Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:
  • 129.460 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Rudedadude

Maybe we were born to run

McVirusS schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:46:
[...]

Dat doet alleen niks voor je restschuld omdat je spaarpot niet mag openbreken zonder fiscale gevolgen (binnen 20 jaar tenminste). Als je fiscale gevolgen voor lief neemt kan het natuurlijk wel.
Klopt, maar het is wel relevant bij een op handen zijnde verhuizing naar een groter huis.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mark de man schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:04:
De variabele rente van LPB gaat 0,01% omlaag en tevens dalen de tarieven voor de termijndeposito's weer verder:

Termijndeposito 3m 6m 9m 1jr 2jr 3jr 4jr 5jr
Nieuwe rente 2,55% 2,60% 2,70% 2,90% 3,15% 3,40% 3,60% 3,80%
Verlaging 0,20% 0,20% 0,20% 0,20% 0,20% 0,20% 0,20% 0,20%
Gaat hard zo de laatste tijd, ter vergelijking:
Termijndeposito's per 6 april 2012
Termijndeposito 3 m 6 m 9 m 1 jr 2 jr 3 jr 4 jr 5 jr
Nieuwe rente 3,10% 3,15% 3,20% 3,25% 3,35% 3,60% 3,80% 4,00%
Verlaging 0,20% 0,20% 0,20% 0,20% 0,15% 0,15% 0,10% 0,15%

4 april vs 5 juni = een daling van 3,30 naar 2,55. 3,35 naar 2,60, 3,45 naar 2,90 etc.

Blij dat ik het op de piek heb vastgezet voor een jaar tegen 3,75% :) Alleen komt dat over een tijdje ook weer vrij, en dan? :P Nouja, waarschijnlijk zijn ze dan verder met de bouw van het huis en kan ik een groot deel gebruiken voor meubels etc. voordat de BTW weer 2% omhoog gaat en het geld nog minder waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gister nog maar even snel een 5 jarige deposito geopend aan 4% want ze geven je wel mooi nog de tijd om nog tegen het hogere tarief weg te zetten.

Ik moet nog bedenken waar ik rest van me geld straks neerzet, maar vind het jammer dat ik straks bij Nederlandse banken geen 4% kan krijgen, maar het bevestigd wel mijn beeld dat ik er goed aan gedaan heb om geld vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Toch blijft naar mijn mening een deposito voor 5 jaar een gok, gezien de huidige internationale financiële situatie. Het is best mogelijk dat de rente nog 10 jaar laag blijft, maar je kan ook niet uitsluiten dat de ECB zich op een gegeven moment gedwongen ziet de rente fors te verhogen, vanwege aanwakkerend inflatierisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een beetje een gok ja, maar ik heb een deposito die loopt nu al 2 jaar en in die tijd is de variabel rente even rond 3% geweest en voornamelijk tussen 2% en 3% de rest van de tijd.

Dus tot nu toe pluk ik de vruchten en als rente op deposito's straks hogere zijn open ik gewoon aan die rente, het geeft me hoe dan ook een betere rente dan variabel en voor de toekomst vind ik vast zetten beter, dat is gewoon vermogen waar ik niet aan kan komen en dat vind ik een zekere bescherming tegen mijzelf ( Geld wat vast staat kun je niet uitgeven en ook niet uitlenen aan andere ), bij variabel kun je het altijd opnemen.

Al die deposito's leveren me ook een mooi rente uitkering op. Als je € 20000 vast zou hebben staan aan 4% dan levert je dat een rente uitkering op van € 800 per jaar en die rente kan je wel besteden of je spaart die rente weer.

Mocht ik straks zonder werk zitten, dan heb ik als meevaller nog die rente uitkeringen ( Die is nu al notebene hogere dan die eindejaars uitkering die ik krijg van me werk ), veel mensen die sparen ja niet en nauwelijks en dan krijg je geen extra geld door rente.

Ja het inflatie verhaal kan ik, dat die rente een beetje verdampt door de inflatie, maja voor mij maakt € 20000 op 4% nog steeds € 800 per jaar en voor veel mensen is dat veel geld. De bedragen zijn fictief trouwens, dat is niet mijn vermogen hoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Volgens mij snap je niet precies mijn punt.
Je kan niet uitsluiten dat bijvoorbeeld over 2 of 3 jaar de inflatie zo hoog oploopt dat de centrale bank gedwongen is de rente te verhogen. Dat betekent dan ook dat de rente op spaarrekeningen gaat stijgen . De situatie dat je dan weer 4,5% op een variabele rekening krijgt en bijvoorbeeld 6% voor 4 jaar vast. Jouw geld staat dan nog steeds vast voor 4%.
Maar nogmaals, de kans dat bovenstaand scenario waarheid wordt is klein, waarschijnlijk blijft de rente nog jarenlang zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh dat bedoel je, nouja dan open ik dan natuurlijk wel die 6% deposito voor 4 jaar hoor. Maar als dat over 2 a 3 jaar gebeurd dan heb ik nog steeds 2 a 3 jaar een hogere rente gehad, nu krijg je gemiddeld 2.60 % variable, dat houdt dus in dat ik 1.40% meer rente krijgt momenteel.

En laaste twee jaar is rente meer even op 3% geweest en daarna ook weer zo tussen de 2% en 3%, dus mijn eerste geopend deposito zit hoe dan ook wel goed, die loopt af over 3 jaar en heb ik ook 4% op. Maar vast zetten doe ik niet alleen voor de rente, het is ook een middel om te zorgen dat geld wat ik niet nodig heb dat ik daar ook niet aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:45

Gast1981

room with a moose!

McVirusS schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:46:
[...]
Rudedadude schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:51:
Herkenbaar. Ik ga extra bijstorten in mijn spaarhypotheek.

Dat doet alleen niks voor je restschuld omdat je spaarpot niet mag openbreken zonder fiscale gevolgen (binnen 20 jaar tenminste). Als je fiscale gevolgen voor lief neemt kan het natuurlijk wel.
Zelf ook weer eens over nagedacht en even vlug nagerekend. Een aflossing van 5k of 10k op ons aflossingsvrije gedeelte verdient zich na 19 jaar terug. Tot die tijd scheelt het mij 22 of 44 Eurootjes p/mnd. Dan heb ik overigens de misgelopen HRA nog niet meegenomen. Wat dat betreft houd ik het geld voorlopig liever in eigen beheer en zoek ik verder naar een goed spaar-alternatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Gast1981 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:10:
[...]

Zelf ook weer eens over nagedacht en even vlug nagerekend. Een aflossing van 5k of 10k op ons aflossingsvrije gedeelte verdient zich na 19 jaar terug. Tot die tijd scheelt het mij 22 of 44 Eurootjes p/mnd. Dan heb ik overigens de misgelopen HRA nog niet meegenomen. Wat dat betreft houd ik het geld voorlopig liever in eigen beheer en zoek ik verder naar een goed spaar-alternatief ;)
Als je nog geen vermogensbelasting betaalt is het sommetje anders. Buiten dat, als typische spaarder vind ik het niet prettig om te lenen. Over een jaar is het voor iedereen de normaalste zaak van de wereld dat je aflost. (mijn verwachting) Al je geld dan in langlopende deposito's is dan ook weer niet verstandig. Niet iedere bank heeft even flexibele voorwaarden bij tussentijds opnemen. LPB in elk geval niet, en dat weerhoudt mij ervan om daar een deposito te openen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 05:09: het bevestigd wel mijn beeld dat ik er goed aan gedaan heb om geld vast te zetten.
tenzij er deze zomer paniek in de euro tent uitbreekt en er een bankrun ontstaat waardoor de euro crasht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:11

Cliffie

Trompetslet

Tja, als dat gebeurt, dan is je geld toch nergens meer veilig. Of het nu in stenen zit, of in een willekeurig potje bij $bank

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij de SNS is per 1 juni op de internet spaarrekening de drempel van 10k om het hogere rentepercentage te krijgen verwijderd. Dus nu bij elk bedrag dezelfde rente.
Rente is gelijktijdig wel gedaald van 2,75 naar 2,7%
Alsnog niet slecht in deze tijden voor een rekening zonder voorwaarden bij een "grote" bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
M a r c o schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 20:07:
Bij de SNS is per 1 juni op de internet spaarrekening de drempel van 10k om het hogere rentepercentage te krijgen verwijderd. Dus nu bij elk bedrag dezelfde rente.
Rente is gelijktijdig wel gedaald van 2,75 naar 2,7%
Alsnog niet slecht in deze tijden voor een rekening zonder voorwaarden bij een "grote" bank.
In mijn ogen met name een verkapte rentedaling, ik denk dat de meeste rekeninghouders van deze rekeningsoort toch wel boven de 10k zaten. Daarom toch maar een rekening maxisparen erbij gepakt. 2,85%, alleen werkt deze met maandelijks inleggen. (max 500)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Mistraller schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:02:
[...]
Als je nog geen vermogensbelasting betaalt is het sommetje anders. Buiten dat, als typische spaarder vind ik het niet prettig om te lenen. Over een jaar is het voor iedereen de normaalste zaak van de wereld dat je aflost. (mijn verwachting) Al je geld dan in langlopende deposito's is dan ook weer niet verstandig. Niet iedere bank heeft even flexibele voorwaarden bij tussentijds opnemen. LPB in elk geval niet, en dat weerhoudt mij ervan om daar een deposito te openen.
Ik zoek ook vooral opties (zoals evt. aflossen) voor het spaardeel dat boven de vrh drempel komt. Alles daaronder willen we voorlopig 'beschikbaar' houden i.v.m. onvoorziene zaken en/of gewoon leuke dingen. Of aflossen dadelijk echt de gewoonste zaak v/d wereld wordt is afwachten, zo ja, dan kan ik er altijd nog mee beginnen ;) E.e.a. hangt ook af van de HRA. Als dat voordeel wegvalt is de optie aflossen waarschijnlijk alweer iets aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
WUB:

U heeft een SpaarOnline Rekening met een variabele rente. Op donderdag 7 juni verlagen wij de rente met 0,1% naar 2,7%. Ondanks deze verlaging heeft u op uw spaarrekening nog steeds één van de hoogste rentes van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

MoneYou gaat ook weer omlaag:
De volgende spaarrentes worden per 14 juni aanstaande verlaagd:

De rente van de MoneYou Spaarrekening wordt verlaagd van 2,75% naar 2,70%.
De rente van de MoneYou Kwartaal Spaarrekening wordt verlaagd van 2,75% naar 2,70%.
De basisrente wordt 2,20% en de bonusrente blijft ongewijzigd 0,50%.
De rente op MoneYou Sparen 6 Maanden Vast wordt verlaagd van 2,90% naar 2,75%
(vaste rente en nominaal op jaarbasis).
Nu dus echt na de zomer eens even versneld mijn studieschuld aflossen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Nog snel even een 6 maanden deposito erbij gepakt voor 2.9%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment hou ik juist geld wat ik nog vrij heb staan gewoon bij de ASN Bank omdat ik daar mijn betaalrekening heb en zij toch een aardige rente vergoeding van 2.6% geven.

De enige die nog 4% op 5 jarige deposito's bood is ook al omlaag, dus voorlopig even niks meer vast zetten en ik ga mijn geld ook niet verhuizen want de hoogste rentes gaan gewoon ook mee omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

De AT Bank heeft ook de rentes verlaagd. Vrij opneembaar is van 2,75% naar 2,5% gegaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Centraal Beheer Achmea ook omlaag.
De rente op de RentePlús Rekening is een variabele rente. Dit betekent dat de rente zowel kan stijgen
als dalen. Met ingang van 15 juni 2012 verlaagt Centraal Beheer Achmea de rente op de
RentePlús Rekening naar 2,70% effectief per jaar. Dit was 2,75%. De rente op uw RentePlús Rekening is daarmee op dit moment nog steeds één van de hoogste rentes voor een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
F*ck...wat moet ik nu met mijn spaargeld :/ ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
Cubic X schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:01:
Opmaken of weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
aflossen

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Er zijn ook mensen die geen schulden hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Cubic X schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:01:
Tja als je het echt niet meer weet, dan nog 1 woord:

MUSTANG :9

Maar ja dit behoort tot de top 3 waar je eigenlijk niet in moet investeren; auto's, boten en vrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Misschien een heel stomme vraag, maar ik hoorde vanochtend op het nieuws dat diverse banken een lagere waardering hebben gekregen van Moody's. Nu was het eerste wat ik dacht: "nou dan zal het voor die banken lastiger worden geld te lenen omdat andere banken misschien minder risico richting deze banken durven te nemen".

Bestaat er een kans dat het voor de "getroffen" banken aantrekkelijker wordt om geld bij de spaarders te halen en dus de rentes te verhogen? Dat zou dan namelijk gunstig kunnen zijn voor de spaarders.

Overigens staat al mijn geld bij de getroffen banken :/ Kon vanochtend heel het checklistje afwerken (op Rabobank na). :/ Nu is het gelukkig niet zo dat de banken op de afgrond staan (hoewel ik wel begreep dat ING mogelijk nog verder daalt), maar in eerste instantie werd ik niet blij van dat nieuws...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Gertjan. schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:10:
Misschien een heel stomme vraag, maar ik hoorde vanochtend op het nieuws dat diverse banken een lagere waardering hebben gekregen van Moody's. Nu was het eerste wat ik dacht: "nou dan zal het voor die banken lastiger worden geld te lenen omdat andere banken misschien minder risico richting deze banken durven te nemen".

Bestaat er een kans dat het voor de "getroffen" banken aantrekkelijker wordt om geld bij de spaarders te halen en dus de rentes te verhogen? Dat zou dan namelijk gunstig kunnen zijn voor de spaarders.

Overigens staat al mijn geld bij de getroffen banken :/ Kon vanochtend heel het checklistje afwerken (op Rabobank na). :/ Nu is het gelukkig niet zo dat de banken op de afgrond staan (hoewel ik wel begreep dat ING mogelijk nog verder daalt), maar in eerste instantie werd ik niet blij van dat nieuws...
Wacht maar af wat er maandag gebeurt op de beurs en met de euro na de verkiezingen in Griekenland a.s. zondag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zou het kunnen dat de spaarbanken met relatief hoge rente ons spaargeld gebruiken om uit te lenen aan banken die in nood zitten?

M.a.w. ik vraag me af wat ze er mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Je kun wel duidelijk zien dat de rentes idd flink verlaagd zijn de laatste tijd.
Volgens spaarinformatie.nl staat Leaseplanbank nu weer bovenaan met 2.72% vrij opneembaar.
Daaronder nog wel een aantal op 2.7%, maar het houdt niet over.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
Ben iig blij dat ik het nog even heb vastgezet voor 3,95%. Helaas is het feest in januari alweer afgelopen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan had je beter voor een langere periode kunnen vast zetten, maja toen die actie was koos de meerderheid voor kortdurend deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Spaarrente is flink in dalende lijn tegenwoordig:
Sparen levert je de afgelopen maanden steeds minder op. Want de spaarrentes zijn vanaf februari 2012 aan het dalen. Gemiddeld kreeg je 2,49% rente in februari op je spaargeld. Nu is het gemiddeld 2,33%. Heb je een spaarrekening die in de top 10 van de hoogste spaarrentes staat? Dan heb je nog minder rente gekregen, in de top 10 is de rente gemiddeld 0.25% gedaald.

Banken hadden snel meer spaargeld nodig, want zij moesten volgens nieuwe regels veel meer reserves aanhouden. Nu zij voldoende spaargeld hebben opgehaald, kunnen ze de spaarrente weer verlagen. De Europese Centrale Bank heeft onlangs geld uitgeleend tegen 1% rente. Banken kunnen dus nu voordeliger bij de ECB lenen dan dat zij geld van spaarders aantrekken.

Heb je weinig spaargeld dan zal je van deze rentedaling niet veel merken. Stel je hebt € 10.000,- en je hebt dit ook een jaar laten staan. Dan levert deze rentedaling je gemiddeld 16 euro minder rente op.
In het onderstaande overzicht zie je hoe je de gemiddelde rentes van alle spaarrekeningen vanaf februari zijn gedaald.
Afbeeldingslocatie: http://weblog.independer.nl/pictures/20120622-spaarrente-2012.jpg

Bron: http://weblog.independer....op-spaarrekeningen-daalt/

Wellicht toch maar weer eens gaan kijken naar deposito's.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPB gaat helaas ook weer 0,12 procent omlaag :(
De renteopslag in het derde kwartaal van 2012
Ieder kwartaal wordt de vaste renteopslag bij LeasePlan Bank opnieuw vastgesteld. Voor het derde kwartaal is deze renteopslag verlaagd van 2,30% naar 2,20%.

Internetsparen
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand gedaald van 0,39% naar 0,37%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 28 juni 2012 komt de spaarrente voor juli 2012 hiermee uit op 2,57% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 2,20%.
Depositos worden wel deels verhoogd:
Termijndeposito 3m 6m 9m 1jr 2jr 3jr 4jr 5jr
Rente 2,55% 2,60% 3,00% 3,20% 3,30% 3,40% 3,60% 3,80%
Verhoging - - 0,30% 0,30% 0,15% - - -

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 30-06-2012 09:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 21:26
wildhagen schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:29:
Depositos worden wel deels verhoogd:
Mag je dat zo interpreteren dat ze verwachten dat de reguliere spaarrentes over 6 maanden tijdelijk gaan stijgen?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wildhagen schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:04:
Wellicht toch maar weer eens gaan kijken naar deposito's.
Ja het is een beetje rommelen in de marge met spaarrekeningen. Zeker als je ook nog VRH moet betalen. Zelf ben ik maar verschoven van 80% sparen en 20% beleggen naar 30% sparen (waarvan een groot deel de 3,95% LPB deposito) en 70% beleggen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mekkieboek schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 10:45:
[...]

Mag je dat zo interpreteren dat ze verwachten dat de reguliere spaarrentes over 6 maanden tijdelijk gaan stijgen?
Of dat ze het leegloopeffect van de mindere rating proberen te compenseren, er is nu ook veel reclame op TV voor LPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het meeste van mijn spaargeld in vijfjarige deposito's staan met minimaal 4% rente, twee jaar geleden toen ik die opende werd ik voor gek verklaard door sommige, want zij dachten dat de variabele spaarrente wel zou stijgen.

Nou nu twee jaar verder en nog steeds is de rente laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik baal dat ik niet veel meer geld op die 1-jarige aanbieding van LBP heb gezet (3.95%). Ik had destijds 30% van mijn spaargeld daarop gezet, achteraf had ik er 75% op moeten zetten :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Moneyou gaat ook omlaag

De rente van de MoneYou Spaarrekening wordt verlaagd van 2,70% naar 2,65%.
Ik heb even deposito gemaakt voor jaar met 2,85% denk niet dat de rentes daar komende jaar boven uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Argenta 2,8% op de internetspaarrekening (en direct opvraagbaar).

Wel een digipass nodig die € 10,- kost en openingprocedure dmv toezenden kopie legitimatie.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:50:
Argenta 2,8% op de internetspaarrekening (en direct opvraagbaar).

Wel een digipass nodig die € 10,- kost en openingprocedure dmv toezenden kopie legitimatie.
Ze hebben dat percentage ineens verhoogt. Waarschijnlijk hebben ze meer geld nodig.
Zelf heb ik daar niet zo veel op staan, want op een of andere manier vertrouw ik die bank niet zo erg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Komt omdat Argenta hun strategie aangepast heeft: eerst werkten ze met tussenpersonen, nu kan je direct bij ze een rekening openen.

Zie http://www.homefinance.nl...de-hoogste-rente-1200.asp

Dat zijn dus minder kosten (vergoedingen voor die tussenpersonen), en dat wordt nu terugvertaald in een hogere rente.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 04-07-2012 20:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
En ook niet onbelangrijk: Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling en dus niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:54:
En ook niet onbelangrijk: Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling en dus niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.
Ik zie een tweede Icesave aankomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:05
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:54:
Wat ik lees heeft de Belgische Collectieve Garantieregeling ook een max. van €100.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Wat is bij moneyou eigenlijk nog het verschil tussen "kwartaal spaarrekening" en de "vrij opneembaar"?
Enige verschil lijkt dat je het bij de kwartaal versie minimaal een kwartaal moet laten staan.

Maar ze hebben nu beide 2,65% dus dan is het toch logischer om de vrij opneembaar te nemen? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
NiaX schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:41:
Wat is bij moneyou eigenlijk nog het verschil tussen "kwartaal spaarrekening" en de "vrij opneembaar"?
Enige verschil lijkt dat je het bij de kwartaal versie minimaal een kwartaal moet laten staan.

Maar ze hebben nu beide 2,65% dus dan is het toch logischer om de vrij opneembaar te nemen? Of zie ik iets over het hoofd?
^^ Dat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nou, toch maar kijken of er nog een alternatief is voor LPB. Gezien de euribor (inmiddels al nagenoeg 0,2% lager sinds 2-7) komt de rente vanaf augustus wel een stuk lager uit dan die van sommige concurrenten. Aangezien LPB pas in oktober eventueel de opslag weer aanpast, ga ik dat even niet afwachten :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Beetje voorbarig, ze kunnen ook een extra toeslag geven om die flinke verlaging te compenseren, is al vaker gebeurd namelijk :)

Zou persoonlijk dus hun mailtje eind deze maand nog even afwachten.

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 13-07-2012 17:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je bij andere banken ook niet veel beter af bent, het zijn maar kleine verschillen dus als je niet veel spaargeld heb levert je die hogere rente niet zoveel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
NiaX schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:41:
Nee, het maakt niet uit. Zolang de rente gelijk is kun je ook bij de kwartaalspaarrekening straffeloos tussentijds je geld opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

asmi schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:23:
[...]

Nee, het maakt niet uit. Zolang de rente gelijk is kun je ook bij de kwartaalspaarrekening straffeloos tussentijds je geld opnemen.
Euhm, lijkt me niet? Stel je geld staat 1 maand op de kwartaalrekening en je haalt het eraf, dan krijg je daar geen rente meer over omdat het er geen vol kwartaal opstond.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:26:
Euhm, lijkt me niet? Stel je geld staat 1 maand op de kwartaalrekening en je haalt het eraf, dan krijg je daar geen rente meer over omdat het er geen vol kwartaal opstond.
Een vol kwartaal hoefde nooit, het ging er altijd om dat je tot einde kwartaal niets opnam. Maar die beperking geldt dus momenteel niet; zie de "Let op" op http://www.moneyou.nl/spa...artaal-spaarrekening.aspx, of de mail die ze verstuurd hebben. Die staat vast ook wel ergens in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk het liefste minimaal 4% rendement over mijn spaargeld en daarom heb ik al meerdere vijfjarige deposito's lopen.

Als ik op moment echter aan 5 jaar vast wil zetten krijg ik minimaal 3.80% over het geld wat ik vast per € 1000 houdt in dat ik € 2 per jaar minder rente krijgt, ik kan dat voor lief nemen, maar als ik voor 7 jaar ga dan krijg ik bij crediteurope wel 4%.

Slecht idee om het voor 7 jaar vast zetten? Ik ben nu 24 jaar en als ik dan 31 zou zijn dan loopt de deposito af, maar ik zou dan wel komende 7 jaar gegarandeerd die 4% heb en dat is ook wat de belasting als fictief rendement hanteert.

Nu heb ik gelukkig wel al flink bedrag vast staan voor 4% en een paar deposito's van 4.10% en nog eentje van 4.15% dus ik heb van het grootste gedeelte van me spaargeld wel een aardige rente. Ik heb er ook aan gedacht om voorlopig dat geld op vrij opneembare spaarrekening te laten wat ik ook wel gerust kan vast zetten.

Levert me alleen maar 2.50% rente op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het ligt er net aan of je binnen 7 jaar flinke kosten moet gaan maken. Bijvoorbeeld een huis of auto kopen.
En wat is nu 2 euro op jaarbasis als je 1000 euro spaargeld hebt? Het is niet eens een biertje.....

[ Voor 75% gewijzigd door Onbekend op 26-07-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is over de hele periode € 10 wat je op een € 1000 minder aan rente krijgt. Ik heb altijd 5 jaar als maximaal genomen en zeg maar allemaal kleine deposito's lopen van ongeveer € 1000.

Per € 1000 is het niet veel, maar als ik totaal € 5000 vast zou zetten is het toch € 10 per jaar wat ik minder aan rente moet krijgen. Het is moeilijk te zeggen wat de markt doet maar ik zie niet binnen komende jaren een rente stijging met al die problemen in Europa.

Nee geld wat ik vast zet heb ik eigenlijk niet nodig dus wat hogere rendement is wel fijn, ik zie het sowieso als aanvulling omdat ik nooit een goeie loon zal krijgen, dus spaar ik maar zoveel mogelijk als ik kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb het in dit topic al een paar keer vermeld, we zitten in een monetair gebied dat nog niet op de landkaarten staat. Dat betekent dat de komende jaren van alles kan gebeuren, inclusief forse inflatie met bijbehorende hoge rentes.
De meeste jongeren weten het niet meer, maar 1980/81 stond de hypotheekrente op 12-13% en de spaarrente op deposito's liep op tot 9% (voor 6jaar vast dacht ik)
Maar als je me het recht op de man af vraagt denk ik dat we nog heel wat jaren met erg lage rentes voor de boeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Henk007 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:51:

De meeste jongeren weten het niet meer, maar 1980/81 stond de hypotheekrente op 12-13% en de spaarrente op deposito's liep op tot 9% (voor 6jaar vast dacht ik)
Optimist :) Ik betaalde 13.2% rente voor mijn hypotheek...Oh ja en dat was natuurlijk niet voor de hele waarde van mijn huis, want dat kreeg je niet. Ik kreeg maar 95% van de executie waarde. Dat was dus eerst heftig sparen tot ik 35K bij elkaar had en dan pas een huis kopen....Hoezo het salaris van mijn vrouw meetellen? Dat gaan we niet doen meneer. Nu ja, alleen de Westland Utrecht Hypotheekbank deed dat wel...voor maximaal 5 jaar. En een rente TOESLAG van 0.2% En daarna moest er zoveel zijn afgelost dat alleen op mijn salaris het hele bedrag kon worden opgehoest. Ai....huizenbubbel en de waarde van de huizen zakten met ruim 30% in twee jaar. Dus doorsparen maar. Gelukkig was de rente op de spaarrekening ook hoog :)

Ik vind de huidige hypotheek rente idioot laag....en eigenlijk alles beneden de 10% heel aardig te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 27-07-2012 15:40 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk007 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:51:
Ik heb het in dit topic al een paar keer vermeld, we zitten in een monetair gebied dat nog niet op de landkaarten staat. Dat betekent dat de komende jaren van alles kan gebeuren, inclusief forse inflatie met bijbehorende hoge rentes.
Maar als je me het recht op de man af vraagt denk ik dat we nog heel wat jaren met erg lage rentes voor de boeg hebben.
Volgens mij is dat ook wat ons nu tot deze crisis gebracht heeft, nu krijg je gewoon niet meer zoveel rente en ik heb geloof dat ik blij mag zijn dat ik nog een redelijke rente op 5 jarige deposito's kan krijgen.

Leaseplanbank is de enige die nu 3.8% op 5 jarige deposito's bied en de NIBC zit op 3.5% dat zou een teken kunnen zijn dat de Leaseplanbank de deposito rente's nog verder verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Met ingang van 1 augustus 2012 verlaagt Centraal Beheer Achmea de rente op de
RentePlús Rekening naar 2,60% effectief per jaar. Dit was 2,70%.
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het kan nog erger;

Leeaseplanbank:
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand gedaald van 0,39% naar 0,37%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 28 juni 2012 komt de spaarrente voor juli 2012 hiermee uit op 2,57% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 2,20%.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar kort lopende deposito's hebben ze wel verhoogd, je krijgt voor 6 maanden 3.10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:41:
Maar kort lopende deposito's hebben ze wel verhoogd, je krijgt voor 6 maanden 3.10%.
Je hebt de nieuwe rente en de verhoging uit de email nog eens bij elkaar opgeteld. ;)

De halfjaarsrente gaat van 2,60% naar 2,85% en dat is een verhoging van 0,25%. Daar was ik ook al eens ingetrapt.

[ Voor 27% gewijzigd door Positron op 31-07-2012 09:57 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh okay, na dan kan ik eigenlijk mijn geld net zo goed weer terug boeken naar de ASN Bank daar krijg ik 2.50% maja andere banken zullen ook wel met hun verlagingen volgen.

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nieuwe spaarrekeningen te openen omdat een andere bank hogere rente heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan doe je het niet? :p
Je noemde eerder ook dusdanig lage bedragen dat het je maar een paar euro op jaarbasis zou schelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPB gaat helaas nog verder omlaag:
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand gedaald van 0,37% naar 0,15%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 30 juli 2012 komt de spaarrente voor augustus 2012 hiermee uit op 2,35% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 2,20%.
:(

Op dit moment is het nog niet lonend om te gaan overstappen, maar als het nóg lager wordt, ga ik dat toch eens goed uitzoeken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja precies dus op een paar duizend vrij staande spaargeld loop je niet veel rente mis. Een voordeel heeft LPB wel maandelijkse rente uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:27:
LPB gaat helaas nog verder omlaag:
Kijk eens een paar postings boven je....
wildhagen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:27:
Op dit moment is het nog niet lonend om te gaan overstappen, maar als het nóg lager wordt, ga ik dat toch eens goed uitzoeken.
Alleen bij echt grote bedragen lijkt me dat zinvol. Anders de moeite niet waard.

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 31-07-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gunner schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:29:
[...]

Kijk eens een paar postings boven je....
Ja, da's die van juli, niet echt relevant meer, want morgen is het al augustus ;)
[...]

Alleen bij echt grote bedragen lijkt me dat zinvol. Anders de moeite niet waard.
Klopt, nu nog wel, maar als het verschil straks mischien 0.5 procent (of nog meer) wordt kan het bij lagere bedragen volgens mij ook wel interessant gaan worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je smorgens overschrijft dan is zelfde dag nog op de andere spaarrekening en dan verlies je geen rente. Maja andere banken zullen ook wel nog verder verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De deposito's van 3 en 6 maanden van LeasePlan worden wel verhoogd naar 2,75% en 2,85%. Ik denk dat dit (op de korte termijn) goede alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:31:
[...]

Ja, da's die van juli, niet echt relevant meer, want morgen is het al augustus ;)
Excuses. Ik had uit het verkeerde mailtje gepaste vanuit m'n mailbox.
wildhagen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:31:
Klopt, nu nog wel, maar als het verschil straks mischien 0.5 procent (of nog meer) wordt kan het bij lagere bedragen volgens mij ook wel interessant gaan worden.
Mee eens. Ik zei dat ik bij m'n eigen bank nu 2,1 krijg (dat is inclusief kwartaalbonus). Het is idd minder, maar dan kan ik er wel *direct* bij als ik het nodig heb.

[ Voor 44% gewijzigd door Gunner op 31-07-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:33:
Als je smorgens overschrijft dan is zelfde dag nog op de andere spaarrekening en dan verlies je geen rente. Maja andere banken zullen ook wel nog verder verlagen.
Overschrijven van spaarrek->spaarrek is zo goed als nooit mogelijk. Je zal dus eerst moeten terugboeken naar betaalrekening en vanuit daar naar de nieuwe spaarrekening. Kost je over het algemeen toch wel een paar valutadagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sverzijl schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:46:
[...]

Overschrijven van spaarrek->spaarrek is zo goed als nooit mogelijk. Je zal dus eerst moeten terugboeken naar betaalrekening en vanuit daar naar de nieuwe spaarrekening. Kost je over het algemeen toch wel een paar valutadagen.
Spaarrekening LPB > bankrekening ASN > Spaarrekening ASN 2.50%

Op deze manier gaat het dus wel. De lagere rente dan de hoogste rente neem ik voor lief want bij ASN heb ik voordeel snel mijn geld naar betaalrekening te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:52:
[...]

Spaarrekening LPB > bankrekening ASN > Spaarrekening ASN 2.50%

Op deze manier gaat het dus wel. De lagere rente dan de hoogste rente neem ik voor lief want bij ASN heb ik voordeel snel mijn geld naar betaalrekening te krijgen.
Je beschrijft nu een uitzonderingssituatie, waarbij je misschien maar 1 valutadag mist (nog steeds niet zonder renteverlies dus) omdat je toevallig een betaalrekening hebt bij dezelfde aanbieder als de spaarrekening.
Sparen doe ik voor de lange termijn en niet om zo snel mogelijk mijn geld op mijn betaalrekening te krijgen (zo impulsief zijn mijn grote uitgaven nu ook weer niet). En ook om hiervoor van betaalrekening te switchen gaat me toch echt te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Meh, eind augustus is de euribor negatief als het zo doorgaat. Maar goed, de euribor schijnt ook een bij elkaar gesjoemeld iets te zijn waar de betrouwbaarheid ver van te zoeken is. Misschien beter dat LPB die koppeling op deze manier los gaat laten :P Of de rente dan weer hoger gaat worden waag ik dan wel te betwijfelen...

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sverzijl schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:13:
[...]

Je beschrijft nu een uitzonderingssituatie, waarbij je misschien maar 1 valutadag mist (nog steeds niet zonder renteverlies dus) omdat je toevallig een betaalrekening hebt bij dezelfde aanbieder als de spaarrekening.
Sparen doe ik voor de lange termijn en niet om zo snel mogelijk mijn geld op mijn betaalrekening te krijgen (zo impulsief zijn mijn grote uitgaven nu ook weer niet). En ook om hiervoor van betaalrekening te switchen gaat me toch echt te ver.
Ik verlies op deze manier niet 1 valutadag want het staat dezelfde dag nog op de ASN Rekening en naar de ASN Spaarrekening is het direct over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:05:
[...]
Ik verlies op deze manier niet 1 valutadag want het staat dezelfde dag nog op de ASN Rekening en naar de ASN Spaarrekening is het direct over geschreven.
Het maakt niet uit of het er dezelfde dag staat, je moet naar de valuteringsdatum/-data kijken. Het zou kunnen, maar het lijkt me sterk, daar dit niet gebruikelijk is. Maar nogmaals, je beschrijft hier een uitzonderingssituatie die in 9 van de 10 gevallen sowieso niet opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 09:46
Morgen (of vandaag) dan maar een deposito openen voor 6 maanden. Elders is het ook niet best en het ziet er ook niet naar uit dat het dit jaar nog veel beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Bastien schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:43:
Meh, eind augustus is de euribor negatief als het zo doorgaat. Maar goed, de euribor schijnt ook een bij elkaar gesjoemeld iets te zijn waar de betrouwbaarheid ver van te zoeken is. Misschien beter dat LPB die koppeling op deze manier los gaat laten :P Of de rente dan weer hoger gaat worden waag ik dan wel te betwijfelen...
Ze kunnen bij LPB genoeg met de opslag spelen die ze om de drie maanden kunnen aanpassen, en bij extreme veranderingen kunnen ze het ook gewoon per direct doen. Ik vermoed dat ze gewoon zorgen dat ze bij de top van de spaarrentes blijven zitten, en hoewel andere banken hun rentes niet zo transparant berekenen is dat natuurlijk ook wel gerelateerd aan algemene marktrentes zoals de euribor. Idee van LPB vind ik mooi, maar maakt eigenlijk qua resultaat uiteindelijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me waves goodbye to leaseplanbank and says hello to money and centraal beheer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hielko schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:08:
[...]

Ze kunnen bij LPB genoeg met de opslag spelen die ze om de drie maanden kunnen aanpassen, en bij extreme veranderingen kunnen ze het ook gewoon per direct doen. Ik vermoed dat ze gewoon zorgen dat ze bij de top van de spaarrentes blijven zitten, en hoewel andere banken hun rentes niet zo transparant berekenen is dat natuurlijk ook wel gerelateerd aan algemene marktrentes zoals de euribor. Idee van LPB vind ik mooi, maar maakt eigenlijk qua resultaat uiteindelijk weinig uit.
Mja, met die 2.35% doen ze toch niet meer mee met de top imo. Naja, ik zet wel weer wat in korte deposito's... elke promille extra rente is er een :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zat net ook weer te kijken, want het is allemaal niet erg hoog op de spaarrekeningen. Maar dan moet ik weer gaan schuiven enzo, en als ik dan even voor het gemak met 10000€ reken, dan scheelt het na een jaar 50€ ofzo. Tjah, kun je toch weer 2x naar de kroeg :+ Maar het is allemaal niet echt de moeite. Gelukkig heb ik net voor de vrije val nog een 1 jarig deposito gedaan van 3,75% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ajo, maar 2.35% bij LP nu. 8)7

Hoe hoog is de rente bij moneyou de komende periode? Staat nog 2.65%, maar voor hoe lang nog?

[ Voor 61% gewijzigd door Arsenius op 01-08-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 09:46
Zojuist een deposito afgesloten voor 1 jaar. 3,2% is niet top, maar ik verwacht niet dat de rente het komende jaar nog boven dit % uit gaat komen (zelfs de komende 2 - 3 jaar niet, alleen heb ik me geld misschien dan wel nodig voor inboedel huis, dus langer is geen optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashdev
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 20:46
Stel.... je hebt een hypotheek lopen met 4.7 % rente.
Is het dan nu niet gunstiger om eerder af te lossen in plaats van je centen weg te zetten tegen 2.3 % op een spaarrekening?

PSN ID= initsix, steamid = slashdev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Is altijd een optie, zeker als je dusdanig spaargeld hebt dat je over een deel ook vermogensrendementsheffing over moet gaan betalen. Heb het voor mezelf al eens proberen uit te rekenen, maar ik werd er niet direct heel enthousiast van:
Een aflossing van 5k of 10k op ons aflossingsvrije gedeelte verdient zich na 19 jaar terug. Tot die tijd scheelt het mij 22 of 44 Eurootjes p/mnd. Dan heb ik overigens de misgelopen HRA nog niet meegenomen.
Die besparing is het mij voorlopig nog niet waard om mijn zuurverdiende spaargeld daar aan uit te geven en er niets anders meer mee te kunnen doen. Maar andere motivaties en invalshoeken hierover vind ik zeker interessant, dus laat maar horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Mja, weg is weg, hoef je geen rente meer over te betalen en als straks het volgende kabinet besluit dat de HRA helemaal weg moet ben je blij dat je het afgelost hebt. Meeste hypotheekverstrekkers rekenen een boete als je meer dan 10% per leningdeel per jaar aflost.
Als je nu vermogensbelasting betaalt over je spaargeld is het te overwegen om daar een deel van te gebruiken voor aflossing. Houd er alleen wel rekening mee dat je nu een vrij laag rentepercentage hebt en als je aflost je waarschijnlijk niet weer tegen zo'n lage rente en met HRA aan nieuw geld kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Denk er ook aan dat je afbetaling straks ook aangewend moet worden voor aankoop van een nieuw huis en je het dan niet als overwaarde op je rekening kunt storten en de volle mep aan nieuwe hypotheek nemen. Ja, dat kan wel maar dan mag je eerst afrekenen met de BD.

Ik heb ook besloten om het mooi op de spaarrekening te houden, i.i.g. tot de verlenging volgend jaar. Dan zie ik wel weer.

De HRA zal ook niet ineens afgeschaft worden, dan gaat de gemiddelde huizenbezitter eraan onderdoor. Hoop eerder dat ze stimuleringsmaatregelen gaan nemen in het nieuwe kabinet om hypotheken af te lossen... als in een leuk voordeeltje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Weg is weg, dat klopt wel, ik heb liever ook zo min mogelijk lening uitstaan, maar ik ben het eens met Bastien dat de overheid toch niet plotsklaps de hele HRA eruit gooit. Dat zal stapsgewijs gaan en ik hoop ook dat ze tegen die tijd dan ook (bijv belastingtechnisch) gaan stimuleren de hypotheek af te lossen. Op dit moment vind ik het, zeker gezien het voordeel van de HRA, nog niet de moeite waard om af te lossen.

Overigens vond ik net deze website met rekenmodule, om je eventuele besparing te bekijken:
http://berekenen.geld-gid...k/hypotheek-aflossen.html

Ideaal vind ik die berekening overigens niet... het gaat ervan uit dat je je volledige spaarkapitaal voor de vroegtijdige aflossing gebruikt. Dat zullen mensen niet gauw doen, bovendien mag dat bijna nooit boetevrij. Ook moet je in je achterhoofd houden dat die besparing wel leuk is, maar dat het je dus ook initieel je spaargeld 'gekost' heeft. Duurt jaren voordat je er echt voordeel van hebt. Vul je alleen je af te lossen kapitaal in, dan klopt het rendement weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

slashdev schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:34:
Stel.... je hebt een hypotheek lopen met 4.7 % rente.
Is het dan nu niet gunstiger om eerder af te lossen in plaats van je centen weg te zetten tegen 2.3 % op een spaarrekening?
Kan, maar het ligt er aan wat je met het geld voor ogen hebt. Ik spaar om straks mijn huis in te kunnen richten. Dan kan ik wel gaan aflossen, en betaal ik per maand minder voor het huis... Maar waar koop ik dan de meubels etc. van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Gast1981 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:37:
Weg is weg, dat klopt wel, ik heb liever ook zo min mogelijk lening uitstaan, maar ik ben het eens met Bastien dat de overheid toch niet plotsklaps de hele HRA eruit gooit. Dat zal stapsgewijs gaan en ik hoop ook dat ze tegen die tijd dan ook (bijv belastingtechnisch) gaan stimuleren de hypotheek af te lossen. Op dit moment vind ik het, zeker gezien het voordeel van de HRA, nog niet de moeite waard om af te lossen.

Overigens vond ik net deze website met rekenmodule, om je eventuele besparing te bekijken:
http://berekenen.geld-gid...k/hypotheek-aflossen.html

Ideaal vind ik die berekening overigens niet... het gaat ervan uit dat je je volledige spaarkapitaal voor de vroegtijdige aflossing gebruikt. Dat zullen mensen niet gauw doen, bovendien mag dat bijna nooit boetevrij. Ook moet je in je achterhoofd houden dat die besparing wel leuk is, maar dat het je dus ook initieel je spaargeld 'gekost' heeft. Duurt jaren voordat je er echt voordeel van hebt. Vul je alleen je af te lossen kapitaal in, dan klopt het rendement weer niet.
In principe kan je dat ook zelf uitrekenen: als ik ~27000 heb, en ik wil daarvan 7000 aflossen, dan vul ik gewoon in dat ik 7000 euro heb en de beslagvrije voet op 0 ligt. Dan rekent dat ding keurig voor me uit hoe het zit.
Met 5,3% rente kan het met 42% belasting nog net uit om af te lossen als je over de volledige aflossing VRH zou moeten betalen (bespaart 117 euro op jaarbasis netto). Zit je lager qua hypotheekrente, dan zal dat al snel de andere kant op slaan.

Waar dat ding overigens geen rekening mee houdt is de zorgtoeslag. HRA is ook van toepassing op het toetsingsinkomen voor zorgtoeslag. Als je door toepassing van HRA nog zorgtoeslag krijgt zorgt aflossen ervoor dat je daar mogelijk ook een deel van terug mag gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Klopt, op die manier heb ik er ook al naar gekeken. Bijv 5000 Euro boven de VRH drempel, dat willen aflossen, dus dat als kapitaal ingevuld (vrijstelling = 0). Met een hypo-rente van 5,25% en een spaarrente van, gemiddeld 2,2% momenteel, zou je netto ongeveer 100 Euro per jaar besparen. Maarja, die 5000 Euro is dan niet meer vrij te besteden. Echt "weg" is het overigens ook niet ;)

edit: Houdt die berekening eigenlijk verder nog rekening met de hypotheekvorm? Voor het aflossingsvrije deel lijkt het wel stand te houden, maar je kan ook bijstorten in je spaargedeelte las ik. Mogelijk dat de berekening en het resultaat dan iets anders worden.

edit2: Ik lees nu ook over de variant om voor je aflossingsvrije deel een bankspaarvariant op te zetten, waarin je belastingtechnisch voordelig kapitaal kunt opbouwen om je aflossingsvrije deel aan het einde v/d looptijd (grotendeels) af te lossen. Daar ga ik eens even meer over lezen, klinkt interessant! Je pakt hoge rente, vermijdt de VRH en hebt een zekerheidje voor je aflosvrije deel.

[ Voor 48% gewijzigd door Gast1981 op 01-08-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd, gisteravond mijn saldo overgeboekt van LPB naar mijn bank.
Geld staat er niet op, normaal is het binnen een dag geregeld.

Ik denk dat ik niet de enige ben die zijn saldo bij de #17 van de hoogste (hahahaha) rentes van Nederland heeft weggehaald.

Ik kom er nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:03:

Ik denk dat ik niet de enige ben die zijn saldo bij de #17 van de hoogste (hahahaha) rentes van Nederland heeft weggehaald.

Heb het ook overgemaakt (vanmorgen) en heb zojuist alles overgemaakt naar mijn standaard spaarrekening bij de ING met een bijna net zo magere 2,45%. Nu op zoek naar een beter alternatief, maar had nog niet direct zin om ergens een aanvraagprocedure op te starten. Overmaken naar een bestaande rekening met ietsje meer rente is een quick win, weinig moeite en zou gek zijn om t niet te doen.. Nu nog iets permanenters zien te vinden :(

Misschien centraalbeheer met 2,6%?
https://www.centraalbeheer.nl/prive/renteplus-rekening

[ Voor 9% gewijzigd door ReneDD op 01-08-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
SNS bank internetsparen kun je ook nemen.
2,65%
Deze heb ik al een tijd naast mijn ING rekening.
Op de ING spaarrekening laat ik net een paar duizend euro staan voor quick access, en de rest gaat naar SNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die paar tiende procenten ga ik geen nieuwe spaarrekeningen meer openen. Dus ook voor mij gewoon hup op de spaarrekening welke ik heb bij de bank waar ik een betaalrekening heb.

Wat je momenteel beste kunt doen, boek je vakantie of vliegticket maar mooi ruim vooruit, want met inflatie en lage rente word dat geld toch minder waard, maar je vliegticket is wel goedkoper.

Lig er verder ook niet wakker van, ik heb veel in deposito's gezet en pluk daar de grootste vruchten van aan einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:11

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ee

Als ik jouw posts leest hier in dit topic ben jij recordhouder geld overboeken van LPB naar andere spaarbanken en v.v.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 17:09

Heb je niet toevallig guldens overgemaakt ? :+

edit
Zelf wat in een deposito staan van LPB (actie vorig jaar met 3,95%), Moneyou rekeningen en wat 'slapende' spaarrekeningen. Mochten die flink omhoog gaan dan kan er overgeheveld worden. Maar dan moet het verschil wel aanzienlijk zijn. Voorlopig zie ik dat niet gebeuren.

[ Voor 23% gewijzigd door SeeS op 02-08-2012 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het lijkt haast alsof je een emotionele band had met deze bank en nu teleurgesteld cq. boos bent. Is dat wel gezond?

Als zij over een jaar weer de hoogste rente hebben ga je ook niet terug? Dan kies je voor iets met een lagere rente, puur door de emotionele lading die lpb voor je heeft?

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.