Even niets...
Ik zal zo even een USB3 kaartje erin proppen, kijken of dat werkt.
[ Voor 22% gewijzigd door J3roen op 01-10-2013 20:26 ]
Onder linux werkte het ook niet, dus lijkt mij stug dat het een driver issue is?
Ik heb maar 6-8MB/s als ik een USB device op de andere manier doorgeef. Is dat normaal?
De Perc 5/i en een ethernet controller wordt inderdaad wel prima doorgegeven.
Als ik thuis ben maak ik wel ff een screenshotje voor je.
Thanks, ik ben benieuwd! Ik begrijp alleen niet waarom je en de PCI interface doorgeeft EN een USB device toevoegt?pieter87 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:01:
Ik heb ook een Asrock B85 en heb mijn USB controller doorgegeven. Vervolgens heb ik een PCI device (de USB controller) en een USB device (de externe schijf) aan de VM toegevoegd. Windows Server 2008 R2 ziet de USB schijf alsof hij rechtstreeks aan een normale server hangt (wordt dus correct doorgegeven).
Als ik thuis ben maak ik wel ff een screenshotje voor je.
Voor vt-d passtrough van een ubs-controller heb je 5.0 nodig.1254542 is de laatste daarvan.J3roen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:04:
[...]
Thanks, ik ben benieuwd! Ik begrijp alleen niet waarom je en de PCI interface doorgeeft EN een USB device toevoegt?Welke Esxi versie gebruik je hiervoor? Probeerde net 5.1 te intalleren maar die komt niet verder dan het welkomscherm (daarna hangt hij ofwel mijn toetsenbord houdt er dan mee op)
https://communities.vmwar...417736?start=165&tstart=0
Ik ben benieuwd hoe pieter87 het heeft opgelost
Ik heb dat probleem met 5.1 ook en met 5.0u2 niet, maar hier staat weer iemand die het werkend heeft met 5.5: https://communities.vmware.com/message/2292308#2292308J3roen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:26:
Thanks jadjong, ook later in die thread heeft men het over 5.5 met exact de issues die ik ook heb. Controller wordt wel gezien door OS, maar USB devices worden niet herkend.
Ik ben benieuwd hoe pieter87 het heeft opgelost
Wel een beetje gedoe.
De voorwaarde is dat je EFI gebruik en geen bios. Hierna werden zowel de controllers als de devices herkent door windows. Ook de snelheid + CPU load was prima (32MB/s, ± 3% load).
Het nadeel is dat ik het niet werkende krijg onder Linux (Ubuntu) en freebsd (freenas). Ubuntu geeft "device not accepting address" bij de controllers en freenas wil niet booten met efi.
Ik heb 2 USB controllers besteld (1x usb3 gebaseerd op NEC firmware en 1x USB2 met 7 poorten). Ik laat wel weten of ik hier succes mee heb.
Edit: de USB3 controller: PEXUSB3S2 (https://communities.vmware.com/message/2291727#2291727)
[ Voor 6% gewijzigd door J3roen op 02-10-2013 20:43 ]
Voor de liefhebbers: pricewatch unsorted: StarTech 2 Port PCI Express SuperSpeed USB 3.0 Card Adapter (PEXUSB3S2)
Andere vraag, ik las eerder in dit topic dat RDM in 5.5 kennelijk beter of anders zou zijn. Gebruik ik het goed dat je nu een SATA controller kan emuleren ipv SCSI?
Even niets...

Ik moet alleen nog een keer mijn 4TB schijven testen.
[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 04-10-2013 08:03 ]
Even niets...
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Even niets...
Nu wil ik ook graag Ubuntu server draaien en je snapt het al, hiervoor graag ESXI gebruiken (windows 2012 server en Ubuntu server naast elkaar). Maar nu zit ik met mijn tuner kaart, kan deze door worden gegeven naar het OS (idem met de Smargo).
Het gaat om een Celeron G1610, deze heeft VT-D. Nu lees ik voor direct Hardware toegang ben je VT-X nodig. Maar ben ik nu wel VT-X nodig om bijv TVHeadend en Oscam te runnen in Ubuntu en / of Argus TV server met Oscam ?
Volgens Intel heeft de G1610 geen VT-D support http://ark.intel.com/prod...r-G1610-2M-Cache-2_60-GHz.The.Terminator schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:57:
Weet niet of mijn vraag hier hoort, maar ik draai thuis Windows 2012 server op een zuinige server (samengesteld met behulp van andere topic). In deze server zit een tuner kaart PCI en een Smargo USB.
Nu wil ik ook graag Ubuntu server draaien en je snapt het al, hiervoor graag ESXI gebruiken (windows 2012 server en Ubuntu server naast elkaar). Maar nu zit ik met mijn tuner kaart, kan deze door worden gegeven naar het OS (idem met de Smargo).
Het gaat om een Celeron G1610, deze heeft VT-D. Nu lees ik voor direct Hardware toegang ben je VT-X nodig. Maar ben ik nu wel VT-X nodig om bijv TVHeadend en Oscam te runnen in Ubuntu en / of Argus TV server met Oscam ?
Als je hardware wilt kunnen mappen aan een VM, dan heb je VT-D nodig (wat je processor niet heeft, cpu's vanaf de i5 hebben dit wel). Ik geloof dat alleen usb-passthrough een uitzondering is, dit kun je ook zonder VT-D dacht ik (zelf nooit getest).
Na wat meer google-werk is usb-passthrough dus ook alleen mogelijk icm VT-D.
[ Voor 3% gewijzigd door wopie op 04-10-2013 10:16 . Reden: usb-passthrough opmerking bijgewerkt. ]
Om nog even een oude omhoog te schoppen, heb je deze combo draaien?gitaarwerk schreef op zondag 23 juni 2013 @ 10:56:
Uiteindelijk met de tips van FireDrunk heb ik het volgende uitgezocht. Wilde graag minimaal 2 NICS hebben, volgende stap is uitbreiden met wellicht meer/andere connecties en geheugen erbij prikken.
Ik heb de volgende lijst samen gesteld, zit alleen met het probleem van : past in de volgende case wel wat ik wil? Aangezien ik graag een 19" behuizing heb. Deze lijkt goed geprijst incl prima voeding,..ben alleen bang voor de airflow en backplate.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 35,95 € 35,95 1 Gigabyte GA-B75N € 78,14 € 78,14 1 Supermicro SuperChassis 502L-200B € 80,30 € 80,30 1 Kingston KVR1333D3N9/8G € 42,16 € 42,16 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 236,55
Wat gaat erop draaien?
Pfsense, 2x nginx, testserver met node.js oid, en kleine nas/dlna server. Bedoeling is later uit te breiden met een andere server erbij die wat zwaarder is,.. Of mocht deze het trekken een schijfbehuizing eraan koppelen met FreeNas,...enige is dat ik dan geen vt-d kan doen, maar dan zet ik er wel een i5 in tegen die tijd
Het gaat mij voornamelijk het chassis met wat erop draait, eigenlijk wil ik ook dat chassis om in mijn patchkast te bouwen (vanwege het feit dat die mooi ondiep is), storage eraan hangen komt later wel, dat is geen probleem. Maar het mooiste zou zijn met een i3, maar een celeron zou ik ook nog wel mee uit de voeten kunnen. Is het wat?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Thanks, blijkbaar heb ik VT-D / VT-X specs met een scheef oog gekekenwopie schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:11:
[...]
Volgens Intel heeft de G1610 geen VT-D support http://ark.intel.com/prod...r-G1610-2M-Cache-2_60-GHz.
Als je hardware wilt kunnen mappen aan een VM, dan heb je VT-D nodig (wat je processor niet heeft, cpu's vanaf de i5 hebben dit wel). Ik geloof dat alleen usb-passthrough een uitzondering is, dit kun je ook zonder VT-D dacht ik (zelf nooit getest).
Na wat meer google-werk is usb-passthrough dus ook alleen mogelijk icm VT-D.

Naja andere proc dus voordat ik verder kan...
Nee, ik heb uiteindelijk gekozen voor een Dell R210, een SSD erin geplaats en een i350-T4 quad netwerk kaart (dus 6 gigabit poorten), die moet ik dit weekend overigens inbouwen nog). Daarnaast heb ik een HP microserver staan welke via iSCSI voor de data gaat zorgen. Ik wilde een iets schaalbaardere oplossing hebben eigenlijk. De HP gaat er niet eeuwig staan, ik wil nog een wat grotere datastore gaan bouwen met 8-12 3"5 inch schijven... of een combinatie met 3"5/2"5.CasGas schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:18:
[...]
Om nog even een oude omhoog te schoppen, heb je deze combo draaien?
Het gaat mij voornamelijk het chassis met wat erop draait, eigenlijk wil ik ook dat chassis om in mijn patchkast te bouwen (vanwege het feit dat die mooi ondiep is), storage eraan hangen komt later wel, dat is geen probleem. Maar het mooiste zou zijn met een i3, maar een celeron zou ik ook nog wel mee uit de voeten kunnen. Is het wat?
De Dell draait op 35-38Watt standaard,... maar heb nog niets getweaked overigens (alleen power saving mode aan).
Grootste reden is omdat ik niet zeker wist of de chassis allemaal wel ging passen, en i3/celeron vond ik niet krachtig genoeg.
Er zijn overigens nieuwe atoms van SM/Intel combo welke best leuke specs hebben ook voor dit doeleinde (max 32GB geheugen ook, ipv 4/8)
[ Voor 10% gewijzigd door gitaarwerk op 04-10-2013 10:44 ]
Iemand anders nog ideeën voor een server die kan passen in een 19" patchkast die de afmeting van 40cm diep heeft? Dus eigenlijk maximaal 35cm?
Hij mag wat mij betreft ook 5U hoog zijn, zolang die maar niet dieper is. Het enige wat ik kan vinden is van SuperMicro, maar dan heb je maar keuze uit een paar modellen, met fixed mobo's vanwege de fixed backplates op die modellen
De site van SM is ook niet echt handig, ik wil gewoon weten welke mobo's van SM zelf passen in een bepaald chassis, maar daar kan ik niks over vinden..
[ Voor 16% gewijzigd door CasGas op 04-10-2013 11:14 ]
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
De dell is relatief goedkoop overigens als je niet wilt uitbreiden, en hij is ook niet diep. Je kunt er dan alleen maar 2x3,5" of 4x 2,5" in kwijt.CasGas schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:14:
De site van SM is ook niet echt handig, ik wil gewoon weten welke mobo's van SM zelf passen in een bepaald chassis, maar daar kan ik niks over vinden..
Op de supermicro site kun je wel zien welke er in past of niet. Ook in de FAQ kun je veel info terug vinden.
De SM 5015A-EHF-D525 is nog wel interessant, maar dan zit ik meer met de aansluitingen voor de storage, misschien een usb3 pcie kaart toevoegen en daar storage aanhangen, of esata..
Iemand daar leuke 1/2/3/U enclosures voor?
Ik heb een GA-Z77N moederbord van Gigabyte met een celeron 1620 processor.
Nu zit ik een beetje met ESXi.
Het was nog een heel gedoe om mijn netwerk aan de praat te krijgen, nieuwe iso maken etc, maar dat is gelukt.
Alleen lees ik dat je een I5 processor nodig heb om vt-d aan de praat te krijgen.
Is het dan zo als ik een I5 haal dat ik dan in ESXi mijn nic direct kan zien?
Wat ik wil is in een VM een router maken met PFsense, kan ik dan het extern ip adres van de modem dan rechtstreeks in de vm zien in pfsense, zodat ik dan geen inern ip heb.?
-edit-
Als je zo weinig vertrouwen hebt in VMware dat je het nog niet aandurft er een extra VLAN wat mogelijk wat verkeer gaat trekken naartoe te leiden dan moet je misschien helemaal niet aan VMware beginnen
Er zijn heus redenen voor VT-d, maar als je zelfs al simpele netwerkkaarten door gaat zetten dan heb je het in mijn ogen niet helemaal begrepen
Zorg dat VMware je netwerkkaart ziet en maak er een vSwitch voor aan, klaar. Kom je netwerkkaarten tekort, koop een switch die VLANs snapt
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb momenteel een klein atom potje in de meterkast, maar omdat die een beetje op is heb ik een andere in elkaar gezet. Aangezien ik pfsense wil draaien maar eigenlijk ook apart freebsd en wellicht een Windows omgeving wilde ik eens met vmware spelen. Ik zat alleen te denken hoe ik dan mijn extern ip adres in vm krijg, dus ik moet even gaan zoeken hoe ik dat met vlans kan maken.
Aan hardware ontbreekt het niet, ik heb een cisco switch sf200-24 met vlans. Een cisco modem van upc in bridge en een asus rt-66u wat nu als router functioneerd maar dat dadelijk gewoon een draadloos AP word.
Gezien tegenwoordig alles aan de nat hangt zonder een firewall wilde ik dat eens opzetten.
Hoe hebben jullie het trouwens gedaan met de licentie, ik heb mij eigen geregistreerd dan dan kan je hem 60 dagen uitproberen, maar ik mag aannemen dat na deze periode niks meer werkt dus ook mijn opgebouwde vms.?
[ Voor 13% gewijzigd door nike op 05-10-2013 08:03 ]
-edit-
Qua extern IP bij je VM krijgen, dat is redelijk simpel
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ben gewoon benieuwd naar een setup die wat langer draait, hoe stabiel het is met zeg 5-6 schijven in raid. Nog maar even even afwachten.FireDrunk schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 08:02:
Het is er wel? Ik heb het allang getest en bevestigd icm ZFS.
Ik moet alleen nog een keer mijn 4TB schijven testen.
Ik heb PFsense draaien ( 1 vd redenen om voor Esxi te gaan). Ik heb 2 netwerkkaarten in de machine zitten 1 onboard en 1 losse intel.nike schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 07:58:
Het is meer om te spelen voor thuis.
Ik heb momenteel een klein atom potje in de meterkast, maar omdat die een beetje op is heb ik een andere in elkaar gezet. Aangezien ik pfsense wil draaien maar eigenlijk ook apart freebsd en wellicht een Windows omgeving wilde ik eens met vmware spelen. Ik zat alleen te denken hoe ik dan mijn extern ip adres in vm krijg, dus ik moet even gaan zoeken hoe ik dat met vlans kan maken.
Aan hardware ontbreekt het niet, ik heb een cisco switch sf200-24 met vlans. Een cisco modem van upc in bridge en een asus rt-66u wat nu als router functioneerd maar dat dadelijk gewoon een draadloos AP word.
Gezien tegenwoordig alles aan de nat hangt zonder een firewall wilde ik dat eens opzetten.
Hoe hebben jullie het trouwens gedaan met de licentie, ik heb mij eigen geregistreerd dan dan kan je hem 60 dagen uitproberen, maar ik mag aannemen dat na deze periode niks meer werkt dus ook mijn opgebouwde vms.?
Netwerkkabel uit mijn UPC Modem (WAN) > in 1 van de 2 netwerkkaarten > Hier komt je Externe ip op.
Vrije netwerkkaart netwerkkabel naar je Asus ( in mijn gevall linksys e4200) > in AP mode zetten = LAN.
In vmware geef je aan dat 1 netwerkkaart LAN is de andere WAN.
Wijs dan 2 netwerkkaarten aan je PFsense bakje toe , kies LAN en WAN.
Pfsense opstarten > configuratie wizard doorlopen ( welke netwerkkaart wan is welke LAN).
En klaar
Dit is even kort hoe het zit
Ps. installeer snort als je voor pfsense gaat erg leuke package.
edit---
Mischien heb ik er overheen gelezen maar als ik de vCenter server OVA inlees, is die gratis/trial versie dan actief en kan ik dan alles via de client beheren?
[ Voor 7% gewijzigd door Phyt_ op 07-10-2013 13:13 ]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Toevallig heb ik afgelopen vrijdag iets soort gelijks gedaan, een HP G5 voorzien van ESXi installatie. Mijn machine heeft 2 fysieke NICs. Ik heb mijn modem in Client Bridged mode gezet, deze aangesloten op mijn virtuele pfSense machine (Hier staat een leuke HOWTO) Let wel op, ik probeerde vanuit de console van een Mint "DMZ" machine bij de webinterface van de firewall te komen. Dit werkt natuurlijk niet aangezien het alles blocked wat niet vanuit je LAN komt. Na de machine in het vLAN gezet te hebben kun je de webinterface bereiken en deze makkelijk configureren.Phyt_ schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:04:
[...]
Ik heb PFsense draaien ( 1 vd redenen om voor Esxi te gaan). Ik heb 2 netwerkkaarten in de machine zitten 1 onboard en 1 losse intel.
Netwerkkabel uit mijn UPC Modem (WAN) > in 1 van de 2 netwerkkaarten > Hier komt je Externe ip op.
Vrije netwerkkaart netwerkkabel naar je Asus ( in mijn gevall linksys e4200) > in AP mode zetten = LAN.
In vmware geef je aan dat 1 netwerkkaart LAN is de andere WAN.
Wijs dan 2 netwerkkaarten aan je PFsense bakje toe , kies LAN en WAN.
Pfsense opstarten > configuratie wizard doorlopen ( welke netwerkkaart wan is welke LAN).
En klaar.
Dit is even kort hoe het zit.
Ps. installeer snort als je voor pfsense gaat erg leuke package.
edit---
Mischien heb ik er overheen gelezen maar als ik de vCenter server OVA inlees, is die gratis/trial versie dan actief en kan ik dan alles via de client beheren?
Op mijn tweede NIC heb ik een wireless accesspoint hangen
Overigens is je licentie gewoon 60 dagen te gebruiken. Kies je er voor om de gratis licentie te activeren, verlies je wel een boel functionaliteiten. Ik zou dus gewoon de 59 dagen op maken en dan pas de gratis licentie activeren.
Vegetarian is an old Indian word for "bad hunter".
Zelf heb ik ook maar twee NIC's in mijn ESXi bak zitten. Eentje voor regulier verkeer en eentje die rechtstreeks aan mijn ZFS VM hangt. Meer heb ik niet nodig. Ik ben ook maar een iemand die thuis wat rommelt met dit geheel. Professioneel kom ik niet in de buurt van dit soort dingen. Mijn punt was alleen dat ik mij voor kan stellen dat je in bepaalde sitauties liever kiest voor het doorgeven van hardware via VT-D dan voor een virtuele oplossing.Paul schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 21:54:
Dan nog nietOp het werk hebben we VM's die gigabits vol weten te krijgen; hosts hangen dan ook met 2x 10 GBit aan de back-end, en dat gaat werkelijk probleemloos, nul CRC errors, nul dropped packets, geen latency issues. En dat met hardware die je in dit topic uiteraard niet tegen gaat komen maar toch echt helemaal niks speciaals is.
Als je zo weinig vertrouwen hebt in VMware dat je het nog niet aandurft er een extra VLAN wat mogelijk wat verkeer gaat trekken naartoe te leiden dan moet je misschien helemaal niet aan VMware beginnen
Er zijn heus redenen voor VT-d, maar als je zelfs al simpele netwerkkaarten door gaat zetten dan heb je het in mijn ogen niet helemaal begrepenNiet dat dat een verwijt is, maar je maakt het jezelf zoveel moeilijker dan nodig is als je alles maar met VT-d op wilt gaan lossen
Zorg dat VMware je netwerkkaart ziet en maak er een vSwitch voor aan, klaar. Kom je netwerkkaarten tekort, koop een switch die VLANs snaptVoor 30 euro heb je de Netgear GS10xE, 5of 8 poorten, heb je meer nodig dan is de Zyxel GS1910 de goedkoopste waarbij de fabrikant behalve het woordje VLAN ook 802.1Q vermeldt.
Ik heb nog niet zo lang geleden een IBM kaartje gekocht om ZFS te kunnen draaien. Alles draait momenteel nog in test en ik denk in november alle data van mijn NAS over te gaan zetten naar een VM met ZFS. kan mijn IBM mogelijk tegen die tijd de deur uit kan omdat ik het kan emuleren? Scheelt toch weer een paar watt en dat zou ook beteken dat ik misschien helemaal geen VT-D setup meer nodig heb. Of ben ik dan te snel met mijn conclusies?FireDrunk schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:59:
Ja klopt, je kan een "true" AHCI controller faken nu. Voorwaarde is wel dat je Hardware Versie 10 gebruikt, en die kan je op zijn beurt alleen beheren met vCenter. Dat is wel weer een nadeeltje, maar niet onoverkomelijk.
Het nadeeltje van vCenter is volgens mij trouwens best wel een behoorlijk nadeeltje. Een vCenter license is volgens mij een behoorlijk stukje duurder dan een goede kwaliteit HBA. Of ben ik in de verkeerde stores aan het kijken?
is everything cool?
vCenter is heel duur ja, maar je kan in principe gewoon de trial gebruiken. En een vCenter Appliance is zo gemaakt.Mystic Spirit schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:31:
[...]
Zelf heb ik ook maar twee NIC's in mijn ESXi bak zitten. Eentje voor regulier verkeer en eentje die rechtstreeks aan mijn ZFS VM hangt. Meer heb ik niet nodig. Ik ben ook maar een iemand die thuis wat rommelt met dit geheel. Professioneel kom ik niet in de buurt van dit soort dingen. Mijn punt was alleen dat ik mij voor kan stellen dat je in bepaalde sitauties liever kiest voor het doorgeven van hardware via VT-D dan voor een virtuele oplossing.
[...]
Ik heb nog niet zo lang geleden een IBM kaartje gekocht om ZFS te kunnen draaien. Alles draait momenteel nog in test en ik denk in november alle data van mijn NAS over te gaan zetten naar een VM met ZFS. kan mijn IBM mogelijk tegen die tijd de deur uit kan omdat ik het kan emuleren? Scheelt toch weer een paar watt en dat zou ook beteken dat ik misschien helemaal geen VT-D setup meer nodig heb. Of ben ik dan te snel met mijn conclusies?
Het nadeeltje van vCenter is volgens mij trouwens best wel een behoorlijk nadeeltje. Een vCenter license is volgens mij een behoorlijk stukje duurder dan een goede kwaliteit HBA. Of ben ik in de verkeerde stores aan het kijken?
Volgorde is dan dus:
1) ESXi installeren
2) RDM's aanmaken voor je schijven
2) vCenter Appliance maken
3) inloggen op vCenter appliance
4) nieuwe VM maken met VM hardware lvl 10, met een sata controller.
5) RDM's aan sata controller hangen
6) VM installeren
7) vCenter appliance uitzetten.
Mocht je in de tussentijd iets moeten wijzigen, start je de vCenter appliance en wijzig je je VM. Mocht je trial verlopen zijn, kan je gewoon een nieuwe vCenter Appliance installeren met trial licentie.
Het duurt inderdaad allemaal heel lang als je *even* iets moet wijzigen...
Als je dat echt zat wordt kan je natuurlijk via via wel een key vinden voor vCenter.
De vCenter appliance hoeft niet aan te staan om je VM te laten functioneren.
1) Ja je kan gewoon een 10Gb NIC in je ESXi bak stoppen, mits deze gesupport is natuurlijk.RutgerDB schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:22:
Ben op zoek naar een zuinige ESXi server maar wil voor datastores Iscsi vanaf Qnap 879 pro gebruiken. Zou het liefst de 10g interfaces uitnutten. Kan ik gewoon een 10g Intel NIC op een moederbord prikken en deze configureren? ESX wil ik gewoon vanaf een USB stickje draaien. Zie in de topicstart alleen systemen staan met local storage maar ben dus op zoek naar een goede oplossing met iscsi.
2) Ja je kan ESXi vanaf een USB stick draaien, alleen kan je daar geen VM's van draaien.
3) ESXi werkt prima met iSCSI, bedenk alleen wel dat dit niet erg snel is (ook al komt het vanaf een dure QNAP), het kan nooit concurreren met lokale storage qua performance.
[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 08-10-2013 12:04 ]
Even niets...
Het zet natuurlijk wel de deur open naar goedkope low power setups met ZFS storage. Dat is wel interessant. Je bent natuurlijk geen HBA en geen VT-D capable hardware meer nodig. Dat maakt het voor de thuisgebruiker een stuk beter betaalbaar. Zeker als je nog wat oude hardware op zolder hebt liggen!
[ Voor 5% gewijzigd door Mystic Spirit op 08-10-2013 16:42 ]
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik moet doen met mijn setup die ik nu in gedachten heb. Ik heb nu een setup in gedachten met volledige ondersteuning voor VT-d/VT-x etc en dat maakt de hele setup best prijzig. Heb ik nog wel VT-d/VT-x nodig in ESXi 5.5 om mijn harddisks in RAID-5 door te kunnen geven aan mijn VM? Ik ben me verder bewust van de beperkingen in ESXi 5.5, maar toch wil ik deze versie proberen. Hyper-V 2012 R2 zie ik nog niet zo zitten..
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed | € 199,86 | € 199,86 |
1 | Asus Q87M-E | € 115,95 | € 115,95 |
3 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 146,- | € 438,- |
1 | Delock Cable mini SAS 36pin > 4x SATA metal (SFF 8087 > 4x SATA) 50cm | € 16,75 | € 16,75 |
2 | BitFenix Spectre All White, 120mm | € 5,19 | € 10,38 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU | € 129,- | € 129,- |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 118,58 | € 118,58 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 78,95 | € 78,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.165,47 |
Ow ja, de eerste benchmarks van de atom c2750 staan inmiddels online.
[ Voor 158% gewijzigd door FREAKJAM op 09-10-2013 13:44 ]
is everything cool?
[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 09-10-2013 13:38 ]
Even niets...
"The IBM ServeRAID M1015 and M1115 LSI HBAs are natively similar to LSI 9240-8i LSI MegaRAID controllers. The big difference between the M1015 and the M1115 is the placement of the SFF-8087 connectors. With a firmware crossflash they can then become fully fledged LSI 9210-8i /9211-8i controllers. The IBM ServeRAID M1015 and M1115 cards behave identically to the LSI 9210-8i and 9211-8i, and can be a much cheaper substitute. "
[ Voor 28% gewijzigd door FREAKJAM op 09-10-2013 13:42 ]
is everything cool?
Is de goedkopere variant niet zonder bracket en/of kabels? Dat is al eens eerder voorbijgekomen hier, dat er ergens M1015 werden verkocht zonder bracket, en daarom goedkoper waren.
[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 09-10-2013 14:03 ]
is everything cool?
Vegetarian is an old Indian word for "bad hunter".
Kwa opslag wil ik gebruik maken van 1x 256GB SSD. Er is nog een NAS aanwezig in huis waar alle media op staat.
Wat ik graag zou willen is een ESXi kastje neerzetten in het TV meubel(vandaar ITX) die:
1. De router vervangt door pfSense te draaien
-Vraag: klopt het dat ik 2 netwerkpoorten nodig heb om dit te bereiken? 1 voor inkomend verkeerd, 1 voor uitgaand? Ben ik nu gebonden aan een extra PCI kaart?
2. De Xtreamer vervangt door Plex of XBMC en aan kan worden gesloten op de TV via HDMI
-Gaat dit eventueel lukken zonder VT-d of is een i5 hier wel praktisch?
3. Een (liefst) Windows of anders Linux server draait om wat te oefenen met Active Directory
Wat raden jullie aan kwa moederbord, processor en eventueel netwerkkaart?
2) GPU Passthrough is nagenoeg onverenigbaar met ESXi, ookal heb je VT-d, een videokaart doorgeven is niet makkelijk, en dan ook nog XBMC aan de praat krijgen is helemaal een ramp. Bedenk je goed dat je dan ook USB devices door moet geven waarmee je XBMC bestuurd.
3) Active Directory wil je alleen doen op Windows, maar dat kan inderdaad prima met ESXi.
Even niets...
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wait what? Nee, andersom! Je bent aan 2 netwerkkaarten gebonden tenzij je met VLAN's gaat werken...FireDrunk schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:13:
1) Ja, mits je met VLAN's gaat werken
Als je per se ESXi wilt gebruiken zou ik XBMC op een Raspberry Pi gaan draaien die je naast je PC legt en je VMware host ergens in een kast zetten, mogelijk is VMware Player ook een optie; dat is wat ik thuis doe omdat ik meer (Windows-)programma's wil gebruiken op die TV
Rhàshan - Aditu Sunlock
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 151,60 | € 151,60 |
1 | Gigabyte GA-Z77N-WIFI | € 99,53 | € 99,53 |
1 | MS-Tech CI-70 (120 watt voeding) | € 75,30 | € 75,30 |
1 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 146,21 | € 146,21 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 527,59 |
Ik kom uiteindelijk uit op zoiets. Dit moederbord wordt volgens mij goed ondersteund. Het kastje kan eventueel vervangen worden door een iets groter model zodat er een low-profile en budget videokaartje in kan.
Hier is wel wat lol mee te beleven, toch? XBMC of een andere mediacenter oplossing zie ik dan maar als een extra uitdaging. Die Xtreamer is nog niet weg gelukkig mocht ik dat niet voor elkaar krijgen
@Tsurany oh zeker wel hoor. Bi is breed hé en kan gaan van architectuur tot invoering. ICT in de zorg lijkt me erg leuk en interessant en daar kom je deze dingen vaak tegen. Natuurlijk professioneler, andere setups etc dat weet ik ook wel, maar voor mij gaat het er om dat ik kennis maak met virtualiseren, en weer leuk tijd verdrijf erbij hebben.
Als je daadwerkelijk op een dergelijke manier met AD en ESXi bezig bent heb je geen BI functie. Je komt het wel tegen maar je zal, zolang je in een BI rol werkt, nooit daadwerkelijk met deze producten werken.stijnos1991 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:03:
@Tsurany oh zeker wel hoor. Bi is breed hé en kan gaan van architectuur tot invoering. ICT in de zorg lijkt me erg leuk en interessant en daar kom je deze dingen vaak tegen. Natuurlijk professioneler, andere setups etc dat weet ik ook wel, maar voor mij gaat het er om dat ik kennis maak met virtualiseren, en weer leuk tijd verdrijf erbij hebben.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
1. Switch met VLANs.Extra intel 350 kaartje is waarschijnlijk goedkoperstijnos1991 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:06:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb al veel opgestoken. Virtualisatie is nieuw voor mij, maar ik weet zo goed als zeker dat ik hier later mee te maken ga krijgen (studie: BI) en dus wil ik thuis al wat ervaring op doen. Echter heb ik een aantal vragen voordat ik spullen ga aanschaffen. Ik heb nog geen keuze kunnen maken voor een Mini-ITX moederbord. Welk bord wordt nou goed ondersteund voor de dingen die ik wil bereiken?
Kwa opslag wil ik gebruik maken van 1x 256GB SSD. Er is nog een NAS aanwezig in huis waar alle media op staat.
Wat ik graag zou willen is een ESXi kastje neerzetten in het TV meubel(vandaar ITX) die:
1. De router vervangt door pfSense te draaien
-Vraag: klopt het dat ik 2 netwerkpoorten nodig heb om dit te bereiken? 1 voor inkomend verkeerd, 1 voor uitgaand? Ben ik nu gebonden aan een extra PCI kaart?
2. De Xtreamer vervangt door Plex of XBMC en aan kan worden gesloten op de TV via HDMI
-Gaat dit eventueel lukken zonder VT-d of is een i5 hier wel praktisch?
3. Een (liefst) Windows of anders Linux server draait om wat te oefenen met Active Directory
Wat raden jullie aan kwa moederbord, processor en eventueel netwerkkaart?
2. Kies iets van ATI, dat heeft meer succes dan nVidia. Ook DXVA is werkend te krijgen. Een processor/chipset zonder vt-d is niet mogelijk, daar kom je niet onderuit.
3 Dat werkt, net als OSX, Solaris, FreeBSD en andere smaken.
[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 09-10-2013 16:27 ]
Wait, BI als in Business Intelligence?Tsurany schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:19:
[...]
Als je daadwerkelijk op een dergelijke manier met AD en ESXi bezig bent heb je geen BI functie. Je komt het wel tegen maar je zal, zolang je in een BI rol werkt, nooit daadwerkelijk met deze producten werken.
Dan kom je daar echt NOOIT mee in aanraking. Met SQL-servers misschien nog wel maar met dit soort server en infra-related zaken nooit.
- Intel Core i5 3330 Boxed
- ASRock B75 Pro3-M
- 3 x Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
- Corsair CMV16GX3M2A1333C9
- Seasonic G-Serie 360Watt
- 2 Port Serial ATA SATA to RAID PCI Card Adapter SIL3112
- 700GB Harddisk welke ik nog heb liggen voor ESXi storage
- USB Stick voor ESXi
- Ubuntu
- Windows webserver
- NAS met ZFS
- (mogelijk een game server)
- 2 x SATA-600 via ASMedia ASM1061
- 1 x SATA-600 en 5 x SATA-300 via Intel® B75
Voor nu wil ik de slomere SIL3112 gebruiken voor ESXi storage, eventueel kan deze later vervangen worden voor een snellere controller (IBM M1015). Tevens zou dan de ESXi storage harddisk vervangen kunnen worden voor een SSD.
De NIC op dit moederbord wordt, al dan niet met een patch, gesupport door ESXi toch?
Graag hoor ik of dit systeem voldoet aan mijn eisen en of er wellicht betere, goedkopere of zuinigere alternatieve onderdelen zijn.
Ik heb datzelfde moederbord en het klopt inderdaad wat je zegt, je kan niet de SATA poorten opsplitsen. Doorgeven van de ene controller betekent ook doorgeven van de andere controller.
De NIC wordt bij mij out of the box ondersteund met ESXi 5.1.
Dus de M1115 zijn nu de goedkoopste optie, en werken identiek, maar missen een bracket. Die je er in mijn ogen best makkelijk aanhangt.ThinkPadd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 13:45:
FRU staat voor Field Replaceable Unit. Is een intern typenummer van Lenovo.
Is de goedkopere variant niet zonder bracket en/of kabels? Dat is al eens eerder voorbijgekomen hier, dat er ergens M1015 werden verkocht zonder bracket, en daarom goedkoper waren.
Heeft iemand uberhaupt zo'n M1115 getest?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Even niets...
Volgens het manual zijn het zogenaamde "L-SAS 0-7" connectors namelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door FREAKJAM op 11-10-2013 17:16 ]
is everything cool?
Even niets...
is everything cool?
Hierop zelf Debian 7 e.d. gezet maar de prestaties vallen helaas tegen, o.a. vanwege een brakke sky2 driver.
Na lang wikken en wegen toch besloten om het nu fatsoenlijk aan te pakken. Ik wil een zuinige ESXi server waarop ik allereerst een ZFS RAIDZ opstelling maak voor m'n 8 3TB schijven (in een aparte VM). Daarnaast wil ik hier m'n firewall voor m'n thuisnetwerk op draaien en een aantal andere (test-)VM's.
Hiervoor heb ik het volgende op t oog:
1 | Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed | € 227,42 | € 227,42 |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 228,80 | € 228,80 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 103,94 | € 103,94 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Kingston KVR1333D3E9SK2/16G | € 154,- | € 154,- |
1 | Corsair Builder CX430 Bronze | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 146,21 | € 146,21 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 983,22 |
Suggesties of opmerkingen? De onboard LSI controller wil ik via vt-d doorgeven aan een VM, in dit topic las ik al dat zoiets mogelijk is. Ik zit vooral nog te twijfelen over de kast, ik zoek eigenlijk een kast die lijkt op een NAS qua formaat, maar ben niet bereid hier meer dan €150-€200 euro uit te geven. Ik denk dat ik daarom maar voor de Fractal kast ga, hoewel ik nog niet overtuigd ben van de koeling.
Daarnaast twijfel ik nog of ik aan een 120GB SSD genoeg heb als datastore voor al m'n VM's.
1 | Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed | € 227,42 | € 227,42 |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 228,80 | € 228,80 |
3 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 146,- | € 438,- |
2 | BitFenix Spectre All White, 120mm | € 5,19 | € 10,38 |
2 | Kingston ValueRAM KVR16E11/8I | € 72,54 | € 145,08 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 78,95 | € 78,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.186,63 |
is everything cool?
Even niets...
Die Phenom kastjes bieden geen ruimte voor 8 3.5" schijven. Mijn plan was om deze server zo stil mogelijk te maken zodat die in de huiskamer staat. Ik bedacht me echter later gisteravond dat het helemaal niet zo wenselijk is dat deze server hier staat, evt. een makkelijk object om mee te nemen bij een evt. inbraak.FREAKJAM schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 04:39:
Ik heb bijna dezelfde setup op het oog. Ik heb de Bitfenix Phenom M besteld als case. Is dat niks? (Of de Prodigy M)
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed € 227,42 € 227,42 1 Supermicro X10SL7-F € 228,80 € 228,80 3 Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB € 146,- € 438,- 2 BitFenix Spectre All White, 120mm € 5,19 € 10,38 2 Kingston ValueRAM KVR16E11/8I € 72,54 € 145,08 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 58,- € 58,- 1 Crucial 2.5" M500 120GB € 78,95 € 78,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.186,63
De server komt dus gewoon ergens weggestopt boven te staan. De gekozen kast wordt de nieuwe kast voor m'n workstation, de oude kast daarvan (een CoolerMaster stacker) gaat de basis vormen van de ESXi/NAS server. Op deze manier kan ik later ook nog uitbreiden naar een tweede set van 8x3TB.
Let op je geheugen in je config:
Volgens de supermicro site: "1600MHz ECC DDR3 SDRAM 72-bit, 240-pin gold-plated DIMMs"
Het geheugen in je setup is 1333mhz geheugen.
is everything cool?
Thanks voor de tip! Was iets te snel geweest met samenstelling, heb 't nu aangepast.FREAKJAM schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:52:
Ah ja, ik hoef maar 4 schijven kwijt.
Let op je geheugen in je config:
Volgens de supermicro site: "1600MHz ECC DDR3 SDRAM 72-bit, 240-pin gold-plated DIMMs"
Het geheugen in je setup is 1333mhz geheugen.
The board serial number has year and month manufactured information after first two letters.
For example, ZM 137S99999
That means board has been manufactured on July 2013.
If you get a board for September or later, then it should be using C2 chipset.
[ Voor 16% gewijzigd door FREAKJAM op 13-10-2013 14:07 ]
is everything cool?
De opzet was om relatief goedkoop een ESXi omgeving neer te zetten (puur voor testen, aantal Linux distro's ed). Tevens wou ik een AMD setup voor de verandering wel eens proberen. De keus was gevallen op het volgende;
pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition
pricewatch: Gigabyte F2A88X-D3H
Ondanks dat er nog geen FM2+ APU's (Kaveri) zijn, wel gekozen voor een FM2+ moederbord. DirectPath I/O werkt en de prijs is redelijk scherp gezien de functies en mogelijkheden (3x PCIe 1x).
Passthrough lijstje

De twee Intel NIC's zijn PCIe 1x. Onboard een Realtek (geen out-of-the-box support vanuit 5.5)
Verbruik ligt op dit moment op ~51W idle (gemeten met een elcheapo Cresta). Dit is i.c.m. 2x WD AV-GP (~4W p/s) en twee extra fans. Aangesloten op een be quiet! 480W silver, een beetje overpowered
En omdat bij zuinig ook stil hoort, de standaard boxed koeler heeft een fantastische PWM fluit/piep, die is dus binnenkort exit

I browse with Vivaldi
Met een echt goede voeding en 2 schijven minder kom je dus misschien uit op 35W...
Even niets...
Schommelt nu rond de 41W zonder disks. Boot vanaf USB. Voeding betreft overigens een "be quiet! Straight Power E8 480W CM", wat natuurlijk gigantisch overdreven is, maar goed. Persoonlijk ben ik al blij met de resultaten. Tuurlijk het kan altijd zuiniger, maar op dit moment voldoet het aan mijn wensenFireDrunk schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:52:
51W is dus echt behoorlijk, maar goed, met 2 schijven en crappy voeding verwacht ik dat ook wel.
Met een echt goede voeding en 2 schijven minder kom je dus misschien uit op 35W...
I browse with Vivaldi
De bug die opgelost wordt met C2 stepping is iets wat je waarschijnlijk in ESXi nooit tegen aanloopt.FREAKJAM schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:07:
Nog een kleine tip trouwens voor het mobo: (The original (C1 stepping) of PCH is defective, affecting some USB sockets on return from a sleep state. It's fixed in C2)
The board serial number has year and month manufactured information after first two letters.
For example, ZM 137S99999
That means board has been manufactured on July 2013.
If you get a board for September or later, then it should be using C2 chipset.
Die Kingston is 1,5 volt. Er bestaan ook 1,35 volt modules van Crucial.Milenco schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:53:
[...]
Thanks voor de tip! Was iets te snel geweest met samenstelling, heb 't nu aangepast.
Ik kan die informatie "please note" niet uit de link halen.... Waar lees je dat?FREAKJAM schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:54:
Maakt eigenlijk niets uit
"Please note: The qualified 1.35V ECC DDR3 will operate at 1.5V".
laat maar
[ Voor 12% gewijzigd door gassiepaart op 14-10-2013 13:17 ]
[ Voor 47% gewijzigd door FREAKJAM op 14-10-2013 13:55 ]
is everything cool?
KloptFREAKJAM schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 13:45:
Woops, verkeerde link gekoppeld inderdaad, maar je hebt hem zelf al gevinden zie ik! Over die c2 stepping heb je trouwens ook wel een punt, maar we hebben toch altijd het liefst alles het nieuwste van het nieuwste denk ik maar zo.
Ik heb de X10SLM+-F gekocht met 2 van deze crucial reepjes... Vanavond eens opzoeken welk stepping het is.
Ik gebruik al een tijdje 6GB voor 3*4TB zfs, werkt perfect.Milenco schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:36:
Voor de ZFS VM heb ik inderdaad 8GB gereserveerd. Ik verwacht vooralsnog uit te kunnen met de andere 8GB voor m'n VM's. Heb bewust 2x8GB besteld, zodat ik, mocht ik later toch meer RAM nodig hebben, ik nog 2 reepjes erbij kan drukken.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
[ Voor 36% gewijzigd door FREAKJAM op 14-10-2013 15:25 ]
is everything cool?
Dus. Ik geloof dat ik het doorheb (duh). ESXi werkte altijd al met RDM en ZFS, alleen max 2TB. Nu werkt het met 62TB (max) maar qua problemen met ZFS en RDM is er waarschijnlijk niks veranderd?
[...]
Ben gewoon benieuwd naar een setup die wat langer draait, hoe stabiel het is met zeg 5-6 schijven in raid. Nog maar even even afwachten.
Even niets...
Een snelle sata controller die werkt in 4x elektrisch is ook niet echt beschikbaar, highpoint 460
In t verleden waren er problemen bij het gebruik van de combinatie: ESXi 5.0/01 , FreeBSD 9.1 , RDM en ZFS, zie deze o.a. thread.FireDrunk schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:46:
Waren die er dan? Ik heb een paar weken terug met ESXi 5.5 icm ZFS en RDM wat tests gedaan met de nieuwe SATA AHCI controller en dat werkte allemaal prima.
Het gebruik van ESXi 5.0/01, OpenIndiana, RDM-ed disks en ZFS was zonder problemen (draait al weer 10 maanden vlekkeloos bij me thuis).
Ik heb geen idee of in ESXi 5.5 deze (ESXi + FreeBSD 9.1) problemen verholpen zijn, maar aangezien er aan de AHCI controller van ESXi is gesleuteld zou dit zomaar t geval kunnen zijn.
Aangezien de boel hier soepeltjes draait voel ik me niet echt geroepen om de ESXi 5.1 op te waarderen naar ESXi 5.5 en de boel potentieel "kapot te repareren".
Wellicht kan iemand anders hier daar uitsluitsel overgeven.
De IBM M1015 werkt ook in een PCIe 4x (electrisch) slot, maar je beperkt wel de max. doorvoer met de helft aangezien t een 8x kaart is.sphere schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:23:
Sowieso met FreeNAS (zie forum aldaar), en hier in het zfd topic staat er ook wel allerlei vaagheden. Zou handig zijn om te kunnen testen wat er nu echt gebeurt met bad sectors en physical rdm. Of eigenlijk, ik zou al tevreden zijn als ik de ESXi setup kon repareren met een physieke als er problemen ontstaan en dan weer door met ESXi. Zoals ze bij Freenas zeggen: it works until it doesn't.
Een snelle sata controller die werkt in 4x elektrisch is ook niet echt beschikbaar, highpoint 460
@ FD below, was dat probleem met 0 bytes disks niet enkel als je een HDD > 2 TB probeerde te RDM-en (ivm beperkingen van de vmdk)?FireDrunk schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:29:
Oh dat verhaal, inderdaad dan werden je schijven 0 bytes groot. Dat is een probleem in FreeBSD 9.1.
Maar an sich werkt RDM wel met ZFS.
Met de Virtual AHCI controller heb ik die problemen niet gezien.
[ Voor 37% gewijzigd door Pantagruel op 14-10-2013 16:31 ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Maar an sich werkt RDM wel met ZFS.
Met de Virtual AHCI controller heb ik die problemen niet gezien.
Even niets...
idd freenas en Raidz1. Perfect zoals in snel zat voor thuisgebruikFREAKJAM schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:20:
In combinatie met FreeNAS en RAIDZ1? En wat is jouw definitie van perfect?
Ik wil maar zeggen dat het geen drama is als je je freenas even op 6GB zet omdat je wat geheugen nodig hebt om met VM's te spelen. (perfect is misschien een foute woordkeuze
Even niets...
Pfsense super traag, niet mogelijk om in te loggen, ssh deed heel raar met veel foutmeldingen. Al de andere vms dood.
Via vsphere gaan kijken en de local datastore was gewoon verdwenen. (2.5inch schijf via een dell perc 5 hba). De HBA werd wel herkent. De status van de schijf stond op "error or dead"
Na een reboot van de host werd de datastore terug herkent, wat denken jullie? Defecte HD of falende HBA.
Even niets...
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.