Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 07:39
Hele stoere config. Voor vsan zou ik persoonlijk voor 4 nodes gaan, maar voor test is 3 in principe voldoende.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:09
Tof dat die barebone al prefab 2 intel nics heeft :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Ga eens kijken of 4 nodes haalbaar is.

Zie helaas net dat de Samsung SM951 - M.2 - 128GB niet gaat passen :( kan niet echt een waardig alternatief vinden die wel past. Iemand een idee?
The M.2 2260 BM slot provides the following interfaces:
- PCI-Express v3.0 X4
- SATA v3.0 (6 Gbps)
- USB 2.0
It supports M.2 cards with a width of 22 mm
and a length of 30, 42 or 60 mm (type 2230, 2242, 2260).
Supports M.2 SATA SSDs, M.2 PCIe SSDs and other M.2 cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Oid schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:03:
Als ik ook nog wat wil gaan stoeien met VSAN, is dit dan een goede oplossing? Qua geheugen moet ik het redden als ik de diverse configuraties lees. Is het handig om bijvoorbeeld een SSD te nemen ipv de HDD?
Ik zou voor een 950 Pro gaan of nog beter een Intel 750 (die heeft dezelfde controller als de DC versie die getest is met VSAN). Je hebt per host twee stuks storage nodig, dat kan beide flash zijn, maar minimaal één zou eigenlijk flash moeten zijn (eventueel kun je taggen). Voor VSAN heb je minimaal 2 hosts en een witness VM nodig. Vier hosts aanbevolen zodat je ook nog maintenance kan doen. Verder moet je eigenlijk SAS (of NVMe voor cache) gebruiken voor VSAN en niet SATA en eigenlijk 10Gbit netwerk. Over netwerk gesproken de switch is ook erg belangrijk, welke ga je gebruiken?

Een andere oplossing zou een single host zijn waar je nested ESXi en VSAN opdraait. Zie de link naar 2690v3 ES die ik eerder gegeven heb.
Oid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:14:
Ga eens kijken of 4 nodes haalbaar is.

Zie helaas net dat de Samsung SM951 - M.2 - 128GB niet gaat passen :( kan niet echt een waardig alternatief vinden die wel past. Iemand een idee?

[...]
Flexkabel M.2 naar M.2 naar Samsung 950 Pro? Of M.2 naar U.2 naar een retail Intel 750 2.5". Crucial, Intel, Transcend en Mach maken 2260 SSD's, maar allemaal geen NVMe en PCIe (dus SATA).

[ Voor 39% gewijzigd door |sWORDs| op 29-01-2016 10:19 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Oid schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:03:
Bedankt voor het antwoord. Het gaat mij niet zo zeer om performance qua processor en ik zal hooguit 5-7 VM's per host draaien. Allemaal gaat het mij om testen van verschillende configuraties

Als ik ook nog wat wil gaan stoeien met VSAN, is dit dan een goede oplossing? Qua geheugen moet ik het redden als ik de diverse configuraties lees. Is het handig om bijvoorbeeld een SSD te nemen ipv de HDD?

#ProductPrijsSubtotaal
3Intel Pentium G4500 Boxed€ 88,80€ 266,40
3Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 51,55€ 154,65
1TP-Link JetStream TL-SG3210€ 102,59€ 102,59
3Shuttle XPC slim Barebone DH170€ 250,-€ 750,-
3Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU€ 70,-€ 210,-
3Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 95,39€ 286,17
Vraag mij alleen af waarom je de G4500 kiest ipv de G4400?
Scheelt kwa performance amper, maar wel 27,- per CPU.

Verder erg cool 8) Laat mij ook twijfelen over mijn te kiezen setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 24-09 02:29
renedis schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:56:
[...]

Als je de ervaringen zou willen delen, graag. De N3700 is natuurlijk wel iets krachtiger.
Als eerste een probeerseltje wat verder geen nut heeft: Nutanix CE op een quadcore Atom bordje met 16GB en een Realtek NIC.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/AtomNTNX.JPG

Het goede nieuws is dat het werkt, netjes opstart en de Prism interface en API lekker werken. Het slechte nieuws is dat er zo weinig resources over zijn naast de CVM dat er misschien nog één VM bij kan (1,8GB RAM beschikbaar). Dan het grootste nadeel: De NFS share als datastore aangeboden aan een andere server en er een VMDK op geplaatst voor een kleine benchmark. De snelheid is werkelijk bedroevend...

ESXi:
Handleiding gevolgd en so far so good!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/AtomESXi.PNG
Met een SSD en een 3,5" schijf aangesloten op een PicoPSU 90W met 80W Leike adapter laat mijn meter 18W verbruik zien. Nadeel van ESXi is dat er extra drivers nodig zijn voor het gebruik. Twee van de SATA poorten worden aangeboden door een ASMedia ASM1061. De Intel AHCI driver en natuurlijk de driver voor de Realtek NIC.

Mijn belangrijkste reden om dit bordje te kopen is de hoop dat ik er een simpel NASje van zou kunnen bouwen waar ik af en toe een VM op kan opstarten (voor de grotere dingen heb ik een 'echte server' of Ravello). De twijfel zit hem nog in ESXi met een XPenology VM of XPenology bare metal met VirtualBox.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Bedankt voor het delen van je bevindingen!

18W verbruik is op zich niet verkeerd maar als er niet mee te werken valt zal bare metal misschien een slimmere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Je eerdere schatting van 11W voor het bordje alleen klopt wel redelijk. Ik heb 12-13W gemeten met twee 1,5V SODIMMs. De overige vijf Watt is dus de SSD en HDD.

Een VM met 1vCPU, 2GB RAM en Windows10 werkt best oké, niet super maar zeker werkbaar. Beetje internetten en youtuben lukt wel.

De XPenology VM vliegt werkelijk (vergelijk is een DS411 met een ARM processor) en is heerlijk om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuosity1974
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 11:47
hans_lenze schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:50:
Je eerdere schatting van 11W voor het bordje alleen klopt wel redelijk. Ik heb 12-13W gemeten met twee 1,5V SODIMMs. De overige vijf Watt is dus de SSD en HDD.

Een VM met 1vCPU, 2GB RAM en Windows10 werkt best oké, niet super maar zeker werkbaar. Beetje internetten en youtuben lukt wel.

De XPenology VM vliegt werkelijk (vergelijk is een DS411 met een ARM processor) en is heerlijk om mee te werken.
Zou je aub op je XPenology VM Plex server kunnen installeren, een 1080p filpje laten transcoderen en kijken hoe de load wordt tijdens het transcoden op de hele host? Ik zou je heel erg dankbaar zijn ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

bedankt voor de uitgebreide antwoorden

Ik begrijp dat meer professional spul beter en betrouwbaarder inzetbaar is, echter wil ik mijzelf ook wel in de kosten beperken. Wat zou voor jou de beweegreden zijn om bijvoorbeeld 1 supersysteem te kopen en daar dan nested in te draaien? Uiteraard zou 10Gbit mooi zijn, maar voor een homelab voor nu nog even niet nodig.
Als switch wil ik twee TL-SG3210 inzetten.

Een converter vind ik een beetje eng, dat zou ook betekenen dat ik de schijf buiten de behuizing moeten hangen.

De G4500 vs G4400 ga ik nakijken bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou hij buiten de behuizing moeten? Komt er iets over het M.2 slot heen? Zo nee dan kun je toch gewoon een U.2 converter gebruiken en de drive in een 2.5" slot zetten?
TL-SG3210 zijn best aardige switches, denk dat het daar wel mee lukt, ze staan bekende om goede IGMP snooping.

Beweegreden voor een grote server is dat je geen kapitaal aan netwerkapparatuur kwijt bent en heel dynamisch kunt werken, echter is het wel een stuk meer klooien dan met meerdere hosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou hij buiten de behuizing moeten? Komt er iets over het M.2 slot heen? Zo nee dan kun je toch gewoon een U.2 converter gebruiken en de drive in een 2.5" slot zetten?
TL-SG3210 zijn best aardige switches, denk dat het daar wel mee lukt, ze staan bekende om goede IGMP snooping.

Beweegreden voor een grote server met nested is dat je geen kapitaal aan netwerkapparatuur kwijt bent en heel dynamisch kunt werken, echter is het wel een stuk meer klooien dan met meerdere hosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
Virtuosity1974 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:43:
[...]

Zou je aub op je XPenology VM Plex server kunnen installeren, een 1080p filpje laten transcoderen en kijken hoe de load wordt tijdens het transcoden op de hele host? Ik zou je heel erg dankbaar zijn ervoor
Dat ziet er ongeveer zo uit:

In de resource monitor van XPenology zelf
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/atomPlexTranscoding2.PNG

En in de performance tab van de host
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/AtomPlexTranscoding.PNG

Filmpje op m'n mobiel loopt wel soepel, maar om nou te zeggen dat het geweldig gaat...

Edit: de laatste twee pieken naar 100% zijn dus elk een minuut transcoding.

[ Voor 5% gewijzigd door hans_lenze op 29-01-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Oid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:36:
[knip]
Wat zou voor jou de beweegreden zijn om bijvoorbeeld 1 supersysteem te kopen en daar dan nested in te draaien? Uiteraard zou 10Gbit mooi zijn, maar voor een homelab voor nu nog even niet nodig.
Als switch wil ik twee TL-SG3210 inzetten.
[knip]
Voor mij de belangrijkste beweegreden om nested te labben ipv fysiek:
1) Omdat één enorme bak met resources flexibeler is dan een viertal identieke maar vrij beperkte hosts. Het geeft de mogelijkheid om vandaag een standaard VSAN cluster te bouwen en morgen met Windows Server 2016 Storage Spaces Direct of Azure Stack aan de slag te gaan. Als er een nieuwe blah uitkomt kun je die vrijwel direct in je lab gooien om er mee te rommelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over hardware compatibility.
2) Omdat de netwerk verbinding tussen virtuele servers op één host CPU bound is ipv afhankelijk van de fysieke netwerk apparatuur.
3) Afhankelijk van de grote, zware unit die je kiest zit er meestal ook iLO/iDRAC/KVM-over-IP/IPMI op waardoor je niet van de bank af hoeft om je lab op te starten.
4) Door geen fysieke switches te kopen kun je dat geld weer inzetten voor resources waar je VMs daadwerkelijk gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuosity1974
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 11:47
hans_lenze schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Dat ziet er ongeveer zo uit:

In de resource monitor van XPenology zelf
[...]

En in de performance tab van de host
[...]

Filmpje op m'n mobiel loopt wel soepel, maar om nou te zeggen dat het geweldig gaat...

Edit: de laatste twee pieken naar 100% zijn dus elk een minuut transcoding.
Ik zie daar toch een behoorlijke performance impact tijdens transcoderen. Niet alleen op de VM maar ook op de virtualisatiehost.
Heel erg bedankt voor je input. Zeer nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38

OMX2000

By any means necessary...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Daar een 1541 op en ik ga een spaarvarken slopen. Mooi ding voor storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 21:24
Ben bezig om een nieuwe ESXi server samen te stellen om vSphere 6 (Incl. vSAN) omgeving nested te kunnen draaien, naast een aantal standaard VM's (lees: max 4 vm's).

Hebben jullie op deze configuratie aan-/opmerkingen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 213,90€ 213,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
4Crucial CT16G4DFD8213€ 106,30€ 425,20
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 277,50€ 277,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,55

Wat ik reeds in bezit heb en ga hergebruiken:
  • Seasonic G-Series - 360W
  • 2TB schijf
  • 4TB schijf (Middels passthrough doorgeven aan VM
Ben alleen nog op zoek naar een beetje "leuke"/praktische behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Een paar posts geleden suggereerde iemand een proliant microserver gen 8.
Zijn er mensen die deze opstelling gebruiken?

Max 16 GB ram lijkt mij weinig om een zevental VM's te draaien.

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wat voor VM's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
nagasy schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:53:
Een paar posts geleden suggereerde iemand een proliant microserver gen 8.
Zijn er mensen die deze opstelling gebruiken?
Ja, ik heb er één staan. Prima ding voor wat het is. Servertje met een ITX moederbord en socket 1155. Twee fijne NICs en een iLO die lekker werkt. Uiteindelijk blijft het wel een verouderd hardware platform wat redelijk wat energie verstookt en waar persee ECC geheugen in moet. Daar staat tegenover dat je er eentje hebt voor 220 euro. Dat is geen geld voor een apparaat waar je alle moderne hypervisors out-of-the-box op kunt draaien met vendor support. IPMI maakt een aantal dingen mogelijk die niet kunnen met de meeste zelfbouw systemen maar waar je misschien helemaal niet op zit te wachten in een thuissituatie (OpenStack bare metal deployment ofzo).
Max 16 GB ram lijkt mij weinig om een zevental VM's te draaien.
Met ESXi en VMFork (Project Fargo) kun je makkelijk enkele tientallen VMs draaien in 16GB. ESXi is best goed in memory overcommitment. De meeste software heeft niet zo heel veel geheugen nodig waardoor je een VM al snel teveel geheugen geeft. Zeker in een thuissituatie de deployment guide voor een groot zakelijke omgeving volgen is vrij zinloos. (bv. Op technet staat dat mijn domain controller in een multisite SCVMM omgeving minimaal 8GB RAM moet hebben...)

Grote vraag is: wat wil je er mee gaan doen?
Als je zeven Ubuntu VMs wilt draaien met 1GB aan RAM kun je zelf uitrekenen at het prima gaat werken. Als je zeven familieleden elk een Windows VM wilt geven met 8GB RAM wordt het best krap en misschien wel erg traag. Misschien ook niet...

[ Voor 22% gewijzigd door hans_lenze op 31-01-2016 19:50 . Reden: Fargo! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

hans_lenze schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:46:
[...]

Grote vraag is: wat wil je er mee gaan doen?
Als je zeven Ubuntu VMs wilt draaien met 1GB aan RAM kun je zelf uitrekenen at het prima gaat werken. Als je zeven familieleden elk een Windows VM wilt geven met 8GB RAM wordt het best krap en misschien wel erg traag. Misschien ook niet...
Het zou vooral voor testomgevingen zijn. meeste windowsbased.
Had zelf al zitten zoeken naar een gen 9. Maar die komen er blijkbaar niet.

Interessante aan deze microserver is, zoals je aanhaalt, ondersteuning van de fabrikant.
Het zijn momenteel toekomstplannen.
Ik kan in principe dus uitkijken of er een Proliant MS gen 10 komt.
Indien niet, zou ik zelfbouw doen op basis van een microstation moederbord met mss een xeon E3.
Iets wat de meeste personen hier namen toen ik een paar maand geleden het topic volgde.

Ik merk in de laatste posts dat er meer gekozen wordt voor de Ix CPU.
Is dat omdat mensen ECC links laten liggen? Of geen waarde hechten aan de meeste data gezien het voor testdoeleinden is.
(het zou alleszins een deel van de prijs drukken).

Alvast dank voor het snelle antwoord :)

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

ErikCornelissen schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:08:
Ben alleen nog op zoek naar een beetje "leuke"/praktische behuizing.
pricewatch: Cooler Master N200 Closed
Leuk vanwege zijn gunstige prijs.
Praktisch vanwege zijn grote hoeveelheid bays.

* Matis heeft hem zelf ook :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 31-01-2016 21:21 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Ik kan niet voor anderen spreken maar ik zou ECC links laten liggen omdat het een test omgeving is. De data die ik erop zet en genereer heeft geen enkele andere waarde dan de tijd die ik er in heb gestoken.
De goedkoopste manier om op dit moment een fijne nieuwe unit te kopen, is de pricewatch: HP Proliant ML10 v2 (814483-421). Goedkoper dan een vergelijkbaar Supermicro bord en je krijgt er nog een processor, voeding en redelijke kast bij ook. Wel iets groter dan de Microserver maar ook een generatie nieuwer. De instap ML server heeft altijd al zeer dicht tegen de Microserver aangezeten qua prijs maar wordt welk netjes elke generatie vernieuwd. Ook heeft hij vier geheugenbanken waardoor je er meer geheugen in kunt stoppen.

De ix processoren zijn steeds uitgebreider geworden qua instructiesets die vroegah alleen op de Xeons zaten (VT-d, AES-NI, ECC ondersteuning). Als je puur kijkt naar wat je nodig hebt ipv of het een "officieel server grade" product is, voldoet een ix Skylake al snel. Enige reden om nu direct naar een Xeon te grijpen zijn de unieke featues van de E5 serie en hoger (multi socket, veeel geheugen, veel cores, veel cache, meer geheugenkanalen enz).

[ Voor 4% gewijzigd door hans_lenze op 31-01-2016 22:14 . Reden: Pricewatch linkje toegevoegd. Wow... De ML10v2 is zelfs goedkoper dan de Microserver gen8! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
nagasy schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:14:
Ik merk in de laatste posts dat er meer gekozen wordt voor de Ix CPU.
Is dat omdat mensen ECC links laten liggen? Of geen waarde hechten aan de meeste data gezien het voor testdoeleinden is.
(het zou alleszins een deel van de prijs drukken).

Alvast dank voor het snelle antwoord :)
De Skylake Pentiums/Celerons/i3 (i5/i7 weet ik niet zeker) ondersteunen allemaal ECC geheugen.

Evenals dat theoretisch gezien ALLE skylake chipsets vt-d ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://ark.intel.com/prod...r-6M-Cache-up-to-3_90-GHz

Alleen Celeron, Pentium, i3 en Xeon's pikken ECC. i5 en i7 niet volgens mij.
(Intel wil, dat als je echte performance en ECC wil, je maar naar Xeon's moet gaan.)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
En dan is er natuurlijk nog de categorie "unsupported"

Afbeeldingslocatie: http://anothermike2.files.wordpress.com/2014/01/hp-proliant-microserver-gen-8-i5_thumb.png?w=697&h=410
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hartstikke leuk, maar daar staat ECC dus gewoon uit volgens mij...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Klopt, werkt ook alleen maar met ECC unregistered en niet met ECC registered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/6uv3eharr/Schermafbeelding_2016_02_01_om_17_54_38.png

Wat zou het zijn? 1.4, 1.6 of 1.8?

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 01-02-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Xeon D-1557 voor de 12 core pricewatch: Supermicro X10SDV-12C-TLN4F (klopt in elk geval niet)
Xeon D-1577 voor de 16 core. pricewatch: Supermicro X10SDV-16C+-TLN4F

Ik hoop op 2GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
renedis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:53:
Klopt, werkt ook alleen maar met ECC unregistered en niet met ECC registered.
Wat bedoel je precies? Die hele socket serie ondersteund geen Registered ECC, en mijn opmerking was dat er nu helemaal geen ECC actief was? Of bedoel jij hetzelfde?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

hans_lenze schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:06:
Xeon D-1557 voor de 12 core pricewatch: Supermicro X10SDV-12C-TLN4F (klopt in elk geval niet)
Xeon D-1577 voor de 16 core. pricewatch: Supermicro X10SDV-16C+-TLN4F

Ik hoop op 2GHz
Niet waarschijnlijk, het kost ze blijkbaar 10Watt voor Turbo+10Gbit (1518 vs 1520).
Een 8 Core 2GHz is al 45 Watt. 6 core 1.9 is al 35Watt.

Ik denk 1.7 voor de 12 core en 1.8 voor de 16 core.
Als ik de huidige Q4 CPU's die in ark staan neem en er 15 Watt aftrek voor chipset/NIC's en deel door de cores:
1.7GHz 2.50 Watt per core (Gelijk aan 12 core)
1.9GHz 3.30 Watt per core (16 core heeft 3.1)
2.0GHz 3.75 Watt per core (Al is er ook een 2.1 met zelfde Wattage)
2.2GHz 5.00 Watt per core (Zowel bij 4 als 6 core)
2.4GHz 7.50 Watt per core

[ Voor 27% gewijzigd door |sWORDs| op 02-02-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
FireDrunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 06:08:
[...]

Wat bedoel je precies? Die hele socket serie ondersteund geen Registered ECC, en mijn opmerking was dat er nu helemaal geen ECC actief was? Of bedoel jij hetzelfde?
Ik bedoel hetzelfde als jij. Daarnaast is het zo dat processoren die geen ECC geheugen ondersteunen wel werken met ECC unregistered geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, dan zijn we het eens :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
Iemand hier bij wie een zelfgebouwde ESXi-host niet echt uit gaat als je een poweroff/shutdown geeft?

Twee maanden geleden heb ik zelf een ESXi-server samengesteld obv een ASRock H170M Pro4. Nu ik eindelijk ben toegekomen aan het spelen met deze machine, valt het me op dat de machine niet uit gaat als ik een Shutdown geef. De machine blijft aan en blijft 35/37W verstoken (idle plm 26W).
Vanuit Windows 10 gaat 'ie wel netjes uit. Iemand hier ook al eens tegenaan gelopen? Een zoektocht op internet leverde me tot op heden weinig zinvolle informatie.
Wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Cranberry schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:23:
Iemand hier bij wie een zelfgebouwde ESXi-host niet echt uit gaat als je een poweroff/shutdown geeft?

Twee maanden geleden heb ik zelf een ESXi-server samengesteld obv een ASRock H170M Pro4. Nu ik eindelijk ben toegekomen aan het spelen met deze machine, valt het me op dat de machine niet uit gaat als ik een Shutdown geef. De machine blijft aan en blijft 35/37W verstoken (idle plm 26W).
Vanuit Windows 10 gaat 'ie wel netjes uit. Iemand hier ook al eens tegenaan gelopen? Een zoektocht op internet leverde me tot op heden weinig zinvolle informatie.
Wie heeft een idee?
Probeer de machine eerst eens in maintenance mode te zetten en geef daarna het shutdown commando.

Als dat niet lukt, zet dan SSH aan en probeer het via Putty of dergelijke met het "poweroff" commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wie heeft een idee?
Ik heb er ook last van met een X10DRH-iT en ben blijkbaar niet de enige. Als ik hem uit wil doen doe ik een reboot en zodra de bios komt zet ik m uit met de powerknop (niet ideaal).
renedis schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:31:
[...]

Probeer de machine eerst eens in maintenance mode te zetten en geef daarna het shutdown commando.

Als dat niet lukt, zet dan SSH aan en probeer het via Putty of dergelijke met het "poweroff" commando.
Blijft hier allemaal hetzelfde, alleen reboot werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 02-02-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Vreemd, ik heb hier nooit last van gehad met mijn pricewatch: Supermicro X10DRL-i.

Het kan wel zijn dat je ESXi een "vmkdump" maakt tijdens het afsluiten. Kan je eens in je datastore kijken of er een folder is genaamd vmkdump?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dump locatie was niet actief, nu wel. (USB boot)
code:
1
/sbin/shutdown.sh && reboot
werkt prima.
code:
1
/sbin/shutdown.sh && poweroff
zet de VM's netjes uit en stop de services, maar er volgt gewoon geen power off. Geen dump file aanwezig na handmatige reset.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
Running vmtoolsd stop
vmtoolsd is not running
Errors: 
Sysinfo error on operation returned status : Not found. Please see the VMkernel log for detailed error information
services.sh: stopped /etc/init.d/vmtoolsd
services.sh: stop /etc/init.d/vmsyslogd
Running vmsyslogd stop
Stopping vmsyslogd service using init is not supported
services.sh: stopped /etc/init.d/vmsyslogd
services.sh: stop /etc/init.d/xorg
Running xorg stop
watchdog-Xorg0: Terminating watchdog process with PID 35768
watchdog-Xorg1: Terminating watchdog process with PID 35918
Process 35929 stopped
Process 35780 stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/xorg
services.sh: stop /etc/init.d/wsman
Running wsman stop
Stopping openwsmand
services.sh: stopped /etc/init.d/wsman
services.sh: stop /etc/init.d/sfcbd
Running sfcbd stop
This operation is not supported.
Please use /etc/init.d/sfcbd-watchdog stop
services.sh: stopped /etc/init.d/sfcbd
services.sh: stop /etc/init.d/nvidia-vgpu
Running nvidia-vgpu stop
Stopping NVIDIA vGPU Services
services.sh: stopped /etc/init.d/nvidia-vgpu
services.sh: stop /etc/init.d/sfcbd-watchdog
Running sfcbd-watchdog stop
Getting Exclusive access, please wait...
Exclusive access granted.
services.sh: stopped /etc/init.d/sfcbd-watchdog
services.sh: stop /etc/init.d/vpxa
Running vpxa stop
watchdog-vpxa: Terminating watchdog process with PID 35104
vpxa stopped.
services.sh: stopped /etc/init.d/vpxa
services.sh: stop /etc/init.d/vobd
Running vobd stop
watchdog-vobd: Terminating watchdog process with PID 33327
vobd stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/vobd
services.sh: stop /etc/init.d/lacp
Running lacp stop
watchdog-net-lacp: Terminating watchdog process with PID 33561
services.sh: stopped /etc/init.d/lacp
services.sh: stop /etc/init.d/memscrubd
Running memscrubd stop
memscrubd is not running
services.sh: stopped /etc/init.d/memscrubd
services.sh: stop /etc/init.d/cdp
Running cdp stop
watchdog-cdp: Terminating watchdog process with PID 34581
services.sh: stopped /etc/init.d/cdp
services.sh: stop /etc/init.d/nscd
Running nscd stop
watchdog-nscd: Terminating watchdog process with PID 34590
services.sh: stopped /etc/init.d/nscd
services.sh: stop /etc/init.d/smartd
Running smartd stop
smartd is not running
services.sh: stopped /etc/init.d/smartd
services.sh: stop /etc/init.d/dcbd
Running dcbd stop
watchdog-dcbd: Terminating watchdog process with PID 34574
services.sh: stopped /etc/init.d/dcbd
services.sh: stop /etc/init.d/slpd
Running slpd stop
Stopping slpd
services.sh: stopped /etc/init.d/slpd
services.sh: stop /etc/init.d/rabbitmqproxy
Running rabbitmqproxy stop
rabbitmqproxy is not running
services.sh: stopped /etc/init.d/rabbitmqproxy
services.sh: stop /etc/init.d/vmfstraced
Running vmfstraced stop
watchdog-vmfstracegd: PID file /var/run/vmware/watchdog-vmfstracegd.PID does not exist
watchdog-vmfstracegd: Unable to terminate watchdog: No running watchdog process for vmfstracegd
vmfstracegd is not running
Failed to clear vmfstracegd memory reservation
services.sh: stopped /etc/init.d/vmfstraced
services.sh: stop /etc/init.d/storageRM
Running storageRM stop
watchdog-storageRM: Terminating watchdog process with PID 34140
storageRM stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/storageRM
services.sh: stop /etc/init.d/sdrsInjector
Running sdrsInjector stop
watchdog-sdrsInjector: Terminating watchdog process with PID 34128
sdrsInjector stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/sdrsInjector
services.sh: stop /etc/init.d/hostd
Running hostd stop
watchdog-hostd: Terminating watchdog process with PID 34432
hostd stopped.
services.sh: stopped /etc/init.d/hostd
services.sh: stop /etc/init.d/rhttpproxy
Running rhttpproxy stop
watchdog-rhttpproxy: Terminating watchdog process with PID 34216
VMware HTTP reverse proxy stopped.
services.sh: stopped /etc/init.d/rhttpproxy
services.sh: stop /etc/init.d/lbtd
Running lbtd stop
watchdog-net-lbt: Terminating watchdog process with PID 34124
net-lbt stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/lbtd
services.sh: stop /etc/init.d/nfcd
Running nfcd stop
nfcd is not running
services.sh: stopped /etc/init.d/nfcd
services.sh: stop /etc/init.d/vvold
Running vvold stop
/etc/init.d/vvold stop, called by pid 669158
vvold is not running.
services.sh: stopped /etc/init.d/vvold
services.sh: stop /etc/init.d/sensord
Running sensord stop
sensord is not running
services.sh: stopped /etc/init.d/sensord
services.sh: stop /etc/init.d/swapobjd
Running swapobjd stop
watchdog-swapobjd: Terminating watchdog process with PID 33963
Waiting for process to terminate...
swapobjd stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/swapobjd
services.sh: stop /etc/init.d/usbarbitrator
Running usbarbitrator stop
watchdog-usbarbitrator: Terminating watchdog process with PID 33987
usbarbitrator stopped
services.sh: stopped /etc/init.d/usbarbitrator
services.sh: stop /etc/init.d/DCUI
Running DCUI stop
Disabling DCUI logins
VobUserLib_Init failed with -1
services.sh: stopped /etc/init.d/DCUI
services.sh: stop /etc/init.d/SSH
Running SSH stop
SSH login disabled
VobUserLib_Init failed with -1
Connect to localhost failed: Connection failure.
Errors: 
Invalid operation requested: This ruleset is required and connot be disabled
services.sh: stopped /etc/init.d/SSH
services.sh: stop /etc/init.d/ntpd
Running ntpd stop
Stopping ntpd
watchdog-ntpd: Terminating watchdog process with PID 667733
pkill: failed to kill /sbin/ntpd (667743): No such process
pkill: Failure
Connect to localhost failed: Connection failure.
services.sh: stopped /etc/init.d/ntpd
services.sh: stop /etc/init.d/vsanObserver
Running vsanObserver stop
services.sh: stopped /etc/init.d/vsanObserver
services.sh: stop /etc/init.d/vsandevicemonitord
Running vsandevicemonitord stop
watchdog-VSANDeviceMonitor: PID file /var/run/vmware/watchdog-VSANDeviceMonitor.PID does not exist
watchdog-VSANDeviceMonitor: Unable to terminate watchdog: No running watchdog process for VSANDeviceMonitor
/usr/lib/vmware/vsan/bin/VSANDeviceMonitor.py is not running
Failed to clear  memory reservation
services.sh: stopped /etc/init.d/vsandevicemonitord
services.sh: stop /etc/init.d/vsantraced
Running vsantraced stop
watchdog-vsantraced: PID file /var/run/vmware/watchdog-vsantraced.PID does not exist
watchdog-vsantraced: Unable to terminate watchdog: No running watchdog process for vsantraced
vsantraced is not running
watchdog-vsantracedUrgen: PID file /var/run/vmware/watchdog-vsantracedUrgen.PID does not exist
watchdog-vsantracedUrgen: Unable to terminate watchdog: No running watchdog process for vsantracedUrgen
vsantracedUrgen is not running
Persisting traces to /scratch/vsantraces
cp: can't stat '/var/log/vsantraces/*.index': No such file or directory
ls: /var/log/vsantraces/*.gz: No such file or directory
Failed to clear vsantraced memory reservation
services.sh: stopped /etc/init.d/vsantraced
Saving current state in /bootbank
Clock updated.
Time: 10:26:50   Date: 02/02/2016   UTC

code:
1
2
[root@esxi1:/vmfs/volumes/56982ba1-de54a2b8-48b0-382c4ac778b7/.locker] ls
core        downloads   log         var         vsantraces

code:
1
2
BIOS Version : 1.1
BIOS Build Time : 05/15/2015

code:
1
2
uname -a
VMkernel esxi1 6.0.0 #1 SMP Release build-3380124 Dec 28 2015 11:17:57 x86_64 x86_64 x86_64 ESXi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 10:20
Hier heb ik ook last van, ik geef altijd een shutdown via Vsphere client.
en daarna even de knop inhouden, asrock b75 pro3-m niet heel ideaal maar ik het volgens mij sinds esxi 6.x
Maar weet ik niet zeker of het daarvoor ook was.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Ik zie tot 2 keer toe dat ESXi het geheugen niet leeg kan gooien. Ik vermoed dat je het in die richting moet zoeken. Wel raar dat het met een reboot dan wel werkt.

Ik zie dat je 6U1 draait, ik draaide 6.0.0 base.

Gebruiker je vcenter? Of alleen de vsphere client? Of heb je de (laatste versie 4.0) host client ook geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

6U1B, met host client (+nVidia en Intel NVMe VIBs) en vCenter. Wat hij niet kan clearen draait ook niet, dus dat is niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
|sWORDs| schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:19:
6U1B, met host client (+nVidia en Intel NVMe VIBs) en vCenter. Wat hij niet kan clearen draait ook niet, dus dat is niet zo gek.
Ik zie ook:
Failed to clear memory reservation

en:

Eerste is je "base", niet een service lijkt mij.

En ik dacht ook dat je vcenter niet tegelijk met de host client mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

renedis schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Ik zie ook:
Failed to clear memory reservation

en:

Eerste is je "base", niet een service lijkt mij.

En ik dacht ook dat je vcenter niet tegelijk met de host client mag gebruiken.
Je ziet dat die melding midden in het stoppen van VSAN komt en ik heb geen VSAN.
Als de VC draait kun je beter geen wijzigingen maken buiten vCenter, maar ik gebruik de host client voor het installeren van VC en eventueel starten en stoppen of management als VC niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je überhaupt ooit VSAN gedraaid? Want als je nog VSAN 'volumes' hebt, wordt VSAN op de Host automatisch geladen volgens mij omdat hij een volume herkend als een VSAN volume.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Phyt_ schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:16:
Hier heb ik ook last van, ik geef altijd een shutdown via Vsphere client.
en daarna even de knop inhouden, asrock b75 pro3-m niet heel ideaal maar ik het volgens mij sinds esxi 6.x
Maar weet ik niet zeker of het daarvoor ook was.
Ik zou het moeten controleren, draai thuis ESXi 5.5 (why fix it if it ain't broke :? ) op eenzelfde Asrock B75 Pro3-M en voor zover ik me kan herinneren gaat de setup gewoon uit na het geven van een shutdown vanuit de client.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FireDrunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:57:
Heb je überhaupt ooit VSAN gedraaid? Want als je nog VSAN 'volumes' hebt, wordt VSAN op de Host automatisch geladen volgens mij omdat hij een volume herkend als een VSAN volume.
Nee, op die VIBs na is alles vanilla met local storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:39

Wie heeft een idee?
Je zou eens kunnen kijken of het gedrag ook veranderd als je de USB 3.0 controller uitschakelt in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Hier ook even posten, aangezien ik hier misschien ESXi op ga runnen. :)
Enige wat ik nog moet opzoeken is of ik de twee SATA poortjes kan scheiden van de SAS-kabel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 125,30€ 125,30
1Asus P10S-I€ 179,-€ 179,-
1Chenbro Compact Server Chassis SR30169€ 128,71€ 128,71
2Samsung M391A2K43BB1€ 106,-€ 212,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,51

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nee, het is 1 SATA controller die sowieso niet werkt met VT-D (ook niet alle 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
|sWORDs| schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:00:
Nee, het is 1 SATA controller die sowieso niet werkt met VT-D (ook niet alle 6).
Argh. Bedankt |:(

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Hierbij een update t.a.v. het niet uitgaan van m'n host:

Evenals bij |sWORDs| werkt een reboot wel, maar een poweroff niet. Shutdown via GUI of CLI maakt geen verschil.

USB3 controller uitschakelen is geen optie: 'k start van 'n USB stick en het MB heeft alleeen USB3 poorten

Het goede nieuws: het issue is bij mij opgelost nadat ik drie updates heb geïnstalleerd, is het probleem bij mij opgelost. Het betreft de volgende updates:
- VMware_bootbank_ehci-ehci-hcd_1.0-3vmw.600.1.26.3380124.vib
- VMware_bootbank_esx-base_6.0.0-1.26.3380124.vib
- VMware_bootbank_net-tg3_3.131d.v60.4-2vmw.600.1.26.3380124.vib

'k Vermoed dat één van de twee eerste patches het issue oplost.

I'm happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Helaas draai ik al met 3380124 en mijn USB staat op 2.0.

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 03-02-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Cranberry schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:49:
Hierbij een update t.a.v. het niet uitgaan van m'n host:

Evenals bij |sWORDs| werkt een reboot wel, maar een poweroff niet. Shutdown via GUI of CLI maakt geen verschil.

USB3 controller uitschakelen is geen optie: 'k start van 'n USB stick en het MB heeft alleeen USB3 poorten

Het goede nieuws: het issue is bij mij opgelost nadat ik drie updates heb geïnstalleerd, is het probleem bij mij opgelost. Het betreft de volgende updates:
- VMware_bootbank_ehci-ehci-hcd_1.0-3vmw.600.1.26.3380124.vib
- VMware_bootbank_esx-base_6.0.0-1.26.3380124.vib
- VMware_bootbank_net-tg3_3.131d.v60.4-2vmw.600.1.26.3380124.vib

'k Vermoed dat één van de twee eerste patches het issue oplost.

I'm happy :)
Hmm, ik heb niet alles doorgelezen maar zijn deze .vib's niet onderdeel van de 6.0 update 1b?(3380124)
Of heb je helemaal update 1b er opgezet?

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Klopt, het zijn inderdaad onderdelen vanuit 6.0 Update 1b. Om de één of andere wijze kon ik vanmorgen geen updates downloaden. Daarom heb ik de betreffende updates maar even van m'n vCenter-server waarop Update Manager is geïnstalleerd, gehaald en vervolgens handmatig geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Cranberry schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:27:
Klopt, het zijn inderdaad onderdelen vanuit 6.0 Update 1b. Om de één of andere wijze kon ik vanmorgen geen updates downloaden. Daarom heb ik de betreffende updates maar even van m'n vCenter-server waarop Update Manager is geïnstalleerd, gehaald en vervolgens handmatig geïnstalleerd.
Ok duidelijk, bedankt voor je terugkoppeling.
Mocht je templates gebruiken word er aangeraden om nog even niet je vmtools te updaten.
Zou een bug inzitten fyi.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

10 jaar geleden was ik een eerlijk vakmens en toen besloot het bedrijf me PM te maken :) Ik wil graag terug aansluiting vinden met de technische kant en zoek een low power VMWare systeem met liefst twee rollen : 1. Lab 2. Een paar VM's draaien om het thuisnetwerk op orde te houden. Een DC, Squid met url filter, snort. Ik heb deze thread zowat doorgelezen maar ik raak er niet uit.

Enerzijds zie ik de ML 10 V2 als optie, anderzijds spreken de moederborden van supermicro me aan. Ik wil enkel materiaal gebruiken dat op de HCL staat om de instap niet moeilijker te maken dan dat het al zal zijn.
Zelf assembleren zie ik wel zitten, maar het is de eerste in twintig jaar dus een simpele oplossing zou fijn zijn.

Ik dacht aan de supermicro x10srh-cln4f en de xeon e5 2630l. Is dat een slimme keuze ? Hints over voeding edm zou ik echt waarderen.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoeveel VM's wil je gaan draaien, want voor 'een paar' heb je niet direct een E5 nodig.
Dan zou bijvoorbeeld een HP MicroServer zelfs voldoende zijn. Nadeel daarvan is dat er 'maar' 16GB RAM in kan.

Voordeel is weer dat ze (spot) goedkoop zijn, in verhouding tot een Supermicro + E5.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie. Ongeveer acht : twee dc's, twee Exchange, ms sql en wat ms management. Daarnaast twee Ubuntu. Dat is het permanente. Ik ben nog een gelukkige met een TechNet Subscriber met code's dus dat is perfect ok.
Wat ik nodig heb om te experimenteren met vmware weet ik gewoon niet, vandaar dat ik dacht te overdimensioneren. Het laatst wat ik wil is twee machines die stroom verbruiken.
Ik heb ook een Qnap ts-459 pro II staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, zoveel Machines op een Qnap is wat veel denk ik. Dus je zit toch wel snel aan lokale storage.
Wil je perse RAID tegen uitval in de ESX host of kan je er mee leven dat je een backup terug moet zetten?

Want dan koop je gewoon een grote SSD als datastore en backup je met iets van VEEAM je VM's elke dag naar een backup volume op je QNAP.

Qua geheugen zit je dan ook al snel aan > 16GB dus dan moet je sowieso al naar iets anders dan een Microserver.

Wil je perse ECC geheugen of is regulier geheugen ook goed?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen productiemachine dus zo lang het functioneel geen verschil maakt, zou ik voor de goedkoopste oplossing gaan die op de HCL staat.
Raid lijkt me dus nodig omdat ik daar me wil leren omgaan in VM. Aan geheugen valt niet veel in te stellen neem ik aan ? Bedankt voor de hulp.

Er staat ook nog een hp ml110 gen7 op het schap. Alles wat ik daaruit kan slopen (bv. geheugen) is meegenomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je supported RAID (0,1,5) wil, zit je toch aan een een losse dedicated controller.
Goedkoopste oplossing is bijvoorbeeld een HP P410 via eBay op de kop tikken. Dan betaal je 40-50 euro voor een simpel controllertje.

Voor SSD's niet de beste controllers, want ze zijn eigenlijk iets te traag voor SSD's, maar ze werken verder prima.

Qua hardware zit je dan aan:

- Supported Supermicro bord socket 2011-3
- E5 v3 CPU
- 32 of 64GB ECC Registered DDR4 geheugen
- Losse supported RAID Controller
- 2 (of meer) SSD's voor RAID

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Basis van mijn nieuwe ESXi server is zojuist besteld by Azerty. Gezien de behuizing lastig leverbaar is kan de uitlevering van mijn bestelling wel even op zich laten wachten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-TLN4F€ 1.043,-€ 1.043,-
1Lian Li PC-Q26B Zwart€ 185,-€ 185,-
2Samsung M391A2K43BB1€ 106,-€ 212,-
1Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold€ 92,-€ 92,-
1Samsung 950 Pro 512GB€ 317,95€ 317,95
4Lian Li 2x-Hot-Swap-Backplate€ 11,31€ 45,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.895,19

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Krijg je dan een 1541 of een 1540?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Verwacht zelf de 1540, maar zal Azerty even een berichtje sturen dat ik de D1541 van ze wens te ontvangen. Supermicro had ik al een berichtje gestuurd met de vraag hoe deze uit elkaar gehouden kunnen worden.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:52
Misschien is het hier al behandeld, ik kan het niet vinden. Ook niet op internet. Ik heb esxi 5.5 geinstalleerd en draaiende. Ik ben alles aan het checken maar wat ik mis is een controle op de hardeschijven als SMART. Op welke manier kan ik dat makkelijk controleren? Ik prefereer een gui weergave.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Zware Unit schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:31:
Verwacht zelf de 1540, maar zal Azerty even een berichtje sturen dat ik de D1541 van ze wens te ontvangen. Supermicro had ik al een berichtje gestuurd met de vraag hoe deze uit elkaar gehouden kunnen worden.
Sowieso nieuwsgierig naar hoe hij bevalt. Dat bord staat hoog op mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://www.vladan.fr/vmware-esxi-s-m-r-t-health-monitoring/

Als je een fancy interface wil hebben moet je een controller nemen die met een plug-in geintergreerd wordt in vCenter of zijn eigen webinterface heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

R1

Zware Unit schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:31:
ben ook heel benieuwd en volg de release van de 1541. Laatste woord is dat Tinkertry hem half Feb gaat krijgen/doorleveren. Supermicro heeft hem nog niet gereleased.
https://tinkertry.com/superserver-xeon-d-1541-mid-feb-eta
heb geen haast dus ik wacht nog een paar weekjes. Had Azerty gemailed maar niets op gehoord.

*-Specs-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
R1 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:36:
[...]

ben ook heel benieuwd en volg de release van de 1541. Laatste woord is dat Tinkertry hem half Feb gaat krijgen/doorleveren. Supermicro heeft hem nog niet gereleased.
https://tinkertry.com/superserver-xeon-d-1541-mid-feb-eta
heb geen haast dus ik wacht nog een paar weekjes. Had Azerty gemailed maar niets op gehoord.
Zit er meer verschil tussen de D1540 en D1541 dan enkel de kloksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:52
jadjong schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:24:
http://www.vladan.fr/vmware-esxi-s-m-r-t-health-monitoring/

Als je een fancy interface wil hebben moet je een controller nemen die met een plug-in geintergreerd wordt in vCenter of zijn eigen webinterface heeft.
Dank voor je reply. Die had ik inderdaad gevonden. Heb je een voorbeeld van een controller?

(sorry ben echt nog zoekende met esxi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:55:
[knip]

Er staat ook nog een hp ml110 gen7 op het schap. Alles wat ik daaruit kan slopen (bv. geheugen) is meegenomen.
Dat is ook geen verkeerde unit als thuis labje. Kan tot 32GB en met de Xeon E3 processor kunnen er best een hoop VMs op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
De 1541 ondersteunt SR-IOV, de 1540 niet.

Ik zit ook te Kijken naar dit bordje. Ben van mijn oorspronkelijke plan afgestapt (Asrock H170 met Core i7) En overweeg een bordje met de 1541. Helemaal af zou het zijn als er ook nog een LSI3008 SAS/Sata controller op zou zitten. Dat past niet meer op mini-itx formaat, maar dat boeit niet.
Zware Unit schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 07:54:
[...]

Zit er meer verschil tussen de D1540 en D1541 dan enkel de kloksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Bedankt voor de info. SR-IOV ziet er goed uit, maar heeft ook behoorlijk wat beperkingen onder ESXi.

".....However, the following features are not available for virtual machines configured with the SR-IOV:
vSphere vMotion.
Storage vMotion.
NetFlow.
VXLAN Virtual Wire.
vSphere High Availability.
vSphere Fault Tolerance.
vSphere DRS.
vSphere DPM.
Virtual machine suspend and resume.
Virtual machine snapshots.
MAC-based VLAN for passthrough virtual functions.
Hot addition and removal of virtual devices, memory, and vCPU.
Participation in a cluster environment.
Network statistics for a virtual machine NIC using SR-IOV passthrough."

[ Voor 4% gewijzigd door Zware Unit op 06-02-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, dat heb je dan toch niet nodig :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Helaas kan het nog niet, maar ik wil graag SR-IOV ondersteuning in mijn storage en NICs, zodra ESXi er mee overweg kan zou het in theorie ideaal zijn voor nesting. Momenteel werkt het alleen voor NICs, maar je kunt er geen nested ESXi (de client stack voor een Virtual Function is niet aanwezig) opdraaien. Mijn Intel X540 NICs en mijn Intel 750 SSD's ondersteunen beide SR-IOV.
Alle opties die je noemt heb je niet nodig voor de nested ESXi's en al de functies werken wel binnen je nested cluster (al zie ik niet echt het nut van DPM voor nested).
Zerobase schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:32:

Ik zit ook te Kijken naar dit bordje. Ben van mijn oorspronkelijke plan afgestapt (Asrock H170 met Core i7) En overweeg een bordje met de 1541. Helemaal af zou het zijn als er ook nog een LSI3008 SAS/Sata controller op zou zitten. Dat past niet meer op mini-itx formaat, maar dat boeit niet.

[...]
Ik hoop ook op een mATX bord met een 1577/1548/1541, PCIe x16 (Voor Grid K2), lege ruimte, PCIe x8 (Voor dual U.2 card of SAS controller, eventueel kunnen deze lanes ook naar een onboard SAS controller/twee onboard U.2 sloten), PCIe x4 (Voor NVMe kaart) en een M.2 slot (Voor NVMe kaart). Dan kun je ook alle 32 lanes gebruiken, op de mITX borden worden er maar 20 gebruikt.

Zal wel bij hopen blijven en is dan ook beter voor de portemonnee.

[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 06-02-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 19:21
Ik wil een servertje bouwen om op ESXi 6 te gaan werken met o.a. OpenStack en Cisco VIRL.
Het wordt geen storage server oid. dus controller pass-through is niet nodig.
Als opslag ga ik in eerste instantie een SSD gebruiken, met iSCSI LUNs voor de grotere volumes.
De beperkte disk I/O snelheid neem ik voor lief.

Als basis heb ik nu deze componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 v5 Boxed€ 222,63€ 222,63
1Asus P10S-I€ 176,50€ 176,50
1Crucial CT2K16G4DFD8213€ 210,26€ 210,26
Totaal€ 609,39

Nu is het Asus MB pas uit en ik vraag me af of er al iemand ervaring mee heeft.
De compatibility guide van VMware kent het niet, en in dit forum en via Google vind ik wel mensen die het willen gaan gebruiken maar niemand die aangeeft dat het werkt.
Gezien de specs lijkt het me geen probleem, maar ik wil graag een 2nd opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

R1

Zerobase schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:32:

[...]
naast SR-IOV en 5% clockspeed, is er ook support voor de storage dev kit

vwb meer PCI en storage opties, tm onboard LSi SAS: meer opties op nieuw FlexATX boards

*-Specs-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hey, ja deze is vet. Wil 1 server voor esxi en freenas, heb mijn moederbord gevonden.
Die gaat wel enorm duur worden, schat tussen 1200-1500€.

EDIT, zie nu dat het 1182 is
https://geizhals.eu/super...sdv-7tp4f-o-a1390419.html

[ Voor 21% gewijzigd door abusimbal op 08-02-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Holy shit... Dat is echt duur :S

En wat heb je dan? Moederbord, CPU, 2*10Gb en een SAS controller?

Dat kan wel goedkoper (maar dan verbruikt het allicht meer).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjans83
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-03 21:07
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt mijn thuisservertje van nieuwe inhoud te voorzien. De kast (Fractal Design R4), voeding (Be quiet Power 7 300W) en SSD schijf (Samsung 850 EVO 250GB) zijn nog prima. De volgende componenten staan op m'n wensenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 122,95€ 122,95
1ASRock Fatal1ty Z170 Professional Gaming i7€ 208,50€ 208,50
3WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 92,96€ 278,88
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,23

Ik wil graag wat VM's gaan draaien. Waarschijnlijk in eerste instantie met Ubuntu+KVM, maar misschien ook met ESXi.

Eén van de VM's zal een FreeNAS VM worden, waarbij ik de SATA controller van de Z170 chipset door wil geven via passthrough. Ik heb al gezocht op Z170 in dit draadje en op internet, maar ik zie er nog niet veel over geschreven worden. Wel het doorgeven van een GPU, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd. Het moederbord en de CPU kunnen VT-d aan. Dus dat zou goed moeten gaan...

De SSD met VMFS komt aan de ASM1061 controller te hangen.

Iemand ervaring met het doorgeven van de Intel SATA controller van dit (of een vergelijkbaar) mobo? Thanks alvast!

Oh, en als er andere opmerkingen of suggesties zijn over deze setup, dan hoor ik het natuurlijk ook graag :)

Update: Ik lees wel het één en ander over de ASM1061 controller. Dat als je de onboard controller doorgeeft, dat die mee gaat. Is dat nog steeds zo? Ik zie anders niet veel Skylake alternatieven met 2 HBA's onboard en een losse HBA wordt denk ik wel erg prijzig. Of natuurlijk terugvallen op 4e of 5e generatie...

[ Voor 10% gewijzigd door markjans83 op 08-02-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

FireDrunk schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:49:
Holy shit... Dat is echt duur :S

En wat heb je dan? Moederbord, CPU, 2*10Gb en een SAS controller?

Dat kan wel goedkoper (maar dan verbruikt het allicht meer).
En 8 cores! Ik vind dat t.o.v. het bord met de 1540/1541 niet een zoveel duurder. Althans als hij ook echt 1200 euro wordt. Je krijgt meer (tragere) cores, 2x 10 Gbit, 2x SFP, SAS controller.

Oh wacht het is niet de X10SDV-TP8F 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door OMX2000 op 08-02-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
FireDrunk schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:56:
Tja, dat heb je dan toch niet nodig :)
Contact gehad met Supermicro en revisie 2.0 van de Supermicro X10SDV-TLN4F bevat de D-1541. Distributeur kan de Supermicro X10SDV-TLN4F revisie 2.0 blijkbaar bij Supermicro bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
markjans83 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:11:
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt mijn thuisservertje van nieuwe inhoud te voorzien. De kast (Fractal Design R4), voeding (Be quiet Power 7 300W) en SSD schijf (Samsung 850 EVO 250GB) zijn nog prima. De volgende componenten staan op m'n wensenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty Z170 Professional Gaming i7€ 208,50€ 208,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,23

Ik wil graag wat VM's gaan draaien. Waarschijnlijk in eerste instantie met Ubuntu+KVM, maar misschien ook met ESXi.

Eén van de VM's zal een FreeNAS VM worden, waarbij ik de SATA controller van de Z170 chipset door wil geven via passthrough. Ik heb al gezocht op Z170 in dit draadje en op internet, maar ik zie er nog niet veel over geschreven worden. Wel het doorgeven van een GPU, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd. Het moederbord en de CPU kunnen VT-d aan. Dus dat zou goed moeten gaan...

De SSD met VMFS komt aan de ASM1061 controller te hangen.

Iemand ervaring met het doorgeven van de Intel SATA controller van dit (of een vergelijkbaar) mobo? Thanks alvast!

Oh, en als er andere opmerkingen of suggesties zijn over deze setup, dan hoor ik het natuurlijk ook graag :)

Update: Ik lees wel het één en ander over de ASM1061 controller. Dat als je de onboard controller doorgeeft, dat die mee gaat. Is dat nog steeds zo? Ik zie anders niet veel Skylake alternatieven met 2 HBA's onboard en een losse HBA wordt denk ik wel erg prijzig. Of natuurlijk terugvallen op 4e of 5e generatie...
De Intel controller kan je NIET doorgeven. De ASMedia ASM1061 kan je wel doorgeven. Let op, op het door jou aangegeven moederboard zijn dat 4 SATA3 connectors.

Echter als je ESXi gaat draaien werkt de ASMedia ASM1061 controller niet.
Je moet een vib file installeren voordat die controller herkent word in ESXi (alle ESXi versies)

Edit:
Waarom niet voor een goedkoop boardje met een losse HBA?
Als het je echt om wattages besparen gaat dan is de ASrock opzich geen verkeerde keuze, alhoewel ik daar geen echte verbruik cijfers van durf te vertellen.

Een losse HBA verbruikt tussen de 10 en 20 watt.(De populaire M1015 bijvoorbeeld 12W)

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 08-02-2016 20:41 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

renedis schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:38:
[...]

De Intel controller kan je NIET doorgeven.
Puur vanuit een technisch punt gezien kun je de Intel SATA controller wel doorgeven, de pech is wel dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je 'datastore' onder ESXi kwijt raakt omdat de ASM controller wel eens mee kon gaan met de Intel controller. FF Googlen of er iets bekend is, is t devies
De ASMedia ASM1061 kan je wel doorgeven. Let op, op het door jou aangegeven moederboard zijn dat 4 SATA3 connectors.

Echter als je ESXi gaat draaien werkt de ASMedia ASM1061 controller niet.
Je moet een vib file installeren voordat die controller herkent word in ESXi (alle ESXi versies)
De ASM controller zal waarschijnlijk door ESXi gezien worden als "unknown device" maar dat hoeft geen belemmering te zijn om hem door te geven aan een vm waarvan het OS de controller wel ondersteund.
De ASM1062 aanwezig op mijn Asrock B75 Pro3-M is vlgs ESXi 5.x idd een "unknown device", echter zowel Ubuntu, ZFSguru als OpenIndiana hebben/hadden geen moeite er mee om de controller te gebruiken.

Maar het is gegeven dat t wel voor verwarring kan zorgen als je meerdere " unknown devices" hebt vlgs ESXi, want ja, wie is nu wat?
Edit:
Waarom niet voor een goedkoop boardje met een losse HBA?
Als het je echt om wattages besparen gaat dan is de ASrock opzich geen verkeerde keuze, alhoewel ik daar geen echte verbruik cijfers van durf te vertellen.

Een losse HBA verbruikt tussen de 10 en 20 watt.(De populaire M1015 bijvoorbeeld 12W)
Dat is idd een optie, maar met slechts 3 storage disks vlgs t lijstje is het enigszins overkill om een M1015 of aanverwante aan te schaffen aangezien je ze ook aan de ASM controller kunt hangen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
lspci is je vriend, je kan dan zien op welk PCI adres de controller zit.
Je kan met lspci -v wel zien welke PCI Class je device is, dan kan je al snel deduceren wat het voor device is :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Pantagruel schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:48:
[...]

Puur vanuit een technisch punt gezien kun je de Intel SATA controller wel doorgeven, de pech is wel dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je 'datastore' onder ESXi kwijt raakt omdat de ASM controller wel eens mee kon gaan met de Intel controller. FF Googlen of er iets bekend is, is t devies
Ik kreeg het niet voor elkaar in ieder geval op een 2011-3 machine. Via omwegen toewijzen resulteerde in een kapotte ESXi omgeving. Google geeft ook weinig/geen antwoorden.
De ASM controller zal waarschijnlijk door ESXi gezien worden als "unknown device" maar dat hoeft geen belemmering te zijn om hem door te geven aan een vm waarvan het OS de controller wel ondersteund.
De ASM1062 aanwezig op mijn Asrock B75 Pro3-M is vlgs ESXi 5.x idd een "unknown device", echter zowel Ubuntu, ZFSguru als OpenIndiana hebben/hadden geen moeite er mee om de controller te gebruiken.

Maar het is gegeven dat t wel voor verwarring kan zorgen als je meerdere " unknown devices" hebt vlgs ESXi, want ja, wie is nu wat?
Eens. Het maakt het herkennen van de controller een stuk makkelijker.
[...]

Dat is idd een optie, maar met slechts 3 storage disks vlgs t lijstje is het enigszins overkill om een M1015 of aanverwante aan te schaffen aangezien je ze ook aan de ASM controller kunt hangen.
Overkill wil ik het niet noemen. Het geeft je ruimte om te groeien in de toekomst tegen een relatief goedkoop bedrag. Daarnaast maakt het je opties in te kopen moederborden een stuk ruimer.

Hij is bereidt om meer dan 200,- euro uit te geven voor een moederbord vanwege de ASMedia controller, dan is een goedkope moederbord met VT-D + tweedehands HBA wellicht slimmer, (relatief) makkelijker en goedkoper in aanschaf.

Edit:

Met zo iets als dit is die nog goedkoper uit ook:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,68

+ de HBA a 95,-:
V&A aangeboden: Dell H310 raid controller

totaal:
683,67

Hij kan zelfs nog goedkoper door een goedkoop controllertje te kopen:
pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Weet overigens niet hoe veel VM's hij wilt gaan draaien maar als dat 3 a 4 stuks zijn zou ik hem nog een G4400 adviseren ook in plaats van een i3-6100.

[ Voor 40% gewijzigd door renedis op 09-02-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Voor mensen die nog een extreem goedkope manier zoeken om RAID te doen onder ESXi:

http://m.ebay.nl/itm/HP-S...-/301857761482?nav=SEARCH

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjans83
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-03 21:07
Bedankt voor de vele reacties :)

Ik lees nu liever dat het doorgeven van de chipset controller niet goed gaat, dan dat ik dat zelf probeer. In principe zijn de 4 poorten van de ASM1061 voldoende voor nu, maar aangezien ZFS niet zomaar met 1 schijf uit te breiden is, is een losse HBA inderdaad verstandiger, want dan kan ik er in de toekomst zo 3 schijven bij hangen als ik tekort kom. En met een goedkoper mobo scheelt het amper qua prijs. Eventueel een tweede handse HBA en dan scheelt het helemaal niets:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B150M Pro4S€ 75,60€ 75,60
3WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 97,51€ 292,53
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 27,30€ 27,30
1Dell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)€ 147,69€ 147,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,97

Ik was voor het duurdere mobo gegaan omdat er 2 Intel netwerkkaarten en de extra sata controller op zaten. Ik kan inderdaad beter voor een goedkoper mobo gaan. Dan heb ik wel een extra netwerkkaart nodig (ik ga pfsense in een VM als router inzetten), dus heb nu de ASRock B150M Pro4S opgenomen. Die heeft al een Intel nic onboard, en een Intel Gigabit CT Desktop om door te geven aan pfsense. De onboard nic kan ik dan aan de virtuele lan-switch koppelen.

Enige wat dit mobo niet heeft t.o.v. het duurdere mobo zijn usb3.1, usb-c en M.2 poorten, die ik nu niet nodig heb, maar misschien in de toekomst handig kan zijn als je even een externe schijf rechtstreeks aan wil sluiten. Of toch ooit een nvme schijf erin wil zetten. Maar ach, in de praktijk doe je dat toch niet zo snel en kan ik daar beter geen geld aan uitgeven. Dan is de toekomstvastheid en betrouwbaarheid van de sata controller veel belangrijker. En de mogelijkheid tot overklokken zou ik toch niet gebruiken in een pc die 24/7 aan staat, ook als je niet thuis bent.

De G4400 heb ik ook overwogen, maar aangezien ik toch 3 tot 5 jaar minimaal met de server wil doen, is dit een relatief kleine upgrade van een paar tientjes, met toch 1,5 keer zo'n snelle CPU (volgens de passmark benchmarks). CPU over een paar jaar vervangen doe ik in de praktijk niet zo snel denk ik.

Als ik de HBA firmware flash naar IT mode, moet ik dan nog iets speciaals doen in ESXi om die door te geven of wordt die wel meteen herkend? En de losse Intel nic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verifieer even voordat je besteld, dat je niet de controller krijgt op het plaatje. Volgens mij klopt het typenummer wel, maar ik zou het toch even dubbelchecken... :)

Ik denk niet dat de i3 1.5x zo snel is als de G4400, alleen in het meest optimale geval waar HyperThreading substantieel helpt. In de praktijk verwacht ik dat het minder is. Maar dat is mijn speculatie.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@markjans83,

Persoonlijk zou ik de meerprijs van nog geen €15 voor de ASRock H170M Pro4 graag uitgeven om een bordje te hebben met een NVME M2 slot. De prijzen voor deze SSD's zullen de komende tijd ook nog wel aardig gaan dalen. Je geniet dan van een heerlijke snelheid die mij in ieder geval regelmatig doet glimlachen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Ik ben nog op zoek naar een leuke raid controller... moet RAID-5 ondersteunen. Vind de raid via Intel RST niet echt denderend.. vaak onstabiel (50-60MB t/m 100 MB).. in de hyper-v host zonder vhdx haalt hdtune 400MB max, maar zie ik hem ook vaak dalen.. niet echt stabiel..

Dus:

Raid-5
Low-profile (ivm case)
moet 4x4TB ondersteunen.

Heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Spuitelf schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:07:
Ik ben nog op zoek naar een leuke raid controller... moet RAID-5 ondersteunen. Vind de raid via Intel RST niet echt denderend.. vaak onstabiel (50-60MB t/m 100 MB).. in de hyper-v host zonder vhdx haalt hdtune 400MB max, maar zie ik hem ook vaak dalen.. niet echt stabiel..

Dus:

Raid-5
Low-profile (ivm case)
moet 4x4TB ondersteunen.

Heeft iemand nog suggesties?
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit en Het grote zuinige server topic moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Laatst online: 23-09 14:14
Aangezien het hier al enkele keren over dit onderwerp ging plaats ik mijn vraag maar hier.

Ik wil mijn FreeNAS server graag ombouwen tot ESXi met een FreeNAS VM. Dit heb ik al eerder gedaan echter toen met RDM. Zoals bekend had ik dit beter niet kunnen doen en ik ben daarom overgestapt naar FreeNAS direct op de hardware zelf draaien.
Dit loopt goed echter met het oog op de toekomst wil ik de FreeNAS weer in ESXi gooien maar nu met een losse HBA. Hierdoor ben ik ook weer flexibeler als ik dadelijk mijn ESXi host zou gaan upgraden.

Echter kan ik door het bos van HD-controllers/HBA's de bomen niet meer zien.. Ik weet dat de IBM M1015 voorheen erg gewild was. Daarom neig ik ook om deze via ebay op de kop te tikken. Maar wellicht zie ik een goed alternatief over het hoofd, wat wellicht goedkoper is of beter performt.
Uiteindelijk wil ik namelijk 2x 3x4TB z1 pools draaien met een raid0 SSD pool welke terug gegeven worden aan ESXi d.m.v. iSCSI of NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 21:08
OsiriS.nl schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:55:

Echter kan ik door het bos van HD-controllers/HBA's de bomen niet meer zien.. Ik weet dat de IBM M1015 voorheen erg gewild was. Daarom neig ik ook om deze via ebay op de kop te tikken. Maar wellicht zie ik een goed alternatief over het hoofd, wat wellicht goedkoper is of beter performt.
Uiteindelijk wil ik namelijk 2x 3x4TB z1 pools draaien met een raid0 SSD pool welke terug gegeven worden aan ESXi d.m.v. iSCSI of NFS.
Niet alleen voorheen maar de M1015 in IT mode is nog steeds 1 van DE kaartjes die gewoon werkt icm zfs en diverse OS'en

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bestaat de RAID0 SSD pool uit 2 SSD's of meer? Want anders heb je precies 8 devices. Dan kan je inderdaad het beste uit met een M1015. (Dell H200 ofzo kan eventueel ook).
Veel andere controllers zijn er niet als losse insteekkaarten. Ik moet een keer een lijstje maken met wat waarop gebaseerd is.

ServerTheHome heeft ooit zo'n lijstje gehad, maar die is niet echt meer up to date.
Op het FreeNAS forum zijn er ook wel van die lijstjes.

Je wil vooral AHCI, SAS2008, SAS2308, of SAS32xx based.
(http://www.avagotech.com/...r-storage/io-controllers/)

Even niets...

• OsiriS.nl
  • Laatst online: 23-09 14:14
Het zou inderdaad neer komen op 8 devices. Mocht ik nog meer storage nodig hebben dan hang ik gewoon een SSD aan ESXI als datastore voor de niet belangrijke VM's.

Ik was alleen een "klein" detail vergeten, ik heb op het moment geen VT-d. Dus moet ik over naar een i5 of wachten totdat ik alles ga upgraden..

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

OsiriS.nl schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:00:
Het zou inderdaad neer komen op 8 devices. Mocht ik nog meer storage nodig hebben dan hang ik gewoon een SSD aan ESXI als datastore voor de niet belangrijke VM's.

Ik was alleen een "klein" detail vergeten, ik heb op het moment geen VT-d. Dus moet ik over naar een i5 of wachten totdat ik alles ga upgraden..
Doordat de M1015 erg populair is zie je soms een LSI 9211 voor minder op ebay. Bekijk die dus vooral ook aangezien het "dezelfde" kaart is. Het grappige is dat de M1015 populair is als goedkopere variant van, maar zo af en toe is het dus andersom.
Wat voor bord, CPU en hoeveel geheugen heb je?
FireDrunk schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:57:
Bestaat de RAID0 SSD pool uit 2 SSD's of meer? Want anders heb je precies 8 devices. Dan kan je inderdaad het beste uit met een M1015. (Dell H200 ofzo kan eventueel ook).
Veel andere controllers zijn er niet als losse insteekkaarten. Ik moet een keer een lijstje maken met wat waarop gebaseerd is.

ServerTheHome heeft ooit zo'n lijstje gehad, maar die is niet echt meer up to date.
Op het FreeNAS forum zijn er ook wel van die lijstjes.

Je wil vooral AHCI, SAS2008, SAS2308, of SAS32xx based.
(http://www.avagotech.com/...r-storage/io-controllers/)
Ik zou voor de 2008 gaan, goedkoper en je als je er toch SATA aanhangt heb je niets aan de 12GB/s poorten. En met RAID niet op de kaart heb je niets aan de extra CPU power van de 2308.

[ Voor 81% gewijzigd door |sWORDs| op 11-02-2016 08:24 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.