Nu ik deze post twee of drie doorlees begint het wel door te dringen dat ik weinig 'echt' van esxi begrijp. Maar de conclusie is wel duidelijk: softraid met rdm kan prima performance opleveren mits spike loads van andere vms niet in de weg zitten.HyperBart schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:33:
[...]
Je softraid gaat in ieder geval niet beperkt worden door het gebruik met RDM... En een i5 is ook al genoeg hoor, je hoeft geen kachel van een i7 neer te zetten om VT-D te doen...
Ik snap dit stukje ook niet:
[...]
Softraid kan je op twee manieren: via een VM of via een "mottig kaartje" dat eigenlijk niet meer is dan een HBA en waarbij de CPU toch nog gebruikt wordt voor RAID
OF
je gebruikt idd VT-D om een RAID-controller door te geven aan een VM...
http://www.virtualization...-for-performance-but.html
Zoals het er daar in staat bij de titel lijkt het alsof je best geen RDM gebruikt, maar hun gebruikte argumenten zijn bij ons niet van toepassing, ik quote:
[...]
Grof genomen (en dat is dan heel grof) verlies je MOGELIJK, afhankelijk van de situatie en manier van data wegschrijven of lezen maximaal 10% als je VMFS gebruikt ipv RDM...
Redenen om RDM niet te gebruiken...
[...]
Zowieso is een RAID-kaartje met eigen pariteitsberekening beter dan de RAID calculaties offloaden naar je CPU (ongeacht of die RAID in een VM wordt aangemaakt of in een fysieke machine).
Het probleem in mijn ogen is dat als je data gaat wegschrijven met een VM naar de RAID aangemaakt binnen een andere VM dat CPU-usage omhoog gaat (ik weet niet in welke mate), ik hoop dan dat er genoeg over schiet voor de andere VM's, maar dat is dan weer netjes te regelen met resource pools...
Mijn idee als je echt geen risico wilt lopen (zwaar overkill imho in een thuissituatie)? RAID-kaartje erin (ja ja, ik weet het, das duur) en dan heb je twee mogelijkheden:
volume aanmaken van 16TB of whatever je wil...
Dat volume als datastore gebruiken voor een VM die het via whatever protocol floats your boat aanbiedt aan je client...
OF
de RAID-kaart via VT-D doormappen naar je VM zodat je alle functies hebt van de kaart nog hebt en dan op dat niveau je RAID presenteren...
Wil je dat niet? Dan zal het RDM zijn met een softraid en volgens mij ben je dan nog altijd bloedsnel uit...
Bedenk ook dat een CPU bijna NOOIT de bottleneck is in een ESXi... Trouwens... een i5 met 4 cores, CPU-power zat lijkt me zo... een i3 krijg ik hier al niet echt "vol", maar ik moet wel zeggen dat mijn VM's alleen spike loads hebben (en dan nog is het er maar ééntje, mijn downloadbak voor unparren/rarren)
Het verschil tussen softraid en hardware raid en dat je hier beschrijft is erg duidelijk:
"Softraid kan je op twee manieren: via een VM of via een "mottig kaartje" dat eigenlijk niet meer is dan een HBA en waarbij de CPU toch nog gebruikt wordt voor RAID
OF
je gebruikt idd VT-D om een RAID-controller door te geven aan een VM..."
Chill.
Als je kijkt naar zer0's setup dan lijkt me dat super interessant. ZFS pool met open-indianna en 450Mbps