Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 08:50
Geen matches
Mja, je kan zeker een CPU er uit halen zoals @|sWORDs| al zegt, dat is een redelijke besparing.
Verder kost een slechte UPS ook een hoop stroom, dus je kan even kijken of een nieuwere UPS ook nog wat zou helpen. (Slechte UPS doet al snel 10-15W idle, goede UPS < 2W)

Als ECC geen must is, kan je ook naar een desktop lijn CPU kijken, en de rest van je hardware 2e hands verkopen. Dat is stukken zuiniger, maar of je het terugverdiend durf ik niet te zeggen. De hardware die je nu hebt verkoopt niet super goed op V&A.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
FireDrunk schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:52:
Als ECC geen must is, kan je ook naar een desktop lijn CPU kijken, en de rest van je hardware 2e hands verkopen. Dat is stukken zuiniger, maar of je het terugverdiend durf ik niet te zeggen. De hardware die je nu hebt verkoopt niet super goed op V&A.
Grootste probleem met desktop lijn is >64GB. Dan kom je toch al snel op Threadripper/Skylake X en zijn huidige geheugen werkt alleen op Skylake X. Skylake X had ik nog niet genoemd omdat ik niet wist of IPMI een must was, plus als er een onboard (of extra) LSI controller nodig is dan is Xeon Scalable/EPYC een logischere keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 02-11-2018 11:33 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Tja, als je echt > 64GB geheugen nodig hebt, is wat je nu hebt een best zuinige oplossing, en ga je weinig winst behalen, wat je ook doet.

Je kan nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
Geen matches
zerox123 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:47:
Ik heb het probleem met usb opgelost door de usb schijf door te geven aan de VM welke als fileserver werkt.
Op de fileserver heb ik shares aangemaakt om de data overal aan te kunnen.
Voor mij een werkbare oplossing, al had ik het liever anders gehad. Nu kan ik geen VM's op de usb schijf zetten.
Als je met ISCSI of NFS de schijf weer exporteert dan kan dat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Geen matches
@FireDrunk @|sWORDs| Mijn UPS is redelijk nieuw en al best zuinig, daar heb ik tijdens de aankoop op gelet.
Desktop-lijn mist natuurlijk ook zaken als IPMI wat wel erg prettig is gebleken.

Ik snap dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Dat doe ik ook niet. Het is driehoek waar je 2 hoeken van kunt kiezen: performance, betrouwbaarheid en goedkoop. Dan kies ik het liefste voor performance en betrouwbaarheid maar liefst zo zuinig mogelijk. Als het op dit moment redelijkerwijs al zuinig blijkt te zijn dan is dat ook een uitkomst. Dan kan ik verder kijken naar bijvoorbeeld van 4TB drives naar 8TB drives en eventueel 1 CPU eruit halen. Ik heb echter geen idee welke componenten nu afzonderlijk zorgen voor die 180Watt.. Op die manier kan ik natuurlijk beter inschatten waar nog wat te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
OsiriS.nl schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:20:
@FireDrunk @|sWORDs| Mijn UPS is redelijk nieuw en al best zuinig, daar heb ik tijdens de aankoop op gelet.
Desktop-lijn mist natuurlijk ook zaken als IPMI wat wel erg prettig is gebleken.

Ik snap dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Dat doe ik ook niet. Het is driehoek waar je 2 hoeken van kunt kiezen: performance, betrouwbaarheid en goedkoop. Dan kies ik het liefste voor performance en betrouwbaarheid maar liefst zo zuinig mogelijk. Als het op dit moment redelijkerwijs al zuinig blijkt te zijn dan is dat ook een uitkomst. Dan kan ik verder kijken naar bijvoorbeeld van 4TB drives naar 8TB drives en eventueel 1 CPU eruit halen. Ik heb echter geen idee welke componenten nu afzonderlijk zorgen voor die 180Watt.. Op die manier kan ik natuurlijk beter inschatten waar nog wat te halen is.
Haswell - Skylake is allemaal 14nm, zijn zeker wat kleine stapjes gemaakt maar niet echt groot.

Schatting:
Het weghalen van een CPU zal een flink stuk schelen (30W?). Het uitschakelen/verwijderen van de LSI controllers (de Intel is ook perfect voor FreeNAS en 4+6 poorten die je afzonderlijk kunt doorgeven zijn vast voldoende) en SSDs vervangen door een 905P scheelt 10-20Watt en elke 2 HDs waar je 1 van kunt maken scheelt zo'n 5 Watt.

60 Watt omlaag = ~110 euro per jaar minder betalen.

Als je storage usage terug kunt krijgen onder de 1TB scheelt dat aanzienlijk (830 euro bij 905p) en als je memory usage terug kunt krijgen onder de 64GB zou je naar een 6/8 core desktop CPU (i5 8500/i7 8700/i9 9700K/i9 9900K hebben bijvoorbeeld vPRO/AMT als vervanger voor IPMI) kunnen kijken. Qua besparing zoals @FireDrunk zegt zeker niet de moeite waard, je bent 10 jaar bezig voor je dat eruit hebt. Sowieso zou ik wachten tot de volgende generaties.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 02-11-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30
Geen matches
Zal deze config werken met ESX?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 124,90€ 124,90
1ASRock Z370M Pro4€ 109,99€ 109,99
1Chieftec FN-03B€ 71,90€ 71,90
2Crucial CT16G4SFD8266€ 115,-€ 230,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ik verwacht van wel, kan zijn dat je een custom ISO moet bakken om de netwerkkaart te laten werken bij boot.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Geen matches
@FireDrunk Dat wil ik vermijden zo veel mogelijk, geen zin om weer te gaan kloten daarmee.
Heb je andere een andere suggestie voor een moederbord?

Eis is wel om te kunnen uitbreiden naar 64gb memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Supermicro geeft je de hoogste kans van slagen, maar die zijn iets minder zuinig. Anders zul je het internet af moeten zoeken naar gebruikerservaringen. Staan er hier op GoT ook wel wat.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
Matched: esxi
SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:42:
Update: met de hierboven vermelde handleiding werkt het de N3150-ITX

Met behulp van een fysieke pc een usb-stick gemaakt waarop ESXi staat en boot, vervolgens de ESXi Embedded Host Client geinstalleerd via putty
code:
1
2
wget http://download3.vmware.com/software/vmw-tools/esxui/esxui_signed.vib
esxcli software vib install -v ~/esxui_signed.vib

Hierna kun je naar https://ip-adres/ui/ connecten, en dan kun je via 'Manage -> Packages' de benodigde vib's makkelijk installeren.

Hierna de usb-stick moven naar je N3150-ITX en booten van USB.
Het scherm loopt vast bij 'Relocating modules and starting up the kernel', maar na een 30 seconde is je ESXi wel op ip te bereiken :)

Momenteel ben ik een .img van de usb-stick aan het maken, handig als 'backup' O-)
Het Is al een pooske terug maar draait dit nog steeds? Wil dit graag met mij q1900 bordje doen. Kan je je img ook delen? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:19

FREAKJAM

"MAXIMUM"

H143 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:14:
[...]

Het Is al een pooske terug maar draait dit nog steeds? Wil dit graag met mij q1900 bordje doen. Kan je je img ook delen? :*)
De ESXi embedded host client staat nu by default al geinstalleerd wanneer je ESXi uitrolt. Handmatig installeren van de client is hedendaags niet meer nodig zo ver ik weet. (tenzij je een oude bestaande build draait of iets dergelijks). Je kun ESXi customizer gebruiken om de netwerkdriver op voorhand te injecteren. Zie ook deze url voor meer info.
.\ESXi-Customizer-PS.ps1 -v65 -vft -load net55-r8168,net51-r8169,sata-xahci
PS.
De laatste url gevonden met een snelle Google opdracht (q1900 vib). Wellicht vind je nog meer handige linkjes.

[ Voor 31% gewijzigd door FREAKJAM op 21-01-2019 21:25 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
FREAKJAM schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:20:
[...]

De ESXi embedded host client staat nu by default al geinstalleerd wanneer je ESXi uitrolt. Handmatig installeren van de client is hedendaags niet meer nodig zo ver ik weet. (tenzij je een oude bestaande build draait of iets dergelijks). Je kun ESXi customizer gebruiken om de netwerkdriver op voorhand te injecteren. Zie ook deze url voor meer info.

[...]

PS.
De laatste url gevonden met een snelle Google opdracht (q1900 vib). Wellicht vind je nog meer handige linkjes.
bedankt voor je hulp!

ik heb nu esxi draaien op mijn bordje,
officieel word mijn sata controller niet ondersteund en kan deze niet in passtrough zetten
heb dit opgelost door van mijn schijven een rdm schijf te maken en deze aan de xpenolgy vm te koppelen heb nu bijne baremetal xpenolgy overgezet naar esxi zonder alles openieuw te installeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 14:42

Mad_Demon

de dokter

Op zoek naar een zuinige server heb ik n.a.v. de resultaten op dit forum de oude server met Xeon 5400 serie CPU's de deur uit gedaan.

Vandaag ook een ASRock DeskMini 310 binnen gekregen en met frisse moed ESXi 6.7 geprobeerd te installeren. Echter wordt de NIC niet gevonden. Elders wordt er gesproken over problemen met de compabiliteit van de Intel I219V NIC's en ESXi. Waren de anderen met dit moederbord ook tegen dit probleem aan gelopen? Of heb ik het "geluk" dat ik een nieuwe generatie NIC op m'n bordje heb?

[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Demon op 29-01-2019 20:59 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Welke build is je iso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Geen matches
Ik blijk op mijn (recent aangekochte) ASRock DeskMini 310 inderdaad een I219-V van de 7e generatie te hebben.

Uiteindelijk de route van het eerder genoemde blog gevolgd. Eerst een 6.5 U2 installatie en direct daarna upgrade naar 6.7 U1 (build 10302608 via CLI).

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Mad_Demon schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:39:
Ik blijk op mijn (recent aangekochte) ASRock DeskMini 310 inderdaad een I219-V van de 7e generatie te hebben.

Uiteindelijk de route van het eerder genoemde blog gevolgd. Eerst een 6.5 U2 installatie en direct daarna upgrade naar 6.7 U1 (build 10302608 via CLI).
Waarom niet gewoon direct 6.7 107xxxxx?
Zelfs 6.7u1 moet werken, klinkt alsof je het met 6.7 GA geprobeerd hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 30-01-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Geen matches
|sWORDs| schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:52:
[...]

Waarom niet gewoon direct 6.7 107xxxxx?
Zelfs 6.7u1 moet werken, klinkt alsof je het met 6.7 GA geprobeerd hebt.
Ja dat klopt wel. Dit was de enige beschikbare download in m'n VMWare account:
Binaries

Heb nog even specifiek gezocht maar op de downloadpage voor 6.7U1 krijg ik de melding: You either are not entitled or do not have permissions to download this product. Dus ja, vandaar de omweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met esxi customizer ps kun je zo een iso van de laatste build genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Sinds een week draai ik nu esxi op mn asrock q1900.
Ik heb hier 3 schijven aanhangen 1 met op disk 1 geistalleerd
Ubuntu server pihole
Ubuntu server home assistant + diverse andere software voor home assistant
Xpenology voor surveillance staation
Xpenology voor data opslag

Disk 2 en 3 zijn als rdm toegevoegd aan xpenology voor data opslag
Nu gebruik ik die maar zelden en wil dus eigenlijk disk 2 en 3 in de slaapstand zetten ik krijg dit alleen niet voor elkaar. Ook niet als ik de vm uitschakel dan blijven ze nogsteeds draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Geen matches
Mogelijke een simpele vraag: Heeft iemand hier ervaring met SR-IOV nic's?

Ik overweeg om er één te kopen als ik er één kan vinden die niet teveel energie verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Geen matches
Samplex schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:30:
@FireDrunk Dat wil ik vermijden zo veel mogelijk, geen zin om weer te gaan kloten daarmee.
Heb je andere een andere suggestie voor een moederbord?

Eis is wel om te kunnen uitbreiden naar 64gb memory.
Ik hou me ook aanbevolen, goedkoop, zeer zuinig en zonder te veel geklooi met die drivers. Maar ik kan ook leven met 32GB. Ik kom dankzij een zeer goede vriend nu nog toe met 8GB op een Hi-Fi B85N 3D en G1820 8) . Ik kom echt prima toe met dat CPU'tje maar geheugen is wat tight, niet dat ik er voorlopig veel van merk.
Niet veel bijzonders nodig, beetje recent bordje met een een aansluiting voor NVMe en 2 of 3 SATA en 1 LAN is al meer als voldoende. Ik denk zelfs na over een NUC maar dan heb je wat weinig mogelijkheden qua storage.

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 23-02-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Geen matches
Hoe weet ik of mijn moederbord (supermicro X10DRH LN4) ondersteuning biedt voor NVME drives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen matches
OsiriS.nl schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:45:
Hoe weet ik of mijn moederbord (supermicro X10DRH LN4) ondersteuning biedt voor NVME drives?
NVMe I2C Header
Connectors JNVI2C1 and JNVI2C2 are management headers for the Supermicro AOC NVMe PCI-E peripheral cards. Please connect the I2C cable to this connector.
https://www.supermicro.co...erboard/C600/MNL-1628.pdf

Denk dat ie een extra kaart nodig heeft.

Maar dit is niet echt een ESX vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Vorkie schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:57:
[...]

[...]

https://www.supermicro.co...erboard/C600/MNL-1628.pdf

Denk dat ie een extra kaart nodig heeft.

Maar dit is niet echt een ESX vraag?
Je hebt gelijk, maar de drives moeten natuurlijk ook herkent worden in ESXi. Maar die zullen ondertussen wel ondersteuning bieden. Ik weet inderdaad dat er geen native NVME poort op zit. Maar ik zag een Asrock NVME kaart die plaats biedt voor 4 NVME drives.
Ik vraag me dan wel af of dit compatibel is, waar ik op moet letten en hoe en of ik het werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
OsiriS.nl schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:17:
[...]

Je hebt gelijk, maar de drives moeten natuurlijk ook herkent worden in ESXi. Maar die zullen ondertussen wel ondersteuning bieden. Ik weet inderdaad dat er geen native NVME poort op zit. Maar ik zag een Asrock NVME kaart die plaats biedt voor 4 NVME drives.
Ik vraag me dan wel af of dit compatibel is, waar ik op moet letten en hoe en of ik het werkend krijg.
https://www.vmware.com/re...&sortOrder=Asc&bookmark=1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Dat zijn drives (+ eigen controller).

Het enige wat van belang is om de kaarten aan de praat te krijgen is goede bifurcation support in de BIOS. De kaart zelf is transparant voor het OS.

X10DRH is heeft dat NIET desondanks dat ie op de lijst met supported borden staat (na vele maanden via Supermicro PM achter gekomen). Wat wel werkt zijn PCIe naar enkele NVMe/M.2 adapters (zo doe ik het hier ook op een X10DRH-iT).

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 14-04-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Geen matches
Crosspost vanuit het zelfbouw firewall topic:
Ballebek schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:49:
Net weer een leuke barebone tegengekomen van Shuttle DH370 met built-in dual Intel® i211 Gigabit LAN.

http://global.shuttle.com/news/productsSpec?productId=2343
Ik denk dat dit de replacement gaat worden voor mijn HP Microservers; heb alleen nog Openhab en OPNSense hier in huis draaien dus dit is dan meer dan voldoende. Staat in de meterkast dus als ie even moet werken dan hoor ik de fans toch niet.

Nog alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik zit er aan te denken een pricewatch: Shuttle XPC slim DH310 in te zetten als ESXi servertje, dat zowel een Windows editie als Linux distro gaat draaien.

Voor Windows overweeg ik de SATA-controller te passthroughen zodat de SSD direct toegankelijk is en de Linux distro van een USB-stick te draaien, wat met de juiste instellingen om writes te beperken prima kan.

Waar ik mee zit is het volgende:
Wanneer ESXi boot vanaf een USB-stick, dan kan van wat ik heb gelezen de USB-stick niet gebruikt worden om VM's op te slaan, daar zou dan een 2e USB-stick voor moeten komen.

Maar wat als ik er een goedkope M.2 SSD in stop en die gebruik als bootdrive voor ESXI, dan zou de Linux distro daar wel opgezet moeten kunnen worden? Mits ESXi daar van kan booten, ik las net ergens dat er in de meest recente versie iets is verandert in de driver waardoor niet alle (met name consumenten) M.2 SSD's meer herkend worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Raven schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:35:
[...]

Voor Windows overweeg ik de SATA-controller te passthroughen zodat de SSD direct toegankelijk is

[...]
Welk voordeel denk je daarmee te hebben? Ik zou gewoon de SATA disk (of nog beter een goede NVMe disk) als boot/datastore gebruiken en er een Linux en Windows VM met een virtuele controller op draaien, merk je helemaal niets van, sterker nog, een VM met virtuele controller op een goede NVMe disk is sneller dan SATA passthrough.
Raven schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:35:
[...]
quick-tip-crucial-nvme-ssd-not-recognized-by-esxi-6-7.html
[...]
Crucial staat sowieso op mijn shitlist, te vaak problemen met firmware.

[ Voor 44% gewijzigd door |sWORDs| op 28-05-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
|sWORDs| schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Welk voordeel denk je daarmee te hebben? Ik zou gewoon de SATA disk (of nog beter een goede NVMe disk) als boot/datastore gebruiken en er een Linux en Windows VM met een virtuele controller op draaien, merk je helemaal niets van, sterker nog, een VM met virtuele controller op een goede NVMe disk is sneller dan SATA passthrough.
Dan kan ik de SSD aan een andere pc hangen om bij de files te komen, mocht Windows weer eens om zeep geholpen worden door een update met issues en herstellen niet zo gauw mogelijk is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Raven schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:17:
[...]

Dan kan ik de SSD aan een andere pc hangen om bij de files te komen, mocht Windows weer eens om zeep geholpen worden door een update met issues en herstellen niet zo gauw mogelijk is.
Je kunt de vmdk ook aan een andere VM hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Geen matches
Wat is nu een goede koop voor een ESX homelab? Uitbreidbaar naar 64gb en ssd support is wel een must.

Zie ik AMD Ryzen cpu's alleen weet ik niet of de stabiel gaat draaien en heb nog een trauma van vroeger van die onstabiele VIA chipset meuk wat niet stabiel te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Samplex schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:43:
Wat is nu een goede koop voor een ESX homelab? Uitbreidbaar naar 64gb en ssd support is wel een must.
Zelf ben ik mij momenteel ook aan het oriënteren om mijn HomeLab te vervangen.
Zo twijfel ik of ik voor de Shuttle SH370R8 as home lab server with VMware ESXi"" https://www.ivobeerens.nl...-server-with-vmware-esxi/
zal gaan, of dat ik zelf een systeem met de Gigabyte H370M D3H zal installeren.
Ik heb nog een case, met PSU staan, volgens mij word de Netwerk Adapter van dit systeem niet ondersteund, Dit is volgens mij op te lossen, door bij spare-it de NC364T PCI-e 4P Adapter voor 45 euro aan te schaffen.
Maar eerlijk gezegd trekt de shuttle me ook wel, zeker gezien het feit dat Ivo schrijft dat daar alles gelijk werkt.
Ik hoor graag jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:37

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Na een paar dagen wat rondneuzen en uitzoeken meld ik mij graag ook in dit topic.
Ik wil mijn verouderde Synology DS1812+ gaan vervangen. Op dit moment zitten alle 8 de bays vol. Het belangrijkste is dat ik 4 x4tb schijven in Raid 5 heb draaien. Dit moet ook in de nieuwe situatie zo gaan zijn.
Ik wil graag wat meer gaan experimenteren met meerdere VM's/OS'en vandaar dat ik op het idee van ESXi terecht ben gekomen.

Wat heb ik draaien op mijn huidige NAS?
Fileserver -> Maakt via SMB zo een beetje alle files beschikbaar op het thuis netwerk.
Webserver -> stelt niet veel voor, simpel php dingetje)
Docker -> stuk of 5 containers
Mysql -> database voor Kodi
Backup -> backup taken naar een offside NAS
Surveillance station -> paar beveiligingcamera's
Vpn -> voor downloadachtige zaken

Ik heb verschillende ideeën voor mezelf op een rij gezet.
1. Een nieuwe Synology DS1819+ kopen a €1000
2. Zelf een ESXi server neerzetten, hierbij komen de 4x4tb schijven aan een raidcontroller te hangen, raidcontroller maakt er RAID 5 van en geeft deze schijf door aan ESXi of aan een VM.
3. Zelf een ESXi server neerzetten, hierbij komen de 4x4tb schijven aan het mobo te hangen en met een PCI (?) passthrough aan een FreeNAS VM te hangen. Vervolgens maakt FreeNAS hier een ZFS partitie van.

Na wat uitzoeken lijkt mij optie 3 de beste optie. Optie 1 kan altijd nog en optie 2, ik zie het niet zo zitten met die raidcontrollers. Ze zijn duur en lang niet altijd even stabiel als ZFS.

Wat ik heb ik al gedaan?
Ik een systeem samengesteld op de aanbevelingen van FreeNAS, ECC geschikt. Dus een geschikte processor, geschikt mobo en geschikt geheugen. Voor ik zover begrijp moeten deze onderdelen alle 3 ECC ondersteunen. De standaard intel i3/5/7 processoren komen hierdoor te vervallen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E-2126G Tray€ 305,50€ 305,50
1MoederbordenGigabyte C246M-WU4€ 162,25€ 162,25
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 85,56€ 85,56
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 79,-€ 158,-
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 38,23€ 38,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,01

Ik heb gekozen voor deze Xeon processor omdat deze een grafische chip heeft (handig om de server een keer aan een monitor te kunnen hangen) en omdat deze kwa prestaties prima zal voldoen. Hyperthreading lijkt mij niet zo nodig.

Geheugen (2x16gb) is het meest geschikte en goedkoopste geheugen wat ik kon vinden.

Als alternatief moederbord heb ik nog de Asus WS C246M PRO of de Asus WS C246M PRO/SE in gedachte. Zijn bijna gelijk aan de Gigabyte maar zijn wel Asus, en dan trekt mij misschien net even wat meer.

De grote vraag
Is het wat ik hier heb geschetst een beetje in de goede richting? En is het allemaal een beetje te doen, dan bedoel ik met name storage.

Ik sta 100% open voor suggesties of ideeën. Ik leer graag van jullie en neem graag jullie adviezen aan. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
Geen matches
"Hyperthreading lijkt mij niet zo nodig." Die wil je juist hebben met virtuele machines zodat je vm meerdere vCPU's kan geven/verdelen.
Dat moederbord heeft 2 intel nics alleen het type kan ik nergens vinden of deze worden ondersteund door esx.
https://solutionsdirector...tions-directory/C246M_WU4 Intel i210at en i 219 lm kaarten.

[ Voor 45% gewijzigd door Samplex op 03-08-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:37

SpeedfreakR

Zoeffff.....

@Samplex, ik heb de processor toch maar aangepast. Thanks!
De NIC's op het moederboard gaan gewoon werken in ESXi (zelfde NIC's als op het asus board). Dat had ik al uitgezocht.

1ProcessorsIntel Xeon E-2146G Boxed€ 357,67€ 357,67
1MoederbordenGigabyte C246M-WU4€ 162,25€ 162,25
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 85,56€ 85,56
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 79,-€ 158,-
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 38,23€ 38,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 833,18

Voeding ga ik waarschijnlijk nog wel even aanpassen, lees in de reviews van de behuizing dat het een krappe en strakke boel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Momenteel begin ik toch te twijfelen, voor welke van onderstaande ik zal gaan.

Intel Core i7 8700 with 6 cores and 12 threads 65W
4 x 16 GB Kingston ValueRAM KVR26N19D8/16
Samsung 970 EVO 1 TB M.2 SSD
Samsung 250 and 500 GB SATA SSD
Kingston Datatraveler 100 G3 32 GB USB stick for booting VMware ESXi

Of voor een:

1 x MSI X299 RAIDER moederbord LGA 2066 ATX Intel® X299
1 x Intel Core i7-7800X processor 3,5 GHz Box 8,25 MB L3
1 x Samsung 970 EVO Plus M.2 1 TB SSD NVMe
8 x Kingston Technology ValueRAM 16GB DDR4 2666MHz geheugenmodule
1 x NC364T PCI-E QUAD PORT GIGABIT SERVER ADAPTER

uiteraard komt de tweede wel een stuk duurder uit, maar dan heb ik wel 128 GB aan geheugen.
Mijn vraag is of iemand weet of het stroom verbruik van de eerste, en de tweede veel afwijkt.
niet dat ik er later achterkomt dat de tweede ook nog eens het dubbele aan stroom verbruikt!
Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
50% meer idle (24W vs 36W) en 100% meer full load (110W vs 220W).

[ Voor 143% gewijzigd door |sWORDs| op 09-08-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 15:13
Ik ben al een tijdje onderzoek aan het doen naar een leuke server voor thuis. Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken voor persoonlijke projects en probeerseltjes.

Daarnaast leek het mij ook fijn om een VM in te richten die ik kan gebruiken voor mijn werk als dev omgeving. Vaak zijn er buiten werktijd storingen en ik heb de omgeving die ik op mijn werk gebruik vaak niet exact opgezet thuis, waardoor ik thuis minder goed problemen op kan lossen of ik dubbel werk loop te doen. Ik wil voortaan dan mijn dev omgeving installeren op 1 of meerdere vm's en hierop van zowel kantoor als thuis gaan werken. Daarnaast heeft dit als voordeel dat ik vrij ben in de besturingsystemen waar ik mee werk. Op werk ben ik redelijk gelimiteerd aan een mac en vertraagt een VM de boel teveel om nog lekker te kunnen werken.

Ik wil in plaats van ESXi kiezen voor proxmox, omdat deze vanuit het os zelf al ZFS ondersteuning bied. Ik hoef dan geen losse VM te draaien voor bv freenas die zfs managed maar kan het direct vanuit proxmox. De HBA hoeft dan ook niet doorgegeven te worden aan een VM via passthrough.

Processor
Omdat ECC nogal een must is met ZFS gekozen voor een Xeon die mij redelijk leek. Suggesties zijn welkom. Op deze proc zit geen IGPU omdat ik een simpele losse gpu heb liggen nog die ook prima werkt

Geheugen
In het begin zal het voornamelijk neerkomen op 2 of meer VM's voor mijn werk (Windows + Ubuntu oid) en als dat beetje lekker werkt wil ik uit gaan breiden en gaan spelen met docker omgevingen. Ik denk dat voor in het begin 32gb hier nog genoeg voor is, maar omdat ik ook zfs wil gaan gebruiken twijfel ik

Opslag
mij leken 2 ssd's die via raid 1 van het mobo worden gebruikt als datastore voor de VMS wel netjes. Voor de zfs storage heb ik een totaal van 6tb aan WD green schijven die via de HBA zullen worden gebruikt als ZFS drives met een kleine SSD als cache.

Moederbord
De Fujitsu werd veel aangeraden omdat die zo zuinig is, en daarnaast ondersteunt die ECC.

1ProcessorsIntel Xeon E-2136 Boxed€ 316,50€ 316,50
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 135,50€ 135,50
1ControllersDell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)€ 89,95€ 89,95
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 89,33€ 89,33
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,33€ 180,66
2Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 54,99€ 109,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,92

Ik hoor graag of iemand suggesties heeft. Daarnaast ook wel benieuwd of er meer tweakers zijn die ook echt hun hele devomgeving op een vm hebben staan , en wat bijvoorbeeld dan een goeie remote desktop client is om mee te werken voor OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Meilu schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:55:
Ik wil in plaats van ESXi kiezen voor proxmox, omdat deze vanuit het os zelf al ZFS ondersteuning bied. Ik hoef dan geen losse VM te draaien voor bv freenas die zfs managed maar kan het direct vanuit proxmox. De HBA hoeft dan ook niet doorgegeven te worden aan een VM via passthrough.
Die zin begrijp ik even niet.
Wil je FreeNAS *op* PVE draaien? Realiseer je dan dat FreeNAS alsnog 8G nodig heeft en in mijn beleving weinig voordelen bied. (Zelf ben ik om die reden op zoek naar een alternatief voor FreeNAS.)
Processor
Omdat ECC nogal een must is met ZFS gekozen voor een Xeon die mij redelijk leek. Suggesties zijn welkom. Op deze proc zit geen IGPU omdat ik een simpele losse gpu heb liggen nog die ook prima werkt
ECC is geen must, maar word sterk aangeraden.
De grap is dat Ryzen prima ECC ondersteunt, alleen officieel niet. Maar het werkt.

Ik vind je CPU érg zwaar.
Zelf kijk ik op het moment naar deze CPU:

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed

Het grappige is, de Ryzen is forsgoedkoper én sneller. :)
Geheugen
In het begin zal het voornamelijk neerkomen op 2 of meer VM's voor mijn werk (Windows + Ubuntu oid) en als dat beetje lekker werkt wil ik uit gaan breiden en gaan spelen met docker omgevingen. Ik denk dat voor in het begin 32gb hier nog genoeg voor is, maar omdat ik ook zfs wil gaan gebruiken twijfel ik
ZFS heeft niet extreem veel geheugen nodig. Met 2 vm's ben je echt met 32G al ver klaar. Zelfs met 16G moet je dat nog prima kunnen redden. 4-8G voor het OS en ZFS en dan heb je nog 8-12G over voor je vm's.
Opslag
mij leken 2 ssd's die via raid 1 van het mobo worden gebruikt als datastore voor de VMS wel netjes. Voor de zfs storage heb ik een totaal van 6tb aan WD green schijven die via de HBA zullen worden gebruikt als ZFS drives met een kleine SSD als cache.
Waarom een losse HBA?
Er zijn prima moederborden met 8x SATA on-board. Scheelt weer wat stroom. :)

Ik zou absoluut niet de RAID1 van je mainboard gebruiken.
Proxmox kan prima een mirror op ZFS op root doen.

Als je die SSD's voor het OS wil gebruiken, zet ze op een ZFS mirror.

Je moet je alleen even afvragen of je dat wil / of dat nuttig is. Voor het OS ga je de snelheid van een SSD niet merken.
Je zou kunnen overwegen 1 of 2 NVMe's op je mainboard te zetten als read/write cache.
https://pthree.org/2012/1...stable-replacement-cache/

Hoeft geen voordelen te bieden, kan wel.

Je OS en al je data kun je dan op je HDD's zetten. Scheelt weer wat €.

Aan de andere kant, zelf vind ik het ook prettig als PVE zelf op een aparte set disks staat met misschien de ISO store er bij. Dus grote kans dat ik daarvoor zelf 2x 128G die ik nog heb ga inzetten en mogelijk 2 NVMe's als cache, de rest op disks. (Waarschijnlijk telkens mirrors. Dus geen mirrored stripe, enkel mirrors en dan 2 of 3 sets.)
Ik hoor graag of iemand suggesties heeft. Daarnaast ook wel benieuwd of er meer tweakers zijn die ook echt hun hele devomgeving op een vm hebben staan , en wat bijvoorbeeld dan een goeie remote desktop client is om mee te werken voor OSX.
Ik zou kijken of Ryzen niet iets voor je is en dan met name de 3000 serie. Dus de Ryzen 5 3600, 3600X, Ryzen 7 3700, etc.
Je setup lijkt nogal duur voor wat je er mee wil gaan doen.

Ook moet je denk ik nadenken of PVE de juiste keuze is. Als je enkel vm's nodig hebt, sure thing, goedkope prima oplossing. Als je echt ESXi specifieke dingen moet doen, niet. (Aan de andere kant, dan zou ik ook gewoon tegen je werk zeggen dat ze maar moeten voorzien in een zinvolle LAB omgeving. ESXi heb je niet zo veel aan, dat word pas zinvol en leuk met betaalde licenties en DIE zijn voor thuis echt niet te betalen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meilu
unezra schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Die zin begrijp ik even niet.
Wil je FreeNAS *op* PVE draaien? Realiseer je dan dat FreeNAS alsnog 8G nodig heeft en in mijn beleving weinig voordelen bied. (Zelf ben ik om die reden op zoek naar een alternatief voor FreeNAS.)
Oh nee ik bedoel dat ik dus geen ESXI wil gaan gebruiken maar proxmox ve, omdat proxmox vanuit het OS zelf oplossingen aanbied om een zfs storage aan te maken. Als ik ESXi gebruik had ik het idee dat een ZFS storage dan weer geregeld zou moeten worden via een aparte vm die eerst opgezet moest worden (zoals freenas), ipv de zfs storage direct vanuit esxi te managen. Maar misschien heb ik dat mis.
[...]

ECC is geen must, maar word sterk aangeraden.
De grap is dat Ryzen prima ECC ondersteunt, alleen officieel niet. Maar het werkt.

Ik vind je CPU érg zwaar.
Zelf kijk ik op het moment naar deze CPU:

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed

Het grappige is, de Ryzen is forsgoedkoper én sneller. :)
Interessant, ik zat eigenlijk vooral naar xeon's te kijken vanwege de ecc ondersteuning. Dan is een ryzen een stuk voordeliger inderdaad.
ZFS heeft niet extreem veel geheugen nodig. Met 2 vm's ben je echt met 32G al ver klaar. Zelfs met 16G moet je dat nog prima kunnen redden. 4-8G voor het OS en ZFS en dan heb je nog 8-12G over voor je vm's.

[...]

Waarom een losse HBA?
Er zijn prima moederborden met 8x SATA on-board. Scheelt weer wat stroom. :)

Ik zou absoluut niet de RAID1 van je mainboard gebruiken.
Proxmox kan prima een mirror op ZFS op root doen.

Als je die SSD's voor het OS wil gebruiken, zet ze op een ZFS mirror.

Je moet je alleen even afvragen of je dat wil / of dat nuttig is. Voor het OS ga je de snelheid van een SSD niet merken.
Je zou kunnen overwegen 1 of 2 NVMe's op je mainboard te zetten als read/write cache.
https://pthree.org/2012/1...stable-replacement-cache/

Hoeft geen voordelen te bieden, kan wel.
het ging mij voornamelijk om de snelheid inderdaad, de zfs storage zal dan bestaan uit WD green schijven die vooral zuinig zijn en veel storage bieden en niet zozeer snel zijn. Aangezien ik hem wil gebruiken als dev omgeving voor op mijn werk is snelheid belangrijk. Ik heb soms 4 projecten open staan in een redelijke zware IDE.

Ook moet je denk ik nadenken of PVE de juiste keuze is. Als je enkel vm's nodig hebt, sure thing, goedkope prima oplossing. Als je echt ESXi specifieke dingen moet doen, niet. (Aan de andere kant, dan zou ik ook gewoon tegen je werk zeggen dat ze maar moeten voorzien in een zinvolle LAB omgeving. ESXi heb je niet zo veel aan, dat word pas zinvol en leuk met betaalde licenties en DIE zijn voor thuis echt niet te betalen.)
Ik ben programmeur van beroep en in principe hou ik mij op mijn werk verder niet bezig met een hypervisor of het webserver/cluster beheer. Dit is puur vanuit eigen hobby dat ik hier thuis iets voor wil draaien. Ik zie de flexibiliteit in de keuze van meerdere os'en om op te ontwikkelen als een mooi voordeel. Op mijn mac draai ik soms xcode met de ios simulator, 2 lokale mono webserver instanties met bijbehorende IDE voor de backend, chrome instanties etc. Het idee is dat ik ook binnenkort aanpassingen wil gaan maken in onze android app wat betekent dat ik android studio ook erbij aan zal moeten gaan zetten, terwijl ik nu al soms de 32gb aantik. Vanwege de opstartijden van de verschillende ide's is het erg fijn als ik ze gewoon op kan laten en er simpelweg tussen kan switchen.

bedankt voor de tips in ieder geval! ik ga eens kijken of die misschien wat goedkoper kan inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Meilu schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:20:
[...]
Oh nee ik bedoel dat ik dus geen ESXI wil gaan gebruiken maar proxmox ve, omdat proxmox vanuit het OS zelf oplossingen aanbied om een zfs storage aan te maken. Als ik ESXi gebruik had ik het idee dat een ZFS storage dan weer geregeld zou moeten worden via een aparte vm die eerst opgezet moest worden (zoals freenas), ipv de zfs storage direct vanuit esxi te managen. Maar misschien heb ik dat mis.
Met ESXi heb je een klassieke RAID controller nodig, of een losse, externe machine die NFS of iSCSI snapt. Die machine zou een machine kunnen zijn met FreeNAS.

Technisch gezien zou je wel een vm kunnen bouwen met FreeNAS op ESXi, daarop NFS ontsluiten en daar je vm's laten draaien, maar dat is ehm, geen goed idee. :) (Het bied ook geen voordelen, alleen nadelen.)

PVE is denk ik een heel goede keuze. ZFS is snel en betrouwbaar, het kost enkel wat geheugen. (Maar het levert je ook weer meer storage op. ZFS kent compression, staat standaard aan, afhankelijk van de data kan dat enorm veel fysieke opslagruimte schelen. Thuis haal ik gemiddeld (over alle datasets), een factor 2.44.)
[...]
Interessant, ik zat eigenlijk vooral naar xeon's te kijken vanwege de ecc ondersteuning. Dan is een ryzen een stuk voordeliger inderdaad.
Yep en ZFS is geen must.
Maar het is waarom ik naar die Ryzen 5 3600 kijk. Enorm veel bang-for-buck.
Het is ook gewoon een snelle CPU.
[...]
het ging mij voornamelijk om de snelheid inderdaad, de zfs storage zal dan bestaan uit WD green schijven die vooral zuinig zijn en veel storage bieden en niet zozeer snel zijn. Aangezien ik hem wil gebruiken als dev omgeving voor op mijn werk is snelheid belangrijk. Ik heb soms 4 projecten open staan in een redelijke zware IDE.
Vergeet dan niet VirtIO te gebruiken, ook op Windows.
Dat scheelt enorm veel snelheid binnen je vm. (Dus VirtIO voor zowel disks als netwerk.)
[...]
Ik ben programmeur van beroep en in principe hou ik mij op mijn werk verder niet bezig met een hypervisor of het webserver/cluster beheer. Dit is puur vanuit eigen hobby dat ik hier thuis iets voor wil draaien. Ik zie de flexibiliteit in de keuze van meerdere os'en om op te ontwikkelen als een mooi voordeel. Op mijn mac draai ik soms xcode met de ios simulator, 2 lokale mono webserver instanties met bijbehorende IDE voor de backend, chrome instanties etc. Het idee is dat ik ook binnenkort aanpassingen wil gaan maken in onze android app wat betekent dat ik android studio ook erbij aan zal moeten gaan zetten, terwijl ik nu al soms de 32gb aantik. Vanwege de opstartijden van de verschillende ide's is het erg fijn als ik ze gewoon op kan laten en er simpelweg tussen kan switchen.

bedankt voor de tips in ieder geval! ik ga eens kijken of die misschien wat goedkoper kan inderdaad
Vergeet ook niet het PVE topic te bekijken. (Ik realiseer me nu ook dat we in het ESXi server zitten te babbelen terwijl je eigenlijk je keuze voor PVE al hebt gemaakt.)

Deze topics passen beter:
Het grote zuinige server topic - deel 2
Het grote Proxmox VE topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meilu
unezra schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:30:
[...]

Met ESXi heb je een klassieke RAID controller nodig, of een losse, externe machine die NFS of iSCSI snapt. Die machine zou een machine kunnen zijn met FreeNAS.

Technisch gezien zou je wel een vm kunnen bouwen met FreeNAS op ESXi, daarop NFS ontsluiten en daar je vm's laten draaien, maar dat is ehm, geen goed idee. :) (Het bied ook geen voordelen, alleen nadelen.)

PVE is denk ik een heel goede keuze. ZFS is snel en betrouwbaar, het kost enkel wat geheugen. (Maar het levert je ook weer meer storage op. ZFS kent compression, staat standaard aan, afhankelijk van de data kan dat enorm veel fysieke opslagruimte schelen. Thuis haal ik gemiddeld (over alle datasets), een factor 2.44.)

[...]

Yep en ZFS is geen must.
Maar het is waarom ik naar die Ryzen 5 3600 kijk. Enorm veel bang-for-buck.
Het is ook gewoon een snelle CPU.

[...]

Vergeet dan niet VirtIO te gebruiken, ook op Windows.
Dat scheelt enorm veel snelheid binnen je vm. (Dus VirtIO voor zowel disks als netwerk.)

[...]

Vergeet ook niet het PVE topic te bekijken. (Ik realiseer me nu ook dat we in het ESXi server zitten te babbelen terwijl je eigenlijk je keuze voor PVE al hebt gemaakt.)

Deze topics passen beter:
Het grote zuinige server topic - deel 2
Het grote Proxmox VE topic
Thanks! ik heb een nieuwe samenstelling gemaakt op basis van de ryzen, lijkt mij inderdaad ook een betere keus :) Tevens de 2 ssd's die ik in raid 1 wilde draaien vervangen voor 1 m2 van 500gb, kan die altijd nog eventueel backuppen naar de zfs storage. De hba is helaas wel nodig want het moederbord heeft maar ondersteuning voor 4 sata poorten wat net te weinig zal zijn. Maar als ik het goed begrijp heb ik nu een stuk snellere config + ecc geheugen en dan ook nog een stuk goedkoper ook :) mooie tips!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1ControllersDell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)€ 89,95€ 89,95
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,33€ 90,33
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 500GB€ 93,09€ 93,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Geen matches
Meilu schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:24:
[...]

Thanks! ik heb een nieuwe samenstelling gemaakt op basis van de ryzen, lijkt mij inderdaad ook een betere keus :) Tevens de 2 ssd's die ik in raid 1 wilde draaien vervangen voor 1 m2 van 500gb, kan die altijd nog eventueel backuppen naar de zfs storage. De hba is helaas wel nodig want het moederbord heeft maar ondersteuning voor 4 sata poorten wat net te weinig zal zijn. Maar als ik het goed begrijp heb ik nu een stuk snellere config + ecc geheugen en dan ook nog een stuk goedkoper ook :) mooie tips!

1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,33€ 90,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,50
Wil je echt per sé zo'n klein kastje?
Want voor iets meer geld heb je zo'n board:
pricewatch: Asus Prime X370-Pro

Heb je opeens 8 poorten en geen HBA nodig. :)

Maar, ja, volgens mij heb je op deze manier een config die én sneller én zuiniger én flink goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Daarnaast leek het mij ook fijn om een VM in te richten die ik kan gebruiken voor mijn werk als dev omgeving. Vaak zijn er buiten werktijd storingen en ik heb de omgeving die ik op mijn werk gebruik vaak niet exact opgezet thuis, waardoor ik thuis minder goed problemen op kan lossen of ik dubbel werk loop te doen. Ik wil voortaan dan mijn dev omgeving installeren op 1 of meerdere vm's en hierop van zowel kantoor als thuis gaan werken. Daarnaast heeft dit als voordeel dat ik vrij ben in de besturingsystemen waar ik mee werk. Op werk ben ik redelijk gelimiteerd aan een mac en vertraagt een VM de boel teveel om nog lekker te kunnen werken.
Ik denk dat je doelt op de reactietijd van het scherm, dat ligt aan de client of de remote server software, niet aan de server hardware. Een Xeon is niet merkbaar sneller dan een desktop processor zoals een i3-8100 bij remote gebruik. Pas bij een groot aantal clients (tientallen) is een Xeon wel sneller. Bij jou zal dat niet aan de orde zijn. Als je langdurige compile acties doet en de compiler is volledig SMP dan is de i3-8100 een goede. Als je (net als ik) gebonden bent aan single core compiles dan is een Pentium G5620 op 4 GHz ook goed. Dat zijn Coffee Lake processoren, voor Kaby Lake is het een Pentium 7350K op 4,2 GHz. Die gebruik ik zelf op mijn dev werkstation.
ESXi heeft weinig bespaarfuncties. Er komen in het algemene zuinige server topic regelmatig andere oplossingen langs zoals ProxMox die een lager verbruik kan hebben. Met name omdat het gebaseerd is op een zuinig besturingssysteem, in de geval Debian. FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD en net als ESXi niet zo zuinig. Bepaalde Linux distributies en Windows zijn aanmerkelijk zuiniger.
Processor
Losse GPU's verbruiken veel energie, vooral de oudere. Het is aan te bevelen een processor te kiezen met een geintegreerde GPU. Een Xeon kan, maar zoals gezegd: het is zelden nodig voor een server met weinig clients.
Geheugen
De Fujitsu D3417-B2 (D3417-B21) is een zuinig moederbord, maar Fujitsu D3643-B of D3644-B zijn nog zuiniger, met name voor USB randapparatuur zoals muis en toetsenbord. Zonder randapparatuur is het verbruik gelijk.

Als je ECC wilt hebben, dan heb je ECC UDIMM (unbuffered) geheugen nodig. Registered geheugen is niet geschikt.
Opslag
3.5" disk drives hebben een hoog vermogen nodig tijdens opstarten en vergeleken met 2.5" Seagate van 4 of 5 TB ook tijdens gebruik (>3,3W versus 0,85W).

Zonder RAID kunnen disks automatisch stoppen als ze een bepaalde periode niet gebruikt worden. Met RAID en dergelijke opslagsystemen draaien ze typisch altijd.

De RAID controller verbruikt ook veel, en die zou ik niet gebruiken. Software kan ook mirroren (zonder batterij backup). Voor thuisgebruik is er meestal geen transactionele data en ook geen noodzaak voor het toepassen van mirroring.

Backup kan voor twee zekerheden zorgen: de inrichting van de software via een image of VM bestand, en regelmatige backup van instellingen en data. Daarvoor zou je de 3.5" disks kunnen toepassen en via een externe aansluiting gebruiken (USB3, wel of niet in een externe behuizing) of een Sharkoon Quickport of Sharkoon Drivelink. Voor actieve storage is 2.5" het zuinigst.

Voeding
De voeding is belangrijk bij een zuinige server. Zuinige servers kunnen worden voorzien van PicoPSU die erg zuinig is en zuinig blijft bij lage belastingen. De PicoPSU wordt gekoppeld aan een AC/DC adapter. Zie topic start van zuinige server topic voor info. Een gewone ATX voeding is onzuinig bij lage belasting. Soms zelfs enorm onzuinig. 40 tot 60% verlies aan energie is niet ongewoon bij dergelijke voedingen.
Dat hangt af van het OS op de VM. Er zijn bijvoorbeeld RDP clients voor Mac voor Windows. SSH2 is universeel toepasbaar.

De standaard RDP client voor Windows werkt tegenwoordig prima. Vroeger waren er nog wel eens problemen met de clipboard. Via een RDP client kun je ook prima remote werken over Internet.

Intel
Intel maakt zuinige servers mogelijk, zelfs bij snelle processoren. Helaas heeft AMD niet gekozen voor zuinigheid als prioriteit bij de nieuwe 7nm processorseries. Pas na het uitschakelen van PB(O)/XFR en een aantal andere functies, een instap chipset zoals A300 en een trage processor is een AMD server zuinig. Maar dan heb je dus geen snelle server en de zuinigheid is dan ook niet echt om over naar huis te schrijven, in een zuinige Deskmini is bijvoorbeeld 3,8W gemeten bij Intel versus 9W bij AMD.

Het advies is dus vooralsnog: kies een Intel processor. Die heeft niet de beperkingen in chipset en processorsnelheid bij een zuinige server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meilu
Geen matches
unezra schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:32:
[...]

Wil je echt per sé zo'n klein kastje?
Want voor iets meer geld heb je zo'n board:
pricewatch: Asus Prime X370-Pro

Heb je opeens 8 poorten en geen HBA nodig. :)

Maar, ja, volgens mij heb je op deze manier een config die én sneller én zuiniger én flink goedkoper is.
True, nee dat was absoluut geen eis :) Door daarop te besparen kan ik er weer extra geheugen bijprikken wat net toch wat belangrijker is voor een server die ergens verscholen staat in een hoekje.

1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 100,05€ 100,05
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4088-S€ 65,-€ 65,-
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,33€ 180,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Geen matches
@Meilu Alleen gaat AMD werken met ESX en dan ook met name het moederbord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Samplex schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:35:
@Meilu Alleen gaat AMD werken met ESX en dan ook met name het moederbord..
Waarom zou het niet werken?
Het is gewoon x86 hardware.

Maar volgens mij wilde @Meilu er sowieso Proxmox op zetten, geen ESXi en dat gaat in principe sowieso geen problemen geven. :)

(I know, dan had dit eigenlijk in het energiezuinige server of in het proxmox topic gemoeten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Geen matches
mrmrmr schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 18:56:
3.5" disk drives hebben een hoog vermogen nodig tijdens opstarten en vergeleken met 2.5" Seagate van 4 of 5 TB ook tijdens gebruik (>3,3W versus 0,85W).
Voor bulk storage een erg goede optie. Wanneer je VM's draait wel ongeschikt: SMR schijven zijn niet efficiënt wanneer je sectoren herscrhijft.
Zonder RAID kunnen disks automatisch stoppen als ze een bepaalde periode niet gebruikt worden. Met RAID en dergelijke opslagsystemen draaien ze typisch altijd.
[/qupte

Bij software raid moet spindown lukken. Bij linux gaat spindown op de laag van de fysieke schijf.

[qupte]
Intel maakt zuinige servers mogelijk, zelfs bij snelle processoren. Helaas heeft AMD niet gekozen voor zuinigheid als prioriteit bij de nieuwe 7nm processorseries. Pas na het uitschakelen van PB(O)/XFR en een aantal andere functies, een instap chipset zoals A300 en een trage processor is een AMD server zuinig. Maar dan heb je dus geen snelle server en de zuinigheid is dan ook niet echt om over naar huis te schrijven, in een zuinige Deskmini is bijvoorbeeld 3,8W gemeten bij Intel versus 9W bij AMD.
Met Zen 1of met Zen 2? Van een ryzen 3000 cpu in heb ik namelijk nog geen vrijwel idle, maar continu niet volledig in sleep verbruiksmetingen gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meilu
unezra schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

Waarom zou het niet werken?
Het is gewoon x86 hardware.

Maar volgens mij wilde @Meilu er sowieso Proxmox op zetten, geen ESXi en dat gaat in principe sowieso geen problemen geven. :)

(I know, dan had dit eigenlijk in het energiezuinige server of in het proxmox topic gemoeten.)
Ja dit inderdaad, eigenlijk zit ik verkeerd. Excuus daarvoor. Hoe ik het begrijp is dat de support voor verschillende hardware iets beter zit bij proxmox (opensource) dan bij ESXi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
ANdrode schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:45:
Voor bulk storage een erg goede optie. Wanneer je VM's draait wel ongeschikt: SMR schijven zijn niet efficiënt wanneer je sectoren herscrhijft.
Ja, sowieso kun je herschrijven beter doen op een SSD dan een HDD. Voor databases met mutaties is het tegenwoordig niet meer normaal om daar HDD's voor te gebruiken. Voor het wegschrijven van normale bestanden is het prima geschikt, het voelt door de grote cache snel aan. SMR herschrijft traag omdat het niet alleen een bestand betreft maar een groter blok. Als je dus duizenden piepkleine bestanden een beetje zou aanpassen, dan zou het zeer traag gaan.
Met Zen 1of met Zen 2? Van een ryzen 3000 cpu in heb ik namelijk nog geen vrijwel idle, maar continu niet volledig in sleep verbruiksmetingen gezien :)
Deskmini is handig voor een vergelijking omdat er een Intel 310 en AMD A300 variant van bestaat. De links geven info over de metingen.

c't heeft Ryzen 2200/2400 gemeten op 21W (B350 chipset), maar dat is met een grotere chipset, groter moederbord met meer functies. Dat is vergelijkbaar met een D3644-B onder 4W. Maar de vergelijking is niet zo handig als de Deskmini. Die is in principe in het voordeel van AMD omdat een aantal van de vermogeneisende functies niet op het moederbord zit, zoals PCIe slots, USB ports en SATA aansluitingen. Omdat AMD niet zo goed is in het terugbrengen van stroomvoorziening voor niet gebruikte onderdelen, helpt dat AMD, maar het laat nog steeds wel een flink gat zien tussen Intel en AMD. Dat ligt niet alleen aan de AMD processor maar ook aan de AMD chipset. AMD heeft chipsetfuncties ingebouwd in de cpu ('APU') en een deel is ingebouwd in de chipset. De vraag is wat een bepaald moederbord gebruikt, bijvoorbeeld voor USB.

Het is dus voorlopig niet energiebesparend om een capabele AMD thuisserver te bouwen als die altijd aan staat. In professionele toepassingen kan een berekening anders uitvallen omdat 7nm Ryzens onder belasting wel zuiniger zijn dan voorgaande AMD processoren. Denk bijvoorbeeld bij VPS of shared web servers.

Op het forum hardwareluxx.de staan diverse rapporten van AMD systemen. Die systemen bevinden zich hooguit op het niveau van Intel gaming borden, dus feitelijk niet interessant voor zuinige (idle) servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonemaggot8685
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-04-2024
Goudduif schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:22:
[...]

Zelf ben ik mij momenteel ook aan het oriënteren om mijn HomeLab te vervangen.
Zo twijfel ik of ik voor de Shuttle SH370R8 as home lab server with VMware ESXi"" https://www.ivobeerens.nl...-server-with-vmware-esxi/
zal gaan, of dat ik zelf een systeem met de Gigabyte H370M D3H zal installeren.
Ik heb nog een case, met PSU staan, volgens mij word de Netwerk Adapter van dit systeem niet ondersteund, Dit is volgens mij op te lossen, door bij spare-it de NC364T PCI-e 4P Adapter voor 45 euro aan te schaffen.
Maar eerlijk gezegd trekt de shuttle me ook wel, zeker gezien het feit dat Ivo schrijft dat daar alles gelijk werkt.
Ik hoor graag jullie reactie!
Om dezelfde reden ben ik ook aan het kijken naar de shuttle met i7 8700. Deze moet denk ik zelfs ook werken met 128gb ram aangezien CPU dit ondersteund, maar ik ben hier niet zeker van. Heeft iemand hier een idee van?

Als alternatief was ik aan het denken aan een Intel nuc maar deze heeft dan weer geen 2 NICs. Als je geen firewall wilt virtualiseren zou dat een goede optie zijn maar als je al eens graag iets uitprobeert :) conclusie; shuttle maar met onzekerheid over ram..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Geen matches
stonemaggot8685 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:31:
Als alternatief was ik aan het denken aan een Intel nuc maar deze heeft dan weer geen 2 NICs. Als je geen firewall wilt virtualiseren zou dat een goede optie zijn maar als je al eens graag iets uitprobeert :)
Voor een paar tientjes heb je een managed switch en kun je meer dan 4000 NIC's emuleren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Geen matches
mrmrmr schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:30:
ANdrode schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:45:
[...]
Het is dus voorlopig niet energiebesparend om een capabele AMD thuisserver te bouwen als die altijd aan staat. In professionele toepassingen kan een berekening anders uitvallen omdat 7nm Ryzens onder belasting wel zuiniger zijn dan voorgaande AMD processoren. Denk bijvoorbeeld bij VPS of shared web servers.
Ik vind VPS juist thuis een logische toepassing, niet enkel professioneel.
Je genereert alleen wel continu load en je disks staan nooit uit. Het is niet extreem zuinig, wel extreem veelzijdig.

Voor een server die niet 24/7 aan staat is energiebesparing ook minder relevant. 25% zuiniger op 8 uur per dag is minder spannend dan 25% zuiniger op 24 uur per dag.

JUIST voor virtualisatie vind ik AMD op dit moment een logischer keuze, zeker met de Zen2 gebaseerde CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonemaggot8685
Geen matches
Paul schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:47:
[...]
Voor een paar tientjes heb je een managed switch en kun je meer dan 4000 NIC's emuleren :)
Dat is juist maar mijn bedoeling was om wan en lan fysiek gescheiden te houden omdat je anders gelimiteerd zit op elk de helft van de bandbreedte van de kabel, 1 Gbps dus. En een USB nic vind ik ook niet het beste plan. Vandaar dat ik graag een host heb met 2 nics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
stonemaggot8685 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:53:
Dat is juist maar mijn bedoeling was om wan en lan fysiek gescheiden te houden omdat je anders gelimiteerd zit op elk de helft van de bandbreedte van de kabel, 1 Gbps dus. En een USB nic vind ik ook niet het beste plan. Vandaar dat ik graag een host heb met 2 nics...
In het algemeen is een extra adapter met I210-AT of I211-AT chip redelijk zuinig. Oudere adapters (die nog volop verkrijgbaar zijn) zijn vaak niet zo zuinig. De keuze in zuinige mini-ITX hardware met 2 NIC's is beperkt, beter is te kijken naar mATX met extra insteekkaart. Bijvoorbeeld een Fujitsu D3643-H (of D3644-B). Die borden verbruiken ~4,3W met twee actieve netwerkverbindingen, toetsenbord, muis en monitor in slaapstand onder Windows. Het hangt af van het OS en drivers hoe zuinig het kan zijn.

ESXi is kieskeurig met netwerkadapters, dus zoek eerst uit of de netwerkchip wordt ondersteund. Sommige netwerk chips werden of worden niet goed ondersteund door ESXi, bijvoorbeeld versies van Intel I219V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Geen matches
stonemaggot8685 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:53:
Dat is juist maar mijn bedoeling was om wan en lan fysiek gescheiden te houden omdat je anders gelimiteerd zit op elk de helft van de bandbreedte van de kabel, 1 Gbps dus.
Hoe snel is je WAN dat je aan 500 Mbps niet genoeg zou zijn? Los daarvan, je bent niet gelimiteerd tot de helft, je kunt gewoon de volledige bandbreedte gebruiken :)

Wel moeten beide stromen door dezelfde (full duplex) kabel, dus je kunt niet 1 Gbps uploaden terwijl je ook 1 Gbps download, maar hoe vaak doe je dat? Wat wel kan is met 950 Mbps downloaden en tegelijkertijd 50 Mbps uploaden.

Maar, een extra NIC kan natuurlijk ook :) Als je bang bent voor gebrek aan bandbreedte zou je een 10G NIC en een switch met 10G poorten (~€140) kunnen overwegen, maar (met name) de NICs zijn niet de meest energiezuinige.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Paul schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:45:
[...]
Hoe snel is je WAN dat je aan 500 Mbps niet genoeg zou zijn? Los daarvan, je bent niet gelimiteerd tot de helft, je kunt gewoon de volledige bandbreedte gebruiken :)

Wel moeten beide stromen door dezelfde (full duplex) kabel, dus je kunt niet 1 Gbps uploaden terwijl je ook 1 Gbps download, maar hoe vaak doe je dat? Wat wel kan is met 950 Mbps downloaden en tegelijkertijd 50 Mbps uploaden.

Maar, een extra NIC kan natuurlijk ook :) Als je bang bent voor gebrek aan bandbreedte zou je een 10G NIC en een switch met 10G poorten (~€140) kunnen overwegen, maar (met name) de NICs zijn niet de meest energiezuinige.
Sterker nog, je kunt niet tegelijk met een Gbit up+download naar een andere machine, maar wel naar/van VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonemaggot8685
Geen matches
Paul schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Momenteel zit ik op 200/20 Mbps. Je hebt wel een geldig punt dat dat zelden of nooit gebeurd, en ik heb ook een zyxel managed switch dus zou dat perfect met vlans kunnen doen. Misschien is het dan toch interessanter om een intel nuc (BOXNUC8I7BEH2) te nemen ipv de shuttle met een i7 8700 aangezien deze toch +-300 euro duurder is met enkel 4C/8T tegen 6C/12C als verschil... de bedoeling is eigenlijk een lab voor SCCM/Exchange/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Geen matches
Ik zit te denken om wat aan mijn energieverbruik te doen door mijn grote NAS wat vaker uit te zetten. Punt is dat ik wel 24/7 een database server en een VPN server wil kunnen draaien. Nu zou ik bijv. een Qotom kunnen kopen, maar dan ben je al snel weer € 400,- kwijt. Weg is de winst van zuinigheid. Zijn er mensen die hier goede alternatieven weten? Héél snel hoeft het niet te zijn, zolang ik maar 2 SSD's in ZFS RAID1 kan draaien. Form factor van die SSD's boeit dan ook weer niet zoveel. Prijs dan weer wel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
2 SBC's met een M.2 slot en Ceph?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Geen matches
Ik heb nog nooit iets met Ceph gedaan, dus kan niet zeggen of dat een beetje lekker gaat werken. Is Ceph een beetje als LVM? Ik vind het overigens wel een erg out-of-the-box idee :p

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Mwoh, als LVM durf ik niet te zeggen. Moeilijk is het niet, makkelijk zou ik het ook niet noemen.
Jou kennende kom je daar wel uit ;)
Op zich prima te proberen met 2 rPi's en USB SSD's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:06:
Mwoh, als LVM durf ik niet te zeggen. Moeilijk is het niet, makkelijk zou ik het ook niet noemen.
Jou kennende kom je daar wel uit ;)
Op zich prima te proberen met 2 rPi's en USB SSD's.
Punt is niet zozeer dat ik er niet uit kom, maar dat sommige delen van mijn infrastructuur gericht zijn op stabiliteit en andere op experimenteren. Met mijn vraag zocht ik naar een oplossing meer gericht op het eerste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Tja, als het geen zwaar belastte database is, kan een VPS van 2 euro per maand ook soelaas bieden.
Gewoon een SSL connectie maken, en het is veilig genoeg. Zolang latency niet een issue is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:10:
Tja, als het geen zwaar belastte database is, kan een VPS van 2 euro per maand ook soelaas bieden.
Gewoon een SSL connectie maken, en het is veilig genoeg. Zolang latency niet een issue is...
Wat heerlijk om hulp van jou te krijgen. Weer zo'n idee dat totaal buiten mijn eigen denkkaders is _/-\o_

Ik ga dit zeker in overweging nemen. Punt is dan wel dat mijn VPN server niet meer via mijn oude vertrouwde huislijntje loopt. Database server is bedoeld voor al mijn logging van sensoren e.d.

Ook nog een ootb idee voor wel een fysieke machine thuis? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Tja, ik heb er eigenlijk maar een paar (simpele) redenen voor:
- Hobby, ik vind het gewoon leuk
- Storage in de cloud is duurder dan thuis
- Performance (van vooral Storage) is thuis beter (Goede NVMe SSD wint het gewoon altijd cloud/vps storage)
- Streamen van video/film/andere meuk via een VPN ofzo vanaf je VPS is niet ideaal
- Werkt Offline, mocht internet er uit flikkeren, kan ik nog een een Serie / Film kijken.

Ik overweeg wel een keer een VPS te maken voor:
- SSH SteppingStone
- VPN
- Offsite Backups

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Geen matches
@FireDrunk Ik denk dat ik maar iets ga bouwen op basis van de Rock64 of Rock64Pro. Die laatste heeft een PCIe interface waardoor je twee sata poorten kan aansluiten via een insteekkaart. De Rock64 heeft 2x USB3.0 waar ik twee externe SSD's op aan zou kunnen sluiten. Verbruik is maar 5W, dus dat is op zich prima.

Hier iemand die er zelf ook ZFS op draait:
https://icicimov.github.i...ZFS-NAS-ROCK64-NFS-Samba/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ik heb nog 4GB Rock64's liggen
offtopic:
, die ik niet gebruik. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.

Op zich leuke apparaatjes, kernel is redelijk onderhouden, en best wat support. De 4GB ram is lekker, en maakt ze behoorlijk responsive. USB performance is ook goed, dus dat zou best leuk zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jammer genoeg kan ik de Rock64 niet overnemen van @FireDrunk. Toch weer eens overwogen wat nu de kosten zouden zijn voor een complete nieuwe set (Rockpro64). Dat lijkt niet ver van de $ 100,- te zitten. Dus toch weer eens gaan neuzen. Toen kwam ik de ACEPC AK1 tegen.
https://androidpctv.com/review-acepc-ak1/

Ruimte voor 2 SSD's, 32GB eMMC, Intel Celeron J3455 dus VT-d, maar jammer genoeg wel Realtek, dus ESXi is misschien wat onzekerder.

Normale verbruik is zo'n 3,5 watt :)

Ding is op Ali te halen voor € 125,92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Wauw, dat is een hele mooie! Leuk speelgoed :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@|sWORDs| Wat zijn de kansen voor ESXi op zo'n machine. Dus ESXi op de eMMC en dan de SSD's proberen door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:18:
@|sWORDs| Wat zijn de kansen voor ESXi op zo'n machine. Dus ESXi op de eMMC en dan de SSD's proberen door te geven.
Er zijn nogal wat problemen met de NIC, IGP en performance met J3455 bordjes. Ik zou eerder voor iets met een U CPU en Intel NIC gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Geen matches
|sWORDs| schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:47:
[...]

Er zijn nogal wat problemen met de NIC, IGP en performance met J3455 bordjes. Ik zou eerder voor iets met een U CPU en Intel NIC gaan.
Belangrijk:
- Kosten (tussen de € 100 en € 150)
- Zuinigheid
- 64bit
- 2 SSD's
- min. 4gb geheugen

Minder belangrijk
- Prestaties

Oftewel, je hebt zeker gelijk dat er genoeg alternatieven zijn, maar die zijn dan vaak duurder en minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:50:
[...]

Belangrijk:
- Kosten (tussen de € 100 en € 150)
- Zuinigheid
- 64bit
- 2 SSD's
- min. 4gb geheugen

Minder belangrijk
- Prestaties

Oftewel, je hebt zeker gelijk dat er genoeg alternatieven zijn, maar die zijn dan vaak duurder en minder zuinig.
Met 4GB geheugen kun je niet veel met ESXi, een Watt kost je 1,84 euro per jaar.
Ik snap dat mensen de kosten willen terug brengen, en van honderd Watt naar 15 is een behoorlijk verschil, maar die laatste paar Watt ten koste van alles willen terugbrengen is verkeerde zuinigheid IMHO. En dan vind ik persoonlijk performance per Watt ook belangrijk, ik vraag me af of een Atom based CPU wel beter is dan een U CPU.
Maar iedereen zijn eigen voorkeuren, just my 2cts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
|sWORDs| schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:13:
[...]

Met 4GB geheugen kun je niet veel met ESXi, een Watt kost je 1,84 euro per jaar.
Ik snap dat mensen de kosten willen terug brengen, en van honderd Watt naar 15 is een behoorlijk verschil, maar die laatste paar Watt ten koste van alles willen terugbrengen is verkeerde zuinigheid IMHO. En dan vind ik persoonlijk performance per Watt ook belangrijk, ik vraag me af of een Atom based CPU wel beter is dan een U CPU.
Maar iedereen zijn eigen voorkeuren, just my 2cts.
Ik snap je punt, maar ergens moet er ook een grens liggen. Als ik zoek rond de € 100,- en de eerste volgende serieuze optie is € 200,- dan is dat ook een verdubbeling van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
CurlyMo schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:17:
[...]

Ik snap je punt, maar ergens moet er ook een grens liggen. Als ik zoek rond de € 100,- en de eerste volgende serieuze optie is € 200,- dan is dat ook een verdubbeling van de prijs.
Dat snap ik, maar ik weet niet hoe realistisch 100 euro is, lijkt me een flinke uitdaging waarbij de consessies mogelijk te groot zijn.

• CurlyMo
Ok, optie 15 :p

Ik las in hier (zuinige server topic) over de Asus Prime N4000T. Een super zuinig moederbord met een Intel Celeron N4000T en voeding on-board voor ~ € 85,-. Alle benodigde aansluitingen zijn aanwezig en de processor zou VT-d moeten ondersteunen. Enige nadeel is de Realtek NIC, maar daar is voor ESXi wel omheen te werken.

Kast, SSD's en USB sticks heb ik nog liggen. Zijn er mensen die ervaring hebben met ESXi op deze machine?

Ook even @N8w8 taggen.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 05-09-2019 10:22 ]

• mrmrmr
  • Niet online
@CurlyMo Dit moederbord is zuinig, maar die metingen zijn gedaan op Debian. Dat besturingssysteem is zuinig (bijna net zo zuinig als Windows). ESXi is niet zo zuinig in het veld van besturingssystemen en het is geen lichtgewicht virtualisatiemethode. Daarom moet je een x aantal Watts optellen. Dat zal dan nog steeds wel redelijk zuinig zijn, maar dit bordje is dan al wel een deel van zijn rekenkracht kwijt aan alleen stationair draaien.

Of het compatibel is met ESXi kan @|sWORDs| misschien vertellen.

Als NAS kan het wel denk ik, maar dan is het beter er bijvoorbeeld Debian op te zetten met Samba en wat andere NAS gerelateerde software. Dan bereik je een heel laag verbruik, zeker in combinatie met zuinige SSD's. Kies beter niet de allersnelste SSD's, maar een goede zuinige. Aan supersnelle SSD's heb je niet veel op een NAS, daar merk je bij normaal gebruik weinig van. Bijvoorbeeld een Intel 660p NVMe is redelijk zuinig. Met RAID-1 hou je twee SSD's bezig. Zo vaak gaat een SSD niet kapot, dus ik zou afzien van RAID. RAID 1/5/10 beschermt niet tegen gebruikersfouten of software crashes, en dat is de meest voorkomende oorzaak van dataverlies. Beter is een goede image+data backup met een disk die normaal gesproken niet is aangesloten. Bijvoorbeeld een disk die je tijdelijk via USB kunt aansluiten.

• CurlyMo
mrmrmr schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:04:
Als NAS kan het wel denk ik, maar dan is het beter er bijvoorbeeld Debian op te zetten met Samba en wat andere NAS gerelateerde software.
De vraag is een verlengde van een langere conversatie. Zie:
CurlyMo in "Zuinige ESXi Server"

Ik heb dus die volledige ESXi NAS staan, ik zoek alleen een zuinig systeem voor ernaast die de 24/7 diensten overneemt, waardoor de onzuinige NAS dagdelen uit kan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:36:
Ik heb dus die volledige ESXi NAS staan, ik zoek alleen een zuinig systeem voor ernaast die de 24/7 diensten overneemt, waardoor de onzuinige NAS dagdelen uit kan.
Hoe zuinig? random bits: Nieuwe zuinige productie server en als het kleiner moet maar ietsje minder zuiniger mag: Raven in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Oscar Wilde

• CurlyMo
Geen matches
Ik had al gezegd dat kosten een belangrijk aspect zijn :) Met de voorgestelde setup ben ik voor rond de € 125,- klaar. Vandaar ook een bord met ingebouwde voeding.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:57:
[...]

Ik had al gezegd dat kosten een belangrijk aspect zijn :) Met de voorgestelde setup ben ik voor rond de € 125,- klaar. Vandaar ook een bord met ingebouwde voeding.
Ah, ik had niet teruggescrolled, alleen het meest recente bericht gezien :P

Oscar Wilde

• CurlyMo
Geen matches
Raven schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:04:
[...]

Ah, ik had niet teruggescrolled, alleen het meest recente bericht gezien :P
Het is ook niet zo dat mijn 24/7 diensten zo super zwaar zijn dat het een pittige CPU en veel geheugen vraagt. Daar heb ik mijn NAS voor. Die mag dan gewoon aan zodra ik thuis kom van het werk en in de weekenden.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

@CurlyMo Dit moederbord is zuinig, maar die metingen zijn gedaan op Debian. Dat besturingssysteem is zuinig (bijna net zo zuinig als Windows). ESXi is niet zo zuinig in het veld van besturingssystemen en het is geen lichtgewicht virtualisatiemethode. Daarom moet je een x aantal Watts optellen. Dat zal dan nog steeds wel redelijk zuinig zijn, maar dit bordje is dan al wel een deel van zijn rekenkracht kwijt aan alleen stationair draaien.

[...]
6.7.0u3 heeft wat aanpassingen aan de C states. Geen idee of dat met een 2500 verschil maakt, maar met EPYC is het verschil aanzienlijk.
[...]

Of het compatibel is met ESXi kan @|sWORDs| misschien vertellen.
Ik vind een Atom based CPU niet iets om aan te bevelen, ook de Realtek NIC is vragen om problemen. Gaat het werken? Waarschijnlijk wel, mogelijk werkt de console niet, maar de performance van de CPU en de NIC zal problematisch zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 05-09-2019 13:13 ]

• mrmrmr
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:36:
[...]

De vraag is een verlengde van een langere conversatie. Zie:
CurlyMo in "Zuinige ESXi Server"

Begrepen, mijn advies is van toepassing.

Waarom gebruik je eigenlijk virtualisatie? Linksom of rechtsom, het stapelen van besturingssystemen kost extra energie. Dat lijkt mij niet nodig voor een NAS en ook niet voor de twee extra taken die je noemt. Je kunt al deze functies ondersteunen met packages in plaats van losse VM's.

@|sWORDs| Ik zal proberen die nieuwe versie te testen. Ik gebruik Intel desktop cpu's, dat is veel zuiniger is dan de AMD tegenhanger. Mijn test is uitgevoerd zonder de belasting van een VM, het is alleen ESXi 6.5.0.

• CurlyMo
Geen matches
mrmrmr schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:43:
[...]
Waarom gebruik je eigenlijk virtualisatie? Linksom of rechtsom, het stapelen van besturingssystemen kost extra energie. Dat lijkt mij niet nodig voor een NAS en ook niet voor de twee extra taken die je noemt. Je kunt al deze functies ondersteunen met packages in plaats van losse VM's.
Omdat het handig is. Alleen al als een soort IPMI :)

Andere iets minder zuinigere, snellere en iets duurder (want aparte PSU) optie is:
1MoederbordenGigabyte J4005N D2P (rev. 1.0)€ 78,-€ 78,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 32,99€ 32,99
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,99

@|sWORDs| Mijn voorstellen zijn overigens Celeron en geen Atom. Atom doet geen VT-d.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:59:
[...]

@|sWORDs| Mijn voorstellen zijn overigens Celeron en geen Atom. Atom doet geen VT-d.
Nee, de CPUs waar jij het over hebt zijn Atom-based met een Pentium of Celeron labeltje, geen Core CPUs.

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-2-60-ghz.html
Products formerly Gemini Lake

Wikipedia: Goldmont Plus
Goldmont Plus is a microarchitecture for low-power Atom, Celeron and Pentium Silver branded processors used in systems on a chip (SoCs) made by Intel. The Gemini Lake platform with 14 nm Goldmont Plus core was officially launched on December 11, 2017

[ Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 05-09-2019 14:52 ]

• CurlyMo
Geen matches
|sWORDs| schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:50:
[...]

Nee, de CPUs waar jij het over hebt zijn Atom-based met een Pentium of Celeron labeltje, geen Core CPUs.
Ok, ik dacht dat Pentium en Celeron een aparte lijn waren naast Atom en Core.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:51:
[...]

Ok, ik dacht dat Pentium en Celeron een aparte lijn waren naast Atom en Core.
Atom had een slechte naam na de netbooks, dus Intel heeft de Pentium en Celeron labels ook daarvoor gebruikt.

Atom: Bonnell (Diamondville, Silverthorne) -> Silvermont (Baytrail, Bras/Cherry Trail) -> Goldmont (Apollo Lake) -> Goldmont Plus (Gemini Lake)
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:56:
[...]

Anders ga ik gewoon experimenteren met Proxmox, maar dat is niet voor dit topic.
Performance van de CPU/NIC gaat daar niet veel beter mee zijn. Celeron of Pentium kan prima zijn, maar dan wel Core based.

[ Voor 45% gewijzigd door |sWORDs| op 05-09-2019 15:03 ]

• CurlyMo
Geen matches
|sWORDs| schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:53:
[...]

Atom had een slechte naam na de netbooks, dus Intel heeft de Pentium en Celeron labels ook daarvoor gebruikt.
Anders ga ik gewoon experimenteren met Proxmox, maar dat is niet voor dit topic.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:56:
[...]

Ik ben even te lui om alles na te lezen, maar 3 jaar geleden had je het over een G4400, die is 2.5x zo snel multi threaded en 80% sneller single threaded dan een N4000 en dan hebben we het over een instap CPU van 4 jaar geleden. Ik zal er verder over ophouden, maar ik denk dat je echt even goed moet nadenken over de minimale performance die je nodig gaat hebben, paar Watt minder is leuk, maar als je er niet mee kunt wat je wil kunnen dan heb je er niets aan.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 05-09-2019 15:16 ]

• CurlyMo
Geen matches
|sWORDs| schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:15:
[...]

Ik ben even te lui om alles na te lezen, maar 3 jaar geleden had je het over een G4400, die is 2.5x zo snel multi threaded en 80% sneller single threaded dan een N4000 en dan hebben we het over een instap CPU van 4 jaar geleden. [...] maar als je er niet mee kunt wat je wil kunnen dan heb je er niets aan.
|sWORDs| schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:53:
[...]
Performance van de CPU/NIC gaat daar niet veel beter mee zijn. Celeron of Pentium kan prima zijn, maar dan wel Core based.
Uiteindelijk draait hier gewoon deze NAS:
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 264,99€ 264,99
1MoederbordenASRock Z87E-ITX€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 83,07€ 166,14
4Interne harde schijvenWD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 75,90€ 303,60
1ControllersDelock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s€ 20,52€ 20,52
1BarebonesNorcotek RPC-4216€ 0,-€ 0,-
1Externe harde schijvenWD Elements Desktop 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
2Geheugen internKingston HyperX Fury blu HX313C9FK2/8€ 41,96€ 83,92
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesCrucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,16

Wat ik ook jaren geleden aan het miepen was :)

Jij blijft voor mijn zuinige doel alleen zo hameren op performance. Performance is gewoon nu van ondergeschikt belang aan kosten en zuinigheid. Ik wil er dus ook niet veel mee kunnen. Gewoon een paar lichte basis taken.

Ik nodig je dus wel uit om met me mee te denken over een zuinig systeem rond de ~ € 125,- (moederbord, CPU, geheugen, voeding) die dan wel performant is. Dat het een oudere generatie is boeit dan niet.

Een goed idee op een slecht moment is slechter dan een matig idee op een goed moment.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 05-09-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:17:

Ik nodig je dus wel uit om met me mee te denken over een zuinig systeem rond de ~ € 125,- (moederbord, CPU, geheugen, voeding) die dan wel performant is. Dat het een oudere generatie is boeit dan niet.

Een goed idee op een slecht moment is slechter dan een matig idee op een goed moment.
Wil je deze niet hebben? Gratis af te halen:

#CategoryProduct
1BarebonesIntel NUC Kit D54250WYK
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR16S11/4
1Solid state drivesPlextor PX-256M5M 256GB

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 05-09-2019 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Geen matches
|sWORDs| schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:29:
[...]

Wil je deze niet hebben? Gratis af te halen:

#CategoryProduct
1BarebonesIntel NUC Kit D54250WYK
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR16S11/4
1Solid state drivesPlextor PX-256M5M 256GB
Graag _/-\o_ , verder via de PM.

Of is het omkoping om me het zwijgen op te leggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Geen matches
|sWORDs| schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:15:
[...]

Ik zal er verder over ophouden, maar ik denk dat je echt even goed moet nadenken over de minimale performance die je nodig gaat hebben, paar Watt minder is leuk, maar als je er niet mee kunt wat je wil kunnen dan heb je er niets aan.
Sterker nog: Als een machine daardoor minder idle is kan het totale energieverbruik zelfs hoger zijn dan bij een snellere machine.

• CurlyMo
Geen matches
ANdrode schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:57:
[...]

Sterker nog: Als een machine daardoor minder idle is kan het totale energieverbruik zelfs hoger zijn dan bij een snellere machine.
Dat is de klassieke T of normale intel CPU discussie. Volgens mij gaat die logica hier niet op.

Er zit zover ik weet in die NUC een mini-pcie slot. Daar kan mooi een dual sata adapter in. Nu nog ruimte zoeken voor de SSD's. Misschien dat ik zelf een kleine adapter (stukje ALU met afstand busjes) maak zodat de NUC in mijn mini-itx case kan die ik nog heb liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 05-09-2019 16:12 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Geen matches
CurlyMo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:15:
Ik zit te denken om wat aan mijn energieverbruik te doen door mijn grote NAS wat vaker uit te zetten. Punt is dat ik wel 24/7 een database server en een VPN server wil kunnen draaien. Nu zou ik bijv. een Qotom kunnen kopen, maar dan ben je al snel weer € 400,- kwijt. Weg is de winst van zuinigheid. Zijn er mensen die hier goede alternatieven weten? Héél snel hoeft het niet te zijn, zolang ik maar 2 SSD's in ZFS RAID1 kan draaien. Form factor van die SSD's boeit dan ook weer niet zoveel. Prijs dan weer wel.
Wat voor Database moet ik aan denken, want ik zie regelmatig € 100 kastjes op allerlei Chinese webshops langskomen die prima zouden voldoen, maar niet altijd 2 SSD's aan kunnen qua ruimte :)

https://www.banggood.com/...Windows-10-p-1555891.html

https://www.banggood.com/...K-WiFi-EUR-p-1443250.html

Of zoiets :

https://www.banggood.com/...ettop-HTPC-p-1479424.html

Komt heel vaak langs voor nog minder : € 120 a 130 :)

Verder heb ik nog ergens een AMD Geode based pfSense kastje dat geen HDD meer heeft en waar makkelijk wat anders op geinstalleerd kan worden dus roep maar als je zoiets nodig hebt! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CurlyMo
Geen matches
nero355 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:36:
[...]

Wat voor Database moet ik aan denken, want ik zie regelmatig € 100 kastjes op allerlei Chinese webshops langskomen die prima zouden voldoen, maar niet altijd 2 SSD's aan kunnen qua ruimte :)
Een PostgreSQL database voor mijn sensor en energieverbruik metingen in huis. Daarnaast een pihole, openvpn en download server.

Ik heb al naar al die kastjes gekeken, maar die werden allemaal gevetoed door @|sWORDs| :p Zie ook de vorige pagina.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 05-09-2019 16:44 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.