Mijn
ESXI server is besteld, totaal: 1083,28 euro (ex schijven)
Mijn idee is dit systeem minstens 6+ jaar meegaat.
(zonder disks) -
Ga mijn huidige 5x 2TB voor inzetten. Zal een set nieuwe schijven kopen voor een RAID 10 build.
EDIT7: (aug - 2014)
Mijn eerste nare ervaring met
ESXI opgedaan, eigen fout, gelukkig een backup dus niets curcials verloren wel een 7.2TB VMDK file weg omdat ik een VM weggooide....
Had voor een VM zo ingesteld dat voor de 7.2TB opslag geen snapshots hoeft te worden gemaakt of kan worden gemaakt (deed dit wel), onderwater schrijft het systeem toch lokaal aantal grote files weg en begrijp nog niet waarom. Het zorgde ervoor dat de 7.5TB disk zelf vol raakte. Zelf ga ik nu aan de slag met het opnieuw optuigen van de data storage van de
ESXI op de volgende manier:
1) Het direct aanspreken van de RAID controller door de VM (systeem ondersteund dit), zodat de data niet in een VMDK wordt verpakt, maar dat je de drives met EXT3/EXT4 partitie kan opbouwen (nog even op nalezen welk type mij meest schikt). Dus het gebuik van
ESXI zelf voor dataopslag zet ik uit mijn hoofd, omdat de reovery ervan niet door VMWARE wordt ondersteund, zij hebben geen recovery tools!!!
2) als je toch met VMDK wilt werken, zorg voor je VMDK
'Thick Provisioned' is..! Dat kan je nog je data terug halen met recovery tools. Dit is op heden bij
Thin Proviosined met de huidige tools niet mogelijk.
Wat betreft de M5015, de RAID configuratie is robuust, geprobeerd, je kunt de RAID configuratie weggooien en opnieuw opbouwen zonder verlies van je data. Natuurlijk moeten de parameters exact overeenkomen en je moet volgens mij niet gaan shuffelen met de drives.
EDIT6:
Op mijn IBM ServeRaid M5015 direct op de koelribben een FAN gemonteerd. Wordt best warm en met momenteel zeer warme dagen (juli 2013), geen overbodige luxe. De airflow in de kast is niet voldoende.
Verder is de koeling voldoende voor de overige componenten.
Wat betreft de CPU, daar zit een standaard cooler op. Wel heb ik de CPU Heat Shield verwijderd en uit de fabriek aangebrachte cooling pasta (wat al was uitgehard) vervangen voor iets betere non-merk zilveren pasta.
EDIT5:
Gegaan voor een 4x 4TB Seagate ST4000DM000. Zou ook ERC ondersteunen, nergens gedocumenteerd, wel expliciet
genoemd in een blog.
EDIT4:
Voor diegene geen RAID kennis heeft en leest toevallig dit stukje leest en ook denkt om een RAID oplossing neer te zetten,
advies: vergeet RAID 5, 6 ga voor RAID10. Het lijkt duurder en een waste van 50% opslag capaciteit van je schijven. RAID10 is de betrouwbaarste RAID oplossing die bestaat (ook met URE 1^16 is RAID5, 6 gevaarlijk). Meende eerst ook dat RAID 5 een logische keuze zou zijn, maar google is naar: "raid5 ure". RAID5 is het digitale Russische roulette, wil je meer weten, volg de links die hieronder zijn te vinden.
Hamvraag, is mijn keuze op M5015 dan geen overkill...vast. Maar om mijzelf goed te praten beschouw ik de M5015 als een lange investering oplossing. De bestaande consumenten Moederboard RAID oplossingen, slikt
ESXI niet. Wat vooral voor mij heel zwaar geldt, ik wil hoe dan ook dat mijn RAID M5015 kaart nooit het bottleneck vormt in mijn
ESXI oplossing.
Zie deze link
Mijn itentie voor
ESXI
- Thuis firewall met PFsense ( draait werkelijk al fantastisch op een ATOM D2700 )
- NAS oplossing neerzetten met FreeNas
- Windows server
- Linux Server
- AlienVault
- .....
Onder de gekozen componenten toelichting voor mijn keuze:
1 x Jetway mini-ITX MB Intel S1155 -NF9E-Q77-LF (NF9E-Q77) = € 178,75
Intel NIC 82574L (ESXI ok) / 82579LM (achter driver install nodig)
Ben gegaan voor een moederbord met een Q chipset van Jetway, het nadeel is dat deze type moederborden duurder uitvalt dan een gemiddelde Mini ITX moederborden. Ook het ontboard NIC zal ik voor de 82579LM achteraf NIC drivers moeten installeren, in iedergeval meerder keren op Google terug te vinden over hoe dat te doen.
1 x Jetway Card PCI Express Mini Card > 2 x Gigabit Intel Lan (ADMPEIDLA) = € 68,45
Intel NIC i350 (ESXI ok)
Een uitbreiding van 2x extra ethernet interfaces. Ik wil de volgende dedicated interfaces hebben:
1) NIC voor WAN
2) NIC voor LAN
3) NIC voor beheer
ESXI
4) NIC (nog niet toegewezen)
1x Intel Boxed Core i5-3570 Processor = € 184.35
Als eerst via WIKI opgezocht welk CPU (en chipset) het meest voro
ESXI geschikt is. Maar voor de snelste i5 gegaan met de beste
ESXI ondersteuning (prijsverschil met de langzamere versies is niet zo groot).
2x Crucial 8gb ddr3 1600 mt/s pc3-12800 / sodimm 204pin / cl9 = € 96.-
Gewoon gekozen ivm persoonlijke goede ervaringen met dit merk.
1x IBM ServeRAID M5015 = € 360.-
Dit heeft mij meer tijd gekost om na te gaan *waarom* ik een dedicated RAID kaart moest gaan gebruiken IVM de aanwezige onboard RAID oplossingen. Dit is omdat onboard RAID niet door
ESXI wordt ondersteund, deze type RAID (op het moederbord) is namelijk van het type softwarematige oplossing. Dus een dedicated RAID adapter nodig voor
ESXI. Wil graag een RAID 5 met een hotspare. Het is het duurste onderdeel, maar over 5+ jaar zal het nog steeds prima bruikbaar zijn. In mijn ogen een goede investering op meerdere fronten. En ik wil dat het *snel* is... (NOTE: lees dit artikel, advies: gebruik geen RAID5)
2x LSI Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M = € 40,85
Kabels om je SATA disks op aan je RAID controller aan te sluiten.
1x Lian Li PC-Q25B computerbehuizing = € 98,75
In mijn ogen het beste behuizing voor thuis om een NAS /
ESXI te bouwen. Je kunt er 7x 3.5" in kwijt. Ik heb ook al
oplossingen voorbij zien komen met 10 3.5"disks !!! Dus je kunt met deze kast even mee vooruit.
1x XFX Netzteil ATX 550W PRO550W Core Edition Full Wired (82+) = € 54,23
Hardware.info maar bijgehaald, geen idee over voedingen en deze type is uit hun test nog het enige dat beschikbaar was en betaalbaar.
Ok, wat ik nu na EDIT3 over Hardware RAID voor mijzelf weet:
- RAID 1+0: De RAID oplossing voor SATA met URE van <1^14.
- RAID5: Gebruik alleen SATA HardDrives met URE van <1^15 of hoger (<10^16 bestemd voor SAS, vandaar de hoge prijs)
- RAID6: Durf ik wel aan met SATA URE van <1^14, alleen een Advanced Feature Key van 180 euro is nodig omdit op een M5015 werkend te krijgen. Voordat geld stap ik liever over naar RAID 1+0.
Probleem met RAID 5 + 6, wanneer maar ook één URE (Unrecoverable Read Error) ontstaat, dan is je RAID 5 & 6 gebroken en zal opnieuw moeten worden opgebouwd.
EDIT: De M5014 vervangen voor een M5015, 60 euro meer: ao betere performance + Batterij
Informatie over BBU
Meer informatie over performance M5014 & ESXI
Ondersteuning van de M5014 op de ESXI
EDIT2: Informatie over RAID, waarom wel niet bepaalde RAID (voornamelijk 5 & 6) oplossingen toepassen.
I come not to praise RAID-5
Why RAID-5 Stops Working in 2009
Why RAID 6 stops working in 2019
RAIDfail: Don't use RAID 5 on small arrays
EDIT3: Goh, wat wist ik weinig over RAID, tot nu toe.
SATA Unrecoverable errors and how that impacts RAID
RAID (wikipadia)
[
Voor 58% gewijzigd door
Fermion op 01-10-2014 11:19
]