Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ben voornemens onderstaande lijst te bestellen (ESXi 5).
Het moederbord heeft een Realtek RTL8111E NIC.
Moederbord heeft USB3.0, out of the box LAN support en 2xSATA3 600 (criteria).

De processor is overwogen tegenover de i5 2500k.
Doorslag voor de E3-1230 zit hem in VD-t, HT (en vPro = nice to have).

Datastore:
SSD 1x Samsung 830, 512GB
HDD 2x WD Caviar Blue 500GB
USB-boot 8GB

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 187,15€ 187,15
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 87,50€ 87,50
1Asrock Z77 PRO4€ 103,30€ 103,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,95

Klopt het dat de Xeon CPU niet overweg kan met deze onboard-gpu?

Het moederbord is net beschikbaar en ik ben opzoek naar ervaring van mede-tweakers :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Het is andersom. Een Xeon heeft geen onboard GPU. Dus een moederbord met een 'echte' onboard GPU gaat wel werken (SuperMicro en Tyan hebben die) , maar zo'n bord waar het chipset ervanuitgaat dat je een GPU in je Xeon hebt, gaat niet werken.

Vaak booten de borden wel, maar het is niet zeker. Sommige borden weigeren simpelweg om door te starten.

(en je hebt natuurlijk geen beeld over de onboard VGA/DVI/HDMI poorten, maar dat snapte je vast :+ )

Dan kan je dus beter voor een i5 gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 15-04-2012 19:27 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:25:
Het is andersom. Een Xeon heeft geen onboard GPU. Dus een moederbord met een 'echte' onboard GPU gaat wel werken (SuperMicro en Tyan hebben die) , maar zo'n bord waar het chipset ervanuitgaat dat je een GPU in je Xeon hebt, gaat niet werken.

Vaak booten de borden wel, maar het is niet zeker. Sommige borden weigeren simpelweg om door te starten.

(en je hebt natuurlijk geen beeld over de onboard VGA/DVI/HDMI poorten, maar dat snapte je vast :+ )

Dan kan je dus beter voor een i5 gaan.
In dit geval kan ik de Xeon CPU wel inzetten mits ik een PCI express videokaart aanvul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milou
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21
matinez schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:34:
[...]

In dit geval kan ik de Xeon CPU wel inzetten mits ik een PCI express videokaart aanvul?
Die E3, is die niet gelimiteerd aan de C200 series chipset?
Of ik moet wat gemist hebben en dat deze ook op Z77 werkt.

EDIT:
Nagezocht op intel website http://ark.intel.com/products/chipsets/64022
Bij compatible products staan er geen xeon's bij, alleen consumer CPU's

EDIT2: E3-1220 is compatible met c202/c204/c206 chipset.
Hopelijk kan je hier weer wat verder mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Milou op 15-04-2012 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Milou schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:40:
[...]

EDIT:

Komt er ook achter dat enkel i3/ i5 en i7 worden ondersteund (chipset Z77).
Dat wordt een ander moederbord of een andere cpu uitkiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:30
Milou schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:40:
[...]

EDIT:

E3 is niet gelimiteerd aan C20x chipset. Ik heb m hier op de Q67.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milou
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400€ 162,-€ 162,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,18€ 74,36
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 101,80€ 101,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,16

Dit niet iets?
Gegarandeerd VT-D.
VT-X/VT-D word ondersteund door cpu.
Geheugen is uit te breiden tot 32gb.
NIC word ondersteund door ESXi.
En daarbij scheelt het ~100 euro invergelijking met een systeem rond een E3-1220.

@Rooke
http://www.servethehome.c...view-with-hyperthreading/
Daar is blijkbaar de benchmark op een ASUS P8H67-M EVO gedaan, blijkbaar werkt het wel maar er word gezegd op een gelimteerd aantal consumer borden.
'The lesson here is that, like previous generations of CPU’s, the server and desktop parts are interchangeable so long as the socket is correct. I was glad to see the ASUS desktop chip set UEFI is compatible with the new Xeons. CPU-Z identified the quad core Xeon E3-1220 as a Core i3, but the E3-1230 was identified differently.'
Paar minuten in google gaf mij dit, http://goo.gl/uFSWw
Is dus een bios geval maar verder zolang het een socket 1155 board is en je bios het support is het mogelijk.
Dankjewel voor deze queste _/-\o_

Vind het wel raar dat intel iets anders zegt, iemand een idee waarom? Of gaan we dan te offtopic?

[ Voor 24% gewijzigd door Milou op 15-04-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:25:
Het is andersom. Een Xeon heeft geen onboard GPU.
Kleine correctie: de meeste Xeons hebben dat niet maar een E3-1260L juist weer wel.
Dus een moederbord met een 'echte' onboard GPU gaat wel werken (SuperMicro en Tyan hebben die) , maar zo'n bord waar het chipset ervanuitgaat dat je een GPU in je Xeon hebt, gaat niet werken.

Dat geldt ook alleen als je er zelf geen videokaart bij in zet en het bord dan niet over bijv. een seriële verbinding gaat. Het is wel een instinker maar nou niet echt eentje die zo heel erg is. Wel mooi excuus om er een videokaart in te stoppen voor passthrough >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ppl schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:30:
[...]

Kleine correctie: de meeste Xeons hebben dat niet maar een E3-1260L juist weer wel.
Scuzi, je hebt helemaal gelijk :)
ppl schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:30:
Dat geldt ook alleen als je er zelf geen videokaart bij in zet en het bord dan niet over bijv. een seriële verbinding gaat. Het is wel een instinker maar nou niet echt eentje die zo heel erg is. Wel mooi excuus om er een videokaart in te stoppen voor passthrough >:)
Die zin snap ik niet... Je bord over een seriele verbinding? Bedoel je Serial Console via IPMI?
Er zijn zat borden die gewoon headless werken hoor...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het is nogal een typisch UNIX ding volgens mij maar die UNIX bakken booten gewoon verder en gooien alles over een seriële verbinding. Kun je er gewoon een normale seriële kabel aan hangen en met iets als minicom verbinden. Volgens mij zit het tegenwoordig in het IPMI verhaal als je een beetje leuke IPMI hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand een idee ofdat een Zotac GeForce GT 430 werkt met passthrough en HDMI audio ?
pricewatch: Zotac GeForce GT 430

Is een passieve 1 slot VGA kaart.

EDIT
Blijkbaar wel:
Met ondersteuning voor hdmi 1.4a, het afspelen van blu-ray-content in 3d en lossless dts audio bit streaming beschikt de videokaart over de nodige htpc-functies.
nieuws: Nvidia brengt low-end GT 430-videokaart uit

@HyperBart
Blijft een gok passthrough. Wil het wil proberen als ik mijn spullen binnen heb.

Geen apart topic maken ESXi ervaringen i.p.v. hier ?

[ Voor 53% gewijzigd door abusimbal op 15-04-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
Wat je quote geeft alleen aan dat HDMI audio werkt, passtrough ga je nog weer even moeten controleren afhankelijk van je bordje en bios en de kaart zelf, hierboven ging het daar even over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Heeft iemand hier ervaring met het Intel DQ67OWB3 moederbord icm usb booten van VMWare ESXi 5. Ik installeer ESXi5 naar een usb stick welke prima gezien wordt door de BIOS maar ondanks dat ik aangeef dat hij primair van usb moet booten poogt mijn machine telkens van een harddisk te booten en negeert hij de usb stick volledig. Ik kan wel via F10 het boot menu in en daar aangeven dat de machine van usb moet booten wat dan ook werkt, maar dit is niet echt een ideale oplossing als ik mijn server headless wil draaien ;)

Een bios update naar de laatste versie 0061 en downgrade naar 0057 heeft niets uitgemaakt. Ik heb mijn moederbord gekregen met versie 0051 en dacht er goed aan te doen hem te upgraden naar de laatste versie, dus ik ga nog eens kijken of het iets uitmaakt als ik hem terugzet naar 0051 maar verwacht van niet.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Meauses schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:19:
Heeft iemand hier ervaring met het Intel DQ67OWB3 moederbord icm usb booten van VMWare ESXi 5. Ik installeer ESXi5 naar een usb stick welke prima gezien wordt door de BIOS maar ondanks dat ik aangeef dat hij primair van usb moet booten poogt mijn machine telkens van een harddisk te booten en negeert hij de usb stick volledig. Ik kan wel via F10 het boot menu in en daar aangeven dat de machine van usb moet booten wat dan ook werkt, maar dit is niet echt een ideale oplossing als ik mijn server headless wil draaien ;)

Een bios update naar de laatste versie 0061 en downgrade naar 0057 heeft niets uitgemaakt. Ik heb mijn moederbord gekregen met versie 0051 en dacht er goed aan te doen hem te upgraden naar de laatste versie, dus ik ga nog eens kijken of het iets uitmaakt als ik hem terugzet naar 0051 maar verwacht van niet.
Ervaring mee :+
Als ik mij goed kan herinneren kan je die HD ook uitschakelen in de sequence zodat alleen je stick te kiezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Rooke schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:21:
[...]

Ervaring mee :+
Als ik mij goed kan herinneren kan je die HD ook uitschakelen in de sequence zodat alleen je stick te kiezen is.
Blij te horen dat ik niet de enige ben ;)

Ik heb goed gekeken maar kan het absoluut niet vinden. ik kan wel de devices prioriteren en aangeven 'boot from usb first' maar dat interesseert het moederbord geen fluit....
Ik kan de harddisks in ieder geval niet uit de boot sequence halen onder het kopje Boot in de BIOS. Weet jij nog waar dat zat?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Kun je van dat lijstje de volgorde niet veranderen dan?? (Met +/- ofzo?)

Kan ff voor je kijken als dat nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
RudolfR schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:49:

Jawel, maar al zet ik de betreffende usb stick bovenaan of onderaan maakt niets uit. Zelfs met advanced of normal boot sequence pakt de usb niet. Via F10 dus weer wel dus de usb stick werkt, heb er zelfs 2 anderen nog geprobeerd en een andere usb poort, nada :(

Als je zou willen graag, want iets klopt er niet bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:43

Daar heb ik ook ervaring mee!
RudolfR schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:49:

Bij heeft dat niet geholpen. Sterker nog als hij allen de USB stick heeft wil hij er nog niet van opstarten.

Mijn oplossing is geworden ESXi 4.1 draaiten. Deze start wel gewoon op van USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik draai wel 4.1 inderdaad, kennelijk maakt dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Ik heb overigens de DQ67SWB3. Chipset is wel gelijk dus het lijkt aan een combinatie van chipset USB en ESXi5.0. Heb ook meerder merken USB sticks gehad heeft ook niet geholpen.

ESXi 4.1 heeft nooit problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Goh bijzonder dan... hoop dat er ooit nog een fix voor komt.

Gelukkig was ik hier aan het goede adres ;) bedankt allen!
Ik ga nu eens 4.1 proberen, die zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Of een BIOS wel of niet van USB boot heeft geen snars met ESXi te maken.
Disable eens alle andere opties om van te booten, waardoor alleen je USB stick als bootable device in de lijst staat. Je kan ook eens kijken of er een optie in je BIOS zit die endless boot heet, en die uit zetten.
EHCI Hand-off moet je ook aanzetten, en de USB delay vaak iets korter zetten (staat default op iets van 30s).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
FireDrunk schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:12:
Disable eens alle andere opties om van te booten, waardoor alleen je USB stick als bootable device in de lijst staat. Je kan ook eens kijken of er een optie in je BIOS zit die endless boot heet, en die uit zetten.
EHCI Hand-off moet je ook aanzetten, en de USB delay vaak iets korter zetten (staat default op iets van 30s).
Zelfs na het disablen van de onboard SATA controller pakte hij de usb stick nog niet eens...

Nu met ESXi 4.1 werkt het dus wel in 1x... lijkt mij ook niet logisch dat het met ESXi te maken heeft maar blijkbaar toch wel (iets)...
Zal van de week eens verder testen. Endless boot heb ik niet gezien, EHCI en usb delay ook niet overigens. Kan alleen hard disk delay instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Wat ik al eens getest heb is alleen het MB geen HHD's ander kaarten echt alleen een USB stick. Dan wil hij nog niet starten. De ander dingen die je opnoem heb ik dan niet geprobeerd. (en ook nooit zien staan in de BIOS)

Maar waarom zou hij wel 4.1 (en windows installaie) van de USB willen starten en 5.0 niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Nelisj op 17-04-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Al andere USB poort gebruikt ?
Je gebruikt toch de USB aan de achterkant van het moederbord.

Enable UEFI mode gedaan ?

http://www.rm.com/Support...163709&nav=0&referrer=rss
http://communities.vmware.com/thread/327173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je een ESXi server ook als NAS/fileserver gebruikt (dus met 6 harddisks) en er continu 5+ VMs op hebt draaien (freenas, firewall, webserver, windows server, windows 7 download client, linux dev vm) is er dan echt veel baat bij om een zuinige server te kopen? Dan ga je toch zowiezo naar de 100w? Ik heb nu een stevige ESXi 5 server met AMD 1090T processor met 16GB geheugen en met 6 drives en bovenstaande VMs in gebruik, verstookt die gemiddeld 130 watt. Vraag me af of de kosten van een investering wel tegen de baten opwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het ligt geheel aan de benodigde performance. Je kunt wel heel veel vm's draaien maar als ze niks doen kun je het met zuinigere hardware dat wat slomer is ook wel af. Als je een paar vm's draait die echter flink wat vergen van bijv. de cpu en de disk(s) heb je meer power nodig wat vaak ook automatisch betekent dat het nou niet echt energiezuinig kan. Je kunt natuurlijk op dat vlak ook wel enigszins wat aan energiebesparing doen maar dan hebben we het eigenlijk meer over een systeem efficiënter laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24

Ik heb de DH61WWB3 en heb dit ook gehad.
Ik weet niet meer wat ik gedaan heb maar ik heb het wel voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat ESXi5 met GPT werkt en ESXi4 met MBR. Maar dat zou (omdat het minder dan 2TB is) geen probleem voor je BIOS moeten zijn.

Misschien dat je het eens in die richting moet zoeken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Volgens mij was dat het en het was heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
offtopic:
Als je zo ziet hoe goedkoop die HP DL G5 series zijn geworden, word je toch ook blij van :) .

DDR2 geheugen is ook maar een schijntje, support to 32GB, heb je een leuke speeltuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:54:
Als je zo ziet hoe goedkoop die HP DL G5 series zijn geworden, word je toch ook blij van :) .

DDR2 geheugen is ook maar een schijntje, support to 32GB, heb je een leuke speeltuin...
maar die servers passen niet bepaald in dit topic O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
I know, you're preaching to the choir :P
FTFY!

Binnenkort het voorschotje binnen voor mijn i3 setje, dan bestel ik mijn Xeon E3 en kunnen we eens kijken hoe een ge-VT-d'e HD4350 reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog eventjes en dan heb ik i3 + Mobo + 16Gb dan kan ik eindelijk eens echt met esxi aan de gang gaan
heb ook nog 30Gb SSD als cache disk liggen en een 96Gb SSD als storage en wat SATA Harddiskjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:57:
nog eventjes en dan heb ik i3 + Mobo + 16Gb dan kan ik eindelijk eens echt met esxi aan de gang gaan
heb ook nog 30Gb SSD als cache disk liggen en een 96Gb SSD als storage en wat SATA Harddiskjes
:')

Fuck, had nog niet gelezen wie die opmerking had gegeven _O-

Lees wel heel wat positieve dingen over die Radeon HD 4350 en VT-d'en

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 18-04-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Voor de mensen die nog een stroom meter zoeken de Voltcraft energy-logger 4000 is in de aanbieding bij Conrad, 20 euro (letop geen verzend kosten (6,95) vanaf 25 euro bij ideal betaling, dus bestel er nog iets bij).

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
En voor Belgen: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=122181
Wel de Energy Check 3000...

Maar die was bijna even nauwkeurig als een 4000, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

abusimbal schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:43:
Al andere USB poort gebruikt ?
Je gebruikt toch de USB aan de achterkant van het moederbord.

Enable UEFI mode gedaan ?

http://www.rm.com/Support...163709&nav=0&referrer=rss
http://communities.vmware.com/thread/327173
Jup dit werkte bij mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:17:
En voor Belgen: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=122181
Wel de Energy Check 3000...

Maar die was bijna even nauwkeurig als een 4000, niet?
die heb ik.. prima ding om ff grofweg het verbruik te meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Energy Check is veel slechter bij laag verbruik (geen power factor correction)
Monitor en Logger zijn wel goed.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
^^ ok, thanks for the reminder...

Hmmm, ik heb net weer wat zitten opzoeken over mijn vandaag bestelde pricewatch: Supermicro X9SCM-F icm een E3'tje, maar dan kom je eigenlijk volgende dingen tegen:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1607992&page=8

De driver die door Chilly is gekoppeld aan de 82579LM heeft dus nog wat problemen, zeker met jumboframes en er zijn mensen die gewoon in het algemeen ook problemen hebben met die NIC :/

Dus! * HyperBart is aan het denken om gewoon lekker safe te gaan en voor 20 EUR extra heb je dan een werkende NIC, garantie dat het werkt, geen gezeur, lekker vanilla ESXI 5 er op zetten en tadaaaa: http://www.supermicro.com...eon/C202_C204/X9SCA-F.cfm

Alleen... Nog even nakijken of ik gekke dingen moet doen voor voeding? Was daar geen probleem mee met een gewone desktop voeding à la mijn L7 van BeQuiet?

En nog even voor de PCI-e slotenkenners:

http://www.supermicro.com...eon/C202_C204/X9SCA-F.cfm
VS
http://www.supermicro.com...eon/C202_C204/X9SCM-F.cfm

Verschillen wat betreft de PCI-e sloten:

De X9SCA-F heeft:
1 (x16) PCI-E 2.0 slot
2 (x4) PCI-E 2.0 (in x8) slots

De X9SCM-F heeft:
2 (x8) PCI-E 2.0 in x8 slots
2 (x4) PCI-E 2.0 in x8 slots

Dus de grootte is telkens dat van een x8 slot, maar de snelheid is dat van een x4 vs 2 x8 en 2 x4's?

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://attachments.techguy.org/attachments/191871d1304625304/pci-express-slots.gif

[ Voor 57% gewijzigd door HyperBart op 19-04-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter - Netwerkadapter pakweg 23,-
werkt met ESXi x en alle VM's zonder probs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb al zo een MT Adapter maar op de een of andere manier ben ik altijd zo een neuroot dat ik ook mijn onboard shizzle werkend wil krijgen... En ik ben dan gefrustreerd als ik al eens een servergrade moederbordje aanschaf dat dat dan NOG niet compleet in essentie werkt...

Plus: het moederbordje met de 2 L-netwerkkaarten kost 20 EUR meer dan het het niet out of the box werkend kaartje... Die Intel adapter komt dus eigenlijk duurder uit :P

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 19-04-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:48

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

De 'electrical' busbreedte is inderdaad bij sommige sloten minder dan de fysieke slotbreedte. Sommige moederborden zoals die van Tyan lossen het op door de achterkant van het slot open te laten, waardoor de kaart gewoon uitsteekt.
Mogelijk is bij deze sloten de voeding wel over de hele breedte, wat net het verschil kan betekenen tussen langzamer of niet werken van de kaart.
offtopic:
HowStuffWorks :D, doet me denken aan het hampsterdance-tijdperk

Afgelopen dagen schakelde ESXi4.1 continue automatisch een specifieke VM uit terwijl de rest vrolijk doorliep. Ik kreeg wel een melding van onvoldoende schijfruimte.
De thin provisioned VMDK was <15GB groot van de 32GB. vSphere gaf aan dat de datastore nog 20GB vrij had, geen direct probleem dus.
Vervolgens handmatig de verbruikte ruimte op de datastore opgeteld en blijkt er veel minder dan die 20GB vrij te zijn. Na een herstart van vSphere blijft er 20GB vrij staan. Ik klik op de datastore en op refresh waarna de juiste info verschijnt: <1GB vrij.
Blijkbaar werd de VM gestopt omdat het VM-swap ontoereikend was, maar de datastoreinfo blijft gecachet tot ik handmatig refresh.
Geef dan geen informatie, in plaats van incorrecte |:(.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
FireDrunk schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:12:
Gister nog even een installatie gedaan van ESXi 5 en UEFI op enabled gezet, toen startte de pc wel ESXi 5 op vanaf usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09

Niet zo'n ervaring met een Intel moederbord, maar wel met een Gigabyte moederbord (P35-DS4). Ook die kon ik op geen manier van een USB stick laten booten. Uiteindelijk bleek dat Gigabyte erg kieskeurig was qua partitionering van die stick. Hier vond ik uiteindelijk de oplossing:

http://doomdogus.wordpres...on-gigabyte-motherboards/

Je lijkt al een oplossing gevonden te hebben, maar misschien dat dit ook voor jouw Intel bord geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Nextron, dat klopt, want berekenen hoeveel ruimte er nog vrij is, is soms lastiger dan je denkt. Juist met thin provisioning. vCenter doet wel een scheduled update van datastores naar mijn weten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Hyperbart: kijk vooral ook goed naar de overige zaken zoals de SATA poorten (zul je in dit geval geen last van hebben maar het zijn wel dit soort kleine dingen waarin ze verschillen). Op die X9SCM-F heb je SATA-2 en SATA-3 poorten (met de bijbehorende snelheden).

De L versie van de onboard NICs werkt prima in ESXi omdat dit hetzelfde is als wat er op de Intel Pro/1000 NIC zit die iemand hier noemt. Het jumbo frames verhaal voor de LM versie is misschien zuur maar men vergeet vaak dat alle apparatuur dat dan ook wel moet ondersteunen en het ook lang niet altijd een performancewinst is. In een aantal gevallen merk je het niet en in een ander aantal gevallen is het zelfs een performanceverlies. Voor Gbit snelheden heb je ook geen supersnel PCIe slot nodig dus ook dat is geen groot probleem.

Die PCIe sloten zijn eigenlijk alleen een probleem als je een high end videokaart wil gaan gebruiken omdat die vaak x16 vereisen terwijl het bordje x8 sloten heeft. Nadeel van die kaarten is ook meteen de powerconsumption. Je ESXi servertje is daarna niet bepaald zuinig meer. Je kunt een mindere videokaart gebruiken zodat je systeem ook weer wat zuiniger is maar of die kaarten in x8 sloten passen...geen idee.

Vergeet niet dat je bij de SCA 3 PCIe sloten hebt, bij de SCM heb je er 4. De SCA doet dan ook nog eens PCI wat voor sommigen misschien handig is hoewel ik denk dat je vandaag de dag toch beter af bent met PCIe.

Voor mij was het ook een lastige keuze maar ik ben uiteindelijk toch voor de SCM versie gegaan vanwege de 4 PCIe sloten. Ik denk dat ik persoonlijk meer heb aan extra netwerkkaarten e.d. dan zo'n high end videokaart. Die laatste heb ik in mijn werkstation zitten waar ik ook een vm voor dit soort situaties op zou kunnen draaien. Die werkende extra NIC van de SCA is wel aardig maar die van SCM was ook prima werkend te krijgen. Het meest doorslaggevende was toch wel dat ik van de SCM heel wat info en gebruikerservaringen kon vinden en dit bord ook makkelijk te vinden was bij een webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels een MSI E350IS-E45 op ESXi 5 draaien. VLANs wilden niet werken, ik vermoed dat ik ergens iets fout geconfigureerd had. Tot die tijd zou ik er even een Intel Pro 1000 PT quad port NIC in gebruiken. Wat ik ook deed, booten wilde niet met die NIC. Fan ging draaien, beeld bleef zwart. IGP op forced gezet, nog niks. Quad port NIC in een ander systeem getest, werkte perfect. Zo ging het maar door.

Uiteindelijk heb ik CiPHER een DM gestuurd, of hij bij die van hem eens kon testen. Daar werkte het meteen. Uiteindelijk heb ik mijn Hyper-V systeem uitgezet, daar een Intel Pro 1000 dual port NIC uit gehaald, en deze werkte meteen.

Tussendoor had CiPHER ook even getest of dit bordje 2x 8GB slikte, en dat werkte ook prima. Hij gebruikt A-data 1,35V reepjes. Ik heb er zelf gewoon 2x 4GB Kingston valueram in zitten, deze host draait als belangrijkste mijn pfsense routertje.

Ik heb het stroomverbruik van de mijne nog niet gemeten, hopelijk dat dat van het weekend nog even lukt, al hangt ie nu nog aan een 300W no-name voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm

edm

Ik heb eens het verbruik van mijn ESXI van mijn afgelopen week bekeken.

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/EmielMetselaar/folders/Jing/media/b9921998-0489-4636-b6db-4bdda60fbbac/esxi_usage.png

Het periodiek herstarten van mijn apache helpt nog niet afdoende, zo nu en dan wordt een mono process niet mee gekilled met best wat impact op het verbruik ;)

Ik moet eerdaags ook nog een dappere poging doen om de gratis versie te installeren (ik kan toch dan gewoon mijn datastore importeren en weer gaan), of kan ik op de een of andere manier te 60daags versie downgraden?

[ Voor 10% gewijzigd door edm op 21-04-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je moet ook voor de gratis versie een key installeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het is zelfs dezelfde download. Op basis van de key die je invoert maakt hij er de juiste versie van (hij schakelt modules in of uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm

edm

Aha thanks 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ppl schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 20:46:
Hyperbart: kijk vooral ook goed naar de overige zaken zoals de SATA poorten (zul je in dit geval geen last van hebben maar het zijn wel dit soort kleine dingen waarin ze verschillen). Op die X9SCM-F heb je SATA-2 en SATA-3 poorten (met de bijbehorende snelheden).
Die zijn gelijk, 2x SATA3 en 4x SATA2
De L versie van de onboard NICs werkt prima in ESXi omdat dit hetzelfde is als wat er op de Intel Pro/1000 NIC zit die iemand hier noemt. Het jumbo frames verhaal voor de LM versie is misschien zuur maar men vergeet vaak dat alle apparatuur dat dan ook wel moet ondersteunen en het ook lang niet altijd een performancewinst is. In een aantal gevallen merk je het niet en in een ander aantal gevallen is het zelfs een performanceverlies. Voor Gbit snelheden heb je ook geen supersnel PCIe slot nodig dus ook dat is geen groot probleem.
Probleem is dat die LM in het algemeen blijkbaar ook redelijk onstabiel is heb ik gelezen, weet niet wat de general opinion binnen Tweakers hiervan is?
Die PCIe sloten zijn eigenlijk alleen een probleem als je een high end videokaart wil gaan gebruiken omdat die vaak x16 vereisen terwijl het bordje x8 sloten heeft. Nadeel van die kaarten is ook meteen de powerconsumption. Je ESXi servertje is daarna niet bepaald zuinig meer. Je kunt een mindere videokaart gebruiken zodat je systeem ook weer wat zuiniger is maar of die kaarten in x8 sloten passen...geen idee.
Daar twijfel ik dus ook aan, maar daarvoor heb ik in ieder geval mijn x16 slot voor, zeker handig om een beelkdaart aan een VM te geven... Ik vraag me alleen af of mijn M1015 ook netjes gaat spelen met een x4 snelheid in een x8-vorm slot... Ga ik tegen een limit lopen van dat slot hier met die kaart? Gaat die kaart uberhaupt werken? Zo niet gaat het x16 slot er aan vrees ik...
Vergeet niet dat je bij de SCA 3 PCIe sloten hebt, bij de SCM heb je er 4. De SCA doet dan ook nog eens PCI wat voor sommigen misschien handig is hoewel ik denk dat je vandaag de dag toch beter af bent met PCIe.

Voor mij was het ook een lastige keuze maar ik ben uiteindelijk toch voor de SCM versie gegaan vanwege de 4 PCIe sloten. Ik denk dat ik persoonlijk meer heb aan extra netwerkkaarten e.d. dan zo'n high end videokaart. Die laatste heb ik in mijn werkstation zitten waar ik ook een vm voor dit soort situaties op zou kunnen draaien. Die werkende extra NIC van de SCA is wel aardig maar die van SCM was ook prima werkend te krijgen. Het meest doorslaggevende was toch wel dat ik van de SCM heel wat info en gebruikerservaringen kon vinden en dit bord ook makkelijk te vinden was bij een webshop.
De SCA heb ik ook al heel wat van gelezen dat die perfect werkt met ESXi en de ervaringen daarvan zijn ook heel positief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn M1015 doen het in alle sloten van al mijn borden (PCIe x16 met x8 wiring, en x8 met x4 wiring). Enige waar je op moet letten is dat die verkapte x4 sloten nog wel eens achter een PCIe Hub zitten, en VT-d vind dat niet altijd leuk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Mijn Br10i (seniore broertje van de M1015?) zit probleemloos in dat bord in één van de PCI-e x8(4) poorten in passthrough. Zelfs met vier maar lanes zul je met acht HDD's niet tegen de bottleneck van 2GB/s aanlopen.

Verder heb ik nog geen succes met VGA passthrough op dat bord, dus de aanwezigheid van het x16 slot voor dat doel zou ik niet zwaar laten wegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nextron op 21-04-2012 19:40 . Reden: 'senior' toegelicht ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Br10i is juist kleine broertje volgens mij.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Br10i is het jongere familielid :P sata300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Mijn ESXi machine werd heel onstabiel door het uitschakelen van een aantal USB poorten en de display poorten.
Systeem startte wel om, maar na een tijd werd het systeem volledig onbereikbaar.

't Scheelde wel een paar Watt, dus ik zou het liever weer opnieuw doen, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets kan 'debuggen' onder ESXi.
Iemand wat tips over waar ik dat zou kunnen terugvinden in de logs? Of hoe ik fouten herken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
dmesg
/var/log/*

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
edm schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 11:04:

Ik moet eerdaags ook nog een dappere poging doen om de gratis versie te installeren (ik kan toch dan gewoon mijn datastore importeren en weer gaan), of kan ik op de een of andere manier te 60daags versie downgraden?
Kun je niet gewoon een gratis key toevoegen en dan de andere verwijderen? Hoef je niet opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 18:25
Je kan je key gewoon veranderen. Geen nood om opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:54
Voor een thuis ESXi & ZFS server ben ik van plan om het Supermicro X9SCM-F moederbord te gaan gebruiken. Nu loop ik alleen vast op de voeding.

De setup wordt als volgt:

Processor: Xeon E3-1230.
Memory: 2x Kingston 8GB 1333MHz DDR3 Registered ECC with Parity CL9 DIMM Quad Rank, x8 LV
Harddisk: 2x 1TB(Green edition; WD10EADS)
2x 2TB (Green edition; WD20EARX)
16GB USB ( ESXi + ZFS vm )

Grote kans dat ik de hardeschijven later nog ga uitbreiden.

Kan ik hiervoor de "be quiet! Pure Power L7 300W" voeding gebruiken? Deze heeft namelijk maar 1x 4 pin. Terwijl het moederbord 2x 4Pin heeft. Ik weet dat het in sommige situaties geen probleem is, maar is het bij dit moederbord ook het geval?

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Jitse H schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:29:
Voor een thuis ESXi & ZFS server ben ik van plan om het Supermicro X9SCM-F moederbord te gaan gebruiken. Nu loop ik alleen vast op de voeding.

De setup wordt als volgt:

Processor: Xeon E3-1230.
Memory: 2x Kingston 8GB 1333MHz DDR3 Registered ECC with Parity CL9 DIMM Quad Rank, x8 LV
Harddisk: 2x 1TB(Green edition; WD10EADS)
2x 2TB (Green edition; WD20EARX)

Grote kans dat ik de hardeschijven later nog ga uitbreiden.

Kan ik hiervoor de "be quiet! Pure Power L7 300W" voeding gebruiken? Deze heeft namelijk maar 1x 4 pin. Terwijl het moederbord 2x 4Pin heeft. Ik weet dat het in sommige situaties geen probleem is, maar is het bij dit moederbord ook het geval?

Alvast bedankt voor een reactie.
Ik gebruik dat bord icm met een be quiet 500 watt, speciaal vanwege die aansluiting. ik heb toendertijd een mail naar supermicro gestuurd en zij bevolen aan om een voeding met een dubbele p4 te gebruiken.

(btw, esxi en een vm op dezelfde usb stick gaat afaik niet werken, net zo min als enige datastore op een usb device, of er moet recentelijk een oplossing voor gevonden zijn (http://communities.vmware.com/message/1895391))

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Helaas geen directe reactie op je vraag, maar:
Bedoel je hiermee een datastore voor die ZFS VM op een pendrive te maken?

Dat gaat afaik niet werken, ik wou hetzelfde doen maar ESXi biedt hiervoor helaas geen ondersteuning :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

In de handleiding geven ze wel expliciet aan dat je een 8-pins connector moet gebruiken, maar dat zal er natuurlijk ook in staan om geen zeurende klanten te krijgen die een 130W CPU hebben.

Ik zou zonder zorgen die 4-pins erop aansluiten, voor jouw 80W TDP.

Er zijn wel wat problemen met de rest van je setup:
Dat moederbord ondersteund alleen unregistered ECC, en dat is (al heel lang) erg beperkt in keuze en duur.

Je kan ook geen VM's op je USB-stick zetten. ESXi kan je erop installeren maar het kan niet als datastore geconfigureerd worden. Je hebt dus een hardeschijf oid nodig om je ZFS-VM op te installeren.

De voeding heeft twee 12V-rails. De tweede is toegewijd aan de GPU, die je dus niet zult gebruiken. Gelukkig kan je meer dan 50% per rail gebruiken maar effectief houdt je (zonder kabels te modden) ~200W over op de 12V.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
Allereerst bedankt voor jullie meedenken :-)

Dan eerst de rest van de setup maar goed krijgen:
(btw, esxi en een vm op dezelfde usb stick gaat afaik niet werken, net zo min als enige datastore op een usb device, of er moet recentelijk een oplossing voor gevonden zijn (http://communities.vmware.com/message/1895391))
Bedoel je hiermee een datastore voor die ZFS VM op een pendrive te maken?

Dat gaat afaik niet werken, ik wou hetzelfde doen maar ESXi biedt hiervoor helaas geen ondersteuning
Het principe heb ik hier vandaan.
Is dit niet meer mogelijk na ESXi 4.1?
Dat moederbord ondersteund alleen unregistered ECC, en dat is (al heel lang) erg beperkt in keuze en duur.
Weet je welke modules hier geschikt voor zijn? Pricewatch is niet gemakkelijk in het zoeken op wel ECC maar niet registered... Of is een ander moederbord beter geschikt? IP KVM lijkt mij wel erg handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Jitse H schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:16:
Het principe heb ik hier vandaan.
Is dit niet meer mogelijk na ESXi 4.1?
Na het vluchtig doorgekeken te hebben lijken ze daar ook een local datastore te gebruiken, op een SSD, dus geen USB.
Weet je welke modules hier geschikt voor zijn? Pricewatch is niet gemakkelijk in het zoeken op wel ECC maar niet registered... Of is een ander moederbord beter geschikt? IP KVM lijkt mij wel erg handig...
Ik heb maanden geleden al een bugreport aangemaakt voor de brakke filter op ECC-geheugen maar daar wordt weinig aan gedaan. Deze heb ik en werkt: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G

Mijn keuze voor het bord was ook erg beïnvloed door de aanwezigheid van de IP-KVM, maar zodra je systeem stabiel werkt heb je het eigenlijk niet meer nodig en gaat het meeste via SSH of vSphere. Wanneer je echt met passthrough gaat experimenteren heb je weer kans dat het KVM deel niet werkt en je alsnog een toetsenbord moet aansluiten.

Met de ervaring die ik nu heb, zou ik niet voor dit duurdere server-class bord hebben gekozen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Deze voeding vind ik goed. pricewatch: Thermaltake Smart M450W

Heeft een 8 pin CPU aansluiting, is modulair en heeft 6 SATA aansluitingen.

Deze is ook met 8 pin CPU aansluiting. pricewatch: XFX Pro 450W

[ Voor 24% gewijzigd door abusimbal op 22-04-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
Nextron schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:56:
[...]
Na het vluchtig doorgekeken te hebben lijken ze daar ook een local datastore te gebruiken, op een SSD, dus geen USB.

[...]
Het staat bij punt 7.1.1 (pagina 4)
Add a boot-disk (ESXi needs about 4GB, but we will add a storage OS,
so it could be a 16-32 GB SLC-USB3 Stick connected to USB2 but best is any 50 GB Sata SSD)
Ik wil graag geen SATA aansluiting hiervoor gebruiken, om een extra SATA controller uit te sparen ( voor passthrough van de ZFS array kan dan de onboard controller worden gebruikt... ) Hierbij kunnen de schijven dan ook downspinnen bij inactiviteit, dat scheelt weer stroomverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Jitse H op 22-04-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ze hebben het niet helemaal doordacht in die guide. In je gequote tekst hebben ze het over de bootdisk. ESXi kan inderdaad booten van USB.

In het volgende stuk zeggen ze:
We can virtualize the OS itself but we must
allow exclusive pass-through access to a disk-controller and disks via vt-d. Because vt-d works only on pc-i device not on disk-level, you must assign a complete disk controller. This could be onboard sata, if you boot from USB or you need an extra disk controller, if you boot from sata.
De dikke tekst vormt een probleem: Het is mogelijk maar nutteloos: Zodra je de onboard controller op passthrough zet is deze niet meer beschikbaar voor ESXi, en daarmee ook niet als datastore. USB apparaten kunnen niet als datastore worden gebruikt.
Je kan vervolgens dus geen VM maken die de controller claimt, omdat er geen locatie is om de VM-bestanden te plaatsen.

Daarnaast lijken de kleine goedkope SATA-controllers niet goed door ESXi ondersteund te worden waardoor je alsnog naar een duurdere 8-poorts moet.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:04
ik heb een geslaagde installatie achter de rug.
setup is een intel DQ76OWB3 mb met een 2400S.
de informatie in de beginpost is een klein beetje achterhaald voor esxi 5 icm dit MB. De link verwijst naar een tgz dewelke geldig is voor esxi 4.
hieronder kort wat de stappen waren:

download de esxi iso van de site van vmware
download de esxi customizer hier http://esxi-customizer.v-front.de/
download de esxi 5.0 packaging tools hier http://v-front.blogspot.d...nity-packaging-tools.html
download de juiste tgz voor dit MB en voor esxi 5. http://hardforum.com/showthread.php?t=1607992&page=4 (onderaan de pagina)

de gecomprimeerde bestanden uitpakken

open de esxi packaging tool als admin
selecteer de tgz en destination
de 4 onderste invulvelden kan je invullen wat je wil

dan open je de esxi customizer en linkt naar de juiste vib (dewelke gemaakt is door je tgz) en iso

de iso nog bootable maken via unetbootin en het is klaar!

uefi bootable enablen en usb boot order juist zetten in bios van MB

installatie gaat zonder problemen, nic wordt herkend en werkt volledig (1gbit)

erg offtopic, maar misschien handig voor mensen die net als ik twijfelden of het wel ging lukken. bij deze, het lukt!

//edit: aanpassing uefi

[ Voor 4% gewijzigd door Dimitrip op 23-04-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Nextron: met welke grafische kaart had jij al ge-VT-d'ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Een Radeon HD 3450, GeForce 6200 en een USB2VGA adapter. Die laatste produceerde wel beeld maar benut normaal volgens mij de primaire grafische kaart, wanneer die virtueel is werkt het dus heel slecht.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Tot nu toe hebben we alle nvidia tesla's ook middels vtd kunnen gebruiken, vrijwel geen performance impact met opencl.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2012 09:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nextron schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 01:11:
Een Radeon HD 3450, GeForce 6200 en een USB2VGA adapter. Die laatste produceerde wel beeld maar benut normaal volgens mij de primaire grafische kaart, wanneer die virtueel is werkt het dus heel slecht.
Slechte voortekenen dus, ik ga het testen met een 4350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Heb bij de aanschaf van mijn ESXi server nooit stilgestaan bij het verbruik. Na een beetje lezen over undervolting heb ik het voltage van mijn CPU en RAM verlaagd. Aangezien de server ruim in de CPU zit heb ik ook twee cores uitgeschakeld en de clock verlaagd van 3200 naar 2000. Snelheidsverschil merk ik wel bij de windows VMs, maar niet bij de linux VMs. Verschil is acceptabel gezien het resultaat.

AMD Phenom II X6 1090T (6x 3200 MHz)

Aantal enabled cores 6 -> 4

CPU vcore van 1.400 -> 1.200

RAM voltage 1.5 -> 1.35

Clock 3200 -> 2000

Ben erg tevreden met het resultaat:
Verbruik met 3 draaiende maar idle VMs van 130w naar 90w... 40w winst!

Na wat lezen leken deze waardes veilig en het werkte meteen. Wellicht kan de vcore nog verder naar beneden, maar heb geen zin in een instabiele server en teveel down-time op m'n VMs. Systeem bestaat verder uit een Asus M4A88TD-M/USB3 mobo met 6 HDDs via onboard SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dan is er iets goed mis, want ook ESX zou bij idle de CPU terug moeten clocken. En een verschil van 40W betekend eerder dat je ESX in het High Performance Profile heeft gelopen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ehm... ik heb inderdaad ook het power profiel aangepast adhv deze instructies (http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management) maar ik had het volgens mij al eerder op low power gezet.

Kon het niet laten...
CPU vcore van 1.200 -> 1.100 nog een kleine winst van 3w, nu 87w met 3 idle VMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je het Profiel ook op Custom gezet? Want anders hebben die instellingen geen/amper zin.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Wat dacht je van een HP 8000 elite icm met een synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mis ik iets? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:19:
Heb je het Profiel ook op Custom gezet? Want anders hebben die instellingen geen/amper zin.
Hij staat nog op profiel low power.

Een beetje gespeeld met profielen low power en custom power, maar het schommelt teveel om een duidelijk verschil te zien. Het _lijkt_ erop dat het met profiel low power bijna 1w lager is dan met profiel custom. In beide gevallen onder software -> advanced de eerder genoemde settings ingevuld.

Daarnaast heb ik een el-cheapo Elro M12 energiemeter die volgens de handleiding 2% afwijking kan hebben. Maar ondanks deze specificatie zie ik consequent dat het profiel custom ong. 1w meer verbruikt dan profiel low power. Kan iemand dit eens op zijn systeem testen?

[ Voor 16% gewijzigd door wian op 24-04-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nextron schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:49:
Er zijn wel wat problemen met de rest van je setup:
Je bedoeld hier unbuffered geheugen want het registered geheugen van mijn Mac Pro werkt prima op dit bordje ;) Als je 8GB modules wilt hebben let dan wel op welke je koopt want dat is nogal een kieskeurig verhaal. Op de Supermicro site staan wat modules vermeld die het moeten doen. Daarnaast meldt Kingston dat ze ook nog een paar sticks hebben die in de X9SCM-F mobo werken.

@Jitse H: het X9SCM-F mobo heeft ergens onderaan nabij de 6 sata poortjes een normale usb connector zitten. Daar kun je een normale usb stick in stoppen waarop je dan ESXi installeert. ESXi snapt vanzelf dat het om een usb stick gaat en zal daar geen datastore e.d. op aanmaken. Als je in de vSphere client je server gaat beheren zal hij dit ook melden. Daar kun je dan eenvoudig een datastore aanmaken (die op een hdd of ssd of network share staat). Dit is een vrij normale setup, vooral bij mensen die met iSCSI of NFS werken en via die weg de vm's aanbieden. Hun datastore staat dan op hun fileserver/nas/san. Je kunt trouwens iedere stick gebruiken die je maar wilt zolang hij maar minstens 1GB groot is (ga dus liever voor 2 of 4GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Unbuffered == Unregistered... Een Mac Pro kan ook gewoon unbuffered geheugen bevatten...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ah crap das waar ook, ik moet ook niet voor koffietijd replyen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
20:33 koffietijd? :+

Hoezo nachtbraker :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Mag ik iedereen van jullie lieve tweakertjes (maar natuurlijk moet ik dat niet en was ik de enige stomme kloot) nog eens herinneren aan het MAKEN VAN FUCKING BACKUPS! :)

Per chance was het mijn management XP machine en een test machine, maar even goed mijn domain controller en dan zat ik hier netjes...

Diskje kapot dus :)

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 26-04-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:26:
Mag ik iedereen van jullie lieve tweakertjes (maar natuurlijk moet ik dat niet en was ik de enige stomme kloot) nog eens herinneren aan het MAKEN VAN FUCKING BACKUPS! :)

Per chance was het mijn management XP machine en een test machine, maar even goed mijn domain controller en dan zat ik hier netjes...

Diskje kapot dus :)
Minimaal twee disks erin, dan een lege vmdk toevoegen aan je domein-ding en simpelweg Windows backup aanzetten. Maakt eerst een full, dan dagelijks een incremental en als je wil 1x per week nog een full-backup. Disk vol = oude backup verwijderen. Als je boot-disk dood gaat heb je met en half uurtje weer een werkende win2008 installatie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Totdat je ESXi bak om wat voor reden dan ook stuk gaat, je dc daardoor niet bereikbaar is en je daardoor ineens ook niet kunt inloggen. Backups zijn leuk maar voorzie ook even in het stukje waarin belangrijke dingen als een dc niet beschikbaar zijn (aka een local admin account met ergens iets van lokaal wat beheertools).

In hoofdzaak zijn mijn vm's vervangbaar en dus maak ik er op dit moment ook geen backup van. Ik ben nog wel aan het overwegen om dat straks wel te gaan doen omdat ik dan ook wat meer aan infrastructurele zaken op die vm's wil gaan doen waardoor dingen als een backup van belang worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

jadjong schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:52:
[...]

Minimaal twee disks erin, dan een lege vmdk toevoegen aan je domein-ding en simpelweg Windows backup aanzetten. Maakt eerst een full, dan dagelijks een incremental en als je wil 1x per week nog een full-backup. Disk vol = oude backup verwijderen. Als je boot-disk dood gaat heb je met en half uurtje weer een werkende win2008 installatie. _/-\o_
Tot je een keer sluiting/brand/oid hebt en de hele bak kapot is. Dan is dus ook je backup weg. Dan kun je nog beter een USB disk met USB-Passthrough aan de VM hangen en met Windows Backup aan de slag gaan.
Maar imo is het makkelijker de VM's zelf te backuppen, die kun je in geval van nood zelfs met VMware Workstation draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Zer0 op 26-04-2012 23:48 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En die USB stick brand niet door?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Niet als je er snel bij bent (aka superreflexen of Guus Geluk heten) :P On a more serious note: het zijn wel dingen waar je over na moet denken. De setup met alles op 1 bak is leuk en doe je voor het plezier (omdat het kan!) en om er wat van te leren. Je doet het echter niet als serieuze oplossing want dat is echt de goden verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ik heb net hdparm/Cygwin op mijn Windows 2008 NAS uitgeprobeerd. Deze krijgt mijn HDD's ook niet standby:
c:\hdparm>hdparm -y /dev/sdb
 issuing standby command
 HDIO_DRIVE_CMD(standby) failed: Function not implemented
Op mijn workstation werkt dit wel gewoon. Andere hdparm-commando's falen ook op de NAS.

Ik ben geneigd om de Br10i HBA eens aan een linux-VM te passthroughen om te zien of die de schijven wel standby krijgt maar daar wacht ik dan wel mee tot ik ruim voldoende tijd heb. Door haast wil ik geen 13TB-array op het spel zetten.

Als alternatief zou ik nog de functie van de onboard- en externe SATA-controller kunnen wisselen. Dus de Br10i die de SSD datastore verbindt en de onboard controller voor maximaal zes HDD's. Ik geef dan wel twee passthrough SATA-poorten op, waardoor ik er één te kort kom. Dan zouden aanvullende schijven dus alsnog aan de BR10i en zou ik met RDM aan de slag moeten.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hmmm, mijn X9SCA-F met 32GB "gewoon nonc-ECC" RAM geheugen wil geen video geven en geeft zelfs geen beeptonen... Als ik al het geheugen er uit haal dan geeft hij wel enkele beeps en dan een lange...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat klopt toch? Dat chipset doet alleen maar ECC (Non registered wel te verstaan...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dafuq, ik had begrepen dat daar ook non-ECC geheugen in kon :o |:( |:( |:(

Serieus, dus ik kan mijn geheugen terug gaan opsturen en hopen dat ze het aannemen??

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 01-05-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nope, C202 en C204 doen alleen ECC UDIMM.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Aaaah, ik ga me even verzuipen in de toiletpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das dan ook weer niet nodig... Heb je nog Registered ram liggen? Kunnen we ruilen :+

Even niets...

Pagina: 1 ... 23 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.