Toon posts:

ZFSguru beta9 sneak peek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak even een nieuw topic aan, want voor Het grote ZFS topic is dit wellicht een beetje spammy.

Deze screenshots geven een impressie van de komende ZFSguru Beta9 web-interface. Met name de services zijn onder handen genomen. Service management maar zeker ook Samba functionaliteit is flink verbeterd. NFS en OpenSSH ziet er ook beter uit. Alle functionaliteit die je kunt zien is af, maar hier en daar wordt er nog gesleuteld. Denk aan de OpenSSH pagina die screenshots moeten nog netjes worden gemaakt. De Samba shares worden nu niet meer in een tabel getoond maar visueel, dat is nog niet te zien op deze screenshots. Verder wel aardig representatief voor beta9.

Service management
Veel is hier nog niet aan te zien. Maar de panel is geïntegreerd met de servicelijst. Ook zie je dat er minder tabbladen zijn en tabbladen nu worden gebruikt voor service die zijn geïnstalleerd. De tabbladen voor Samba, NFS en OpenSSH worden altijd getoond. Al had Jason het idee van een editor waarmee je zelf de tabs kunt instellen. Met name handig als je veel services hebt die allemaal hun eigen tabblad hebben; want dan passen ze er niet allemaal op.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dsRxNU6pvYunyVQql0nYrnJ5/full.png

Samba users
Gebruikers toevoegen voor Samba authenticatie is nu heel gemakkelijk. Klik op New User bij de betreffende groep en vul een naam in. Na de enter knop word je gevraagd een wachtwoord in te vullen. En klaar, je Samba-gebruiker is geactiveerd en bruikbaar. Daarna kun je de gebruikers slepen van de ene naar de andere groep. Zo kun je een groep Familie of Vrienden maken en rechten aan hele groepen toekennen.

Klik je op een gebruiker dan kun je het wachtwoord veranderen of de gebruiker verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jmlHLNUcJmuSAuZAenZwZkPU/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/908HzWbc8Fov52qI4W6qIAa8/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KVfLMEWA7UF8lWEWO0RiBJaR/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EbdTWV5OIIc7acU8jmVVbfF3/full.png

Samba shares
Samba shares worden nu bovenin nog in een tabel getoond; maar dat is nu al veranderd waarbij de shares grafisch worden getoond. Het onderste gedeelte klopt wel met onze huidige ontwikkelcode. Ook een drag en drop interface waarbij je gebruikers van het paneel rechts kunt slepen naar links toe. Ook kun je gebruikers slepen van Full access naar Read only, enzovoorts. Gebruikers verwijderen uit de lijst kun je doen door de gebruiker weer naar het rechterpaneel te slepen. Weinig knopjes dus, maar wel veel functionaliteit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GLsVQmXqkYHbimhfYWYTJE6Z/full.png

Advanced share configuration
Zelf aan de knopjes willen zitten? Je kunt nu alles instellen wat er valt in te stellen voor een Samba share. Je hebt een dropdown box met alle mogelijke opties. Als je een optie selecteert, krijg je een iframe daaronder te zien die voor jou de handleiding selecteert voor de gekozen optie. Zo heb je dus altijd de Samba handleiding binnen bereik. Extreem handig IMO!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z3Feler0neMuWYdEeHxTP9BR/full.png

Samba configuration
De algemene Samba instellingen (die in de [global] header staan in het configuratiebestand) kun je als volgt aanpassen. Ook hier geldt weer dat je met de dropdown boxes een handleiding te zien krijgt voor de gekozen optie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w2TKm18YDjHdPEQHHQGcI4yr/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tCihCSckdzBbTcDVNVq7ed77/full.png

Samba logs
De juiste log kun je kiezen aan de hand van de dropdown box. Het venster scrollt automatisch naar beneden zodat je de laatste log messages te zien krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WhiFcp88GFONjXkRQ5U2Y2Q8/full.png

NFS
Nu kun je NFS instellen met alle mogelijke opties. Ook kun je een gemakkelijk template gebruiken zoals Protected (alleen LAN) en Private (één IP):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hcst3aLimNRMdaz47W5z3R04/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7NvmKagiJbxXPCdP6e3AzK0r/full.png

OpenSSH
SSH configuratie is nu makkelijker te vinden en heeft screenshots voor een duidelijke uitleg.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xHkbDCQ1iz8CpVU8JXzbCzSn/full.png

Reacties?
Ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Ziet er goed uit!

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Ik zie mijn naam :+

Maar verder: Chapeau, petje af, ziet er top uit!

[ Voor 57% gewijzigd door FireDrunk op 16-07-2013 13:18 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en je krijgt enkel read-only access; wat een afgang! :P

Net zelf de screenshots gemaakt op mijn server. Die heeft nog niet de laatste development snapshot. Maar opzich klopt het wel ongeveer de screenshots. De meeste functionaliteit is al af.

In het ZFS topic vonden sommige dat ZFSguru slechte support voor Samba heeft. Het simpel delen is makkelijk, maar alle extra functionaliteit is niet aanwezig of moeilijk te vinden. Hopelijk gaat beta9 een grote stap voorwaards worden qua Service en Samba/NFS ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat ziet er inderdaad uit als wat ik als gebruiker zoek binnen een NAS OS. Ik zit nu met NAS4Free in een test VM wat te klooien met permissions en shares maar ik snap er de ballen van.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
Ziet er inderdaad goed uit. Vind het makkelijk toevoegen van gebruikers en deze gebruikers weer toevoegen aan shares eruit zien als een hele vooruitgang. Als beta9 uitkomt mijn NAS maar weer is voorzien van een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Tsurany
Dat is dus precies het verschil qua ontwerp en filosofie. ZFSguru is niet een nerd achtig OS maar iets wat voor 'normale' mensen gewoon te doen moet zijn. Interfaces waarbij je geen handleiding nodig hebt, maar vrij natuurlijk aanvoelen en prettig en toegankelijk werken. Dat is wel de kracht van de ZFSguru web-interface.

Nadeel is dat veel functionaliteit mist. FreeNAS en NAS4Free bieden veel meer functionaliteit. Maar niet alle functionaliteit is even toegankelijk zeker niet voor nieuwe gebruikers. Leuk voorbeeld is dat het mij niet lukte om binnen een half uurtje een werkende FreeNAS share te krijgen; al is dat alweer een tijd geleden. Kan ook best liggen aan dat ik anders denk ofzo, maar toch... als het mij niet lukt hoe gaat het Joost met de korte achternaam dan lukken?

Synology en andere NAS appliances zijn gemaakt voor een doorsnee publiek die gewoon werkende netwerkopslag willen hebben; geen studie hoe je dat monster werkend krijgt. ZFSguru probeert ook laagdrempelig te zijn, maar dan zo dat meer geavanceerde gebruikers ook hun ding kunnen doen. Zo is bij ZFSguru niets weggestript; het is een volwaardige FreeBSD installatie onder de motorkap. Ook gebruikt het 'eerlijke' commando's. Als je zelf een pool importeert of zelf smb.conf aanpast, dan werkt dat naadloos samen met de web-interface. Dat vind ik een grote plus.

Het klopt wel dat er een tijd geen releases waren. Ik hoop dat daar deze zomer verandering in komt en ZFSguru een paar goede slagen naar voren gaat maken. Dan ben ik ook benieuwd wat er van alle kritiek overblijft. Want een goed product ontwerpen kost nu eenmaal tijd, en vooral ook een goede opzet/architectuur onder de motorkap. Uiteindelijk vertaalt zich dat in een goed werkend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:19
Goed bezig! Ziet er overzichtelijk en makkelijk bruikbaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Zfsguru was voor mij de eerste software nas die meteen werkte.
Open indiana, nas4free geprobeerd, issues om een share werkend te krijgen in 1 keer.
Met zfsguru werkte het wel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 16:48

Hakker

a.k.a The Dude

ik kan maar 1 ding zeggen EINDELIJK!!! Zit er al een hele tijd op te wachten. Ik heb geen zin om eindeloos in de cli te gaan klooien dus dit is echt iets top.

btw wordt de ZIL creatie (wat niet via de beta8 interface kan) ook gemaakt?

[ Voor 35% gewijzigd door Hakker op 16-07-2013 15:37 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die bug is inderdaad gefixed in beta9. De enige echte irritante bug in beta8 voor zover ik weet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De homepagina waarvan de layout verspringt? :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vertel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zal een keer een screenshot maken, soms verspringt de layout zodat alle menu knopjes onder elkaar staan.

Refreshen helpt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met welke browser? Chrome misschien? Met Firefox geen last van gehad iig. Heb je het alleen op de Statuspagina? Dat bedoel je met Home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
FireDrunk schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 16:20:
Zal een keer een screenshot maken, soms verspringt de layout zodat alle menu knopjes onder elkaar staan.

Refreshen helpt.
Zie ik inderdaad ook soms (Chrome op Ubuntu iig). Stoor me er verder ook niet heel erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De eerste pagina inderdaad, in Chrome.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm oke. Screenshot is inderdaad welkom. Wel vaag dat het na een refresh weg is dan? Dat lijkt me eerder een browserbug? Het zou namelijk vreemd zijn als rendering de ene keer anders rendert dan de andere keer, aangenomen dat de source (html/css) onveranderd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, dat probleem heb ik met Chrome ook. Refresh en het is inderdaad weg. Als niemand mij voor is kan ik vanavond als ik eindelijk thuis ben een screenshot plaatsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reproduceerbaarheid zou ook welkom zijn. Bijvoorbeeld: treedt het altijd op als je bijvoorbeeld je browser sluit en dan weer naar de statuspage surft? Of heel onregelmatig? Zonder reproduceerbaar te zijn kan het lastig worden dit te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12836395/ZFSGuru%20Home.jpg

Zo dus. Ik heb het ook regelmatig, al stoor ik me er eigenlijk niet aan.

[ Voor 25% gewijzigd door webbier op 16-07-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat je ook doet, bij een volgende pageview is het verdwenen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
Ja meestal wel, maar het komt toch regelmatig terug. Ik gebruik trouwens altijd Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:48
Ik heb dit ook, zowel op zfsguru.com als op mijn eigen admin paneel. Ik heb het vaker wel dan niet. Draai laatste Chrome op zowel Windows 7 als op Ubuntu 13.04. Heb het ook al zolang ik het weet, dus minstens vanaf chrome 26 tot 28 nu. Ook diverse keren cache geleegd, altijd zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het lijkt op een klein css bugje ofzo. Misschien word de volgorde niet goed ingeladen ofzo. Bij een refresh word de css niet altijd opnieuw opgehaald...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me toch eerder een browser bug. De CSS tunen totdat het niet meer voorkomt kan best een vervelend klusje zijn... Ik besteed liever mijn tijd anders :/

Misschien kan ik ergens een URL opsturen in de bugtracker van Chrome ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan het proberen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opera next heeft hetzelfde probleempje, de gewone operaniet. Dus het zal wel aan webkit (of was het blink?) liggen. Mjah, oninteressant detail imho.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar beta9. Zal het mogelijk worden de extra samba-functionaliteit users op basis van Active Directory toegang te geven tot bepaalde mappen? Want users aanmaken in zfsguru zal natuurlijk prima werken, maar ik werk het liefste met SSO, ook voor toegang mbt de fileserver. (Nu moet ik wel toegeven dat ik niet bepaald een held ben mbt unix&AD integratie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Active Directory heb ik geen ervaring mee. Dat is voor Windows domain controllers volgens mij; terwijl Samba gewoon als workstation werkt; of hoe heet dat precies? In elk geval geen Windows domaincontroller voor zover ik weet.

Kortom, Samba is server-side op UNIX; Windows weet alleen met welke inloggegevens je inlogt en verder niets van de authenticatie en rechtenstructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Samba kan ook als Domain Controller functioneren, alleen is dat een ander gedeelte (Samba3).
In Samba4 worden de twee samengevoegd volgens mij.

http://wiki.samba.org/index.php/Samba_%26_Active_Directory

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het lijkt mij dat dit niet samenwerkt met de share definities zoals valid users, write list, enzovoorts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen idee, het zou best kunnen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
Als je een samba server koppelt aan een windows AD domein controller dan kun je prima op share nivo de windows groepen gebruiken.
Samba3 heeft zelf geen volledige AD functionaliteit, maar samba 4 kan zich autonoom als windows domain controller gedragen.
Je zou zelfs je windows AD domain controller server de deur uit kunnen doen.
Met samba3 en zfs kun je ook vanuit windows de rechten per file zetten.
Dit werkt allemaal prima. Wat ik ook erg fijn vind is de netwerk prullenbak en last but not least is de vorige versie in windows 7 in combinatie met zfs snapshots.

Je ziet dan in windows 7 en waarschijnlijk ook 8 maar daar heb ik geen ervaring mee de zfs snapshots.
Ik zelf maak gebruik van een script dat bij het aanloggen een zfs snapshot maakt van de homedir van de user..
Zo kan de gebruiker zelf als hij een bestand verwijdert dit zelf via de vorige versie terughalen.

Gr
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Alleen had ik wat problemen om samba4 met de juiste acl ondersteuning gecompileerd te krijgen.
Waardoor het opstarten niet werkte.
Ik heb na een aantal foutmeldingen tijdens het compileren op te lossen het niet werkend gekregen en ben bij samba3 gebleven.

Dat samba4 de acl problemen geeft is best vreemd want samba3 gebruikt ze ook en op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
Ik heb samba 4 zelf nog niet geprobeerd, na mijn vakantie maar eens installeren en kijken hoe en wat.
Het is inderdaad vreemd.
Gebruik je samba4 als domain contoller of als domain member?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 23:51:
Lijkt me toch eerder een browser bug. De CSS tunen totdat het niet meer voorkomt kan best een vervelend klusje zijn... Ik besteed liever mijn tijd anders :/

Misschien kan ik ergens een URL opsturen in de bugtracker van Chrome ofzo?
Zelfde issue komt trouwens ook voor op de ZFSGuru website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed nieuws, hoop ik. :)

Jason dacht dat het misschien aan de oude 'Filter' regels lag die Internet Explorer gebruikt. Die zijn nu vervangen. Kun je nog eens proberen of de ZFSguru website hetzelfde euvel heeft? Als je dit probleem nu niet meer krijgt op de ZFSguru website, dan is het ook makkelijk te fixen voor ZFSguru bij de volgende release. Of je kunt het zelf doen; ik neem aan gewoon alle Filter: regels verwijderen in de css file onder theme/default/layout.css.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt hier goed te werken op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, fijn, weer bug gefixed. :)

Verder een kleine update over de nieuwe systeemversies: die zijn misschien al morgen klaar. Mits er geen vreemde bugs opduiken. Het testen is nogal een karwei. Ben er nu ook zelf mee bezig, op mijn laptopje op het terras. :P

offtopic:
Alleen zo'n glossy scherm is wel irritant buiten zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Opschieten dan :D Kan ik eens kijken of ZFSGuru op FreeBSD10 beter performt met een SSD Array :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:48
Bug zit nog steeds op zfsguru.com. (Windosw 7, Chrome 28.0.1500.72 m) Heb cache leeggegooid.

Wat vreemd is, ik krijg de bug consistent als ik de tab reload, maar consistent NIET als ik op home klik.

Als ik op een correct gerenderde menubalk de
Cascading Stylesheet:
1
2
3
div.middle-menu-spacer {
  display: table-cell;
}
uitzet en hij terugvalt naar block en daarna weer aanzet, heb ik hetzelfde resultaat.

[ Voor 71% gewijzigd door DaCoTa op 18-07-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
syl765 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:44:
Gebruik je samba4 als domain contoller of als domain member?
Ik gebruik samba4 dus niet, want als je het opstartte, kreeg ik dus de melding dat om samba4 te gebruiken moet je filesysteem acl ondersteunen en samba4 vond dat zfs dat niet deed.
Omdat ik dus geen enkele reden zag waarom het niet zou werken en ik verder geen tijd er meer aan wilde verdoen ben ik bij samba3 gebleven dat vond dat dat zfs wel acl ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ZFS ondersteunt ook geen POSIX ACL's, alleen NFSv4 ACL's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
OOh dat!, ja je moet acl aanzetten op je bestandssyteem anders wil samba inderdaad niet starten.
Een beetje jammer inderdaad!

Maar acl op / zetten verhelpt dit probleem of /usr daar wil ik even vanaf zijn.

gr
johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:03
Ook ik wacht met spanning af voor de update.
Na enkele ander uitgeprobeerd te hebben is zfsgurude enige die het zonder problemen deed.
Ik gebruik het eigenlijk voor alleen sickbeard en sabnzbd maar ik zou ook graag iets als een mailserver toe willen voegen wat mij nu als leek nog niet errug lukt en hoop ik dat het snel gaat werken en ik maak dan ook maar gelijk een celan install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Posix of nfsv4 samba4 zou beide ondersteunen als ik het goed heb begrepen.
Ik zag trouwens net waarschijnlijk de extra optie die ik had moeten meegeven om het te laten werken, of in ieder geval tot de volgende stap

You have to pass the --use-ntvfs flag to the samba-tool command if you want to use ZFS. (http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=39463)

Ik heb het verder niet uitgeprobeerd omdat ik samba4 op dit moment niet erop heb staan.

@syl765
Ik zie net dat jij vorige versie van win7 met freebsd zfs aan de praat had gekregen... ik dacht dat alleen ...solaris dat ondersteunde en freebsd niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Mafketel op 20-07-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
@mafketel. Sorry wil niet schelden maar kan niet anders..

Het werkt prima op FreeBSD.
Ik heb freenas geinstalleerd en deze geconfigureerd voor vorige versies.
En toen de relevante zaken uit de smb.conf gehaald voor mijn eigen FreeBSD machine.
Wat belangrijk is, is de volgeorde waarin je de vfs modules laad per share.

Ik kan alleen even niet in de config van die machine.
Ik ben over een week of 3 weer bij die klant mocht je de config willen.

Gr
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Bedankt voor het aanbod, Ik was eigenlijk alleen maar verbaasd.
En hier word beschreven hoe je het in kan stellen
http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=32282
nog niet uitgeprobeerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:16
Met name de verbeterde samba support zou ZFSguru voor mij veel beter worden.
Op het moment gebruik ik een volume dat ik via iSCSI naar een windows client doorsluis. Vanuit daar share ik het weer. Performance is dan natuurlijk een beetje butje (haal via SMB op clients ~60MB/s, op de server naar 't eigen volume 100MB/s read en write).
Als de machtigingen door de windows server beheerd kunnen worden zou dat gaaf zijn. (op het moment is LDAP authenticatie niet ondersteund in de samba versie als het goed is).

[ Voor 5% gewijzigd door fonsoy op 22-07-2013 22:58 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel grappig eigenlijk dat van totale afwezigheid van rechtenbeheer ZFSguru in één keer naar een supereenvoudig rechtenbeheer gaat wat geen enkel NAS OS kan bieden. Wellicht wel de mate van complexiteit, maar niet de toegankelijke manier. Iedereen kan op de nieuwe manier rechten beheren, omdat het slepen van Jantje naar de share met 'Read Only access' supereenvoudig te doen is.

iSCSI ondersteuning is nog wel matig bij ZFSguru. Dat kan ook eens gepimpt worden met een betere configuratie. Al weet ik niet of dat wel de moeite is omdat FreeBSD binnenkort kernel-level iSCSI support krijgt: https://wiki.freebsd.org/Native%20iSCSI%20target

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat vereist toch nog steeds configuratie? Als je dat modulair opzet, kan je de commando's die op de achtergrond uitegevoerd worden gewoon wijzigen als het bruikbaar is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies, FireDrunk? Reageer je op Samba of iSCSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
iSCSI,

Rewrite:

iSCSI vereist met het nieuwe kernel systeem toch nog steeds configuratie? Als je dat modulair opzet, kan je de commando's die op de achtergrond uitgevoerd worden gewoon wijzigen als het nieuwe systeem bruikbaar is.

[ Voor 95% gewijzigd door FireDrunk op 22-07-2013 23:22 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe iSCSI geimplementeerd gaat worden. Maar ik hoop eigenlijk op een soort van shareiscsi setting voor ZVOLs ofzo, net zoals sharesmb en sharenfs geïmplementeerd zijn. ShareSMB werkt overigens niet op FreeBSD. Ik dacht dat daar ook plannen voor waren; maar dat ligt heel vaag in mijn geheugen.

Maar het punt is, de configuratie van de nieuwe kernel-level iSCSI implementatie zal weer heel anders zijn dan het huidige istgt, wat gewoon een vreselijk en nodeloos ingewikkelde configuratie heeft met drie losse bestanden en allerlei beperkingen. Dan is het veel handiger om een rewrite van de iSCSI service te wachten op de kernel-level implementatie. Kan dat - net als Samba nu - gelijk goed herschreven worden met toegankelijke ondersteuning en gelijk voor de nieuwe kernel-level implementatie. Die zou nu nog zeer beroerd presteren door gebrek aan optimalisatie, maar dat lijkt me een kwestie van tijd/prioriteiten. Overall best goed nieuws voor FreeBSD als storage OS; heeft onderhand toch best redelijke ondersteuning voor talrijke technieken.

Ik wacht ook eigenlijk een beetje op netmap; wat network I/O naar een hoger niveau zou moeten tillen. Dat in combinatie met 10G ethernet zou best stoer zijn. Wel balen dat 10G ethernet nog steeds een nichemarkt is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je denkt al te technisch, het zal nog steeds met iniators, targets en IQN's werken.
Als je die configuratie alvast netjes en modulair maakt, is de daadwerkelijke configuratie implementatie maar bijzaak.

De frontend blijft redelijkerwijs hetzelfde.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja, toch kan het nuttig zijn nog even te wachten totdat de implementatie vorm krijgt. Sowieso zijn er voorlopig wat andere prioriteiten. istgt zuigt maar het werkt wel. Voorlopig kan het ermee door. Totdat de nieuwe implementatie er is en ZFSguru hier deftige support voor inbouwt. Dat zou natuurlijk netjes zijn.

iSCSI is ook iets wat vooral de ietwat geavanceerdere gebruikers benutten, en die kunnen overwegend prima uit de voeten met zelf config files editen, mocht dat nodig zijn. Dus in die zin is de prioriteit voor een rewrite minder groot dan bijvoorbeeld voor Samba, wat juist heel toegankelijk dient te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
iSCSI is op zich heel leuk natuurlijk, je kan vrij gemakkelijk onder Windows 8 Quick Discovery gebruiken, en zo vrij snel je disk connecten. Als je high performant storage op je Desktop wil die op je server staat, is iSCSI nog niet zo slecht.

Voordeel is dat je bijvoorbeeld TrueCrypt kan gebruiken op een iSCSI volume.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 16:05
CiPHER, mag ik deze uppen? Ben benieuwd naar de status van beta9. Op het zfsguru forum is er ook niet meteen iets af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinterklaas of oud en nieuw :+

Serieus, weet ik niet. Maar ik weet wel dat je snel 9.2 en 10.0 kunt verwachten, met ZFS v5000. Pas daarna gaat het werk aan de web-GUI weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Ziet er goed uit qua CIFS/SAMBA rechten! Verder ben ik ook benieuwd naar de nieuwe iSCSI implementatie maar tot die tijd werkt het istgt opzich ook prima. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig kom ik hier weer eens langs. In hoeverre is al bekend wanneer zfsguru op freebsd 10 gaat draaien? (Aangezien de RELEASE nog maar 18 nachtjes slapen is.)

En worden er nog leuke dingetjes toegevoegd, zoals het via de webGUI joinen van een windows domain? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi seanl94,

ZFSguru is al over op FreeBSD 10; de 10.0-001 image kun je downloaden en installeren. Omdat het een 'experimental' release betreft, is er geen losse .iso LiveCD.

Om ZFSguru 10.0-001 te installeren kun je via de web-interface naar System->Install gaan. Bij stap2 kun je dan 10.0-001 downloaden. Heb je ZFSguru nog niet draaiende, download dan de normale LiveCD op zfsguru.com en volg daarna de instructies boven. Dus als je met een 9.2-001 image boot kun je nog steeds gewoon 10.0-001 installeren. Dat doe je tijdens stap2 van de installatieprocedure, dan kies je welke image je wilt installeren. Dit kan dus ook een andere versie zijn dan de .iso waarmee je hebt geboot.

Succes!
Pagina: 1