Heb nog niet eerder gepost in dit topic, maar lees al wel een tijdje mee. De laatste berichten zie ik dat er nogal wat onduidelijkheid is over de basebands en ik zal proberen dit enigszins te verduidelijken. Loop al vanaf de eerste Nightlies mee met CM7, dus wellicht zijn deze ervaringen minder bruikbaar voor Stock-gebruikers.
Basebands- 218: Zeer stabiel, aangezien aremcee (de dev van CM7 voor de O2x) deze baseband nog altijd gebruikt. Echter is de gesprekskwaliteit naar mijn mening belabberd.
- 405: Blauwe maandag op mijn telefoon gehad, maar maakte de telefoon destijds instabiel. Ook op XDA wordt over het algemeen het gebruik van deze baseband afgeraden.
- 502: Fantastische gesprekskwaliteit. Echter heb ik met deze baseband de meeste SOD's (Sleep of Death) moeten doorstaan.
- 622: Voor mij de absolute winnaar. Prima signaal en erg stabiel. Gesprekskwaliteit is al vaker aangestipt als minpunt (te luid geluid), maar wanneer in een gesprek het volume een tik hoger wordt gezet kan het daarna worden teruggebracht tot een fatsoenlijk volume. Als ik dit één keer heb gedaan heb ik er daarna bij volgende gesprekken ook geen last meer van.
- 622 GB: 622 versie aangepast voor Gingerbread. In mijn ervaring loopt je batterij binnen 10 uur leeg. Was er bij mij dus redelijk snel weer af.
RIL (Radio Interface Layer)
Hierbij is maar één ding wat je hoeft te onthouden en dat is BB en RIL moeten worden gematched! Het heeft geen toegevoegde waarde een 622 RIL te flashen als je een 405 BB op je telefoon hebt. Het technische verhaal hierachter is prima te vinden via
Google.
Mocht je besluiten de 622 GB baseband te willen gebruiken dien je in het achterhoofd te houden dat de bijbehorende RIL niet werkt (i.c.m. CM7, met stock schijnt het wel te werken). In plaats daarvan kan de 'normale' 622 RIL gebruikt worden. In de MediaFire map van een zekere
Temasek (XDA-gebruiker) vindt je alle nuttige bestanden zoals deze RILs, maar ook basebands. Bij mij steevast in de bladwijzerwerkbalk.
Baseband flashen en CWM
Sinds de aankoop van mijn O2x heeft deze al vele basebands in gebruik gehad. In tegenstelling tot wat eerder werd aangegeven kan ik dus ook melden dat het prima mogelijk is na het flashen van een baseband een CWM-backup terug te plaatsen. Het enige wat in acht moet worden genomen is dat je na de restore niet vergeet de nieuwe bijbehorende RIL te flashen. Om mezelf ervan te verzekeren dat er geen verkeerde bestanden achterblijven hanteer ik meestal dit stappenplan:
- Backup aanmaken in ClockWorkMod (installeer van te voren de nieuwste versie)
- Nieuwe baseband flashen middels SmartFlash
- CWM openen en mappen 'cache', 'system' en Dalvik Cache wipen
- ROM opnieuw flashen (zelfde zip-bestand als wat voor de baseband-update is gebruikt of een update daarvan, geen andere ROM)
- RIL behorend bij geflashte baseband / vorkKernel met juiste RIL flag flashen (info over vorkKernel en haar flags vindt je hier)
- Telefoon opstarten en na opstarten nog eenmaal rebooten
- Done!
Battery Drain
(Bijna) iedereen die hier mee leest heeft wel eens zijn battery stats gewiped. Dit heeft zo zijn voordelen, omdat elke ROM anders met de batterij om gaat en dus met een schone lei zou moeten beginnen. Echter moet hierbij in acht worden genomen dat na een wipe de batterij eerst meerdere keren opgeladen en ontladen moet worden voordat de effecten naar voren komen.
Mocht je dus besluiten een tijdje bij CM7 te blijven (of welke ROM dan ook):
- Zoek in de Market naar 'BatteryCalibration' (root vereist!)
- Laad de batterij op totdat in de app wordt aangegeven dat je batterij op 100% en nabij de 4200mV zit
- Druk op 'Battery Calibration' en ontkoppel je lader
- Je kunt je telefoon nu normaal gebruiken
In eerste instantie zal de battery drain nu dramatisch zijn. Pas na enkele malen op- en ontladen zul je gaan merken dat je telefoon langer mee gaat. Ik ben in de afgelopen dagen van 12 uur naar 24 uur gegaan, met behoud van dezelfde baseband en ROM.
Ik hoop dat de hier geposte opmerkingen duidelijkheid scheppen en jullie middels deze tips net zo tevreden worden met deze telefoon als ik ben.