FireDrunk schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:42:
[...]
Je kan
Disks niet doorgeven via VT-d (via het Passthrough menutje), dat is alleen bedoeld voor devices (vooral PCIe).
Als je disks direct door wil geven moet je met RDM aan de slag (Raw Device Mapping).
Als ik jou zo begrijp heb je je wel ingelezen maar nog niet helemaal perfect
Als je een losse Promise controller hebt om van te booten, kan je de onboard controller inderdaad doorgeven. Dat zou iets met een AHCI controller moeten zijn.
Alle schijven die aan die controller hangen zullen daarna in de VM zichtbaar zijn.
@Dotacom,
Voor een single server build maakt het weinig uit. Als je echt high performance iSCSI / NFS wil doen is het verstandig om 2 NIC's te nemen.
Grootste voordeel is dat je 1 fysieke netwerkkaart op Jumbo Frames kan zetten, en je gewone LAN netwerk op een MTU van 1500 kan houden. Je wil natuurlijk niet ook je laptops op Jumbo Frames moeten zetten
In Enterprise land zijn er inderdaad zoals Paul zegt meerdere redenen om meerdere NIC's te hebben in een server, waarvan de allergrootste reden redundantie is.
Performance technisch valt het allemaal wel mee.
Hoi FireDrunk,
Bedankt voor je antwoord!
Ik wist wel dat je individuele hard disc's niet kan passthroughen maar enkel een controller
Maar mijn probleem is dat de moederbord Ahci controller niet in het lijstje voorkomt van te passtrough'en devices.
Toevallig heb ik vandaag het antwoord gevonden, er schijnt een probleem te zijn met de Haswell Lynx point Ahci controller waardoor je die niet kan passtrough'en.
Bij Vmware is er een forum onderwerp over:
https://communities.vmware.com/thread/458324 ( maar geen oplossing )
RDM is idd een optie, maar ik wilde Freenas gaan gebruiken en op de fora wordt RDM sterk afgeraden in combinatie met ZFS.
Om die reden heb ik dit moederbord en processor gekocht, nl om passthrough te voor mijn gevirtualiseerde freenas server.
Nu heb ik een probleem, Ik kan inderdaad passthroughed discs mounten onder een ubuntu virtual machine als ik mijn Promise controller gebruik,
maar om 1 of andere reden kan dat met Freenas niet. Freenas vind de discs niet ( wel de promise controller ).
Enig idee hoe dat kan?
Ik ga morgen eerst maar eens even Freenas installeren zonder
Esxi en kijken of drives achter de promise kaart worden herkend.
( de promise kaart staat nl wel gelist als ondersteund door Freenas )
Daarna zie ik de volgende opties:
- koop een sas kaart ( IBM M1015 ). Maar gaat dat 100% werken met Freenas ? Een gok van 150 Euro...
- Ik installeer ZFS op Ubuntu en dan kan ik met de Promise controller kaart verder. Maar Zfs op Ubuntu.. is dat wel mature genoeg om mijn data aan toe te vertrouwen?