Het einde van een tijdperk, wellicht. Maar ook het begin van een nieuw tijdperk. Door Mesa te schrijven en te integreren met ZFSguru kun je bijvoorbeeld vertalingen verwachten, betere documentatie, meer community invloed en kun je zelf gemakkelijker mee ontwikkelen aan Mesa en ZFSguru.
Met een goede basis kan dat betekenen dat ZFSguru juist veel sneller tot ontwikkeling komt, omdat ook de community een belangrijke invloed krijgt en zelf mee kan ontwikkelen, terwijl Jason de basis heeft geschreven, de fundering.
Je moest eens weten waar wij nog meer mee bezig zijn, dat project is nog véél groter.

Verder vind ik dat hij nogal in 'ik'-vorm spreekt terwijl CiPHER (naar mijn weten) ook ontwikkelt aan ZFSguru.
Hij has eerst 'us' enzo, maar ook 'I' en dat vond ik vreemd door elkaar. Toen zei ik maak alles maar gewoon in jouw vorm; het is immers ook jouw speech en ook jouw project. Dus als het egoïstisch overkomt is dat eerder mijn schuld.

Verder is mijn mening en ervaring dat 2, 3 of meer grote projecten draaien in een klein team, killing is voor al die projecten.
Het hele idee is dat het werken aan Mesa ook tijd besteed aan ZFSguru is. De projecten zouden elkaar moeten versterken. Het werk wat nu in Mesa zit, is in feite het herschrijven van de basis van ZFSguru. En dat is nu al grotendeels voltooid en zal ofwel zijn weg vinden in beta9 ofwel de versie daarna. Kortom, ik snap je punt heel goed.
Maar eigenlijk denk ik dat juist het tegenovergestelde zal gebeuren. Met een heel goede basis wordt het gemakkelijker om door blijven te ontwikkelen en het project geschikt te maken voor invloed van buitenaf. Zelf een plugin schrijven, zelf een vertaling schrijven, met behulp van tools en documentatie die wij schrijven.
Verder is Mesa toch echt wel een leuke aanvulling voor de beschikbare services van ZFSguru. Veel mensen vinden het leuk om een servertje te hebben en daar allemaal dingetjes op te draaien. Een eigen website wordt daarbij veel genoemd. Het is juist mooi als de kwaliteiten van Jason ook hier van toepassing komen en het doodeenvoudig wordt een eigen website op te zetten.
Ikzelf zit er ook aan te denken om een Nas4Free/FreeNAS/ZFSguru alternatief (open-source/freeware) te maken. Eentje die anders is dan anderen, zeer makkelijk in gebruik, uitbreidbaar (packages) en er visueel goed uitziet. Echter ben ik me bewust van bovenstaande en daarom dus (nog) terughoudend om er mee te starten.
Haha. Wel grappig omdat dit min of meer in tegenspraak lijkt te zijn met wat je hierboven schrijft.

Vind je het niet leuker om een plugin te schrijven ofzo voor ZFSguru? Je hebt met de drie projecten een duidelijke verschillende stijl; wellicht is het dan beter je aan te sluiten bij één van deze projecten? Jason is voor zichzelf beginnen ipv mee te ontwikkelen aan FreeNAS omdat hij de opzet van FreeNAS niet goed vond, op basis van NanoBSD en heel veel beperkingen. Hij wilde 100% ZFS, iets moderns. Maar als jouw project min of meer redundant is aan hetgeen al bestaat, heeft het dan wel bestaansrecht?
Erg knap dus dat Jason zoiets begonnen is, maar weer jammer dat hij focus verliest en teveel wil. In mijn ogen vertraagd - of stopt?
Het zou juist stoppen als het bloated raakt en de basisarchitectuur niet meer leuk is om aan te ontwikkelen. Door een goede schone en lichte architectuur te houden die zeer modulair is, kun je een project juist levensvatbaar houden.
Zoals je in zijn speech kunt lezen, is het ook niet zozeer een losstaand project, maar meer het herschrijven van de basis van ZFSguru en aanvullen zodat het algemener wordt. Mesa is dan de basis, ZFSguru een soort plugin voor Mesa die specifieke functionaliteit toevoegt. De combinatie is een mooi schoon en net framework waar je heel gemakkelijk zelf functionaliteit aan kunt toevoegen.
Ik ben eigenlijk best positief over de toekomst van ZFSguru. Ik zie het zelf wel zitten. Graag zou ik zelf ook meer tijd erin willen steken. Hopelijk gaat dat lukken deze zomer. Wellicht als deze zomer veel nieuw spul wat nu nog op de plank ligt, wordt gereleased, dat het negatieve sentiment enigszins verdwijnt?