Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:22

hellbringer

Weeeeeeee!

Matched: esxi
FREAKJAM schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:54:
Je moet een sas-controller hebben ipv een sata controller. De X10SRH heeft wel een sas controller (LSI 3008). Ik heb zelf de X10SL7 die beschikt over een LSI 2308 controller. In ESXi kan ik de controller die is geflashed maar IT-mode doorgeven aan een VM waardoor ik max 8 schijven tot mijn beschikking heb in deze VM. In de VM (CentOS 7) heb ik RAIDZ2 vervolgens ingericht (ZFS on Linux).

Een andere optie is om een (cheaper) moederbord zonder onboard sas controller te nemen en deze te voorzien van een losse raidkaart (bijv de M1015).

Wat wil je precies gaan inrichten in ESXi?
De X10SRI-F is juist een van de goedkoopste 2011-3 moederborden die ze hebben van Supermicro en ik heb 2 losse Dell Perc 6 controllers (LSI1078) ik vind het alleen zonde dat er 10 SATA3 poorten op zitten die je onder ESXi niet 'echt' kunt gebruiken.
Wat ik wil gaan bouwen is een beetje vergelijkbaar met wat jij hebt, ik wil een VM maken met daarop Nexentastor en via die weg LUN's aanbieden om andere VM's op te draaien.
Via passtrough wil ik de 2 Perc controllers doorzetten naar een Windows 2012 server en die op dezelfde manier blijven gebruiken. (deze draait nu fysiek met FlexRAID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:45:
Grappig, je bekijkt de wereld echt puur vanuit je eigen (in mijn ogen: kleine) perspectief.
Andersom: ik bekijk het vanuit diverse hoeken terwijl jij alleen uit je eigen hoek kijkt. Je komt nu ook met een heel verhaal aan zetten over een client zonder te realiseren dat dit alleen maar geldt voor wie een single host ESXi draait. Als je voor meer gaat zit je aan vCenter vast en vanuit beheer gezien wil je dan ook niets anders dan iets als vCenter.
1) Ik ken geen enkele grote enterprise (waar het geld zit) die tegen VMware heeft gezegd, nee, we kiezen geen vmware omdat er geen linux client support is.
Een heel mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met kijken vanuit je eigen hoek. De wereld bestaat niet uit grote enterprises, de wereld bestaat uit hobbyisten, professionals, testomgevingen, enterprises, kleine tot middelgrote bedrijven, enz. Er zijn er zat die niet voor VMware kiezen omwille van Linux support, kijk maar eens naar de hosting wereld. Zat die op KVM draaien.

Buiten dat is het gebruik van de client ook helemaal niet nodig aangezien je het beheer ook prima via ssh en Workstation/Fusion kunt doen (wat dus resp. op Windows/Linux en OS X draait). Dan heb je ook geen last van beperkingen zoals het niet volledig kunnen beheren van vm's met hardware versie 10.
2) Als ESXi zo 'slecht' is, waarom is Windows daarna dan met een Core versie gekomen? :)
Is ESXi slecht dan? Waar haal je die onzin nou weer vandaan?

Overigens is Microsoft met Hyper-V gekomen door vragen vanuit hun clientele en tevens ook om wat weerstand tegen VMware en Citrix te bieden omdat virtualisatie steeds interessanter werd. Vergeet niet dat Hyper-V ook in de Windows clients zit en daarmee concurreert met zowel ESXi, vSphere, XenServer, Workstation/Fusion en Player.
3) API's zijn zeker wel veiliger dan volwaardige clients. Er zijn afgebakende features, die door elk platform (Web / direct / XML / Clients) op dezelfde manier gebruikt worden. Die zijn dus proven en tested... Maar goed, dat is een nutteloze discussie voor hier...
Pertinent onjuist. Het ligt er geheel aan hoe je die dingen beveiligd en dat kan bij beiden even goed.
4) ESXi is *niet* bedoeld voor iedereen... VMware verkoopt het aan iedereen maar heeft een keiharde HCL. Jij zegt, ja uh, ze verkopen ook aan particulieren. Vast, maar dat wil nog niet zeggen dat de ontwikkelaars voor thuisgebruikers features moeten maken. Anders konden we wel VM's vanaf USB draaien.
Het is niet netjes om iemand woorden in de mond te leggen, dat doe je hier alweer. Ook dit laat weer zien dat je de boel weer eens vanuit je eigen hoek bekijkt. VMware heeft een productrange genaamd vSphere, ESXi is hier onderdeel van en is alleen de hypervisor. Die bieden ze aan iedereen aan die het wil gebruiken. Daar zijn de features en prijs dan ook naar. Het is hier dus niet beperkt tot particulieren, het wordt ook door het bedrijfsleven en onderwijs gebruikt voor allerlei omgevingen. De VMware ontwikkelaars zelf maken hier ook gebruik van en dat is terug te zien in de ondersteuning van ESXi. De Mac mini is namelijk officieel niet ondersteund, officieus wel. Waarom? Omdat een groot deel van de eigen ontwikkelaars daar gebruik van maakt. Driemaal raden wat er gebeurd als die de wens zouden hebben om iets stoms te doen als vm's draaien vanaf usb :-)
VMware maakt expliciet geen features speciaal voor thuisgebruikers... Het is gewoonweg niet bedoeld voor thuisgebruik. Simple as that.
De enige die hier over thuisgebruik en features voor thuisgebruikers begint ben jij. Je vergeet hierbij dat ook veel zakelijke gebruikers ESXi inzetten op eenzelfde manier als de vele mensen hier. Het is een zeer veel gebruikte testomgeving. Er zijn er weinig die voor zulke omgevingen de dure vSphere licenties gaan afsluiten maar die wel eenvoudig gebruik willen hebben.
Een Linux Distro is nooit goed of slecht, die dienen een doel. Er is niets mis met SuSe als host OS voor vCenter. Dat jij een andere voorkeur hebt, zegt niets over of een Distro goed of slecht is.
Dan heb je dus overduidelijk geen Linux kennis. Een Linux distro is een set van software met de kernel in een bepaalde configuratie. Daardoor is de ene distro beter geschikt voor een bepaalde taak dan de ander en verbruikt de ene distro weer meer resources dan de ander. Een admin kan hier verder in bepalen wat er gebeurd. Dat is het mooie aan Linux. VMware heeft daar gebruik van gemaakt maar hun settings zijn niet zo goed als dat de gemiddelde Linux admin die kan maken. Daarom doen velen het zelf en zien ze een zuinigere vm. Dit heeft dus niets met wiens voorkeur dan ook te maken. De reden dat VMware voor Red Hat heeft gekozen is domweg de enterprise support die daarbij hoort en onwaarschijnlijk ook het nodige aan deals die zij kunnen/hebben gemaakt. Bij dat soort bedrijven gaat het niet alleen om een technisch inhoudelijke oplossing, het gaat ook om het commerciële aspect. Soms levert dat een goede oplossing op, soms niet. Op technisch vlak zijn er in dit geval dus kennelijk betere oplossingen. Het is een publiek geheim dat de marketing afdeling van VMware de beslissende factor heeft en niet de technische afdelingen.
Ik lees in jou complete post alleen maar rants waarin jouw mening over wat goed en slecht is de wereld voor VMware zou moeten bepalen... Beetje rare reactie :)
Dat komt omdat jij de boel alleen maar bekijkt vanuit je eigen hoek en totaal geen ogen hebt voor een andere kijk. Je hebt ook geen enkel idee hoe de wereld van de IT in elkaar steekt en dat er vele soorten van gebruik zijn wat virtualisatie betreft. Daarnaast heb je overduidelijk ook geen idee wat Linux is, lees je niet wat er staat, doet net alsof een opmerking meteen het einde van de wereld betekent (zoals het Linux verhaal) en leg je mij continu woorden in de mond. Kennelijk heb je enorm grote moeite om te accepteren dat niet iedereen met je meegaat in je verhaaltje. Niet onverstandig om daar eens wat aan te gaan doen.
Lees de blogs van Duncan Epping, Cormac Hogan, en William Lam maar eens, en lees maar eens tussen de regels wat de doelstellingen en problemen zijn waar VMware zich mee bezig houdt.
Dat mag jij eerder doen, dan leer je wellicht ook eens dat er meer is dan een enterprise wereld en jouw eigen wereldje. VMware wordt voor heel veel verschillende dingen en organisaties gebruikt van klein tot groot van amateur tot professional. Dit zie je ook terug op het forum van VMware zelf en diverse blogs van VMware engineers zelf.
Ik durf er best geld op in te zetten, dat ze allang met een HTML5 vervanger bezig zijn voor vCenter, maar dat dit gewoon nog 1-2 jaar op zich laat wachten, omdat het gewoon belachelijk veel werk is.
VMware heeft destijds keuzes gemaakt op basis van wat er toen beschikbaar en handig was. Die keuzes worden keurig netjes eens in de zoveel tijd opnieuw bekeken en desnoods bijgestuurd. Dat ze uiteindelijk naar HTML5 gaan is dan ook niet zo raar. En dat ze daar ooit weer van afstappen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 13:07
Geen matches
Goed, ik heb geen zin om welles nietes discussies te voeren, dus ik ga hier stoppen met lange posts maken.
Dat je gelijk roept dat ik geen verstand van Linux heb, is leuk, maar je kent mij helemaal niet persoonlijk, dus we gaan direct op de persoonlijke toer, dus hier haak ik af...

Ik heb genoeg ervaring met diverse omgevingen, distributies en Linux smaakjes om te zeggen dat VMware helemaal geen 'slechte' keuze heeft gemaakt.

Jij zegt dat anderen beter zijn omdat ze een Zuinigere VM kunnen maken... Het zal mensen in de zakenwereld letterlijk hun reet roesten of een VM (relatief gezien) 1 of 10W verstookt.
Als de distributie door het gebruik van SUSE voor *alle* uitgerolde (linux) vCenter installaties, er voor zorgt dat er minder bugs zijn, en dat VMware beter support kan leveren op zijn VM's, is dat vele malen belangrijker voor enterprise omgevingen dan een VM die een fractie zuiniger is.

En VMware draait helemaal niet op Red Hat, het draait op VMWare Studio wat weer op SUSE gebaseerd is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik vind dit topic erg lastig, ik lees heel veel dingen waar ik graag op zou reageren, maar niet op mag reageren. Voor de discussie hierboven, voor zover ik het lees praten jullie een beetje langs elkaar. Wat jullie zeggen is namelijk niet eens zo heel verschillend.

Suse is inderdaad de meest gebruikte distro voor VMware VM's, dit komt mede door de wens van klanten.
Aanpassingen aan de VM's (updates, settings aanpassen, etc) zorgen voor het vervallen van support.
De marketingafdeling bepaald niet de functies, wel de namen, geloof het of niet maar de klanten bepalen voornamelijk de functies (daar kijken de Product Managers naar), naast zaken die bedacht worden door of met CTO.
Veel VMware personeel gebruikt thuis NUCs en Mac Mini's, maar ook Supermicro, HP en Dell servers, ik heb een aantal collega's gezien met een setup waar sommige bedrijven jaloers op zouden zijn.
ESXi zelf (kan in het verhaal hierboven niet zien of jullie het alleen over de VM's hebben) is geen linux meer.
En natuurlijk wordt er naar sommige of alle van jullie punten gekeken.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijzje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08-2024
Geen matches
is dit allemaal wel on-topic....? het gaat toch om energiezuinige ESX i hosts/ vm platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
gijzje schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:02:
is dit allemaal wel on-topic....? het gaat toch om energiezuinige ESX i hosts/ vm platform?
Dat wilde ik eerst er ook bij zetten, maar ik hoopte dat de rest voldoende was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Helemaal gelijk, laten we het ontopic houden :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Geen matches
Ff zwaar offtopic: ik zoek de kant en klare vCenter appliance, maar zodra ik bij VMware inlog met de bij hen bekende credentials, kan ik niks downloaden. Hoe los ik dat op? Thx.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 00:06

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Geen matches
hansdegit schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:50:
Ff zwaar offtopic: ik zoek de kant en klare vCenter appliance, maar zodra ik bij VMware inlog met de bij hen bekende credentials, kan ik niks downloaden. Hoe los ik dat op? Thx.
Vangen.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijzje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08-2024
|sWORDs| schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:56:

Veel VMware personeel gebruikt thuis NUCs en Mac Mini's,
Kijk dat is nu interessant (voor mij althans), ik was me inderdaad aan het orienteren op NUC als een energie zuinig ESXi 5.5 systeem, zuinig zijn ze, that's for sure

Maar er zitten denk ik wat beperkingen aan zoals bijv dat er maar 1 netwoorkpoort opzit. en ik heb nog geen werkende dual nic mini PCIe kaard gevonden( misschien ook niet goed gezocht)
De normale 5.5 iso werkt niet dus je moet een nieuwe iso maken met de correcte drivers.
Ik heb overigens nog geen esx driver voor een wifi kaart (intel 7260 ac) kunnen vinden.

Heeft iemand hier al ervaringen mee ?

Wat links om na te lezen:
http://www.breekeenbeen.n...-intel-nuc-vsphere-5-5u1/
http://www.virten.net/?s=nuc
http://www.tekhead.org/blog/?s=nuc
http://www.vclouds.nl/how...r-and-fast-esxi-home-lab/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 13:20
Ik heb een probleem met mijn home server:
16gb ram 1600 mhz
i5 4590
Asrock z87 pro4

Nu heb ik hier laatst een hp p410 smart array controller voor aangeschaft, ik krijg deze alleen met geen mogelijkheid goed werkend.

Als ik de raidcontroller aansluit en het systeem opstart gebeurd het volgende:
Hp smart array p410 initializing ******** 256mb
direct hierna start het systeem opnieuw open komt die in een loop terecht. ( krijg dus ook geen f9 venster voor instellingen )
Als ik naar de lampjes op de controller kijk brand alles groen Behalve de ds1 en ds2 zodra deze gaan branden ( oranje ) reboot het systeem.
ds1: hp diagnostics heeft een fout gevonden
ds2: read error ( ook zonder hdd aangesloten )
Nu is het me een aantal keer gelukt om wel door te starten naar esxi en heb ik zelfs de controller doorkunnen geven aan me win2012 r2 domain controller, in apparaat beheer wordt hij herkend als de hp 410 echter wel met een !.
Als ik vervolgens in de eventviewer kijk geeft deze error code 10 device could not start. Vervolgens heb ik nog de hp smart array management software gedraaid, helaas kan die de controller niet vinden.
Nu vermoed ik zelf dat de controller niet goed is, of zou het een compatibiliteit probleem zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Asrock bios is de laatste?
Heb je nog een andere desktop? Misschien is het een probleem in combinatie met de Asrock bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
Geen matches
Jazeker, heb een bios update gedaan om te kijken of dat het oplosten helaas geen verschil.
Welke firmware er op de controller staat heb ik geen idee van gaat te snel om te kunnen lezen.
helaas geen ander systeem meer staan om het in te testen.

[ Voor 46% gewijzigd door medal op 17-01-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met plezier volg ik dit topic al een tijdje aangezien ik zelf ook eens een leuk test/speelsysteem wil maken in de vorm van een AIO ESXi bakje. Ik ben tot de volgende opstelling gekomen.
Doel van het systeem is:
- Spelen met ZFS, nog geen enkele ervaring mee;
- Kennis van ESXi wat uitbreiden;
- Aantal test VM's draaien voor studie doeleinden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 250,49€ 250,49
1Supermicro X10SL7-F€ 251,95€ 251,95
3WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 113,95€ 341,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 9,67€ 9,67
4Samsung M391B1G73QH0-YK0€ 78,50€ 314,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.402,86

Ik heb echter nog wat kleine vragen alvorens ik overga tot aanschaf van het systeem.
Wellicht dat jullie als mede tweakers die een soortgelijk systeem hebben gemaakt mij verder op weg kunnen helpen.

- Is de stock cooler genoeg of is een alternatieve koeler beter?
Ik las verhalen dat het nogal heet kan worden vanwege de LSI 2308 controller, vandaar mijn vraag;

- Op de memory list van SM, stond het Samsung geheugen. Toch lees ik hier en daar dat mensen het Crucial geheugen (Crucial CT102472BD160B) nemen, wat zou hier de reden van zijn?

- Zouden er nog extra fans nodig zijn in de case om de boel koel te houden?

- Is de 360W PSU voldoende?

- Ik wil die single SSD disk gebruiken voor het OS van mijn VM's. Is het niet verstandiger om deze dubbel uit te voeren in een Raid-1 config bijvoorbeeld?

- Verder wil ik uiteraard de 3x 3TD WD Red disken dmv passthrough aanbieden aan ZFS. Ik las dat FreeNAS veel gebruikt wordt, echter dat je dit beter niet als VM kunt draaien... Ik vraag me af wat hiervan waar is en wat de reden zou zijn en of er nog alternatieven zijn (ZFSGuru, Napp-it, Nexenta)

- Voor wat betreft case zat ik te twijfelen tussen bovengenoemd en de Fractal Design Define Mini. Lastig al zeg ik het zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 09:01

_Arthur

blub

medal schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:53:
Nu vermoed ik zelf dat de controller niet goed is, of zou het een compatibiliteit probleem zijn ?
Zal vermoedelijk dat laatste zijn; hier een vergelijkbaar topic; HP P410 niet gedecteerd icm H67

Echter, hier iemand met idem moederboard zoals die van jou waarop de P410 wel werkt; http://homeservershow.com...nogis-haswell-esxi-build/

Dus zoek eerst eens naar die genoemde Interupt 19 capture in je bios.

[ Voor 26% gewijzigd door _Arthur op 18-01-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
Geen matches
De interupt 19/ boot rom staan aan en werken na behoren , anders zou na mijn weten initializing ook niet worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:38:
...
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.402,86

...
Ik ben met een soortgelijke build bezig en kan niet kiezen tussen Asus P9D-M of Supermicro X10SLM-F..

- Als de boel te heet wordt vanwege de LSI controller, dan lijkt het me dat je te weinig airflow in je kast hebt, misschien dat je daar beter rekening mee kan houden? (zie ook je andere vraag) De stock cooler zou afdoende moeten koelen, je kan eventueel voor een stiller exemplaar kiezen. Zelf ga ik dit eventueel later doen, eerst maar kijken hoeveel geluid de setup uiteindelijk maakt..

- Ik had ook problemen met kiezen voor het juiste geheugen. Uiteindelijk ben ik voor Kingston gegaan, je kan heel makkelijk op hun site opzoeken wat het juiste geheugen voor je MB is.

- Ja 360 watt is voldoende voor deze setup. (ik heb dezelfde PSU gekozen)

- Ja RAID1 geeft natuurlijk meer zekerheid, maar heb je die ook echt nodig? (vaak draaien veel VM als test, hoe erg is het als deze wegvallen?) Je ZFS config is in veel gevallen makkelijk te bewaren, en de ZFs pool kun je makkelijk importeren na een nieuwe install..

- Voor zover ik het begrepen heb wordt niet zozeer FreeNAS afgeraden als VM, maar iedere vorm van ZFS in een VM. Nogmaals voor zover ik het begrepen heb, weet men niet precies wat de invloed van Vmware Directpath I/O heeft op de werking van de HDD's. ZFS dient zonder enige invloed van andere hardware toegang te hebben tot de HDD en met passthrough onder Esxi is dat niet 100% te garanderen. Ik denk dat dit wel mee valt en ga ZFS in een VM draaien. Ik kies voor ZOL (ZFS on Linux) omdat ik met Infiniband ga experimenteren. Je kan vrij makkelijk met Virtualbox of vmware WS enkele ZFS oplossingen uitproberen en kijken wat je het best vind werken voor jou doeleinden.

- Ik heb zelf voor de FD 804 gekozen, cases zijn altijd lastig omdat de persoonlijke voorkeur hier belangrijk is.

(als je wilt kan ik mijn setup ook posten..)

Edit: Bij nader inzien is de SAS/SATA controller onboard toch de beste oplossing, dus ik kies voor hetzelfde MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:38:
Met plezier volg ik dit topic al een tijdje aangezien ik zelf ook eens een leuk test/speelsysteem wil maken in de vorm van een AIO ESXi bakje. Ik ben tot de volgende opstelling gekomen.
Doel van het systeem is:
- Spelen met ZFS, nog geen enkele ervaring mee;
- Kennis van ESXi wat uitbreiden;
- Aantal test VM's draaien voor studie doeleinden.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.402,86

Ik heb echter nog wat kleine vragen alvorens ik overga tot aanschaf van het systeem.
Wellicht dat jullie als mede tweakers die een soortgelijk systeem hebben gemaakt mij verder op weg kunnen helpen.

- Is de stock cooler genoeg of is een alternatieve koeler beter?
Ik las verhalen dat het nogal heet kan worden vanwege de LSI 2308 controller, vandaar mijn vraag;

- Op de memory list van SM, stond het Samsung geheugen. Toch lees ik hier en daar dat mensen het Crucial geheugen (Crucial CT102472BD160B) nemen, wat zou hier de reden van zijn?

- Zouden er nog extra fans nodig zijn in de case om de boel koel te houden?

- Is de 360W PSU voldoende?

- Ik wil die single SSD disk gebruiken voor het OS van mijn VM's. Is het niet verstandiger om deze dubbel uit te voeren in een Raid-1 config bijvoorbeeld?

- Verder wil ik uiteraard de 3x 3TD WD Red disken dmv passthrough aanbieden aan ZFS. Ik las dat FreeNAS veel gebruikt wordt, echter dat je dit beter niet als VM kunt draaien... Ik vraag me af wat hiervan waar is en wat de reden zou zijn en of er nog alternatieven zijn (ZFSGuru, Napp-it, Nexenta)

- Voor wat betreft case zat ik te twijfelen tussen bovengenoemd en de Fractal Design Define Mini. Lastig al zeg ik het zelf...
Ik draai zelf vrijwel dezelfde setup (1230v3 met hetzelfde moederbord en met 6 schijven) en de voeding kan het inderdaad goed aan. Ik draai zelf ZFS on Linux als VM, maar FreeNAS etc is allemaal geen probleem. Vroeger werd er inderdaad hard geroepen dat je de boel virtueel niet mag draaien, maar dat zie ik gewoon als bangmakerij. Als je de releasenotes leest van de laatste FreeNAS versie (versie 9.3) staat daar volgens mij vaak genoeg het woordje "VMWare" tussen. Volgens de docs van FreeNAS kan het ook gewoon. Ik denk dat het meer valt onder de categorie, weet wat je aan het doen bent en geef niet het pakket de schuld als er iets mis gaat.

Ik heb zelf geen problemen met mijn LSI die te heet wordt. Ik kan me wel herinneren dat tweaker hansdegit last had van dit probleem. Je zou hem nog een PM kunnen sturen eventueel.

Ik gebruik zelf ook een single SSD om hier al mijn VM's op te slaan. Als je SSD echter stuk gaat ben je je VM's kwijt. Je zou Nakivo kunnen overwegen, dit is een gratis backup tool op basis van een appliance. Enige nadeel is dat je geen snapshot/backup kunt maken van de ZFS VM omdat passthrough hierop actief is.

Ik heb zelf trouwens Kingston ram in mijn ESXi bakkie.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Geen matches
@FREAKJAM: bedankt voor de link!

edit: kak...
quote: Downloadsite van VMware.com
You either are not entitled or do not have permissions to download this product.
Check with your My VMware Super User, Procurement Contact or Administrator.

If you recently purchased this product through VMware Store or through a third-party, try downloading later.
@hete lsi: firmware updates en driver updates hebben niet geholpen. Ik heb een extra 80mm fan op de controller gericht en heb geen problemen meer. Maw: houdt de airflow in je kast in de gaten.

edit 2:
Opnieuw geregistreerd en toen de trial versie gedownload
achteraf bleek dat ik ook onder mijn "oude" account een "new trial" kan starten.

[ Voor 53% gewijzigd door hansdegit op 20-01-2015 14:08 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11-2020
FREAKJAM schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:25:
[...]

Ik draai zelf vrijwel dezelfde setup (1230v3 met hetzelfde moederbord en met 6 schijven) en de voeding kan het inderdaad goed aan. Ik draai zelf ZFS on Linux als VM, maar FreeNAS etc is allemaal geen probleem. Vroeger werd er inderdaad hard geroepen dat je de boel virtueel niet mag draaien, maar dat zie ik gewoon als bangmakerij. Als je de releasenotes leest van de laatste FreeNAS versie (versie 9.3) staat daar volgens mij vaak genoeg het woordje "VMWare" tussen. Volgens de docs van FreeNAS kan het ook gewoon. Ik denk dat het meer valt onder de categorie, weet wat je aan het doen bent en geef niet het pakket de schuld als er iets mis gaat.

Ik heb zelf geen problemen met mijn LSI die te heet wordt. Ik kan me wel herinneren dat tweaker hansdegit last had van dit probleem. Je zou hem nog een PM kunnen sturen eventueel.

Ik gebruik zelf ook een single SSD om hier al mijn VM's op te slaan. Als je SSD echter stuk gaat ben je je VM's kwijt. Je zou Nakivo kunnen overwegen, dit is een gratis backup tool op basis van een appliance. Enige nadeel is dat je geen snapshot/backup kunt maken van de ZFS VM omdat passthrough hierop actief is.

Ik heb zelf trouwens Kingston ram in mijn ESXi bakkie.
Ik zit zelf ook te kijken naar een soortgelijke setup. Wel zijn mij enkele dingen onduidelijk:
-Is het mogelijk om sata harde schijven aan te sluiten op de SAS poorten van het MB?
-Wat is ongeveer het idle verbruik van deze opstelling? Ik ben student en moet zelf de stroom betalen dus ben hier erg benieuwd naar :9

Ik zat zelf te kijken naar een E3-1220 v3, bijna 70 euro goedkoper dan de 1231
edit: Zie nu wel dat er de 1220 maar 4 threads heeft ipv de 8 bij de 1231
Ik wil mijn VMs op ssds plaatsen in een raid 1, ik ben al in het bezit van een 840 pro 256gb, stel ik zou een 850 pro 256gb erbij kopen, zou dit een goed werkende opstelling opleveren of is dit afgeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Geen matches
Ik heb zelf gewoon 6x een WD Red aangesloten, dus dat is geen probleem. Dit plaatje maakt alles een stuk duidelijker denk ik zo (blauw betreft de SAS-poorten).

Ik weet helaas niet hoeveel mijn setup idle stookt. Al meerdere mensen hebben gevraagd hoe zuinig mijn setup is, maar ik heb helaas geen apparaatje om dit uit te meten. Ik zal binnenkort eens zo een ding bestellen.

Het grootste verschil tussen de 1220v3 en de 1230v3 is dat de laatste hyperthreading ondersteunt. Ik heb hier baat bij omdat ik 6 tot 7 VM's heb draaien. De 1231v3 is de meest recente opvolger welke ietsje sneller is (3.4ghz ten opzichte van 3.3 ghz).

Je datastore op SSD in een raid-opstelling draaien heb ik geen ervaring mee, dus hier kan ik geen antwoord op geven. (Iemand anders vast wel).

[ Voor 8% gewijzigd door FREAKJAM op 20-01-2015 15:22 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
Geen matches
FREAKJAM schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:20:
Ik heb zelf gewoon 6x een WD Red aangesloten, dus dat is geen probleem. Dit plaatje maakt alles een stuk duidelijker denk ik zo (blauw betreft de SAS-poorten).

Ik weet helaas niet hoeveel mijn setup idle stookt. Al meerdere mensen hebben gevraagd hoe zuinig mijn setup is, maar ik heb helaas geen apparaatje om dit uit te meten. Ik zal binnenkort eens zo een ding bestellen.

Het grootste verschil tussen de 1220v3 en de 1230v3 is dat de laatste hyperthreading ondersteunt. Ik heb hier baat bij omdat ik 6 tot 7 VM's heb draaien. De 1231v3 is de meest recente opvolger welke ietsje sneller is (3.4ghz ten opzichte van 3.3 ghz)
Oke bedankt, moet dus geen probleem zijn.

Zie net inderdaag dat de 1230v3 hypertreading ondersteund.
Ik zal eens een nieuw lijstje gaan maken en deze posten zodra ik deze klaar heb.

Edit: Hierbij lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1APC Back-UPS ES 700VA DIN€ 84,58€ 84,58
1HP 1810-24G v2 Switch€ 163,28€ 163,28
1Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter (4x1000Mbps, PCI-e)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 326,49€ 326,49
4Noctua NF-A8 PWM, 80mm€ 16,95€ 67,80
1Samsung 840 Pro 256GB€ 192,44€ 192,44
1Samsung 850 EVO 120GB€ 79,90€ 79,90
1Samsung 850 Pro 256GB€ 151,50€ 151,50
1Supermicro X10SL7-F€ 255,95€ 255,95
3WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,50€ 337,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,93

Verder nog:
Ri-vier 2U 8bay chassis with SAS backplane - RVS1-06A, 132 euro
2 U seasonic 400 watt power supply 99 euro

De intel pro 1000/pt quad port server adapter heb ik van een tweaker overgekocht voor 75 euro.

Totaal komt het dus rond de 2200 euro uit.

Ik heb ook de mogelijkheid om te kiezen voor een 500 watt psu voor 110 euro. Is dit overkill of zou ik hier wel voor moeten gaan?

Doel van de server is om freenas in vm te gaan draaien als opslag voor media en backups van mijn laptop. (raid z1) Media wil ik gaan streamen via plex. De 120 gb evo is voor actieve downloads op de freenas server. Verder wil ik nog enkele linux VMs gaan draaien voor o.a. apache

[ Voor 69% gewijzigd door TeemoF op 20-01-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Leuke lijst met hardware, je SSD keuze kan ik niet helemaal volgen (aantal en merk). Misschien dat Cipher's SSD BBG nuttig voor je is? 500 Watt is totaal niet nodig, 400 watt is meer dan genoeg.

Ik ben met een zelfde soort build bezig. Wat ik graag wil:
- Esxi (vanaf Flashdrive)
- VM's draaien vanaf een middel grote SSD
- ZFS vanuit een VM (dus extra SA(S)TA controller nodig voor de ZFS Vdevs)
- Infiniband 10GB controller voor iSCSI connectie met WS (twee kleine SSD's voor SLOG en L2ARC)
- Extra VM's

Mijn (voorlopige) build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SL7-F€ 255,95€ 255,95
2Seagate NAS HDD, 3TB (ik heb nog een derde 3TB schijf..)€ 110,90€ 221,80
1Fractal Design Node 804€ 89,95€ 89,95
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 15,47€ 15,47
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
4Kingston ValueRAM KVR16LE11/8HB€ 87,43€ 349,72
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 52,95€ 52,95
2Crucial M550 2,5" 128GB€ 53,79€ 107,58
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 181,23€ 181,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.543,14

Ik wil misschien nog overstappen op een pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S met een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

[ Voor 0% gewijzigd door funnyname op 20-01-2015 17:06 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
Geen matches
Ik wou de 840 evo 120 gb gebruiken als extra ssd opslag voor in mijn freenas. Ik denk dat ik deze schrap en hier mijn 840 pro 256 gb gebruik die ik al in bezit heb. En voor vm storage wil ik 2 850 pros 256 gb gebruiken in raid 1 opstelling. Mijn keuze voor samsung ssds is gebasseerd op het feit dat ik goede ervaringen heb met dit merk en de garantietermijn aanzienlijk langer is dan bij de crucial ssds. (10 t.o.v. 3 jaar)
Hier betaal je natuurlijk wel voor. (30/40 euro meer)

Waarom heb je een extra sas/sata controller nodig voor zfs in VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
10 jaar is wel netjes ja (bij Pricewatch staat 5 jaar?), maar volgens mij hebben de Samsung SSD's geen stroomuitval bescherming.. Bij nader inzien, daar heb je natuurlijk die UPS voor.
Dus je hebt 3 HDD's en twee losse SSD's, beide voor storage? (snelle en trage storage). Met ZFS kan je ze combineren door (kleinere) SSD's als cache te gebruiken, dat scheelt weer een paar honderd pleuro..

Voor ZFS wil je dat het OS direct toegang heeft tot de schijven. Onder Esxi heb je dan twee opties:
1) Direct path I/O (heeft cpu met Vt-d nodig)
2) Raw device mappings (RDM)

Bij DirectPath I/O wordt een Pci(e) device in zijn geheel, zonder tussenkomst van Esxi, doorgegeven aan de VM. Bij RDM wordt een hardware schijf i.p.v. een bestand aan de VM doorgegeven als schijf.

Via DirectPath I/O kan je dus een losse (Pci(e)) schijf controller doorgeven aan de VM, hier kan ZFS dan direct mee communiceren en dus direct alle schijven aansturen.

Nog wat anders, pas op met je Kingston geheugen, hier zijn compatibiliteit problemen mee geweest.
Je kan bij Kingston kiezen voor 4 x de H-versie (Hymex) of je kan ook kiezen voor:
4 x pricewatch: Crucial CT102472BD160B

[ Voor 32% gewijzigd door funnyname op 21-01-2015 11:58 . Reden: new insights ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Geen matches
Iemand ervaring met de poweredge t20? Uitgerust met een xeon e3-v1225v3 en 4 gb ecc. Bij onze duitse buren enkele malen in de aanbieding geweest voor onder de 300, in nederland te koop voor 390.

In duitsland betaal je inclusief 8 gb ecc en verzendkosten naar nederland 390 euro. Als je beschikt over een BTW nummer kun je deze gelijk verrekenen. Je rekent dan 320 euro af voor een Xeon 1225, 8 gb ECC en een 1 tb harddisc. Als nadeel wel slechts 4 maal sata.

Heb nu de versie met 2*4 ecc in mijn mandje en een extra 8gb reepje. Ik kom dan uit op 400 euro.. Wie trekt me over de streep?

[ Voor 59% gewijzigd door jantje112 op 21-01-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Geen matches
Je hebt bij de X10SL7 geen extra sascontroller nodig. (Er zit een LSI2308 controller op dit bord). Wanneer je met meerdere vdevs/pools wil gaan werken heb je er natuurlijk wel 1 extra nodig (een M1015 bijv).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
Geen matches
Bedankt voor de tip over het kingston geheugen, ik zal hier nog eens naar gaan kijken!

De storage ziet er als volgt uit:
Freenas:
-3x wd red 3tb in raid z1
-1x Samsung 840 pro 256 gb (Ben al in het bezit van deze)
De cache heb ik overwogen, maar heb liever een losse ssd erbij. Misschien dat ik dit in de toekomst nog toepas.

VM's op:
2x Samsung 850 pro 256 gb raid 1 (Betrouwbare opslag voor VM's)

De losse ssd voor freenas kan ik ook gewoon aansluiten op de LSI controller neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
OK, duidelijk. Behalve de losse SSD op FreeNAS, die kan ik niet helemaal plaatsen, Natuurlijk kun je die op de LSI aansluiten, maar via directpath I/O zal die dan alleen binnen de VM toegankelijk zijn.
Dan kan je volgens mij beter van 3 SSD's in RAID5 uitgaan voor je VM's. (en dan sluit je de SDD net als de andere natuurlijk aan op Intel controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoe wil je RAID5 op de onboard Intel controller doen onder ESXi?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
oow stom, Esxi ondersteund natuurlijk geen software RAID, slogsich 8)7

Dan toch maar met RDM's aan de gang..

[ Voor 22% gewijzigd door funnyname op 21-01-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
Geen matches
Raid 1 voor de VM storage is wel gewoon mogelijk op de intel controller neem ik aan?

Op de losse ssd wil ik mijn downloads tijdelijk opslaan en andere losse bestanden die ik gescheiden wil houden van het media gedeelte. Zal me binnenkort nog ff meer gaan inlezen over het cache gedeelte van freenas (ZIL en l2ARC)

[ Voor 62% gewijzigd door TeemoF op 21-01-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Nope, esxi ziet NIKS van softraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Geen matches
jantje112 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:38:
Iemand ervaring met de poweredge t20? Uitgerust met een xeon e3-v1225v3 en 4 gb ecc. Bij onze duitse buren enkele malen in de aanbieding geweest voor onder de 300, in nederland te koop voor 390.

In duitsland betaal je inclusief 8 gb ecc en verzendkosten naar nederland 390 euro. Als je beschikt over een BTW nummer kun je deze gelijk verrekenen. Je rekent dan 320 euro af voor een Xeon 1225, 8 gb ECC en een 1 tb harddisc. Als nadeel wel slechts 4 maal sata.

Heb nu de versie met 2*4 ecc in mijn mandje en een extra 8gb reepje. Ik kom dan uit op 400 euro.. Wie trekt me over de streep?
Ik heb de knoop doorgehakt en ergens volgende week komt de dell met 16 gb geheugen deze kant op :)

Ik wil graag 2 sata aansluitingen extra, kan ik daarvoor gewoon een simpel kaartje nemen zoals in deze link?
http://www.dx.com/p/wbtuo...black-304198#.VMAH_ifCs4Y

Op deze controller komen 2 2.5" disc's/ssd. Volgens mij zijn er ook nog goedkopere sas alternatieven die " men " niet wil omdat ze niet boven de 2tb ondersteunen, iemand tips welke dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:34

thof

FP ProMod
Geen matches
jantje112 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:13:
[...]

Ik heb de knoop doorgehakt en ergens volgende week komt de dell met 16 gb geheugen deze kant op :)

Ik wil graag 2 sata aansluitingen extra, kan ik daarvoor gewoon een simpel kaartje nemen zoals in deze link?
http://www.dx.com/p/wbtuo...black-304198#.VMAH_ifCs4Y

Op deze controller komen 2 2.5" disc's/ssd. Volgens mij zijn er ook nog goedkopere sas alternatieven die " men " niet wil omdat ze niet boven de 2tb ondersteunen, iemand tips welke dat zijn?
Ben bang dat dat DX kaartje niet heel erg hard gaat performen voor een SSD. Denk dat je je SSD's beter aan een onboard controller kan hangen, voor schijven kan het wellicht volstaan. Er zit in iedergeval een ASM1061 chipset in.

Benchmarks o.a. hier:
http://www.techpowerup.co...sm1061-perfomance.158215/

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Geen matches
thof schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:30:
[...]

Ben bang dat dat DX kaartje niet heel erg hard gaat performen voor een SSD. Denk dat je je SSD's beter aan een onboard controller kan hangen, voor schijven kan het wellicht volstaan. Er zit in iedergeval een ASM1061 chipset in.

Benchmarks o.a. hier:
http://www.techpowerup.co...sm1061-perfomance.158215/
Ik wil de onboard controller liever doorgeven aan freenas. Vooralsnog komt alles hier aan gbit netwerk en wifi te hangen. Dus de performance hoeft waarschijnlijk ook niet super te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
TeemoF schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:18:
Raid 1 voor de VM storage is wel gewoon mogelijk op de intel controller neem ik aan?

Op de losse ssd wil ik mijn downloads tijdelijk opslaan en andere losse bestanden die ik gescheiden wil houden van het media gedeelte. Zal me binnenkort nog ff meer gaan inlezen over het cache gedeelte van freenas (ZIL en l2ARC)
De controller kan alle bekende RAID levels aan, alleen Esxi heeft GEEN drivers voor software RAID kaarten.
Dus ook RAID1 gaat niet werken, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
jantje112 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:13:
[...]
Ik denk dat je dan de oudere LSI SAS kaarten bedoeld, zoals de Dell 6/IR, de LSI Logic SAS3442E-HP, LSI SAS 3081E-R of HP Smart Array P410 of Sun 375-3536 SAS Raid bijvoorbeeld. Maar er zijn er meer ook van IBM bv. Allemaal betaalbaar terug te vinden op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
En allemaal eigenlijk ongeschikt voor SSD's... Dat kaartje wat jij linkte vanuit DX is volgens mij een ASMedia 1061 (heb er zelf ook 2 in de kast liggen). Dat kaartje vind het doorgaans niet zo leuk dat je met VT-d werkt naast dat kaartje. CompizFox kan je er alles over vertellen, die heeft er uitgebreid mee gespeeld.

Qua snelheid zijn die kaartjes juist wel prima. Gewoon pure AHCI kaartjes.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Geen matches
FireDrunk schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 07:11:
En allemaal eigenlijk ongeschikt voor SSD's... Dat kaartje wat jij linkte vanuit DX is volgens mij een ASMedia 1061 (heb er zelf ook 2 in de kast liggen). Dat kaartje vind het doorgaans niet zo leuk dat je met VT-d werkt naast dat kaartje. CompizFox kan je er alles over vertellen, die heeft er uitgebreid mee gespeeld.

Ik ga kijken of ik het terug kan vinden! Mocht je er in plaats van 2 in je kast ook met 1 genoegen nemen, misschien wil je er 1tje kwijt voor leuk prijsje?

de chipset werkt volgens de gegeven link hierboven wel in exsi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 07:11:

Ja, dat VT-d dansje heb ik afgelopen weekend uitgevonden, op de harde manier :( .

Dacht 2 extra disks door te steken (4 in totaal, 2 vanaf de on-board ASM1061 [Asrock B75 Pro3-M] en 2 vanaf een PCIe ASM1061 kaartje maar dat wilde met geen paard werken (kaartje was er wel kaartje was er niet,wazige shit). Met een SIL3132 gebaseerd kaartje was t het zelfde feest.
Uiteindelijk begon ik al te twijfelen of de twee PCIe slot niet verrot waren en heb een M1015 in een vd slots gestoken. Dat was meteen feest *O* en de boel draait soepeltjes onder OI.
jantje112 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:10:
[...]

Ik ga kijken of ik het terug kan vinden! Mocht je er in plaats van 2 in je kast ook met 1 genoegen nemen, misschien wil je er 1tje kwijt voor leuk prijsje?

de chipset werkt volgens de gegeven link hierboven wel in exsi
De controller werkt wel direct onder ESXi 5.1, voor 5.5 moet je geloof ik de driver zelf injecteren en is dus wellicht bruikbaar voor je datastore. Probleem blijft wel dat deze controller onverwacht gedrag vertoond in combinatie met VT-d.

[ Voor 18% gewijzigd door Pantagruel op 23-01-2015 15:36 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Hier kun je uitvinden hoe je drivers kan injecteren in het installatie Image van Vmware.
Er zijn ook andere mogelijkheden om drivers te installeren, o.a. via de powershell CLI.

Hoe en of Vt-d vervolgens werkt kan ik helaas niet zeggen, daar heb ik nog geen ervaring mee.

[ Voor 1% gewijzigd door funnyname op 23-01-2015 21:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
funnyname schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:32:
[...]

De controller kan alle bekende RAID levels aan, alleen Esxi heeft GEEN drivers voor software RAID kaarten.
Dus ook RAID1 gaat niet werken, sorry.
Hmmmm, dat is balen. Ik dacht dat ik gezien had op een ander forum dat iemand het gedaan had. Eens even navragen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

TeemoF schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:35:
[...]

Hmmmm, dat is balen. Ik dacht dat ik gezien had op een ander forum dat iemand het gedaan had. Eens even navragen daar.
Als je RAID-1 wilt onder ESXi zul je aan de slag moeten met een ondersteunde hardware RAID controller (Adaptec,Areca e.a), de HCL doorzoeken categorie IO.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
Pantagruel schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:48:
[...]

Als je RAID-1 wilt onder ESXi zul je aan de slag moeten met een ondersteunde hardware RAID controller (Adaptec,Areca e.a), de HCL doorzoeken categorie IO.
Heb het nagevraagd. Klopt inderdaad, was niet mogelijk. Denk dat ik dan kies voor 1 ssd ipv raid 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Een betaalbare oplossing is een wat oudere raid controller nemen, bv de HP400(i). Deze is gebaseerd op de LSI 1078 chip. Ook de ServeRAID-MR10(i) is gebaseerd op deze chip.
Voordelen:
  • goedkoop
  • goed ondersteund (alle server OS-en)
  • ondersteund 3TB met de juiste FW (meer info)
  • goed ondersteund in verschillende hardware (maar naar het schijnt niet alle..)
Nadelen
  • oudere hardware, dus kan kapot gaan
  • SATA2, dus 3Gb/s (niet ideaal voor SSD, aan de andere kant is doorvoersnelheid niet het belangrijkste bij SSD's)
Onder andere hier en hier te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door funnyname op 24-01-2015 13:45 . Reden: new info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeemoF
Geen matches
Dat zou een goede oplossing zijn inderdaad, ik ga nog even rondkijken.

Wel ben ik erg benieuwd naar wat zo'n systeem nou ongeveer aan stroom verbruikt. Zou iemand met een soortgelijk systeem een indicatie kunnen geven?

Zie net dat wij 5,29 cent per kWh betalen, dit is veel minder dan ik verwacht had, dus dit is in ieder geval een meevaller :9

Edit: Dus stel het systeem zal 100W verbruiken, dan betaal je jaarlijks +- 180 euro (0,1*24*0,21*365) Klopt deze berekening?

Edit2: Prijs kWh ligt op 21 cent zie ik nu, had geen rekening gehouden met belastingen ect

[ Voor 24% gewijzigd door TeemoF op 24-01-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Het aantal IOPS van zo'n P400 is wel erg laag, daar ga je een SSD wel mee bottlenecken denk ik...
Als performance niet van primair belang is, is het verder een prima optie.

[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 24-01-2015 12:55 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29
Stel ik wil op onderstaande ook ESXi kunnen draaien, heb ik dan nog een extra SAS/SATA controller nodig of wordt de onboard SATA van de ASrock X99M ook ondersteund ?

(Voor wat betreft de NIC zou het moeten werken als ik de I218V driver injecteer)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 386,-€ 386,-
1ASRock X99M Extreme4€ 201,95€ 201,95
1EVGA GeForce 210 DDR3€ 22,51€ 22,51
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 110,50€ 221,-
1Fractal Design Node 804€ 91,19€ 91,19
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
2Crucial CT4K8G4DFD8213€ 379,50€ 759,-
1Cooler Master GM G550M€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX100 512GB€ 188,95€ 188,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.951,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
"Ook Esxi", dat klinkt alsof je wilt gaan dual booten?

Echt zuinig en betaalbaar wordt deze opzet in ieder geval niet, dan kan je beter andere opties pakken.

Ik kan het zo snel niet terugvinden. Maar aangezien de X99 een (gamers) desktop chipset is, zou het me niet verbazen als Vmware geen ondersteuning biedt. Aan de andere kant worden ook Xeons ondersteund, aparte keuze van Intel. Waarschijnlijk worden de 6 Intel SATA poorten wel ondersteund, de 4 resterende poorten kan ik niet van terugvinden van wat voor controller deze afkomen.

[ Voor 89% gewijzigd door funnyname op 24-01-2015 14:21 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
funnyname schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 13:57:
Ik kan het zo snel niet terugvinden. Maar aangezien de X99 een (gamers) desktop chipset is, zou het me niet verbazen als Vmware geen ondersteuning biedt. Aan de andere kant worden ook Xeons ook ondersteund, aparte keuze van Intel. Waarschijnlijk worden de 6 Intel poorten wel ondersteund, de 4 resterende poorten kan ik niet van terugvinden van wat voor controller deze afkomen.
ZFS wil ik in principe niet gaan gebruiken, er staat al een NAS naast. Maar X99 chipset en i7-5820K hebben volgens mij gewoon VT-d support. De CPU in ieder geval volgens site van intel.
Tnx in ieder geval.

(Ik wil wat met ESXi gaan spelen om te zien of het bevalt, gaat me niet zozeer om een zuinige configuratie. Moet klein zijn, krachtig genoeg voor diverse WebSphere/PeopleSoft/Oracle/DB2/MSSQL guests, en min 64GB)

[ Voor 13% gewijzigd door sverzijl op 24-01-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:01
sverzijl schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:25:
[...]

ZFS wil ik in principe niet gaan gebruiken, er staat al een NAS naast. Maar X99 chipset en i7-5820K hebben volgens mij gewoon VT-d support. De CPU in ieder geval volgens site van intel.
Tnx in ieder geval.

(Ik wil wat met ESXi gaan spelen om te zien of het bevalt, gaat me niet zozeer om een zuinige configuratie. Moet klein zijn, krachtig genoeg voor diverse WebSphere/PeopleSoft/Oracle/DB2/MSSQL guests, en min 64GB)
Zover ik snel zie heeft je moederbord maar 4 geheugen sloten. Dus 8 x 8GB gaat niet lukken (wat wel in je lijstje staat) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Als je deze neemt dan kan je later nog uitbreiden..
Xsie net dat je 64GB nodig hebt.. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door funnyname op 24-01-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Geen matches
krijn1985 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:52:
[...]

Zover ik snel zie heeft je moederbord maar 4 geheugen sloten. Dus 8 x 8GB gaat niet lukken (wat wel in je lijstje staat) ;)
oh oeps verkeerde uit de lijst verwijderd, dank voor het opmerken. dat moest 2xCT2K16G4RFD4213 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
voor het prijsverschil zou ik trouwens een Xeon kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Geen matches
Maar wel +/- 30% lagere performance als ik zo even snel kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Het prijsverschil is ook ~30%
Single core zal de Xeon iets sneller zijn, multy core zal de i7 sneller zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Na lang zoeken heb ik volgens mij ontdekt dat in ieder geval de AHCI controller van de X99 chipset, binnen Esxi ondersteund wordt. Software RAID wordt niet ondersteund.
Ik doe de aanname dat de rest van de benodigde chipset drivers ook werken onder Esxi, waarom zouden ze alleen de AHCI controller drivers ondersteunen?

Tevens meldt Anandtech dat Intel aangeeft dat de 10 sata poorten van de X99 chipset verdeeld zijn over twee controllers.

Als dit klopt, zou dat betekenen dat ook de X99 boardjes gebruikt kunnen worden voor Esxi en via Vt-d, ZFS gebruikt kan worden binnen een VM. Kan iemand met een X99 board aangeven of er inderdaad twee controllers in de device manager worden weergegeven?

[ Voor 0% gewijzigd door funnyname op 25-01-2015 03:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Ik snap niet waar je problemen verwacht, de X99 chipset is gelijk aan de de c612.
Waar ik je me juist wel druk over zou maken is de twee NIC, AR8171.

[ Voor 81% gewijzigd door |sWORDs| op 25-01-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
OK dat wist ik niet, dat maakt het wat makkelijker.
Nu alleen nog de vraag of de 10 SATA poorten via meerdere controllers aangestuurd worden en of er een driver te vinden is voor de AR8171. Op zich heb ik dit NIC niet nodig, kan je deze uitzetten in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Atheros heb ik nog nooit zien werken onder ESXi, maar dat kan aan mij liggen. Ik denk dat de kans klein is iig...

Die tweede controller van X99 heb ik ook nog niet werkend gezien, die vereist volgens mij een speciale driver, het is niet zomaar een AHCI controller volgens mij...

Dat is in ieder geval zo op de C6xx chipsets, want daar is het een ingebouwde SAS controller. Of de X99 'teruggevoerd' is naar een AHCI controller, durf ik niet te zeggen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
De NIC is idd uit te schakelen in de BIOS. Maar hoe die controller(s) zich gaan gedragen, geen idee.
Ik blijf toch maar bij het oude c222 platform, proven technology. De X99 chipset heeft wel veel meer (server) mogelijkheden dat ik gedacht had.

[ Voor 0% gewijzigd door funnyname op 25-01-2015 16:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Geen matches
De Dell t20 is onderweg. Van de schijven die hier nog liggen zal de setup nu worden.

Crucial mx100 256gb
Ocz 30gb (budgetding) voor het os (Windows 2012 met hyper-v of toch exsi)
2 keer seagate 3tb
2 keer Toshiba 3 Tb
2x4 ecc (gaat naar 2 keer 8 en indien het werkt dus 24gb)

Nog een paar laatste vragen..
Klopt het dat Windows 2012 met hyper-v zuiniger is dan exsi?
Gaat een ssd op een pci (Sil3112) nog enigszins acceptabel werken?
Heeft een 256gb ssd nut bij zfs uitgaande van thuisgebruik (WiFi en gbit)
Ik heb nog een raspberry pi liggen, kan ik op de server een Windows laten draaien en die op de pi al thin client laten bedienen? (Ideaal voor de kids ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Het lijkt me sterk dat Esxi minder zuinig is dan Hyper-V. Een directe vergelijking heb ik niet terug kunnen vinden, wel deze vergelijking met Xen en KVM. In een thuis situatie denk ik dat de verschillen kleiner zijn dan in een datacenter, ik vraag me af hoeveel zin het heeft om hier rekening mee te houden. Dan zou ik eerder kijken naar zaken als hardware keuze, Bios instellingen en OS instellingen.

Als je voor Esxi kiest kan je deze op een flashdrive zetten, waarschijnlijk heb je dan die SSD ook niet nodig. Natuurlijk werkt het wel een SSD op een 1,5Gb kaartje, maar heel veel zin heeft dat niet, vanwege de tegenvallende performance. (en het kost weer extra stroom kaartje+SSD..)

Ik neem aan dat je de SSD in wilt zetten als L2ARC? Dat heeft weinig zin denk ik, bij SMB/CIFS (~80-100MB/s) is de netwerkverbinding de beperkende factor, twee schijven kunnen genoeg bandbreedte leveren hiervoor. Het kan misschien wel de latency en IOPS verbeteren, maar of het veel zin heeft vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn directe persoonlijke ervaring is dat Hyper-V zuiniger is dan ESXi, voor zo vaak dat ik het getest heb. Het scheelt een paar watt.

Komt simpelweg omdat de kernel van ESXi vele malen ouder is dan die van Hyper-V. De core kernel van ESXi stamt nog uit een ver vervlogen Red Hat release, en Microsoft is iets beter met het bijhouden van zijn kernel, aangezien het 'gewoon' de Windows 8 kernel is met Hyper-V uitbreidingen.

Bovendien verbruikt een USB stick in veel gevallen meer dan een SSD...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
edit: removed

[ Voor 74% gewijzigd door |sWORDs| op 31-01-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Heeft het overigens nog nut om ESXi op een kleine/goedkope SSD te zetten ipv op USB, of maakt dit niets/weinig uit (mbt boottijd) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Het verbruik verschil tussen SSD en Flash is minimaal, logisch ook want ze zijn beide op dezelfde soort technologie gebaseerd. In dit geval komt er een extra controller bij (Sil3112 voor de SSD), die meer het verschil zal maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Verschil zit hem er ook in dat als de USB stick het enige USB device is in je systeem, dit ook het enige device is wat je USB Controller in leven houdt... In mijn server zou theoretisch gezien elke vorm van USB uitgezet kunnen worden. Dat stroomverschil moet je ook nog meenemen. (En dat zie ik niet zo snel in die whitepaper).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afgelopen weekend verhuisd dus mijn server is uitgeschakeld. Tijdens het opstarten kon hij geen boot device meer vinden. USB stick overleden. Omdat ESXi volledig in memory draait merk je dat pas bij de eerst volgende reboot.

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet/kan letten bij een nieuwe USB stick? Of kan ik er gewoon twee uit de winkel meenemen die een leuk prijsje hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Minimaal 2GB dacht ik? 4 aan te raden, voor de rest maakt het weinig uit...

Ik heb van die Kingston mini USB stickjes, hoef je ook niet bang te zijn dat ze afbreken als je je server een keer verplaatst.

pricewatch: Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
Type geheugen maakt ook niet uit? Al twee USB sticks gehad die na een reboot niet meer werkten en die ook weer niet zo lang hebben gedraaid. Ook erg weinig schrijfacties gezien volgens mij. Voortaan maar even een backup maken, gaat het herstellen wat sneller. Al is dit ook in een uurtje weer gefixt inclusief wachten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb het zelf pas 1 keer meegemaakt dat een USB stick overleed waar ESXi op stond, en die was denk ik meer dan 6 jaar oud, dus ik heb er geen ervaring mee...

Die Kingston's doen het hier al een tijdje prima.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Geen matches
FireDrunk schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:22:

Ik heb van die Kingston mini USB stickjes, hoef je ook niet bang te zijn dat ze afbreken als je je server een keer verplaatst.

Dank voor de tip. Ik wilde de USB stick hiervoor al intern gaan plaatsen (met een Internal USB 3.0 Motherboard Header -> USB), maar zo'n kort sticky is dan handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
https://twitter.com/vmnic...53393545990529024/photo/1

Deze is ook cool :D

Build log:
http://vmnick0.me/?p=7

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 26-01-2015 11:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
FireDrunk schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:22:

Ik heb ook goede ervaring met de Sandisk Cruzer Fit pricewatch: Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart
En de Sandisk Ultra Fit pricewatch: Sandisk Ultra Fit 16GB Zilver

De laatste is ook nog eens USB 3.0, maar dat doet er bij ESXi niet echt toe, alleen als je Linux-on-a-stick draait zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Patch ESXi550-201501001 is deze week gereleased.

Belangrijkste changes:
CBT-bug gefixed en openssl wederom geupdate.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Laatst online: 26-09 11:49
FireDrunk schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:15:
Mijn directe persoonlijke ervaring is dat Hyper-V zuiniger is dan ESXi, voor zo vaak dat ik het getest heb. Het scheelt een paar watt.

Komt simpelweg omdat de kernel van ESXi vele malen ouder is dan die van Hyper-V. De core kernel van ESXi stamt nog uit een ver vervlogen Red Hat release, en Microsoft is iets beter met het bijhouden van zijn kernel, aangezien het 'gewoon' de Windows 8 kernel is met Hyper-V uitbreidingen.

Bovendien verbruikt een USB stick in veel gevallen meer dan een SSD...
Kan je overigens vertellen dat de ESX(i) Hypervisor kernel (lees: de vmkernel) nooit gebaseerd is geweest op Red Hat. Alleen de bij het booten en de Service Console bij ESX was gebaseerd op een oudere Red Hat-variant; de Service Console is te vergelijken met Dom0 van Xen. De relatie met Red Hat als Service Console is sinds ESX 3.x al niet meer van toepassing.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/VMware_ESX#Linux_dependencies

Mensen die overigens wat langer dan 60 dagen met een full feature installatie willen werken kunnen nu aan de slag met de VMware EVALExperience die als onderdeel wordt aangeboden aan de VMUG Advantage Subscribers.

Dit abbo omvat:
  • VMware vCenter Server 5 Standalone for vSphere 5
  • VMware vSphere with Operations Management Enterprise Plus
  • VMware vCloud Suite Standard
  • VMware vRealize Operations Insight
  • VMware vRealize Operations 6 Enterprise
  • VMware vRealize Log Insight
  • VMware vRealize Operations for Horizon
  • VMware Horizon Advanced Edition
  • VMware Virtual SAN
De producten hebben dan een key met 365 dagen. Met een prijskaartje van $200 per jaar is het voor veel mensen aanzienlijk beter binnen bereik dan een licentie met support moeten kopen. Zijn ook corporate packages voor mensen die het zakelijk kunnen regelen. Zie ook VMUG Advantage

[ Voor 4% gewijzigd door Clueless op 31-01-2015 18:56 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Klopt allemaal, maar insiders zeggen toch dat de zelfgebakken HyperVisor kernel toch echt een afgeleide is van de Red Hat kernel. De service console was inderdaad zelfs qua userland een afgeleide van een linux distro.

Uiteraard zijn de gelijkenissen nu vele malen kleiner dan in het begin, en dan praat ik over GSX 1.0 ofzo...
Je kunt nog relatief duidelijk zien dat het een Linux afgeleide is omdat het POSIX compliant is in veel opzichten en omdat drivers voor Linux in veel gevallen met alleen lichte modificaties gewoon werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Geen matches
En Linux is een Minix afgeleide...ooit...heel vroeger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Edit: removed

[ Voor 121% gewijzigd door |sWORDs| op 31-01-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
funnyname schreef op zondag 25 januari 2015 @ 03:39:
Na lang zoeken heb ik volgens mij ontdekt dat in ieder geval de AHCI controller van de X99 chipset, binnen Esxi ondersteund wordt. Software RAID wordt niet ondersteund.
Ik doe de aanname dat de rest van de benodigde chipset drivers ook werken onder Esxi, waarom zouden ze alleen de AHCI controller drivers ondersteunen?

Tevens meldt Anandtech dat Intel aangeeft dat de 10 sata poorten van de X99 chipset verdeeld zijn over twee controllers.

Als dit klopt, zou dat betekenen dat ook de X99 boardjes gebruikt kunnen worden voor Esxi en via Vt-d, ZFS gebruikt kan worden binnen een VM. Kan iemand met een X99 board aangeven of er inderdaad twee controllers in de device manager worden weergegeven?
Inmiddels vandaag m'n systeem met X99M bordje binnen en ESXi installeert er prima op (na injectie van de Net-e1000e driver uiteraard).
Alle 10 sata poorten worden gezien onder 1 controller ('Wellsburg AHCI Controller').
Verder heb ik er nog niets mee gedaan, maar lijkt gewoon goed te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Goed om te horen, ik ben uiteindelijk toch maar voor het C222 platform gegaan, was ook betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Laatst online: 26-09 11:49
sverzijl schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:09:
[...]

Inmiddels vandaag m'n systeem met X99M bordje binnen en ESXi installeert er prima op (na injectie van de Net-e1000e driver uiteraard).
Alle 10 sata poorten worden gezien onder 1 controller ('Wellsburg AHCI Controller').
Verder heb ik er nog niets mee gedaan, maar lijkt gewoon goed te gaan werken.
Hmm das wel interessant om te horen. Heb hier zelf nog een HP Z420 Workstation staan (Intel C602 chipset en een Xeon E5-1620) die er op mn werk uitging. Die heeft alleen een Intel kaartje onboard die gebaseerd is op 8086:1502. Dus dan zou ik die ook mooi aan het werk kunnen zetten... Zal alleen wel niet zo zuinig zijn als dat men hier zal bedoelen :+

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Misschien niet helemaal ontopic hier, maar weet iemand of het mogelijk is om WOL via VPN te doen om m'n ESXi host van buiten af aan te kunnen zetten ? Lokaal op mn thuisnetwerk werkt het natuurlijk prima, maar als ik het WOL magic packet bijv via mn iPhone verstuur terwijl ik via VPN naar mn thuisnetwerk geconnect ben gebeurt er niets. Zou het misschien nog via mn NAS kunnen doen die wel altijd aan staat, maar dat is wat omslachtiger.
(UDP port 9 forwarden vanaf mn router en WOL packet naar router sturen lijkt ook niet te werken)

[ Voor 10% gewijzigd door sverzijl op 01-02-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
WoL is idd niet zomaar te forwarden volgens mij... Kan je router het niet vanaf de webinterface? Mijn asus router kan het gewoon. En die interface kan je dan weer via HTTPS en een obscure poort naar het internet openzetten.

Via VPN zou technisch wel moeten kunnen denk ik, alleen staan niet alle implementaties broadcasts toe...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Geen matches
Router is een KPN experiabox (ZTE), daar kan weinig mee.
Voor nu kan ik het door op mn nas aan te loggen en daar een ether-wake command te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Je kan dat scriptje misschien omzetten naar een webpagina PHP of CGI, en dan de webserver (dus niet de beheersoftware) openzetten naar je telefoon.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraekje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08-2024
Geen matches
Misschien een stomme vraag maar ik kan nergens goed vinden welke hardware nu wel of niet wordt gesupport. Ik zie builds voorbij komen waar ik niet op VM-Help.com of vmware.com/resources/compatibility kan vinden dat ze worden gesupport.
Dit topic is niet bedoel om steeds te vragen ''wat vind je van mijn build'' en daarom probeer ik zelfstandig uit te zoeken of het Gigabyte GA-H97N moederbord wordt ondersteund of dat er een alternatief is wat dezelfde spec's en prijsklasse heeft.

Waar is een goed overzicht / mogelijkheid tot zoeken van ondersteunde hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Geen matches
Fraekje schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:23:
Misschien een stomme vraag maar ik kan nergens goed vinden welke hardware nu wel of niet wordt gesupport. Ik zie builds voorbij komen waar ik niet op VM-Help.com of vmware.com/resources/compatibility kan vinden dat ze worden gesupport.
Dit topic is niet bedoel om steeds te vragen ''wat vind je van mijn build'' en daarom probeer ik zelfstandig uit te zoeken of het Gigabyte GA-H97N moederbord wordt ondersteund of dat er een alternatief is wat dezelfde spec's en prijsklasse heeft.

Waar is een goed overzicht / mogelijkheid tot zoeken van ondersteunde hardware?
Een goed/vrijwel alles omvattend overzicht is er niet echt. Google'n met iets minder strikte criteria wil wel eens helpen. Geen extra info, maar iemand heeft hem werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 22:45
Ik ben hardware aan het uitzoek voor een esxi server. Ben aan het uitzoeken of alles hier van goed zou werken. De server moet minimaal 2 VM's gaan hosten 1 VM als build server en 1 als storage server.

Ik heb mijn twijfels over de onboard nic of die zal werken on esxi.

Daarnaast vroeg ik mij af of het dan beter is om voor elke VM een eigen NIC te hebben, en voor de host OSen moeten die een eigen HD hebben of is een 1 SSD met 2 parties goed? En als ik voor storage HDD zou gaan toevoegen moet er dan een HBA in of kan dat ook via de onboard SATA controller waar de SSD ook al aan zou hangen dan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 175,95€ 175,95
1Intel Desktop Board DQ87PG€ 158,62€ 158,62
1Cooler Master Elite 342€ 23,95€ 23,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 124,95€ 124,95
1Corsair CX430M€ 49,90€ 49,90
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,37

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
De 217LM doet het alleen met een community driver. Voor jouw doel is een enkele nic prima, maar omdat er geen werkende nic is zul je dan een driver moeten injecteren in de iso. Qua disk kun je prima met een enkele SSD af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Geen matches
|sWORDs| schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:59:
De 217LM doet het alleen met een community driver. Voor jouw doel is een enkele nic prima, maar omdat er geen werkende nic is zul je dan een driver moeten injecteren in de iso. Qua disk kun je prima met een enkele SSD af.
En hoe zit het dan als je ook nog een storage VM wilt gaan draaien gaan de losse SATA Poorten dan door naar de host met VT-d of de SATA Controller met alle Poorten er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
[b]
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 175,95€ 175,95
1Intel Desktop Board DQ87PG€ 158,62€ 158,62
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 124,95€ 124,95
1Corsair CX430M€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,37
Als je iets meer investeert heb je een server CPU met meer cache en minder verbruik, ECC RAM, Vmware support (2 x Marvel SATA niet) en een efficiëntere voeding:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 201,90€ 201,90
1ASRock Asrock E3C224-V+€ 166,-€ 166,-
2Kingston ValueRAM KVR16E11/8€ 83,55€ 167,10
1Seasonic G-series 360 watt€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Geen matches
@funnyname Ah dat ziet er ook uit als een nette build uit.

Nog een kort vraagje is 16gb ram genoeg? Of moet je 32gb gaan nemen. Bedenk me net dat er naast een storage en buildserver ook een paar webdev servers op moeten kunnen draaien zoals een dev en een staging server. de test sites zullen op het drukst max 50 bezoekers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
Als je ZFS of bv UnRAID wilt gebruiken, dan wil je dat de VM direct toegang krijgt tot de HDD's.

Dit kan je doen door een extra controller via Vt-d door te geven aan de VM, of losse HDD's via RAW device mappings door te geven. Direct path I/O (het doorgeven van een complete PCI(e) HD controller) heeft de voorkeur. In dat geval kun je beter voor een MB kiezen met extra controller, zoals de pricewatch: Supermicro X10SL7-F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
okay en dan neem ik aan dat die supermicro ook Esxi supported is?

maakt het nog uit als je gewoon simpel linux mdadm/btrfs wilt doen raid 5 of 6 of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Helaas zijn de twee NIC's niet direct supported, maar deze kunnen makkelijk door een driver injectie toegevoegd worden aan je Esxi install image.

ik weet niet of mdadm/btrfs zo simpel is, maar iedere keuze heeft zo zijn voor en nadelen. Dan is meer de vraag wat je wilt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Geen matches
okay dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit of je mdadm/btrfs/zfs/unraid wilt je zult een controller moeten hebben die door gegeven moet worden aan de VM met vt-d/Direct path I/O/RAW device mappings, waarvan Direct path I/O de best optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Geen matches
yup
Pagina: 1 ... 80 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.