Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De voeding komt in m'n nog te bouwen HTPC.-The_Mask- schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 15:34:
De enige goede voeding met stille blauwe led fan die ik ken is de pricewatch: Antec TruePower TP-750 Blue.
Dan is het denk ik dus makkelijker om het niet te doen of de fan te vervangen. Wat moet er op draaien? Nog meer eisen? Budget?
Er gaan een Intel E8500, een GTX 460, een bluray drive en 1 of 2 HD's op draaien.
Owja, moederboardje is een Asus P5G41T-M LE.
Is het moeilijk om zelf de fan te vervangen? Of kan ik gewoon een blauwe fan van coolermaster gebruiken?
[ Voor 8% gewijzigd door M!chel op 04-08-2011 16:54 ]
De pricewatch: Huntkey Jumper 300 heeft dit bijvoorbeeld en is ook nog erg efficiënt met zijn 80PLUS Gold certificaat.
Wat betreft de fan het is niet echt moeilijk om hem te vervangen je moet hem alleen natuurlijk wel met een vergelijkbare fan vervangen. Als er een 120mm fan in zit moet die er ook weer in. Als de huidige zoveel lucht verplaatst bij een bepaalde spanning moet de vervanger dan natuurlijk ook doen. Moet natuurlijk niet zo zijn dat de voeding oververhit of dat het een straaljager wordt.
In de Huntkey zou bijvoorbeeld een Yate Loon D12BL-12 moeten zitten. Deze heeft de volgende specs: 120x120x25mm, 12 Volt, 1200 RPM, 45.0 CFM en 24dB. De vervanger moet dus vergelijkbaar met deze, er is bijvoorbeeld een Yate Loon D12BL-12-UB. Waarbij UB staat voor een ultraviolette blauwe fan. Dit zou natuurlijk technisch gezien de beste vervanger zijn maar er zijn ongetwijfeld meer. Let er wel op dat je geen PWM fan koopt.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik snap alleen niet waarom Nvidia dan bij de systeemeisen van de GTX460 aangeeft dan er minimaal een 450W voeding nodig is.
Advocatus ineptias | Free Speech Online
AMD Nieuwsdiscussie
Na enig speurwerk kwam ik deze PSU tegen: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=196
Ziet eruit als de perfecte oplossing!!
M'n bluray drive is wat langer dan een dvd drive dus alles zou erg krap worden met een normale ATX voeding.
En de blauwe verlichting probeer ik desnoods los in te bouwen, als daar ruimte voor is.
Dus als een kleinere ATX voeding ook zou passen dat sowieso doen.
AMD Nieuwsdiscussie
Daarbij komt dan ook nog eens dat bij de meeste voedingen de kabels precies aan de verkeerde kant naar buiten komen. (komen dan strak tegen m'n bluray drive, als het al gaat passen)
Het is lastig in te schatten, ik heb de behuizing besteld maar nog niet in huis en op internet zie ik alleen foto's/filmpjes van mensen die een dvd drive inbouwen die een stuk korter is.
Wel lees ik overal dat het dan in de meeste gevallen al vrij krap zit.
De behuizing is trouwens ook verkrijgbaar met voeding, ik heb zonder voeding, maar dan zit er dus ook een kleinere ATX voeding in.
AMD Nieuwsdiscussie
Vandaar dat ik dus naar een oplossing aan het zoeken ben.
Ik loop wel vaker op bepaalde zaken vooruit
Zal ik upgraden naar de pricewatch: XFX Black Edition 850W ?
Ga als me nieuwe videokaarten binnenkomen SLI draaien en overklokken. Tevens wil ik me CPU wat opschroeven. Dan moet 750W toch genoeg zijn? Of heb ik veel meerwaarde bij 850W naast het feit dat deze beter leverbaar is. Heb ze bij Salland besteld. Of is een 850W alleen lekker stroom aan het snoepen in mijn geval?
Gaat om deze videokaarten en processor.
2x pricewatch: MSI GTX570 Twin Frozr III Power Edition/OC
pricewatch: Intel Core i7 2600K Boxed
Niet geschoten is altijd mis.
Standaard zal één GTX570 Twin Frozr III wel over de 275W gaan wat ongeveer de max is van een standaard GTX570. Ik weet niet hoever je ze wil overklokken maar 325W moet wel lukken tijdens Furmark lijkt mij. Twee zal je dan dus al op 650W brengen. Dan kun je dus wel tot 750W komen (en verder), al ligt het er een beetje aan hoe ver je wil overklokken.
AMD Nieuwsdiscussie
Waarom wordt er bij Salland dan wel een nieuwe datum aangegeven? 12-8 nu. En eerst stond er 5-8. Ik heb straks mijn videokaarten al binnen voordat ik de voeding heb.

Wat moet ik nu doen dan. Ik heb hem al betaald.
Hier heb je een paar leuke vervangers:
pricewatch: XFX PRO750W
pricewatch: Adata HM-750
pricewatch: Corsair HX750W
pricewatch: Corsair Professional Gold AX750
pricewatch: XFX PRO850W
pricewatch: Adata HM-850
pricewatch: Corsair HX850W
pricewatch: Corsair Professional Gold AX850
De 850W's kies je als je wil overklokken tot de max met op lucht, doe je geen spannings verhoging op de videokaarten en de CPU niet veel verder dan 4,5GHz dan moeten de 750W's ook prima voldoen.
De XFX Pro's zijn niet modulair maar prima voedingen, vooral voor hun prijs.
Zie http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=216 en http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=217
De Adata's zijn modulair en voor hun prijs ook erg goed.
http://www.techpowerup.com/reviews/AData/HM-650W/ wel de 650W maar de 750W en 850W gebruiken hetzelfde platform.
Wat betreft de Corsair HX en AX als je een echt stille voeding wil neem je de AX serie als je hier niet veel waarde aanhecht neem dan één van de HX serie.
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=153
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=236
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=197
[ Voor 96% gewijzigd door -The_Mask- op 05-08-2011 21:50 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 289438
AMD Nieuwsdiscussie
Maar dat wordt wel een dure grap dan. De eerste interessante voeding van boven de 850w die ik tegen kom is dan de HX1050W en die gaat vanaf 163 euro.. Wacht wel tot ik wat leuks bij de V&A tegenkom.
Zag laatst een AX850 voor 100 euro.. Dat was misschien nog wel interessant geweest (hoewel die dan wel 'maar' 850w is)
Doe ik nooit aangezien je dan heel veel mist.faust2016 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:32:
Uiteraard. Als ik in de Pricewatch naar voedingen zoek is het eerste wat ik doe de merken Corsair, Enermax, Seasonic en XFX selecteren.
Als je belangstelling hebt in een Coolermaster Silent Pro Gold 1200W stuur je maar een DM ik heb er één die alleen maar ligt te stof happen.Wacht wel tot ik wat leuks bij de V&A tegenkom.
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=193
AMD Nieuwsdiscussie
Maargoed, ik denk dat die 1200W én een beetje buiten mn prijscategorie ligt én misschien een beetje overkill voor mij. Die extra 480 is ook maar toekomst muziek (als het geen 580's worden). Het was meer van: als ik er 1 zie voor een leuke prijs en ik heb geld.. Dat ik dan weet wat voorn voeding ik moet hebben.
Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod
AMD Nieuwsdiscussie
Jij en Coolermaster is 1 zin???-The_Mask- schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:57:
[...]
Als je belangstelling hebt in een Coolermaster Silent Pro Gold 1200W stuur je maar een DM ik heb er één die alleen maar ligt te stof happen.
Ik heb zeker iets gemist?
Anoniem: 138722
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 41,90 | € 41,90 |
1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 16,62 | € 16,62 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 80,- | € 80,- |
1 | Corsair Obsidian 650D | € 140,80 | € 140,80 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 34,- | € 34,- |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 174,- | € 174,- |
1 | XFX Pro 450W | € 44,90 | € 44,90 |
1 | OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB | € 226,75 | € 226,75 |
1 | G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL | € 52,35 | € 52,35 |
1 | MSI N560GTX-Ti Hawk | € 223,- | € 223,- |
1 | Asus P8Z68-V | € 131,- | € 131,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.165,32 |
Een opmerkelijk ding hiervan is dat riva tuner zegt dat ik bv 140 fps in dow2 last stand heb terwijl het spel gewoon op dat moment even stil staat..
Mechwarrior4 een 10 jaar oud spel krijgt deze pc online gewoon op z'n knieen(met soms 15 fps bij 720p)
Terwijl Operation flashpoint red river gewoon draait als een tiet ofline (online nog niet geprobeert)
+ soms terwijl ik alleen maar aan het browsen ben dan staat de pc vaak even stil en brand het hd lampje constant voor 10-20 seconden en is alles bevroren behalve de muis aanwijzer, en na 10-20 seconden is er niets meer aan de hand
Zou dit aan de voeding kunnen liggen? Is de psu toch te licht?
Dit ligt aan de Vertex 3 MaxIO, al de SSD geupdate naar versie 2.11 om te kijken of dit probleem dan weg is?Anoniem: 138722 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:43:
... soms terwijl ik alleen maar aan het browsen ben dan staat de pc vaak even stil en brand het hd lampje constant voor 10-20 seconden en is alles bevroren behalve de muis aanwijzer, en na 10-20 seconden is er niets meer aan de hand
Deze voeding levert volgens specs 34 Amp (408W) op de single 12V rail.Zou dit aan de voeding kunnen liggen? Is de psu toch te licht?
Het minimum aangeraden vermogen is voor de GTX560 Ti een "31A (op 12V) / 500W" voeding. Net voldoende dus.
Als je gaat overclocken of uitbreiden in de toekomst dan kan dit wel eens te krap worden en heb je de verkeerde voedingskeuze gemaakt (te weinig Amp's op de 12Volt rail).
[ Voor 95% gewijzigd door bitshape op 07-08-2011 20:03 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Voeding is meer dan genoeg, lage fps in een oud spel lijkt meer op een driver probleem met de videokaart.Anoniem: 138722 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:43:
Is de psu toch te licht?
AMD Nieuwsdiscussie
Mag idd geen probleem zijn.Singular1ty schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:37:
Ik vermoed van wel, vraag het hier gewoon na voor de zekerheid
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 138722
Ja net gedaan, bedankt voor de heads upbitshape schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:54:
[...]
Dit ligt aan de Vertex 3 MaxIO, al de SSD geupdate naar versie 2.11 om te kijken of dit probleem dan weg is?
Ik zit hier net met de zeer beknopte handleiding op mijn schoot, en de handleiding zegt: Gebruik minimaal 600 Watt voor de PSU die minimaal 35Amp op de 12 volt rail heeft.bitshape schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:54:
Deze voeding levert volgens specs 34 Amp (408W) op de single 12V rail.
Het minimum aangeraden vermogen is voor de GTX560 Ti een "31A (op 12V) / 500W" voeding. Net voldoende dus.
Als je gaat overclocken of uitbreiden in de toekomst dan kan dit wel eens te krap worden en heb je de verkeerde voedingskeuze gemaakt (te weinig Amp's op de 12Volt rail).
Kan ik ervan uitgaan dat dat het dus toch de psu is? Of hebben ze zich hier gewoon voor het gemak ingedekt?
zit denken aan dezen pc alleen heb vraag heb nog een Enermax ELT620AWT liggen en die wil ik weer gaan gebruiken maar zal dezen passen ivm sterkkers ? of zijn die niet meer verandert in laatst 2 jaar hij zat eerst aan SLI set-up met lan part mobo met FX51 cpu
dit is pc die ik aan samen stellen ben
http://imageshack.us/photo/my-images/803/gamepc2.jpg/
dit is beetje info van voeding
http://imageshack.us/photo/my-images/197/003lzl.jpg/
Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)
Anoniem: 138722 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 01:23:
[...]
Kan ik ervan uitgaan dat dat het dus toch de psu is?
-The_Mask- schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:03:
[...]
Voeding is meer dan genoeg, lage fps in een oud spel lijkt meer op een driver probleem met de videokaart.
432W op de 12V is natuurlijk erg weinig voor een 620W voeding, maar dat komt omdat die zo oud is vroeger vroegen de onderdelen veel minder van de 12V dan nu. Nu wordt bijna al het vermogen van de 12V getrokken hier moet je dus ook naar kijken.Motaro schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 08:33:
hoi
zit denken aan dezen pc alleen heb vraag heb nog een Enermax ELT620AWT liggen en die wil ik weer gaan gebruiken maar zal dezen passen ivm sterkkers ? of zijn die niet meer verandert in laatst 2 jaar hij zat eerst aan SLI set-up met lan part mobo met FX51 cpu
dit is pc die ik aan samen stellen ben
http://imageshack.us/photo/my-images/803/gamepc2.jpg/
dit is beetje info van voeding
http://imageshack.us/photo/my-images/197/003lzl.jpg/
Jouw PC vraagt hooguit zo'n 325W van de 12V waardoor de voeding het nog wel prima aan kan, maar een moderne 620W voeding had bijvoorbeeld geen moeite gehad met een tweede videokaart terwijl je dat bij die van jouw mag vergeten. Overklokken van de CPU is echter geen probleem voor de voeding.
Wat betreft aansluitingen daar is enermax altijd erg toekomst gericht mee, jouw voeding (welke uit 2005 komt) heeft dus ook alle juiste connectors.
AMD Nieuwsdiscussie
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 41,90 | € 41,90 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 17,50 | € 17,50 |
1 | Cooler Master CM 690 II | € 65,99 | € 65,99 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 34,- | € 34,- |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 89,- | € 89,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 37,75 | € 37,75 |
1 | Sapphire HD6950 Dirt3 Edition | € 219,90 | € 219,90 |
1 | Asrock P67 Pro3 | € 84,- | € 84,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 764,04 |
Ik hoor van verschillende bronnen dat 550W wel genoeg zou zijn.
Naast die SSD/HDD/DVD zal er nog een oude HDD bijkomen die enkel voor media-opslag dient.
Graag een modulaire voeding die niet te veel kost, indien mogelijk
Zo ja hoe ver ongeveer? En alleen de CPU of ook de videokaart?
Moet de voeding ook nog toekomstige upgrades aan kunnen?
AMD Nieuwsdiscussie
Als ik een upgrade doe (bv. GPU) zal ik gewoon vervangen. Mobo ondersteunt ook geen crossfire.-The_Mask- schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:59:
Wil je ook overklokken?
Zo ja hoe ver ongeveer? En alleen de CPU of ook de videokaart?
Moet de voeding ook nog toekomstige upgrades aan kunnen?
Ik ben zeker geen extreme overklokker, ik wil ook dat deze PC nog 4j meegaat, dusja.
Zal zowel GPU en CPU worden, maar ik kan je wel geen absolute getallen geven, aangezien ik nog niet echt weet hoe hij nu zal werken en hoe hij zal reageren op de OC.
De OCZ ModXStream Pro zou ik echter niet doen, omdat de kwaliteit van een gemiddelde Sirtec build (deze OCZ is ook gemaakt door Sirtec) niet echt goed kan noemen. Deze OCZ is ook geen uitzondering met de niet al te beste prestaties (redelijk hoge rimple op de 12V en matige spanningsregeling) en kwaliteit (Trec condensators).
Wat betreft modulair, je moet je afvragen of het wel zoveel bijdraagt. Met een voeding die 400W op de 12V kan leveren kom je tussen de 400W en 500W uit. Meeste kabels van zo'n voeding zijn sowieso nodig zodat je misschien maar twee kabelbomen niet hoeft te gebruiken. Maar deze twee kun je prima wegwerken met een beetje behuizing.
Ik zou dus eerder een niet modulaire voeding zoals de pricewatch: XFX Pro 450W of pricewatch: Corsair Builder CX500 V2 kiezen als je graag een goede maar goedkope voeding wil.
AMD Nieuwsdiscussie
oke bedankt-The_Mask- schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:56:
[...]
[...]
[...]
432W op de 12V is natuurlijk erg weinig voor een 620W voeding, maar dat komt omdat die zo oud is vroeger vroegen de onderdelen veel minder van de 12V dan nu. Nu wordt bijna al het vermogen van de 12V getrokken hier moet je dus ook naar kijken.
Jouw PC vraagt hooguit zo'n 325W van de 12V waardoor de voeding het nog wel prima aan kan, maar een moderne 620W voeding had bijvoorbeeld geen moeite gehad met een tweede videokaart terwijl je dat bij die van jouw mag vergeten. Overklokken van de CPU is echter geen probleem voor de voeding.
Wat betreft aansluitingen daar is enermax altijd erg toekomst gericht mee, jouw voeding (welke uit 2005 komt) heeft dus ook alle juiste connectors.
voor nu zal gewoon een VGA er in komen als ooit nog een koop dan haal ik wel ander voeding maar nu zal ik mijn oud beesje gebruiken
Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)
Bedankt!-The_Mask- schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:30:
Dan moet een voeding die zo'n 400W op de 12V kan leveren normaal gesproken meer dan voldoende zijn.
De OCZ ModXStream Pro zou ik echter niet doen, omdat de kwaliteit van een gemiddelde Sirtec build (deze OCZ is ook gemaakt door Sirtec) niet echt goed kan noemen. Deze OCZ is ook geen uitzondering met de niet al te beste prestaties (redelijk hoge rimple op de 12V en matige spanningsregeling) en kwaliteit (Trec condensators).
Wat betreft modulair, je moet je afvragen of het wel zoveel bijdraagt. Met een voeding die 400W op de 12V kan leveren kom je tussen de 400W en 500W uit. Meeste kabels van zo'n voeding zijn sowieso nodig zodat je misschien maar twee kabelbomen niet hoeft te gebruiken. Maar deze twee kun je prima wegwerken met een beetje behuizing.
Ik zou dus eerder een niet modulaire voeding zoals de pricewatch: XFX Pro 450W of pricewatch: Corsair Builder CX500 V2 kiezen als je graag een goede maar goedkope voeding wil.
Dit is mijn systeem:
1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 59,60 | € 59,60 |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Cooler Master HAF 922 | € 89,98 | € 89,98 |
1 | Prolimatech SuperMega | € 55,50 | € 55,50 |
1 | NZXT SENTRY LX | € 54,60 | € 54,60 |
1 | Cooler Master Megaflow Red, 200mm | € 11,72 | € 11,72 |
2 | Noctua NF-P14 FLX, 140mm | € 19,50 | € 39,- |
1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 50,- | € 50,- |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 164,- | € 164,- |
1 | G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL | € 47,70 | € 47,70 |
2 | Sapphire HD6950 Dirt3 Edition | € 219,90 | € 439,80 |
1 | MSI P67A-GD55 (B3) | € 119,55 | € 119,55 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.505,35 |
Welke psu raden jullie aan? Het liefst <€ 100
Een tweede HD6970 over een jaar kan, maar je moet het ook niet veel langer uitstellen, de HD7000 series komen ook al weer binnen enkele maanden en over een jaar staan de HD8000 series ook al weer bijna voor de deur normaal gesproken. Dan is de HD6970 al weer aardig verouderd.
Wat betreft de voeding, één die minimaal 700W op de 12V kan leveren moet meer dan genoeg ruimte over te laten voor twee HD6970's hele dikke overkloks.
pricewatch: XFX PRO750W
pricewatch: Adata HM-750
pricewatch: Corsair Enthusiast TX750M
Zijn leuke voedingen, al is er van de Corsair nog weinig bekend, de eerste reviews verwacht ik over een paar weken.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik denk dat ik misschien gewoon even wacht op de HD700 series, ik kan best tot november wachten. Zouden ze dan al in Nld beschikbaar zijn?
Anoniem: 320574
Hier even een vraagje van iemand die er totaal geen verstand van heeft:
Wij hebben vorig jaar een gebruikte pc overgenomen, en nu heeft die de laatste tijd de kuren dat die uitvalt.
Dan na 10 minuten, dan al na 2 minuten. En andere momenten komt die nog maar amper aan opstarten toe. Er staat Windows 7 op.
Nu dacht ik zelf aan de voeding, nu heb ik een paar jaar geleden wel eens een computer uit elkaar gehaald om bv. die harde schijf enzo te vervangen. Dus ik dacht hier kan ik ook wel naar kijken. Maar aan een voeding zie je natuurlijk niets, maar wel de stickers.
Het gaat om een Aopen AO400-12APNB, alwel wat jaartjes oud.
Is het hoogstwaarschijnlijk dat het probleem inderdaad bij de voeding ligt? Zoja, dan denk ik zelf nog wel deze te kunnen vervangen. Alleen heb ik dan wel advies nodig voor een nieuwe.
http://tweakers.net/price...pwvxLzL_s2OYXPZZ9F3BrXWPw
Hier heb ik gekeken, het gaat om een 400watt uitvoering, kunnen jullie mij bv. hier uit de lijst er een aanraden? En de bekabeling die zit er bij de huidige aan vast (bij de meeste denk ik). Als je een nieuwe voeding koopt, zit dan de juiste bekabeling er dan al aan vast?
Niet dat ik een nieuwe koop en dan te weinig stekkers heb om alles aan te kunnen sluiten.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Pieter
Ik zou lekker de Corsair nemen.., scoort net ff iets beter & de garantie-afhandeling is superieur..Beatboxx schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:00:
Ik ga voor de pricewatch: XFX PRO750W
Ik denk dat ik misschien gewoon even wacht op de HD700 series, ik kan best tot november wachten. Zouden ze dan al in Nld beschikbaar zijn?
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story5&reid=230
Kepi_nl
Ze worden overal tegelijk gelaunched, misschien de eerste HD7000 kaarten in november, maar dat wil niet zeggen dat het de kaart is die jij zoekt kan net zo goed een minder presteerde kaart zijn en dat de snelleren later komen.Beatboxx schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:00:
AMD Nieuwsdiscussie
Prestaties zullen gelijk zijn voedingen zijn zo goed als identiek, de hele kleine prestatieverschillen zul je ook zien tussen de voedingen onderling. Elke XFX Pro 750W en Corsair TX750V2 zullen ook allemaal iets andere prestaties leveren.rabor schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:23:
[...]
Ik zou lekker de Corsair nemen.., scoort net ff iets beter & de garantie-afhandeling is superieur..
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story5&reid=230
AMD Nieuwsdiscussie
Dat ook.. Is de XFX Pro eigenlijk ook een Seasonic? Maargoed, qua garantie-afhandeling doe ik gewoon 100x liever zaken met Corsair dan met XFX.-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:28:
[...]
Prestaties zullen gelijk zijn voedingen zijn zo goed als identiek, de hele kleine prestatieverschillen zul je ook zien tussen de voedingen onderling. Elke XFX Pro 750W en Corsair TX750V2 zullen ook allemaal iets andere prestaties leveren.
Kepi_nl
De genoemde XFX en Corsair zijn intern precies dezelfde Seasonic voeding.rabor schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:37:
[...]
Dat ook.. Is de XFX Pro eigenlijk ook een Seasonic? Maargoed, qua garantie-afhandeling doe ik gewoon 100x liever zaken met Corsair dan met XFX.
Wat betreft garantie, geen idee, ik doe niet aan RMA, bestel gewoon goed spul.
AMD Nieuwsdiscussie
- Moederbord: Tyan S5512WGM2NR (integrated 8 ports SAS)
- Geheugen: 2 x Kingston 8GB 1333MHz DDR3 ECC
- Processor: Intel Xeon E3-1230
- Behuizing: CM Stacker STC-T01 + 4 x CM 4-in-3 Device Module
- Storage: 8 x 2TB WD20EARS / 5 x 1TB Samsung
Ik twijfel tussen de Corsair HX750W en de Seasonic X-560 (waar ik veel goede dingen over lees).
Theoretisch 200 watt verschil, maar hoe zit dit praktisch?
Prijs is dezelfde, de x-660 is iets duurder maar eventueel ook een optie.
Rekening houdend met uitbreiding (aantal schijven/extra controller) in de toekomst.
Nee de kans dat het een ander onderdeel is, is vele malen groter.Anoniem: 320574 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:00:
Is het hoogstwaarschijnlijk dat het probleem inderdaad bij de voeding ligt?
Mocht het al de voeding zijn dan is het makkelijker om de onderdelen van de PC te noemen anders kiest de voeding zo moeilijk.
Dat wordt een beste NAS.BlackShadow schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:35:
Dit wordt mijn toekomstige NAS:
Ligt vooral aan het wel/niet gebruiken van staggered spin-up. Hoeveel HD's ongeveer extra?Theoretisch 200 watt verschil, maar hoe zit dit praktisch?
AMD Nieuwsdiscussie
De basis van deze NAS wordt een ESXi met een Linux softraid guest en een Win 2008 R2.-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:17:
[...]
Nee de kans dat het een ander onderdeel is, is vele malen groter.
Mocht het al de voeding zijn dan is het makkelijker om de onderdelen van de PC te noemen anders kiest de voeding zo moeilijk.
[...]
Dat wordt een beste NAS.
[...]
Ligt vooral aan het wel/niet gebruiken van staggered spin-up. Hoeveel HD's ongeveer extra?
Verder nog enkele testconfigs.
Laat ons geen rekening houden met staggered spin-up (aangezien ik geen idee heb of het bord dit gaat ondersteunen).
Max capaciteit zal een extra 8-poorts controller worden, waardoor ik max 22 schijven kan aansluiten.
Met staggered spin-up zou misschien zelfs een Huntkey Jumper 300G nog net kunnen, maar dit ligt er een beetje aan welke HD's gebruikt gaan worden. Dit als voorbeeld overigens, om het verschil te laten zien.
[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 10-08-2011 21:51 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Het is de LSI SAS2008 controller die op het mobo zit, deze zou het moeten ondersteunen voor zover ik er snel iets over vind.-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:46:
Ik zou echt opzoek gaan naar een mobo/raid-controller met staggerred spin-up mocht deze het niet ondersteunen, als je 22 HD's namelijk tegelijk laat opstarten krijg je een piek van alleen de HD's die prima over de 550W kan gaan.
Met staggered spin-up zou misschien zelfs een Huntkey Jumper 300G nog net kunnen, maar dit ligt er een beetje aan welke HD's gebruikt gaan worden. Dit als voorbeeld overigens, om het verschil te laten zien.
Ik ga net softraid draaien omdat ik geen dure RAID controller wil met dubbel zo dure schijven eraan om een betrouwbare setup te bekomen.
Ik heb gelezen dat bvb de TX850V2 bijna niet aan efficientie inboet bij minieme tot maximum belasting. Voor het prijsverschil hoef ik het niet te laten om een zwaardere voeding te nemen, het prijsverschil met een full feature RAID controller voor 14+ disks is vele malen groter (dan zwijg ik nog over de disks) in principe had ik hier ongeveer 100 euro voor uitgetrokken.
De CMPSU-850TXV2 komt op 102 euro.
maar is niet modulair zie ik...
Edit:
De Corsair HX850W is dat wel en kost 30 euro meer... Review
Deze voeding bestaat ondertussen 2 jaar, ik veronderstel dat dit niets uitmaakt vergeleken met recentere voedingen?
[ Voor 8% gewijzigd door BlackShadow op 10-08-2011 22:23 ]
Een gemiddelde HD neemt tijdens spin-up 2A t/m 2,5A van de 12V, hier moet dus rekening meegehouden worden. Zou je dus de helft van de 22 HD's met staggered spin-up laten starten, dan moet een 450W single rail voeding welke al zijn vermogen op de 12V kan leveren prima voldoen.
Dan zou bijvoorbeeld de pricewatch: Seasonic S12II 520W of pricewatch: Antec HCG-520 (intern hetzelfde) prima kunnen voldoen. Rendement van voedingen is alleen maar 80PLUS Bronze en ze zijn niet modulair.
De pricewatch: Super Flower Golden Green SF-450P14XE is ook niet modulair maar levert wel betere prestaties en een beter rendement.
pricewatch: Seasonic M12II 520W is de modulaire variant van de Antec en Seasonic hierboven.
pricewatch: Seasonic X-560 is modulair en erg efficiënt.
Als je alle HD's tegelijk laat opspinnen (wat ik echt afraad) dan moet je denken aan een voeding van zo'n 700/750W welke al zijn vermogen op de 12V kan leveren.
Niet modulair: pricewatch: XFX PRO750W of pricewatch: Super Flower Golden Green SF-750P14XE
Modulair: pricewatch: Adata HM-750, pricewatch: Corsair Enthusiast TX750M, pricewatch: Super Flower Golden Green SF-700P14XE of pricewatch: Corsair Professional Gold AX750
Al de genoemde voedingen zijn erg goede voedingen, is dus maar net wat je wilt en wat je wil uitgeven.
AMD Nieuwsdiscussie
Bedankt voor de oplijsting.-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:05:
Alle HD's met staggered spin-up zit er dus sowieso niet in, ook al ondersteund het moederbord het.
Een gemiddelde HD neemt tijdens spin-up 2A t/m 2,5A van de 12V, hier moet dus rekening meegehouden worden. Zou je dus de helft van de 22 HD's met staggered spin-up laten starten, dan moet een 450W single rail voeding welke al zijn vermogen op de 12V kan leveren prima voldoen.
Dan zou bijvoorbeeld de pricewatch: Seasonic S12II 520W of pricewatch: Antec HCG-520 (intern hetzelfde) prima kunnen voldoen. Rendement van voedingen is alleen maar 80PLUS Bronze en ze zijn niet modulair.
De pricewatch: Super Flower Golden Green SF-450P14XE is ook niet modulair maar levert wel betere prestaties en een beter rendement.
pricewatch: Seasonic M12II 520W is de modulaire variant van de Antec en Seasonic hierboven.
pricewatch: Seasonic X-560 is modulair en erg efficiënt.
Als je alle HD's tegelijk laat opspinnen (wat ik echt afraad) dan moet je denken aan een voeding van zo'n 700/750W welke al zijn vermogen op de 12V kan leveren.
Niet modulair: pricewatch: XFX PRO750W of pricewatch: Super Flower Golden Green SF-750P14XE
Modulair: pricewatch: Adata HM-750, pricewatch: Corsair Enthusiast TX750M, pricewatch: Super Flower Golden Green SF-700P14XE of pricewatch: Corsair Professional Gold AX750
Al de genoemde voedingen zijn erg goede voedingen, is dus maar net wat je wilt en wat je wil uitgeven.
Stiekem nijg ik toch steeds naar een Corsair voeding...
Welke zou je hiervan aanraden:
TX850M
HX850W
Met 850 Watt moet ik in principe ruim goed zitten in alle denkbare (worst case) situaties.
De bedoeling is ook dat de server 24/24 aan blijft, dus komt slechts heel af en toe voor dat ze allen tegelijk moeten opstarten. Ik heb ook het idee dat in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 wel meerdere mensen (bewust) geen staggered spin-up gebruiken...
Je weet dat Corsair zelf geen voedingen maakt en dat je dus vaak genoeg dezelfde voeding met een ander stickertje, fan en wat andere kabels kan kopen bij een andere fabrikant?BlackShadow schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:18:
Stiekem nijg ik toch steeds naar een Corsair voeding...
Van de Corsair TXM series is nog heel weinig bekend dus daar is nog niks over te zeggen.Welke zou je hiervan aanraden:
TX850M
HX850W
De voedingen die ik noemde zijn al worst case.Met 850 Watt moet ik in principe ruim goed zitten in alle denkbare (worst case) situaties.
Daar ging ik idd ook vanuit.De bedoeling is ook dat de server 24/24 aan blijft, dus komt slechts heel af en toe voor dat ze allen tegelijk moeten opstarten.
Bewust of door onwetendheid?Ik heb ook het idee dat in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 wel meerdere mensen (bewust) geen staggered spin-up gebruiken...
AMD Nieuwsdiscussie
Dat weet ik, maar vind de vaak wel aantrekkelijk geprijsd vergeleken met bvb Seasonic wat toch een stuk duurder uitkomt. Ook goede ervaringen richting garantie ed.-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:33:
[...]
Je weet dat Corsair zelf geen voedingen maakt en dat je dus vaak genoeg dezelfde voeding met een ander stickertje, fan en wat andere kabels kan kopen bij een andere fabrikant?
Het valt me op dat je de HX reeks niet aanhaalt in je lijstje, is daar een reden voor?[...]
Van de Corsair TXM series is nog heel weinig bekend dus daar is nog niks over te zeggen.
Deze spreekt mij namelijk aan: Modulair, 7 jaar garantie,...
Aangezien over de TXM weinig bekend is en ik modulair een grote plus vind, blijft deze reeks de enige keuze binnen corsair (en die prijsklasse...).
We moeten er wel rekening mee houden dat na een idle tijd de disks spindownen en dus ook terug moeten opspinngn (per array). Dit gaat dus meermaals gebeuren.[...]
De voedingen die ik noemde zijn al worst case.
[...]
Daar ging ik idd ook vanuit.
Bewust, bij 20+ disks kan de wachttijd nogal oplopen, dit zou de voornaamste reden zijn.[...]
Bewust of door onwetendheid?
Ook bij het accessen van de disks dus.
[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 11-08-2011 09:23 ]
Sinds gisteren heb ik mijn HD 4890 vervangen door een HD 6970. Omdat de HD 6970 aangesloten dient te worden met een 6-pin connector en een 8-pin connector en mijn 'oude' Thermaltake 650 W voeding slechts tweemaal een 6-pin connector heeft, heb ik gisteren snel een 650 W voeding van Konig gehaald bij een lokale computerzaak mét een 8-pin connector.
Na enkele uren gamen ('slechts' Counter Strike 1.6, een niet al te belastend spel) sloot ik mijn computer af en na enkele minuten verspreidde een branderig geurtje zich door mijn kamer (vanuit de voeding). Aangezien ik vrij weinig van PSU's af weet, heb ik hierover een vraag. Is het mogelijk dat de PSU overbelast is door mijn systeem (specs hieronder), of dient 650 W voldoende te zijn en is de PSU gewoon van slechte kwaliteit?
De volgende onderdelen dienen gevoed te worden door de PSU;
- Intel I5 760 (2,80 GHz)
- ATI/AMD HD 6970
- 4 x 2 GB RAM geheugen op 1333mhz
- P7P55 LX moederbord
- Extra ethernet PCI-kaart
- Extra USB PCI-kaart
- Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro
- OCZ Vortex 2 SSD 120 GB
- Samsung Spinpoint F3 1 TB
- Scythe Mugen 2 (met 1 120mm FAN)
- 2 x 120mm casefan + 1 x 80mm casefan
Indien 650 W onvoldoende kracht biedt voor dit systeem, welke voeding raden jullie mij dan aan? En hoeveel W moet deze minimaal bieden? Help!
Wat kun je vertellen over de 12+ volt lijnen van deze voeding? Hoeveel Ampere levert dit ding op?
Ik zie niet eens een website van die lui. Ik zie in pricewatch: Konig CMP-PSUP350W/S al een hele slechte review, maar dit is van de 350W versie.
Ik denk dat jezelf een El Cheapo voeding heb (qua merk dan) en denk dat als je nu al een brandgeur ruikt, je toch maar eens moet afvragen of je hem wel niet zou terugbrengen en je geld terug te vragen.
Zou toch meer denken richting: XFX, Antec, Enermax, Coolermaster. Dat soort A-merk Voedingen.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
http://i52.tinypic.com/281wora.jpg
En een 6-pin naar 8-pin kabel bestaat en is een goede oplossing? Een goedkopere oplossing is het sowieso als het mogelijk is.
[ Voor 14% gewijzigd door Trilok op 11-08-2011 12:49 ]
Je 12V lijnen is wel erg zwak vergeleken een A-merk versie.Trilok schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:45:
Ik was zelf ook skeptisch tegenover het merk, omdat ik er nooit van had gehoord. Helaas. Maar ik ga dan wel terug naar de winkel. Ik heb even een overzichtelijk tabel gemaakt met de specs van de zijkant. Een foto was helaas niet scherp genoeg en via dit bericht zou het een onoverzichtelijk geheel worden. Ik hoop dat je iets kan zeggen a.d.v. de specs.
http://i52.tinypic.com/281wora.jpg
En een 6-pin naar 8-pin kabel bestaat en is een goede oplossing? Een goedkopere oplossing is het sowieso als het mogelijk is.
Zelf bezit ik de XFX Pro core 750w, deze heeft 2 x 8 pins. Ik weet niet wat die voeding jou gekost heeft en wat je budget is. Maar als die computerzaak, geen andere voeding merken verkoopt, zou ik dan toch gauw online kijken.
Wat ik weet is dat er wel overloopjes bestaan naar 6 pins omdat ik er zelf 2 extra heb voor straks me SLI. Maar naar 8-pins ken ik niet.
Tevens zat het niet standaard in de 6970 doos? Verloopstuk naar 8 pins?
De PSU kostte 100 euro en was een goed opkomend merk volgens de verkoper. Ik denk dat vandaag terugbrengen en online een nieuwe (goede) bestellen de enige juiste oplossing is. Een echt maximaal budget heb ik niet, maar het is meer een jammerlijke extra kostenpost omdat ik slechts een nieuwe videokaart wilde.Xtr3me4me schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:00:
[...]
Je 12V lijnen is wel erg zwak vergeleken een A-merk versie.
Zelf bezit ik de XFX Pro core 750w, deze heeft 2 x 8 pins. Ik weet niet wat die voeding jou gekost heeft en wat je budget is. Maar als die computerzaak, geen andere voeding merken verkoopt, zou ik dan toch gauw online kijken.
Wat ik weet is dat er wel overloopjes bestaan naar 6 pins omdat ik er zelf 2 extra heb voor straks me SLI. Maar naar 8-pins ken ik niet.
Tevens zat het niet standaard in de 6970 doos? Verloopstuk naar 8 pins?
Ik schaf wel een nieuwe PSU aan i.p.v. het zoeken naar een verloopstuk. Wie weet ga ik nog eens aan de Crossfire of een andere upgrade. Dan ben ik wat de PSU betreft in ieder geval future proof. En een verloopstuk naar 8-pins zat helaas niet in de doos. Na het lezen van enige berichten op internet blijken bepaalde merken (zoals XFX en Asus) dit wel mee te leveren, maar andere merken (zoals mijn Club3D) blijkbaar niet.
Heb je nog een tip voor een goede voeding? En wellicht verstandig om een 750W PSU te nemen voor de toekomst? Ik ga straks zelf ook even speuren op het Forum hier.
Ik zou kijken richting XFX of Coolermaster of Antec. Momenteel en geef je dit alleen als tip mee. pricewatch: XFX PRO750WTrilok schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:11:
[...]
Heb je nog een tip voor een goede voeding? En wellicht verstandig om een 750W PSU te nemen voor de toekomst? Ik ga straks zelf ook even speuren op het Forum hier.
Als je meer geld hebt kun je ook kiezen voor de 850W. Maar net als ik draai 2 high end videokaarten in Sli. Ook al zou ik 2 x 6970 hebben in CF. Een goede A voeding van 750W met Single Rail. Moet dat echt wel makkelijk trekken.
En hij is nog ruim 20 euro goedkoper dan jouw konig van 100 euro.
Bedankt, die XFX ziet er goed uit. Ik keek net ook even rond voor voedingen en schrok toch wel even dat een aantal A-merken goedkopere (en betere) PSU's hebben dan het brakke ding dat ik heb aangeschaft voor 100 euro. Ik ga nu gelijk naar de winkel om het product terug te brengen!Xtr3me4me schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:15:
[...]
Ik zou kijken richting XFX of Coolermaster of Antec. Momenteel en geef je dit alleen als tip mee. pricewatch: XFX PRO750W
Als je meer geld hebt kun je ook kiezen voor de 850W. Maar net als ik draai 2 high end videokaarten in Sli. Ook al zou ik 2 x 6970 hebben in CF. Een goede A voeding van 750W met Single Rail. Moet dat echt wel makkelijk trekken.
En hij is nog ruim 20 euro goedkoper dan jouw konig van 100 euro.
Your welcomeTrilok schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:18:
[...]
Bedankt, die XFX ziet er goed uit. Ik keek net ook even rond voor voedingen en schrok toch wel even dat een aantal A-merken goedkopere (en betere) PSU's hebben dan het brakke ding dat ik heb aangeschaft voor 100 euro. Ik ga nu gelijk naar de winkel om het product terug te brengen!
Daarom snuffel ik hier altijd rond, voor de laatste know hows en koop ik het online. Zo zeker wetende (tenminste 99%) dat het zal werken.
Anoniem: 320574
Toevoeging:Anoniem: 320574 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:00:
Wij hebben vorig jaar een gebruikte pc overgenomen, en nu heeft die de laatste tijd de kuren dat die uitvalt.
Dan na 10 minuten, dan al na 2 minuten. En andere momenten komt die nog maar amper aan opstarten toe. Er staat Windows 7 op.
Het gaat om een Aopen AO400-12APNB, alwel wat jaartjes oud.
Moederbord: Asus P4P800E deluxe
Er zit extra op aangesloten:
- 2 harde schijven
- 2 cd-rom drives/dvd
- diskettestation
- multi-kaartlezer
De huidige voeding is 400 watt.
Maar misschien heeft iemand anders een suggestie dat het niet aan de voeding kan liggen. Ik weet niet of er bekende gevallen zijn waarbij de oplossing iets anders was.
Alvast bedankt
Normaliter doe ik hetzelfde. Ik liet mij ditmaal echter te veel leiden door het feit dat ik de videokaart zo snel mogelijk wilde testen en niet wilde wachten op een pakketlevering. Achteraf gezien ben ik nu meer tijd kwijt door al het gedoe. Ik heb net trouwens dezelfde PSU besteld als jij hebt (XFX PRO 750 W). Ik las er goede dingen over op internet. Hopelijk morgen al in huis, Alternate is meestal wel zo snel!Xtr3me4me schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:26:
[...]
Your welcome![]()
Daarom snuffel ik hier altijd rond, voor de laatste know hows en koop ik het online. Zo zeker wetende (tenminste 99%) dat het zal werken.
Ken je in ieder geval zeggen, het is zeker geen miskoopTrilok schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:44:
[...]
Normaliter doe ik hetzelfde. Ik liet mij ditmaal echter te veel leiden door het feit dat ik de videokaart zo snel mogelijk wilde testen en niet wilde wachten op een pakketlevering. Achteraf gezien ben ik nu meer tijd kwijt door al het gedoe. Ik heb net trouwens dezelfde PSU besteld als jij hebt (XFX PRO 750 W). Ik las er goede dingen over op internet. Hopelijk morgen al in huis, Alternate is meestal wel zo snel!
Het bevalt me uitstekend en genoeg Watt voor CF of SLI.
Ook hangt er een SSD, 2 HDD's en een dvd brander aan.
Op de voeding staat +12v1=16, +12v2=14, +12v3=8.
Ik ben ook van plan om 24/7 OC te gaan draaien (op lucht).

[ Voor 7% gewijzigd door t!n0 op 11-08-2011 17:05 ]
Intel 2500K
ASUS P8Z68-V
Corsair Vengeance 8GB
MSI 5870 Lightning
1 optische drive en een vijftal fans.
Bij de grafische kaart wordt aangeraden twee 8pins connecties te gebruiken (vooral bij overklokken), maar het kan op 1 maal 8pins en 1 maal 6pins. Ik vraag me af of het dan nuttig is om een nieuwe voeding te nemen.
Ik ben namelijk van plan de i5 en de 5870 stevig te gaan overklokken.
Bedankt voor je advies! Heb gisteren de pricewatch: Seasonic M12II 620W binnen gekregen, en de pc draait weer als een zonnetje
Moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat de voeding semi-modulair is. De kabels voor het moederbord zitten vast aan de computer, de rest is modulair. Nu zit ik nog met een kabel (2x4pins) die ik nooit ga gebruiken. Maar het is een mooie voeding, en deze moet mijn pc wel kunnen trekken
Je noemde een budget van zo'n 100 euro volgens mij.BlackShadow schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:11:
[...]
Het valt me op dat je de HX reeks niet aanhaalt in je lijstje, is daar een reden voor?
Als het goed is heeft Corsair de review samples ondertussen wel verzonden.Aangezien over de TXM weinig bekend is en ik modulair een grote plus vind, blijft deze reeks de enige keuze binnen corsair (en die prijsklasse...).
Per array is niet zo erg als het maar niet alle HD's tegenlijk zijn.We moeten er wel rekening mee houden dat na een idle tijd de disks spindownen en dus ook terug moeten opspinngn (per array). Dit gaat dus meermaals gebeuren.
Zelf geen ervaringen mee maar kan toch wel snel zoals in groepen zoals je hiervoor zelf ook al zei.Bewust, bij 20+ disks kan de wachttijd nogal oplopen, dit zou de voornaamste reden zijn.
Ook bij het accessen van de disks dus.
Welke Thermaltake had je? Een voeding zoals de XFX Pro 450W kost trouwens nog geen 50 euro en is meer dan genoeg voor jouw PC.Trilok schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:45:
Overigens heeft bijna niemand verstand van voedingen en 99% van de verkopers sowieso niet, dus daar naar luisteren is ook vrij nutteloos.
AMD Nieuwsdiscussie
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Dit topic is gesloten.