Ik heb dit weekend
eindelijk ook de dm1 binnen (zie mijn Wehkamp-avontuur een tijdje terug). Ik ben er vandaag mee bezig geweest om het werkend te krijgen zoals ik het wil hebben. Dat was nog een heel gedoe!
Het apparaat zelf vind ik erg prettig werken. Wat leuk dat design waarbij de batterij zo mooi is wegewerkt onder het scherm! Het toetsenbord is wel even wennen - ik had nog nooit van zulke knopjes op een laptop gehad. Chiclet heet dat, of zoiets. Ik heb de neiging om heel snel te typen omdat je ze zo weinig indrukt en dan sla ik snel letters over. Maar dat is wennen. De indeling is fijn, dat wel. Handig dat alle indicatielampjes in de knopjes zitten. Ik heb wel de funtietoetsen weer als standaard staan; ik gebruik toch iets te vaak F2 (naam wijzigen) en F5 (vernieuwen) en af en toe F3 en F4. Jammer dat je die niet kunt uitzonderen...
Touchpad is inderdaad ook iets lastigs, maar na een dag ermee werken is het heel prettig - heb geen muis meer nodig! Wel heb ik dat programmaatje Two Finger Scroll geïnstalleerd, Daarmee kun je wat gemakkelijker scrollen en ook heb ik daarmee ingesteld:
twee vinger tap => rechtsklikken
drie vinger tap => middelklkkken
Inzoomen heb ik uitgeschakeld. Ik heb ook het standaard nieuwere stuurprogramma van de Synaptics website eropgezet, maar dan werkt de helft van de functies niet meer, dus helaas zitten we voor de touchpad vast aan de stuurprogramma's van HP.
Ik heb eens bekeken wat er vanaf de fabriek allemaal is geïnstalleerd: heel veel en het doet allemaal dingen de je niet wilt, zoals aangepaste energieverbruiksprofielen en automatische driverupdates voor HP drivers. Eigenlijk heb je alleen HP Cool Sense nodig oftewel Thermal Assistant, voor het inchakelen van stille modus. Alleen dat is onderdeel van een enorm pakket genaamd HP Support Assistant - en kun je niet apart gebruiken. Gelukkig heeft iemand hier
http://www.silentpcreview....php?f=25&t=61988&start=0 gevonden hoe je de 'Quiet' instelling kunt inschakelen zonder Cool Sense. Je dient daarvoor een programmaatje te downloaden dat RW heet en een paar bits te veranderen. Werkt erg handig en voor zover ik kan zien blijft het behouden na opnieuw opstarten, dus het hoeft eigenlijk maar één keer, maar zo kun je 't tenminste ook controleren. Undervolten is ook mogelijk daarmee, dus wordt vervolgd.
Met deze aanpassingen heb ik voor de schone installatie (64 bit Windows 7) alleen de stuurprogramma's van HP nodig gehad voor WiFi en touchpad. Wil je de activatie van Windows behouden, gebruik dan niet de sleutel binnenin de laptop, maar gebruik een programmaatje om de OEM sleutel te vinden, welke naar ik meen voor iedereen gelijk is met deze laptop. Activeren kan dan met het installeren van je certificaat en het 'tokens' bestandje (staan genoeg handleidingen op internet waar je die kunt vinden). Ik heb ook de BIOS ge-update naar versie 5.
Verder niks meer hoeven te doen om 'm in gebruik te nemen. Opmerkelijk dat het een heel weekend kost voor je laptop naar wens is, alleen maar omdat de fabrikant er zoveel onzin op zet.
Een heel verhaal; hopelijk nuttig voor andere bezitters. Een soort mini review bij dezen.