Met andere woorden: "ik ben te lui om zelf even naar de features en mogelijkheden te kijken van de genoemde pakketten, zou je m'n handje willen vasthouden en me dit willen voorkauwen?". Over dat antwoord kan ik kort maar krachtig zijn: nee (ondanks dat ik je nu toch wel een hele dikke hint heb gegeven).
Dat noem ik niet eens virtualisatie, maar goed...
Maar dat is het officieel wel.
KVM een desktop product? Waar heb je dat vandaan? Het is juist al super volwassen en ondersteund superveel enterprise protcollen qua networking en storage (openvSwitch, FCoE).
Dat is de verkeerde vraag die je stelt. De vraag die je moet stellen is waar jij in mijn reactie vandaan haalt dat KVM specifiek een desktop product is want juist dat staat er helemaal niet.
Wat ik er heb neergezet is dat het meer een desktop product is. Daarmee bedoel ik dat het meer voor desktop gebruik dan voor server gebruik wordt ingezet. Als je kijkt naar tooling, features, support, enz. en hoe lang het op de markt is dan is dat ook allemaal niet zo heel erg raar. Red Hat is de enige die er echt veel mee bezig is maar het is dan ook hun eigen product. Ze zullen je er alleen wel een complete RH Linux bij leveren en die zijn niet gratis. Als ik in documentatie van Ubuntu rondneus dan is dit allemaal gericht op desktop use, het server verhaal komt er amper tot niet aan bod. Ik mis dingen als HA, live migration, etc. Het enige waar ik dat zie is bij Red Hat zelf. Kijk ik bij andere distro's zie ik hetzelfde verhaal. Bij Xen zag je destijds ook zoiets. XenServer is niet voor niets ontstaan.
Maar om de bal eens terug te kaatsen: waaruit maak je op dat het super volwassen is? Iets wat nog maar 4 jaar bestaat is zeer zeker niet ineens super volwassen. Daar is de periode veel te kort voor. En waarom zou een desktop product niet super volwassen zijn en allerlei enterprise features kunnen gebruiken? Als ik zie wat VMware Workstation allemaal wel niet kan tegenwoordig. Of Virtualbox. Zit toch heel wat server zaken in waardoor menigeen ze ook als zodanig in zet. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich qua features, tooling, support, enz. kunnen meten met ESXi/XenServer.
Want? Maak eens hard waarom een product alleen maar voor Hobby bestemd is?
Kijk eens naar de features, de tooling en de installatie handleidingen.
Wat vind jij OS level? Alleen Zones?
Die vraag is totaal irrelevant. OS level virtualisatie is keurig netjes gedefinieerd. Je vraagt nu letterlijk wat ik versta onder een fiets

Echt *elk* kamp heeft zijn voor en nadelen.
En daar ging het totaaaaaaaal niet om! Als ik je reactie zo lees heb je binnen 5 seconden op de reageer knop geragged, een of ander lapje tekst ingevoerd en dat gesubmit. Je begint met mij te beschuldig om je er vervolgens ook zelf schuldig aan te maken. Apart. De vraag over OS level slaat werkelijk alles. Ook heb je overduidelijk het stukje over Xen en KVM niet goed gelezen.
Daarnaast een van de grootste nadelen van ESXi... Geen VM's vanaf USB

Als je weet hoe usb werkt dan weet je ook dat het draaien van vm's vanaf een usb stick of disk gewoon krom is. Ik zou het nou niet direct een nadeel willen noemen.
Die beerput wilde ik dan weer niet opentrekken

Hyper-V is in ieder geval wel iets wat in Windows omgevingen veelvuldig wordt gebruikt.
Als ik de boel zo eens bekijk heb ik maar 1 hand nodig om de alternatieven voor ESXi te tellen en dus kun je echt niet spreken over "er zijn zoveel alternatieven". Vijf stuks is nou niet iets wat je als "veel" kunt aanmerken. Het wordt een ander verhaal als je spreekt van "genoeg alternatieven" want imo zijn dat er wel. Je kunt allerlei kanten op.