i5 kom je wel een eind mee, zo is het niet, maar de rede kan heel valide zijn.
Een hyperthreaded CPU telt nog altijd niet als een volledige core. Het is dus volledig afhankelijk van wat hij er mee wil gaan doen of het uberhaubt zin heeft. Voor een test opstelling is een i5 IMO voldoende. De CPU is het minst problematisch bij virtualisatie. Mijn eigen i5 is maar voor hooguit 20% belast wanneer ik 20 VM's draai op mijn eigen host. Het geheugen is eerder een probleem maar voornamelijk disk IO is een bottleneck bij veel VM's. Daar zijn SSD's een uitkomstDrDoo schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:07:
Als je meerdere (Multicore) VM's gaat draaien zou een i7 geen overbodige luxe kunnen zijn.
i5 kom je wel een eind mee, zo is het niet, maar de rede kan heel valide zijn.
Kies inderdaad liever voor SSD's en veel geheugen, dat ga je veel en veel eerder merken.
Even niets...
Ik twijfel dan ook het meest wat ik zal doen qua storage.redfoxert schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:17:
Mijn eigen i5 is maar voor hooguit 20% belast wanneer ik 20 VM's draai op mijn eigen host. Het geheugen is eerder een probleem maar voornamelijk disk IO is een bottleneck bij veel VM's. Daar zijn SSD's een uitkomst
Iets uitgebreider uitgelegd:
Voor nu wil ik Exchange gaan testen. Domain controller met een Exchange 2010 server ernaast.
Deze wil ik vervolgens gaan migreren naar een Exchange 2013 omgeving waarbij de CAS, MB en Edge transport rollen op aparte servers draaien.
In de toekomst wil ik natuurlijk ook andere zaken kunnen testen. Misschien dat ik er nog voor kies om voor privé sowieso een domein wil gaan draaien.
Dat een hyperthreaded CPU niet als volledig core telt heb je 100% gelijk in.redfoxert schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:17:
[...]
Een hyperthreaded CPU telt nog altijd niet als een volledige core. Het is dus volledig afhankelijk van wat hij er mee wil gaan doen of het uberhaubt zin heeft. Voor een test opstelling is een i5 IMO voldoende. De CPU is het minst problematisch bij virtualisatie. Mijn eigen i5 is maar voor hooguit 20% belast wanneer ik 20 VM's draai op mijn eigen host. Het geheugen is eerder een probleem maar voornamelijk disk IO is een bottleneck bij veel VM's. Daar zijn SSD's een uitkomst
Puur naar CPU belasting kijken (Qua Mhz) is echter veel en dan ook veel te kort door de bocht.
Persoonlijk heb ik voor de zekerheid ook een i7 gehaald. Ook omdat ik het kon betalen, maar ook gezien het feit dat ik een groot aantal multi core VM's wil gaan draaien. En nogmaals, het heeft dan niets meer met Mhz te maken maar meer met (co)scheduling.
Heb je een beperkt budget, kun je beter voor max geheugen en een snelle SSD gaan...dat dan weer wel.FireDrunk schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:22:
Ik ben het volledig eens met Redfoxert. Een dikke i7 is bijna nooit nuttig onder ESXi.
Kies inderdaad liever voor SSD's en veel geheugen, dat ga je veel en veel eerder merken.
[ Voor 16% gewijzigd door DrDoo op 20-09-2013 11:26 ]
Welke SSD's worden interessant om te gebruiken in combinatie met ESXi?DrDoo schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:25:
Heb je een beperkt budget, kun je beter voor max geheugen en een snelle SSD gaan...dat dan weer wel.
Het nadeel van een goede SSD is dat het snel duur wordt.
Elke SSD met een agressieve Garbage Collection. ESX ondersteunt namelijk in ieder geval tot en met 5.1 nog geen TRIM op storage nivo.joenevd schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:32:
[...]
Welke SSD's worden interessant om te gebruiken in combinatie met ESXi?
In absolute termen is het niet de snelste SSD, maar hij is snel zat om meerdere VM's te draaien onder ESXi.
[ Voor 34% gewijzigd door FireDrunk op 20-09-2013 12:08 ]
Even niets...
De goedkoopste.joenevd schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:32:
[...]
Welke SSD's worden interessant om te gebruiken in combinatie met ESXi?
Het verschil in snelheid tussen de goedkoopste SSD en de hipste 7200RPM schijf is al zo groot dat ik het extra geld liever steek in meer GBs dan meer snelheid.
while (! ( succeed = try ()));
Een veel VM's doen toch een hoop writes...
Even niets...
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7 3770 Boxed | € 257,45 | € 257,45 |
1 | Supermicro X9SAE-V | € 198,56 | € 198,56 |
3 | Western Digital Green WD20EZRX, 2TB | € 76,40 | € 229,20 |
1 | BitFenix Merc Alpha | € 32,- | € 32,- |
1 | Corsair Vengeance LP CML32GX3M4A1600C10B | € 253,70 | € 253,70 |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 136,62 | € 136,62 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.107,53 |
De 3x sata schijven zou ik dan willen behouden voor data opslag (eventueel in RAID5).
Disks voor OS op de SSD laten draaien en voor data disks een tweede disk aanmaken die verwijst naar de sata schijven.
Even niets...
Voor nu met de onboard SATA controller. Is natuurlijk niet de beste oplossing, Maar met nog een SATA RAID controller erbij wordt het allemaal wel erg duur.FireDrunk schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:19:
Hoe wil je de RAID5 gaan doen?
Als je de twee chipsets met elkaar vergelijkt, dan zie je dat de c216 meer virtualisatie opties ondersteunt.defusion schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:17:
Ziet er leuk uit
Alleen misschien overkill mobo? Of zitten en features op die je nodig hebt?
http://ark.intel.com/products/64024/Intel-BD82Z77-PCH
http://ark.intel.com/products/66416
(En Z77 doet overigens ook VT-d volgens mij, alleen adverteren ze daar niet mee)
[ Voor 55% gewijzigd door FireDrunk op 20-09-2013 14:47 ]
Even niets...
Waarom ga je trouwens niet voor de Haswell versie, de X10SLM-F bijvoorbeeld?
[ Voor 32% gewijzigd door gassiepaart op 20-09-2013 14:55 . Reden: toevoegen ]
Die X10SLM ondersteund i3, Celeron en Pentium maar niet de i5 of i7.gassiepaart schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:48:
die X9SAE-V kan je beter vervangen door een X9S server versie. De workstation bordjes hebben een hoop extra "controller chips" die misschien complicaties veroorzaken met esxi..
Waarom ga je trouwens niet voor de Haswell versie, de X10SLM-F bijvoorbeeld?
Waarom wil je persee een SuperMicro bord? ECC ga je toch niet gebruiken aangezien je een i5 of i7 wilt inzetten. Kan je dan niet beter een gewoon goed consumenten bordje aanschaffen waarbij je wel de opties krijgt die je wilt?joenevd schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:45:
[...]
Die X10SLM ondersteund i3, Celeron en Pentium maar niet de i5 of i7.
Intel RAID via de bios gaat zoals ik al eerder zei niet werken in ESX. ESX heeft geen support voor die Hardware ID's (geen drivers).
[ Voor 13% gewijzigd door redfoxert op 20-09-2013 15:55 ]
MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]
A1SAi-2750F
benchmarks
[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 20-09-2013 21:29 ]
is everything cool?
Ik ben nieuw op het forum en ook nieuw met ESXI 5.1 vandaar dat ik hier een duidelijk vragende post doe om een meest optimale energiezuinige setup te laten adviseren.
Ik ben wel bekend met VM maar alleen op draaiende hosts, de bedoeling is dat ik ga experimenteren en zodoende meer kennis kan opdoen.
Graag advies met volgende criteria in gedachte:
- Budget 0-700 euro
- energiezuinig en zo min mogelijk geluid
- Host 6 tot 8 VM's (x86 ,x64, linux)
- Minimaal 16 Gb ( uitbreidbaar tot 64)
- i5 of equivalent
- 2 nics
- energiezuinige voeding
- SSD intern + meerdere disks
- al wat ik vergeet te noemen..
Alvast bedankt voor de eerste aanzet en vergeef me dat ik misschien niet de juiste manier van vopenen heb gedaan.
Oh ja misschien ook wel handig een goede link waar newbie's als ik info op kunnen pikken hoe een esx platform op te zetten
groeten,
Gijs
Intel platform op basis van socket 1155 of 1150 gaat maar tot max 32GB. 64GB moet je al kijken naar socket 2011 (relatief duur). Eventueel een AMD setup maar dan heb je een wat hoger idle energieverbruik.gijzje schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:39:
- Minimaal 16 Gb ( uitbreidbaar tot 64)
Ook socket 2011 is niet echt energiezuinig.redfoxert schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 00:15:
[...]
Intel platform op basis van socket 1155 of 1150 gaat maar tot max 32GB. 64GB moet je al kijken naar socket 2011 (relatief duur). Eventueel een AMD setup maar dan heb je een wat hoger idle energieverbruik.
Dat was meer in de hoop dat de onboard RAID wel ging samenwerken met ESXi en dat de nic(s) onboard ook werken in ESXi. Zou ik geen aparte onderdelen hoeven kopen.redfoxert schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:53:
[...]
Waarom wil je persee een SuperMicro bord? ECC ga je toch niet gebruiken aangezien je een i5 of i7 wilt inzetten. Kan je dan niet beter een gewoon goed consumenten bordje aanschaffen waarbij je wel de opties krijgt die je wilt?
Intel RAID via de bios gaat zoals ik al eerder zei niet werken in ESX. ESX heeft geen support voor die Hardware ID's (geen drivers).
Maar het is inderdaad goedkoper om een normaal bord te kopen en een losse nic.
Daarom de lijst aangepast naar:
1 | Intel Core i7 3770 Boxed | € 257,45 | € 257,45 |
1 | Gigabyte GA-Z77X-D3H | € 98,40 | € 98,40 |
3 | Western Digital Green WD20EZRX, 2TB | € 76,40 | € 229,20 |
1 | BitFenix Merc Alpha | € 32,- | € 32,- |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 22,24 | € 22,24 |
1 | Corsair Vengeance LP CML32GX3M4A1600C10B | € 253,70 | € 253,70 |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 136,62 | € 136,62 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.029,61 |
Wat te denken van de prijs voor ECC SODIMM... 96 euri voor 8GB... dan zit je zo aan de 1000,- waar je mijns inziens ook een leuke Xeon voor kunt kopen (heb je alleen een hoger stroomverbruik).FREAKJAM schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:26:
Flink geprijst die atom-bordjes: (magoed, mobo + cpu + raidkaartje is ook bij elkaar rond die prijs toch?)
A1SAi-2750F
benchmarks
Om deze SODIMM-constructie ben ik ook zo benieuwd naar de Asrock: http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2750D4I, deze heeft iig standaard dimmetjes
Al een tijdje verkrijgbaar bij oa azerty
Pricewatch loopt een beetje achter...
Voor wie geen hba card wil kopen zit ie hier al onboard.
Ben benieuwd hoe het zit met RDM en hoe het zit met de raid passthrough. Ben bezig met een nieuwe setup en ben heel erg benieuwd of we nog steeds een M1015 kaartje nodig hebben
[ Voor 79% gewijzigd door FREAKJAM op 22-09-2013 20:58 ]
is everything cool?
Installing or upgrading to ESXi 5.5 best practices
[ Voor 101% gewijzigd door FREAKJAM op 22-09-2013 20:54 ]
is everything cool?
FREAKJAM schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:42:
Download VMware vSphere ESXi 5.5 Hypervisor
Ben benieuwd hoe het zit met RDM en hoe het zit met de raid passthrough. Ben bezig met een nieuwe setup en ben heel erg benieuwd of we nog steeds een M1015 kaartje nodig hebben
You either are not entitled or do not have permissions to download this product.
Check with your My VMware Super User, Procurement Contact or Administrator.
Even niets...

is everything cool?
Het was een foutje, dus.
[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 22-09-2013 21:36 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
is everything cool?
is everything cool?
Maar die links doen het niet bij mij. Als ik op "Start Download Manager" klik gebeurt er niets, en als ik op "Manually download" klik, ga ik naar de bovenkant van de pagina.
[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 22-09-2013 21:47 ]
is everything cool?
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
van http://kb.vmware.com/self...externalId=2058352#esxcliYou can use the esxcli command-line utility for ESXi to update or patch ESXi 5.1 hosts to ESXi 5.5. You cannot use esxcli to upgrade ESX/ESXi 4.x hosts, ESXi 5.0.x or ESXi 5.1.x hosts to ESXi 5.5.
Dus als je een ESXi 5.1 installatie hebt die gepatched is of zo kan het niet? Beetje vreemd verhaal.
Misschien moet ik eerst eens uitzoeken hoe ik hem kan downloaden
In Chrome werkt het downloaden wel.
[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 22-09-2013 21:54 ]
Vooral omwille van:
http://www.v-front.de/201...for-free-license-and.html
Driver compatibility
Regarding hardware drivers there is bad news and good news for white box users: With ESXi 5.0 (and 5.1) VMware included drivers for consumer grade network adapters, specifically for Realtek (net-r8168 and net-r8169) and Marvell chip based NICs (net-sky2). The bad news now is that these drivers are not included in the current ESXi 5.5 beta builds. Hopefully this will change until the GA build will be released.
The good news is that with ESXi 5.5 you will be able to still use drivers that were compiled for ESXi 5.0 or 5.1. That means you can not only continue using the built-in Realtek and Marvell drivers of ESXi 5.0/1, but all other officially unsupported ESXi 5 drivers that were developed by the community will most likely also work with ESXi 5.5. At least I was able to update an ESXi 5.1 host with a Realtek adapter to a beta build of ESXi 5.5 while keeping the Realtek driver, and it still worked fine after the upgrade.
"It looks like the VMware ESXi 5.5 installer doesn't support the Gigabyte Brix's RTL8111E NIC out of the box"
is everything cool?
Op een ander OS weet ik het eigenlijk niet. Ik neem aan dat je gewoon wil het draait op je server zelf en dat je hem gewoon met je browser wil benaderen?
[ Voor 31% gewijzigd door FREAKJAM op 23-09-2013 11:59 ]
is everything cool?
Double that! Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik nog geen nieuw systeem heb aangeschaft. Oh en omdat ik nog geen goed alternatief kan vinden voor de Intel Desktop Board DQ77MK (Micro-ATX/ dual NIC/ vPro/ VT-d) maar dan met Q87 chipset (socket 1150.)FREAKJAM schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:42:
Vegetarian is an old Indian word for "bad hunter".
Dit is dus precies wat ik wil gaan testen zodra ik de nodige hardware heb, moet nog 2 HDD en ramlatten kopen en dan ga ik dit proberen op een asrock pro3-m met een g1610.EzMe schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:12:
[...]
Double that! Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik nog geen nieuw systeem heb aangeschaft. Oh en omdat ik nog geen goed alternatief kan vinden voor de Intel Desktop Board DQ77MK (Micro-ATX/ dual NIC/ vPro/ VT-d) maar dan met Q87 chipset (socket 1150.)
Mijn idee is nas4free met 3x3gb wd green schijven "RDMen" en dan met zfs in raidz1, en dan kijken hoe dat loopt, en wat er gebeurt als een disk "failed"
De nieuwe vCenter appliance gebruiken ipv een Windows Machine met daarop vCenter geïnstalleerd. Dan kun je de web client gebruiken (in Safari op Mac OS) zonder dat je Windows nodig hebt in je omgeving.Kek schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:46:
ik heb er zelf nog niet naar gekeken, maar die webclient/manager hoe krijg ik dat werkend? want dat zou wel even meesterlijk zijn, heb ik mijn windows vm niet meer nodig om de manager te draaien
Let wel op: Niet alle features die in de standaard vSphere client zitten zijn aanwezig in de web client (en andersom...) dus eigenlijk heb je ze alsnog allebei nodig.
Maar dan moe je wel vCenter hebben toch?FREAKJAM schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:51:
Installing the vSphere 5.5 Web Client on a Microsoft Windows platform
Op een ander OS weet ik het eigenlijk niet. Ik neem aan dat je gewoon wil het draait op je server zelf en dat je hem gewoon met je browser wil benaderen?
Is dit niks? Q87ME. Deze staat ook op mijn lijstje. Hij heeft alleen helaas geen dual nic, maar wel de Q87 chipset (voor VT-x/VT-d support), socket 1150 en Micro-ATX).EzMe schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:12:
[...]
Double that! Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik nog geen nieuw systeem heb aangeschaft. Oh en omdat ik nog geen goed alternatief kan vinden voor de Intel Desktop Board DQ77MK (Micro-ATX/ dual NIC/ vPro/ VT-d) maar dan met Q87 chipset (socket 1150.)
2 NICs is best practice toch? (of is 1 nic voldoende voor stel dat ik mijn esxi wil managen zowel vanuit intern en extern?)
1 NIC for Internet 10.x
1 NIC for Internal LAN with a vSwitch with management ports enabled.
Oh en je kijkt ook nog breaking bad
[ Voor 23% gewijzigd door FREAKJAM op 23-09-2013 14:01 ]
is everything cool?
Wat gebeurt er nu als je schijven doorgeeft met RDM en je knipt de sata kabel door?Kek schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:28:
[...]
Mijn idee is nas4free met 3x3gb wd green schijven "RDMen" en dan met zfs in raidz1, en dan kijken hoe dat loopt, en wat er gebeurt als een disk "failed"
How to update to ESXi 5.5ThinkPadd schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:48:
Hoe gaat dat met updaten? Iso branden, booten, en de rest gaat vanzelf?
Zie ook link hierboven, daar wordt iets verteld over de drivers die niet supported zijn:HyperBart schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:37:
Kan iemand voor mij eens nakijken of de Realtek NIC's die voorheen wel ondersteund waren, nu nog steeds werken onder 5.5?
Vooral omwille van:
http://www.v-front.de/201...for-free-license-and.html
[...]
"ESXi 5.0 and 5.1 included drivers for network adapters that are not officially supported by VMware, but were very useful for installing ESXi on whitebox hardware, e.g. net-r8168 and net-r8169 for certain Realtek adapters and net-sky2 for Marvell adapters. If you do not use any of the above listed drivers then it is safe to use the install command and add the --ok-to-remove option like stated in the error message. If you do use any of these drivers then you must use the update command to preserve them."
is everything cool?
dat lijkt mij logisch. gelukkig is er ook een linux variant (vcenter server appliance)Compizfox schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:36:
[...]
Maar dan moe je wel vCenter hebben toch?
[ Voor 5% gewijzigd door A1AD op 23-09-2013 16:04 ]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Maar dat is niet gratis...A1AD schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:02:
[...]
dat lijkt mij logisch. gelukkig is er ook een linux variant (vcenter server appliance)
@Freakjam: Wat een dickmove, uit die link van jou:
Om gebruik te maken van de nieuwe features (zoals de nieuwe AHCI-controller) moet je je virtual hardware updaten. Maar zodra je dat doet kun je hem niet meer beheren als je de gratis versie van ESXi gebruikt!If you try to upgrade the virtual hardware of your VMs to the new revision 10 after you have updated the host to ESXi 5.5 then the following warning will be displayed by the vSphere Client:
Do not do this if you are using the free license with this host or cannot manage it through vCenter for some other reason! If you do this you will no longer be able to edit the VM's properties with the (legacy) vSphere Client. Whenever you try this the following message will be displayed:
- Too bad if you do not have vCenter and the Web Client available ...
On the one hand this is somewhat disappointing for users of standalone ESXi hosts, on the other hand in most cases you do not really need to upgrade the virtual hardware of your VMs ... unless you really need some of the new features of hardware version 10, e.g. the possibility to add a virtual SATA AHCI controller.
Nice! Ben erg benieuwd naar de resultatenKek schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:28:
[...]
Dit is dus precies wat ik wil gaan testen zodra ik de nodige hardware heb, moet nog 2 HDD en ramlatten kopen en dan ga ik dit proberen op een asrock pro3-m met een g1610.
Dat is inderdaad een mooie mobo. De onboard NIC wordt alleen helaas niet out-of-the-box ondersteund door ESXi (wel met ESXi-Customizer) Makkelijker zou zijn twee wél ondersteunde NICjes erbij te prikken. Het moederboard is al wat duurder en ook nog een paart tientjes erbij voor de netwerkkaartjes.. Ik vind deze combo nog "mwah"FREAKJAM schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:41:
[...]
Is dit niks? Q87ME. Deze staat ook op mijn lijstje. Hij heeft alleen helaas geen dual nic, maar wel de Q87 chipset (voor VT-x/VT-d support), socket 1150 en Micro-ATX).
2 NICs is best practice toch? (of is 1 nic voldoende voor stel dat ik mijn esxi wil managen zowel vanuit intern en extern?)
1 NIC for Internet 10.x
1 NIC for Internal LAN with a vSwitch with management ports enabled.
Oh en je kijkt ook nog breaking bad
Overigens is 1 NIC ook prima hoor. Ik weet niet precies wat je wil gaan bouwen maar ik heb even een tekeningentje gemaakt van mijn server:
https://docs.google.com/f...5aHI1MHM/edit?usp=sharing
De cloud is mij glasmodem, en links mijn wireless radio. Daarom wil ik graag twee NICs
[ Voor 59% gewijzigd door FireDrunk op 23-09-2013 16:13 ]
Even niets...
Ja wist ik, dat die nic niet werkt out of the box, was op de hoogte van de customizer tool!
is everything cool?
Ja, maar dat is toch geen fijne oplossing? Het gaat om het principe, het beleid van VMware, omtrend deze grappen.FireDrunk schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:12:
Je kan altijd de VMX file met notepad wijzigen... Als je dan echt iets moet wijzigen kan je even een evaluatie versie van vCenter installeren. Werkt ook prima, is alleen maar 60 dagen geldig.
Beetje een essentieel stuk software van een gratis softwarepakket 'dumpen', zodat alles onbruikbaar wordt in de nieuwe versie tenzij je hun betaalde software erbij koopt.

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje geneut/gezaag hier. Evengoed zit dat wel in de volgende release en kan het wel vanuit de vSphere client of vanuit een host-webserver/webclient.Compizfox schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:05:
Maar eh, al mensen met een Realtek RTL8111E die hebben upgraded? Werkt het nog?
[...]
Maar dat is niet gratis...
@Freakjam: Wat een dickmove, uit die link van jou:
[...]
Om gebruik te maken van de nieuwe features (zoals de nieuwe AHCI-controller) moet je je virtual hardware updaten. Maar zodra je dat doet kun je hem niet meer beheren als je de gratis versie van ESXi gebruikt!
![]()
Het probleem/issue/beslissing bij VMware is nu gewoon dat ze langzaamaan gaan overstappen op full web client DENK ik en dat de vSphere client uitgefaseerd gaat worden. Dit houdt in dat er op termijn een web client zal moeten ingebouwd worden in de host zelf. Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze de overhead op hun hosts/hypervisor zo klein mogelijk proberen te houden en dus zo lang mogelijk proberen uit te stellen dat er een webclient moet inkomen OF nieuwe functionaliteit niet inbouwen in de vSphere client die toch uitgefaseerd wordt... Dat wij dat jammer vinden omdat we dan niet meer voor nog geen eens een dubbeleltje op de eerste rang mogen zitten en een enterprise virtualisatieproduct mogen gebruiken, tja...
Het is niet alsof ze het niet meer TOELATEN, het is gewoon niet zo gemakkelijk...
Verder, voor de persoon die Zpool wil RDM-en : dat heb ik thuis ook maar het blijkt in de praktijk een dikke nono te zijn. Ik ben mijn pool als eens kwijtgeraakt en met het zoeken naar een oplossing kwam ik de meest gekke dingen tegen. Ook Vt-D schijnt op consumentenbordjes niet altijd even lekker foutloos te draaien. Ik was gelukkig geholpen met een herinstallatie van de vorige versie van mijn FreeNAS systeem maar anders ben je eigenlijk gegarandeerd alles kwijt.
http://forums.freenas.org...-a-virtual-machine.12484/
Ik zeg niet dat het niet kan, maar denk 2 keer voor je eraan begint.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zou je uit de brand zijn met VMWare Workstation? Die kan boven versie 8 je ESX host benaderen.HyperBart schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:47:
[...]
Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje geneut/gezaag hier. Evengoed zit dat wel in de volgende release en kan het wel vanuit de vSphere client of vanuit een host-webserver/webclient.
Het probleem/issue/beslissing bij VMware is nu gewoon dat ze langzaamaan gaan overstappen op full web client DENK ik en dat de vSphere client uitgefaseerd gaat worden. Dit houdt in dat er op termijn een web client zal moeten ingebouwd worden in de host zelf. Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze de overhead op hun hosts/hypervisor zo klein mogelijk proberen te houden en dus zo lang mogelijk proberen uit te stellen dat er een webclient moet inkomen OF nieuwe functionaliteit niet inbouwen in de vSphere client die toch uitgefaseerd wordt... Dat wij dat jammer vinden omdat we dan niet meer voor nog geen eens een dubbeleltje op de eerste rang mogen zitten en een enterprise virtualisatieproduct mogen gebruiken, tja...
Het is niet alsof ze het niet meer TOELATEN, het is gewoon niet zo gemakkelijk...
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kijk, dat vind ik nu nog wel een rotte move van VMware, dat die driver er niet meer standaard in zit... Aan de andere kant: we zijn met een enterprise product bezig op consumer hardware... Op mijn SuperMicro bordje: geen probleem hoor, NIC is een prima ondersteund type. Ik begrijp het wel dat die RT ondersteuning weg is, maar leuk vind ik het ook niet. Dit betekent potentieel een meerkost bij mijn nu opkomende investering om een clustertje te bouwen...asing schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:50:
Dit heeft voor de thuisgebruiker wat rotte gevolgen waardoor ik niet zou willen upgraden naar 5.5. Ik heb namelijk zo'n realtek kaartje.
De vraag is naar aanleiding van een nieuwe feature, namelijk Virtual AHCI (Advanced Host Controller Interface) waarmee er dus geen complete HBA meer wordt gereserveerd en dus (Physical) RDMen mogelijk wél weer zin heeft.asing schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:50:
Verder, voor de persoon die Zpool wil RDM-en : dat heb ik thuis ook maar het blijkt in de praktijk een dikke nono te zijn. Ik ben mijn pool als eens kwijtgeraakt en met het zoeken naar een oplossing kwam ik de meest gekke dingen tegen. Ook Vt-D schijnt op consumentenbordjes niet altijd even lekker foutloos te draaien. Ik was gelukkig geholpen met een herinstallatie van de vorige versie van mijn FreeNAS systeem maar anders ben je eigenlijk gegarandeerd alles kwijt.
http://forums.freenas.org...-a-virtual-machine.12484/
Ik zeg niet dat het niet kan, maar denk 2 keer voor je eraan begint.
Zouden ze dat dan niet aangekondigd hebben? Dat zou ze iig veel kritiek hebben bespaard.HyperBart schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:47:
[...]
Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje geneut/gezaag hier. Evengoed zit dat wel in de volgende release en kan het wel vanuit de vSphere client of vanuit een host-webserver/webclient.
Met de beslissing om over te stappen naar een web client is niets mis mee, sterker nog, een webclient zou ik erg toejuichen.Het probleem/issue/beslissing bij VMware is nu gewoon dat ze langzaamaan gaan overstappen op full web client DENK ik en dat de vSphere client uitgefaseerd gaat worden. Dit houdt in dat er op termijn een web client zal moeten ingebouwd worden in de host zelf.
Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze de overhead op hun hosts/hypervisor zo klein mogelijk proberen te houden en dus zo lang mogelijk proberen uit te stellen dat er een webclient moet inkomen OF nieuwe functionaliteit niet inbouwen in de vSphere client die toch uitgefaseerd wordt... Dat wij dat jammer vinden omdat we dan niet meer voor nog geen eens een dubbeleltje op de eerste rang mogen zitten en een enterprise virtualisatieproduct mogen gebruiken, tja...
Maar het lijkt er nu erg sterk op dat ze nog geen plannen hebben om die web client ook beschikbaar te maken voor VMware vSphere Hypervisor (aka de gratis versie van ESXi). Zouden ze dat anders niet hebben aangegeven?
Op die manier zetten ze 'ons thuisgebruikers' een beetje buiten spel...
Iets anders, welke Realtek-kaarten zijn nu getroffen? Ik heb een Realtek RTL8111E. Werkt dat nog?
Niet dat ik van plan ben te upgraden, daar heb ik toch niets aan als ik niet de nieuwe versie van de virtual hardware kan gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 23-09-2013 18:17 ]
Gaat 5.5 trouwens wel werken op een asrock pro3-m? iemand een idee..?
Het boot niet eens op mijn ASRock H77 Pro4-M bord. Blijft hangen op Initializing ACPI...
Goede kans dat er dus nog meer veranderd is...
(Op mijn Supermicro Opteron bordje werkt het verder prima)
Even niets...
yea ik snap het half, als je het iets "foolproofer" voor mij zou kunnen vertellen dan kan ik het ook wel denk ik
De Gigabyte heeft ook de 217LM chip. deze kan kan wel werkend gekregen worden. er is een driver beschikbaar. kan alleen geen lynx point sata adapter vinden in passthrough opties? ESXi herkent ze wel. je kunt ze toevoegen als datastore.FREAKJAM schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:22:
In ieder geval, als ik al aan deze eisen wil voldoen, hou ik 3 moederborden over:
- Asus Q87M-E, ongeveer 120 euro. Q87 chipset, echter heeft deze een Intel® I217LM als nic, die het out of the box niet doet in ESXi. (wellicht met de esxi-customizer tool werkend te krijgen).
- ASRock Q87M vPro, rond de 100 euro, echter ook weer de I217LM als nic.
- Gigabyte GA-Q87M-D2H, ook rond de 120 euro, echter heeft deze volgens de manual een Intel® GbE LAN chip aan boord, waar ik eigenlijk vrij weinig mee kan (welke type kaart is dit?)
http://hardforum.com/showthread.php?t=1765579
[ Voor 7% gewijzigd door smekkos op 23-09-2013 20:47 ]
Kort gezegd:
Al hetgeen wat eigenlijk VMware Workstation 10.0 levert equals Virtual Hardware V10 equals ESXi 5.5
"You heard it right. The term “virtual hardware version” was officially dead as of vSphere 5.1, but not many folks noticed. With vSphere 5.5, the latest compatibility is “ESXi 5.5″ – this roughly equals virtual hardware version 10.".
De nieuwe virtual sata disk controller geeft ons dus de volgende mogelijkheden:
"A SATA I/O controller can now be selected during the creation of a custom virtual machine in addition to an IDE and SCSI controller. This enables use of in-box SATA drivers that are shipped with operation systems."
Zie dit artikel voor de overige nieuwe mogelijkheden.
Met een VMWare Workstation 10 license ben je trouwens ook in staat je VM aan te passen in ESXi 5.5 (logisch want je kunt je VM dus blijkbaar maken in VMWare Workstation 10 en porten naar ESXi 5.5).
[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 23-09-2013 23:27 ]
is everything cool?
De grap van VMWare Workstation 8.0 en hoger is dat je deze kan laten connecten naar je ESXi host. Vervolgens heb je bijna evenveel opties als via de VSphere client. Het werkt best aardig tot je BIOS achtige dingen wilt wijzigen. Dat kan 8 in ieder geval niet.FREAKJAM schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:20:
Met een VMWare Workstation 10 license ben je trouwens ook in staat je VM aan te passen in ESXi 5.5 (logisch want je kunt je VM dus blijkbaar maken in VMWare Workstation 10 en porten naar ESXi 5.5).

Het concept is dat je de ISO van ESXi afhaalt, met een paar commandootjes en tooltjes de VIB (pakketje waar je onder andere drivers in kan steken) integreert in de ISO en zo je host voorziet van ESXi.Kek schreef op maandag 23 september 2013 @ 18:56:
Feck, lijkt er dus op dat de asrock b75 pro3-m geen oob NIC ondersteuning meer heeft aangezien de Realtek RTL8111E daar ook op zit.
De VIB komt van het depot van vmware en werkt prima/is ondersteund.
http://www.twistedethics....5-5-on-the-gigabyte-brix/
Heeft er iemand een ASRock B75-Pro3-M en ESXi 5.5 daar al eens op proberen te installeren? IK hoor het graag, want afhankelijk daarvan pas ik mijn gewenste cluster aan...
[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 24-09-2013 10:14 ]
Kan dat ook toevallig met VMWare Fusion?asing schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:19:
[...]
De grap van VMWare Workstation 8.0 en hoger is dat je deze kan laten connecten naar je ESXi host. Vervolgens heb je bijna evenveel opties als via de VSphere client. Het werkt best aardig tot je BIOS achtige dingen wilt wijzigen. Dat kan 8 in ieder geval niet.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Geen Asrock B75 maar een MSI B75 bordje. Hierop zit ook een Realtek RTL8111E NIC.HyperBart schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:54:
[...]
Heeft er iemand een ASRock B75-Pro3-M en ESXi 5.5 daar al eens op proberen te installeren? IK hoor het graag, want afhankelijk daarvan pas ik mijn gewenste cluster aan...
Ik heb mijn 5.1 ESX installatie geupdate naar 5.5 en alles werkt nog prima zonder problemen. Herinstallatie heb ik niet geprobeerd.
Console van VMs overnemen werkt niet. VM's kopieren van Fusion naar ESXi werkt wel. Zie /Applications/VMware Fusion.app/Contents/Library/vmware-vdiskmanagerOMX2000 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:44:
[...]
Kan dat ook toevallig met VMWare Fusion?
Syntax
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| VMware Virtual Disk Manager - build 1296151. Usage: vmware-vdiskmanager OPTIONS <disk-name> | <mount-point> Offline disk manipulation utility Operations, only one may be specified at a time: -c : create disk. Additional creation options must be specified. Only local virtual disks can be created. -d : defragment the specified virtual disk. Only local virtual disks may be defragmented. -k : shrink the specified virtual disk. Only local virtual disks may be shrunk. -n <source-disk> : rename the specified virtual disk; need to specify destination disk-name. Only local virtual disks may be renamed. -p : prepare the mounted virtual disk specified by the volume path for shrinking. -r <source-disk> : convert the specified disk; need to specify destination disk-type. For local destination disks the disk type must be specified. -x <new-capacity> : expand the disk to the specified capacity. Only local virtual disks may be expanded. -R : check a sparse virtual disk for consistency and attempt to repair any errors. -e : check for disk chain consistency. -D : make disk deletable. This should only be used on disks that have been copied from another product. Other Options: -q : do not log messages Additional options for create and convert: -a <adapter> : (for use with -c only) adapter type (ide, buslogic, lsilogic). Pass lsilogic for other adapter types. -s <size> : capacity of the virtual disk -t <disk-type> : disk type id Disk types: 0 : single growable virtual disk 1 : growable virtual disk split in 2GB files 2 : preallocated virtual disk 3 : preallocated virtual disk split in 2GB files 4 : preallocated ESX-type virtual disk 5 : compressed disk optimized for streaming 6 : thin provisioned virtual disk - ESX 3.x and above The capacity can be specified in sectors, KB, MB or GB. The acceptable ranges: ide/scsi adapter : [1MB, 8192.0GB] buslogic adapter : [1MB, 2040.0GB] ex 1: vmware-vdiskmanager -c -s 850MB -a ide -t 0 myIdeDisk.vmdk ex 2: vmware-vdiskmanager -d myDisk.vmdk ex 3: vmware-vdiskmanager -r sourceDisk.vmdk -t 0 destinationDisk.vmdk ex 4: vmware-vdiskmanager -x 36GB myDisk.vmdk ex 5: vmware-vdiskmanager -n sourceName.vmdk destinationName.vmdk ex 6: vmware-vdiskmanager -r sourceDisk.vmdk -t 4 -h esx-name.mycompany.com \ -u username -f passwordfile "[storage1]/path/to/targetDisk.vmdk" ex 7: vmware-vdiskmanager -k myDisk.vmdk ex 8: vmware-vdiskmanager -p <mount-point> (A virtual disk first needs to be mounted at <mount-point>) |
VMware waarschuwt zijn gebruikers vSphere Replication 5.5 niet automatisch te updaten vanaf een vSphere 5.1-omgeving. Eerst vCenter updaten naar versie 5.5 kan grote problemen vermijden.
VMware heeft deze week de nieuwe versie 5.5 uitgebracht van vSphere. In een blog laat Vmware echter weten dat een onderdeel daarvan, Replication 5.5, niet automatisch opgewaardeerd kan worden. Replication is een module van de vSphere Hypervisor die virtuele machines repliceert zodat die in een andere locatie kunnen worden geplaatst.
Oppassen geblazen
Meestal is dit bedoeld voor disaster recovery. Gebruikers die de automatische updatefunctie hiervoor hebben aanstaan, (Automatic Check and Install) en dus vanaf een vSphere 5.1-installatie upgraden, lopen op tegen een vernielde replicatie die niet terug te draaien is. “Dat vereist een totale herinstallatie van VR 5.1 en een heropbouw van de replicaties vanaf nul”, meldt VMware.
Het dringende advies luidt eerst vCenter te updaten naar versie 5.5 en dan pas de module Replication.
Bron: http://blogs.vmware.com/v...t-install-vr-5-5-yet.html
Ze hadden de updates te vroeg geplaatst waardoor alle systemen die op "automatisch updaten" stonden de Replication module gingen updaten. vCenter update was er nog niet dus toen ging het mis.EzMe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:41:
Ter info:
VMware waarschuwt zijn gebruikers vSphere Replication 5.5 niet automatisch te updaten vanaf een vSphere 5.1-omgeving. Eerst vCenter updaten naar versie 5.5 kan grote problemen vermijden.
VMware heeft deze week de nieuwe versie 5.5 uitgebracht van vSphere. In een blog laat Vmware echter weten dat een onderdeel daarvan, Replication 5.5, niet automatisch opgewaardeerd kan worden. Replication is een module van de vSphere Hypervisor die virtuele machines repliceert zodat die in een andere locatie kunnen worden geplaatst.
Oppassen geblazen
Meestal is dit bedoeld voor disaster recovery. Gebruikers die de automatische updatefunctie hiervoor hebben aanstaan, (Automatic Check and Install) en dus vanaf een vSphere 5.1-installatie upgraden, lopen op tegen een vernielde replicatie die niet terug te draaien is. “Dat vereist een totale herinstallatie van VR 5.1 en een heropbouw van de replicaties vanaf nul”, meldt VMware.
Het dringende advies luidt eerst vCenter te updaten naar versie 5.5 en dan pas de module Replication.
Bron: http://blogs.vmware.com/v...t-install-vr-5-5-yet.html
Sowieso denken Admins niet na wanneer je zulke systemen op automatisch updaten laat staan, magoed.
Tuurlijk is het beter om elke update te controleren, maar dat kost tijd (en dus geld...)
Even niets...
wil ik gaan doen asap, weet alleen nog niet precies hoe.HyperBart schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:54:
[...]
Het concept is dat je de ISO van ESXi afhaalt, met een paar commandootjes en tooltjes de VIB (pakketje waar je onder andere drivers in kan steken) integreert in de ISO en zo je host voorziet van ESXi.
De VIB komt van het depot van vmware en werkt prima/is ondersteund.
http://www.twistedethics....5-5-on-the-gigabyte-brix/
Net even je link doorgelezen ziet er niet echt spannend uit, hopelijk vanavond even tijd.
Ik neem aan usb stick erin > update en gaan nadat ik die .vib heb toegevoegd?
zo deed ik wel de 5.0 > 5,1 update iig.
[ Voor 12% gewijzigd door Phyt_ op 24-09-2013 13:22 . Reden: Hyperbart sloeg me in mijn gezicht ]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Het staat gewoon stap voor stap in die link
Steps
Here’s what I did, using PowerCLI:
Add-EsxSoftwareDepot https://hostupdate.vmware.../main/vmw-depot-index.xml
New-EsxImageProfile -CloneProfile "ESXi-5.5.0-1331820-standard" -name "ESXi-5.5.0-1331820-GigabyteBrix" -Vendor "TwistedEthics.com"
Add-EsxSoftwarePackage -ImageProfile "ESXi-5.5.0-1331820-GigabyteBrix" -SoftwarePackage "net-r8168"
Export-ESXImageProfile -ImageProfile "ESXi-5.5.0-1331820-GigabyteBrix" -ExportToISO -filepath C:\Users\Phil\Downloads\ESXi-5.5.0-1331820-GigabyteBrix.iso
Per Andreas Peetz’s excellent post on upgrading, there may be other non-supported driver bundles you’d like to install in addition to net-r8168, though I have not tested these:
net-r8169
net-sky2
net-s2io
After running the commands above PowerCLI will start downloading the offline bundle from VMware.com and then write the ISO file to your selected destination.
Next, I used Unetbootin to write that ISO file to a USB stick, and then booted from the USB stick to install ESXi 5.5.
- See more at: http://www.twistedethics....rix/#sthash.rU58i5Hl.dpuf
Het zou mooi zijn als deze ook VT-d ondersteunen...FREAKJAM schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:40:
Pricing here in Singapore is around (depending on retailer markup;
US$350 mark for the ASRock C2550
US$450 mark for the ASRock C2750
They are both out in November here.
ESXi is leuk, maar 1 zo'n core is nou niet echt vlot... Je moet al je VM's dus weer meerdere vCPU's geven voor ze een beetje vooruit te branden zijn
Even niets...
Heuj! Je gaat toch niet in een ESXi topic zeggen dat we geen ESXi moeten gebruiken héFireDrunk schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:43:
Waarom? het zijn juist de ideale ZFS standalone machines
HyperBart in "Het grote ZFS topic"
[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 24-09-2013 16:10 ]
Ik heb het nu 3 weken draaien, en werkt uitstekend op ESXi. Gebruik alleen de Surveillance Station package, verder gebruik ik XPEnology niet. Maar werkt uitstekend! Krijg netjes mailtjes als er beweging is gedetecteerd.gitaarwerk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 17:18:
[...]
Nice, thanks!![]()
Ik had eerder denk ik een buggy OVF gehad. Overigens wel grappig dat het WS9 versie is. Ik heb een aantal vm's via WS9 versie niet kunnen installeren (deploy naar esxi), maar een WS8 versie wel. Als het werkt, is het fantastisch. Ik ga er geen disks aanhangen denk ik (nou ja, kleintje), 't is wel gaaf voor alle apps die je kan draaien dan, vind iktoch fijner dan windows draaien voor services..
Nog niet vastgelopen ofzo.
Dus Hyperbart, op basis van mijn onderstaande setup zou je zeggen, wacht nog even op een ASRock mobo (die waarschijnlijk in november gaat komen) en laat de Intel Xeon, Asus mobo en Crucial memory weg? Ik wil een NAS draaien met Openmediavault (met Plex) onder ESXi met de mogelijkheid om in de toekomst te spelen met andere/meerdere VM's. Mijn harddisks in een raid5 setup mbv een m1015 kaartje, maar dat was al duidelijk denk ik zoHyperBart schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:09:
Ligt er ook maar net weer aan. Single core is wat minder maar je kan meer VM's alloceren op zo een Avoton moederbordje.
HyperBart in "Het grote ZFS topic"
1 | Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed | € 200,40 | € 200,40 |
1 | Asus Q87M-E | € 118,29 | € 118,29 |
4 | Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 118,29 | € 473,16 |
1 | Delock Cable mini SAS 36pin > 4x SATA metal (SFF 8087 > 4x SATA) 50cm | € 16,75 | € 16,75 |
2 | BitFenix Spectre All White, 120mm | € 5,19 | € 10,38 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU | € 119,- | € 119,- |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 118,58 | € 118,58 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 82,27 | € 82,27 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.196,83 |
is everything cool?
is everything cool?
Anders had ik dit niet kunnen posten aangezien ik Pfsense draai
2 nics:
Intel 82574L Gigabit
Realtek8168 Gigabit
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Even niets...
OK, thanks! Als FD de H77-Pro4 niet aan het werk krijgt is de B75 dus een prima alternatief.Phyt_ schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:39:
@HyperBart, Ik heb hier mijn Asrock B75 Pro3-M Werkend middels jouw link.
Anders had ik dit niet kunnen posten aangezien ik Pfsense draai.
2 nics:
Intel 82574L Gigabit
Realtek8168 Gigabit
Hoe? Heb je dat nu nog altijd niet opgelost?FireDrunk schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:46:
Nice! Goed nieuws dus! Nu mijn initializing ACPI oplossen en esxi is goedgekeurd!

[ Voor 44% gewijzigd door HyperBart op 24-09-2013 23:43 ]
mehhh.. dat dus. Idem voor DQ67OWB3FireDrunk schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:46:
Nice! Goed nieuws dus! Nu mijn initializing ACPI oplossen en esxi is goedgekeurd!
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.