Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37
V_Lichtenberg schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:11:
Sorry, ik ben denk ik weer niet helemaal duidelijk geweest. Ik wil ZFSguru vanuit een SSD (partitie)draaien., niet vanuit een USBstick (mi teveel slijtage door writes). Ik zoek dus een manier om ZFSguru op een SSD-partitie te installeren, zodat ik die kan booten.
Ga je nu VMware draaien op de hardware en ZFSguru als VM, of wil je helemaal geen VMware draaien en alleen maar ZFSguru? Want nu ben ik in de war :P

Als je alleen ZFSguru wilt draaien dan zet je de installer van ZFSguru d.m.v. Unetbootin op een willekeurige USB-stick die je nog hebt slingeren en gebruik je die in plaats van een CD-rom om ZFSguru op je SSD te installeren.

Wil je VMware draaien met daarop een ZFSguru-VM dan zet je de installer van VMware d.m.v. Unetbootin op een willekeurige USB-stick die je nog hebt slingeren en gebruik je die in plaats van een CD-rom om VMware op je 32 GB USB-stick te installeren. Vervolgens boot je naar VMware, voeg je de SSD toe als datastore, maak je een VM aan op die SSD datastore en zet je ZFSguru op die VM?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:38
ZFSguru via unetbootin op een USB stick zetten werkt niet.. De bootcd krakt bij het zoeken naar je tmp image. Wat je kan doen is op je desktop een VM maken met een USB stick doorgegeven (VirtualBox en VMWare Workstation kunnen dit beide). Dan boot je daar de ZFSguru ISO en installeert letterlijk naar de USB stick.

Daarna steek je de USB stick in je te installeren systeem, boot hem, en voert nog een installatie uit naar de nieuwe disk.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Oh, dat wist ik niet. Klinkt wel nodeloos omslachtig in een tijdperk waarin minder en minder mensen een cdromspeler hebben maar er wel meer US-sticks rondslingeren dan er mensen zijn :P Maar goed, VMware player / virtualbox / etc zijn natuurlijk zo geïnstalleerd :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Iemand toevallig ervaring met dit merk:

http://www.hd-plex.com/HD...-Range-Voltage-Input.html

PicoPSU, maar dan een ander merk.. en hij kan wat meer aan lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 15:16
FireDrunk schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:45:
ZFSguru via unetbootin op een USB stick zetten werkt niet.. De bootcd krakt bij het zoeken naar je tmp image. Wat je kan doen is op je desktop een VM maken met een USB stick doorgegeven (VirtualBox en VMWare Workstation kunnen dit beide). Dan boot je daar de ZFSguru ISO en installeert letterlijk naar de USB stick.

Daarna steek je de USB stick in je te installeren systeem, boot hem, en voert nog een installatie uit naar de nieuwe disk.
Ah ja, dat klinkt plausibel :) Ik neem aan dat als ik dan die laatste installatie op partitie uitvoer, ik die partitie in VMware kan toewijzen als boot-partitie van het ZFS-OS?

Verder neig ik naar de pricewatch: Supermicro X9SRL-F. Lijkt me toch altijd goed om mogelijkheden te hebben qua PCI-poorten, en ik kan zo snel geen enorme verschillen vinden tussen de chipsets en processoren die in de verschillende sockets passen (tov pricewatch: Supermicro X10SL7-F). Of zien jullie soms valkuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ah, toch VMware :) Heb je überhaupt al ervaring met VMware? Je wijst in VMware (eigenlijk is dat de naam van het bedrijf. Het product heet vSphere of ESXi) namelijk helemaal geen partities toe aan VM's. Het is ook een beetje onlogisch om de hele host met al zijn VM's te moeten rebooten naar een of andere installatie-CD of USB-stick als je een nieuwe VM wilt installeren :)

Je installeert ESXi/vSphere op de kale hardware, over het algemeen op een USB-stick, SD-kaart etc, Dan start je de server op, log je in op vSphere d.m.v. de vSphere client, en je vertelt vSphere dat het de hele SSD voor zichzelf moet claimen als datastore. Dit formatteert de SSD naar een bestandssysteem: VMFS.

Als je vervolgens in vSphere een VM aanmaakt (in jouw geval ZFSguru) dan zet vSphere een aantal bestanden op die SSD, één daarvan (of meerdere, als je dat zo instelt) is een VMDK, een bestand dat vSphere aan je guest (VM) aanbiedt als ware het een harde schijf. Als je de VM start dan denkt de VM dat het vanaf een harde schijf opstart, vSphere vertaalt al die lees- en schrijfopdrachten onder water naar dat bestand op je datastore.

Daarnaast biedt vSphere ook een virtuele DVD-speler die je kunt verbinden met een ISO-bestand, de DVD-speler in je eigen computer of een DVD-speler in de host. In jouw geval zet je dus door middel van de Datastore Browser de ZFSguru-CD op de datastore en vertel je vSphere om die ISO te gebruiken in je ZFSguru-VM :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Oei, ik bedoelde inderdaad niet VMware maar ESXi; mijn excuses. Wel goed dat je dat even opheldert van die datastore ipv partities; dat had ik me niet gerealiseerd. Stom, want ik heb bijvoorbeeld wel ervaring met VirtualBox, en die doet eigenlijk hetzelfde :+ En het opent inderdaad dus een makkelijke oplossing voor het gebruiken van ZFSguru. Ik neem aan dat ik bij het booten van die "ZFSGuru-VM" (zoals jij het noemt, om verwarring te voorkomen), ook een installatie kan doen op de datastore van die VM? ISO's blijven booten vind ik gevoelsmatig brakker dan een geïnstalleerd OS booten vanaf een SSD (maar misschienwaarschijnlijk zie ik dat helemaal verkeerd).

Ongelofelijk hoeveel posts het me kostte om uit te leggen hoe ik ZFSguru wilde installeren. Installatie van een OS in een VM in een ESXi... VM-ception, much? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
V_Lichtenberg schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:33:
Ik neem aan dat ik bij het booten van die "ZFSGuru-VM" (zoals jij het noemt, om verwarring te voorkomen), ook een installatie kan doen op de datastore van die VM?
Uiteraard :) Permanent booten vanaf ISO kan wel, in VDI-omgevingen komt dat wel eens voor, maar over het algemeen gebruik je die ISO alleen om de installer mee te starten :(

Wat betreft de moederborden, de C222 is iets nieuwer en beiden hebben een iets andere featureset (Vergelijking bij Intel) maar voor in een server als dit maakt dat redelijk weinig uit.

De belangrijkste (en tevens ook overduidelijke...) verschillen zijn:
- Verschillende sockets
- X9 kan meer geheugen aanspreken
- X9 heeft registered geheugen nodig, X10 moet juist unbuffered hebben
- X9 heeft meer PCI-e-sloten
- X9 is daardoor wel iets groter
- Met enkel de onboard controllers kan de X10 twee schijven meer doorgeven naar je VM dan de X9
- Chipset op X9 is iets nieuwer
- LAN-chips op X10 zijn iets nieuwer
- Onboard USB-socket (dus niet header) is op X9 USB 2.0 en op X10 USB 3.0

De X9 heeft een 'narrow ILM' wat wil zeggen dat niet alle Socket 2011 koelers er op passen, maar de koeler van SuperMicro zelf past er in ieder geval gewoon op.

Registered versus unbuffered maakt niet zo heel erg veel uit in prijs, leeftijden chipsets gaat om maanden, de 'oude' LAN-chips doen het ook meer dan uitstekend, de USB-socket onboard gebruik je alleen om van te booten... De belangrijkste verschillen zijn dus hoeveelheid geheugen en hoeveelheid PCI-e-sloten, daarbij wint de X9, en de hoeveelheid schijven aan de controller die je doorgeeft, dan wint de X10.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Het blijft toch twijfelen! In de zoektocht ben ik nog op wat vragen gekomen. Hoe zit het met het gebrek aan geïntegreerde graphics in de CPU, als dat ook niet op het moederbord zit? Verder krijg ik voor zover ik lees geen problemen met het aantal NICs, en kun je de niet-IPMI poort gewoon delen over zoveel VM's als je maar wil?

Paul, jij configureerde een andere SSD de vorige keer. Had je daar een specifieke reden voor?

[ Voor 90% gewijzigd door wtdeuce op 20-06-2014 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 08:29
iemand die een host heeft draaien met 64 GB memory?
Welke configuratie heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
V_Lichtenberg schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 05:48:
Hoe zit het met het gebrek aan geïntegreerde graphics in de CPU, als dat ook niet op het moederbord zit?
Die SuperMicro-borden hebben in ieder geval wel een GPU, maar als je CPU het niet heeft en je moederbord ook niet dan moet je er een PCI-e-kaartje in doen :)
Verder krijg ik voor zover ik lees geen problemen met het aantal NICs, en kun je de niet-IPMI poort gewoon delen over zoveel VM's als je maar wil?
Ja, je pNIC gaat in een vSwitch. Aan die vSwitch hang je een Virtual Machine Port Group waar je VM's aan hangt.

Klinkt ingewikkeld, in de praktijk is het erg simpel en wordt er out of the box al een vSwitch met pNIC en pg aangemaakt waar je gebruik van kan maken.
Paul, jij configureerde een andere SSD de vorige keer. Had je daar een specifieke reden voor?
Goedkoper en stroombescherming: de Samsung doet een rollback bij stroomuitval, de Crucial schrijft de buffer weg.
pitchdown schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 08:08:
iemand die een host heeft draaien met 64 GB memory?
Welke configuratie heb je gebruikt?
AMD weet ik zo niet, bij Intel zit je dan aan een Xeon E5. Ik gebruik (grotendeels) de setup in Paul in "Zuinige ESXi Server", ik gebruik alleen ander (HP) geheugen waar ik nog een hoop van heb liggen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan in theorie ook met Avoton 64GB geheugen inprikken, maar die (U)DIMM's zijn nog erg zeldzaam.
AMD doet ook met sommige borden 64GB met regulier geheugen, maar ook die DIMM's zijn erg zeldzaam.

Makkelijkste en goedkoopste manier is ofwel een Opteron (C32 of G34 chipset) of een Intel Xeon E5 (socket 2011).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
nieuws: Wachtwoorden duizenden Supermicro-servers eenvoudig te achterhalen

Volgens mij zijn hier ook wel veel mensen met Supermicro bordjes... ff checken dus ;)
Gaat om password van IPMI.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:21

OMX2000

By any means necessary...

Even een vraagje die vast al eens is beantwoord, maar toch. Ik draai nu al een tijd ESXi op een MSI H55 moederbord met een i3. Nu wil ik even als quick win qua processing de CPU upgraden naar een i7 870. Heeft iemand ervaring met het booten zonder GPU?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Geïnspireerd door het plan van Firedrunk om een 4-host VMware test clustertje op te zetten heb ik twee configuraties gemaakt voor een VMware test host voor ESXi 5.5.

Ik zoek feedback op deze configuraties. Met name om de prijs naar beneden te krijgen, maar als je ergens anders een mening over hebt, gaarne!

- De SSDs zijn een vereiste voor VMware VSAN.
- De dual-poort NIC is nodig omdat de on-board nic niet door ESXi 5.5 wordt ondersteund en frotten met drivers lijkt volgens google ook niet echt een optie. 1 x gigabit voor rond de 20 euro kan ook nog.
- Het moederbord lijkt zuinig: mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014
- De Lian li kast heb ik gekozen omdat ik deze mooier vind en deze maar een paar tientjes duurder is dan de Cooler Master Elite 110 en ietsje groter is. De 110 is zo klein dat de voeding uitsteekt.
ESXi 5.5 Host - i5 - 16 GB
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 148,90€ 148,90
1ASRock H81M-ITX€ 49,99€ 49,99
1Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB€ 56,49€ 56,49
1Lian Li PC-Q07B€ 42,85€ 42,85
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)€ 44,04€ 44,04
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 120,45€ 120,45
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,67
ESXi 5.5 Host - i3 - 8 GB
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 87,50€ 87,50
1Crucial CT102464BA160B€ 58,80€ 58,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Leg Mux' BBG maar naast je neer, want ESXi werkt heel anders. Geen PC6 enzo, en de drivers zijn vaak niet energiezuinig.

Bovendien zijn die NIC's veel goedkoper via V&A te krijgen. (ik heb ze zelf voor 25,-, een quad poort kost 55 euro ofzo)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Goed punt. So be it.

De nics zouden idd nog goedkoper kunnen via 2e hands, dat zou de kosten nog drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-08 10:49
sorry verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Bi00 op 06-07-2014 16:07 ]

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hmm.. mijn quad kaart was iets van 300,- :(. Maar dan is het wel een I350-T4, handig als je specifieke poorten aan een VM wil toewijzen, als bijvoorbeeld een router.

Ik vraga me af hoe het overigens staat met bay-trail atoms als zuinige servers. Ik ben benieuwd hoe zuinig die dingen tegenwoordig zijn. Lees er maar bar weinig over.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die heb ik ook gekocht (een OEM variant van HP, een HP 365T).

85 euro.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:27:

85 euro.
Nu ben ik jaloers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:27:

85 euro.
Da's geen geld, flee-bay is minimaal $150,- voor zo'n kaartje.

Stik jaloers kun je wel zeggen.

Pantagruel ziet er ook wel 1 of 2 zitten, dan vooral om iedere vm zijn eigen poortje toe te kennen. Op dit moment lijkt het soms te veel te zijn 5 vm's over 1 nic.

[ Voor 24% gewijzigd door Pantagruel op 07-07-2014 14:58 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat hangt meer van de bandbreedte af dan van het aantal VM's :) De host met de meeste VM's hier heeft er nu 39, ondertussen op 20 GBit, maar ongeveer een jaar geleden was dat misschien 34 VM's op 1 GBit. Daar liepen we tegen bandbreedte-issues op bij de hosts waar Exchange op draaide maar verder liep dat gewoon goed :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Paul schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:21:
Dat hangt meer van de bandbreedte af dan van het aantal VM's :) De host met de meeste VM's hier heeft er nu 39, ondertussen op 20 GBit, maar ongeveer een jaar geleden was dat misschien 34 VM's op 1 GBit. Daar liepen we tegen bandbreedte-issues op bij de hosts waar Exchange op draaide maar verder liep dat gewoon goed :)
Dan heb je denk ik iets meer dan een thuisservertje draaien denk ik :P

Overigens denk ik dat je best wel snel de gigabits volttrekt als je een videos laat draaien, wat files copieren van/naar nas, backup aan het draaien bent etc. (Thuis).

Professioneel heb je ze heel snel volzitten.

Verbaast me overigens nog dat we met 350 man hier met een simpel glasvezel lijntje nog steeds rustig kunnen werken zonder problemen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
gitaarwerk schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:26:
Dan heb je denk ik iets meer dan een thuisservertje draaien denk ik :P
Dat wel, maar met een fatsoenlijke netwerkkaart zou je daar ook met een simpele thuisserver niks van moeten merken :)
een videos laat draaien, wat files copieren van/naar nas, backup aan het draaien bent etc
Yup. Maar hoeveel daarvan doe je tegelijkertijd?
Professioneel heb je ze heel snel volzitten.
Juist daar valt het me op dat dat hier dus wel meevalt :P 2400 medewerkers (ok, 1100 gemiddeld ingelogd overdag) en de links tussen de core en de serverruimtes komen (samen) amper boven 1 GBit uit (5min average).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Eindelijk alles binnen en in elkaar, en wat denk je: geen beeld (vanuit de VGA port) bij het opstarten en na een tijdje nog piepjes ook.

;(

De piepjescode staat ook niet in de handleiding, dus dan moeten het geheugen en CPU volgens mij gewoon goed zijn. Het zijn eigenlijk twee "bursts" van heel korte piepjes, en daarna één heldere, die klinkt als een piep van elke PC die opstart. Muis en toetsenbord worden trouwens wel gepowered tijdens de piepjes.

OK, mijn vga-dvi adapter was gewoon krot :(

Een poosje verder en ik heb FreeNAS draaiend d:)b Helaas ziet het de onboard SATA controller die ik aan de VM gegeven heb echter niet. Die zal dus wel niet ondersteund worden, dan ;( 5.0 dan maar 's proberen; dat ging iemand in dit topic ook goed af.

[ Voor 171% gewijzigd door wtdeuce op 13-07-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
V_Lichtenberg schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:02:
[small][s]
Een poosje verder en ik heb FreeNAS draaiend d:)b Helaas ziet het de onboard SATA controller die ik aan de VM gegeven heb echter niet. Die zal dus wel niet ondersteund worden, dan ;( 5.0 dan maar 's proberen; dat ging iemand in dit topic ook goed af.
5.1 hier (5.5 niet)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Staat je Onboard SATA Controller wel in AHCI modus? (En is het bolletje groen in ESXi?)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Na gedowngrade te hebben werkt 't perfect met dezelfde instellingen. Zal dus wel een of andere driver niet meer standaard aan boord zitten bij 5.5, maar ik vind het prima zo :) FreeNAS ziet de schijven en ik heb inmiddels mijn eerste ZFS-volume draaien. Vanavond maar 's shares aanmaken en servertjes starten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
V_Lichtenberg schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:43:
Na gedowngrade te hebben werkt 't perfect met dezelfde instellingen. Zal dus wel een of andere driver niet meer standaard aan boord zitten bij 5.5, maar ik vind het prima zo :) FreeNAS ziet de schijven en ik heb inmiddels mijn eerste ZFS-volume draaien. Vanavond maar 's shares aanmaken en servertjes starten :D
Als je hem nu upgraded is de kans er dat je bestaande drivers worden meegenomen, dit is zo voor een aantal netwerk kaartjes dus het zou me niet verbazen (mocht je zin/tijd hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
analog_ schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:45:
[...]

Als je hem nu upgraded is de kans er dat je bestaande drivers worden meegenomen, dit is zo voor een aantal netwerk kaartjes dus het zou me niet verbazen (mocht je zin/tijd hebben ;)
Hier alleszins niet.

Extra info met zelfde problemen:https://communities.vmware.com/thread/458309

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:19
Q schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:44:
Geïnspireerd door het plan van Firedrunk om een 4-host VMware test clustertje op te zetten heb ik twee configuraties gemaakt voor een VMware test host voor ESXi 5.5.

Ik zoek feedback op deze configuraties. Met name om de prijs naar beneden te krijgen, maar als je ergens anders een mening over hebt, gaarne!

- De SSDs zijn een vereiste voor VMware VSAN.
- De dual-poort NIC is nodig omdat de on-board nic niet door ESXi 5.5 wordt ondersteund en frotten met drivers lijkt volgens google ook niet echt een optie. 1 x gigabit voor rond de 20 euro kan ook nog.
- Het moederbord lijkt zuinig: mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014
- De Lian li kast heb ik gekozen omdat ik deze mooier vind en deze maar een paar tientjes duurder is dan de Cooler Master Elite 110 en ietsje groter is. De 110 is zo klein dat de voeding uitsteekt.
ESXi 5.5 Host - i5 - 16 GB
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 148,90€ 148,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 120,45€ 120,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,67
ESXi 5.5 Host - i3 - 8 GB
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 87,50€ 87,50
1Crucial CT102464BA160B€ 58,80€ 58,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,62
Ik heb de onboard NIC ook aan de praat gekregen door de ESXi ISO aan te passen met extra stuurprogramma's. Zal ik een linkje posten naar het bestand? :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Nee joh, doe geen moeite. Ik ben niet echt een bleeding edge poweruser. Het werkt nu, en daar gaat het om :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zo, ik ben terug van vakantie, dus tijd om dat thuislab eens aan te schaffen.
Zie mijn eerdere post: Pixarr in "Zuinige ESXi Server"

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1ASRock H87M Pro4€ 64,-€ 64,-
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 89,-€ 89,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1Sandisk Cruzer Fit 4GB Zwart€ 4,95€ 4,95
1Netgear Prosafe GS105E€ 26,96€ 26,96
1Corsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inch€ 3,09€ 3,09
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,99€ 117,99
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 65,84€ 65,84
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,53

Eventueel deze er nog bij:
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

De Hasswell Refresh (i5-6590) is compatibel met het moederbord vai een bios update.

Als laatste check zou ik graag nog wat op en aanmerkingen willen...
Alvast bedankt.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:59
Afgelopen week heb ik het onderstaande binnengekregen. Ik had hiervoor een i3 op het H61-platform met 12GB geheugen en twee 7200RPM schijven waarvan ik de ruimte niet echt gebruikte. Nu de overstap gemaakt naar een serieus moederbord met vlotte SSD's.

Het geheel draait erg lekker, maar ik heb één probleem. De M550's krijg ik niet in RAID-1 gezet. Het maakt daarbij niet uit welke controller ik gebruik. Zodra ik in de BIOS de controllers als RAID configureer zie ik niets meer binnen VMware.

Wat is hier aan te doen? Op dit moment zijn er dus twee datastores. Is nu opgelost door alle VM's op één datastore te zetten en vervolgens met Veeam te repliceren naar de tweede datastore, maar liever wil ik alleen repliceren naar mijn Synology. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 341,50€ 341,50
1Cooltek Coolcube Mini Zwart€ 61,56€ 61,56
1Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,02€ 4,02
4Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 64,80€ 259,20
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 42,95€ 42,95
2Crucial M550 2,5" 256GB€ 119,25€ 238,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Kan ik twee 3TB HDD's in Raid1 zetten in de bios? En evengoed ESXI 5.5 gebruiken?
Op de SSD wil ik dan de VM's draaien en backuppen op de HDD's in Raid1. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij werkt RAID alleen als de controller ondersteund wordt door ESXi, c.q. er drivers geladen zijn.

Maar ik zie dat dat off-topic is :o Zie topicwaarschuwing ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 22-07-2014 17:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen enkele vorm van Fake RAID (Zoals je die vind op 90% van de moederborden) werkt onder ESXi.
Alleen deftige controllers, waarvan IR mode op een LSI2008 ongeveer de simpelste vorm is, werkt onder ESXi.

Check de VMware HCL voor werkende controllers.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:46:
Geen enkele vorm van Fake RAID (Zoals je die vind op 90% van de moederborden) werkt onder ESXi.
Alleen deftige controllers, waarvan IR mode op een LSI2008 ongeveer de simpelste vorm is, werkt onder ESXi.

Check de VMware HCL voor werkende controllers.
Dat is dus geen optie, hoe kan ik dan het beste mijn VM's backuppen.
Ik wil namelijk 1 VM inrichten als download station, waarschijnlijk opensuse op de SSD en de series en films opslaan op een HDD. Is het mogelijk het SSD gedeelte te backuppen en de films en series niet? Die zijn minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat noem je backup? RAID 1 is geen echte backup. Als een schijf stuk gaat dan kun je over het algemeen gewoon verder, maar tegen alle andere vormen van dataverlies helpt het helemaal niks :)

Met GhettoVCB kom je denk ik een heel eind?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
RAID is géén backup (niet "geen echte backup"), dat weten we inmiddels wel, toch? :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uh, ik snap je vraag niet zo goed Pixarr. Je gaat ESXi draaien, en je hebt 2 SSD's, en een HDD.
Je maakt in ESXi een VM aan en geeft deze 2 vDisks, 1 op de SSD en 1 op de HDD.

Wat houdt je tegen om in de VM backup te regelen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 18:07:
Uh, ik snap je vraag niet zo goed Pixarr. Je gaat ESXi draaien, en je hebt 2 SSD's, en een HDD.
Je maakt in ESXi een VM aan en geeft deze 2 vDisks, 1 op de SSD en 1 op de HDD.

Wat houdt je tegen om in de VM backup te regelen?
Je hebt gelijk. Ik denk te moeilijk.
Paul schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 18:02:
Wat noem je backup? RAID 1 is geen echte backup. Als een schijf stuk gaat dan kun je over het algemeen gewoon verder, maar tegen alle andere vormen van dataverlies helpt het helemaal niks :)

Met GhettoVCB kom je denk ik een heel eind?
Ik weet dat dat geen backup is. Ik ga mij verdiepen in GhettoVCB, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 19:31

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een zuinige ESXi server met minimaal 32GB Ram, maar uitbreidbaar zou mooi zijn, mijn huidige server met 16GB zit echt vol, wanneer ik wat grotere pakketten test.

Wat betreft energiezuinig vind ik de Avoton serie van Intel erg interessant en zeker de ASRock moederbordjes.
ASRock C2550D4I
ASRock C2750D4I

Nu is het verschil tussen deze twee bordjes 4 vs 8 cores, maar dan wel voor een prijsverschil van +/- € 100,-
Mijn huidige ESXi server draait op een Intel i7 860 en wordt nauwelijks gebruikt, echter heb ik geen gevoel bij hoe de C2x50 presteert t.o.v. deze processor, volgens deze site valt het verschil nog mee.

Ik verwacht geen passthrough nodig te hebben, aangezien ik mijn TV-server (Argus), ga de-virtualiseren en op een fysieke machine ga plaatsen. ESXi met Fireware passthrough geeft na 5.1u1 toch redelijk wat problemen.

Mijn vraag is nu voornamelijk, is de Intel Avoton een slimme keus en zo ja is de 100euro voor de 8 core versie het waard?
Of kan ik toch beter richting een Intel Xeon gaan kijken?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je meer dan 32GB wil, zul je naar socket 2011 moeten gaan. Avoton doet 'officieel' wel 64GB dmv 4*16GB ECC UDIMM, maar die DIMMs bestaan nog niet (of ze zijn iig nog niet fatsoenlijk leverbaar, en schrikbarend duur).

Dus als je max 32GB is, kan je inderdaad een Xeon overwegen... Het enige voordeel daar van is een iets hogere CPU performance, en wat meer PCIe kanalen dan een Avoton bordje (welke maar 1x PCIe 2.0 x4 heeft volgens mij).

Een Socket 1150 Xeon heeft 2x PCIe 3.0 x8, dat is toch ruwweg 8x zoveel bandbreedte.

Een socket 2011 Xeon heeft nog weer veel meer, maar daar moet je vooral naar toe gaan als je > 32GB RAM wil.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
Niet dat het al voor je aan de orde is, maar vergeet niet dat ESXi <5.5 niet gratis is met meer dan 32GB werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Volgens wie? De vRAM-entitlement heeeft VMware voor vSphere 5 (dus 5.0, 5.1 en 5.5 + subvarianten) compleet losgelaten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Het is al weer een tijdje geleden dat ik e.a. gevolgd heb, maar heeft ESXI inmiddels al goede ondersteuning voor GPU passthrough ala xen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Xen is nog steeds heer en meester, die doet ook aan SR-IOV, de rest alleen aan 1:1. Verder maakt het soort kaart nogal veel uit. Tenminste, onder VMware kun je bijna alles doorgeven, alleen zodra je meer dan 2 GB ram aan de guest met de GPU geeft gaat het mis met de meeste kaarten.

Verder hangt het heel erg af van wat je wilt :) Wil je 'gewoon' een beeldscherm aan je host hangen en daar iets op weergeven dan is er verder niet zo veel nodig, wil je het beeld dat van je GPU komt over het netwerk naar een client sturen dan zit je al richting Horizon / View (of Mirage, of whatever, die hoek van de VMware-stal zegt me niet zo veel :+ ) om dat voor elkaar te boxen. Al is dat geloof ik bij Xen niet veel anders met XenDesktop en HDX Pro :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Op dit moment gebruik ik hyper-v omdat ik m'n server ook gebruik om af en toe eens te gamen. liefst draai ik esxi aangezien ik persoonlijk management beter vind.

Ik heb eerder met 5.1 al wel gpu passthrough geprobeerd met AMD 5770 en dat was niet bepaald een success. Met 5.5 nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
offtopic:
VMware doet ook al een hele tijd SR-IOV hoor :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:34

sphere

Debian abuser

xelnaha, ik heb wel goede ervaringen met gpu passthrough. Had een Gigabyte X79 UD5 bord met intel 3820 en 2 7000 serie kaarten erin. Een windows guest en een Linux guest, allebei met een eigen kaart doorgeschoven. Werkte als een malle, ik dacht met 5.0u2.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:46:
Xen is nog steeds heer en meester, die doet ook aan SR-IOV, de rest alleen aan 1:1. Verder maakt het soort kaart nogal veel uit. Tenminste, onder VMware kun je bijna alles doorgeven, alleen zodra je meer dan 2 GB ram aan de guest met de GPU geeft gaat het mis met de meeste kaarten.

Verder hangt het heel erg af van wat je wilt :) Wil je 'gewoon' een beeldscherm aan je host hangen en daar iets op weergeven dan is er verder niet zo veel nodig, wil je het beeld dat van je GPU komt over het netwerk naar een client sturen dan zit je al richting Horizon / View (of Mirage, of whatever, die hoek van de VMware-stal zegt me niet zo veel :+ ) om dat voor elkaar te boxen. Al is dat geloof ik bij Xen niet veel anders met XenDesktop en HDX Pro :P
Voor GPU passthrough kun je zowel dedicated (ook zonder View) als shared (iig met VMware Horizon View), al zal in de shared mode de GPU niet gezien worden als NVidia GPU, maar de acceleratie gebeurd aan de achterkant wel degelijk.
Zie voor meer informatie: Vmware Horizon View Graphics Acceleration Deployment

Ik heb hier mee gespeeld in View 5.3 op Vsphere 5.5, zowel shared als dedicated en vooral dedicated was echt een geweldige ervaring, overigens ook met meer dan 2GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
FireDrunk schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 17:00:
offtopic:
VMware doet ook al een hele tijd SR-IOV hoor :)
...maar zover ik heb kunnen vinden niet met videokaarten?
BlackBurn schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 19:36:
Voor GPU passthrough kun je zowel dedicated (ook zonder View) als shared (iig met VMware Horizon View)
API Intercept noem ik niet echt passthrough ;)
Ik heb hier mee gespeeld in View 5.3 op Vsphere 5.5, zowel shared als dedicated en vooral dedicated was echt een geweldige ervaring, overigens ook met meer dan 2GB ram.
Helaas heb ik geen miljoenen over om wat View-licenties aan te schaffen :+

Ik heb er al een beetje mee gespeeld, zelfs overwogen een nVidia-kaart te modden zodat het als eej K1 of K2 wordt gezien, maar projectje ligt een beetje stil :)

Mijn doel is om op mijn laptop (of zelfs tablet, al zijn daar andere programma's voor) te gamen met beeld dat vanaf de server wordt gestreamed :)

[ Voor 68% gewijzigd door Paul op 30-07-2014 20:30 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:27:
Mijn doel is om op mijn laptop (of zelfs tablet, al zijn daar andere programma's voor) te gamen met beeld dat vanaf de server wordt gestreamed :)
Zou leuk zijn als ESXI dat ondersteund in eenzelfde manier als gakai / sony streaming dat tegenwoordig doet. Ik heb hier alleen nog nooit echt software voor gevonden.

Voorlopig zou ik graag gewoon gpu passthrough willen doen, helaas nog niet echt success. Ik heb ook view geprobeerd, maar ook ik heb geen £££££££££££££ over om dat in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je wil je games helemaal niet streamen, dat geeft een gigantische latency, alleen RTS ofzo is leuk, FPS wil je niet aan beginnen.

Bovendien haal je 2 dingen door elkaar... De VM kan de GPU gebruiken, maar de output gaat nog steeds primair naar de VM Console. Dat is wel te overrulen, maar dat wil je alleen per game, want als de VM niet goed meer werkt, kan je er anders niet meer bij...

Bovendien gaat de output van de videokaart er natuurlijk uit via de DVI/HDMI poort, en niet zomaar via je VMWare Client of RDP...

Dus met je laptop naar je server kijken die aan het gamen is, lijkt mij onmogelijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:27:
[...]
...maar zover ik heb kunnen vinden niet met videokaarten?

[...]
API Intercept noem ik niet echt passthrough ;)
[...]
Helaas heb ik geen miljoenen over om wat View-licenties aan te schaffen :+

Ik heb er al een beetje mee gespeeld, zelfs overwogen een nVidia-kaart te modden zodat het als eej K1 of K2 wordt gezien, maar projectje ligt een beetje stil :)

wellicht dit wat voor je: http://store.steampowered.com/streaming/?l=dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moikvin
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
Wat is jullie mening over Samsung 840 EVO vs. Crucial mx100?
Is de lagere writespeed van de Crucial te merken als er een aantal vm's op draaien?

@FireDrunk Dank! Daar was ik naar op zoek. Ik geloof dat die mx100's ook langer meegaan. Alleen iets minder zuinig gok ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Moikvin op 31-07-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik verwacht van niet, omdat de meeste writes die ESXi doet SYNC writes zijn, en daar ontlopen ze elkaar niet zo ver.

* FireDrunk zit zelf ook naar de MX100 te kijken voor een mooie storage pool voor VM's.

Bron:

http://www.storagereview.com/crucial_mx100_ssd_review

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/crucial_mx100_512gb_4k_aligned_write.png

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 31-07-2014 16:19 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:20:
Je wil je games helemaal niet streamen, dat geeft een gigantische latency, alleen RTS ofzo is leuk, FPS wil je niet aan beginnen.
Helemaal waar. Maar als hij het dan toch wil, is dat nieuwe streaming van Steam niet wat? Mogelijk een stuk makkelijker dan andere oplossingen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:04:
Volgens wie? De vRAM-entitlement heeeft VMware voor vSphere 5 (dus 5.0, 5.1 en 5.5 + subvarianten) compleet losgelaten :)
Op licentie niveau wellicht maar hebben ze het ook technisch zo opgelost (de beperking is namelijk op zowel technisch als licentie niveau uitgevoerd; idem voor het draaien van OS X als guest OS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ja, dat hebben ze :) Ik draai vSphere Hypervisor 5.0 (dus: de gratis variant) op een machine met 128 GB aan RAM, werkt perfect :)
FireDrunk schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:20:
Geen idee, only one way to find out :)
Bovendien haal je 2 dingen door elkaar... De VM kan de GPU gebruiken, maar de output gaat nog steeds primair naar de VM Console
[..]
Bovendien gaat de output van de videokaart er natuurlijk uit via de DVI/HDMI poort, en niet zomaar via je VMWare Client of RDP...
:? Welke van de 2 is het nu? :P Maar vandaar dus View (of XenDesktop), die doen dat (mits alles juist is ingesteld en aan de specs voldoet etc etc) wel.
Dus met je laptop naar je server kijken die aan het gamen is, lijkt mij onmogelijk...
Hoe doen al die VDI-oplossingen die AutoCAD in het datacentrum draaien het dan ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Paul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 09:25:
:? Welke van de 2 is het nu? :P Maar vandaar dus View (of XenDesktop), die doen dat (mits alles juist is ingesteld en aan de specs voldoet etc etc) wel.
Je moet 2 dingen uit elkaar halen, GPU Versnelling, en daadwerkelijke 3D uitvoer. De eerste zijn dingen als GPGPU berekeningen (Bitcoin Minen), Video versnelling (zoals x264, voor bijvoorbeeld XBMC enzo), en Photoshop versnelling.

De tweede is DirectX, OpenGL etc. Bij de eerste hoeven de beelden niet persé via de HDMI uitgang naar buiten, via speciale driver structuren, kan de data heen en weer van de videokaart naar de applicatie.

Bij de tweede moet het beeld wel uitgezonden worden via de HDMI/DVI uitgang van de videokaart.
Hoe doen al die VDI-oplossingen die AutoCAD in het datacentrum draaien het dan ;)
Heel simpel, dat zijn GPGPU berekeningen. Die vallen dus onder de eerste categorie. De software moet er ook speciale ondersteuning voor hebben.

De truuk die Nvidia doet met zijn mega VDI videokaarten, is dat ze 256 virtuele videokaarten faken.
Deze worden via speciale drivers en VT-d doorgegeven aan een VM, waardoor een VM directe geheugentoegang heeft tot de virtuele videokaart. Daar kan deze zelf GPGPU berekeningen uitvoeren.

De VM krijgt dus de data weer terug van de videokaart.

VM's onder VDI kunnen dus geen 3D games draaien... Misschien dat dat ooit kan, maar ik zie het technisch niet snel gebeuren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Vraagje; ik wil een virtualisatie servertje bouwen voor thuis wat te spelen. VMs lopen op lokale SSD en worden ge-backupped op de (bestaande) ZFS nas. (hier staan ook de media en download LUNs voor de SSD te ontlasten)
Ik wil wat met VT-d en GPU passthrough spelen (GTX 660 Ti modden naar Grid K2 voor Steam Streaming, soit), IPMI en een extra quad ethernet adapter erbij steken. (iSCSI + download + misc. traffic)

Ik veronderstel dat ik met 32GB (non-ECC) memory zeker toekom.
Zou hiervoor de Supermicro X10SLL-F de goedkoopste/beste keuze zijn voor het moment?
CPU wordt denk ik de Xeon 1230v3.

Thanks

EDIT: linkje naar setup

[ Voor 13% gewijzigd door Nindustries op 01-08-2014 11:55 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb zojuist het volgende besteld:
2 Intel Xeon E3-1240L v3
2 SuperMicro Mainboard X10SLH-F Bulk
2 SuperMicro CSE-731I-300B Case
2 SuperMicro SNK-P0046A4 Fan
2 Crucial MX100, 128GB
8 Crucial 8GB DDR3 1600MHz ECC 1.35v

Ook zijn er drie Intel I340 Quad Gbit nic's onderweg (op Ebay 3 nieuwe voor de prijs van een enkele hier), en heb ik al een Cisco SRW2024 light managed switch en QNAP TS-870 (met 16GB, een 3770T, 6x2TB, 2x 512GB SSD) die VAAI ondersteuning heeft en waarop ook VM's via QEMU kunnen draaien (Denk dat ik hier de AD, KMS en vCenter op zet). De MX100's zijn voor boot only, maar op het totaal maakte het zo weinig verschil met USB dat ik maar voor iets gekozen heb waar ik alle kanten nog mee op kan.

Ik denk dat het geheel vrij zuinig zal zijn; CPU in de NAS heeft een 45 Watt TDP, de ESXi's 25 Watt.

Wat het labje moet gaan draaien is de backend (AD, KMS, SQL, WDS + MDT, SCCM, WSUS, RDS, vCenter, Horizon, Mirage) en wat View machines, maar ook nog wat speelruimte voor meer (of met een extra ESXi host) MS, Linux of VMware zaken/machines in de toekomst.

Ook wil ik misschien in de toekomst nog eens kijken naar 2 HP 530T dual 10Gbit port nic's en een Qnap dual 10Gbit port nic, samen met een Netgear XS712T 12 port light managed 10Gbit switch.

[ Voor 50% gewijzigd door |sWORDs| op 02-08-2014 12:15 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Nevermind, moet leren lezen |:(

[ Voor 114% gewijzigd door BlackBurn op 02-08-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

Paul schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 07:43:
- Waarom Sandy/Ivy Bridge ipv Haswell?
- Waarom de controller niet onboard?
- Ik werd er laatst op gewezen dan die controller al wat ouder is :P
- Met dat budget nu al het geheugen in je server maxxed, misschien een E5 overwegen?
- Waarom 4 schijven? Welke RAID-vorm wil je draaien? ZFS wil graag een macht van 2 aan dataschijven, en daar bovenop komt dus nog eens de parity-schijf / schijven :)

Zie bijvoorbeeld onderstaande setup, komt toevallig ( O-) ) een heel eind overeen met wat ik heb :P
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v2 Tray€ 254,03€ 254,03
1Supermicro X9SRL-F€ 247,51€ 247,51
5WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,51€ 517,55
1Lian Li PC-A76WX€ 204,50€ 204,50
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 28,58€ 28,58
1Supermicro SNK-P0050AP4€ 34,99€ 34,99
2Samsung M393B2G70BH0-YH909€ 115,66€ 231,32
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX100 256GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.655,38

Je hebt dan maar 6 poorten die je door kunt geven ipv de 8 op de SAS-controller, maar je kunt er altijd nog een controller bij zetten en als je je aan het 2DATA+PARITY houdt had je die 2e controller in je eigen setup ook nodig :)
Kun je ongeveer aangeven wat het verbruik van deze configuratie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijn stroommeter is helaas overleden maar in Paul in "Zuinige ESXi Server" staan een paar getallen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nindustries schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:44:
Vraagje; ik wil een virtualisatie servertje bouwen voor thuis wat te spelen. VMs lopen op lokale SSD en worden ge-backupped op de (bestaande) ZFS nas. (hier staan ook de media en download LUNs voor de SSD te ontlasten)
Ik wil wat met VT-d en GPU passthrough spelen (GTX 660 Ti modden naar Grid K2 voor Steam Streaming, soit), IPMI en een extra quad ethernet adapter erbij steken. (iSCSI + download + misc. traffic)

Ik veronderstel dat ik met 32GB (non-ECC) memory zeker toekom.
Zou hiervoor de Supermicro X10SLL-F de goedkoopste/beste keuze zijn voor het moment?
CPU wordt denk ik de Xeon 1230v3.

Thanks

EDIT: linkje naar setup
Goedkoper zou een q87 bord met i5/i7 vPro cpu zijn. Dan heb je AMT voor KVM en remote media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Zoiets? Toch 50euro cheaper :9 Weliswaar zonder ECC, maar I suppose dat dat geen ramp is aangezien ik een aparte ZFS server heb. Ook geen Flex/Fast memory access (Intel), ma soit. Ik meen mij ook iets te herinneren dat een iGPU handig was voor Xen GPU passthrough als first device, maar ben niet zeker.. :O

1 Realtek voor management en 1 Intel voor deftig verkeer. Stock koeler is denk ik voldoende, tenzij mijn Dark Rock Pro 2 in de CodeGen past :+
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4771 Boxed€ 274,-€ 274,-
1Asus CS-B€ 129,10€ 129,10
1Codegen 4U-500€ 78,65€ 78,65
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,99€ 127,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 56,-€ 56,-
1Crucial MX100 256GB€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,49

[ Voor 7% gewijzigd door Nindustries op 14-08-2014 09:30 . Reden: Prijs i7 incorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik dacht juist dat een iGPU het niet zo goed deed qua passthrough, maar ik kan me vergissen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
FireDrunk schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:49:
Ik dacht juist dat een iGPU het niet zo goed deed qua passthrough, maar ik kan me vergissen.
Hmm, ik meen me allebei gelezen te hebben feitelijk. :F
Either way kan ik blijkbaar bij ASUS in het BIOS de iGPU uitschakelen moest dit nodig zijn.

Edit: Bijzonderheden PCI-e 2.0 x16 draait in x4 modus :? niet de beige slot.

[ Voor 11% gewijzigd door Nindustries op 08-08-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nindustries schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 08:04:
Zoiets? Toch 50euro cheaper :9 Weliswaar zonder ECC, maar I suppose dat dat geen ramp is aangezien ik een aparte ZFS server heb. Ook geen Flex/Fast memory access (Intel), ma soit. Ik meen mij ook iets te herinneren dat een iGPU handig was voor Xen GPU passthrough als first device, maar ben niet zeker.. :O

1 Realtek voor management en 1 Intel voor deftig verkeer. Stock koeler is denk ik voldoende, tenzij mijn Dark Rock Pro 2 in de CodeGen past :+
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4771 Boxed€ 213,-€ 213,-
1Asus CS-B€ 129,10€ 129,10
1Codegen 4U-500€ 78,65€ 78,65
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,99€ 127,99
1Crucial MX100 256GB€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,49
Waarom niet het Asrock bord, die is nog 35 euro minder, wel eens waar 1 nic, maar die realtek staat sowieso niet op de support list (werkt met 5.5 alleen via driver injection/community driver). Zou je eventueel van ebay een leuke single, dual of quad (in theorie zou deze moeten kunnen werken) kaart kunnen trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 10-08-2014 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
|sWORDs| schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 02:18:
[...]

Waarom niet het Asrock bord, die is nog 35 euro minder, wel eens waar 1 nic, maar die realtek staat sowieso niet op de support list (werkt met 5.5 alleen via driver injection/community driver). Zou je eventueel van ebay een leuke single, dual of quad (in theorie zou deze moeten kunnen werken) kaart kunnen trekken.
Doordat als ik mijn GPU erinsteek enkel nog toegang heb tot ofwel een PCI slot, ofwel een te kort PCI-E slot.
(Ik heb mijn Quad adapter al, daarmee dat ik dit had opgemerkt.)

En hardware compatibility is niet echt een probleem, ik ga er toch Xen op draaien. (Zuinige Xen Server topic, anyone? 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nindustries schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:05:
[...]

Doordat als ik mijn GPU erinsteek enkel nog toegang heb tot ofwel een PCI slot, ofwel een te kort PCI-E slot.
(Ik heb mijn Quad adapter al, daarmee dat ik dit had opgemerkt.)

En hardware compatibility is niet echt een probleem, ik ga er toch Xen op draaien. (Zuinige Xen Server topic, anyone? 8)7 )
Lol, ik ben zo gefocused op esx dat ik even vergeten was dat jij met Xen aan de slag gaat, wat wel een erg foute keuze is trouwens. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
|sWORDs| schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:04:
[...]

Lol, ik ben zo gefocused op esx dat ik even vergeten was dat jij met Xen aan de slag gaat, wat wel een erg foute keuze is trouwens. :+
Waarom een foute keuze? Xen is echt wel volwassen hoor, en een betere keuze voor met GPU passthrough te spelen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Xen als in XenServer? of ga je op iets als Debian of Ubuntu Xen zelf installeren?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
FireDrunk schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:29:
Xen als in XenServer? of ga je op iets als Debian of Ubuntu Xen zelf installeren?
Heb ik nog niet veel onderzoek naar gedaan, maar als startpunt zeker al beginnen van een XenServer install. Misschien dan later wat prutsen met zelf Xen te installeren bovenop Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nindustries schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:03:
[...]

Waarom een foute keuze? Xen is echt wel volwassen hoor, en een betere keuze voor met GPU passthrough te spelen. }:O
Je moet wel op de smilies letten en van een VMware employee is zo'n grapje te verwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Wow een VMWare employee in het wild. Doe is whitelisted hardware opsommen voor een multi gpu passthrough setup :D

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wat bedoel je met multi gpu? Naar VM of host? Formeel is het volgens mij alleen de K1 en K2. Maar de (K)2000/4000/5000/6000 Quadro's, en ATI kaarten moeten met vDGA ook werken, hopelijk werken die straks ook met vGPU. De k's werken trouwens niet met vSGA.

Als je niet vies van (de)solderen bent kun je een Geforce naar Quadro modden.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 12-08-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb de volgende build in gedachte(esxi+FreeNAS):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v2 Tray€ 263,01€ 263,01
4WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 144,88€ 579,52
1Ri-vier 4U chassis with 9 fans - RV-416N€ 118,28€ 118,28
1Noctua NH-U9DXi4€ 54,75€ 54,75
2Supermicro MEM-DR316L-HL01-ER16€ 170,05€ 340,10
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 54,08€ 54,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.664,20

Processor:
Gebaseerd op de build van Paul.

Moederbord:
Gebaseerd op de build van Paul

Data:
4x4TB Voor FreeNAS, ik heb nog 2 van hetzelfde type harde schijf thuis liggen. Ook heb ik nog een
crucial-m500-2-komma-5-inch-240gb SSD en een usb stick voor esxi zelf.

Case:
Passen 10 of 15 schijven in, andere kasten waar 15 schijven in passen zijn vaak een stukje duurder

CPU cooler:
Redelijk stil, en past als het goed is op het moederbord(narrow ILM)

Geheugen:
http://www.supermicro.nl/support/resources/memory/display.cfm?sz=16.0&mspd=1.6&mtyp=44&id=BFD897D96135CAF0699D03B62251CD0D&prid=82758&type=DDR3&ecc=1&reg=1&fbd=0
Wordt ondersteund door het moederbord en is beschikbaar in Nederland(samsung-m393b2g70bh0-yh909 is slecht leverbaar)

Mijn idee is om de onboard storage controller door te geven aan de FreeNAS vm zodat FreeNAS directe toegang tot de schijven heeft. Naast de FreeNAS vm komt er nog een vm met pfsense en een/meerdere windows server vm's.

Hebben jullie nog op/aanmerkingen? Alles is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Voor de zuinigheid zou ik wel een gold voeding kiezen, bijvoorbeeld: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Voor deze setup voldoende lijkt mij. Tenzij je naar die 15 schijven wil, dan zou je kunnen kijken naar zijn grotere broer. Goed alternatief is de coolermaster v series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:57

thof

FP ProMod
olivier 1337 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:36:
Ik heb de volgende build in gedachte(esxi+FreeNAS):
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 144,88€ 579,52
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 54,08€ 54,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.664,20

Processor:
Gebaseerd op de build van Paul.

Moederbord:
Gebaseerd op de build van Paul

Data:
4x4TB Voor FreeNAS, ik heb nog 2 van hetzelfde type harde schijf thuis liggen. Ook heb ik nog een
crucial-m500-2-komma-5-inch-240gb SSD en een usb stick voor esxi zelf.

Case:
Passen 10 of 15 schijven in, andere kasten waar 15 schijven in passen zijn vaak een stukje duurder

CPU cooler:
Redelijk stil, en past als het goed is op het moederbord(narrow ILM)

Geheugen:
http://www.supermicro.nl/support/resources/memory/display.cfm?sz=16.0&mspd=1.6&mtyp=44&id=BFD897D96135CAF0699D03B62251CD0D&prid=82758&type=DDR3&ecc=1&reg=1&fbd=0
Wordt ondersteund door het moederbord en is beschikbaar in Nederland(samsung-m393b2g70bh0-yh909 is slecht leverbaar)

Mijn idee is om de onboard storage controller door te geven aan de FreeNAS vm zodat FreeNAS directe toegang tot de schijven heeft. Naast de FreeNAS vm komt er nog een vm met pfsense en een/meerdere windows server vm's.

Hebben jullie nog op/aanmerkingen? Alles is welkom :)
Ik zit zelf ook te kijken naar deze CPU/Mobo combinatie, met daarop ESXI + ZFS storage als VM + nog wat test vm's. Voor mij zijn de redenen voor een Xeon E5: ecc reg geheugen + meer dan 64GB geheugen. Wat mij eigenlijk nog een beetje tegenhoudt is de de hoge TDP van de CPU, een stevige 130 watt... Volgens ServeTheHome doet de V1 versie namelijk 63 watt idle en 180 watt onder load. Daarnaast heb ik een paar ssd's liggen waarop ik de vm's wil zetten en de exacte indeling daarvoor (wel op niet via ZFS VM) is nog niet bepaald.

[ Voor 0% gewijzigd door thof op 13-08-2014 02:27 . Reden: Linkje vergeten ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

thof schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 02:27:
[...]

Ik zit zelf ook te kijken naar deze CPU/Mobo combinatie, met daarop ESXI + ZFS storage als VM + nog wat test vm's. Voor mij zijn de redenen voor een Xeon E5: ecc reg geheugen + meer dan 64GB geheugen. Wat mij eigenlijk nog een beetje tegenhoudt is de de hoge TDP van de CPU, een stevige 130 watt... Volgens ServeTheHome doet de V1 versie namelijk 63 watt idle en 180 watt onder load. Daarnaast heb ik een paar ssd's liggen waarop ik de vm's wil zetten en de exacte indeling daarvoor (wel op niet via ZFS VM) is nog niet bepaald.
Exact de reden waarom ik voor 2x een 25 Watt (Xeon E3-1240L v3) gegaan ben, maar ja dan zit dus wel met max 2x 32GB. Ik zit er nog over na te denken om misschien mijn NAS (i7 3770T, 16GB) ook naar ESXi te zetten en dan de Marvell controller met passthrough naar een Synology VM te zetten als shared storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

|sWORDs| schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:34:
Wat bedoel je met multi gpu? Naar VM of host? Formeel is het volgens mij alleen de K1 en K2. Maar de (K)2000/4000/5000/6000 Quadro's, en ATI kaarten moeten met vDGA ook werken, hopelijk werken die straks ook met vGPU. De k's werken trouwens niet met vSGA.

Als je niet vies van (de)solderen bent kun je een Geforce naar Quadro modden.
Ik heb een Gigabye X79 UD5 + i7 3820 met 2 ATi kaarten gedraaid met ESXi 5.0u2 en usb controller en gfx kaart doorgegeven aan de guests waardoor ik 3D hardware versnelling en muis/tobo in de de guest had. Het liefst zou ik 4 guests op een host proppen. Non-quadro nvidia heb ik niet aan de gang gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
Firedrunk, je hebt via via aangegeven dat een H81i-Plus moederbord een nette oplossing is voor onderstaand setup. Echter lees ik bij BBG Zuinige Server maart 2014 dat ASRock de moederbord fabrikant is met lage stroom verbruik.

Is de ASRock B85M-ITX niet een beter kandidaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,50€ 45,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,66€ 127,66
1Crucial MX100 128GB€ 60,45€ 60,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nope, heeft een waardeloze NIC. De ASUS is de goedkoopste met een Realtek Netwerkkaart.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

sphere schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:07:
[...]

Ik heb een Gigabye X79 UD5 + i7 3820 met 2 ATi kaarten gedraaid met ESXi 5.0u2 en usb controller en gfx kaart doorgegeven aan de guests waardoor ik 3D hardware versnelling en muis/tobo in de de guest had. Het liefst zou ik 4 guests op een host proppen. Non-quadro nvidia heb ik niet aan de gang gekregen.
vGPU is dan mogelijk wat je wil, passthrough met deling tussen VM's, zou in een volgende versie komen, voor alsnog kan het niet anders dan met vSGA of vDGA met 4 GPU's.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
FireDrunk schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:57:
Nope, heeft een waardeloze NIC. De ASUS is de goedkoopste met een Realtek Netwerkkaart.
H81I-Plus heeft echter geen Raid ondersteuning, als ik het niet verkeerd hebt biedt ESXI geen software matig raid ondersteuning? Ik wil graag in Raid-1 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ook die mega-bagger onboard RAID werkt niet onder ESXi hoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 13-08-2014 14:46 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
FireDrunk schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:46:
Ook die mega-bagger onboard RAID werkt niet onder ESXi hoor :)
Met andere worden, ik heb een RAID Controller nodig wil ik met RAID werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Correctemundo. (en terecht in mijn ogen).

[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 13-08-2014 14:54 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ok helder, alleen de meeste product lijsten die ik hier voorbij zie komen staan geen RAID controllers bij. Ben ik nou een van de weinige die graag in RAID wil werken? :)

PS: ESXi is nog nieuw voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Genestealer op 13-08-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee hoor, goedkope manier (die een beetje acceptabel is) is via een LSI2008 based RAID controller. Dan kan je RAID0 en 1 doen (waarvan RAID1 natuurlijk het beste is).

Wil je RAID5 kan je het beste kijken naar tweedehands Adaptec, HP(LSI Rebrands) of Dell(Ook gewoon LSI rebrands) RAID Controllers.

Als je het echt cheap wil, kan je soms een HP P400 controller tweedehands versieren met een BBWC module van 256MB voor een paar tientjes.

Die controller is leuk voor RAID1, acceptabel voor RAID5, maar sowieso ongeschikt voor bijvoorbeeld SSD's.

Bovendien is het gewoon een hele oude controller... Wil je iets moderners, kan je in principe gewoon kijken op de VMware HCL.

V&A aangeboden: Dell PERC H700 512MB NV Cache met BBU
V&A aangeboden: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA met 2x LSI bekabeling.
V&A aangeboden: Intel RAID Controller SASUC8I
V&A aangeboden: LSI MegaRAID SAS 8208ELP (PCIe x4 / 8x SATA 3GB/s)
V&A aangeboden: LSI MegaRAID SAS 8344ELP te koop

Werken volgens mij allemaal onder ESXi, maar check het zelf nog even op de HCL!

[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 13-08-2014 15:11 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 29-09 23:41
Waar is RAID goed voor? Voor het beschikbaar houden van de data terwijl je de kapotte spullenboel vervangt. De meeste mensen hier accepteren uitval ten gunste van stroomverbruik of kiezen voor een software oplossing om de beschikbaarheid hoger te maken.

Als het gaat om een extra kopie van je data heb je geen RAID nodig. Liefst niet zelfs.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:07:
Voor de zuinigheid zou ik wel een gold voeding kiezen, bijvoorbeeld: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Voor deze setup voldoende lijkt mij. Tenzij je naar die 15 schijven wil, dan zou je kunnen kijken naar zijn grotere broer. Goed alternatief is de coolermaster v series.
Om 7disks aan te sluiten zou ik dus pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt en Silverstone 1 x 4pin to 4 x SATA connectors, Black nodig hebben?(Aangezien de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt maar 4 sata aansluitingen heeft)

Hoeveel disks zou ik totaal kunnen aansluiten op de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt?

[ Voor 8% gewijzigd door Olivier op 13-08-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

olivier 1337 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:47:
[...]

Om 7disks aan te sluiten zou ik dus pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt en Silverstone 1 x 4pin to 4 x SATA connectors, Black nodig hebben?(Aangezien de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt maar 4 sata aansluitingen heeft)

Hoeveel disks zou ik totaal kunnen aansluiten op de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt?
Ja.

Ik heb niet echt idee hoeveel dat bord etc nou gebruiken. Maar zie geen probleem met 10-12 schijven misschien zelfs die 15. Laten we zeggen per schijf 5-6w. De Seasonic kan wel even 400w leveren bij spin-up als het nodig is.

Onderstaande NIC vind ik wel interessant. Zuinig met alle virtualisatie features. Iemand die hem wilt proberen?

www.dx.com/p/winyao-wyi35...card-adapter-green-276040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 147,88€ 591,52
1Silverstone 1 x 4pin to 4 x SATA connectors, Black€ 8,99€ 8,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.680,16

Dit uiteindelijk besteld 8)
Pagina: 1 ... 73 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.