzigd door Peedy op 14-05-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

GekkePrutser schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:49:
Als het goed is komt de Raspberry Pi camera (de officiele, voor de onboard camera connector) morgen uit! Bron.
Ik vind het nogal een onding, geen behuizing dus kwetsbaar, dikke flatcable enzo. Is er niet gewoon een een of andere chinese cheapo webcam met goede ondersteuning?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKaas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08 15:41
was opzoek naar koelblokjes voor mn pi, ik dacht ik deel even een leuke aanbieding :

Alu:
http://www.ebay.nl/itm/8-...3a7bcae367#ht_2022wt_1141

Koper
http://www.ebay.nl/itm/Gr...oling&hash=item53f619ccc3

koperen zijn er ook goedkoper, maar deze vond ik er het best uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
KingKaas schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:56:
was opzoek naar koelblokjes voor mn pi, ik dacht ik deel even een leuke aanbieding :

Alu:

Koper

Die alu's heb ik er al op zitten sinds ik mijn RasPi heb. Geen idee of hij er koeler van wordt, maar het staat wel leuk :+

Ach, schade kan het niet aanrichten, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Alu had ik al, krijg binnenkort mijn derde rPi, dus die wordt koper - dank voor de link. Gotta have them all ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 19:03
Een maat van mij heeft zijn pi zo gesoldeerd dat hij PoE kan gebruiken. Ik kan op internet hier nergens wat over terug vinden. Alleen over losse modules die je erop kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
kipneck schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:40:
Een maat van mij heeft zijn pi zo gesoldeerd dat hij PoE kan gebruiken. Ik kan op internet hier nergens wat over terug vinden. Alleen over losse modules die je erop kunt doen.
Volgens mij heeft hij het ook te simpel tegen je verteld of hij bluft ;). PoE is niet iets als even een draadje erbij zetten ofzo, bij het opstarten van het apparaat zit er een soort hardware protocol richting de PoE switch dus zal er echt een chip moeten komen inclusief een geheel afgestemd voedingscircuit, PoE is 48v.

Zie bv hoofdstuk 2 van datasheet van PoE chip http://www.silabs.com/Sup...s/TechnicalDocs/AN296.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door elpino.rv op 15-05-2013 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:19

oZy

waarschijnlijk een shield/bordje als dit gebruikt:Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/556/829/515/515829556_895.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik de discussie voorzetten in het GPIO Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
oZy schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:18:
waarschijnlijk een shield/bordje als dit gebruikt:[afbeelding]
enig idee waar ik deze koop? alibabba is nou niet echt mijn favoriete site.

[ Voor 7% gewijzigd door kipneck op 15-05-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

KingKaas schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:56:

Alu:

Koper

DX verkoopt deze ook, als je er maar een nodig hebt iets goedkoper.
http://dx.com/p/copper-he...erboard-red-copper-207119
http://dx.com/p/rhs-03-co...-pads-copper-8-pcs-202163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
elpino.rv schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:08:
[...]

Volgens mij heeft hij het ook te simpel tegen je verteld of hij bluft ;). PoE is niet iets als even een draadje erbij zetten ofzo, bij het opstarten van het apparaat zit er een soort hardware protocol richting de PoE switch dus zal er echt een chip moeten komen inclusief een geheel afgestemd voedingscircuit, PoE is 48v.

Zie bv hoofdstuk 2 van datasheet van PoE chip http://www.silabs.com/Sup...s/TechnicalDocs/AN296.pdf
Het zou ook kunnen dat hij een 'zelfbedachte PoE' heeft gemaakt. Gewoon 5V en GND over de 4 overgebleven draadjes gooien. Heb ik ook wel eens gedaan.

Nadeel van die methode is wel dat je niet zo'n lange kabel kan gebruiken, omdat het maar 5V is zit je al gauw aan een Ampere aan stroom (of meer bij gebruik van USB apparaten), dus dan zorgt de weerstand van de kabel voor spanningsverlies. Daarom is de echte PoE ook 48V, dan kan je meer vermogen over de kabel gooien voordat je de spanningsval gaat merken.

Je kan de spanningsval trouwens compenseren door een hogere spanning in te sturen, maar omdat de spanningsval natuurlijk afhankelijk is van de stroomopname krijgt de Pi in idle wel de hogere spanning voor zijn kiezen, dus ik kan dat niet aanraden.

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 15-05-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
GekkePrutser schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:59:
[...]

Het zou ook kunnen dat hij een 'zelfbedachte PoE' heeft gemaakt. Gewoon 5V en GND over de 4 overgebleven draadjes gooien. Heb ik ook wel eens gedaan.

Nadeel van die methode is wel dat je niet zo'n lange kabel kan gebruiken, omdat het maar 5V is zit je al gauw aan een Ampere aan stroom (of meer bij gebruik van USB apparaten), dus dan zorgt de weerstand van de kabel voor spanningsverlies. Daarom is de echte PoE ook 48V, dan kan je meer vermogen over de kabel gooien voordat je de spanningsval gaat merken.

Je kan de spanningsval trouwens compenseren door een hogere spanning in te sturen, maar omdat de spanningsval natuurlijk afhankelijk is van de stroomopname krijgt de Pi in idle wel de hogere spanning voor zijn kiezen, dus ik kan dat niet aanraden.
dit verhaal maakt niet uit, want die pi komt zon beetje op mijn PoE switch te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kipneck schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:21:
[...]
enig idee waar ik deze koop? alibabba is nou niet echt mijn favoriete site.
Hoezo? Aliexpress werkt prima. Daar zie je het aanbod van alibabba ook, maar dan niet per 10000 stuks. Vaak goedkoper (maar niet altijd) dan dx en ebay (wat dus gelijk je alternatieven zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
kipneck schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 18:27:
[...]

dit verhaal maakt niet uit, want die pi komt zon beetje op mijn PoE switch te staan.
wat hij bedoelt is dat je niet een echte PoE switch gebruikt, maar gewoon een externe stroombron van 5 volt. De RPi werkt op 100mbit dus worden er maar 4 aders van de 8 gebruikt.
Op deze 4 niet gebruikte aders kun je dus gewoon 5Volt zetten (2 aders +, 2 adres -) en met wat soldeer werk op je RPi kun je deze 5 Volt met draden door solderen naar de micro usb pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
elpino.rv schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:10:
[...]
wat hij bedoelt is dat je niet een echte PoE switch gebruikt, maar gewoon een externe stroombron van 5 volt. De RPi werkt op 100mbit dus worden er maar 4 aders van de 8 gebruikt.
Op deze 4 niet gebruikte aders kun je dus gewoon 5Volt zetten (2 aders +, 2 adres -) en met wat soldeer werk op je RPi kun je deze 5 Volt met draden door solderen naar de micro usb pinnen.
Ja precies.. Je hoeft trouwens niet eens te solderen, je kan hem ook via de GPIO pinnen voeden.

Deze techniek wordt ook vaak "Power over Ethernet" genoemd, ondanks dat het niet aan de officiële PoE specificaties voldoet. Maar het is natuurlijk wel power die over ethernet gaat :)

Je kan er zelfs kitjes voor kopen die dit doen, deze bijvoorbeeld, ik bedoel dus alleen maar te zeggen dat die vriend dat ook gemaakt zou kunnen hebben. Want een echte 48V PoE adapter zelf maken is ivm de handshaking met de switch eigenlijk niet te doen. Zelfs D-Link noemt dit 'PoE', nogal verwarrend eigenlijk want het is helemaal niet compatible met 'echte' PoE switches.

Maargoed, als je met een echte PoE switch aan de gang wil, dan gaat dit verhaal natuurlijk niet op en heb je zo'n bordje nodig als waar oZy het over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
Het borde wat oZy liet zien, is nergens anders behalve alibaba.com terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
kipneck schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:54:
Het borde wat oZy liet zien, is nergens anders behalve alibaba.com terug te vinden?
Je moet zoeken op termen als 'PoE splitter' of soms 'PoE receiver'.
De andere kant op (dus als je PoE wilt toevoegen op de kabel als je geen PoE switch hebt maar wel een PoE apparaat) heet 'PoE injector'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Frustrerend; ik zie dat sommigen hun camera-board al ontvangen hebben of onderweg is.
Ik was weer zo stom om bij RS te bestellen (ik had na het avontuur met de Pi zélf beter moeten weten) dus ik kan waarschijnlijk weken gaan wachten. :')

Ik ben wel doorgegaan met zoeken naar hoe ik m'n idee kan uitvoeren (stand-alone time-lapse camera) en vooralsnog lijkt dit idee aardig op het mijne.
Ik kan mij wel voorstellen als straks de camera boards zijn aangekomen er snel tutorials e.d. komen over vergelijkbare ideeën.

Het 3G gedeelte laat ik denk ik maar varen. Kost toch weer extra (minstens zoveel als camera-board bijvoorbeeld) en makkelijker wordt het er ook niet op. Bovendien heb ik vragen over datalimieten, IP-adressen e.d. over zo'n simkaart. Beetje veel moeite/kosten voor iets wat mogelijk alleen maar gebruikt zou worden om af en toe live toe te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:31:
Het 3G gedeelte laat ik denk ik maar varen. Kost toch weer extra (minstens zoveel als camera-board bijvoorbeeld) en makkelijker wordt het er ook niet op. Bovendien heb ik vragen over datalimieten, IP-adressen e.d. over zo'n simkaart. Beetje veel moeite/kosten voor iets wat mogelijk alleen maar gebruikt zou worden om af en toe live toe te kijken.
Ja ik heb mijn camera boards ook nog niet binnen. Ook via RS besteld.

Maar met de sakis3g driver kan je de meeste 3G usb dongels gewoon gebruiken. En als je een prepay kaartje van '*bliep' gebruikt heb je voor 50 cent per dag onbeperkt gebruik (wel met een snelheidsbeperking). Alleen het mag eigenlijk niet volgens hun voorwaarden ;) Het is alleen bedoeld voor surfen op mobieltjes.

Voor het tracken van je IP zijn ook mogelijkheden. Alleen live kijken wordt natuurlijk wel moeilijk door die snelheidsbeperking.

[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 16-05-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
GekkePrutser schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:27:
Ja ik heb mijn camera boards ook nog niet binnen. Ook via RS besteld.
Ik voel met je mee. :+
Maar met de sakis3g driver kan je de meeste 3G usb dongels gewoon gebruiken.
Piet91 slingert google aan.
En als je een prepay kaartje van '*bliep' gebruikt heb je voor 50 cent per dag onbeperkt gebruik (wel met een snelheidsbeperking). Alleen het mag eigenlijk niet volgens hun voorwaarden ;) Het is alleen bedoeld voor surfen op mobieltjes.

Voor het tracken van je IP zijn ook mogelijkheden. Alleen live kijken wordt natuurlijk wel moeilijk door die snelheidsbeperking.
50 cent p/dag x enkele maanden (bouw woning) telt rap op :+

Ik krijg straks een Vodafone RED abonnement met 2 extra multisim-kaarten. Hier kun je alleen data mee gebruiken (dus bedoelt voor tablets enzo). Kunnen alledrie tegelijk gebruikt worden en zijn aan mijn abonnement gekoppeld. Kon wel eens wezen dat elke simkaart z'n eigen 06 nummer kreeg ofzo.
(Daarom vraag ik me ook af of dit bijvoorbeeld gaat werken met whatsapp op tablet).

Je hebt natuurlijk een downloadlimiet (in mijn geval 4GB) maar ik moet ook eens kijken of er een uploadlimiet opzit (je zit namelijk dan data te verzenden i.p.v. binnen te halen)
Maar tenzij kosten en moeite meevallen laat ik het voorlopig zitten; misschien komt er te zijner tijd ook wel een mogelijkheid voor wifi of ethernet op die plek.

Maar bedankt voor die tip; ik ga eens googlen.

Oh, en een apart topic voor Camera board gaat inderdaad wel handig zijn. :Y
paul999999 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:33:
Hoe laat hebben jullie besteld op 14 mei? Ik rond 8.00, maar tot op heden geen verzendbevestiging oid.
Ik dinsdag om 11:53 uur bij RS. Op paypal betaling en orderbevestiging van RS na heb ik niets ontvangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 16-05-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:58
Piet91 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:31:
Frustrerend; ik zie dat sommigen hun camera-board al ontvangen hebben of onderweg is.
Ik was weer zo stom om bij RS te bestellen (ik had na het avontuur met de Pi zélf beter moeten weten) dus ik kan waarschijnlijk weken gaan wachten. :')

Ik ben wel doorgegaan met zoeken naar hoe ik m'n idee kan uitvoeren (stand-alone time-lapse camera) en vooralsnog lijkt dit idee aardig op het mijne.
Ik kan mij wel voorstellen als straks de camera boards zijn aangekomen er snel tutorials e.d. komen over vergelijkbare ideeën.

http://designspark.com/bl...h-the-raspberry-pi-camera
Die how-to kwam al heel snel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
:o

Vet! En beelden zien er nog heel behoorlijk uit (ik vrees bij zoiets dat je door verschillende camerainstellingen (sluitertijd, diafragma, automatisch iso e.d.) je beeld gaat knipperen enzo) maar dat valt harstikke mee.

Nu alleen nog voor zorgen dat dat script niet in een loop gaat maar elke zoveel uur (ook makkelijk tussentijds aanpasbaar) aangeslingert wordt en ik ben klaar! :o

Misschien die zonnecellen, handje diodes en charge controller of LiPo rider al vast maar bestellen :D
Oh, en een Lipo-batterij. Als een Pi met camera in constant loop 12 uur vooruit kan met een 3800mAh accu, dan zal een 4000-5000mAh Lipo met zonnepaneel wel re-de-lijk safe zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Piet91 op 16-05-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap wat je wil zeggen, maar deze camera heeft toch echt geen diafragma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

The current draw when idle was measured to be 117 milliamps, rising to around 286 milliamps when the camera was active.
Je moet er dus wel rekening mee houden met de voeding en de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Mr_gadget schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:48:
[...]

Je moet er dus wel rekening mee houden met de voeding en de stabiliteit.
Lipo rider levert Up to 5v 350mA, die Charge controller levert ook genoeg (maar voltage kan ik dan weer niet duidelijk uit worden).
Een beetje Lipo kan het ook zat leveren, in mijn hexacopter zit er een die maximaal zo'n 100A @ 14.8 volt aan moet kunnen.
Ik zit meer te kijken naar of een LiPo wel geschikt is voor maandenlang dergelijk gebruik; weinig verbruik en constant (langzaam) opladen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dat is dus circa 150ma meer, dat is 0,75 Watt extra ongeveer. Zal in de meeste situaties niet echt een probleem geven lijkt me.

Overigens gaat het in de How-to om het extra zuinige model met maar 1 USB poort en geen RJ45 (model A). De normale model B gebruikt volgens mij twee keer zoveel. Dus dan zit je al richting de 400mA te denken. Nog steeds niet de max van een USB poort natuurlijk, maar met zo'n battery pack.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
vannochtend m'n camera ontvangen, (14de besteld bij farnell)
even 2 plaatjes:
De setup
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aSjxYD9t.jpg

een fotootje van een legodoos
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4l0DNsIt.jpg

de kwaliteit kan vast nog wel wat beter, maar dit vind ik al heel aardig,
wellicht dat ik een soort van security camera bouw voor bij de voordeur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:58
Lijkt op redelijk weinig licht en dan vind ik het best nog wel aardig ;). Verwacht uiteraard geen dslr kwaliteit :P.
Het is en blijft een 'telefoon sensor'. dus ook de bijbehorende kwaliteit ;).
En het is tig keer beter dan menig webcam :)

[ Voor 10% gewijzigd door Lieuwe15 op 16-05-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
mschol schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:06:
de kwaliteit kan vast nog wel wat beter, maar dit vind ik al heel aardig,
wellicht dat ik een soort van security camera bouw voor bij de voordeur :D
Hmm dat valt me wel een beetje tegen.. Vooral het 'mistige' effect (weet je zeker dat de lens schoon is en er geen beschermfolie op zit?).

Ik was zelf een IP camera aan het bouwen met een ARM doosje en ik ben blij dat ik voor een Microsoft Full HD webcam ben gegaan. Ik wachtte eigenlijk op de pi cam maar hij werd niet op tijd uitgebracht en ik moest wat hebben.

Die USB cam was wel wat duurder (67 euro) en op papier lagere resolutie (full HD, 2mpix) maar het beeld is erg strak, en de kijkhoek is veel breder (70 graden tegen ik dacht 30 voor de pi cam). Hij werkt ook prima met Linux, je kan zelfs van alles instellen zoals de belichting (alleen kan je de autofocus niet vast zetten helaas).

Maargoed je krijgt waar je voor betaalt. Er zijn zat dingen waar die pi cam perfect voor is :) Maar wat ik van de eerdere voorbeelden zag was wel wat beter, die hadden dat wazige/mistige effect niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
GekkePrutser schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:02:
[...]

Hmm dat valt me wel een beetje tegen.. Vooral het 'mistige' effect (weet je zeker dat de lens schoon is en er geen beschermfolie op zit?).
folie is eraf, en lens zou gewoon schoon moeten zijn..

het was wel wat donker, wat de enigsinds matige kwaliteit kan verklaren..
ik vind het voor 25 euro (excl btw) geen slechte deal eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb de camera ook binnen!

Ik zal wel over iets gigantisch simpels heen kijken, maar hoe krijg ik raspivid en raspistill? Ik heb deze applicaties niet, en ik zie ook niet hoe ik ze met apt kan installeren. Echt ontzettend suf.

Ik heb wel de camera enabled via raspi-config.

Edit: Oh, upgraden via het raspi-config menuutje was genoeg. Een losse sudo apt-get upgrade deed het wel goed. Nu heb ik de tools wel.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 16-05-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Kunnen de camera-bestellingsberichten misschien beperkt blijven tot Raspberry Pi: aankoop&levering ? Het is nogal frustrerend om elke keer een berg posts te lezen enkel over het bestellen, betalen, verzenden en ontvangen van de camera.

Mij boeit het meer WAT je met de camera doet en HOE :)

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 16-05-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, ik kan nu wat met de camera spelen maar heb ik weer geen netwerk op dat ding. Zo s'avonds testen met een lampje erbij is een beetje dezelfde armoede als met de doorsnee USB webcams, gewoon te weinig licht waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Hoop van het weekend wat buiten te kunnen fotograferen.

Als je dit als beveiligingscamera gaat gebruiken kun je er beter een felle lamp bij zetten die aangaat op beweging. Want anders herken je weinig denk ik.
Maar hij is denk ik wel geschikt voor het timelapse werk.

Willen we nog een apart topic openen voor de camera of gaan we hier verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Iemand al eens hier mee gewerkt : http://stevenhickson.blog...v20-for-raspberry-pi.html ?

Gisteravond een poging tot installeren gedaan, maar dit lukte niet helemaal. Daarna een apt-get update gedaan en de installatie dependencies van v1 geïnstalleerd.
Daarna leek het op te starten, maar was het te laat om er verder mee te spelen.
Vanmiddag eens kijken of ik iig mijn sony singstar mic's als (tijdelijke) input kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Modbreak:Ik heb de berichten over het bestellen van de camera afgesplitst naar Raspberry Pi: aankoop&levering , gelieve daar verder te gaan over de besteltijden e.d.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Over dat stand-alone time-lapse idee van mij.

Deze meneer had met Model A een maximaal verbruik van zo'n 286mA. Dit is dus model A die normaal op 300mA. Dit was dus wanneer camera gebruikt werd, idle zat op zo'n 117mA.

Ik heb alleen de beschikking over een model B die volgens wiki's op zo'n 700mA zit.
Meestal zal het niets doen (slecht elk uur een foto bijvoorbeeld) maar laten we uitgaan van de piek.

Een eerder genoemde Lipo Rider Pro heeft een maximale output van 5 volt @ 1A.
In theorie dus genoeg hiervoor, maar een eventuele 3G-stick kan ik dus wel vergeten; deze zou sowieso op een powered usb-hub aangesloten moeten worden wat ook extra verbruik oplevert.
Bovendien vraag ik mij af of ik een 3G stick ooit aan de praat krijg en of het veel toevoegende waarde heeft.

Eventueel is nog zoiets mogelijk, maar dat kost wat meer moeite (adapter naar 5 volt voor de Pi nodig).

Die 2 oplossingen moeten nog even vergeleken worden; zowel qua output voltage, ampere en laden van een accu.

Maar dan verbruik van de Pi + camera-module. Laten we het houden op 700mA doen, dat is @ 5 volt zo'n 3.5 watt. Zonnepaneel moet dat dus leveren. Maar dat geldt alleen wanneer er voldoende daglicht is.
's nachts hoeft de camera uiteraard niet te werken, dat scheelt. (alleen kijken hoe een eventueel script gaat werken als de Pi 's nachts uitgaat/valt.).
De gelinkte camera kon met een accu van 3600mAh de Pi zo'n 11-12 uur voeden, maar dat is een model A.
Een 5000mAh accu kan een Pi model B dus zo'n (5000mAh/700mA) 7 uur voeden. Waarschijnlijk dus wel langer want 700mA is alleen piekvermogen, maar laten we uitgaan van zo'n 7 uur.

In het ongunstigste geval hebben we in NL zo'n 8 uur daglicht. Ik heb dus dan een zonnepaneel nodig die zowel de Pi constant kan voeden als de accu volledig kan laden in die 8 uur.
Naast de Pi (700mA) moet dus nog (5000mAh/8 uur) 625mA geleverd worden.

Dus een zonnepaneel die @ 5 volt zo'n 1325mA/1.33A of zo'n 6.6 watt moet leveren. Dat is zeker nog wel te doen.
Hier staat een mooi voorbeeld van iemand die zelf een aantal panelen heeft gemaakt waaronder een die maximaal 15 watt levert in volle zon. Ik heb dus nog niet eens de helft nodig zodat ik dan een mooie overhead heb.
Die specifieke cellen kan ik niet meer vinden op Ebay, maar wel andere cellen die te gebruiken zijn.
Blijkbaar is dat nog best eenvoudig in elkaar te zetten en lijkt me wel leuk om te doen.

Maar....stel dat bovenstaand verhaal klopt; dan zit ik met een aantal zaken:
- Lipo Rider (Pro) of een andere Charge controller. Met een dergelijke verbruik lijkt de Lipo Rider niet voldoende; deze kan maximaal 1A @ 5 volt aan; dat is dus te weinig.
Bovendien moet een LiPo aangesloten worden met een aparte connector; zij bieden zelf maximaal deze aan. Snap alleen even niet wat het nou precies is. Ik heb zelf ook dergelijke accu's maar is dit nou een batterij die (3*3.7) 11.1 volt levert? Of is dit een battery die 3 van die cellen parallel heeft staan en dus nog steeds 3.7 volt levert? (Normaal gesproken namelijk in serie; zo geeft mijn 5000mAh 4 cell maximaal 14.8 Volt en weeg zo'n 500 gram terwijl deze maar rond de 100 gram weegt)

- Waarschijnlijk dus iets anders dan de Lipo Rider Pro nodig, een andere Charge controller. Een LiPo-lader doet ook niets anders dan een LiPo laden totdat deze een bepaald voltage heeft (en begint met laden boven een bepaalt voltage). Echter deze is dan zo slim om dit voor elke cel te doen en niet de accu als 1 geheel te beschouwen. Dus een charge controller als deze is niet geschikt (nog afgezien van de voltages die deze aanhoudt).

- Is een LiPo eigenlijk wel geschikt voor langdurig (als in weken/maanden) voor dit gebruik?

Het programmeren van de Pi om dit te maken is al lastig genoeg voor mij maar dit alles is ook nog iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die cellen zijn idd parallel aangesloten en levert dus 3.7 volt. Die andere lader is voor loodaccus zo te zien, daar moet je geen LiPo's aanhangen. Weet niet of je problemen hebt met de grootte van de behuizing maar anders kan je misschien beter loodaccu's nemen. Deze zijn iets robuster voor dit soort dingen, vooral gelaccu's. En je moet in je berekening ook rekening houden met verliezen, een zonnepaneel zal maar een gedeelte van zijn max vermogen leveren. Daarnaast zal de lipo rider ook omzet verliezen hebben, dus ik zou alles iets dimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:49:
Die cellen zijn idd parallel aangesloten en levert dus 3.7 volt.
Daar kwam ik zo langzamerhand ook achter inderdaad. Is dat i.i.g duidelijk (en mooi; want 1 cell LiPo laden is heel wat makkelijker dan meerdere cellen).
Die andere lader is voor loodaccus zo te zien, daar moet je geen LiPo's aanhangen. Weet niet of je problemen hebt met de grootte van de behuizing maar anders kan je misschien beter loodaccu's nemen. Deze zijn iets robuster voor dit soort dingen, vooral gelaccu's.
Heb je toevallig ook adressen voor goedkope accu's? En hoe ga ik dat dan regelen (zowel accu als Raspberry voeden d.m.v. een zonnepaneel?

Want het projectje is afhankelijk van deze voorwaarden en ook in deze volgorde:
1) te doen; programmeren moet voor een enorme leek te doen zijn (dit is al een mooie voorzet, maar deze gaat in een loop door. Eigenlijk moet ik dan nog op een of andere manier ervoor zorgen dat dit script elke zoveel uur aangeslingert word.
2) Betaalbaar; het is natuurlijk een uitprobeersel/projectje. Het moet niet te gek worden; maar budget is nog niet helemaal vastgesteld. Een 5000mAh Lipo, Lipo Rider Pro en zonnepaneel benodigdheden zijn nog zeer betaalbaar. Maar als zo'n accu (én lader) veel gaat kosten wordt het 'm niet.

En behuizing maakt niets uit. Tuurlijk; het moet niet formaat 'container' worden maar dat zie ik dan wel.
En je moet in je berekening ook rekening houden met verliezen, een zonnepaneel zal maar een gedeelte van zijn max vermogen leveren. Daarnaast zal de lipo rider ook omzet verliezen hebben, dus ik zou alles iets dimensioneren.
Uiteraard. Daarom heb ik dus zowel het zonnepaneel ruim overgedimensioneerd (ruim 2x zoveel) en de accu is met 5000mAh ook aan de ruime kant. Mits berekeningen hierboven kloppen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Piet91 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 20:09:
[...]
Heb je toevallig ook adressen voor goedkope accu's? En hoe ga ik dat dan regelen (zowel accu als Raspberry voeden d.m.v. een zonnepaneel?
Zo snel even deze: http://www.baco-army-goods.nl/gel-accu-12-volt-7-2a.html Maar misschien kan je ze lokaal goedkoper krijgen?

Je kan dat andere apparaat van ebay gebruiken om te laden en een dc-dc printje om de rpi te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Piet91 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:20:
Over dat stand-alone time-lapse idee van mij.
[...]
Even wat opmerkingen:

Op de nieuwe Pi's zitten geen polyfuses meer op de USB poorten en met name de Model A trekt gewoon een 3G stick zonder powered hub. De mijn doet het in elk geval prima op mijn Model A. Er zit nog wel een ingangs-polyfuse dus kan je bij de Model B nog wel in de problemen komen (die ingangs fuse is dacht ik 1.2A). Maar inderdaad, gewoon lokaal opslaan is wel een stuk minder gedoe (en minder stroomverbruik).

Je kan het standbyverbruik flink verminderen als je de Pi uit zet. Je zou bijv. een arduino/attiny kunnen gebruiken om de Pi bijv. elk uur ff te booten en een foto te laten nemen. Zo doe ik het ook met de mijne die in de auto gaat hangen. Als je hem een foto laat maken en gelijk weer een shutdown voordat de stroom er weer af gaat, blijft het stroomverbruik erg beperkt en gaat ook het filesystem niet stuk.

Of dat laatste zin heeft, hangt er wel van af hoe vaak je een foto wil laten maken, natuurlijk. Maar elke minuut is niet echt een optie lijkt me anders is je SD kaart zo vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:27:
Zo snel even deze: http://www.baco-army-goods.nl/gel-accu-12-volt-7-2a.html Maar misschien kan je ze lokaal goedkoper krijgen?
Oke, dan heb ik i.i.g een uitgangsprijs. (zie namelijk enorm variërende prijzen).
Een dergelijke accu kan dus theoretisch (7200/700) ≈ 10 uur de Pi voeden.

Maar als ik andere solar-powered voorbeelden zie (bijvoorbeeld deze) krijg ik toch het vermoeden dat ik iets verkeerd doe/bereken. Want als het zo moet worden dan wordt het wel erg veel. Dan krijg je een gigantisch zonnepaneel bijvoorbeeld.
Je kan dat andere apparaat van ebay gebruiken om te laden en een dc-dc printje om de rpi te voeden.
Dat is wel handig. En dc-dc bedoel je dus gewoon een board (o.i.d.) die van 12V (of eigenlijk meerdere voltages) naar 5V gaat toch?
GekkePrutser schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:56:
Even wat opmerkingen:

Op de nieuwe Pi's zitten geen polyfuses meer op de USB poorten en met name de Model A trekt gewoon een 3G stick zonder powered hub. De mijn doet het in elk geval prima op mijn Model A. Er zit nog wel een ingangs-polyfuse dus kan je bij de Model B nog wel in de problemen komen (die ingangs fuse is dacht ik 1.2A). Maar inderdaad, gewoon lokaal opslaan is wel een stuk minder gedoe (en minder stroomverbruik).
Ik heb nog gewoon de eerste generatie model B. Als ik óók nog een extra Pi moet kopen wordt het toch wel wat prijzig eerlijk gezegd. Pi, accu, zonnepaneel, controller...
Je kan het standbyverbruik flink verminderen als je de Pi uit zet. Je zou bijv. een arduino/attiny kunnen gebruiken om de Pi bijv. elk uur ff te booten en een foto te laten nemen. Zo doe ik het ook met de mijne die in de auto gaat hangen. Als je hem een foto laat maken en gelijk weer een shutdown voordat de stroom er weer af gaat, blijft het stroomverbruik erg beperkt en gaat ook het filesystem niet stuk.
..arduino board.

Het kan en is misschien ook slim, maar het grootste probleem is nog wel het ontbreken van programmeerkennis. Werken met tutorials en voorbeelden e.d. wil nog wel, maar zelf het wiel min of meer uitvinden gaat toch wat ver.

Daarom wordt de 3G optie ook wat minder. Enig nut wat ik kan bedenken is op afstand af en toe live meekijken (lokaal opslaan lijkt me veiliger dan in cloud). En of mij dat alle moeite (zowel fysiek in zonnepaneel/accu) als programmeren waard is betwijfel ik.

Ik heb straks een 3G data-sim dat bij m'n Vodafone RED SUPER abonnement komt. Weet ook niet hoe het zit met uploadmax. e.d.
Of dat laatste zin heeft, hangt er wel van af hoe vaak je een foto wil laten maken, natuurlijk. Maar elke minuut is niet echt een optie lijkt me anders is je SD kaart zo vol.
Dat is ook nog iets om over na te denken.

Oorspronkelijke casus was de bouw van een woning (wat helaas nog héél lang gaat duren).
Laten we zeggen dat de bouw zo'n 4 maanden duurt (125 dagen), je gedurende 8 uur per dag foto's kunt maken (daglicht) en uiteindelijk een filmpje van zo'n 1 minuut wil hebben. Er gaan 30 frames/foto's in een seconde dus...

125 * 8 = 1000 uur. Filmpje heeft 30 * 60 = 1800 foto's. Dat is omgerekend ongeveer elk half uur een foto maken. (1800 foto's moet ook makkelijk op een 8GB SD passen).

Voor die casus kan ik 'm uiteraard ook voor andere zaken gebruiken, bloemetjes, lucht, snelweg ('s nachts :9 ). Maar dan heb ik niet altijd accu+zonnecel nodig natuurlijk, soms kan het ook gewoon aan lichtnet.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 18-05-2013 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet91 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 23:08:
[...]
Dat is wel handig. En dc-dc bedoel je dus gewoon een board (o.i.d.) die van 12V (of eigenlijk meerdere voltages) naar 5V gaat toch?
Qua efficiëntie kan je ook naar dit kijken: http://dx.com/p/vmp3203-5...ciency-dc-dc-module-47817

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

Ik heb nog gewoon de eerste generatie model B. Als ik óók nog een extra Pi moet kopen wordt het toch wel wat prijzig eerlijk gezegd. Pi, accu, zonnepaneel, controller...
Dat is waar. Ik had ook eerst de eerste model B (heb die nog steeds als prototype) en ik heb daar gewoon draadjes gesoldeerd van de stroom ingang naar de USB poorten (en daarmee de polyfuses overbrudgd). Werkte ook prima, alleen het is niet 100% gezekerd natuurlijk. O-) Maar zoals ik al zei: Het lijkt me ook niet zo belangrijk om voor 3G te gaan, zeker als het hier niks toevoegt.
..arduino board.

Het kan en is misschien ook slim, maar het grootste probleem is nog wel het ontbreken van programmeerkennis. Werken met tutorials en voorbeelden e.d. wil nog wel, maar zelf het wiel min of meer uitvinden gaat toch wat ver.
Dat is juist het mooie van de Arduino, er zit al vrij veel bij in de SDK. Voordeel is ook dat je gedurende de hele nacht de pi uit kan laten dus daar heel veel stroom mee bespaart.

Ik zou trouwens niet voor een volledige Arduino gaan, maar gewoon een mini versie op basis van de Attiny. Er zijn er zat, ik gebruik zelf de digispark en die kostten een tientje per stuk, kan je direct in de USB prikken om te programmeren. Je hebt maar 1 digitale output nodig dus een grote arduino is enorme overkill. Ik zou hem ook zo laag mogelijk klokken om nog meer te besparen.

Er is ook een relay boardje voor waarmee je dan de stroom van de pi kan schakelen. De Attiny heeft ook nog eens een hele mooie sleep mode, al kost dat inderdaad wat meer moeite om te programmeren. Zelfs zonder dat gebruikt hij veel minder stroom dan een pi.

Maar zoiets aan/uitschakelen is een kleine moeite, een groter probleem is het juist bijhouden van de datum/tijd want er zit net als op de pi geen RTC op en de ingebouwde klok is ook niet goed genoeg om maanden te laten lopen. Maar daar zijn ook voorbeeldjes en kitjes voor.

Ik weet dat het wat geknutsel is maar omdat de pi 99% van de tijd niks zal zitten te doen lijkt het me wel de moeite waard, zelfs in idle gebruikt hij nog aardig wat. Ik zeg niet dat het de enige methode is maar ik zie er hiet wel de voordelen van in, ik probeer alleen een beetje mee te denken.
[...]

125 * 8 = 1000 uur. Filmpje heeft 30 * 60 = 1800 foto's. Dat is omgerekend ongeveer elk half uur een foto maken. (1800 foto's moet ook makkelijk op een 8GB SD passen).

Voor die casus kan ik 'm uiteraard ook voor andere zaken gebruiken, bloemetjes, lucht, snelweg ('s nachts :9 ). Maar dan heb ik niet altijd accu+zonnecel nodig natuurlijk, soms kan het ook gewoon aan lichtnet.
Ja inderdaad, bovendien als je meer in de richting gaat van minuten tussen de foto's loont het ook niet meer zo om de pi steeds uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:10:
Ik zou trouwens niet voor een volledige Arduino gaan, maar gewoon een mini versie op basis van de Attiny. Er zijn er zat, ik gebruik zelf de digispark en die kostten een tientje per stuk, kan je direct in de USB prikken om te programmeren. Je hebt maar 1 digitale output nodig dus een grote arduino is enorme overkill. Ik zou hem ook zo laag mogelijk klokken om nog meer te besparen.
Je kunt ook deze kopen om te oefenen http://dx.com/p/arduino-nano-v3-0-81877 en daarmee kan je ook gelijk ATTiny's programmeren http://hlt.media.mit.edu/?p=1229
Er is ook een relay boardje voor waarmee je dan de stroom van de pi kan schakelen.
Qua relay zou ik gewoon voor zo'n ebay dingetje gaan: http://www.ebay.nl/itm/5V...ain_0&hash=item5656758e58
De Attiny heeft ook nog eens een hele mooie sleep mode, al kost dat inderdaad wat meer moeite om te programmeren. Zelfs zonder dat gebruikt hij veel minder stroom dan een pi.

Maar zoiets aan/uitschakelen is een kleine moeite, een groter probleem is het juist bijhouden van de datum/tijd want er zit net als op de pi geen RTC op en de ingebouwde klok is ook niet goed genoeg om maanden te laten lopen. Maar daar zijn ook voorbeeldjes en kitjes voor.
Tijd kan je natuurlijk ook gewoon laten bijhouden in je ATTiny. Maar ook in dit geval doet ebay wonderen: http://www.ebay.nl/itm/DS...ain_0&hash=item20c8406192
Ik weet dat het wat geknutsel is maar omdat de pi 99% van de tijd niks zal zitten te doen lijkt het me wel de moeite waard, zelfs in idle gebruikt hij nog aardig wat. Ik zeg niet dat het de enige methode is maar ik zie er hiet wel de voordelen van in, ik probeer alleen een beetje mee te denken.

Ja inderdaad, bovendien als je meer in de richting gaat van minuten tussen de foto's loont het ook niet meer zo om de pi steeds uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
GekkePrutser schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:10:

Dat is juist het mooie van de Arduino, er zit al vrij veel bij in de SDK. Voordeel is ook dat je gedurende de hele nacht de pi uit kan laten dus daar heel veel stroom mee bespaart.
En al de ongebruikte pinnen op je arduino in een gedefineerde staat zetten, scheelt ook nog energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Bedankt voor alle suggesties en moeite, maar dat wordt mij gewoon te veel moeite (dan moet ik enorm veel tijd gaan spenderen aan het (leren van) programmeren), kosten (al die board/converters e.d. kost in totaal best veel).

Als het wat moet worden, dan moet het een Pi + module, DIY zonnepaneel en een accu (LiPo of gel) worden. Wordt het meer dan wordt het te duur en te veel programmeren (waar ik niets vanaf weet).

En wie weet, misschien is het tegen die tijd dat ik 'm maanden wil inzetten bij de bouw al stroom aanwezig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend een middag bezig geweest om de behuizing te maken waarin ik de camera ga plaatsen om 360 graden foto's te maken (en eventueel later te upgraden naar een 3D scanner, al verwacht ik dat de resolutie van de camera daar niet echt ideaal voor is).

Ik heb met de 3D printer hoekjes geprint waarin M8 draadeindes zitten welke zo een kubus vormen. De draadeindes zitten met 2 moeren per stuk vastgedraaid dus dat vormt een zeer stevig geheel. Om te voorkomen dat de onderkant krast en om het geheel te kunnen stellen heb ik een stel voetjes geprint waarin de M8 moeren aan de onderkant vallen.

Daarna heb ik een frame gemaakt (ook 3D geprint) voor een grote LED lamp (4 watt 12 volt AC halogeenlampvervanger), deze lamp geplaatst en opgehangen in de kubus zodat het licht mooi in het midden valt. Kabeltjes direct aan de lamp gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt, vervolgens de kabels langs de ribben van de kubus laten lopen en om de zoveel cm vastgezet met een tie-rip. Om de lamp moet nog wel iets van een softbox, maar daar is het frame van de lamp ideaal voor. Waarschijnlijk is het allang prima om gewoon een stukje papier voor de lamp te plaatsen, gezien het maar een 4 watt LED lampje is zal dit niet te warm worden.

Voor de Pi heb ik een frame gemaakt waar deze in klikt, het frame loopt over de "grond' door naar de zijkant waar het klemt aan een van de ribben van de kubus. Dit was best lastig te ontwerpen gezien het vrij precies komt en de Pi weinig ruimte overlaat om zich goed te laten klemmen. Het eerste prototype was dan ook niet helemaal gelukt, deze was net iets te smal waardoor de Pi niet goed kon klemmen zonder het frame krom te trekken (2mm PLA dus dat buigt eenvoudig). De tweede iteratie werkt een stuk beter en gebruik ik nu ook, maar daarbij is er eigenlijk weer net iets teveel ruimte. Het werkt wel, maar met het in en uitpluggen van connectoren komt het nog wel eens los.

Aan de zijkant van de kubus heb ik met tie-rips een groot stopcontact met schakelaar geplaatst zodat ik de 12V AC adapter voor de LED lamp en de adapter voor de Pi beide kan plaatsen en centraal aan en uit kan schakelen. Daarnaast had ik dit stopcontact nog liggen, dus dat is altijd een goede reden om te kiezen voor een bepaald onderdeel. De extra stopcontacten zijn eventueel in de toekomst nog ergens nuttig voor.

Om de boel te kunnen regelen heb ik een breakout boardje met bijbehorende connector gemaakt zodat ik de I/O pinnen van de Pi kan gebruiken. Hierbij heb ik de 5 volt, 3.3 volt en ground ruim neergelegd zodat ik hier eenvoudig toegang tot heb (thou shalt check voltages!). De pinnen zelf zijn individueel uit te breken daar waar nodig. Relatief willekeurig heb ik aan GPIO9 een relais gehangen, hierbij is het relais aangesloten aan de 5 volt en ground waarbij via een transistor GPIO9 is aangesloten. Het is daarbij dus geen probleem dat de GPIO pin maar 3.3 volt en amper stroom levert, de stroom benodigd om het relais omlaag te houden komt van de 5 volt af. Dit relais schakelt de 12 volt AC voor de lamp zodat de Pi de lamp uit en aan kan schakelen. In de toekomst wil ik wellicht nog meer lampen plaatsen, deze zijn dan afzonderlijk aan en uit te schakelen.

Nadat dit deel van de hardware af was ging ik eens kijken naar de software. Direct de Pi maar even een verse installatie gegeven, dan ben ik ook direct klaar om de camera te gebruiken wanneer ik deze ontvang. Na wat klooien met libjes had ik de testcode snel in orde, maar helaas wou het relais niet schakelen. Door voltages te meten kwam ik erachter dat er 3.3 volt op de 5 volt pin stond, dat is op zich wel opmerkelijk te noemen. Een snelle check gaf aan dat de USB adapter wel netjes 5 volt aan het leveren was, dus er was iets vreemds aan de hand. Bleek dat ik per ongeluk het hele ding 1 rij naar achter had geprikt. Door het ontbreken van enige vorm van keying is het heel simpel om net iets verkeerd te plaatsen en dat kan vervelende consequenties hebben. In dit geval maakte het gelukkig weinig uit, buiten dat ik in eerste instantie zocht naar een probleem in de software terwijl het een probleem in de hardware bleek te zijn.

Volgende klusjes zijn het plaatsen van een header op het breakout board waaraan een steppermotor kan worden aangesloten. Daarmee moet het centrale roterende platform gerealiseerd worden. Daarna nog wat frames maken waarop ik doek of papier kan plaatsen zodat ik de binnenkant uniform wit kan maken.

Plus natuurlijk alles met betrekking tot de camera!

Als het geheel af is zal ik wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
!null schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:28:
Willen we nog een apart topic openen voor de camera of gaan we hier verder?
wat mij betreft eigen topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:11:
Als het geheel af is zal ik wat foto's plaatsen.
Graag!! Ben heel benieuwd, het klinkt enorm interessant, vooral je gebruik van 3D printing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Camera binnen en even snel getest: Direct al tegen een (bekende) bug aangelopen dat het niet tonen van de preview niet werkt.

Kwaliteit valt me best tegen, op een of andere manier is het beeld best wel vlekkerig, net alsof het geheel is gedownscaled en daarna weer geupscaled met een extra filter. Ik weet zo niet direct wat de native resolutie is van de sensor, maar kan het zo zijn dat er een scaling plaatsvindt? Daar lijkt het in ieder geval wel op.

Daarnaast is de applicatie zeer traag met het nemen van de foto.

Maar goed, vanavond maar eens verder mee spelen, nu was het alleen even een snelle test om te kijken of het uberhaupt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
S'avonds valt het nog meer tegen bij gebrek aan goed licht :P

Opzich zou de sensor redelijk wat native resoluties aan moeten kunnen. Zoals full hd, 720p e.d. Maar andere resoluties ook wel. Het is alleen de vraag hoe de software het regelt met de chip. Lijkt me overigens niet dat er nog in software geresized wordt, dat zou zo'n Pi helemaal niet trekken.

Zelf heb ik er nog weinig mee kunnen klooien, amper tijd voor, daarnaast moet ik steeds m'n mediaspeler setupje afbreken om een Pi te hebben. En ik heb me wel gerealiseerd dat ik nog wel wat extra aankopen moet doen voordat je echt een leuk timelapse setupje mee kan doen. Groot SD kaartje en losse stroomvoorziening. Want zolang hij nog stroom van het net nodig heeft kan ik eigenlijk niet echt naar leuke plekken toe om te timelapsen. Vanuit m'n raam is niet erg boeiend.

Ik denk dan zelf aan zoiets: http://tweakers.net/price...-power-bank-7000-mah.html

En dan hopen dat het met een model A Pi en een groot SD kaartje genoeg is om 24 uur te kunnen timelapsen, dat is toch wel mijn doel denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 22-05-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JPEG scaling is niet zo zwaar toch? Dat trekt ie met gemak lijkt me. Sowieso doet ie best lang over het maken van een foto.

Moet er nog mee gaan spelen, maar ik gok dat ik nog meer licht in mijn setup moet gaan toevoegen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij doet hij bijna niks in software, anders zou je namelijk meteen haperingen en vertraging zien.

Je hebt echt wel een beetje licht nodig, het is allemaal dezelfde techniek als een simpele USB webcam. Daarbij zie je ook dat het ontzettend snel achteruit gaat als het licht wegvalt. Als je een foto van je zelf maakt s'avonds dan helpt het al gigantisch om een bureau lampje op je gezicht te zetten. Maar goed, in mijn geval is de ruimte ook niet gigantisch verlicht, dat helpt ook niet.

Ik ben benieuwd hoe hij zich overdag buiten gaat gedragen, denk dat het nog best mooi wordt.

[ Voor 77% gewijzigd door !null op 22-05-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je die zien? De preview functie staat helemaal los van het maken staat volgens mij los van het maken van de foto zelf? Daarnaast kun je veel filters toepassen bij het maken van de foto, dus de bewerking is sowieso wel mogelijk.

Belangrijkste is denk ik dat de chip geen JPEG produceert (uberhaupt geen RGB data, maar YUV data) terwijl de software wel een JPEG uitpoept. Dan lijkt het me dus per definitie dat de software een bewerking uitvoert op de foto.

In raw data is de hele foto maar zo'n 20MB max, dat doet het CPU'tje van de Pi dus in een handomdraai. Het is een traag ding vergeleken met moderne PC's, maar nog steeds is het een enorme bak CPU power.

Overigens is het niet exact gelijk aan een webcam, maar meer aan een mobiele telefoon. Een webcam gaat bij weinig licht eerder proberen de framerate gelijk te houden maar de opbrengst te boosten (met alle ruis van dien) waarbij deze camera simpelweg langer lijkt te belichten bij minder licht.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ben ik niet helemaal van overtuigd hoor. Je hebt wel degelijk een punt dat de applicatie aan het einde een foto maakt en dat je dan geen vertraging hoeft te zien, maar een paar dingen:

- filters en white balancing e.d. stel je volgens mij in op de camera (eventueel de chip). Als je met Linux en webcams gaat spelen ontdek je dat je ook vergelijkbare bewerkingen in de USB camera kunt instellen. Dat soort bewerkingen real time toepassen (bij tonen van video) zou echt veel te zwaar zijn tenzij je daar ook weer losse hardware acceleratie voor zou hebben. (zoals op de pc een grafische kaart)

- ik heb de Pi getest met een simpele USB webcam (geen mooie die ook al ge-encode stream uitgeeft) waar, als ik het goed heb, ook een YUV formaat uitkwam. De Pi was ontzettend traag, het lukte niet eens om een foto per seconde te maken op een belachelijk lage resolutie.

- Je kunt het wel een hele hoop MHz in een klein doosje vinden (en dat is het ook!) maar het gaat er ook om wat de processor kan, niet alleen hoe snel. De mobiele processor van de Pi draait op 700MHz, maar is absoluut niet te vergelijken met een ouderwetse processor van 700MHz. De processor zal niet alle operaties kunnen die een normale pc/laptop processor wel kan, en is daarmee niet vergelijkbaar. De Pi moet het voor dit soort taken toch wel hebben van hardware acceleratie.
Hij is denk ik wel in staat om van die YUV data een JPEG te maken, maar resizen e.d. gaat nog wel een stuk verder. Dat is best zwaar, tenzij het natuurlijk een verdubbeling of halvering van de pixels is.
Bij mijn weten stel je dit soort camera sensoren in op de gewenste resolutie, waarop je een stream krijgt in de gewenste resolutie.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 22-05-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat USB erg traag is kan kloppen, de USB stack wordt 100% in software gedaan en dat kost flink wat CPU vermogen.

In het geval van de voorbeeld applicaties zoals raspistill: Ze gebruiken de mmal API om het encoden, filteren etc. door de videocore te laten doen. Deze heeft zeker ruim voldoende vermogen om dit te doen, daar is ie immers voor gemaakt.

Een snelle test met ImageMagick laat zien dat de CPU van de Pi op zich ook prima snel genoeg is om bijvoorbeeld zo'n afbeelding te resizen, maar gezien de videocore toch beschikbaar is kun je deze beter gebruiken natuurlijk. Daarnaast is de CPU niet snel genoeg voor het video deel, daarvoor is de videocore dus sowieso al nodig.

De chips in bijvoorbeeld een USB webcam doen normaal al het werk om de rauwe data van de chip om te zetten in bijvoorbeeld JPEG data. Vandaar dat je hier ook vaak wat basis tweaks hebt zoals witbalans ed. Het is compleet onhaalbaar om de rauwe data over USB te sturen en dan nog steeds een fatsoenlijk aantal FPS te halen. Daarnaast zou zelfs op een redelijk krachtige PC de CPU usage voor de USB stack flink oplopen. Gelukkig zijn er steeds meer USB controllers die offloading doen zodat de CPU usage laag blijft, maar regelmatig is de software USB stack een CPU hog.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raspberry Pi cameras get sent into space and the photo results are out of this world
http://www.imaging-resour...hoto-results-are-out-of-t

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Heb net even de Pi van m'n broer gepakt (hij gebruikt 'm af en toe voor XBMC) en heb er de camera module op aangesloten.

Toen een voor mij nieuwe wereld in gegaan (commands e.d.) en na wat gestoei heb ik wat beeld gekregen.
Heb een foto kunnen maken en paar keer is het gelukt om een netwerkstream op te zetten.
M.b.v. bron 1 en bron 2.

Alleen stopt het beeld na een 10-30 seconden en krijg ik een paar (fout)meldingen. Hoe en wat weet ik (nog) niet precies. (Ik gok problemen met buffer o.i.d. want dan kreeg ik eerst nog toen de netwerkstream nog niet lukte).

Krijg bijvoorbeeld dit soms (via putty):
code:
1
2
3
[0x4718f0] main libvlc debug: opening config file (/home/pi/.config/vlc/vlcrc)
vlc: unknown option or missing mandatory argument `-s'
Try `vlc --help' for more information.

En op Pi zelf:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5449/8882232871_02a9ce8ef2_z.jpg

Ik hoop dat ik de stream aan de praat hou (maar dan moet ik niet "-t 99999999999" hebben staan natuurlijk; want dan stopt het beeld sowieso. Moet ik dat in z'n geheel gewoon weglaten?) en dan hang ik 'm tijdelijk op bij onze kuikens.

[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 29-05-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nou eens geprobeerd via deze methode:

Setup (heen en weer geloop tussen woonkamer(laptop) en schuur :') ):
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7310/8889267125_613982349b_z.jpg

Live video feed op laptop (printscreen werkt niet op bovenstaande manier):
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5337/8889890844_b395a303da_z.jpg

Helaas nog niets gevonden wat de Pi als normale IP-cam maakt. (dus gewoon via browser kijken of op Qnap Surveillance station aansluiten zonder VLC of andere vage programma's ;( )

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 30-05-2013 14:18 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]