Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste
Acties:
  • 129.148 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is al een tijdje aan de gang hoor. Inflatie was in 2011 2,38% en toen hadden we ook niet torenhoge spaarrentes.

Wanneer wordt trouwens eens de topictitel aangepast? Het hoort hier te gaan over alternatieven voor lage spaarrentes, maar er wordt juist alleen maar over lage spaarrentes gesproken.

Elkaar laten weten dat je ergens 2,5% rente krijgt ipv 2,4% rente is geen alternatief lijkt mij :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 07-12-2012 10:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Gizz schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 09:58:
Dat is al een tijdje aan de gang hoor. Inflatie was in 2011 2,38% en toen hadden we ook niet torenhoge spaarrentes.

Wanneer wordt trouwens eens de topictitel aangepast? Het hoort hier te gaan over alternatieven voor lage spaarrentes, maar er wordt juist alleen maar over lage spaarrentes gesproken.

Elkaar laten weten dat je ergens 2,5% rente krijgt ipv 2,4% rente is geen alternatief lijkt mij :)
Is er wel een alternatief voor sparen dan?

Natuurlijk wel in de vorm van deposities, beleggingen en obligaties maar al die producten kennen een groter risico als sparen.
Een risicomijdend product net als sparen wat je meer oplevert dan sparen is er volgens mij simpelweg niet.

Persoonlijk vind ik meer risico voor een hogere ROI beperkt aanvaardbaar maar voor het grootste deel van mijn geld ga ik voor risico arme producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja dat is er, precies hoe je het zelf beantwoord :)
Natuurlijk zijn het dan geen spaarrekeningen meer, maar dat is logisch aangezien we een alternatief willen.

Anders is het net als zeggen dat je een alternatief wil voor het product auto, maar het moet wel 4 wielen, een motor hebben en het liefst toch auto heten :P

Er zijn geen Nederlandse spaarrekeningen die ver boven de rest uitsteken. In tijden van erg lage spaarrentes is het logisch als je dan naar iets anders uitwijkt. Zo zat ik een aantal jaar geleden voor 70% in sparen, 30% in beleggen. Dit is nu ruimschoots omgedraaid.

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 07-12-2012 10:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Gizz schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:26:
Ja dat is er, precies hoe je het zelf beantwoord :)
Natuurlijk zijn het dan geen spaarrekeningen meer, maar dat is logisch aangezien we een alternatief willen.

Anders is het net als zeggen dat je een alternatief wil voor het product auto, maar het moet wel 4 wielen, een motor hebben en het liefst toch auto heten :P

Er zijn geen Nederlandse spaarrekeningen die ver boven de rest uitsteken. In tijden van erg lage spaarrentes is het logisch als je dan naar iets anders uitwijkt. Zo zat ik een aantal jaar geleden voor 70% in sparen, 30% in beleggen. Dit is nu ruimschoots omgedraaid.
natuurlijk is dat alternatief er. Maar als mensen een alternatief voor sparen zoeken willen ze ook graag in hetzelfde risico gebied blijven. Als je van 70% sparen naar 70% beleggen gaat is je risico enorm gegroeit en dat moet je maar net willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Rente is geen natuurverschijnsel. Ze wordt kunstmatig laag gehouden door de centrale banken, juist om bubbels te blazen in o.a. aandelenmarkten om op die manier de schijn van economisch herstel te kweken. Zeepbellen gaan maar één kant op: uiteindelijk spatten ze uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
kijk Henk007 snapt het. En daarom blijf ik in deze tijd even verre van de beurs.
Want nu is het goedkoop lenen daarmee investeren om waarde te creëren. Alleen als de rente ook maar iets gaat stijgen gaan er klappen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als dat zo was dan zou iedereen short gaan op de beurs als de rente omhoog ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Arsenius schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:42:
Als dat zo was dan zou iedereen short gaan op de beurs als de rente omhoog ging.
zolang je dat doet in bedrijven die veel vreemd vermogen hebben en dit in kort lopende leningen hebben zitten zou dat nog wel een kans kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:10
Renteverlaging MoneYou (Kwartaal) Spaarrekening:
De volgende spaarrentes worden per 21 december aanstaande verlaagd:
• De rente van de MoneYou Spaarrekening wordt verlaagd van 2,45% naar 2,35%*.
• De rente van de MoneYou Kwartaal Spaarrekening wordt verlaagd van 2,45% naar 2,35%*.
De basisrente wordt 1,85% en de bonusrente blijft ongewijzigd 0,50%.
* Variabele rente, effectief op jaarbasis

Renteverlaging MoneYou Deposito Sparen:
De volgende spaarrentes worden per 24 december aanstaande verlaagd:
• De rente van MoneYou Sparen 6 maanden Vast wordt verlaagd van 2,55% naar 2,45%**.
** Vaste rente, nominaal op jaarbasis
• De rente van MoneYou Sparen 1 Jaar Vast wordt verlaagd van 2,60% naar 2,50%***.
*** Vaste rente, effectief op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:19
Oh, dan gaan wij daar geen deposito meer doen, dan doen we eerst wel vrij opneembaar bij Westland Utrecht :P .

Hm, wel lastig trouwens, een deposito kan ook, maar is een speculatie op een dalende rente :P .

[ Voor 34% gewijzigd door Bananenplant op 19-12-2012 11:46 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Laatst online: 10-06 14:06

Cliffie

Trompetslet

Nog even, dan mogen we bijbetalen om geld op een spaarrekening te hebben staan....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Cliffie schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:48:
Nog even, dan mogen we bijbetalen om geld op een spaarrekening te hebben staan....
Heb ik geen enkel probleem mee, mits de bewarende instantie ('bank') mij in ruil voor die vergoeding wil garanderen dat de koopkracht van mijn vermogen gelijk blijft, nu en over 10, 20, 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De verwachting voor de spaarrentes in 2013 is niet bepaald positief te noemen:
Spaarders kunnen in 2013 nog geen hogere rentes tegemoet zien.

Afgelopen jaar daalden de spaarrentes van alle spaarrekeningen flink. Voorlopig lijkt er geen einde te komen aan deze dalingen, voorspelt vergelijkingssite Spaarrente.nl maandag.

De website wijst erop dat de rente van de Europese Centrale Bank (ECB) momenteel erg laag ligt. ''Banken lenen liever geld bij de ECB dan dat zij geld lenen bij klanten in de vorm van spaargeld. Daarom blijven de rentepercentages dalen'', legt Spaarrente.nl uit.

De gemiddelde spaarrente van een vrij opneembare spaarrekening is afgelopen jaar teruggelopen van 2,41 procent in januari tot 2,01 procent op 1 december.

De hoogste variabele rente bedraagt op dit moment 2,5 procent bij WestlandUtrecht Bank, Knab en Argenta. Roparco biedt de laagste spaarrente met 1,2 procent, zo blijkt uit de statistieken van de vergelijkingssite.

Omdat deze rentepercentages lager liggen dan de gemiddelde prijsstijgingen, zien de meeste mensen de waarde van hun spaargeld inmiddels teruglopen.

''In november bedroeg de inflatie 2,8 procent. Zeker als een spaarder ook de 1,2 procent vermogensrendementsheffing moet betalen, kan spaargeld alleen maar dalen in waarde'', stelt Spaarrente.nl vast.
Bron: http://www.nu.nl/geldzake...slecht-jaar-tegemoet.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

tja, het is een verkapte vorm van inkomstenbelasting. Er is geld-tekort, maar in plaats van dat hier een normale marktprijs voor betaald wordt in de vorm van rentes, geeft de overheid bijna gratis geld weg en 'verziekt' zo de markt. Voor mensen met een beetje spaargeld betekent dit een inkomstenderving van honderden, zoniet duizenden euro's per jaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
't Blijft vreemd: belastingvoordeel bij leningen, en een heffing op sparen... Wat Henk zegt klinkt erg aannemelijk: alles om bubbels verder op te blazen, want lenen wordt gunstiger behandeld dan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:58
Spaarders worden uitgerookt lijkt het, ben zelf ook een spaarder en door goed met mijn geld om te gaan wat opzij kunnen zetten voor toekomstige plannen e.d.
Misschien maar eens een huis gaan kopen (wat ik eigenlijk niet wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Ik heb dit jaar alles boven de heffingsvrije grens afgefikt. Stukje hypotheek afgelost, hier en daar wat geld gespendeerd aan verbouwing. Als je het laat staan wordt het toch minder waard en als het boven de heffingsvrije grens is kost het je zelfs meer.
HRA is leuk, maar ik heb als ondernemer dit jaar al zoveel aftrekposten dat mijn boekhouder pensioenopbouw op dit moment afraadt en ik me afvraag of ik wel 100% profijt van die HRA ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:00:
Ik heb dit jaar alles boven de heffingsvrije grens afgefikt. Stukje hypotheek afgelost, hier en daar wat geld gespendeerd aan verbouwing. Als je het laat staan wordt het toch minder waard en als het boven de heffingsvrije grens is kost het je zelfs meer.
HRA is leuk, maar ik heb als ondernemer dit jaar al zoveel aftrekposten dat mijn boekhouder pensioenopbouw op dit moment afraadt en ik me afvraag of ik wel 100% profijt van die HRA ga halen.
Begint inderdaad met de huidige/verwachte rentestanden toch wel aantrekkelijker te worden om hypotheek deels/volledig af te lossen. Dit jaar had ik nog wel een redelijk rendement (10% op beleggingen, 4,5% op deposito's en 2,5% op vrij opneembare spaarrekeningen), maar na VRH blijft daar ook niet veel meer dan 3,5% van over. Volgend jaar (jaren?) ga ik dat zeker niet meer halen. Over een paar maandjes als m'n rentevaste periode van de hyp. weer afloopt maar eens mee gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Zonder hier een erg lang verhaal te willen neerzetten, komt het erop neer dat fiat currency uitstekend geschikt is voor een aantal van de functies die het concept 'geld' moet vervullen. Echter de voor de functie 'store of value' (opslag van waarde) is het veel minder geschikt, zeker op langere termijn.
Als je dus welvaart wil vastleggen voor langere periodes zul je een ander medium moeten kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 25-12-2012 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
_JGC_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:00:
Als de situatie van lage rentes en vermogensrendementheffting zich zo voort zet, blijft er voor geen enkele spaarder veel aan de strijkstok hangen :( . Lange termijn deposito's komen niet meer boven de 3%. Normale spaarrekeningen en korte termijn deposito's gaan al richting 2%.

Dit jaar heb ik ook voor het eerst voortijdig een deel (15%) van mijn hypotheekschuld boetevrij afgelost. Als je 'te veel' spaargeld hebt maar geen risico wilt nemen, zijn er denk ik niet zo veel opties. Uitgeven dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 21:09
Emcee schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:10:
Spaarders worden uitgerookt lijkt het, ben zelf ook een spaarder en door goed met mijn geld om te gaan wat opzij kunnen zetten voor toekomstige plannen e.d.
Misschien maar eens een huis gaan kopen (wat ik eigenlijk niet wil)
Dan verhuur je het toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Dan heb je geen HRA.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Dr. Malsain schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:21:
[...]

Als de situatie van lage rentes en vermogensrendementheffting zich zo voort zet, blijft er voor geen enkele spaarder veel aan de strijkstok hangen :( . Lange termijn deposito's komen niet meer boven de 3%. Normale spaarrekeningen en korte termijn deposito's gaan al richting 2%.

Dit jaar heb ik ook voor het eerst voortijdig een deel (15%) van mijn hypotheekschuld boetevrij afgelost. Als je 'te veel' spaargeld hebt maar geen risico wilt nemen, zijn er denk ik niet zo veel opties. Uitgeven dan maar.
Zelfs als er een aflosboete wordt geheven kan dit voordelig zijn. Want de boete is namelijk fiscaal aftrekbaar. Afhankelijk van de rente en soort hypotheek kan het dus voordelig zijn om extra af te lossen.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Ook ik heb de afgelopen periode zitten wikken en wegen wat te doen met de lage rendementen op spaargeld. Ik heb inmiddels de volgende acties genomen:
- Aflossingsvrije hypotheek voor 50% omgezet in een bankspaarhypotheek en hierop meteen een maximale initiele aflossing gedaan. Rente hierop is rond de 5%
- Andere 50% hypotheek staat tegen een variable euribor rente die momenteel nauwelijks boven de 1% uit komt (lage rente heeft ook zijn voordelen 8) )
- Extra pensioenstortingen gedaan over afgelopen tien jaar. Hoewel ik een goede pensioenregeling heb kon ik zo nog een dikke 10.000 extra inleggen.
- Ik heb in zonnepanelen geinvesteerd. Terugverdientijd is afhankelijk van wat je meeneemt tussen de 7 en 11 jaar. Op lange termijn is een rendement van 10% of meer per jaar mogelijk. :9

Bovenstaande beperkt ook de vermogensrendementsheffing. De rest van mijn geld (en dat is nog een mooi bedrag) heb ik in deposito's die helaas allemaal op korte termijn aflopen. Geld parkeer ik op een spaarrekening, maar zo blijf ik inflatie en vermogensrendementsheffing niet voor. :/ Er moet dus meer rendement komen. Dat kan alleen met meer risico. Ik ben een paar keer ingestapt op aandelen op ongelukkige momenten, maar met kleine bedragen heb ik ook wel rendement gemaakt. Ik heb daarom besloten om over een langere periode geld over te hevelen naar obligatie en aandelen fondsen. Ik doe een deel in beheer en een deel ga ik zelf in fondsen beleggen.

Rendement betekent risico. Maar het grootste risico dat nauwelijks af te dekken valt is werkeloos worden. Binnen een jaar kun je in de bijstand zitten en dan kun je je spaarcentjes vervroegd gaan consumeren. :'( Daarom is misschien nog wel de beste investering die in employability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Als je een huis van je spaargeld koopt heb je niets te maken met HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Klopt, maar ik vraag me af hoeveel mensen hier een huis volledig kunnen bekostigen van spaargeld. Daar heb je (voor een leuke woning) wel een aanzienlijk potje voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:20
Aflossen van je hypotheek is nu toch steeds interessanter. De rente op de spaarrekeningen is niet veel hoger dan de vermogensrendementsheffing dus sparen heeft niet veel zin meer.

Voor ZZP'ers en DGA's kan het nog interessant zijn om (deel van) de hypotheek vanuit het bedrijf aan zichzelf te verstrekken maar dan moet je best veel reserves in je bedrijf hebben. Voordeel is ook dat die aanvullende woekerpolissen de deur uit kunnen...

[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 26-12-2012 10:20 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Lijkt me vervelend om met geld te zitten boven de heffingsvrije grens. Ik dacht dat dat soort dingen pas veel later gingen spelen, maar het begint al bij de 20K zie ik. Ben net terug van een leuk semi-wereldreis, daar lekker m'n geld mee verbrast, en nu weer dik aan het sparen voor wat ik ook in de toekomst wil. En zit je toch snel aan zo'n grens. Ik zit ook in een huurhuis, ik heb verder niet zo veel om m'n geld aan "af te fikken" wat dat betreft. Wil wel een keer een huis kopen, maar wellicht moeten we daarvoor nog wel wat meer sparen om de vrijheid te hebben die we zouden willen hebben. Door met veel eigen inleg te komen zit je in ieder geval niet vast aan de 'lage' bedragen die je bij de bank kan lenen.

Voor 2010 en 2011 las ik nog iets over fiscaal partner en dat de grens dan (samen) op 40K ligt. Is dat nog steeds zo? Je bent dan met z'n twee en het bedrag is ook maar twee maal dat voor alleenstaande, dus op zich maakt het niet veel uit, maar als de een later aan de grens zit dan de ander.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
.. en dat de grens dan (samen) op 40K ligt. Is dat nog steeds zo?
2012: € 21139 resp € 42278

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 26-12-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
!null schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:21:
Voor 2010 en 2011 las ik nog iets over fiscaal partner en dat de grens dan (samen) op 40K ligt. Is dat nog steeds zo? Je bent dan met z'n twee en het bedrag is ook maar twee maal dat voor alleenstaande, dus op zich maakt het niet veel uit, maar als de een later aan de grens zit dan de ander.
Ja, dat is gelukkig nog steeds zo.

Het is misschien centenneukerij, maar ik zorg de laatste paar jaar nu ook dat hogere rekeningen zoals zorgkosten/autoverzekeringen e.d. nog voor 1 jan weer voor een jaar betaald zijn. Scheelt toch weer wat aan VRH en je krijgt bovendien ook nog iets van 3% korting, meer dan de gem. spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-06 10:19
sverzijl schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:48:
[...]

Het is misschien centenneukerij, maar ik zorg de laatste paar jaar nu ook dat hogere rekeningen zoals zorgkosten/autoverzekeringen e.d. nog voor 1 jan weer voor een jaar betaald zijn. Scheelt toch weer wat aan VRH en je krijgt bovendien ook nog iets van 3% korting, meer dan de gem. spaarrekening.
Als je het geld dat je voor je zorgverzekering op een spaarrekening zet en daar maandelijke de premie mee betaal, dan heb je een effectieve rente op jaarbasis van (ongeveer) de helft van de korting. Dus 1,5%.
En de spaarrentes zijn (gelukkig) nog een stuk hoger dan 1,5%.
Dus rationeel is het verstandiger om maandelijks te betalen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Niet als je boven het heffingsvrije box 3 bedrag zit.
Dan heb je effectief geen 1,5% rente meer per jaar over, vanwege de 1,2% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-06 10:19
Henk007 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 12:43:
Niet als je boven het heffingsvrije box 3 bedrag zit.
Dan heb je effectief geen 1,5% rente meer per jaar over, vanwege de 1,2% belasting.
Je heb gelijk.
Als je rekeing hou met de vermogensrendementsheffing, dan moet je dus een spaarrekening zien te vinden met een rente van 1,5% + 1,2% = 2,7%.
Die zijn er niet meer, dus dan is het verstandig om inderdaad jaarlijks de premie te betalen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dit moment is mijn netto hypotheekrente ongeveer gelijk geworden aan mijn spaarrente. Ik zit er nog een beetje mee wat ik aan buffer wil aanhouden voor onvoorziene uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik belde afgelopen maandag mijn hypotheekverstrekker, maar het blijkt dat aflossen dit jaar niet meer gaat lukken. Ze doen heel moelijk, formulier dit, schriftelijk aanvragen dat, je kan niet zomaar even geld storten helaas.
Tja om nu in januari af te lossen terwijl je dan wel het hele jaar belasting betaalt over spaargeld dat je niet meer hebt...

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Mr_Blobby schreef op woensdag 26 december 2012 @ 12:40:
[...]
Als je het geld dat je voor je zorgverzekering op een spaarrekening zet en daar maandelijke de premie mee betaal, dan heb je een effectieve rente op jaarbasis van (ongeveer) de helft van de korting. Dus 1,5%.
Het is al gezegd zie ik, maar ik betrek de VRH erbij. Dan ontloop ik dus EN 1,2% VRH (ik maak het bedrag over voor 1-1-2013) en krijg 3% korting op de totale jaarpremie. Blijft tientjeswerk, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Exar schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:09:
Ik belde afgelopen maandag mijn hypotheekverstrekker, maar het blijkt dat aflossen dit jaar niet meer gaat lukken. Ze doen heel moelijk, formulier dit, schriftelijk aanvragen dat, je kan niet zomaar even geld storten helaas.
Tja om nu in januari af te lossen terwijl je dan wel het hele jaar belasting betaalt over spaargeld dat je niet meer hebt...
Bij de ing kan je gewoon storten op je hypotheek rekening om af te lossen wel zo makkelijk. Kijkt de belastingdienst niet naar het saldo op 31 december of het gemiddelde over het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mr_Blobby schreef op woensdag 26 december 2012 @ 12:40:Als je het geld dat je voor je zorgverzekering op een spaarrekening zet en daar maandelijke de premie mee betaal, dan heb je een effectieve rente op jaarbasis van (ongeveer) de helft van de korting. Dus 1,5%.
Precies andersom toch: 6%. Je investeert gemiddeld namelijk maar de helft van de jaarpremie, terwijl je wel over de volledige premie 3% krijgt.
Exar schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:09:
Volgens mij kan dat bij de meeste banken wel. Balen dan. Soms moet je een aflosnota vragen voor het hele bedrag, maar dan kun je natuurlijk ook altijd een paar euro laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:09:
[...]

Bij de ing kan je gewoon storten op je hypotheek rekening om af te lossen wel zo makkelijk. Kijkt de belastingdienst niet naar het saldo op 31 december of het gemiddelde over het jaar?
Bij de Rabobank kun je ook gewoon op elk moment geld overmaken.

De belastingdienst kijkt naar het saldo op 1 januari van het jaar. Hou er rekening mee dat transacties rond het einde van het jaar, vooral tussen verschillende banken, langer duren of op andere tijdstippen plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

sverzijl schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:48:
[...]

Nog een tip in deze categorie: voor het einde van jaar zorgen dat je €500 contant hebt en in het nieuwe jaar weer terugstorten. Hoef je niet op te geven.
Vrijstelling contant geld
Er geldt een vrijstelling voor contant geld en vergelijkbare vermogensrechten (zoals een chipkaart en cadeaubonnen) van € 512 (€ 512) per belastingplichtige en € 1.024 (€ 1.024) voor partners.
[...]
Mijn zorgverzekering kost €840. Maandelijks betalen kost me €26 extra.

Hoeveel rente kan ik over die 840 vangen? 840/100*2,3=€19,32. Maar dat klopt niet, want gedurende het jaar is die 840 steeds minder door het betalen van de premie. Dus delen door twee: €9,66.

En €26 is meer dan €9,66. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de VRH, scheelt nog eens een tientje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
[...]
Nee, als je iedere maand 1/12 deel opneemt dan is het gemiddeld saldo maar de helft van de initiële inleg. Maandelijks betalen via een spaarrekening is dus pas gunstiger als de spaarrekening meer dan ongeveer 2x3%=6% oplevert, en zo'n rekening is momenteel moeilijk te vinden.
Eventueel voordeel door ontlopen Box3-belasting komt er bij jaarbetaling nog eens bovenop.

Maar weet iemand wat er gebeurt met vooruitbetaalde zorgpremie als je halverwege het jaar doodgaat of naar het buitenland verhuist o.i.d.? Krijg je bij jaarbetaling dan wel een evenredig deel van de premie terug?

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:50
asmi schreef op woensdag 26 december 2012 @ 19:49:
Maar weet iemand wat er gebeurt met vooruitbetaalde zorgpremie als je halverwege het jaar doodgaat (...)? Krijg je bij jaarbetaling dan wel een evenredig deel van de premie terug?
Daar heb je dan lekker veel aan!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Lekker kortzichtig antwoord, er bestaat ook zoiets als nabestaanden.

Een verzekeraar heft de polis op per datum overlijden en zal de teveel betaalde premie terugstorten. De precieze werkwijze hangt van de verzekeraar af, een maatschappij zou bijvoorbeeld wel of niet kunnen verrekenen met openstaande vorderingen etc. Maar in het algemeen komt de premie gewoon retour.

• !null
En zorgverzekeraars hebben hun administratie volgens mij gekoppeld met de overheid (zo hoef je een verhuizing niet door te geven), dus krijgen ze automatisch het bericht door lijkt me.

• _JGC_
[...]
De spaarrente is op dit moment zo'n 2,5%. Zet je je jaarpremie op een spaarrekening, dan krijg je alleen de eerste maand 2,5% rente over het hele bedrag, elke resterende maand neemt het bedrag af en dus ook je rente. Wil je die 3% korting dmv jaarbetaling matchen met een spaarrekening, dan moet je 6% rente krijgen.
!null schreef op donderdag 27 december 2012 @ 10:00:
En zorgverzekeraars hebben hun administratie volgens mij gekoppeld met de overheid (zo hoef je een verhuizing niet door te geven), dus krijgen ze automatisch het bericht door lijkt me.
Andersom dan weer niet. Ik had mijn zorgverzekering beeindigd, was verkast naar het buitenland en mijn zorgtoeslag liep gewoon door.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 27-12-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja de Belastingdienst lijkt het wel het slechtst voor elkaar te hebben. Zeker wanneer het op de toeslagen aan komt kijken ze niet eens naar hun eigen bestaande administratie (gewone belastingopgave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:31
!null schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:16:
Ja de Belastingdienst lijkt het wel het slechtst voor elkaar te hebben. Zeker wanneer het op de toeslagen aan komt kijken ze niet eens naar hun eigen bestaande administratie (gewone belastingopgave).
Loopt momenteel ook andere discussie over, maar de BDienst kijkt zeker wel naar je inkomen voor toeslagen.

Als je toeslagen ontvangt op grond van het door jou opgegeven toetsingsinkomen en je doet aangifte IB over dat jaar en dan blijkt dat je aangifte IB hoger is als het opgegeven toetsingsinkomen moet je (een deel van) de toeslagen terugbetalen. Andersom, dus toeslagen automatisch krijgen aan de hand van aangifte IB werkt niet inderdaad. Je moet toeslagen apart aanvragen met een toetsingsinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat klopt wel. Uiteindelijk kijken ze er wel naar. En als je dan niet op hebt zitten letten kun je het terugbetalen. Terecht, maar kan wel als nare verrassing komen.
Wat vervelend is, is dat je het per maand kan aanvragen maar het per jaar getoetst wordt. En zodra er correspedentie is over een periode in het ene jaar en in het andere jaar wordt het soms wel wat onduidelijk in de brieven. Kom je uiteindelijk wel uit, maar ik heb het idee dat het veel simpeler kan, als je het hele systeem anders zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:31
!null schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:47:
Ja dat klopt wel. Uiteindelijk kijken ze er wel naar. En als je dan niet op hebt zitten letten kun je het terugbetalen. Terecht, maar kan wel als nare verrassing komen.
Wat vervelend is, is dat je het per maand kan aanvragen maar het per jaar getoetst wordt. En zodra er correspedentie is over een periode in het ene jaar en in het andere jaar wordt het soms wel wat onduidelijk in de brieven. Kom je uiteindelijk wel uit, maar ik heb het idee dat het veel simpeler kan, als je het hele systeem anders zou doen.
Wat dat betreft helemaal met je eens inderdaad... gedoe. Ben ook van mening dat dit efficienter kan, door bijvoorbeeld veel meer gegevens te koppelen of in ieder geval de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld ook achteraf gewoon eventuele toeslagen te claimen. Dit kan nu alleen tot 1 april het jaar erop.
Gewoon de toeslagen storten zodra je aangifte IB hebt gedaan bijvoorbeeld. Eerste jaar is dat ff zuur als je 0,0 buffer hebt, maar daarna is dat probleem ook opgelost.

Maargoed, we gaan offtopic hier geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:42
Henk007 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:42:
[...]

2012: € 21139 resp € 42278
En eerder mocht je nog ruim 2000 per kind meetellen (in ons geval toch weer bijna 5000 euro extra) maar ook daar is een streep doorgezet.

Wel mogen we dus de 512 euro per persoon =(ruim 2000) contant opnemen en buiten de aangifte houden...

En de zorgpremie is voor heel 2013 al betaald voor mij en mijn partner. En daar houdt het dan wel bij op denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Mistraller schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 02:08:
Wel mogen we dus de 512 euro per persoon =(ruim 2000) contant opnemen en buiten de aangifte houden...
Let wel op dat ook chipkaarten daaronder vallen:
Er geldt een vrijstelling voor contant geld en vergelijkbare vermogensrechten (zoals een chipkaart en cadeaubonnen) van € 512 (€ 512) per belastingplichtige en € 1.024 (€ 1.024) voor partners.
Dus als je een OV-chipkaart met tegoed hebt, een chipknip, etc moet je dat eraf trekken.
En de zorgpremie is voor heel 2013 al betaald voor mij en mijn partner. En daar houdt het dan wel bij op denk ik.
Heb ik ook gedaan. Bij andere verzekeringen moet je even checken of je mogelijkheden hebt om vooruit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:20
Hoe gaan ze ooit al die zaken als contant geld controleren? Lijkt me iets waar je in de praktijk niet echt op hoeft te letten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoevenpe schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:07:
Hoe gaan ze ooit al die zaken als contant geld controleren? Lijkt me iets waar je in de praktijk niet echt op hoeft te letten.
Ik zou het eerder omdraaien: als ik hier miljoenen cash had liggen, zou ik dat niemand vertellen, ook de fiscus niet. Want ook daar werken mensen die daardoor op ideeen gebracht kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 03:51:
[...]

Dus als je een OV-chipkaart met tegoed hebt, een chipknip, etc moet je dat eraf trekken.
Bedankt voor de tip, zonder dit te lezen had ik me bijna schuldig gemaakt aan belastingfraude!
Ik heb ook nog een tegoedbon van de Hema (15 euro), zal ik deze ook moeten opgeven?

[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 29-12-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mistraller schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 02:08:
Als je niet voor 1 januari al het jaar vooruit kan betalen, dan is de korting trouwens een stuk minder interessant. In mijn geval bespaar ik sowieso maar 2%, maar ik kan dat vziw ook pas in januari betalen... Dus uiteindelijk heb ik dan juist de bulk van het bedrag op het moment dat het het slechts uitkomt, want op de pijldatum van de belastingdienst staat het totaalbedrag erop en telt het dus voor die 1.2% mee, terwijl je maar de helft van jaar aan effectief rendement krijgt (over het afgelopen jaar gemiddeld genomen ook ongeveer 1.2%).

Als je in de loop van het jaar de boel betaalt, dan krijg je natuurlijk die korting niet. Maar heb je op 1 januari in principe ook minder geld op je spaarrekening staan.

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 29-12-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Op dit forum bespreken we wat de regels zijn, niet hoe je ze kan ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ACM schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:04:
[...]

Als je niet voor 1 januari al het jaar vooruit kan betalen, dan is de korting trouwens een stuk minder interessant. In mijn geval bespaar ik sowieso maar 2%, maar ik kan dat vziw ook pas in januari betalen... Dus uiteindelijk heb ik dan juist de bulk van het bedrag op het moment dat het het slechts uitkomt, want op de pijldatum van de belastingdienst staat het totaalbedrag erop en telt het dus voor die 1.2% mee, terwijl je maar de helft van jaar aan effectief rendement krijgt (over het afgelopen jaar gemiddeld genomen ook ongeveer 1.2%).

Als je in de loop van het jaar de boel betaalt, dan krijg je natuurlijk die korting niet. Maar heb je op 1 januari in principe ook minder geld op je spaarrekening staan.
Bij CZ staat ergens beschreven hoe je het verschuldigde bedrag al in december kan overboeken. Ook al vind de incasso pas in januari plaats eigenlijk. Ik hou dus ook de korting omdat ik de jaarpremie ineens voldoe.
Ongebruikelijke transacties worden heel simpel gezien, omdat deze gemeld moeten worden.

Als er dus bv 10k gecashed wordt en die 10k komt vlak na de peildatum weer terug, dan zal dat denk ik niet onopgemerkt blijven.

In de praktijk heb je misschien wel iets meer cash in huis, maar dat wordt in feite al "afgestraft" omdat er geen rente over ontvangen wordt. Dus als de fiscus voor dat kruimelwerk wil dat jij over rendement dat niet gemaakt wordt, toch die 3 euro belasting gaat betalen, betekent dat veel werk dat niet terugverdiend zal worden. De regel is er vooral als stok achter de deur vermoed ik, er zullen niet veel mensen zomaar even zeer veel contanten thuis bewaren. Zoveel brengt het immers ook weer niet op.

[ Voor 31% gewijzigd door Mistraller op 29-12-2012 21:42 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Vlak voor de jaarwisseling een fors bedrag contant opnemen en 2 januari datzelfde bedrag weer terugstorten, dat valt echt wel op.

Als ze ernaar vragen kan je niet zeggen "ik heb een TV gekocht", want laat dan het bonnetje maar zien. Je zou kunnen zeggen "ik ben naar de hoeren geweest voor €2000, het bonnetje heb ik niet meer en op 2 januari heb ik mijn televisie en computer verkocht voor €2000 aan iemand in de kroeg, ik heb geen contactgegevens van de koper" maar dat is niet erg geloofwaardig.
Het Fantoom schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 15:55:
[...]

Bedankt voor de tip, zonder dit te lezen had ik me bijna schuldig gemaakt aan belastingfraude!
Ik heb ook nog een tegoedbon van de Hema (15 euro), zal ik deze ook moeten opgeven?
Goede vraag. Ik zou het vragen aan de belastingtelefoon: 0800 - 0543. Laat ons weten wat het antwoord is, ik ben ook wel benieuwd. :)

Ik zorg zelf ook dat ik gewoon keurig binnen de limiet zit. Ik heb iets tussen de 500 en 512 in contanten e.d. op 1 januari.
Mistraller schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:34:
[...]

Bij CZ staat ergens beschreven hoe je het verschuldigde bedrag al in december kan overboeken. Ook al vind de incasso pas in januari plaats eigenlijk. Ik hou dus ook de korting omdat ik de jaarpremie ineens voldoe.
Anderzorg schrijft tot nu ook altijd in december al af. Bij mij is het er ook al af. :) Win-win, ik minder VRH, zij een paar dagen meer rente vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Interessant topic.. ook wel bizar om te zien hoe laag de rentes van mijn ABN Amro spaarrekening eigenlijk zijn vergeleken met bijv. Westland Utrecht (ik krijg 1.6% op mijn Direct Sparen rekening). Al is het voor mij misschien niet handig om het geld daar neer te zetten, omdat ik bij de Westland Utrecht ook al mijn hypotheek heb :)

Extra aflossen op mijn hypotheek doe ik sinds vorig jaar ook al.

Overstappen naar een andere bank voor mijn spaarrekening is eigenlijk de enige stap die ik nog niet genomen heb zo te zien.

Hebben mensen ervaring met een internetspaarrekening van SNS bank? Die geven op dit moment 2.4% rente (een stuk meer dan de 1.6% die ik nu krijg).

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 30-12-2012 08:58 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lethalis schreef op zondag 30 december 2012 @ 08:50:

Extra aflossen op mijn hypotheek doe ik sinds vorig jaar ook al.

Overstappen naar een andere bank voor mijn spaarrekening is eigenlijk de enige stap die ik nog niet genomen heb zo te zien.

Hebben mensen ervaring met een internetspaarrekening van SNS bank? Die geven op dit moment 2.4% rente (een stuk meer dan de 1.6% die ik nu krijg).
Het aanmaken van (internet)spaarrekeningn is zo eenvoudig dat je er binnen de kortste keren 5 hebt. Daar kan je dan je geld tussen heen en weer schuiven. Je blijft dan voor je normale betalingsverkeer gewoon bij je eign bank
Maar let wel op dat je 1-3 dagen geen rente krijgt als je het naar een andere bank stuurt. Dus het moet wel de moeite waard zijn en ze volgen elkaar allemaal. Dus als jij bij bank A 2.5% krijgt en ze verlagen dat naar 2.45% dan is het haast zinloos om het naar bank B te sturen die nog wel 2.5% geeft. Die renteloze periode kost je al geld en waarschijnlijk heeft bank B volgende week ook zijn rente naar 2.45% verlaagd...of als je pech hebt naar 2.4%

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 30-12-2012 11:44 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Poecillia schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:57:

- Ik heb in zonnepanelen geinvesteerd. Terugverdientijd is afhankelijk van wat je meeneemt tussen de 7 en 11 jaar. Op lange termijn is een rendement van 10% of meer per jaar mogelijk. :9
Dat is wel 1 van de minst verstandige investeringen die je op dit moment kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 258387 schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:37:
[...]

Dat is wel 1 van de minst verstandige investeringen die je op dit moment kunt doen.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

W3ird_N3rd schreef op zondag 30 december 2012 @ 01:33:
[...]

Vlak voor de jaarwisseling een fors bedrag contant opnemen en 2 januari datzelfde bedrag weer terugstorten, dat valt echt wel op.

Als ze ernaar vragen kan je niet zeggen "ik heb een TV gekocht", want laat dan het bonnetje maar zien. Je zou kunnen zeggen "ik ben naar de hoeren geweest voor €2000, het bonnetje heb ik niet meer en op 2 januari heb ik mijn televisie en computer verkocht voor €2000 aan iemand in de kroeg, ik heb geen contactgegevens van de koper" maar dat is niet erg geloofwaardig.

[...]

Goede vraag. Ik zou het vragen aan de belastingtelefoon: 0800 - 0543. Laat ons weten wat het antwoord is, ik ben ook wel benieuwd. :)

Ik zorg zelf ook dat ik gewoon keurig binnen de limiet zit. Ik heb iets tussen de 500 en 512 in contanten e.d. op 1 januari.

[...]

Anderzorg schrijft tot nu ook altijd in december al af. Bij mij is het er ook al af. :) Win-win, ik minder VRH, zij een paar dagen meer rente vangen.
De belastingdienst maakt zich niet druk om mensen die 10.000 cash in huis hebben waardoor ze 120 euro te weinig ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:35
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Energieprijzen zullen volgens mij nooit meer laag worden, dus het lijkt mij juist een zeer verstandige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Lethalis schreef op zondag 30 december 2012 @ 08:50:
Interessant topic.. ook wel bizar om te zien hoe laag de rentes van mijn ABN Amro spaarrekening eigenlijk zijn vergeleken met bijv. Westland Utrecht (ik krijg 1.6% op mijn Direct Sparen rekening). Al is het voor mij misschien niet handig om het geld daar neer te zetten, omdat ik bij de Westland Utrecht ook al mijn hypotheek heb :)
Waarom niet? Volgens mij is dat juist een voordeel: als Westland Utrecht om zou vallen en het bedrag van het depositogarantiestelsel is op dat moment lager dan je spaargeld, dan kan je mogelijk de schulden van je spaargeld aftrekken.. Tijdje geleden dat ik hierover gelezen heb, correct me if I'm wrong. Maar er is sowieso geen enkele reden waarom je hypotheek en spaarrekening niet bij dezelfde bank kunnen lopen. :)
Anoniem: 87302 schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:48:
[...]

De belastingdienst maakt zich niet druk om mensen die 10.000 cash in huis hebben waardoor ze 120 euro te weinig ontvangen.
Dit topic (en GoT in het algemeen) is er niet voor belastingontduiking. Maar buiten dat moet het technisch geen rocket science zijn om alle verdachte transacties op dit gebied te filteren en de betreffende rekeninghouders wanneer ze het niet opgeven een briefje te sturen "u bent vergeten dit contante bedrag op te geven". Als je dan gaat liegen tegen de BD dat je het geld in de tussentijd niet in je zak had betwijfel ik of ze er daadwerkelijk verder achteraan zullen gaan, maar dan ben je wel een keiharde.

Ik hoop eigenlijk dàt ze zoiets gaan doen. Het begrotingstekort is groot genoeg, pak de fraude dan zover mogelijk maar aan.
rinkel schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:11:
[...]

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Energieprijzen zullen volgens mij nooit meer laag worden, dus het lijkt mij juist een zeer verstandige investering.
Ik weet niet waar Bubbles op doelde, maar mijn gok zou zijn dat subsidies en teruglevertarieven niet echt gegarandeerd zijn in dit land. Als je nog een draaimeter hebt en weet te behouden dan maakt dat niet uit (die kan gewoon terugdraaien, dat is dus gewoon een netto besparing op je energieverbruik) maar met een meer moderne meter heb je minder zekerheid.

Zo anders zijn de zaken in bijvoorbeeld Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:07:
Waarom niet? Volgens mij is dat juist een voordeel: als Westland Utrecht om zou vallen en het bedrag van het depositogarantiestelsel is op dat moment lager dan je spaargeld, dan kan je mogelijk de schulden van je spaargeld aftrekken..
Je lost dan effectief af op je hypotheek. Als je andere plannen had met je spaargeld dan kan dat een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

asmi schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:14:
[...]

Je lost dan effectief af op je hypotheek. Als je andere plannen had met je spaargeld dan kan dat een nadeel zijn.
Zou je dan niet de keuze hebben in zo'n geval? Kan me bijna niet voorstellen dat je geheel geen keuze zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPB gaat met 0.1 procent omlaag, tot 2.21 procent, voor januari 2013:
De renteopslag in het eerste kwartaal van 2013
Ieder kwartaal wordt de vaste renteopslag bij LeasePlan Bank opnieuw vastgesteld. Voor het eerste kwartaal is deze renteopslag verlaagd van 2,20% naar 2,10%.

Internetsparen
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand stabiel gebleven op 0,11%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 28 december 2012 komt de spaarrente voor januari 2013 hiermee uit op 2,21% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 2,10%.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:07:
[...]

Waarom niet? Volgens mij is dat juist een voordeel: als Westland Utrecht om zou vallen en het bedrag van het depositogarantiestelsel is op dat moment lager dan je spaargeld, dan kan je mogelijk de schulden van je spaargeld aftrekken.. Tijdje geleden dat ik hierover gelezen heb, correct me if I'm wrong. Maar er is sowieso geen enkele reden waarom je hypotheek en spaarrekening niet bij dezelfde bank kunnen lopen. :)
Als de Westland Utrecht bank nu zou omvallen, dan kunnen ze niet bij mijn spaargeld en kan ik zelf ergens anders een hypotheek afsluiten. In het andere geval zouden ze misschien wel mijn spaargeld kunnen opmaken eerst.

Dus stel ik heb een hypotheek van 80.000 euro bij ze, maar ook 20.000 euro spaargeld, en ze vallen om.. dat ze dan zeggen dat ik nog een schuld van 60.000 euro heb en dat mijn spaargeld foetsie is.

In hoeverre ze dit kunnen doen weet ik niet, maar mensen hebben dit mij om deze reden altijd afgeraden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 08-06 20:04
W3ird_N3rd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 18:45:
Nog een tip in deze categorie: voor het einde van jaar zorgen dat je €500 contant hebt en in het nieuwe jaar weer terugstorten. Hoef je niet op te geven.
Bedankt voor de tip, ik heb het ook even gedaan. Achteraf bedenk ik me echter dat het een vrij zinloze onderneming was: je moet twee keer naar de bank, je loopt een paar dagen rente mis en dat levert je dan zes euro voordeel op...

[ Voor 25% gewijzigd door yohan op 31-12-2012 14:18 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44
Lethalis schreef op maandag 31 december 2012 @ 10:41:
[...]

Als de Westland Utrecht bank nu zou omvallen, dan kunnen ze niet bij mijn spaargeld en kan ik zelf ergens anders een hypotheek afsluiten. In het andere geval zouden ze misschien wel mijn spaargeld kunnen opmaken eerst.

Dus stel ik heb een hypotheek van 80.000 euro bij ze, maar ook 20.000 euro spaargeld, en ze vallen om.. dat ze dan zeggen dat ik nog een schuld van 60.000 euro heb en dat mijn spaargeld foetsie is.

In hoeverre ze dit kunnen doen weet ik niet, maar mensen hebben dit mij om deze reden altijd afgeraden.
Zo heb ik het ook begrepen, voor de zekerheid heb ik het gescheiden. Denk dat jet vrij hypothetisch is,maar goed. Better safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

yohan schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:18:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb het ook even gedaan. Achteraf bedenk ik me echter dat het een vrij zinloze onderneming was: je moet twee keer naar de bank, je loopt een paar dagen rente mis en dat levert je dan zes euro voordeel op...
Je kan het geld ook gewoon uitgeven, een paar keer benzine en een paar keer boodschappen en het gaat snel. Met een benzineprijs van 1.70 is 40 liter al bijna 70 euro. De rente die je mis loopt is 10 Euro op jaarbasis. Dus voor 1-2 weken zou ik me geen zorgen maken over het renteverlies. Zelfs als je de hele 500 een maand thuis laat voor je het weer op de bank zet ben je pas een euro kwijt.
En naar de bank lopen? Waarom doe je dat. Wat dacht je van ongeveer iedere AH winkel waar een geld automaat staat? Of een willekeurige andere automaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 01-01-2013 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 21:32

Cis

Als offtopic toevoeging, omdat het nu toch even een "hot item" is: als je boven de vermogensgrens zit, en je hebt in december nog iets betaald met je creditcard, dan kun je deze "creditcard-lening" van je vermorgen aftrekken. Het geldt nl. als lening/schuld.
Toevallig heb ik in december nog vakantie gevierd in het buitenland, en alles met creditcard betaald. Deze uitgaven kan ik dus als lening opgeven bij de belastingaangifte.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Cis schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:36:
Als offtopic toevoeging, omdat het nu toch even een "hot item" is: als je boven de vermogensgrens zit, en je hebt in december nog iets betaald met je creditcard, dan kun je deze "creditcard-lening" van je vermorgen aftrekken. Het geldt nl. als lening/schuld.
Tenzij je ook andere schulden hebt vergeet je vast de drempel van 2900 euro. Of je moet een hele leuke creditcardvakantie gehad hebben natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 21:32

Cis

RemcoDelft schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:42:
[...]

Tenzij je ook andere schulden hebt vergeet je vast de drempel van 2900 euro. Of je moet een hele leuke creditcardvakantie gehad hebben natuurlijk...
Die heb ik over het hoofd gezien :|
(idd, vakantie was minder duur ;) )

Heb je een bron van die 2900 drempel?

[ Voor 10% gewijzigd door Cis op 01-01-2013 21:10 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik lees hier een heleboel micro-optimalisaties, maar de echte kunst van sparen is domweg geld overhouden. Vervolgens kun je er vanuit gaan dat over iets langere tijd genomen het rendement op een vrij opneembare spaarrekening na VRH en inflatie ca 0 is. Termijndeposito's en prijsvechters kunnen dat rendement heel iets verhogen (ordegrootte ca 1%). Microoptimalisaties zoals hier gepost schelen op enigszins significante spaarsaldi qua rendement ordegrootte 0% (want het is niet schaalbaar).

bron 2900 drempel: belastingdienst (of aangifteprogramma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 08-06 20:04
Ortep schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 18:45:
Je kan het geld ook gewoon uitgeven, een paar keer benzine en een paar keer boodschappen en het gaat snel. Met een benzineprijs van 1.70 is 40 liter al bijna 70 euro. De rente die je mis loopt is 10 Euro op jaarbasis. Dus voor 1-2 weken zou ik me geen zorgen maken over het renteverlies. Zelfs als je de hele 500 een maand thuis laat voor je het weer op de bank zet ben je pas een euro kwijt.
En naar de bank lopen? Waarom doe je dat. Wat dacht je van ongeveer iedere AH winkel waar een geld automaat staat? Of een willekeurige andere automaat?
Klopt allemaal. Maar dan nog vind ik de moeite van zes euro besparing niet waard. Die zes euro heb je bovendien al verdiend door op een onbemand tankstation te tanken. Daar kun je je contante geld alleen weer niet kwijt :P

[ Voor 8% gewijzigd door yohan op 01-01-2013 21:20 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

yohan schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:19:
[...]

Klopt allemaal. Maar dan nog vind ik de moeite van zes euro besparing niet waard. Die zes euro heb je bovendien al verdiend door op een onbemand tankstation te tanken. Daar kun je je contante geld alleen weer niet kwijt :P
Ach het hangt er van af. Als je toch boodschappen aan het doen bent dan is het 2 minuten werk om even geld uit de muur te rukken. Dat is een uurloon van 180 euro ;) Ik heb trouwens een partner en dan kan je het bedrag met exact dezelfde actie verdubbelen.

En met die benzine kan je raar opkijken.

Het is bijna zinloos om een echt goedkope pomp op te zoeken omdat het om minimale verschillen gaat. Want ik hoop dat hier niemand zo gek is dat hij de adviesprijs betaalt aan de snelweg he? Hier bij Rotterdam kan ik permanent kortingen krijgen van 8-11 cent op de adviesprijs Gewoon bij een bemande Texaco pomp bv.

De onbemande pomp is hier bij mij in de buurt ongeveert even goedkoop als de bemande pomp. Soms is hij één cent goedkoper. Soms zelfs duurder. Voor ik daar 6 euro winst bij heb heb ik minimaal 600 liter moeten tanken. Ik rij gemiddeld 1:18 dus dat is bijna 11000 km en dan ban ik 9 maanden verder en heb ik nog geen cent winst. En waarschijnlijk is het veel slechter.
En als je daar bv 3 km voor moet rijden ben je heen en weer al 50 cent aan benzine kwijt. Dan ben je pas uit de kosten als je minimaal 50-60 liter tankt. Ik heb er dus nooit voordeel van. Een compleet lege tank is bij mij 47 liter. Maar dan duw ik hem dus het station in. Meestal tank ik een liter of 40.

Maar zoals het al gezegd is, het geld opnemen is micromanagen, Maar het is niet meer dan 2 minuten werk. Het moet natuurlijk geen dagtaak worden. Maar er is echt veel te halen met dingen die niet meer dan 10 minuten werk kosten. Na een tijdje krijg je er ook oog voor. Bv wisselen van energiebedrijf kan je zo 200 euro opleveren. Dat moet je gewoon ieder jaar doen. Je krijgt bij altijd een welkomsbonus. Ik ben al 3 keer gewisseld tussen twee energie bedrijven. De energieprijs maakt weinig uit, maar je krijgt een bonus als je je aanmeld. En die krijg je dus weer als je volgend jaar weer terug gaat naar de oude.

De grap is dat als je dat iedere week een keer zoiets kan regelen op verschillende gebieden dat je aan het einde van het jaar er best leuke dingen mee kan doen. Een tientje besparen per week is 500+ Euro aan het einde van het jaar. Daar kan je leuk van op vakantie. Last minute 2 personen 8 dagen all-inclusive Antalya bv.

Dit zijn prima alternatieven voor lage spaarrentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 19:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ortep schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:47:
[...]
Dit zijn prima alternatieven voor lage spaarrentes.
Dit zou ik geen alternatieven willen noemen, deze besparingen kun je altijd behalen, ongeacht of je spaargeld hebt of niet.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lolhozer schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:06:
[...]

Dit zou ik geen alternatieven willen noemen, deze besparingen kun je altijd behalen, ongeacht of je spaargeld hebt of niet.
Je hebt helemaal gelijk, je kan het tegelijk doen. Het was meer bedoeld als opmerking in de stijl van:
Aan de rente kan je weinig doen en we spenderen er hier vele honderden berichten aan. Uren met lezen en beantwoorden. Geld voor 0.05% meer rente heen en weer schuiven. Maar met minder moeite kan je meer bereiken. Spendeer de tijd die je anders aanzoeken naar rentevoordeeltjes kan krijgen daar dan aan

Ik was net even boodschappen doen....de Texaco pomp is vandaag duurder dan de onbemande pomp. Het scheel een HALVE cent. Totale winst op een grote tank van 60 liter is dus maximaal 30 cent. Maar auto's met dat soort grote brandstoftanks rijden geen 1:18 maar eerder 1:12. Zodra je daar dus een paar honderd meter voor moet rijden voor je er bent ben je je winst al kwijt. Maar goed, dat is off topic

[ Voor 32% gewijzigd door Ortep op 02-01-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het gaat er meer om dat je gewoon een goedkope pomp pakt, of ie nou onbemand is of niet. Je kunt wel stellen dat er zo weinig verschil tussen zit, maar dat is bij die twee pompen. Als ik zou gaan tanken wanneer ik een willekeurig tankstation tegenkom zitten er grote verschillen tussen. Sowieso langs de snelweg is het hartstikke prijzig, en ook op andere goeie locaties. Ik ga er wel bewust mee om, er zijn altijd maar enkele tanktstations waar ik naar toe ga. En het scheelt gemiddeld toch wel 10+ cent met tankstations op de goeie locaties. In Hilversum tank ik altijd bij tankstation in het centrum wat goedkoopste is van allemaal, en op 500 meter afstand zit er gewoon eentje (onbekend merk/keten) die 5 cent duurder is. Gaat nergens over.

Maar verder ben ik het wel eens, rondkloten met die paar duizend euro die je boven de grens uit komt voor die paar euro op jaarbasis lijkt me ook zonde van de tijd. Kun je beter her en der een LED lamp in draaien of wat verder rijden/fietsen naar een goedkopere supermakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494595

Bondig samengevat: http://xkcd.com/951/

Maar inderdaad, besparen op terugkerende lasten is veel rendabeler, zo ben ik er vandaag achtergekomen dat mijn telefoonabo nog eens 5 euro per maand goedkoper kon. Overstappen was slechts 10 minuten werk, en dat gaat me dit jaar alleen al 60 euro besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:35
Tuurlijk is besparen altijd goed voor je geld, alleen zie ik dit als iets wat volledig losstaat van spaarrente.
Ik heb geld op mijn rekening staan (oa overwaarde vorige woning) wat elk jaar door inflatie minder waard wordt.
Het is gewoon pet met de rente op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Cis schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:54:
[...]

Die heb ik over het hoofd gezien :|
(idd, vakantie was minder duur ;) )

Heb je een bron van die 2900 drempel?
Nou dat kan ik je zo wel vertellen; Ik bleek door een automatische incasso ooit eens zwaar rood te staan. (ca 1000 euro) Spaarrekening stond ruim voldoende.

Mooi dat je dan dus over AL je positieve geld vermogensbelasting betaalt, en die 1000 euro rood wordt simpel genegeerd vanwege de drempel. Even 1000 euro overboeken had direct weer 12 euro winst opgeleverd.
Anoniem: 258387 schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:37:
[...]

De komende 16 jaar verwachten wij ca 1500kWh per jaar te ontvangen uit ons deel van de windmolens van de windcentrale. Eenmalige kosten: 1000 euro.

Voorlopig wil de politiek nog niet inzien dat stroom in eigendom opgewekt, en zelf verbruikt, belastingvrij zou moeten zijn (als in, btw over de bloemkool uit je eigen moestuin) Maar zelfs uitgaande van de huidige politieke situatie en 0% prijsstijging in de komende 16 jaar, is het rendement rond de 6%.

Tuurlijk zitten er risico's aan deze inleg, maar met 1000 euro is dat nog te overzien.
Ook zonnepanelen is geen investering die veel risico draagt, een mooie grote setup heb je al rond de 5000 euro.

Het rendement hierop moet je echter eigenlijk niet in geld zien, maar in een betere leefwereld. Dat het financiëel gewin oplevert is mooi meegenomen.

Op dit moment zie ik maar 1 goed alternatief, en dat is aflossen van je hypotheek. Dan heb je het over grotere bedragen en op dit moment dus ook een groter financiëel voordeel.

[ Voor 49% gewijzigd door Mistraller op 02-01-2013 23:18 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Anoniem: 494595 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:50:
Bondig samengevat: http://xkcd.com/951/

Maar inderdaad, besparen op terugkerende lasten is veel rendabeler, zo ben ik er vandaag achtergekomen dat mijn telefoonabo nog eens 5 euro per maand goedkoper kon. Overstappen was slechts 10 minuten werk, en dat gaat me dit jaar alleen al 60 euro besparen.
Geeft idd mooi aan dat de factor tijd vaak vergeten worden.
Maar wat zien jullie dan wel als eigenlijke alternatieven? Index trackers?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
icecreamfarmer schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:47:
Geeft idd mooi aan dat de factor tijd vaak vergeten worden.
Logisch toch? Het gaat ten koste van bijvoorbeeld de bank-hang-tijd, waarbij we gemiddeld zo'n 15 uur per week kwijt zijn. Doe je dat maal je uurloon? Dan betaal je behoorlijk voor het urenlang zien van reclame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik twijfel erg wat te doen. Ik zou mijn geld nog wel een jaartje kunnen missen, maar geen 2 jaar. Maar wat is wijsheid? Nu nog een 1-jaars deposito openen voor een niet al te indrukwekkende rente, maar ik zie zo ook geen enkel scenario waarin de rente op korte termijn (=enkele jaren) omhoog gaat. Dus op een vrije spaarrekening laten staan is misschien ook wel oliedom.

Balen ook dat mijn geld niet een paar weken eerder vrijviel, dan had ik meteen een nieuw deposito genomen bij leaseplan tegen een toen nog iets aantrekkelijkere rente. :(

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 03-01-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Voor mensen die hun geld nog niet op hun ING-spaarrekening hadden op 3 januari, heeft de ING wel een aardige spaaractie. Voor elke €2500 aangroei van je spaargeld tot en met 14 april krijg je €5. Dus aanmelden kan tot 3 maart geloof ik en dan 12 april even je spaargeld verplaatsen naar je spaarrekening van de ING. Is makkelijk scoren toch?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Over die ING aktie.
Even zitten rekenen, als je nu je geld van een andere rekening haalt en naar je ING spaarrekening stort en je laat het 3,5 maand (tot 14 april) staan, dan komt die € 5 per € 2500 neer op ongeveer 0,7% op jaarbasis.
Bijvoorbeeld op de toprekening is de rente nu 1,9%, dus bij elkaar 2,6%. Dat is concurrerend met andere banken. Nog slimmer is nu aanmelden en je geld tot pakweg 10 april ergens anders laten staan (tegen bijv 2,4% rente) en pas net voor 14 april naar ING over te boeken.
Dan is je winst nog groter.
Over de reden van deze actie?
Volgens mij zijn ze bang dat de deelnemers aan de vorige actie, die 8 januari afloopt, massaal hun geld weer weg gaan halen, zoals ondertekende ook van plan is. Met een nieuwe actie proberen ze toch nog zoveel mogelijk spaargeld binnenboord te houden.
Of 14 april is een peildatum voor een rating agency of zo, dan kunnen ze mooi pronken met een hoge solvabiliteit op die datum.

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 03-01-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06 10:21
Henk007 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:41:
Over die ING aktie.
Even zitten rekenen, als je nu je geld van een andere rekening haalt en naar je ING spaarrekening stort en je laat het 3,5 maand (tot 14 april) staan, dan komt die € 5 per € 2500 neer op ongeveer 0,7% op jaarbasis.
Bijvoorbeeld op de toprekening is de rente nu 1,9%, dus bij elkaar 2,6%. Dat is concurrerend met andere banken. Nog slimmer is nu aanmelden en je geld tot pakweg 10 april ergens anders laten staan (tegen bijv 2,4% rente) en pas net voor 14 april naar ING over te boeken.
Hoe jij aan die 0.7% komt is mij een raadsel. 5 euro op 2500 euro = 0.2%. En als je iets maar 3 maanden laat staan dan moet je de jaarrente ook nog eens door 4 delen, dus die 0.7% is wel heel hoog ingeschat. Voor sparen moet je allang niet meer bij ING zijn. Ik heb daar enkele jaren geleden ook alles weggehaald en doe het nu gespreid over een aantal banken (SNS, NIBC en LPB) en haal daar veel meer mee binnen. Alleen is door de lage rente nu sparen bijna niet meer interessant.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Oh? Ik heb bij de ING 2,3%. Bonusspaarrekening gaat zelfs tot 2,4%. Niet dramatisch hoog (niks is hoog), maar LPB zit op 2,21%. Just saying.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Je krijgt dus in 3 mnd ongeveer 0,2% rente, omgerekend is dat dus 0,7% rente op kaart basis.

Met actie kun je je rendement op je spaargeld makkelijk met 0,2% laten stijgen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06 10:21
Motrax schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 08:09:
Oh? Ik heb bij de ING 2,3%. Bonusspaarrekening gaat zelfs tot 2,4%. Niet dramatisch hoog (niks is hoog), maar LPB zit op 2,21%. Just saying.
Wel appels met appels vergelijken. Die 2.3% is sparen met voorwaarden. Bij LPB is dit zonder voorwaarden.
Zie http://www.spaarinformatie.nl/sparen/banken/info/16-ING

Maar ik zie helaas ook dat LPB weer verlaagd heeft per 1-1-2013. Nu heb ik daar alleen een deposito staan, dus dat maakt mij niets uit. Mijn vrij opneembaar gedeelte heb ik bij SNS gestald en die hebben momenteel 2.4% ZONDER VOORWAARDEN. Dus hoger dan ING!. Just saying! :9

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

de rente op mijn spaargeld is ondertussen gedaald tot onder mijn netto hypotheekrente. De gok maar genomen door een deel van mijn spaargeld te storten in het hoog dividend fonds van de ING. Allemaal grote bedrijven en doel van het fonds is om per kwartaal 1% dividend uit te keren. Afgelopen jaar is dat niet gehaald maar wel nog een kans op wat stijging van de koers op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 19:25

Asphyxion

I am, therefor I think

Ik heb een internet spaarrekening bij Triodos. Kwam er toevallig vandaag achter dat de rente op die spaarrekening per 21-12-2012 is aangepast naar 1% tot 50.000 en 0.7% vanaf 50.000! Dat is dus geen spaarrekening meer, maar een "inlever" rekening. De ASN bank is een goed alternatief volgens mij (ik wil wel duurzaam sparen) met 2,3% rente.

Ik ga ook maar eens kijken naar extra sparen op mijn spaar hypotheek en ook naar zonnepanelen op mijn huis.

Hier boven schreef MrBubbles nog dat zonnepanelen geen verstandige investering is. Kun je dit nog uitleggen waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Lolhozer schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:57:
Voor mensen die hun geld nog niet op hun ING-spaarrekening hadden op 3 januari, heeft de ING wel een aardige spaaractie. Voor elke €2500 aangroei van je spaargeld tot en met 14 april krijg je €5. Dus aanmelden kan tot 3 maart geloof ik en dan 12 april even je spaargeld verplaatsen naar je spaarrekening van de ING. Is makkelijk scoren toch?
Dit is op zich wel een leuke actie, hoewel tijdelijk.
Ik mis bij ING een beetje een overzicht van de rente, vroeger hadden ze dat op 1 pagina, nu kan ik blijven rondklikken op "sparen" en "rente" maar komt er geen overzichtje. De Bonusrenterekening valt af, omdat je dan "gegijzeld" wordt bij een rentedaling.
Blijft over de Profijtrekening, maar dan moet je 75k storten voor een beetje rente.

*Edit*: gevonden: Overzicht ING Rente ... Volgende week gaan ze allemaal omlaag.
Asphyxion schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:56:
Hier boven schreef MrBubbles nog dat zonnepanelen geen verstandige investering is. Kun je dit nog uitleggen waarom niet?
Dat ligt aan diverse aannames. In principe is het een gok, en kan het alle kanten op gaan:
-Als je uitgaat van prijsdalingen, en 4 kWp volgend jaar installeren 1000 euro minder kost, kan je beter een jaartje wachten.
-Als de overheid stopt met salderen (oftewel je gebruikt nu gratis het netwerk als buffer) en je heen-en-weer transporttarief en/of energiebelasting gaat betalen, neemt je terugverdientijd gigantisch toe.
-Als je uitgaat van stijgende energieprijzen, gelijkblijvende saldering en voorlopig daar blijft wonen, is PV een heel goede investering.

[ Voor 36% gewijzigd door RemcoDelft op 05-01-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Asphyxion schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:56:
Dat is dus geen spaarrekening meer, maar een "inlever" rekening. De ASN bank is een goed alternatief volgens mij (ik wil wel duurzaam sparen) met 2,3% rente.
Wat is het voordeel van 'duurzaam' sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het Fantoom schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:01:
[...]

Wat is het voordeel van 'duurzaam' sparen?
Duurzaam beleggen (ook wel maatschappelijk verantwoord beleggen of ethisch beleggen) is een vorm van investeren waarbij de geldverstrekker de gevolgen voor mens en milieu meeweegt.
Zie Wikipedia: Duurzaam beleggen (geld natuurlijk niet alleen voor beleggen, ook voor sparen).

Dan spaar je dus niet bij een bank die vervolgens belegt in milieuvervuilende bedrijven, bedrijven die met kinderarbeid werken, of bedrijven in de wapenindustrie. Dat soort dingen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TrailBlazer schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:14:
de rente op mijn spaargeld is ondertussen gedaald tot onder mijn netto hypotheekrente. De gok maar genomen door een deel van mijn spaargeld te storten in het hoog dividend fonds van de ING. Allemaal grote bedrijven en doel van het fonds is om per kwartaal 1% dividend uit te keren. Afgelopen jaar is dat niet gehaald maar wel nog een kans op wat stijging van de koers op zich.
Hoe zit dat dan eigenlijk icm. inkomstenbelasting? Pakt de fiscus dan de helft van je winst weer af?

Ik moet ook het beursspel eens gaan spelen, ik vind er steeds de tijd niet voor.

Ik vraag me ook opeens af of met de enorm gedaalde rente groene beleggingen misschien weer interessant worden icm de box 3 vrijstelling?
Vrijstelling groene beleggingen

Van de vermogensrendementsheffing zijn vrijgesteld groene beleggingen tot een gezamenlijk maximum van € 56.420 (€ 56.420). Groene beleggingen zijn beleggingen in fiscaal erkende groene fondsen. Indien de belastingplichtige het hele jaar dezelfde fiscale partner heeft dan geldt een gezamenlijke vrijstelling voor groene beleggingen van € 112.840 (€ 112.840).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:09:
[...]

Hoe zit dat dan eigenlijk icm. inkomstenbelasting? Pakt de fiscus dan de helft van je winst weer af?

[...]
Nee, je betaalt geen belasting over verkregen rente. Dat is jaren gelden al afgeschaft. Je betaalt alleen 30% belasting over het fictieve rendement van 4% dat je over tegoeden boven de €21000 hebt. Dat is nu zuur, want zoveel rendement maak je met rente niet. Dus is het niet leuk. Maar als de rente hoger is dan 4% betaal je ook maar over 4%. En die tijd hebben we ook gehad. Toen klaagde er niemand
Vergeet ook de mensen niet die verleden jaar hun geld op een AEX tracker hebben gezet. Die hebben 10% gemaakt. Die hoor je niet klagen over het met 30% belasten van 'slechts' 4%

Die 30% van 4% is dus 1.2% wat je kwijt raakt. Maar dat lijkt dramatischer dan het is. Je hebt natuurlijk de vrijstelling van 21K of als je een fiscale partner hebt van 42K. Alleen wat daar boven zit heeft dat fictieve rendement. Dus als je een partner hebt, en je hebt €65000 waar je verder geen direct doel voor hebt zomaar op de bank staan, dan is de effectieve belasting 0.4% over de hele som.
En dit soort bedragen zijn dus ongeveer 3 modale jaarsalarissen NETTO. Dan ben je niet echt arm. Want als je dat geld zomaar op de bankt hebt staan zijn blijkbaar alle andere kosten al betaald. En heb je ook geen leningen lopen. Dus ook geen auto op afbetaling.

[ Voor 28% gewijzigd door Ortep op 04-01-2013 20:28 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.