+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Gebruik zelf ook liever kleinere kaartjes, je weet maar nooit, kaartjes van 16 GB bv. Voor video is het dal weer handig, dan gaat het hard met de megabytes. Maar als een kaartje met 64 GB aan foto's kapot gaat ben je er ziek van.Wijnands schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:49:
[...]
Hm, wordt ook heel leuk als je kaartje problemen krijgt.
En dit probleem is kleiner wanneer je een kleiner kaartje gebruikt?Wijnands schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:49:
[...]
Hm, wordt ook heel leuk als je kaartje problemen krijgt.
Je moet hoe dan ook je foto's veilig opslaan, maar met een groot kaartje kan je juist zorgen dat ze extra veilig staan omdat je ze niet van je kaartje hoeft te wissen, dan heb je dus zelfs wanneer je op vakantie ben 2 opslag locaties.
Zelf wil ik een tweede 64GB kopen en dan alles dubbel opslaan.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Precies, volgens mij gaan we hier min of meer automatisch van uit (dat een hoge capaciteit kaart sneller faalt). Echter heb ik nog niets kunnen lezen over de "fault rate" van een kaartje met veel opslag versus een kaartje met minder opslag.Benjamin- schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:21:
[...]
En dit probleem is kleiner wanneer je een kleiner kaartje gebruikt?
[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 05-08-2011 13:03 ]
Met cameralabs kan ik (een beetje) meer verdiepen voordat ik de D5100 + accessoires ga aanschaffen bij een fotowinkel. Ik wil natuurlijk niet dat ik dingen (aangesmeerd) gaat kopen, terwijl ik het achteraf gezien helemaal niks mee heb of er iets mee doe.
Als toekomstige eigenaar zal ik deze topic wel in de gaten houden. Wellicht dat ik in de toekomst nog enkele op- en/of aanmerkingen ga maken.aramdin schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 20:13:
Het verbaasd me dat dit topic zo weinig pagina's heeft, had verwacht dat de camera populairder zou zijn. Of haast geen enkele eigenaar reageert hier
Nee, dat niet, maar eerder dat als een kaartje kapot gaat je alles kwijt bent ipv de helft als je het op 2 kaartjes zet. Aan de andere kant is de kans dat er een kaartje kapot gaat 2 keer zo groot als je 2 kaartjes gebruikt.aramdin schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:02:
[...]
Precies, volgens mij gaan we hier min of meer automatisch van uit (dat een hoge capaciteit kaart sneller faalt). Echter heb ik nog niets kunnen lezen over de "fault rate" van een kaartje met veel opslag versus een kaartje met minder opslag.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Waar je ook voor kiest, regelmatig formateren van de kaart in de camera is altijd een goed idee.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik ook niet, maar ik neem dan ook altijd mijn laptop mee op vakantie, verder is natuurlijk het voordeel van de D7000 en hogere dat je gewoon alles direct kan back-uppen, hierdoor heb je geen gezeur met ruimte en weet je zeker dat er niets kan gebeuren.Wijnands schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:20:
Ik kies express voor kleinere kaarten. Ik vind het geen prettig idee om een hele vakantie op een kaart te hebben. Die dingen kunnen defect raken, kwijt of de camera kan gejat worden.
Waar je ook voor kiest, regelmatig formateren van de kaart in de camera is altijd een goed idee.
Uiteindelijk heb je nooit 100% zekerheid, maar ik vind een groot kaartje toch echt veel prettiger werken, het is gewoon aan jezelf om die back-ups te doen, maar dat is altijd zo.
Graag gedaan.Dank je wel Benjamin voor je uitgebreide antwoord.
Met cameralabs kan ik (een beetje) meer verdiepen voordat ik de D5100 + accessoires ga aanschaffen bij een fotowinkel. Ik wil natuurlijk niet dat ik dingen (aangesmeerd) gaat kopen, terwijl ik het achteraf gezien helemaal niks mee heb of er iets mee doe.
Cameralabs is echt vooral een site voor beginners, er zitten zeker wel goede fotografen op die site waaronder de eigenaar, maar van wat ik heb gezien richt hij zich vooral op beginners en een stapje daarboven om het zo maar te zeggen, wil je echt advies om het echt een stap hoger te doen dan zijn er veel andere die betere informatie hebben, maar tegen die tijd weet je ook wel ongeveer wat je wilt weten en is dat makkelijker te vinden, het is dan ook wel moeilijk om 1 iemand te vinden doordat er maar weinig fotografen zijn die echt van alle type fotografie veel weten en die ook nog is alle verschillende gear heeft.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Over dat gridje gesproken. Sorry dat het een RTFM vraag gaat worden, maar is dat gridje ook te zien in de viewfinder?
Mijn neef kwam met een Nikon D70 en daar was wel een vergelijkbare grid te zien in de viewfinder.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Beviel deze keer een stuk beter. (Stond er dan ook helemaal alleen en zonder verkoper in mijn nek.)
Mijn keuze is nu dus definitief.
Morgen of overmorgen ga ik naar de Mediamarkt in Almere om de D5100 te kopen.
Daar kost de D5100 + 18-55 VR maar 639,- (Vs. 699,- bij de Saturn hier in Heerhugowaard.)
Ik zit daar dan toch vlakbij. (Eventuele aanspraak op garantie doe ik toch liever direct bij de fabrikant, En darbij staan mijn ouders dit hele jaar nog in Zeewolde op de camping en waarschijnijk volgend jaar ook nog.)
Hopelijk wordt het dit weekend nog redelijk mooi weer, Dan kan ik lekker op mijn gemak alles uitproberen op en rond de Camping.
P.S. Hoeveel foto's (Raw+Jpeg tegelijk) kun je ongeveer nemen met een 2GB Micro SD kaart? (Met adapter naar gewoon SD uiteraard, Ik voel er namelijk weinig voor om meteen een veel te dure SD kaart erbij aangesmeerd te krijgen door een MM verkoper en bestel die kaartjes dan ook liever op mijn gemak als ik volgende week weer thuis ben.)
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Meer dan 25,- ga ik in elk geval niet betalen voor een 8gb class 10 kaartje. (Mijn voorkeur gaat uit naar Sandisk of Kingston.)
Trouwens in de handleiding staat nergens vermeld dat je Micro SD met adapter kan gebruiken. Alleen echte SD kaartjes.
Offtopic Sandisk prijstip.
Mocht je in Amsterdam aanwezig zijn, dan is Foto Booms misschien een bezoekje waard.
http://www.fotobooms.nl/cat/0/1/15/747/sandisk.html
Ik zit net te kijken waar ik mn kaartje heb gekocht en zie dat een Kingston 16GB Class 10 slechts €22 kost, de Transcend variant is iets goedkoper met zn €20,80.
http://www.dataio.nl/shop...class-10-g2-kingston.html
http://www.dataio.nl/shop...c-class-10-transcend.html
Ik zou ook direct een goed kaartje erin stoppen, ben je gelijk klaar om te schieten/filmen
Vreemd, 8GB / 16.4MB voor een RAW plaatje is volgens mij >400 plaatjes, geen 343. Dan nog zou je met een 2GB kaartje 85 foto's kunnen maken in RAW, en meer dan 211 in jpg. Dus als dat voor nu genoeg is zou ik zeggen, kijk op je gemak rond voor de beste deal.Mawanella schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:04:
2 GB niet doen! Volgens deze website wordt minimaal 8 GB aanbevolen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
in vredesnaam niet zeg, eindeloos veel tijd en getreuzel over geheugenkaartjes, pleasezonoskar schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:21:
[...]
Vreemd, 8GB / 16.4MB voor een RAW plaatje is volgens mij >400 plaatjes, geen 343. Dan nog zou je met een 2GB kaartje 85 foto's kunnen maken in RAW, en meer dan 211 in jpg. Dus als dat voor nu genoeg is zou ik zeggen, kijk op je gemak rond voor de beste deal.

aramdin geeft een paar voorbeelden op van een webshop die goed beoordeelt wordt en goede prijzen heeft. Kaartje van 16 GB bestellen, wachten op de post en klaar.
@ zonoskar, sorry, en mee eens.
Anyways, niemand de rangefinder optie gebruikt? Ben heel benieuwd naar ervaringen.
Zal dus kijken wat voor kaartjes ze bij de MM in Almere hebben en wat die kosten, Als er iets acceptabels bijzit neem ik het wel mee. Anders gewoon een simpel kaartje wat ik later wel ergens anders voor gebruik als ik snellere/grotere kaarten voor de camera heb besteld.
Heb alle tijd van de wereld en mijn laptop heb ik mee. (Zit een sd kaart lezer in.)
Dus voor dit weekend alleen ga ik niet twee keer zoveel betalen.
Transcend is ook een optie, Maar ik heb daar een micro sd kaartje van dat defect is dus om dat merk sta ik niet echt te springen. (Zit nog wel garantie op, Maar daar moet ik nog achteraan gaan.)
- Metten
- Registratie: September 1999
- Laatst online: 12-09 14:18
ik hou het graag simpel
Mijn (8GB) MicroSD kaart met adapter werkt prima in mijn D5000, en dat zal heus niet anders zijn bij de D5100. 2GB is natuurlijk genoeg om de-tijd-die-je-op-je-nieuwe-kaart-wacht te overbruggen en wat te expirimenteren. Ik zou als je van plan bent RAW+JPEG te gaan schieten dan is een 16GB kaart misschien wel te overwegen. Bedenk je trouwens wel dat als je RAW+JPEG gaat schieten, je thuisopslag heel snel heel veel ruimte in gaat nemen.Mawanella schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:04:
2 GB niet doen! Volgens deze website wordt minimaal 8 GB aanbevolen.
Trouwens in de handleiding staat nergens vermeld dat je Micro SD met adapter kan gebruiken. Alleen echte SD kaartjes.
Offtopic Sandisk prijstip.
Mocht je in Amsterdam aanwezig zijn, dan is Foto Booms misschien een bezoekje waard.
http://www.fotobooms.nl/cat/0/1/15/747/sandisk.html
Ik heb de Camera vorige week donderdag gekocht samen met een 8GB Sandisk Ultra SD kaartje (Class 6, €24,95)
Inmiddels is het eindelijk mooi weer dus straks maar eens gaan rondlopen en wat foto's maken.
Had ook al een tas gezien die mij wel geschikt leek (Lowepro Slingshot 102 AW, Op aanrade van een kennis. Kan die helaas pas bestellen als ik weer thuis ben want ik heb mijn creditcard niet bij.)
Nu alleen nog kijken voor een UV Filter en een lens schoonmaak setje. (+ 1 of 2 Extra SD kaarten.)
En dan heb ik voorlopig alles wel denk ik.
Misschien wel leuk voor jullie om te zien, De tweede foto die ik gemaakt heb met het toestel (Alles nog op factory defaults.)
Hierna nog een stuk of twintig test foto's van mijn hond gemaakt voor ik erachter kwam dat VR op de Lens uitstond. (Moet zo in de doos gezeten hebben want ik ben er niet aangeweest.)
Daarbij zat ik er met de focus volgens mij ook naast, (Had voor single point moeten gaan.)
Ach ja, Van je fouten moet je leren.
Onuitgenodigt bezoek in de voortent, Voor mijn hond het doorkreeg:

Gespot, maar nog niet te koop voor zover ik kan zien. [heb zelf erg veel plezier gehad cq heb erg veel plezier van een ander boek van Dre de Man, "fotograferen met een professionele Nikon"].
Heb mijn Nikon D5100 weer terug, de GH2 is weer naar m'n vriendin. Nog wat zitten spelen en ik kan niet anders zeggen dat de output erg goed is. Deze camera verdient een mooie lens, zal binnenkort eens mijn 105mm macro uitpoberen, kwalitatief de beste lens die ik heb.
experimentje: ISO 2500, F8, 1/60e seconde. uit de hand genomen. Raw, en zonder bewerking in Lightroom naar jpg [dus geen ruisreductie]

Mijn bescheiden mening:Metten schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:57:
[...]
Mijn (8GB) MicroSD kaart met adapter werkt prima in mijn D5000, en dat zal heus niet anders zijn bij de D5100. 2GB is natuurlijk genoeg om de-tijd-die-je-op-je-nieuwe-kaart-wacht te overbruggen en wat te expirimenteren.
Het zal best dat een MicroSD met adapter werkt op een D5100, maar ik neem liever de aanbevelingen van Nikon aan. Het lijkt mij beter dat beginners Nikon van harte kunnen aannemen
En al kan een 2GB gebruikt worden om te overbruggen naar meer GB's, het is wel zonde van het geld.
Want eenmaal een grotere kaart in bezit, dan ligt de 2GB toch stof te happen. 2GB als reservekaart lijkt mij ook niet handig. Een (minimaal) 8GB reservekaart is tegenwoordig echt niet duur.
Andere onderwerpen:
- Wat betreft het SD kaart klepje. Deze rammelt bij mij niet.
- Bedankt Amrit voor de boekentip.
Omdat er geen NL boek te vinden was over de D5100, heb ik maar het boek Nikon D5100: From Snapshots to Great Shots besteld.

Het boek heeft zelfs een flickr groep. En ik zag dat Rob Sylvan ook een D5100 set heeft gemaakt.
- Metten
ik hou het graag simpel
Natuurlijk is het aan te raden om een normale SD kaart te gebruiken (minder complex dus betrouwbaarder), maar in 99,9% van de gevallen zal het heus wel werken. Het ging ook om het gebruiken van een oplossing die al voorhanden was en was bedoeld als tijdelijke oplossing voordat er een échte kaart aangeschaft zou worden. Inmiddels heeft Sato al een D5100 met een 'echte' kaart gekocht overigensMawanella schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:28:
[...]
Mijn bescheiden mening:
Het zal best dat een MicroSD met adapter werkt op een D5100, maar ik neem liever de aanbevelingen van Nikon aan. Het lijkt mij beter dat beginners Nikon van harte kunnen aannemen
En al kan een 2GB gebruikt worden om te overbruggen naar meer GB's, het is wel zonde van het geld.
Want eenmaal een grotere kaart in bezit, dan ligt de 2GB toch stof te happen. 2GB als reservekaart lijkt mij ook niet handig. Een (minimaal) 8GB reservekaart is tegenwoordig echt niet duur.
Andere onderwerpen:
- Wat betreft het SD kaart klepje. Deze rammelt bij mij niet.
- Bedankt Amrit voor de boekentip.
Omdat er geen NL boek te vinden was over de D5100, heb ik maar het boek Nikon D5100: From Snapshots to Great Shots besteld.
[afbeelding]
Het boek heeft zelfs een flickr groep. En ik zag dat Rob Sylvan ook een D5100 set heeft gemaakt.
En volgens mij werkt Camera Raw 6.hupeldepup niet in CS4 en lager.
Dus ik zie zelfs 3 Adobe mogelijken:
Of je koopt Lightroom 3 upgrade.
Je moet minimaal LR 3.4 hebben. Correctie: LR 3.4.1 vanwege een JPEG bug.
Of je haalt Photoshop Elements 9 deze ondersteunt ook Camera Raw 6.4.x
Of je gebruikt Adobe DNG Converter 6.4.
Verwijderd
- Metten
ik hou het graag simpel
De ISO/ruisprestaties van de sensor van de D5100 zijn iets beter. Het uitklapscherm met scharnier aan de linkerkant is makkelijk bij filmen of fotograferen vanuit afwijkende hoeken, maar heeft als nadeel dat de knoppen die bij andere Nikons links van het scherm zitten (makkelijk met linkerhand te bedienen) nu her en der over de camera verspreid zijn. Ergonomisch hebben ze beide dus voor- en nadelen.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:04:
Is de D5100 veel beter dan de D3100? ik denk dat hij eerder gericht is op betere film mogelijkheden met het scherm en een mic output. Maar is het daarnaast het extra bedrag waard?
Zie natuurlijk ook de reviews van de D3100 en de D5100 op DPReview.
[ Voor 3% gewijzigd door Metten op 18-08-2011 11:38 ]
Veel video's zijn gericht voor beginners
Ook heeft hij de D5100 besproken en er is zelfs een users guide waarvan ik deel 2 niet kan vinden
En voor iBram15. Om (makkelijker) te vergelijken. De D3100 review en de users guide.
Verwijderd
Verwijderd
JaredPolin ken ik al, en heb al veel filmpjes van heb gezien, net als veel andere D3100 filmpjes.
Daarbij heb ik 'm ook mooi goedkoop kunnen halen!
MM had een actie (stapelvoordeel heette het geloof ik).
Als je 3 producten kocht met een totaal bedrag van €700,- zou je €105,- korting krijgen.
Dus een D5100 (+ 18-55mm VR) voor €650,- + SD kaart en tas van +/- €75,- - €105,- = €620,- voor de hele set.
Verwijderd
Ik neem aan dat de op de d3000 ook een 18-55 kitlens had. Had je nooit het gevoel zoom tekort te komen?
Tijdens het spelen met de d5100 viel me op dat door de constructie van het klapscherm, de ergonomie van de knoppen een beetje tegen valt (ivm de d3100). Hoe ervaar jij dat?
Verwijderd
Hmm geen autofocus zie ik, toch vrij belangrijk voor mijn lenzen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 16:08 ]
- Metten
ik hou het graag simpel
De D5100 mist ten opzichte van de D90 inderdaad de ingebouwde autofocusmotor. Verder heeft de D5100 een pentamirror zoeker ipv het pentaprisma van de D90 (= helderder en groter) en heeft de D5100 minder bedieningsknoppen en geen display bovenop. De D5100 heeft een betere sensor, kan beter filmen dan de D90 en biedt een uitklapscherm.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:04:
Ik was van plan mijn D40 te upgraden naar een D90, maar de prijs van de D5100 is dezelfde, waar zitten nu juist de verschillen? De D5100 heeft toch betere specs dan de D90? Of mis ik hier iets?
Ik snap deze zin niet, want je hebt toch een D40. Deze heeft (toch!) geen autofocusmotor.[b][message=36610725,noline]
Ik neem dan aan dat je AF-S objectieven hebt. Geen enkele probleem indien je dan upgrade naar de D5100 (en helemaal niet naar de D90).
Hoe dan ook alle voordelen van de D5100 en de D90 in 1 overzicht.
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D90
Het volgende dient u te nemen met een korrel zout, Ik ben immers absoluut geen expert maar heb wel zojuist zelf de keuze gemaakt tussen de D90 en D5100 (In het voordeel van de laatste.) en heb daar absoluut geen spijt van.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:04:
Ik was van plan mijn D40 te upgraden naar een D90, maar de prijs van de D5100 is dezelfde, waar zitten nu juist de verschillen? De D5100 heeft toch betere specs dan de D90? Of mis ik hier iets?
Grootste verschil is toch wel dat de D5100 net nieuw is en de D90 eigenlijk al EOL had moeten zijn (End Of Life en dus niet meer verkrijgbaar.) De D90 is immers opgevolgt door de D7000.
Maar ja, Zolang er mensen zijn die de D90 nog willen kopen blijft Nikon ze uiteraard maken.
Als je graag een autofocus in de body wilt en al die extra knopjes op de body spaar dan door voor een D7000, Zo niet pak dan de D5100. Werken met het 'quick'menu voor instellingen als witbalans en exposure is echt geen straf zolang het niet super snel hoeft.
Maar als het wel snel zou moeten ga ik al snel aan sport fotografie denken en dan verwijs ik je door naar de D7000 vanwege het betere autofocus systeem.
Nee ik ben zeer tevreden over de bediening van de D5100 en kan dit toestel aan iedereen aanraden ondanks dat ik er nog geen 100 foto's mee gemaakt heb. (Neem graag de tijd en heb hem nog niet zo heel lang.)
Nu ben ik een beginner zonder camera verleden en ik kan mij best voorstellen dat als je een ander Nikon toestel gewend bent de indeling van de knoppen op de D5100 even schrikken kan zijn, Maar volgens mij went dat vanzelf wel.
Ik vind het heerlijk omdat je alles met je rechterhand kunt doen en dus je linker hand niet onder de lens vandaan hoeft te halen.
------------------------------------------------
Nog steeds op zoek naar een tas maar ik kom er echt niet uit, Dus maar een post aangemaakt in: Centraal Fototas Topic - Deeltje 4 (Budget Max. 100/120 Euro)
Moet eigenlijk ook nog op zoek naar een statief voor landschapsfotografie (Vind dat tot nog toe wel het leukst om te doen.) Budget daarvoor Max. ~150 Euro.
UV filter ga ik niet kopen voor de kitlens. (Ding kost maar 80/90 euro nieuw en veel zal ik hem niet gaan gebruiken verwaht ik.)
Andere aankopen die ik wil gaan doen:
35mm F1.8 Prime. (Hoe eerder hoe beter want voor die 180 euro hoef je het niet te laten, Kitlens is op mijn kamer al moeilijk en flitsen wil ik liever niet.) De 35mm lijkt mij een betere keuze dan de 50mm F1.8
55-200 om wat meer zoomberijk te hebben indien nodig, Hier moet ik nog even over nadenken. Maar ook voor deze geld dat het voor 180 euro moeilijk een miskoop an zijn.
Met die twee erbij heb ik volgens mij wel een leuk beginnersetje om mee te expirimenteren en dan kom ik er vanzelf achter wat mijn werkelijke wensen zijn op het gebied van fotografie.
Dan nog iets anders, Voldoet de bijgeleverde software voor het openen en bewerken van de RAW bestanden of is dat dermate traag/systeem verhinderend dat ik beter voor een alternatief kan gaan kijken?
En indien ik beter voor een ander programma zou kiezen, Wat is dan be beste keuze? (Zit op windows 7.)
[ Voor 3% gewijzigd door Sato op 22-08-2011 15:05 ]
Ik had voor mijn D3000 al de 18-55 kitlens. Natuurlijk een goedkope lens, maar voor dat geld maakt 'ie prima foto's. Ik ben student en het is voor mij een 'uit de hand gelopen' hobby. Veel geld heb ik er niet voor. Ik heb nu een set van 18-55 mm kitlens, 55-200 telelens en een 35mm 1/8 prime lens. Daarmee red ik het, tot nu toe, prima qua bereik. De 18-55mm lens gebruik ik veruit het meest, en als ik het nodig heb kan ik altijd voor extra zoom bereik zorgen door mijn telelens er op te schroeven.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:39:
Inderdaad een mooie prijs, voor een hele goie camera!
Ik neem aan dat de op de d3000 ook een 18-55 kitlens had. Had je nooit het gevoel zoom tekort te komen?
Tijdens het spelen met de d5100 viel me op dat door de constructie van het klapscherm, de ergonomie van de knoppen een beetje tegen valt (ivm de d3100). Hoe ervaar jij dat?
De knoppen waren even wennen, maar ik vond het niet erg. Even 2 dagen oefenen met waar welke knop zat, en vanaf dat moment kon ik dit toestel ook 'blind' (of in het donker) bedienen. Prima dus!
Ben echt super blij met dit geweldige toestel!!!
Beste is een discussie op zich... Meest gebruikte is Adobe Lightroom: pricewatch: Adobe Photoshop Lightroom 3.0 NL (PC)Sato schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:00:
[...]
En indien ik beter voor een ander programma zou kiezen, Wat is dan de beste keuze? (Zit op windows 7.)
nu bij Selexyz: (mag met al mijn reclame wel korting krijgenAmrit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:43:
[afbeelding]
Gespot, maar nog niet te koop voor zover ik kan zien. [heb zelf erg veel plezier gehad cq heb erg veel plezier van een ander boek van Dre de Man, "fotograferen met een professionele Nikon"].
...
http://www.selexyz.nl/pro...eren-met-een-nikon-d5100/
Naast het gemoemde Adobe Photoshop Lightoom is er ook een andere Adobe product.Sato schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:00:
[...]
Dan nog iets anders, Voldoet de bijgeleverde software voor het openen en bewerken van de RAW bestanden of is dat dermate traag/systeem verhinderend dat ik beter voor een alternatief kan gaan kijken?
En indien ik beter voor een ander programma zou kiezen, Wat is dan be beste keuze? (Zit op windows 7.)
Adobe Photoshop Elements 9 met de Camera Raw plugin. Voordeel van Elements tov Lightroom is de prijs, scheelt al gauw 100 Euro of meer. Een andere bekende is CaptureOne 6.2.2 Express (zit gemiddeld rond de 100 Euro).
Tot slot rawtherapee. Eerlijk gezegd weet ik niet of deze wel werkt voor de D5100 NEFjes.
Volgens een snelle zoektocht op google moeten de NEF files van de D5100 onderstuend worden, Ben nu bezig met instaleren en zal het zo testen.Mawanella schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:21:
[...]Tot slot rawtherapee. Eerlijk gezegd weet ik niet of deze wel werkt voor de D5100 NEFjes.
---
Gisteren al even bezig geweest met een trial versie van Adobe Lightroom, Ben zeer onder de indruk van wat er nog uit een foto te halen is die op het eerst gezicht mislukt lijkt.
---
18-55 Kitlens is niet te doen bij mij binnen (Nu kan ik ook de gordijnen opengooien maar daar heb ik geen zin in.)
Zal de 35mm F1.8 Prime binnenkort maar eens gaan halen, Maar ik heb daar echter nog wel een vraag over.
Die lens heeft voor zover ik zo snel kan zien geen VR, Is dat omdat VR bij zo'n lens geen nut heeft of zit het er gewoon niet op. (De 50mm heeft het ook niet voor zover ik zie. En de 85mm wel maar die wordt aangeduid als macro lens en is ook een stuk duurder.)
Moet ik mij daar zorgen over maken (Heb nog wat moeite met geheel stil staan.) of ga ik daar niets van terug zien in mijn foto's?
Je zal de VR niet missen, en ik spreek uit ervaring. Ik denk dat je bij een 18-55mm kitlens eigenlijk ook geen VR nodig hebt, maar het is mooi dat dit er op zit. VR is mooi vanaf ongeveer 55mm, volgens mij. Ik heb het in ieder geval nooit gemist op mijn 35mm 1/8.Sato schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:56:
[...]
18-55 Kitlens is niet te doen bij mij binnen (Nu kan ik ook de gordijnen opengooien maar daar heb ik geen zin in.)
Zal de 35mm F1.8 Prime binnenkort maar eens gaan halen, Maar ik heb daar echter nog wel een vraag over.
Die lens heeft voor zover ik zo snel kan zien geen VR, Is dat omdat VR bij zo'n lens geen nut heeft of zit het er gewoon niet op. (De 50mm heeft het ook niet voor zover ik zie. En de 85mm wel maar die wordt aangeduid als macro lens en is ook een stuk duurder.)
Moet ik mij daar zorgen over maken (Heb nog wat moeite met geheel stil staan.) of ga ik daar niets van terug zien in mijn foto's?
Ik vermoed dat VR niet nodig zal zijn op de 35mm f/1.8 en op 50mm f/1.4 / 50mm f/1.8. T.o.v. van de 18-55mm zijn deze objectieven veel lichtsterker. Ken Rockwell zegt in het kort over de 35mm f/1.8Sato schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:56:
[...]
A fast, light, inexpensive normal lens for Nikon's DX cameras, especially for use in low-light without flash.
Ja, Maar dat geeft niet de resultaten die ik wil. (Teveel ruis.)Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:01:
@Sato: heb je al geprobeerd om de ISO te verhogen op de 18-55 lens?
Uiteraard moet ik nog veel leren en doe ik vast nog het een en ander fout. (Moet nog eens goed gaan kijken in de instellingen van de camera want ik heb het idee dat ik daarin iets fout gedaan heb.)
Maar om Technic Lego vast te leggen lijkt de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G mij een stuk beter geschikt (Tegenover de kitlens.)
De Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G gaat er in ieder geval komen, Liefst deze week nog.
En dan hopenlijk binnenkort eens echt mooi weer als ik weer op de camping zit, Kan ik gelijk testen of ik 35mm ook fijn vind voor natuur en landschap fotografie.
http://imageshack.us/photo/my-images/844/dsc0187ko.jpg
Zo is het dus bij elke foto. Deze is geschoten in Manual modus.
http://imageshack.us/photo/my-images/6/dsc0168rp.jpg
Auto Modus
Gr. Tim
Verschil tussen auto en manual kan twee oorzaken hebben. Ten eerste, de filtssterkte, misschien was er meer omgevingslicht toen je in manual schoot waardoor hij minder sterk flitste. Ook kun je in manual de flitssterkte handmatig compenseren. Het kan dus zijn dat hij daardoor minder sterk heeft geflitst. Ten tweede, de afstand tot je onderwerp. Als die bij manual groter was, heb je er ook minder last van.
Verwijderd
Ben begonnen met een d40 zo'n 3 jaar geleden, en uiteindelijk toch maar overgestapt.
Tot nu toe nog geen spijt, een d40 vind ik nog steeds een prachtig dingetje, maar deze is helemaal geweldig.
Grootste pluspunten vind ik het scherm, en de vele nieuwe functies, en dan bedoel ik de nuttige
En niet te vergeten de sensor, met als nadeel dat mijn in de loop der jaren verzamelde 128,254,1gig kaarten een beetje waardeloos zijn.
Al die fun-functies hadden van mij niet gehoeven, maar ja, die krijg je er "gratis" bij
Maar goed, dit begint op een review te lijken dus hier de vragen.
Hoe kan je zien als je een foto bekijkt wanneer de vergroting 1:1 is?
Waarom gebruikt de camera in de "groentjes"
Hoe kan het dat in de scene mode "nachtportret" en sluitertijd 1/2 bijv. dat de flitsmode slow is?
Maar als ik Manuel dezelfde sluitertijd selecteer het effect hetzelfde is? toch?
Zeker geen defect, het is een bekend probleem bij gebruik van de ingebouwde flitser samen met een wat grotere groothoeklens. Het effect gaat weg als je verder inzoomt. Als je ook wilt kunnen flitsen 'op groothoek' dan zal je een externe flitser moeten gebruiken.Timmet schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:39:
Bedankt voor de reacties. Het is dus geen defect aan mijn camera? Ik heb hem wel verzekerd, maar zou vooralsnog erg zonde zijn.
Overigens heb je voor defecten aan je camera (die je niet zelf hebt aangericht
Ligt voornamelijk aan de class 10 kaartjes als ik wiki zo lees.zonoskar schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:08:
Zit er zoveel verschil in die class 10 kaartjes? Of ligt het aan de D5100?
Wikipedia: Secure Digital
De 100x Kingston heeft 15 MB/s write en read speed maximaal.
In het blad Chip Foto-Video 05/2011 staat een megatest van 100 geheugenkaarten, deels CF, deels SDXC en deels SDHC. Verschillende merken met class 10 of lager.
Ik weet niet welke Sandisk VideoHD kaartje je hebt, maar om een voorbeeld te geven. De Sandisk SDC Extreme HD video 32GB Class 10 heeft een write speed van 34.09 MB/s en een read speed van 40,52 MB/s.
Verwijderd
Kaartjes die de camera in zijn geweest, zijn op de pc alleen als "alleen lezen" beschikbaar.
Het gekke is dat mijn el-cheapo nokia er geen moeite mee heeft om er op te schrijven.
Maar vreemd vind ik het wel.
Ter informatie, het zijn kaartjes van 254Mb, 2Gb en 8Gb.
- beschuit
- Registratie: Augustus 2002
- Laatst online: 11-09 17:02
Why yes, a bulletproof vest
Het is overduidelijk een snelle copy & paste job van een van zijn vorige boeken. Er staan regelmatig verwijzingen in naar zaken die niet op een D5100 zitten, het is erg opppervlakkig over de ins & outs van de D5100, diverse foto's van D5100 onderdelen zijn niet eens van een D5100 en het bevat erg veel algemene fotografie informatie voor absolute beginners.
Als boek om je D5100 van binnen en van buiten te leren kennen is het volledig ongeschikt, als je zoiets zoekt dit boek niet kopen.
[ Voor 95% gewijzigd door Universal Creations op 14-09-2011 02:09 ]
- beschuit
- Registratie: Augustus 2002
- Laatst online: 11-09 17:02
Why yes, a bulletproof vest
Crossposten is simpelweg niet toegestaan, zie ook: Het algemeen beleid #quickstart punt 9. Voor meer vragen en opmerkingen hierover: dm sturen
Graag weer ontopic.
[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 14-09-2011 12:06 ]
Nogmaals excuses!
Is dit normaal gedrag of ligt het aan de lens? Ik heb verder geen andere AF lenzen, dus ik kan niet even proberen.
Maar om kort antwoord te geven: je vraagt te veel van je systeem om in het donker scherp te stellen.
Als ik op de knop druk stelt ie gewoon scherp, dus er is zat licht om scherp te stellen, ook in liveview. Is er voor AF-F dan zoveel meer licht nodig dan voor gewoon AF?Universal Creations schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:42:
Voor AF is licht nodig. De hoeveelheid licht die nodig is, hangt met name af van de camera. Omdat dit een f/2.8 lens is, mag je er vanuit gaan dat deze hoeveelheid licht genoeg is. Dan als laatste komt nog een stuk communicatie tussen lens en camera.
Maar om kort antwoord te geven: je vraagt te veel van je systeem om in het donker scherp te stellen.
Mee eens.beschuit schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:42:
Ik snap best dat dionibeatbox zijn vraag over de keuze tussen een D90 en D5100 ook hier stelt. In de D90 sectie zullen waarschijnlijk weinig D5100 gebruikers te vinden zijn en omgekeerd. Ik zie het probleem niet.
Dus,
Ben ik het D90 topic maar even ingedoken voor je.dionibeatbox schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:06:
Excuses, ik wist niet dat crossposten verboden wasIk heb, zoals beschuit het al zei, inderdaad de vraag in beide topics gevraagd met de bedoeling van 2 kanten te horen waarom de door hun gekozen DSLR het beste was.
Nogmaals excuses!
Omdat AF-F onder liveview continue focust, ga ik er vanuit dat dit werkt met contrast-detectie en niet met fase-detectie. Fase-detectie werkt een stuk sneller, maar daarvoor moet de spiegel omlaag staan bij een normale dslr.zonoskar schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:57:
[...]
Als ik op de knop druk stelt ie gewoon scherp, dus er is zat licht om scherp te stellen, ook in liveview. Is er voor AF-F dan zoveel meer licht nodig dan voor gewoon AF?
Doet de AF-F het wel bij voldoende licht?zonoskar schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:57:
[...]
Als ik op de knop druk stelt ie gewoon scherp, dus er is zat licht om scherp te stellen, ook in liveview. Is er voor AF-F dan zoveel meer licht nodig dan voor gewoon AF?
Ja, nu met voldoende licht doet hij het wel. Het zou het handigst zijn als iemand met een D5100 en een Nikon 16-85 (oid) vanavond even test. Het licht bij mij thuis is zodanig dat de camera ISO2000 f2.8 en 1/30s instelt.aramdin schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:02:
Doet de AF-F het wel bij voldoende licht?
Bij mij is AF-F niet consequent. Ik heb 3 objecten geselecteerd op verschillende afstanden tot te camera: TV (geeft licht, dus veel licht en contrast), flesje cola (staat onder een lamp, dus best wat licht en contrast) en een magazine (licht niet direct onder een lamp, dus donker en niet heel veel contrast. Ik zet liveview aan met AF-F als scherpstel modus:
- richt camera op TV: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op flesje: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op magazine: AF-F doet niks, begint ook niet eens aan scherp stellen.
-Terug naar het flesje -> AF-F doet nog steeds niks.
Ok, dus zo ver zou je zeggen logisch. Weinig contrast = geen AF, al snap ik niet waarom er niet scherp gesteld wordt als ik weer terug naar het flesje ga. Maar als ik TV->magazine->flesje->magazine doe, krijg ik hetzelfde gedrag. Dus op de magazine stelt ie scherp, waar dat eerst niet lukte. Op het flesje stelt ie niet scherp, wat eerst wel lukte.
Snappen jullie het nog? Camera instellingen zijn op het donkerste object f2.8 1/30s iso2000.
thanks
Ik heb mijne vorige week binnen gekregen en heb het even voor je getest.zonoskar schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:01:
kan iemand dit proberen zodat ik weet of mijn D5100 kapot is of niet.
Bij mij is AF-F niet consequent. Ik heb 3 objecten geselecteerd op verschillende afstanden tot te camera: TV (geeft licht, dus veel licht en contrast), flesje cola (staat onder een lamp, dus best wat licht en contrast) en een magazine (licht niet direct onder een lamp, dus donker en niet heel veel contrast. Ik zet liveview aan met AF-F als scherpstel modus:
- richt camera op TV: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op flesje: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op magazine: AF-F doet niks, begint ook niet eens aan scherp stellen.
-Terug naar het flesje -> AF-F doet nog steeds niks.
Ok, dus zo ver zou je zeggen logisch. Weinig contrast = geen AF, al snap ik niet waarom er niet scherp gesteld wordt als ik weer terug naar het flesje ga. Maar als ik TV->magazine->flesje->magazine doe, krijg ik hetzelfde gedrag. Dus op de magazine stelt ie scherp, waar dat eerst niet lukte. Op het flesje stelt ie niet scherp, wat eerst wel lukte.
Snappen jullie het nog? Camera instellingen zijn op het donkerste object f2.8 1/30s iso2000.
thanks
Maar ook bij mij doet hij het op deze manier. Voor AF-F is het 's avonds in de huiskamer gewoon te donker, daarnaast vind ik het sowieso niet echt superfijn werken, de lens draait overuren zodra je hem aanzet.
Het lijkt me wel goed te werken als je bijv. de camera op een vast punt zet en er loopt iemand van punt A naar punt B, waarbij de camera blijft focussen op dat persoon. Maar dan wel met goed licht natuurlijk.
Ik doe het toch liever met Manual Focus, iets lastiger maar dan hoor je tenminste ook dat geratel van je lens niet (heb nog geen externe mic.)
Hier wordt de body voor €40 minder aangeboden dan in de pricewatch staat vermeld.
Iemand ervaringen wellicht met deze shop?
http://www.avforums.com/f...imply-electronics-12.html
Verwijderd
Toevallig niet ergens een optie in de Camera die stopt met focussen als ie een keer geen focus kan vinden? Ik ken de Nikon's niet echt maar deze mode hoef je niet de shutter half ingedrukt te houden om te kunnen focussen?
@VorCha
Lijkt me niet zo interessant. Zie zo snel niet of de Free shipping ook naar Nederland geld. Zo nee dan ben je het verschil al kwijt. Dan nog niet te spreken over de BTW en douane kosten als zo'n pakket in NL binnen komt vanuit Hong Kong. Dus dan komt er al snel weer een 100+ euro bovenop de prijs. Zou gewoon in Nederland kopen is denk ik met Garanties ook een stuk prettiger.

Die 140 euro verschil is nog wel een keer op te brengen, maar ik vraag me af:
- maken jullie (veel) gebruik van het uitklappen van het scherm?
- is de D5100 goed/snel te bedienen in het dagelijks gebruik? De lay-out van de knoppen is bij de D5100 anders t.o.v. de D3100 en D7000. De lay-out lijkt me bij de D3100 en D7000 makkelijker in het dagelijks gebruik.
Ik heb de D3100 en D5100 bij een paar winkels in de handen gehad, maar met een paar minuten vasthouden en foto's schieten kon ik die twee vragen niet goed beantwoorden. Ik ben dus op zoek naar gebruikerservaringen
Of de meerprijs het waard is, is moeilijk te beoordelen en zal je zelf moeten afwegen. Voor mij was het het wel waard, ik heb de D3100 ook overwogen.
Daarnaast heb ik de D3100 samen met mn vriendin gekocht en ze begint te klagen als ik de camera meeneem. Ik wil eigenlijk de cam vrijwel altijd bij me hebben.
@Vorcha: hahaha, bij welke camera begint ze te klagen? De D5100?
Hoe merk jij het verschil tussen 24 fps vs. 30 fps? En de betere sensor? Neem aan dat je ze tegelijkertijd in handen hebt gehad?
Dit wordt onze eerste spiegelreflexcamera. Mijn vrouw zal de camera voornamelijk in de auto-stand gebruiken. Ik wil (zo snel mogelijk) met de PSAM-standen werken, ik ben mezelf aan het verdiepen in fotografie. We hebben nu een old-skool Fujifilm S5000 fotocamera, dus ik verwacht sowieso een aardige sprong te maken
Nee, ze klaagt dat ik de D3100 vaak/steeds meeneem.JC schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:06:
@Vorcha: hahaha, bij welke camera begint ze te klagen? De D5100?
Hoe merk jij het verschil tussen 24 fps vs. 30 fps? En de betere sensor? Neem aan dat je ze tegelijkertijd in handen hebt gehad?
Ik denk het verschil te gaan merken als ik beelden ga bewerken bv. slowmow maken.
De 5100 heeft dezelfde CMOS als een 7000 en heeft als max ISO 6400 ipv de 3200 bij een D3100. Ik maak het liefst foto's zonder flits ook s'avonds of s'nachts. Mn vriendin kan het niet veel schelen, als ik de setup keuze voor haar niet maak dan gebruikt ze desnoods de guide modus... zucht..
In ieder geval wil ik weg van de discussie of ik wel of niet de camera kan/mag meenemen. Maar nog een d3100 vind ik dan een rare keuze. Ik ben de D3100 wellicht nog niet ontgroeit maar ik verwacht dat wel te doen. De D5100 past dan nog enigzins binnen mijn budget. Tegen de tijd dat ik toe ben aan nog meer camera zijn er weer nieuwe modellen.
Ik heb al een paar keer een situatie gehad waarin ik dacht een leuk plaatje te kunnen schieten maar het moment voorbij ging omdat zij haar foto('s) nog aan het bekijken was.
Wat me wel aanstaat is dat de lenzen die we hebben dan te gebruiken zijn op beide cam's. Al schiet zij eigenlijk alleen met de 18-105 kitlens. Een paar maanden geleden heb ik er een nikon 55-200 VR aan toegevoegd.
Voor de D5100 ben ik nog aan het twijfelen, maar op dit moment ben ik zo ver dat ik een Sigma 18-250mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon) als primaire lens zou willen voor de D5100. Ja, andere lenzen zijn wellicht beter, maar dit past in mn budget en ik ben me bewust van de compromisen. Zoals de review op DPreview beschrijft, als je niet op pixelniveau gaat lopen muggenziften dan is dit een prima lens.
Iemand nog een ander idee?
edit: Ik weet niet of dat voor zou komen, maar stel dat je samen met vriendin op stap bent en jullie lopen allebei met een camera rond. Als je dan (grotendeels) hetzelfde lensbereik hebt, ben je ook eerder geneigd om 'dubbel' foto's te maken. Als jij met een UWA of prime rondloopt en zij met de telezoom, dan zal daar een veel groter verschil tussen zitten.
[ Voor 23% gewijzigd door Metten op 18-10-2011 13:10 ]
Als zonder aparte conversie kan, dan zou dat een mooie winst zijn t.o.v. onze oude videocamera. We hebben nu een van de eerste versies van de JVC Everio. iMovie kan dat bestandsformaat niet rechstreeks importeren, arggghhh!
De reden voor mij om een lens te kiezen die hetzelfde bereik afdekt is dat ik nu merk vaak van lens te wisselen en daar wil ik vanaf, voor 'dagelijks' gebruik wil ik 1 lens hebben zodat ik eigenlijk alleen maar de camera in mn tas mee neem. Daarnaast krijg ik alsnog gedonder als ik beide lenzen zou meenemen, zeker de 18-105. De 55-200 kan ik wel gaan gebruiken, maar dan mis ik toch dat stukje <50mm. Een optie zou dan zijn op een 18-55 kitlens te nemen, maar zoals gezegd, ik stap liever van het lenzen wisselen af.Metten schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:03:
Gezien de 18-105 en 55-200 die je al hebt zou ik niet zo snel voor een lens gaan die het gehele bereik van beide andere lenzen afdekt en verder niets beter doet (eerder slechter). Eigenlijk ontkom je niet aan de nikon 35/1.8G. Daarnaast zou je kunnen kijken naar een ultragroothoeklens als de Sigma 10-20 of de Tamron 10-24
edit: Ik weet niet of dat voor zou komen, maar stel dat je samen met vriendin op stap bent en jullie lopen allebei met een camera rond. Als je dan (grotendeels) hetzelfde lensbereik hebt, ben je ook eerder geneigd om 'dubbel' foto's te maken. Als jij met een UWA of prime rondloopt en zij met de telezoom, dan zal daar een veel groter verschil tussen zitten.
Wat voor mij wel belangrijk blijft is de AF, want overdag wil ik vooral veel sport foto's gaan schieten. De lichtsterkte is wat mij betreft dan minder belangrijk dan de AF snelheid.
Als ik het geld zou hebben dan is een 18-200 Nikon of een 28-300 Nikon een optie maar dat scheelt 160 respectievelijk 320 euro..... Die zijn overigens wide even lichtsterk zijn als de Sigma. De cons van de sigma vind ik niet dusdanig dat ik er zoveel meer geld voor wil uitgeven.
Zoals ook in de review van de Nikon 18-200 geschreven wordt, zo'n lens is niet voor de specifieke fotograaf maar meer voor degene die 1 camera op zak wil hebben (travel light) en geen shot wil missen, en dat geld inwezen voor mij. Zodra ik specifiekere foto's wil gaan maken schaf ik daarvoor de geschikte lens wel voor aan.
In het bereik wat je voorstelt overigens, zeg <18mm maak ikzelf vrijwel geen foto's. Die lenzen wil ik in een later stadium pas aan m'n arsenaal gaan toevoegen.
Ik lees mn berichtje zo nog eens door en heb zelf gevoel dat ik wellicht niet alles even goed vertel, maar ik plaats het toch nu toch maar

https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/50699