Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13
Geen matches
Dan zit je precies op een slecht snijvlak... 64GB is met consumentenspul heel lastig te doen.

Alleen socket 2011 heeft 8 DIMM sloten waardoor je 8*8GB DIMMs kan gebruiken.

Als je naar ECC Reg geheugen (en dus naar een serverbord) gaat, kan je 16GB DIMM's gebruiken, en in theorie een moederbord met maar 4 sloten gebruiken. Hoewel niet alle borden 16GB DIMM's ondersteunen. Je kan ook voor 8GB ECC Registered DIMMs gaan, dat is een stuk goedkoper, maar heb je een bord nodig met minimaal 8 DIMM sloten.

8GB ECC Registered DIMM's zijn tweedehands of via de wat exotischere kanalen (Server inkoop bedrijfjes) een stuk goedkoper te krijgen dan 8GB gewone DIMM's.

Zoals hier: http://www.serverhome.nl/...registered-ecc-rdimm.html

Dit zijn wel Quad Ranked modules, die zijn wat langzamer dan gewone modules.

Je kan voor een Opteron platform gaan, waar je CPU 170,- kost en je moederbord weer ~250,- kost.
Je kan voor Xeon Socket 2011 gaan, waar je CPU ~250,- kost en je Moederbord ook.

Je kan voor i7 Socket 2011 gaan waar je CPU 220,- kost, en je moederbord 150,- maar dan kan je geen registered DIMM's gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 18:54
Geen matches
Dag allemaal,

Ik volg dit topic nu enige tijd en mijn interesse is gewekt om ook een zuinige virtualisatie Server op te zetten. Ik ben alleen aan het twijffelen aan het type virtualisatie platfrom dat ik wil gaan inzetten. Licentiekosten zijn niet aan de orde, i.v.m. een Technet abonnement (Microsoft). Ik zou willen vragen welke virtualissatieplatform ik zou moeten kiezen en waarom? Belangrijk uitgangspunt is laag energieverbruik i.v.m. het continu draaien van verschillende vm's (Windows/Linux).

Als jullie meer informatie nodig hebben om deze vraag te kunnen beantwoorden dan hoor ik dat graag.

Mvgr,
Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Matched: esxi
Linux VM's onder Windows draaien is niet echt goed supported... Het werkt, maar ja, meer ook niet...
Linux VM's onder ESXi draaien werkt perfect, en de nieuwste versie van ESXi is erg zuinig (praktisch net zo zuinig als elk ander Linux/BSD platform).

Dus als het alleen om power gaat, maakt het weinig uit. Wat zijn nog meer eisen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:10:
Linux VM's onder Windows draaien is niet echt goed supported... Het werkt, maar ja, meer ook niet...
Linux VM's onder ESXi draaien werkt perfect, en de nieuwste versie van ESXi is erg zuinig (praktisch net zo zuinig als elk ander Linux/BSD platform).

Dus als het alleen om power gaat, maakt het weinig uit. Wat zijn nog meer eisen?
Bedankt voor je snelle reactie.

Met andere woorden, wil je een mix hebben van zowel Windows als Linux, kies dan voor ESXi omdat ondersteuning voor beide platformen het beste wordt ondersteund.

Overige eisen (hardware moet nog aangeschaft worden):
- Hardware matige virtualisatie van devices aan VM’s ofwel VT-d / AMD IOMMU
- Hardware matige virtualisatie ofwel VT-x / AMD-V
- UEFI ondersteuning

Overige vragen:
ZFS is overbodig ivm Hardware NAS.
Ik neem aan dat het niet haalbaar is om verschillende VM's via iscsi te koppelen aan de NAS, installatie bijvoorbeeld bij ESXi op USB en intern geen enkele HD om zodoende nog meer energie te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ESXi is de enige HyperVisor die fatsoenlijk VT-d ondersteund. Recentelijk heb ik het ook onder KVM getest, maar daar is het nog niet zo stabiel bleek.

UEFI is echt niet belangrijk voor een HyperVisor, enige leuke aan UEFI is dat het iets sneller kan starten, verder maakt het geen drol uit.

Je kan prima ESXi op een USB stick zetten en VM's van iSCSI booten hoor. Alleen zijn huis-tuin-en-keuken NASjes echt beroerd traag met iSCSI.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:34:
ESXi is de enige HyperVisor die fatsoenlijk VT-d ondersteund. Recentelijk heb ik het ook onder KVM getest, maar daar is het nog niet zo stabiel bleek.

UEFI is echt niet belangrijk voor een HyperVisor, enige leuke aan UEFI is dat het iets sneller kan starten, verder maakt het geen drol uit.

Je kan prima ESXi op een USB stick zetten en VM's van iSCSI booten hoor. Alleen zijn huis-tuin-en-keuken NASjes echt beroerd traag met iSCSI.
Dan is de keuze snel gemaakt, nml ESXi vanwege VT-d, bedankt hiervoor :)

Valt de volgende NAS onder huis-tuin-en-keuken:
Netgear ReadyNAS Ultra 2
Raidniveau: Mirror (X-raid2-systeem)

https://tweakers.net/revi...ynas-ultra-2-%282%29.html

[ Voor 6% gewijzigd door mvandervoort op 28-05-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ja, das huis-tuin-en-keuken kneut.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:30:
Duidelijk, ik zie in de inleiding van dit topic jouw werkende cluster setup.
Dit betekent dat je gebruik maakt van een NAS, mag ik vragen welk merk en type je hanteert?
En werkt jouw onboard NIC?

[ Voor 4% gewijzigd door mvandervoort op 28-05-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Dat is al verouderd, en ik heb een server waar ik dat soort dingen op doe. Hoewel ik zelfs de meeste tijd gewoon lokaal werk. Een nieuw cluster staat wel op de wenslijst, maar dat is nog even uitgesteld totdat het schip met geld binnen komt (je kan op mijn naam klikken, en dan de wenslijst die ik heb erbij pakken).

Bijna alle Realtek netwerkkaarten werken, maar die zijn niet echt super. Er zijn voor Intel netwerkkaarten vaak custom VIB's te krijgen waarmee je de desktop versies werkend krijgt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
Kan jij of iemand die ook actief is in deze topic mij vertellen welke hardware configuratie nu volledig werkend is met VMware vSphere Hypervisor 5.1 als men rekening houdt met het volgende:
- Laag in energie verbruik
- VT-d / AMD IOMMU
- VT-x / AMD-V
- UEFI ondersteuning
- Onboard NIC ondersteuning

Ik vind het persoonlijk moeilijk te bepalen welke configuratie qua hardware op dit moment het beste voldoet.
Is het een idee om de werkende setups van datum te voorzien, zodat men kan bepalen of deze up to date zijn?

Wat gaat beter presteren?
- Datastore opgebouwd uit meerdere schijven in een bepaalde RAID config
- Elke VM aparte schijf toekennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:10:

Nogal overdreven. Linux werkt prima in Hyper-V en wordt dan ook niet voor niets in echte bedrijfsomgevingen toegepast (ook vrij grote omgevingen trouwens). Waar je bij zowel ESXi, Xenserver als Hyper-V wel moet opletten is de support van de betreffende Linux distro. Er zijn een aantal distro's die het prima zullen doen, over het algemeen zijn dat iets van Red Hat/Fedora/CentOS en Debian omdat de meest bekende en meest toegepaste zijn. Heb je iets anders dan zal het doorgaans prima werken maar zit er wel een kans bij dat het niet goed werkt. Controleer dus vooraf hoe de support van de betreffende hypervisor is voor de te gebruiken OS (iets wat je eigenlijk altijd moet doen). Ook ESXi (en daarmee ook andere VMware virtualisatie producten) kent problemen met Linux distro's (plenty, met name wanneer ze recent zijn zoals recentere Ubuntu versies).

Btw, zo zuinig als Linux/BSD is nou niet bepaald positief. Dat zijn nou juist systemen die daar wat meer moeite mee hebben en waarbij je het nodige zelf moet configureren om dat zo ver te krijgen. Windows lijkt het op moment wat beter voor elkaar te hebben.
mvandervoort schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:27:
Met andere woorden, wil je een mix hebben van zowel Windows als Linux, kies dan voor ESXi omdat ondersteuning voor beide platformen het beste wordt ondersteund.
Nee want dat geldt ook voor Hyper-V en Xenserver. Waar VMware producten vooral goed in zijn, is de support voor systemen anders dan Windows en Linux zoals BSD en Solaris. VMware heeft doordat zij meer jaren ervaring hebben als de rest een voorsprong op dit vlak. Zaken als VT-d en bepaalde andere features zijn meer bepalend tegenwoordig.
Ik neem aan dat het niet haalbaar is om verschillende VM's via iscsi te koppelen aan de NAS, installatie bijvoorbeeld bij ESXi op USB en intern geen enkele HD om zodoende nog meer energie te besparen.
Dat is de manier waarop bijna iedere virtualisatie omgeving met live migration e.d. werkt (sommigen gebruiken NFS of Fibre Channel ipv iSCSI). Er zijn dan ook zat fabrikanten die dit soort opstellingen verkopen. Voor thuis kan dit ook maar dan is het wel handig om een NAS te hebben die hier support heeft voor ESXi (en dan met name een feature genaamd VAAI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Volgens mij heb je onder Hyper-V nog altijd geen Paravirtual Disk of Paravirtual Netwerk support...
Werken doet het vast wel inderdaad...

@mvandervoort, je kan een SuperMicro X9SCM-iiF nemen, die werkt 100% onder ESXi 5.1, ook de netwerkkaarten werken out-of-the-box.

Over je vraag over wat beter presteert, dat hangt af van de te kiezen RAID configuratie (RAID0 en 1 zijn veel sneller qua random IO dan RAID5 en 6) en de belasting van de VM, 1 rustige VM kan prima naast een drukke VM staan op dezelfde disk, die zullen elkaar niet zo snel in de weg zitten, maar 2 drukke VM's kunnen elkaar op zitten naaien op een reguliere disk, maar op een SSD boeit het weer allemaal geen drol. Die lachen om random IO.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:17:
[...]

Nogal overdreven. Linux werkt prima in Hyper-V en wordt dan ook niet voor niets in echte bedrijfsomgevingen toegepast (ook vrij grote omgevingen trouwens). Waar je bij zowel ESXi, Xenserver als Hyper-V wel moet opletten is de support van de betreffende Linux distro. Er zijn een aantal distro's die het prima zullen doen, over het algemeen zijn dat iets van Red Hat/Fedora/CentOS en Debian omdat de meest bekende en meest toegepaste zijn. Heb je iets anders dan zal het doorgaans prima werken maar zit er wel een kans bij dat het niet goed werkt. Controleer dus vooraf hoe de support van de betreffende hypervisor is voor de te gebruiken OS (iets wat je eigenlijk altijd moet doen). Ook ESXi (en daarmee ook andere VMware virtualisatie producten) kent problemen met Linux distro's (plenty, met name wanneer ze recent zijn zoals recentere Ubuntu versies).

[...]
Officieel (via wiki[en]): only including SUSE Linux Enterprise Server 10 with SP3 or version 11, Red Hat Enterprise Linux versions 6.0-6.3 and CentOS 6.0-6.3.

Hoe je het keert of draait (onofficieel/officieel/buggy) ESXi zal in alle gevallen beter Linux-guests (lees: niet-windows-guests) ondersteunen dan Hyper-V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:25:

Je kan een SuperMicro X9SCM-iiF nemen, die werkt 100% onder ESXi 5.1, ook de netwerkkaarten werken out-of-the-box.
Bedankt voor de tip.
Ik heb even in de topic gezocht en ben de volgende config tegen gekomen:

- Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
- Supermicro X9SCM-IIF
- Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16
- Seasonic G-Serie 450Watt
- Samsung 840 series SSD 250GB
- Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart

Zijn bovenstaande producten nog up to date?
Of worden er inmiddels weer andere hardware producten aanbevolen?
Over je vraag over wat beter presteert, dat hangt af van de te kiezen RAID configuratie (RAID0 en 1 zijn veel sneller qua random IO dan RAID5 en 6) en de belasting van de VM, 1 rustige VM kan prima naast een drukke VM staan op dezelfde disk, die zullen elkaar niet zo snel in de weg zitten, maar 2 drukke VM's kunnen elkaar op zitten naaien op een reguliere disk, maar op een SSD boeit het weer allemaal geen drol. Die lachen om random IO.
Hoeveel VM's kan een SSD aan?
Heb je een advies qua merk en type van SSD die ik het beste kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die SSD is een tikkeltje budget, maar op zich prima, en het geheugen is ook wel ok, maar branded, dat kan met regulier geheugen waarschijnlijk goedkoper. Verder heb je echt geen 16GB nodig voor ESXi, 4GB is zat.
Je kan er toch verder niets mee (met die USB stick).

Er is geen magisch getal hoeveel VM's er op 1 SSD kunnen. Als je VM's gigantisch druk zijn, misschien maar 1, maar als ze allemaal idle staan, misschien wel 1000. Je zal eerder tegen ruimtegebrek aanlopen dan tegen de snelheidslimiet van de SSD.

Ik heb zelf een Samsung 830 256GB in mijn ESXi machine zitten, die doet het prima, maar die word niet meer gemaakt. De 840 Pro is de opvolger en die heb ik in mijn desktop, en die doet het ook prima.

Als je iets goedkopers wil, kan de gewone 840 ook prima.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Kreeg net een nieuwsbrief mailtje dat Thinware vBackup nu ook ESXi Free ondersteund. Misschien interessant voor mensen die nog een backuptool voor ESXi zoeken? Hij doet helaas geen incremental backup, maar dat doet geen enkele gratis tool voor ESXi volgens mij.

Ik gebruik nu Trilead VM Explorer, werkt opzich ook wel prima (vanuit Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
@Firedunk

Bedankt voor je reacties, ik neem je tips mee en zal de uiteindelijke config nog presenteren.

Top moederbord: Supermicro X9SCM-iiF
Mis alleen de USB 3.0 poortjes!

Kan ik simpelweg een ander type van Supermicro selecteren die wel USB 3.0 ondersteund?

[ Voor 30% gewijzigd door mvandervoort op 29-05-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ThinkPadd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:25:
Kreeg net een nieuwsbrief mailtje dat Thinware vBackup nu ook ESXi Free ondersteund. Misschien interessant voor mensen die nog een backuptool voor ESXi zoeken? Hij doet helaas geen incremental backup, maar dat doet geen enkele gratis tool voor ESXi volgens mij.

Ik gebruik nu Trilead VM Explorer, werkt opzich ook wel prima (vanuit Windows).
Goede tip, ik ga eens kijken!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03

OMX2000

By any means necessary...

Geen matches
mvandervoort schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:40:
[...]

@Firedunk

Bedankt voor je reacties, ik neem je tips mee en zal de uiteindelijke config nog presenteren.

Top moederbord: Supermicro X9SCM-iiF
Mis alleen de USB 3.0 poortjes!

Kan ik simpelweg een ander type van Supermicro selecteren die wel USB 3.0 ondersteund?
Gezien de topic titel, vraag ik me ook af hoe zuinig dat plankje is. Die Supermicro staat ook op mijn shortlist, maar wacht nog even een aankondiging van Supermicro af om te bepalen of ik beter voor een Haswell kan gaan.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
OMX2000 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:37:
[...]

Gezien de topic titel, vraag ik me ook af hoe zuinig dat plankje is. Die Supermicro staat ook op mijn shortlist, maar wacht nog even een aankondiging van Supermicro af om te bepalen of ik beter voor een Haswell kan gaan.
Bedankt voor het meedenken, kun je aangeven wat je bedoeld met "wacht nog even een aankondiging van Supermicro af" ? Antwoord van FireDrunk geeft antwoord op deze vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door mvandervoort op 29-05-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Tja, zo'n supermicro bordje doet geen sub 10W nee, maar met een goede Xeon zal je rond de 30W gok ik, en ja, of je nou 3 euro per maand betaald aan stroom, of 6...

Daar zou ik niet kieskeurig in zijn... Je moet ook bedenken dat je daar Remote KVM voor terugkrijgt, en dat verbruikt ook wat stroom.

Overigens zijn de Haswell borden van SuperMicro allang bekend:

http://supermicrotalk.com/index.php?topic=99.0

[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 29-05-2013 12:49 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Geen matches
FireDrunk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:49:
Tja, zo'n supermicro bordje doet geen sub 10W nee, maar met een goede Xeon zal je rond de 30W gok ik, en ja, of je nou 3 euro per maand betaald aan stroom, of 6...

Daar zou ik niet kieskeurig in zijn... Je moet ook bedenken dat je daar Remote KVM voor terugkrijgt, en dat verbruikt ook wat stroom.

Overigens zijn de Haswell borden van SuperMicro allang bekend:

http://supermicrotalk.com/index.php?topic=99.0
Klopt die had ik al gelezen. Maar volgens mij was die lijst niet compleet. Ik zie trouwens dat sinds 20 mei er ook prijzen bij staan.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
Geen matches
Ik zit er over te denken om het systeempje aan te gaan schaffen uit de BBG van januari reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

Dan wel met de zuinigere voeding, wat meer geheugen en de i5 processor, voor VT-d, aangezien ik er onder andere een tv-server op wil draaien. Nou vroeg ik mij alleen af of het dan ook mogelijk was om er een HTPC op te draaien en dan de HDMI van het moederbord voor dat systeem te gebruiken of moet ik dan een aparte videokaart in het systeem zetten of kan ik er dan toch beter voor te kiezen om een losse HTPC er bij te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Videokaarten doorgeven via VT-d is een vak apart, en erg ingewikkeld. Bovendien is de videokaart de 2e GPU in een VM voor zover ik weet...

Ik zou er ver van blijven...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
Dag allemaal,

Gezien de laatste reactie, ben ik toch eigenlijk wel benieuwd of iemand positieve resultaten heeft geboekt met het moederbord Supermicro X9SCM-IIF als het gaat om het doorgeven van een GPU met VT-d.
Zo ja, graag merk en type.

Mvgr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta1981
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 22:44
Geen matches
FireDrunk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:49:
De X9SCM-IIF met 1x ssd, 5x hdd (spindown), IPMI ingeschakeld, M1015, 16Gb verbruikt ongeveer tussen de 40 - 45W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
Delta1981 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:44:
[...]De X9SCM-IIF met 1x ssd, 5x hdd (spindown), IPMI ingeschakeld, M1015, 16Gb verbruikt ongeveer tussen de 40 - 45W idle.
Bedankt voor deze info, hoor graag welke hd's je gebruikt en in welke raid level je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Geen matches
Delta1981 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:44:
[...]

De X9SCM-IIF met 1x ssd, 5x hdd (spindown), IPMI ingeschakeld, M1015, 16Gb verbruikt ongeveer tussen de 40 - 45W idle.
9/10 raid 5 (stripesize/(disks-1) = 2^n) en de processor is mij niet duidelijk hoewel dat zeer waarschijnlijk een 1230 gaat zijn, de populairste keuze in het e3 segment. Ja/Nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta1981
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 22:44
Geen matches
analog_ schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:33:
[...]

9/10 raid 5 (stripesize/(disks-1) = 2^n) en de processor is mij niet duidelijk hoewel dat zeer waarschijnlijk een 1230 gaat zijn, de populairste keuze in het e3 segment. Ja/Nee?
Bijna goed :)
De harde schijven zijn momenteel ingedeeld als 2x mirror en 1x separate disk, dit wil ik nog veranderen zodra ik uitgezocht heb hoe ik het beste van een mirror een raidz kan maken (zonder data verlies). De processor is idd de 1230v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:30:
Om even terug te komen op de NAS voor opslag VM's.
Op de HCL lijst staat dat de Synology DS412+ & DS713, ESXI 5.1 U1 volledig ondersteunen.
Bijvoorbeeld bij de DS713+, raidlevel mirror (VAAI)

- Is het verschil qua energie verbruik t.o.v. 2 HD's (mirror) in een Pc een groot verschil?
- Performance, is er een groot verschil tussen ISCSI of lokale datastore qua aantal gelijktijdige vm's?

Mijn huidige NAS gebruik ik puur voor het delen van data (muziek, video en afbeeldingen).
Als ik mijn huidige NAS ga vervangen, dan gaat de NAS gebruikt worden voor:
1. opslag van data en het delen hiervan
2. datastore voor virtualisatie

Ik ben nog druk bezig met het selecteren van de juiste hardware, vandaar bovenstaande vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:04

CasGas

.

Iemand die mij kan helpen?

Op dit moment heb ik een ESXi 5.0 servertje draaien met de huidige config:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M3A76-CM€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 57,89€ 57,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 57,89

Zit ook nog 8GB geheugen in, maar kan zo niet meer precies terugvinden wat het precies voor een merk is..

ESXi draait op een usb stick en ik heb 1 disk erin zitten voor storage. Nu heb ik een 1 disk NAS waar nu alle meuk voornamelijk op staat vanwege tegenvallende doorvoersnelheden op de esx bak. Nu wil ik toch weer terug met de data richting de server en de nas als backup gaan gebruiken (buiten de deur met rsync).

De huidige machine heeft een RTL8111C Gigabit LAN chipset.

Ik gebruik het ook wel om soms dingen te kunnen testen als ik bij een klant zit, dus simpele remote dingen, rdp ergens heen, ping nslookup etc. (W2008 R2 servertje) Voor test heb ik er nog een W 2012 servertje op staan, maar dat is allemaal test en tel ik niet mee met de config omdat het meer voor erbij is..

Eigenlijk wil ik meteen upgraden naar iets meer power, maar ik zit te twijfelen dus een i5 en i3. VT-d ga ik denk ik niet gebruiken, het wordt meer een storage bak wat dat betreft. Dus ik neig meer naar de i3, maar dan vraag ik mij af of ik er wel weer genoeg op vooruit ga tov de AMD Athlon II X2 240 die er nu in zit. Iemand die advies kan geven of in het zelfde straatje heeft gestaan?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:15
Ik heb zowat heel het topic doorgelezen en ben nu redelijk op de hoogte om een EXSi server te bouwen. Echter heb ik nog wel enkele vragen. Maar eerst, wat wil ik er mee doen:
- 3 tot 4 VMs
- pfSense als firewall, router, DHCP-server, OpenVPN server en WIFI access-point (1 VM)
- FreeNAS of iets dergelijks met 4 tot 8 HDDs als NAS (1 VM)
- Development and Misc server. SVN en git server incl torrent/nieuwsgroepen downloader (1 VM)
- Eventueel additionele VMs om te spelen.

Nu is mij duidelijk dat ESXi weinig onboard/RealTek netwerk-kaarten ondersteunt. Verder lees ik dat MSI een van de zuinigste borden maakt. Als gevolg van al de info in deze thread, heb ik de volgende vragen:
- Klopt het dat ik het beste naar een MSI bord kan kijken vwb zuinigheid en betrouwbaarheid?
- Moet ik een Intel netwerkkaart kopen voor ESXi om remote management mogelijk te maken?
- Als ik een moederbord heb met twee onboard netwerkadapters, kan ik deze delen met pfSense (router)?
- Welke two-port netwerkadapter raden jullie mij aan voor pfSense mocht ik deze onboard niet hebben? De Intels zijn vrij prijzig.
- Het liefst wil ik een kleine kast met vier tot acht HDD bays voor hot-swap. Ondersteunt de IBM 1015m dit in de praktijk?
- Iemand een advies voor een vier tot acht hot-swappable HDD bays kast welke niet te groot is (liefst eentje die lijkt op een synology 1513)? Vele zijn (lelijke) towers of te groot.
- Is ESXi te managen met een Apple Mac? Maw, is er (gratis) client software beschikbaar om VMs aan te maken, backuppen, restoren, starten, stoppen, enz?
- Kan je met ESXi de volgorde van opstarten van VMs bepalen? Bv eerst pfSense (ook DHCP server), dan NAS en vervolgens de dev. server?

Op dit moment is budget nog een kritisch punt. Ik heb een DS-211 van Synology maar baal van de traagheid (drives mounten op de Mac, web-interface, uitpakken van RAR's, etc). Upgraden wil ik wel, maar het moet ook iets opleveren. Maar goed, met jullie (eventuele) antwoorden kan ik misschien de knoop wel doorhakken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
mvandervoort schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:54:
[...]

Om even terug te komen op de NAS voor opslag VM's.
Op de HCL lijst staat dat de Synology DS412+ & DS713, ESXI 5.1 U1 volledig ondersteunen.
Bijvoorbeeld bij de DS713+, raidlevel mirror (VAAI)

- Is het verschil qua energie verbruik t.o.v. 2 HD's (mirror) in een Pc een groot verschil?
- Performance, is er een groot verschil tussen ISCSI of lokale datastore qua aantal gelijktijdige vm's?

Mijn huidige NAS gebruik ik puur voor het delen van data (muziek, video en afbeeldingen).
Als ik mijn huidige NAS ga vervangen, dan gaat de NAS gebruikt worden voor:
1. opslag van data en het delen hiervan
2. datastore voor virtualisatie

Ik ben nog druk bezig met het selecteren van de juiste hardware, vandaar bovenstaande vragen.
Twee hardeschijven verbruiken worst-case-scenario 15 watt, je synology zal er hoe dan ook meer verbruiken, google de specsheets van de producten en vergelijk.
Hangt er vanaf wat voor volume je met iscsi benadert en over welke technologie, een raid volume van floppy disks over 10mbit zal bijvoorbeeld niet genekt worden door iscsi, echter een 4 disk raid 10 ssd volume over gigabit wel (met name in de kleine iops vanwege relatief hoge ethernet latency tov. ssd). Als je over je mirror praat lokaal vs iscsi/gigabit gaat het persoonlijk denk ik niet bijzonder veel uitmaken, hoewel lokaal betere latency gaat geven hoe dan ook en ook wat robuuster omdat het niet meer netwerk-afhankelijk is. Argumenten om het wel op je nas te laten draaien laat ik aan jezelf over, ik zou denken richting snapshots/backup.
CasGas schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:46:
Iemand die mij kan helpen?

Op dit moment heb ik een ESXi 5.0 servertje draaien met de huidige config:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M3A76-CM€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 57,89€ 57,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 57,89

Zit ook nog 8GB geheugen in, maar kan zo niet meer precies terugvinden wat het precies voor een merk is..

ESXi draait op een usb stick en ik heb 1 disk erin zitten voor storage. Nu heb ik een 1 disk NAS waar nu alle meuk voornamelijk op staat vanwege tegenvallende doorvoersnelheden op de esx bak. Nu wil ik toch weer terug met de data richting de server en de nas als backup gaan gebruiken (buiten de deur met rsync).

De huidige machine heeft een RTL8111C Gigabit LAN chipset.

Ik gebruik het ook wel om soms dingen te kunnen testen als ik bij een klant zit, dus simpele remote dingen, rdp ergens heen, ping nslookup etc. (W2008 R2 servertje) Voor test heb ik er nog een W 2012 servertje op staan, maar dat is allemaal test en tel ik niet mee met de config omdat het meer voor erbij is..

Eigenlijk wil ik meteen upgraden naar iets meer power, maar ik zit te twijfelen dus een i5 en i3. VT-d ga ik denk ik niet gebruiken, het wordt meer een storage bak wat dat betreft. Dus ik neig meer naar de i3, maar dan vraag ik mij af of ik er wel weer genoeg op vooruit ga tov de AMD Athlon II X2 240 die er nu in zit. Iemand die advies kan geven of in het zelfde straatje heeft gestaan?
Als je geen virtualisatie gaat draaien en bare-metal het NAS OS draait is een Pentium G model al meer dan genoeg (of beter, als je geen windows zou gebruiken zou die athlon meer dan genoeg jus-de-power bieden voor puur NAS doeleinden). Als je wel virtualisatie + virtuele nas guest doet kan je juist beter kijken naar een i5 (3330) met VTd support, een chipset die het ondersteunt (h77 of hoger) en een m1015 kaart omdat RDM ook gewoon niet werkt voor >2TB drives.
Anteros schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:33:
Ik heb zowat heel het topic doorgelezen en ben nu redelijk op de hoogte om een EXSi server te bouwen. Echter heb ik nog wel enkele vragen. Maar eerst, wat wil ik er mee doen:
- 3 tot 4 VMs
- pfSense als firewall, router, DHCP-server, OpenVPN server en WIFI access-point (1 VM)
- FreeNAS of iets dergelijks met 4 tot 8 HDDs als NAS (1 VM)
- Development and Misc server. SVN en git server incl torrent/nieuwsgroepen downloader (1 VM)
- Eventueel additionele VMs om te spelen.

Nu is mij duidelijk dat ESXi weinig onboard/RealTek netwerk-kaarten ondersteunt. Verder lees ik dat MSI een van de zuinigste borden maakt. Als gevolg van al de info in deze thread, heb ik de volgende vragen:
- Klopt het dat ik het beste naar een MSI bord kan kijken vwb zuinigheid en betrouwbaarheid?
- Moet ik een Intel netwerkkaart kopen voor ESXi om remote management mogelijk te maken?
- Als ik een moederbord heb met twee onboard netwerkadapters, kan ik deze delen met pfSense (router)?
- Welke two-port netwerkadapter raden jullie mij aan voor pfSense mocht ik deze onboard niet hebben? De Intels zijn vrij prijzig.
- Het liefst wil ik een kleine kast met vier tot acht HDD bays voor hot-swap. Ondersteunt de IBM 1015m dit in de praktijk?
- Iemand een advies voor een vier tot acht hot-swappable HDD bays kast welke niet te groot is (liefst eentje die lijkt op een synology 1513)? Vele zijn (lelijke) towers of te groot.
- Is ESXi te managen met een Apple Mac? Maw, is er (gratis) client software beschikbaar om VMs aan te maken, backuppen, restoren, starten, stoppen, enz?
- Kan je met ESXi de volgorde van opstarten van VMs bepalen? Bv eerst pfSense (ook DHCP server), dan NAS en vervolgens de dev. server?

Op dit moment is budget nog een kritisch punt. Ik heb een DS-211 van Synology maar baal van de traagheid (drives mounten op de Mac, web-interface, uitpakken van RAR's, etc). Upgraden wil ik wel, maar het moet ook iets opleveren. Maar goed, met jullie (eventuele) antwoorden kan ik misschien de knoop wel doorhakken.

Alvast bedankt!
- Traditioneel zijn MSI boorden vaak zuinig
- Remote management als in IPMI/RILOE/vPro/iKVM ? Nee, dat zit niet op je netwerkkaart maar in je moederbord (ja ja, uitzonderingen, blah blah). Goedkoopste: Intel vPro chipset zoeken; makkelijkste: supermicro bord met echt ikvm
- Ja, het alternatief betekend dat je geen netwerktoegang in je VMs hebt, als je bedoelt dat je die netwerk kaarten enkel aan pfsense wilt geven 'bare' moet je naar VTd kijken.
- HP NC360T
- De IBM m1015 heeft 8 aansluitingen en kan expanders aan voor meer (probeer dat echter niet, bespaart ellende)
- Als je het hot swappable wilt ga je vrij snel naar 19" rack materiaal moeten kijken (norcotek, supermicro, chenbro) of naar meerdere hotswap behuizingen (zie zelf promotie link, helemaal onderaan).
- Nope, screw you guys (officieel). Wat je moet doen is een management VM guest maken die op je ESXi draait welke via je RDP benadert of met lokale virtualisatie werken.
- Ja, afsluiten doet hij dan in omgekeerde volgorde, je wilt natuurlijk je pfsense eerst en laatste laten opstarten.

schaamteloze zelfpromotie en beetje gedateerd maar blader het eens door, als is het maar voor de plaatjes/inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Laatst online: 14-09 21:15
Geen matches
Bedankt voor de uitleg maar vooral voor de link! Het was een erg informatief en duidelijk stuk. Ik ga eens kijken wat het allemaal gaat kosten en wat het voor mij praktisch oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
mvandervoort schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:42:
Dag allemaal,

Gezien de laatste reactie, ben ik toch eigenlijk wel benieuwd of iemand positieve resultaten heeft geboekt met het moederbord Supermicro X9SCM-IIF als het gaat om het doorgeven van een GPU met VT-d.
Zo ja, graag merk en type.

Mvgr.
Na de specificaties van het moederbord nogmaals bekeken te hebben, zie ik dat de PCI-express slot geen 16x slot heeft, dit betekent dat er geen GPU aan toegevoegd kan worden, toch?

Zijn er andere moederborden met dezelfde mogelijkheden als de X9SCM-IIF die wel een PCI-express slot hebben van 16x?

Of zoals FireDrunk al aangaf:
FireDrunk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:36:
Videokaarten doorgeven via VT-d is een vak apart, en erg ingewikkeld. Bovendien is de videokaart de 2e GPU in een VM voor zover ik weet...

Ik zou er ver van blijven...
Hoor het graag van jullie.

[ Voor 15% gewijzigd door mvandervoort op 01-06-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Laatst online: 23-06 16:04
Is het mogelijk om met ESXi twee hdd's in iets van SW raid mirror te zetten waar ik mijn VM's op kan zetten? Wil graag mijn VM's in mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:44
Neptunus schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:36:
Is het mogelijk om met ESXi twee hdd's in iets van SW raid mirror te zetten waar ik mijn VM's op kan zetten? Wil graag mijn VM's in mirror.
Neen, softwarematige RAID is niet mogelijk onder ESXi zelf. Workaround: maak een VM aan, hang de tweede lege disk er aan via RDM, exporteer de disk als NFS share vanuit de VM, mount de NFS share naar je ESXi host, migreer je VM's naar de NFS datastore, hang de "oude" disk ook aan de VM via RDM, transform de single disk naar een mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Uh, en hoe start je de VM daarna op? Want zijn storage ligt op zichzelf?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
FireDrunk schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:48:
Uh, en hoe start je de VM daarna op? Want zijn storage ligt op zichzelf?
Wil graag mijn VM's veilig stellen als een van de HDD's stuk gaat. Ik dacht al mijn VM's in software raid 1 in ESXi. Wat is een betere optie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Backups...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
Geen matches
HAHA, zal eens opzoek naar hoe ik het beste running VM's kan backup'en dan. Dacht met die mirror is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Waarom moet ie draaien? Gebruik je je server als je ligt te slapen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
Geen matches
FireDrunk schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:41:
Waarom moet ie draaien? Gebruik je je server als je ligt te slapen?
Jep 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Het was vooral sarcastisch bedoeld... Als je ligt te slapen kan die VM toch wel 5 minuten uit...

Als je dat niet wil, moet je zoveel meer software/moeite doen om die VM te backuppen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
Hoi,

ben nou al een tijdje aan het zoeken voor een vervanger van me huidige server uit 2007. Die draait op Proxmox en bevat 8 hdd's met een 3ware 9650se-8lpml. Trekt zo'n 110 watt.

Nu wil ik esxi gaan gebruiken voor de VM's gaat om 3 windows machines. En een aparte nas voor de data. Maar ik kan maar geen keuze maken qua systeem opzet.

Misschien dat jullie een mening kunnen geven?

Beetje een basis opstelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,70€ 117,70
1Intel Desktop Board DH61AG€ 95,99€ 95,99
2Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 41,04€ 82,08
1Mini-box M350€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,77

Of voor een meer server model. Met V-Pro. Vanwege de remote KVM.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220LV2 Tray€ 195,50€ 195,50
1Intel Desktop Board DQ77KB€ 121,-€ 121,-
1Mini-box M350€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,58

Of gewoon voor een goedkope oplossing gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 37,45€ 37,45
1ASRock B75M-ITX€ 68,50€ 68,50
1Mini-box M350€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,03

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Een Xeon en maar 8GB RAM is sowieso onzin... Als je nou 32GB had, zou het misschien nog zin hebben...
Verder heeft een Xeon als enige meerwaarde ECC support. Als je geen ECC neemt, ga lekker voor een i5 als je de power wil.

Ik denk eerlijk gezegd dat je zat hebt aan de G1610 met 3 VM-tjes... Wil je iets meer power, neem de i3.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
mvandervoort schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 11:33:
[...]

Na de specificaties van het moederbord nogmaals bekeken te hebben, zie ik dat de PCI-express slot geen 16x slot heeft, dit betekent dat er geen GPU aan toegevoegd kan worden, toch?

Zijn er andere moederborden met dezelfde mogelijkheden als de X9SCM-IIF die wel een PCI-express slot hebben van 16x?

Of zoals FireDrunk al aangaf:

[...]

Hoor het graag van jullie.
Graphische kaarten gebruiken geen 16x bandbreedte en kunnen zichzelf terug schalen tot 1x. Goedkoopste oplossing voor raid1 met esxi is de m1015-IR. Hoewel backups waarschijnlijk een goedkopere oplossing zijn (met nadeel van minimale downtime tenzij je er geld in steekt voor enterprise ESXi backup producten). Ugh, al vermeld. RSS feed loopt achter :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
analog_ schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 23:48:
Hoe je het keert of draait (onofficieel/officieel/buggy) ESXi zal in alle gevallen beter Linux-guests (lees: niet-windows-guests) ondersteunen dan Hyper-V.
Beter maar nog immer niet "foutloos". Ook ESXi en daarmee ook de andere VMware producten hebben zo hun nukken met welk guest OS dan ook, dus ook Linux. Het heeft, hoe je het ook wendt of keert, geen enkel nut om Hyper-V of ESXi of KVM of XenServer te nemen omdat het Linux goed support. Het heeft wel nut om de hypervisor te kiezen die de operating systems die je gaat gebruiken en/of denkt te gaan gebruiken het beste ondersteund. Dat kan betekenen dat je concessies moet doen. De soep moet dus niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend!
Anteros schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:33:
Ja, dat is te doen maar er zitten een paar mitsen en maren aan vast. De software die VMware gebruikt om ESXi te managen is voornamelijk voor Windows. Linux kan ook nog wel maar niet meer dan iets als PowerCLI. VMware heeft wat Mac betreft maar 1 product en dat heeft helemaal niets met ESXi te maken (het is de Mac variant van Workstation).

Eigenlijk heb je voor de Mac dus niks maar dat klopt niet helemaal. De vSphere client die Windows only is kun je wel in een vm met Windows draaien (WINE gaat niet werken; vSphere gebruikt .NET op een dusdanige manier dat iets als Mono dat niet kan opvangen) waardoor je dezelfde setup hebt als al die andere Windows lui. Die vm kun je het beste niet op je ESXi machine draaien (wat nou als je vm niet start?) maar lokaal op je Mac (als het niks mag kosten neem dan Virtualbox).

Het leuke is dat je dit helemaal niet nodig hebt want het management van ESXi kun je prima op de commandline zelf doen. Je moet hiervoor wel ssh en de ESXi shell aan zetten wat je gewoon direct op de console van de ESXi server kunt doen. vSphere komt in deze dus helemaal niet meer aan te pas. Wat ook kan is zelf scripts schrijven die via ssh inloggen op de ESXi machine en daar het nodige uitvoeren. Via deze weg kun je bijna geheel geautomatiseerd vm's aanmaken en controllen. Nadeel is wel dat je hiervoor de nodige UNIX kennis moet hebben want het is allemaal commandline werk. Het biedt ook voor de Windows mensen een groot voordeel omdat je via deze weg heel snel en makkelijk bepaalde setups kunt maken qua vm's. De UNIX kennis eigen maken loont zich in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Veeam Backup, is een free tool, het ironische is alleen dat ESXi licensed moet zijn, maar ja, zo moeilijk is dat nu ook weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Dus als ik enkel/voornamelijk linux ga draaien kan ik even goed hyper-v nemen omdat die toch even slecht is als ESXi (in linux).

[ Voor 10% gewijzigd door analog_ op 01-06-2013 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, ben ik het niet mee eens... ESXi support Linux veel beter.. is gewoon een gegeven...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:23:
Nee, ben ik het niet mee eens... ESXi support Linux veel beter.. is gewoon een gegeven...
Dat weet ik ook wel maar ppl is gewoon het systematisch aan het ontkennen. Volgens hem is het zwart of wit (het werkt altijd of nooit) en als het niet zwart of wit is, zijn alle grijstinten gelijk. Aangezien hij een redelijke vinger in de pap heeft in deze topics hoop ik dat hij ofwel die onzin voor zichzelf houdt voortaan of het nuanceert.

[ Voor 33% gewijzigd door analog_ op 01-06-2013 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Tja, soms heb je van die mensen :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
HyperBart schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:47:
[...]

Veeam Backup, is een free tool, het ironische is alleen dat ESXi licensed moet zijn, maar ja, zo moeilijk is dat nu ook weer niet :+
Zal Veeam Backup eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
analog_ schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:22:
Dus als ik enkel/voornamelijk linux ga draaien kan ik even goed hyper-v nemen omdat die toch even slecht is als ESXi (in linux).
Het is wel een feit dat ESXi meer besturingssystemen ondersteunt, en daar bedoel ik zowel officieel als officieus mee.

Het grote probleem is dat Microsoft nog niet de commitment heeft willen maken om dezelfde OS'en ook te ondersteunen onder Hyper-V. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar het wil gewoon zeggen dat MS geen officiele support levert.

Voor dat Red Hat en nog een paar OS'en (SUSE en Debian ook dacht ik) werden ondersteund onder Hyper-V draaiden ze wel ok-ish hoor, maar niet alle functies van het OS werden dan tot in den detaille ondersteund. Om nu maar een idee te geven: de Integration Services (=hyper-v tools) werken niet onder ieder guest OS. Is dat erg? Dat ligt er maar aan. Het is niet OPTIMAAL, maar het zal vaak wel werken, maar als je gekke dingen tegenkomt moet je niet verwachten dat je veel support zal vinden (tenzij community, maar ja, ga je ooit als home user op iemand anders rekenen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
analog_ schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:22:
FireDrunk schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:23:
Het niveau op dit forum is dus sterk dalende. De Nederlandse taal en begrijpend lezen heeft men al niet meer onder de knie als ik dit soort reacties lees. Het laat ook duidelijk zien dat jullie overduidelijk weinig tot geen ervaring hebben met ESXi, Hyper-V in combinatie met Linux in zijn algemeenheid. Als je nou eens daadwerkelijk leest wat er staat zul je zien dat ik juist kleur aan het aanbrengen ben in dat zwartwitte verhaal van jullie.

Nogmaals: ESXi heeft betere support wat operating systems betreft in algemeenheid dan welk andere virtualisator dan ook. In tegenstelling tot wat jullie beiden maar blijven beweren en wat dus absolute nonsens is betekent dat op generwijze dat ieder OS en dus ook iedere Linux distro draait in ESXi en juist weer niet in Hyper-V noch dat ESXi beter de Linux distro naar keuze kan draaien dan de rest.

Zoek eens voor de gein rond naar Ubuntu op ESXi. Je zult aardig wat posts tegenkomen waarbij VMware Tools een PITA zijn om dat werkend te krijgen op Ubuntu. Werkt Linux dus goed in ESXi? Nee! Maar gezien de vele jaren ervaring die zij al hebben opgedaan heeft het wel de beste Linux support. Het heeft dus geen enkele zin om maar te blijven ontkennen dat ESXi geen problemen heeft met Linux. De VMware communities vertellen namelijk een totaal ander verhaal. De problemen zijn overall gezien minder dan bij de rest wat puur en alleen komt omdat VMware langer op de markt is en daardoor ook veel meer ervaring heeft weten op te doen. Dat weten ze bij Microsoft ook dondersgoed dus zoeken ze de samenwerking op met Linux distro's. Dat heeft er nu voor gezorgd dat een aantal goed draaien in Hyper-V. Vergeet hierbij ook niet dat bepaalde zaken ook gecertificeerd worden wat wil zeggen dat beide partijen de werking garanderen. Iets wat bij VMware vrijwel niet gebeurd.

Virtualisatie is niet probleemloos. Je zult zelf moeten uitzoeken hoe goed de operating systems en de overige software dat je wilt virtualiseren gaat werken met de virtualisator die je voor ogen hebt. Dat kan betekenen dat Hyper-V beter is dan ESXi maar het kan evenwel het omgekeerde betekenen. Je kunt dit niet in tegenstelling tot wat jullie doen vooraf zeggen. Dat wat Hyperbart verteld gaat ook op voor ESXi. Ook daar zie je dat lang niet alles ondersteund wordt en je het vooral moet hebben van de open source versie van de VMware Tools (die veel minder functionaliteit bevat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ppl schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:43:
[...]

[...]

Het niveau op dit forum is dus sterk dalende. De Nederlandse taal en begrijpend lezen heeft men al niet meer onder de knie als ik dit soort reacties lees. Het laat ook duidelijk zien dat jullie overduidelijk weinig tot geen ervaring hebben met ESXi, Hyper-V in combinatie met Linux in zijn algemeenheid. Als je nou eens daadwerkelijk leest wat er staat zul je zien dat ik juist kleur aan het aanbrengen ben in dat zwartwitte verhaal van jullie.
offtopic:
Nou nou nou, wat zijn we weer persoonlijk... Doe eens ff rustig en inhoudelijk...
Ranten doe je maar in de HK of het grote FUU topic ofzo...
Nogmaals: ESXi heeft betere support wat operating systems betreft in algemeenheid dan welk andere virtualisator dan ook. In tegenstelling tot wat jullie beiden maar blijven beweren en wat dus absolute nonsens is betekent dat op generwijze dat ieder OS en dus ook iedere Linux distro draait in ESXi en juist weer niet in Hyper-V noch dat ESXi beter de Linux distro naar keuze kan draaien dan de rest.
Uh wat zeg je nou? precies wat ik zeg, of toch weer niet? Je zin is zo vaag geformuleerd dat ik er geen sikkepit van begrijp... Ja ESXi ondersteund alle operating systems, care? Hyper-V vast ook, dat komt door VT-x dat zorgt voor pure CPU sharing, dus er hoeft niet veel meer geemuleerd te worden... Maar goed, dat snap jij ook wel...
Zoek eens voor de gein rond naar Ubuntu op ESXi. Je zult aardig wat posts tegenkomen waarbij VMware Tools een PITA zijn om dat werkend te krijgen op Ubuntu. Werkt Linux dus goed in ESXi? Nee!
Wait, what? Are you kidding me? Ubuntu heeft DE-BESTE ondersteuning voor VMWare Tools. Het heeft out-of-the box ondersteuning voor VMXNET3 en PVSCSI (zitten in de kernel), het heeft open-vm-tools, en vmware-tools werkt out-of-the box met de optie --default.

Bij de vorige grote klant waar ik gezeten heb (Philips) zijn ze zelfs juist Ubuntu gaan gebruiken, omdat het een betere ondersteuning voor VMware Tools (en open-vm-tools) had dan Red Hat, omdat het een nieuwere kernel draaide, en omdat je bij Ubuntu de kernel zelf mag aanpassen zonder dat je je Support verliest (zoals bij Red Hat wel het geval is.
Maar gezien de vele jaren ervaring die zij al hebben opgedaan heeft het wel de beste Linux support. Het heeft dus geen enkele zin om maar te blijven ontkennen dat ESXi geen problemen heeft met Linux.
Waar heb ik gezegd dat ESXi geen problemen heeft met Linux? Enige wat ik zeg is dat het Linux beter ondersteund...
De VMware communities vertellen namelijk een totaal ander verhaal.
Op de VMWare communities komen alleen mensen met problemen, mensen waarbij alles gewoon werkt gaan niet op fora posten " VET MAN! ALLES WERKT!!!!111!!!"
De problemen zijn overall gezien minder dan bij de rest wat puur en alleen komt omdat VMware langer op de markt is en daardoor ook veel meer ervaring heeft weten op te doen.
Uiteraard, en helemaal mee eens, maar dat beinvloed je keuze toch niet, we hoeven toch geen medelijden te hebben met Microsoft, omdat ze pas net komen kijken...
Dat weten ze bij Microsoft ook dondersgoed dus zoeken ze de samenwerking op met Linux distro's.
Eindelijk, en eigenlijk te laat...
Dat heeft er nu voor gezorgd dat een aantal goed draaien in Hyper-V.
Klopt, te weinig in mijn ogen, maar klopt.
Vergeet hierbij ook niet dat bepaalde zaken ook gecertificeerd worden wat wil zeggen dat beide partijen de werking garanderen. Iets wat bij VMware vrijwel niet gebeurd.
Onzin, de vmare tools worden gemaakt in samenwerking met de linux communtie, hoe denk je anders dat de VMXNET3 en PVSCSI drivers in de kernel beland zijn? Dat mag echt niet zomaar hoor...
Virtualisatie is niet probleemloos. Je zult zelf moeten uitzoeken hoe goed de operating systems en de overige software dat je wilt virtualiseren gaat werken met de virtualisator die je voor ogen hebt. Dat kan betekenen dat Hyper-V beter is dan ESXi maar het kan evenwel het omgekeerde betekenen.
Uiteraard, als je Windows only bent, kan je prima Hyper-V gebruiken. En het is an-sich helemaal geen slecht platform hoor.
Je kunt dit niet in tegenstelling tot wat jullie doen vooraf zeggen. Dat wat Hyperbart verteld gaat ook op voor ESXi. Ook daar zie je dat lang niet alles ondersteund wordt en je het vooral moet hebben van de open source versie van de VMware Tools (die veel minder functionaliteit bevat).
VMWare Tools is er voor alle Windows versies, alle Linux Distro's, Solaris en FreeBSD.
Wat wil je nog meer?

Enige reden om de open source variant te gebruiken, is OMDAT je open source wil gebruiken... De orginele VMware tools zijn namelijk gedeeltelijk closed source...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Om er nog een schepje bovenop te gooien:Speel maar wat met variaties van termen. Je ziet dat hoe dan ook Hyper-V meer resultaten omhoog knalt. Extra schepje erop: VMware is al langer ermee bezig, dus zou logisch gezien ook meer resultaten moeten geven.

Dat je informatie diskwalificeert vanwege taal gebruik is een zwak argument. We zijn niet de Nederlandse taal aan het discussiëren. Uiteindelijk draait communicatie om overbrengen van boodschappen, hij begrijpt ons, missie volbracht. Dat betekend overigens niet dat ik niet meer mijn best zou moeten doen, want als je teveel afwijkt van de standaard begrijpt niemand je meer.
HyperBart schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:25:
[...]

Het is wel een feit dat ESXi meer besturingssystemen ondersteunt, en daar bedoel ik zowel officieel als officieus mee.

Het grote probleem is dat Microsoft nog niet de commitment heeft willen maken om dezelfde OS'en ook te ondersteunen onder Hyper-V. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar het wil gewoon zeggen dat MS geen officiele support levert.

Voor dat Red Hat en nog een paar OS'en (SUSE en Debian ook dacht ik) werden ondersteund onder Hyper-V draaiden ze wel ok-ish hoor, maar niet alle functies van het OS werden dan tot in den detaille ondersteund. Om nu maar een idee te geven: de Integration Services (=hyper-v tools) werken niet onder ieder guest OS. Is dat erg? Dat ligt er maar aan. Het is niet OPTIMAAL, maar het zal vaak wel werken, maar als je gekke dingen tegenkomt moet je niet verwachten dat je veel support zal vinden (tenzij community, maar ja, ga je ooit als home user op iemand anders rekenen?)
Als je gaat vergelijken hanteer je een bepaalde criteria: de officieel ondersteunde, de community ondersteunde, alle functies beschikbaar in de guest-tools, alles-wat-werkt, ... ongeacht het criteria wint ESXi tov. Hyper-V.

Laat de gebruiker dan kiezen wat hij wilt doen gebaseerd op correcte informatie. Ik kan prima begrijpen dat sommige mensen dat risico aangaan omdat Hyper-V uiteindelijk meer voordelen heeft. Hun keus, wij horen ze enkel de correcte informatie verstrekken.

[ Voor 43% gewijzigd door analog_ op 03-06-2013 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
Geen matches
FireDrunk schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:32:
Een Xeon en maar 8GB RAM is sowieso onzin... Als je nou 32GB had, zou het misschien nog zin hebben...
Verder heeft een Xeon als enige meerwaarde ECC support. Als je geen ECC neemt, ga lekker voor een i5 als je de power wil.

Ik denk eerlijk gezegd dat je zat hebt aan de G1610 met 3 VM-tjes... Wil je iets meer power, neem de i3.
Bedankt voor je antwoord, maar waarom alleen de xeon als je +32GB gebruikt. Leek mij wel een mooie zuinige processor. Het prijsverschil met bijv een i5 met v-pro wat ik tenminste gevonden had was maar enkele tientjes. Dan is de xeon toch gewoon een mooie keuze.?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Die Xeon is retesnel, en gaat 90% van de tijd uit zijn neus staan eten. 8GB betekend dat je 2 a 3 VM's kan/gaat draaien. En ervaring leert dat die CPU dan gewoon echt niets te doen heeft...

Staar je niet blind op TDP, want dat zegt alleen maar iets over de maximale warmteafgifte en niets over het idle verbruik.

Over de hele Ivy Bridge (Socket 1155) linie (Celeron tot en met Xeon) schelen de idle verbruiken maar enkele watts ten opzichte van elkaar. Zoals ik al zei, is de enige meerwaarde voor een Xeon ECC support. Anders is een i5 goedkoper. Een 3330 is bijvoorbeeld een stuk goedkoper.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
Geen matches
FireDrunk schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:29:
Is 3.58V voor een 3.3V lijn niet ook gewoon een beetje veel...
Nog even terug komen om op mijn vraag en reactie van FireDrunk. SuperMirco had een update voor de IPMI controller. Helaas niet netjes vermeld op de site. Maar na het stellen van een vraag had ik binnen 5 uur antwoord en is mijn probleem verholpen. Het zat hem in het niet juist uitlezen van verschillende sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Kijk, dat is weer mooi opgelost!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HyperBart schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:47:
[...]

Helaas. Krijg mijn ESXi met draaiende VM's er niet mee gebackupped. M'n ESXi is netjes geregistreerd met een gratis key, toch krijg ik deze melding met Veeam:

Creating VM snapshot
Error: Current license or ESXi version prohibits execution of the requested operation.

Ik gebruik al een tijdje Trilead VM Explorer, die kan wel draaiende VM's op ESXi free backuppen. En onlangs kreeg ik een nieuwsbrief mailtje van Thinware vBackup dat hun product het ook zou moeten kunnen, maar dat heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Met Licensed bedoelt HyperBart ook > free edition :)
Heeft te maken met het feit dat de desbetreffende API gebruikt alleen mag worden als je een betaalde licentie hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 03-06-2013 21:29 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:42

Zjemm

...

Geen matches
Ik lees hier in dit topic dat je binnen ESX een sata disk via RDM kan mappen aan een VM.

Leuk maar is het dan ook mogelijk om met hdparm op de VM de disk te laten downspinnen?
of is dit niet mogelijk?

dat zou mijn server als ik deze op die manier in richt een stuk zuiniger maken.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:45

thof

FP ProMod
Geen matches
RDM had volgensmij wel zo z'n kuren met ZFS omdat ZFS dan geen volledige controle over de disk heeft. Volgensmij zat er ook een 2TB limiet aan een RDM?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Met Physical RDM moet je volgens mij spindown hebben, bij Virtual niet.
Bij Physical RDM heb je alleen problemen met ZFS r in FreeBSD 9.1, omdat de driver problemen geeft icm RDM (Disk word als 0 bytes disk gedetecteerd).

Elke vorm van RDM is gelimiteerd tot 2TB.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Geen matches
Aha ... heb een 1 TB Samsung green schijfje...dus dat zou goed moeten gaan. en de VM word gewoon Debian of Ubuntu server.

werkt dat dan gewoon met Hdparm? of ben ik afhankelijk wat de schijf zelf doet om in spindown te gaan?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ik durf geen garantie af te geven, het kan zijn dat je inderdaad een schijf moet hebben die APM ondersteund, test het, en je weet het zeker :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Geen matches
:) jah alleen draai ik op die server die ik dan wil omzetten nu nog productie....en wil er niet achteraf achter komen dat het niet gaat

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Pak een oude disk, installeer daar ESXi en een Linux VMop.
Hang de nieuwe disk erbij.
Maak een RDM aan van die nieuwe disk.
Voeg die toe aan de linux vm, maar doe er verder niets mee.

Doe een hdparm -s /dev/sdb en kijk of de disk uit gaat...

RDM is niet data-destructive.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Geen matches
denk dat ik dat maar ga doen ja :)

thnx

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen matches
Ben benieuwd of het bij jou werkt. Heb hier een Physical RDM naar een 2TB schijf, maar ik krijg er helaas geen SMART informatie uit in Server 2012 met HD Tune. Spindown werkt daarom volgens mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
SMART heeft niets met spindown te maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Geen matches
ThinkPadd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:21:
Ben benieuwd of het bij jou werkt. Heb hier een Physical RDM naar een 2TB schijf, maar ik krijg er helaas geen SMART informatie uit in Server 2012 met HD Tune. Spindown werkt daarom volgens mij ook niet.
Heeft bij mij ook nooit gewerkt helaas. Heb jij het weleens getest onder Linux of het daar wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Geen matches
ik ga het in ieder geval onder linux testen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen matches
Zenix schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:30:
[...]

Heeft bij mij ook nooit gewerkt helaas. Heb jij het weleens getest onder Linux of het daar wel werkt?
Nee. Wat zou ik dan moeten testen? (heb niet super veel verstand van linux). Dat hdparm commando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ik zal het thuis eens duidelijk testen, heb nog wel ergens een diskje liggen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen matches
Nice d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:04

CasGas

.

Geen matches
Ik denk dat ik in mijn server ook maar een ssd ga gooien voor het gebruik van mijn W2k8r2 servertje. Data gooi ik wel op de andere schijf, maar dan is die tenminste ook weer wat sneller. Ik draai nu alles van een Samsung 1,5TB 5400rpm disk, dat verklaart al een hoop qua doorvoersnelheid gok ik zo :)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ben benieuwd of de nieuwe Intel I210 lan kaarten ook ondersteund gaan worden in ESXi.
Gigabyte komt met een leuk Xeon E3-1200 V3 moederbord.
http://b2b.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4625#ov

EDIT:
@Pantagruel: OK, dacht dat het een splinternieuwe nic was.

In het vervolg maar eerst zoeken in de VMware Compatibility Guide.
https://my.vmware.com/web...EL-IGB-4017&productId=285

[ Voor 37% gewijzigd door abusimbal op 05-06-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

abusimbal schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 17:47:
Ben benieuwd of de nieuwe Intel I210 lan kaarten ook ondersteund gaan worden in ESXi.
Gigabyte komt met een leuk Xeon E3-1200 V3 moederbord.
http://b2b.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4625#ov
Zoekt en gij zult vinden
Product: VMware ESXi 5.x Driver for Intel I210, I350 and 82580 Gigabit Ethernet Controller
Version: 4.0.17
Family: VMware View
Description: The ESXi 5.x driver package includes version 4.0.17 of the Intel igb driver, which enables support for products based on the Intel 82580, I210, and I350 Gigabit Ethernet Controllers.
For detailed information and ESX hardware compatibility, check the I/O Hardware Compatibility Guide Web application.
Release Date: 2012-12-10
Type: Drivers & Tools

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Dag allemaal,

Heb de volgende configuratie uitgezocht om ESXi of Windows Server 2012 als virtualisatie platform te gebruiken. Graag jullie mening over onderstaande configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 207,20€ 207,20
1Asus P8B-M€ 189,-€ 189,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 67,97€ 67,97
1Noctua NH-U12S€ 53,-€ 53,-
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 133,30€ 133,30
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
1Samsung 840 series 250GB€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,47

Ik hoor graag of er verbeteringen zijn op basis van het besparen van energie.

Uitgangspunten zijn:
- Laag in energie verbruik
- Comptabiliteit hardware onderdelen
- VT-x & VT-d ondersteuning
- IPMI
- Mogelijkheid tot plaatsen van extra GPU voor VT-d of RemoteFX

- Systeemkast:
- Uitsparingen voor alle mogelijke aansluitingen die het moederbord biedt
- Goed geïsoleerd
- Voorzieningen voor installatie SSD schijf

Als er op basis van bovenstaande uitgangspunten opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag van jullie.

Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom de Asus? Die staat niet bekend als de energie-zuinigste. Alhoewel ik niet zeker weet of een SuperMicro/Tyan zuiniger is, maar goed.

Een andere CPU koeler is in mijn optiek vaak niet nodig, je server staat 90% van de tijd uit zijn neus te eten, dan is de boxed koeler vrijwel geruisloos.

GPU en VT-d is een vak apart, let erg goed op of wat je wil kan, want het is NOGAL ingewikkeld, en werkt met maar een klein aantal setups.

Die voeding is veel te zwaar, de 360W is ook goed, (tenzij je persé modulair wilt)

RemoteFX werkt volgens mij alleen met gecertificeerde kaarten, en alleen onder Hyper-V, niet onder ESXi. Device Passthrough kan weer alleen met ESXi, en niet met Hyper-V :)

Geheugen kan trouwens goedkoper:
pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
FireDrunk schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:10:
Waarom de Asus? Die staat niet bekend als de energie-zuinigste. Alhoewel ik niet zeker weet of een SuperMicro/Tyan zuiniger is, maar goed.
Inderdaad, volgens mij ligt het vml aan de componenten die gebruikt worden en de instellingen op basis van power setting. Ik heb gekozen voor de Asus ivm de PCI-E x16, die niet aanwezig in de SuperMicro X9SCM-IIF.
Een andere CPU koeler is in mijn optiek vaak niet nodig, je server staat 90% van de tijd uit zijn neus te eten, dan is de boxed koeler vrijwel geruisloos.
Bedankt voor de tip, scheelt weer een paar tientjes
Die voeding is veel te zwaar, de 360W is ook goed, (tenzij je persé modulair wilt)
Ik wil niet persé modulair, maar als ik er later een GPU bijplaats, wordt het dan niet te krap?
Geheugen kan trouwens goedkoper:
pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G
Wederom bedankt voor de tip en gelijk aangepast :)

In zijn algemeen, redelijke setup voor de centjes of zeg je van, dat kan beter, sneller en zuiniger voor hetzelfde bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ah, dat PCIe x16 slot kan inderdaad een reden zijn om voor de Asus te gaan. Wel zijn er volgens mij SuperMicro borden die een open x8 slot hebben, daar kan je dan eventueel ook een GPU in kwijt.

Lichte GPU's verbruiken misschien 25W (<100eu) de zware jongens gebruiken misschien 175W (mijn 7950 3GB) maximaal, en hebben een TDP van 200W. Alleen de bizarre kaarten (Titan / 7990) gebruiken meer dan dat.

Dus zelfs met een dikke GPU kan je prima toe met een 360W voeding, want de rest verbruikt geen 180W bij elkaar... Verre van zelfs...

Verder prima setup! Ga je ook iets met ZFS doen? Want anders is ECC en een Xeon misschien wat overkill, en zou je met gewoon geheugen en een i5 ook toe kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 05-06-2013 22:27 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mvandervoort schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:08:
Heb de volgende configuratie uitgezocht om ESXi of Windows Server 2012 als virtualisatie platform te gebruiken. Graag jullie mening over onderstaande configuratie:
Dell heeft goedkope R210 II servers met de Xeon 1230V2. Die server verbruikt bijzonder weinig, zo'n 25W idle (Linux). Heeft IPMI, maar voor remote control functies moet je er een board bij kopen. Als je geld wilt besparen koop je onderdelen zoals geheugen (CT2KIT102472BD1339) en HDD/SSD zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 05-06-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
FireDrunk schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:26:
Ah, dat PCIe x16 slot kan inderdaad een reden zijn om voor de Asus te gaan. Wel zijn er volgens mij SuperMicro borden die een open x8 slot hebben, daar kan je dan eventueel ook een GPU in kwijt.
Volgens mij ben je erg tevreden over SuperMicro :)
Dus zelfs met een dikke GPU kan je prima toe met een 360W voeding, want de rest verbruikt geen 180W bij elkaar... Verre van zelfs...
Perfect, heb de wenslijst gelijk aangepast.
Verder prima setup! Ga je ook iets met ZFS doen? Want anders is ECC en een Xeon misschien wat overkill, en zou je met gewoon geheugen en een i5 ook toe kunnen.
Ik heb een bestaande NAS, dus ben niet van plan om ZFS op te zetten.
Hiermee geef je aan minder kosten door:
- geheugen zonder ECC
- CPU Core i5
Helaas geen ondersteuning voor Core i5
http://support.asus.com/C...guage=en&m=P8B-M&p=5&s=27

Met andere woorden.....advies ander mobo met ondersteuning voor Core i5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
mrmrmr schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:28:
[...]Dell heeft goedkope R210 II servers met de Xeon 1230V2. Die server verbruikt bijzonder weinig, zo'n 25W idle (Linux). Heeft IPMI, maar voor remote control functies moet je er een board bij kopen. Als je geld wilt besparen koop je onderdelen zoals geheugen (CT2KIT102472BD1339) en HDD/SSD zelf.
Bedankt voor de tip, zal deze setup eens onder de loep nemen. In ieder geval ondersteuning voor ESXi en Windows Server 2012. Enig idee, waar ik de R210 II Server kaal (gebruikt) kan aanschaffen om prijsvergelijkingen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
mvandervoort schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:53:
Bedankt voor de tip, zal deze setup eens onder de loep nemen. In ieder geval ondersteuning voor ESXi en Windows Server 2012. Enig idee, waar ik de R210 II Server kaal gebruikt kan aanschaffen?
Op dell.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
Dat meen je niet :)
Niet mogelijk om de Server kaal aan te schaffen (zonder geheugen en HD) bij Dell en ivm je advies: "koop onderdelen apart" dacht ik dat je mischien een tip kon geven betreft een andere leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
mvandervoort schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:07:
[...]

Dat meen je niet :)
Niet mogelijk om de Server kaal aan te schaffen (zonder geheugen en HD) bij Dell en ivm je advies: "koop onderdelen apart" dacht ik dat je mischien een tip kon geven betreft een andere leverancier!
Dell heeft er een handje van om de hoofdprijs te verstoppen in de onderdelen (bijvoorbeeld geheugen en harde schijf), maar je kunt hem ook praktisch kaal of minimaal laten configureren en zelf erin stoppen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:29:
Ja ESXi ondersteund alle operating systems, care? Hyper-V vast ook, dat komt door VT-x dat zorgt voor pure CPU sharing, dus er hoeft niet veel meer geemuleerd te worden...
VT-x is niet eens nodig tenzij het om een 64 bit guest OS gaat. Dat bedoelde ik hier niet mee. Het gaat er om dat bepaalde functionaliteit verder gaat dan alleen maar iets als guest OS kunnen draaien. Denk hierbij aan zaken omtrent timing, het gelijk laten lopen van de clock, wat meer management mogelijkheden van de vm, energiebeheer, etc. Daar heb je die guest additions/tools o.a. voor nodig.
Wait, what? Are you kidding me? Ubuntu heeft DE-BESTE ondersteuning voor VMWare Tools. Het heeft out-of-the box ondersteuning voor VMXNET3 en PVSCSI (zitten in de kernel), het heeft open-vm-tools, en vmware-tools werkt out-of-the box met de optie --default.
Allemaal zaken die met de laatste paar release zijn geregeld icm het installeren van de open source versie van de VMware Tools aka open-vm-tools. Voorheen was het kommer en kwel getuige de vele problemen en handleidingen om o.a. Ubuntu werkend te krijgen. Gek genoeg is juist ook dit de reden waarom Ubuntu, Debian e.d. net zo mooi in Hyper-V werken. Stukje samenwerking en de Linux community die er aan heeft gewerkt omdat het in hun eigen belang is.
Die open-vm-tools heeft iedere Linux distro en zelfs systemen als OpenBSD, NetBSD en FreeBSD.
Bij de vorige grote klant waar ik gezeten heb (Philips) zijn ze zelfs juist Ubuntu gaan gebruiken, omdat het een betere ondersteuning voor VMware Tools (en open-vm-tools) had dan Red Hat, omdat het een nieuwere kernel draaide, en omdat je bij Ubuntu de kernel zelf mag aanpassen zonder dat je je Support verliest (zoals bij Red Hat wel het geval is.
En dat bedoel ik dus ;) De ene werkt prima, de ander heeft nukken en dat is in Hyper-V, XenServer en noem maar op echt niet anders.
Waar heb ik gezegd dat ESXi geen problemen heeft met Linux? Enige wat ik zeg is dat het Linux beter ondersteund...
Waarvoor geen enkele onderbouwing of wat dan ook gebruikt wordt. Je doet hier nu de algemene aanname dat ESXi iedere Linux variant die er maar bestaat beter kan draaien dan Hyper-V. Je hebt hier boven al een voorbeeld gegeven dat Linux support binnen ESXi niet op hetzelfde niveau ligt. Red Hat wordt slechter ondersteund dan Ubuntu is je conclusie. Wat men hier vergeet is dat het verschil in de Linux wereld groot kan zijn. Kijk alleen al naar iets als systemd, hoeveel distro's gebruiken dat, hoeveel niet? Linux staat er om bekend dat iedere distro dingen vooral op hun eigen manier doet en dat is echt niet alleen een andere desktomgeving alleen. Dat heeft implicaties voor bepaalde zaken zoals die guest additions/tools.
Op de VMWare communities komen alleen mensen met problemen, mensen waarbij alles gewoon werkt gaan niet op fora posten " VET MAN! ALLES WERKT!!!!111!!!"
Als je nou even na had gedacht voor je dit had gepost dan had je geweten dat je met dit argument uiterst effectief de poten onder je eigen stoel zaagt want je argument werkt beide kanten op. Dit gaat dus net zo hard op voor Hyper-V als voor ESXi ;)
Uiteraard, en helemaal mee eens, maar dat beinvloed je keuze toch niet, we hoeven toch geen medelijden te hebben met Microsoft, omdat ze pas net komen kijken...
Daar gaat het hier ook niet om. Het gaat om correcte informatie en zomaar brullen dat Linux niet goed werkt in Hyper-V slaat nergens op. Laat liever iemand op basis van correcte info zelf kiezen wat ie neemt en ja, dat kan soms een niet-ESXi hypervisor zijn. So what? Als het maar voor diegene werkt.
Onzin, de vmare tools worden gemaakt in samenwerking met de linux communtie, hoe denk je anders dat de VMXNET3 en PVSCSI drivers in de kernel beland zijn? Dat mag echt niet zomaar hoor...
Er bestaat nog zoiets als "reverse engineering". Hoe dacht jij dat Linux aan al die drivers en zaken als smb/cifs support is gekomen? Niet door medewerking van hardwarefabrikanten of Microsoft. In tegendeel, ze hadden geen enkele samenwerking en zijn toen zelf maar wat begonnen. De EU heeft ze daarin een beetje geholpen door Microsoft o.a. te verplichten om te documenteren en dit ter beschikking te stellen. Die houding is inmiddels iets beter geworden door Intel en AMD maar Nvidia blijft stug doorgaan ("fuck you Nvidia" aldus Linus Torvalds). Als iets in de kernel komt dan is dit pas na goedkeuring door velen waarbij kwaliteit voorop staat. Al zou een VMware of een Microsoft een driver bouwen, als het ding kwalitatief als "meuk" te bestempelen is dan komt ie echt niet in de kernel terecht.

De VMware Tools zelf zijn vooral een brouwsel van VMware. Ze hebben een paar onderdelen (vooral dingen als muis, toetsenbord en een beetje videosupport (mind you, zeer zeker geen 3D!)) een keer open source gemaakt en dat is wat open-vm-tools is. Het is dan ook maar een kleine basis dat dan ook werkt, allerlei andere zaken zitten alleen in VMware Tools.
Uiteraard, als je Windows only bent, kan je prima Hyper-V gebruiken. En het is an-sich helemaal geen slecht platform hoor.
In den beginne maar inmiddels ook allang niet meer. Het is een interessante oplossing voor wie naast z'n Windows omgeving nog wat Linux vm's heeft. Licentietechnisch dan een stuk aantrekkelijker dan software als ESXi en XenServer.
VMWare Tools is er voor alle Windows versies, alle Linux Distro's, Solaris en FreeBSD.
Wat wil je nog meer?
Dat het fatsoenlijk werkt en niet van die rare strikte version checks gebruikt bijv. Maar bovenal dat ze eens wat vaker met updates aan komen zetten. Ze kunnen de ontwikkeling van de non-Windows systemen niet goed bijpoten. Het duurt vaak veel te lang voordat VMware Tools een bepaalde versie ondersteund. De open-vm-tools zijn dan vrijwel altijd de oplossing omdat het door de community hierin al is opgelost. Dat is dus de voornaamste reden waarom je open-vm-tools gebruikt. En vaak zelfs ook gewoon niet aan virtualisatie doet.
analog_ schreef op maandag 03 juni 2013 @ 00:50:
Om er nog een schepje bovenop te gooien:
Wat je hier laat zien is het aantal gevonden pagina's waarin 1 of meerdere van je zoektermen gevonden zijn. Je hebt niet gefiltert op dubbelen noch op pagina's die er niets mee te maken hebben. Tevens heb je ook niet de search bubble van Google meegenomen in het verhaal. De hoeveelheid results zeggen dus helemaal niks. Kwantiteit != kwaliteit.
Als je gaat vergelijken hanteer je een bepaalde criteria: de officieel ondersteunde, de community ondersteunde, alle functies beschikbaar in de guest-tools, alles-wat-werkt, ... ongeacht het criteria wint ESXi tov. Hyper-V.
Of iets wint op basis van criteria ligt aan de gestelde criteria. Dat is voor iedereen en iedere situatie weer anders. Als je daadwerkelijk iemand van correcte informatie wil voorzien dan laat je de keuze bij hun ipv zoals nu de keuze voor ze te maken. Waar het mij vooral om ging is dat er op basis van een natte vinger allerlei conclusies e.d. zijn getrokken en als keiharde waarheid zijn gepresenteerd. Conclusies waar, als je even zoekt, vele vraagtekens bij kunt zetten. Het gaat teveel richting ESXi fanboy gedoe en daar is niemand gebaad bij. Ja, ESXi is goed maar laten we realistisch zijn, de concurrentie heeft niet stilgezeten en heeft inmiddels behoorlijk wat weggevreten bij ESXi (ze hebben niet voor niets die bepaling van vRAM bijna geheel teruggedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Geen matches
FireDrunk schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:26:

Lichte GPU's verbruiken misschien 25W (<100eu) de zware jongens gebruiken misschien 175W (mijn 7950 3GB) maximaal, en hebben een TDP van 200W. Alleen de bizarre kaarten (Titan / 7990) gebruiken meer dan dat.

Ik lees het net toevallig, maar dit nieuwe bord is ook interessant lijkt me : http://www.supermicro.nl/...rd/Xeon/C220/X10SL7-F.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ppl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:49:
[...]

VT-x is niet eens nodig tenzij het om een 64 bit guest OS gaat. Dat bedoelde ik hier niet mee. Het gaat er om dat bepaalde functionaliteit verder gaat dan alleen maar iets als guest OS kunnen draaien. Denk hierbij aan zaken omtrent timing, het gelijk laten lopen van de clock, wat meer management mogelijkheden van de vm, energiebeheer, etc. Daar heb je die guest additions/tools o.a. voor nodig.
Nou, niet nodig...., niet verplicht ok, maar niet nodig is wat anders in mijn ogen. VT-x versnelt behoorlijk ten opzichte van die emulatie die je anders krijgt. (Net als Nested Paging en zo)
[...]

Allemaal zaken die met de laatste paar release zijn geregeld icm het installeren van de open source versie van de VMware Tools aka open-vm-tools. Voorheen was het kommer en kwel getuige de vele problemen en handleidingen om o.a. Ubuntu werkend te krijgen. Gek genoeg is juist ook dit de reden waarom Ubuntu, Debian e.d. net zo mooi in Hyper-V werken. Stukje samenwerking en de Linux community die er aan heeft gewerkt omdat het in hun eigen belang is.
Die open-vm-tools heeft iedere Linux distro en zelfs systemen als OpenBSD, NetBSD en FreeBSD.
Ik gebruik Ubuntu onder ESXi sinds ik gok 8.04 of 9.04, nooit problemen mee gehad. Dat is toch al 4 jaar...
Niet echt ' de laatste release ', maar goed, dat kan per persoon verschillen.

Je praat de hele tijd over open-vm-tools. Als je VMWare tools vanaf de CD installeert onder Ubuntu krijg je *geen* open-vm-tools, maar gewoon de proprietary VMWare Tools. DIE werken prima. Open-vm-tools loopt vaak achter, word veel slechter bijgehouden, en word ook niet door VMware zelf gepacked volgens mij.

Enige voordeel is dat je geen GCC en/of DKMS nodig hebt, hoewel je zelfs bij de laatste versie van VMWare Tools ook geen GCC meer nodig hebt onder Ubuntu volgens mij.
[...]

En dat bedoel ik dus ;) De ene werkt prima, de ander heeft nukken en dat is in Hyper-V, XenServer en noem maar op echt niet anders.
Problemen zijn met elk software product ter wereld wel te vinden...
[...]

Waarvoor geen enkele onderbouwing of wat dan ook gebruikt wordt. Je doet hier nu de algemene aanname dat ESXi iedere Linux variant die er maar bestaat beter kan draaien dan Hyper-V. Je hebt hier boven al een voorbeeld gegeven dat Linux support binnen ESXi niet op hetzelfde niveau ligt. Red Hat wordt slechter ondersteund dan Ubuntu is je conclusie. Wat men hier vergeet is dat het verschil in de Linux wereld groot kan zijn. Kijk alleen al naar iets als systemd, hoeveel distro's gebruiken dat, hoeveel niet? Linux staat er om bekend dat iedere distro dingen vooral op hun eigen manier doet en dat is echt niet alleen een andere desktomgeving alleen. Dat heeft implicaties voor bepaalde zaken zoals die guest additions/tools.
Je leest niet goed, Red Hat wordt niet slechter ondersteund, Red Hat ondersteund ZELF niet zomaar VMware... omdat je zelf kernel modules inlaad zegt Red Hat, "dag dag support". Heeft NIETS met vmware te maken, die ondersteunen gewoon alle vormen van Linux.
[...]

Als je nou even na had gedacht voor je dit had gepost dan had je geweten dat je met dit argument uiterst effectief de poten onder je eigen stoel zaagt want je argument werkt beide kanten op. Dit gaat dus net zo hard op voor Hyper-V als voor ESXi ;)
Dat is waar, met andere woorden: Baseer je argumenten niet op wat de community denkt of de hoeveelheid problemen die je tegenkomt, maar op wat je zelf ervaart. Iedereen is anders, en iedereen werkt op een andere manier.
[...]

Daar gaat het hier ook niet om. Het gaat om correcte informatie en zomaar brullen dat Linux niet goed werkt in Hyper-V slaat nergens op. Laat liever iemand op basis van correcte info zelf kiezen wat ie neemt en ja, dat kan soms een niet-ESXi hypervisor zijn. So what? Als het maar voor diegene werkt.
Waar heb ik gebrult dat Hyper-V Linux niet ondersteunt?
En over het tweede gedeelte, volgens mij riep ik net nog dat Hyper-V prima is voor mensen die vooral Windows minded zijn...
[...]

Er bestaat nog zoiets als "reverse engineering". Hoe dacht jij dat Linux aan al die drivers en zaken als smb/cifs support is gekomen? Niet door medewerking van hardwarefabrikanten of Microsoft. In tegendeel, ze hadden geen enkele samenwerking en zijn toen zelf maar wat begonnen. De EU heeft ze daarin een beetje geholpen door Microsoft o.a. te verplichten om te documenteren en dit ter beschikking te stellen. Die houding is inmiddels iets beter geworden door Intel en AMD maar Nvidia blijft stug doorgaan ("fuck you Nvidia" aldus Linus Torvalds). Als iets in de kernel komt dan is dit pas na goedkeuring door velen waarbij kwaliteit voorop staat. Al zou een VMware of een Microsoft een driver bouwen, als het ding kwalitatief als "meuk" te bestempelen is dan komt ie echt niet in de kernel terecht.
De VMXNET3 en PVSCSI drivers in de Linux kernel zijn niet ge-reverse-engineerd, die zijn gewoon geleverd door VMware.
De VMware Tools zelf zijn vooral een brouwsel van VMware. Ze hebben een paar onderdelen (vooral dingen als muis, toetsenbord en een beetje videosupport (mind you, zeer zeker geen 3D!)) een keer open source gemaakt en dat is wat open-vm-tools is. Het is dan ook maar een kleine basis dat dan ook werkt, allerlei andere zaken zitten alleen in VMware Tools.
Bij welk platform heb je wel 3D support in een console?
[...]

In den beginne maar inmiddels ook allang niet meer. Het is een interessante oplossing voor wie naast z'n Windows omgeving nog wat Linux vm's heeft. Licentietechnisch dan een stuk aantrekkelijker dan software als ESXi en XenServer.
ESXi is gratis...
[...]

Dat het fatsoenlijk werkt en niet van die rare strikte version checks gebruikt bijv. Maar bovenal dat ze eens wat vaker met updates aan komen zetten. Ze kunnen de ontwikkeling van de non-Windows systemen niet goed bijpoten. Het duurt vaak veel te lang voordat VMware Tools een bepaalde versie ondersteund. De open-vm-tools zijn dan vrijwel altijd de oplossing omdat het door de community hierin al is opgelost. Dat is dus de voornaamste reden waarom je open-vm-tools gebruikt. En vaak zelfs ook gewoon niet aan virtualisatie doet.
Persoonlijk nooit last van gehad, maar goed, iedereen heeft een andere ervaring.
[...]

Wat je hier laat zien is het aantal gevonden pagina's waarin 1 of meerdere van je zoektermen gevonden zijn. Je hebt niet gefiltert op dubbelen noch op pagina's die er niets mee te maken hebben. Tevens heb je ook niet de search bubble van Google meegenomen in het verhaal. De hoeveelheid results zeggen dus helemaal niks. Kwantiteit != kwaliteit.

[...]

Of iets wint op basis van criteria ligt aan de gestelde criteria. Dat is voor iedereen en iedere situatie weer anders. Als je daadwerkelijk iemand van correcte informatie wil voorzien dan laat je de keuze bij hun ipv zoals nu de keuze voor ze te maken. Waar het mij vooral om ging is dat er op basis van een natte vinger allerlei conclusies e.d. zijn getrokken en als keiharde waarheid zijn gepresenteerd. Conclusies waar, als je even zoekt, vele vraagtekens bij kunt zetten. Het gaat teveel richting ESXi fanboy gedoe en daar is niemand gebaad bij. Ja, ESXi is goed maar laten we realistisch zijn, de concurrentie heeft niet stilgezeten en heeft inmiddels behoorlijk wat weggevreten bij ESXi (ze hebben niet voor niets die bepaling van vRAM bijna geheel teruggedraaid).
Ok, laten we dan een lijstje maken met voor en nadelen van Hyper-V en die in de startpost zetten.
Als je ze echt goed naast elkaar wil leggen moeten we daar werk van maken, en niet half bakken tegen elkaar aan gaan zitten kwekken...

Wat zijn voor jou voordelen om juist Hyper-V te gebruiken boven ESXi?
OMX2000 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:58:
[...]

Ik lees het net toevallig, maar dit nieuwe bord is ook interessant lijkt me : http://www.supermicro.nl/...rd/Xeon/C220/X10SL7-F.cfm
Let wel op dat dat Haswell is! Dat is socket 1150, en geen 1155!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Geen matches
FireDrunk schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:11:
[...]

Let wel op dat dat Haswell is! Dat is socket 1150, en geen 1155!
Dat had ik gezien ja. Op zich is dat niet erg, waarschijnlijk zijn die CPU's weer zuiniger, en een klein beetje sneller. Als dat bord rond de 250 euro (ik zag dattie bij Newegg $260 kost) wordt, dan is het heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Geen matches
OMX2000 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:58:
[...]Ik lees het net toevallig, maar dit nieuwe bord is ook interessant lijkt me : http://www.supermicro.nl/...rd/Xeon/C220/X10SL7-F.cfm
Kun je aangeven waarom deze mobo interessant is?
Is dit vanwege de Expansion slots: 1x PCI-E 3.0 x8 (in x16)?
Zit er nu een x16 slot in of........

Dit staat in de handleiding: One (1) PCI Express 3.0 x8 in x16 slot (CPU Slot 6)

In de handleiding zie ik helaas geen ondersteuning voor VT-d, wel VT-x

[ Voor 15% gewijzigd door mvandervoort op 06-06-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

ppl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:49:
[...]

VT-x is niet eens nodig tenzij het om een 64 bit guest OS gaat.
Strict gezien niet nee maar in de meeste gevallen wil je gewoon een 64-bits guest OS draaien (kom op, we leven niet meer in het jaar 2000) en daarnaast is virtualisatie zonder VT-x/AMD-V niet grappig qua performance.
De proprietary vmware-tools werken anders ook prima onder Debian bij mij. Welke problemen heb jij hier dan mee gehad?
Gewoon CD mounten, binary draaien en de rest gaat compleet automatisch. Geen open-vm-tools nodig gehad hoor.
Licentietechnisch op welke schaal? Voor particulier gebruik is er van ESXi een gratis versie, namelijk vSphere Hypervisor.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Geen matches
mvandervoort schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:08:
[...]

Kun je aangeven waarom deze mobo interessant is?
Is dit vanwege de Expansion slots: 1x PCI-E 3.0 x8 (in x16)?
Zit er nu een x16 slot in of........

Dit staat in de handleiding: One (1) PCI Express 3.0 x8 in x16 slot (CPU Slot 6)

In de handleiding zie ik helaas geen ondersteuning voor VT-d, wel VT-x
Er zit een Intel chipset op die ondersteund weer wel VT-d : http://ark.intel.com/products/75516 Dus ff zien of dat ook echt zo is.

En vooral de 8x SAS2 (6Gbps) via LSI 2308 maakt 'm voor mij interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen matches
mrmrmr schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:11:
[...]

Dell heeft er een handje van om de hoofdprijs te verstoppen in de onderdelen (bijvoorbeeld geheugen en harde schijf), maar je kunt hem ook praktisch kaal of minimaal laten configureren en zelf erin stoppen wat je wilt.
Zonder HDD wil volgens mij niet, dan krijg je een foutmelding. Daardoor is de goedkoopste uitvoering alsnog 400 euro... (Zonder HDD 200)
500GB, SATA, 3.5-in, 7.2K RPM Hard Drive (Cabled) [€ 200,00]
Duur schijfje :')

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2013 22:23 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.