Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Formeel is die niet supported volgens de Supermicro website: Support > OS Compatibility Chart > Intel C222. Volgens een blogpost van Chris Wahl gaat hij wel werken: The New Haswell Fueled ESXi 5.5 Home Lab Buildaegis schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:02:
okay en dan neem ik aan dat die supermicro ook Esxi supported is?
maakt het nog uit als je gewoon simpel linux mdadm/btrfs wilt doen raid 5 of 6 of?
I Don't Know, So Don't Shoot Me
Vandaag na 1,5 week geleden mijn spullen besteld te hebben heb ik zo goed als alles binnen. Alleen de noctua ventilatoren moeten nog binnen komen, deze komen morgen binnen. Uiteindelijk heb ik 5 wd reds 3 TB aangeschaft voor een raid z2 configuratie. Ik gebruik alleen een 850 pro ssd als VM storage en een 840 pro voor bij mijn freenas vm, de EVO heb ik laten vallen.TeemoF schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:22:
[...]
Oke bedankt, moet dus geen probleem zijn.
Zie net inderdaag dat de 1230v3 hypertreading ondersteund.
Ik zal eens een nieuw lijstje gaan maken en deze posten zodra ik deze klaar heb.
Edit: Hierbij lijstje:
# Product Prijs Subtotaal 1 APC Back-UPS ES 700VA DIN € 84,58 € 84,58 1 HP 1810-24G v2 Switch € 163,28 € 163,28 1 Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter (4x1000Mbps, PCI-e) € 0,- € 0,- 1 Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed € 250,49 € 250,49 1 Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 € 326,49 € 326,49 4 Noctua NF-A8 PWM, 80mm € 16,95 € 67,80 1 Samsung 840 Pro 256GB € 192,44 € 192,44 1 Samsung 850 EVO 120GB € 79,90 € 79,90 1 Samsung 850 Pro 256GB € 151,50 € 151,50 1 Supermicro X10SL7-F € 255,95 € 255,95 3 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB € 112,50 € 337,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.909,93
Verder nog:
Ri-vier 2U 8bay chassis with SAS backplane - RVS1-06A, 132 euro
2 U seasonic 400 watt power supply 99 euro
.....
Vandaag de server in elkaar gezet en ben op dit moment memtest aan het draaien.
EDIT: Voor de ram heb ik trouwens 4x de KVR16LE11/8HB
Hij blijft vasthouden aan "minstens een i7" voor die transcoding, maar ik krijg het niet uit zijn hoofd gepraat dat dat TE veel performance is en TE veel verbruik.
Heeft er hier iemand bv. Plex draaien voor transcoding? Om je een idee te geven: een beetje TV aflevering 720p transcoden naar een formaat voor de iPad zodat het meegenomen kan worden op de iPad (à la offline beschikbaar maken met Spotify) duurt een uur... Hoe lang duurt dat dan bij jou? Met welke hardware?
Ik heb er al eens over gediscussieerd om eventueel op te splitsen in 2 machines: eentje voor ZFS en eentje voor transcoding en dat ie dan klaar is... Maar daar zit dan natuurlijk de hogere aanschafkost aan vast die (kan ik begrijpen) hij wat te gekjes vindt...
Ik draai hier Plex virtueel op VMware vSphere 5.5 op een Intel NUC met een i3, om precies te zijn de D34010WYK.HyperBart schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:59:
Ik heb een heel goede vriend die al sinds jaar en dag een ML 330 thuis draait met ESXi, draait niet veel bijzonders op, een ZFS virtuele machine een een transcoding VM.
Hij blijft vasthouden aan "minstens een i7" voor die transcoding, maar ik krijg het niet uit zijn hoofd gepraat dat dat TE veel performance is en TE veel verbruik.
Heeft er hier iemand bv. Plex draaien voor transcoding? Om je een idee te geven: een beetje TV aflevering 720p transcoden naar een formaat voor de iPad zodat het meegenomen kan worden op de iPad (à la offline beschikbaar maken met Spotify) duurt een uur... Hoe lang duurt dat dan bij jou? Met welke hardware?
Ik heb er al eens over gediscussieerd om eventueel op te splitsen in 2 machines: eentje voor ZFS en eentje voor transcoding en dat ie dan klaar is... Maar daar zit dan natuurlijk de hogere aanschafkost aan vast die (kan ik begrijpen) hij wat te gekjes vindt...
Dit gaat prima, regelmatig 3 tot 4 streams tegelijk en dat gaat prima, config wil ik wel aanleveren. Op deze server draaien nog een aantal andere VMs, maar deze zijn over het algemeen minder CPU hongerig.
Net een conversie gestart 720P aflevering van 42min en geconverteerd naar telefoon en hoge kwaliteit gekozen, dit duurde iets minder dan 15min. (overigens ik zelf gebruik deze functie vrijwel nooit, stream altijd live)
Mijn VM configuratie is 4 vCPU en 2048 RAM.
Echter heb ook een VMware NSX lab op een andere NUC draaien, zelfde type en daar is 16GB wat aan de krappe kant, dus ik twijfel of een wat grotere server met meteen 64+ aan RAM of nog een extra NUC. Stiekem hoop ik dat de i7 NUC die is aangekondigd, meer RAM gaat ondersteunen, maar nog weinig over bekend.
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Ben benieuwd naar je ervaring met de t20.jantje112 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:45:
De Dell t20 is onderweg. Van de schijven die hier nog liggen zal de setup nu worden.
Crucial mx100 256gb
Ocz 30gb (budgetding) voor het os (Windows 2012 met hyper-v of toch exsi)
2 keer seagate 3tb
2 keer Toshiba 3 Tb
2x4 ecc (gaat naar 2 keer 8 en indien het werkt dus 24gb)
Nog een paar laatste vragen..
Klopt het dat Windows 2012 met hyper-v zuiniger is dan exsi?
Gaat een ssd op een pci (Sil3112) nog enigszins acceptabel werken?
Heeft een 256gb ssd nut bij zfs uitgaande van thuisgebruik (WiFi en gbit)
Ik heb nog een raspberry pi liggen, kan ik op de server een Windows laten draaien en die op de pi al thin client laten bedienen? (Ideaal voor de kids ..)
Was zelf ook aan het kijken naar een setup en deze leek me wel interessant. Ga je zeker volgen
Daarbij zat ik te denken aan de volgende config:
Poweredge T20
MX100 SSD
+ 8GB geheugen
Additionele netwerk kaart Intel
Zit alleen nog even te vogelen met welk geheugen. Is al een tijd geleden dat ik met hardware aan het stoeien ben geweest
(P.S. beginnersvraag, hoe link je een wenslijst? Kan zo even niet vinden maar staat altijd wel netjes in een post
[ Voor 18% gewijzigd door MeaMea op 08-02-2015 14:17 ]
Ik heb nu 2x4 en 2x8 (crucial ddr3l ecc) draai nu alleen zes met de 4 schijven. De t20 is een prima server. Wel een tikje groter dan de microserver en ik had meer schijfmogelijkheden wel wenselijk gevonden. Xeon en 24gb is ruim genoeg voor wat er nu mee gebeurd..arjanmeameijer schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:44:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaring met de t20.
Was zelf ook aan het kijken naar een setup en deze leek me wel interessant. Ga je zeker volgen
Daarbij zat ik te denken aan de volgende config:
Poweredge T20
MX100 SSD
+ 8GB geheugen
Additionele netwerk kaart Intel
Zit alleen nog even te vogelen met welk geheugen. Is al een tijd geleden dat ik met hardware aan het stoeien ben geweestHad nu gedacht aan Kingston KAC-VR316L/8G
(P.S. beginnersvraag, hoe link je een wenslijst? Kan zo even niet vinden maar staat altijd wel netjes in een post)
Zou je aub je config met mij willen delen?BlackBurn schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:58:
[...]
Ik draai hier Plex virtueel op VMware vSphere 5.5 op een Intel NUC met een i3, om precies te zijn de D34010WYK.
Dit gaat prima, regelmatig 3 tot 4 streams tegelijk en dat gaat prima, config wil ik wel aanleveren. Op deze server draaien nog een aantal andere VMs, maar deze zijn over het algemeen minder CPU hongerig.
Mijn VM configuratie is 4 vCPU en 2048 RAM.
Ik zou Plex ook virtueel willen draaien, maar heb geen idee wat de belasting wordt op de hele host. Ik weet dat on the fly transcoden processor intensief is maar hoe zit het me het aantal IO's dat wordt gegenereerd? Gebruik je local storage?
Ben benieuwd. Alvast bedankt!
Omdat ik enkele zaken wil gaan draaien die makkelijker via VMware gaan, ben ik ESXi gaan installeren op een 16GB USB stick.
De Temperatuur en Fan sensoren worden echter niet uitgelezen, heeft iemand dit werkend/is dit werkend te krijgen met een driver?
De oude kernel in CentOS 6 had ook geen standaard support voor deze sensoren, hiervoor had ik een extra kernel module nodig.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB | € 0,- | € 0,- |
4 | Western Digital RE4, 2TB | € 215,23 | € 860,92 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window | € 99,90 | € 99,90 |
1 | HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter | € 100,73 | € 100,73 |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 84,- | € 168,- |
1 | Areca ARC-1280ML (24x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8) | € 1.249,88 | € 1.249,88 |
1 | Corsair VX450W | € 0,- | € 0,- |
Wel ruimte is niet mijn probleem. Heb de hele zolder beschikbaar. Heb je een idee vn het verbruik? (gezien dit toch topic zuinige esxi isjantje112 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:36:
[...]
Ik heb nu 2x4 en 2x8 (crucial ddr3l ecc) draai nu alleen zes met de 4 schijven. De t20 is een prima server. Wel een tikje groter dan de microserver en ik had meer schijfmogelijkheden wel wenselijk gevonden. Xeon en 24gb is ruim genoeg voor wat er nu mee gebeurd..
zit nog te twijfelen wat ik ga doen met geheugen. Nu aan het bepalen welke machines ik wil.
iig: FW pfsense, kali en NST en dan nog wat speeldozen. niet echt iets wat veel eet. Misschien wel een desktop. dan kan de PC beneden weg(Nu een grote doos) en er een thin client voor in de plaats.
Zal wel maart worden voor hij komt. maar goed.
als je op hardwareluxx.de kijkt (google icm t20) kom je veel verbruikscijfers tegen in het verzameltopic.arjanmeameijer schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:51:
[...]
Wel ruimte is niet mijn probleem. Heb de hele zolder beschikbaar. Heb je een idee vn het verbruik? (gezien dit toch topic zuinige esxi is)
zit nog te twijfelen wat ik ga doen met geheugen. Nu aan het bepalen welke machines ik wil.
iig: FW pfsense, kali en NST en dan nog wat speeldozen. niet echt iets wat veel eet. Misschien wel een desktop. dan kan de PC beneden weg(Nu een grote doos) en er een thin client voor in de plaats.
Zal wel maart worden voor hij komt. maar goed.
Overigens ook veel die de t20 ook als desktop inzetten.. en in vmware dan bijv pfsense draaien
Ik gebruik een i7 4770 met het welbekende Asrock b85pro4 moederbord.
Nu wil ik als nieuw studieproject wat meer te weten komen over zfs, ik zou dan graag de interne sata controller doorgeven naar de vm die zfs gaat aanbieden.
Nu wil ik voor de sdd datastore een cheap sata controllertje gebruiken.
Ik heb het forum, internet proberen te doorzoeken en kwam volgende controllers tegen op basis van sil3112, sil3114 en asmedia 1061. Deze zijn echter deprecated vanaf esxi 5.5 ( TS en http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2056935).
Heeft er iemand advies?
Heeft er iemand een asrock B85pro4 bordje in gebruik met een videokaart en hba zoals ibm1015 in passthrough in gebruik?
Ik ben namelijk nog niemand tegengekomen die beide pcie 16x sloten gebruikt, ben wat 'bang' dat het 2de pcie slot niet gaan werken ivm passthrough. Ik heb namelijk gelezen dat passthrough het beste werkt met pcie aangeboden door de cpu.
een IBM1015 werkt ook in het 2de slot in combi met passthrough op een "ASRock B85M Pro4". ik heb momenteel wel issues met passthrough en een netwerk kaart. Maar ik zal straks als ik thuis ben iets verder hier op in gaan.
Edit:[b][message=43747489,noline]
Heeft er iemand een asrock B85pro4 bordje in gebruik met een videokaart en hba zoals ibm1015 in passthrough in gebruik?
Ik ben namelijk nog niemand tegengekomen die beide pcie 16x sloten gebruikt, ben wat 'bang' dat het 2de pcie slot niet gaan werken ivm passthrough. Ik heb namelijk gelezen dat passthrough het beste werkt met pcie aangeboden door de cpu.
Ik heb momenteel de IBM1015 op het bovenste slot zitten. Naar mijn vermoede is dit het slot dat direct met de CPU verbonden is. Het 2de slot daarin tegen is volgens het B85 chipset architectuur verbonden met de chipset zelf.
Nou heb ik een quad nic netwerk kaart(Intel 82571EB) in het 2de slot zitten. Wanneer ik nu passthrough aanzet op mijn IBM1015 welke in het eerst slot zit. Verdwijnt mijn Nic in het 2de slot. Daarnaast ben ik der achter dat wanneer je op poort 00:1d.0 "Chipset Familiy USB EHCI #1" in passthrough zet. De betreffende netwerk kaart in slot 2 ook verdwijnt.
Er zit momenteel dus nog iets niet helemaal goed betreffende de B85 en ESXi in passthrough mode.. Mijn advies check eerst door even met een usb kaart of netwerk kaart of iets anders dat je nog hebt liggen in het 2de slot en kijk of hij word gezien. want ik vermoed dat je, je videokaart ook in passthrough mode draait.. Dus mogelijk is het 2de slot niet eens beschikbaar.
Afgezien van de Passthrough issue met 2 sloten. Zat mijn IBM1015 eerst in het 2de slot i.v.m. kabel management. Dus ik kan je bevestigen dat de IBM1015 werkt in het 2de slot. Helaas werd de quad nic ook al staat passthrough uit, niet herkend in het 1ste slot..
*Waarschuwing die ik je nog wel even mee wil geven is dat ik met software raid(mdadm) op een of andere manier heel veel UDMA CRC error's heb in welke raid opstelling dan ook. Ik weet niet of dit samenhangt van een van de issues maar dacht zal het wel melden..
Als ik los met badblocks de disks(/dev/sdX in plaats van /dev/md0) stress zie ik de UDMA CRC error count niet omhoog gaan..
Als er mensen zijn die een idee hebben waar ik deze probleem moet zoeken of de oplossing weten graag ofc

[ Voor 57% gewijzigd door TheSec op 17-02-2015 20:35 . Reden: Exta info. ]
Niet schieten is altijd mis ;)
We have just released v5.5 Beta of NAKIVO Backup & Replication and would greatly appreciate it if you could try the Beta in your environment and provide your feedback. All beta program participants completing the program requirements will receive an Amazon gift card.
The Beta version provides the ability to instantly browse, search, and recover Active Directory objects and containers directly from compressed and deduplicated VM backups. Learn more and download v5.5 Beta at www.nakivo.com/beta.htm
[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 18-02-2015 08:48 ]
is everything cool?
ik zou ook een esxi server op willen zetten voor thuis, na het lezen van dit topic ben op de volgende setup uitgekomen:
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 177,95 | € 177,95 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU | € 119,30 | € 119,30 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,95 | € 30,95 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 52,95 | € 52,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 444,10 |
Naast deze items ben al ik in het bezit van 2 losse HDD's.En de tower moet ik nog zoeken.
Wat ik wil:
- VM voor serveren ZFS ( met mijn bestaande HDD's )
- 3 / 4 linux servers ( build server, squeezebox server, webserver, etc ), niks spannends
Is het mogelijk om op de SSD de VM's op te draaien?
En via NFS/anders de ZFS share te bereiken?
of zijn er betere opties? hier word ik niet helemaal wijzer uit, ben geen hardware jongen
Gaat deze setup uberhaupt werken? of mis ik wat?
Vriendelijk bedankt!
Ik zou voor nog een losse raid controller gaan en dan ESXi nemen. Kun je mooi op je raid controller je ZFS opbouwen binnen een VM en toch je VM's op een SSD zetten. Doormiddel van passthrough. Let op dat je wel vt-d nog even moet enable in de bios als je voor deze optie gaat.
Ik heb een bijna zelfde setup zelf momenteel draaien. Als je nog vragen hebt of even 1 op 1 wil sparren over hoe ik hem momenteel draai stuur me dan even een PM.
Groetjes,
Robert.
arnovr schreef op zondag 22 februari 2015 @ 09:10:
Hoi Tweakers,
ik zou ook een esxi server op willen zetten voor thuis, na het lezen van dit topic ben op de volgende setup uitgekomen:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4440 Boxed € 177,95 € 177,95 1 ASRock B85M Pro4 € 62,95 € 62,95 1 Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU € 119,30 € 119,30 1 be quiet! System Power 7 300W € 30,95 € 30,95 1 Kingston SSDNow V300 120GB € 52,95 € 52,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 444,10
Naast deze items ben al ik in het bezit van 2 losse HDD's.En de tower moet ik nog zoeken.
Wat ik wil:
- 3 / 4 linux servers ( build server, squeezebox server, webserver, etc ), niks spannends
of zijn er betere opties? hier word ik niet helemaal wijzer uit, ben geen hardware jongen
Vriendelijk bedankt!
Niet schieten is altijd mis ;)
[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 22-02-2015 15:38 ]
Even niets...
is everything cool?
Liever een HBA ipv een RAID controller. Maar soms kan je van een RAID Controller een HBA maken. Vandaar...
Even niets...
- FreeNAS (om mijn data zoals back-ups en media op kwijt te kunnen).
- LAMP webserver(tje).
- Windows server (test- en studie doeleinden).
- Linux/Windows hobby- en programmeersysteem
1 | Intel Core i3-4160 Boxed | € 110,95 | € 110,95 |
1 | ASRock H81M-ITX | € 58,95 | € 58,95 |
2 | WD Green WD20EZRX | € 75,99 | € 151,98 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 24,- | € 24,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,- | € 64,- |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 53,95 | € 53,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 501,78 |
Na diverse malen de startpost doorgenomen te hebben is er mij nog steeds het e.e.a. niet duidelijk. Het gaat om FreeNAS i.c.m. ESXi. Ik zie door de bomen het bos niet meer; ZFS, RDM, HBA...
Vereist FreeNAS VT-d (wat mijn beoogde setup niet ondersteund), en heb ik daar een extra controller (HBA op basis van sil3114) voor nodig zoals aangegeven in de startpost, of valt FreeNAS ook prima te draaien op de setup zoals ik deze nu heb samengesteld (weer met oog op het energieverbruik)?
Wellicht zijn er nog andere vereisten of opties die ik over het hoofd zie? Of zijn er naast FreeNAS nog andere opties die ik moet overwegen?
Ik will 4vm os'en op ssd draaien en 1 VM daarvan is zfs datastore via bv freenas met 2 oude hdd's
Behoor ik nu even extra raid controller te hebben? So ja waarom? Genoeg porten op de mobo lijkt me? En zo ja welke wordt geadviseerd?
Edit: blijkbaar nodig, zie post hierboven.
Welke controller is geadviseerd?
[ Voor 12% gewijzigd door arnovr op 22-02-2015 19:36 ]
Dus, als ik het goed begrijp draai je ieder OS (Windows, Linux) én FreeNAS als VM's op ESXi, maar de OS'en delen een controller, waaraan een schijf/ssd hangt. FreeNAS heeft dus de beschikking over een andere (eigen) controller (i.v.m. ZFS), waaraan bijvoorbeeld een paar schijfjes hangen die in RAID1 of RAID5 werken?funnyname schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:34:
Ja voor een ZFS oplossing onder Esxi heb je directe toegang tot de schijven nodig. Dit kun je het beste met Direct Path I/O doen en daarvoor heb je Vt-d nodig. Je geeft dan een PCIe device rechtstreeks door aan de Vm waarin je ZFS draait. Dit is dus de harddisk controller, dit kan een HBA zijn maar ook een interne controller. Als je maar meerdere controllers hebt, één voor Esxi en één voor ZFS.
Zo dus:

Thanks funnyname!
- Pantagruel
- Registratie: Februari 2000
- Laatst online: 26-09 15:29
Mijn 80486 was snel,....was!
:strip_icc():strip_exif()/u/3454/i486.jpg?f=community)
Rustig blijven, adem halen, het is geen zwarte magie.De Dona schreef op zondag 22 februari 2015 @ 18:33:
Al enkele dagen ben ik me aan het oriënteren op een zeer energiezuinige ESXi server, met de nadruk op energiezuinig. Ik wil er het volgende op gaan draaien:Met oog op energiezuinigheid ben ik tot de volgende setup gekomen:
- FreeNAS (om mijn data zoals back-ups en media op kwijt te kunnen).
- LAMP webserver(tje).
- Windows server (test- en studie doeleinden).
- Linux/Windows hobby- en programmeersysteem
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3-4160 Boxed € 110,95 € 110,95 1 ASRock H81M-ITX € 58,95 € 58,95 2 WD Green WD20EZRX € 75,99 € 151,98 1 Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart € 37,95 € 37,95 1 Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 24,- € 24,- 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 64,- € 64,- 1 Seasonic G-series 360 watt € 53,95 € 53,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 501,78
Na diverse malen de startpost doorgenomen te hebben is er mij nog steeds het e.e.a. niet duidelijk. Het gaat om FreeNAS i.c.m. ESXi. Ik zie door de bomen het bos niet meer; ZFS, RDM, HBA...
FreeNAS vereist geen VT-d, of je VT-d nodig hebt is afhankelijk van je wensen (en budget ruimte).Vereist FreeNAS VT-d (wat mijn beoogde setup niet ondersteund), en heb ik daar een extra controller (HBA op basis van sil3114) voor nodig zoals aangegeven in de startpost, of valt FreeNAS ook prima te draaien op de setup zoals ik deze nu heb samengesteld (weer met oog op het energieverbruik)?
In principe kun je disks aan je vm 'geven' dmv RDM, het staat te boek als een smerige hack welke desalniettemin werkt en de geleerden zijn het niet eens over of het allemaal wel veilig is. Het voordeel is dat het met ieder cpu kan en je dus met een budget variant toe kunt.
Een nettere manier is om:
-1 de on-board sata controller(s) middels passthrough door te geven aan een vm en de ESXi datastore op een insteek SATA controller te huisvesten of
-2 een HBA (insteekkaart) door te geven.
Dit vereist in beide gevallen een VT-d enabled CPU en een moederbord dat het ondersteund.
De eerste vorm kan voor problemen zorgen omdat, afhankelijk van de implementatie, er soms ook andere on-board devices/of insteekkaarten mee door gestoken worden.
De tweede variant is doorgaans de meest succesvolle, maar helaas wel duurdere variant. Van HBA's als de IBM M1015/Dell PERC H200/H310 is goed omschreven wat de benodigde stappen zijn om ze voor ZFS te preppen en laten zich doorgaans makkelijk door geven aan een vm. Ben je er wel van bewust dat je de hele (alle disks die aan de HBA hangen dus!) doorgeeft aan de vm.
Ik heb zelf geen ervaring met FreeNAS dus heb geen direct vergelijking materiaal qua gui/gebruiksgemak. Afhankelijk van je wensen en ervaring kun je ook ZFSGuru in overweging nemen.Wellicht zijn er nog andere vereisten of opties die ik over het hoofd zie? Of zijn er naast FreeNAS nog andere opties die ik moet overwegen?
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Wat zijn de nadelen van het niet direct kunnen benaderen van de schijven (dus virtualiseren zonder VT-d)? Is het verschil in performance aanzienlijk? Gaat het energieverbruik aanzienlijk omhoog aangezien de CPU voor een extra vertaalslag moet zorgen?Pantagruel schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:08:
FreeNAS vereist geen VT-d, of je VT-d nodig hebt is afhankelijk van je wensen (en budget ruimte).
In principe kun je disks aan je vm 'geven' dmv RDM, het staat te boek als een smerige hack welke desalniettemin werkt en de geleerden zijn het niet eens over of het allemaal wel veilig is. Het voordeel is dat het met ieder cpu kan en je dus met een budget variant toe kunt.
Ik probeer met deze server mijn ervaring binnen het virtualiseren wat te vergroten. Het budget wil ik daarom beperkt (500 euro) houden, maar het energieverbruik blijft wel een punt van aandacht. Met andere woorden; ik lever liever wat in op performance om daarmee het energieverbruik terug te kunnen dringen. Het VT-d verhaal schuif ik vanwege het beperkte budget voorlopig aan de kant.
[ Voor 3% gewijzigd door De Dona op 22-02-2015 20:29 . Reden: Laatste zin toegevoegd. ]
Dan heb je geen extra hardware nodig (misschien wat extra geheugen) en kan je prima testen.
In combinatie met ZFS heb je gewoon een onveilige setup. VMDK's en ZFS gaan niet samen.De Dona schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:27:
[...]
Wat zijn de nadelen van het niet direct kunnen benaderen van de schijven (dus virtualiseren zonder VT-d)? Is het verschil in performance aanzienlijk?
(De default in FreeNAS is ZFS, vandaar dat ik dit zeg. Als je er koppig
Nope, het is gewoon een speciale instructie (zie het als een extra SSE of MMX extensie).Gaat het energieverbruik aanzienlijk omhoog aangezien de CPU voor een extra vertaalslag moet zorgen?
VT-d zelf kost geen extra stroom. ESXi kost meer stroom omdat het niet echt een geoptimaliseerd modern OS is.Ik probeer met deze server mijn ervaring binnen het virtualiseren wat te vergroten. Het budget wil ik daarom beperkt (500 euro) houden, maar het energieverbruik blijft wel een punt van aandacht. Met andere woorden; ik lever liever wat in op performance om daarmee het energieverbruik terug te kunnen dringen. Het VT-d verhaal schuif ik vanwege het beperkte budget voorlopig aan de kant.
Je kan ook prima VT-d doen onder Linux, en dan is je stroomverbruik icm VT-d praktisch gelijk aan een normale installatie.
Even niets...
Ik hecht me waarschijnlijk te veel aan FreeNAS terwijl ik ook prima uit de voeten zou kunnen met wat shares die ik vanuit Windows Server aanmaak. Of zie ik de voordelen van FreeNAS over het hoofd? NAS-software die minder eisen aan de hardware stelt heb ik namelijk nog niet bekeken/overwogen.FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:59:
In combinatie met ZFS heb je gewoon een onveilige setup. VMDK's en ZFS gaan niet samen.
(De default in FreeNAS is ZFS, vandaar dat ik dit zeg. Als je er koppigbent kan je ook voor de oude RAID variant gaan, maar dat is... tja... oud...)
Een verbruik van maximaal 30 watt is mijn doel. Maar of dat met een core-i5 (VT-d ondersteuning) te behalen is...VT-d zelf kost geen extra stroom. ESXi kost meer stroom omdat het niet echt een geoptimaliseerd modern OS is.

[ Voor 8% gewijzigd door De Dona op 23-02-2015 09:58 ]
Mijn ITX servertjes zonder disks maar inclusief Dual Port Intel NIC doen ~22W.
Een VT-d capable CPU zal niet voor een substantieel hoger idle verbruik zorgen. Je praat over hooguit 1-2W idle verbruik meer.
Kijk maar eens naar Mux' blog, die haalt < 10W idle met een i5-3570k.
Even niets...
Doe jij nog iets met spindown. of draaien de disken 24/7?FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:21:
Mijn ESXi host met 4*4TB en i5-3570 doet iets van 50W. En dat is inclusief 2 HBA's...
Een VT-d capable CPU zal niet voor een substantieel hoger idle verbruik zorgen. Je praat over hooguit 1-2W idle verbruik meer.
- Pantagruel
Ik gok (geen werkende verbuiksmeter onder handen), dat de ESXi bak in de meter kast (i5-3470, 32 GB RAM Asrock B75 Pro3-m, 4x4TiB, 2x 1 Tib, 80 GB SSD, IBM M1015 HBA) ook zo'n 40 a 50 W zal doen. [1 ZFS vm, 3 linux vm's].FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:21:
Mijn ESXi host met 4*4TB en i5-3570 doet iets van 50W. En dat is inclusief 2 HBA's...
Het is vooral de HBA die een negatieve bijdrage levert (8 a 10 W) aan het verbruik.
Ennuh, Just nit pickin', de i5-3570k doet geen VT-d.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Draaien 24/7, te lui om spindown in te richten, en die paar watt verschil (~15) ga ik niet moeilijk over doen.Neptunus schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:43:
[...]
Doe jij nog iets met spindown. of draaien de disken 24/7?
Continu up- en downspinnen van je schijven is ook niet goed.
Klopt, ik heb een i5-3570 (die wel VT-d doet), qua (idle) verbruik zijn alle i5's (van dezelfde serie) vergelijkbaar. Ik doelde meer op het gehaalde verbruik van Mux'.Pantagruel schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:44:
[...]
Ik gok (geen werkende verbuiksmeter onder handen), dat de ESXi bak in de meter kast (i5-3470, 32 GB RAM Asrock B75 Pro3-m, 4x4TiB, 2x 1 Tib, 80 GB SSD, IBM M1015 HBA) ook zo'n 40 a 50 W zal doen. [1 ZFS vm, 3 linux vm's].
Het is vooral de HBA die een negatieve bijdrage levert (8 a 10 W) aan het verbruik.
Ennuh, Just nit pickin', de i5-3570k doet geen VT-d.
Als je daar naar kijkt, zie je dat de CPU niet echt een groot onderdeel uitmaakt van de totale keten. Het zijn veel eerder de verliezen in slechte moederbord design (geen PC6 enzo), efficientie vanwege omzetting (230 AC ->12,5,3.3 DC en/of 19v -> 12v) of het toevoegen van extra kaarten (zoals een HBA).
Even niets...
- Pantagruel
Klopt, de tijden dat je een CPU in je rekenbak had die 90W+ verbrande (desktop P4) is gelukkig voorbij (wel leker warm aan de voetenFireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:49:
[...]
Draaien 24/7, te lui om spindown in te richten, en die paar watt verschil (~15) ga ik niet moeilijk over doen.
Continu up- en downspinnen van je schijven is ook niet goed.
[...]
Klopt, ik heb een i5-3570 (die wel VT-d doet), qua (idle) verbruik zijn alle i5's (van dezelfde serie) vergelijkbaar. Ik doelde meer op het gehaalde verbruik van Mux'.
Als je daar naar kijkt, zie je dat de CPU niet echt een groot onderdeel uitmaakt van de totale keten. Het zijn veel eerder de verliezen in slechte moederbord design (geen PC6 enzo), efficientie vanwege omzetting (230 AC ->12,5,3.3 DC en/of 19v -> 12v) of het toevoegen van extra kaarten (zoals een HBA).
Even niets...
1 | Intel Core i3-4160 Boxed | € 110,95 | € 110,95 |
1 | ASRock H81M-ITX | € 58,95 | € 58,95 |
2 | WD Green WD20EZRX | € 75,99 | € 151,98 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 24,- | € 24,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,- | € 64,- |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 53,95 | € 53,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 501,78 |
Dit is de setup die ik al eerder voor ogen had. Het ZFS/FreeNAS verhaal laat ik voor wat het is vanwege budgettaire redenen. De disks gaan in een RAID1 opstelling werken.
Doel van dit systeem: een zo laag mogelijk (<25 Watt) idle verbruik (hardware mods laat ik buiten beschouwing) bij een budget van ~500 euro. Het systeem moet tenminste geschikt zijn voor het aanbieden van de volgende services:
- LAMP webserver
- Backup mogelijkheden van laptops/desktops over het netwerk (NAS?
)
- NAS
- Windows server test- en studiesysteem
Overigens: Hoe wil je RAID1 doen onder ESXi?
Even niets...
Dus dan zou je al naar een opstelling moeten gaan met twee controllers; SSD op een aparte controller waarop je VM's draaien, en een aparte waarop je data staat (kom je dus toch uit bij het FreeNAS/ZFS verhaal i.c.m. VT-d).FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:57:
Zodra er een OS op een schijf staat, gaat spindown niet lukken. Dus tenzij je een SSD of iets toevoegt, kan je spindown sowieso vergeten.
ESXi vanaf USB en de VM's gebruik laten maken van VMDS die op hun beurt weer gebruik maken van de RAID1 opstelling. Maar uit jouw reactie begrijp ik dat dit niet werkt?Overigens: Hoe wil je RAID1 doen onder ESXi?
Volgens mij moet ik mijn budget wat verruimen met de wensen die ik heb.
Niet helemaal, spindown is niet controller breed. Je kan VM's op een SSD installeren, en data schijven geven via VMDK's die op de Harddisks staan. Dan kunnen de schijven wel in spindown.De Dona schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:05:
[...]
Dus dan zou je al naar een opstelling moeten gaan met twee controllers; SSD op een aparte controller waarop je VM's draaien, en een aparte waarop je data staat (kom je dus toch uit bij het FreeNAS/ZFS verhaal i.c.m. VT-d).
Welke RAID1 opstelling? Waar wordt deze gemaakt? Als je in je BIOS deze RAID array maakt, slikt ESXi die niet.[...]
ESXi vanaf USB en de VM's gebruik laten maken van VMDS die op hun beurt weer gebruik maken van de RAID1 opstelling. Maar uit jouw reactie begrijp ik dat dit niet werkt?
Wat je technisch gezien kan doen is 1 VM twee VMDK's geven. Elk op 1 schijf, dan kan je in de VM een RAID array maken (met MD RAID bijvoorbeeld), en dan deze schijf weer teruggeven aan ESXi via NFS of iSCSI.
Maar dat is een veel te ingewikkelde setup als ik jouw kennisniveau zo inschat (no offense).
Denk dat je jezelf een groter plezier doet door een leuke SSD te kopen, daar operating systems op zet die altijd aan moeten, en je test werkzaamheden op HDD's doet. Mocht je dan spindown willen, zet je de Test VM's uit.
Even niets...
- Pantagruel
Je kunt ESXi welleswaar vanaf USB stick draaien, maar helaas kun je een op USB aangesloten schijf/stick niet als datastore gebruiken.De Dona schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:05:
[...]
Dus dan zou je al naar een opstelling moeten gaan met twee controllers; SSD op een aparte controller waarop je VM's draaien, en een aparte waarop je data staat (kom je dus toch uit bij het FreeNAS/ZFS verhaal i.c.m. VT-d).
[...]
ESXi vanaf USB en de VM's gebruik laten maken van VMDS die op hun beurt weer gebruik maken van de RAID1 opstelling. Maar uit jouw reactie begrijp ik dat dit niet werkt?
Als je de datastore disks in RAID-1 wilt hebben dan zul je een ESXi compatible hardware RAID controller moeten aanschaffen.
De andere optie is om een moederbord met minimaal 3 SATA aansluitingen aan te schaffen. Eén SATA aansluiting voor een SSD en daar de VM's op huisvesten en de andere twee om twee disks op aan te sluiten die als data-pool dienen voor je ZFS vm.
In dat geval is VT-d wel beter... Maar ja, als je echt budget wil gaan, is RDM wel een optie...
Even niets...
- Pantagruel
Klopt, ik vermelde de optie omdat de TS aangaf over een beperkt budget te beschikken/aan een goedkope oplossing de voorkeur te geven.FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:27:
@Pantagruel, Die setup is wat mij betreft niet direct aan te raden. Dan moeten mensen met RDM aan de slag. En dat heeft niet mijn voorkeur... Maar goed, wie ben ik
In dat geval is VT-d wel beter... Maar ja, als je echt budget wil gaan, is RDM wel een optie...
Met betrekking tot RDM ben ik wat gereserveerder geworden.
Mijn eigen ervaring met RDM is gemengd.
Aan de ene kant heb ik dik twee jaar naar tevredenheid een OpenIndiana VM draaiende gehad welke twee mirrored RDM-ed disks aanbood, welles waar niet de meest drukke VM qua data verkeer.
Minder goede ervaring met RDM-ed disks heb ik onder Linux (Ubuntu), waarbij er bij zwaarder data verkeer I/O errors en time-outs optreden. Aanvankelijk dacht ik dat het de schuld was van een brakke (oude) disk, maar toen deze vervangen was door een kakel vers exemplaar waren de problemen niet opgelost (ander SATA kabeltje hielp ook niets). Inmiddels geef ik geen enkele disk meer door mbv RDM en zit er een HBA in de ESXi bak (passthrough naar de ZFS vm, 4x4TiB disks). De ZFS vm biedt een NFS share aan welke voor t data verkeer van de bewuste linux vm beschikbaar is en sindsdien is er geen vuiltje meer aan de lucht.
maar ja... tijd...
Even niets...
- Pantagruel
Dank voor t aanbod. Heeft wat mij betreft geen haast/prioriteit. Mijn eigen gehannes met RDM en I/O problemen besloeg een tijdsspanne van ca. 1 a 1 1/2 jaar en was duidelijk gekoppeld aan de mate van belasting/data verkeer richting de hdd/hdd's. Op moment dat er zowel een usenet download als een par2 repair liep dan was t hommeles en begon t gemekker.FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:34:
Mja, op zich wil ik best een keer een duurtest doen icm RDM. Sinds kort (paar maanden) draai ik weer ESXi, dus ik zou het eens kunnen proberen icm de nieuwe AHCI controller...
Hé die ken ik ergens vanmaar ja... tijd...
ik heb de keuze uit: de laatste stukjes plintje plakken/schroeven, wat lampen op/afhangen, waslijn ophangen, schap in de technische ruimte plaatsen, andere random K** klusjes als utp trekken door de kruipruimte richting de woonkamer (alle leidingen zitten al vol), terrasbestrating reinigen, garage uitmesten (wat een t#ring zooi krijg je van verhuizen zeg..), etc....
Nee, pappa gaat balletje trappen met de kids, want t waterige zonnetje schijnt en buitenlucht is gezond voor ze
Best zonde, maar ach...
Als iemand nog een goed doel heeft voor de machines?
Even niets...
Ik denk inderdaad dat ik die route moet gaan bewandelen. Ik kan de setup nadien altijd nog spannender maken door bijvoorbeeld het syteem VT-d supported te maken. Zoals eerder genoemd; mijn ervaring binnen het virtualiseren is zeer beperkt. Mijn roots liggen in het programmeren. Met dit project wil ik extra ervaring opdoen in het virtualiseren, maar het moet uiteindelijk ook een werkende setup voortbrengen. RDM moet ik dus toch maar als reële optie beschouwen.Pantagruel schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:19:
De andere optie is om een moederbord met minimaal 3 SATA aansluitingen aan te schaffen. Eén SATA aansluiting voor een SSD en daar de VM's op huisvesten en de andere twee om twee disks op aan te sluiten die als data-pool dienen voor je ZFS vm.
[ Voor 98% gewijzigd door De Dona op 23-02-2015 15:45 . Reden: Per ongeluk mijn reactie gewijzigd ipv nieuwe post. ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
- Pantagruel
Ceph clustertje??, folding cluster, render farm.. * PantagruelFireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:18:
Hahaha, zo heb ik een Cluster van 4 servers staan die momenteel uit staan zonder een OS...
Best zonde, maar ach...
Als iemand nog een goed doel heeft voor de machines?
[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 23-02-2015 16:05 ]
(Al geprobeerd: OpenNebula, WebVirtMgr, oVirt, Proxmox, en nog een paar)
Allemaal missen ze wel iets, of zijn ze te log, of te buggy...
Even niets...
- Pantagruel
KVM, ook een van de dingen waar maar geen tijd voor lijkt te zijn.FireDrunk schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:03:
Ik heb zitten denken aan een Linux KVM cluster met GlusterOnZFS (elke node heeft een lokale SSD van 256GB). Maar er zijn echt te weinig goede KVM Web Based management interfaces...
(Al geprobeerd: OpenNebula, WebVirtMgr, oVirt, Proxmox, en nog een paar)
Allemaal missen ze wel iets, of zijn ze te log, of te buggy...
Niemand die MKB targeted web portaltje maakt voor KVM.
Even niets...
Ik wil me eens wagen aan een esxi build..
Ik heb hier wat gelezen, en ben tot volgende build gekomen:
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 182,50 | € 182,50 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 63,05 | € 63,05 |
1 | HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter | € 145,20 | € 145,20 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU | € 119,30 | € 119,30 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 56,90 | € 56,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 566,95 |
Gebruik: pfsense proberen / downloadbak / svn / webservices / test / ....
is de i5 overkill, en neem ik beter een i3?
de quad nic kan ik wel goedkoper van een 2e hands site plukken denk ik..
Als bootschijf zou ik een usb stickje gebruiken, en een SSD voor de images op te plaatsen.
Ik heb hier nog wel ergens een paar TB liggen als "data" schijven..
Enige opmerkingen? (mij niet afschieten aub
Ga je naar 32GB geheugen, is een i5 wel aan te raden.
Die NIC is overigens via het tweedehands / grijze import circuit voor de helft te krijgen (heb laatst ~65 euro betaald voor een HP 365T)
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 24-02-2015 10:41 ]
Even niets...
Het geheugen is 16 Gb ( 2 latjes van 8 ), om er later (of meteen) nog eens 16 bij te steken.
Maar voor de rest, ok build dus?
- Pantagruel
Yep, en wat FD zegt >16 GB RAM is bijv. leuk als je van plan bent om een ZFS data server te gaan virtualiseren, die wil je wel wat meer RAM geven dan een GB of 4.Xistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:56:
idd, heb ze al zien staan voor 50€
Het geheugen is 16 Gb ( 2 latjes van 8 ), om er later (of meteen) nog eens 16 bij te steken.
Maar voor de rest, ok build dus?
Is dat goed te doen, zfs virtualiseren? Ik had hier namelijk over nagedacht, en had een totaal andere build, maar gescheiden houden is blijkbaar toch veiliger en makkelijker. (Vandaar 2 aparte builds)Pantagruel schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:29:
[...]
Yep, en wat FD zegt >16 GB RAM is bijv. leuk als je van plan bent om een ZFS data server te gaan virtualiseren, die wil je wel wat meer RAM geven dan een GB of 4.
- Pantagruel
Op zich goed te doen, ik virtualiseer al weer ±2 jaar een ZFS server (OpenIndiana+Napp-it). Het data gedeelte is zowel via samba(cifs) voor iedereen in t thuis netwerk, als op machine basis via NFS shares bereikbaar. De VM heeft 12 GB RAM.Xistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:42:
[...]
Is dat goed te doen, zfs virtualiseren? Ik had hier namelijk over nagedacht, en had een totaal andere build, maar gescheiden houden is blijkbaar toch veiliger en makkelijker. (Vandaar 2 aparte builds)
Zou zoiets werken voor ZFS (Freenas) virtueel (esxi) te draaien? :
1 | Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed | € 209,- | € 209,- |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 250,05 | € 250,05 |
1 | HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter | € 145,20 | € 145,20 |
2 | Crucial CT2KIT102472BD160B | € 169,- | € 338,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 999,15 |
dan sluit ik de 8 schijven (voor ZFS) aan op de 8 sas poorten via vt-d, en de rest als datastore + reguliere data schijven? Kan dat? Een viable & zuinige build?
Je geeft trouwens niet de saspoorten door via vt-d maar de hele controller. (LSI2308).

Ik weet niet of je meerdere VM's gaat draaien maar voor die paar euro meer kun je dan nog altijd de 1230v3 (of de 1231v3, die is nog 100mhz sneller) opteren, die ondersteunen hyperthreading.
[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 24-02-2015 12:52 ]
is everything cool?
Yes, ik heb zelf een losse SSD aangesloten op 1 van de 6 satapoorten welke ik gebruik als datastore. Je kunt hier trouwens alle VM's op draaien. (dus ook de FreeNAS VM bijvoorbeeld).Xistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:49:
dus de controller met 8 poorten, de 6 andere kan ik voor de andere vm's gebruiken, juist?
[ Voor 11% gewijzigd door FREAKJAM op 24-02-2015 12:50 ]
is everything cool?
- Pantagruel
SorryXistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:42:
Je doet mij nu wel weer enorm twijfelen om naar 1 bak te gaan..![]()
Zou zoiets werken voor ZFS (Freenas) virtueel (esxi) te draaien? :
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed € 209,- € 209,- 1 Supermicro X10SL7-F € 250,05 € 250,05 1 HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter € 145,20 € 145,20 2 Crucial CT2KIT102472BD160B € 169,- € 338,- 1 Seasonic G-series 360 watt € 56,90 € 56,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 999,15
dan sluit ik de 8 schijven (voor ZFS) aan op de 8 sas poorten via vt-d, en de rest als datastore + reguliere data schijven? Kan dat? Een viable & zuinige build?
Ja, of wel door er een ssd/disk aan te hangen, deze als datastore voor ESXi te gebruiken en voor de VM een vmfs aan te maken die groot genoeg is of door een hele disk middels rdm aan een vm te geven (niet iedereen is even gecharmeerd van RDM dus weest gewaarschuwd!)Xistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:49:
dus de controller met 8 poorten, de 6 andere kan ik voor de andere vm's gebruiken, juist?
Nu nog een VT-d supported mobo zien te vinden. Is een ASRock B85M-ITX wat? Het energieverbruik van dit bordje is vrij laag.
[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 24-02-2015 14:52 ]
is everything cool?
- Pantagruel
Nice V&A afstruinen helpt altijd.De Dona schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:46:
Zojuist een Core i5 4570S en een Seasonic G-series 360 op de kop weten te tikken voor een schappelijke prijs. Op die manier lukt het me toch om met een relatief beperkt budget een VT-d setup samen te stellen.![]()
Nu nog een VT-d supported mobo zien te vinden. Is een ASRock B85M-ITX wat? Het energieverbruik van dit bordje is vrij laag.
Vlgs intel's ARK http://ark.intel.com/nl/products/75019 niet, maar ondertussen weten we wel beter
1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 256,- | € 256,- |
2 | Crucial CT2K8G3ERSLD41339 | € 141,57 | € 283,14 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 846,09 |
goedgekeurd?
VT-d
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O helps your virtual machine
monitor better utilize hardware by improving application compatibility and
reliability, and providing additional levels of manageability, security, isolation, and
I/O performance
is everything cool?
- Pantagruel
Nope, fout geheugen, moet ECC UDIMM zijn, niet regged ecc.Xistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:49:
Het lijstje wat aangepast: andere CPU & ander geheugen (vanwege onbekende / lange levertijden)
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed € 256,- € 256,- 1 Supermicro X10SL7-F € 250,05 € 250,05 2 Crucial CT2K8G3ERSLD41339 € 141,57 € 283,14 1 Seasonic G-series 360 watt € 56,90 € 56,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 846,09
goedgekeurd?
Kijk es bij Kingston bijv. , Crucial heeft ook wel modules die voldoen
[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 24-02-2015 16:01 . Reden: memory ]
Daar was ik inderdaad van op de hoogte. Grappig om te zien dat vervolgens de B85 wel weer wordt ondersteund op één van hun eigen bordjes; de Intel DB85FL.Pantagruel schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:36:
Nice V&A afstruinen helpt altijd.
Vlgs intel's ARK http://ark.intel.com/nl/products/75019 niet, maar ondertussen weten we wel beter
- Pantagruel
Klopt, vreemde spagaat. Vlgs de PCH spec's niet, maar op t moederbord weer wel, heeft vast iets met t BIOS te maken.De Dona schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:55:
[...]
Daar was ik inderdaad van op de hoogte. Grappig om te zien dat vervolgens de B85 wel weer wordt ondersteund op één van hun eigen bordjes; de Intel DB85FL.
Bedankt voor de tip. De B85M-ITX kwam ik op het internet al vaak tegen i.c.m. de zoekterm ESXi.FREAKJAM schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:53:
Je kunt nog altijd in de manual van elk moederbord kijken om zeker te weten of het moederbord daadwerkelijk vt-d ondersteunt: (zie bladzijde 57)
Tgoh, thanksPantagruel schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:53:
[...]
Nope, fout geheugen, moet ECC UDIMM zijn, niet regged ecc.
Kijk es bij Kingston bijv. , Crucial heeft ook wel modules die voldoen
Bon, via Kingston website het geheugen aangepast: 3e keer goeie keer?
1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 256,- | € 256,- |
4 | Kingston ValueRAM KVR16LE11/8HB | € 83,01 | € 332,04 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 894,99 |
- Pantagruel
Ziet er goed uit.Xistance schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:39:
[...]
Tgoh, thanksunbuffered, unregistered, ecc, ik ben er zelf te weinig mee bezig..
Bon, via Kingston website het geheugen aangepast: 3e keer goeie keer?
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed € 256,- € 256,- 1 Supermicro X10SL7-F € 250,05 € 250,05 4 Kingston ValueRAM KVR16LE11/8HB € 83,01 € 332,04 1 Seasonic G-series 360 watt € 56,90 € 56,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 894,99
Wellicht een idee om de boel te verplaatsen naar bijv mijn ZFS storage en configureren met behulp van NFS/iSCSI? Probleem is wel dat ik geen SLOG heb.
is everything cool?
Even niets...
Volgens mij moet ik me alleen geen zorgen maken. Ik heb de boel nu ~1 jaar draaien denk ik en volgens de stats heb ik slechts 7GB aan data geschreven naar mijn SSD. (1 block = 256 byte)
Device: t10.ATA_____Crucial_CT240M500SSD1___________________________132909460F39
Successful Commands: 2349008
Blocks Read: 24725520
Blocks Written: 29998236
Read Operations: 1107529
Write Operations: 1238442
[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 24-02-2015 23:08 ]
is everything cool?
Ding gaf geen krimp...
Mijn Intel X25-M 80GB's hadden volgens mij meer dan 2TB written voordat ik ze verkocht...
Even niets...
Ik had naar mijn X25-M 80GB 5TB geschreven, was nog in goede staat toen ik hem verkocht. De Samsung 830 256GB zit ook al op 6TB in desktop, van mijn server weet ik het niet.FireDrunk schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:20:
Ik heb mijn 840 Pro wel eens per ongeluk (lang leve een verkeerd geconfigureerde monitoring server) 2 weken lang met iets van 2200 iops belast...
Ding gaf geen krimp...
Mijn Intel X25-M 80GB's hadden volgens mij meer dan 2TB written voordat ik ze verkocht...
Ik vind dat je SSD juist goed moet gebruiken omdat ze lekker snel zijn, voordat ze versleten zijn heb je toch alweer nieuwe. Heb ook een kennis die gebruikt SSD in server om alle downloads in eerste instantie op te zetten in verband met 500Mbit, dat werkt goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 25-02-2015 11:17 ]
Even niets...
- Pantagruel
Yep, tegen de tijd dat de ssd stopt is hij doorgaans economisch afgeschreven of heb je er zoveel 'plezier' van gehad dat het dan jammer maar helaas is. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de hdd's. Ik kan er stevig van balen als een recent gekocht exemplaar er de brui aan geeft. Als een van de 10 stuks 2 TiB disks in de file server er mee zou stoppen kan ik er vrede mee hebben.FireDrunk schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:28:
Ja helemaal mee eens. Een SSD is een gebruiksvoorwerp, niet een bewaarmedium.
is everything cool?
Ik heb mijn SSD ook als datastorage gebruikt, juist vanwege de snelheid. Zowel voor VM's als voor ISO's. Heerlijk, als je iets wilt testen gewoon in 5 minuten een volledige nieuwe install van Ubuntu hebben draaien :-)
De 256GB 840 Pro (MLC) is bij techreport getest en begon bij zo'n 600TBW te reallocaten, maar was nog werkend bij 1600TBW.
De 850 Pro 512GB en 1TB hebben een opgave van 300TBW.
Zelf heb ik een enterprise MLC versie, de 512GB 843T, die zou nog meer writes (opgave 3650TBW random, 20000TBW bij sequentieel) aan moeten kunnen. Let wel, hoe groter de drive hoe langer de levensduur per TBW!
[ Voor 170% gewijzigd door |sWORDs| op 06-03-2015 17:21 ]
Goedkoop gaat het niet worden, maar voor een zuinige esxi homeserver lijkt dit toch wel echt geweldig. zo veel features op mitx!
[ Voor 13% gewijzigd door FREAKJAM op 10-03-2015 21:15 ]
is everything cool?
Omdat ik vast zit aan een leverancier kan de bovenstaande setup niet geleverd worden. Echter de volgende wel:arnovr schreef op zondag 22 februari 2015 @ 09:10:
Hoi Tweakers,
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4440 Boxed € 177,95 € 177,95 1 ASRock B85M Pro4 € 62,95 € 62,95 1 Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU € 119,30 € 119,30 1 be quiet! System Power 7 300W € 30,95 € 30,95 1 Kingston SSDNow V300 120GB € 52,95 € 52,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 444,10
Wat ik wil:
Vriendelijk bedankt!
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 179,95 | € 179,95 |
1 | ASRock B85M-HDS | € 53,70 | € 53,70 |
1 | Cooler Master Force 500 | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 117,95 | € 117,95 |
1 | Corsair Builder CX600 | € 0,- | € 0,- |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 52,95 | € 52,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,50 |
Mijn vraag aan jullie, gaat dit moederbord icm cpu ( cpu heeft vt-d en vt-x ) werken met esxi?
Ik weet niet helemaal hoe ik dit kan uitzoeken
Of moederbord vt-d ondersteund kan je vinden in de handleiding, meestal wel het geval bij ASRock.arnovr schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:12:
[...]
Omdat ik vast zit aan een leverancier kan de bovenstaande setup niet geleverd worden. Echter de volgende wel:
Mijn vraag aan jullie, gaat dit moederbord icm cpu ( cpu heeft vt-d en vt-x ) werken met esxi?
Ik weet niet helemaal hoe ik dit kan uitzoeken
Wat misschien belangrijker is: Dit moederbord heeft een Realtek NIC, terwijl de Pro4 een Intel NIC heeft. De Realtek wordt officieel ook niet ondersteund door ESXi ( kan ook zo zijn bij de Pro4 Intel?) Maar Intel NIC is meestal wel beter.
En inderdaad wat Zenix zegt, over het algemeen wordt een Intel nic beter ondersteund, maar met ESXi customizer kun je nog altijd de driver injecteren in de ISO.VT-d
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O helps your virtual machine
monitor better utilize hardware by improving application compatibility and
reliability, and providing additional levels of manageability, security, isolation, and
I/O performance.
De Realtek 8111G die bij dit moederbord zit zou zorgen voor veel esxi disconnects, en zou ik niet aanraden.
Dus antwoord op je vraag:For the Realtek 8111 (8111E, 8111G, etc.), there may be some gotchas.
The Realtek is similar enough to the 8168 series that for many folks, the below software procedure works out fine. That doesn’t mean it’ll work for you though. Your results may vary. My 8111E based NIC dropped from the network after a solid month, so I simply rebooted, and have had no further issues in many months since. Other folks report issues with getting various Realtek NICs going at all, seen in the conversation below this post, including this comment, and similar comments elsewhere, including Realtek 8111G, nic identified but no flow and ESXi host keeps disconnecting.
Ik zou dit moederbord niet nemen.
is everything cool?
Sorry voor de vragen, ik ben niet echt handig met hardware.
[edit] antwoord staat hier dus:
http://www.tinkertry.com/...realtek-8111-or-8168-nic/
Ja je kan externe nic gebruiken als alternatief
[ Voor 34% gewijzigd door arnovr op 12-03-2015 10:51 ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
is everything cool?
wat zou een rede zijn om naar 6 over te gaan ?
Wat er min of meer is veranderd in ESXi 6 voor de thuisgebruiker vind je hier. Maar updaten is niet zozeer nodig.Kek schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:00:
https://www.vmware.com/su...ver-60-release-notes.html
[ Voor 9% gewijzigd door FREAKJAM op 13-03-2015 11:21 ]
is everything cool?
Energieverbruik. 5.5 zat op 78 Watt gemiddeld en met 6.0 doet de doos nu 62 Watt gemiddeld.Kek schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:00:

[ Voor 15% gewijzigd door hans_lenze op 13-03-2015 14:57 . Reden: plaatje erbij ]
while (! ( succeed = try ()));
Er staat dat ze ook voor DDR4 bezig zijn, dat zou 8 cores (16 threads) en 256GB mogelijk moeten maken met de goedkope 45 Watt Xeon D-1540, SoC met dual 10Gbit.
[ Voor 51% gewijzigd door |sWORDs| op 13-03-2015 15:19 ]
Nu nog een goede USB3 Gigabit NIC die werkt onder ESXi en het feest kan beginnen
Even niets...
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.