Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Ik heb een Realtek op mijn mobo zitten en uiteraard is die niet supported op 5.5jacovn schreef op zondag 14 september 2014 @ 08:53:
[...]
Erg oude quote, maar goed..
Ik heb een msi c847ms-e33 en die heeft ook een realtec RTL8111E onboard voor zover ik heb kunnen vinden.
Ik heb ondertussen 5.1update 2 en 5.0update 3 geprobeerd, maar de onboard nic wordt niet herkend.
De plug in intel dual poort wel, en dan loopt de unit ook goed lijkt het. (Nog geen client geinstalleerd)
Iemand een idee hoe die nic aan de praat te krijgen ?
Of maar gewoon vergeten en met de intel nic verder gaan ?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Aha, ik zie het.FireDrunk schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:11:
[...]
De limitatie is dat je nog steeds alleen HW lvl 8 dingen kan wijzigen (dus CPU, Memory, etc), maar niet bijvoorbeeld de AHCI controller kan toevoegen. Dat is nog steeds alleen mogelijk met ofwel de Web Client ofwel met de Host Client.
(Nog steeds mega kut dus)
Ik heb gisteren mijn ESXi-bak geüpgraded van 5.1 naar 5.5. Ging verrassend soepel, ik had verwacht dat ik een ingewikkelde migratie zou moeten uitvoeren maar het ging eigenlijk op dezelfde manier als een minor update.
Ik heb mijn VMs geüpgraded naar vmx-10 en kan ze inderdaad gewoon bewerken met de laatste versie van de vSphere Client.
Ik ben iig tevreden dat het nu gewoon mogelijk is voor thuisgebruikers om de laatste versie van ESXi en de laatste versie van de virtual hardware te kunnen gebruiken. Ik weet eigenlijk niet wat (behalve de nieuwe features) de voordelen zijn van vmx-10 boven vmx-9 maar we zien wel.
Ik ben wel benieuwd of het straks met de gratis versie van de Host Client wel mogelijk zal zijn om van deze nieuwe features (zoals de virtual AHCI-controller) gebruik te maken.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dat zou het allemaal weer wat makkelijker maken voor mensen die geen vCenter willen draaien.
Even niets...
http://blogs.technet.com/...d-haswell-processors.aspx
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2073791
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1036775
Er zit blijkbaar een bug in een aantal Intel processoren die het geheugen management van VM's in de war schopt. Bij bepaalde memory acties kan het zijn dat er geheugen corruptie optreedt waar de kernel last van krijgt op een gegeven moment. Hierbij treedt een BSOD of Kernel Panic op.
Volgens mij is het geen kwestie van willen. Ik wil het best, maar het is niet gratis.FireDrunk schreef op zondag 14 september 2014 @ 23:07:
Ik vraag me af of je nu ook met de 6.0 client de AHCI controller kan toevoegen op een 5.5 host
Dat zou het allemaal weer wat makkelijker maken voor mensen die geen vCenter willen draaien.
En met "niet gratis" bedoel ik uiteraard "niet te betalen voor thuisgebruiker die vSphere niet professioneel gebruikt"
[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 15-09-2014 22:24 ]
Even niets...
Je kunt dan zelfs de database behouden waardoor je met een simpele installatie weer verder kunt klikken waar je gebleven bent. Zie ook het Autolab projectje om het geautomatiseerd uit te voeren. http://professionalvmware.com/2012/05/vsphere-5-autolab/FireDrunk schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:05:
Je kan elke keer een tijdelijke vCenter Appliance uitrollen. Die is 60 dagen geldig. Dat is niet altijd even makkelijk, maar wel een kwestie van willen...
while (! ( succeed = try ()));
En op de commandline door de vmx te editten. Een wat minder handige optie die ook mogelijk is: vm importeren in Workstation 11 of Fusion 7 Pro, bewerken en weer exporteren naar ESXi. Je hebt dus een aantal opties maar de Host Client is wel het meest makkelijkste (of je moet van de cli houden, dan is de vmx wat handiger icm de commando's van de ESXi shell). Aan de andere kant...hoe vaak wijzig je nu dit soort dingen aan een vm? Relatief weinig dus echt een groot probleem is het nou ook weer niet.FireDrunk schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:11:
De limitatie is dat je nog steeds alleen HW lvl 8 dingen kan wijzigen (dus CPU, Memory, etc), maar niet bijvoorbeeld de AHCI controller kan toevoegen. Dat is nog steeds alleen mogelijk met ofwel de Web Client ofwel met de Host Client.
Ook niet onbelangrijk om op te merken in een topic die gaat over zuinige ESXi servers: de vMA is een vm die behoorlijk wat resources trekt (teveel eigenlijk) en die je dus liever niet hebt (of liever na bouwt).FireDrunk schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:05:
Je kan elke keer een tijdelijke vCenter Appliance uitrollen. Die is 60 dagen geldig. Dat is niet altijd even makkelijk, maar wel een kwestie van willen...
Even niets...
Pics: http://imgur.com/a/En8bR
Zijn pfSense build is ook wel clean.
[ Voor 30% gewijzigd door Nindustries op 21-09-2014 19:51 ]
~ beware of misinformation.
Naar aanleiding van deze bug heb ik toch maar besloten te upgraden naar 5.5, maar mijn driver is dus niet in leven gebleven. Ik heb er weer een half uurtje Google tegenaan gegooid, maar ik kan wederom geen geval vinden dat (naar mijn idee) precies genoeg past bij mijn probleem. Halp?analog_ schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:45:
[...]
Als je hem nu upgraded is de kans er dat je bestaande drivers worden meegenomen, dit is zo voor een aantal netwerk kaartjes dus het zou me niet verbazen (mocht je zin/tijd hebben
Die staat inderdaad in AHCI modus, maar ik vind hem niet terug in mijn vSphere client.FireDrunk schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:44:
Staat je Onboard SATA Controller wel in AHCI modus? (En is het bolletje groen in ESXi?)
Even niets...
Een leuke build, maar wat moet je op dit kist met VT-d?Nindustries schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:48:
Ik vind dat deze vent op Reddit wel een vermelding verdiend: diskless ESXi, m-ITX quad-core, HiFi-style case(?), <65w
Pics: http://imgur.com/a/En8bR
Even niets...
Ik denk het ook. Of wie weet USB controller(s)?FireDrunk schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:39:
NIC's direct aan Router VM's geven.
Enige spijtige is dat het geen ECC ondersteunt.
~ beware of misinformation.
Ik ben weer wat wijzer en ik heb hem inderdaad in de Client gevonden, met inderdaad een groen bolletje. Volgens mij is er qua drivers dus niet spectaculair veel aan de hand.FireDrunk schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:32:
Dan kan je volgens mij vrij simpel een custom AHCI driver downloaden, waar het Device ID voor jouw onboard controller is toegevoegd. Volgens mij zijn er wel meer mensen die dit gedaan hebben.
Toch krijg ik nog steeds niks zichtbaar in FreeNAS, en ook niet in NAS4free. Als ik in de VM settings kijk en de PCI device aanklik, is alles aan de rechterkant (die dropdown met PCI devices) ook uitgegrijsd.
Echt...

Maar je onboard AHCI controller doorgeven kan alleen als je een 2e controller hebt, dat weet je?
Even niets...
ik ga beginnen aan mijn 2e build voor ESXi, onderstaande server komt in de (studenten) flat te staan waar ik nu woon.
Ik heb de onderdelen bij elkaar gezocht op snelheid, genoeg RAM voor ZFS later, 2 NIC's voor firewall en zuinigheid.
De servers die op onderstaande server komen te draaien zijn onder andere:
- pfSense (firewall)
- Windows Server 2012 R2 (Domain Controller)
- Ubuntu server (Download VM)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 154,90 | € 154,90 |
1 | MSI Z87I | € 112,91 | € 112,91 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM | € 145,50 | € 145,50 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 99,99 | € 99,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 608,20 |
Weten jullie of bovenstaande combinatie goed gaat werken? (inclusief VT-d en VT-x)
Yep, eerst klaarzetten voor passthrough, reboot, toevoegen aan VM. Lukt ook, maar nog steeds is de zaak uitgegrijsd en in ieder geval niet te benaderen met FreeNAS.FireDrunk schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:05:
Als je een PCI device door wil geven moet je eerst in het kopje "Advanced Settings" hem "klaarzetten" voor doorgeven. Daarna moet je rebooten.
Maar je onboard AHCI controller doorgeven kan alleen als je een 2e controller hebt, dat weet je?
Yep, daar draait de SSD met alle VM images immers op
Voor zover ik zie, gaat dat geen problemen opleveren. Je processor ondersteunt het, dus waarom nietChrisiesmit93 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:22:
Weten jullie of bovenstaande combinatie goed gaat werken? (inclusief VT-d en VT-x)
Echter, als je ZFS wil gaan draaien, moet je mi serieus overwegen voor ECC-geheugen te kiezen. Hier kun je daar veel over lezen. Bottomline: kamp y zweert erbij, kamp x vindt het risico overrated. Het gaat je in ieder geval wat extra geld kosten; niet zozeer voor het geheugen, maar meer voor een compatible moederbord en processor (de i5 die je linkt doet dat in ieder geval niet).
[ Voor 14% gewijzigd door wtdeuce op 24-09-2014 14:12 ]
Je zult wel een aangepast installatie disk moeten maken aangezien ESXi 5.5 die NIC's op dat moederbord standaard niet meer herkent en zonder een werkende netwerkkaart kun je niet installeren. Zie ook http://www.tinkertry.com/...realtek-8111-or-8168-nic/Chrisiesmit93 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:22:
Hallo,
ik ga beginnen aan mijn 2e build voor ESXi, onderstaande server komt in de (studenten) flat te staan waar ik nu woon.
Ik heb de onderdelen bij elkaar gezocht op snelheid, genoeg RAM voor ZFS later, 2 NIC's voor firewall en zuinigheid.
De servers die op onderstaande server komen te draaien zijn onder andere:De server gaat internet regelen voor in eerste instantie ~6 studenten.
- pfSense (firewall)
- Windows Server 2012 R2 (Domain Controller)
- Ubuntu server (Download VM)
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4440 Boxed € 154,90 € 154,90 1 MSI Z87I € 112,91 € 112,91 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 64,95 € 64,95 1 G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM € 145,50 € 145,50 1 be quiet! System Power 7 300W € 29,95 € 29,95 1 Samsung 840 EVO 250GB € 99,99 € 99,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 608,20
Verder heeft je moederbord inderdaad slechts een enkele storage controller dus als je ZFS wil draaien middels het doorgeven van een controller en daarnaast nog een datastore wil hebben voor je VM's (ik neem aan dat daarvoor de SSD is in je setup) dan heb je een extra storage controller nodig. RDM met ZFS schijnt geen goede combi te zijn. Je zou wel met VDMK's kunnen werken maar dat kost natuurlijk wel performance, dus mocht je ook VM's op je ZFS setup willen zetten dan zou ik dat niet doen
Overigens heb ik zelf als storage gekozen voor een Linux software raide (middels mdadm) over meerdere VDMK's. Natuurlijk kost ook dat flink wat performance maar 1Gbit aan netwerkverkeer voltrekken is ook hiermee geen probleem en voor mijn thuis fileserver is dat meer dan prima
[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 24-09-2014 23:15 ]
Als ik via tweakers pricewatch kijk kom ik uit op 2 modellen:
MSI Z87I (heeft maar 4 SATA poorten)
ASUS Q87T <- deze lijkt mij wel interessant, zag hem ook al een paar keer voorbij komen in dit topic
1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Asus Q87T | € 121,- | € 121,- |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Kingston KVR16S11K2/16 | € 134,50 | € 134,50 |
1 | Samsung 840 EVO mSATA 250GB | € 122,90 | € 122,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 613,25 |
Nog op- of aanmerkingen over deze config?
[ Voor 0% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 26-09-2014 16:34 . Reden: typo ]
En dat je een 19V adapter moet aanschaffen
Even niets...
De kast die ik gekozen heeft waarschijnlijk geen groot gat achterin, alleen een 220V aansluiting wat binnenin mooi op de adapter aangesloten kan worden
Iemand nog suggesties voor een goede en zuinige adapter? (19V, 150 Watt)
Of kan ik dit het beste van eBay halen of iets dergelijks?
Volgens mij investeer je beter in een goede voeding, voedingen van ebay zou ik snel aan gaan twijfelen. (ook kwa efficiëntie)
Zoiets:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Seasonic+19V
Ik heb hiervoor een HP SmartArray P400 controller met een 256MB BBWC. Ik wil zelf eigenlijk het liefste uitbreiden met 4x 4TB. Ik weet echter niet welke disks ik daar het beste bij kan doen. De server draait 24/7 en heb zelf eigenlijk wel een voorkeur voor WD schijven. Momenteel zitten er al 4x 2TB WD Green schijven in, die hun werk goed doen sinds 2010, ik wil deze dan ook houden.
Welke disk raden jullie aan om in een team van 4 te hangen? En welke vorm RAID (oid) zouden jullie gaan gebruiken bij 4x 4TB? Ik lees dat RAID 5 (wat mijn 4x 2TB wel heeft) niet echt een goede optie is, maar wat dan wel? ZFS? Of iets als RAID6? Wat zouden jullie doen?
ZFS of Raid doet er wat dat betreft niet zo veel toe, bij beide moet je kiezen tussen dual of single parity. Het grootste nadeel aan raid5 en raidz is dat je maar een disk mag verliezen en dat de kans relatief groot is dat een tweede disk stuk gaat voordat je rebuild complete is.
Bij raid6 en raidz-2 kun je twee disks verliezen waardoor je data een stuk veiliger is. Daarentegen ben je met 4 disks dan gelijk 50% van je storage kwijt aan parity.
Zelf heb ik gekozen voor single parity (raid5) omdat ik van alle belangrijke data goede backups heb en de rest niet heel boeiend is. Maar dat is altijd een persoonlijke afweging.
[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 28-09-2014 17:05 ]
ZFS of RAID doet er wél toe.ik222 schreef op zondag 28 september 2014 @ 16:41:
Het ligt eraan hoe groot je honger naar storage is tegenover hoe belangrijk de data op die storage is.
ZFS of Raid doet er wat dat betreft niet zo veel toe, bij beide moet je kiezen tussen dual of single parity.
ZFS heeft een hoop voordelen omdat de volume manager (het RAID-gedeelte) aware is van het filesystem.
Dat is niet waar. De kans is groot dat je een URE krijgt tijdens het rebuilden. Dat is iets anders, niet de hele schijf is namelijk kapot in dat geval.Het grootste nadeel aan raid5 en raidz is dat je maar een disk mag verliezen en dat de kans relatief groot is dat een tweede disk stuk gaat voordat je rebuild complete is.
Maar je benoemt inderdaad wel de reden waarom RAID-5 eigenlijk niet meer kan. www.zdnet.com/blog/storag...stops-working-in-2009/162
Dit is echter bij RAID-Z geen probleem: ZFS zal als het tijdens het resilveren een URE tegenkomt gewoon verder gaan. Je bent hoogstens een paar files kwijt, maar omdat ZFS op de hoogte is van het filesystem kan hij je aangeven wélke files dat zijn.
Ik heb alleen geen passthrough, dus kan de controller (helaas) niet doorgeven aan een VM.
Als ik dat wel zou hebben gekund, dan had het weer naar een Windows VM gegaan en heb ik alsnog niets aan ZFS gehad.
[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 28-09-2014 18:24 ]
RAID-Z heeft nog veel meer voordelen boven hardware RAID; zo heb je met RAID-Z geen 'last' van silent corruption (ZFS kan dat opsporen dmv checksums en het zelfs repareren als er genoeg parity beschikbaar is: self-healing data). RAID-Z kent ook geen write hole omdat het dynamische stripe-sizes gebruikt.
In de TS van Het grote ZFS topic staat een mooi lijstje met voordelen; eigenlijk grotendeels hetzelfde als ik hierboven al opnoemde. Ook deze blogpost, waarin vooral wordt uitgelegd waarom RAID-Z geen last heeft van write hole, is interessant.
Maar goed, als je geen IOMMU hebt (zoals je aangeeft) wordt het lastig.
Je zou nog even kunnen wachten op ESXi 6. Het schijnt dat je dan ook als gebruiker van de gratis versie gebruik kunt maken van vmx-10, en dus ook van de nieuwe virtuele AHCI-controller. Dan kun je via RDM je schijven doorgeven en heb je in principe geen IOMMU nodig. Maar goed, hoe goed (en óf) dat gaat werken moeten we nog even zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 28-09-2014 18:50 ]
Wil je die blijven gebruiken? Die kan namelijk schijven van maximaal 2 TB aanCptChaos schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:36:
Aan het einde van dit jaar, wil ik mijn huidige ESXi server een leuke (storage) upgrade geven.
Ik heb hiervoor een HP SmartArray P400 controller met een 256MB BBWC.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Voor je nog meer WD's koopt, lees even dit: nieuws: 'Groot aantal 3TB-drives van Seagate en WD vertonen gebreken'
Daar ging het niet over, het ging over raid5 of 6 vs raidz. Waar ik zeg is dat ook bij ZFS moet kiezen tussen dual of single parity (raidz vs raidz-2). Die keuze voor single of dual parity is dus onafhankelijk van of je (software) raid of ZFS kiest.Compizfox schreef op zondag 28 september 2014 @ 17:32:
[...]
ZFS of RAID doet er wél toe.
ZFS heeft een hoop voordelen omdat de volume manager (het RAID-gedeelte) aware is van het filesystem.
[...]
Juist omdat een URE je RAID array sloopt MOET je naar RAID6 toe...
Bij ZFS kan je bij RAIDZ blijven omdat je array niet door een URE stuk gaat...
De discussie of je dus Single of Dual parity moet gebruiken, is zeer zeker WEL afhankelijk van het gebruik van ZFS...
(Desalniettemin is RAIDZ2 altijd beter, maar dat terzijde)
[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 29-09-2014 09:06 ]
Even niets...
Installatie staat op een 16GB Kingston USB.
Systeem;
G3220
H81i-plus
2x 8GB Corsair 1600mhz
3TB hdd sata 6gb
1TB hdd sata 6gb
250 GB hdd data 3gb
Ik heb op internet ernaar gezocht maar wordt er niet wijzer van. Audio op disabled gezet en zelf ram geheugen handmatig toegewezen aan igpu. Helaas...
Weet iemand of dit mogelijk is?
Ik zou eens kijken naar VMware Converternielsn schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:54:
Ik wil nog eens even wat experimenteren met ESXI, alleen vroeg ik me af of ik mijn huidige installatie op een of andere manier kan backuppen en dan meteen kan importeren in ESXI als VM.
Weet iemand of dit mogelijk is?
Bedankt!
[ Voor 16% gewijzigd door nielsn op 29-09-2014 18:02 ]
Een geheugen bankje bleek de boos doende te zijn helaas....Ottovw schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:49:
Wil mijn nieuwe systeem installeren maar EXSI loopt vast op "Relocated modules and starting up the kernel..."
Installatie staat op een 16GB Kingston USB.
Systeem;
G3220
H81i-plus
2x 8GB Corsair 1600mhz
3TB hdd sata 6gb
1TB hdd sata 6gb
250 GB hdd data 3gb
Ik heb op internet ernaar gezocht maar wordt er niet wijzer van. Audio op disabled gezet en zelf ram geheugen handmatig toegewezen aan igpu. Helaas...
Het systeem, i5 16GB ondersteunt VT-d (als eens met USB geprobeerd, werkt) en een RAID controller van IBM M5015 (nieuw gekocht, omgeflashed naar LSI ROM en Firmware, wilde de nieuwe updates).
Alles werkt goed samen.
Wat vooraf gebeurde (er was een backup):
VMDK is niet geschikt om daarmee thuis een NAS te bouwen bijvoorbeeld met NAS4Free. Begrijp mij niet verkeerd, ook dit alles werkt prachtig samen. Maar zat keer op een avond laat met de configuratie te spelen, waardoor ik de 7TB VMDK file delete. Omdat de VMDK file was 'Thin Provisioned', is het terughalen van de delted file niet mogelijk, door zijn dynische karakter. Bij 'Thick Provisioned' is file recovery wel mogelijk. Maar dan moet de file error vrij zijn, je RAID intact (dat was/is het) zijn, om uberhaupt recovery te laten slagen. VMFS moet geen errors bevatten. Eigenlijk teveel afhankelijkheden om ervan te huiveren. Wat mij totaal verbaasde is dat VMWARE voor zijn VMFS systeem geen recovery tools levert. Je bent aangewezen tot de professionele recovery diensten. Een tool dat wel werkt, niet gratis, is Diskinternals. Je kunt op meerdere maniere je VMFS benaderen, maar je VMDK moet wel 'Thick Provisioned' zijn.
Wat ik nu wil:
Liefst zou het IBM M5015 RAID 10 (file systeem EXT-3 of4?) met VT-d direct door NAS4Free willen laten aanspreken. Voor mij gezien is het voordeel, dat het file systeem zonder teveel moeite is te recoveren. Maar, is dit slim? Ik lees al verhalen dat RAID en VT-d geen betrouwbare oplossing biedt, geen helder uitleg hierover. Wat wel zou werken is RAW LUN. Maar wat ik met deze oplossing begrijp, is dat hier ook gewekt wordt met een VMFS en VMDK en geen direct EXT-3, dus heeft niet mijn voorkeur.
Ik ben benieuwd naar racties, ook wanneer van dit idee moet worden afgestapt.
Of je voor hardware RAID of ZFS of weer iets anders moet gaan is weer een andere discussie, als je dan toch een kaart hebt die je naar IT-mode / HBA kunt flashen en je een BSD-afgeleide gebruikt gaat mijn voorkeur uit naar ZFS omdat het tegen meer soorten corruptie beschermt dan dat RAID dat doet.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Even niets...
En zoals Paul zegt is IOMMU (Intel noemt dat VT-d) juist wel de beste oplossing.
pricewatch: ASRock E3C224D4I-14SAfwezig schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 18:16:
Kijkende naar die specs voor die mobiele broadwell procs doet toch weer mijn hoop op energiezuinige xeons herleven. Ik zit nog steeds te wachten op een mitx moederbord wat vt-d en 32gb ecc ondersteund. Misschien komt het dan eindelijk begin 2015!
wellicht extended mitx, maar hij heeft tenminste ook een built-in LSI HBA
[ Voor 10% gewijzigd door DXaroth op 01-10-2014 09:17 ]
Goed om te te lezen. Inderdaad aan den lijve ondervonden dan VMDK voor grote datastorage een oplossing is die gewoon *NIET* met inzetten. Had al over ZFS gelezen, kennelijk niet genoeg, maar het werd mij nooit duidelijk in alle verhalen waarom *VMDK* je niet zou moeten gebruiken (zie mijn verhaal aantal posts hiervoor: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42974194).Paul schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 18:02:
Mensen die ZFS willen gebruiken op ESXi gebruiken _juist_ een M5015 die ze met VT-d rechtstreeks doorgeven aan de VM omdat dit veel betrouwbaarder is dan VMDK of een Raw Device Mapping
Of je voor hardware RAID of ZFS of weer iets anders moet gaan is weer een andere discussie, als je dan toch een kaart hebt die je naar IT-mode / HBA kunt flashen en je een BSD-afgeleide gebruikt gaat mijn voorkeur uit naar ZFS omdat het tegen meer soorten corruptie beschermt dan dat RAID dat doet.
Goed om te lezen dat VT-d ook een betrouwbare oplossing is.Compizfox schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 19:09:
@Sokolum01: Kijk eens in de TS, daar staat een heel verhaal over het combineren van ZFS en ESXi.
En zoals Paul zegt is IOMMU (Intel noemt dat VT-d) juist wel de beste oplossing.
De enige downside van hardware RAID die ik weet is de URE/TLER van de harddrive. Vandaar mijn keuze voor RAID 10. RAID 5 is hier gevoeliger voor. Maar als ik toch lees dat ZFS het beter doet dan een RAID oplossing met een Journaling filesystesm (en de harddrive die zelf een mechanisme in huis hebben voor sector recovering), zal ik eerst in ZFS gaan verdiepen om te begrijpen waarom dit zoveel beter is (Het grote ZFS topic).
Bedankt voor de adviezen
Even niets...
@sokolum01: Kijk in dat geval een een pagina terug (1, 2), daar heb ik pas geleden nog een poging gedaan om mensen naar ZFS te bekeren
Ik zou dus lekker voor RAID-Z1 kiezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 01-10-2014 10:02 ]
Zojuist het intro gelezen van 'Het grote ZFS topic'.Compizfox schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:00:
Ik denk niet dat hij hardware-RAID wil combineren met ZFS (ik zie überhaupt niet echt voor me hoe dat mogelijk is), maar ik denk dat hij nog twijfelt tussen hardware-RAID en ZFS.
@sokolum01: Kijk in dat geval een een pagina terug (1, 2), daar heb ik pas geleden nog een poging gedaan om mensen naar ZFS te bekeren
Ik zou dus lekker voor RAID-Z1 kiezen.
de M5015 zal ik nu gaan gebruiken als een doorvoer haven, dus ik wil dat ZFS de drives direct kan aanspreken. Vraag mij af of LSI ooit een firmware update zal uitbrengen waarbij ZFS vanuit de controller wordt ondersteund.
De volgende vragen die ik heb:
- Heeft de cache op de M5015 en de BBU nog nut, heeft de M5015 uberhaupt nog nut?
- Kan ik met ZFS en ESXI gewoon direct de SATA controllers onboard van de moederbord gebruiken?
Je kunt inderdaad ook onboard controllers doorgeven, je moet echter (minimaal) 1 controller aan ESXi laten hangen voor de datastore waar het OS van je storage-VM op staat. Welk moederbord gebruik je?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Even niets...
ZFS zal nooit vanaf de controller worden ondersteund. ZFS kan je per definitie niet in hardware draaien omdat alle voordelen van ZFS voortkomen uit het feit dat ZFS een volume manager (het RAID-gedeelte zeg maar) combineert met een filesystem.Fermion schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:56:
[...]
Zojuist het intro gelezen van 'Het grote ZFS topic'.
de M5015 zal ik nu gaan gebruiken als een doorvoer haven, dus ik wil dat ZFS de drives direct kan aanspreken. Vraag mij af of LSI ooit een firmware update zal uitbrengen waarbij ZFS vanuit de controller wordt ondersteund.
Nope, het is de bedoeling dat je de M5015 naar IT-mode (initiator-target-mode) gaat flashen waardoor hij een 'domme' AHCI HBA wordt. De BBU, XOR-engine en NVRAM hebben alleen nut bij hardware-RAID en werken dus niet in IT-mode.De volgende vragen die ik heb:
- Heeft de cache op de M5015 en de BBU nog nut, heeft de M5015 uberhaupt nog nut?
Ja, je hebt wel wat aan de M5015 omdat je een dedicated HBA nodig hebt om dmv VT-d door te geven aan de ZFS-VM. Je hebt je onboard HBA nodig voor de datastore van ESXi.
Ja, het gebruiken van een aparte, degelijke HBA zoals een M5015 of een M1015 is maar één van de mogelijkheden. Een andere mogelijkheid is om de onboard HBA juist door te geven aan je ZFS-VM en een goedkope HBA bij te plaatsen die de datastore van ESXi regelt.- Kan ik met ZFS en ESXI gewoon direct de SATA controllers onboard van de moederbord gebruiken?
Hier zitten nogal wat haken en ogen aan; sommige HBAs (zoals de ASM1061) werken bijvoorbeeld, tegen de verwachting in, niet als je de onboard HBA doorgeeft aan een VM. Meer hierover staat ook in de TS van dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 01-10-2014 11:36 ]
Jetway NF9E-Q77 Mini-ITX MotherboardPaul schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:03:
De 5015 is, zoals FireDrunk eerder aangaf, inderdaad een ander ding dan de M1015, dat had ik even gemist. Met ZFS kun je beter die M5015 verkopen en er een M1015 voor terug kopen, ZFS kan / doet niets met die cache / BBU, het geld wat je overhoudt kun je dat in meer RAM stoppen; daar heeft ZFS 'nooit' genoeg van
Je kunt inderdaad ook onboard controllers doorgeven, je moet echter (minimaal) 1 controller aan ESXi laten hangen voor de datastore waar het OS van je storage-VM op staat. Welk moederbord gebruik je?
http://www.jetwaycomputer.com/NF9E.html
Volgende stap is de M5015 naar IT-mode brengen.
Dacht zelf eerst om Single RAID-0 oplossing in te zetten. Ik heb vier harddrives (4TB) tot mijn beschikking om dan elk harddrive aan te bieden in een RAID-0 oplossingen, je krijgt dan 4x RAID-0 aangeboden.
Maar waarom zou de Cache ism BBU van de M5015 voor de ZFS niet goed uitpakken in een 4x single RAID-0 oplossing? Ik zou denken bij een stroomuitval dat de data nog op de Cache van de M5015 staat (de chache van de harddrive wel uitschakelen).
Je kunt de M5015 gebruiken voor RAID 1 voor de datastore en dan de onboard aansluitingen voor ZFS, of de onboard aansluitingen voor een datastore (niet in RAID, dat snapt VMware niet op die controller) en de PCIe-kaart voor ZFS.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Bedankt.Paul schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:40:
Alle 6 de SATA-poorten op dat moederbord komen van de Q77-chipset, die kun je dus ofwel allemaal doorgeven aan een VM, of geen van allen. Als je ze allemaal doorgeeft zul je een insteekkaart moeten gebruiken om een schijf voor een datastore op te prikken (of een iSCSI of NFS datastore, maar deze kan dus niet van een VM die op diezelfde machine draait af komen).
Je kunt de M5015 gebruiken voor RAID 1 voor de datastore en dan de onboard aansluitingen voor ZFS, of de onboard aansluitingen voor een datastore (niet in RAID, dat snapt VMware niet op die controller) en de PCIe-kaart voor ZFS.
Initiator Target mode voor de M5015 schijnt niet te bestaan:
http://www.xtremesystems....R-IT-Firmware-and-or-JBOD
De RAID-0 oplossing (4x RAID-0 bouwen) is dat een extra layer komt, maar de nadelen zijn mij niet duidelijk. In mijn beleving wordt de data direct weg geschreven naar de Harddrive.
Zal dit testen door 1 single drive in RAID-0 te hangen:
- de ze te formateren met file systeem (voor deze test NTFS)
- de drive eruit halen en via een externe SATA<>USB op mijn laptop aan te sluiten.
Wanneer dit voorbeeld werkt, bouw ik 4x RAID-0 met een single drive, ben ik alleen benieuwd hoe de ZFS dit aanpakt.
Op deze manier heb je de nadelen van hardware RAID met de nadelen van ZFS
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als je ZFS gaat gebruiken moet je zorgen dat ZFS direct bij de schijven kan. Als je wilt weten waarom dit is moet je in de TS van dit topic kijken, daar heb ik dat uitgelegd.
Als je M5015 niet in IT-mode kan, betekent dat dat je die niet kunt gebruiken voor ZFS.
[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 01-10-2014 13:27 ]
Duidelijk.Paul schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:20:
Je RAID-controller zit dan, ook bij 4x RAID 0, nog steeds tussen ZFS en de schijf. Of de SMART-data nog goed door komt is maar de vraag, de raid-controller gaat mogelijk arrays offline gooien als het 1 bitje niet kan lezen, etc etc.
Op deze manier heb je de nadelen van hardware RAID met de nadelen van ZFSHardware RAID gooit veel te vroeg alles dicht en laat je niet rechtstreeks de schijf aanspreken, en ZFS laat je geen losse schijven toevoegen of een raid level migration doen.
Zal de M5015 gebruiken om mijn OS op te starten en de onboard SATA doorsluizen naar mijn ESXI, zoals Paul dat al aangaf, de Q77 chipset leent zich hiervoor (laat het weten als het werkt, of niet).
Voor de geïnteresseerden: Zojuist in RAID-0 single in NTFS geformateerd en wat informatie erop gezet.
De Partitie is op de harddrive vanaf een normale SATA niet te lezen. Windows ziet het als een niet geconfigureerde harddrive.
Resumerend voor de lezers die later instappen:
De IBM M5015 (LSI 9260-i8) kan je niet inzetten als een simpele SATA controller, gewenste optie: Initiator Target Mode (IT-Mode) wordt niet ondersteund. Hiervoor zal ik de onboard SATA controllers van mijn Jetway NF9E-Q77 gebruiken om in ESXI ZFS te gaan opzetten met NAS4Free. Let wel, ook de i5 moet VT-d ondersteunen! (je moederbord en je CPU). De reden voor mij (zou voor iedereen moeten zijn die een NAS wilt bouwen) is dat:
- VMDK in ESXI een drama is wanneer je met problemen te maken krijg, het opereert niet transparant genoeg. Bij een probleem ben je een file kwijt, dat eigenlijk jouw complete harddrive is. Begin er niet aan voor DATA opslag!!!
- Het VMFS is geen open filesysteem, tools voor recovering zijn er nagenoeg niet, alleen duur professioneel support.
Het aard van mijn probleem heeft voornamelijk te maken dat de harddrive buitenom ESXI niet direct kan worden aangesproken door een VM (Virtual Machine), het kan alleen wanneer je de hardware dedicated aan een VM toewijst (niet meer door andere VM's te gebruiken). Het ander punt dat aan het licht is gekomen, voor een redundante oplossing werkt ZFS beter dan de huidige hardware matige RAID oplossingen.
Zal een update geven wanneer de gewenste configuratie wel of niet werkt.
Je moet dus ESXi op een andere controller draaien dan op die M5015. Ook kan je er, zodra je de controller doorgeeft aan een Virtual Machine, niet meer van booten... Dit heeft te maken met de boot rom die niet beschikbaar is in de virtuele bios van een VM.
Je kan de controller dus alleen in zijn geheel doorzetten, en alle schijven die er aan hangen, gaan dus automatisch mee.
Je moet dus ook nog een vDisk voor je Virtual Machine aanmaken op een lokale schijf die ESXi ziet, die los van die M5015 staat...
Even niets...
ESXi kan op een USB-stick, datastore helaas niet. Wordt dat een RAID-array? Als dat niet zo is dan is dat een hele dure manier om aan één SATA-poort te komenFermion schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:00:
Zal de M5015 gebruiken om mijn OS op te starten
Rhàshan - Aditu Sunlock
Persoonlijk vind ik wat je hier post gewoon FUD. Uiteraad is een VMDK een file die je hele virtuele disk voor een vm voorstelt. Hoe denk je dat dat bij HyperV is? Juist, VHDX. Bij Xen? Raw, vhd, qcow. Wat je nu zegt is zo een beetje alsof je zegt 'Pas op met een auto want de wielen er onder draaien rond!!1!'.Fermion schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:00:
- VMDK in ESXI een drama is wanneer je met problemen te maken krijg, het opereert niet transparant genoeg. Bij een probleem ben je een file kwijt, dat eigenlijk jouw complete harddrive is. Begin er niet aan voor DATA opslag!!!
Wow, dus omdat VMFS niet open is en er weinig recovery tools zijn is het niet geschikt voor data opslag? Amai, chanceke dat we dat ooit niet vertelden over NTFS. ZFS hebben we ook geen data recovery tools voor, als daar de str de kn eens goed geraakt heeft ben je ook balls shaven, ZFS is dan wel van grond af aan gemaakt met consistency en data safety op nummer 1, dat even terzijde, good luck met daar recovery op los te laten.- Het VMFS is geen open filesysteem, tools voor recovering zijn er nagenoeg niet, alleen duur professioneel support.
Wederom vind ik het ook weer FUD. Ik pretendeer geen high end VMware consultant te zijn, maar in de beperkte tijd dat ik met oude rotten in het vak heb rondgelopen heb ik nog NOOIT gehoord van een corrupt of fubar corrupt VMFS volume, tenzij de RAID er onder er uit geknald was. Maar dat is dan weer alsof je zegt dat de motor van je auto ruk is wanneer je in een grote vuurbal tegen een brug bent geknald maar wel even vergeet te vertellen dat je linkervoorwiel en rechterachterwiel nog thuis lagen toen je vertrok!
Enne, on top of all this, we backuppen toch, rignt? Euh wacht...
Er is ook nog het concept van RDMs wat je kan nalezen maar dat zet bij jouw hardware combinatie/verhaal geen zoden aan de dijk.
Ik denk dat je de startpost nog eens moet doornemen... Daar leggen we ook nog wat uit over VT-d dacht ik.
Wat je zegt over die RAID0 is inderdaad wat de anciens hierboven je proberen te vertellen, je filesystem zit niet rechtstreeks op die disk en er zit RAID logica tussen.
Uit de TS van het ZFS topic:
ZFS is inderdaad softwarematige RAID, en dat heeft diverse voordelen. Veel mensen denken dat het veel aanslag pleegt op je CPU, maar zelfs een Atom CPU kan meer dan een gigabyte aan XOR instructies verwerken. XOR geldt als een makkelijke instructie en wordt in de praktijk beperkt door geheugenbandbreedte wat op moderne systemen tussen de 4 en 20 gigabyte per seconde ligt. Mensen die denken dat een XOR-engine nodig is voor goede performance, hebben teveel geluisterd naar de doctrine van de controllerfabrikanten.
De voordelen van software RAID:
Geen dure Hardware RAID controller nodig*
Geen Battery Backup Unit nodig (mits je filesystem een afdoende natuurlijke bescherming heeft zoals een journal of soft updates)
Geen dure TLER-schijven nodig, zoals de WD RE series, die stukken duurder zijn alleen voor meer garantie en firmware die TLER mogelijk maakt. Door goedkope schijven te gebruiken kun je er meer van kopen dus meer storage en meer performance. (Wikipedia: Time-Limited Error Recovery). * - Zie uitleg een stuk terug bij voordelen ZFS
Onafhankelijk van de controller. Gaat je controller stuk met software RAID dan koppel je je disks aan een andere controller en je bent zo weer online.
Gebruik van meerdere controllers. Je onboard SATA poorten zijn de best mogelijke poorten die je kan hebben, dus waarom die niet gebruiken? Je hebt er vaak max 6 en dus kun je zowel disks op je onboard controller als op een add-on controller aansluiten, en in dezelfde pool integreren. Zolang je controllers voldoende bandbreedte hebben is hier geen enkel bezwaar tegen qua performance.
Hardware RAID weet eigenlijk niet of een block corrupt is, het kan alleen constateren dat een block niet in sync is. Vrijwel alle controllers gaan ervan uit dat de parity fout is en de originele data goed is, en corrigeren de parity in dat geval. Dit kan voor corruptie zorgen die niet gedetecteerd of gecorrigeerd wordt door traditioneel RAID; silent corruption. Software RAID zoals in ZFS kan dus dingen die hardware RAID nooit zou kunnen nabootsen, met cruciale verschillen tot gevolg.
[ Voor 41% gewijzigd door HyperBart op 02-10-2014 00:20 ]
Ontopic:
Het is misschien wat scherp, maar het klopt wel aardig. VMFS is niet helemaal open, maar het leuke is wel, het is helemaal niet zo'n super geavanceerd systeem. Het is meer een setje afspraken wat hosts maken, dan dat dingen door vmfs zelf geregeld worden.
Wat bijvoorbeeld best grappig is, probeer maar eens een Linux VM te maken op VMFS, gebruik Thick Provisioning, en scan daarna met een Ext4 recovery tooltje over je VMFS filesystem heen.
Je kan >90% van je filesystem direct recoveren...
Even niets...
Chanceke hebben = geluk hebben
Anciens = de oudgedienden
Str de kn raakt = stront de knikker raakt, maar dat lijkt me ook NL
FUD = Fear Uncertainty and Doubt
Dat laatste kan ik bevestigen, heb destijds aan de hand van jouw tip idd een 'gecrashde' linux vm en rdm-ed disk grotendeels kunnen redden.FireDrunk schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 09:08:
i lolled
Ontopic:
Het is misschien wat scherp, maar het klopt wel aardig. VMFS is niet helemaal open, maar het leuke is wel, het is helemaal niet zo'n super geavanceerd systeem. Het is meer een setje afspraken wat hosts maken, dan dat dingen door vmfs zelf geregeld worden.
Wat bijvoorbeeld best grappig is, probeer maar eens een Linux VM te maken op VMFS, gebruik Thick Provisioning, en scan daarna met een Ext4 recovery tooltje over je VMFS filesystem heen.
Je kan >90% van je filesystem direct recoveren...
Voor een gedeelte vd bevolking is niet zo moeilijk om te ontcijferen.HyperBart schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 09:35:
En blijkbaar heb ik redelijk "Belgisch" geschreven.
Chanceke hebben = geluk hebben
Anciens = de oudgedienden
FUD = Fear Uncertainty and Doubt
sjans hebbu = kans hebben/maken, dat weet toch iedere brabo
FUD, Elmer Fudd toch

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik heb hier de afgelopen dagen mee gespeeld en het is echt een mooie tool. Je kunt een .ova file downloaden van ongeveer 450mb en deze simpel deployen via ESXi. De tool is gebaseerd op Ubuntu 14.04 en te benaderen via een webpagina.
Ik heb op mijn ZFS machine een aparte dataset gedeeld via NFS en deze gemount op mijn Nakivo VM (Je hebt gewoon shell access, dus je kunt apt-get install nfs-common zelf doen etc). Je kunt on demand backups maken, maar ook gewoon je backups schedulen.
Het enige wat me niet mogelijk is, is om een backup te maken van mijn ZFS VM zelf (Take snapshot is ook greyed out in ESXi zelf wanneer ik een snapshot wil maken van mijn ZFS VM). Dit komt omdat ik mijn sas-controller heb hangen aan deze VM via directpath i/o.
The following features are unavailable for virtual machines configured with DirectPath:
Snapshots
[ Voor 48% gewijzigd door FREAKJAM op 04-10-2014 18:52 ]
is everything cool?
Thx for sharingFREAKJAM schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:56:
Voor mensen die nog een gratis ESXi backup oplossing zoeken, kan ik Nakivo aanraden.
Bah... even een reboot doen. Blijkt de usb stick defect te zijn

Kan de usb stick er uit eens opgestart? Zo staat er niet constant spanning op de elektronica en zal hij hopelijk niet zo snel meer defect geraken.
Hoe vangen jullie dit op? Voor de meeste zal de recover snel gaan maar ik heb hier 7 netwerken en een iscsi connectie te configureren. Ik wil dit redundant.
[ Voor 141% gewijzigd door A1AD op 06-10-2014 09:06 ]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Dan vind ik het wel vreemd dat mijn ESXi server vrolijk verder bleef draaien, god weet hoelang die stick al defect was?Loekie schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 00:50:
Als stick er uit is, loopt esxi binnen 12-24 uur vast. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken wanneer het gebeurt.
De reden dat ik er achter kwam was dat ESXi na een reboot configuratiewijzigingen kwijt was...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar 'verdwijnt' de drive gewoon in het niets, en heeft ESXi er niets te zoeken, gaat het volgens mij vrij lang goed
Feit blijft: Verstandig is het niet
Even niets...
Zet mij toch wel aan het denken om een clone/backup te regelen van mijn huidige usb-stick. Lees alleen veel verhalen op internet dat zo een dergelijke usb-stick niet zomaar te klonen is. Lees zo vlug alleen een succes-verhaal van Clonezilla.
is everything cool?
Maar schedule kan enkel met de paid versionFREAKJAM schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:56:
Voor mensen die nog een gratis ESXi backup oplossing zoeken, kan ik Nakivo aanraden.
maar ook gewoon je backups schedulen.
Het enige wat me niet mogelijk is, is om een backup te maken van mijn ZFS VM zelf
[...]
Ik ga nu elke nacht een backup maken van de ESXi config. Een clone/mirror zou natuurlijk ideaal zijn.FREAKJAM schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:36:
Vervelend A1AD.
Zet mij toch wel aan het denken om een clone/backup te regelen van mijn huidige usb-stick. Lees alleen veel verhalen op internet dat zo een dergelijke usb-stick niet zomaar te klonen is. Lees zo vlug alleen een succes-verhaal van Clonezilla.
[ Voor 34% gewijzigd door A1AD op 06-10-2014 10:54 ]
is everything cool?
FREAKJAM schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:12:
Je zou deze link nog kunnen proberen. Ik heb de NFR versie vorige week nog weten te regelen, maar zie dat de url nog steeds werkt. Je kunt aangeven dat je een VMUG member bent bijvoorbeeld (wat gratis is), maar vervolgens wordt dat niet gecontroleerd/geverifieerd.
Edit:
Beetje jammer van de hoge memory requirements.
Heb jij een dedicated machine hiervoor?
[ Voor 9% gewijzigd door A1AD op 06-10-2014 13:28 ]
Processed: 1.2TB (100%)
Read: 713.5GB
Transferred: 14.9GB (47.8x)
Pretty good dedup en compressie. Daar zit dan wel een SQL en een Fileserver bij, maar goed... Real world cijfertjes.
Heb de specs naar beneden geschroefd en werkt gewoon goed. (1 vcpu en 2gb ram). Binnen een paar minuten had ie 6 van mijn VM's gebackupped. (25GB compressed, ~120Gb uncompressed).A1AD schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:26:
[...]
![]()
Edit:
Beetje jammer van de hoge memory requirements.
Heb jij een dedicated machine hiervoor?
Ik zal vanavond even een nieuwe testbackup voor je doen inclusief cijfertjes.
[ Voor 12% gewijzigd door FREAKJAM op 06-10-2014 14:17 ]
is everything cool?
En toen wilde ik updaten van FreeNAS 8 naar FreeNAS 9 en was ineens mijn disks kwijt. Kom je erachter dat ZFS en RDM geen goed plan is.
Ik ben dus op zoek naar een oplossing met Vt-D maar zie door de bomen het bos niet meer. De CPU is niet zo moeilijk met de pricewatch : pricewatch: Intel Core i5 4570S Boxed
Maar dan het bord. De eisen :
- uAtx
- 4 DIMM sloten
- werkende Vt-D ondersteuning
- liefst ESXi 5.5 ondersteunde NIC aan boord
Van sommige chipsets weet ik dat Vt-D erin zit, maar dan zijn de mobo fabrikanten vergeten de optie in het BIOS aan te maken.
Dus : wie heeft goede ervaringen met een bepaald bordje?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zelf gebruik ik dit bordje pricewatch: ASRock B85M Pro4, helaas word de NIC niet default door ESXI ondersteund, is wel makkelijk op te lossen, zie http://www.ivobeerens.nl/...work-card-in-vmware-esxi/asing schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:35:
Even een vraagje tussendoor... Ik heb thuis een simpele ESX host met een Intel Pentium G640 en een Asus moederbordje. En toen kwam ik op het idee om FreeNAS te gaan draaien. 4 disks erin, RDM doorgeven en draaien maar.
En toen wilde ik updaten van FreeNAS 8 naar FreeNAS 9 en was ineens mijn disks kwijt. Kom je erachter dat ZFS en RDM geen goed plan is.
Ik ben dus op zoek naar een oplossing met Vt-D maar zie door de bomen het bos niet meer. De CPU is niet zo moeilijk met de pricewatch : pricewatch: Intel Core i5 4570S Boxed
Maar dan het bord. De eisen :
- uAtx
- 4 DIMM sloten
- werkende Vt-D ondersteuning
- liefst ESXi 5.5 ondersteunde NIC aan boord
Van sommige chipsets weet ik dat Vt-D erin zit, maar dan zijn de mobo fabrikanten vergeten de optie in het BIOS aan te maken.
Dus : wie heeft goede ervaringen met een bepaald bordje?
Waarom niet gewoon de goedkoopste i5, pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed ? Die S variant heeft volgens mij weinig meerwaarde.
[ Voor 7% gewijzigd door guid0o op 06-10-2014 15:51 ]
Werkt toch enkel op Windows?HyperBart schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:36:
Veeam B&R, ook niet gratis maar ergens wel te snorren, doet zijn werk anders ook niet slecht.
Voor mij wel, ik stelde de vraag aan jou eerder ter bevestiging niet om je terecht te wijzen.HyperBart schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:15:
Ja, dat wel, was dat een eis dat het non-Win was? Gemist dan
Tnx!guid0o schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:49:
[...]
Zelf gebruik ik dit bordje pricewatch: ASRock B85M Pro4, helaas word de NIC niet default door ESXI ondersteund, is wel makkelijk op te lossen, zie http://www.ivobeerens.nl/...work-card-in-vmware-esxi/
Waarom niet gewoon de goedkoopste i5, pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed ? Die S variant heeft volgens mij weinig meerwaarde.
De door jou aangehaalde i5 heeft een TDP van 85Watt, de S heeft een TDP van 65W
Verder heb ik de HCL van VMWare en de pricewatch naast elkaar gelegd, de enige nog ondersteunde kaarten zijn de 82574L, de 82576 en de I210. Dan kom je automatisch uit op wat supermicro borden van 175 euro+. Dat wordt dus een fijne dual NIC insteekkaart.
Als je server uit zijn neus staat te peuteren (en voor de meeste servers in dit topic gaat dat op...) gebruiken de normale en de S-variant precies evenveel stroom. Pas bij het pieken wordt de S-variant geknepen zodat de gemiddelde TDP onder de 65 Watt blijft; hierdoor duurt het wel weer langer voordat dezelfde hoeveelheid berekeningen is uitgevoerd.
Met andere woorden, TDP boeit maar amper, het kost vooral geld
Rhàshan - Aditu Sunlock
Misschien moet die tekst (of iets soortgelijks) in de TS?Paul schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:40:

[ Voor 8% gewijzigd door FREAKJAM op 06-10-2014 22:51 ]
is everything cool?
Nou er zit nu een G620 in, en ik merk af en toe dat het ding het zwaar heeft. Maar dan werk ik op een virtuele W2K8 server met SCCM en SQL erop. Voor de rest is de load niet echt schokkend. Ik heb meer last van een trage datastore dan.Paul schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:40:
Hoe druk gaat je server het precies krijgen? Een beetje FreeNAS draaien doet echt helemaal niks, pas bij het unparren van downloads of het door (bijvoorbeeld) Plex laten transcoden van films gaat je CPU stressen, en dan nog zijn die beiden beperkt door je disks of de kwaliteit die je client aan kan.
Als je server uit zijn neus staat te peuteren (en voor de meeste servers in dit topic gaat dat op...) gebruiken de normale en de S-variant precies evenveel stroom. Pas bij het pieken wordt de S-variant geknepen zodat de gemiddelde TDP onder de 65 Watt blijft; hierdoor duurt het wel weer langer voordat dezelfde hoeveelheid berekeningen is uitgevoerd.
Ik dacht dat er een verschil in architectuur was waardoor TDP 20 Watt lager kon zijn, maar als ik je zo lees is de S versie gewoon een begrensde uitgave

En toen werd het een hele zoektocht naar een mobo wat VT-D ondersteunt en aan mijn eisen voldoet. In principe zijn die niet zo gek :
- uATX
- onboard video
- 4 DIMM sloten
- minstens 3 PCI-e sloten, 2 keer 1x 1 keer 16x
- VT-d ondersteuning
- Minimaal 32GB RAM
Eerst maar eens opgezocht welke Intel chipsets VT-d zouden moeten ondersteunen. Zouden, want het bios moet het ook snappen.

Dat ingevoerd in de Pricewatch levert 16 mobo's op onder de 100 euro. Er zijn lijstjes te vinden van merken en borden die VT-d wel en niet ondersteunen. Asus schijnt er niet echt goed in te zijn, Asrock daarentegen
Van de pricewatch: ASRock H77 Pro4-M wordt beweerd dat deze wel en niet ondersteuning biedt

Nu nog even een processor, en dat zou dan deze moeten worden : pricewatch: Intel Core i5 3330 Boxed
Dus het geheel wordt :
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 150,- | € 150,- |
1 | ASRock Z77 Pro4-M | € 79,50 | € 79,50 |
1 | 3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M | € 14,22 | € 14,22 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 21,36 | € 21,36 |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 131,93 | € 131,93 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 397,01 |
De rest (geheugen, kast, disks, voeding) heb ik al.
[ Voor 59% gewijzigd door asing op 06-10-2014 23:59 ]
Je gaat dan wel een setup kopen van een generatie terug he? 1155 is al wat ouder, 1150 is al gemeengoed...
Even niets...
Ja dat zag ik ook, de Haswell generatie is nieuwer. Maar er schijnt ook een gemeen bugje in te zitten voor vmware. Zag hier een linkje een paar weken geleden. Is wel op te lossen met een BIOS update.FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:49:
De ASRock H77-Pro4-M heeft het, en werkt. Heb hem zelf ook. Helaas niet meer met een VT-d capable CPU, maar ik mijn herinnering staat dat het werkte
Je gaat dan wel een setup kopen van een generatie terug he? 1155 is al wat ouder, 1150 is al gemeengoed...
Is er verder nog een specifieke reden om juist voor 1150 te kiezen ipv 1155?
Een veelgebruikt bord in dit soort situaties is de pricewatch: Supermicro X10SL7-F maar die komt een PCI-e-slot te kort en is 'iets' duurder dan 100 euro. Wel dedicated IPMI, 2x LAN, videokaart en 8+6x SATA. Waarvoor wilde je die PCI-e-sloten gebruiken?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Niet dwangmatig, RDM werkt ook, of het de slimste keuze is, is een tweede.Paul schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:30:
Wat wil je precies door gaan geven met VT-d? Loose schijven werkt niet, je moet een hele controller doorgeven.
Mijn gok is dat hij de IBM M1015 middels Vt-d wilt doorsteken naar de ZFS vm en daar de data disks aanhangen. De FreeNAS vm zal vanaf de lokaal aangebonden datastore draaien. FreeNAS is btw bezig met root-on-zfs (nu nog in een 'hacky' fase) dus wellicht een optie voor later.Tevens heb je nog een 2e controller (of een compleet los staande NAS) nodig voor de datastore waar je het OS van je ZFS-machine (in jouw geval FreeNAS) op zet. Bij de moederborden die jij noemt zit maar één controller onboard, dus tenzij je één van die 3 PCI-e sloten al gereserveerd hebt voor een controller gaat het niet lukken.
Vlgs de spec sheet van t mobo:
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Intel® Z77, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, Intel® Rapid Storage and Intel® Smart Response Technology), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions (SATA3_A1 connector is shared with eSATA3 port)
De vraag blijft enkel of je de on-board ASM1061 kunt doorgeven middels Vt-d, in t licht van de eerdere problemen met dezelfde controller op t Asrock B75 Pro-3M (doorsteken is BB

Da's wel lekkere hardware natuurlijk.Een veelgebruikt bord in dit soort situaties is de pricewatch: Supermicro X10SL7-F maar die komt een PCI-e-slot te kort en is 'iets' duurder dan 100 euro. Wel dedicated IPMI, 2x LAN, videokaart en 8+6x SATA. Waarvoor wilde je die PCI-e-sloten gebruiken?
[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 07-10-2014 09:55 ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Dat Supermicro-bord heeft 2x Intel en een 8p SAS-controller onboard, waardoor je die insteekkaarten niet nodig hebt.
€ (AsRock + Intel CT + IBM ServeRaid) = € (SuperMicro)
[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 07-10-2014 10:07 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het gaat op dit moment via RDM. Ik weet na een upgradepoging naar FreeNAS 9 en mijn complete ZFS pool ineens foetsjie was dat RDM niet handig is. Het is te fragiel voor wat erop staat.Vandaar de overstap naar Vt-d.Pantagruel schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:51:
[...]
Niet dwangmatig, RDM werkt ook, of het de slimste keuze is, is een tweede.
Jij snapt hem, de 1015 mag de disks voor FreeNAS verzorgen. Ik heb al gemerkt hoe vervelend het kan zijn als VMWare ineens support uit ESXi sloopt, dus ik wil hardware waarvan je mag aannemen dat support nog wel een tijdje blijft.[...]
Mijn gok is dat hij de IBM M1015 middels Vt-d wilt doorsteken naar de ZFS vm en daar de data disks aanhangen. De FreeNAS vm zal vanaf de lokaal aangebonden datastore draaien. FreeNAS is btw bezig met root-on-zfs (nu nog in een 'hacky' fase) dus wellicht een optie voor later.
Vlgs de spec sheet van t mobo:
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Intel® Z77, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, Intel® Rapid Storage and Intel® Smart Response Technology), NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions (SATA3_A1 connector is shared with eSATA3 port)
De vraag blijft enkel of je de on-board ASM1061 kunt doorgeven middels Vt-d, in t licht van de eerdere problemen met dezelfde controller op t Asrock B75 Pro-3M (doorsteken is BBdatastore), is he de vraag of t werkt.
Lekker prijsje ook[...]
Da's wel lekkere hardware natuurlijk.
None taken, maar ik kan vanuit mijn job wel bevestigen dat het best goede software is. Maar die Akivo of whatever zag er ook niet slecht uitA1AD schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:22:
[...]
Voor mij wel, ik stelde de vraag aan jou eerder ter bevestiging niet om je terecht te wijzen.
http://nakivo.com/nfr_download.htmFREAKJAM schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:12:
Je zou deze link nog kunnen proberen. Ik heb de NFR versie vorige week nog weten te regelen, maar zie dat de url nog steeds werkt. Je kunt aangeven dat je een VMUG member bent bijvoorbeeld (wat gratis is), maar vervolgens wordt dat niet gecontroleerd/geverifieerd.
Direct link is makkelijker
[ Voor 41% gewijzigd door HyperBart op 07-10-2014 10:21 ]
No offence, maar iets dicteren als instabiel, omdat je niet begrijpt wat er gebeurd, is niet de goede manier...asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:08:
[...]
Het gaat op dit moment via RDM. Ik weet na een upgradepoging naar FreeNAS 9 en mijn complete ZFS pool ineens foetsjie was dat RDM niet handig is. Het is te fragiel voor wat erop staat.Vandaar de overstap naar Vt-d.
De virtuele controller van VMWare is niet goed ondersteund in FreeBSD 9 (waar FreeNAS 9 op gebouwd is). Dit komt omdat er een nieuwe LSI driver in FreeBSD 9 zit, die gemaakt is voor nieuwere modellen (controllers).
De virtuele controller van VMware is niet compatible met deze nieuwe driver waardoor je devices 0-bytes groot worden.
Dit is op te lossen door over te stappen naar de nieuwe AHCI controller van ESXi 5.5.
Ik heb dit zelf getest, en met de AHCI controller werkt alles prima.
Even niets...
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.