Meilu schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:55:Daarnaast leek het mij ook fijn om een VM in te richten die ik kan gebruiken voor mijn werk als dev omgeving. Vaak zijn er buiten werktijd storingen en ik heb de omgeving die ik op mijn werk gebruik vaak niet exact opgezet thuis, waardoor ik thuis minder goed problemen op kan lossen of ik dubbel werk loop te doen. Ik wil voortaan dan mijn dev omgeving installeren op 1 of meerdere vm's en hierop van zowel kantoor als thuis gaan werken. Daarnaast heeft dit als voordeel dat ik vrij ben in de besturingsystemen waar ik mee werk. Op werk ben ik redelijk gelimiteerd aan een mac en vertraagt een VM de boel teveel om nog lekker te kunnen werken.
Ik denk dat je doelt op de reactietijd van het scherm, dat ligt aan de client of de remote server software, niet aan de server hardware. Een Xeon is niet merkbaar sneller dan een desktop processor zoals een i3-8100 bij remote gebruik. Pas bij een groot aantal clients (tientallen) is een Xeon wel sneller. Bij jou zal dat niet aan de orde zijn. Als je langdurige compile acties doet en de compiler is volledig SMP dan is de i3-8100 een goede. Als je (net als ik) gebonden bent aan single core compiles dan is een Pentium G5620 op 4 GHz ook goed. Dat zijn Coffee Lake processoren, voor Kaby Lake is het een Pentium 7350K op 4,2 GHz. Die gebruik ik zelf op mijn dev werkstation.
Ik wil in plaats van ESXi kiezen voor proxmox, omdat deze vanuit het os zelf al ZFS ondersteuning bied. Ik hoef dan geen losse VM te draaien voor bv freenas die zfs managed maar kan het direct vanuit proxmox. De HBA hoeft dan ook niet doorgegeven te worden aan een VM via passthrough.
ESXi heeft weinig bespaarfuncties. Er komen in het algemene zuinige server topic regelmatig andere oplossingen langs zoals ProxMox die een lager verbruik kan hebben. Met name omdat het gebaseerd is op een zuinig besturingssysteem, in de geval Debian. FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD en net als
ESXi niet zo zuinig. Bepaalde Linux distributies en Windows zijn
aanmerkelijk zuiniger.
Processor
Omdat ECC nogal een must is met ZFS gekozen voor een Xeon die mij redelijk leek. Suggesties zijn welkom. Op deze proc zit geen IGPU omdat ik een simpele losse gpu heb liggen nog die ook prima werkt
Losse GPU's verbruiken veel energie, vooral de oudere. Het is aan te bevelen een processor te kiezen met een geintegreerde GPU. Een Xeon kan, maar zoals gezegd: het is zelden nodig voor een server met weinig clients.
Geheugen
In het begin zal het voornamelijk neerkomen op 2 of meer VM's voor mijn werk (Windows + Ubuntu oid) en als dat beetje lekker werkt wil ik uit gaan breiden en gaan spelen met docker omgevingen. Ik denk dat voor in het begin 32gb hier nog genoeg voor is, maar omdat ik ook zfs wil gaan gebruiken twijfel ik
De Fujitsu D3417-B2 (D3417-B21) is een zuinig moederbord, maar Fujitsu D3643-B of D3644-B zijn nog zuiniger, met name voor USB randapparatuur zoals muis en toetsenbord. Zonder randapparatuur is het verbruik gelijk.
Als je ECC wilt hebben, dan heb je ECC UDIMM (unbuffered) geheugen nodig. Registered geheugen is niet geschikt.
Opslag
mij leken 2 ssd's die via raid 1 van het mobo worden gebruikt als datastore voor de VMS wel netjes. Voor de zfs storage heb ik een totaal van 6tb aan WD green schijven die via de HBA zullen worden gebruikt als ZFS drives met een kleine SSD als cache.
3.5" disk drives hebben een hoog vermogen nodig tijdens opstarten en vergeleken met 2.5" Seagate van 4 of 5 TB ook tijdens gebruik (>3,3W versus 0,85W).
Zonder RAID kunnen disks automatisch stoppen als ze een bepaalde periode niet gebruikt worden. Met RAID en dergelijke opslagsystemen draaien ze typisch altijd.
De RAID controller verbruikt ook veel, en die zou ik niet gebruiken. Software kan ook mirroren (zonder batterij backup). Voor thuisgebruik is er meestal geen transactionele data en ook geen noodzaak voor het toepassen van mirroring.
Backup kan voor twee zekerheden zorgen: de inrichting van de software via een image of VM bestand, en regelmatige backup van instellingen en data. Daarvoor zou je de 3.5" disks kunnen toepassen en via een externe aansluiting gebruiken (USB3, wel of niet in een externe behuizing) of een Sharkoon Quickport of Sharkoon Drivelink. Voor actieve storage is 2.5" het zuinigst.
Voeding
De voeding is belangrijk bij een zuinige server. Zuinige servers kunnen worden voorzien van PicoPSU die erg zuinig is en zuinig blijft bij lage belastingen. De PicoPSU wordt gekoppeld aan een AC/DC adapter. Zie topic start van
zuinige server topic voor info. Een gewone ATX voeding is onzuinig bij lage belasting. Soms zelfs enorm onzuinig. 40 tot 60% verlies aan energie is niet ongewoon bij dergelijke voedingen.
Ik hoor graag of iemand suggesties heeft. Daarnaast ook wel benieuwd of er meer tweakers zijn die ook echt hun hele devomgeving op een vm hebben staan , en wat bijvoorbeeld dan een goeie remote desktop client is om mee te werken voor OSX.
Dat hangt af van het OS op de VM. Er zijn bijvoorbeeld RDP clients voor Mac voor Windows. SSH2 is universeel toepasbaar.
De standaard RDP client voor Windows werkt tegenwoordig prima. Vroeger waren er nog wel eens problemen met de clipboard. Via een RDP client kun je ook prima remote werken over Internet.
Intel
Intel maakt zuinige servers mogelijk, zelfs bij snelle processoren. Helaas heeft AMD niet gekozen voor zuinigheid als prioriteit bij de nieuwe 7nm processorseries. Pas na het uitschakelen van PB(O)/XFR en een aantal andere functies, een instap chipset zoals A300 en een trage processor is een AMD server zuinig. Maar dan heb je dus geen snelle server en de zuinigheid is dan ook niet echt om over naar huis te schrijven, in een zuinige Deskmini is bijvoorbeeld 3,8W gemeten bij Intel versus 9W bij AMD.
Het advies is dus vooralsnog: kies een Intel processor. Die heeft niet de beperkingen in chipset en processorsnelheid bij een zuinige server.