Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:
  • 129.127 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:22
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:09:
[...]
Ik vraag me ook opeens af of met de enorm gedaalde rente groene beleggingen misschien weer interessant worden icm de box 3 vrijstelling?
[...]
Als je dus zorgt dat je eind december 55k in een groen beleggingsfonds stopt en in januari weer terug boekt dan heb je dus in feite +/-20.000+55.000 = 75000 euro vrijstelling waar geen VRH over betaald hoeft te worden. Of werkt dit niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:20:
[...]

Nee, je betaalt geen belasting over verkregen rente. Dat is jaren gelden al afgeschaft. Je betaalt alleen 30% belasting over het fictieve rendement van 4% dat je over tegoeden boven de €21000 hebt. Dat is nu zuur, want zoveel rendement maak je met rente niet. Dus is het niet leuk. Maar als de rente hoger is dan 4% betaal je ook maar over 4%. En die tijd hebben we ook gehad. Toen klaagde er niemand
Om even bij spaarrente te blijven... als je het verloop hier bekijkt is er de afgelopen 8 jaar toch maar eentje aan het verdienen aan die 4%... en dat zijn niet de spaarders. Dus het klagen van spaarders is imo wel terecht.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bastien schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:33:
[...]
Om even bij spaarrente te blijven... als je het verloop hier bekijkt is er de afgelopen 8 jaar toch maar eentje aan het verdienen aan die 4%... en dat zijn niet de spaarders. Dus het klagen van spaarders is imo wel terecht.
Heb je die grafiek wel goed bekeken?

De grafiek loopt geen 8 jaar, maar slechts 7 jaar en 3 maanden. Je mag 2013 nl niet meetellen en 2005 staat er eigenlijk al niet op. Hij begint pas in september

Tussen 2006 en half 2007 schommelde het tussen 3.25 en 3.75. Net iets nadelig, maar het scheelt maar weinig.
Tussen half 2007 en half 2009 was hij het grootste deel van de tijd boven de 4.5% zelfs een tijdje boven de 5%. Pure winst dus, het compenseert het stuk er voor meer dan genoeg.
En pas de laatste 2.5 jaar is hij duidelijk lager dan 4%.
Dus om eerlijk te zijn: Als je over de laatste 7 jaar kijkt heb je soms geluk en soms pech. Zoveel valt er niet te klagen.
Bovendien was hij voor 2005 met regelmaat nog veel hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 04-01-2013 20:51 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Ortep schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:20:
[...]

Nee, je betaalt geen belasting over verkregen rente. Dat is jaren gelden al afgeschaft. Je betaalt alleen 30% belasting over het fictieve rendement van 4% dat je over tegoeden boven de €21000 hebt. Dat is nu zuur, want zoveel rendement maak je met rente niet. Dus is het niet leuk. Maar als de rente hoger is dan 4% betaal je ook maar over 4%. En die tijd hebben we ook gehad. Toen klaagde er niemand
Vergeet ook de mensen niet die verleden jaar hun geld op een AEX tracker hebben gezet. Die hebben 10% gemaakt. Die hoor je niet klagen over het met 30% belasten van 'slechts' 4%

Die 30% van 4% is dus 1.2% wat je kwijt raakt. Maar dat lijkt dramatischer dan het is. Je hebt natuurlijk de vrijstelling van 21K of als je een fiscale partner hebt van 42K. Alleen wat daar boven zit heeft dat fictieve rendement. Dus als je een partner hebt, en je hebt €65000 waar je verder geen direct doel voor hebt zomaar op de bank staan, dan is de effectieve belasting 0.4% over de hele som.
En dit soort bedragen zijn dus ongeveer 3 modale jaarsalarissen NETTO. Dan ben je niet echt arm. Want als je dat geld zomaar op de bankt hebt staan zijn blijkbaar alle andere kosten al betaald. En heb je ook geen leningen lopen. Dus ook geen auto op afbetaling.
Bedankt, van de VRH was ik al op de hoogte, maar ik bedoelde of je extra belasting moest betalen over zaken als dividend.

Antwoord lijkt dus nee te zijn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:51:
[...]

Bedankt, van de VRH was ik al op de hoogte, maar ik bedoelde of je extra belasting moest betalen over zaken als dividend.

Antwoord lijkt dus nee te zijn.
Dividend belasting bestaat wel. Maar die is lager en heeft ook een eigen vrijstelling.
Over koerswinst betaal je niet een bijzondere belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:43
Ortep schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:44:
[...]

Heb je die grafiek wel goed bekeken?

De grafiek loopt geen 8 jaar, maar slechts 7 jaar en 3 maanden. Je mag 2013 nl niet meetellen en 2005 staat er eigenlijk al niet op. Hij begint pas in september

Tussen 2006 en half 2007 schommelde het tussen 3.25 en 3.75. Net iets nadelig, maar het scheelt maar weinig.
Tussen half 2007 en half 2009 was hij het grootste deel van de tijd boven de 4.5% zelfs een tijdje boven de 5%. Pure winst dus, het compenseert het stuk er voor meer dan genoeg.
En pas de laatste 2.5 jaar is hij duidelijk lager dan 4%.
Dus om eerlijk te zijn: Als je over de laatste 7 jaar kijkt heb je soms geluk en soms pech. Zoveel valt er niet te klagen.
Bovendien was hij voor 2005 met regelmaat nog veel hoger.
Vergeet inflatie niet, die was ook behoorlijk de laatste tijd, hakt er meer in dan vrh. Bij elkaar geteld moet je wel wat rente hebben om je geld niet minder waard te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

rinkel schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:08:
[...]

Vergeet inflatie niet, die was ook behoorlijk de laatste tijd, hakt er meer in dan vrh. Bij elkaar geteld moet je wel wat rente hebben om je geld niet minder waard te laten worden.
Die vergeet ik niet. Maar het ging er om of 4% onredelijk was als fictef rendement. Ja...dat was het de laatste 2.5 jaar. Maar niet doorlopend gedurende de laatste 7 jaar.

En vergeet ook de vrijstelling niet, per persoon is dat €21000, dat dempt de invloed van de VRH behoorlijk. Heb je €32000 aan spaargeld dan is de effectieve VRH 0.4 %. En je hoeft niet bepaald naar de voedselbank als je dat bedrag over hebt nadat al je rekeningen zijn betaalt. Je kan je dan ook gaan afvragen waarom je zoveel geld hebt waar je niets mee doet. Als je een hypotheek hebt kan je er prima mee gaan aflossen, of betaal je auto cash.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Maar niemand klaagde er toen de rente vet boven de 4% was. Toen lachte iedereen op verjaardagen dat de fiscus zo dom was. Nu zit het voor de spaarder even tegen en voor de fiscus zit het mee. Dat draait vast wel weer een keer om.

En zoals ik al zei: Je mag ook gaan beleggen. dan had je het laatste jaar vlot 10% kunnen halen. Maar ja...dat weet je nooit van te voren.

Ter info: Ik zit zelf boven die grens, dus het is niet dat ik jaloers ben op mensen met meer dan €21K

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 04-01-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ortep schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:49:
En vergeet ook de vrijstelling niet, per persoon is dat €21000, dat dempt de invloed van de VRH behoorlijk. Heb je €32000 aan spaargeld dan is de effectieve VRH 0.4 %. En je hoeft niet bepaald naar de voedselbank als je dat bedrag over hebt nadat al je rekeningen zijn betaalt. Je kan je dan ook gaan afvragen waarom je zoveel geld hebt waar je niets mee doet.
Ik vind dat het niet zoveel geld.

Als je een huis wil kopen is sparen zeker niet onverstandig. Zeker niet zolang de prijzen nog dalen, en een forse hypotheek krijg je ook niet snel. Sparen dus.

Wil je een auto kopen? Alleen maar omdat half Nederland die op afbetaling koopt wil niet zeggen dat dat een goed idee is. Je kan heel veel geld besparen door hem gewoon direct af te rekenen. Ik had eens een berekening gezien tussen afbetaling en kopen, het enige verschil was dat je de eerste keer de auto echt moest kopen. Voor iedere volgende auto maak je gewoon een potje waar je geld in stopt wat je anders zou weggooien aan afbetalingen. Na een aantal tientallen jaren had je bij kopen €50.000 extra over omdat je niet constant rente voor leningen hoefde te betalen. en kom alsjeblieft niet aan met de "gratis financiering" bij nieuwe auto's. dat is niet "gratis", dat is "bij de prijs inbegrepen"

Verder is het echt niet zo onverstandig om zeg 10K "just in case" te hebben. Huishoudelijke apparatuur kapot, flinke deuk in je auto rijden, dat soort dure dingen. En zo min mogelijk verzekeren, dat scheelt geld maar je moet wel een potje hebben wanneer je telefoon in de plee valt.
Als je een hypotheek hebt kan je er prima mee gaan aflossen,
Kan ook niet altijd boetevrij.
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Maar niemand klaagde er toen de rente vet boven de 4% was. Toen lachte iedereen op verjaardagen dat de fiscus zo dom was.
Ik niet.. Ik heb daar niet erg lang van genoten, alleen maar omdat ik mijn geld niet naar Icesave wou brengen. Want ik vertrouwde het niet, waarom zou in zo'n klein landje als IJsland de rente zo hoog zijn, wat hebben ze daar voor bijzonders? Bij andere banken kwam die hoge rente pas later.

Als de rest van Nederland nu ook zo verstandig was geweest.. Ach, what-if scenario's.
Nu zit het voor de spaarder even tegen en voor de fiscus zit het mee. Dat draait vast wel weer een keer om.
Dat kan nog vele jaren duren.
En zoals ik al zei: Je mag ook gaan beleggen. dan had je het laatste jaar vlot 10% kunnen halen. Maar ja...dat weet je nooit van te voren.
Je had ook -10% kunnen halen en dan had je nog steeds net zo goed 1,2% af mogen dragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 05-01-2013 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ortep schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:49:
[...]

De beurs is een nulsomspel.
Voor elke winnaar een verliezer en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En hoe zit dat dan met een stijgende AEX-index?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik heb vandaag maar een 1 jaars deposito geopend bij de ICBC Bank in China, daarmee neem ik een valuta risico maar die is niet zo groot, de euro stijgt nauwelijks in waarde dus ik heb nu geopend nu de wisselkoers 8.09 is.

Als ik me euro's uit Nederland had mee genomen en omgewisseld in China dan had ik een lagere koers gekregen, nu heb ik op zijn minst 8 yuan en ik zie dat komende jaar niet veel meer worden, eerdere onder de 8 yuan.

De rente op de 1 jaars deposito is 3.25% dus dat is een mooi rente in iedere geval en daarnaast heb ik nu dus ook een Chinees bank account en dan kan ik gebruik maken van Unionpay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 00:47:
[...]

Ik vind dat het niet zoveel geld.

Als je een huis wil kopen is sparen zeker niet onverstandig. Zeker niet zolang de prijzen nog dalen, en een forse hypotheek krijg je ook niet snel. Sparen dus.
Vertel mij wat, zo heb ik het ook moeten doen in 1980. Toen kreeg je niet meer dan 80% hypotheek van de executie waarde. Dat is ongeveer 70% van de verkoopprijs. Ik heb FL 35000 moeten sparen voor ik in aanmerking kwam voor een hypotheek. En dat was wat koopkracht betreft veel meer dan 35000 euro nu.
Wil je een auto kopen? Alleen maar omdat half Nederland die op afbetaling koopt wil niet zeggen dat dat een goed idee is. Je kan heel veel geld besparen door hem gewoon direct af te rekenen. Ik had eens een berekening gezien tussen afbetaling en kopen, het enige verschil was dat je de eerste keer de auto echt moest kopen. Voor iedere volgende auto maak je gewoon een potje waar je geld in stopt wat je anders zou weggooien aan afbetalingen. Na een aantal tientallen jaren had je bij kopen €50.000 extra over omdat je niet constant rente voor leningen hoefde te betalen. en kom alsjeblieft niet aan met de "gratis financiering" bij nieuwe auto's. dat is niet "gratis", dat is "bij de prijs inbegrepen"
Ben ik helemaal met je eens. Mijn eerste auto was een 17e handse eend van 1500 gulden. Maar het geld wat anders in de aflossing ging voor een nieuwe werd deels opzij gezet om mijn huis versneld af te betalen en deels in een potje voor ee nieuwe auto. Na een jaar of wat heb ik ergens eind december een Opel Kadett gekocht uit de voorraad. Vreselijke kleur, geen enkele optie er bij maar hij MOEST dat jaar weg bij de dealer, het nieuwe model kwam er aan. Ik heb er 9 jaar mee gedaan. Voor die eend kreeg ik geloof in nog 500 terug. Vanaf dat moment kon ik iedere auto cash betalen. Maar veel mensen denken er niet zo over. die willen NU het mooiste huis, de mooiste auto, en er zijn er zelfs die lenen voor een vakantie...zucht...
Verder is het echt niet zo onverstandig om zeg 10K "just in case" te hebben. Huishoudelijke apparatuur kapot, flinke deuk in je auto rijden, dat soort dure dingen. En zo min mogelijk verzekeren, dat scheelt geld maar je moet wel een potje hebben wanneer je telefoon in de plee valt.
Zeker weten...het is zelfs met inflatie en belasting nog steeds voordeliger om geld op de bank te hebben dan om het te lenen.
Ik niet.. Ik heb daar niet erg lang van genoten, alleen maar omdat ik mijn geld niet naar Icesave wou brengen. Want ik vertrouwde het niet, waarom zou in zo'n klein landje als IJsland de rente zo hoog zijn, wat hebben ze daar voor bijzonders? Bij andere banken kwam die hoge rente pas later.
Ik praat over een iets langere termijn. Toen die VRH 12 jaar geleden werd ingevoerd zat iedereen verbijsterd te kijken naar Zalm. Dat was immers veel slechter voor de fiscus dan wat ze er voor deden, inkomstenbelasting op rente heffen. Ik weet nog dat Zalm in een interview met een lachje zei: Nu is iedereen blij. Maar de overheid krijgt zijn geld ook binnen als het een keer niet zo goed gaat met de beurzen of de banken.
Je had ook -10% kunnen halen en dan had je nog steeds net zo goed 1,2% af mogen dragen.
Klopt, dat is waar Zalm het over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het Fantoom schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:29:
[...]

Als je dus zorgt dat je eind december 55k in een groen beleggingsfonds stopt en in januari weer terug boekt dan heb je dus in feite +/-20.000+55.000 = 75000 euro vrijstelling waar geen VRH over betaald hoeft te worden. Of werkt dit niet zo?
Dat werkt niet :P
Juist om dit te voorkomen zal je het minimaal (zeg) een half jaar moeten laten staan, anders exploderen de koersen in december om vervolgens in januari weer in te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lolhozer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 08:32:
En hoe zit dat dan met een stijgende AEX-index?
Dat is een deel inflatie en een deel 'lucht' en een deel echte waardevermeerdering van een bedrijf dat bv groeit en meer waard wordt

Als ik alle aandelen van boerenbedrijf A bezit, 1000 stuks van 100 euro. Dan is de beurswaarde 100K. Als dat bedrijf 50 hectaren land heeft dan zit dat voor een deel in die 100K. Maken ze winst en kopen ze daarvoor 20 hectaren land extra, dan is het bedrijf meer waard geworden en daarmee ook mijn aandelen.

Stel dat ik krap zit en ik wil mijn aandelen verkopen, en jij wilt ze hebben, dan kan je in het eerste geval zeggen dat je me er 100 euro per stuk voor geeft. Maar als we weten dat ze volgend jaar die 20% groei maken zeg je tegen me: Ok, ik koop ze van je voor 110 per stuk. Ik maak winst en heb vrij besteedbaar geld, en jij hoopt ook op winst. Je betaalt immers 110 voor iets waarvan je denkt dat het volgend jaar 120 waard is. Maar als het bedrijf ECHT goed draait zegt er misschien iemand: Wie weet kopen ze wel 30 hectaren extra dus die biedt jou weer 118 of zo. Dat gaat goed zolang het bedrijf groeit

Dit is een 'hard' voorbeeld van een bedrijf dat echt onderpand heeft. Zoals grond. Dit kan mis gaan als de markt voor aardappelen instort of zo. Of als er een ziekte in de oogst komt. Iedereen bang en plotseling zijn de aandelen nog maar 90 waard.

Dit verhaal geldt voor bedrijven die echt basis producten leveren. Dan zijn de schokken niet zo heel groot. Die grond blijft wel waarde houden.

Maar het gaat veel extremer bij bedrijven die 'niets' produceren. Of die een imago product hebben. Kijk maar eens naar Google. Als er morgen een beter zoekmachine bedacht wordt kan het heel snel afgelopen zijn. Ook een bedrijf als Apple kan dat overkomen. Ze maken goede, mooie en sexy telefoons. Vrij prijzig, maar men heeft het er voor over. Totdat ze plotseling niet sexy meer gevonden worden. Of mensen zeggen dat ze eigenlijk alleen maar willen bellen en whatsappen. Dat kan met ongeveer iedere telefoon tegenwoordig. Ook als die maar 150 kost. Bovendien doen ze niet iedere twee jaar een neuwe maar iedere 3 jaar. Dan klapt het in een keer in elkaar. Want eigenlijk bestaat Apple niet. Ze hebben geen fabrieken of zo, ze besteden bijna alles uit. Als er geen nieuwe telefoons of tablets worden verkocht kunnen ze niet zeggen: Maar onze fabriek kan wel wat voor iemand anders gaan maken.
Dat kan een wasmiddelen fabriekant weer wel. Als hij zijn A merk niet kan afzetten, dan draait hij wel een batch voor de Aldi, de Lidl of de Hema
Vijf jaar geleden was een telefoon van Nokia en als je belangrijk was, dan had je een Blackberry. Tsja, wie gebruikt ze nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 318025 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 09:34:
Ik heb vandaag maar een 1 jaars deposito geopend bij de ICBC Bank in China, daarmee neem ik een valuta risico maar die is niet zo groot, de euro stijgt nauwelijks in waarde
Hoe weet je dat? Als je daar echt zeker van bent zijn er lucratievere manieren om met je geld om te gaan dan een deposito openen ;)
De rente op de 1 jaars deposito is 3.25% dus dat is een mooi rente in iedere geval
Je haalt nu 0,6% meer dan bij een Nederlands deposito. Aan de negatieve kant zit je met het valutarisico en heb je geen garantiestelsel. Vind ik een magere deal voor die 0,6%.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:27:
[...]

Hoe weet je dat? Als je daar echt zeker van bent zijn er lucratievere manieren om met je geld om te gaan dan een deposito openen ;)

[...]

Je haalt nu 0,6% meer dan bij een Nederlands deposito. Aan de negatieve kant zit je met het valutarisico en heb je geen garantiestelsel. Vind ik een magere deal voor die 0,6%.
Dat is waar het verschil is 0,6% maar dat is hoe dan ook hogere, ik heb bewust een jaar genomen, want zou ik vijf jaar nemen dan krijg ik 4.75% rente en dan is het verschil nog groter.

Ik weet in iedere geval dat de euro niet bijsters veel meer waard zal worden en hij eerdere nog minder waard word dan meer, want die tijd hebben we achter ons.

De euro crisis is ja ook nog lang niet voorbij en ze willen Griekenland koste wat koste overeind houden. Maar wat geld sparen in China heeft voor mij nog wat andere voordelen, als ik in 2014 weer in China ben kan ik dat geld eventueel spenderen.

En mocht ik het terug willen wisselen naar euro dan moet ik wachten als de euro weer minder waard is dan maak ik ja wat extra rendement.

Maar jullie kunnen je wel bedenken wat er gebeurt wanneer je tijdens verblijf in land als China even wat RMB uit een ATM haalt en deze vervolgens op een Chinese rekening stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Als je echt zo zeker bent van de val van de €, dan moet je ook meteen all in gaan via Forex Eur/USD of Eur/AuD (turbo) shorts gecombineerd met USD/CNY Dan pas verdien je echt geld.
Dat bedoelt Gizz hierboven.
Speculeren op valutaschommelingen met rekeningen in andere valuta is in dit opzicht op zijn minst inefficiënt.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 05-01-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:09:
[...]

Hoe zit dat dan eigenlijk icm. inkomstenbelasting? Pakt de fiscus dan de helft van je winst weer af?
.
Bij uitgekeerd dividend wordt doorgaans dividendbelasting ingehouden; de betaalde dividendbelasting mag je in je belastingaangifte opvoeren als aftrekpost bij "Te verrekenen bedragen".

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk007 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:07:
Als je echt zo zeker bent van de val van de €, dan moet je ook meteen all in gaan via Forex Eur/USD of Eur/AuD (turbo) shorts gecombineerd met USD/CNY Dan pas verdien je echt geld.
Dat bedoelt Gizz hierboven.
Speculeren op valutaschommelingen met rekeningen in andere valuta is in dit opzicht op zijn minst inefficiënt.
De Amerikanen hebben ook toren hogen schulden, maar ik heb de deposito niet geopend om te speculeren op valutaschommelingen, maar met een hele andere reden.

Namelijk een klein deel van me geld vast zetten in China, dat levert me buiten een aardige rente nog een andere voordeel op, maar uiteindelijk wil ik die yuans gewoon besteden denk ik, ik heb geen glazenbol, maar als volgend jaar de koers rond deze tijd lager is dan heb ik die yuans goedkoper in gekocht en krijg ik er nog rente bij ook.

Beetje klein valuta risico, maar de yuan is best stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
In mijn post van 25 december heb ik zonnecellen genoemd als beleggingsoptie. Vervolgens is hierop enkele keren kort negatief gereageerd, maar ik zie ook mensen die belangstelling hebben. Daarom heb ik de businesscase van zonnecellen op een rijtje gezet. Ik ga uit van mijn eigen situatie.

Totale investering in A-kwaliteit zonnecellen, omvormer en installatie: € 7.770
Af subsidie € 650, resteert investering van € 7.120

Deze zonnecellen hebben een capaciteit van 5100Wp, voldoende om op jaarbasis gemiddeld mijn stroomverbruik van 4500 Kwh te genereren. Je mag je verbruik en opbrengst salderen. Dit betekent dat ik mijn energie rekening op jaarbasis terugbreng met 4500*0,22=€ 990

De snelle berekening is 7.120/ 990 = 7,2 jaar terugverdientijd. De lange berekening houdt rekening met rente (ik kan die € 7.120 ook tegen 2% op de bank zetten, maar daar gaat weer 1,2% VRH vanaf) en afschrijving op de omvormer (zonnepanelen zijn 30 jaar gegarandeerd, maar de omvormer moet na een jaar of 15 vervangen worden. ) Dan loopt de terugverdientijd een jaar extra op.

Andere factoren die een rol spelen in de calculatie:
- Ik ga uit van optimale oriëntatie (op het zuiden zonder schaduw).
- Het energietarief is constant in de calculatie, verwacht mag worden dat dit zeker de inflatie volgt
Als ik het zonnig bekijk en rekening hou met stijgende energieprijzen en een periode van >20 jaar neem dan is het rendement over de investering uiteindelijk meer dan 15% op jaarbasis.

Uiteraard is er op tweakers een uitgebreid topic over dit onderwerp: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Poecillia schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:25:
(...) Daarom heb ik de businesscase van zonnecellen op een rijtje gezet. Ik ga uit van mijn eigen situatie.
(...)
Ik denk dat niet het juiste topic is.
Waarom? Als je een spaarrekening, obligaties of vergelijkbaar hebt, dan heb je een jaarlijks rendement, maar na afloop heb je ook nog aanspraak op je oorspronkelijke inleg. Neem ik jouw case, als je straks je zonnepanelen verkoopt, dan denk ik niet dat de opbrengst gelijk is aan je oorspronkelijke inleg. Verder denk ik dat je nogal aan je huis bent gebonden, dan je die panelen niet gratis kan verhuizen naar een nieuwe woning.
Anders gezegd, als je je spaargeld uitgeeft aan zonnepanelen, dan kan je het gespaarde bedrag niet meer uitgeven aan andere doeleinden, en dat is toch het idee van sparen en van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:40
Henk007 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 00:56:
[...]

De beurs is een nulsomspel.
Voor elke winnaar een verliezer en andersom.
Euh, dat gaat alleen op voor de derivatenhandel, niet voor de aandelen waar gewoon bedrijven achter zitten die daadwerkelijk zaken produceren en waar mensen om die reden in de toekomst mogelijk meer geld voor willen betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MikeN schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:50:
[...]

Euh, dat gaat alleen op voor de derivatenhandel, niet voor de aandelen waar gewoon bedrijven achter zitten die daadwerkelijk zaken produceren en waar mensen om die reden in de toekomst mogelijk meer geld voor willen betalen...
Dat is volgens mij niet de reden. De aandelenhandel kan alsmaar blijven groeien omdat de economie ook blijft groeien. En de economie blijft groeien doordat we steeds weer nieuwe dingen uitvinden en efficientere manieren vinden om te produceren (robots bijvoorbeeld). De algehele waarde kan daardoor stijgen.

Als de samenleving omvalt (wat kijkende naar de geschiedenis niet zo ondenkbaar is als het lijkt) dan zie je dat het idd een nulsomspel is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 318025 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:21:
[...]

De Amerikanen hebben ook toren hogen schulden, maar ik heb de deposito niet geopend om te speculeren op valutaschommelingen, maar met een hele andere reden.

Namelijk een klein deel van me geld vast zetten in China, dat levert me buiten een aardige rente nog een andere voordeel op, maar uiteindelijk wil ik die yuans gewoon besteden denk ik, ik heb geen glazenbol, maar als volgend jaar de koers rond deze tijd lager is dan heb ik die yuans goedkoper in gekocht en krijg ik er nog rente bij ook.

Beetje klein valuta risico, maar de yuan is best stabiel.
Geld wegzetten in een land waar je wat mee hebt en regelmatig komt snap ik nog wel. Maar dan doe je dat neem ik aan niet voor specifiek die 0,6% meer.

Want anders had je wel je geld op een rekening gezet met 6,25% rente. Ook deposito, maar die lopen maar max 6 maanden: http://www.garantibank.nl/sparen/turkse-lira-deposito

Klinkt aanlokkelijk, maar ik ben toch huiverig. Als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het meestal ook zo. Al heb ik nog geen horror verhalen gehoord hoor. Liever veilig en minder risico en een lager rendement. Anders kan ik ook wel heel veel risico nemen en eens een bezoekje aan het casino doen. M'n broertje ging ook een keer lekker bij roulette: 100 -> 200 -> 400 -> 800 -> 1600 -> 0

Tjah.. van 100 naar 1600 is een leuke rendement, helaas voor hem was dat van hele korte duur :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee dat doe ik niet alleen voor die 0,6% hoor, er zijn wel wat meer voordelen aan verbonden, zo kan ik met de bankrekening lekker shoppen online.

Volgend jaar als ik rond deze tijd weer in China ben dan kan ik geld wat nu op die Chinese bank staat mooi gebruiken, maar de bank waar ik het heb staan is absoluut geen slechte bank, schijnbaar de grootste bank van China en de op twee na grootste bank ter wereld aldus wikipedia.

Als het me echt om hoge rente ging dan had ik wel die Turkse Lira genomen, maar daar komen best wat transactie kosten bij kijken, als ik fysiek in China ben trek ik geld met mijn DKB Visa kaart gewoon uit de muur tegen een goeie wisselkoers en dan gewoon even op de Chinese bank storten.

offtopic:
Heb gisteravond echt voordeel bevonden aan het hebben van een Chinese bankrekening, shoppen online ging zo bijna als in Nederland, alleen vind je op taobao echt mooie spullen, maar ook kleren enzo en dan hoef je niet te onderhandelen, nee het komt gewoon naar je hotel kamer tegen € 1 bezorgkosten :) .

Ja ik loop wel een valuta risico inderdaad, maar de koers van yuan is vrij stabiel, van wat ik gehoord heb is de Turkse Lira dat helemaal niet. Maar in Nederland hou je uiteindelijk bijna niks over van je redement, de rentes op vrij onneembare spaarrekeningen zijn om te huilen, en als ik nu een deposito bij de LPB zou openen krijg ik voor 5 jaar maar 3%.

Als je dan de rendement heffing nog eens van onze huidige rentes af haalt dan hou je negatief rendement over.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 08-01-2013 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Free rider schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:11:
[...]

Waarom? Als je een spaarrekening, obligaties of vergelijkbaar hebt, dan heb je een jaarlijks rendement, maar na afloop heb je ook nog aanspraak op je oorspronkelijke inleg. .
Dat klopt als je uitgaat van de (slecht renderende) spaarrekening. Bij obligaties en zeker bij aandelen is je oorspronkelijk inleg absoluut niet gegarandeerd. Of je moet een garantieproduct (clickfonds) nemen.

Overigens moet je voor zonnepanelen inderdaad wel een beetje gesetteled zijn. Als je verwacht binnen enkele jaren te moeten verhuizen raad ik het ook niet aan.

Ik zie zonnepanelen als een onderdeel van een beleggingstrategie. Het is één van de mogelijkheden om te spreiden. Het aardige van zonnepanelen is verder dat je rendement ontvangt maar dat je anders dan bij sparen en beleggen geen vermogensrendementsheffing meer betaalt over je inleg.

Ik heb me vooral gericht op de businesscase ben verder niet in gegaan op het milieu aspect van zonnepanelen omdat ik dat meer vind thuishoren in het zonnepanelen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
Free rider schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:11:
[...]

Waarom? Als je een spaarrekening, obligaties of vergelijkbaar hebt, dan heb je een jaarlijks rendement, maar na afloop heb je ook nog aanspraak op je oorspronkelijke inleg. Neem ik jouw case, als je straks je zonnepanelen verkoopt, dan denk ik niet dat de opbrengst gelijk is aan je oorspronkelijke inleg. Verder denk ik dat je nogal aan je huis bent gebonden, dan je die panelen niet gratis kan verhuizen naar een nieuwe woning.
Anders gezegd, als je je spaargeld uitgeeft aan zonnepanelen, dan kan je het gespaarde bedrag niet meer uitgeven aan andere doeleinden, en dat is toch het idee van sparen en van dit topic.
Ik denk dat het toch wel in dit topic past. Je kunt zonnecellen namelijk best als alternatief voor een spaarproduct overwegen. Je hebt immers 990 euro per jaar minder kosten. Als je in 20 jaar lineair afschrijft heb je grofweg 360 euro per jaar kosten. Rendement is dus 630 euro per jaar op een investering van 7200 euro. Deze 630 euro kun je op een spaarrekening zetten. Als je uitgaat van een gemiddeld rendement van 3% heb je na 20 jaar 12600 euro ingelegd waarop je 4836 euro rente hebt ontvangen, totaal 17436 euro. Als je die 7200 euro niet in zonnecellen stopt maar op een spaarrekening zet zul je een 4,5 % gedurende 20 jaar moeten krijgen voor hetzelfde eindbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
bszz schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:58:
[...]
Ik denk dat het toch wel in dit topic past. Je kunt zonnecellen namelijk best als alternatief voor een spaarproduct overwegen. (...)
Leg maar uit. Stel ik heb 20.000 Euro en wil eind volgend jaar wil ik een nieuwe auto kopen. Hoe gebruik ik zonnepanelen als spaarproduct zodat ik tegen die tijd over 20.000 Euro kan beschikken.

Nogmaals, ik zie het niet als een spaarvorm maar als investering. Er zijn veel topics die over investeringen en beleggingen gaan, maar dit is niet zo'n topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Free rider schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:24:
[...]

Leg maar uit. Stel ik heb 20.000 Euro en wil eind volgend jaar wil ik een nieuwe auto kopen. Hoe gebruik ik zonnepanelen als spaarproduct zodat ik tegen die tijd over 20.000 Euro kan beschikken.

Nogmaals, ik zie het niet als een spaarvorm maar als investering. Er zijn veel topics die over investeringen en beleggingen gaan, maar dit is niet zo'n topic.
Als je het zo bekijkt, dan maakt lage rente ook weinig uit. In die paar maanden zal je weinig mis lopen. Rente is pas van belang als het langere tijd door gaat. Natuurlijk is 4% leuker dan 2%. maar zelfs op een bedrag van 20000 euro is het bij de aanschaf van die auto niet doorslaggevend. Die paar honderd euro verschil kan je met wat stevig onderhandelen er ook wel uit slepen.

De lage rente maakt enorm uit als je het over langere termijn bekijkt. Bij 4% verdubbel je je geld ongeveer in 17-18 jaar en bij 2% doe je er 35 jaar over. En dan hebben we het nog niet over VRH en inflatie. Dan kan je met lage rente met effectief minder eindigen dan je begon.

Dit topic gaat over alternatieven daar voor. Dat is dus niet een spaarrekening waar de rente 0.05% hoger is. Dat is geen alternatief, dat is gerommel in de marge.
Ieder echt alternatief is imho hier bespreekbaar. Dat kan dus zijn: Ga beleggen, vind een deposito rekening met hoge rente, zoek een fiscale partner om de belatingvrije voet te verdubbelen, los je hypotheek af omdat je zelfs na HRA daar soms meer rente betaalt dan dat je bij de bank krijgt. Of investeer in je huis op een manier die je geen geld kost, maar je geld oplevert.

De zonnepanelen op je dak kan je zien als een deposito rekening met hoge rente waarbij de rente jaarlijks wordt uitgekeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 08-01-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

[...]

Als je je 20K in een termijndeposito van 5 jaar stopt kan je er eind volgend jaar ook geen auto van kopen. Sparen is meer dan alleen maar een vrij opneembare spaarrekening of ouwe sok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Niet, maar voor wie het geld langer kan missen zijn zonnecellen wel te overwegen. Na langere tijd heb je én zonnecellen (=lagere maandlasten) én meer geld op de bank dan bij een spaarrekening. een investering die rendeert en daarmee een prima alternatief voor een lage spaarrente. Daar ging dit topic toch over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 09:22
In dat geval zijn spaarlampen ook een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Het Fantoom schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:35:
In dat geval zijn spaarlampen ook een prima alternatief.
Ja, en isoleren bijv. ook, vaste lasten verlagen is meer geld overhouden (om te sparen of om een auto te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ortep schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:44:
Dit topic gaat over alternatieven daar voor. Dat is dus niet een spaarrekening waar de rente 0.05% hoger is.
Dit topic gaat juist wel over dat laatste. Blader maar terug naar de aanleiding voor deel 1.
Ieder echt alternatief is imho hier bespreekbaar. Dat kan dus zijn: Ga beleggen, vind een deposito rekening met hoge rente, zoek een fiscale partner om de belatingvrije voet te verdubbelen, los je hypotheek af omdat je zelfs na HRA daar soms meer rente betaalt dan dat je bij de bank krijgt. Of investeer in je huis op een manier die je geen geld kost, maar je geld oplevert.

De zonnepanelen op je dak kan je zien als een deposito rekening met hoge rente waarbij de rente jaarlijks wordt uitgekeerd.
Dat hoort dus in een separaat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Rukapul schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:42:
[...]

Dit topic gaat juist wel over dat laatste. Blader maar terug naar de aanleiding voor deel 1.

[...]

Dat hoort dus in een separaat topic.
Jammer dat 1 post de grenzen van het topic zou moeten bepalen. imo gaat het allang niet meer om de vraag bij welke bank je het beste je spaargeld kunt parkeren maar om de vraag wat je het beste met je spaargeld kunt doen om op een redelijk veilige manier een redelijk rendement te halen. De spaarrentes zijn sinds post 1 van deel 1 inmiddels zo ver gedaald dat dit soort alternatieven wat mij betreft bespreekbaar zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Bovendien, als het puur om spaarrentes gaat dan kan je dit topic sluiten met een link naar http://www.spaarinformatie.nl/.

Ik heb mijn vrij opneembare spaargeld van Leaseplan verkast naar Argenta, van 2,21% naar 2,5% scheelt toch wel wat. Maar in de huidige trend vrees ik ervoor dat de rente nog verder gaan dalen, ook omdat Argenta nu de hoogste is. Werkt verder op zich wel goed. Ik ben ook wel benieuwd hoe/waar andere mensen beleggen en wat daar de ervaringen mee zijn, maar als we dat hier niet mogen bespreken, waar dan wel?

Tip: bij het aanmelden bij Argenta moet je kopie ID opsturen, maar je mag ook je ID scannen en naar sparen.nederland apending argenta punt en el sturen. Handig als je printer het niet doet of geen printer hebt..

Nu ik erover nadenk, kan je je geld ergens anders in Europa in Euro's kwijt voor een hogere rente?

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 09-01-2013 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 01:22:

Ik heb mijn vrij opneembare spaargeld van Leaseplan verkast naar Argenta, van 2,21% naar 2,5% scheelt toch wel wat.
Besef je wel dat deze bank niet onder het Nederlandse garantiestelsel valt ?
En je dus bij problemen zelf acht je geld aan moet! (dat de overheid dit voor gaat schieten net als bij Icesafe is natuurlijk niet gegarandeerd).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

ZeRoC00L schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:45:
[...]

Besef je wel dat deze bank niet onder het Nederlandse garantiestelsel valt ?
En je dus bij problemen zelf acht je geld aan moet! (dat de overheid dit voor gaat schieten net als bij Icesafe is natuurlijk niet gegarandeerd).
Ja, als dat zou gebeuren moet ik de Belgen achter de broek gaan zitten. :P

Icesave was natuurlijk een heel ander verhaal. Dat was een gevalletje "van een kale kip kan je niet plukken".

Het zal me overigens hoogst verbazen als nadat iedereen die zijn/haar geld naar IJsland bracht het zonder morren terugkreeg de spaarders bij Belgische banken nul het op rekest zouden krijgen bij een omvallende bank. Ik denk dat je dan wel rellen zou krijgen.

Bij Icesave moest je neem ik aan ook zelf wel iets doen om je geld terug te krijgen, formuliertje invullen ofzo? Of smeten ze dat zonder bericht terug op de tegenrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

W3ird_N3rd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:13:
[...]
Het zal me overigens hoogst verbazen als nadat iedereen die zijn/haar geld naar IJsland bracht het zonder morren terugkreeg de spaarders bij Belgische banken nul het op rekest zouden krijgen bij een omvallende bank. Ik denk dat je dan wel rellen zou krijgen.
Ik denk dat je je daar nogal zwaar in kunt vergissen...

Ik denk dat na het hele IJsland verhaal het aantal spaarders in het buitenland wel is afgenomen. Vergeet niet dat IceSave redelijk veel reclame maakte waardoor de "normale" Nederlander aangezet werd tot sparen bij die banken.

Daarnaast had destijds niemand verwacht dat een bank kon omvallen. Toen ging het goed met de wereld en de economie. Van het deposito stelsel hadden veel mensen ook nog nooit gehoord (moet eerlijk toegeven dat ik mij er toen ook pas in verdiept heb :$). De hulp van de overheid was dan ook meer om de "onwetenden" te helpen.

Inmiddels zijn er al banken omgevallen en weet iedereen dat het niet echt lekker gaat met de economie. Grote kans dat als je nu je geld buiten Nederland legt (om een hoger rendement te halen) de Nederlandse regering het zal oppakken als: "eigen schuld, ga zelf je geld maar halen".

Door het kleinere aantal spaarders die het in het buitenland neerzetten zal het wel meevallen met de rellen. Als de kans op rellen klein is, dan is de trigger voor de overheid om iets te doen ook kleiner.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Henk007 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:53:
Bij ING tijdelijk 1% extra rente tot 8 januari 2013, berekend t.o.v. het saldo van 5 oktober.
Wellicht is het dus aantrekkelijk om tijdelijk wat over te zetten.
Weet iemand wanneer ze die extra rente gaan uitbetalen? Of komt het bij de totale rente in december ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 09:39:
[...]

Wel appels met appels vergelijken. Die 2.3% is sparen met voorwaarden. Bij LPB is dit zonder voorwaarden.
Zie http://www.spaarinformatie.nl/sparen/banken/info/16-ING
Goed punt. En is in januari gezakt naar 2,2%, 0,1% lager.
Henk007 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:36:
Weet iemand wanneer ze die extra rente gaan uitbetalen? Of komt het bij de totale rente in december ?
Geen idee... ik zie dat een vorige keer dat het er ook niet meteen bij stond, wel met een aparte vermelding dat het om een actie rente storting ging.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]
Dit staat op de ING website: http://www.ing.nl/particu...nt-extra-rente/index.aspx

Wanneer wordt de extra rente uitgekeerd?

De rente wordt enkele dagen na afloop van de actieperiode uitgekeerd op uw spaarrekening. De actieperiode start op 8 oktober 2012 en eindigt op 8 januari 2013. De extra rente wordt op uw afschrift en/of in Mijn ING vermeld. U herkent de rentebijschrijving aan de tekst “extra rente ivm actie”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:14
Hmm, net bij het Journaal alweer een negatief verhaal gehoord over SNS. Ik heb daar een substantieel deel van mijn spaargeld staan. Hoewel het onder het garantiestelsel valt ga ik toch een rekening openen bij WestlandUtrecht. Zelfde rente maar geen negatieve verhalen.

SNS zal wel niet zomaar omvallen, maar er zijn mij teveel berichten over verschenen de laatste tijd. En valt ze wel om dan zul je je spaargeld wel terugkrijgen, maar ik heb geen zin om daar maanden op te wachten.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:45

Cliffie

Trompetslet

Het enige wat ik bij SNS heb staan, zijn mijn aandelenfondsen. Dat kan geen kwaad gelukkig :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Is op 9 januari geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SNS is eventueel een mooi fonds om nu in te stappen, gezien de 'too big to fail' uitspraken van de overheid. Tot nu toe zie je dat die banken mooi uit het dal klimmen (ING van 1,8 naar 7,5 nu, maar ook BAC, SAN en tig andere banken).

SAN heeft bij mij in een paar maanden meer rendement dan mijn spaarrekeningen de afgelopen 3 jaar. Zo versla je in ieder geval de inflatie :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51
Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:28:
Hmm, net bij het Journaal alweer een negatief verhaal gehoord over SNS. Ik heb daar een substantieel deel van mijn spaargeld staan. Hoewel het onder het garantiestelsel valt ga ik toch een rekening openen bij WestlandUtrecht. Zelfde rente maar geen negatieve verhalen.
SNS zal wel niet zomaar omvallen, maar er zijn mij teveel berichten over verschenen de laatste tijd. En valt ze wel om dan zul je je spaargeld wel terugkrijgen, maar ik heb geen zin om daar maanden op te wachten.
Jammer dat je zo denkt, en als iedereen dat zou doen, ja dan wordt het vanzelf een probleem. En er zijn intussen al banken genoeg omgevallen, dat ze het garantieplan zo van de plank kunnen trekken en je binnen een paar weken je geld terug hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
henrid schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:00:
[...]
Jammer dat je zo denkt, en als iedereen dat zou doen, ja dan wordt het vanzelf een probleem. En er zijn intussen al banken genoeg omgevallen, dat ze het garantieplan zo van de plank kunnen trekken en je binnen een paar weken je geld terug hebt.
True, maar zelf heb ik nu eigenlijk 100% van mijn spaargeld daar staan.
Als je dan een aantal weken helemaal zonder spaargeld zit, kan dit ook lastig zijn.
Ik ga dus ook wel ergens een 2e spaarrekening openen voor een buffertje, maar ik ga zeker niet alles weghalen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Laatst online: 17:14
henrid schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:00:
[...]

Dus jij koopt ook gewoon spullen bij een winkel die op punt staat om failliet te gaan?
SNS is willens en wetens ingestapt in markt met hele grote risico's.
Ik hoef daar niet de dupe van te worden.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:14:
[...]
Dus jij koopt ook gewoon spullen bij een winkel die op punt staat om failliet te gaan?
SNS is willens en wetens ingestapt in markt met hele grote risico's.
Ik hoef daar niet de dupe van te worden.
Dat is appels met peren vergelijken, en dat weet je zelf ook wel, want je geld krijg je terug.
En welke bank ook geholpen moet worden, we zijn er allemaal de dupe van, want wie anders betaalt de rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:26
Het vervelende bij SNS is dat het grootste deel van het concern gewoon goed loopt. (Reaal, zwitserleven, ASN, Regiobank, SNSBank) Alleen de rotte appel genaamd property finance hoort helaas ook tot het SNSReaal concern en trekt het hele sentiment naar beneden. Volgens mij staat er bij SNSBank alleen al een slordige 30 miljard geparkeerd. De bank steunen met 1 of 2 miljard is dus volgens mij vele malen goedkoper. Ik kan me niet voorstellen dat men het erop laat uitdraaien dat het DSG zoveel moet gaan uitkeren. DSB had ongeveer een tiende van dat bedrag, en ook het bedragje van Icesave was hierbij vergeleken kinderspel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Volgens mij heeft DNB al en paar keer laten doorschemeren dat ze SNS als systeembank beschouwen. Failliet laten gaan à la DSB is dan geen optie meer. Over een maand verwacht ik dat men met een duidelijk plan zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:43
Gizz schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:02:

SAN heeft bij mij in een paar maanden meer rendement dan mijn spaarrekeningen de afgelopen 3 jaar. Zo versla je in ieder geval de inflatie :z
Alleen als je nu al weer verkocht hebt, anders kun je maandag weer op verlies staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
SNS internetsparen is verlaagd naar 2,25%
Heb ik net meerdere k€ na afloop van de ING actie weer teruggebracht naar SNS, gaan ze weer verlagen :+
Met al dat actiegedoe creëren ze imo zelf volatiliteit in de spaarmarkt, terwijl de banken en de samenleving juist gebaat zijn bij stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
Als je stabiliteit wil, moet je een deposito voor lange termijn afsluiten. Laatste kansen op een rente van 4% of meer bij Centraal Beheer, NIBC en Rabo: http://www.spaarinformati...n/lijst/deposito_op_rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henrid schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:53:
Als je stabiliteit wil, moet je een deposito voor lange termijn afsluiten. Laatste kansen op een rente van 4% of meer bij Centraal Beheer, NIBC en Rabo: http://www.spaarinformati...n/lijst/deposito_op_rente
Stja daar ben je nu beetje laat mee, aan 3% voor 5 jaar geld vast zetten ga ik niet aan beginnen, maar ik heb wel redelijk groot deel van mijn vermogen vast staan aan 4% en sommige deposito's hebben 4.10 en 4.15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Rabo Internetsparen wordt ook verlaagd, naar 1,8%. (boven de 20k, maar onder de 20k heeft die rente ook niet zoveel te betekenen)

Moneyou staat op 2,45% dacht ik. Hebben deze al aangekondigd ook mee te zakken?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 318025 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:07:
[...]

Stja daar ben je nu beetje laat mee, aan 3% voor 5 jaar geld vast zetten ga ik niet aan beginnen, maar ik heb wel redelijk groot deel van mijn vermogen vast staan aan 4% en sommige deposito's hebben 4.10 en 4.15.
En als je dan kijkt doe die opbouw is, blijkt die hoge rente ook pas in het laatste jaar te gelden. Je stapt laag in, met een rente die rustig iets stijgt over de looptijd.

Die rente haal je dan als je ook echt het geld 100% niet nodig hebt voordat ie looptijd voorbij is, anders haal je die rente niet, en krijg je ook nog een boete.

Maar m'n geld naar het buitenland sluizen, doe ik bij voorbaad al niet. Wellicht zijn de deposito's van jouw in China wel anders geregeld. Al denk ik niet dat iedereen dat als een serieus alternatief zal zien.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 489515

hou je rust en vraag rabo deposito sparen aan, over een termijn van 5 jaar 3% rente, plak er nog 5 bij en het is 4,1 %. Dat is weer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
RaZ schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:28:
[...]
En als je dan kijkt doe die opbouw is, blijkt die hoge rente ook pas in het laatste jaar te gelden. Je stapt laag in, met een rente die rustig iets stijgt over de looptijd.
De deposito's die ik noemde zijn normale deposito's met dezelfde rente over de hele looptijd.
Anoniem: 318025 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:07:
[...]

En ik ben niet te laat, want ik heb jaren geleden al diverse vastgelegd tegen 5 tot 6 procent.

[ Voor 26% gewijzigd door henrid op 14-01-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 489515 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:02:
hou je rust en vraag rabo deposito sparen aan, over een termijn van 5 jaar 3% rente, plak er nog 5 bij en het is 4,1 %. Dat is weer goed te doen.
Ik weet niet over welke deposito's jij het hebt, maar ik zie hier 5jr met 2,35% en 10jr met 3,4%

Zelf zit ik voor een bedragje te denken aan 15jr voor 4,2% bij de rabo.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:28:
[...]

Die rente haal je dan als je ook echt het geld 100% niet nodig hebt voordat ie looptijd voorbij is, anders haal je die rente niet, en krijg je ook nog een boete.

Maar m'n geld naar het buitenland sluizen, doe ik bij voorbaad al niet. Wellicht zijn de deposito's van jouw in China wel anders geregeld. Al denk ik niet dat iedereen dat als een serieus alternatief zal zien.
Ik had het over deposito's in Nederland en niet over klim sparen. In China is hetzelfde geregeld zoals hier, alleen je kunt ze open breken mocht je dat willen, dat laatste gaat in Nederland niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

DrivinUCrazy schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:12:
Rabo Internetsparen wordt ook verlaagd, naar 1,8%. (boven de 20k, maar onder de 20k heeft die rente ook niet zoveel te betekenen)

En Argenta van 2,5% naar 2,3%. Moneyou zal vast wel volgen. Ik had een voorspelling gelezen, ik geloof van iemand van knab, dat we nog een half jaar verder dalen en dan weer stijgen waardoor we tegen het einde van dit jaar weer op ongeveer dit niveau zitten. Zou best kunnen kloppen.

Ik vraag me héél erg hard af of ik er toch niet beter aan doe/had gedaan om nog even een 1-jaars deposito bij LPB voor 1 jaar te openen tegen 2,65%.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 15-01-2013 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou tegen zo'n laag percentage geen geld vast zetten, dat loont zich ja bijna niet. Het geld wat ik momenteel heb vast staan bij LPB, levert me bijna 2% meer rente op dan wat ik nu zou krijgen als ik het niet voor 5 jaar vast gezet had.

En er waren mensen die geloofde nog dat rentes weer zo hoog zou worden als voor alle financiële crisis, maar ik zie nu dat ik er toch goed aan heb gedaan om geld voor 5 jaar weg te zetten, want als ik het al die tijd maar op een gewone spaarrekening had staan dan had ik veel minder rente gekregen dan ik nu krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 318025 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 04:38:
Ik zou tegen zo'n laag percentage geen geld vast zetten, dat loont zich ja bijna niet. Het geld wat ik momenteel heb vast staan bij LPB, levert me bijna 2% meer rente op dan wat ik nu zou krijgen als ik het niet voor 5 jaar vast gezet had.
Toch nog zo'n 0,4% meer nu dan vrij opneembaar.. En vrij opneembaar zal denk ik nog verder dalen.
En er waren mensen die geloofde nog dat rentes weer zo hoog zou worden als voor alle financiële crisis, maar ik zie nu dat ik er toch goed aan heb gedaan om geld voor 5 jaar weg te zetten, want als ik het al die tijd maar op een gewone spaarrekening had staan dan had ik veel minder rente gekregen dan ik nu krijg.
Ik zie er zo snel ook nog geen einde aan komen helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 04:43:
[...]

Toch nog zo'n 0,4% meer nu dan vrij opneembaar.. En vrij opneembaar zal denk ik nog verder dalen.

[...]

Ik zie er zo snel ook nog geen einde aan komen helaas..
Das beide helemaal waar, maar voor die 0,4% kun je wel niet aan je geld komen en dat is waarom ik het gewoon niet zou doen.

Die dalende rentes zijn dan ook direct reden waarom ik maar wat in China vast gezet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
Mistraller schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:41:
[...]
Zelf zit ik voor een bedragje te denken aan 15jr voor 4,2% bij de rabo.
Dan zou ik maar snel zijn, want het is aannemelijk dat overmorgen de rentes verlaagd worden.
http://forum.spaarinforma...aging-per-2013-t7296.html
Voor die tijd doelsparen aanvragen, en je hebt 3 weken rentegarantie.
En wel voor 15 jaar plus een maand ofzo kiezen, zodat je niet de rente krijgt bij 14 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door henrid op 15-01-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56

Cheezus

Luiaard

ASN rentebericht, ideaalsparen gaat per 16 januari van 2,3% naar 2,1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
De 4% bij NIBC gaat op 22 januari verloren, want dan slechts 3,65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

AT Bank:
Hierbij willen wij u informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. heeft besloten om met ingang van 24 januari 2013 haar rentetarieven als volgt aan te passen: ATB Internet Spaarrekening 1,75% (was 2,00%). ATB Internet Deposito’s 3 mnd 1,75% (was 2,00%), 6 mnd 1,75% (was 2,00%), 9 mnd 1,75% (was 2,00%), 1 jaar 1,90% (was 2,25%), 2 jaar 2,10% (was 2,40%), 3 jaar 2,20% (was 2,50%), 4 jaar 2,30% (was 2,60%), 5 jaar 2,40% (was 2,70%). Onze Internet Spaarklanten zullen in de loop van volgende week ook nog een e-mailbericht over de renteverlaging ontvangen. Met vriendelijke groet, Amsterdam Trade Bank N.V.

We zijn zo wel aardig op weg naar een negatieve rente :/ (alhoewel de inflatie al flink hoger is dan de spaarrente...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Dre schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:50:
(alhoewel de inflatie al flink hoger is dan de spaarrente...)
In theorie klopt dat, mits de goederen en diensten die je koopt overeenkomen met het mandje waaruit de CPI wordt berekend. Er zijn ook assets waarvan de prijzen nominaal dalen, bijvoorbeeld woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De hoge inflatie komt natuurlijk ook weer deels door de btw-verhoging. En dan komen er in april nog wat verhogingen aan die ook niet misselijk zijn. In 2011 ging de assurantiebelasting van 7,5 naar 9,5% dat wordt straks ook 21%

We zijn enigsinds gelokt met leuke rentes omdat de banken geld in kas moesten hebben. Nu ze voldoende in kas hebben, zakt het gewoon. De consument kan eigenhandig zorgen dat de rentes ook weer stijgen. Zonder buffers zijn banken ook nergens. En die buffers zijn van de spaarders... Niet van de bank.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RaZ schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:17:
We zijn enigsinds gelokt met leuke rentes omdat de banken geld in kas moesten hebben. Nu ze voldoende in kas hebben, zakt het gewoon. De consument kan eigenhandig zorgen dat de rentes ook weer stijgen. Zonder buffers zijn banken ook nergens. En die buffers zijn van de spaarders... Niet van de bank.
Moah... zolang de banken bijna tegen nul procent kunnen lenen bij de ECB na de laatste maatregelen, zal dat wel meevallen gok ik zo.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Klopt inderdaad, monetaire verruiming en zero interest rate policy door centrale banken is het voornaamste wapen in de strijd tegen de spaarder. Spaarders zijn in de ogen van Keynesianen vergif voor de economie, dus moeten met wortel en tak worden uitgeroeid.
Persoonlijk heb ik een andere mening maar die valt buiten de scope van dit topic.
En verder is strikt gezien de status van centrale bank geld niet equivalent met spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frice
  • Laatst online: 08-06 13:48
Een alternatief voor de lage spaarrente kunnen laag risico beleggingen zijn. De AFM verplicht tegenwoordig om aanbieders van fondsen een risico-getal te tonen dat loopt van 1 (zeer weinig risico, doorgaans weinig rendement) tot 7 (zeer hoog risico, doorgaans veel rendement).

Omdat sparen, al is het risico-getal dan 0 (mits <100k), bijna niets meer oplevert ben ik eens gaan kijken bij snsfundcoach.nl (een willekeurige provider die ik ken omdat ik er al eens eerder belegd heb) naar fondsen met de verschillende risico's en wat dat nou opbrengt. Ik heb er een paar gekozen die al wat langer mee doen en veel geld in kas hebben:

risico 1: https://www.snsfundcoach....arvest_money_market_euro/
risico 2: https://www.snsfundcoach..../euro_liquiditeitenfonds/
risico 3: https://www.snsfundcoach.nl/fonds/ethna/global_defensiv/
risico 4: https://www.snsfundcoach.nl/fonds/pimco/global_bond/
risico 5: https://www.snsfundcoach....mco/emerging_market_bond/
risico 6: https://www.snsfundcoach....gen_fonder/skagen_global/
risico 7: https://www.snsfundcoach....kagen_kon-tiki_%28nok%29/

Een inleg van 100 euro in 2002 bij Parvers Money Market Euro levert in 2012 117 euro op.
Een inleg van 100 euro in 2002 bij Skagen Kon-Tiki levert in 2012 613 euro op.

Klinkt goed, maar je kunt ook zo'n fonds te pakken krijgen:
https://www.snsfundcoach....rities/credit_value_fund/

En iedereen wil wel risico lopen, zo lang het maar goed gaat. Aan de andere kant leveren de fondsen met het minste risico minder op dan sparen. Daar zie ik het nut niet zo van in.

Dus ik spreid een beetje tussen de verschillende risico groepen en houd op de spaarbank enkel een buffer om snel wat geld om handen te hebben. Dat betekent zowel Ethna Global Defensiv die streeft naar 5% plus of min 4% tot Skagen Kon Tiki die gokt op ondergewaardeerde fondsen.

Misschien een tip voor zij die hun geld op de bank zien verpieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
RaZ schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:17:
De hoge inflatie komt natuurlijk ook weer deels door de btw-verhoging. En dan komen er in april nog wat verhogingen aan die ook niet misselijk zijn. In 2011 ging de assurantiebelasting van 7,5 naar 9,5% dat wordt straks ook 21%

Was 9,7% en het is al 21% (per 1 januari)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tonkey schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:46:
[...]

Was 9,7% en het is al 21% (per 1 januari)
Die 9,5 was een tikfout idd. My bad :P Dat het niet in april is, maar al in januari, dan staat het dus fout op wikipedia.. Daar had ik die info vandaan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
frice schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:47:
Een alternatief voor de lage spaarrente kunnen laag risico beleggingen zijn.
Voor 2% beheerkosten excl. valutakosten, is dat nog niet echt een heel aantrekkelijke aanbieding (risico-indicatie 'maximaal'). Schuif dan je geld in een MSCI Emerging Markets of World ETF, ~0,2% beheerskosten via je broker en een vergelijkbaar verwacht rendement.

Maar is dat niet het gevaar, dat nu al die spaarders die de rente te laag vinden dan maar in aandelen gaan stappen? Bubble in staatsobligaties, FED die mogelijk overweegt QE te gaan afbouwen, S&P bijna aan recordniveau's.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

RaZ schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:50:
[...]

Die 9,5 was een tikfout idd. My bad :P Dat het niet in april is, maar al in januari, dan staat het dus fout op wikipedia.. Daar had ik die info vandaan.
Zet het dan ook ff goed lambal. :P
Cyclonist schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 14:48:
Voor 2% beheerkosten excl. valutakosten, is dat nog niet echt een heel aantrekkelijke aanbieding (risico-indicatie 'maximaal'). Schuif dan je geld in een MSCI Emerging Markets of World ETF, ~0,2% beheerskosten via je broker en een vergelijkbaar verwacht rendement.
2% vind ik ook veel. Kan je dan niet beter zelf (met geld waarvan het geen ramp is als je het kwijtraakt) naar de beurs gaan en wat veilige aandelen met redelijk dividend kopen?
Maar is dat niet het gevaar, dat nu al die spaarders die de rente te laag vinden dan maar in aandelen gaan stappen? Bubble in staatsobligaties, FED die mogelijk overweegt QE te gaan afbouwen, S&P bijna aan recordniveau's.. :X
Zou prachtig zijn als alle spaarders in aandelen stappen, dan gaan de aandelen namelijk omhoog. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frice
  • Laatst online: 08-06 13:48
Cyclonist schreef:
Omdat dit topic over sparen gaat heb ik een alternatief laten zien dat relatief weinig risico geeft. Om compleet te zijn heb ik voor alle AFM risico getallen een voorbeeld laten zien. Jij kiest het fonds met het hoogste risico om aan te geven dat het geen goed alternatief is. Maar het hoogste risico is dus niet de enige keus.

Hier nogmaals de fondsen, maar nu met 10 en 5-jaars resultaat en beheerkosten per jaar:

Risico10jaar5jaarbeh/jurl
1 17% 6%0.4% https://www.snsfundcoach....arvest_money_market_euro/
2 18% 6%0.4% https://www.snsfundcoach..../euro_liquiditeitenfonds/
3 - 45%0.8% https://www.snsfundcoach.nl/fonds/ethna/global_defensiv/
4 - 42%0.84%https://www.snsfundcoach.nl/fonds/pimco/global_bond/
5128%70%1.14%https://www.snsfundcoach....mco/emerging_market_bond/
6298%28%1% https://www.snsfundcoach....gen_fonder/skagen_global/
7649%43%2% https://www.snsfundcoach....kagen_kon-tiki_%28nok%29/

Er is in dit lijstje dus inderdaad een fonds dat 2% beheerkosten vraagt. Het gaat mij om het uiteindelijke rendement. Dus liever een fonds dat 8% haalt met 2% beheerkosten dan een fonds dat 6% haalt met 0.5% beheerkosten. Maar nog liever 8% met 0.5% beheerkosten, dus wel iets om op te letten :)

Overigens, de alternatieven die jij geeft lijken heel veel hier op:

https://www.snsfundcoach....ging_markets_stock_index/
https://www.snsfundcoach..../global_stock_index_fund/

Met 0.29% beheerkosten inderdaad laag, maar wel met risico categorie 6 en 7 terwijl het 5-jaars rendement met 13% en 16% niet geweldig is. Je loopt dus meer risico en lager rendement alleen omdat de beheerkosten lager zijn...

Cyclonist schreef:
Als je iemand bent die elk risico onaanvaarbaar vindt dan moet je vooral niet in (aandelen)fondsen gaan, of andere niet-spaar produkten. Een ieder kan uitmaken hoeveel risico hij wil lopen met (een deel van) zijn geld.

[ Voor 7% gewijzigd door frice op 20-01-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
frice schreef op zondag 20 januari 2013 @ 11:28:
[...]
Als je iemand bent die elk risico onaanvaarbaar vindt dan moet je vooral niet in (aandelen)fondsen gaan, of andere niet-spaar produkten. Een ieder kan uitmaken hoeveel risico hij wil lopen met (een deel van) zijn geld.
Ik snap je overweging, en een investering via een ETF is 'makkelijk' voor particulieren. Maar je baseert je keuze nu slechts op resultaten uit het verleden. Zelf actief op zoek gaan naar een ondergewaardeerd aandelenportfolio kan veel lucratiever zijn, maar kost veel meer tijd en inspanning van de belegger. Je kunt op die manier je winstverwachtingen onderbouwen met goede argumenten.

Particulieren stappen vaak in op de top, en verkopen op de bodem. Daarom vind ik het tegenstrijdig om trouwe, veilige spaarders net nú richting een aandelenfonds te sturen. Die overweging moet iedereen uiteraard zelf maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyclonist op 20-01-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16

Perkouw

Moderator General Chat
Met ingang van 25 januari 2013 verlaagt Centraal Beheer Achmea de rente op de RentePlús Rekening naar 2,20% effectief per jaar. Dit was 2,30%.

Ook de rentes van de nieuwe RenteVast Rekening worden op 25 januari 2013 verlaagd naar:
12 maanden 2,20%
18 maanden 2,30%
2 jaar 2,35%
30 maanden 2,45%
3 jaar 2,50%
4 jaar 2,55%
5 jaar 2,60%
7 jaar 3,00%
10 jaar 3,50%

De rentes gaan in per 25 januari 2013 en de rentes zijn effectief per jaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Perkouw op 22-01-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De AT Bank gaan nu naar 1,75%.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Aegon Rente rekening; dat is pas rendement!

Beginsaldo: 0,03 cent
Rente: 0,18 cent
Eindsaldo: 0,21 cent

600% rente maar liefst. 8)7

/me Gaat eens kijken hoeveel rekeningen van 3 cent ik kan openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 10:21

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Holy shit, ook WestlandUtrecht Bank gaat omlaag naar 2,25% eind deze maand.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DrivinUCrazy schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:12:

Ja, zakken ook flink vanaf morgen:
Renteverlaging MoneYou (Kwartaal) Spaarrekening:
De volgende spaarrentes worden per 25 januari aanstaande verlaagd:
• De rente van de MoneYou Spaarrekening wordt verlaagd van 2,35% naar 2,20%*.
• De rente van de MoneYou Kwartaal Spaarrekening wordt verlaagd van 2,35% naar 2,20%*.
De basisrente wordt 1,70% en de bonusrente blijft ongewijzigd 0,50%.
* Variabele rente, effectief op jaarbasis

Renteverlaging MoneYou Deposito Sparen:
De volgende spaarrentes worden per 28 januari aanstaande verlaagd:
• De rente van MoneYou Sparen 6 maanden Vast wordt verlaagd van 2,45% naar 2,25%**.
** Vaste rente, nominaal op jaarbasis
• De rente van MoneYou Sparen 1 Jaar Vast wordt verlaagd van 2,50% naar 2,30%***.
*** Vaste rente, effectief op jaarbasis

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Roamor schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:32:
Aegon Rente rekening; dat is pas rendement!

Beginsaldo: 0,03 cent
Rente: 0,18 cent
Eindsaldo: 0,21 cent

600% rente maar liefst. 8)7

/me Gaat eens kijken hoeveel rekeningen van 3 cent ik kan openen...
Netjes! Dat is waarschijnlijk de ingebouwde pauperbonus :+

Maar serieus, wat een bug in hun systeem denk ik dan.

(waarschijnlijk heb je in de tussentijd wel wat geld erop gehad?)

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 24-01-2013 17:59 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
!null schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:56:
[...]

Netjes! Dat is waarschijnlijk de ingebouwde pauperbonus :+

Maar serieus, wat een bug in hun systeem denk ik dan.
Hoezo bug?
Waarschijnlijk heeft er tussen 2 januari en 30 december meer op de rekening gestaan .....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

wildhagen schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:31:
[...]

Ja, zakken ook flink vanaf morgen:

[...]
Ik kreeg het mailtje net ook binnen. En ik zag dat ik bij mijn vorige post nog op 2,45% zat, blijkbaar was daar al eens 0,1% vanaf gegaan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:56
Ik heb toch nog maar even wat spaargeld voor 10 jaar bij Centraal Beheer weggezet (4%)...
Eigenlijk vind ik 10 jaar veel te lang, maarja je moet wat met deze slechte rentes... :/

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
10 jaar is erg lang. Hoewel ik het de komende paar jaar niet verwacht, kan er een moment komen, waar de centrale banken een fors stijgende inflatie alleen nog maar te lijf kunnen gaan met een stijgende rente. Dan kan de rente op een vrij opneembare spaarrekening zomaar boven de 4% of hoger gaan. Maar eerlijk is eerlijk, ik geloof meer in het scenario van nog jarenlang rentes steeds dichter bij nul. In het huidige schuldenklimaat zijn hoge rentes dodelijk, o.a. voor de overheden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Exar schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:47:
Ik heb toch nog maar even wat spaargeld voor 10 jaar bij Centraal Beheer weggezet (4%)...
Eigenlijk vind ik 10 jaar veel te lang, maarja je moet wat met deze slechte rentes... :/
Mocht je het geld toch nodig hebben voor bijvoorbeeld aanschaf woning, kun je de deposito dan opheffen? Zo ja, wat gebeurt er dan met je opgebouwde rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Dat kun je vinden in de voorwaarden. Bij Centraal beheer kun je niet kosteloos opnemen bij het kopen van een huis.
Kunt u voor de einddatum stoppen?
Ja. U betaalt dan extra kosten. U betaalt 1,25% over uw inleg per jaar dat u nog moet sparen.
U betaalt maximaal 5%. We tellen een deel van een jaar als 1 jaar. Wij halen de kosten van uw
inleg af. De rest van het spaarbedrag en de opgebouwde rente storten we op uw RentePlús
Rekening.
Betaalt u altijd kosten als u voor de einddatum stopt?
Nee. Wanneer betaalt u niet?
- Als u overlijdt
- Als u werkloos raakt, terwijl dat niet uw schuld is
- Als u in de schuldsanering terechtkomt
- Als u failliet gaat
- Als u binnen 14 dagen na het openen van de rekening uw formulier instuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verschilt ook per aanbieder. Bij Leaseplan kan het bijvoorbeeld helemaal niet (ook niet met boete), tenzij je:

A. Gaat scheiden
B. Een einde maakt aan je geregistreerd partnerschap
C. Een uitkering gaat ontvangen
D. Failliet bent
E. Dood bent

Voor A t/m D ben je dan ook nog 1% per resterend jaar kwijt. E is gratis.

Één van de voorwaarden van ASN zijn echter de reden dat ik daar een deposito van 10 jaar heb lopen:
De opnamekosten die zijn beschreven in artikel 6 lid 1, zijn niet verschuldigd als de Rekeninghouder een huis in Nederland koopt waarin hij zelf gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exar schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:47:
Ja daar begin ik dus niet aan, ik heb vijfjarige lopen aan hetzelfde rente percentage, bedoel vijf jaar is te overzien.

Maar hier in China had ik 4.75% voor vijf jaar kunnen krijgen, maar dat doe ik bewust niet. Maar je kunt ze wel kosteloos open breken hier in China.

Ik kan mijn geld later ook overboeken naar Nederland, maja dat ga ik liever niet doen, dan maak ik slapende honden wakker in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 318025 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 02:20:
Maar hier in China had ik 4.75% voor vijf jaar kunnen krijgen, maar dat doe ik bewust niet. Maar je kunt ze wel kosteloos open breken hier in China.
Als dat kan, wat moet mensen er dan van weerhouden om een deposito voor 5 jaar te openen en na 1 jaar open te breken ipv. een lagere rente voor 1 jaar te kiezen? :?
Ik kan mijn geld later ook overboeken naar Nederland, maja dat ga ik liever niet doen, dan maak ik slapende honden wakker in Den Haag.
Belastingontduiking? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Nee nog erger, uitkeringsfraude.

Wees er maar trots op kerel.

Wel klagen dat je geen fatsoenlijk werk aangeboden krijgt, dat je uitkering te laag is, wel elk jaar naar Azië op vakantie en blijkbaar voldoende spaargeld.

Goed bezig d:)b

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 02:24:
[...]

Als dat kan, wat moet mensen er dan van weerhouden om een deposito voor 5 jaar te openen en na 1 jaar open te breken ipv. een lagere rente voor 1 jaar te kiezen? :?

[...]

Belastingontduiking? :?
Ik geloof dat als ik nu zeg maar mijn deposito besluit open te breken dan krijg ik niet die 3.25% aan rente maar de current en die staat op 0.35% dus stel je zet 8000 yuan vast voor een jaar, dan krijg je 260 yuan aan rente, maar als je hem voortijdig openbreekt, dan krijg je dus 0.35%.

Maar het is dus wel kosteloos, maar ik weet niet helemaal hoe het in elkaar zit, maar in internet bankieren bij ICBC heb ik een knopje ''draw'' bij deposito's staan, dus stel ik zou me bedenken in korte tijd, van shit ik had toch niet moeten vast zetten, dan kan ik het gewoon weer eraf halen.

Ik zit nog ruim onder de € 21.139, dus ik ben sowieso geen rendement heffing verschuldigd aan Nederland, dus er is geen sprake van belasting onderduiking en de regels zijn zo dat 1 januari de peildatum is.

Maar als jij plots een groot bedrag van een land als China overmaakt ongeacht of je onder die € 21.139 zit of er boven, dan zouden ze wel eens kunnen denken dat het zwart geld is.

En die belachelijke reactie boven me, ik doe niet aan uitkerings fraude en ik heb op het moment niet eens een uitkering, ik heb een loon net zoals andere Nederlanders, dat die gesubsidieerd doet er niet toe en het naar China kunnen gaan heet goed met geld kunnen omgaan en die broodjes frikandel achterwegen laten en weet ik hoeveel luxe ik achterwegen laat om en naar China te kunnen gaan, maar tegelijk ook nog een beetje spaargeld te hebben zodat ik het kan compenseren dat ik nooit veel geld zal verdienen, want mensen met een groot inkomen houden veel meer geld over, mits ze nu in een duur huis gaan wonen :+ .

Ik ruik trouwens jaloezie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Als je in totaal meer dan 21k hebt, maar een (groot) deel in het buitenland parkeert dan is dat steeds fraude. De boetes daarop zijn fors.

En als je pak um beet 10k hebt, dan zou ik daar niet mee gaan leuren, want 10k is wel zo'n beetje het bedrag wat je beter variabel zou kunnen houden als je het mij vraagt. (In een gezinssituatie met een koophuis in elk geval)

[ Voor 53% gewijzigd door Mistraller op 25-01-2013 22:24 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat klopt wat je zegt, maar zolang ik er onder zit hoef ik niks op te geven, in Europa geven de banken dat zelf door.

Maar als ik mijn belasting aangifte in vul word gevraagd heeft u meer dan € 21000 vermogen, nee heb ik niet dus hoef ik ook niks in te vullen, maar het is wel zo dat ik bewust wat meer geld uit geef want met de inflatie en lage rentes heb ik nog geen zin in die rendement heffing, door meer geld uit te geven stel ik die heffing uit, want ja te snel sparen word in Nederland bestraft.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Dit topic is gesloten.