Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ThinkPadd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:18:
[...]

Zonder HDD wil volgens mij niet, dan krijg je een foutmelding. Daardoor is de goedkoopste uitvoering alsnog 400 euro... (Zonder HDD 200)

[...]
Duur schijfje :')
Heb hetzelfde :')
Het ergste vind ik eigenlijk dat als je toch een R210 besteld, je er standaard 1 jaar garantie bij krijgt. Ik had verwacht dat een of andere euro parlement of een of ander juridisch dependance Dell al aan de oren zou hebben getrokken hierover by now.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
Matched: esxi
Weet iemand toevallig een goedkope raid controller die werkt met esxi 5.1?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen matches
ThinkPadd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:18:
[...]

Zonder HDD wil volgens mij niet, dan krijg je een foutmelding. Daardoor is de goedkoopste uitvoering alsnog 400 euro... (Zonder HDD 200)
[...]
Duur schijfje :')
Tja, je kunt direct zien dat die berekening van Dell niet klopt. Als de schijf werkelijk 200 euro zou kosten, zou dat betekenen dat de server maar 200 euro kost. Dat is belachelijk laag. 400 euro voor een redelijke kale basis server is erg goedkoop al zat er geen schijf in. Dus laat je niet misleiden door Dell's gegoochel met prijzen voor onderdelen en "kortingen". Het gaat enkel om de eindprijs.

De reden waarom ik naar deze server keek (ik bouw ze doorgaans zelf) is omdat het een krachtige en zuinige server is voor weinig. Ik kan het zelf niet nabouwen, ook niet in de vorm van een ATX kast.

Er zit een Dell L250E-S0 (PS-4251-1D1-LF) 80 plus silver voeding in de R210 II. Ik weet niet in hoeverre die bijdraagt aan het lage stroomverbruik of dat ze überhaupt in andere systemen bruikbaar zijn, maar het zou een alternatief kunnen zijn voor andere voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36
Centauriprime schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:27:
Even de search gebruiken in dit topic, er zijn er wel een aantal gepasseerd. Wil je echt RAID of alleen sata conectiviteit?

Echt RAID is een lastige, denk dat dan tweedehands een P400 of P410 op de kop tikken je beste keuze is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivover
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01-2022
Ik ben op dit moment aan het orienteren voor een zuinige ESXi opstelling voor thuis.
De hardware moet in de meterkast komen bij mijn NAS. Kleine hardware spreekt me aan aangezien ik weinig tot niet hoef te upgraden. Ik wil ESXi op een USB stick installeren en via iscsi luns aanmaken op mijn NAS en deze aan de hardware aanbieden.
Ik ben op zoek naar een quad core processor eventueel met hyperthreading en 16gb ram.
Voor mij is het belangrijk dat ik kan spelen met de virtualisatie en virtuele machines.

In het begin van de zoektocht heb ik gekeken naar een Shuttle pc barebone.
Uiteindelijk is die configuratie prijzig want ik zoek voor de toekomst een opstelling met twee apparaten om functionaliteiten van VMware zoals VMotion en Disaster recovery te benutten.

Nu zijn er in mijn ogen twee opties voor mijn wensen:
- Een Zotac ZBOX ID89 (kan nog niet vinden waar ze te koop zijn)
- Intel Nuc (3de generatie gister aangekondigd)
- Gigabyte Brix

Hebben jullie nog ideeen?

[ Voor 16% gewijzigd door ivover op 07-06-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Wat voor NAS heb je? Want als die niet zo snel is over iSCSI heeft een dikke quadcore gebruiken weinig zin. Storage is veel vaker en veel eerder een limiterende factor bij virtualisatie.

Waarom niet een lokale SSD en wat iSCSI LUN's voor de data eventueel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivover
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01-2022
Geen matches
@FireDrunk ik heb een Synology DS411+II De optie met de ssd lokaal is ook een mogelijkheid. Maar ik ben van plan nogal wat VM's aan te gaan maken. Dat wordt dus weer een prijzige optie ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:06
Centauriprime schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:27:
Google: ESXi RAID controllers

VMhelp.com :

Areca 1110 OK 1
Areca 1210 OK 1

ATI SB600 1002:4380 OK 1

Dell PERC 5/E Has 2 external x4 SAS ports OK 1
Dell PERC 5/i OK 1 2 3 4 5** 6
Dell PERC 6/iR OK 1

HP Smart Array B110i OK 1
HP Smart Array E200 OK 1
HP Smart Array E200i OK 1
HP Smart Array E212 OK 1
HP Smart Array P400 OK 1
HP Smart Array P410 OK 1

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:11
Geen matches
Ik hoop dat dit de goede plek is voor deze vraag, ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

Op het moment heb ik een HP MicroServer N36L in bezit. Nu merk ik regelmatig dat de CPU toch wat langzamer is dan ik zou willen (met uitpakken Sabnzbd, meerdere WS2008 voor tests).

Dus ik zat te denken aan de volgende update:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 104,50€ 104,50
1Asus P8H61-I LX R2.0€ 55,30€ 55,30
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,51€ 67,51
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 49,-€ 49,-
1Corsair CX430M€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,26

Uit mijn microserver neem ik mee:
- HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports
- 5 * 2TB 5400rpm harde schijf (raid 5)
- een 8GB DDR3 bankje

Het nieuwe systeem zal dus een aantal virtual machine's draaien, NAS (OMV, met sabnzbd, sickbeard en couchpatato), endian firewall, webserver en een paar Windows Server virtual machine's.

Nu zijn mij de volgende punten nog niet duidelijk;
- Heeft VTd een toegevoegde waarde om mijn NAS virtual machine direct aanspraak te laten doen op mijn storage? Ofterwijl, is de meerprijs van een I5 het waard? Als ik het goed begrijp is groot nadeel dan dat mijn raid 5 set van de raid controller maar aan 1 VM toegewezen kan worden.
- Zou de P410 overweg kunnen met dit 'consumenten' moederbord?

Verdere opmerkingen/suggesties zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Geen matches
Pak iig ipv de Corsair voeding de Seasonic G-Series, die is efficienter en heeft betere kwaliteit onderdelen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
HyperBart schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:39:
[...]

Google: ESXi RAID controllers

VMhelp.com :

Areca 1110 OK 1
Areca 1210 OK 1

ATI SB600 1002:4380 OK 1

Dell PERC 5/E Has 2 external x4 SAS ports OK 1
Dell PERC 5/i OK 1 2 3 4 5** 6
Dell PERC 6/iR OK 1

HP Smart Array B110i OK 1
HP Smart Array E200 OK 1
HP Smart Array E200i OK 1
HP Smart Array E212 OK 1
HP Smart Array P400 OK 1
HP Smart Array P410 OK 1

;)
ATI SB600 zou ik niet doen, dat is gewoon de onboard controller van een AMD chipset. FakeRAID dus.
Niet doen..

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
Geen matches
FireDrunk schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:47:
[...]

ATI SB600 zou ik niet doen, dat is gewoon de onboard controller van een AMD chipset. FakeRAID dus.
Niet doen..
Hmm misschien is openfiler een optie om uitval te voorkomen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat heeft geen zin als vervanging van een fysieke RAID adapter. ESXi staat dat niet toe...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 18:54
Goedemorgen,

Heb al eerder een systeem hier op het forum geplaatst maar heb ook advies gevraagd aan een leverancier, dit is de uitkomst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 259,-€ 259,-
1MSI X79A-GD45€ 181,50€ 181,50
1Asus GT610-SL-1GD3-L€ 36,45€ 36,45
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 67,97€ 67,97
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,95€ 30,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 104,95€ 104,95
1LG GH24NS95 Zwart€ 19,95€ 19,95
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 74,50€ 74,50
2Samsung 840 series 250GB€ 144,99€ 289,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,25

Ik hoor graag jullie mening over deze configuratie.
Het virualisatieplatform zal ESXi of Hyper-V 3 zijn, waarop verschillende vm's zullen draaien.

Ik denk zelf dat het systeem niet energiezuining zal zijn, en dat is wel een vereiste die ik aan de leverancier had doorgegeven.

Bedankt voor jullie input.

Mvgr,
Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
X79 platform is inderdaad een stuk minder zuinig ..

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 18:54
Geen matches
FireDrunk schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 10:36:
X79 platform is inderdaad een stuk minder zuinig ..
Het volgende advies heb ik gekregen van een tweede leverancier, en dit is dan ook de laatste :).
Een aantal onderdelen worden niet herkend door pricewatch, vandaar de opsomming hieronder.
Ben benieuwd naar jullie mening

Intel P4304BTLSFCNR Barbone server
Intel AXXRMM4 Remote Management Module
Intel Xeon E3-1230 3.30GHz,5GT/Sec,8MB,S1155,Box
Intel STS100C Thermal Solution, Combo, 130W
Samsung 840 Series Pro 256GB 2.5" SATA3 Basic Kit
Kingston ValueRam 16GB(2x8) DDR3 1333MHz ECC C TS
LG GH24NS95, DVD Read/DVD Write, Zwart, OEM

Bedankt voor al jullie reacties.
Hierin wil ik in het bijzonder FireDrunk bedanken _/-\o_

Mvgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Klinkt goed, ik hoop dat hij bevalt!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

abusimbal schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:28:
Over die nieuwe zuinige server Atoms, Supermicro komt met een bordje, wel maar 8GB RAM.
http://www.supermicro.com...oard/ATOM/X9/X9SBAA-F.cfm
Ben benieuwd of er al iemand is hier met een ESXi whitebox met een atom. Ik heb zelf mijn e3-1230v2 in een desktop omgetoverd, en wil eigenlijk ook eens wat thuis gaan gebruiken. Aangezien ik niet veel nodig heb, vind ik het wel leuk om met een zo goedkoop mogelijk, en zuinige server te gaan stoeien.

NAS is niet belangrijk in dit geval, wellicht via een synology later, maar dingen als PFsense, een tweetal debian webservers (intern en extern) .. wellicht een tor netwerk runnen, en een mediaserver oid.. in ieder geval, niets heel spannends. Eventueel latere uitbereidingen komen met losse arduino's/raspberry pi's voor de lol en meer eigen toepassingen met die... maar basis wil ik iets met een Atom of NUC. NUC lijkt me vooralsnog het slimste, ook qua prijs en wattage.. Persoonlijk heb ik graag dan ook wel 2 NIC's eigenlijk ivm router functionaliteiten.. UBS NIC's vind ik dan weer een beetje halfbakken oplossing. NUC lijkt me daarom ook wel weer wat minder geschikt

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met heel zuinig, en lage prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door gitaarwerk op 11-06-2013 21:03 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
En je wil dat allemaal op een Atom? Dat gaat je niet lukken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:18:
En je wil dat allemaal op een Atom? Dat gaat je niet lukken...
Nou... een handjevol vm's.. maar de servers worden alleen door onszelf gebruikt.. dus echt voor 1/2 personen max.. met heel wienig load eigenlijk.

AMD mag het uiteindelijk ook zijn, maar ben me nog in het verdiepen in die procs. Uiteindelijk word het echt dus een hele lage load. Mediacenter zal nog evt apart draaien. Dus laten we zeggen puur router (enige die wat intensiever gebruikt word), twee low-performance webservers, en wat testdingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Mja, tis maar wat voor eisen je stelt... Ik denk niet dat het snel gaat zijn... Bovendien heb je maar weinig geheugen mogelijkheden, en heb je alleen maar een PCI slot... Allemaal beetje... 2008 ofzo....

En AMD is niet zuiniger, als je echt zuinig wil, moet je een DH61AG pakken met een G1610 en een goede 19V Adapter van Seasonic ofzo. Dan zit je op <10W.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:36:
Mja, tis maar wat voor eisen je stelt... Ik denk niet dat het snel gaat zijn... Bovendien heb je maar weinig geheugen mogelijkheden, en heb je alleen maar een PCI slot... Allemaal beetje... 2008 ofzo....

En AMD is niet zuiniger, als je echt zuinig wil, moet je een DH61AG pakken met een G1610 en een goede 19V Adapter van Seasonic ofzo. Dan zit je op <10W.
Had ik nog niet over nagedacht. Vind het inderdaad wel een gaaf bordje! :) in begin ooit aan een Celeron gedacht. Nu kijken of ik dan deze passief kan koelen, of gemakkelijk in ieder geval. Ik verwacht niet dat deze superheet gaat worden. Ik heb nog genoeg oude servermeuk liggen. Enige is om te kijken hoe en waar er een extra netwerkpoort bijgeplugd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Geen matches
Heeft er iemand al eens geëxperimenteerd met een SSD met een PCI-e aansluiting (of zelfs met een adapter om een mSATA module daarop te plaatsen) en die als datastore in te zetten?
Ik baal er nog altijd van dat ik een m1015 in passthrough moet inzetten om zes schijven te kunnen aansluiten, terwijl ik zes onboard SATA poorten heb. Helemaal omdat je daarbij beide poorten van de m1015 actief hebt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
Dadona schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:55:
Heeft er iemand al eens geëxperimenteerd met een SSD met een PCI-e aansluiting (of zelfs met een adapter om een mSATA module daarop te plaatsen) en die als datastore in te zetten?
Ik baal er nog altijd van dat ik een m1015 in passthrough moet inzetten om zes schijven te kunnen aansluiten, terwijl ik zes onboard SATA poorten heb. Helemaal omdat je daarbij beide poorten van de m1015 actief hebt.
Ik heb getracht dit te doen, maar met convertorkaarten kwam ik er niet uit. Heb daarna dit laten zitten en voor normale 2'5" ssd's van Intel gegaan. Ik kan de andere vraag ook niet echt beantwoorden, omdat ik de m1015 altijd in passthrough heb gebruikt naar Freenas.

Worden de onboard SATA poorten niet ondersteund ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
Na een harddisk crash ga ik nu toch echt eens investeren in een stabielere omgeving. Alle losse servers consolideren in 1 beheersbare zuinige bak. Deze moet dan NAS, media server, download bak en VM's hosten. Krachtig en zuinig is het uitgangspunt.

Ben vooral benieuwd naar de nieuwe Xeon E3-1200 moederborden en bijbehorende processors (E3-1230L v3).

Heeft iemand ervaring met AMT /KVM-over-IP icm ESxi, is die combinatie zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

gassiepaart schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:58:
Na een harddisk crash ga ik nu toch echt eens investeren in een stabielere omgeving. Alle losse servers consolideren in 1 beheersbare zuinige bak. Deze moet dan NAS, media server, download bak en VM's hosten. Krachtig en zuinig is het uitgangspunt.

Ben vooral benieuwd naar de nieuwe Xeon E3-1200 moederborden en bijbehorende processors (E3-1230L v3).

Heeft iemand ervaring met AMT /KVM-over-IP icm ESxi, is die combinatie zinvol?
Geen ervaring met de Haswell..ik heb wel de Ivy bridge gehad met een supermicro barebone systeem. Ik vond IPMI weinig nut hebben. Alleen om in de bios te komen, maar dan sloot ik er liever gewoon even een monitor op aan, aangezien de server ernaast zat. Op afstand heeft het iets meer zin, maar persoonlijk vind ik het niet nodig wanneer de server makkelijk toegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
Geen matches
gitaarwerk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:01:
[...]

Geen ervaring met de Haswell..ik heb wel de Ivy bridge gehad met een supermicro barebone systeem. Ik vond IPMI weinig nut hebben. Alleen om in de bios te komen, maar dan sloot ik er liever gewoon even een monitor op aan, aangezien de server ernaast zat. Op afstand heeft het iets meer zin, maar persoonlijk vind ik het niet nodig wanneer de server makkelijk toegankelijk is.
Hmm, ik had gehoopt dat je dan simpel de consoles van de draaiende VM's zou kunnen bereiken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

gassiepaart schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:11:
[...]

Hmm, ik had gehoopt dat je dan simpel de consoles van de draaiende VM's zou kunnen bereiken oid.
dat kan je sowieso via management netwerk van ESXi zelf via vSphere client. Vrij gemakkelijk en werkt lekker. Behalve als je dan een windows wilt installeren vanaf een andere locatie (vpn), dan werkt dat niet lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
gitaarwerk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:57:
[...]

Ik heb getracht dit te doen, maar met convertorkaarten kwam ik er niet uit. Heb daarna dit laten zitten en voor normale 2'5" ssd's van Intel gegaan. Ik kan de andere vraag ook niet echt beantwoorden, omdat ik de m1015 altijd in passthrough heb gebruikt naar Freenas.

Worden de onboard SATA poorten niet ondersteund ?
De onboard SATA poorten werken prima. Maar ik wil zes schijven doorgeven aan een VM middels VT-d en dan moet ik meteen de hele controller doorgeven. Consequentie is dat ik dan geen SATA poort meer over heb voor een HDD om (minimaal) die ene VM op te zetten.
Nu heb ik de zes schijven aan de m1015 hangen, de m1015 heb ik doorgegeven aan de VM en de VM zelf staat op een HDD die aan de onboard hangt. Een alternatief is dat ik de onboard doorgeef, de m1015 voor de datastore gebruik en ESXi zelf op een USB stick zet.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dadona schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:13:
[...]
De onboard SATA poorten werken prima. Maar ik wil zes schijven doorgeven aan een VM middels VT-d en dan moet ik meteen de hele controller doorgeven. Consequentie is dat ik dan geen SATA poort meer over heb voor een HDD om (minimaal) die ene VM op te zetten.
Nu heb ik de zes schijven aan de m1015 hangen, de m1015 heb ik doorgegeven aan de VM en de VM zelf staat op een HDD die aan de onboard hangt. Een alternatief is dat ik de onboard doorgeef, de m1015 voor de datastore gebruik en ESXi zelf op een USB stick zet.
Zoals je nu hebt is dat de best practise met de huidige hardware.

Mijn box had ESXi op een USB (op moederbord), de m1015 aan de VM via passtrough (vt-d), en onboard voor wat VM's nog. Andersom gaat je niet lukken, want onboard krijg je niet fatsoenlijk via passthrough naar je VM tenzij je zin hebt in een purple screen of death :)

Er zijn mogelijkheden om per disk door te geven aan je VM, maar dat is heel ranzig, en niet aan te raden. Wat je nu hebt, is in principe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Onboard doorgeven werkt hier prima hoor, maar in Dadona's geval is het lood om oud ijzer, of je nu de M1015 of je onboard gebruikt voor storage, maakt weinig uit.

Je kan eens kijken naar een 2 poort PCIe controllertje met Sil3142 chipset ofzo, dacht dat die dingen het onder ESXi deden... Even CompizFox vragen, die heeft er een werkend...

* FireDrunk roept even hard...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Geen matches
Niet echt lood om oud ijzer. Ik zet dan maar één poort in van de m1015. De PCI optie ken ik (startpost), maar dan blijf ik liever bij de m1015. Het gaat mij echt om een PCI-E SSD (al dan niet met een adapter, waar wel mijn voorkeur naar uitgaat).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ervaring met x9scm-f en ESXi, in mijn geval staat mijn server ikea kast in de keuken dus is het wel handig om alles vanachter de desktop te kunnen zoals OS installeren. Sowieso is het een handige extra om erop te kunnen vanaf het internet of where-ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:25:
Onboard doorgeven werkt hier prima hoor.
Hmm.. kon het hier niet doen eigenlijk.. psod's galore :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12-2023
Geen matches
Is er een "opvolger" van de DH61AG? Dus met 32 GB intern geheugen of alternatieven met andere sockets?

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
magic_japie schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:51:
Is er een "opvolger" van de DH61AG? Dus met 32 GB intern geheugen of alternatieven met andere sockets?
Ik geloof dat er een hoger model is met een Q77 chipset. Maar 32GB geheugen is meer bepaald door ruimte dan de processor geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Er is nog geen enkel ITX bord met 4 DIMM sloten helaas :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_japie
Geen matches
FireDrunk schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:36:
Er is nog geen enkel ITX bord met 4 DIMM sloten helaas :(
kan toch ook 2x 16 GB? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Heb jij al 16GB DIMM's gevonden?

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 15-06-2013 10:20 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_japie
Geen matches
niet naar gezocht, zomaar een balletje opgegooid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nou, op zich zo gek niet hoor, AMD zegt al langer dat ze 16GB DIMM's ondersteunen, en Haswell zou ze ook ondersteunen.

Enige nadeel is, dat ze er nog niet zijn, en als ze komen, waarschijnlijk tering duur worden.

Ik zou het geniaal vinden, een bord als een DH61AG met 2*16GB geheugen. Dat is de ideale thuis esxi server. Als je iets meer netwerkconnectiviteit wil, kan je de DQ77KB pakken.

Dan kan je voor pak em beet 40W een compleet ESXi cluster maken :) (Exclusief storage dan ;) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:25:
Onboard doorgeven werkt hier prima hoor, maar in Dadona's geval is het lood om oud ijzer, of je nu de M1015 of je onboard gebruikt voor storage, maakt weinig uit.

Je kan eens kijken naar een 2 poort PCIe controllertje met Sil3142 chipset ofzo, dacht dat die dingen het onder ESXi deden... Even CompizFox vragen, die heeft er een werkend...

* FireDrunk roept even hard...
sil3114 en sil3112 bedoel je ;)
Staat in de OP een leuk verhaaltje over :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Geen matches
Hallo allen,

Bij deze mijn geselecteerde config, heb een tijdje mee gekeken in dit topic dus een aantal selecties zullen bekend voorkomen. Idee erachter is een cluster config te gaan draaien op qemu-kvm, dit zal puur een training omgeving voor mijzelf zijn. Er zal sprake zijn van 1 heavy en 1 light node, storage zal op mijn Synology DS413 via ISCSI luns gaan. De disks in de machines zal ik opdelen in 20G per VM schat ik zo in om het OS erop te kunnen knallen. Er zullen vm's met het volgende draaien:

- DHCP
- Nameserver
- Automation bak (puppet, chef, cfengine zoiets)
- PXE bak
- Monitoring bak
- Squid bak
- NGINX bak
- Clustering bak (openstack)
- IDS
- Firewall

Daarnaast nog wat applicatie bakken die het meeste zullen gaan doen, zoals video hosting, MySQL clustering, etc. Niets productie, puur ter lering en vermaeck.

Heavy node:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 202,90€ 202,90
1MSI B75MA-P45€ 49,04€ 49,04
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 42,35€ 42,35
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 94,70€ 94,70
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,95€ 197,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,89

Twijfel nog over de PSU in bovenstaande lijstje.

Light node:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1MSI B75MA-P45€ 49,04€ 49,04
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 42,35€ 42,35
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 94,70€ 94,70
1Sandisk Solid State Drive 256GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,49

Tips, advies? Heel erg welkom, en bedankt voor jullie adviezen tot nu toe! :)
Mijn budget ligt rond de 1000 a 1100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
De L7 is kwalitatief niet zo'n goede voeding... Voor systemen die veel aan moeten staan, zou je beter naar een Seasonic kunnen kijken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Geen matches
De System Power 7 300W is al een stuk beter en goedkoper als je het echt goedkoop wil houden. Overigs wordt in de TS de Pure Power ook genoemd. Edit: in de TS van Het grote zuinige server topic ;)

[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 17-06-2013 20:24 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Geen matches
Over voedingen gesproken, HWI heeft laatst 39 300-450W voedingen getest.
http://nl.hardware.info/r...ballet-der-basisvoedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grinch
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Geen matches
Ik volg het topic al een tijdje en ik zou graag jullie mening willen wat over onderstaande config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 193,-€ 193,-
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 121,50€ 121,50
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 123,50€ 123,50
1Fractal Design Core 3000€ 58,66€ 58,66
1Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1333C9€ 213,-€ 213,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,95€ 197,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,61

Wat ik er mee wil doen is het volgende:
  • DC
  • Webserver (.net)
  • SQL-server
  • NAS
  • Werkstation (windows8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@Grinch:
Volgens mij heb je een socket 1155 moederbord uitgekozen en een socket 1150 cpu.

Ik zou wel eens willen weten hoe laag het verbruik van een systeem met een Haswell cpu is. Is er hier iemand die al een systeem heeft samengesteld en zn verbruik eens zou willen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Geen matches
FireDrunk schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:06:
De L7 is kwalitatief niet zo'n goede voeding... Voor systemen die veel aan moeten staan, zou je beter naar een Seasonic kunnen kijken.
Thnx! :)

Wat bedoel je met een betere seasonic, in termen van dat een plus certification voor een Pure Power minder goed is als een Seasonic plus certification? Of zou ik moeten gaan kijken naar gold certs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Certificatie zegt alleen iets over efficiëntie, niet over bouwkwaliteit of goede keuze componenten.
Zoek maar eens op posts van -The_Mask- in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Die heeft er sjoege van...

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 17-06-2013 20:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:47

Eagle Creek

Breathing security

Geen matches
Concrete vraag.

Ben bezig een zuinge thuisserver te maken. Omdat ik daarop wil virtualiseren, kijk ik uit naar processoren die VT-D ondersteunen. Helaas lijkt dit pas vanaf i5 voor te komen.

Tegelijkertijd wil ik graag zo energiezuinig als mogelijk. Nu zie ik wel een I5 met een TDP van 35 Watt (de 3470T) maar ik lees her en der ook zaken dat TDP niet leidend is. Tegelijkertijd vraag ik me af of ik wel €170 of meer uit wil geven voor een processor die in de praktijk geen universum-echo's, DNA-stringen of PI in 90miljoendecimalen gaat staan stampen.

Kom ik eigenlijk denk ik terug bij een basalere vraag: ga ik het erg missen als ik er gewoon zuinige Celeron G1610 (€40) in ga parkeren, die dan dus geen VT-D heeft? De vergelijking I5-Celeron lijkt misschien mank te slaan maar voor mijn gebruik zal een I5 toch overkill zijn.. Nu za lik op dat ding best wel eens een PAR een slinger geven maar daar lig ik niet zo wakker van. Desnoods haal ik die over mijn gigabitnetwerk naar mijn vaste pc (I7 920).

Ik heb het voordeel dat ik al over geheugen + kast + SSD beschik dus in mijn budget wat speling heb. Maar een Celeron van €40 vs een I5 van €170, waarbij zuinig de belangrijkste eis is maakt wel dat ik twijfel of dat het zinvol is om die speling in te zetten.

Edit
Bij wat verder zoeken las ik dit nog op Tweakers.
De goedkoopste i5 met VT-d is uit mijn hoofd de i5-3330.
Die (en de 3470) zie ik her en der toch wel aangeraden worden. Wat ik echter nog mis is of hoeveel deze i5's meer kosten aan verbruik dan de Celeron.
Een zuinig i5-3330 setje met een B75 bordje doet misschien 25-30W zonder schijven met een fatsoenlijke voeding.
Aangezien ik die Celeron heb uit de Blog van Mux en hij daar uitkomt op 14 W (zonder schijven), lijkt de Celeron toch nog flink zuiniger (scheelt zo'n 10 W).

Edit2
Van Mux heb ik inmiddels begrepen dat vrijwel elke Ivy gelijkwaardig gebruik heeft. Dat maakt dat de 3330 het nauwelijks slechter zal doen dan de G1610. De prijs is echter wel nogal verschillend (factor 3). Ik denk dat ik voorlopig de Celeron even probeer en mocht die niet bevallen dat ik alsnog naar de 3330 ga.

[ Voor 56% gewijzigd door Eagle Creek op 22-06-2013 22:32 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
Uiteindelijk met de tips van FireDrunk heb ik het volgende uitgezocht. Wilde graag minimaal 2 NICS hebben, volgende stap is uitbreiden met wellicht meer/andere connecties en geheugen erbij prikken.

Ik heb de volgende lijst samen gesteld, zit alleen met het probleem van : past in de volgende case wel wat ik wil? Aangezien ik graag een 19" behuizing heb. Deze lijkt goed geprijst incl prima voeding,..ben alleen bang voor de airflow en backplate.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Gigabyte GA-B75N€ 78,14€ 78,14
1Supermicro SuperChassis 502L-200B€ 80,30€ 80,30
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 42,16€ 42,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,55

Wat gaat erop draaien?

Pfsense, 2x nginx, testserver met node.js oid, en kleine nas/dlna server. Bedoeling is later uit te breiden met een andere server erbij die wat zwaarder is,.. Of mocht deze het trekken een schijfbehuizing eraan koppelen met FreeNas,...enige is dat ik dan geen vt-d kan doen, maar dan zet ik er wel een i5 in tegen die tijd :)

[ Voor 8% gewijzigd door gitaarwerk op 23-06-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59
Geen matches
Eagle Creek schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:57:
Ben bezig een zuinge thuisserver te maken. Omdat ik daarop wil virtualiseren, kijk ik uit naar processoren die VT-D ondersteunen. Helaas lijkt dit pas vanaf i5 voor te komen.
Als je gewoon wilt virtualiseren heb je al genoeg aan VT-x (of AMD-V), wat bijna elke moderne cpu ondersteund. Pas als je hardware wil doorgeven aan je VM's heb je VT-d (of AMD-Vi) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het broeden op een ESXi bak als vervanging van mijn Synology NAS. Mijn bedoeling is dan om ZFS storage server te gaan draaien en daarnaast een aantal Linux VM's voor applicaties als downloaden, database, webserver, headless xbmc en TV server.

Nu heb ik onderstaand lijstje samen gesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85 Pro4€ 72,45€ 72,45
4Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 97,65€ 390,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 88,20€ 88,20
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
1Samsung 840 series 250GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 971,83

Ik vind vooral de IBM RAID controller vrij duur, terwijl het ASRock bordje ook 8 onboard sata porten heeft die voldoende zouden moeten zijn voor ZFS. Het enige probleem waar ik dan tegenaan loop is dat ik alleen alle SATA-porten in één keer door kan mappen naar een VM.

Nu heb ik het idee opgevat om de SSD middels USB aan te sluiten op de VM waardoor ik geen extra RAID kaart nodig heb. Ik begrijp dat USB 3.0 maar max 4,6 Gb/S en SATA-600 6,0Gb/s. In theorie houdt de SSD beide toch niet bij, dus daat maakt niet zo veel verschil. Natuurlijk gaat het in de praktijk een beetje trager zijn, maar het scheelt ook 120 euro investeren en de stroomkosten van het kaartje zelf.

Wat denken jullie? Is het een goed idee om de VM's te installeren op een SSD die via USB is aangesloten of kleven er nadelen aan die ik nu over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Geen matches
Mystic Spirit schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:31:
Wat denken jullie? Is het een goed idee om de VM's te installeren op een SSD die via USB is aangesloten of kleven er nadelen aan die ik nu over het hoofd zie?
Een USB device is met ESX geen datastore dus je hele plannetje gaat al niet op. Als je SATA poorten wilt doorgeven aan een VM dan kun je het beste met een losse controller aan de slag. Sommige mensen hebben het werkend gekregen middels een Sil3114 (en de native poorten doorgeven aan de VM). Persoonlijk kies ik er dan liever voor om de extra controller door te geven (zoals de M1015). Overigens is 8 extra sata poorten voor 120 euro een schijntje ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Geen matches
redfoxert schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:39:
[...]

Een USB device is met ESX geen datastore dus je hele plannetje gaat al niet op. Als je SATA poorten wilt doorgeven aan een VM dan kun je het beste met een losse controller aan de slag. Sommige mensen hebben het werkend gekregen middels een Sil3114 (en de native poorten doorgeven aan de VM). Persoonlijk kies ik er dan liever voor om de extra controller door te geven (zoals de M1015). Overigens is 8 extra sata poorten voor 120 euro een schijntje ...
Dank. Ik vermoede al dat ik iets over het hoofd zag.... Een Sil3114 conroler vind ik dan ook weer geen optie. Dan wordt het toch 120 euro extra investeren.

Ik heb ook nog een variant met Haswell CPU. Dat zou ook 40 euro extra investeren zijn. Ik vermoed echter dat de terugverdientijd van die 40 euro tegen het oneindige aanloopt ten opzichte van Ivy Bridge CPU van mijn huidige lijstje. Of zijn er inmiddels ervaringen dat Haswell in virtualisatie omgevingen veel voordelen heeft ten opzichte van Ivy Bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geen matches
redfoxert schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:39:
[...]

Kijk eens in de topicstart hiervoor, ik heb hier een heel verhaal over uiteengezet :P
Mystic Spirit schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:51:
[...]

Dank. Ik vermoede al dat ik iets over het hoofd zag.... Een Sil3114 conroler vind ik dan ook weer geen optie. Dan wordt het toch 120 euro extra investeren.
Een kaartje met sil3114/sil3112 kost maar $20, maar pas op; ze zijn poeptraag.

[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 23-06-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Geen matches
Ik had de startpost toch redelijk aandachtig gelezen, maar heb kennelijk toch over het USB verhaal heen gelezen.

In ieder geval komt er geen simpel HBA kaartje. Als ik dan toch moet, dan moet het ook maar goed. Twijfel nog wel over evenueel het toepassen van de SASUC8I van intel. Voornamelijk doordat hij niet meer dan 2TB schijven aan kan, of heb je hier geen last van in passtrough met ZFS?

Ook nog twijfel ik nog of ik voor een Haswell CPU moet gaan. Levert dat nog veel energiewinst op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geen matches
Geen energiewinst. Misschien wel verminderd energieverbruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Geen matches
Ok ok verminderd.... :) maar voordelen lijken mij niet heel erg groot. Het voordeel van Haswell serie lijkt zich vooral voor te doen in de idle state, maar het idee van meerdere virtual machines op 1 stuk hardware is natuurlijk dat je idle tijd beperkt. Dan heeft Haswell naar mijn idee minder zin. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen matches
Grrr het aanmaken van een RDM wil me niet lukken.

Had een VM met een physical RDM. Heb echter een grotere schijf gekocht om als datastore te gebruiken. Alle VM's verplaatst naar de nieuwe datastore. Maar toen zat ik nog met die .vmdk van de RDM koppeling. Die kon ik niet kopieren/moven, omdat ik dan de melding kreeg "Insufficient disk space" (omdat het een RDM is voor een 2TB schijf).... Oke nouja dan maar de RDM koppeling weggegooid, en opnieuw proberen aan te maken op de nieuwe datastore. Ik krijg nu echter telkens de melding

[cmd]
~ # vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/vml.<hoop cijfers>
/vmfs/volumes/<nieuwe_datastore>/RDM_mapping/phys_2TB_RDM.vmdk
Failed to reopen virtual disk: Failed to lock the file (16392).
[/cmd]
Ik voer hem uit zonder de Enter tussen <hoop cijfers> en /vmfs hoor ;) Anders past het niet op het forum
:( Hoe kan dit? Heb de host al ge-reboot (misschien dat het bestand in gebruik was o.i.d. maar helpt niks

Edit: Al gelukt, ik gebruikte in het eerste gedeelte de ID van de disk waarop de datastore staat, ipv de disk waarvoor ik een RDM koppeling wou aanmaken. * ThinkPad gaat in een hoekje zitten schamen :$

Trouwens, heb dit shutdown script (shutdown als netwerk = weg ivm stroomuitval) nu op andere datastore staan. Heb in ' /etc/rc.local.d/local.sh' de locatie al aangepast naar de nieuwe. Maar er staat in die post ook
Don't forget to execute auto-backup.sh to save the changes.
Dafuq? Dat bestand heb ik helemaal niet. Of heeft hij een typo gemaakt ofzo? Ik weet ook niet meer hoe ik het vorige keer heb gedaan. Iemand die het wel snapt?

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2013 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 00:14:
Grrr het aanmaken van een RDM wil me niet lukken.
Ghehe.. dat is mij ook zo de eerste keer gebeurd :D. (Waarvan erna de PSODS begonnen :D,..en toen had ik een HBA nodig)

Ik ben eruit.. loopt nu beetje door twee topics heen.. maar dit gaat hem denk ik worden.
Helaas nog geen 19" kast kunnen vinden die betaalbaar blijft.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,50€ 55,50
1Fractal Design Core 1000€ 27,97€ 27,97
2Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,18€ 48,36
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 52,90€ 52,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Samsung 840 series 120GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,96

Alleen nog niet uit of ik een Intel SSD pak of de Samsung hier.. ik heb nog zat schijven liggen van de oude server (overigens ook nog 32GB ram ECC, maar wellicht houd ik die gewoon in mijn workstation).

Ik kan een duurder board nemen, als de Intel, en een thinITX houden, maar als ik wil schalen,.. dan vind ik het net weer wat mager. Bedoeling is op den duur er een paar andere servers bij te prakken. Deze zal dan voornamelijk voor webserver / router gebruikt gaan worden. Wellicht nog een paar andere dingen... wie weet.

Geen ervaringen met ASrock overigens.. voelt beetje als een B-merk.. maar then again..dat was vroeger Gygabyte ook..en daar was ik erg over te spreken. Mijn bedoel is om excl btw zo rond de 200 euro kwijt te zijn. Met deze setup laat ik de intel NICS als hoofd interfaces werken..wellicht aggregrated later wanneer ik een managed switch erbij heb. En dan de onboard zal ik dan voor management houden. of later als inkomend verkeer van de router.

Zoiets dus. :Y)

Hoor graag op/aanmerkingen als het beter kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen matches
Kijk eens op Marktplaats voor een19" behuizing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
Voor budget wel denk ik. Ik wil er ook geen NAS van maken. marktplaats ben ik wat huiverig voor, aangezien ik niet weet of alles wat ik wil er wel in gaat passen. Bijvoorbeeld bij de supermicro cases dat je met een vaste backplate zit.. daar zou ik al tegenaan lopen.

Wist overigens niet dat Gistron er nog was :P .. maar is wel een mooie behuizing als ik een NAS ga maken :Y) dus, thanks for the tip :) ..

Dit setje moet echt gewoon een non-hotswap ding worden van 1U hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
Anteros schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:33:
Ik heb zowat heel het topic doorgelezen en ben nu redelijk op de hoogte om een EXSi server te bouwen. Echter heb ik nog wel enkele vragen. Maar eerst, wat wil ik er mee doen:
- 3 tot 4 VMs
- pfSense als firewall, router, DHCP-server, OpenVPN server en WIFI access-point (1 VM)
- FreeNAS of iets dergelijks met 4 tot 8 HDDs als NAS (1 VM)
- Development and Misc server. SVN en git server incl torrent/nieuwsgroepen downloader (1 VM)
- Eventueel additionele VMs om te spelen.
Goh, momenteel zit ik met *exact* hetzelfde idee om een systeem te bouwen met de spec zoals jij deze omschrijft.

Alleen ik twijfel ik hard aan een M1015 omdat ik het volgende tegenkom (dit is niet het enige topic):

Why has VMWare ESXi 5 slow access to IBM M1015 / LSI 9240-8i RAID?

Hier ook ervaring met M1015 en performance issues?
Als dat zo is, wat is het volgende model RAID adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Fermion schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:38:
[...]

Goh, momenteel zit ik met *exact* hetzelfde idee om een systeem te bouwen met de spec zoals jij deze omschrijft.

Alleen ik twijfel ik hard aan een M1015 omdat ik het volgende tegenkom (dit is niet het enige topic):

Why has VMWare ESXi 5 slow access to IBM M1015 / LSI 9240-8i RAID?

Hier ook ervaring met M1015 en performance issues?
Als dat zo is, wat is het volgende model RAID adapter?
Vraag is, wat wil je hieraan uitgeven. Ik heb een aantal van deze VM's gehad onder mijn oude systeem (nu workstation). daar heb ik de m1015 in gehad voor freenas. Die heb ik 16GB aan gegeven. Ik kon met ongeveer 90-100-120 MB /s downloaden met een gigabit verbinding. Uploaden ietjes trager.

Pfsense werkte perfect.

Mijn setup was een Xeon E3 1230v2, supermicro superserver (c202 bord), m1015, 2x intel 330 ssd, 4x WD Red, 32 gb geheugen. Dat werkte best goed allemaal. Ik had weinig getweaked eraan..maar was een vrij stabiel systeem. Hij deed wel idle ongeveer 55W.. dus dat kan wel beter denk ik.

Ik had qua VM's

- 2x debian webserver
- pfsense
- freenas
- windows XP als simpele sync..die ging af en toe even aan.

Maar het systeem was behoorlijk overkill...kan volgens mij prima met een celeron ook denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Geen matches
gitaarwerk schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 21:50:
[...]

Vraag is, wat wil je hieraan uitgeven. Ik heb een aantal van deze VM's gehad onder mijn oude systeem (nu workstation). daar heb ik de m1015 in gehad voor freenas. Die heb ik 16GB aan gegeven. Ik kon met ongeveer 90-100-120 MB /s downloaden met een gigabit verbinding. Uploaden ietjes trager.

Pfsense werkte perfect.

Mijn setup was een Xeon E3 1230v2, supermicro superserver (c202 bord), m1015, 2x intel 330 ssd, 4x WD Red, 32 gb geheugen. Dat werkte best goed allemaal. Ik had weinig getweaked eraan..maar was een vrij stabiel systeem. Hij deed wel idle ongeveer 55W.. dus dat kan wel beter denk ik.

Ik had qua VM's

- 2x debian webserver
- pfsense
- freenas
- windows XP als simpele sync..die ging af en toe even aan.

Maar het systeem was behoorlijk overkill...kan volgens mij prima met een celeron ook denk ik...
Mijn budget is ongeveer 750 euro (niet de max, maar eerder een richtlijn).
Zie op het internet 2e hands M5014 staan. Ik denk dat ik voor dat gaat, tenminste als dat verstandig is.

Momenteel draait hier bij mij PFsense op VMware server op een Atom (D2700) bordje, OS Windows XP. Draait prima eigenlijk. Maar niet goed genoeg om meer meer te willen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fermion op 29-06-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
En als je de m1015 voor je esxi datastore wil gebruiken? Hoe is de performance dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Fermion schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:32:
[...]

Mijn budget is ongeveer 750 euro (niet de max, maar eerder een richtlijn).
Zie op het internet 2e hands M5014 staan. Ik denk dat ik voor dat gaat, tenminste als dat verstandig is.

Momenteel draait hier bij mij PFsense op VMware server op een Atom (D2700) bordje, OS Windows XP. Draait prima eigenlijk. Maar niet goed genoeg om meer meer te willen.
Dat moet vast wel lukken denk ik voor 750. Vast ook wel minder gok ik. Mijn server was rond de 2k uiteindelijk... had niet gehoeven :)

De M5014 geen ervaring mee.. alleen de m1015 eigenlijk.
112fan schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:18:
En als je de m1015 voor je esxi datastore wil gebruiken? Hoe is de performance dan?
Weet ik niet exact. Het is wel Sata 3 gewoon. Voor SSD's is het wel een laag ertussen, maar je kan hemook gewoon in controller mode flashen. Ik weet niet of je van plan bent RAID te gaan doen op de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een M1015 in IT mode is niet langzamer dan een onboard controller. Qua latency heb ik nog nooit verschil gemerkt (ook niet in ESXi)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
gitaarwerk schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:25:
[...]

Weet ik niet exact. Het is wel Sata 3 gewoon. Voor SSD's is het wel een laag ertussen, maar je kan hemook gewoon in controller mode flashen. Ik weet niet of je van plan bent RAID te gaan doen op de kaart?
Ik was van plan om 4 hdd in raid 10 te zetten of is het handiger om 2 in raid 1 of 0 te zetten omdat ik de vm's ook ga backuppen op een externe hdd? (Ik ga binnenkort ook een server voor esxi kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Vrijdagavond eindelijk een ESX server besteld. De server is redelijk zuinig hoop ik..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 166,30€ 166,30
1Gigabyte GA-Q77M-D2H€ 108,44€ 108,44
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 79,50€ 79,50
1Fractal Design ARC MINI€ 62,-€ 62,-
2Corsair CMSO16GX3M2A1600C11€ 107,99€ 215,98
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,45€ 41,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ik ben we benieuwd naar het verbruik! Dat Gigabyte bord heb ik nog niet in actie gezien!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik zocht een moederbord met vPro. Niet zeker of ik dat ook ga gebruiken, maar handig voor de toekomst. Suggesties hoe ik dit goedkoop kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Accuraat: €40-55 uitgeven aan een Energy Logger meter kopen online (Conrad)
Goedkoop: Cresta bij de gamma/praxis/karwij halen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Mijn ESXI server is besteld, totaal: 1083,28 euro (ex schijven)
Mijn idee is dit systeem minstens 6+ jaar meegaat.
(zonder disks) - Ga mijn huidige 5x 2TB voor inzetten. Zal een set nieuwe schijven kopen voor een RAID 10 build.

EDIT7: (aug - 2014)
Mijn eerste nare ervaring met ESXI opgedaan, eigen fout, gelukkig een backup dus niets curcials verloren wel een 7.2TB VMDK file weg omdat ik een VM weggooide....
Had voor een VM zo ingesteld dat voor de 7.2TB opslag geen snapshots hoeft te worden gemaakt of kan worden gemaakt (deed dit wel), onderwater schrijft het systeem toch lokaal aantal grote files weg en begrijp nog niet waarom. Het zorgde ervoor dat de 7.5TB disk zelf vol raakte. Zelf ga ik nu aan de slag met het opnieuw optuigen van de data storage van de ESXI op de volgende manier:

1) Het direct aanspreken van de RAID controller door de VM (systeem ondersteund dit), zodat de data niet in een VMDK wordt verpakt, maar dat je de drives met EXT3/EXT4 partitie kan opbouwen (nog even op nalezen welk type mij meest schikt). Dus het gebuik van ESXI zelf voor dataopslag zet ik uit mijn hoofd, omdat de reovery ervan niet door VMWARE wordt ondersteund, zij hebben geen recovery tools!!!

2) als je toch met VMDK wilt werken, zorg voor je VMDK 'Thick Provisioned' is..! Dat kan je nog je data terug halen met recovery tools. Dit is op heden bij Thin Proviosined met de huidige tools niet mogelijk.

Wat betreft de M5015, de RAID configuratie is robuust, geprobeerd, je kunt de RAID configuratie weggooien en opnieuw opbouwen zonder verlies van je data. Natuurlijk moeten de parameters exact overeenkomen en je moet volgens mij niet gaan shuffelen met de drives.

EDIT6:
Op mijn IBM ServeRaid M5015 direct op de koelribben een FAN gemonteerd. Wordt best warm en met momenteel zeer warme dagen (juli 2013), geen overbodige luxe. De airflow in de kast is niet voldoende.
Verder is de koeling voldoende voor de overige componenten.

Wat betreft de CPU, daar zit een standaard cooler op. Wel heb ik de CPU Heat Shield verwijderd en uit de fabriek aangebrachte cooling pasta (wat al was uitgehard) vervangen voor iets betere non-merk zilveren pasta.

EDIT5:
Gegaan voor een 4x 4TB Seagate ST4000DM000. Zou ook ERC ondersteunen, nergens gedocumenteerd, wel expliciet genoemd in een blog.

EDIT4:
Voor diegene geen RAID kennis heeft en leest toevallig dit stukje leest en ook denkt om een RAID oplossing neer te zetten, advies: vergeet RAID 5, 6 ga voor RAID10. Het lijkt duurder en een waste van 50% opslag capaciteit van je schijven. RAID10 is de betrouwbaarste RAID oplossing die bestaat (ook met URE 1^16 is RAID5, 6 gevaarlijk). Meende eerst ook dat RAID 5 een logische keuze zou zijn, maar google is naar: "raid5 ure". RAID5 is het digitale Russische roulette, wil je meer weten, volg de links die hieronder zijn te vinden.

Hamvraag, is mijn keuze op M5015 dan geen overkill...vast. Maar om mijzelf goed te praten beschouw ik de M5015 als een lange investering oplossing. De bestaande consumenten Moederboard RAID oplossingen, slikt ESXI niet. Wat vooral voor mij heel zwaar geldt, ik wil hoe dan ook dat mijn RAID M5015 kaart nooit het bottleneck vormt in mijn ESXI oplossing.

Zie deze link

Mijn itentie voor ESXI
- Thuis firewall met PFsense ( draait werkelijk al fantastisch op een ATOM D2700 )
- NAS oplossing neerzetten met FreeNas
- Windows server
- Linux Server
- AlienVault
- .....

Onder de gekozen componenten toelichting voor mijn keuze:

1 x Jetway mini-ITX MB Intel S1155 -NF9E-Q77-LF (NF9E-Q77) = € 178,75
Intel NIC 82574L (ESXI ok) / 82579LM (achter driver install nodig)

Ben gegaan voor een moederbord met een Q chipset van Jetway, het nadeel is dat deze type moederborden duurder uitvalt dan een gemiddelde Mini ITX moederborden. Ook het ontboard NIC zal ik voor de 82579LM achteraf NIC drivers moeten installeren, in iedergeval meerder keren op Google terug te vinden over hoe dat te doen.

1 x Jetway Card PCI Express Mini Card > 2 x Gigabit Intel Lan (ADMPEIDLA) = € 68,45
Intel NIC i350 (ESXI ok)

Een uitbreiding van 2x extra ethernet interfaces. Ik wil de volgende dedicated interfaces hebben:
1) NIC voor WAN
2) NIC voor LAN
3) NIC voor beheer ESXI
4) NIC (nog niet toegewezen)

1x Intel Boxed Core i5-3570 Processor = € 184.35

Als eerst via WIKI opgezocht welk CPU (en chipset) het meest voro ESXI geschikt is. Maar voor de snelste i5 gegaan met de beste ESXI ondersteuning (prijsverschil met de langzamere versies is niet zo groot).

2x Crucial 8gb ddr3 1600 mt/s pc3-12800 / sodimm 204pin / cl9 = € 96.-

Gewoon gekozen ivm persoonlijke goede ervaringen met dit merk.

1x IBM ServeRAID M5015 = € 360.-

Dit heeft mij meer tijd gekost om na te gaan *waarom* ik een dedicated RAID kaart moest gaan gebruiken IVM de aanwezige onboard RAID oplossingen. Dit is omdat onboard RAID niet door ESXI wordt ondersteund, deze type RAID (op het moederbord) is namelijk van het type softwarematige oplossing. Dus een dedicated RAID adapter nodig voor ESXI. Wil graag een RAID 5 met een hotspare. Het is het duurste onderdeel, maar over 5+ jaar zal het nog steeds prima bruikbaar zijn. In mijn ogen een goede investering op meerdere fronten. En ik wil dat het *snel* is... (NOTE: lees dit artikel, advies: gebruik geen RAID5)

2x LSI Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M = € 40,85

Kabels om je SATA disks op aan je RAID controller aan te sluiten.

1x Lian Li PC-Q25B computerbehuizing = € 98,75

In mijn ogen het beste behuizing voor thuis om een NAS / ESXI te bouwen. Je kunt er 7x 3.5" in kwijt. Ik heb ook al oplossingen voorbij zien komen met 10 3.5"disks !!! Dus je kunt met deze kast even mee vooruit.

1x XFX Netzteil ATX 550W PRO550W Core Edition Full Wired (82+) = € 54,23

Hardware.info maar bijgehaald, geen idee over voedingen en deze type is uit hun test nog het enige dat beschikbaar was en betaalbaar.

Ok, wat ik nu na EDIT3 over Hardware RAID voor mijzelf weet:

- RAID 1+0: De RAID oplossing voor SATA met URE van <1^14.
- RAID5: Gebruik alleen SATA HardDrives met URE van <1^15 of hoger (<10^16 bestemd voor SAS, vandaar de hoge prijs)
- RAID6: Durf ik wel aan met SATA URE van <1^14, alleen een Advanced Feature Key van 180 euro is nodig omdit op een M5015 werkend te krijgen. Voordat geld stap ik liever over naar RAID 1+0.

Probleem met RAID 5 + 6, wanneer maar ook één URE (Unrecoverable Read Error) ontstaat, dan is je RAID 5 & 6 gebroken en zal opnieuw moeten worden opgebouwd.

EDIT: De M5014 vervangen voor een M5015, 60 euro meer: ao betere performance + Batterij

Informatie over BBU
Meer informatie over performance M5014 & ESXI
Ondersteuning van de M5014 op de ESXI

EDIT2: Informatie over RAID, waarom wel niet bepaalde RAID (voornamelijk 5 & 6) oplossingen toepassen.

I come not to praise RAID-5

Why RAID-5 Stops Working in 2009

Why RAID 6 stops working in 2019

RAIDfail: Don't use RAID 5 on small arrays

EDIT3: Goh, wat wist ik weinig over RAID, tot nu toe.

SATA Unrecoverable errors and how that impacts RAID

RAID (wikipadia)

[ Voor 58% gewijzigd door Fermion op 01-10-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

112fan schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:14:
[...]

Ik was van plan om 4 hdd in raid 10 te zetten of is het handiger om 2 in raid 1 of 0 te zetten omdat ik de vm's ook ga backuppen op een externe hdd? (Ik ga binnenkort ook een server voor esxi kopen)
Geen flauw idee eigenlijk :P .. ik ben niet echt bezig geweest met raid storage via esxi. Eigenlijk alleen ZFS gedaan. Op die manier kan je ook lekker snel je schijven uit ESXi trekken en gewoon even aan je pc hangen via vmware fusion / workstation. Backuppen kan ff duren,.. alhoewel via USB3 het prima gaat.

Maar echt een zinnig antwoord kan ik je dus niet echt geven :) Ben niet echt een pro hierin ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 23:29

Ultimation

Het is als Appels en peren

Geen matches
Omdat ik een quad port netwerkkaart op de kop heb getikt heb ik een ander moederbord nodig. Op dit moment heb ik een MSI B5MA-P45 board, ik wilde graag wat tips ontvangen over een opvolger voor dit board met het oog op zuinigheid, 2 PCI-e sloten. Misschien dat ik er ook gelijk een 256/512Gb SSD bij doe om de VM/s die op 2 losse SSD's + NFS share staan op 1 disk te zetten. Ook hier wat tips voor gezocht.

Zelf dacht ik aan dit inmiddels wereldberoemde bord: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M maar overige suggesties zijn welkom.

Moet worden gebruikt incombinatie met:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 185,95€ 185,95
1MSI B75MA-P45€ 54,95€ 54,95
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 73,05€ 73,05
2Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 48,40€ 96,80
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 121,99€ 121,99
1Cooler Master Silencio 550€ 66,95€ 66,95
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,04€ 23,04
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,99€ 29,99
3Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,15€ 18,45
2Kingston ValueRAM 8GB (KVR1333D3D8R9SK2/8GI)€ 0,-€ 0,-
1Highpoint RocketRAID 3520€ 0,-€ 0,-
2Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,12

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
Ik weet niet of je bovenstaande lijst hebt al staan, maar Highpoint werd mij in de tijd erg afgeraden. Vooral omdat de hardware in de serverwereld niet zo werd ondersteund als de LSI/IBM kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Geen matches
Ik heb die controller al enige tijd, werkt prima. De controller is op dit moment niets anders dan een dom doorgeef luik welke ik specifiek aan een NAS4Free VM kan geven. Zo nu en dan klapt dan wel een ZFS array eruit, maar die kan ik zo herstellen. Ik zit er al wel enige tijd aan te denken om deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ultimation schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:31:
Ik heb die controller al enige tijd, werkt prima. De controller is op dit moment niets anders dan een dom doorgeef luik welke ik specifiek aan een NAS4Free VM kan geven. Zo nu en dan klapt dan wel een ZFS array eruit, maar die kan ik zo herstellen. Ik zit er al wel enige tijd aan te denken om deze te vervangen.
Uh, que? Ik zal wel gek zijn, maar ik wil graag dat mijn hardware werkt...

Betrouwbaarheid is dus gewoon 0 van highpoint...

Niet nemen icm ZFS... Het is gewoon vragen om problemen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Geen matches
FireDrunk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:50:
[...]

Uh, que? Ik zal wel gek zijn, maar ik wil graag dat mijn hardware werkt...

Betrouwbaarheid is dus gewoon 0 van highpoint...

Niet nemen icm ZFS... Het is gewoon vragen om problemen...
Het is niet zo dat ik mijn data kwijt raak of zo. Maar zoals ik al zei wordt die controller ook nog vervangen, alleen nu nog even niet. Echt belangrijke data wordt toch dagelijks gebackupped naar Dé Wolk dus het is geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59
Geen matches
Als je de ASRock B75 Pro3-M haalt zou je daar in principe al je schijven direct aan kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Geen matches
Nielson schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:29:
Als je de ASRock B75 Pro3-M haalt zou je daar in principe al je schijven direct aan kunnen hangen.
Dan moet ik ze 1 voor 1 doorgeven aan de NAS4Free VM, ik weet niet of dat het makkelijker of beter maakt.

Maar genoeg over de controller, misschien gelijk een upgrade naar Haswell? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Een klacht en het is een slecht bord? Sowieso ben ik niet van plan om XMP Profile te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:05:
Vrijdagavond eindelijk een ESX server besteld. De server is redelijk zuinig hoop ik..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 166,30€ 166,30
1Gigabyte GA-Q77M-D2H€ 108,44€ 108,44
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 79,50€ 79,50
1Fractal Design ARC MINI€ 62,-€ 62,-
2Corsair CMSO16GX3M2A1600C11€ 107,99€ 215,98
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,45€ 41,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,67
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Het klinkt als een leuk simpel en goedkoop systeem om te stoeien met ESX.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@MegaTronics wat zou je graag willen weten? Dan kan ik wat testen uitvoeren, indien de software gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geen matches
Gewoon hoe die performed met ESX, ben namelijk zelf op zoek naar een simpele ESX bak om thuis te gebruiken.

In eerste instantie zal ik een VM aanmaken als webserver en daarna met de overgebleven resources wat klooien met allerlei dingen, zoals linux etc.

[ Voor 41% gewijzigd door MegaTronics op 03-07-2013 19:02 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionios
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 16:31
Hallo,

Ik ben bezig om voor mijzelf een ESXi server te bouwen. Deze zal in het begin weinig te doen hebben; Storage op basis van ZFS, downloaden en een LAMP set-up. Op korte termijn erna gaat het ook gebruikt worden om testomgevingen op te zetten. Ook wil ik genoeg ruimte over houden om later VM's toe te voegen.

Na een tijd het forum te volgen en wat uitzoekwerk van mijzelf ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 207,50€ 207,50
1Supermicro X9SCM-IIF€ 204,67€ 204,67
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
5Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 523,35
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,60€ 87,60
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 17,20€ 34,40
4Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16€ 82,05€ 328,20
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 74,90€ 74,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.832,05

Ik ben van plan om de 5 WD Green schijven op het moederbord aan te sluiten via de M1015, om deze later door te geven aan de ZFS machine. De losse HDD en SSD wil ik gaan gebruiken als datastores.

Het moederbord heb ik gekozen i.v.m. ECC en ook omdat het me interessant lijkt om te kunnen spelen met IPMI. Het geheugen is 32GB in 4 strips die in de "tested list" staan op de supermicro site. Als laatste onderdeel hierbij zit en Xeon processor. Hiervoor is gekozen o.a. om het ECC. Ook omdat deze processor met gemak alles aan moet kunnen wat ik er op ga draaien.

Omdat ik een aantal keer de Seasonic naam langs heb zien komen als een goede naam voor voedingen heb ik deze gekozen. Ik verwacht wel dat ik er één heb die meer vermogen heeft dan nodig zal zijn.

Graag zou ik weten of er fouten, verbeterpunten of juist "knelpunten" met ESXi zijn in deze build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Aionios schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:15:
Hallo,

Graag zou ik weten of er fouten, verbeterpunten of juist "knelpunten" met ESXi zijn in deze build.
Ik heb zo'n build ook gehad.. nu de build overgezet iun andere behuizing (degene die jij nu hebt ook ;))

Ik weet niet waar je deze gaat laten, maar ik heb destijds gekozen voor een Barebone systeen van SM, omdat deze toch net even wat meer bood bij elkaar voor minder geld. Is wel 1U, dus misschien later lastig uit te bereiden. Vooral zat ik persoonlijk met het aantal insteekkaarten (wilde infiniband later anleggen, maar ivm zfs lukte dat niet meer). In ieder geval..sluit dat ook niet helemaal uit :) Je hebt er gelijk een prima voeding bij.

Verder ziet je build er gewoon goed uit. Ik had zelf iets ander geheugen (zie mijn lijst in mijn sig).. Weet zeker dat je er voldoende power uit haalt. Ik denk persoonlijk wel dat het -overkill- is. Ik ga nu zo'n zelfde systeem bouwen (inhoudelijk) als eerst, maar dan ipv 2500 euro, maar 250 euro..en denk dat het voor hetzelfde doen net zo goed is...

Weet dat je met een Xeon aardig kan doorschalen, maar een i3 zou ook helemaal geen gek idee zijn. ECC is niet zo belangrijk voor je build gok ik zo. ZFS doet al zelf error correction.

Wellicht kunnen andere hier ook nog wat zinnigs over zeggen (of mijn eventuele foute info corrigeren :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:47

sphere

Debian abuser

Geen matches
gitaarwerk schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 21:09: ECC is niet zo belangrijk voor je build gok ik zo. ZFS doet al zelf error correction.

Wellicht kunnen andere hier ook nog wat zinnigs over zeggen (of mijn eventuele foute info corrigeren :P )
http://zfsonlinux.org/faq.html#DoIHaveToUseECCMemory

ZFS kan natuurlijk alleen datacorruptie repareren waarvan het weet dat het corrupt is. Als data aan ZFS gevoerd wordt met bitflips dan heb je een probleem dat zelfs ZFS niet op kan lossen.

Dat gezegd hebbende, bitrot op een traditioneel RAID array (met bijv EXT4 of NTFS) is een groter probleem. Bovendien heeft ZFS niet specifiek ECC nodig, het is gewoon nodig als je extreem gehecht bent aan je data, ongeacht het filesystem waar het heen gaat.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Geen matches
Op dit moment staan mijn VM's verdeeld over 2 SSD's en een NFS mount. Het liefste plant ik alle VM's op een en dezelfde SSD. Daarom zit ik te kijken naar een 250/256/500/512Gb SSD van Samsung of Intel.
De Samsung 830 biedt veel meer IOPS dan de 840. De 840 is daarintegen veeeel goedkoper. Nu heb ik 8 VM's draaien met allemaal diverse taken. De een wat actiever dan de ander. Nu vraag ik mij af of het de investering waard is om voor de duurdere SSD te gaan die meer IOPS biedt. Op dit moment gebruik ik 2 oudere Intel SSD's en als ik in de logs kijk van vSphere dan zie ik dat de read- en write latency laag zijn (0,2/0,02 en 0,3 en 0,02). Zijn er Tweakers die beiden SSD's ooit gebruikt hebben en mij daar over iets kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Geen matches
De Samsung 830 is een oud model en daarom vrijwel nergens meer verkrijgbaar. Je kunt het beste dus de Samsung 840 PRO of eventueel de Plextor M5S modellen met de Samsung 840 vergelijken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Geen matches
Oh kak, was een typo, ik bedoelde de 840 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Je hebt gelijk gekregen, de DVI out geeft de verkeerde kleur weer (rode gloed) en beweegt ook. Iemand nog tips om dit op te lossen, anders stuur ik hem weer terug ter reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Besloten om hem niet terug te sturen omdat het alleen de DVI is. Van het weekend het verbruik eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zouden jullie een beetje met mij mee kunnen denken? Ik heb op dit moment een oude server met Windows Server 2008 R2 en heb daar 4x1TB en 2x1.5TB draaien waarbij FlexRAID een van de 1,5TB schijven voor parity gebruikt. In de praktijk dus 5,5TB opslag. Nu is dit niet een van de stabielste methoden en wil ik graag overstappen naar ZFS. Omdat ik mijn server ook voor andere zaken gebruik (vooral downloaden en backups) wil ik graag Windows blijven draaien. Dan is virtualisatie al snel de logische stap, twee VM's waarbij de ZFS VM alle data opslag voor zijn rekening neemt.

Het plan is als volgt:
4x1TB in RAIDZ
4x1,5TB in RAIDZ

Nu is mijn hardware zwaar verouderd (Asus M3N-HD/HDMI, AMD Athlon X2 4850e en 2GB RAM) dus zal er nieuwe hardware moeten komen. Ik wil het echter zo goedkoop mogelijk houden omdat ik geen high-performance server nodig heb, wel moet hij gewoon stabiel werken zonder al te veel rare foefjes.
Tevens moet ik minimaal 9 en liefst 10 harde schijven aan kunnen sluiten. Ik heb namelijk nog 1x160GB en 1x250GB die ik wil inzetten als datastore. ESXi zal vanaf USB stick draaien.

Nu lees ik dat ik voor de harde schijven twee opties heb, namelijk Physical RDM en "het doorgeven van een complete HBA met PCI-e passthrough". Physical RDM gaat niet werken met FreeBSD 9.1 volgens de TS, is dit nog steeds de situatie of is dit al opgelost? En betekent dit dat ik dan perse ben overgeleverd aan VT-D? Dit betekent dat de kosten nogal omhoog zullen gaan.
Is er nog een andere oplossing? Ik zou graag de kosten exclusief harde schijven, voeding en behuizing rond de 300 euro willen houden. Is dit mogelijk of ben ik een beetje te veel aan het dromen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geen matches
De 'oude' situatie is er nog steeds. Hele HBA doorgeven dus.

Zou het leven stuk makkelijker maken zonder,.. Maarja :)

Pagina: 1 ... 50 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.