Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Matched: esxi
Ik wil mijn huidige Synology vervangen door een ESXi server waarop ik xpenology ga draaien en meerdere vm's (Ubuntu server) voor Domoticz Owncloud/nextcloud downloadserver en wil ook pfsense draaien.
Ik kom op het onderstaande lijstje wil de SSD als datastore gebruiken en er komen 2 wdred HD's in welke ik met Passthrough doorgeef aan een vm.
Twijfel nog tussen 8 GB of 16 GB geheugen scheelt toch weer zo'n €80.

Server zal waarschijnlijk 90% van de tijd uit z'n neus staan te eten zal een mindere processor ook wel voldoen aan m'n eisen en scheelt dat nog in verbruik?
Ik hoop dat het verbruik zo max 25/30 watt is is dat reëel of moet ik meer verwachten?
Heb nu een oude i5 als testbak ding verbruikt zowat 70 watt dat vind ik wel erg veel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 108,-€ 108,-
1ASRock Z370M Pro4€ 109,50€ 109,50
1Crucial CT8G4DFD824A€ 81,20€ 81,20
1Crucial CT16G4DFD824A€ 150,55€ 150,55
1Samsung 960 EVO 250GB€ 116,83€ 116,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ComTech schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:04:
Ik wil mijn huidige Synology vervangen door een ESXi server waarop ik xpenology ga draaien en meerdere vm's (Ubuntu server) voor Domoticz Owncloud/nextcloud downloadserver en wil ook pfsense draaien.
Ik kom op het onderstaande lijstje wil de SSD als datastore gebruiken en er komen 2 wdred HD's in welke ik met Passthrough doorgeef aan een vm.
Twijfel nog tussen 8 GB of 16 GB geheugen scheelt toch weer zo'n €80.

Server zal waarschijnlijk 90% van de tijd uit z'n neus staan te eten zal een mindere processor ook wel voldoen aan m'n eisen en scheelt dat nog in verbruik?
Ik hoop dat het verbruik zo max 25/30 watt is is dat reëel of moet ik meer verwachten?
Heb nu een oude i5 als testbak ding verbruikt zowat 70 watt dat vind ik wel erg veel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 108,-€ 108,-
1ASRock Z370M Pro4€ 109,50€ 109,50
1Crucial CT8G4DFD824A€ 81,20€ 81,20
1Crucial CT16G4DFD824A€ 150,55€ 150,55
1Samsung 960 EVO 250GB€ 116,83€ 116,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,08
De 8100 is super zuinig. Gigabyte maakt de zuinigste 1151-2 borden en over een maandje zijn de goedkopere borden er (bord duurder dan CPU is ook een beetje vreemd). Ik zou dus heel even wachten en voor een Gigabyte B of H bord gaan.
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/6keuzhrnd/chart-32.png

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 20:56
Misschien kan ik beter even wachten op een wat goedkoper moederbord dat is wel een goeie tip.
Toch zit ik ook te denken om m'n huidige desktop
weer om te bouwen naar ESXi server maar dan wil ik er wel een nvme SSD inzetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,50€ 47,50
1MSI H110M PRO-VD€ 48,50€ 48,50
1Fractal Design Arc Mini R2€ 60,95€ 60,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 164,60€ 164,60
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,55

Voordeel is dat hier al 16gb ram inzit.
En opzich zal die G4400 ook best voldoende zijn voor mij.
Moederbord heeft alleen geen m.2 slot dan zou ik een PCI kaart erin moeten zetten .
Neem aan dat de meeste gewoon ondersteund worden door ESXi?
Keuzes keuzes hmm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ComTech schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:18:
Misschien kan ik beter even wachten op een wat goedkoper moederbord dat is wel een goeie tip.
Toch zit ik ook te denken om m'n huidige desktop
weer om te bouwen naar ESXi server maar dan wil ik er wel een nvme SSD inzetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,50€ 47,50
1MSI H110M PRO-VD€ 48,50€ 48,50
1Fractal Design Arc Mini R2€ 60,95€ 60,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 164,60€ 164,60
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,55

Voordeel is dat hier al 16gb ram inzit.
En opzich zal die G4400 ook best voldoende zijn voor mij.
Moederbord heeft alleen geen m.2 slot dan zou ik een PCI kaart erin moeten zetten .
Neem aan dat de meeste gewoon ondersteund worden door ESXi?
Keuzes keuzes hmm :)
Alle werken en voor M.2 heb je inderdaad een PCIe converter nodig, maar sommigen zijn wel een klap beter dan de rest, in slagvolgorde:
Intel 900p/4800x
Intel 750/P3700
Samsung 960 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Goede middag,

Ik wil mijn huidige NUC vervangen voor een servertje met iets meer mogelijkheden.

Ik wil namelijk de Sophos XG firewall draaien (dus meerdere netwerkporten nodig) en voor de rest een downloadbakje (linux) unifi controller (linux) DNS servertje (linux)

Toekomstig wil ik waar mogelijk nog Windows 10 RDP bakje erop plaatsen, mogelijk LibreElec en dan de aparte graphicscard doorgeven naar alleen deze machine (misschien niet mogelijk, lees verschillende verhalen hierover) en ik wil uiteindelijk mijn synology 2 bay nas vervangen.

Ik heb verschillende setups voorbij zien komen (vooral vanuit adviezen van |sWORDs| waarvoor dank) en heb hier mijn basis uitgehaald. Echter twijfel ik nog een beetje over de case/mobo.
Ik wil het compact houden waar mogelijk en nog beetje betaalbaar, maar ook zo stil mogelijk omdat deze machine in mn woonkamer komt te staan (gebrek aan betere optie op dit moment).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 106,-€ 106,-
1ASRock Z370M Pro4€ 109,76€ 109,76
1Gigabyte Z370-HD3€ 107,-€ 107,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Thermaltake Core V21€ 61,50€ 61,50
1HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 43,56€ 43,56
1Crucial CT16G4DFD824A€ 151,05€ 151,05
1Cooler Master V Series V550€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,38

Ik heb zelf een NVME en SATA ssd (nu nog in de NUC).
Ik heb de NIC erbij gezet maar kan ik niet goed beoordelen of deze op een van de mobos zal werken

Voor het netwerk wil ik wel graag dat deze zonder problemen herkent wordt in esxi gezien uiteindelijk de firewall hier belangrijk in zal zijn.

Heb eerst gekeken naar een supermicro E200-8D voor de compactheid en enigsinds zuinigheid, maar die is best prijzig als je er ook nog geheugen in wil proppen en daar kan ik geen nas van maken.

De keuze is gebaseerd op lisjten die ik in dit topic voorbij zag komen. De kosten (zoals mobo duurder dan proc maakt mij niet heel veel uit op dit moment)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

WPN schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:25:
Goede middag,

Ik wil mijn huidige NUC vervangen voor een servertje met iets meer mogelijkheden.

Ik wil namelijk de Sophos XG firewall draaien (dus meerdere netwerkporten nodig) en voor de rest een downloadbakje (linux) unifi controller (linux) DNS servertje (linux)

Toekomstig wil ik waar mogelijk nog Windows 10 RDP bakje erop plaatsen, mogelijk LibreElec en dan de aparte graphicscard doorgeven naar alleen deze machine (misschien niet mogelijk, lees verschillende verhalen hierover) en ik wil uiteindelijk mijn synology 2 bay nas vervangen.

Ik heb verschillende setups voorbij zien komen (vooral vanuit adviezen van |sWORDs| waarvoor dank) en heb hier mijn basis uitgehaald. Echter twijfel ik nog een beetje over de case/mobo.
Ik wil het compact houden waar mogelijk en nog beetje betaalbaar, maar ook zo stil mogelijk omdat deze machine in mn woonkamer komt te staan (gebrek aan betere optie op dit moment).

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z370M Pro4€ 109,76€ 109,76
1Gigabyte Z370-HD3€ 107,-€ 107,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Thermaltake Core V21€ 61,50€ 61,50
1Crucial CT16G4DFD824A€ 151,05€ 151,05
1Cooler Master V Series V550€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,38

Ik heb zelf een NVME en SATA ssd (nu nog in de NUC).
Ik heb de NIC erbij gezet maar kan ik niet goed beoordelen of deze op een van de mobos zal werken

Voor het netwerk wil ik wel graag dat deze zonder problemen herkent wordt in esxi gezien uiteindelijk de firewall hier belangrijk in zal zijn.

Heb eerst gekeken naar een supermicro E200-8D voor de compactheid en enigsinds zuinigheid, maar die is best prijzig als je er ook nog geheugen in wil proppen en daar kan ik geen nas van maken.

De keuze is gebaseerd op lisjten die ik in dit topic voorbij zag komen. De kosten (zoals mobo duurder dan proc maakt mij niet heel veel uit op dit moment)
Met een managed switch heb je niet meerdere NICs nodig, je kunt ook VLANs gebruiken.
De NIC is gewoon formeel supported in 6.5:
https://www.vmware.com/re...ategory=io&productid=5696
Wat wil je met de SATA SSD gaan doen en hoe wil je de NAS VM gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

|sWORDs| schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:53:
[...]

Met een managed switch heb je niet meerdere NICs nodig, je kunt ook VLANs gebruiken.
De NIC is gewoon formeel supported in 6.5:
https://www.vmware.com/re...ategory=io&productid=5696
Wat wil je met de SATA SSD gaan doen en hoe wil je de NAS VM gebruiken?
De nic had ik bij vmware opgezocht voor compatibility maar ben er niet zeker van of deze op de consumerboards zal werken.

Ik wil eigenlijk de aansluiting op mn modem in de netwerkport van het mobo uit laten komen en deze aan de Sophos XG geven en de netwerkkaart gebruiken voor mn interne netwerk verkeer, VLAN's wil ik ook sowieso mee werken heb ubiquity switches in gebruik.Daarnaast ook een beetje spelen met andere zaken en aparte porten. Ik zou ook een enkelports kaart kunnen gebruiken natuurlijk, en dan 2 tientjes goedkoper zijn.

Zoals ik de twee ssd's nu gebruik in de NUC is het storage voor mn vm's. Terwijl ik je vraag lees besef ik me dat je waarschijnlijk gaat zeggen dat de controller van het mobo doorgeven een probleem oplevert als ik de sata ssd daarop aansluit en de andere disken dan zou door willen geven aan de nas.
Daar kan ik op het moment dat ik de NAS wil gaan overzetten natuurlijk een extra kaart voor bijzetten.

ESXi wil ik overigens booten vanaf USB stick

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 20:40
Je kan je VM's en ESXi op de NVMe SSD zetten, en de SATA SSD laten voor wat hij is. Dan kan je de SATA controller met HDD's wel doorgeven aan een VM.

Wat jij wil met die netwerkkaart gaat ook prima. Die kaart werkt prima in consumenten borden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Na 7 jaar wordt het eens tijd om uit te kijken naar een upgrade.
Ik heb momenteel een ESXi 6.5 host waarvan het storage OS (ZFS) als eerste van boot. Waarna de rest van de VM's via NFS vanaf een SSD van de storage VM booten.
Ben uitermate tevreden van deze setup maar het wordt stilletjes aan tijd om sommige hardware uit te faseren en uit te kijken naar zuinigere varianten.
De Harddisks en SSD's zijn wat jonger en stammen uit 2014. De harddisks blijven maar de SSD's verdienen een upgrade.
De upgrade zal ook gelden voor CPU/moederbord/RAM en een nieuwe snellere USB bootstick voor ESXi. Misschien ook de PSU want die is nog wat ouder +-10j, kwam nog uit een vorig systeem.
De 60GB SSD is de lokale storage van OmniOS en pfSense. DE HBA controller met harddsisk en 240GB SSD wordt adhv VT-d en passthrough doorgegeven aan de storage VM. Op de harddisks (6x4TB) is een RAIDZ2 configuratie aanwezig.

De VM's:
60GB SSD:
OmniOS (ZFS)
pfSense

240GB SSD:
Pi-hole
webserver
download server
windows server
Nexctloud
domotica
Win10

Onderstaande de specificaties van de host atm.

#Product
1Intel Xeon L3426 Boxed
1Supermicro X8SIL-F
6Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB
1Fractal Design Define R5 Zwart
1Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart
4Kingston 8GB 1333MHz DDR3
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
1Corsair VX450W
1Crucial 2.5" M500 240GB
1Kingston SSDNow V300 60GB
1APC Back-UPS ES 700VA DIN
Bekijk collectie
Importeer producten

Als moederbord is mijn oog gevallen op een Supermicro X11SSH-F. Kan ik de HBA supprimeren als ik dit moederbord gebruik? Ik denk niet dat ik meer dan 6 data disks ga gebruiken; indien ik meer storage wil is er de mogelijkheid om grotere disks aan te schaffen.
Kan ik de SATA controller (8x) passthrough'en aan OmniOS en de M.2 poort gebruiken als storage voor de VM's? Ik veronderstel van wel aangezien sata =/= PCI-e? Dan komt de volgende vraag wat gebeurd er met de overige PCI-e sloten?
Kan er in de toekomst nog een HBA controller passthrough'en worden zonder dat het M.2 slot ook wordt doorgegeven? Indien dit werkt kan ik hier wel wat stroomkosten op besparen.
Dan kan ik slechts één Intel 600p van 512GB kopen voor alle VM's en niet meer booten vanaf de storage VM.
Ik kan niet meer zonder IPMI en heb 2 NIC's nodig vandaar de Supermicro X11SSH-F.

De processor kan een Intel Pentium G4560 worden. Meeste bang for buck? Processor heeft nu vaak toch niets te doen.

Als geheugen had ik graag weer 32GB gehad, maar wat een prijzen.. holy shit. Ik zou starten met het goedkoopste 16GB ECC latje dat ik kan vinden en er laten nog één bij prikken.

Voor de PSU moet ik nog wat metingen doen maar heb atm geen meter. Dus dat volgt nog, denk dat het wel met een minder zware PSU moet lukken.

Tip voor een goede USB stick?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,-€ 50,-
1Supermicro X11SSH-F€ 218,50€ 218,50
1Supermicro X11SSL-F€ 180,25€ 180,25
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 170,-€ 170,-
1Intel 600p 512GB€ 171,75€ 171,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 790,50

Graag had ik jullie mening over de upgrades. Ook is dit een goed moment om te upgraden, wat zit er nog in de pijplijn? Wacht ik beter nog wat af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Obscurax schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:34:
Na 7 jaar wordt het eens tijd om uit te kijken naar een upgrade.
Ik heb momenteel een ESXi 6.5 host waarvan het storage OS (ZFS) als eerste van boot. Waarna de rest van de VM's via NFS vanaf een SSD van de storage VM booten.
Ben uitermate tevreden van deze setup maar het wordt stilletjes aan tijd om sommige hardware uit te faseren en uit te kijken naar zuinigere varianten.
De Harddisks en SSD's zijn wat jonger en stammen uit 2014. De harddisks blijven maar de SSD's verdienen een upgrade.
De upgrade zal ook gelden voor CPU/moederbord/RAM en een nieuwe snellere USB bootstick voor ESXi. Misschien ook de PSU want die is nog wat ouder +-10j, kwam nog uit een vorig systeem.
De 60GB SSD is de lokale storage van OmniOS en pfSense. DE HBA controller met harddsisk en 240GB SSD wordt adhv VT-d en passthrough doorgegeven aan de storage VM. Op de harddisks (6x4TB) is een RAIDZ2 configuratie aanwezig.

De VM's:
60GB SSD:
OmniOS (ZFS)
pfSense

240GB SSD:
Pi-hole
webserver
download server
windows server
Nexctloud
domotica
Win10

Onderstaande de specificaties van de host atm.

#Product
1Intel Xeon L3426 Boxed
1Supermicro X8SIL-F
6Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB
1Fractal Design Define R5 Zwart
1Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart
4Kingston 8GB 1333MHz DDR3
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
1Corsair VX450W
1Crucial 2.5" M500 240GB
1Kingston SSDNow V300 60GB
1APC Back-UPS ES 700VA DIN
Bekijk collectie
Importeer producten

Als moederbord is mijn oog gevallen op een Supermicro X11SSH-F. Kan ik de HBA supprimeren als ik dit moederbord gebruik? Ik denk niet dat ik meer dan 6 data disks ga gebruiken; indien ik meer storage wil is er de mogelijkheid om grotere disks aan te schaffen.
Kan ik de SATA controller (8x) passthrough'en aan OmniOS en de M.2 poort gebruiken als storage voor de VM's? Ik veronderstel van wel aangezien sata =/= PCI-e? Dan komt de volgende vraag wat gebeurd er met de overige PCI-e sloten?
Als je een NVMe drive gebruikt ja, want dan kan je storage VM op die NVMe drive staan, welke via VT-d de onboard controller doorgegeven krijgt. Dan kan je daarna weer je VM's booten van de storage van die VM (mits dat uiteraard de setup is die je wil).
Kan er in de toekomst nog een HBA controller passthrough'en worden zonder dat het M.2 slot ook wordt doorgegeven? Indien dit werkt kan ik hier wel wat stroomkosten op besparen.
Ja hoor, elk individueel PCIe device (wat niet achter een shared PCIe switch zit) kan je doorgeven. Dus als je een PCIe x4 -> NVMe insteekkaartje koopt kan je prima een tweede (NVMe) M.2 SSD gebruiken.
Dan kan ik slechts één Intel 600p van 512GB kopen voor alle VM's en niet meer booten vanaf de storage VM.
Dat kan, maar de 600p is niet echt een hele goede SSD voor veel VM's. Ik zou naar een andere SSD kijken (Intel 750, Samsung 960/950 Pro lijkt me beter).
Ik kan niet meer zonder IPMI en heb 2 NIC's nodig vandaar de Supermicro X11SSH-F.

De processor kan een Intel Pentium G4560 worden. Meeste bang for buck? Processor heeft nu vaak toch niets te doen.
Prima keuze.
Als geheugen had ik graag weer 32GB gehad, maar wat een prijzen.. holy shit. Ik zou starten met het goedkoopste 16GB ECC latje dat ik kan vinden en er laten nog één bij prikken.
Klinkt als een goed plan, als je server niet super druk is, mis je de afwezigheid van Dual Channel ook niet.
Voor de PSU moet ik nog wat metingen doen maar heb atm geen meter. Dus dat volgt nog, denk dat het wel met een minder zware PSU moet lukken.
Daar zijn prachtige topics voor hier op GoT :) (Voeding advies en informatie topic - Deel 34)
Tip voor een goede USB stick?
ESXi kan je ook prima op de NVMe SSD zetten en de VM's daar ook nog eens naast zetten. Scheelt je weer verbruik + een apparaat wat kapot kan gaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X11SSH-F€ 218,50€ 218,50
1Supermicro X11SSL-F€ 180,25€ 180,25
1Intel 600p 512GB€ 171,75€ 171,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 790,50

Graag had ik jullie mening over de upgrades. Ook is dit een goed moment om te upgraden, wat zit er nog in de pijplijn? Wacht ik beter nog wat af?
Supermicro is niet super zuinig, maar je gaf zelf al aan dat je niet zonder IPMI kon. En daar zijn ze wel een van de weinige in. Als je dat niet perse nodig hebt, kan je een Fujitsu bord overwegen. Stukje zuiniger, maar geen IPMI.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

FireDrunk schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:45:

Als je een NVMe drive gebruikt ja, want dan kan je storage VM op die NVMe drive staan, welke via VT-d de onboard controller doorgegeven krijgt. Dan kan je daarna weer je VM's booten van de storage van die VM (mits dat uiteraard de setup is die je wil).
Eerst en vooral bedankt voor je vakkundig antwoord.

Ik denk dat ik dat ga laten vallen en alle VM's zal laten booten vanaf een NVMe drive. Zal de setup wat minder onnodig gecompliceerd maken.
Ja hoor, elk individueel PCIe device (wat niet achter een shared PCIe switch zit) kan je doorgeven. Dus als je een PCIe x4 -> NVMe insteekkaartje koopt kan je prima een tweede (NVMe) M.2 SSD gebruiken.
Dat is heel goed om te horen :*)
Dat kan, maar de 600p is niet echt een hele goede SSD voor veel VM's. Ik zou naar een andere SSD kijken (Intel 750, Samsung 960/950 Pro lijkt me beter).
Bedankt voor de tip. Zal dan een Samsung 960 Pro nemen. Zie wel dat de M.2 Interface: PCIe 3.0 x2 is.
Ik denk dat het verschil met een x4 slot weinig merkbaar zal zijn?
Daar zijn prachtige topics voor hier op GoT :) (Voeding advies en informatie topic - Deel 34)
Hier heb ik al in zitten spitten, :Y)
ESXi kan je ook prima op de NVMe SSD zetten en de VM's daar ook nog eens naast zetten. Scheelt je weer verbruik + een apparaat wat kapot kan gaan.
d:)b
Supermicro is niet super zuinig, maar je gaf zelf al aan dat je niet zonder IPMI kon. En daar zijn ze wel een van de weinige in. Als je dat niet perse nodig hebt, kan je een Fujitsu bord overwegen. Stukje zuiniger, maar geen IPMI.
IPMI is te gemakkelijk, machine staat ook in de woonkamer (gelukkig ziet de case er als een gewoon meubelstuk uit), dus niet echt makkelijk om er zomaar een scherm, tobo en muis aan te hangen. (Voor mij wel maar de boss vind het maar niks ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
product: Samsung 960 Pro is gewoon x4 hoor, geen x2.

En juist in de woonkamer is het super easy om er even een monitor aan te hangen (TV?) tobo en muis idem dito. Maar je hoeft er toch alleen in geval van nood en tijdens de installatie bij? Rest kan via SSH / RDP whatever je wil.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Geen matches
Had het over het slot op het moederbord.
En juist in de woonkamer is het super easy om er even een monitor aan te hangen (TV?) tobo en muis idem dito. Maar je hoeft er toch alleen in geval van nood en tijdens de installatie bij? Rest kan via SSH / RDP whatever je wil.
Heb hierboven een edit gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

Geen matches
Thnx FireDrunk en |sWORDs| voor de zeer snelle reacties

Twijfel nu over de kast, hier ga ik nog een alternatief voor zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:37
Obscurax schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:21:

IPMI is te gemakkelijk, machine staat ook in de woonkamer (gelukkig ziet de case er als een gewoon meubelstuk uit), dus niet echt makkelijk om er zomaar een scherm, tobo en muis aan te hangen. (Voor mij wel maar de boss vind het maar niks ;))
Goh... Heb je het zo vaak nodig dan? Ik heb IPMI op mijn NAS en de keren dat ik het tot nu toe nodig gehad heb zijn echt op één hand te tellen. ESXi draait hier rock solid, meer zelfs, op die bak heb ik geen IPMI meer want mijn oude machine waar ik exclusief ESXi op draaide daar staat nu al jaren Linux met ZFS op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
@Obscurax Ah, je bedoelde mamaplank, die had ik gemist inderdaad. Voor Random IO ga je dat amper merken inderdaad. Voor sequentiele transfers wel. Maar of het echt een real-world merkbaar verschil is, denk het niet. Hooguit in benchmarks.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

FireDrunk schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:23:
HyperBart schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:26:
[...]

Goh... Heb je het zo vaak nodig dan? Ik heb IPMI op mijn NAS en de keren dat ik het tot nu toe nodig gehad heb zijn echt op één hand te tellen. ESXi draait hier rock solid, meer zelfs, op die bak heb ik geen IPMI meer want mijn oude machine waar ik exclusief ESXi op draaide daar staat nu al jaren Linux met ZFS op.
Mja staat zo niet op een hele toegankelijke plaats.
Welke Fujitsu zou je dan aanraden en wat scheelt dat in verbruik.

Echt nodig is veel gezegd maar het is toch handig. Ik zal er nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Welke Fujitsu's goed zijn wordt hier vaak besproken:
Het grote zuinige server topic - deel 2

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Geen matches
Bedankt, probleem is dat ik er geen vind met 2 NIC's of ik kan niet zoeken :-(

Dit zou dan ook een mogelijke optie zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,10€ 21,10
1Samsung 960 Pro 512GB€ 257,95€ 257,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,05

[ Voor 76% gewijzigd door Obscurax op 16-03-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:39
Heeft er hier iemand weleens gemeten wat het doet, qua stroomverbruik, wanneer er een losse GPU wordt toegevoegd aan een ESXi machine, deze als passthrough wordt geconfigureerd en de VM, waar deze aan is gekoppeld, uit staat?

In andere woorden, verbruikt de losse GPU geen/minder stroom wanneer deze niet actief wordt gebruikt?

Mijn idee is om een home-lab te bouwen. Aangezien deze in de beurt van de TV komt te staan wil ik dit combineren met een HTPC en om soms een spelletje op te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Obscurax schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:07:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,05
Excuus, die eis had ik geen rekening mee gehouden :) Een losse NIC kopen is vaak niet echt handig, want die verbruiken toch vaak wat meer stroom dan een onboard variant.
helpme schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:44:
Heeft er hier iemand weleens gemeten wat het doet, qua stroomverbruik, wanneer er een losse GPU wordt toegevoegd aan een ESXi machine, deze als passthrough wordt geconfigureerd en de VM, waar deze aan is gekoppeld, uit staat?

In andere woorden, verbruikt de losse GPU geen/minder stroom wanneer deze niet actief wordt gebruikt?

Mijn idee is om een home-lab te bouwen. Aangezien deze in de beurt van de TV komt te staan wil ik dit combineren met een HTPC en om soms een spelletje op te spelen.
Als de drivers niet geladen zijn, durf ik het niet zeker te zeggen, maar ik verwacht <5W. Als de drivers geladen zijn, en de kaart is echt alleen maar actief in 2D modus (en er wordt niet van videoversnelling gebruikt), zou het maar enkele watts moeten zijn met GPU's van tegenwoordig.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Geen matches
FireDrunk schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:45:
[...]

Excuus, die eis had ik geen rekening mee gehouden :) Een losse NIC kopen is vaak niet echt handig, want die verbruiken toch vaak wat meer stroom dan een onboard variant.
Ja dat dacht ik al. Dan toch maar de Supermicro.
Jammer dat er nog geen Z370 bordjes zijn met ECC ondersteuning. Kan ook zo niet vinden of die er aan zitten te komen. Een i3-8100 ziet er een leuke en zuinige CPU uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Z-series heeft nooit ECC support. Daarvoor moet je naar C-series chipsets.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Geen matches
Weer wat bijgeleerd. Ik lees dat er H370/B360/H310 aan zitten te komen, die zullen dan ook geen ECC ondersteunen? Jammer want de processor ondersteunt het wel, beetje vreemd van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Nee hoor, is al jaren zo.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen matches
Obscurax schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:07:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,05
Zuinige moederborden met krachtige processor en 2xLAN zijn inderdaad moeilijk te vinden. Geintegreerde 2xLAN zou zuiniger moeten zijn dan een systeem met extra insteekkaart met dezelfde Gbe chip.

Die CT netwerkkaart is gebaseerd op een oude chip. Beter zou zijn een nieuwere zuinige Gbe chip te gebruiken, bijvoorbeeld de I219LM. Maar ik ken geen zuinige insteekkaarten die deze chip gebruiken. Wel is er een [url="T1https://tweakers.net/pricewatch/523511/hp-intel-ethernet-i210-t1-gbe-nic-(e0x95aa)/specificaties/"]HP Intel Ethernet I210[/url], met Intel I210AT chip. Volgens de specificaties is het verbruik van de insteekkaart 0,81W, exclusief de overhead van het PCIe slot. Ik weet niet hoeveel het totaal is, maar het is het proberen waard. De CT desktop kaart heeft volgens Intel een verbruik van 1,9W, exclusief de overhead van het PCIe slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
0.81W verbruik bij vollast lijkt mij hetzelfde als een LoM moederbord. 33 euro is dan weer niet super goedkoop in verhouding tot een moederbord met een onboard ethernet kaart.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
Allen,

Ik wil een ESXi server gaan opzetten om in ieder geval de volgende zaken te regelen:
  • pfSense (+OpenVPN)
  • NAS/file server (ZFS)
Ik heb daarnaast ook een aantal ubiquity apparaten hangen, dus wellicht ga ik daar ook nog wat mee doen.

Belangrijk t.a.v. de pfSense box is dat ik (bijna) al het verkeer over een VPN wil laten gaan, waarbij ik een zo hoog mogelijke performance wil behalen (heb een 1000/1000 verbinding). Eén enkele VPN verbinding gaat die snelheid niet halen, dus is het idee is om twee of drie verbindingen in een gateway group te draaien. Daarnaast ga ik wellicht nog met Snort spelen. Aangezien single core performance voor OpenVPN het belangrijkst is had ik, toen ik dit nog niet wilde virtualiseren, de volgende setup in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7350K Boxed€ 155,90€ 155,90
1ASRock H110M-ITX€ 56,46€ 56,46
1ASRock H270M-ITX/ac€ 99,99€ 99,99

Nu heb ik momenteel thuis een oude server staan op basis van dit moederbord met twee processoren (ik meen E5550) en 48 GB EEC 1333MHz geheugen (4GB per reepje). Deze machine moet bovenstaande prima kunnen, maar het stroomverbruik is niet grappig te noemen. Zodoende aan het kijken naar alternatieven.

Afgaande op wat ik hier heb gelezen zou ik voor een i3-8100 gaan, maar de moederborden die ik hiervoor heb gezien willen allemaal DDR4. Gezien de huidige prijzen zou ik het liefste zo veel mogelijk van mijn DDR3 geheugen hergebruiken. Een aantal 1151 moederborden ondersteunen wel DDR3, dus deze zou ik bijv. met een G4560 kunnen combineren. Ik vraag me hierbij echter af of de performance voldoende zal zijn. Daarnaast hebben de moederborden meestal 4 slots geheugen en kan ik dus maar beperkt geheugen meenemen.

Als laatste zou wellicht een systeem op basis van een Intel Xeon E3-1240 v6 Boxed kunnen nemen, i.c.m. een moederbord met meer dan 4 geheugenslots, maar dit geheel is duurder en waarschijnlijk overkill.

Tot zover mijn situatie. Wat zouden jullie aanraden om te doen?

Alvast hartelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Dat ECC geheugen is zeer waarschijnlijk Registered ECC geheugen, en dat kan je niet meenemen. Als het UDIMM (non-Registered ECC) is, kan het wel. Even dubbelchecken dus.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Agshlee schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:31:
Allen,

Ik wil een ESXi server gaan opzetten om in ieder geval de volgende zaken te regelen:
  • pfSense (+OpenVPN)
  • NAS/file server (ZFS)
Ik heb daarnaast ook een aantal ubiquity apparaten hangen, dus wellicht ga ik daar ook nog wat mee doen.

Belangrijk t.a.v. de pfSense box is dat ik (bijna) al het verkeer over een VPN wil laten gaan, waarbij ik een zo hoog mogelijke performance wil behalen (heb een 1000/1000 verbinding). Eén enkele VPN verbinding gaat die snelheid niet halen, dus is het idee is om twee of drie verbindingen in een gateway group te draaien. Daarnaast ga ik wellicht nog met Snort spelen. Aangezien single core performance voor OpenVPN het belangrijkst is had ik, toen ik dit nog niet wilde virtualiseren, de volgende setup in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal

Nu heb ik momenteel thuis een oude server staan op basis van dit moederbord met twee processoren (ik meen E5550) en 48 GB EEC 1333MHz geheugen (4GB per reepje). Deze machine moet bovenstaande prima kunnen, maar het stroomverbruik is niet grappig te noemen. Zodoende aan het kijken naar alternatieven.

Afgaande op wat ik hier heb gelezen zou ik voor een i3-8100 gaan, maar de moederborden die ik hiervoor heb gezien willen allemaal DDR4. Gezien de huidige prijzen zou ik het liefste zo veel mogelijk van mijn DDR3 geheugen hergebruiken. Een aantal 1151 moederborden ondersteunen wel DDR3, dus deze zou ik bijv. met een G4560 kunnen combineren. Ik vraag me hierbij echter af of de performance voldoende zal zijn. Daarnaast hebben de moederborden meestal 4 slots geheugen en kan ik dus maar beperkt geheugen meenemen.

Als laatste zou wellicht een systeem op basis van een Intel Xeon E3-1240 v6 Boxed kunnen nemen, i.c.m. een moederbord met meer dan 4 geheugenslots, maar dit geheel is duurder en waarschijnlijk overkill.

Met 4GB DIMMS kun je volgens mij sowieso maar 16GB meenemen, ik heb nog geen 1151 moederbord met meer dan 4 sloten gezien (en denk dat het technisch ook niet kan, dual channel met max 2 DIMMS per channel voor zo ver ik weet). Ik zou toch voor een i3-8100 gaan en nog een paar weekjes op goedkopere moederborden wachten. Zet het oude bord met CPU's en geheugen in V&A en gebruik dat budget plus wat je bespaart op de CPU voor DDR4 geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik wil een licht en zuinig servertje aanschaffen voor bescheiden servertaken en tevens wat licht desktopgebruik. Daarvoor heb ik deze pricewatch: Intel NUC 6CAYH op het oog.

Nu zou ik er ook liefst een firewall+adblocker functionaliteit in willen integreren i.p.v. er bijv. een apart Pi-hole doosje naast te zetten. Er zijn een paar opties.

ESXi met 2 VMs: 1x W10 + 1x pfSense.

Is dat goed te doen met alleen de enkele interne NIC met als alternatief een USB 3.0 NIC erbij? Of kan ik dan écht beter een doosje met 2 NICs gebruiken? Nadeel daarvan is dat er minder keuze is aan dergelijke mini PC's met 2 NICs.

Kan ik dan redelijk met 4GB toe of draait dat echt niet lekker (of totaal niet) en heb ik min. 8GB nodig?

Alternatief van normale non-VM installatie van W10 met daarin VirtualBox of VM-Workstation met pfSense.

Spelen ook dezelfde twee vragen. Welke optie vereist het minste geheugen?

Zou bij deze laatste optie W10 op déze hardware merkbaar sneller draaien dan als VM binnen ESXi bij geljke hoeveelheid RAM? Dat zou een reële overweging kunnen zijn om toch voor deze optie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Machine met meerdere nics is wel aan te raden, heb zelf een 'oude' desktop omgebouwd naar ESXi 6.5 host. (i5, 16GB, SSD, Intel dual pci-e nic). Draai hier het volgende op:
Sophos XG - 4 vCpu, 6GB mem
Daarnaast wat test machines, linux en oa Windows 10.

Verbruik zit tussen de 25-30Watt, acceptabel. :)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geen matches
Het spreekt vanzelf dat alles makkelijker te doen is met meer van alles. Waar het om gaat is of het met minder óók gaat. Met hoe weinig kun je toe? Lichtere hardware betekent zuiniger, en daar gaat dit topic toch juist over. Ik vind 25-30 Watt dan ook eigenlijk boven het acceptabele liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
Tuurlijk, je hebt gelijk. Echter kijk ik vaak wel naar de investering die je moet doen.
Een minder zuinig systeem zal je op jaar basis 30 euro meer kosten, vind dat wel te overzien.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:50:
Ik wil een licht en zuinig servertje aanschaffen voor bescheiden servertaken en tevens wat licht desktopgebruik. Daarvoor heb ik deze pricewatch: Intel NUC 6CAYH op het oog.

Nu zou ik er ook liefst een firewall+adblocker functionaliteit in willen integreren i.p.v. er bijv. een apart Pi-hole doosje naast te zetten. Er zijn een paar opties.

ESXi met 2 VMs: 1x W10 + 1x pfSense.

Is dat goed te doen met alleen de enkele interne NIC met als alternatief een USB 3.0 NIC erbij? Of kan ik dan écht beter een doosje met 2 NICs gebruiken? Nadeel daarvan is dat er minder keuze is aan dergelijke mini PC's met 2 NICs.

Kan ik dan redelijk met 4GB toe of draait dat echt niet lekker (of totaal niet) en heb ik min. 8GB nodig?

Alternatief van normale non-VM installatie van W10 met daarin VirtualBox of VM-Workstation met pfSense.

Spelen ook dezelfde twee vragen. Welke optie vereist het minste geheugen?

Zou bij deze laatste optie W10 op déze hardware merkbaar sneller draaien dan als VM binnen ESXi bij geljke hoeveelheid RAM? Dat zou een reële overweging kunnen zijn om toch voor deze optie te gaan.
https://nl.aliexpress.com...m-AES-NI/32843506449.html

6 NICs en een echte Celeron (geen Atom), single threaded toch zo'n 33% sneller en multithreaded vrijwel even snel, plus max 32GB ipv 8 (al werkt 16 meestal ook wel).

Enkele NIC + managed switch werkt ook prima tot 470Mbit internet, daar boven kun je wat snelheid missen bij simultaan up en downloaden.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sinds 2 weken een A2SDV-16C-TLN5F-bordje in huis, maar ik heb 'wat' problemen om de X557 10GbE-nic's werkend te krijgen in ESXi. Kan iemand hier met een Xeon-D en 10GbE-nics een vmkernel.log van tijdens de boot sturen?

Ik ben er al achter dat het DeviceID van de NIC anders is, maar het lukt nog niet om de drivermapping zo aan te passen dat de nic's wel herkend worden.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

SlinkingAnt schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:51:
Sinds 2 weken een A2SDV-16C-TLN5F-bordje in huis, maar ik heb 'wat' problemen om de X557 10GbE-nic's werkend te krijgen in ESXi. Kan iemand hier met een Xeon-D en 10GbE-nics een vmkernel.log van tijdens de boot sturen?

Ik ben er al achter dat het DeviceID van de NIC anders is, maar het lukt nog niet om de drivermapping zo aan te passen dat de nic's wel herkend worden.
Er zijn problemen bekend met de high core count Xeon-D's en NICs, mocht dit je probleem zijn kun je de firmware van de NICs flashen.

De mappings zou je niet moeten aanpassen, maar gewoon de driver upgraden, de inbox ESXi ixgbe driver heeft nog geen support voor de X552/557.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:54:
[...]

Er zijn problemen bekend met de high core count Xeon-D's en NICs. De mappings zou je niet moeten aanpassen, maar gewoon de driver installeren.
Deze driver heb ik geinstalleerd, maar die werkt dus niet. Mijn bordje heeft geen Xeon-D maar een nieuwe Atom Denverton-cpu ;). De DeviceID van mijn NIC's staan dus (nog) niet in de driver voor ESXi, maar dat probeer ik dus te trucken door deze zelf toe te voegen, echter tot nu toe met weinig succes. Ik hoop door een 2 vmkernel.log's naast elkaar te kunnen leggen, ik een stapje verder kom...

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

SlinkingAnt schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:03:
[...]

Deze driver heb ik geinstalleerd, maar die werkt dus niet. Mijn bordje heeft geen Xeon-D maar een nieuwe Atom Denverton-cpu ;). De DeviceID van mijn NIC's staan dus (nog) niet in de driver voor ESXi, maar dat probeer ik dus te trucken door deze zelf toe te voegen, echter tot nu toe met weinig succes. Ik hoop door een 2 vmkernel.log's naast elkaar te kunnen leggen, ik een stapje verder kom...
Ik weet niet waarom maar ik dacht direct aan een 16 core Xeon-D, waarschijnlijk doordat je zelf over Xeon-D begon. :)

Denverton heeft de X553 en moet volgens mij een 5.x.x driver hebben, die is er nog niet voor ESXi en ik verwacht niet dat je de 4.x.x driver aan de praat krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:05:
[...]
Ik weet niet waarom maar ik dacht direct aan een 16 core Xeon-D, waarschijnlijk doordat je zelf over Xeon-D begon. :)
Jep, dat is een van de weinige bordjes met ook X557-controllers onboard. Tot dusver lijk ik de enige te zijn die probeert de 10GbE-nics op deze bordjes aan de praat te krijgen met ESXi.
Denverton heeft de X553 en moet volgens mij een 5.x.x driver hebben, die is er nog niet voor ESXi en ik verwacht niet dat je de 4.x.x driver aan de praat krijgt.
Misschien op de entry-level bordjes, maar mijn bordje heeft echt de X557-controller. In ESXi zie ik dan ook 4x dit device beschikbaar voor passthrough:
code:
1
Ethernet Controller 10G X557-AT4
, en ook een 'esxcli hardware pci list'-commando geeft netjes de X557 aan.

[ Voor 65% gewijzigd door SlinkingAnt op 20-03-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

SlinkingAnt schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:19:
[...]

Jep, dat is een van de weinige bordjes met ook X557-controllers onboard. Tot dusver lijk ik de enige te zijn die probeert de 10GbE-nics op deze bordjes aan de praat te krijgen met ESXi.

[...]

Misschien op de entry-level bordjes, maar mijn bordje heeft echt de X557-controller. In ESXi zie ik dan ook 4x dit device beschikbaar voor passthrough:
code:
1
Ethernet Controller 10G X557-AT4
, en ook een 'esxcli hardware pci list'-commando geeft netjes de X557 aan.
Zo is een X552 ook een X557, maar wat is de echte device ID (15c?)?
Ik gok 15c8?

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Geen matches
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:33:
[...]

Zo is een X552 ook een X557, maar wat is de echte device ID (15c?)?
Ik gok 15c8?
Klopt, vanuit 'esxcli hardware pci list':
code:
1
2
3
4
5
6
Device Name: Ethernet Controller 10G X557-AT4

Vendor ID: 0x8086
   Device ID: 0x15c8
   SubVendor ID: 0x15d9
   SubDevice ID: 0x15c8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
SlinkingAnt schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Klopt, vanuit 'esxcli hardware pci list':
code:
1
2
3
4
5
6
Device Name: Ethernet Controller 10G X557-AT4

Vendor ID: 0x8086
   Device ID: 0x15c8
   SubVendor ID: 0x15d9
   SubDevice ID: 0x15c8
Je kunt proberen je device id in /usr/share/hwdata/driver.pciids.d/ixgbe.ids en /etc/vmware/driver.map.d/ixgbe.map te zetten, maar ik verwacht echt dat je een 5.x.x driver nodig zult hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
vi /usr/share/hwdata/driver.pciids.d/ixgbe.ids

150b  10-Gigabit AT2 Server Adapter                           
        1514  Ethernet X520 10GbE Dual Port KX4 Mezz                  
        1515  X540 Ethernet Controller Virtual Function               
        1517  82599ES 10 Gigabit Network Connection                   
        151c  82599 10 Gigabit TN Network Connection                  
        1528  Ethernet Controller X540-AT2                            
        1529  82599 10 Gigabit Dual Port Network Connection with FCoE 
        152a  82599 10 Gigabit Dual Port Backplane Connection with FCoE
        154a  Ethernet Converged Network Adapter X520-4                
        154d  Ethernet 10G 2P X520 Adapter                             
        154f  82599 10 Gigabit Dual Port Network Connection            
        1557  82599 10 Gigabit Network Connection                      
        1558  Ethernet Converged Network Adapter X520-Q1               
        1560  Ethernet Controller X540                                 
        1563  Ethernet Controller 10G X550T                            
        1565  X550 Ethernet Controller Virtual Function                
        15aa  Ethernet Connection X552 10 GbE Backplane                
        15ab  Ethernet Connection X552 10 GbE Backplane                
        15ac  Ethernet Connection X552 10 GbE SFP+                     
        15ad  Ethernet Connection X552/X557-AT 10GBASE-T               
        15ae  Ethernet Connection X552 1000BASE-T                      
        15b0  Ethernet Connection X552 Backplane    
        15c8  Ethernet Connection X553/X557-AT 10GBASE-T                    
        15d1  Ethernet Controller 10G X550T

vi /etc/vmware/driver.map.d/ixgbe.map

regtype=linux,bus=pci,id=8086:10b6 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10c6 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10c7 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10c8 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10db 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10dd 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10e1 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10ec 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10f1 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10f4 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10f7 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10f8 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10f9 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10fb 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:10fc 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1507 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1508 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:150b 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1514 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1515 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1517 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:151c 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1528 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1529 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:152a 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:154a 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:154d 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:154f 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1557 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1558 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1560 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1563 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:1565 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15aa 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15ab 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15ac 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15ad 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15ae 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15b0 0000:0000,driver=ixgbe,class=network         
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15c8 0000:0000,driver=ixgbe,class=network  
regtype=linux,bus=pci,id=8086:15d1 0000:0000,driver=ixgbe,class=network

[ Voor 106% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Geen matches
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:38:
[...]
Je kunt proberen je device id in /usr/share/hwdata/driver.pciids.d/ixgbe.ids te zetten, maar ik verwacht echt dat je een 5.x.x driver nodig zult hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
vi /usr/share/hwdata/driver.pciids.d/ixgbe.ids

150b  10-Gigabit AT2 Server Adapter                           
        1514  Ethernet X520 10GbE Dual Port KX4 Mezz                  
        1515  X540 Ethernet Controller Virtual Function               
        1517  82599ES 10 Gigabit Network Connection                   
        151c  82599 10 Gigabit TN Network Connection                  
        1528  Ethernet Controller X540-AT2                            
        1529  82599 10 Gigabit Dual Port Network Connection with FCoE 
        152a  82599 10 Gigabit Dual Port Backplane Connection with FCoE
        154a  Ethernet Converged Network Adapter X520-4                
        154d  Ethernet 10G 2P X520 Adapter                             
        154f  82599 10 Gigabit Dual Port Network Connection            
        1557  82599 10 Gigabit Network Connection                      
        1558  Ethernet Converged Network Adapter X520-Q1               
        1560  Ethernet Controller X540                                 
        1563  Ethernet Controller 10G X550T                            
        1565  X550 Ethernet Controller Virtual Function                
        15aa  Ethernet Connection X552 10 GbE Backplane                
        15ab  Ethernet Connection X552 10 GbE Backplane                
        15ac  Ethernet Connection X552 10 GbE SFP+                     
        15ad  Ethernet Connection X552/X557-AT 10GBASE-T               
        15ae  Ethernet Connection X552 1000BASE-T                      
        15b0  Ethernet Connection X552 Backplane    
        15c8  Ethernet Connection X553/X557-AT 10GBASE-T                    
        15d1  Ethernet Controller 10G X550T
Been there, done that, toegevoegd in 2 locaties en wordt ook geladen tijdens boot:
code:
1
2
3
4
[root@localhost:~] cat /usr/share/hwdata/driver.pciids.d/ixgbe.ids | grep 15c8
        15c8  Ethernet Controller 10G X557-AT4
[root@localhost:~] cat /etc/vmware/driver.map.d/ixgbe.map  |grep 15c8

Echter tijdens booten zie ik deze melding voorbij komen in de vmkernel.log:
code:
1
2
3
4
5
Intel(R) 10GbE PCI Express Linux Network Driver - version 4.5.3-iov
PCI: driver ixgbe is looking for devices
PCI: driver ixgbe claimed 0 device
Mod: 4968: Initialization of ixgbe succeeded with module ID 4130.
ixgbe loaded successfully.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
SlinkingAnt schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:49:
[...]

Been there, done that, toegevoegd in 2 locaties en wordt ook geladen tijdens boot:
code:
1
2
3
4
[root@localhost:~] cat /usr/share/hwdata/driver.pciids.d/ixgbe.ids | grep 15c8
        15c8  Ethernet Controller 10G X557-AT4
[root@localhost:~] cat /etc/vmware/driver.map.d/ixgbe.map  |grep 15c8

Echter tijdens booten zie ik deze melding voorbij komen in de vmkernel.log:
code:
1
2
3
4
5
Intel(R) 10GbE PCI Express Linux Network Driver - version 4.5.3-iov
PCI: driver ixgbe is looking for devices
PCI: driver ixgbe claimed 0 device
Mod: 4968: Initialization of ixgbe succeeded with module ID 4130.
ixgbe loaded successfully.
Dat was wat ik ook zou verwachten, de kernel module checkt waarschijnlijk zelf ook op device id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:43:
[...]

https://nl.aliexpress.com...m-AES-NI/32843506449.html

6 NICs en een echte Celeron (geen Atom), single threaded toch zo'n 33% sneller en multithreaded vrijwel even snel, plus max 32GB ipv 8 (al werkt 16 meestal ook wel).

Enkele NIC + managed switch werkt ook prima tot 470Mbit internet, daar boven kun je wat snelheid missen bij simultaan up en downloaden.
Mwa...

http://cpuboss.com/cpus/Intel-J3455-vs-Intel-3855U

http://www.cpu-world.com/...eron_Dual-Core_3865U.html

Voordeel van die processor is niet evident. Verder beduidend duurder, minder zuinig, uit China met leverduur en andere risico's alleen voor een extra NIC (plus 4 teveel). Andere evt. krachtigere hardware zoek ik niet echt. Ik wil weten of ik met dit dingetje een beetje fatsoenlijk uit kan. Met name dus enkele NIC (evt. + USB-NIC - iets als dit: pricewatch: Digitus Gigabit Ethernet USB 3.0 adapter ) en met hoeveel RAM ik toe kan.

Ik heb liever dat (eerst) mijn vragen een antwoord krijgen dan dat er alternatieve hardware aangedragen wordt die alleen maar méér vragen oproept en waardoor we steeds verder van de oorspronkelijke vragen afdwalen.

Hier dus: CaptJackSparrow in "Zuinige ESXi Server" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:15:
[...]

Mwa...

http://cpuboss.com/cpus/Intel-J3455-vs-Intel-3855U

http://www.cpu-world.com/...eron_Dual-Core_3865U.html

Voordeel van die processor is niet evident. Verder beduidend duurder, minder zuinig, uit China met leverduur en andere risico's alleen voor een extra NIC (plus 4 teveel). Andere evt. krachtigere hardware zoek ik niet echt. Ik wil weten of ik met dit dingetje een beetje fatsoenlijk uit kan. Met name dus enkele NIC (evt. + USB-NIC - iets als dit: pricewatch: Digitus Gigabit Ethernet USB 3.0 adapter ) en met hoeveel RAM ik toe kan.

Ik heb liever dat (eerst) mijn vragen een antwoord krijgen dan dat er alternatieve hardware aangedragen wordt die alleen maar méér vragen oproept en waardoor we steeds verder van de oorspronkelijke vragen afdwalen.

Hier dus: CaptJackSparrow in "Zuinige ESXi Server" :)
Er staat een antwoord op enkele NIC en single threaded performance kan een hoop verschil maken.
USB NIC is gewoon niet echt wat, je kunt het doen, maar echt lekker werkt het niet, reken op incidentele lagere doorvoer en hogere latency en mogelijk dropouts. Daarnaast zul je met drivers aan de slag moeten. Mocht je het willen proberen dan heb je met Realtek de beste kans.
Qua RAM zou ik niet onder de 8GB gaan, ESXi gebruikt zelf het een en ander en voor zo wel Win10 als pfSense+SNORT is 2GB of meer aan te bevelen.
Atom based is ook gewoon ellende, ik zou er niet aanbeginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:34:
Dat ECC geheugen is zeer waarschijnlijk Registered ECC geheugen, en dat kan je niet meenemen. Als het UDIMM (non-Registered ECC) is, kan het wel. Even dubbelchecken dus.
Even gekeken; geheugen bestaat uit 12 Hynix modules, welke inderdaad registered zijn. Helaas :).
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:18:
[...]

Met 4GB DIMMS kun je volgens mij sowieso maar 16GB meenemen, ik heb nog geen 1151 moederbord met meer dan 4 sloten gezien (en denk dat het technisch ook niet kan, dual channel met max 2 DIMMS per channel voor zo ver ik weet). Ik zou toch voor een i3-8100 gaan en nog een paar weekjes op goedkopere moederborden wachten. Zet het oude bord met CPU's en geheugen in V&A en gebruik dat budget plus wat je bespaart op de CPU voor DDR4 geheugen.
Klopt, ik zou dan sowieso 16 GB mee kunnen nemen. Dit zal in eerste instantie zeker voldoende zijn, maar meer=beter (zeker i.c.m. ZFS, zoals ik het begrijp) en aangezien het er toch ligt zou ik dan zo veel mogelijk mee willen nemen. Vraag hierbij blijft echter of de performance van de G<whatever> voldoende zal zijn. Ik verwacht het niet.

Met "goedkope moederborden die binnenkort uitkomen" bedoel je de Gigabyte borden waar je eerder in deze thread over hebt gesproken, gok ik?

EDIT: Ik heb deserver gratis gekregen, met als enige caveat dat ik 'em (vanwege waar hij vandaan komt) niet verkoop. Zodoende heb/had ik iets meer motivatie om de hardware, voor zover mogelijk, te hergebruiken.

Either way, dank beiden voor het meedenken _/-\o_ . Ik wacht deze nieuwe moederborden in ieder geval nog even af.

[ Voor 6% gewijzigd door Agshlee op 20-03-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Agshlee schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Met "goedkope moederborden die binnenkort uitkomen" bedoel je de Gigabyte borden waar je eerder in deze thread over hebt gesproken, gok ik?

[...]
https://www.techpowerup.c...-asus-asrock-gigabyte-msi

https://www.computerbase....leron-pentium-core-april/
"Der Start Anfang April wird auch die Bühne für die echten neuen Chipsätze von Intel"

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 21-03-2018 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Agshlee schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:31:
Allen,

• pfSense (+OpenVPN)
  • NAS/file server (ZFS)

#ProductPrijsSubtotaal

Ik heb de:
- pricewatch: ASRock H270M-ITX/ac
- pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
- 512GB NVME SSD
- 16GB DDR4 (1 module) geheugen.

Tijdelijk nu 2x pricewatch: HGST Ultrastar He8 (512e SE), 8TB erbij in zitten. Idle 25W verbruik incl de disks. Actief data sync gemiddeld 36W verbruik. De wifi module heb ik er afgehaald omdat die niet gebruikt word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0iY4z8tUQJGSp36hAulKY2Bn/full.png

Draai de volgende VM's op ESXi 6:
- OPNsense (fork van PfSense)
- Debian DNS/Pi-Hole
- Debian reverse proxy (caddy)
- XPenology VM (voor NAS doeleinden)

Dit gaat perfect. Tijdens data sync (middels VPN) verbruikt de CPU 30% / 35% in ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Geen matches
Ik denk dat ik ga wachten op de Coffee Lake bordjes met ECC ondersteuning. De Xeons komer er iig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Geen matches
Iemand een idee wanneer de nieuwe X11-suoermicro bordjes besteld kunnen worden?

Als ik me niet vergis hebben ze deze eind 2017 aangekondigd maar nog steeds staat er coming soon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
JustSys schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:13:
Iemand een idee wanneer de nieuwe X11-suoermicro bordjes besteld kunnen worden?

Als ik me niet vergis hebben ze deze eind 2017 aangekondigd maar nog steeds staat er coming soon
Welke socket? FCBGA 2518?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Geen matches
ja idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Week of vier a vijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Geen matches
Dan valt het mee, als de prijs goed mee valt zet ik mijn supermicro x10 bordje in de verkoop en haal ik een X11. Zou deze passen in het chassis van een sys-5028D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
JustSys schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:16:
[...]

Dan valt het mee, als de prijs goed mee valt zet ik mijn supermicro x10 bordje in de verkoop en haal ik een X11. Zou deze passen in het chassis van een sys-5028D
Bord wel, vraag is of de airflow goed loopt met de andere layout. Ik ga zelf waarschijnlijk de 16c+ in dat chassis proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
Geen matches
@devastator83 Ik zag dat je een lijstje had met dit moederbord: ASRock Z370M-ITX/ac
Ikzelf ben van plan mijn server te upgraden met dat bord (daar de goedkopere H en B modellen nog wel even op zich laten wachten.
Heb jij het spul al aangeschaft en zo ja, weet je een energieverbruik? Ga zelf nog kijken of ik dit zo laag mogelijk kan krijgen. Geen idee of ik de tweede netwerk aansluiting ook ga gebruiken. Maar was even benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Vraagje. Ik zoek niet per definitie een 'zuinige ESXi' oplossing (wel een goedkope oplossing), maar denk dat ik de vraag wel het best hier kwijt kan. Voor testdoeleinden op kantoor wil ik een ESXi machine neerzetten. Ik wil deze gebruiken voor 2 tot 3 Linux VM's en voor het draaien van 4-5 Windows 10 machines. Hierop zullen geen inventieve taken worden uitgevoerd, maar het moet wel een paar jaar mee kunnen. Wij hebben reeds een Synology 815+ met voldoende storage. Als ik dat kan inzetten/gebruiken zou dat mooi zijn. Wat kan ik het beste aanschaffen? Ik lees over nieuwe moederborden welke binnenkort beschikbaar zijn, maar naar welk type processor en hoeveel geheugen zou ik nodig hebben voor deze machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Bulldog schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:38:
Vraagje. Ik zoek niet per definitie een 'zuinige ESXi' oplossing (wel een goedkope oplossing), maar denk dat ik de vraag wel het best hier kwijt kan. Voor testdoeleinden op kantoor wil ik een ESXi machine neerzetten. Ik wil deze gebruiken voor 2 tot 3 Linux VM's en voor het draaien van 4-5 Windows 10 machines. Hierop zullen geen inventieve taken worden uitgevoerd, maar het moet wel een paar jaar mee kunnen. Wij hebben reeds een Synology 815+ met voldoende storage. Als ik dat kan inzetten/gebruiken zou dat mooi zijn. Wat kan ik het beste aanschaffen? Ik lees over nieuwe moederborden welke binnenkort beschikbaar zijn, maar naar welk type processor en hoeveel geheugen zou ik nodig hebben voor deze machine?
Dit is te weinig info om iets zinnigs te kunnen zeggen. Zijn deze VM's te gelijk actief? Wat zijn die niet inventieve taken? Wat voor disks zitten er in de RackStation en wat doet ie nog meer? Zonder die info zou ik zeggen een 6 core met HT en 32GB RAM en een lokale SSD.
Synology gebruiken voor data en backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Geen matches
|sWORDs| schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:35:
[...]
Zijn deze VM's te gelijk actief? Wat zijn die niet inventieve taken? Wat voor disks zitten er in de RackStation en wat doet ie nog meer? Zonder die info zou ik zeggen een 6 core met HT en 32GB RAM en een lokale SSD.
Synology gebruiken voor data en backup.
2 Linux VM's actief voor HA-Proxy en pfSense (testdoeleinden) en maximaal 3 Windows 10 VM's tegelijk actief. Gebruik puur voor testen van installatie en configuratie van Windows 10 machines in combinatie met Azure / MDM / inTune / etc.. RackStation wordt alleen gebruikt voor backups (s'nachts).
Er zitten 4 WD30EFRX schijven in (RAID5, 1 diskgroup).

Heb je ook een suggestie voor een moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
Bulldog schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:22:
[...]

2 Linux VM's actief voor HA-Proxy en pfSense (testdoeleinden) en maximaal 3 Windows 10 VM's tegelijk actief. Gebruik puur voor testen van installatie en configuratie van Windows 10 machines in combinatie met Azure / MDM / inTune / etc.. RackStation wordt alleen gebruikt voor backups (s'nachts).
Er zitten 4 WD30EFRX schijven in (RAID5, 1 diskgroup).

Heb je ook een suggestie voor een moederbord?
HAproxy kun je op pfSense draaien, met DPI 2GB. Dan is 16GB ruim voldoende en waarschijnlijk 4 Cores zonder HT ook wel. SSD zou ik wel doen, SATA is voldoende.

i3 8100 met een B360/H310 bord met Intel NIC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Geen matches
|sWORDs| schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:44:
[...]

Bord wel, vraag is of de airflow goed loopt met de andere layout. Ik ga zelf waarschijnlijk de 16c+ in dat chassis proberen.
als ik de afmetingen bekijk dan mag het geen probleem zijn.

X10SDV-TLN4F
Mini-ITX
6.7" x 6.7", (17cm x 17cm)

X11SDV-8C-TLN2F
Mini-ITX
6.75" x 6.75" (17.15cm x 17.15cm)

Dat hoop ik toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ifrenken
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 15:48
Geen matches
Ik wil toch een NVMe SSD gaan nemen voor mijn server build en geen SATA. Echter mijn moederbord heeft geen m.2 slot. Ik heb de Supermicro X11SSL-F. Nu wil ik de SSD 960 EVO NVMe M.2 250GB kopen (niet de pro uit kosten overweging) echter ik heb geen idee wat een goede M2 PCIe SSD adapter is. Ik heb al in dit topic gezocht, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Geen matches
Het is een kaartje dat zonder electronica het ene fysieke slot 1:1 over moet zetten naar het andere fysieke slot. Als het echt een koekenbakkert is die het ding ontworpen heeft dan kan het nog mis gaan op afscherming / EMI maar er zijn niet echt slechte, zeker niet als je er eentje met een enigszins bekend merk neemt, maar ook de Chinese variant van eBay werkt (uitzonderingen daargelaten) uitstekend.

pricewatch: Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card bijvoorbeeld.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Besef wel dat niet alle borden van NVMe kunnen booten, dubbelcheck het even voordat je zo'n ding koopt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
FireDrunk schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:25:
Besef wel dat niet alle borden van NVMe kunnen booten, dubbelcheck het even voordat je zo'n ding koopt.
Een X11 bord gaat daar geen last mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Geen matches
@ifrenken Je zou ook een Kingston kunnen overwegen dan heb je de adapter er meteen bij. De Kingston SSD kan niet tippen aan de performance van de Samsung.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Inmiddels draait mijn homesetup alweer 3maand zonder issues! :)
(i5, 16GB, 1 SSD, 1 HDD, 3 Intel nics)

Draai op ESX 6.5 de volgende machines:
Sophos XG, router
Debian 9.5 Pi-Hole, dns server
Daarnaast nog een aantal test machines

Zeer tevreden tot nu toe! Hopelijk blijft hij nog prima draaien de komende tijd, iemand ervaringen met uitval van hardware? Heb 2 datastores, SSD voor de actieve machines en de HDD voor testmachines, mocht de HDD store corrupt raken loopt ESXi dan gelijk vast?

Ga op termijn wel kijken naar een 'betere' homeserver. (IMPI compatible, Raid opslag)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Harmen schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:51:
Inmiddels draait mijn homesetup alweer 3maand zonder issues! :)
(i5, 16GB, 1 SSD, 1 HDD, 3 Intel nics)

Draai op ESX 6.5 de volgende machines:
Sophos XG, router
Debian 9.5 Pi-Hole, dns server
Daarnaast nog een aantal test machines

Zeer tevreden tot nu toe! Hopelijk blijft hij nog prima draaien de komende tijd, iemand ervaringen met uitval van hardware? Heb 2 datastores, SSD voor de actieve machines en de HDD voor testmachines, mocht de HDD store corrupt raken loopt ESXi dan gelijk vast?

Ga op termijn wel kijken naar een 'betere' homeserver. (IMPI compatible, Raid opslag)
Met een hardware listing kunnen we wellicht een iets betere inschatting maken.

Volledig exemplarisch en gebaseerd op 2 ervaringen met hetzelfde moederbord, is dat de Asrock B75 Pro 3-m het ca. 2 a 2 1/2 jaar uithoud bij gebruik als ESXi meterkast server (vers uit de doos hardware), na de eerste hardware falen heb t bordje door een zelfde exemplaar vervangen (welke in een tiep-doos zat die 2x per week voor 2h aan ging). Dit tweede exemplaar heeft t vervolgens nog 1 /1/2 jaar uitgehouden tot problemen de kop op staken na een hardware uitbreiding.

Dus in mijn handen hield de desktop hardware t 2 a 3 jaar uit bij 24/24 belasting/aanstaan.

Server-grade hardware doorgaans wel langer:

De tweedehands aangeschafte Intel SAI2 hield t nog ca. 5 jaar uit voordat de hardware toch echt te traag werd om aan de wens van ZFS te voldoen.

Een in 2011 aangeschafte Supermicro X9SCM-F heeft 3 jaar klokje rond gedraaid en is nu als backup in dienst (1 a 2x per week 2 a 4 h aan) en de Supermicro X11SSH-LN4F in de meterkast draait al weer een jaar 24h/24h naar volle tevredenheid

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
Bedankt voor je ervaringen. ;)
Spul draait nu op een Intel desktop boardje, we gaan het zien iig.
Mocht hij uitvallen kan ik de wifi ap nog als router instellen. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:13

jjust

Het leven is een strijd

Mijn esxi server is aan vervanging toe. De laatste tijd ben ik meer vm's gaan draaien en nu loop ik tegen de limiet aan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC DC3217IYE€ 0,-€ 0,-
1Kingston 4GB DDR3-1333€ 38,13€ 38,13
1Kingston SSDNow mS200 120GB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 94,62

Wensen:
  • 2 Nics
  • Minimaal 16 gb
  • Laag verbruik.
Ik draai de volgende vm's
  • Home-assistant
  • Ubiquiti controller
  • Database server (influx en MySQL)
  • Development server (kleine python projectjes)
  • Overig (o.a. OTGW)
Wellicht in de toekomst pi-hole en pfsense.

Ik zat te denken aan onderstaande server. De ssd's heb ik nog liggen. Ik twijfel met name over de processor. Wellicht beter om de i5 8400 te doen. Is de pico-psu dan nog voldoende? Andere op of aanmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 92,-€ 92,-
1Cooler Master Elite 110€ 39,05€ 39,05
1Crucial CT16G4DFD824A€ 149,10€ 149,10
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
2Samsung 850 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Die i3-8100 is een beest, voordat je die op 100% krijgt ben je wel even bezig.
Ziet er verder keurig uit, ben erg beniewd naar het verbruik!

[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 30-04-2018 07:59 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
Gisteren geupdate naar de laatste 6.5 van Maart dit jaar. Ging prima!
Uptime was alweer 72 dagen, mag niet klagen. i5-3570 is een zwarte overkill voor de Sophos XG en Pi-Hole. ;) Voor mijn gevoel is hij wel zuiniger geworden.

Kan je 6.5 kosteloos upgraden naar 6.7?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:07

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Geen matches
Harmen schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:18:
Gisteren geupdate naar de laatste 6.5 van Maart dit jaar. Ging prima!
Uptime was alweer 72 dagen, mag niet klagen. i5-3570 is een zwarte overkill voor de Sophos XG en Pi-Hole. ;) Voor mijn gevoel is hij wel zuiniger geworden.

Kan je 6.5 kosteloos upgraden naar 6.7?
Toevallig vorige week nog geupdate van 6.5 naar 6.7. Ging prima. Houd er wel rekening mee dat vanaf versie 6.7 een aantal cpu's niet meer supported zijn.
AMD Opteron 13xx Series
AMD Opteron 23xx Series
AMD Opteron 24xx Series
AMD Opteron 41xx Series
AMD Opteron 61xx Series
AMD Opteron 83xx Series
AMD Opteron 84xx Series
Intel Core i7-620LE Processor
Intel i3/i5 Clarkdale Series
Intel Xeon 31xx Series
Intel Xeon 33xx Series
Intel Xeon 34xx Clarkdale Series
Intel Xeon 34xx Lynnfield Series
Intel Xeon 35xx Series
Intel Xeon 36xx Series
Intel Xeon 52xx Series
Intel Xeon 54xx Series
Intel Xeon 55xx Series
Intel Xeon 56xx Series
Intel Xeon 65xx Series
Intel Xeon 74xx Series
Intel Xeon 75xx Series

is everything cool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
|sWORDs| schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:51:
Ik wilde ook nog even wat waarschuwingen plaatsen voor mensen die willen upgraden naar vSphere 6.7:
  1. AMD CPU's ouder dan Bulldozer (2011) werken niet.
  2. Intel CPU's ouder dan Sandy Bridge (2011)/Silvermont (2013) werken niet.
  3. Passthrough override werkt niet (FLR reset override naar PCI, zoals bijvoorbeeld voor het doorgeven van Intel SATA controllers), hier wordt aan gewerkt en komt mogelijk in U1 weer terug.
Er is nogal wat commentaar op het niet meer ondersteunen van oudere CPU's, echter zijn de verwijderde microarchitectures 10 jaar oud (en eigenlijk nog wel wat ouder gezien de kleine aanpassingen). Ik ben het met het commentaar dan ook niet echt eens. Los daarvan is het financieel helemaal niet meer rendabel om Westmere te draaien, de investering in nieuwere apparatuur haal je er qua stroomkosten zo weer uit.
|sWORDs| schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 01:08:
[...]

Als je geen passthrough van een Intel SATA controller gebruikt zie ik weinig risico, ook is een rollback zo gedaan.

Mijn mening:

6.5:
  • Intel SATA controller passthrough (wacht op U1)
  • Oude CPU's (Koop een nieuwe, heb je er zo uit)
6.7:
  • Gebruik van vCenter (sneller, veel betere HTML5 interface)
  • Interesse in VBS/vTPM
  • Gebruik van Server Hardware (quick reboots)
  • Gebruikt ook VMware Cloud op AWS (vCenter Hybrid Linked Mode)
Maakt niet uit:
  • Rest

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 30-04-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Geen matches
Thanks voor de overview |sWORDs|.

Is t soms toch handig om niet meteen op de upgrade trein te springen (SATA passthrough in mijn geval)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Laatst online: 21:13

jjust

Het leven is een strijd

Vandaag onderstaande server gebouwd. Met alleen esxi geïnstalleerd verbruikt deze server 13,8 watt. Valt me niet tegen. Dit is dus nog zonder vm's. Hierbij is alleen de lan kabel aangesloten. (de andere Nic werkt niet our of the box dus daar moet ik nog achteraan). De Noctua is ter vervanging van de standaard case fan. En de 2 EVO's had ik nog liggen. Verder moet ik nog op zoek naar een degelijke sata voedingskabel splitter. De huidige zit wat te strak.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 93,-€ 93,-
1Cooler Master Elite 110€ 38,96€ 38,96
1Noctua NF-S12A PWM, 120mm€ 19,44€ 19,44
1Crucial CT16G4DFD824A€ 149,95€ 149,95
2Samsung 850 EVO 250GB€ 72,-€ 144,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

Geen matches
Enige tijd geleden een lichte variatie op onderstaande lijst gepost hier.
Ik heb nu de processor aangepast (iets lagere TDP, maar wel iets duurder) en de koeler (slechte lever mogelijkheid).
Is de aanpassing in processor de kosten waard en ga ik dat verschil van 3TDP merken op langere termijn?

De koeler zou volgens de specs ook stiller moeten zijn (dit is natuurlijk afhankelijk van de belasting uiteindelijk)

Daarnaast heb ik het geheugen verdubbeld en de SSD toegevoegd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 139,-€ 139,-
1Gigabyte Z370-HD3€ 116,50€ 116,50
1Fractal Design Define R6 Black€ 119,-€ 119,-
1Scythe Kotetsu€ 28,50€ 28,50
2Crucial CT16G4DFD824A€ 149,95€ 299,90
1Cooler Master V Series V550€ 85,50€ 85,50
1Samsung 970 Evo 500GB€ 201,01€ 201,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.032,97

[ Voor 6% gewijzigd door WPN op 09-05-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
WPN schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:18:
Enige tijd geleden een lichte variatie op onderstaande lijst gepost hier.
Ik heb nu de processor aangepast (iets lagere TDP, maar wel iets duurder) en de koeler (slechte lever mogelijkheid).
Is de aanpassing in processor de kosten waard en ga ik dat verschil van 3TDP merken op langere termijn?

De koeler zou volgens de specs ook stiller moeten zijn (dit is natuurlijk afhankelijk van de belasting uiteindelijk)

Daarnaast heb ik het geheugen verdubbeld en de SSD toegevoegd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 139,-€ 139,-
1Gigabyte Z370-HD3€ 116,50€ 116,50
1Fractal Design Define R6 Black€ 119,-€ 119,-
1Scythe Kotetsu€ 28,50€ 28,50
2Crucial CT16G4DFD824A€ 149,95€ 299,90
1Cooler Master V Series V550€ 85,50€ 85,50
1Samsung 970 Evo 500GB€ 201,01€ 201,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.032,97
Ik denk dat je processor overkill is voor het lijstje taken dat je hebt gegeven. Met een G4600 of G5400 kun je ook prima uit de voeten, die is redelijk snel. Ik heb een server draaien met de G4600 die altijd bezig is en toch weinig verbruikt. Over kleine TDP verschillen hoef je je weinig zorgen te maken, wel over het gebruik van de processor.

Extra koeling is alleen nodig als je de server langdurig (10 minuten of meer) zwaar werk laat verrichten. Kijk eens of een Arctic Alpine 11 GT voldoende is (en stil).

Een last voor het energieverbruik van de server zal de quad NIC zijn. Met twee 82571EB chips uit 2005 heeft deze NIC oude technologie en weinig bespaarfuncties. De nieuwere Intel I350-T4V2 zal het iets beter doen (5W plus PCIe overhead). Een OEM of zelfde chipset versie daarvan kan veel goedkoper zijn. Deze bij Amazon bijvoorbeeld, met een Intel I350T4 chip (i350-AM4).

Een alternatief is een dual LAN moederbord in combinatie met het gebruik van meerdere IP adressen op een fysieke ethernet aansluiting. Bij een firewall laat je de externe ethernetaansluiting over aan de firewall en de interne aansluiting kun je delen over meerdere VM's met elk een eigen IP adres.
Bijvoorbeeld met zuinige 219LM/219V en iets minder zuinige 210AT chips, zoals Gigabyte B360N WIFI.

De NVMe SSD heeft een hoge doorvoersnelheid waar je in een lichte server beperkt profijt van zult hebben. Een eerder type zoals de 840 of 850 EVO is erg zuinig en goedkoper in de SATA uitvoering en ruim voldoende voor de taak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mrmrmr schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:40:
[...]

Ik denk dat je processor overkill is voor het lijstje taken dat je hebt gegeven. Met een G4600 kun je ook prima uit de voeten, die is redelijk snel. Ik heb een server draaien met deze processor die altijd bezig is en toch weinig verbruikt. Over kleine TDP verschillen hoef je je weinig zorgen te maken, wel over het gebruik van de processor.
Een i3-8100 is idle zuiniger dan een G4600 en qua prijs/prestatie erg interessant.
[...]

Een alternatief is een dual LAN moederbord in combinatie met het gebruik van meerdere IP adressen op een fysieke ethernet aansluiting. Bij een firewall laat je de externe ethernetaansluiting over aan de firewall en de interne aansluiting kun je delen over meerdere VM's met elk een eigen IP adres.
Bijvoorbeeld met zuinige 219LM/219V en iets minder zuinige 210AT chips, zoals Gigabyte B360N WIFI.
Er zijn schijnbaar problemen met de 219V op nieuwere borden met ESXi.
[...]

De NVMe SSD heeft een hoge doorvoersnelheid waar je in een lichte server beperkt profijt van zult hebben. Een eerder type zoals de 840 of 850 EVO is erg zuinig en goedkoper in de SATA uitvoering en ruim voldoende voor de taak.
Een NVMe SSD heeft ook een hogere queuedepth, hier merk je sneller iets van dan de doorvoersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een i3-8100 is idle zuiniger dan een G4600 en qua prijs/prestatie erg interessant.
Naar aanleiding van de hardware.info processortestresultaten? Ik weet niet wat ik daar van moet denken, die metingen komen niet overeen met mijn lange termijn idlemetingen in de praktijk.

De i3-8100 is interessant voor 4k transcoden. Ik zie dat er nu een HTPC functie is toegevoegd door WPN toen ik mijn reactie nog aan het schrijven was, dan is het inderdaad een goede keuze.
Er zijn schijnbaar problemen met de 219V op nieuwere borden met ESXi.
Ik zie dat die niet op de compatibiliteitslijst staat. Wordt daar aan gewerkt? Als er een argumentatie voor nodig is: bijna alle betaalbare dual LAN moederborden hebben een 219-V. Pas in moederborden vanaf € 180 vind je 219-LM. Er is een Linux driver beschikbaar voor beide ethernet chips.
Een NVMe SSD heeft ook een hogere queuedepth, hier merk je sneller iets van dan de doorvoersnelheid.
Bijvoorbeeld voor een druk gebruikte Internet server met veel client requests of een databaseserver met soortgelijke belasting is het wel het overwegen waard, maar voor dit gebruik is dat niet van belang. Sowieso merk je weinig van voordelen van NVMe bij doorsnee thuisservers.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 10-05-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
mrmrmr schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:35:
[...]

Naar aanleiding van de hardware.info processortestresultaten? Ik weet niet wat ik daar van moet denken, die metingen komen niet overeen met mijn lange termijn idlemetingen in de praktijk.

De i3-8100 is interessant voor 4k transcoden. Ik zie dat er nu een HTPC functie is toegevoegd door WPN toen ik mijn reactie nog aan het schrijven was, dan is het inderdaad een goede keuze.

[...]

Ik zie dat die niet op de compatibiliteitslijst staat. Wordt daar aan gewerkt? Als er een argumentatie voor nodig is: bijna alle betaalbare dual LAN moederborden hebben een 219-V. Pas in moederborden vanaf € 180 vind je 219-LM. Er is een Linux driver beschikbaar voor beide ethernet chips.

[...]

Bijvoorbeeld voor een druk gebruikte Internet server met veel client requests of een databaseserver met soortgelijke belasting is het wel het overwegen waard, maar voor dit gebruik is dat niet van belang. Sowieso merk je weinig van voordelen van NVMe bij doorsnee thuisservers.
Intel geeft zelf ook aan dat er slagen qua verbruik zijn gemaakt. De hardware.info testen zijn lastig, de borden zijn ook flink anders.

Ik ben er niet achteraan gegaan. De volgende entry server borden krijgen ze ook, dus die worden vanzelf gevalideerd en de drivers geupdate. (Choose your battles, ik ben voor passthru.map gegaan.)

Een QD van 31 heb je vrij snel vol en dan stort de boel totaal in. Blijf je er onder dan is SATA natuurlijk prima.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 10-05-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
Intel geeft zelf ook aan dat er slagen qua verbruik zijn gemaakt. De hardware.info testen zijn lastig, de borden zijn ook flink anders.
Ik denk aan een probleem in lange termijn idle omdat er onverklaarde grote verschillen zijn tussen dezelfde generatie cpu's die niet stroken met mijn metingen aan de stekker. Misschien hebben ze kort gemeten of spelen andere invloeden een rol.
Ik ben er niet achteraan gegaan. De volgende entry server borden krijgen ze ook, dus die worden vanzelf gevalideerd en de drivers geupdate. (Choose your battles, ik ben voor passthru.map gegaan.)
Ok, met passthrough kun je de 219-V gebruiken voor de firewall, zodat de andere Intel chip, meestal een 210-AT, gebruikt kan worden om meerdere IP nummers te ondersteunen. Dan is het doel van zuinigheid via dual Intel LAN alsnog te bereiken.

De 219-V chip is sinds Q2 2015 op de markt, en wordt ook al enkele jaren ondersteund door bijvoorbeeld Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
mrmrmr schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:12:
[...]

Ok, met passthrough kun je de 219-V gebruiken voor de firewall, zodat de andere Intel chip, meestal een 210-AT, gebruikt kan worden om meerdere IP nummers te ondersteunen. Dan is het doel van zuinigheid via dual Intel LAN alsnog te bereiken.

De 291-V chip is sinds Q2 2015 op de markt, en wordt ook al enkele jaren ondersteund door bijvoorbeeld Ubuntu.
Het gaat om de 219V-7 (8th gen), die lijkt in veel distributies ook nog niet standaard te werken (Alles onder Linux kernel 4.12, 4.14 eerst volgende LTS versie bijvoorbeeld). Dus je hebt kans dat je bij passthrough met drivers/kernels in je guest aan de slag moet.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 11-05-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Geen matches
Ondertussen draai ik al een tijdje (6 jaar alweer) met deze machine:

SuperMicro 5015A-EHF-D525
https://www.supermicro.co...15/SYS-5015A-EHF-D525.cfm

VM met Windows 2008R2 en Pi-hole en heeeel soms wat test dingen. Het werkt, maar super snel is het toch echt niet meer. Aangezien ik die server ook maar eens naar 2016 wil tillen word het tijd voor een upgrade, maar zo makkelijk is het nog niet als ik zo rond kijk.

Die server heb ik destijds specifiek gekozen vanwege de diepte, namelijk maar 25 tot 30cm diep. Dat past prima in mijn 19" patchkast in de kelder, maar standaard 1U gaat niet werken.

Een nucje is niet echt een optie, aangezien die niet uit te breiden is met of een extra nic of extra storage aansluitingen, maar dat is dan ook weer afhankelijk van de server. Heeft SuperMicro uberhaubt nieuwe servers op basis van dit chassis? De website van SM staat nou niet echt bekend als gebruiksvriendelijk, ik kan er letterlijk nooit wat vinden. Qua upgrade is alles wat nu uit is al een upgrade ten opzichte van wat ik had, dus daar ben ik niet zo bang voor, als het maar kan booten vanaf een NVMe dan ben ik sowieso al een heel eind.

Deze had ik al wel gevonden, maar is alweer EOL:
https://www.supermicro.co.../1U/5017/SYS-5017C-LF.cfm

Dit is dan wel weer een goede, maar kan maar max 16GB in en geen NVMe:
https://www.supermicro.co.../1U/5017/SYS-5017P-TF.cfm

Iemand nog alternatieven?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
@CasGas Zit ook al enige tijd rond te kijken voor een opvolger van mijn oude desktop board met i5 en SSD.
Draait opzich snel zat, echter wil ik toch minimaal raid 1.

Denk dat je het beste een server zelf kan samenstellen, dan heb je meer flexibiliteit.
Wacht eerst wel ff tot de geheugen prijzen een keer gaan dalen....

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geen matches
CasGas schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:11:
Ondertussen draai ik al een tijdje (6 jaar alweer) met deze machine:

SuperMicro 5015A-EHF-D525
https://www.supermicro.co...15/SYS-5015A-EHF-D525.cfm

VM met Windows 2008R2 en Pi-hole en heeeel soms wat test dingen. Het werkt, maar super snel is het toch echt niet meer. Aangezien ik die server ook maar eens naar 2016 wil tillen word het tijd voor een upgrade, maar zo makkelijk is het nog niet als ik zo rond kijk.

Die server heb ik destijds specifiek gekozen vanwege de diepte, namelijk maar 25 tot 30cm diep. Dat past prima in mijn 19" patchkast in de kelder, maar standaard 1U gaat niet werken.

Een nucje is niet echt een optie, aangezien die niet uit te breiden is met of een extra nic of extra storage aansluitingen, maar dat is dan ook weer afhankelijk van de server. Heeft SuperMicro uberhaubt nieuwe servers op basis van dit chassis? De website van SM staat nou niet echt bekend als gebruiksvriendelijk, ik kan er letterlijk nooit wat vinden. Qua upgrade is alles wat nu uit is al een upgrade ten opzichte van wat ik had, dus daar ben ik niet zo bang voor, als het maar kan booten vanaf een NVMe dan ben ik sowieso al een heel eind.

Deze had ik al wel gevonden, maar is alweer EOL:
https://www.supermicro.co.../1U/5017/SYS-5017C-LF.cfm

Dit is dan wel weer een goede, maar kan maar max 16GB in en geen NVMe:
https://www.supermicro.co.../1U/5017/SYS-5017P-TF.cfm

Iemand nog alternatieven?
https://www.supermicro.nl...U/5018/SYS-5018D-FN8T.cfm
https://www.supermicro.nl...U/5018/SYS-5018D-FN4T.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjust schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:53:
Mijn esxi server is aan vervanging toe. De laatste tijd ben ik meer vm's gaan draaien en nu loop ik tegen de limiet aan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC DC3217IYE€ 0,-€ 0,-
1Kingston 4GB DDR3-1333€ 38,13€ 38,13
1Kingston SSDNow mS200 120GB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 94,62

Wensen:
  • 2 Nics
  • Minimaal 16 gb
  • Laag verbruik.
Ik draai de volgende vm's
  • Home-assistant
  • Ubiquiti controller
  • Database server (influx en MySQL)
  • Development server (kleine python projectjes)
  • Overig (o.a. OTGW)
Wellicht in de toekomst pi-hole en pfsense.

Ik zat te denken aan onderstaande server. De ssd's heb ik nog liggen. Ik twijfel met name over de processor. Wellicht beter om de i5 8400 te doen. Is de pico-psu dan nog voldoende? Andere op of aanmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 92,-€ 92,-
1Cooler Master Elite 110€ 39,05€ 39,05
1Crucial CT16G4DFD824A€ 149,10€ 149,10
2Samsung 850 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,65
Ik heb zelf een server gebouwd op basis van dit mITX bordje: https://www.supermicro.co...eon/d/X10SDV-4C-TLN2F.cfm Met 16GB ECC geheugen. Ik heb zelf proxmox geinstalleerd ipv ESXi, maar het systeem is echt heel fijn in gebruik en verbruikt (relatief) weinig energie. Ik kom op gemiddeld net onder de 50W uit met een 5-tal vm's en 2 LXC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Laatst online: 12-09 14:10
Ik heb al een tijdje mijn esxi server draaien en alles naar wens...behalve het stroomverbruik.
De vraag naar VM's en applicaties is inmiddels gestabiliseerd en ik ben aan het kijken of ik het een of het ander zuiniger kan krijgen.

Dit is momenteel mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IbGWs8PLow2YnLVBsPo3tehX/medium.png
De CPU is nu erg hoog i.v.m. een backup job met compressie die draait, normaal is deze maar 10%.

Het geheel slurpt nu een 180-200 watt en de vraag is of ik dit lager kan krijgen door bijvoorbeeld te upgraden.
Bijvoorbeeld een Xeon-D voor ESXI en atom C3000 voor freenas ofzo en deze met 10Gbps koppelen.
Momenteel draait FreeNas als VM met een passtrough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 14-09 13:14
@OsiriS.nl
Zonder een volledige hardwarelijst is het vrijwel onmogelijk een advies te formuleren. Als ik het moederbord opzoek kom ik op een dual Xeon bord, ik doe even de aanname dat er ook twee Xeon v3/v4 cpus geplaatst zijn, met nog een aantal harde schijven die draaien dan is 200 watt verbruiken geen uitzonderlijke waarde.

Je zou kunnen checken of in de bios de stroombesparingsfuncties zijn ingeschakeld voor de cpus, ik heb Supermicro borden gezien die standaard op maximum performance stonden. Daarnaast heeft Esxi ook nog stroombesparingsfuncties, deze werken alleen als de bios de cpu C- en P-states niet blokkeert.

Wat betreft je suggestie te upgraden naar andere hardware hou er rekening mee dat in de meeste gevallen performance en verbruik hand in hand gaan. Wil je een lager verbruik zal je ook een stap moeten terugdoen in cpu performance (er vanuit gaande dat de cpus het grootste aandeel in het verbruik hebben).

De Xeon-D 1xxx serie, is vrijwel zeker zuiniger dan je huidige hardware, echter deze hardware is grofweg dezelfde generatie als je huidige hardware en is het wellicht interessant om aanschaf uit te stellen tot de 2xxx serie dan maak je meteen ook de stap naar modernere hardware. Zo ver bekend is de Xeon-D 2xxx nog niet te koop.

Een C3000 is zowel in idle als max performance een stuk zuiniger dan een Xeon cpu, maar de performance per core is heel grof genomen de helft van een Xeon. In dit artikel staan aantal benchmarks met de vergelijking tussen de C3000 en Xeon. Als ik even grof omreken je huidige 10 procent belasting rond de 50 procent op een 8 core (16 core is nog niet beschikbaar) atom cpu uitkomen, je piekbelasting kan de atom waarschijnlijk niet bijbenen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Wat @squaddie zegt, zonder een lijst met eisen en wensen kunnen we niks voor je betekenen. Als je standaard cpu verbruik 10% is kan je met bijna elke cpu toe. Ik zou eens kijken naar een E3v6.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
OsiriS.nl schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:25:
Ik heb al een tijdje mijn esxi server draaien en alles naar wens...behalve het stroomverbruik.
De vraag naar VM's en applicaties is inmiddels gestabiliseerd en ik ben aan het kijken of ik het een of het ander zuiniger kan krijgen.
Ik denk dat in jouw geval geheugen de beperkende factor is. Je kan bij E3V5 praktisch niet hoger dan 64GB en jij wilt waarschijnlijk meer houden. Dan moet het een platform met registered ram zijn.

Ik heb zelf een systeem met quadcore E3 V5 + 64GB dat idle 15w gebruikt. Dit kan zelfs wat lager als je zelfbouw doet. Xeon-D 2000 serie gaat in ieder geval DDR4 L/RDIMMS ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
Hallo
op dit moment heb ik een esxi 6.5 server draaien op een supermicro x8dtu moederbord met 2x intel xeon e5620 en 60gb ecc ram. Dit systeem voldoet goed kwa snelheid alleen is het stroomverbruik en de daarbij horende warmteontwikkeling bij de winterdag hoog genoeg om de woning beneden snachts rond de 15 graden te houden. voor een gedeelte doen de 9 harde schijven daar ook aan mee.

Om te beginnen met het zuiniger maken zat ik dus te kijken naar een moederbord met een intel core i3 8100 processor daar deze ongeveer even snel is als de dual xeon e5620 die ik nu gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Adata XPG Gammix D10 AX4U2400316G16-DBG€ 292,-€ 292,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,95

Omdat ik ook nas4free virtueel draai vraag ik me af of de meerprijs van ecc geheugen opwegen tegen het lagere risico op data corruptie.
Indien jullie nog suggesties hebben voor het moederbord is eigelijk de enigste vereiste dat deze 3 pci-e sloten heeft. De kast/voeding/hd's wil ik eerst hergebruiken. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Of je ECC belangrijk vindt, is totaal aan jezelf, daar kunnen wij niet over oordelen.

De gemiddelde thuisgebruiker zal niet te maken krijgen met dezelfde omstandigheden die enterprises noodzakelijk achten voor ECC, aan de andere kant is het backuppen van 9 schijven naar een externe offsite locatie best onhandig, waardoor investeren in ECC het risico toch kan beperken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
jwvdst schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:52:
Indien jullie nog suggesties hebben voor het moederbord is eigelijk de enigste vereiste dat deze 3 pci-e sloten heeft. De kast/voeding/hd's wil ik eerst hergebruiken.
Welke controllers/kaarten gebruik je in die 3 PCIe aansluitingen?

Welke voeding heb je en welke harde schijven?

Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van het verbruik van een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Geen matches
mrmrmr schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:18:
[...]

Welke controllers/kaarten gebruik je in die 3 PCIe aansluitingen?

Welke voeding heb je en welke harde schijven?

Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van het verbruik van een server.
de pcie sloten ben ik nodig voor de sata controller quad tv tuner kaart en extra netwerkkaart. De rest van de vragen Moet ik je nog even schuldig blijven want ben nu niet thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
Dat geeft al een indruk. Een volledige inventarislijst van je huidige systeem geeft bruikbare informatie voor het beantwoorden van de vraag. En een beschrijving van waar het systeem zoal mee bezig is/gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
ik ben nu weer thuis
de hds zijn 4x Samsung HD154u van 1.5tb en 5x Samsung HD204u van 2tb
de case is een supermicro server case met 15 hd 3.5 inch slots en 3x 360watt redundant voeding waarvan ik er nu 2 in heb zitten.

mijn bedoeling is om de hds ook nog te gaan vervangen op een later tijdstip voor 4 hds en de oude hds als backup te gaan gebruiken. als het kan zit er dan ook nog aan te denken om voor een pico psu te gaan met een nieuwe case. dan kan ik mn oude servercase voor de backupserver gebruiken in combinatie met een socket 1155 moederbord en celeron 1620t die ik nog heb liggen.

op de esxi server die ik nu heb draait een nas4free vm, pfsense vm, windows 7 mediaportal vm, een siemens tia portal vm en nog wat klooi vm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
Ik plak hier even je inventarislijst:

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5620 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X8DTU-F (Retail pack)€ 0,-€ 0,-
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
5Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Digital Devices DuoFlex C/C2/T/T2 + Octopus Twin-CI *Bundel*€ 360,-€ 360,-
1Mascom AlphaCrypt Classic€ 99,-€ 99,-
1Sandisk Cruzer Edge 8GB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Sandisk Cruzer Edge 32GB Zwart€ 10,68€ 10,68
1Supermicro SuperChassis SC933T-R760€ 0,-€ 0,-
64 gb ----
1Areca ARC-1212€ 0,-€ 0,-
1OCZ Agility 3 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,68

De Areca ARC-1212 heeft volgens de specificaties een verbruik van 1,10W op 3V en 10,92W op 12V=12,02W.
De Samsung HD204UI 2TB verbruikt maximaal 24W (tijdens opstarten) en onder idle 5,1W.
De Samsung HD154UI 1,5TB verbruikt maximaal 24W (tijdens opstarten) en onder idle 5,1W.
Dus bij alle 9 disks is het maximum opstartverbruik ervan 216W en onder idle 45,9W.
Onbekend is hoeveel de tuner/CI+ setup verbruikt. Gok: 5-15W?
USB 3.0 sticks verbruiken maximaal 6W. Vooral de snellere sticks hebben een hoger verbruik. Ze worden vaak warm of heet.
De voeding heb je niet gespecificeerd. Als het een oude voeding is, dan is het waarschijnlijk niet erg efficient. Misschien minder dan 80%.

Je zou sowieso kunnen beginnen met het verwijderen van 1 processor en 1 redundante voeding. Zodoende kun je zelf meten met een goede energiemeter hoeveel een processor verbruikt. Beginnen met meten is altijd goed, zeker in zo'n complex geval als deze. Meten kan het beste door per grootverbruikend component (vooral de controllers) te testen hoeveel het bijdraagt aan het verbruik. Het kaal verbruik zonder hard disks en controllers is ook van belang om in te schatten hoeveel daar te winnen valt.

De vraag is nu hoe je het beste verder kan gaan met het omlaag brengen van het verbruik. Je zou bijvoorbeeld 2.5" 4 TB drives kunnen toepassen om 16 TB aan opslag te vervangen. Die verbruiken 6W per stuk tijdens starten en 1,1W in idle. Ze zijn niet speciaal gemaakt voor RAID, dus als je RAID toepast zou ik eerst eens kijken hoe de ervaringen daarmee zijn. 4 disks kosten momenteel € 104 per stuk bij Amazon. Daarmee kun je het energieverbruik terugbrengen van 45,9W plus 12W (in idle minder waarschijnlijk) van de Areca controller naar slechts 4,4W - volgens de specificaties. Zulke drives zijn prima voor het serveren van grote sequentiële bestanden.

Zo kun je geleidelijk je systeem moderniseren met een nieuw moederbord, nieuwe voeding, beter koelbare kast. Uiteindelijk heb je een zuinige server. 8)
Pagina: 1 ... 110 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.