Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53

Zalmanman

So long,

xzaz schreef op zondag 24 februari 2013 @ 23:01:
[...]

SSH staat toch standaard aan en IP kan dmv DNS worden gevonden?
Dat weet ik niet zeker. Ik heb 'm gewoon via sudo raspi-config aangezet bij boot. Verder heb ik de RPi een vast IP-adres gegeven. Dat doe ik met alle aan het LAN (dus niet WLAN) aangesloten apparaten, dat bevalt me eigenlijk best goed.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:58
@ jvhaarst & Garyu, muchos gracias! Het is zo waarschijnlijk toch een tijdelijke oplossing tot de aanschaf van een flatscreen waarna de audio over hdmi kan.

Heb al even rondgeneusd op dx.com en kwam dit als externe usb soundcard tegen, zal dus hoogstwaarschijnlijk al een heel wat beter geluid geven? Ben nl niet bekend met de gebruikte chipsets e.d. Kijk voornamelijk xvid rips van series op het moment dus dan is het geluid toch al niet spectaculair, maar het is meer dat er nog wat dynamiek in zit. Betere alternatieven zijn natuurlijk welkom!

Gaan we er eentje bestellen, ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Zo één gebruik ik ook, en dat werkt prima !

In /etc/modprobe.d/alsa-base.conf :
code:
1
2
3
4
# Keep snd-usb-audio from beeing loaded as first soundcard
#options snd-usb-audio index=-2
# Keep raspi internal from being loaded as first soundcard
options snd-bcm2835 index=-2

Andere opties : http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=38&t=20866

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jvhaarst, is dat gewoon in rasbpian?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met betrekking tot een Mame emulator / cabinet in combinatie met een Raspberry Pi?

Ik zoek al een dag naar informatie en vind wel enkele beta projecten maar misschien zoek ik niet gericht genoeg en t zou zomaar kunnen dat jullie mij sneller op weg kunnen helpen :)

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
File transfer naar PI (vanaf Mac OSX)
Sinds een week of twee ben ik bezig om een goede manier te vinden om media files van mijn OSX 10.7 computer naar de usb harddisk die aan mijn PI hangt over te zetten. Ik ben begonnen met raspbmc, daar kreeg ik met sftp 700 KB/s en met SMB 4.5 MB/s. Omdat SMB op OSX niet lekker loopt, zag OSX de PI niet altijd en was de max. file grootte ~ 2GB. Bij grotere files meldt OSX dat de destination drive vol is.
Toen met OpenELEC getest: sftp 2.2 MB/s en SMB 0. SMB ziet PI altijd, maar denkt dat de usb disk vol is.

Die SMB problemen zijn ook bij anderen bekend (zie Google). SMB in XBMC zélf werkt echter wél goed (genoeg): Ik heb XBMC ook op m'n pc gezet, alleen voor de ingebouwde filemanager. En dan is de transfer speed bijna 6.5 MB/s.

UPnP werkt trouwens goed. Met Twonky (bij Philips TV's meegeleverd onder de naam MediaManager) krijgt XBMC meteen een goede verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door karel1 op 26-02-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
en wat is je snelheid met scp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Clementine schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:14:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met betrekking tot een Mame emulator / cabinet in combinatie met een Raspberry Pi?

Ik zoek al een dag naar informatie en vind wel enkele beta projecten maar misschien zoek ik niet gericht genoeg en t zou zomaar kunnen dat jullie mij sneller op weg kunnen helpen :)
Zoiets? http://techcrunch.com/201...ing-cabinet-in-the-world/

De maker daarvan loopt hier op Tweakers rond.

edit: @kladblokje dank - ik kon de NL vesie zo snel niet vinden

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-02-2013 12:34 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

CurlyMo schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:11:
@jvhaarst, is dat gewoon in rasbpian?
Yep

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 19:47

QuasaR

One ring to rule them all

Clementine schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:14:

PiMame ?
http://blog.sheasilverman...raspberry-pi-os-download/

Denk dat je sowieso nog veel beta's tegen zult komen en het nog wel een tijdje zal duren voordat er een '1.0' versie uit is gezien alles nog relatief nieuw is voor de Pi.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 12:05
V/d week mijn eerste Raspberry PI gekregen, echt een geniaal ding!

Ik heb een applicatie welke vrij veel i/o load doet en qua CPU en mem echt helemaal niks nodig heeft.
Dit wil op de Raspberry PI gaan draaien,

Wat zou de snelste storage methode zijn?

Geheugen kaartje:
code:
1
2
3
4
5
root@pcx:~# hdparm -tT /dev/mmcblk0p1

/dev/mmcblk0p1:
 Timing cached reads:   256 MB in  2.01 seconds = 127.24 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  56 MB in  3.10 seconds =  18.08 MB/sec

Externe harddisk:

code:
1
2
3
4
5
root@pcx:~# hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   336 MB in  2.01 seconds = 167.58 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  74 MB in  3.07 seconds =  24.11 MB/sec

Een USB stick haalt dezelfde snelheid als een geheugenkaartje.

Is dit niet erg langzaam voor een externe harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onthoud dat je maar beschikking hebt over een USB 2 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Goed, heb onlangs een NAS aangeschaft, en nu wil ik er een mediaspelertje bij hebben zodat mijn PC zo goed als overbodig wordt (staat nu nog puur aan omdat daar XBMC op draait via TV-Out richting TV. (en projector overigens, maar dat is zelden).

Raspberry lijkt me een mooie en goedkope optie. Ik zit alleen met het feit dat ik geen hdmi richting mijn audiosetje krijg, dus dat moet via optical (coax of toslink).

Ik ben ook nog een boxee box aan het overwegen, maar het feit dat dat eigenlijk depricated is, xbmc toch wat flexibeler is en toch nog best aan de prijs, ga ik toch maar even kijken hoe ik om dit probleem kan tackelen. Heb al aardig veel gegoogled en ook dit topic doorgelezen... De enige opties die ik heb zijn:

• Een nieuwe audioset kopen
• Een receiver ertussen zetten
• Een nieuwe TV die de hdmi kan doorlussen via optical out
• Een hdmi-switch/converterbox kopen
• Een usb-geluidskaartje met optical out kopen.

Waarbij de laatste de meest goedkope optie is natuurlijk, maar kan nu niet echt uit dit topic opmaken of dit al gelukt is bij mensen. Ik zag de volgende link al voorbijkomen:

http://dx.com/p/c-media-c...pdif-optical-output-15746

Mijn vragen:

Is hier iemand gelukt om dit aan de praat te krijgen, dus via optical out? Zo ja, ook met alle geluidsformaten? Ik moet er echt 5.1 uit kunnen krijgen, dat is echt een must. Waar moet je rekening mee houden? Heeft het nog gevolgen voor de raspberry (zijn er haperingen, gaat het stotteren, veroorzaakt het crashes?). Is het allemaal simpel te installeren en configureren?

Alle tips zijn welkom!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Het punt is niet de optical out, maar de externe geluidskaart die dus met de Pi moet gaan communiceren. Hier staat een lijstje van kaarten/chipsets die schijnbaar werken:
http://www.raspyfi.com/supported-dacs/

Lijst van mogelijke problemen vind je hier:
http://www.raspyfi.com/an...and-related-issues-on-pi/

[ Voor 23% gewijzigd door Garyu op 27-02-2013 13:15 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Mattie112 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:50:
Beetje offtopic:

gratis colocatie voor je raspberry pi

http://raspberrypicolocatie.nl/index.php

bij pcextreme
Ook in het buitenland mogelijk:
http://www.edis.at/en/server/colocation/austria/raspberrypi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 10:26
Isaja schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:39:
[...]
Ok, slechte kwaliteit van de analoge audio-out dus.

Zijn er meer gebruikers die dit kunnen beamen? Was namelijk van plan om een Raspberry aan mijn oude CRT tv te hangen met XBMC en analoog audio uit naar mijn stereo set (yamaha pianocraft, alleen annaloog in..) as it still works.

Maar als ik dit zo lees heb ik toch mijn twijfels, is het echt zo slecht? Beter voor een andere optie gaan?
De audio outpur an sich valt wel mee qua qualiteit, maar vind hem wel wat ruisen. Het ergste vind ik dat ik steeds tussen nummers door een erg irritante plop hoor (die ook niet fijn voor de speakers zijn). Lijkt wel of de uitgang wordt afgesloten na elk nummer en dan weer aan wordt gezet bij het volgende nummer. Via de MPD audio streamer met audio gapless aan, heb ik het alleen nog bij begin en eind van de playlist.

Afijn ik heb inmiddels een HDMI naar analoog kabel via dx.com besteld. Eens zien of dat werkt (heb hem nog niet binnen) en anders wellicht ook maar een USB soundcard er aan hangen, maar dat ploppen moet weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een kleine maar dirty fix voor het ploppen van het analoge audio signaal bij het luisteren van muziek: https://github.com/xbianonpi/xbian/issues/278

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
@CurlyMo: Dat is inderdaad best wel dirty te noemen ;)
Dank voor de link. Die had ik nog niet gevonden, maar wacht dan ook al ruim 2 weken op de kabel inmiddels, dus was eigenlijk al gestopt met zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
idef1x schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:30:
[...]

De audio outpur an sich valt wel mee qua qualiteit, maar vind hem wel wat ruisen. Het ergste vind ik dat ik steeds tussen nummers door een erg irritante plop hoor (die ook niet fijn voor de speakers zijn). Lijkt wel of de uitgang wordt afgesloten na elk nummer en dan weer aan wordt gezet bij het volgende nummer. Via de MPD audio streamer met audio gapless aan, heb ik het alleen nog bij begin en eind van de playlist.

Afijn ik heb inmiddels een HDMI naar analoog kabel via dx.com besteld. Eens zien of dat werkt (heb hem nog niet binnen) en anders wellicht ook maar een USB soundcard er aan hangen, maar dat ploppen moet weg..
MPD Git heeft een work-around voor dit probleem, dit zou de plops minder moeten maken.
Zie: http://git.musicpd.org/cg...95d16c6e508b95d0eef2986d0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Net de HDMI naar analoog kabel (http://dx.com/p/hdmi-male...m-audio-jack-black-143151) binnen en die werkt prima. Geluid is nu ook beter en geen plopperdeplopjes meer :)
De kabel is wel aan de prijzige kant, maar scheelt wel klooien met een andere USB adapter ;) Dit is plug & play en behoeft xbmc ook niet gehacked te worden (gebruik ik audiowise om via uPnP/telefoon te streamen van meestal internet.
NB ik gebruik de Pi momenteel alleen als audio streamer, dus heb geen video output verder nodig, dus geeft het voor mij niet dat ik mijn HDMI output nu niet meer voor video kan gebruiken (tenzij VGA voldoende is ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
MacGrumpy schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:36:
[...]

MPD Git heeft een work-around voor dit probleem, dit zou de plops minder moeten maken.
Zie: http://git.musicpd.org/cg...95d16c6e508b95d0eef2986d0
Hmm ja dat lijkt wel wat op die hack die CurlyMo aandroeg.

Overigens kun je ook Pulseaudio ipv alsa gebruiken....Dat werkte bij mij tenminste ook goed, doch wilde met de laatste raspbian nog even zoveel mogelijk standaard houden, dus had het nog niet weer zo ingesteld
Zie: http://www.raspberrypi.or....php?f=38&t=8783&start=25 (bijna onderaan bij comment van pasky)

• Pakka Pakka
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 09:58
Weet iemand of het Trust KB-2950 toetsenbord (review) werkt op XBian?

Vandaag in de aanbieding bij Alternate

Verwijderd

Tot (bijna) volledige tevredenheid draai ik MPD maar het enige probleem wat ik nog heb is dat ik het volumen nier kan regelen. Dut krijg ik niet met clients als in de commandline voor elkaar. Als ik dit probeer bij de clients reageren ze niet of ze geven een ACK-error of zoiets.

Nu zag ik dat de standaard RPi versie voor MPD versie 0.16 is terwijl MPD inmiddels al op versie 0.17.3 zit. Weet iemand hoe ik kan updaten naar deze laatste versie?

• Garyu

Garyu

WW

Ik denk niet dat je dit probleem met een update gaat verhelpen. Bij mij werkt het ook niet. Ik vermoed dat het een permissie-probleem van de Alsa-driver is, ik weet ook niet of je bijvoorbeeld in andere applicaties software-matig het volume zou kunnen aanpassen. In mpc bijvoorbeeld zie je ook met $ mpc status als reactie "volume: n/a".

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Garyu schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:13:
Het punt is niet de optical out, maar de externe geluidskaart die dus met de Pi moet gaan communiceren. Hier staat een lijstje van kaarten/chipsets die schijnbaar werken:

Lijst van mogelijke problemen vind je hier:
http://www.raspyfi.com/an...and-related-issues-on-pi/
Dat is niet best als je dat leest over die usb problemen (van de usb chip schijnt Broadcom zelfs geen documentatie te hebben) en het probleem willen ze gaan oplossen met een realtime kernel..

• Garyu

Garyu

WW

Ja, klinkt als met kanonnen op muizen schieten, maar goed. Hopelijk kakt de performance niet in als ze echt overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

Gisteren mijn PI ontvangen van RS en Raspbian wheezy van 2013-02-09 op de SD gezet.

Boot prima, beeld maar geen IP adres: nu ben ik geen beginner met Linux of de Raspberry (heb er al een) maar met DHCP krijg ik geen adres. Ligt het aan het image of de hardware versie van de Raspberry?

Vanavond maar eens een andere image proberen: welke is het beste geschikt om de PI als server in te zetten?

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@HeyDude
Staat je router ingesteld voor dhcp?
Heb je raspi-config gedraaid?
Misschien beginnen zonder desktop en dan met "ifconfig" kijken wat er aan de hand is.
Bij mij draait ie raspbian wheezy "out of the box" zelfs met ssh.
Ik kijk op mijn router welke ip-adres hij heeft toegewezen gekregen en kan er zo naar toe met ssh.
Wifi ingeplugd, wifi ingesteld opnieuw booten zonder ethernet-kabel: gaan met die banaan.
Bij mij komt die hele desktop er ook niet op.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

@KC27 zeker, DHCP en vast IP geprobeerd: noppes

Vanavond de Ethernet kabel maar eens controleren en de log van de Raspberry

Leuke tijdrovende hobby soms :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
@HeDude: Geheel met KC27 eens...bij mij werkt de raspbian weezy van 2013-02-09 ook out of the box...
inderdaad raspi-config even doorlopen, maar daar start ie al mee met de 1e boot (kun je hem gelijk overclocken indien gewenst ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Ja hoor... De netwerkkabel vervangen en draaien maar!
Toch wel een stuk sneller de 512mb versie.

En we zijn weer zoet voor vanavond! Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Garyu schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:13:
Alle USB1.1 class compliant USB audio interfaces werken met de RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Mr_gadget schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 20:39:
[...]

Dat is niet best als je dat leest over die usb problemen (van de usb chip schijnt Broadcom zelfs geen documentatie te hebben) en het probleem willen ze gaan oplossen met een realtime kernel.
Gaat ze niet lukken op korte termijn. En dan nog betwijfel ik of dat de problemen gaat oplossen. Trouwens, de kernels voor de RPi zijn al PREEMPT dus je kan al een heel eind komen als je je processen goed weet te prioriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Isaja schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:39:
Maar als ik dit zo lees heb ik toch mijn twijfels, is het echt zo slecht? Beter voor een andere optie gaan?
Onboard audio is niet echt top, zelfs een USB interfaceje van $2 op dx.com zal het beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 12-09 16:32
Weet iemand welke versie van linux voor de pi ZONDER GUI is. Mijn pi gaat het datacenter in dus een gui is overbodig :)

Zal zelf aan de debian versie te denken omdat ik daar toch al ervaring mee heb.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Dat is niet zo heel ingewikkeld, je kunt namelijk bij het configureren aangeven of je de desktop automatisch wilt starten bij het booten.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 12-09 16:32
Ah mooi, dan is het geen probleem. Scheelt weer recources als de PI geen gui hoeft te laden.

Bedankt voor het antwoord!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mattie112, je kunt ook gewoon zoeken naar "Minimal Raspbian". Dan voeg je gewoon zelf pakketten toe die je wél wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16

Edd

Mattie112 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 14:52:
Weet iemand welke versie van linux voor de pi ZONDER GUI is. Mijn pi gaat het datacenter in dus een gui is overbodig :)

Zal zelf aan de debian versie te denken omdat ik daar toch al ervaring mee heb.
Ik heb zelf al eens een aantal keer ArchLinux geïnstalleerd op de Pi om mee te spelen.
http://archlinuxarm.org/platforms/armv6/raspberry-pi

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 22:30

iChaos

It's Lupus.

Ik werk nu al 2/3 weken aan Dashboard, een PHP/AJAX/Bootstrap based webinterface om informatie over het systeem te kunnen zien. Het is gemaakt op een Raspberry Pi dus biedt het een zeer goede performance. Mocht je het willen proberen, zorg dan dat Apache/Lighttpd en PHP geinstalleerd zijn en doe het volgende:

sudo apt-get install vnstat git
cd /var/www
git clone https://github.com/cX12/dashboard.git

En hij draait op <ip van RPi>/dashboard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iChaos schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 22:51:
Ik werk nu al 2/3 weken aan Dashboard, een PHP/AJAX/Bootstrap based webinterface om informatie over het systeem te kunnen zien. Het is gemaakt op een Raspberry Pi dus biedt het een zeer goede performance. Mocht je het willen proberen, zorg dan dat Apache/Lighttpd en PHP geinstalleerd zijn en doe het volgende:

sudo apt-get install vnstat git
cd /var/www
git clone https://github.com/cX12/dashboard.git

En hij draait op <ip van RPi>/dashboard :)
Ziet er goed uit, maar de zeer goede performance deel ik niet helemaal. Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 22:30

iChaos

It's Lupus.

Naja, de pagina laadt op mijn Raspberry Pi in circa 2 seconden. Ik draaide vroeger phpSysInfo en Webmin, maar die waren wel een slag langzamer en hadden een stuk langere laadtijden. Alles is relatief, ik ben er iig tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Er is een nieuwe firmware update om het plop geluid (grotendeels) de wereld uit te helpen:
http://forum.stmlabs.com/...d=4573&pid=59568#pid59568

Ik hoor nog een plop als de dac wordt ingeschakeld, daarna is het zoals je zou willen/verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Met een externe USB-dac zijn bij mij alle plop-geluiden (die ik overigens niet echt storend vond) weg. Sowieso een verademing voor het oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook hier werkt de nieuwe firmware. Nu nog de tests van het XBian team afwachten en dan zullen we hem ook als update aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Cool, er is naast een groene en een rode nu ook een blauwe Raspberry Pi.

Enkel te winnen door mee te doen aan een wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:58
AutoStatic schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:02:
[...]
Onboard audio is niet echt top, zelfs een USB interfaceje van $2 op dx.com zal het beter doen.
Yes. Stond inderdaad op het punt dit gewoon te bestelen (goed genoeg voor video kijken met crt tv + audioset)

Maarrrrrrr.... Nu was ik gisteren bij vrienden welke een Sonos systeem hebben met Spotify. Werkt fantastisch, vanuit je luie stoel op je android phone nummers kiezen en luisteren!

Mijn idee: Zelfde systeem met Raspberry Pi. Nu Heb ik hier al een tutorial gevonden om het werkend te krijgen met XBMC, maar staat de laatste vraag die ook op die pagina gesteld wordt nog open: Kun je dit zonder scherm direct vanaf je android phone besturen? (Sonic like control system)

Iemand hier ervaring mee? Zou namelijk ook de aanschaf van een betere externe dac weer kunnen rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zou dat in het XBMC topic vragen (zie onderaan). Maar er is een XBMC app voor android (gebruik ik zelf) dus ik denk dat dat kan. Airplay lijkt ook ondersteund te worden door XBMC.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik weet niet of je daarvoor echt "fullblown" XMBC voor nodig hebt of dat ook 'gewoon' met MPD kan doen, dat daar eigenlijk voor gemaakt is. Kijk eens even naar Mopidy.

Dat zou ongeveer zo moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
Installing Mopidy and its dependencies from apt.mopidy.com, as described in Installation. In short:

wget -q -O - http://apt.mopidy.com/mopidy.gpg | sudo apt-key add -
sudo wget -q -O /etc/apt/sources.list.d/mopidy.list http://apt.mopidy.com/mopidy.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install mopidy

[ Voor 73% gewijzigd door Garyu op 05-03-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
Ik heb hem binnen, maar hoe kom ik aan een voedingskabel? De kabel zelf kan ik wel krijgen in de pricewatch:
pricewatch: ICIDU C-707648

Maar hoe kom ik aan een lichtnetadapter? Heb model B, die 5V, 700mA nodig heeft.

Op Amazon kom ik alleen 1000mA tegen. Weet niet of dat kan?
http://www.amazon.de/Rasp...TF8&qid=1362585356&sr=8-1

[ Voor 22% gewijzigd door Wolfos op 06-03-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Je telefoon kan toch wel even een paar minuten zonder stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Telefoon?

EDIT:
Oh, ik snap hem. Nee, de RBP is voor mijn buurman dus ik wil niet graag mijn telefoon oplader meegeven.

[ Voor 86% gewijzigd door Wolfos op 06-03-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als je niet bij amazon (of ergens anders online) wilt bestellen haal je gewoon een adaptertje bij de lokale elektronica/belwinkel? Die dingen zijn echt op iedere straathoek te krijgen hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 06-03-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Als zo een van Amazon (deze dan denk ik http://www.amazon.de/Stec...TF8&qid=1362585784&sr=8-2 ) gewoon kan dan bestel ik het daar. Heb alleen niet echt verstand van elektriciteit enzo.

EDIT: Okay, 1200mA is dus de hoeveelheid stroom die de kabel KAN leveren en de Pi zal zoveel gebruiken als ie nodig heeft als ik het goed begrijp. 1200 mA moet dus goed zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfos op 06-03-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Bij de Gamma heb je laders voor nog geen €5,- en die leveren 2A. Of je koopt een powered USB hub en gebruikt die. Dan heb je zelfs geen micro USB kabel nodig als je de RPi backfeedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Inderdaad Wolfos, de adapter moet minimaal 700mA kunnen leveren, 1000 of 1200 is dus voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Hee luie donders, the Pi community heeft jullie hulp nodig: http://www.raspberrypi.or...&t=28572&p=305655#p305655

Pak een pagina en help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ik heb mijn Pi van mijn kastje laten vallen, en nu zijn de kantjes van de SD-kaart slot eraf gebroken, mensen hier ervaring mee qua reparatie/vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor ongeveer een euro koop je een nieuwe SD-kaart slot en vervang je de oude. Het solderen hiervan is nou niet bepaald state-of-the-art wegens de grote pinnen en onderlinge afstand.

http://nl.farnell.com/mul...9?in_merch=New%20Products

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 12-03-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Je zou zelf kunnen proberen zo'n houder er van te solderen een een nieuwe er op, maar ik denk dat het er op neer zal komen dat je een nieuwe moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
CurlyMo schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:12:
Voor ongeveer een euro koop je een nieuwe SD-kaart slot en vervang je de oude. Het solderen hiervan is nou niet bepaald state-of-the-art wegens de grote pinnen en onderlinge afstand.

http://nl.farnell.com/mul...9?in_merch=New%20Products
ja zo een moet ik dus hebben, maar accepteert farnell niet alleen zakelijke klanten, tevens heb ik geen creditcard. Ik ga wel even zoeken naar een soortgelijk onderdeel en dan maar gezellig solderen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
heb er op ebay één gevonden via paypal: http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=221190612163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
net de SD socket eraf gehaald, ziet er redelijk netjes uit :P
Afbeeldingslocatie: http://i578.photobucket.com/albums/ss230/timmert26/20130313_105119.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Volgens mij moet je dat gaan lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

timmert26 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:53:
Ik heb mijn Pi van mijn kastje laten vallen, en nu zijn de kantjes van de SD-kaart slot eraf gebroken, mensen hier ervaring mee qua reparatie/vervanging?
Dit heb ik...
http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=59&t=15165

Heb je daar geen problemen mee...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Alleen heb ik wel een ander newbie vraagje...
Ik gebruik wheezy en ben raspberry aan het ontdekken.....

Heb veel geprobeer...
Maar krijg het niet voor elkaar om een @ op mijn toetsenbord werkend te krijgen...
Heb een "normaal " medoin draadloos eraan hangen...
Als ik deze in pc stop altijd @ maar in de rpi krijg het....
Is er een standaard toetsenbord waarmee je de basis functie aan de gang krijgt...

En een tipje van de sluier hoe ik dit kan aanpassen zonder weer een schone flash te doen....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

timmert26 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:54:
[afbeelding]
Netjes? Twee pads gesloopt op de print!

-edit-

Oh sorry, ik had niet terug gelezen, dit was dus gebeurt door het vallen? Let je op dus dat je twee baantjes terug moet gaan zoeken en opnieuw moet verbinden? De ene moet aan R50 en de ander aan R46.

[ Voor 24% gewijzigd door sebastius op 13-03-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
timmert26 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:54:
[afbeelding]
Nou zo te zien zijn er wel 2 eilandjes van de print afgebroken, ik weet niet of dat zomaar gaat lukken dan.. Ik weet niet wat de pinout is van SD kaarten, of ze per se nodig zijn.

Maar het schema is openbaar dus desnoods kan je uitzoeken waar die aansluiting vandaan komt, en dan een draadje te trekken (die rechtse komt zo te zien van de SMD weerstand die er vlak boven zit (R46) dus dat is geen probleem, die andere misschien wel). Als die andere onder de Broadcom SoC vandaan komt heb je wel een probleem want aan een BGA kan je geen draadjes solderen.

Edit: Sorry sebastius zag dat toevallig ook al terwijl ik dit aan het schrijven was. Maar volgens mij moet dat linker eilandje niet aan R50, want zo te zien zit het eilandje daarnaast daar al aan..

(Reactie op Dylantje verwijderd omdat ik dacht dat zijn toetsenbord helemaal niet werkte, ik had niet begrepen dat het alleen om de @ toets ging). Dan lijkt het me inderdaad de indeling ja.

[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 13-03-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Dylantje, staat je keyboard toevallig nog op Britse indeling? Dan kijg je met Shift-2 dubbele aanhalingstekens ipv een @. Als dat zo is: zie hier om op te lossen: http://elinux.org/RPi_Beginners#Keyboard_layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
GekkePrutser schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:31:
[...]

Nou zo te zien zijn er wel 2 eilandjes van de print afgebroken, ik weet niet of dat zomaar gaat lukken dan.. Ik weet niet wat de pinout is van SD kaarten, of ze per se nodig zijn.

Maar het schema is openbaar dus desnoods kan je uitzoeken waar die aansluiting vandaan komt, en dan een draadje te trekken (die rechtse komt zo te zien van de SMD weerstand die er vlak boven zit (R46) dus dat is geen probleem, die andere misschien wel). Als die andere onder de Broadcom SoC vandaan komt heb je wel een probleem want aan een BGA kan je geen draadjes solderen.

Edit: Sorry sebastius zag dat toevallig ook al terwijl ik dit aan het schrijven was. Maar volgens mij moet dat linker eilandje niet aan R50, want zo te zien zit het eilandje daarnaast daar al aan..

(Reactie op Dylantje verwijderd omdat ik dacht dat zijn toetsenbord helemaal niet werkte, ik had niet begrepen dat het alleen om de @ toets ging). Dan lijkt het me inderdaad de indeling ja.
Als je op die eilandjes opnieuw tin soldeert, en vervolgens de pinnetjes er weer aan vast maakt werkt dat niet?

[ Voor 3% gewijzigd door timmert26 op 13-03-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Springuin schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:33:
Dylantje, staat je keyboard toevallig nog op Britse indeling? Dan kijg je met Shift-2 dubbele aanhalingstekens ipv een @. Als dat zo is: zie hier om op te lossen: http://elinux.org/RPi_Beginners#Keyboard_layout
Das een handige site...
En ik heb van die streepjes...
Dus wijzigen in nl en dat zou voldoende moeten zijn...

Nog meer van die handige sites,......

Update...Krijg hem niet ...
Als ik de code intype in de run... doet hij niets...Is er niet iets als een configuratiescherm
Een stap voor stap zou fijn zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 13-03-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
timmert26 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:49:
[...]
Als je op die eilandjes opnieuw tin soldeert, en vervolgens de pinnetjes er weer aan vast maakt werkt dat niet?
Nee, want de printbaan/eiland is daar helemaal weg. Dus er is niets om contact mee te maken.

Als je heel veel geluk hebt, zit het printbaantje nog helemaal tot aan/in het eilandje, in dit geval zou het eventueel kunnen dat het soldeer dat je er in giet aan het printbaantje blijft plakken en eventueel verbinding maakt. Maar het blijft een flinke gok, en het is sowieso erg lastig om er soldeer in te gieten zonder dat er een kopereilandje ligt, want het soldeer blijft alleen goed vastplakken aan metaal. Anders rolt het op in een bolletje dat los blijft liggen. Als het al werkt kan het bij de minste of geringste beweging losschieten.

Het is naar mijn mening veel beter om op te zoeken waar die printbaan vandaan kwam en daar naartoe een draadje te solderen, bij voorkeur iets heel duns zoals kynar (wire wrapping draad). Dat draadje soldeer je dan direct op de pen van de SD kaart houder.

Edit: Ik heb het even opgezocht op een van mijn eigen pi's, en je hebt geluk, het is inderdaad zoals sebastius zei. De linker pad die mist (op je foto) moet aan R50, de rechter aan R46, dus in beide gevallen is het maar een heel kort stukje.

Zorg wel dat je die weerstand maar heel kort aanraakt en een dunne bout gebruikt die niet te heet is. Want voor je het weet wordt de andere kant ook te heet en zit hij aan je soldeerbout vastgeplakt, en dan heb je echt een probleem want het ding is miniscuul. Het is redelijk risicovol, maar je hebt ook niet zo veel te verliezen want zonder werkende SD kaart heb je er niet zo veel aan.

[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 14-03-2013 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Ohh ik probeer eerst wel of het met tin lukt , nieuwe draden trekken gaat mijn kennis en beschikking over materieel te boven. Vrees dat dat een nieuwe kopen wordt :(

[ Voor 3% gewijzigd door timmert26 op 14-03-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:45
Ik heb net dit kastje gekocht om mijn stofhappende Pi erin te doen.... http://www.sossolutions.nl/product.php?id_product=9324190

Maar hoe krijg ik in hemelsnaam dat ding open? Ik trek hem zowat uit elkaar geloof ik. :?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
Denizz schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:39:
Ik heb net dit kastje gekocht om mijn stofhappende Pi erin te doen.... http://www.sossolutions.nl/product.php?id_product=9324190

Maar hoe krijg ik in hemelsnaam dat ding open? Ik trek hem zowat uit elkaar geloof ik. :?
Er zitten een paar clips aan de onderkant. Beetje porren met een schroevendraaier en hij gaat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:45
De schroevendraaier deed het hem inderdaad, bedankt.

Ik gebruik hem als mediaspeler voor mijn niet zo slimme TV, XBMC werkt echt perfect, trek zo alle films van mijn computer af naar de TV. :)

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vandaag stottert mijn muziek heel erg (zowel radio als via thuisserver). Nu zie ik met het DF-commando het volgende:
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
rootfs 7694808 7694804 0 100% /
/dev/root 7694808 7694804 0 100% /
devtmpfs 216132 0 216132 0% /dev
tmpfs 44880 256 44624 1% /run
tmpfs 5120 0 5120 0% /run/lock
tmpfs 89740 0 89740 0% /run/shm
/dev/mmcblk0p1 57288 18968 38320 34% /boot
tmpfs 89740 0 89740 0% /tmp

De root zit vol, kan dat de boosdoener zijn en wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

check ff /var/log. Kans is groot dat daar de boosdoener is..
je kan ook met du -hcs / kijken welke directories veel ruimte innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha var/log is idd de boosdoener :( . Wat kan ik sowieso weggooien en hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 13-09 18:58
Kijken welke log het grootste is en dat aanpakken bij de applicatie zelf en logging misschien uitschakelen in die applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

in /etc/logrotate.conf en /etc/logrotate.d/* kun je instellen hoeveel logs er bewaard moeten worden en hoe lang. Ik zou het daar idd aanpakken. Je kunt in principe de logs in /var/log weggooien met de extensie .gz
Dat zijn de oudere logfiles en zou al heel wat schelen. Voor een raspberry is dit niet zo erg. In een server omgeving zou ik er anders tegenaan kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
'k Heb bij DealExtreme een paar weken geleden een batterij besteld die in eerste instantie bedoeld is voor het opladen van je telefoon. Het gaat om deze:
http://dx.com/p/micro-usb...ower-battery-black-122720
Ik ging er vanuit dat de Pi daar wel op zou werken. Dat doet ie dus ook, valt me niks tegen. Ik heb ook deze kabel erbij gepakt, anders past ie niet aan de Pi (en sowieso ziet het er niet uit) omdat de SD-kaart in de weg zit dan.

Ik wilde in eerste instantie 5v uit reguliere batterijen halen maar ik ben daar niet genoeg mee bezig (electronica that is) om dat zo even te kunnen doen. En met die prijzen van DX... :X

In combinatie met deze wifi-adapter (heb specifiek deze gepakt omdat daar geen powered usb-hub voor nodig is; de Pi kan deze zelf wel voeden) heb ik de Pi nu helemaal standalone maar via wifi dus wel bereikbaar. Lijkt helemaal goed te gaan zo.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Hoe lang kan de pi op zo'n accu of heb je dat nog niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan ook gelijk even zo'n mini SD kaartje halen welke niet uitsteekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb 'm nog niet gestresst maar hij leek niet zo hard in te kakken. Die batterij heeft een indicatie in de vorm van een paar ledjes dus je kunt het daar wel aan zien.

SD-kaartje dat niet uitsteekt is ook geen gek idee, maar het gaat zo wel. Met dat kabeltje ertussen kan ik er wat meer kanten mee op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 19:24
Lieuwe15 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:15:
Hoe lang kan de pi op zo'n accu of heb je dat nog niet getest?
pi en de accu allebei 5v. (dohh) :P
Pi vraagt rond de 500/700 mAh de accu is 2200 mAh(zoals ze aangeven, wat meestal minder is maar okey)

2200 / 600 (gemiddelde van 500/700) kom je uit op: 3,66 uur. Dus pak hem beet 2 uur moet die het wel doen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 17:15
Ik zit met de volgende vraag:
Ik heb een raspberry pi rev. b 512, hier wil ik AirPi op gaan draaien met een Bluetooth 4.x dongle en een USB geluids kaart
Nu is het de truuk dat ik airplay wil gebruiken naar de raspberry pi zonder wifi via Bluetooth.
Dit aangezien dit in een kratradio komt voor buiten gebruik op een accu.
Nu is de vraag:
Ondersteund Airpi Airplay via bluetooth 4.0 op de Raspberry Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 16:28

Kek

3flix

AirPlay ondersteund geen Bluetooth, het zal gewoon een Bluetooth speaker worden zonder AirPlay (of airpi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
  • Laatst online: 12-09 23:06
Ik probeer meteen het juiste geheugenkaartje te kopen, kunnen jullie een indicatie geven hoeveel ongeveer genoeg is na de installatie van een hoop tooltjes?

Als server, sabnzbd+, transmission, XBMC, VPN, evt ook SIP, webserver, en dergelijke.

Is een 16GB kaartje voldoende? Of toch de 32?

Downloads staan wel sowieso ergens anders, op HDD of een USB stick :P

Ik heb hier een Samsung adapter liggen, voor MicroSD > SDHC, is het misschien handig om toch een MicroSD te kopen omdat het ook in telefoons ed. werkt? Ik heb geen idee of ik dit wel of niet ga doen als ik 'm dagelijks ga gebruiken, doen veel van jullie dit wel?

<div>Q: How do you annoy a web developer?</span>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat past makkelijk op 16GB. Die software is allemaal niet zo groot. Zeker niet als je geen grafische omgeving draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zelfs voor een 4gig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Laatst online: 13-09 18:36
Ik heb een Raspberry Pi 512mb besteld. Nu lees ik dat er geen zekeringen op de usb poorten zitten. Wanneer ik een 5V 2A voeding op de raspberry aansluit, kan ik dan de overige stroom van de usb poorten vragen? Of moet ik toch een powered usb hub erachter doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Volgens mij is dat gewoon mogelijk. Je houdt dan nog 1400 - 1300 mA over om te verdelen over beide USB poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Bedankt. Ik ben van plan een gehele media center te bouwen.

Raspberry 512mb met daaraan een kleine hub zodat ik in totaal 5 poorten heb. Het volgende moet erop:

2.5 inch HD
Wifi dongel
en tijdelijk een toetsenbord om het een en ander in te stellen.

dan heb ik dus nog een aantal usb poorten voor evt een usb stick.

Dit wil ik allemaal in één behuizing bouwen. Op de achterkant dus een HDMI aansluiting in de behuizing. Een C8 connector naar een ingebouwde voeding.
Evt op de voorkant/achterkant een usb aansluiting voor dus een usb stick of toetsenbord.

Ik heb gekeken naar wat Mini atx behuizingen, maar die blijven zelfs nog groot.
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.logicsupply.com/blog/wp-content/uploads/2012/12/MC500.png

iemand nog tips? of een website waar mooie kleine behuizingen te koop zijn?

Edit: Kwam ook nog deze tegen: http://www.logicsupply.nl/m350/

[ Voor 3% gewijzigd door sweebee op 21-03-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Hipska schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:38:
Volgens mij is dat gewoon mogelijk. Je houdt dan nog 1400 - 1300 mA over om te verdelen over beide USB poorten
Was het niet zo dat er alsnog een hoofdzekering in zat van 1A? Of is die bij de nieuwe versie ook komen te vervallen?

*edit*:
Er zit idd bij de power input een polyfuse van 1.1A. Dus een hdd aan de pi zelf hangen zonder hub gaat waarschijnlijk niet werken ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Lieuwe15 op 21-03-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Kan wel hoor.

Als ik zie wat je er allemaal nog gaat aanhangen, zou ik zeker voor een powered hub gaan! Want dit gaat je Pi alleen niet allemaal aankunnen. Eventueel kan de Pi zelf ook door die hub gevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
@Hipska daar heb ik ook al over zitten denken om 1 voeding te nemen naar de powered hub en dan dus 1 poort gebruiken om de raspberry mee te voeden.

met rasp op de hub hou ik dan nog 4 poorten over. waarvan 2 voor hd en wifi dongel. Dan blijven er 2 over voor een usb stick of toetsenbord.

verbruik van pi is max 700mA. Een 2.5 inch hd max 800mA. dus houd ik nog 500mA over voor de wifi dongel en evt een usb stick en toetsenbord.

zou genoeg moeten zijn? Ik kan zo niet vinden wat wat die laatste apparaten verbruiken. Ik wil de wn821n dongel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Afbeeldingslocatie: http://i578.photobucket.com/albums/ss230/timmert26/raspie.jpg
Mijn neef heeft ervoor geleerd en op locatie alles mooi te weten repareren met het nieuwe onderdeel. Werkt weer perfect als voorheen. Misschien nu toch maar eens overwegen hem aan de muur te hangen zodat hij niet weer van het kastje valt (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 19:24
timmert26 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:47:
[afbeelding]
Mijn neef heeft ervoor geleerd en op locatie alles mooi te weten repareren met het nieuwe onderdeel. Werkt weer perfect als voorheen. Misschien nu toch maar eens overwegen hem aan de muur te hangen zodat hij niet weer van het kastje valt (A)
Weet niet of het werkt, maar bij de Action hebben ze deze usb readers( voor €0,99) geloof ik.

Misschien kan je hier de de SD kaart houder er af solderen en op de pi solderen? Heb je snel en goedkoop een nieuwe sd kaart houder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JElRPy2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SnqNTRb.jpg
Pagina: 1 ... 32 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]