Ik ben ook bezig met het bedenken van een thuis-servertje. In eerste instantie gewoon Fedora en verder niks spannends. Nu ben ik bezig met studie voor vSphere 5 (ben al vcp 3.5 en 4) en bedacht dat ik ook op
ESXi kon draaien.
Het idee is als volgt :
ESXi installeren op 1 machine, zonder externe storage. Ik heb een 750GB disk over voor die ik wil inzetten om de virtuele machines op te zetten. Tevens zoek ik een mogelijkheid om een NAS te bouwen op diezelfde server. Dat zou dan een RAID5 setje moeten worden met bijvoorbeeld 3 2TB disks. Bedoeld voor centrale opslag van films, muziek etc. OpenFiler is dan een geschikte kandidaat als OS.
Maar nu komt het : hoe regel ik die RAID5 set? Uit jullie posts maak ik op dat de onboard chipset niet geschikt is, omdat dit deels HW en deels SW is. Ik wil de kosten een beetje in de perken houden, dus ik zit naar een i3 processor te kijken. Die heeft echter geen VT-D ondersteuning. Dat maakt RAW Device Mapping eigenlijk onmogelijk.
De ideale oplossing die ik zo zie is een cpu met vt-d ondersteuning, een RAID kaart die door
ESXi wordt ondersteund en dan in de VM direct de disk benaderen. Een andere mogelijkheid is zonder RAID kaart, en dan in OpenFiler een softwarematige RAID set bouwen.
Een andere oplossing is een i3 cpu, een RAID kaart die
ESXi ondersteunt, en als laatste daar een VMDK bestand opzetten om die in OpenFiler te benaderen. Dat lijkt me niet echt ideaal dus ik vraag me af of en hoe jullie dit hebben opgelost.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month