• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 12:18
|sWORDs| schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:23:
[...]

Ik vind het nog wel meevallen, 130-140 euro, tientje meer dan niet SODIMM.
pricewatch: Crucial CT2K16G4SFD824A
Dat valt inderdaad mee.
Ik heb een Gen5-nuc waar ik 32 GB werkend geheugen voor zoek.
Dat lijkt een flink stuk duurder.

Volgens mij kan ik dan beter voor een gen6-nuc met het goedkopere geheugen.

Verwijderd

Ik weet niet of VT-d werkt via TB en als het al kan dan moet de Pegasus ook nog een reset mode ondersteunen. Ik denk dat het antwoord nee is.
Volgens mij wordt TB inderdaad niet ondersteund om middel passthrough aan de VM te geven. Op zich niet erg want RDM werkt goed op dat crashen van de desbetreffende VM na. Logs geven na de crash geen rare dingen aan, wel zag ik meldingen voorbij komen dat 80% van het ram geheugen in gebruik was door OpenZFS. Heb na wat zoeken wat aanpassingen gedaan en Max memory allocation van OpenZFS vastgezet op 6GB zodat er 2GB overblijft voor de host (macOS in dit geval)

Is kijken of het nu beter gaat, anders moet ik het ergens anders in zoeken.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
pitchdown schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:07:
[...]

Klinkt interessant.
Welk geheugen heb je gebruikt? Die modules zijn volgens mij niet goedkoop...
Deze 2x16 kit van Crucial: https://tweakers.net/pric...6g4sfd8213/specificaties/. Kostte me €128. Dat vind ik geen gekke prijs voor 32GB.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 18-08-2016 21:00 ]

• pitchdown
Ik wil i.v.m. energiebesparing een nieuwe hardware-setup bij elkaar vinden met 64 GB geheugen.
Tot op heden kom ik uit op 2 X de laatste generatie van de Intel Nucs.
Iemand die nog een goede leuke optie heeft ? --> het mag ook 1 zuinig systeem zijn waar 64 gb geheugen in kan.

• Cranberry
Ik denk dat je eerst voor jezelf de keuze moet maken wat je het belangrijkst vindt. Wat ga je doen met je systeem? 2 NUCs verbruiken samen meer dan 1 zuinig systeem. In dit topic staan verschillende zelfbouw-systemen, waarbij ook het idle-verbruik is vermeld.
Zelf heb ik ook nog een systeem o.b.v. een ASRock H170M bordje (zie elders in dit topic voor de specs). Met 64GB memory, een SSD en 'n gewone HDD kom ik op een idle-verbruik van zo'n 24W als ik het me goed herinner.

• pitchdown
Cranberry schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:39:
Ik denk dat je eerst voor jezelf de keuze moet maken wat je het belangrijkst vindt. Wat ga je doen met je systeem? 2 NUCs verbruiken samen meer dan 1 zuinig systeem. In dit topic staan verschillende zelfbouw-systemen, waarbij ook het idle-verbruik is vermeld.
Zelf heb ik ook nog een systeem o.b.v. een ASRock H170M bordje (zie elders in dit topic voor de specs). Met 64GB memory, een SSD en 'n gewone HDD kom ik op een idle-verbruik van zo'n 24W als ik het me goed herinner.
Ik ga ca. 10 windows vm`s draaien. Ik draai dit nu op een HP Z620-workstation welke 130 Watt gebruikt :-)
Ik heb snel 64 Gb geheugen nodig.
Daarnaast moet het systeem "stil" zijn (je moet er naast kunnen zitten) en zo min mogelijk stroom eten.
De HD`s van de vm`s staan centraal op een qnap-nas.

Wat is wijsheid?

Zit nu bv. naar deze mini-1u te kijken : https://www.supermicro.nl.../Mini-ITX/SYS-E200-8D.cfm

Interessant?

[ Voor 9% gewijzigd door pitchdown op 18-08-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Heb inmiddels een paar weken onderstaande setup draaien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v5 Boxed€ 302,79€ 302,79
1Supermicro X11SSH-F€ 249,89€ 249,89
1Cooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1Noctua NH-U9S€ 49,-€ 49,-
3Noctua NF-S12A PWM, 120mm€ 19,44€ 58,32
4Samsung M391A2K43BB1€ 76,50€ 306,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Samsung 830 series SSD 512GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,85

Wegens de herrie van de standaard fans in de Silencio case (2000rpm) direct een stel Noctua's opgehaald.
Setup draait nu muisstil met de fans op 300rpm en CPU fan draait 400rpm.
Met ipmitool het moederbord overtuigd dat 250rpm snel zat is om het elke paar seconden up/down spinnen te voorkomen.

Volgens m'n Conrad Energy Monitor 3000 slurpt deze setup:
  • ESXi 6 met 3 VM's idle: 21 watt
  • Ubuntu idle: 15.4W
  • W10 idle: 18W
Onder vollast heb ik 'm nog niet verder gekregen dan 87W (net iets minder dan m'n desktop in idle, dus dat wordt het volgende project).

Overweeg tzt toch eens een PicoPSU te proberen en de Seasonic naar m'n desktop te verhuizen, want die gaat daar vast zuiniger zijn dan de oude 520W Corsair die er nu in zit, maar vooralsnog ben ik best tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Keurige setup! 21W idle is netjes, heb je nog geprobeerd om wat tuning toe te passen? (Energie Profiel op low power zetten bijvoorbeeld.)

Ik ben zelf bezig met ESXi op een Intel NUC (i3/8GB) en daar valt het verbruik me eigenlijk best tegen. Idle doet schommelt het verbruik rond de 14W, en als de vCenter VM die er op draait een beetje actief is, stijgt het verbruik al snel naar 18-19W.

Best veel voor een NUCje...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:47:
[...]

Ik ga ca. 10 windows vm`s draaien. Ik draai dit nu op een HP Z620-workstation welke 130 Watt gebruikt :-)
Ik heb snel 64 Gb geheugen nodig.
Daarnaast moet het systeem "stil" zijn (je moet er naast kunnen zitten) en zo min mogelijk stroom eten.
De HD`s van de vm`s staan centraal op een qnap-nas.

Wat is wijsheid?

Zit nu bv. naar deze mini-1u te kijken : https://www.supermicro.nl.../Mini-ITX/SYS-E200-8D.cfm

Interessant?
Zou dit supermicro-systeem misschien interessant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
FireDrunk schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:15:
Keurige setup! 21W idle is netjes, heb je nog geprobeerd om wat tuning toe te passen? (Energie Profiel op low power zetten bijvoorbeeld.)
Had ik inderdaad mee geexperimenteerd, maar stond nu op Balanced. Nu op Low gezet en verbruik schommelt nu rond 19.4W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Low Power kost je volgens mij wel echt wat performance, dus ik weet niet of je dat als permanente situatie wil.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
FireDrunk schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:05:
Low Power kost je volgens mij wel echt wat performance, dus ik weet niet of je dat als permanente situatie wil.
Low Power vs Balanced was bij mij precies Azure Stack wel of niet kunnen draaien. Dat zijn zeven nested VMs.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
pitchdown schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:10:
[...]

Zou dit supermicro-systeem misschien interessant zijn?
Niet "misschien interessant" maar "zeker interessant"!
Ik wil er dolgraag een aantal om een VSAN cluster/Storage Spaces Direct cluster/NTNX CE cluster te bouwen.

Hij is niet helemaal stil waardoor plaatsing in een woonkamer net irritant is.

De 5028D-TN4T is interessant als het stiller moet of je meer opslag nodig hebt. Je kunt deze ook goedkoper regelen door het chassis met een ander moederbord te kopen (ik heb zelf de 6core variant gekocht). Zie deze wiki pagina voor een lijst met onderdelen die je dan nodig hebt.
Volgens mijn meter gebruikt hij rond de 35W idle met 2 DIMMs, een NVMe Samsung 950 Pro en twee Samsung 850 Pro's. De SYS-E200B-8D moet zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
hans_lenze schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:35:
[...]

Niet "misschien interessant" maar "zeker interessant"!
Ik wil er dolgraag een aantal om een VSAN cluster/Storage Spaces Direct cluster/NTNX CE cluster te bouwen.

Hij is niet helemaal stil waardoor plaatsing in een woonkamer net irritant is.

De 5028D-TN4T is interessant als het stiller moet of je meer opslag nodig hebt. Je kunt deze ook goedkoper regelen door het chassis met een ander moederbord te kopen (ik heb zelf de 6core variant gekocht). Zie deze wiki pagina voor een lijst met onderdelen die je dan nodig hebt.
Volgens mijn meter gebruikt hij rond de 35W idle met 2 DIMMs, een NVMe Samsung 950 Pro en twee Samsung 850 Pro's. De SYS-E200B-8D moet zuiniger zijn.
Is de e200B-8D stil genoeg om als systeem in werkkamer te hebben?
Performance zal wel in orde zitten volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ta_chi79

Je hebt heel waarschijnlijk geen 3 kastfans nodig. Helemaal geen kastfans of maar 1 zou al voldoende moeten zijn. Je hebt al de fan van de ATX voeding, dat is al voldoende. Ik plaats in een kast vol warmte producerende hard mechanische disks meestal één fan direct tegenover de cpu fan. Die blaast de lucht naar buiten. Daardoor wordt lucht aangezogen door de gaten in de kast, wat de temperatuur overal laag houdt in een midi tower. Een paar fans minder scheelt je zo enkele Watts, in jouw geval misschien iets minder door de rpm beperking.

Het ontbreken van mechanische 3.5" hard disks zorgt voor een fijn verbruik. Het zou nog minder kunnen zijn als je geen NVMe toegepast had, misschien kun je dat eens testen? Het hangt af van het moederbord, BIOS instellingen en OS.

Ten opzichte van de Seasonic G-series 360 is de PicoPSU bij laag verbruik percentueel veel zuiniger, dat verschil zul je zeker merken. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
pitchdown schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

Stil genoeg vind ik moeilijk te benoemen. Hij zit ergens tussen een normale desktop en een 2u server in. Niet heel luid, maar zeker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pitchdown schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

https://tinkertry.com/sup...ys-5028d-tn4t-sound-tests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
mrmrmr schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:44:
@ta_chi79

Je hebt heel waarschijnlijk geen 3 kastfans nodig. Helemaal geen kastfans of maar 1 zou al voldoende moeten zijn. Je hebt al de fan van de ATX voeding, dat is al voldoende. Ik plaats in een kast vol warmte producerende hard mechanische disks meestal één fan direct tegenover de cpu fan. Die blaast de lucht naar buiten. Daardoor wordt lucht aangezogen door de gaten in de kast, wat de temperatuur overal laag houdt in een midi tower. Een paar fans minder scheelt je zo enkele Watts, in jouw geval misschien iets minder door de rpm beperking.

Het ontbreken van mechanische 3.5" hard disks zorgt voor een fijn verbruik. Het zou nog minder kunnen zijn als je geen NVMe toegepast had, misschien kun je dat eens testen? Het hangt af van het moederbord, BIOS instellingen en OS.

Ten opzichte van de Seasonic G-series 360 is de PicoPSU bij laag verbruik percentueel veel zuiniger, dat verschil zul je zeker merken. Aanrader.
Merk ook dat ik nu weinig casefans nodig heb, zal er bij de eerstvolgende herstart eens 1 of 2 afkoppelen en zien wat het scheelt. De Noctua's verbruiken elk maximaal 1.44W en ze draaien slechts op 25% dus zal daar wel ver onder blijven, dus ik verwacht niet heel veel verbetering op dat vlak. De oude fans verbruikten al 4W per stuk, dus de grootste winst heb ik al te pakken.

Op de NVMe staan momenteel al m'n VM's en op de 830 staat nog een oudere W2008 voor dual-boot, of tot ik de capaciteit nodig heb voor meer VM's (wacht eigenlijk even op de RTM van W2016 om de Ubuntu's gezelschap te houden).

Initieel had ik problemen om de NVMe uberhaupt herkent te krijgen door ESXi. Rechtstreeks met Ubuntu of W10 erop draaide ie als een tierelier, maar na wat klooien in de BIOS en uiteindelijk factory defaults en opnieuw beginnen werkte het weer.
Overigens gaf het installeren van ESXi ook nog wel wat problemen, want initieel kwam ik niet veel verder dan: Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rkrhbo.png
Nadat ik m'n 4e RAM reepje had toegevoegd (1 was DOA) werkte het de installatie weer.

Ik probeer ook niet teveel downtime te veroorzaken omdat er ook nog anderen zijn die gebruik maken van een van de VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Als je trouwens iets kleins zoekt met 6 cores (12 threads, 128GB geheugen, 2x1Gb en 2x10Gb) kan je eens kijken naar de Supermicro Superserver SYS-E200-8D. Dit systeem is kant en klaar: geheugen inprikken en een SSD en klaar :). Hier zit een moederbord in van dezelfde serie als ik zelf heb (X10SDV serie) die VMware certified is. Het enige verschil is het aantal cores en het aantal aanwezige nics.
Zie de site van Tinkertry voor een beschrijving. Er is ook een 4 core, 8 threads uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.tinkertry.com/content/articles/769-supermicro-superserver-sys-e200-8d-and-sys-e300-pictures/featured.png

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 19-08-2016 19:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Maar waarom 6x SATA? Waar laat je die dingen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:16:
Maar waarom 6x SATA? Waar laat je die dingen?
Ach, dat zit nou eenmaal op het mobo. Makkelijker is om er een NVMe SSD in te prikken. :) Of je maakt gebruik van remote storage (bijv een Synology of QNAP NAS).

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 03:16
Microkid schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:06:
Als je trouwens iets kleins zoekt met 6 cores (12 threads, 128GB geheugen, 2x1Gb en 2x10Gb) kan je eens kijken naar de Supermicro Superserver SYS-E200-8D. Dit systeem is kant en klaar: geheugen inprikken en een SSD en klaar :). Hier zit een moederbord in van dezelfde serie als ik zelf heb (X10SDV serie) die VMware certified is. Het enige verschil is het aantal cores en de aanwezige nics.
Zie de site van Tinkertry voor een beschrijving. Er is ook een 4 core, 8 threads uitvoering.

[afbeelding]
Damn wat een fantastische machientjes :-). Als het stroomverbruik meevalt dan zie ik me dit in de toekomst nog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Yarisken schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:30:
[...]

Damn wat een fantastische machientjes :-). Als het stroomverbruik meevalt dan zie ik me dit in de toekomst nog aanschaffen.
Zie mijn ervaring met eenzelfde moederbord eerder in dit topic. Zal tussen de 25 en 35W liggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Microkid schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:32:
[...]

Zie mijn ervaring met eenzelfde moederbord eerder in dit topic. Zal tussen de 25 en 35W liggen denk ik.
Als ik dat lees dan waarom in de hell nog een intel skull canyon kopen. Voor iets meer geld heb je 64 of 128GB en meer netwerkpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Dat had iemand zich dus ook al afgevraagd :)
https://tinkertry.com/int...d-supermicro-superservers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Yarisken schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:51:
[...]

Als ik dat lees dan waarom in de hell nog een intel skull canyon kopen. Voor iets meer geld heb je 64 of 128GB en meer netwerkpoorten.
De reden dat ik de Skull Canyon gekocht heb, heeft verschillende redenen. Belangrijkste reden is de Iris Pro Graphics. Hiermee heb ik een redelijke grafische kaart, waarmee ik wil testen (XenApp/XenDesktop; RDS) Bovendien is het ding klein en redelijk energiezuinig. Tenslotte vond ik de prijs gunstig: voor nog geen €680 heb ik een 4 core/8 threads systeem met 32GB geheugen.

Maar de SuperMicro's zijn absoluut interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Cranberry schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:25:
[...]

De reden dat ik de Skull Canyon gekocht heb, heeft verschillende redenen. Belangrijkste reden is de Iris Pro Graphics. Hiermee heb ik een redelijke grafische kaart, waarmee ik wil testen (XenApp/XenDesktop; RDS) Bovendien is het ding klein en redelijk energiezuinig. Tenslotte vond ik de prijs gunstig: voor nog geen €680 heb ik een 4 core/8 threads systeem met 32GB geheugen.

Maar de SuperMicro's zijn absoluut interessant!
De SYS-E300-8D met 64GB komt rond de 1000 euro. Nog wel een stuk meer als wat jij voor de canyon betaalt. Wat mij gewoon enthousiast maakt is vmware certified, 6 netwerkpoorten, tot 128GB en tussen de 25 en 35 Watt verbruik. Alles is mogelijk met dit toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nu ik ESXi heb draaien vraag ik me af hoeveel zin het nog heeft om IPMI of AMT op je server te hebben. De noodzaak om de fysieke console te gebruiken is er volgens mij niet echt. Alles wat ik wil kunnen kan ik via de (web)client en het zijn juist de VM's die soms onderhoud nodig hebben. Dat laatste is trouwen ideaal via de ESXi client.

Mocht IPMI niet perse meer nodig zijn, dan is ook een van de grote pro's van SuperMicro moederborden weg. Een andere reden om nog voor server moederborden te gaan (in thuissituaties) is dan de meerdere netwerkpoorten, maar anders volstaan volgens mij gewoon de consumenten moederborden.

Ik ben overigens erg blij met IPMI op mijn SuperMicro offsite backup server, waarbij ik dan weer wel de grote meerwaarde zie van deze uitgebreide vorm van remote management.

En ook ik ben erg onder de indruk van die SuperMicro systeempjes als alles in één oplossing (router, VM's) voor naast een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
True. Normaliter hoef je niet vaak bij je fysieke console. Maar als je er bij moet doe ik dat liever via IPMI dan een console. Nu ik een Supermicro systeem heb, heb ik m'n oude 15" LCD en keyboard de deur gewezen. Niet meer nodig dankzij IPMI. Ik zie dus zeker voordelen van IPMI, omdat je daarmee in elk geval bij je server kan zonder de noodzaak voor andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Op mijn werk hebben we op alle servers ipmi maar eigenlijk zitten we daar zo goed als nooit op.
Enkel heel zelden als een host niet opkomt na een reboot.

Wat de supermicro wel interessant maakt is de hoeveelheid memory. Dat kom je niet zo vaak tegen bij consumenten moederborden. Nu voor simpele machines of een testomgeving is 32GB meer dan genoeg.
Stel dat je een grote testomgeving wil uitbouwen met enkele DC's, exchange, lync, sharepoint, mssql, etc.... en wat clients en eventueel clustering dan ga je snel schurken tegen 64GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

CurlyMo schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:09:
Nu ik ESXi heb draaien vraag ik me af hoeveel zin het nog heeft om IPMI of AMT op je server te hebben. De noodzaak om de fysieke console te gebruiken is er volgens mij niet echt. Alles wat ik wil kunnen kan ik via de (web)client en het zijn juist de VM's die soms onderhoud nodig hebben. Dat laatste is trouwen ideaal via de ESXi client.

Mocht IPMI niet perse meer nodig zijn, dan is ook een van de grote pro's van SuperMicro moederborden weg. Een andere reden om nog voor server moederborden te gaan (in thuissituaties) is dan de meerdere netwerkpoorten, maar anders volstaan volgens mij gewoon de consumenten moederborden.

Ik ben overigens erg blij met IPMI op mijn SuperMicro offsite backup server, waarbij ik dan weer wel de grote meerwaarde zie van deze uitgebreide vorm van remote management.

En ook ik ben erg onder de indruk van die SuperMicro systeempjes als alles in één oplossing (router, VM's) voor naast een NAS.
Eens, als het echt iets simpels is dan pak ik zelfs nog de telefoon met VMware app.

Voor de bios settings ed heb ik nog een oud schermpje staan.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik vind de Sys-e200-8d een aardig systeem maar wel prijzig.
Als ik een supermicro-bord zoek welke minimaal 128 GB aan kan kom ik op dit mobo uit: pricewatch: Supermicro X10SRL-F (Retail Pack)

Is dit een bordje waar een zuinig + stil systeempje omheen te bouwen is ? of wordt dit lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:21:
Als ik een supermicro-bord zoek welke minimaal 128 GB aan kan kom ik op dit mobo uit: pricewatch: Supermicro X10SRL-F (Retail Pack)

Is dit een bordje waar een zuinig + stil systeempje omheen te bouwen is ? of wordt dit lastig?
Op ATX formaat is het vinden van 128GB ondersteuning minder zeldzaam dan op M-ITX formaat. Dat maakt die andere bordjes dus zo interessant. Verder heeft hij ook nog 5 LAN poorten t.o.v. de 2 op jouw voorgestelde bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:21:

Op dat moederbord moet een socket 2011-3 processor. De processor met de laagste TDP is 55W en die processors zijn schreeuwend duur (>€ 800). Dan zit je qua prijs al op het systeem van Supermicro (nog even zonder geheugen).
Neem je de goedkoopste 2011-3 (Lenovo Intel Xeon E5-2620 v3, 6 core, 12 threads) dan ben je zo'n 290 euro kwijt voor de cpu en heb je een DTP van 85W.
Conclusie: ongeacht hoe je jouw mobo aankleedt, het zal altijd minder zuinig zijn dan zo'n supermicro bordje.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 21-08-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Microkid schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:31:
[...]

Op dat moederbord moet een socket 2011-3 processor. De processor met de laagste TDP is 55W en die processors zijn schreeuwend duur (>€ 800). Dan zit je qua prijs al op het systeem van Supermicro (nog even zonder geheugen).
Neem je de goedkoopste 2011-3 (Lenovo Intel Xeon E5-2620 v3, 6 core, 12 threads) dan ben je zo'n 290 euro kwijt voor de cpu en heb je een DTP van 85W.
Conclusie: ongeacht hoe je jouw mobo aankleedt, het zal altijd minder zuinig zijn dan zo'n supermicro bordje.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
De supermicro SYS-E200-8D is alleen wel behoorlijk aan de prijs.
Is er een system als dit in een wat lagere klasse met tevens weinig stroomverbruik en geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
De supermicro SYS-E200-8D is alleen wel behoorlijk aan de prijs.
Is er een system als dit in een wat lagere klasse met tevens weinig stroomverbruik en geluid?
Een systeem als dit ga je niet vinden in een lagere prijsklasse.
E200-8D = $779
Bord = $655 (waarvan CPU al $389 is)
Voeding = $36
Dat is dus $88 voor kast met fans

Stapje omlaag is denk ik een Brix/NUC of een Atom-based server.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:57:
[...]

Een systeem als dit ga je niet vinden in een lagere prijs klasse.
E200-8D = $779
Bord = $655 (waarvan CPU al $389 is)
Voeding = $36
Dat is dus $88 voor kast met fans

Stapje omlaag is denk ik een Brix/NUC of een Atom-based server.
Ok dat is inderdaad duidelijk.
Blijft over of je dit systeem in een werkkamer kan plaatsen m.b.t. het geluid.
Ik zag in een video dat deze ca. 56 Dbi geluid maakt. Ik betwijfel of dat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:02:
[...]

Ok dat is inderdaad duidelijk.
Blijft over of je dit systeem in een werkkamer kan plaatsen m.b.t. het geluid.
Ik zag in een video dat deze ca. 56 Dbi geluid maakt. Ik betwijfel of dat haalbaar is.
56dB is niet prettig, dat is alsof iemand continu tegen je aan het praten is.

Persoonlijke mening:
30dB en lager is super.
35dB is goed.
40dB is ok.
50dB is net te doen. (Mijn Dual Xeon E5 met nVidia Grid cards zit op 48 dB en staat naast mijn bureau.)

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 21-08-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:06:
[...]

56dB is niet prettig, dat is alsof iemand continu tegen je aan het praten is.

Persoonlijke mening:
30dB en lager is super.
40dB is ok.
50dB is net te doen. (Mijn Dual Xeon E5 met nVidia Grid cards zit op 48 dB en staat naast mijn bureau.)
Ok 48 lijkt dus te doen.
ik zag zojuist in het filmpje dat de het systeem na booten ca. 46 dB is : YouTube: Supermicro SYS-E300-8D/E200-8D and SYS-5028D-TN4T SuperServer sound ...

Dat lijkt dus nog haalbaar.
Andere optie is dat ik h`m in de meterkast erbij plaats.
Hier staat nu een qnap welke ook rond hetzelfde aantal db`s zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:13:
[...]

Ok 48 lijkt dus te doen.
ik zag zojuist in het filmpje dat de het systeem na booten ca. 46 dB is : YouTube: Supermicro SYS-E300-8D/E200-8D and SYS-5028D-TN4T SuperServer sound ...

Dat lijkt dus nog haalbaar.
Andere optie is dat ik h`m in de meterkast erbij plaats.
Hier staat nu een qnap welke ook rond hetzelfde aantal db`s zit.
Supermicro boot met fans vol aan, dat hoef je dus niet mee te rekenen, zelfs onder full load zijn de Supermicro systemen die ik gehad heb stiller dan bij power on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Supermicro boot met fans vol aan, dat hoef je dus niet mee te rekenen, zelfs onder full load zijn de Supermicro systemen die ik gehad heb stiller dan bij power on.
Ok in dat opzicht lijkt het dus haalbaar om het systeempje te plaatsen.
Andere optie blijft de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:19:
[...]

Ok in dat opzicht lijkt het dus haalbaar om het systeempje te plaatsen.
Andere optie blijft de meterkast.
Die 48 is naar achteren op 20cm afstand, naar voren is het 42, als je die dus niet naast je oor zet, maar op een metertje of twee afstand en andere hoogte zul je hem waarschijnlijk nauwelijks kunnen horen. De vraag is wat ie onder load doet, meestal maken kleine fans meer herrie en ook een hoger (storender) geluid.

Misschien zijn er stillere fans te krijgen dan die er inzitten met gelijke luchtverplaatsing. Noctua heeft vaak wel goede fans voor afwijkende formaten.

[ Voor 26% gewijzigd door |sWORDs| op 21-08-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
42dB is volgens mij niet "nauwelijks kunnen horen". Als ik de vergelijkingen mag geloven, is het ala verkeer in een 30km zone. En laat ik daar net wonen... Dat hoor je zeker :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:05:
42dB is volgens mij niet "nauwelijks kunnen horen". Als ik de vergelijkingen mag geloven, is het ala verkeer in een 30km zone. En laat ik daar net wonen... Dat hoor je zeker :P
Daarom ook op 2 meter afstand en niet op gelijke hoogte, dan blijft er weinig van over.

42 dB op 20 cm is 28dB op 1 meter. Maar die 42 is idle. 58 lijkt de max te zijn, dat is op 2.2 meter 37dB en daar blijft het wel een stuk onder. 30-40dB is geluid in een bibliotheek, daar kun je prima in werken.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 21-08-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Welke shop in NL zal de SYS-E200-D kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
pitchdown schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:35:
Welke shop in NL zal de SYS-E200-D kunnen leveren?
offtopic:
Probeer Azerty eens, verkopen een hoop SuperMicro spul. Als het niet in de shop staat, kan je er altijd een mailtje aan wgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb nogmaals eens naar het filmpje van de E200-2D gekeken.
Idle lijkt het apparaat 52 Watt te gebruiken. Dit lijkt me nog wel redelijk veel?
Mijn Z620 gebruikt nl. idle 64 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:30:
Ik heb nogmaals eens naar het filmpje van de E200-2D gekeken.
Idle lijkt het apparaat 52 Watt te gebruiken. Dit lijkt me nog wel redelijk veel?
Mijn Z620 gebruikt nl. idle 64 Watt.
Ik denk dat ie nog niet echt idle is:
Microkid schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:25:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-F (Bulk pack)€ 923,81€ 923,81
1Antec ISK 110 Vesa€ 81,-€ 81,-
1Transcend MTS400 64GB€ 33,83€ 33,83
2Samsung M393A4K40BB1-CRC€ 155,50€ 311,-
1Samsung 850 EVO 1TB
1Promilatech Ultra Sleek Vortex 14----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.315,81

Update 23/7:
Op verzoek wat waardes van het stroomverbruik:

- Systeem uit: 4.8W
- Tijdens boot: 32W
- In het BIOS scherm: 47W (geen powermanagement, dus cpu op vol vermogen)
- ESXi op high performance: 33W (leeg), 34W (met 2 VM's draaiend)
- ESXi op balanced performance : 26W (leeg), 27W (met 2 VM's draaiend), 31W met 12VM's
- ESXi op low power : 26W (leeg), 27W (met 2 VM's draaiend)
- Alle power management in de BIOS uitgeschakeld en ESXi op high performance: ongeveer 45-50W.

[...]
Dat is met 'hetzelfde bord' met een CPU met een hogere TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat ie nog niet echt idle is:

[...]

Dat is met 'hetzelfde bord' met een CPU met een hogere TDP.
ik heb de prijzen in NL opgevraagd voor zowel de E200 als de E300.
Hierbij komt de E300 goedkoper uit dan de E200.

Dat zou toch op z`n minst opvallend moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:54:
[...]

ik heb de prijzen in NL opgevraagd voor zowel de E200 als de E300.
Hierbij komt de E300 goedkoper uit dan de E200.

Dat zou toch op z`n minst opvallend moeten zijn?
Nee, de E300 is ook goedkoper met zijn quad core.

E300-8D = 4 core met PCIe, 2x SFP+ 10Gbe, 6x RJ45 Gbit
E200-8D = 6 core, 2x RJ45 10Gbe, 2x RJ45 Gbit
5028D-TN4T = 8 core met PCIe en 4 3.5" hotswap, 2x RJ45 10Gbe, 2x RJ45 Gbit

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 22-08-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En de E300 heeft SFP+ connectoren ipv RJ45 connectoren. Maakt ook nog wat verschil denk ik.

Maar beide zijn wel het ultieme homelab... 4*32GB DDR4 er in, een mooie NVMe SSD (of 2), en je hebt echt een monsterlijke setup :)

[ Voor 42% gewijzigd door FireDrunk op 22-08-2016 16:09 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:07:
En de E300 heeft SFP+ connectoren ipv RJ45 connectoren. Maakt ook nog wat verschil denk ik.

Maar beide zijn wel het ultieme homelab... 4*32GB DDR4 er in, een mooie NVMe SSD (of 2), en je hebt echt een monsterlijke setup :)
In dat opzicht is de E300 dus ook interessanter.
Zou een Quad-core afdoende moeten zijn om een testomgeving met 10 Windows Vm`s te kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Juist niet, ik heb liever RJ45. SFP+ switches zijn ook best prijzig. Voor RJ45 is er nog die D-Link 10 poort 10Gb switch.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:11:
Juist niet, ik heb liever RJ45. SFP+ switches zijn ook best prijzig. Voor RJ45 is er nog die D-Link 10 poort 10Gb switch.
Grote RJ45 switches zijn vaak duurder en op het bord lastiger met warmte. Maar transceivers en DA cables zijn ook zeer prijzig... RJ45 maakt het wel allemaal een stuk gemakkelijker.
FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:07:

Goeie, erbij gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 22-08-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:18:
[...]

Grote RJ45 switches zijn vaak duurder en op het bord lastiger met warmte. Maar transceivers en DA cables zijn ook zeer prijzig... RJ45 maakt het wel allemaal een stuk gemakkelijker.

[...]

Goeie, erbij gezet.
Er zitten op de E300 toch 4 RJ45 aansluitingen en daarnaast 2 SFP-connectors/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:31:
[...]

Er zitten op de E300 toch 4 RJ45 aansluitingen en daarnaast 2 SFP-connectors/
Het ging daar alleen over CPU, hotswap, PCIe en 10 Gigabit. Het is een quick list, de volledige lijst met verschillen staat wel op thinkertry. Maar ik zal de Gigabit ook even toevoegen.

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 22-08-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 22-07 10:05
Microkid schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:31:
[...]

Niet helemaal eens met je over zuinigheid.

Ik heb een pricewatch: Asus Z10PA-D8 met een pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed

Bied mij ook nog eens mogelijkheid om een tweede CPU toe te voegen in de toekomst en trekt 31W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

renedis schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:25:
[...]

Niet helemaal eens met je over zuinigheid.

Ik heb een pricewatch: Asus Z10PA-D8 met een pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed

Bied mij ook nog eens mogelijkheid om een tweede CPU toe te voegen in de toekomst en trekt 31W.
TDP hoeft inderdaad niet alles over zuinigheid te zeggen, het verschil in C1 state tussen een 55W TDP en 145W TDP CPU is maar 2 Watt, C3 10 Watt. En hoe sneller een CPU is, hoe sneller hij weer terug naar een C state kan.
En qua prijs kun je voor 150 euro inclusief verzenden een twaalf core engineering sample op Ebay kopen. Al hoe wel dat natuurlijk een gokje kan zijn. En Xeon's met ECC geheugen (ook met 256GB) doen het ook prima op X99, die zijn vaak nog ietsje zuiniger, goedkoper (maar geen IPMI) en in meer varianten te krijgen, waaronder ITX.
Puget Systems:
We have been able to use Xeon E5 v3 CPUs and registered ECC memory on every ASUS and ASRock X99 board we have tried without few, if any, problems. The eight RAM slots on most X99 boards will limit you to a maximum of 256GB (8x32GB) of RAM instead of the 768GB the Xeon CPUs technically support, but that is the only issue we've seen. In fact, we are currently using Xeon E5 v3 CPUs on the ASUS X99 Deluxe motherboard on all of our Genesis I and Genesis I Quiet Edition systems.
Maar de Xeon-D's blijven erg gaaf. Ik denk echt dat ik er eentje (5028D-TN4T?) naast mijn dual 2011-3 ga zetten...

[ Voor 37% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Toch vind/vond ik de E300 interessant maar na deze te vergelijken is de E300 met D1518 CPU verre van interessant voor mij.

Ik had een E3-1235L welke niet voldoende bleek kwa power.

Nu heb ik een 2620v4 die hele malen krachtiger is en vrijwel net zo zuinig als misschien wel letterlijk net zo zuinig als een D-1518 in de E300.

Ik houd het wel op een los bordje met losse CPU en losse componenten. Net zo zuinig en toch flexibel.

Edit:
De D-1541 daar in tegen :+

[ Voor 8% gewijzigd door renedis op 23-08-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waar haal jij die zuinigheids getallen vandaan? Want TDP zegt niks?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:52:
Heb je het over mijn getallen of die van renedis? Ik haal de C states uit de Intel datasheets voor E5 v3 en v4.
|sWORDs| schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:02:
[...]
2630L v42630 v42650L v32699 v42699 v4 ES2650 v3 ES2630 v4 ES
TDP55W85W65W145W145W105W85W
Max Power110W170W130W290W290W210W170W
Cores10101222221010
Base Frequency1.82.21.82.22.12.22.2
All Core Turbo Frequency2.52.82.13.02.42.52.3
4 Core Turbo Frequency3.13.22.23.72.4?2.5?2.3?
C1E35W35W38W55W55W?43W?35W?
C325W25W38W35W38W?33W?25W?
C112W12W13W14W14W?13W?12W?
Price$612$667$1329$4115$939$175$199
renedis schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:50:
Toch vind/vond ik de E300 interessant maar na deze te vergelijken is de E300 met D1518 CPU verre van interessant voor mij.

Nu heb ik een 2620v4 die hele malen krachtiger is en vrijwel net zo zuinig als misschien wel letterlijk net zo zuinig als een D-1518 in de E300.

Ik houd het wel op een los bordje met losse CPU en losse componenten. Net zo zuinig en toch flexibel.

Edit:
Toch blijft het lastig...

CPUCoresAll Core TurboPrijs+MBPrijs+MB+2 10Gbit (+ipmi)Single ThreadedMulti ThreadedPerf/Prijs
Xeon-D 154182.2?8331050 (1050)14991133310,8
E5 2620 v482.3642826 (988)16371187712
E5 1630 v4102.89141098 (1260)16681405411,2
2658 V3 ES122.3348532 (694)1400?14000?20,2

Klein, zuinig en veel geheugen is hands down D1541. Als grote niet uit maakt of geheugen tot 64GB en er weinig load is dan is het lastiger. Als je eigenlijk veel IO wil of de gok met een ES CPU aandurft dan is 2011-3 zo gek nog niet.

[ Voor 110% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Renedis :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
renedis schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:50:

Edit:
Watvoor setup zou jij in elkaar draaien met de 2620V4 met lage wattage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:03:
[...]

Watvoor setup zou jij in elkaar draaien met de 2620V4 met lage wattage?
Is het lage wattage voor de portemonnee of het milieu? Als het om het eerste gaat zou ik een gok wagen met een ES, daar kun je 3 jaar lang 14 (22,5 zonder 10GBe en IPMI) Watt gemiddeld meer mee draaien voordat de D1541 goedkoper is, en 14 Watt gemiddeld meer ga je denk ik niet voor elkaar krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Is het lage wattage voor de portemonnee of het milieu? Als het om het eerste gaat zou ik een gok wagen met een ES, daar kun je 3 jaar lang 14 (22,5 zonder 10GBe en IPMI) Watt gemiddeld meer mee draaien voordat de D1541 goedkoper is, en 14 Watt gemiddeld meer ga je denk ik niet voor elkaar krijgen.
Inderdaad voor de portemonnee :-)
Dus geen zelfbouw-systeem in elkaar draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:16:
[...]

Inderdaad voor de portemonnee :-)
Dus geen zelfbouw-systeem in elkaar draaien?
Een zelfbouw met een ES is juist verreweg het goedkoopste. Maar je neemt wel een gok, CPU van Ebay (alhoewel geld terug daar erg goed gaat) en als de CPU werkt dan kan hij het wel eens niet doen op bepaalde borden. CPU eerst bestellen, dan een bord (Asus/Supermicro werken het beste met ES CPU's) particulier bestellen bij een webshop met een niet al te lange levertijd. Werkt hij niet dan via wet koop op afstand een ander bord proberen.

Maar als je dus pech hebt dan kan het je 2x retour verzendkosten naar de shop en een hoop tijd kosten.
Hier heb ik nu voor een prikkie een dual socket systeem met twee twaalf cores met een all core turbo van 2.6.
Geheugen (256GB) voor 70% van de waarde uit V&A.

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:21:
[...]

Een zelfbouw met een ES is juist verreweg het goedkoopste. Maar je neemt wel een gok, CPU van Ebay (alhoewel geld terug daar erg goed gaat) en als de CPU werkt dan kan hij het wel eens niet doen op bepaalde borden. CPU eerst bestellen, dan een bord (Asus/Supermicro werken het beste met ES CPU's) particulier bestellen bij een webshop met een niet al te lange levertijd. Werkt hij niet dan via wet koop op afstand een ander bord proberen.
Zit wat in.
Zou graag een werkende setup van componenten hier terugvinden waarmee te vergelijken valt.
Nadeel blijft dat het "gokken" van het verbruik lastig wordt.

De setup van vorige poster misschien?

- Asus Z10PA-D8
- Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed

[ Voor 5% gewijzigd door pitchdown op 23-08-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

Zit wat in.
Zou graag een werkende setup van componenten hier terugvinden waarmee te vergelijken valt.
Nadeel blijft dat het "gokken" van het verbruik lastig wordt.
#Product
2Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed
1Supermicro X10DRH-IT
1PNY GRID K2 (VCGRIDK2M-L2R-PB)
4Toshiba MD04ACA400, 4TB
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart
2Noctua NH-U9DXi4
16Samsung M393A2G40DB0-CPB
1Delock PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF
1LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL)
1Corsair AX860i
2Intel 750 SSD 2,5" PCIe 3.0 x4 400GB
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB
1Samsung 950 Pro 512GB
1Samsung SM843T 480GB

Waarbij:
  • De 2690's natuurlijk Engineering Samples van Ebay zijn.
  • Het geheugen uit V&A komt.
  • Mijn bord niet uit gaat met een ESXi shutdown, reboot werkt wel, IPMI shutdown ook.
  • De LSI er uit is nu het doorgeven van de Intel controller gelukt is.
  • De K2 inmiddels een M60 is. (Beide gifts)
  • Je goed moet kijken of jouw bord Narrow 2011-3 sockets heeft voor de CPU koelers.
  • Je goed moet kijken of jouw bord twee CPU 8 pins vereist voor de PSU.
  • Je moet opletten met v4's of je bord wel een v4 compatible BIOS beschikbaar heeft en hij er wel mee komt.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Om dan ook maar een duit in het zakje te doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed€ 441,54€ 441,54
1Supermicro X10SRH-CLN4F€ 438,-€ 438,-
6HGST Deskstar 7K4000, 4TB€ 165,99€ 995,94
1Fractal Design Define XL USB 3.0 Black Pearl€ 154,90€ 154,90
4Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung 840 Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
232 GB DDR4 ECC Registered----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.030,38

- CPU komt van V&A (nog geen 200 euro voor betaald volgens mij)
- Moederbord heb ik nieuw gekocht, ik wilde graag een onboard LSI controller, die vind je niet op V&A :)
- Schijven via V&A (wel nieuw in doos) voor veel minder, maar exacte prijs weet ik niet meer, ik gok ~110 euro per stuk.
- Geheugen voor ~390 euro gekocht. Was iets duurder omdat het 32GB DIMM's zijn, waardoor ik in potentie nog kan upgraden naar 256GB in een single socket systeem :)
- Rest komt over van 'oude' server.

Als je echt goedkoop een sloot geheugen wil kunnen gebruiken:
http://www.ebay.nl/itm/In...c1817e:g:oE0AAOSwy-5XMgHg

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 23-08-2016 14:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
FireDrunk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:52:
Lijkt mij dat ik jou niet hoef te vertellen hoe het met TDP waardes zit? Een TDP staat niet synoniem aan verbruik.

Het zijn geen theoretische getallen maar getallen van mijn eigen voltcraft meter op de meting van de D-1518 na. Daar vertrouw ik op de getallen van Microkid.

Edit: De waardes van "power" zijn gerelateerd aan CPUBenchmark scores. Verwar de term power niet met de term verbruik.

Edit 2:
Om het voor mij dan ook maar volledig te maken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed€ 443,45€ 443,45
1Asus Z10PA-D8€ 337,51€ 337,51
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 79,80€ 79,80
1Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 149,-€ 149,-
1SuperMicro PWS-505P-1H€ 94,50€ 94,50
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 251,99€ 251,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.356,25

- 31W met 6 VMs aan op de nvme SSD datastore
- Voeding is niet bekend hier op Tweakers
- Koeler heb ik tweedehands gekocht voor 40,-
- Zit in gemodificeerde (voor de waterkoeling) 2U short depth behuizing

Mijn vorige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E3-1235L v5€ 272,-€ 272,-
1Asus P10S-I€ 178,86€ 178,86
1Fractal Design Core 1500€ 54,32€ 54,32
1Supermicro SNK-P0046P€ 22,51€ 22,51
2Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 36,95€ 73,90
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,51€ 64,51
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 158,40€ 158,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,50

Verbruik idle:
ESXi 6 U1B: 15W

Verbruik 6 VMs:
ESXi 6 U1B: 22W

[ Voor 110% gewijzigd door renedis op 23-08-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Lastige keuze blijft de CPU.
Ik zie van de Xeon-serie de V3 en V4 langskomen met TDP`s van 85 en 95 Watt.

Is de nieuwe V4-serie bij voorbaat zuiniger dan de v3-serie?
Ik kijk bv ook naar deze cpu als "zuinige" cpu:

pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:40:
Lastige keuze blijft de CPU.
Ik zie van de Xeon-serie de V3 en V4 langskomen met TDP`s van 85 en 95 Watt.

Is de nieuwe V4-serie bij voorbaat zuiniger dan de v3-serie?
Ik kijk bv ook naar deze cpu als "zuinige" cpu:

pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed
Vergeet TDP, gewoon niet naar kijken. Laag TDP is alleen van belang om je maximale verbruik (en daarvoor benodigde koeling) te begrenzen.
Als je altijd onder volle load draait is het minder zuinig met een hoge TDP, voor lichte load kan een hogere TDP zelfs zuiniger zijn (Meer MHz = Sneller klaar = Meer idle en idle bespaar je het meest).
Pas bij de 145W en 160W CPU's zie je echt hoger verbruik in de C states, maar ook daar kan het nog steeds zuiniger zijn als je systeem niet voornamelijk idle draait.
reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt
Hardware.info heeft eens 2650L v3's (65W) en 2699 v4's (145W) getest en het totale stroomverbruik voor een Povray benchmark is minder met de 2699 v4's.

[ Voor 29% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
|sWORDs| schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:53:
[...]

Vergeet TDP, gewoon niet naar kijken. Laag TDP is alleen van belang om je maximale verbruik (en daarvoor benodigde koeling) te begrenzen.
Als je altijd onder volle load draait is het minder zuinig met een hoge TDP, voor lichte load kan een hogere TDP zelfs zuiniger zijn.
reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt
Ook dat is eigenlijk niet waar. TDP is *nooit* een maatstaaf voor 'zuinig'.

Zuinig is een waardeoordeel over het verbruik. Een server heeft een bepaalde workload, dit kan single threaded en/of multithreaded zijn. Sommige berekeningen zorgen ervoor dat je cores in turbo gaan (vooral single threaded berekeningen), andere workloads zorgen er voor dat veel cores moeten werken (multithreaded berekeningen). Het opstoken van 1 core tot ver boven zijn standaard klok kan je nog meer verbruik opleveren dan meerdere cores die een lage workload hebben.

Dit komt omdat performance/watt bijna logaritmisch stijgt, voor 2x zoveel performance, heb je soms wel 10x zoveel vermogen nodig!

Het kan dus zelfs zijn dat een CPU met een TDP van 140W omdat er bijvoorbeeld 8 cores in zitten, zuiniger is dan een 4 core cpu van 95W. Dit omdat de 4 core CPU misschien wel 4 cores op turbo mode zet (waardoor hij daadwerkelijk 95W verstookt aan warmte), terwijl de 8 core CPU zijn cores misschien maar op 1.8Ghz laat draaien, waardoor hij onder die 95W kan blijven.

De maatstaaf is performance/watt, en daarbij moet je zelfs heel goed kijken naar de workload.

TDP zegt alleen iets over warmte en zijdelings iets over maximaal verbruik, maar nooit iets over 'zuinig'.

Maar volgens mij snap je (@|sWORDs|) heel goed waar het over gaat, maar misschien ter referentie voor anderen :)

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 23-08-2016 17:06 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:03:
[...]

Ook dat is eigenlijk niet waar. TDP is *nooit* een maatstaaf voor 'zuinig'.

Zuinig is een waardeoordeel over het verbruik. Een server heeft een bepaalde workload, dit kan single threaded en/of multithreaded zijn. Sommige berekeningen zorgen ervoor dat je cores in turbo gaan (vooral single threaded berekeningen), andere workloads zorgen er voor dat veel cores moeten werken (multithreaded berekeningen). Het opstoken van 1 core tot ver boven zijn standaard klok kan je nog meer verbruik opleveren dan meerdere cores die een lage workload hebben.

Dit komt omdat performance/watt bijna logaritmisch stijgt, voor 2x zoveel performance, heb je soms wel 10x zoveel vermogen nodig!

Het kan dus zelfs zijn dat een CPU met een TDP van 140W omdat er bijvoorbeeld 8 cores in zitten, zuiniger is dan een 4 core cpu van 95W. Dit omdat de 4 core CPU misschien wel 4 cores op turbo mode zet (waardoor hij daadwerkelijk 95W verstookt aan warmte), terwijl de 8 core CPU zijn cores misschien maar op 1.8Ghz laat draaien, waardoor hij onder die 95W kan blijven.

De maatstaaf is performance/watt, en daarbij moet je zelfs heel goed kijken naar de workload.

TDP zegt alleen iets over warmte en zijdelings iets over maximaal verbruik, maar nooit iets over 'zuinig'.
Als de 8 Core zijn CPU's niet volledig benut dan is het dus geen volle load. Mijn punt is dat als je alles vol belast je op de TDP uitkomt, TDP is namelijk een voorwaarde voor de Turbo bins.
Als je niet vol belast en ook in idle komt is het een ander verhaal.

edit:
FireDrunk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:03:
[...]

Maar volgens mij snap je (@|sWORDs|) heel goed waar het over gaat, maar misschien ter referentie voor anderen :)
Die stond er nog niet. En ja het verhaal was misschien niet helemaal duidelijk. :)

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/cianyg67j/chart_9.png

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/9fufzeeoj/chart_10.png

Nou moet je daar dus eigenlijk nog 0,8Wh bijtellen voor de tijd dat de 2699 idle zou staan, maar je ziet hoe klein de verschillen zijn tussen 290 (Dual Xeon E5-2699 v4) en 130 (Dual Xeon E5-2650L v3) Watt TDP.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 23-08-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik twijfel i.v.m. stroomverbruik vs performance nog tussen zelfbouw of de sys-e300/e200.

Bij zelfbouw ben ik op het volgende uitgekomen (waarbij ik nog niet weet hoe zuinig dit nu echt is):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed€ 696,-€ 696,-
1Asus Z10PA-D8€ 341,50€ 341,50
1XFX HD-545X-ZCH2€ 27,95€ 27,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
3Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 149,-€ 447,-
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 78,36€ 78,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.694,76

Storage is niet nodig omdat dit centraal op een QNap staat.
Interne usb-aansluiting voor boot vanaf USB zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Waarom zo'n zware voeding? Ik zou overigens niet zo'n dure Xeon kopen maar deze bijvoorbeeld, heb je 4 extra cores :P http://www.ebay.com/itm/I...6900K-6950X-/151989476551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Zenix schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:00:
Waarom zo'n zware voeding? Ik zou overigens niet zo'n dure Xeon kopen maar deze bijvoorbeeld, heb je 4 extra cores :P http://www.ebay.com/itm/I...6900K-6950X-/151989476551
Met welke voeding zou ik al klaar zijn welke ook nog eens "stil" is en weinig verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:01:
[...]

Met welke voeding zou ik al klaar zijn welke ook nog eens "stil" is en weinig verbruikt?
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt Overigens kijk bij die verkoper verder eens rond op eBay hij heeft een aantal Xeon's
Ik weet niet of die voeding voldoende is als dual CPU je gaat doen en of die dan de benodigde aansluitingen heeft, zo te zien niet. Ik zou voor een single socket 2011-3 systeem gaan, tenzij je echt dual CPU wilt gaan doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 24-08-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Zenix schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:03:
[...]

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt Overigens kijk bij die verkoper verder eens rond op eBay hij heeft een aantal Xeon's
Ik weet niet of die voeding voldoende is als dual CPU je gaat doen en of die dan de benodigde aansluitingen heeft.
Het lastige van de CPU's blijft het verbruik. Ik heb nog steeds twijfels wat nu een juiste CPU is voor deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:10:
Ik twijfel i.v.m. stroomverbruik vs performance nog tussen zelfbouw of de sys-e300/e200.

Bij zelfbouw ben ik op het volgende uitgekomen (waarbij ik nog niet weet hoe zuinig dit nu echt is):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed€ 696,-€ 696,-
1Asus Z10PA-D8€ 341,50€ 341,50
3Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 149,-€ 447,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.694,76

Storage is niet nodig omdat dit centraal op een QNap staat.
Interne usb-aansluiting voor boot vanaf USB zou ideaal zijn.
Waarom 3 dimms als je quad channel hebt?
Waarom een dual bord met een single CPU?
Waarom een v3 en niet een v4?
Peak power van de CPU is 170Watt met dan nog wat andere componenten zou je aan een 300Watt voeding voldoende kunnen hebben. Mocht je denken om later nog een CPU toe te voegen dan zou ik naar 500W en hoger kijken. Mocht er nog een GPU bijkomen 700W en hoger.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 24-08-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:47:
[...]

Waarom 3 dimms als je quad channel hebt?
Waarom een dual bord met een single CPU?
Waarom een v3 en niet een v4?
Peak power van de CPU is 170Watt met dan nog wat andere componenten zou je aan een 300Watt voeding voldoende kunnen hebben. Mocht je denken om later nog een CPU toe te voegen dan zou ik naar 500W en hoger kijken. Mocht er nog een GPU bijkomen 700W en hoger.
Zou die quad-channel veel uitmaken?
Dit bord leek mij kwa prijs/features een mooie koop. + dat je in toekomst zou kunnen uitbreiden naar een 2e cpu --> wat in eerste instantie niet de bedoeling is ivm stroomverbruik
De V3 kan ik voor een prikke aankomen. Is deze min of meer even zuinig als de v4?
Is een 300 watt voeding afdoende met de GPU welke ik geselecteerd heb?

Wat valt er te zeggen over de het stroomverbruik van deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

Dit bord leek mij kwa prijs/features een mooie koop. + dat je in toekomst zou kunnen uitbreiden naar een 2e cpu --> wat in eerste instantie niet de bedoeling is ivm stroomverbruik
De V3 kan ik voor een prikke aankomen. Is deze min of meer even zuinig als de v4?

• De voeding die je gekozen hebt heeft maar één 4+4 pins CPU connector. Mocht je later 105W TDP of hogere CPU's willen nemen moet je ook weer een andere voeding nemen.
  • 300Watt is zeker niet voldoende als je nog een tweede CPU en een GPU wil nemen. 550W+
  • V3 is prima, maar als je het nieuw koopt is de V4 ietsje sneller en even duur.
  • Quad Channel scheelt een beetje, maar vind het bord (eigenlijk de CPU) 3 DIMMs wel ok, manual heeft het alleen over 1, 2 en 4 bij één CPU en 2, 4 en 8 bij twee CPU's?
  • Je hebt ook nog een CPU koeler nodig, square bij dit bord.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 24-08-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Waarom niet 4x16GB? En dan een single socket 2011-3 systeem met 8x DDR4 dan kan je nog upgraden naar 128GB, wat wil je er allemaal mee gaan doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:58:
[...]
  • De voeding die je gekozen hebt heeft maar één 4+4 pins CPU connector. Mocht je later 105W TDP of hogere CPU's willen nemen moet je ook weer een andere voeding nemen.
  • 300Watt is zeker niet voldoende als je nog een tweede CPU en een GPU wil nemen. 550W+
  • V3 is prima, maar als je het nieuw koopt is de V4 ietsje sneller en even duur.
  • Quad Channel scheelt een beetje, maar vind het bord (eigenlijk de CPU) 3 DIMMs wel ok, manual heeft het alleen over 1, 2 en 4 bij één CPU en 2, 4 en 8 bij twee CPU's?
  • Je hebt ook nog een CPU koeler nodig, square bij dit bord.
Dat zijn in inderdaad nuttige tips.
Doel moet toch zijn om het stroomverbruik omlaag te krijgen. Hierdoor zal een 2e cpu en grote voeding toch echt niet de bedoeling moeten zijn.
V4 klopt, maar het is meer omdat ik de V3 heel goedkoop kan krijgen dat ik voor deze kies.

3 Dimm`s is een goede vraag welke ik nog even moet uitzoeken.
Nog een tip voor koeler voor deze cpu ? (uiteraard weer stil en zuinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:13:
[...]

Doel moet toch zijn om het stroomverbruik omlaag te krijgen. Hierdoor zal een 2e cpu en grote voeding toch echt niet de bedoeling moeten zijn.
V4 klopt, maar het is meer omdat ik de V3 heel goedkoop kan krijgen dat ik voor deze kies.

Als je geen tweede CPU gaat nemen dan zou je naar een X99 bord kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:17:
[...]

Als je geen tweede CPU gaat nemen dan zou je naar een X99 bord kunnen gaan.
Deze moederborden hebben vaak geen KVM-functie erop zitten.
Wanneer ik KVM als optie aanzet + mogelijkheid voor 128 GB:

https://tweakers.net/cate...SV4OqMFjb8eYi-AEajMWz1noA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:21:
[...]

Deze moederborden hebben vaak geen KVM-functie erop zitten.
Wanneer ik KVM als optie aanzet + mogelijkheid voor 128 GB:

https://tweakers.net/cate...SV4OqMFjb8eYi-AEajMWz1noA
IPMI is handig, maar je zult zien dat je het niet vaak gebruikt. Is dat je 100 euro waard?
Zo ja ->C612
Zo nee->X99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
|sWORDs| schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:42:
[...]

IPMI is handig, maar je zult zien dat je het niet vaak gebruikt. Is dat je 100 euro waard?
Zo ja ->C612
Zo nee->X99
Handigheid is in dit geval mij 100 euro waard ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

TF

bla bla

ik heb voor een half jaar geleden mijn esxi server uitgefaseerd en alles nu in de cloud. Scheelt voor mijn config waarschijnlijk 1400kwh.

Toch niet zo zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
TF schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:54:
ik heb voor een half jaar geleden mijn esxi server uitgefaseerd en alles nu in de cloud. Scheelt voor mijn config waarschijnlijk 1400kwh.

Toch niet zo zuinig
Gaat het hierbij om een testomgeving?
Naar welke cloud-vorm heb je dit uitgevoerd en wat kost het jou nu per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:13:
[...]

Same story for me.. Ik heb hetzelfde bordje maar ik wil de mogelijkheid behouden om te upgraden naar een 2e CPU.

Als je dat niet doet kan je overwegen om een single CPU bord te nemen, ik vind de optie iig erg fijn om te hebben.

Ook maak ik mij niet zo erg druk om de dimms.. 4x/8x 16GB is leuk, maar ik heb veel liever 2x/4x 32GB of 1x/2x 64GB. Geeft je namelijk de keuze om makkelijker te upgraden in de toekomst omdat je de "oude" dimms dan niet weg hoeft te doen omdat je dimm sloten vol zitten.

En in een R5 kast kan je heel mooi waterkoeling kwijt, ik zweer er bij iig.
Heb eerst een pricewatch: Cooler Master Seidon 120V Ver.2 gehad op een 2630v3. Die hield hem fluisterstil op 32 graden idle. Veel commentaar gehad maar ik lach mij kapot voor die prijs.
Heb nu een pricewatch: Corsair Hydro H60 (2013 edition) op een 2620v4 welke hem fluisterstil houdt op 30 graden idle. Nu met deze warmte en +- 50% load op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
TF schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:54:

Toch niet zo zuinig
Dat scheelt je zo'n 250 euro per jaar met 1400 kWh.
Of te wel 20,83 euro per maand.

Heb jij voor dat geld een cloud oplossing met dezelfde CPU/disk/netwerk snelheid en gemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

Kijk goed in de manual welke functies aan welke CPU geknoopt zijn, bij een enkele CPU werkt niet alles van een bord met twee sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

jadjong schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:27:
[...]
Kijk goed in de manual welke functies aan welke CPU geknoopt zijn, bij een enkele CPU werkt niet alles van een bord met twee sockets.
Alles (chips) zit vrijwel altijd aan CPU 0, het enige wat dan niet werkt zijn sommige PCIe sloten.

• pitchdown
Langzaam kom ik tot een zelfbouw systeem dat moet opwegen tegen de supermicro SYS-e200-8d

Tot op heden kom ik nu op :

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z10PA-D8€ 351,51€ 351,51
1Alpenföhn Ben Nevis€ 23,-€ 23,-
2Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 149,-€ 298,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 882,77

Hierbij voeg ik nog een Xeon 2630 V3 toe.
Daarnaast heb ik nog een videokaart liggen : Sapphire HD 2600XT

Is het handig om deze 2600XT hierin te plaatsen of verbruikt zo`n oude kaart dan weer onnodig veel energie?

• FireDrunk
Je kan geheugen ook via V&A proberen te krijgen, kan net een paar tientjes schelen. ToppieToppie verkoopt vaak system pulls.

Die 2600XT moet je er zeker niet in plaatsen, zonde van het verbruik :)

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 25-08-2016 12:20 ]

Even niets...

• pitchdown
FireDrunk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:19:
Je kan geheugen ook via V&A proberen te krijgen, kan net een paar tientjes schelen. ToppieToppie verkoopt vaak system pulls.

Die 2600XT moet je er zeker niet in plaatsen, zonde van het verbruik :)
Ok. dan houden we het voorlopig op deze el cheapo vriend : pricewatch: XFX HD-545X-ZCH2

• FireDrunk
Waarom wil je er uberhaupt een GPU in?

Even niets...

• pitchdown
FireDrunk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:39:
Waarom wil je er uberhaupt een GPU in?
Yep, onnodig.
Dus dat scheelt ook weer.
Wat me opvalt is dat er nog weinig info naar buiten komt m.b.t. de supermicro SYS-e200-8d.
Enkele performance/vermogen-resultaten zouden welkom zijn.

• FireDrunk
Klopt, ik zit ook te hopen op een tweede review van een andere partij, iets als Tom's hardware of AnandTech ofzo.

Even niets...

Pagina: 1 ... 98 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.