@Dadona, als developers daar zich iets van aan trokken waren er wel meer features in sommige producten.. Er word echt al heel lang in de ESXi community geschreeuwd om meer hardware support en het booten/draaien van VM's vanaf USB, en dat komt ook nooit, dus ach, het is maar hoe je dev's in elkaar steken.
@CiPHER en Dadona, ik bedoel absoluut niet met mijn post dat ik vind dat er meer mensen aan ZFSguru werken, ik vind het alleen belangrijk dat features zo ontworpen worden (qua look-and-feel en besturing) dat ze ook echt aansluiten bij wat de community graag wil.
Ik vind log management erg belangrijk, snel kunnen vinden wat je nodig hebt, gebruik ik de log manager van ZFSGuru? Niet echt, ding kan niet veel...
Ik vind het kunnen inzien van real time proces statistieken zien erg belangrijk, gebruik ik die feature in ZFSguru? Nee, want je kan niet sorteren, filteren of uberhaupt veel zien, want je moet vaak zelf de pagina refreshen.
Ik vind real time IO performance statistieken inzien belangrijk, gebruik ik die feature in ZFSguru? Nee want dat ding levert niet echt wat je wil weten (per pool, niet per disk) en refresht gruwelijk iritant de hele pagina. Jongens het is 2013... jQuery + AJAX zijn de standaard... Maak dat ding even asynchroon
De Samba instellingen worden VOOR je gekozen, ipv dat je tijdens de installatie wizard iets te kiezen hebt. Je hele pool word 777 gechmod, dat kan je ook niet kiezen.
Allemaal voorbeelden van features/services/ontwerpkeuzes die genomen zijn door 1 dev, met 1 visie.
Bij dat soort dingen moet je echt de community laten spreken, en daaruit de beste ideeen pakken en DIE op je zonderkamertje gaan zitten bouwen.
@aaahaaap, oVirt heeft nog steeds niet dezelfde web interface als RHEV volgens mij? En bovendien heeft oVirt ook een kernel versie uit het jaar nul volgens mij. Schijnbaar is het nog steeds echt te moeilijk om een recente kernel te implementeren. Ik bedoel, zelfs de LTS versies van Ubuntu zitten op 3.2.0 en de recente builds op 3.5.0. Gentoo werkt al jaren met een rolling release, en dat werkt ook zo prima.
@CiPHER
Een van mijn grootste ergernissen op dit moment is het niet fatsoenlijk kunnen patchen en upgraden met ZFSguru. Wat je eigenlijk wil, is een snapshot kunnen maken van je rootpool, alle nieuwste versies van de packages installeren, en een soort self-test runnen. Als die checks allemaal groen geven (automatisch danwel handmatig) verwijder je je snapshot en worden de wijzgingen permanent.
Security zoals die nu in ZFSguru zit is outdated (http ipv https), vreemd (ssh user -> su), en onlogisch (op ip basis? mijn router staat al geen 192 vanaf internet toe...).
Als je zegt dat ZFSguru kaal en zonder services komt, heb je zeker gelijk, en dat is ook zeker goed. Een nadeel is weer, dat je niet de native upgrade systemen van FreeBSD kan gebruiken om nieuwe versies van packages kan installeren... Een grote ergernis is altijd dat SabNZBd de hele tijd zeurt dat er een update is, maar ik hem niet kan updaten...
Verhaal over AHCI: Alles alle virtualisatieplatformen eenzelfde True-AHCI controller implementeren zijn VM's (inclusief ZFS-wise) transporteerbaar tussen platformen zonder dat enige vorm van diskproblemen ala corruptie en/of incompatibiliteit optreden.
KVM heeft een true-AHCI implementatie, maar die heb ik zelf alleen getest in een oudere kernel (3.2.0) en die schijnt toch erg goed te zijn in de nieuwere kernels (3.8.0)
Ik zit er zelf aan te denken om een minimalistische Gentoo installatie te maken met daarop een miniscule KVM schil voor VM's. Waarom? Scheiding van applicaties en verantwoordelijkheden. Zo wil ik geen Sickbeard, CouchPotato, Headphones en Sabnzbd op mijn ZFSguru draaien, teveel invloed en teveel dependancies die ik niet wil installeren op iets cruciaals als een storage OS. Bovendien is er geen autoupdater voor FreeBSD, en onder Ubuntu zijn er gewoon voor al die packages repo's en worden ze dus omdat Ubuntu zelf al automatisch update, automatisch geinstalleerd.
Vandaar minimaal 1 VM voor al die download troep. 2e verhaal is, dat ik vaak af en toe een OS test, ik heb een ESXi Opteron bakje staan, maar die is 80% van de tijd niet eens aangesloten omdat ik hem alleen tijdens LAN parties gebruik als server. Als er dus een keer een nieuwe versie van een OS is, test ik deze vaak uit op mijn server.
Verder wil ik ook een monitoring oplossing in huis hebben voor wat rapportage van gebruik van storage en netwerk op mijn FreeBSD VM. Ook hier geld weer, dit wil ik eigenlijk gescheiden houden van het OS.
PS:
@CiPHER:
Come to think of it, als je een lijst met dingen hebt die perse moeten werken voor ZFSGuru, wil ik best een self-check script schrijven in bash
Even niets...