@Unicron & CiPHER:
Ik vermoed dat ZFS er helemaal niets mee doet maar dit overlaat aan onderliggende lagen (kernel, smart,whatever) en uiteindelijk de beheerder.
Persoonlijk zie ik daar de logica wel van in.
Wellicht is de mentaliteit van de ontwikkelaars wat betreft kapotte sectoren gewoon anders dan die van de meeste van ons..
Hobby mentaliteit: Acceptabel risico.. Gewoon reallocaten en klaar.. geld groeit me niet op de rug weetje!
Enterprise mentaliteit: Onacceptabel risico, gelijk vervangen die HDD!
Laten we eerlijk wezen dit verschil in mentaliteit is niet geheel onrealistisch.
Zelf denk ik er namelijk ook nog wel eens te makkelijk over.
Wat is nou 1 of 10 bad sectors op een paar miljard.. makkelijk te relativeren maar defect is defect.
Echter, als ik een HDD test en ik vind bad sectors voor ik hem in gebruik neem dan RMA ik hem.
En sectoren gaan over het algemeen niet zomaar kaput..
Gebeurt dit wel tijdens gebruik dan is dit over het algemeen een goeie indicatie dat je de complete schijf moet gaan vervangen..
Reallocation kan immers ook maar een beperkt aantal keren gebeuren.
Zodoende zou ik liever de errors blijvend terug zien komen zodat ik zelf actie kan ondernemen dan dat er word 'opgelapt' achter de schermen tot op het punt dat dit niet meer gaat en je nog verder van huis bent.
Sector reallocation kan je imho dan ook niet zomaar als selfhealing bestempelen.
Reallocation is namelijk eerder 'patchen' (een heet mes op een open wond) dan 'healen'..
Healen doe je door een schijf met bad sectors te vervangen.
my 2 cents
[
Voor 4% gewijzigd door
damanseb op 04-12-2013 23:50
]