Na een hoop testen ben ik zover dat ik een ZFS server in ga zetten voor mijn dagelijkse opslag. Momenteel draai ik nog een 5 bay Synology NAS voor mijn dagelijkse opslag met 5x2Tb in RAID5. Nu wil ik een toekomstbestendige HDD configuratie kiezen voor mijn nieuwe file server. Hierbij zit ik vooral met de vraag wat een verstandige start is voor als ik in de toekomst meer opslag nodig heb.
De situatie is als volgt:
Huidige Synology NAS:
De Synology heeft effectief ongveer 7,2TB aan ruimte waarvan nu ongeveer 7TB in gebruik is. De NAS is inmiddels zo'n 4 jaar oud en ik ben door de jaren heen van 500GB schijven naar 1TB naar 2 TB gegaan. Ik ben dus weer toe an een upgrade aangezien mijn ruimte weer op begint te raken.
In de nieuwe situatie (ook al vaker in dit topic gedeeld) komt het geheel in een VM (ESXi) die nu de volgende specs heeft:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3470 Boxed | € 162,10 | € 162,10 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 53,80 | € 53,80 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 73,86 | € 73,86 |
1 | Chieftec Mesh CT-01B | € 43,94 | € 43,94 |
1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9 | € 152,30 | € 152,30 |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 118,58 | € 118,58 |
1 | Samsung 840 series Pro 256GB | € 194,50 | € 194,50 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 799,08 |
Nu zit ik met het dilemma hoe ik het beste mijn ZFS file server kan gaan configureren qua HDD's met daarbij in gedachte houdend dat ik veilig wil kunnen uitbreiden en de wet van More ongeveer van toepassing is op mijn datagebruik

Hierbij vind ik dat t/m 5 schijven RAID-Z voldoende is, maar daar boven moet het toch wel RAID-Z2 worden.
Door de IBM HBA ben ik beperkt tot 8 poorten en houd ik volgens mij maar twee plausibele mogelijkheden over namelijk:
- 2 vdevs in RAID-Z een vdev van 3 en een vdev van 5 schijven (al dan niet om te smelten tot 1 pool)
- 1 vdev in RAID-Z2 van 8 schijven
Een eventuele derde mogelijkheid zou zijn om een vdev te maken van 7 schijven in RAID-Z, maar zoals gezegd lijkt me dat niet zo verstandig. Of zetten jullie wel vdevs van 7 schijven met maar 1 parity disk in?
Ik neig nu naar beginnen met een vdev van 5 x 4Tb schijven in RAID-Z. Daarmee verdubbel ik mijn huidige opslagcapaciteit naar 16TB en kan ik weer even vooruit. In de toekomst zou het upgrade pad dan zijn te wachten op 8TB schijven (als die er komen) en daar een 3 disk RAID-Z vdev van te maken en alle data erheen kopieren en vervolgens een nieuwe 5 disk vdev en de boel weer terug. Eventueel kan ik dan ondertussen nog 3 van mijn oude schijven daarnaast inzetten voor testdoeleinden.
Andere mogelijkheid is een vdev van 8 x 3TB disks (is goedkoper in aanschaf €/GB) Daarmee komt mijn effectieve opslag op 18TB. Het upgrade pad in de toekomst zou dan zijn om 1 voor 1 disks te vervngen voor een grotere capaciteit en iedere keer de vdev te laten herstellen terwijl ik toch nog 1 parity disk over heb. Dat betekent wel dat ik geen ruimte meer heb om mijn huidige schijven te hergebruiken.
Het liefst zou ik een pad kiezen waarbij ik mijn huidige schijven zou kunnen hergebruiken, maar daar zie ik geen mogelijkheden toe waarbij ik ook nog extra capaciteit overhoud met minimale investering. Er zijn immers 5 schijven in gebruik voor de productie en ik heb er slechts 1 over die nu in de VM zit voor testdoeleinden.
Wat denken jullie dat de beste keuze is?
PS: Ik weet dat 8 schijven niet standaard in de huidige case gaan passen

Daar zoek ik nog een oplossing voor. Andere suggesties m.b.t. het systeem zijn uiteraard ook welkom, maar wil het hier toch zoveel mogelijk ZFS gericht houden.